12 Δεκ 2015

«Χτυπάμε την αδικία και τη φοροδιαφυγή»

 «Χτυπάμε την αδικία και τη φοροδιαφυγή»




Μου λέει μια φίλη που πιστεύει ακόμη ότι το παραμύθι ΣΥΡΙΖΑ είναι αληθινό και «θα βγει»! «Πρώτ’ απ’ όλα , λέει, θα κτυπήσει την αδικία, τη διαφθορά, τη φοροδιαφυγή και τα πλούσια εισοδήματα» και συμπληρώνει ότι «δεν γίνεται ο κάθε υδραυλικός να μη κόβει απόδειξη και να φοροδιαφεύγει, υιοθετώντας και το επιχείρημα (της «Αυγής» 11/12/2015) ότι «ο χαμηλόμισθος υπάλληλος πολεοδομίας γυρνάει στην πόλη με αυτοκίνητο που η αξία του υπερβαίνει τις 100.000 ευρώ»! Το παρακάναμε»!



Η «κακή γλώσσα» του Ριζοσπάστη όμως δεν αφήνει μια κουβέντα να αγιάσει και τον λαό να αποκοιμηθεί στο παραμύθι. Και γράφει μεταξύ άλλων στο πρωτοσέλιδο σχόλιό με τίτλο «Γνωστό άλλοθι», στις 12 Δεκεμβρίου 2015 :


«Αν ήθελε η κυβέρνηση να αποκαταστήσει τις αδικίες, γιατί δεν αυξάνει το συντελεστή φορολόγησης στα κέρδη του κεφαλαίου στο 45%, γιατί δεν καταργεί τον ΦΠΑ στα είδη βασικής κατανάλωσης, τον ΕΝΦΙΑ, τη λεγόμενη εισφορά αλληλεγγύης και άλλους αντιλαϊκούς φόρους; (έλα μου ντε, γιατί;;;).


»Ούτε το θέλει ούτε το μπορεί μια κυβέρνηση που υπηρετεί τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, είτε σε κρίση είτε σε ανάκαμψη


»Τι λέει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ; Οτι θα πατάξει τη φοροδιαφυγή, θα αποκαλύψει τους «παράνομους», θα τους στείλει στη Δικαιοσύνη. Μόνο που ήδη έχει δώσει δείγματα γραφής. Πρόσφατα, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νέες φοροαπαλλαγές στους εφοπλιστές, εκτός από τις 56 που ήδη είναι σε ισχύαπό προηγούμενες κυβερνήσεις.





»Έχει θεσπίσει φοροαπαλλαγές σε επιχειρηματικούς ομίλους που συμμετέχουν σε έργα φυσικού αερίου. Έχει προαναγγείλει και άλλες φοροαπαλλαγές για τους ...«υγιείς» επιχειρηματικούς ομίλους γενικά. Έχει υποσχεθεί ζεστό χρήμα από το ΕΣΠΑ και το «πακέτο Γιούνκερ» (ε, να μη τα πάρουν «άρρωστοι όμιλοι!).



»Και βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία διέγραψε πρόστιμα από επιχειρηματικούς ομίλους για φοροδιαφυγή και λαθρεμπόριο. Για ποια «πάταξη της φοροδιαφυγής» μιλάνε;


»Και αυτά είναι μέτρα που συνοδεύονται από την αύξηση του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης για τα λαϊκά νοικοκυριά, την επιβολή του ΕΝΦΙΑ, την εισφορά αλληλεγγύης στους μισθωτούς, την αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο των αγροτών, την προκαταβολή φόρου στο 100% για τους ελεύθερους επαγγελματίες, από τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, από το πετσόκομμα του επιδόματος θέρμανσης.


»Η ίδια η αστική νομοθεσία, η λειτουργία του τραπεζικού συστήματος διαμορφώνουν όρους νόμιμης φοροδιαφυγής του μεγάλου κεφαλαίου, πέρα από τους φορολογικούς παραδείσους και τις offshore εταιρείες.


»Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, οι δαπάνες του αστικού κράτους στηρίζονται και αυτές κατά κύριο λόγο στα έσοδα από την υπερφορολόγηση των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.


»Βέβαια και οι επιχειρηματίες πληρώνουν, μόνο που το αστικό κράτος και οι κυβερνήσεις του φροντίζουν να ενισχύουν, να κάνουν τα στραβά μάτια, να νομοθετούν ώστε να αυξάνεται ο βαθμός εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης και να βγάζουν μεγαλύτερα κέρδη. Η διαμόρφωση του κατάλληλου «φορολογικού περιβάλλοντος που να ευνοεί την ανταγωνιστικότητα» που απαιτούν οι καπιταλιστές, σημαίνει μεγάλες φορολογικές και άλλες διευκολύνσεις.


»Είναι, λοιπόν, κυριολεκτικά απάτη η κυβερνητική προπαγάνδα περί προστασίας των λαϊκών νοικοκυριών, μέσω της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Ο λαός, οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να παρασυρθούν από τα διάφορα άλλοθι, πρέπει να παλέψουν ενάντια στη νέα φοροεπιδρομή, στα νέα αντιλαϊκά χαράτσια».




Ε, όχι και απάτη τα παραμύθια! Παραμύθια των αστών είναι, τι θα ήθελε ο Ριζοσπάστης να λένε, για τον Σπάρτακο; Έγινε ποτέ παραμύθι των ταξικών εξουσιών ο Σπάρτακος; Λαϊκός μύθος ναι, παραμύθι των ταξικών εξουσιών ποτέ! Σήμερα δεν υπάρχουν παραμυθάδες για τους λαϊκούς αγώνες.  Μόνο ιστορίες αληθινές, ποιήματα, τραγούδια και νέοι αγώνες υπάρχουν.


Τα παραμύθια των αυταπατών είναι για το ΣΥΡΙΖΑ και όλα τα αστικά κόμματα.

ΚΕΡΚΥΡΑ-Θ.ΓΟΥΛΗΣ


Σημεία από την Συνέντευξη Τύπου του περιφερειακού
σύμβουλου της Λαϊκής Συσπείρωσης Θ. Γουλή για την ΣΜΠΕ
για τον χωροταξικό σχεδιασμό στα Ιόνια Νησιά


Tα θέματα που έχουν να κάνουν με τον Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό, την
πολιτική Γης, συνολικότερα η έννοια της οργάνωσης του κοινωνικού χώρου είναι
αναπόσπαστα συνδεδεμένα με το πλαίσιο των σχέσεων παραγωγής στις οποίες κινούνται.
Το πολιτικό ερώτημα “χωροταξικός σχεδιασμός για ποιον,” είναι, αντικειμενικά, στο κέντρο
κάθε συζήτησης γύρω από αυτά τα ζητήματα. Ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν είναι
τεχνοκρατικό ζήτημα, είναι πολιτικό ζήτημα.
Έτσι, στο πλαίσιο των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής ο χωροταξικός σχεδιασμός
εντάσσεται και υποτάσσεται, αντικειμενικά, στους νόμους της αγοράς και της κερδοφορίας
του κεφαλαίου και των μονοπωλιακών ομίλων. Είναι άρρηκτα δεμένος με τη γενικότερη
τάση της εμπορευματοποίησης της γης και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και
ιδιωτικοποιήσεων που προωθούνται στα πλαίσια της ΕΕ.
Παράλληλα, στις σημερινές συνθήκες, η ανάγκη του μονοπωλιακού κεφαλαίου σε επίπεδο
ΕΕ για αναζήτηση νέων τομέων επιχειρηματικής δράσης με υψηλή κερδοφορία, επιβάλλει
την κατάργηση του όποιου πλαισίου είχε διαμορφωθεί στο παρελθόν για την προστασία του
περιβάλλοντος και την αλλαγή χρήσεων γης που δεν είναι συμβατές με την
επιχειρηματικότητα.
Η μελέτη χωροταξικού σχεδιασμού για τα Ιόνια Νησιά που φτιάχτηκε από ιδιωτική εταιρία
έρχεται για 2η φορά να συζητηθεί στο Π.Σ. Από το ίδιο το κείμενο και τους χάρτες που το
συνοδεύουν αποδεικνύεται ότι εξειδικεύει τον γενικό χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας
σύμφωνα με τις βασικές αρχές της ΕΕ. όπως ομολογεί η ίδια η μελέτη. Δηλαδή καθορίζει ως
βασικούς στόχους : την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας της, της ανταγωνιστικότητας, της
εφαρμογής της ΚΑΠ όπως έχουν καθοριστεί από τις αποφάσεις της ΕΕ με την ατζέντα
Ευρώπη 2020. Ειδικά για την Κέρκυρα η μελέτη προτείνει:
· Χωροθέτηση Αιολικών πάρκων στην οροσειρά Παντοκράτορα- Πυλίδα
· Χωροθέτηση Ιχθυοκαλλιεργειών ανοικτά από τις Ακτές Σιδαρίου- Ρ΄δας- Αχαράβης
· Χωροθέτηση Πετρελαιοπηγών στους Οθωνούς
· Η όλη διαχείριση σκουπιδιών να γίνεται στο Τεμπλόνι και Λευκίμμη
· Βιοτεχνικό πάρκο στην περιοχή των Βαρυπατάδων, πρόταση που έχει απορριφθεί
από τους κατοίκους και την τοπική κοινότητα
· Αυξάνει τους όρους για την εκτός σχεδίου δόμηση από 4 στρέμματα σε 5 στρέμματα ,
γεγονός που χτυπάει τους μικροϊδιοκτήτες και ευνοεί την συγκέντρωση της γης σε
μεγάλα συμφέροντα.
Στην Κεφαλονιά προτείνει νέους θαλάσσιους χώρους για ιχθυοκαλλιέργειες σε τουριστικές
περιοχές ( Πόρος )
Η μελέτη αυτή πρέπει να απορριφθεί από το Π. Σ. γιατί ζημιώνει άμεσα τα ζωτικά
συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού και της νεολαίας των Ιονίων Νήσων.
Καλούμε τους συμπατριώτες μας, τους μαζικούς φορείς να παραβρεθούν στην
συνεδρίαση του Π.Σ. την Κυριακή 13/12/2015 στις Αλυκές Ποταμού και να εκφράσουν την
αντίθεση τους σ’αυτήν την απαράδεχτη μελέτη.
11/12/15

Γρ. Τύπου Λαϊκής Συσπείρωσης Ι.Ν. 

Απελευθέρωση δικτύου για εκτόξευση κερδών

Απελευθέρωση δικτύου για εκτόξευση κερδών
Πανηγύριζε, χτες, η κυβερνητική προπαγάνδα γιατί έκλεισε η συμφωνία με τους εταίρους στο θέμα της ιδιωτικοποίησης των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, του γνωστού ΑΔΜΗΕ. Το κύριο επιχείρημά τους είναι ότι η πλειοψηφία των μετοχών και η διοίκηση παραμένουν στο Δημόσιο. Δεν θα θυμίσουμε το γεγονός ότι η οικογένεια Τσάτσου στον καιρό της κυριαρχίας της στον κολοσσό της ΑΓΕΤ είχε μόνο το 16% των μετοχών και μ' αυτό το ποσοστό ήταν ο πραγματικός αφέντης, τέτοια παραδείγματα πολλά στον κόσμο των επιχειρήσεων, σχετικά αδιάφορα στον κόσμο των εργαζομένων αν δεν ακουμπάνε τη ζωή τους. Εδώ, όμως, η όλη εξέλιξη έχει άμεση επίπτωση στη ζωή του λαού. Φτάνει κοντά στην ολοκλήρωσή του ένας σχεδιασμός που οι ρίζες του βρίσκονται πίσω στην εποχή της υπογραφής της Συνθήκης του Μάαστριχτ. Πρόκειται για την απελευθέρωση των δικτύων Ενέργειας έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η ενιαία εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, για να έχουν κερδοφόρα διέξοδο τα μονοπώλια του κλάδου με δεδομένη την υπερσυσσώρευση κεφαλαίων που αδυνατούν να μπουν στον κύκλο της κερδοφόρας αναπαραγωγής τους.
Η όλη διαδικασία θα μπορούσε, επίσης, να είναι αδιάφορη για το λαό, μια ενδοοικογενειακή υπόθεση ίσως μεταξύ των μονοπωλίων, όμως έχει άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο στα εργασιακά δικαιώματα όσο και στο επίπεδο διαβίωσης του λαού. Από τη μέχρι τώρα πολιτική της σταδιακής απελευθέρωσης της ηλεκτρικής ενέργειας, αυξήθηκαν οι λογαριασμοί του ρεύματος κατά 50%, βυθίζοντας χιλιάδες εργατικές - λαϊκές οικογένειες στο σκοτάδι, ενώ ραγδαία επιδεινώνονται και οι εργασιακές σχέσεις στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται στον κλάδο με την αυξητική τάση εισόδου όλο και περισσότερων ιδιωτών παραγωγών που τώρα επεκτείνονται και στο χώρο της διανομής. Ο ίδιος ο σημερινός πρόεδρος της ΔΕΗ όταν συζητούνταν στη Βουλή η τοποθέτησή του είχε υπερασπιστεί το νόμο 2773/99, με τον οποίο επικυρώθηκε η πολιτική της απελευθέρωσης της ηλεκτρικής ενέργειας, άνοιξε ο δρόμος για τον τεμαχισμό της ΔΕΗ προκειμένου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση τμημάτων της Επιχείρησης - όπως ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας). Οπως είχε πει, «ο νόμος στην πράξη έχει παραβιαστεί και έχουμε πάει σε τελείως άλλα, στρεβλά μοντέλα», και ο ίδιος βεβαίως ανέλαβε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
***
Τίποτα, λοιπόν, δεν είναι νέο. Οι εξελίξεις έχουν προαναγγελθεί εδώ και καιρό και συνδέονται άμεσα με τη συνεκμετάλλευση του λιγνίτη, την απαίτηση για ιδιωτικοποίηση και υδροηλεκτρικών σταθμών, την ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, αλλά και με τις σημαντικές διεργασίες στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, που περιλαμβάνουν και την ηλεκτροπαραγωγή: Σχεδιαζόμενες ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας, υπερανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα της Ελλάδας, στην Κρήτη, στη Στερεά και την Πελοπόννησο. Αποτελούν ταυτόχρονα μνημονιακές δεσμεύσεις, μέρος της συνολικής πολιτικής της ΕΕ, αλλά και ουσιαστικό τμήμα της κυβερνητικής πολιτικής των «αναδιαρθρώσεων». Το γεγονός ότι τμήμα των μετοχών του ΑΔΜΗΕ θα παραμείνουν στο Δημόσιο δεν αντανακλά τίποτα άλλο από το επίσης γεγονός ότι υπάρχει τμήμα του κεφαλαίου που θέλει το αστικό κράτος να συμμετέχει στην Επιχείρηση ώστε να διαιτητεύει στη μοιρασιά, να καθορίζει τους όρους του ανταγωνισμού, να προστατεύει τα προνόμια σε φθηνή παροχή Ενέργειας σε μια σειρά κλάδων της βιομηχανίας, να αναλαμβάνει το κόστος συντήρησης των δικτύων.
***
Το ενιαίο μοντέλο Ευρωπαϊκής Αγοράς, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015, θέτει ως στόχους τη σύζευξη σε ενιαίες τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος για όλη την ΕΕ, τη δημιουργία χρηματιστηρίων Ενέργειας και τα διμερή συμβόλαια μέσω χρηματιστηρίων. Αυτήν την ανάγκη υπηρετεί και η ολοκλήρωση της απελευθέρωσης του δικτύου, αλλωστε ένα ποσοστό του ΑΔΜΗΕ θα δοθεί σε ευρωενωσιακή εταιρία διαχείρισης δικτύων. Δεν πρόκειται για κάτι νέο ως προς την ιδιωτικοποίηση, αφού ήδη και σήμερα στη μετοχική σύνθεση της ΔΕΗ υπάρχουν κράτος και ιδιώτες μεγαλομέτοχοι, ξένα funds, «που διαθέτουν κεφάλαια». Αλλωστε, και όταν ήταν πλήρως δημόσια η ΔΕΗ και τότε με κριτήριο τη στήριξη των αναγκών του κεφαλαίου λειτουργούσε, παρέχοντας φθηνή Ενέργεια στο κεφάλαιο και πληρώνοντας πανάκριβο ρεύμα τα λαϊκά νοικοκυριά, και σήμερα που κατέχει το Δημόσιο το 51% των μετοχών της.
Οποια, λοιπόν, κι αν είναι η σύνθεση των μετοχών στον ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να αναιρέσει, μέσα στο πλαίσιο της απελευθερωμένης αγοράς, τη λειτουργία κάθε ενεργειακού ομίλου με γνώμονα το ποσοστό κέρδους του, σε βάρος των λαϊκών αναγκών όσο και των εργαζομένων του κλάδου.
***
Οπως σημείωσε, για μια ακόμα φορά, χτες, το ΚΚΕ, «όποια κι αν είναι η κατάληξη των σχετικών διαπραγματεύσεων για τον ΑΔΜΗΕ, το σίγουρο είναι ότι η διαχείριση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα γίνεται με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος του συγκεκριμένου φορέα και τη σχετική ρύθμιση των ανταγωνιστικών συμφερόντων των ενεργειακών μονοπωλιακών ομίλων, σε βάρος της λαϊκής κατανάλωσης και των εργαζομένων του κλάδου».
Από τη σκοπιά των λαϊκών συμφερόντων για να υπηρετήσει ο ενεργειακός σχεδιασμός τη λαϊκή ευημερία πρέπει να απαλλαγεί απ' τους νόμους της αγοράς, τους νόμους του καπιταλιστικού κέρδους. Αυτό το πολιτικό πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί ριζικά χωρίς γραμμή σύγκρουσης και ρήξης με το καθεστώς ιδιοκτησίας των μονοπωλίων στον τομέα της Ενέργειας και συνολικά στην οικονομία, χωρίς ανατροπή στο χαρακτήρα της εξουσίας. Γιατί μόνο μέσα στο πλαίσιο της κεντρικά σχεδιασμένης παραγωγής, με στόχο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών, μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο ενιαίος, αποκλειστικά κρατικός φορέας Ενέργειας, ως μηχανισμός της εργατικής εξουσίας. Και μόνο μέσα σ' αυτό το ιδιοκτησιακό και πολιτικό καθεστώς, όπου οι εγχώριες ενεργειακές πηγές, οι πρώτες ύλες, τα μέσα παραγωγής, μεταφοράς και διανομής της Ενέργειας θα αποτελούν κοινωνική κρατική ιδιοκτησία, ο ενεργειακός σχεδιασμός θα μπορεί να αναπτύξει την παραγωγή και να ικανοποιεί συνδυασμένα το σύνολο των λαϊκών αναγκών.

Παζάρια και σχέδια για να στηριχτούν επιχειρηματικοί κολοσσοί

Παζάρια και σχέδια για να στηριχτούν επιχειρηματικοί κολοσσοί

Ενδεικτική η «κινητοποίηση» μεγιστάνων όπως ο Γκέιτς και ο Ζούκερμπεργκ

Οι ίδιοι κεφαλαιοκράτες που ρυπαίνουν το περιβάλλον, τώρα δήθεν εμφανίζονται ...ευαίσθητοι για να το σώσουν
Οι ίδιοι κεφαλαιοκράτες που ρυπαίνουν το περιβάλλον, τώρα δήθεν εμφανίζονται ...ευαίσθητοι για να το σώσουν
Η Διεθνής Διάσκεψη για το Κλίμα, που ξεκίνησε στις 30 Νοέμβρη και αναμενόταν να ολοκληρωθεί χτες στη γαλλική πρωτεύουσα, ήταν η κορύφωση εντατικών διεργασιών και παζαριών, μεταξύ μονοπωλίων και καπιταλιστικών κυβερνήσεων, που, στο όνομα της «αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών», υπερασπίστηκαν μια σειρά επιχειρηματικά σχέδια που το επόμενο διάστημα θα ιεραρχηθούν στο όνομα της «ανάπτυξης», για την οποία τα λαϊκά - εργατικά στρώματα θα κληθούν να σκύψουν κι άλλο το κεφάλι, να δεχτούν νέους γύρους αντιλαϊκών επιθέσεων. Επιπλέον, η Διάσκεψη αποτέλεσε και βήμα έκφρασης ενδοαστικών και ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και συμβιβασμών, ενταγμένων σε συνολικότερες ανακατατάξεις στην ιμπεριαλιστική πυραμίδα (π.χ. η πίεση σε χώρες όπως η Κίνα για μεγαλύτερη «συμμετοχή» στις επενδύσεις που απαιτούν οι κλιματικές αλλαγές συνδέεται και με την ανάδυσή της στη δεύτερη θέση διεθνώς).
Η 21η Διάσκεψη που έγινε στο Παρίσι, αποτελεί σειρά διεθνών συναντήσεων που ξεκίνησαν υπό την αιγίδα του ΟΗΕ το 1992 στη Βραζιλία.
Χαρακτηριστικό των σκληρών παζαριών είναι ότι χτες τα ξημερώματα ανακοινώθηκε πως αναβάλλεται για σήμερα η υιοθέτηση της τελικής συμφωνίας της Διάσκεψης. Σύμφωνα με πηγές της γαλλικής προεδρίας, ανοιχτά έμεναν θέματα όπως:
-- «Ο καταμερισμός του βάρους των προσπαθειών» μεταξύ αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη, δηλαδή η χρηματοδότηση επενδύσεων που αφορούν καταρχήν τα νέα μέσα παραγωγής που χρειάζονται, είτε πρόκειται για τους κλάδους Ενέργειας, Τηλεπικοινωνιών, Υποδομών κ.τ.λ. Εδώ εκδηλώνονται έντονοι ανταγωνισμοί ανάμεσα στους διαφορετικούς τομείς Ενέργειας, αλλά και σε κλάδους παραγωγής, ανάλογα με τη μορφή Ενέργειας που χρησιμοποιούν.
-- Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της συμφωνίας, που συνδέεται και με τους ρυθμούς «μετάβασης» σε νέους ενεργειακούς πόρους και εγκατάλειψης ορυκτών καυσίμων. Αλλά η απόδοση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας είναι μικρότερη, άρα οι ΑΠΕ δε μπορούν να αντεπεξέλθουν από μόνες τους στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας.
-- Τα ενδιάμεσα στάδια αναθεώρησης και προσαρμογής των μέτρων, κάτι που αφορά και την «ευελιξία» κάθε πλευράς να κινείται με βάση το πώς καλύτερα υπηρετούνται οι δικές της προτεραιότητες.
Ουσιαστικά, δηλαδή, ανοιχτά έμεναν και θα ...μείνουν όλα τα θέματα όπου εκφράζονται οι σφοδροί ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί. Ετσι, είναι σίγουρο ότι ακόμα κι αν ανακοινωθεί «συμφωνία», η αντιπαράθεση θα συνεχιστεί, καθώς η θέση κάθε πλευράς εξαρτάται από το πώς καλύτερα ωφελείται το προβάδισμα των μονοπωλίων που εκπροσωπεί: π.χ. χώρες με μεγάλα αποθέματα ορυκτών που θεωρούνται «βλαβερά», διαφωνούν με χώρες όπου η τεχνολογική ανάπτυξη γεννά αυξημένη πρόσβαση σε νέες μεθόδους επεξεργασίας αλλά και νέα επιστημονικά ευρήματα, διευρυμένες εξορύξεις σε πολλές περιοχές κ.τ.λ.
Ενα πράγμα που σίγουρα είναι ολοφάνερο, είναι ότι η λεγόμενη «αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών» και ολόκληρη η προώθηση της λεγόμενης «πράσινης οικονομίας» (σ.σ. με την έννοια της ανάπτυξης της οικονομίας με τρόπους τάχα πιο «φιλικούς» για το περιβάλλον) εξελίσσονται σε μοχλούς διείσδυσης μονοπωλίων σε περιοχές με μεγάλο φυσικό πλούτο, αλλά και μεγάλα περιθώρια συγκέντρωσης κεφαλαίου για επενδύσεις εκμετάλλευσης αυτού του πλούτου, άφθονο και νεαρό εργατικό δυναμικό (Αφρική, Νοτιοανατολική Ασία, αλλά και Λατινική Αμερική) που καθόλου τυχαία δε βρίσκονται στο επίκεντρο πολύπλευρων ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών.
Εργαλεία «πράσινης διείσδυσης» ιμπεριαλιστών
Ενδεικτική είναι η λειτουργία του λεγόμενου «Πράσινου Κλιματικού Ταμείου» (Green Climate Fund - GCF), που δημιουργήθηκε μετά τη συνάντηση που έγινε το 2010 στο Κανκούν του Μεξικό. Νωρίτερα, το 2009, στην Κοπεγχάγη, οι «αναπτυγμένες» χώρες είχαν συμφωνήσει να αυξήσουν στα 100 δισ. δολάρια ετησίως τη «βοήθεια» στις «αναπτυσσόμενες» χώρες για το «μετριασμό και την προσαρμογή στις κλιματικές αλλαγές».
Στους ιδρυτικούς στόχους του GCF σημειώνεται ότι «θα συμβάλλει στη μετατόπιση χρηματοπιστωτικών περιουσιακών στοιχείων εκτιμώμενου ύψους 200 τρισ. δολαρίων σε ανάπτυξη χαμηλής εκπομπής άνθρακα και ανθεκτικής σε κλιματικές αλλαγές». Μάλιστα, ρητά διευκρινίζεται ότι το Ταμείο δημιουργήθηκε για να προχωρήσουν επενδύσεις εκεί όπου οι ιδιώτες διστάζουν για διάφορους λόγους να διαθέσουν κεφάλαιά τους, άρα ο συλλογικός καπιταλιστής, το καπιταλιστικό Δημόσιο, αναλαμβάνει να «διαθέσει» κεφάλαια για να ξεμπλοκάρει διαδικασίες και να συμβάλλει δραστικά στη συγκέντρωση κεφαλαίου. «Το Ταμείο θα δράσει καινοτόμα για να δώσει ώθηση στην ανάμειξη του ιδιωτικού τομέα σε σχέδια προσαρμογής που σήμερα υποφέρουν από έλλειψη ιδιωτικού κεφαλαίου». Και για να πειστούν τα μονοπώλια για τις υψηλές προσδοκίες που δικαιούνται να έχουν, τονίζεται: «Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μεγάλων τάσεων και συλλογική παγκόσμια πρόκληση. Αποτελεί επίσης ευκαιρία για επενδυτές να συγκαταλέγονται στους πρώτους που θα παρακινήσουν σε καταλυτική, βιώσιμη και κερδοφόρα οικονομική ανάπτυξη στις αναπτυσσόμενες χώρες. Η δυνητική απόδοση σε επενδύσεις μετριασμού και προσαρμογής στις κλιματικές αλλαγές είναι μεγαλύτερη στις αναπτυσσόμενες χώρες από οπουδήποτε αλλού. Υπάρχουν ουσιαστικές μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες, ύψους πάνω από 2 τρισ. δολάρια σε (επιχειρηματικά) προγράμματα που υλοποιούνται κάθε χρόνο».
Σήμερα, ως «ενεργοί παρατηρητές» από τον ιδιωτικό τομέα συμμετέχουν στο Ταμείο οι CMIA (Climate Markets and Investment Asociation - Ενωση Κλιματικών Αγορών και Επενδύσεων) και WBCSD (World Business Council for Sustainable Development - Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συμβούλιο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη), ενώσεις δηλαδή επιχειρήσεων που έχουν στραφεί στις κλιματικές μπίζνες και μέσα από την «πράσινη ανάπτυξη». Για να γίνει αντιληπτό τι είδους προσωπικότητες «κινητοποιεί» το Ταμείο, μπορεί να αναφερθεί ότι σε εκδήλωση με συνδιοργανωτή την CMIA, την τέταρτη μέρα της Διάσκεψης, έγινε συζήτηση με τη συμμετοχή και του Αλ Γκορ, του αντιπροέδρου των ΗΠΑ επί προεδρίας Μπιλ Κλίντον, που, αφού πρωτοστάτησε για να αιματοκυλιστεί ο λαός της Γιουγκοσλαβίας και να γεμίσει η πατρίδα του βόμβες απεμπλουτισμένου ουρανίου, ίδρυσε μετά μια σειρά περιβαλλοντικών ΜΚΟ, για να «ντύσει» και με φιλανθρωπικό μανδύα την προώθηση διαφόρων επιχειρηματικών σχεδιασμών...
«Ευαίσθητοι» μεγιστάνες
Αντίστοιχα, την «ευαισθησία» τους για το περιβάλλον διατράνωσαν στη διάρκεια της Διάσκεψης και μεγιστάνες όπως ο ιδιοκτήτης της «Microsoft» και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη, Μπιλ Γκέιτς, που μαζί με άλλους «συναδέλφους» του, όπως ο ιδρυτής της «Facebook», Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο ιδιοκτήτης της «Αμαζον», Τζεφ Μπέζος κ.τ.λ., ανακοίνωσαν τη δημιουργία «ιδρύματος» με τον τίτλο «Συμμαχία για τη μεγάλη ανακάλυψη στην Ενέργεια» («Break through Energy Coalition»).
Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο περιθώριο των εργασιών της Διάσκεψης του Παρισιού, ο Γκέιτς και η «παρέα» του εξήγησαν ότι στόχος του νέου ιδρύματος είναι η χρηματοδοτική στήριξη εταιρειών που θα αναπτύξουν «οικολογικές τεχνικές ιδίως στον τομέα της γεωργίας και των μεταφορών». Στους συγκεκριμένους τομείς, το επιχειρηματικό ρίσκο είναι μεγάλο, σχολίασε ο Γκέιτς, εκφράζοντας την ελπίδα του αυτό να το αναλάβει ο ιδιωτικός τομέας και όχι ο δημόσιος. Ακόμα διατύπωσε την ελπίδα οι μορφές «καθαρής ενέργειας» να καταστούν προσιτές και να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της έρευνας και της εμπορευματοποίησης αυτού του είδους των τεχνολογιών. Ειδικό βάρος θα δοθεί και στη χρηματοδότηση ερευνών για την ανάπτυξη «καθαρών μορφών ενέργειας» από μια 20άδα χωρών, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Γαλλία.
Στην ίδια «Συμμαχία» εντάσσονται και ο νιγηριανής καταγωγής μεγιστάνας Αλικο Ντανγκότε (θεωρείται ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Αφρική), ο Ινδός μεγαλοβιομήχανος Μουκές Αμπάνι, ο ιδιοκτήτης της κινεζικής «Alibaba» Τζακ Μα.

«NORD STREAM 2» Το ρωσογερμανικό «σύμφωνο» περιπλέκει τους ανταγωνισμούς

«NORD STREAM 2»
Το ρωσογερμανικό «σύμφωνο» περιπλέκει τους ανταγωνισμούς



Από τα εγκαίνια της κατασκευής του πρώτου «Nord Stream», το 2010
Από τα εγκαίνια της κατασκευής του πρώτου «Nord Stream», το 2010
Μία επιπλέον εστία στους ανταγωνισμούς μεταξύ Ρωσίας και ευρωατλαντικών δυνάμεων, κυρίως των ΗΠΑ και κάποιων συμμάχων τους στην ανατολική Ευρώπη, σε σχέση με τον έλεγχο της ενεργειακής τροφοδοσίας της ΕΕ, έχει ανοίξει τους τελευταίους μήνες, έπειτα και από την επίσημη ανακοίνωση ίδρυσης της κοινοπραξίας διαχείρισης του νέου αγωγού φυσικού αερίου «Nord Stream 2» τον περασμένο Σεπτέμβρη.
Ο νέος διπλός αγωγός θα διασχίζει τη Βαλτική Θάλασσα και θα καταλήγει στη Γερμανία, τροφοδοτώντας την ευρωπαϊκή αγορά με 55 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, διπλασιάζοντας τις ποσότητες ρωσικού φυσικού αερίου με τις οποίες εφοδιάζεται η ΕΕ μέσω της Γερμανίας. Στην κοινοπραξία του «Nord Stream 2» συμμετέχουν, εκτός από την Gazprom, η οποία διατηρεί το 50% του μετοχικού κεφαλαίου, ακόμη 5 μεγάλοι ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι: Οι γερμανικές ΕΟΝ και BASF, η αυστριακή ΟΜV, η ολλανδοβρετανική «Shell» και η γαλλική «ENGIE», με ποσοστό 10% ο καθένας.
Εντείνονται οι αντιθέσεις
Η κατασκευή του αγωγού αποτελεί τμήμα του γενικότερου σχεδιασμού της Ρωσίας, να παρακάμψει σταδιακά την Ουκρανία ως χώρα - κόμβο, μέσω της οποίας διοχετεύονται μέχρι στιγμής οι μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Βεβαίως, το ζήτημα των ενεργειακών ανταγωνισμών στην Ευρώπη, με επίκεντρο την Ουκρανία, και τους αγωγούς «Nord Stream, περιπλέκεται. Γι' αυτούς τους αγωγούς έχουν συμφέροντα και τα ρωσικά μονοπώλια, αλλά και αυτά της Γερμανίας και των άλλων χωρών της ΕΕ που συμμετέχουν στο έργο. Ταυτόχρονα, η αύξηση της ενεργειακής εξάρτησης της ΕΕ από τη Ρωσία δημιουργεί αντιθέσεις μέσα στην ίδια την ΕΕ που εκφράζεται με εναντίωση στο νέο αγωγό, στον οποίο εναντιώνεται και η Ουκρανία βεβαίως και οι ΗΠΑ.
Την ίδια ώρα, για κίνδυνο αποσταθεροποίησης που θα επιφέρει στην Ουκρανία η κατασκευή και λειτουργία του «Nord Stream 2» φαίνεται να μιλούν, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο «Reuters», 10 κράτη - μέλη της ΕΕ με επιστολή που φέρονται να έστειλαν στις 26/11 προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία ζητούν να τεθεί το θέμα στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ. Οι 10 χώρες που την υπέγραφαν σύμφωνα με το «Reuters» ήταν οι: Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβακία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Ελλάδα.
Από την ελληνική κυβέρνηση, ουδέποτε υπήρξε επίσημη επιβεβαίωση ή διάψευση του δημοσιεύματος, ωστόσο μετά την επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Σκουρλέτη, στη Μόσχα και τη συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του, Αλ. Νόβακ, στην ανακοίνωση του ρωσικού υπουργείου Ενέργειας αναφέρθηκε πως ο Ελληνας υπουργός αρνήθηκε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει υπογράψει την επιστολή.
Επισήμως, μόνο η Βουλγαρία και η Τσεχία έχουν αρνηθεί τη συμμετοχή τους στην παραπάνω εμφανιζόμενη πρωτοβουλία, με τον Τσέχο υπουργό Βιομηχανίας, Γ. Μλάντεκ, να δηλώνει χαρακτηριστικά ότι ο «Nord Stream 2» θα έχει «θετικά αποτελέσματα για την Τσεχία», αν και όπως είπε η χώρα του συνεχίζει να υποστηρίζει τη διατήρηση του σημερινού ρόλου της Ουκρανίας ως κόμβου μεταφοράς του ρώσικου φυσικού αερίου.
Η Πολωνία, μαζί με τη Σλοβακία και τις Βαλτικές χώρες μέχρι στιγμής, έχουν αναλάβει την... «εργολαβία» παρεμπόδισης κατασκευής του αγωγού, αξιοποιώντας και τον Σλοβάκο Επίτροπο για την «Ενεργειακή Ενωση» της ΕΕ, Μ. Σέφτσοβιτς, που μέσω δηλώσεών του το τελευταίο διάστημα εκφράζει έντονες επιφυλάξεις για τη χρησιμότητα του έργου. Οσο για την Ουκρανία, η αντιδραστική πολιτική ηγεσία του Κιέβου καλεί συστηματικά το τελευταίο διάστημα την ΕΕ να μην επιτρέψει την υλοποίηση του έργου. Ο πρωθυπουργός της Ουκρανίας, Α. Γιάτσενιουκ, πρόσφατα δήλωσε πως ο «Nord Stream 2» θα βλάψει την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ και επιπλέον θα βοηθήσει τη Ρωσία να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των αγορών Ενέργειας της περιοχής.
Οι διαδρομές του ρωσικού φυσικού αερίου και οι «ανησυχίες» του Κιέβου
Οι ανησυχίες του Κιέβου, πάντως, εδράζονται στα δεδομένα που λένε ότι εάν ολοκληρωθεί ο νέος αγωγός, η Ουκρανία μόνο από την απώλεια των δικαιωμάτων διέλευσης θα χάσει έσοδα σχεδόν 2 δισ. δολαρίων ετησίως. Παράλληλα, φαίνεται ότι θα υποβαθμιστεί ο ρόλος της αστικής τάξης της χώρας στο ευρωενωσιακό ενεργειακό «παιχνίδι».
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του επικεφαλής της ουκρανικής ενεργειακής εταιρείας «Naftogaz», Α. Κομπόλεφ, πως η κατασκευή του νέου αγωγού θα σημάνει το τέλος της Ουκρανίας ως χώρας «transit» για το ρώσικο φυσικό αέριο και ταυτόχρονα θα καταστρέψει ολόκληρη την επιχειρηματική αλυσίδα που έχει χτιστεί στη χώρα επάνω σε αυτόν το ρόλο. Μαζί με όλα αυτά, θα πρέπει να υπολογιστεί και το γεγονός πως το Κίεβο έχει ήδη δεχτεί ισχυρό πλήγμα, χάνοντας ουσιαστικά τον έλεγχο στις ρωσόφωνες ανατολικές του επαρχίες, όπου βρίσκονται τα κύρια αποθέματα της χώρας σε άνθρακα και τα εκεί λειτουργούντα ορυχεία.
Η σπουδαιότητα της Ουκρανίας για τις δυνάμεις εκείνες που επιθυμούν τον έλεγχο - και όχι τον αποκλεισμό - των εξαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη, μπορεί να κατανοηθεί περισσότερο εάν εξετάσουμε την υφιστάμενη κατανομή του δικτύου αγωγών του ρώσικου κρατικού μονοπωλίου της «Gazprom», μέσω του οποίου γίνονται οι προμήθειες του πολύτιμου αυτού ενεργειακού αγαθού. Το υπάρχον δίκτυο αγωγών της Ουκρανίας έχει δυνατότητα ετήσιας παροχής 151 δισ. κ.μ., όμως ήδη μετά τη λειτουργία του «Nord Stream 1» η τροφοδοσία έχει πέσει κάτω από το μισό της δυναμικότητας και πέρσι στα 62 δισ. κ.μ. Η λειτουργία του δεύτερου διπλού υποθαλάσσιου αγωγού μέσω της Βαλτικής δυναμικότητας 55 δισ. κ.μ., ουσιαστικά θα εξουδετερώσει τη σπουδαιότητα του δικτύου που διασχίζει το έδαφος της Ουκρανίας. Εκτός από την δίοδο της Βαλτικής και της Ουκρανίας, η «Gazprom» διαθέτει δύο ακόμη βασικά συστήματα αγωγών: Τον «Yamal», μέγιστης δυναμικότητας 33 δισ. κ.μ. το χρόνο, που διά μέσου Λευκορωσίας και Πολωνίας καταλήγει στη Γερμανία και τον «Blue Stream» δυναμικότητας 16 δισ. κ.μ., ο οποίος διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα και καταλήγει στην Τουρκία.
Το «ζουμί» πίσω από την κόντρα
Ακρως χαρακτηριστικά για όλα όσα έχουμε προαναφέρει, είναι τα όσα ακούστηκαν κατά τη διάρκεια του διεθνούς ενεργειακού φόρουμ που διοργάνωσε στην Κωνσταντινούπολη τον περασμένο Νοέμβρη το «Ατλαντικό Συμβούλιο» (σ.σ. το «Atlantic Council» περιγράφεται ως «think tank» διεθνών θεμάτων, με έδρα την Ουάσιγκτον), κατά τη διάρκεια του οποίου ο εκπρόσωπός του, Α. Ράιλι, καθηγητής στο City College του Λονδίνου εμφανίστηκε καθ' όλα αρνητικός στην κατασκευή του αγωγού, εκφράζοντας μια σειρά νομικά και πολιτικά αίτια. Πολύ περισσότερο όμως σημείωσε το πλήγμα που θα υποστεί η Ουκρανία, από την οποία εάν αφαιρεθεί, όπως είπε, ο διαμετακομιστικός της ρόλος στην προμήθεια ρώσικου φυσικού αερίου, θα καταστεί ακόμη πιο ευάλωτη έναντι της Ρωσίας, αλλά και πολύ λιγότερο «ενδιαφέρουσα» για τις Βρυξέλλες, το Παρίσι και το Βερολίνο. Ο ίδιος φρόντισε επίσης να «καρφώσει» την επικοινωνία που είχε ο αντικαγκελάριος της Γερμανίας Ζ. Γκάμπριελ, με τον Ρώσο Πρόεδρο Βλ. Πούτιν, σχετικά με τα ενδεχόμενα «νομικά κολλήματα» που μπορεί να εγερθούν από τις νομικές υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην κατασκευή του «Nord Stream 2». Ο Ζ. Γκάμπριελ φέρεται να είπε πως η Γερμανία δεν ανησυχεί καθόλου για τον σχετικό έλεγχο, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο τη βεβαιότητα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί και θα τεθεί σε λειτουργία σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα. Σε αυτό το ύφος κινούνται και οι τοποθετήσεις Ρώσων αξιωματούχων, όπως αυτή του Αλ. Πασέτσνικ, επικεφαλής του γραφείου αναλύσεων του «Εθνικού Ταμείου Ενεργειακής Ασφάλειας» της Ρωσίας, ο οποίος μιλώντας στο ρώσικο ειδησεογραφικό πρακτορείο «Sputnik News», εμφανίστηκε βέβαιος πως οι δυτικοευρωπαϊκές εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία διαχείρισης του έργου θα επισπεύσουν τις διαδικασίες λειτουργίας του. Το ίδιο δημοσίευμα, που φέρει τον τίτλο «Η Ουάσινγκτον αποπειράται να τορπιλίσει τον Nord Stream 2», σημειώνει πως πίσω από την επιστολή των 10 - που στην πορεία έγιναν 7 - προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πιθανότατα βρίσκονται οι ΗΠΑ στην προσπάθειά τους να εξυπηρετήσουν δύο σκοπούς: Τον προφανή, δηλαδή να διατηρήσουν το σημερινό ρόλο της Ουκρανίας στα ενεργειακά ζητήματα της Ευρώπης, αλλά και για να ενισχύσουν τις δικές τους εξαγωγές LNG προς την Ευρώπη.

Φ.Κ.

Νέα δυσβάσταχτα χαράτσια στο λαό, νέα προνόμια στο κεφάλαιο

Νέα δυσβάσταχτα χαράτσια στο λαό, νέα προνόμια στο κεφάλαιο

Με τροχιοδεικτική βολή τη διάλυση ακόμη και του επιδόματος θέρμανσης της λαϊκής οικογένειας κλιμακώνεται η φοροληστεία της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ σε βάρος του λαού, ταυτόχρονα μάλιστα με τα κάθε είδους μέτρα, προνόμια και διευκολύνσεις που προωθεί για το εγχώριο κεφάλαιο. Την ίδια ώρα, με πολλαπλά μηνύματα στις «αγορές», ενόψει και της επανεκκίνησης των ιδιωτικοποιήσεων, επιχειρείται η διαμόρφωση κλίματος προσέλκυσης κερδοφόρων επενδύσεων, προϋπόθεση για τις οποίες είναι η ολόπλευρη εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων του τρίτου μνημονίου και άλλων πέραν αυτού.
Σε αυτό το πλαίσιο, «προ των πυλών» εμφανίζονται πλέον και τα επόμενα αντιλαϊκά φορολογικά μέτρα. Αυτά θα έρθουν με το εφαρμοστικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή το Γενάρη, σε διαφορετικό «πακέτο» από αυτό που κατατίθεται άμεσα, προκειμένου να έχει ψηφιστεί έως την Τρίτη, με άξονα τη διαχείριση των «κόκκινων δανείων» και τις άλλες αναδιαρθρώσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο. Ανεξάρτητα, βέβαια, από τα όποια διαχειριστικά και επικοινωνιακά τεχνάσματα της συγκυβέρνησης, η επίθεση του κεφαλαίου εκδηλώνεται ενιαία. Το σύνολο των διατάξεων, αυτών που προηγήθηκαν και αυτών που ακολουθούν, έρχονται να θωρακίσουν το υπάρχον αντιλαϊκό οπλοστάσιο, να προσθέσουν νέα μέτρα, πάνω σε αυτά που ήδη στοιχειώνουν τη ζωή της λαϊκής οικογένειας...
Μπαράζ φορολογικών προνομίων και διευκολύνσεων για το κεφάλαιο...
Συγκεκριμένα, τις επόμενες μέρες κατατίθεται στη Βουλή το νομοσχέδιο για την «εθελοντική αποκάλυψη» κάθε είδους αδήλωτων κεφαλαίων, είτε αυτά βρίσκονται εντός της χώρας, είτε φυγαδεύτηκαν σε τράπεζες του εξωτερικού. Μέσω των διατάξεών του διασφαλίζεται, ουσιαστικά, η προκλητική φορολογική ασυλία για τα αδήλωτα κεφάλαια της εγχώριας πλουτοκρατίας.
Οπως τόνισε χαρακτηριστικά στη βρετανική εφημερίδα «Guardian» τις προάλλες ο υπουργός Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτος, «τώρα εξετάζουμε σοβαρά προγράμματα εθελοντικών δηλώσεων για τους Ελληνες που έβγαλαν τις καταθέσεις τους από την Ελλάδα». Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρ. Αλεξιάδης, σημειώνει ότι «θα υπάρχει ισορροπία, για να εξυπηρετεί και την αποτελεσματικότητα και την εισπραξιμότητα του μέτρου».
Προαναγγέλλουν, δηλαδή, την επιβολή συμβολικών φόρων, σε συνδυασμό με άλλα ανταλλάγματα και προνόμια, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις επανεισαγωγής αδήλωτων κεφαλαίων σε ελληνικές τράπεζες ή σε «επενδύσεις», όπως για αγορές ακινήτων στην Ελλάδα, μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών κ.ά.
Εν αναμονή, μάλιστα, των τελικών διατάξεων που θα κατατεθούν στη Βουλή, γίνεται φανερό ότι η πρόκληση απέναντι στο λαό θα φτάσει σε νέα πρωτόγνωρα ύψη: Ο συμβολικός φόρος για τα αδήλωτα και «άγνωστης» προέλευσης κεφάλαια ενδέχεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα από τους φορολογικούς συντελεστές που επιβάλλονται στο λαϊκό εισόδημα, σε μισθωτούς, συνταξιούχους, φτωχούς αγρότες, αυτοαπασχολούμενους.
Την ίδια ώρα, με ρύθμιση της συγκυβέρνησης, από την 1/2/2016 θα ισχύσουν τα ακόλουθα:
-- Καταργείται προηγούμενη νομοθετική διάταξη που προβλέπει τη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων, του 50% του περιεχομένου των τραπεζικών λογαριασμών, του 50% του χρηματικού περιεχομένου των θυρίδων και του συνόλου του μη χρηματικού περιεχομένου των θυρίδων, για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων στις οποίες διαπιστώνονται παραβάσεις έκδοσης πλαστών φορολογικών στοιχείων και έκδοσης ή λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, συνολικής αξίας μεγαλύτερης από 300.000 ευρώ!
-- Τα πρόστιμα που ήδη έχουν επιβληθεί σε όσους επιχειρηματίες έχουν εντοπιστεί να εκδίδουν πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία, να εκδίδουν ή να αποδέχονται εικονικά τιμολόγια, ακόμη και σε υποθέσεις που έχουν ελεγχθεί πριν το 2014, μπορούν να καταβληθούν εφάπαξ από τους παραβάτες με εκπτώσεις από 20% μέχρι και 90%, ανάλογα με την «περίπτωση».
Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση «κουμπώνει» με αυτή για τα αδήλωτα εισοδήματα της πλουτοκρατίας. Σε αυτό το πλαίσιο, τα περί «περιορισμού» της επίσημης φοροδιαφυγής και οι άλλες επικοινωνιακές κορόνες, που ξεφουρνίζει η συγκυβέρνηση, αποτελούν κατάφωρο εμπαιγμό απέναντι στη λαϊκή οικογένεια. Αλλωστε, ίδιους και απαράλλαχτους ισχυρισμούς, τάχα για την «πάταξη» της επίσημης φοροδιαφυγής αξιοποιούσαν και οι προκάτοχες κυβερνήσεις, ιδιαίτερα στις φάσεις διόγκωσης της φοροαφαίμαξης απέναντι στα λαϊκά στρώματα.
...ενώ δυναμώνει η φοροληστεία απέναντι στο λαό
Την ίδια στιγμή που προωθούνται τα παραπάνω νέα προκλητικά προνόμια για το κεφάλαιο, στο υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για την πρόσθετη φοροαφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων, που θα επιβάλλεται από τα εισοδήματα του 2016.
Μεταξύ αυτών, θα περιλαμβάνονται και οι εξής παρεμβάσεις:
  • Αγροτικά εισοδήματα: «Προ των πυλών» βρίσκονται οι νομοθετικές παρεμβάσεις για την απογείωση των συντελεστών φορολόγησης απέναντι στους φτωχούς αγρότες (από 13% στο 20% για το 2016 και στο 26% για το 2017, από το πρώτο ευρώ εισοδήματος).
  • Μισθωτοί - συνταξιούχοι: Προαναγγέλλονται «ευρύτερες αλλαγές» στη φορολογία εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα. Μεταξύ αυτών, οι «αλλαγές» στη φορολογική κλίμακα και η κατάργηση και των τελευταίων «φοροελαφρύνσεων» που έχουν απομείνει για τις δαπάνες διαβίωσης.
  • Φορολογία αυτοκινήτων - καυσίμων: Στα υπό εξέταση σενάρια, βρίσκεται και αυτό για την παραπέρα διόγκωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης, με την υποτιθέμενη «ενσωμάτωση» στους νέους αυτούς διογκωμένους φόρους στα καύσιμα μέρους των τελών κυκλοφορίας των οχημάτων, σύμφωνα με ισχυρισμούς της συγκυβέρνησης. Σε κάθε περίπτωση, η σούμα των αντιλαϊκών φόρων και των τελών θα διαμορφώνεται σε ψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα. Ταυτόχρονα, η τυχόν διόγκωση του ΕΦΚ αποτελεί αντιλαϊκό μέτρο που αποσκοπεί και στην άμεση διόγκωση των κρατικών εσόδων, με αντίστοιχη επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων για τις αγορές καυσίμων.
Μόνιμα αντιλαϊκά «ισοδύναμα»
Τα παραπάνω αποτελούν τη συνέχιση των φορολογικών μέτρων που εφάρμοσε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΖΑ - ΑΝΕΛ.
Ανάμεσα στα ήδη εφαρμοζόμενα αντιλαϊκά μέτρα της συγκυβέρνησης, συγκαταλέγονται και τα παρακάτω:
-- Η καρατόμηση όλων των ορίων στα κριτήρια που αφορούν στο επίδομα θέρμανσης των λαϊκών νοικοκυριών για το φετινό χειμώνα και μάλιστα κατά τρόπον, με τον οποίο ενδέχεται να πετύχει περαιτέρω «εξοικονομήσεις», μεγαλύτερες ακόμη και από το «μαχαίρι» 50% στο συνολικό κονδύλι που προβλέπεται στον κρατικό προϋπολογισμό (105 εκατ. ευρώ, από 210 εκατ. πέρυσι). Το «λεπίδι» μπαίνει τόσο στα όρια των εισοδηματικών και των περιουσιακών κριτηρίων, όσο στο ύψος της επιδοτούμενης κατανάλωσης αλλά και του χορηγούμενου επιδόματος ανά λίτρο, καθιστώντας ακόμα περισσότερο τη θέρμανση της λαϊκής οικογένειας... «είδος πολυτελείας».
-- Η απογείωση των συντελεστών στον ΦΠΑ, που επιβαρύνουν ολόκληρη την γκάμα της λαϊκής κατανάλωσης. Την ίδια ώρα, πάντα με στόχο τη διόγκωση των φόρων που εισρέουν στο κρατικό ταμείο, η κυβέρνηση προχώρησε στην κατάργηση και εξίσωση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά του Αιγαίου.
-- Καρατόμηση του ακατάσχετου ορίου μισθών και συντάξεων για τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην Εφορία.
-- Διογκώθηκαν οι τόκοι και τα πρόστιμα σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των λαϊκών νοικοκυριών.
-- Απογείωση της παρακράτησης φόρου σε βάρος των μικρομεσαίων αγροτών και αυτοαπασχολούμενων.
-- Διόγκωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο.
«Πολυεργαλείο» στην επίθεση κυβέρνησης - κεφαλαίου το περιουσιολόγιο
Στα σκαριά, εξάλλου, βρίσκεται και η καθιέρωση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, στο οποίο θα δηλωθούν και άλλα περιουσιακά στοιχεία, πάνω από ένα ορισμένο ύψος. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για «πολυεργαλείο».
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδας στην πρόσφατη έκθεσή της για τη νομισματική πολιτική: «Η δημιουργία του περιουσιολογίου (αλλά και της ανεξάρτητης υπηρεσίας πίστης και πλούτου) θα ήταν ένα αποφασιστικό βήμα για την καταγραφή της περιουσιακής κατάστασης των δανειοληπτών και συνεπώς για την εκτίμηση της πραγματικής δυνατότητάς τους να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους κανονικά. Η αποτύπωση της πραγματικής περιουσιακής και εν γένει οικονομικής κατάστασης των οφειλετών θα διευκόλυνε την εξεύρεση της πλέον βιώσιμης λύσης για κάθε προβληματικό δάνειο».
Είναι, δηλαδή, φανερό ότι το περιουσιολόγιο δεν αφορά μόνο τους φόρους, αλλά θα αξιοποιηθεί και από τις τράπεζες για την είσπραξη και τη διαχείριση των προβληματικών δανείων, μεταξύ αυτών και των στεγαστικών δανείων της λαϊκής οικογένειας.
Χαρακτηριστική είναι και η πρόταση του ΣΕΒ, σχετικά με τη μείωση της επίσημης φοροδιαφυγής, ιδιαίτερα μέσω της εφαρμογής ηλεκτρονικών συναλλαγών σε όλη την οικονομία. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, με τον τρόπο αυτό «θα γίνει δυνατή μια μείωση των φορολογικών συντελεστών και των ασφαλιστικών εισφορών», προκειμένου να δοθεί «ώθηση στην αναπτυξιακή διαδικασία». Επιπλέον, επισημαίνουν ότι η βελτίωση των εσόδων από εισφοροδιαφυγή και φοροδιαφυγή αποτελεί την «κύρια λύση για να χρηματοδοτηθεί η μείωση του μη μισθολογικού κόστους στην παρούσα συγκυρία»...

TOP READ