Ένας «άγραφος» νόμος υποστηρίζουν οι κοινωνιολόγοι που έπαιξε και παίζει ακόμη ρόλο στην διαμόρφωση της «Σουηδικότητας» είναι ο «νόμος» του Jante!
Ο νόμος του Γιάντε (1933) περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Σουηδού συγγραφέα Axel Sandemose «En flykting korsar sitt spår» και αναφέρεται στην πόλη Γιάντε που είναι αποτέλεσμα φαντασίας του συγγραφέα έχει τις παρακάτω «εντολές».
«Μην νομίζεις πως είσαι κάτι.
Μην νομίζεις πως είσαι τόσο ικανός όσο εμείς.
Μην νομίζεις πως είσαι πιο έξυπνος.
Μην φανταστείς πως είσαι καλύτερος.
Μην νομίζεις πως ξέρεις πιο πολλά.
Μην νομίζεις πως είσαι πιο μπροστά από μας.
Μην νομίζεις πως αξίζεις κάτι.
Μην νομίζεις πως μπορείς να γελάσεις σε βάρος μας.
Μην νομίζεις πως κάποιος ενδιαφέρεται για σένα.
Μην νομίζεις πως μπορείς κάτι να μας μάθεις.
Και η χαριστική βολή
Μην νομίζεις πως δεν ξέρουμε κάτι για σένα..»
Αυτός είναι ο άγραφος “νόμος” που λέει περίπου: “Είσαι ένα τίποτα” ή και «Τίποτα δεν σου επιτρέπεται να κάνεις, καμμιά πρωτοβουλία να πάρεις γιατί ξέρουμε και τα δικά σου..»
Αυτός ο νόμος έγινε ευρέως αποδεκτός στην Σουηδική κοινωνία,αναφέρεται και σήμερα για να εξηγήσει συμπεριφορές και όπως λένε κάποιοι επιστήμονες, είναι που κάνει τους Σουηδούς μαζεμένους, συνεσταλμένους, προσεκτικούς στην έκφραση λόγου και συναισθημάτων, στην κίνηση, στην ταχύτητα των αποφάσεων, στην έλλειψη πρωτοβουλίας και στην αποφυγή συγκρούσεων και αντιθέσεων. Καλλιεργεί τον «κρατικό ατομικισμό», την πλήρη εξάρτηση από το κράτος μέσα σε μια επίφαση ανεξαρτησίας.
jante1
Η διαμόρφωση των χαρακτηριστικών ενός λαού έχει μια ιστορική διαδρομή.
Για τον λαό της Σουηδίας αναφέρεται η ύπαρξη ενός ισχυρού Μονάρχη, του Gustav Vasa, που αιώνες πριν απελευθέρωσε τους αγροκτήμονες από την τυραννεία των ευγενών, καταργώντας όλα τα φέουδα γύρω στα 1500 μχ, και έβαλε τα θεμέλια της κεντρικής διοίκησης. Ήταν ο ιδρυτής-πρόγονος του Σουηδικού καπιταλισμού.
Σημαντικός παράγοντας είναι ο προτεσταντισμός που διαμόρφωσε συνειδήσεις ταπεινές και υπάκουες, πιστές στον Βασιλιά και στην κεντρική εξουσία και η μακρόχρονη ύπαρξη της Σοσιαλδημοκρατίας.
Η Σοσιαλδημοκρατία διαμόρφωσε συνειδήσεις «ανεξάρτητες» αλλά μέσα στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του κεφαλαίου καλλιέργησε την ατομικότητα κάτω από την κρατική εξάρτηση, τον εθνοκεντρισμό, «την Σουηδικότητα», το αίσθημα ανωτερότητας δηλαδή έναντι όλων των χωρών και των λαών του κόσμου.
Μέσω της καλλιέργειας της απόλυτης πίστης προς την Διοίκηση διαμόρφωσε και την απαξίωση στις συλλογικές διαδικασίες αφήνοντας την εκπροσώπηση ή στις υπηρεσίες ή στις ηγεσίες πχ του εργοδοτικού Συνδικαλισμού, του Συνεταιρισμού κλπ.
Η πανδημία Convid-19, η αντιμετώπηση της από την κεντρική εξουσία υπέρ των μονοπωλίων της βιομηχανικής παραγωγής Ericksson, Atlas Copko, SAS κ.α και των μεγάλων καταστημάτων ΙΚΕΑ, ΗΜ κλπ αλλά και η αποδοχή των μέτρων από την πλειοψηφία του Σουηδικού λαού παρόλες τις απώλειες με χιλιάδες νεκρούς και δεκάδες χιλιάδες κρούσματα, δείχνει πως οι αποφάσεις της εξουσίας πατάνε στην διαμορφωμένη μέσα από τους αιώνες ψυχοσύνθεση του Σουηδού.
Πέρα από τις όποιες αναλύσεις η πανδημία κατέριψε τον μύθο του μοντέλου του καπιταλισμού, και κατέδειξε τις ελλείψεις στον τομέα της Υγείας. Έδειξε πεντακάθαρα την προτίμηση της πολιτικής εξουσίας στα συμφέροντα της αστικής τάξης, βρίσκοντας και επιστήμονες να στηρίξουν το πείραμα της «ελεγχόμενης» διάδοσης του ιού που φέρνει εκατόμβες.
Δείχνει πως ο προσανατολισμός και του Σουηδικού λαού πρέπει να είναι η απόρριψη της ηττοπάθειας και ο αγώνας για τον σοσιαλισμό.