Στη
φωτογραφία η καινοτόμος σιδηροδρομική ατμομηχανή σχεδιάστηκε και
κατασκευάστηκε στην ΕΣΣΔ την δεκαετία του 1930 κατόπιν τεχνολογικής
έρευνας με την οποία ανακαλύφθηκε ότι το συγκεκριμένο σχήμα έδινε επί
πλέον 250 ίππους σε ταχύτητα πάνω από 100 χιλιόμετρα την ώρα. Η
συγκεκριμένη ατμομηχανή "Ιωσήφ Στάλιν" (JS20-16) κατασκευάστηκε το 1937
και ανέπτυσσε ταχύτητα 155 χιλιόμετρα την ώρα. Έκτοτε η καινοτόμος
πρακτική κατασκευής της χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή και άλλων ατμομηχανών υψηλής ταχύτητας.
Από τις αρχές της σοβιετικής εξουσίας η αχανής έκταση της ΕΣΣΔ καλύφθηκε με πυκνό σιδηροδρομικό δίκτυο που είχε μήκος δεκάδων χιλιάδων χιλιομέτρων.
Από τις αρχές της σοβιετικής εξουσίας η αχανής έκταση της ΕΣΣΔ καλύφθηκε με πυκνό σιδηροδρομικό δίκτυο που είχε μήκος δεκάδων χιλιάδων χιλιομέτρων.
Με αφορμή ένα ακόμα σιδηροδρομικό δυστύχημα αυτές τις μέρες που είναι
αποτέλεσμα της διαχρονικής υποβάθμισης των σιδηροδρομικών μεταφορών στην
πατρίδα μας και έχει στόχο την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων, πρέπει
να επισημανθούν τα εξής :
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι ο σιδηρόδρομος είναι το ασφαλέστερο, οικονομικότερο και ταχύτερο μέσο επίγειας μεταφοράς. Μπορεί να καλύψει πλήρως με ρόλο ραχοκοκαλιάς τις ανάγκες της χώρας για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, αν η χάραξη των σιδηροτροχιών, η κατασκευή σταθμών φορτοεκφόρτωσης και η επιλογή αμαξοστοιχιών γίνουν με επιστημονικά κριτήρια αλληλοσυμπλήρωσης με τα άλλα μέσα μεταφοράς επίγεια, θαλάσσια και εναέρια.
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι ο σιδηρόδρομος είναι το ασφαλέστερο, οικονομικότερο και ταχύτερο μέσο επίγειας μεταφοράς. Μπορεί να καλύψει πλήρως με ρόλο ραχοκοκαλιάς τις ανάγκες της χώρας για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, αν η χάραξη των σιδηροτροχιών, η κατασκευή σταθμών φορτοεκφόρτωσης και η επιλογή αμαξοστοιχιών γίνουν με επιστημονικά κριτήρια αλληλοσυμπλήρωσης με τα άλλα μέσα μεταφοράς επίγεια, θαλάσσια και εναέρια.
Ένας τέτοιος επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός που θα μείωνε το
συνολικό κόστος μεταφορών και θα τις έκανε ασφαλέστερες, είναι ανέφικτος
στα πλαίσια του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, γιατί τα μέσα
μεταφοράς ανήκουν στους καπιταλιστές που επιδιώκουν να αναπτύξουν ο
καθένας το μέσο μεταφοράς που έχει στην ιδιοκτησία του, ασύνδετα με τα
άλλα μέσα μεταφοράς για μεγιστοποίηση των κερδών του σε βάρος της
ορθολογικής οργάνωσης και εξοικονόμησης πόρων. Ταυτόχρονα η
καπιταλιστική διαχείριση του κάθε μέσου μεταφοράς ξεχωριστά, έχοντας
στόχο το καπιταλιστικό κέρδος, επιβαρύνει το κοινωνικό σύνολο με
υπέρογκα ναύλα μεταφοράς, με ελλειπή εξυπηρέτηση περιοχών (λόγω
μειωμένου κέρδους) και με υποβάθμιση της ασφάλειας (λόγω μείωσης του
κόστους συντήρησης).
Ευαγγελος Δανεζης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου