8 Μαΐ 2014

Ο αληθινός νικητής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

 Ο αληθινός νικητής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Μύθος είναι ότι οι ΗΠΑ κέρδισαν μόνες τους τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, που πραγματικό στόχο έχει να υποβαθμίσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΕΣΣΔ, αλλά και των υπολοίπων συμμάχων, στη νίκη. Που τελειώνει, λοιπόν, ο μύθος, και που αρχίζει η πραγματικότητα;

Πριν από 72 περίπου χρόνια, μετά την ιαπωνική επίθεση στην αμερικανική ναυτική βάση στο Περλ-Χάρμπορ τα ξημερώματα της 7ης Δεκεμβρίου 1941, οι ΗΠΑ εισήλθαν στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σύμφωνα με την πλειοψηφία των αμερικανών πολιτών, το γεγονός αυτό προκαθόρισε το τελικό αποτέλεσμα του δεύτερου Μεγάλου πολέμου του 20ου αιώνα.

Πολλοί Αμερικανοί είναι απόλυτα πεπεισμένοι, ότι η χώρα τους είχε την αποφασιστικότερη συμβολή στην Νίκη των Συμμάχων επί του γερμανικού Ράϊχ και της Αυτοκρατορικής Ιαπωνίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (Β’ ΠΠ), και ότι η Σοβιετική Ένωση θα συνθλιβόταν από το Χίτλερ χωρίς την αμερικανική εξοπλιστική βοήθεια. Στο διαδίκτυο είναι πολύ συχνές οι αναφορές και οι δηλώσεις Αμερικανών που ειλικρινά πιστεύουν ότι «εμείς σώσαμε όλο τον κόσμο και τους Ρώσους από το Χίτλερ». Εκφραση, που με διάφορες παρεμφερείς παραλλαγές εμφανίζεται στον παγκόσμιο ιστό σαν μια βασική άποψη για την ιστορία του πολέμου. Σήμερα, τη θέση «Χωρίς τους Αμερικανούς, εσείς οι Ρώσοι δεν θα κερδίζατε ποτέ τον πόλεμο», την ενστερνίζονται και πολλοί Ευρωπαίοι.

Χωρίς αμφιβολία, οι Αμερικανοί μπορούν να είναι υπερήφανοι για ό,τι κατάφερε να κάνει η χώρα τους κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πολέμου. Οι ΗΠΑ, σε συμμαχία με τις χώρες της Βρετανικής Κοινοπολιτεία, εξολόθρευσαν τις ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις της Ιαπωνίας και προκάλεσαν τεράστιες ζημιές στη βιομηχανική και πολεμική μηχανή της ναζιστικής Γερμανίας. Ο ρόλος των ΗΠΑ στον εφοδιασμό της ΕΣΣΔ με όπλα και αμυντικά συστήματα, μεταφορικά μέσα, πολύτιμες βιομηχανικές πρώτες ύλες, φάρμακα και τρόφιμα στη διάρκεια του πολέμου είναι επίσης σημαντικός.

Το αποτέλεσμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν να γίνουν οι ΗΠΑ μια υπερδύναμη που κυριάρχησε στα περισσότερα μέρη του πλανήτη. Τα αποτελέσματα αυτά, τα πέτυχαν οι ΗΠΑ με σχετικά μικρές απώλειες, σε σύγκριση με την ΕΣΣΔ. Οι ανθρώπινες απώλειες των Αμερικανών ήταν 322.200 άτομα, σχεδόν αποκλειστικά στρατιωτικοί, δεδομένου ότι ο πόλεμος σχεδόν δεν άγγιξε το έδαφος των ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, απέφυγαν την πτώση του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού της χώρας. Το αντίθετο μάλιστα. Η αμερικανική οικονομία στη διάρκεια του πολέμου βίωσε μια περίοδο έντονης ανάπτυξης. Παρ’ όλα αυτά, δεν υπάρχει βάση για να αποδοθούν αποκλειστικά στις ΗΠΑ τα όλα τα παραπάνω κατορθώματα στο Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο.


Αμερικανική βοήθεια στην ΕΣΣΔ

Αμερικάνικα Μ3 Lee στην υπηρεσία του κόκκινου
στρατού. Οι σοβιετικοί αρματιστές τα είχαν σε τόσο
μεγάλη εκτίμηση που
 τα αποκαλούσαν "εξαθέσιους τάφους"

Τον Μάρτιο του 1941, το αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε το νομοσχέδιο που υπέβαλλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, το οποίο επέτρεπε τη χορήγηση σε χώρες «η άμυνα των οποίων είναι σημαντική για τα συμφέροντα των ΗΠΑ», προνομιακών στοχευμένων πιστώσεων για την αγορά όπλων και κάθε είδους πολεμικού υλικού από τις ΗΠΑ. Το χρέος για τα όπλα και τα υλικά που θα είχαν χρησιμοποιηθεί στον πόλεμο, θεωρήθηκε διαγραμμένο. Το σύστημα αυτό έγινε γνωστό ως «νόμος εκμισθώσεως και δανεισμού (Lend - Lease Act)».

Πρώτος παραλήπτης της αμερικανικής βοήθειας, έγινε η Μεγάλη Βρετανία. Η χώρα αυτή, παρέμεινε ο κύριος αποδέκτης του επί παραχώρηση υλικού βάσει του νόμου «Lend – Lease» σε όλα τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με 31,4 δισεκατομμύρια δολάρια (η αντίστοιχη βοήθεια στην ΕΣΣΔ, ανήρθε σε 11,3 δισ. δολάρια). Ο νόμος «Lend – Lease», επεκτάθηκε προς τη Σοβιετική Ένωση μόνο την 7η Νοεμβρίου 1941. Στην πραγματικότητα, οι παραδόσεις υλικού είχαν αρχίσει νωρίτερα. Αμέσως μετά την 30η Σεπτεμβρίου του 1941, όταν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στη Μόσχα του απεσταλμένου του αμερικανού προέδρου William Averell Harriman και του υπουργού Αμυντικής Βιομηχανίας της Αγγλίας Lord Beaverbrook, υπεγράφη το πρώτο πρωτόκολλο για την προμήθεια αμυντικού υλικού.

Ο συνολικός όγκος του υλικού που παραχωρήθηκε στην ΕΣΣΔ στη βάση του νόμου «Lend – Lease», συνήθως εκτιμάται στο 4% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΣΣΔ στη διάρκεια της αντίστοιχης περιόδου. Ωστόσο, ο δείκτης αυτός δεν αντανακλά την πραγματική κατάσταση των πραγμάτων. Η βοήθεια στο πλαίσιο του «Lend - Lease Act», δεν είχε σκοπό να αντικαταστήσει την σοβιετική αμυντική παραγωγή. Πιο αντικειμενικός δείκτης για το θέμα αυτό, είναι το ποσοστό των αμερικανικών προμηθειών σε ορισμένους τύπους παραγωγής πολεμικού υλικού, με έμφαση στα σπάνια στην ΕΣΣΔ στρατιωτικά υλικά και στα τρόφιμα.
Αμερικάνικη αφίσσα για την προαγωγή του
"συμμαχικού πνεύματος"

Πολύ σημαντική ήταν η αμερικανική βοήθεια στην αποστολή συγκεκριμένων προϊόντων, όπως τρόφιμα, και πρώτες ύλες. Για παράδειγμα, οι αποστολές κονσέρβες κρέατος (το 480% της συνολικής ποσότητας που παράχθηκε την περίοδο εκείνη στην ΕΣΣΔ), μη σιδηρούχων μετάλλων (από 76% έως 223% για διάφορα μέταλλα), ζωϊκών λιπών (107%), μαλλιού (102%), ελαστικών αυτοκινήτων (92%) και εκρηκτικών (53%). Σε μεγάλες ποσότητες έγιναν επίσης παραδόσεις φορτηγών αυτοκινήτων (375 χιλ. οχήματα), τζιπ (51,5 χιλ. οχήματα) και άλλου υλικού πολέμου, όπως συρματοπλέγματα (45 χιλιάδες τόνοι), τηλεφωνικά καλώδια (670 χιλιάδες μίλια), τηλεφωνικές συσκευές (189 χιλ. μονάδες). Οι προμήθειες των κυριότερων ειδών όπλων κατά τη διάρκεια του πολέμου ανήλθαν στο 12% της συνολικής παραγωγής των σοβιετικών εργοστασίων σε τεθωρακισμένα, στο 20% σε βομβαρδιστικά αεροσκάφη, στο 16% σε καταδιωκτικά αεροπλάνα και στο 22% των πολεμικών πλοίων που ναυπηγήθηκαν. Θα πρέπει να σημειωθεί ιδιαίτερα, η υπερατλαντική αποστολή συστημάτων ραντάρ (445 τεμάχια).

Ωστόσο, γεγονός είναι ότι την πιο δύσκολη περίοδο του πολέμου για τη χώρα, το καλοκαίρι και τον Σεπτέμβριο 1941, δεν έγινε καμία μεταφορά υλικού «Lend – Lease» στη Σοβιετική Ένωση. Τα γερμανικά στρατεύματα σταμάτησαν στα προάστια του Λένινγκραντ και της Μόσχας μόνο από την ισχύ των σοβιετικών όπλων. Θα ήταν σωστό να υποθέσουμε, ότι η οικονομική βοήθεια των ΗΠΑ προς τις σοβιετικές Ενοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) που εκτυλίχθηκε σε μεγάλη κλίμακα μόνο κατά το δεύτερο εξάμηνο του 1943, επιτάχυνε την τελική ήττα των γερμανο-φασιστικών στρατευμάτων στο Ανατολικό Μέτωπο, αλλά θα ήταν λάθος να συμπεράνουμε, ότι χωρίς τη συνδρομή των αμερικανών δεν θα έρχονταν ποτέ αυτή η Νίκη.

Γιατί έγινε η απόβαση στη Νορμανδία;


Η εισβολή των αμερικανικών και βρετανικών στρατευμάτων στη βόρεια Γαλλία, που ξεκίνησε τα χαράματα της 6ης Ιουνίου 1944, στην Δύση χαρακτηρίζεται σαν το κρίσιμο σημείο καμπής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ωστόσο, η εκτίμηση αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τις πολλαπλές σοβαρές ήττες που είχε ήδη υποστεί η Βέρμαχτ στο Ανατολικό Μέτωπο, ξεκινώντας από το Δεκέμβριο του 1941.

Από το Νοέμβριο του 1942, τα γερμανικά στρατεύματα στην Ανατολή πέρασαν ως επί το πλείστον, σε αμυντική στρατηγική. Μέχρι το καλοκαίρι του 1944, ο σοβιετικός στρατός απελευθέρωσε το μεγαλύτερο μέρος των περιοχών της ΕΣΣΔ που είχαν κατακτηθεί από τους ναζί και σε ορισμένες θέσεις, ο Κόκκινος Στρατός είχε περάσει τα σύνορα της προπολεμικής ΕΣΣΔ. Δεν υπήρχε πλέον καμιά αμφιβολία για την τελική έκβαση του πολέμου και το αποτέλεσμα αυτό, καθορίστηκε αποφασιστικά στο Ανατολικό Μέτωπο.
H πιο ουσιαστική αμερικάνικη βοήθεια προς την ΕΣΣΔ.
Κονσέρβες τροφίμων από την εποχή του Β'ΠΠ
Λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική στρατηγική εικόνα του Β’ΠΠ, η άποψη της ρωσικής ιστοριογραφίας για τη σημασία της «απόβασης στη Νορμανδία» φαίνεται ως η πιο λογική. Σύμφωνα με αυτήν, η αγγλο-αμερικανική εκστρατεία στη βόρειο Γαλλία πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 1944 με στόχο να αποτρέψει την τελική ήττα της Βέρμαχτ αποκλειστικά από τα σοβιετικά στρατεύματα.

Η έκταση και η ένταση των μαχών στο δυτικοευρωπαϊκό θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων (ΔΘΠ) στο διάστημα 1944 – 1945, ποτέ δεν έφτασε στο επίπεδο όλων αυτών που συνέβαιναν στο ανατολικό θέατρο πολέμου (ΑΘΠ), όχι μόνο στο διάστημα 1941 - 1943, αλλά και κατά τα δύο τελευταία χρόνια του πολέμου. Το σοβιετικο - γερμανικό μέτωπο (Ανατολικό Μέτωπο) παρέμεινε μέχρι και την 9η Μαΐου 1945 το κύριο πολεμικό μέτωπο στην Ευρώπη.

Το Ανατολικό Μέτωπο

Τον Ιανουάριο του 1945, τη στιγμή τη μέγιστης έντασης των γερμανικών δυνάμεων στο Δυτικό Μέτωπο που προκλήθηκε από την προσπάθεια της γερμανικής αντεπίθεσης μέσω των Αρδεννών, τα τμήματα της Βέρμαχτ στη Δύση αριθμούσαν μόλις 73 μεραρχίες. Στην Ανατολή, την ίδια στιγμή, μάχονταν 179 γερμανικές μεραρχίες. Γενικότερα, το 80% του προσωπικού του γερμανικού στρατού, το 68% του πυροβολικού του, το 64% των τεθωρακισμένων και το 48% των αεροσκαφών της Luftwaffe κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, χρησιμοποιήθηκαν εναντίον των σοβιετικών στρατευμάτων. Έτσι, ακόμη και κατά το τελευταίο έτος του πολέμου, το ισχυρότερο τμήμα των γερμανικών δυνάμεων του στρατού ξηράς δεν πολέμησε στη Δύση, αλλά στην Ανατολή.
Φάλαγγες γερμανών αιχμαλώτων υπό το βλέμα του
Κόκκινου Στρατού
Στο Ανατολικό Μέτωπο, η Βέρμαχτ υπέστη στο Β’ ΠΠ τεράστιες ανθρώπινες απώλειες. Η ακριβής εκτίμηση του αριθμού των θυμάτων των γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ανατολική Ευρώπη είναι δύσκολο να γίνει, αλλά ο κατάλογος των μονάδων της Βέρμαχτ δείχνει ότι στη διάρκεια του Β’ ΠΠ καταστράφηκαν ολοσχερώς στο πεδίο της μάχης και διαγράφηκαν από τον κατάλογο 130 γερμανικές μεραρχίες. Από αυτές, οι 104, δηλαδή το 80%, διαλύθηκαν από τα σοβιετικά στρατεύματα.

Μύθος: «Οι ΗΠΑ νίκησαν μόνες τους»


Bρετανικό πόστερ για την προσφορά της
κοινοπολιτείας στον πόλεμο
Ο μύθος για τον καθοριστικό ρόλο των ΗΠΑ στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έχει σαν στόχο να υποβαθμίζει το ρόλο στην τελική νίκη, όχι μόνο της ΕΣΣΔ, αλλά και των άλλων μελών του αντιφασιστικού συνασπισμού: Των χωρών της Βρετανικής Κοινοπολιτείας και της Κίνας. Την ίδια στιγμή, όταν μιλάμε για τα θέατρα πολεμικών επιχειρήσεων (ΘΠ) στα οποία ενήργησαν τα αμερικανικά στρατεύματα, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το γεγονός, ότι κάθε φορά οι αμερικανικές ΕΔ πολέμησαν στο πλαίσιο των Συμμαχικών Δυνάμεων και ότι οι αμερικανοί στρατιώτες δεν ήταν πάντα η πλειοψηφία στο συνολικό στράτευμα.

Στον πόλεμο, ανατολικά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ συμμετείχαν σε πραγματικές πολεμικές ενέργειες μόνο μετά την αποβατική εκστρατεία στη Βόρεια Αφρική, στις 8 Νοεμβρίου 1942. Για την ακρίβεια, το επιθετικό χτύπημα στις βορειοδυτικές αφρικανικές ακτές στη Μεσόγειο δεν ήταν καν ενάντια στη Γερμανία , αλλά ενάντια στην Ιταλία και την Γαλλία του Βισύ. Κατά τη διάρκεια του 1940 -1942, οι δυνάμεις της Βρετανικής Κοινοπολιτείας αντιμετώπισαν μόνες τους σειρά επιθετικών ενεργειών του «Άξονα» στη Βόρεια Αφρική. Η βρετανική νίκη στο Ελ Αλαμέιν, τον Οκτώβριο - Νοέμβριο του 1942, που είχε σαν αποτέλεσμα την κρίσιμη καμπή στην πορεία των επιχειρήσεων στο θέατρο πολέμου της Μεσογείου, επιτεύχθηκε πριν από την άφιξη των αμερικανικών στρατευμάτων στην περιοχή. Στο ΘΠ Ασίας - Ειρηνικού , οι Αμερικανοί πολέμησαν μαζί με τους Αυστραλούς και τα βρετανικά αποικιακά στρατεύματα που στάθμευαν στην Ινδία. Επιπλέον, δεν μπορεί να αποκλειστεί ο μόνιμος -αν και από μόνος του παθητικός- παράγοντας της Κίνας. Στα κινεζικά εδάφη απασχολούνταν σε σταθερή βάση περισσότερο από το μισό των ιαπωνικών χερσαίων δυνάμεων και μια σημαντική δύναμη της ιαπωνικής αεροπορίας. 
Ιάπωνες στρατιώτες στην Ματζουρία
Οι δυνάμεις αυτές, ενεργώντας συνδυαστικά και όχι οι Αμερικανοί από μόνοι τους, εξασφάλισαν τη νίκη των Συμμάχων πάνω στη ναυτική και αεροπορική ισχύ της Αυτοκρατορικής Ιαπωνίας. Και όπως έχει γραφτεί πολλές φορές, η είσοδος της ΕΣΣΔ στον πόλεμο εναντίον της Ιαπωνίας και όχι οι βομβαρδισμοί με ατομικές βόμβες, ήταν «το τελειωτικό χτύπημα του σπαθιού» που ανάγκασε την Ιαπωνία να παραδοθεί. Μέχρι το καλοκαίρι του 1944, ο αριθμός των χερσαίων δυνάμεων της Βρετανικής Αυτοκρατορίας που πολέμησε με τον εχθρό στο Δυτικό ΘΠ και στο θέατρο πολέμου της Ασίας - Ειρηνικού (και μαζί και στο καθένα θέατρο πολέμου ξεχωριστά), υπερέβαινε σταθερά τον αριθμό των αμερικανικών στρατευμάτων που βρίσκονταν εκεί. Μόνο μετά την απόβαση στη Νορμανδία, η αναλογία άρχιζε σιγά-σιγά να αλλάζει. 
Η επιστροφή των νικητών
Στη «Μάχη του Ατλαντικού», καθοριστικός ήταν επίσης ο ρόλος του βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού, που βύθισε 525 γερμανικά υποβρύχια, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, 174.
Έτσι, ακόμη και για στα θέατρα πολέμου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στα οποία τον καθοριστικό ρόλο είχαν οι Δυτικοί σύμμαχοι, ο ρόλος των ΗΠΑ στις συμμαχικές ένοπλες δυνάμεις δεν μπορεί να θεωρηθεί ως ο απόλυτα κυρίαρχος.

Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: file-rf.ru
Πηγή: Σύγχρονη Ρωσία

Παρέμβαση του Μιχάλη Μιχαήλ, υπ. ευρωβουλευτή του ΚΚΕ στο «BLUE SKY»

Για τις φοιτητικές εκλογές

 Για τις φοιτητικές εκλογές

Κάθε χρόνο στις φοιτητικές εκλογές προκύπτουν διάφορα μικρά και μεγαλύτερα ερωτήματα. Πώς θα πείσεις για παράδειγμα τις φιλικές ψήφους σου που ταλαντεύονται και βαριούνται πολλές φορές τις εκλογές σα διαδικασία, να έρθουν τελικά να σε/μας (δηλ ΜΑΣ) ψηφίσουν; Μια σφισσα έλεγε ότι ένα ακαταμάχητο κόλπο για τις δικές της φίλες ήταν να επικαλεστεί κάτι γυναικολογικό και την ανάγκη να την εφοδιάσουν με τις απαραίτητες προμήθειες. Στα αγοράκια όμως δε θα έπιανε αυτό, αφενός για αντικειμενικούς λόγους κι αφετέρου γιατί είναι από τη φύση τους πιο ζαμαν-φου, συνεπώς χρειάζεται κάτι διαφορετικό. Το καλύτερο βέβαια είναι να τους πιάσεις και να τους έχεις μιλήσει πολιτικά από πριν, αλλά δεν είναι πάντα πολύ εύκολο να σε πάρει στα σοβαρά ο κολλητός σου. Για ένα δαπασπίτη οι φιλικές ψήφοι είναι το άλφα και το ωμέγα της δραστηριότητάς του· για ένα σύντροφο όμως μπορεί να γίνει μπελάς και είναι δίκοπο μαχαίρι.

Επόμενη ερώτηση, που έχει εξελιχτεί σε κλασική: μήπως έχει αλλάξει η κοινωνική σύνθεση των φοιτητών τα τελευταία χρόνια; Ειλικρινά δεν το γνωρίζω, αλλά δε νομίζω να έχει αλλάξει δραματικά. Αν και αυτό έχει να κάνει πολλές φορές –πέρα από τις γενικότερες αναδιαρθρώσεις που προωθούνται και συντελούνται στα πανεπιστήμια- και με τις αντιφατικές κυβερνητικές στοχεύσεις στην εκάστοτε συγκυρία –πχ σε προεκλογική περίοδο. Η βάση του 10 στις πανελλαδικές και η κάνουλα των εισακτέων μπορεί να ανοίγει ή να κλείνει σαν αρμόνιο από χρόνο σε χρόνο, καταγράφοντας ωστόσο και μια σταθερή γενική τάση.

Αυτό που σίγουρα είχε αλλάξει στα πανεπιστήμια είναι το γενικό κλίμα που επικρατούσε σε σχέση με μία και μιάμιση δεκαετία πριν. Κάτι που συνδέεται άμεσα και με τις ευθύνες του υποκειμενικού παράγοντα, αλλά αποτυπώνει και υπαρκτές αντικειμενικές διεργασίες. Δε νομίζω δηλ ότι είναι δική μας γεροπαραξενιά, εμάς των «βετεράνων», που βλέπουμε αλλιώς τα πράγματα, τώρα που μας έχει.. ξεβράσει το φοιτηταριάτο και δεν έχουμε πια τόσους γνωστούς στα αμφιθέατρα.

Δηλ σύντροφοι γινόμαστε βενεζουέλα; Εκεί δηλ όπου οι φοιτητές είναι καθαρά αντιδραστικοί στην πλειοψηφία τους και προέρχονται από τα υψηλότερα κοινωνικά στρώματα. Όχι σφοι δεν έχουμε γίνει βενεζουέλα –όχι ακόμα τουλάχιστον. Πρέπει όμως να μη γυρίζουμε οικειοθελώς την πλάτη μας στην πραγματικότητα.
Το μοντέλο που προωθείται –με επιτυχία ως ένα βαθμό- είναι του φοιτητή που τρέχει σα βέγγος, να περάσει μαθήματα, να μαζέψει διδακτικές μονάδες, να γυρέψει σεμινάρια, να πιάσει καθηγητές και να τους κάνει διάφορα θελήματα, να βρει επαφές κι εφόδια για να γίνει «ανταγωνιστικός» και δεν του μένει χρόνος να ασχοληθεί με κάτι άλλο και με «ανέμελες» συλλογικές διαδικασίες.

Μια άλλη πτυχή που μου επισημάνθηκε πρόσφατα ως αποτύπωμα της κρίσης είναι ότι η εσωτερική μετανάστευση των φοιτητών έχει περιοριστεί δραματικά πια και στα πιο απομακρυσμένα ιδρύματα (κρήτη, θράκη, κτλ) η πλειοψηφία των σπουδαστών αποτελείται από ντόπιους, δηλ από παιδιά που ξεφεύγουν δυσκολότερα από τον κλοιό του οικογενειακού περιβάλλοντος και έχουν κάνει ήδη έναν πρώτο κρίσιμο συμβιβασμό στην επιλογή τους –αφού οι δικοί τους δε μπορούσαν να τους στείλουν σε άλλη πόλη και τη σχολή της αρεσκείας τους.

Αυτό επιδρά αναπόφευκτα στη συνείδηση των φοιτητών, αλλά και στη δική μας παρέμβαση η οποία μπορεί να δίνει προτεραιότητα –και καλά κάνει- στη στρατολόγηση εργατών στους χώρους δουλειάς και να δίνει βάρος στα αποτελέσματα των τει με τα παιδιά των πιο λαϊκών οικογενειών· αλλά έχει ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στο πανεπιστήμιο, που παραμένει για πολύ κόσμο ο βασικός χώρος συνειδητοποίησης, όπου έρχεται για πρώτη φορά σε ουσιαστική επαφή με κάποιες ριζοσπαστικές και επαναστατικές ιδέες. Και αυτός ακριβώς ο χαρακτήρας του πανεπιστημίου μπαίνει στο στόχαστρο των προωθούμενων αναδιαρθρώσεων.

Ποιος μπορεί να είναι λοιπόν ο δικός μας στόχος σ’ αυτές τις συνθήκες; Και τι μετράει περισσότερο: τα ποσοστά της πανσπουδαστικής ή ο απόλυτος αριθμός ψήφων (και δυνάμει κερδισμένων συνειδήσεων); Βασικά και τα δύο μετράνε, αλλά όταν πέφτει γενικά η συμμετοχή, συνήθως ανεβαίνει το πρώτο και πέφτει αντικειμενικά το δεύτερο. Ένας άμεσος εφικτός στόχος θα ήταν μέχρι πρότινος να ξεπεράσουμε επιτέλους την ημιθανή πασπ στη δεύτερη θέση –όπως έγινε ήδη από φέτος στα τει και φαίνεται να κλειδώνει σήμερα και στα αει. Προέχουν όμως πολύ πιο σημαντικά μέτωπα από τους εκλογικούς δείκτες –κι αυτό μας φέρνει στην επόμενη σειρά ερωτημάτων.

Πού πήγε η μεγάλη περιφανής νίκη για το άρθρο 16; Η τρομερή και περιβόητη γενιά του δεκέμβρη; Πού ήταν το μαχητικό φοιτητικό κίνημα όλα αυτά τα τελευταία χρόνια της κρίσης, των απεργιακών αγώνων και του κοινωνικού αναβρασμού; Ακόμα κι όταν ξεκίνησε φέτος ένας γύρος κινητοποιήσεων, οι κινητοποιήσεις που βγήκαν ήτανε σχετικά άμαζες και σε κάθε περίπτωση ένα μικρό κλάσμα των μεγάλων, φοιτητικών συλλαλητηρίων της προηγούμενης δεκαετίας. Η αλήθεια είναι πως πίσω από την κορύφωση του μαϊούνη και της επόμενης χρονιάς κρύβονταν τα πρώτα σπέρματα της παρακμής. Αλλά οι λόγοι και η ερμηνεία αυτής της πτώσης απαιτεί στενότερη παρακολούθηση και γνώση του χώρου από τη δική μου, που άρχισα να χάνω την επαφή με τα αμφιθέατρα, σχεδόν παράλληλα με την απομάκρυνση του φκ από το επίκεντρο των αγωνιστικών διεργασιών.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον ερώτημα που προκύπτει από το δοσμένο συσχετισμό δύναμης είναι πως η ανάλυση ψήφου των εθνικών εκλογών δίνει συντριπτικά ποσοστά στο σύριζα και τη νδ να πέφτει κάτω από το μέσο όρο της, ενώ στα πανεπιστήμια τα μεγέθη κι οι όροι αντιστρέφονται διαλεκτικά, με τη δαπ να είναι κατεστημένο τις τρεις τελευταίες δεκαετίες και την αρεν του σύριζα να παραμένει αμελητέα ποσότητα –και να διασπάται μάλιστα με το σχέδιο βήτα (αλαβάνος και πρώην κοε) που κατέβηκε φέτος ως αριστερό δίκτυο. Όπως σχολίασε στην προηγούμενη ανάρτηση και ο ΡΓ, ακόμα και τους εαακίτες να προσθέσεις (που είχαν πολλές διαρροές προς σύριζα τον ιούνη του 12’) κάποια νούμερα απλώς δε βγαίνουν. Εκτός και αν υποθέσουμε ότι ο σύριζα έχει ρεύμα στη μη φοιτητιώσα νεολαία, δηλ σε σπουδαστές ιεκ, νέους εργάτες, κτλ. Να γελάνε και τα μωρά παιδιά δηλ, όπως λέει και το επίμαχο βιντεάκι της κνε.

Αυτά ως προς το γενικό κομμάτι, που γράφτηκε πριν από την ανακοίνωση των φετινών αποτελεσμάτων, για να μείνει ανεπηρέαστο στην ανάλυσή του και να μη φανεί ότι προσπαθεί να δικαιολογήσει ένα κακό ποσοστό ή αντιθέτως να σκεπάσει με ένα καλό ποσοστό κάποια υπαρκτά ζητήματα. Περνάμε τώρα πιο ειδικά και στα φετινά.

Το πρωί η κε του μπλοκ πήρε λίγο κλίμα από την πάτρα, όπου η πανσπουδαστική βγήκε πρώτη δύναμη στην πόλη (δηλ στο σύνολο των ψήφων σε αει και τει). Στο πολυκλαδικό πάνω από το παράρτημα, είδα τη φετινή μας αφίσα, που έχει πιο πλατύ και συμβατικό σύνθημα από άλλες φορές (μαζί πιο δυνατοί), την μπλε αφίσα (!) των εαακ και το ψηφοδέλτιο της δασπ, τα αρχικά από το «δεν ανήκω σε παράταξη», με ένα γραφικό πρώην δαπίτη, που φορούσε φτερωτά σπορτέξ σαν του ερμή. Από τα πανό της πανσπουδαστικής πανελλαδικά, ξεχώρισα το προλεκάλτ έμπνευσης σύνθημα your θέσεις sounds familiar, μια έξυπνη μπηχτή προς τις υπόλοιπες παρατάξεις.

Συνεχίζουμε με ένα γύρο γρήγορων ερωτήσεων.
Μήπως τώρα οι σύντροφοι της σπουδάζουσας θα ξεκουραστούν και θα απολαύσουν τους καρπούς των κόπων τους; Όχι σφοι, οι σύντροφοι δε θα ξεκουραστούν, γιατί για αυτούς ο φετινός μάης σημαίνει (όχι τριπλές, αλλά) τετραπλές εκλογές –κι οι φοιτητικές ήταν απλώς το ζέσταμα. Το φετινό θετικό αποτέλεσμα έχει μάλιστα μια αξία παραπάνω, γιατί έπεσε πάνω στην τούρλα και την πόλωση της επερχόμενης τριπλής κάλπης, που παραδοσιακά ευνοούσε τη δαπασπ –απόδειξη ότι ο σύριζα έχει ακόμα πολλά ψωμιά να φάει για να αντικαταστήσει επάξια την πασοκάρα που γνωρίσαμε σε όλα τα επίπεδα.

Μήπως η χειμερία νάρκη του φκ θα υπνώσει ποτέ τα δικά μας αντανακλαστικά και τη νοσταλγία για τα φοιτητικά; Όχι σύντροφοι, αυτό δεν πρόκειται να γίνει. Και το καταλαβαίνουμε κάθε φορά που έχει εκλογές στα πανεπιστήμια, που είναι κάτι σαν κινητή γιορτή για όσους παραμένουν στην ψυχή αιώνιοι φοιτητές.

Τιμά το spoudastes.gr του ΜΑΣ που μπλόκαρε και δε φόρτωνε από το μεγάλο όγκο επισκεπτών κι έτσι έστελνε κόσμο να ξεπέσει στην ανάγκη της ιστοσελίδας της νΚα κι άλλων λιγότερο αξιόπιστων σελίδων; Όχι. Αλλά στο σοσιαλισμό, που θα πιάσουμε το τρένο της ετε, θα λύσουμε όλα τα τεχνικά ζητήματα και δε θα υπάρχει τέτοιο πρόβλημα –ούτε και δαπίτες στις εκλογές.

Μήπως τα γαρίφαλα είναι εκτός εποχής; Όχι σφοι, το μάη ευδοκιμούν κι όπως λέει και το σύνθημα: νάτη η κάλπη, γαρίφαλα γεμάτη.
Η κάλπη γέμισε γαρίφαλα σε όλα σχεδόν τα φυσικά και τα παιδαγωγικά (ελπίζω μόνο να μην ξεστρατίσουν στην επαγγελματική τους πορεία, για να αλλάξει επιτέλους ο καταθλιπτικός συσχετισμός δύναμης στους δασκάλους), στο πανεπιστήμιο της θεσσαλίας, στην πόλη της πάτρας, στο μαθηματικό αθήνας, που είναι ο μεγαλύτερος τμηματικός σύλλογος, στην αρχιτεκτονική (που δεν είναι πολύ μεγάλη σχολή, αλλά πάντα έχει αίγλη) και σε μια σειρά σχολές, που ακόμα και μια απλή αναφορά τους θα έπαιρνε πολλή ώρα.

Και φυσικά στα ηρωικά μμε του απθ (που οι αθηναίοι τα γράφουν εμμε, γιατί είναι αθηναίοι και δε νιώθουν), όπου πέρσι η πανσπουδαστική ήταν η μόνη παράταξη που κατέβαζε ψηφοδέλτιο και πήρε περίπου 75% (ένας στους τέσσερις έριξε λευκό), ενώ φέτος που κατέβηκαν δειλά κι οι δαπίτες πήραν λιγότερες ψήφους απ’ ό,τι το λευκό πέρσι, εμείς αυξήσαμε τις δικές μας και έτσι έφτασε το ποσοστό μας κοντά στο 90%!

Τώρα ξέρω πως η σπορά έχει καρπίσει και μπορώ να φύγω ήσυχος κι ευτυχισμένος…

Μεγάλη άνοδος της Πανσπουδαστικής ΚΣ σε ψήφους και ποσοστά - Δήλωση του Γραμματέα της ΚΝΕ Θ.Χιώνη

 Μεγάλη άνοδος της Πανσπουδαστικής ΚΣ σε ψήφους και ποσοστά - Δήλωση του Γραμματέα της ΚΝΕ Θ.Χιώνη



Πηγή: 902.gr
Μήνυμα ελπίδας στέλνουν τα αποτελέσματα των φοιτητικών και σπουδαστικών εκλογών. Η σημαντική άνοδος τηςΠανσπουδαστικής ΚΣ σε ψήφους και ποσοστά στέλνει μήνυμα μάχης και αισιοδοξίας ώστε οι νέοι να παλέψουν για το μέλλον των σπουδών τους, αλλά και την ίδια τους τη ζωή. (Δείτε ΕΔΩ συγκεντρωτικά αποτελέσματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς και αποτελέσματα ορισμένων Συλλόγων)
Η επιλογή και η εμπιστοσύνη χιλιάδων σπουδαστών και φοιτητών στα ψηφοδέλτια της ΠΚΣ και τις δυνάμεις του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών είναι αποτέλεσμα της συνεπούς δράσης του προηγούμενου διαστήματος, καθιστώντας τους πυξίδα για τις ανάγκες των νέων, για την ύπαρξη οργανωμένου κινήματος, αναδεικνύοντας τις νέες δυνατότητες που ανοίγονται κι ακόμα μεγαλύτερες ευθύνες.
Δήλωση του Θοδωρή Χιώνη, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, για τις φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές:

Σε δήλωσή του για τα αποτελέσματα των φοιτητικών και σπουδαστικών εκλογών, ο Θοδωρής Χιώνης, Γραμματέας του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, σημειώνει:
«Τα αποτελέσματα μέχρι τώρα δείχνουν σημαντική άνοδο σε ψήφους και ποσοστά της Πανσπουδαστικής ΚΣ στα ΑΕΙ και ξεχωρίζει η άνοδος στα ΤΕΙ που από ό,τι φαίνεται αναδεικνύεται σε δεύτερη δύναμη πανελλαδικά. Αποτέλεσμα που στέλνει μήνυμα μάχης και αισιοδοξίας.
Με καλύτερους όρους μπορεί να δυναμώσει η προσπάθεια για ανάπτυξη της κοινής συλλογικής δράσης και διεκδίκησης, για ζωντανούς αγωνιστικούς συλλόγους και μαχητικά όργανα πάλης που αντιστέκονται στην αντιλαϊκή πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ. Τα μέλη της ΚΝΕ μαζί με τους χιλιάδες φοιτητές και σπουδαστές που στήριξαν τα ψηφοδέλτια της Πανσπουδαστικής ΚΣ αποτελούν την κρίσιμη μάζα σ' αυτή την προσπάθεια που υπάρχει ανάγκη να συνεχιστεί στην καθημερινή δράση και πάλη. Υπάρχει μεγάλο μέρος φοιτητών και σπουδαστών που έχουν συμφέρον να κάνουν κι αυτοί δική τους υπόθεση το συλλογικό αγώνα και την οργανωμένη αντίσταση.
Να μη χαθεί ούτε ώρα. Να στείλουμε ακόμα πιο αποφασιστικό μήνυμα ότι τα όνειρα και οι ανάγκες μας δεν χωράνε στις συμπληγάδες της ΕΕ και του συστήματος. Καλούμε συνολικά τους φοιτητές και σπουδαστές να διαλέξουν το δρόμο της ανατροπής και της αποδέσμευσης από την ΕΕ. Να δυναμώσουν τη δύναμη που μάχεται αταλάντευτα για τα σύγχρονα δικαιώματά μας και τη μόνη φιλολαϊκή λύση. Στις εκλογικές αναμετρήσεις που έχουμε μπροστά μας να δυναμώσουμε το ΚΚΕ παντού».
Πρωτιές της ΠΚΣ
  • Πρώτη δύναμη αναδείχτηκε η ΠΚΣ σε ολόκληρο το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
  • Αυτοδυναμία της ΠΚΣ καταγράφεται σε: 
- Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών ΕΜΠ
- Νοσηλευτική ΕΚΠΑ
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών ΕΚΠΑ
- Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών
- Τουρκικών Σπουδών ΕΚΠΑ
- Σλαβικών Σπουδών ΕΚΠΑ
- Πληροφορική Πανεπιστήμιο Αιγαίου
- Μαθηματικό Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  • Η Πανσπουδαστική λαμβάνει την πρωτιά σε μια σειρά από Συλλόγους. Μεταξύ άλλων:
Αρχιτέκτονες ΕΜΠ
- Αρχιτεκτονική ΠΑΤΡΩΝ
- Γεωλογικό ΑΠΘ
- Διαχ. Πολιτισμ. Περιβ. και Νέων Τεχν. ΠΑΤΡΩΝ
- Ειδ. Αγωγής ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
- Εικαστικό ΑΠΘ
- ΕΜΜΕ ΑΠΘ
- Ηλεκτρολόγοι ΠΑΤΡΩΝ
- Καλών Τεχνών Δυτ. Μακεδονίας
- Λαϊκής Παραδοσιακής Μουσικής Ηπείρου
- Μαθηματικό ΑΙΓΑΙΟΥ
- Μαθηματικό ΕΚΠΑ
- Μηχανολόγοι ΠΑΤΡΩΝ
- Μουσικής Τεχνολογίας Κρήτης
- Νοσηλευτική ΕΚΠΑ
- Πληροφορική ΙΟΝΙΟΥ
- Πληροφορική ΜΜΕ Δυτικής Ελλάδας
- Πληροφορικής ΑΙΓΑΙΟΥ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) ΑΠΘ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) ΕΚΠΑ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) ΕΚΠΑ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
- Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) Παν. ΚΡΗΤΗΣ
- Σχολή Γραφικών Τεχνών Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΣΓΤΚΣ) Αθήνας
- Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) ΕΜΠ
- Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας Πρόνοιας (ΣΕΥΠ) Δυτικής Ελλάδας
- Σλαβικών Σπουδών ΕΚΠΑ
- Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών (ΣΤΕΦ) Δυτικής Ελλάδας
- Τηλεπικοινωνιακών Συστ. και Δικτύων Δυτικής Ελλάδας
- Τουρκικών Σπουδών ΕΚΠΑ
- Φυσικό ΠΑΤΡΩΝ
- Φυσικό ΑΠΘ
- Φυσικό ΕΚΠΑ
- Φυσικό ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
- Χημικό ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Εμφανής η αποδυνάμωση της ΠΑΣΠ για άλλη μια χρονιά τόσο στα ΤΕΙ όσο και στα Πανεπιστήμια, ενώ οι άλλες δυνάμεις διατηρούν δυνάμεις με ελαφρές μάλλον αυξομοιώσεις.

Σαν πας στην Καλαμάτα...

Σαν πας στην Καλαμάτα...


«Αριστερό σήμερα είναι ό,τι μας ενώνει για να ανατραπεί η μνημονιακή κυβέρνηση», ήταν ο τίτλος άρθρου στην «Αυγή», που δημοσιεύτηκε στo πλαίσιo της συζήτησης που ακολούθησε μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων Οδυσσέα Βουδούρη και Θεόδωρου Καρυπίδη με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ο αρθρογράφος σημείωνε ακόμα πως οι συμμαχίες του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να είναι «πολύμορφες και συγκλίνουσες, χωρίς στενά ιδεολογικά πρόσημα».
Ο καιροσκοπισμός, δηλαδή, και τα αλισβερίσια ως και με εθνικιστές - ακροδεξιούς, παρουσιάζονται ως «αριστερή» πολιτική!
Ας δούμε πού οδηγεί αυτή η λογική και τακτική συμμαχιών, και ας κρίνει ο καθένας πόσο «αριστερή» είναι.
***
Στο Δήμο Καλαμάτας, ο ΣΥΡΙΖΑ, στηρίζει από κοινού με τους ΑΝΕΛ και τους Οικολόγους - Πράσινους, τον Μανώλη Μάκαρη, που στις βουλευτικές εκλογές του 2012, είχε καταθέσει αίτηση για να συμπεριληφθεί στο ψηφοδέλτιο του Νομού Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας!
Σε συνέντευξή του, στην εφημερίδα «Ελευθερία» της Καλαμάτας (11/4/2012), ερωτώμενος γιατί ο κόσμος να ψηφίσει ΝΔ, είχε απαντήσει: «Σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον της οικονομικής κρίσης, η ΝΔ και ο Αντώνης Σαμαράς προτείνουν ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα εξόδου από την κρίση, έτσι ώστε να ανασχεθεί η καταστροφική πορεία της χώρας. (...) Το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ είναι ρεαλιστικό και επιτεύξιμο, και πραγματικά προσφέρει διέξοδο από τη σημερινή αδιέξοδη κατάσταση».
Η σχέση του με τη ΝΔ κρατάει χρόνια: Tο 2006 εκλέχτηκε δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό της ΝΔ στην Παλλήνη, όπου διετέλεσε και αντιδήμαρχος, ενώ το 2010 ήταν υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος πάλι με τη ΝΔ.
***
Στο ίδιο ψηφοδέλτιο συμμετέχει και ως υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, ο Ταξίαρχος ε. α. Παναγιώτης Γεωργόπουλος, υποψήφιος βουλευτής των ΑΝΕΛ το 2012.
Ας καταγράψουμε μερικές απ' τις «αριστερές», «ριζοσπαστικές» και «προοδευτικές» απόψεις του:
- «Οι Ελληνες πολίτες πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς στη χώρα τους. Πρέπει μήπως να δούμε σκηνές χάους με αλαλάζοντες μουσουλμάνους στην Αθήνα για να λάβουμε μέτρα; Εχουμε δει αρκετές φορές λαθρομετανάστες να κάνουν διαδηλώσεις (!) και να προκαλούν καταστροφές, με πρόσχημα την αναζήτηση των δικαιωμάτων τους (!), την προσβολή των θρησκευτικών τους συμβόλων ή κάτι άλλο στο μέλλον (κάτι θα βρουν). Οι πρόβες έχουν γίνει και έχουν καταλάβει ότι το Κράτος είναι ανύπαρκτο, τρέχει πάντα πίσω από τα γεγονότα» («Επιχείρηση "Ξένιος Ζευς" το μεγάλο ψέμα» στο Olympia.gr, 5/9/2012).
- «Πιστεύω ακράδαντα ότι το ταξίδι αυτό είναι επιδοτούμενο (σ. σ. εννοεί των μεταναστών που έρχονται στη χώρα), από αυτούς που τόσα χρόνια τώρα δε θέλουν να βλέπουν την Ελλάδα ως ένα αμιγές έθνος, θέλουν να αλλοιώσουν την ομοιογένειά της» («Σχέδιο γενοκτονίας της Ελλάδας» στο Olympia.gr, 31-12-2012).
***
- Με αφορμή την αποκάλυψη ότι σπουδαστές της Σχολής Ευελπίδων τραγούδησαν στις 17 Νοέμβρη του 2011 τον ύμνο της χούντας ο συγκεκριμένος υποψήφιος έγραψε:«Εδώ έχω να παρατηρήσω τα εξής: Ποιος είναι ο σκοπός που εορτάζεται το Πολυτεχνείο και ιδιαίτερα στις στρατιωτικές μονάδες; Εχει φτάσει, μάλιστα, σε σημείο ο εορτασμός του να τιμάται με περισσότερες εκδηλώσεις από ό,τι η 25η Μαρτίου και η 28η Οκτωβρίου (...) Χωρίς να ξέρω τι ακριβώς έψαλλαν οι σπουδαστές (εδώ και τα εμβατήρια θεωρούνται ως φασιστικά), πιστεύω ότι ήταν καθαρά θέμα νεανικής επιπολαιότητας που συγχωρείται και σε σπουδαστές Στρατιωτικής Σχολής» («Ακόμα ψάχνετε για σταγονίδια κύριοι;» στοv vimaonline.gr, 8/12/2011).
- «Ως πολίτες ερχόμαστε κάθε μέρα αντιμέτωποι με το πρόβλημα, τους βλέπουμε μπροστά μας, δεκάδες άτομα στα φανάρια, να καθαρίσουν τζάμια, να πουλήσουν πράγματα, κάθεσαι για καφέ άλλοι μικροπωλητές προσπαθούν να σου πουλήσουν οτιδήποτε, εισαγόμενοι ζητιάνοι σε ηλεκτρικό, λεωφορεία, δρόμους κ.λπ. Πηγαίνεις στο κέντρο της Αθήνας, είναι βυθισμένο στη θλίψη, εκατοντάδες λαθρομετανάστες, παντού απλωμένα σεντόνια με πράγματα προς πώληση, τα αποφεύγεις με ζιγκ - ζαγκ, εκτός του ότι φοβάσαι για την ασφάλειά σου» («Λαθρομετανάστευση» στο kostasxan.blogspot.gr, 20/11/2011).
***
Οι εργαζόμενοι, οι νέοι που νιώθουν αριστεροί ας κρίνουν. Εχουν κάτι κοινό μ' αυτούς;
Οι συμμαχίες και οι συνεργασίες του, αποδεικνύουν την αφοσίωση του ΣΥΡΙΖΑ στο καπιταλιστικό σύστημα, σε στόχους εχθρικούς για το λαό, όπως η περιλάλητη «ανάκαμψη» που προπαγανδίζουν και τα κόμματα της κυβέρνησης, με «μείγμα» όμως διαφορετικό, που όμως είναι «μια απ' τα ίδια» για το λαό.
Είναι μια ακόμη απόδειξη για την αφερεγγυότητα και την αναξιοπιστία του ΣΥΡΙΖΑ, που πρέπει να εκτιμήσει ο λαός μπροστά στην κάλπη. Να δυναμώσει το ΚΚΕ παντού, το μοναδικό κόμμα που πρεσβεύει το πραγματικά «νέο», το διαφορετικό και την ελπίδα για το λαό.

Α.

ΟΥΚΡΑΝΙΑ Στρατιωτικές επιχειρήσεις και διπλωματικά παζάρια

ΟΥΚΡΑΝΙΑ
Στρατιωτικές επιχειρήσεις και διπλωματικά παζάρια



Η «μαριονέτα» πρωθυπουργός της Ουκρανίας Γιάτσενιουκ σε άρμα έξω από το Σλαβιάνσκ, επιβλέπει τις επιχειρήσεις σφαγής του λαού
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Την ίδια στιγμή που η αντιδραστική κυβέρνηση του Κιέβου των εθνικιστών και φασιστών που στηρίζουν οι ΗΠΑ, ΕΕ και ΝΑΤΟ συνεχίζει την επίθεση στις ανατολικές περιοχές, ταυτόχρονα, όπως έδειξε και η προχτεσινή συνάντηση ΕΕ, Ρωσίας, κυβέρνησης του Κιέβου, βρίσκεται σε εξέλιξη και μια διαπραγμάτευση για έναν προσωρινό συμβιβασμό. Πιο χαρακτηριστική η χτεσινή δήλωση του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν που, απευθυνόμενος στους ρωσόφωνους αντικυβερνητικούς διαδηλωτές, είπε: «Καλούμε τους εκπροσώπους της Νοτιοανατολικής Ουκρανίας, τους οπαδούς της ομοσπονδοποίησης της χώρας να αναβάλουν το δημοψήφισμα που είναι προγραμματισμένο για τις 11 Μάη, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για έναν εθνικό διάλογο».
Επίσης ο Πούτιν ανακοίνωσε ότι η Ρωσία έχει αποσύρει από τα σύνορα τις στρατιωτικές της δυνάμεις, σε τοποθεσίες όπου διεξάγουν τακτικά γυμνάσια.
Η Ρωσία πάντως και χτες με δηλώσεις του ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρόφ κατήγγειλε το μακελειό στην Οδησσό ως έργο φασιστών και τονίζει ότι θα επιμείνει να γίνει ανεξάρτητη έρευνα για τους πραγματικούς υπεύθυνους. Ακόμα χτες η ρωσική κυβέρνηση εξέδωσε ένταλμα σύλληψης για τον ηγέτη του νεοναζιστικού «Δεξιού Τομέα», Ντμίτρο Γιάρος, ο οποίος μάλιστα έχει καταγραφεί ως υποψήφιος για τις προεδρικές εκλογές στις 25 Μάη. Το ένταλμα αφορά σε συμμετοχή του με Τσετσένους αποσχιστές σε εγκληματικές ενέργειες στο έδαφος της Ρωσίας.
Κινήσεις συμβιβασμού;
Ο Ρώσος πρόεδρος έκανε τις δηλώσεις αυτές μετά από τη συνάντηση με τον Ντιντιέ Μπουρκχάλτερ, πρόεδρο του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ), που επισκέφτηκε χτες τη Μόσχα. Ο Ελβετός αξιωματούχος σημείωσε ότι ο ΟΑΣΕ έχει έτοιμο έναν «οδικό χάρτη» για την αποκλιμάκωση της έντασης στην Ουκρανία. Το σχέδιο αυτό θα απευθύνεται στα τέσσερα μέρη που υπέγραψαν τη συμφωνία της Γενεύης στις 17 Απρίλη (που δεν εφαρμόστηκε ποτέ), δηλαδή ΗΠΑ, Ρωσία, ΕΕ και κυβέρνηση του Κιέβου, και περιλαμβάνει, όπως είπε, συγκεκριμένα μέτρα με τέσσερις βασικούς πυλώνες: Την κατάπαυση του πυρός, την αποκλιμάκωση της έντασης, το διάλογο και εκλογές. Επίσης τόνισε ότι είναι μια ρεαλιστική προοπτική να υπάρξει διάλογος της κυβέρνησης του Κιέβου με τους ρωσόφωνους της Ανατολής.
Ο επικεφαλής πάντως του λεγόμενου «λαϊκού συμβουλίου του Ντόνετσκ» Ντένις Πούσιλι δήλωσε ότι η πρόταση Πούτιν για αναβολή του δημοψηφίσματος θα κουβεντιαστεί σήμερα στο Συμβούλιο.
Σε ό,τι αφορά την αντίδραση του ΝΑΤΟ σχετικά με τη δήλωση του Ρώσου προέδρου ότι έχουν αποσυρθεί οι στρατιωτικές δυνάμεις της χώρας του από τα σύνορα με την Ουκρανία, αξιωματικός της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων «Ρόιτερς»: «Δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι έχει αλλάξει η θέση των στρατιωτικών δυνάμεων κατά μήκος των ουκρανικών συνόρων».
Σε μια παράλληλη εξέλιξη, οι ουκρανικές Αρχές απελευθέρωσαν χτες τρεις ηγέτες των ρωσόφωνων, μεταξύ αυτών και τον αυτοανακηρυχθέντα κυβερνήτη του Ντονέτσκ Πάβελ Γκούμπαριεφ, σε αντάλλαγμα για την απελευθέρωση τριών αξιωματικών της υπηρεσίας ασφαλείας (SBU) που κρατούνταν επί δέκα μέρες στο Σλοβιάνσκ. Αυτό ανακοίνωσε ο επικεφαλής των πολιτοφυλάκων του Σλαβιάνσκ, Βιατσεσλάβ Πονομαριόφ.
Πολεμικό σκηνικό σε Σλαβιάνσκ και Μαριούπολη και νέες κυρώσεις
Πάντως στην Ανατολική Ουκρανία στο Σλαβιάνσκ, αλλά και τη Μαριούπολη, πραγματοποιήθηκαν ολονύχτιες μάχες ανάμεσα σε δυνάμεις που έχει στείλει το Κίεβο και τις πολιτοφυλακές των ρωσόφωνων. Στο Σλαβιάνσκ βρέθηκε για να εμψυχώσει τους στρατιώτες ο λεγόμενος πρωθυπουργός Αρσένι Γιατσενιούκ, ενώ η αντιδραστική κυβέρνηση αναγνωρίζει το «καθεστώς του μαχητή» σε όσους συμμετέχουν στην «αντιτρομοκρατική επιχείρηση», κάτι που σημαίνει και διάφορες εξασφαλίσεις και παροχές ...αν βγουν ζωντανοί.
Στη Μαριούπολη αναφέρονται 6 νεκροί στις συγκρούσεις το βράδυ της Τρίτης προς Τετάρτη, ενώ το δημαρχείο άλλαξε δύο φορές χέρια. Πρώτα το κατέλαβαν οι δυνάμεις του Κιέβου όταν αποχώρησαν οι πολιτοφύλακες, αλλά στη συνέχεια το ξαναπήραν οι ρωσόφωνοι.
Ταυτόχρονα η ΝΑΤΟϊκή λυκοσυμμαχία ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να τοποθετήσει μόνιμα στρατεύματα στην Ανατολική Ευρώπη. Αυτό υποστήριξε ανώτατος στρατιωτικός διοικητής του ΝΑΤΟ, προσθέτοντας ότι η ιμπεριαλιστική συμμαχία έχει προγραμματίσει μια σειρά βραχυπρόθεσμων διαδοχικών αλλαγών του προσωπικού και του εξοπλισμού στην Ανατολική Ευρώπη, ωστόσο κάτι τέτοιο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2014.
Επίσης επίσκεψη στο Κίεβο αναμενόταν να πραγματοποιήσει χτες και σήμερα ο Μπαν Γκι Μουν, ΓΓ του ΟΗΕ, χωρίς να γίνει γνωστό αν μεταφέρει κάποια πρόταση στην κυβέρνηση των εθνικιστών φασιστών.
Την ίδια ώρα οι ΗΠΑ και ΕΕ, που καλούν σε διαπραγματεύσεις, παράλληλα προετοιμάζονται για την επιβολή νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας στην περίπτωση που παρεμποδιστούν οι προεδρικές εκλογές. Τη Δευτέρα έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση των ΥΠΕΞ της ΕΕ για να αποφασιστεί ποια πρόσωπα και πιθανά επιχειρήσεις θα αφορούν οι κυρώσεις. Βέβαια το πρακτικό μέρος των κυρώσεων «κολλάει» ως τώρα στη μεγάλη διασύνδεση μονοπωλιακών ομίλων χωρών της ΕΕ (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία κλπ.) με ρωσικά μονοπώλια. Ξεχωρίζει η υπόθεση της ενέργειας και του ρωσικού κολοσού «Γκαζπρόμ», με τους αγωγούς φυσικού αερίου North Stream (βόρειο ρεύμα) που συνδέει τη Ρωσία με τη Γερμανία, το υπό κατασκευή South Stream (νότιο ρεύμα) που εμπλέκονται η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ουγγαρία, η Αυστρία, η Ιταλία, επίσης το επίσης υπό κατασκευή Blue Stream (μπλε ρεύμα) που από τη Μαύρη Θάλασσα περνάει στην Τουρκία. Και η αλληλοδιαπλοκή καπιταλιστικών συμφερόντων περιλαμβάνει και πολλούς άλλους τομείς της οικονομίας. Αυτή η σχέση εξάλλου ενοχλεί τις ΗΠΑ, που μπήκε σφήνα και στην Ουκρανία, προκειμένου να προωθήσει τα συμφέροντα των δικών της μονοπωλίων.

TOP READ