19 Ιαν 2015

Τι φταίει για την κρίση; Μια ανάλυση

 Τι φταίει για την κρίση; Μια ανάλυση (Μέρος πρώτο)

Γράφει ο Προκόπης Κωφός




Τι φταίει για την ανεργία; Τι φταίει για τη μείωση των μισθών, των συντάξεων και των κοινωνικών παροχών; Γιατί ανατρέπονται εργασιακά δικαιώματα αιώνων; Γιατί μειώνεται η παραγωγή και μειώνεται και η κατανάλωση; Τι φταίει για τις επιχειρήσεις που κλείνουν και γιατί πολλές επιχειρήσεις δεν πληρώνουν τους εργαζόμενους; Γιατί τα ακίνητα χάνουν την αξία τους; Τι φταίει που δεν είναι δυνατόν να επιστραφούν τα δανεικά; Τι φταίει για την εξάπλωση της.....φτώχειας και της εξαθλίωσης;

Τα κόμματα Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, «Ποτάμι», Χρυσή Αυγή, διάφορες νεοεμφανισθείσες ή εκκολαπτόμενες κεντροδεξιές ή κεντροαριστερές κινήσεις και φυσικά τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθώς και διάφοροι «ειδικοί», οικονομολόγοι, καθηγητές, πολιτικοί αναλυτές και άλλοι, επιχειρώντας να εξηγήσουν, γιατί η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σ’ αυτή την ιδιαίτερα δυσχερή έως τραγική κατάσταση μας λένε πως φταίει ο υπερδανεισμός του κράτους, οι σπατάλες του, τα λάθη, η ανικανότητα, η ανεπάρκεια και η διαφθορά των πολιτικών, το «μεγάλο Κράτος», ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών», η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, οι «νεοφιλελεύθερες» πολιτικές που ασκήθηκαν, η πολιτική των μνημονίων και ακόμα πως δεν δουλεύαμε και πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας.

Η κάθε μία από τις παραπάνω πολιτικές δυνάμεις και ο καθένας από τους παραπάνω παράγοντες έχει ενδεχομένως ένα διαφορετικό μίγμα ερμηνείας για την κρίση προβάλλοντας κάποιους από τους παραπάνω υποτιθέμενους παράγοντες της κρίσης περισσότερο ή λιγότερο, αλλά κοινός τους παρονομαστής είναι το συγκεκριμένο πακέτο παραγόντων από το οποίο αντλούν όλοι αυτοί τις ερμηνείες τους. Προεξάρχουσα θέση μέσα στο πακέτο αυτό των «ερμηνειών» της κρίσης κατέχει για όλα αυτά τα κόμματα και όλους αυτούς τους παράγοντες ο δανεισμός του κράτους και οι επακόλουθες σπατάλες του, γιατί δημιούργησε ένα χρέος που αν δεν διευθετηθεί κατάλληλα θα αποτελεί επ’ αόριστο μια θηλιά στη συνολική οικονομία της χώρας, που δεν θα της επιτρέψει ποτέ να επιστρέψει στην ανάπτυξη. Γιατί άραγε το χρέος του Κράτους και η ενδεχόμενη μη βιωσιμότητά του εμποδίζει τους επενδυτές να κάνουν επενδύσεις και να έχουμε ανάπτυξη; Μήπως οι επενδυτές είναι όλοι κρατικοδίαιτοι και περιμένουν διευκολύνσεις από τα δάνεια του κράτους, όταν το κράτος θα καταφέρει πάλι να βγει στις αγορές; Μήπως επενδύσεις δεν γίνονται γιατί οι επενδυτές δεν μπορούν στις σημερινές συνθήκες να προσβλέπουν σε κέρδη;
Όλες αυτές οι «ερμηνείες» για τη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται λιγότερο ή περισσότερο όλες οι ανεπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες και όχι μόνο η ελληνική, είναι αβάσιμες, παραπλανητικές και προβάλλονται όχι μόνο για επικοινωνιακούς λόγους αλλά κυρίως για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές που ακολουθούν οι αστικές κυβερνήσεις για να αντιμετωπίσουν υποτίθεται την κρίση, πολιτικές που επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στα προβλήματα του κράτους, πλεονάσματα, χρέος, φόροι και άλλα και όχι στα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας που συνιστούν την κρίση, ανεργία, μείωση μισθών, φτωχοποίηση και άλλα. Επιχειρώντας την αποδόμηση όλων αυτών των «ερμηνειών» κάνω αρχή από την «ερμηνεία» που αποδίδει την κρίση στο δανεισμό και στις σπατάλες του Κράτους.
Φταίει ο υπερδανεισμός του Κράτους για την κρίση;
Η λεγόμενη πραγματική οικονομία, δηλαδή ο Ιδιωτικός Τομέας, δεν βλάπτεται από τα δάνεια που παίρνουν τα κράτη, αλλά αντίθετα ωφελείται. Τα δάνεια που πήρε το ελληνικό κράτος ωφέλησαν τον Ιδιωτικό Τομέα, δηλαδή την πραγματική οικονομία, γιατί όλα αυτά τα κεφάλαια από το δανεισμό του κράτους μεταφέρθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά με διάφορους τρόπους στον Ιδιωτικό Τομέα αποδίδοντάς του κέρδη και επομένως τα δάνεια αυτά του Κράτους συνέβαλαν τις τελευταίες δεκαετίες στην περαιτέρω ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα, δηλαδή στην ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας.
Η μεταφορά των χρημάτων των δανείων του κράτους στον Ιδιωτικό Τομέα έγινε,
- είτε απευθείας ως ενισχύσεις και επιδοτήσεις,
- είτε μέσω των δημοσίων επενδύσεων και των δημοσίων δαπανών για έργα και υποδομές, που χρηματοδοτούνται μεν από το Κράτος, αλλά υλοποιούνται, αξιοποιούνται και αποδίδουν κέρδη στον Ιδιωτικό Τομέα (εδώ περιλαμβάνονται και οι λεγόμενες σπατάλες του Κράτους που φυσικά απέδιδαν και θα αποδίδουν πάντα όσο θα γίνονται κέρδη στον Ιδιωτικό Τομέα),
- είτε μέσω των φοροαπαλλαγών και της μειωμένης φορολογίας των μεγάλων κυρίως επιχειρήσεων, που δημιουργεί στο κράτος την ανάγκη για δανεισμό,
- είτε μέσω της φοροδιαφυγής που ισοδυναμεί και λειτουργεί ουσιαστικά ως επιδότηση των μικρότερων κυρίως επιχειρήσεων για να παραμένουν ανταγωνιστικές και να επιβιώνουν και που επίσης υποχρεώνει το κράτος να δανείζεται για να καλύψει τις πάγιες ανάγκες του,
- είτε μέσω των κερδών που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας μέσω της κατανάλωσης των μισθωτών και των συνταξιούχων του δημοσίου οι οποίοι πληρώνονταν υποτίθεται με τα δανεικά,
- είτε μέσω των κερδών που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας από τις κοινωνικές παροχές προς τους εργαζόμενους στις οποίες κατευθυνόταν υποτίθεται ένα μέρος των δανεικών ενισχύοντας τα Ιδιωτικά συμφέροντα που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τομείς, φαρμακοβιομηχανίες και λοιπά,
- είτε μέσω της εξαγοράς από το Κράτος προβληματικών Ιδιωτικών επιχειρήσεων, βλέπε για παράδειγμα την «Ολυμπιακή Αεροπορία», που στη συνέχεια επανήλθαν πάλι στους Ιδιώτες ως ξεπούλημα με συμφωνίες που επιβάρυναν ακόμα περισσότερο τον κρατικό προϋπολογισμό,
- είτε μέσω των κερδών που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας από τις δαπάνες που έκανε το κράτος για τους Ολυμπιακούς αγώνες.
Τα τεράστια ποσά λοιπόν που δανείστηκε όλα αυτά τα χρόνια το κράτος είχαν ως τελικό αποδέκτη τον Ιδιωτικό Τομέα, που ωφελήθηκε, ενισχύθηκε και αναπτύχθηκε όλες τις προηγούμενες δεκαετίες αποκομίζοντας κέρδη αναλογικά με το ύψος των δανείων που πήρε το κράτος. Δεν θα έπρεπε λοιπόν να περιμένουμε πως, παρά τα χάλια του κράτους που χρωστάει, θα είχαμε έναν Ιδιωτικό Τομέα που ευημερεί; Γιατί κλείνουν οι επιπρόσθετα με τα δάνεια τους κράτους «ανεπτυγμένες» επιχειρήσεις και εκτοξεύτηκε η ανεργία και γιατί πολλές από τις «αναπτυγμένες» επιχειρήσεις αδυνατούν σήμερα να πληρώσουν τους εργαζόμενους; Πώς έγινε με μιας καπνός αυτή η τόσο μεγάλη «ανάπτυξη» του Ιδιωτικού Τομέα; Μήπως η κρίση δεν οφείλεται στο υπέρογκο χρέος του κράτος όπως μας λένε; Αλλά αν δεν οφείλεται στα δάνεια του Κράτους, πού οφείλεται; Μήπως οφείλεται στον ίδιο τον Ιδιωτικό Τομέα, δηλαδή στην πραγματική οικονομία, που στις σημερινές συνθήκες δεν μπορεί πλέον όχι απλά να αναπτυχθεί, αλλά ούτε και να επιβιώσει χωρίς την ενίσχυση που απολάμβανε όλες τις προηγούμενες δεκαετίες από το Κράτος;
Τα χάλια του κράτους που δανειζόταν και σπαταλούσε μπορούμε εύκολα να τα καταλάβουμε και έπρεπε να τα περιμένουμε. Την κατάσταση στον Ιδιωτικό Τομέα, που κλείνουν επιχειρήσεις και που πολλές επιχειρήσεις μειώνουν την παραγωγή τους και αδυνατούν να πληρώσουν τους εργαζόμενους, πώς μπορούμε να την κατανοήσουμε; Με βάση την ερμηνεία που αποδίδει την κρίση στο χρέος και τις σπατάλες του κράτους θα έπρεπε να περιμένουμε ο Ιδιωτικός Τομέας να ευημερεί! Γιατί συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο; Μήπως η «ανάπτυξη» του Ιδιωτικού Τομέα δεν έχει καμιά σχέση με την ανάπτυξη της κοινωνίας; Μήπως η «ανάπτυξη» του Ιδιωτικού Τομέα είναι ανάπτυξη αποκλειστικά και μόνο των εργοδοτών και την επιχειρήσεων και όχι των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων; Τι έγιναν όλα αυτά τα κέρδη που αποκόμισαν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις τις προηγούμενες δεκαετίες, λόγω της επιπλέον ανάπτυξης που είχαν από τα δάνεια του κράτους; Μήπως αντί να τα αξιοποιήσουν για να αναπτυχθεί η οικονομία με νέες επενδύσεις τα «επένδυσαν» σε ξένες τράπεζες και αποτελούν ενδεχομένως μέρος αυτών των δανείων που συνέχιζε, συνεχίζει και θα συνεχίσει να δανείζεται και στο μέλλον το Κράτος όταν θα ξαναβγεί όπως επιδιώκουν οι κυβερνήσεις στις αγορές;
Φταίνε οι σπατάλες; Φταίει η διαφθορά; Φταίνε οι μίζες για την κρίση;
Η καπιταλιστική οικονομία δεν βλάπτεται ούτε καν επηρεάζεται από τις σπατάλες, τη διαφθορά και τις μίζες και σε πολλές περιπτώσεις ενισχύεται. Με τη διαφθορά, τις σπατάλες και τις μίζες απλά μεταφέρονται χρηματικά ποσά από κάποιους σε κάποιους άλλους με αποτέλεσμα να ζημιώνει αυτός που τα χάνει και να ωφελείται αυτός που τα παίρνει. Όμως, τα χρηματικά αυτά ποσά είτε στην τσέπη του ενός, είτε στην τσέπη του άλλου, παραμένουν διαθέσιμα στην οικονομία της χώρας και αυτοί που επωφελούνται, οι «διεφθαρμένοι», είναι πολλές φορές οι πιο κατάλληλοι να τα διαχειριστούν «αναπτυξιακά», να τα αυγατίσουν, και αυτό το «αποδεικνύει» η ίδια η διαφθορά τους γιατί αποδεικνύει την ικανότητά τους να «επωφελούνται». Με άλλα λόγια, με τη διαφθορά, τις σπατάλες και τις μίζες επιβαρύνεται μεν το κράτος, αλλά ο ιδιωτικός τομέας, αν δεν ενισχύεται, παραμένει ανέπαφος. Πώς προέκυψαν λοιπόν οι πληγές του Ιδιωτικού Τομέα που αυτές συνιστούν κατά κύριο λόγο την κρίση, η ανεργία, οι επιχειρήσεις που κλείνουν, η μείωση της παραγωγής, η αδυναμία πολλών επιχειρήσεων να πληρώσουν μισθούς και η «ανάγκη» να ανατραπούν προς όφελος της εργοδοσίας και των επιχειρήσεων τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων; Επομένως, οι αιτίες και οι διεργασίες που προκάλεσαν την κρίση που βιώνουμε, σίγουρα δεν οφείλονται ούτε στις σπατάλες, ούτε στη διαφθορά, ούτε στις μίζες, ούτε στις απάτες.
Συμπεράσματα
Η «ερμηνεία» που αποδίδει την κρίση στον υπερδανεισμό του κράτους και τις σπατάλες του ερμηνεύει αποκλειστικά και μόνο τα χάλια του Κράτους και όχι τα χάλια του Ιδιωτικού Τομέα και της πραγματικής οικονομίας και επομένως μια τέτοια ερμηνεία για την κρίση είναι πέρα για πέρα παραπλανητική.
Η παραπλάνηση που επιχειρούν με μια τέτοια «ερμηνεία» της κρίσης βασίζεται στη σκόπιμη σύγχυση του Δημόσιου Τομέα, του Ιδιωτικού Τομέα και της συνολικής οικονομίας της χώρας. Μας παρουσιάζουν μια κατά βάση ορθή ερμηνεία για τα χάλια του Δημόσιου Τομέα, που δανείστηκε πολλά, δεν μπορεί να τα επιστρέψει και βρίσκεται σε αδιέξοδο, και την ερμηνεία αυτή στη συνέχεια τη μεταφέρουν αυθαίρετα στη συνολική οικονομία της χώρας, αποδίδοντας τα χάλια και τα προβλήματα του Ιδιωτικού Τομέα, ανεργία, μείωση μισθών, «ανάγκη» για ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων, μείωση της παραγωγής, κλείσιμο επιχειρήσεων, στον υπερδανεισμό του Κράτους. Όπως όμως είδαμε, ο Ιδιωτικός Τομέας ωφελήθηκε από τα δάνεια του Κράτους και έπρεπε να περιμένουμε να ανθεί και μαζί μ’ αυτόν θα έπρεπε να ανθεί και η συνολική οικονομία, να γίνονται επενδύσεις και να έχουμε ανάπτυξη. Η ερμηνεία αυτή της κρίσης είναι μια καθαρή σοφιστεία και προβάλλεται μόνο και μόνο για να μας αποτρέψει να στρέψουμε την προσοχή μας στον Ιδιωτικό Τομέα, στην καπιταλιστική οικονομία και να αναζητήσουμε εκεί την αληθινή ερμηνεία της κρίσης. Αυτή όμως είναι μια άλλη συζήτηση.
Σε επόμενα κείμενα θα αναλυθούν και άλλες παραπλανητικές ερμηνείες της κρίσης

 Τι φταίει για την κρίση; Μια ανάλυση (Μέρος δεύτερο)



Γράφει ο Προκόπης Κωφός

Τι φταίει για την ανεργία; Τι φταίει για τη μείωση των μισθών, των συντάξεων και των κοινωνικών παροχών; Γιατί ανατρέπονται εργασιακά δικαιώματα αιώνων; Γιατί μειώνεται η παραγωγή και μειώνεται και η κατανάλωση; Τι φταίει για τις επιχειρήσεις που κλείνουν και γιατί πολλές επιχειρήσεις δεν πληρώνουν τους εργαζόμενους; Γιατί τα ακίνητα χάνουν την αξία τους; Τι φταίει που δεν είναι δυνατόν να επιστραφούν τα δανεικά; Τι φταίει για την εξάπλωση της φτώχειας και της εξαθλίωσης;
Τα κόμματα Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, «Ποτάμι», Χρυσή Αυγή, διάφορες νεοεμφανισθείσες ή εκκολαπτόμενες κεντροδεξιές ή κεντροαριστερές κινήσεις και φυσικά τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθώς και διάφοροι «ειδικοί», οικονομολόγοι, καθηγητές, πολιτικοί αναλυτές και άλλοι, επιχειρώντας να εξηγήσουν, γιατί η.......
ελληνική κοινωνία βρίσκεται σ’ αυτή την ιδιαίτερα δυσχερή έως τραγική κατάσταση μας λένε πως φταίει ο υπερδανεισμός του κράτους, οι σπατάλες του, τα λάθη, η ανικανότητα, η ανεπάρκεια και η διαφθορά των πολιτικών, το «μεγάλο Κράτος», ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών», η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, οι «νεοφιλελεύθερες» πολιτικές που ασκήθηκαν, η πολιτική των μνημονίων και ακόμα πως δεν δουλεύαμε και πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας.

Όλες αυτές οι «ερμηνείες» για τη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται λιγότερο ή περισσότερο όλες οι ανεπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες και όχι μόνο η ελληνική, είναι αβάσιμες, παραπλανητικές και προβάλλονται όχι μόνο για επικοινωνιακούς λόγους αλλά κυρίως για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές που ακολουθούν οι αστικές κυβερνήσεις για να αντιμετωπίσουν υποτίθεται την κρίση, πολιτικές που επικεντρώνουν στα προβλήματα του κράτους, στα πλεονάσματα, στο χρέος, στους φόρους και άλλα και όχι στα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας που συνιστούν την κρίση, την ανεργία, τη μείωση μισθών, τα λουκέτα σε επιχειρήσεις, τη φτωχοποίηση και άλλα.
Σημαντική θέση στις ερμηνείες της κρίσης που δίνουν οι παραπάνω πολιτικές δυνάμεις και οι παραπάνω παράγοντες είναι οι ευθύνες του Κράτους, το «μεγάλο Κράτος», τα λάθη, η ανικανότητα και η ανεπάρκεια των πολιτικών και ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών». Μετά την ανάλυση του δανεισμού, της σπατάλης και της διαφθοράς ως «ερμηνειών» της κρίσης του πρώτου μέρους, σ’ αυτό το δεύτερο μέρος ακολουθεί η ανάλυση και αυτών των παραπλανητικών ερμηνειών της κρίσης.
Φταίει το Κράτος;
Η λεγόμενη πραγματική οικονομία και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις όχι μόνο δεν βλάπτονται από το Κράτος, αλλά αντίθετα ωφελούνται και ενισχύονται. Τα χάλια που έχει σήμερα το ελληνικό κράτος και το μεγάλο χρέος που έχει, τα έχει στο βαθμό που ενίσχυσε όλα αυτά τα χρόνια τον Ιδιωτικό Τομέα και συνέβαλε στην ανάπτυξή του. Το ερώτημα επομένως που εγείρεται είναι το εξής: Πώς εξανεμίστηκε όλη αυτή η ανάπτυξη δεκαετιών που απολάμβανε όλα αυτά τα χρόνια ο Ιδιωτικός Τομέας; Το Κράτος δανειζόταν, χρωστάει και έχει τα χάλια του. Αυτό είναι φυσικό και αναμενόμενο. Ο ιδιωτικός τομέας που εισέπραττε και είχε κέρδη όλα αυτά τα χρόνια από τα δάνεια του Κράτους και αναπτυσσόταν, γιατί έχει πρόβλημα; Μήπως η μεγάλη ανάπτυξη που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας στο παρελθόν ήταν αποτέλεσμα της προνομιακής ενίσχυσης που απολάμβανε από το Κράτος και τώρα που το Κράτος αδυνατεί να τον ενισχύσει, γιατί πρέπει να διευθετήσει τα χρέη που συσσωρεύτηκαν για την ενίσχυσή του, δεν μπορεί πλέον όχι απλά να αναπτυχθεί, αλλά ούτε καν να επιβιώσει; Μήπως οι κυβερνήσεις όλων των προηγούμενων δεκαετιών ενίσχυαν τον Ιδιωτικό Τομέα και όχι τους εργαζόμενους που τις στήριζαν με την ψήφο τους; Μήπως από την ανάπτυξη που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας επωφελήθηκαν αποκλειστικά και μόνο οι επιχειρηματίες και όχι οι εργαζόμενοι και συνολικά η κοινωνία; Μήπως γι αυτό ενώ πολλές επιχειρήσεις κλείνουν ή δεν μπορούν να πληρώσουν τους εργαζόμενους και ούτε επενδύσεις γίνονται, μαθαίνουμε για εκατοντάδες δισεκατομμύρια καταθέσεων στον εξωτερικό και βλέπουμε ονόματα να φιγουράρουν σε λίστες τύπου Λαγκάρντ; Μήπως τα κέρδη που είχε ο ιδιωτικός τομέας όλα τα προηγούμενα χρόνια, αντί να τα αξιοποιήσουν για να αναπτυχθεί περαιτέρω η οικονομία με νέες επενδύσεις, τα «επένδυσαν» σε ξένες τράπεζες και αποτελούν ενδεχομένως μέρος αυτών των δανείων που συνέχιζε, συνεχίζει και θα συνεχίσει να δανείζεται και στο μέλλον το Κράτος όταν θα ξαναβγεί όπως επιδιώκουν οι κυβερνήσεις στις αγορές; Μήπως γι αυτό και μόνο το λόγο οι εργαζόμενοι και ο λαός γενικότερα δεν πρέπει να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ για το χρέος του κράτους, γιατί δεν επωφελήθηκαν ούτε ένα ευρώ από αυτό το χρέος και απλά πληρώνονταν για την εργασία που προσέφεραν, είτε εργάζονταν στον ιδιωτικό, είτε στο Δημόσιο Τομέα;
Φταίει το «μεγάλο Κράτος»;
Το «μεγάλο κράτος» της χώρας, ήταν μεγάλο γιατί περιλάμβανε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας για την οικονομία, όπως,
- επιχειρήσεις στην ενέργεια, βλέπε ΔΕΗ, διυλιστήρια,
- επιχειρήσεις στις επικοινωνίες, βλέπε ΟΤΕ, ταχυδρομεία,
- επιχειρήσεις στις μεταφορές και τις συγκοινωνίες, βλέπε ΟΣΕ, λιμάνια, αεροδρόμια, ναυπηγία, οδοποιία, αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και άλλα,
- πιστωτικά ιδρύματα (συμπληρωματικά), βλέπε τράπεζες,
- άλλες επιχειρήσεις για τις οποίες δεν υπήρχε ενδιαφέρον από τον Ιδιωτικό Τομέα, αλλά ήταν απαραίτητες για την ανάπτυξή του, βλέπε για παράδειγμα πολιτιστικοί οργανισμοί για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Πέραν των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας για την οικονομία της χώρας, το «μεγάλο κράτος» ήταν μεγάλο, γιατί περιλάμβανε και εκτεταμένες κοινωνικές υπηρεσίες που φιλοδοξούσαν να καλύψουν το σύνολο του πληθυσμού, όπως,
- κοινωνική ασφάλεια, βλέπε νοσοκομεία, συντάξεις,
- Παιδεία, βλέπε δημόσια σχολεία, δημόσια πανεπιστήμια,
Η ανάπτυξη από το Κράτος όλων αυτών των κρατικών επιχειρήσεων και των Οργανισμών ωφέλησε αφάνταστα την ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα κατά τις δεκαετίες μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι υποδομές γι αυτές τις απαραίτητες για την ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα επιχειρήσεις απαιτούσαν τεράστια ποσά που ο Ιδιωτικός Τομέας μετά τον πόλεμο δεν τα διέθετε. Όσα κεφάλαια διέθετε ο Ιδιωτικός Τομέας εκείνη την περίοδο προορίζονταν για άλλους τομείς της οικονομίας που θα του απέδιδαν άμεση και υψηλότερη κερδοφορία, βιομηχανία, εμπόριο, τουρισμός, ναυτιλία, οικοδομική δραστηριότητα. Ανέλαβε λοιπόν ο Δημόσιος Τομέας να δημιουργήσει αυτές τις απαραίτητες υποδομές, χρηματοδοτώντας ο ίδιος την ανάπτυξη αυτών των επιχειρήσεων, που ήταν απαραίτητες για την ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα και της χώρας γενικότερα. Όταν ο Ιδιωτικός Τομέας αναπτύχθηκε αρκούντως, προέκυψε η ανάγκη να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο, οπότε απαίτησε την επέκτασή του στους τομείς της οικονομίας που χρηματοδότησε, ανέπτυξε και ήλεγχε το Κράτος. Εγκαινιάστηκε λοιπόν πολύ πριν από την εκδήλωση της κρίσης η πολιτική του «μικρότερου κράτους» και των «ιδιωτικοποιήσεων», μέσω της οποίας ξεκίνησε μεθοδευμένα η μεταφορά και αυτών των στρατηγικής σημασίας και εγγυημένης κερδοφορίας επιχειρήσεων από τον Δημόσιο Τομέα στον Ιδιωτικό και μάλιστα πολλές φορές με τη μορφή ξεπουλήματος. Φυσικά, έπρεπε να βρουν και κάποιες δικαιολογίες για να δικαιολογήσουν στον ελληνικό λαό την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και βέβαια τις βρήκαν εύκολα. Μίλησαν για «σοβιετίες» και για αναποτελεσματικότητα, διαφθορά και «συντεχνίες» συνδικαλιστικών κατεστημένων, αξιοποιώντας τη δική τους αναποτελεσματικότητα, τη δική τους διαφθορά και τις δικές τους συντεχνίες, γιατί φυσικά αυτοί είχαν τον έλεγχο της λειτουργίας αυτών των επιχειρήσεων και δικός τους ήταν και ο κυβερνητικός συνδικαλισμός των «συντεχνιών» των συνδικαλιστικών κατεστημένων. Αντί να τα βάλουν φυσικά με τον εαυτό τους για να πετύχουν την αποτελεσματικότητα των δημοσίων επιχειρήσεων και Οργανισμών, προώθησαν τις «αποκρατικοποιήσεις». Όχι μόνο, πονάει δόντι, κόψει κεφάλι, αλλά και για τον πονόδοντο αυτοί ήταν υπεύθυνοι! Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε πως και στο στάδιο της ιδιοκτησίας τους από το Δημόσιο Τομέα και στο στάδιο της ιδιοκτησίας τους από τον Ιδιωτικό Τομέα οι επιχειρήσεις αυτές αποτέλεσαν την ιδανική στήριξη του Κράτους για την ενίσχυση και ανάπτυξη της κερδοφορίας του Ιδιωτικού Τομέα και των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Φταίνε οι πολιτικές που ασκήθηκαν; Φταίει η ανικανότητα και η ανεπάρκεια των πολιτικών;
Η λεγόμενη πραγματική οικονομία δεν βλάφτηκε σε καμιά περίπτωση από τις πολιτικές που ασκήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες από τις αστικές κυβερνήσεις, αντίθετα ωφελήθηκε και ενισχύθηκε υπέρμετρα. Σε μια καπιταλιστική οικονομία οι πολιτικές που ασκούνται υπαγορεύονται αποκλειστικά από τις ανάγκες και τα συμφέροντα του Ιδιωτικού Τομέα που πρέπει να αναπτυχθεί, γιατί ο Ιδιωτικός Τομέας είναι η πραγματική οικονομία που παράγει. Οι αστοί πολιτικοί που είχαν την κυβερνητική εξουσία όλα αυτά τα χρόνια σ’ αυτές ακριβώς τις ανάγκες ανταποκρίθηκαν ή προσπάθησαν να ανταποκριθούν παίρνοντας δάνεια, δημιουργώντας τις απαραίτητες υποδομές, ιδιωτικοποιώντας δημόσιες επιχειρήσεις, ξεπουλώντας δημόσια περιουσία, θεσπίζοντας νόμους για τις εργασιακές σχέσεις υπέρ της εργοδοσίας, όπως η θέσπιση της μερικής απασχόλησης, υλοποιώντας τις οδηγίες και την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σκοντάφτοντας μόνο σε αντιδράσεις των εργαζομένων τους οποίους κατάφεραν σε μεγάλο βαθμό να τους ελέγξουν ενισχύοντας με διάφορους τρόπους τον εργοδοτικό και κυβερνητικό συνδικαλισμό, που κυριάρχησε σχεδόν απόλυτα στη ΓΣΕΕ και στην ΑΔΕΔΥ. Τα αποτελέσματα της πολιτικής τους ήταν εντυπωσιακά! Εντυπωσιακοί ρυθμοί ανάπτυξης του ΑΕΠ, έργα υποδομών, ανάπτυξη της καπιταλιστικής οικονομίας και των κερδών του Ιδιωτικού Τομέα και τόσα άλλα τα οποία τώρα με την κρίση πολλοί αναπολούν. Καλύτερα δεν θα μπορούσαν να τα καταφέρουν! Ποιες πολιτικές τους λοιπόν ήταν προβληματικές και ποιοι και πώς θα τα κατάφερναν καλύτερα από αυτούς να ενισχύσουν τον Ιδιωτικό Τομέα, δηλαδή την πραγματική οικονομία; Το μόνο «λάθος» που καταλογίζουν οι ίδιοι στον εαυτό τους είναι πως δεν έκαναν έγκαιρα τις «απαραίτητες» «μεταρρυθμίσεις», δηλαδή δεν προχώρησαν έγκαιρα στην ανατροπή των δικαιωμάτων των εργαζομένων, δεν μείωσαν έγκαιρα τους μισθούς και τις συντάξεις, δεν απελευθέρωσαν έγκαιρα τις απολύσεις, δεν θέσπισαν έγκαιρα τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, δεν ξεπούλησαν έγκαιρα το Δημόσιο Τομέα και τόσα άλλα και τα έκαναν και τα κάνουν τώρα που ξέσπασε η κρίση. Ευτυχώς για τους εργαζόμενους που δεν τα έκαναν όλα αυτά «έγκαιρα».
Τι έφταιξε λοιπόν και παρά τις τεράστιες επιτυχίες που είχαν οι πολιτικές που ασκήθηκαν για την ενίσχυση του Ιδιωτικού Τομέα η λεγόμενη πραγματική οικονομία παραπαίει και χρειάζεται «ρευστότητα», όχι για να αναπτυχθεί, αλλά για να μπορέσει τουλάχιστον να επιβιώσει; Ένα είναι βέβαιο, ούτε πρόβλημα υπάρχει με τις πολιτικές που ασκήθηκαν, ούτε ανίκανοι και ανεπαρκείς ήταν αυτοί που τις άσκησαν και ούτε λάθη έκαναν. Αυτά που κλήθηκαν να υλοποιήσουν, τα υλοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο. Κάτι άλλο φταίει για την κρίση, που δεν μένει πουθενά αλλού να αναζητηθεί παρά μόνο στον ίδιο τον Ιδιωτικό Τομέα, δηλαδή στην καπιταλιστική οικονομία. Η κρίση πηγάζει από τον Ιδιωτικό Τομέα και όχι από το Κράτος, την πολιτική και τους πολιτικούς.
Φταίνε οι «λαθρομετανάστες»;
Η είσοδος στη χώρα των λεγόμενων «λαθρομεταναστών» ωφέλησε ουσιαστικά τον Ιδιωτικό Τομέα και τις επιχειρήσεις, γιατί τους παρείχε πάμφθηνη και σε μεγάλο βαθμό ανασφάλιστη εργασία που τις κατέστησε πιο ανταγωνιστικές με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο. Ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών» όχι μόνο δεν έβλαψε τη χώρα, αλλά αντίθετα τη βοήθησε, γιατί αν δεν έρχονταν εδώ οι λεγόμενοι «λαθρομετανάστες» και έμεναν στις χώρες τους, θα πήγαιναν να τους βρουν εκεί πολύ περισσότερες «ελληνικές» επιχειρήσεις από όσες ήδη μετακόμισαν στις βαλκανικές και άλλες χώρες, θα χάνονταν έτσι πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας και οι παραγωγικές δυνατότητες εντός της ελληνικής επικράτειας θα περιορίζονταν. Με βάση τα παραπάνω, ο ερχομός των «λαθρομεταναστών» ουσιαστικά μετέθεσε στο μέλλον την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης που θα είχε εκδηλωθεί στη χώρα μας και πριν από την περίοδο 2009-2010 που εκδηλώθηκε.
Σε επόμενα κείμενα θα αναλυθούν και άλλες παραπλανητικές ερμηνείες της κρίσης.


Τι φταίει για την κρίση; Μια ανάλυση (Μέρος τρίτο)


Γράφει ο Προκόπης Κωφός

Μερος Β

Τι φταίει για την ανεργία; Τι φταίει για τη μείωση των μισθών, των συντάξεων και των κοινωνικών παροχών; Γιατί ανατρέπονται εργασιακά δικαιώματα αιώνων; Γιατί μειώνεται η παραγωγή και μειώνεται και η κατανάλωση; Τι φταίει για τις επιχειρήσεις που κλείνουν και γιατί πολλές επιχειρήσεις δεν πληρώνουν τους εργαζόμενους; Γιατί τα ακίνητα χάνουν την αξία τους; Τι φταίει που δεν είναι δυνατόν να επιστραφούν τα δανεικά; Τι φταίει για την εξάπλωση της φτώχειας και της εξαθλίωσης;
Τα κόμματα Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, «Ποτάμι», Χρυσή Αυγή, διάφορες νεοεμφανισθείσες ή ......
εκκολαπτόμενες κεντροδεξιές ή κεντροαριστερές κινήσεις και φυσικά τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθώς και διάφοροι «ειδικοί», οικονομολόγοι, καθηγητές, πολιτικοί αναλυτές και άλλοι, επιχειρώντας να εξηγήσουν, γιατί η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σ’ αυτή την ιδιαίτερα δυσχερή έως τραγική κατάσταση μας λένε πως φταίει ο υπερδανεισμός του κράτους, οι σπατάλες του, τα λάθη, η ανικανότητα, η ανεπάρκεια και η διαφθορά των πολιτικών, το «μεγάλο Κράτος», ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών», η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, οι «νεοφιλελεύθερες» πολιτικές που ασκήθηκαν, η πολιτική των μνημονίων και ακόμα πως δεν δουλεύαμε και πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας.

Όλες αυτές οι «ερμηνείες» για τη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται λιγότερο ή περισσότερο όλες οι ανεπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες και όχι μόνο η ελληνική, είναι αβάσιμες, παραπλανητικές και προβάλλονται όχι μόνο για επικοινωνιακούς λόγους αλλά κυρίως για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές που ακολουθούν οι αστικές κυβερνήσεις για να αντιμετωπίσουν υποτίθεται την κρίση, πολιτικές που επικεντρώνουν στα προβλήματα του κράτους, στα πλεονάσματα, στο χρέος, στους φόρους και άλλα και όχι στα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας που συνιστούν την κρίση, την ανεργία, τη μείωση μισθών, τα λουκέτα σε επιχειρήσεις, τη φτωχοποίηση και άλλα.
Στα δύο πρώτα μέρη της ανάλυσής μου εξετάστηκαν ο δανεισμός του Κράτους, οι σπατάλες και η διαφθορά, οι ευθύνες του Κράτους, το «μεγάλο Κράτος», τα λάθη, η ανικανότητα και η ανεπάρκεια των πολιτικών και ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών». Ακολουθεί η εξέταση των παραπλανητικών ερμηνειών της κρίσης που την αποδίδουν στην έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, στο «νεοφιλελευθερισμό» και στα μνημόνια.

Φταίει η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας;

Οι καπιταλιστικές κοινωνίες δεν αναπτύσσονται με βάση κάποιο σχέδιο. Οι καπιταλιστικές κοινωνίες αναπτύσσονται με βάση τους σχεδιασμούς και τις επενδύσεις των μεγάλων κατά κύριο λόγο Ιδιωτικών συμφερόντων. Αυτοί που έχουν τα κεφάλαια, αυτοί σχεδιάζουν πώς και πού θα επενδύσουν για να κερδίσουν περισσότερα. Το κίνητρο του κέρδους και μόνο αυτό καθορίζει την ανάπτυξη της καπιταλιστικής οικονομίας και τους όποιους σχεδιασμούς. Η έννοια του σχεδιασμού σε μια καπιταλιστική οικονομία πηγάζει από το γεγονός πως τα ιδιωτικά συμφέροντα απαιτούν και φυσικά επιτυγχάνουν, όπως είδαμε στα δύο προηγούμενα μέρη της ανάλυσής μου, την ενίσχυσή τους από το Κράτος, οπότε δημιουργείται η εντύπωση πως το Κράτος ενισχύοντάς τα ασκεί κάποια επίδραση στο σχεδιασμό της ανάπτυξης, ενώ στην ουσία αυτό που ενισχύεται είναι οι σχεδιασμοί των μεγάλων ιδιωτών συμφερόντων. Αυτό ακριβώς το νόημα έχουν το «Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης» της Νέας Δημοκρατίας και το «Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης» του ΣΥΡΙΖΑ, την ενίσχυση και επιδότηση των κερδών του Ιδιωτικού Τομέα από το κράτος. Με άλλα λόγια, μας κοροϊδεύουν, ενώ σχεδιάζουν την ενίσχυση της ανάπτυξης του Ιδιωτικού Τομέα, ισχυρίζονται πως ενισχύουν την ανάπτυξη της χώρας, ταυτίζοντας και συγχέοντας σκόπιμα δυο διαφορετικά και ουσιαστικά εκ διαμέτρου αντίθετα πράγματα, την ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα και την ανάπτυξη της χώρας και του λαού της.
Τα κέρδη των επιχειρήσεων και των Ιδιωτικών συμφερόντων είναι δικά τους, τα κάνουν ό,τι θέλουν και κανείς δεν μπορεί να τους υποχρεώσει να τα επενδύσουν στη χώρα στην οποία προέκυψαν για να επιτευχθεί περαιτέρω ανάπτυξη. Εφόσον τα κεφάλαια που διαθέτουν είναι στον απόλυτο έλεγχό τους, τα αξιοποιούν όπως τους συμφέρει περισσότερο με μοναδικό τους κίνητρο να τα αυγατίσουν. Είναι γνωστό, το αποδεικνύουν και οι λίστες τύπου Λαγκάρντ, πως εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ ιδιωτικών ελληνικών συμφερόντων έχουν «επενδυθεί» σε ξένες τράπεζες και δεν αξιοποιούνται για να γίνουν επενδύσεις στη χώρα. Δεν επενδύονται για να παράγουμε κρέας, να παράγουμε γάλα, να παράγουμε βούτυρο και πατάτες και όλα όσα μπορεί να μας προσφέρει αυτός ο ευλογημένος τόπος στον οποίο έχουμε την τύχη να ζούμε και εισάγουμε αυτά τα προϊόντα από τη Γαλλία, την Ολλανδία και τη Γερμανία, ενώ εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες είναι άνεργοι. Αντί να γίνουν τέτοιες επενδύσεις με τα κεφάλαια που συσσωρεύτηκαν τις τελευταίες δεκαετίες εντός της επικράτειας από την εργασία των εργαζομένων της χώρας, τα κεφάλαια αυτά «επενδύονται» σε ξένες τράπεζες, γιατί αυτό συμφέρει αυτούς που τα κατέχουν.
Τα Ιδιωτικά συμφέροντα που κατέχουν τα κεφάλαια αυτά προβλέπουν πως παραγωγικές επενδύσεις εντός της χώρας δεν θα τους αποφέρουν κέρδη, γιατί μέσα στο ξέφραγο αμπέλι για τα Ιδιωτικά συμφέροντα, που λέγεται Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του ανταγωνισμού, οι επενδύσεις τους θα αποτύχουν και δεν τις κάνουν. Προτιμούν λοιπόν να τα «επενδύουν» σε ξένες τράπεζες για να τα αυγατίσουν με τους τόκους που θα πληρώσουν τα δύσμοιρα τα Κράτη που δανείζονται από τις «αγορές» και συσσωρεύουν χρέη. Να γιατί η ανάπτυξη του Ιδιωτικού Τομέα και η ανάπτυξη της χώρας και του λαού της είναι δύο διαφορετικά και εκ διαμέτρου αντίθετα πράγματα! Να γιατί από την ανάπτυξη που είχε ο Ιδιωτικός Τομέας τις τελευταίες δεκαετίες επωφελήθηκαν αποκλειστικά και μόνο οι επιχειρηματίες και όχι οι εργαζόμενοι και συνολικά η κοινωνία! Να πού οδηγεί η ανάθεση στον Ιδιωτικό Τομέα να αναπτύξει αυτός τη χώρα!

Φταίει ο «νεοφιλελευθερισμός»;
Ο «νεοφιλελευθερισμός» δεν είναι «μοντέλο» ανάπτυξης της καπιταλιστικής οικονομίας που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών στη χώρα μας και στις άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως ισχυρίζονται ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΔΗΜΑΡ . Στην πραγματικότητα οικονομικά μοντέλα δεν υπάρχουν. Αυτά που αναφέρονται ως οικονομικά «μοντέλα» δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι περιγραφές των οικονομολόγων της καπιταλιστικής οικονομίας με τις οποίες περιγράφουν τις πολιτικές που ασκήθηκαν, ασκούνται ή πρέπει να ασκηθούν στις διάφορες καταστάσεις που διαμορφώθηκαν και διαμορφώνονται στις διάφορες φάσεις εξέλιξης και ανάπτυξης των καπιταλιστικών οικονομιών με βάση τα δεδομένα της κάθε κατάστασης, για να εξυπηρετηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα μεγάλα κυρίως Ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα που επικρατούν στις καπιταλιστικές οικονομίες.
Στις τωρινές συνθήκες η πολιτική που ασκείται, πολιτική που αξιοποιεί τη φτωχοποίηση έως εξαθλίωση του κόσμου της εργασίας, τη συρρίκνωση έως εξάλειψη της μεσαίας τάξης, την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου τομέα και το ξεπούλημα των πλουτοπαραγωγικών πηγών στις μεγάλες εταιρίες ως μέσων για την επιτυχία της, εκφράζει τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που κυριαρχούν απόλυτα στις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες. Στόχοι αυτής της πολιτικής είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και μέσω αυτής η διατήρηση και η αύξηση της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και των μονοπωλίων της Ευρώπης καθώς και η επιβίωσή τους στις συνθήκες ανελέητου ανταγωνισμού και αγώνα ζωής και θανάτου με τα μονοπωλιακά συμφέροντα των ανερχόμενων οικονομιών. Αυτή η πολιτική ανταποκρίνεται στα ζωτικά τους συμφέροντα και αυτή η πολιτική ακολουθείται από τις αστικές κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη. Αν δεν ακολουθηθεί αυτή η πολιτική, τα μεγάλα μονοπώλια και οι επιχειρηματικοί όμιλοι της Ευρώπης κινδυνεύουν να απολέσουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχουν στην παγκόσμια οικονομία και μαζί μ’ αυτούς κινδυνεύει φυσικά συνολικά και η καπιταλιστική οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σ’ αυτή την πολιτική κάποιοι έδωσαν το όνομα «νεοφιλελευθερισμός» και μας το παρουσιάζουν ως «μοντέλο» που υποτίθεται πως ακολουθείται από τις «νεοφιλελεύθερες» κυβερνήσεις και στο οποίο αποδίδουν την κρίση. Ουδέν ανακριβέστερο τούτου! Οι πολιτικές των κυβερνήσεων δεν χαράσσονται επί χάρτου στη βάση θελήσεων, οικονομικών θεωριών και μοντέλων αλλά στη βάση των αναγκών της καπιταλιστικής οικονομίας και στην τωρινή φάση, αυτή είναι η εκτίμησή τους, η πολιτική που ανταποκρίνεται στα συμφέροντά τους είναι αυτή ακριβώς που ασκείται, η «νεοφιλελεύθερη» πολιτική. Αν δουν πως μια διαφορετική πολιτική θα τους βοηθήσει να αναπτυχθούν περισσότερο και να ανταποκριθούν καλύτερα στην ανάπτυξη της κερδοφορίας τους και στον διεθνή ανταγωνισμό, τότε φυσικά θα την υιοθετήσουν και ενδεχομένως να μιλάμε τότε για έναν «νέο-νεοφιλελευθερισμό».

Φταίει το μνημόνιο;
Τα μνημόνια και οι δανειακές συμβάσεις έχουν στόχο να ανορθώσουν την καπιταλιστική οικονομία που βάλλεται από την κρίση και δεν είναι αυτά υπεύθυνα για την κρίση. Αυτοί που ισχυρίζονται πως τα μνημόνια φταίνε για την κρίση, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και οι «Ανεξάρτητοι Έλληνες», ουσιαστικά προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα αν η κότα γέννησε το αυγό ή το αυγό την κότα! Με τα μνημόνια δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να προωθούν τη γενικότερη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για «ανταγωνιστικότητα», ανάπτυξη των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων και «αντιμετώπιση» της κρίσης της οικονομίας σε βάρος των εργαζομένων και υπέρ των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων.
Η «οικονομική και κοινωνική καταστροφή» της Ελλάδας δεν οφείλεται στα μνημόνια, αλλά συντελείται στο πλαίσιο της γενικευμένης σε όλες τις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες κρίσης και οι πολιτικές που ασκούνται με τα μνημόνια οδηγούν στην κατά προτεραιότητα καταστροφή των εργαζομένων και της μεσαίας τάξης καθώς και στην καταστροφή των ασθενέστερων χωρών έναντι των ισχυρότερων, δίνοντας παράταση ζωής και ευκαιρίες στα ευρωπαϊκά μονοπώλια και στους μεγάλους ευρωπαϊκούς επιχειρηματικούς ομίλους να επικρατήσουν έναντι των ανταγωνιστών τους. Για παράδειγμα, ποιος ωφελείται και ποιος παίρνει ανάσα ζωής από τη «μνημονιακή» μείωση των μισθών και την απελευθέρωση των απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα; Ποιος ωφελείται και παίρνει ανάσα ζωής από τις «μνημονιακές» ιδιωτικοποιήσεις με τις οποίες μεταφέρονται στον ιδιωτικό τομέα κερδοφόροι ή εν δυνάμει κερδοφόροι λόγω της στρατηγικής σημασίας τους τομείς της οικονομίας; Ποιος ωφελείται και παίρνει ανάσα ζωής από τη «μνημονιακή» ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων; Η απάντηση είναι αυτονόητη: Αυτός που ωφελείται και παίρνει ανάσες ζωής από τα «μνημόνια» είναι ο Ιδιωτικός Τομέας.
Σε επόμενα κείμενα θα αναλυθούν και άλλες παραπλανητικές ερμηνείες της κρίσης



Τι φταίει για την κρίση; Μια ανάλυση (Μέρος τέταρτο, τελευταίο)

Το Γ μερος εδω

Γράφει ο Προκόπης Κωφός

Τι φταίει για την ανεργία; Τι φταίει για τη μείωση των μισθών, των συντάξεων και των κοινωνικών παροχών; Γιατί ανατρέπονται εργασιακά δικαιώματα αιώνων; Γιατί μειώνεται η παραγωγή και μειώνεται και η κατανάλωση; Τι φταίει για τις επιχειρήσεις που κλείνουν και γιατί πολλές επιχειρήσεις δεν πληρώνουν τους εργαζόμενους; Γιατί τα ακίνητα χάνουν την αξία τους; Τι φταίει που δεν είναι δυνατόν να επιστραφούν τα δανεικά; Τι φταίει για την εξάπλωση της φτώχειας και της εξαθλίωσης;

Τα κόμματα Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ, Ανεξάρτητοι Έλληνες, «Ποτάμι», Χρυσή Αυγή, διάφορες νεοεμφανισθείσες ή εκκολαπτόμενες κεντροδεξιές ή κεντροαριστερές κινήσεις και.....
φυσικά τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καθώς και διάφοροι «ειδικοί», οικονομολόγοι, καθηγητές, πολιτικοί αναλυτές και άλλοι, επιχειρώντας να εξηγήσουν, γιατί η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σ' αυτή την ιδιαίτερα δυσχερή έως τραγική κατάσταση μας λένε πως φταίει ο υπερδανεισμός του κράτους, οι σπατάλες του, τα λάθη, η ανικανότητα, η ανεπάρκεια και η διαφθορά των πολιτικών, το «μεγάλο Κράτος», ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών», η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, οι «νεοφιλελεύθερες» πολιτικές που ασκήθηκαν, η πολιτική των μνημονίων και ακόμα πως δεν δουλεύαμε και πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας.


Όλες αυτές οι «ερμηνείες» για τη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκονται λιγότερο ή περισσότερο όλες οι ανεπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες και όχι μόνο η ελληνική, είναι αβάσιμες, παραπλανητικές και προβάλλονται όχι μόνο για επικοινωνιακούς λόγους αλλά κυρίως για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές που ακολουθούν οι αστικές κυβερνήσεις για να αντιμετωπίσουν υποτίθεται την κρίση, πολιτικές που επικεντρώνουν στα προβλήματα του κράτους, στα πλεονάσματα, στο χρέος, στους φόρους και άλλα και όχι στα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας που συνιστούν την κρίση, την ανεργία, τη μείωση μισθών, τα λουκέτα σε επιχειρήσεις, τη φτωχοποίηση και άλλα.

Στα προηγούμενα τρία μέρη της ανάλυσής μου εξετάστηκαν ο δανεισμός του Κράτους, οι σπατάλες και η διαφθορά, οι ευθύνες του Κράτους, το «μεγάλο Κράτος», τα λάθη, η ανικανότητα και η ανεπάρκεια των πολιτικών, ο ερχομός των λεγόμενων «λαθρομεταναστών», η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, ο «νεοφιλελευθερισμό» και τα μνημόνια. Στο τέταρτο και τελευταίο μέρος εξετάζεται η ερμηνεία της κρίσης σύμφωνα με την οποία καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας και δεν δουλεύαμε και δίνεται μια απάντηση στο ερώτημα αν μπορούν η πολιτική και οι πολιτικοί να αντιμετωπίσουν την κρίση.

Φταίει το ότι καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας; Φταίει ότι δεν δουλεύαμε;

Αυτή η «ερμηνεία» της κρίσης είναι παιδαριώδης και αποκαλύπτει το επίπεδο αυτών που την υιοθετούν. Σύμφωνα με την ερμηνεία αυτή τα τέσσερα και παραπάνω εκατομμύρια των Ελλήνων που πήγαιναν τις τελευταίες δεκαετίες κάθε πρωί στη δουλειά τους, είτε στον ιδιωτικό, είτε στο δημόσιο τομέα, παρήγαγαν λιγότερα από αυτά που τους έδιναν με τους μισθούς που έπαιρναν και αυτοί που τους πλήρωναν τους έδιναν περισσότερα από αυτά που παρήγαγαν. Πώς αλλιώς μπορείς να καταναλώνεις πάνω από τις δυνάμεις σου; Με άλλα λόγια και σύμφωνα με την «ερμηνεία» αυτή όλες οι επιχειρήσεις εδώ και δεκαετίες λειτουργούσαν χωρίς κέρδος, μόνο και μόνο για να παρέχουν την ευχέρεια στους εργαζόμενους να καταναλώνουν πάνω από τις δυνάμεις τους!

Αν εννοούν ως κατανάλωση πάνω από τις δυνάμεις μας τα δάνεια που πήραν οι εργαζόμενοι για να πάρουν ένα δικό τους σπίτι ή έστω να καταναλώσουν κάτι παραπάνω, καλό είναι να λάβουν υπόψη πως για τα χρήματα που δανείστηκαν οι εργαζόμενοι πλήρωσαν και πληρώνουν τόκους, πως όσα δεν τα επέστρεψαν στις τράπεζες τα χρωστούν ακόμα και πως η δυσκολία ή η αδυναμία να επιστραφούν αυτά τα δάνεια προέκυψε από την κρίση, γιατί συρρικνώθηκαν οι μισθοί των δανειοληπτών ή είναι άνεργοι. Με τα δάνεια αυτά οι Ιδιώτες επιχειρηματίες είτε στον τομέα της οικοδομής είτε σε άλλους τομείς της οικονομίας είχαν κέρδη και φυσικά και οι τράπεζες που τα δάνεισαν είχαν κι αυτές τους τόκους τους. Κέρδη οι Ιδιώτες, τόκοι οι τράπεζες, ο Ιδιωτικός Τομέας είχε από τα δάνεια αυτά έναν επιπλέον λόγο να ευημερεί. Ουσιαστικά, τα δάνεια που πήραν οι εργαζόμενοι, αλλά και γενικά όλα τα δάνεια, απομάκρυναν την έλευση της κρίσης και σε καμιά περίπτωση δεν την προκάλεσαν.

Υπάρχει ακόμα ένα ουσιαστικό ερώτημα γι αυτούς που λένε πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας. Τι δικαιούται ο εργαζόμενος από τη δουλειά που προσφέρει στο τέλος του εικοστού αιώνα και στην αυγή του εικοστού πρώτου με τις τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες της σύγχρονης εποχής; Δεν δικαιούται να έχει σπίτι; Δεν δικαιούται να έχει αυτοκίνητο; Τι δικαιούται να έχει; Τη φτώχεια και την εξαθλίωση που του προσφέρει η κατάσταση που παγιώνεται από τώρα και στο εξής στις υποτίθεται ανεπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες; Καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας, γιατί είχαμε σπίτι, γιατί είχαμε αυτοκίνητο και γιατί πηγαίναμε και τρώγαμε στις ταβέρνες; Δεν τα δικαιούται αυτά και άλλα πολύ περισσότερα ένας εργαζόμενος από τη δουλειά του στη σύγχρονη εποχή;

Το 2001 σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος σε σύνολο τεσσάρων εκατομμυρίων εργαζομένων σε όλη τη χώρα, 616 χιλιάδες εργάζονταν στη γεωργία, 11 χιλιάδες στην αλιεία, 18 χιλιάδες στην εξόρυξη, 557 χιλιάδες στη βιομηχανία, 34 χιλιάδες σε ενέργεια, φυσικό αέριο, ύδρευση, 285 χιλιάδες στις κατασκευές, 673 χιλιάδες στο εμπόριο και τις επισκευές οχημάτων, 255 χιλιάδες σε ξενοδοχεία και εστιατόρια, 250 χιλιάδες στις μεταφορές, αποθήκευση, επικοινωνίες, 108 χιλιάδες σε οικονομικά ιδρύματα, 213 χιλιάδες στη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων και στις ενοικιάσεις, 290 χιλιάδες στο δημόσιο τομέα, άμυνα και κοινωνικές υπηρεσίες, 251 χιλιάδες στην εκπαίδευση, 187 χιλιάδες στην υγεία και την κοινωνική φροντίδα και 178 χιλιάδες σε άλλες υπηρεσίες. Τι έκαναν όλοι αυτοί κάθε μέρα που πήγαιναν στη δουλειά τους; Σκότωναν μύγες και τους πλήρωναν κι από πάνω για να καταναλώνουν πάνω από τις δυνάμεις τους; Τα «επιχειρήματα» αυτά και οι «ερμηνείες» αυτές που μια παραλλαγή τους είναι η χυδαιότητα του «όλοι μαζί τα φάγαμε» κινούνται πολύ πάνω από τα όρια της ανοησίας και της κοροϊδίας.

Μπορεί η πολιτική να αντιμετωπίσει την κρίση;

Όλες αυτές οι αβάσιμες και παραπλανητικές «ερμηνείες» της κρίσης που εξετάστηκαν στην ανάλυσή μου έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό, πως αν υποθέσουμε πως ισχύουν, τότε η αντιμετώπιση της κρίσης είναι θέμα πολιτικής βούλησης και ορθής πολιτικής και με συνεπή προώθηση των κατάλληλων πολιτικών η κοινωνία μπορεί να επανέλθει έστω και καθυστερημένα στην προ της κρίσης κατάσταση.

Σύμφωνα με τις «ερμηνείες» αυτές η αντιμετώπιση της κρίσης φαίνεται μεν να είναι μια δύσκολη υπόθεση, αλλά δεν είναι αδύνατη, γιατί ξέρουμε υποτίθεται τι ακριβώς πρέπει να γίνει και μπορούμε να εκτιμήσουμε πως όλα αυτά που πρέπει να γίνουν, μπορούν να γίνουν. Δεν έχουμε παρά να αναδείξουμε μια κυβέρνηση που θα περιορίσει στο ελάχιστο το δανεισμό του κράτους, θα ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του, θα εξασφαλίσει πλεονάσματα, έστω με «θυσίες», για να ξεπληρωθούν τα παλιά δάνεια, θα εξαλείψει τις σπατάλες, θα πατάξει τη διαφθορά, θα περιορίσει το κράτος, θα διώξει τους «λαθρομετανάστες», θα επεξεργαστεί ένα «σχέδιο αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της χώρας», θα καταπολεμήσει τους αεριτζήδες και κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες, θα ενισχύσει την υγιή επιχειρηματικότητα, θα καταργήσει τα μνημόνια και όλα θα διορθωθούν. Τόσο απλά! Να γιατί μας σερβίρουν αυτές τις «ερμηνείες» της κρίσης, για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές που προωθούν και να μας τις παρουσιάσουν ως αυτονόητες.

Ήδη, αυτοί που ήταν μέχρι τώρα στην κυβέρνηση, Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ, αυτά έκαναν και είναι γνωστό πως κάτι κατάφεραν με βάση τους στόχους που είχαν χαράξει, όπως για παράδειγμα το πρωτογενές πλεόνασμα που εξασφάλισαν. Παρά όμως τις «επιτυχίες» τους, τα βασικά χαρακτηριστικά της κρίσης, ανεργία, μειωμένοι μισθοί και συντάξεις, μειωμένες κοινωνικές παροχές, περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα, λουκέτα, στασιμότητα, απλήρωτοι εργαζόμενοι, κρατικό χρέος σε δυσθεώρητα ύψη, χαμηλότερη αξία ακινήτων, εξάπλωση της φτώχειας και της εξαθλίωσης, όλα αυτά που συνιστούν ουσιαστικά την κρίση, παραμένουν και ουσιαστικά έχουν παγιωθεί! Επειδή λοιπόν αυτοί που είχαν μέχρι τώρα την κυβερνητική εξουσία και την «ευθύνη» της αντιμετώπισης της κρίσης δεν τα κατάφεραν, ετοιμάζονται κάποιοι άλλοι, του ΣΥΡΙΖΑ, να τα καταφέρουν καλύτερα. Πώς όμως θα καταφέρουν έχοντας κι αυτοί τις ίδιες «ερμηνείες» της κρίσης και τους ίδιους ακριβώς στόχους για να αντιμετωπιστεί, υπερέχοντας όμως υποτίθεται στη διάθεση και στην ικανότητα για διαπραγμάτευση με τους δανειστές; Αυτό είναι το θέμα; Να κάνεις καλύτερη διαπραγμάτευση; Πώς μπορούν και οι παλιοί και οι καινούριοι να αντιμετωπίσουν την κρίση, όταν οι «ερμηνείες», οι «αναλύσεις» και τα «συμπεράσματά» τους επικεντρώνονται μονομερώς στο κράτος και τα προβλήματά του αφήνοντας στο απυρόβλητο την πραγματική οικονομία που είναι η μοναδική και καθοριστική πηγή της κρίσης;

Όσα από αυτά που μας λένε μπορούν να γίνουν, όπως για παράδειγμα η καταπολέμηση της σπατάλης, δεν έχουν καμιά σχέση με την ίδια την κρίση παρά μόνο με κάποιο ας πούμε «νοικοκύρεμα» του κράτους. Όσα πάλι συνδέονται πραγματικά με την κρίση, όπως για παράδειγμα η «παραγωγική ανασυγκρότηση» της χώρας και η «ανάπτυξη» δεν μπορούν να γίνουν, γιατί δεν είναι όπως είδαμε δουλειά των κυβερνήσεων!

Το μόνο που μπορεί να πετύχουν με τέτοιες πολιτικές η Νέα Δημοκρατία, το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ και όσοι άλλοι σωτήρες εμφανιστούν, είναι ένα «νοικοκύρεμα» του κράτους που θα μεταθέσει ενδεχομένως στο μέλλον τα αδιέξοδά του και κυρίως το πρόβλημα του χρέους του κι αυτό αποκλειστικά σε βάρος των εργαζόμενων. Την κρίση όμως που οφείλεται όπως είδαμε στον Ιδιωτικό Τομέα, στην Πραγματική Οικονομία, ποιος και πώς θα την αντιμετωπίσει; Πώς, πότε και γιατί θα κάνει επιτέλους επενδύσεις ο Ιδιωτικός Τομέας για να έχουμε ανάπτυξη και να περιοριστεί η ανεργία; Γιατί ακόμα και τώρα μετά από τόσες μειώσεις μισθών και ανατροπή εργασιακών δικαιωμάτων, που καθιστούν τον Ιδιωτικό Τομέα ανταγωνιστικό, εξακολουθούν να μην κάνουν τις απαραίτητες επενδύσεις; Πότε και με ποιο τρόπο θα αρχίσουν να πληρώνουν κανονικά τους εργαζόμενους και θα τους προσλαμβάνουν για σταθερή και μόνιμη δουλειά με πλήρη εργασιακά δικαιώματα; Πότε και με τι τρόπο θα μπορέσουν να αυξήσουν τους μισθούς και τις συντάξεις για να επανέλθουν έστω στα προ κρίσης επίπεδα; Πότε και με ποιο τρόπο θα επαναφέρουν τα εργασιακά δικαιώματα που ανατράπηκαν; Πότε και με ποιο τρόπο θα επιστραφούν τα δανεικά; Πότε και πώς τα ακίνητα θα ανακτήσουν την αξία που είχαν; Πότε και με ποιο τρόπο θα περιοριστεί η φτώχεια και η ακραία εκδήλωσή της, η εξαθλίωση, που εξαπλώνεται συνεχώς και χτυπάει την πόρτα όλων των εργαζόμενων και της νέας γενιάς; Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά είναι σχεδόν αυτονόητη: Η κρίση που είναι σε εξέλιξη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από την πολιτικοί και τους πολιτικούς, γιατί πηγάζει αποκλειστικά από τον Ιδιωτικό Τομέα και τη λειτουργία της πραγματικής οικονομίας.

Επίλογος

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει πως για την κρίση που πλήττει τη χώρα μας και γενικότερα τις καπιταλιστικές κοινωνίες δεν φταίει ούτε το Κράτος, ούτε το χρέος και οι σπατάλες του, ούτε ο Δημόσιος Τομέας, ούτε οι κυβερνήσεις, ούτε οι πολιτικοί, ούτε οι σπατάλες τους και η διαφθορά τους, ούτε οι πολιτικές που ασκήθηκαν, ούτε η ανικανότητα και η ανεπάρκεια των πολιτικών, ούτε οι λεγόμενοι «λαθρομετανάστες», ούτε η έλλειψη σχεδίου για την ανάπτυξη της χώρας, ούτε οι «νεοφιλελεύθερες» πολιτικές, ούτε το μνημόνιο, ούτε πως καταναλώναμε πάνω από τις δυνάμεις μας, ούτε πως δεν δουλεύαμε. Τι φταίει λοιπόν; Τι φταίει που οι καπιταλιστικές κοινωνίες βρίσκονται σε ύφεση και που μόλις φάνηκαν κάποια σημάδια αναιμικής ανάκαμψης ως αποτέλεσμα των μνημονιακών πολιτικών που ασκούνται, είτε με μνημόνια στη χώρα μας, είτε χωρίς μνημόνια στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εμφανίζονται πάλι στον ορίζοντα σημάδια επιβράδυνσης της αναιμικής ανάπτυξης και νέα ύφεση;

Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι τελικά απλή και ουσιαστικά αυτονόητη, αλλά λίγοι τη δίνουν, ενώ οι περισσότεροι είτε παραπλανούν συνειδητά για να κρύψουν την πραγματική αιτία της κρίσης, είτε, παραμένοντας εγκλωβισμένοι εντός των τειχών της υπάρχουσας κατάστασης, αδυνατούν να αντιληφθούν την πραγματική φύση του προβλήματος και το χαρακτήρα της κρίσης και καλλιεργούν αυταπάτες πως με κατάλληλες πολιτικές, με την κατάλληλη διαχείριση της υπάρχουσας κατάστασης, με το «νοικοκύρεμα» του Κράτους που θα το καταστήσει πάλι ικανό να κάνει αυτό που έκανε πάντα, να ενισχύει τον Ιδιωτικό Τομέα, η ελληνική κοινωνία μπορεί να αντιμετωπίσει την κρίση και να επανέλθει στα προ της εκδήλωσης της κρίσης δεδομένα.

Η κρίση που είναι σε εξέλιξη, έχει γενικευμένο χαρακτήρα, αφορά όλες τις αναπτυγμένες καπιταλιστικές κοινωνίες, πηγάζει από τις βασικές λειτουργίες του ίδιου του καπιταλιστικού συστήματος και οι πολιτικοί και οι πολιτικές δεν μπορούν να την αντιμετωπίσουν, μπορούν μόνο να τη διαχειριστούν. Ο βασιλιάς είναι γυμνός και όσο εξακολουθούμε εθελοτυφλώντας να τον βλέπουμε ντυμένο είναι βέβαιο πως οδηγούμαστε από αδιέξοδο σε αδιέξοδο και στην αποδοχή της φτωχοποίησής μας, της δικής μας και των παιδιών μας! Όμως, η ανάλυση για την πραγματική αιτία, τη φύση και το χαρακτήρα της καπιταλιστικής κρίσης είναι μια άλλη συζήτηση.

.
Κόκκινη προπαγάνδα εκτοξεύθηκε από .

Πάμε με το νικητήηη!...

 Πάμε με το νικητήηη!...




To 1848 κάποιος δημοφιλής κλόουν ενός τσίρκου στις ΗΠΑ, ο Νταν Ράις, χρησιμοποίησε το στολισμένο όχημα του τσίρκου για την προεκλογική του προβολή. Στόχος του ήταν με τα χρώματα και τις μουσικές του οχήματος να προσελκύσει ψηφοφόρους. Άλλοι υποψήφιοι βλέποντας την επιτυχία του προσπάθησαν να εξασφαλίσουν κι αυτοί μια θέση στο όχημα. Από τότε το πήδημα στο βαγόνι (jump on the bandwagon), συνδέθηκε με την προσπάθεια της επιτυχημένης επιλογής και σταδιακά εξελίχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες τεχνικές της προπαγάνδας. Είναι με άλλα λόγια η πρόταση “έλα με τους πολλούς, με τους αυριανούς νικητές, αυτό είναι το συμφέρον σου”. Ακολούθησε τους πολλούς, το “ρεύμα”, αυτό που έχει σήμερα πέραση, αυτό που κάνουν όλοι.


Η Ψυχολογική πίεση
Είναι φυσικό όταν βρίσκεται ένας άνθρωπος ανάμεσα σε πολλούς να αισθάνεται ένα αίσθημα ασφάλειας. Θεωρεί πως... οι πολλοί δεν μπορεί να κάνουν λάθος. Αισθάνεται τη σιγουριά, πως όλοι έχουν την ίδια άποψη και πως οι πολλοί μπορούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα καλύτερα από τους λίγους. Αυτή η άποψη τον απομακρύνει από την ουσία του προβλήματος και τους λόγους που το δημιούργησαν. Τον κάνουν να ενεργεί μηχανικά με τη λογική μιας ένταξης στην ομάδα κάποιων “πολλών”, ή τις περισσότερες φορές κάποιων που με τεχνητό τρόπο θεωρεί ότι είναι οι πολλοί ή που με κατάλληλα σκηνοθετικά κόλπα εμφανίζονται σαν πολλοί.
Η χρήση αυτής της τεχνικής στην πολιτική εξασφαλίζει την αποδοχή από το λαό επώδυνων και αντιδραστικών μέτρων. Κορυφώνεται κατά τη διεξαγωγή των προεκλογικών αναμετρήσεων, που φέρνουν στην κυβερνητική εξουσία την ασήμαντη αριθμητικά αστική τάξη καμουφλαρισμένη μέσα στη μεγάλη μάζα των πολλών. Το αποτέλεσμα της εμφάνισης της άποψης της αστικής τάξης σαν άποψης της πλειοψηφίας του λαού είναι η νομιμοποίησή της και το δυνάμωμά της εις βάρος των συμφερόντων του λαού.

Δημοσκοπήσεις και χειραγώγηση των ψηφοφόρων
Πίσω από τον καιροσκοπισμό να εξασφαλισθεί με κάθε μέσο η νίκη, κρύβεται και η αέναη προσπάθεια της αστικής τάξης να παραμερίζεται ο ταξικός προσανατολισμός των εργαζομένων, η ιδεολογία, οι πεποιθήσεις, οι αρχές, το πιστεύω,. Να πείθονται οι εργαζόμενοι να επιλέγουν στημένες “ευκαιρίες” ελπίζοντας να ανακουφιστούν έστω και προσωρινά από τα βάσανά τους. Τα προγνωστικά, οι δημοσκοπήσεις, τα γκάλοπ, είναι ένας τρόπος επηρεασμού των ψηφοφόρων την τελευταία στιγμή. Το πρακτορείο NBC News το 1980 με βάση τα exiτ polls ανήγγειλε ότι ο Ρόναλντ Ρέιγκαν θα ήταν ο νικητής των εκλογών επτά ώρες πριν κλείσουν οι κάλπες στο δυτικό τμήμα της χώρας. Με αυτό τον τρόπο επηρέασε τους ψηφοφόρους να “πάνε με το νικητή”, εξασφαλίζοντας μια σίγουρη νίκη στον Ρόναλντ Ρέιγκαν.

Εφαρμογή της Προπαγάνδας στην Ελλάδα
Τελικά η αντίληψη “πάμε με τους πολλούς” μετατρέπει τους σκεπτόμενους ανθρώπους σε πρόβατα, που έχουν ανάγκη να ενταχθούν στη μεγάλη ομάδα, που διαθέτει ένα “χαρισματικό” ηγέτη και που μέσα της αισθάνονται οι ίδιοι σπουδαίοι και δυνατοί. Η ομάδα αυτή στην πραγματικότητα μετατρέπεται σε μια αγέλη, που σέρνεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της αστικής τάξης.
Στις προσεχείς εκλογές την τεχνική “πάμε με τους πολλούς” χρησιμοποιεί το δίπολο ΝΔ -ΣΥΡΙΖΑ. Τα ΜΜΕ καθημερινά προσπαθούν να αυξήσουν τον όγκο των “πολλών”, αποκρύπτοντας ότι και οι δύο πόλοι όσο διαφορετικοί και αν εμφανίζονται είναι τα “εξουσιοδοτημένα Κέντρα Εξυπηρέτησης” του ίδιου αφεντικού, του κεφαλαίου.
Μοιάζουν με δύο συνεργεία της ίδιας εταιρίας, που διαφημίζουν με διαφορετικό τρόπο το ίδιο σέρβις. Και οι δύο πόλοι των “πολλών”, διαθέτουν τεχνογνωσία και εργαλεία ελεγμένα και πιστοποιημένα από το κεφάλαιο. Έχουν δώσει εξετάσεις στο ΣΕΒ, στη Μέρκελ, στον Ομπάμα, στο ΔΝΤ, στην ΕΚΤ για την απόκτηση των πιστοποιητικών τους. Μιλάνε την ίδια ακριβώς “γλώσσα” με διαφορετική προφορά. Ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος προσφέρει το καλύτερο σέρβις. Πουλώντας εξυπηρέτηση στους “πολλούς” αποκρύπτουν την αλήθεια ότι το αφεντικό τους είναι η ασήμαντη μειοψηφία των “λίγων”, των κεφαλαιοκρατών.

Αντίσταση και αντιμετώπιση
Ο μοναδικός δρόμος για να ξεφύγει ο λαός από αυτή την προπαγανδιστική παγίδα είναι να αντιληφθεί την ουσία των προβλημάτων και να απορρίψει τη σκηνοθετημένη εμφάνισή τους. Να αντισταθεί στην ψυχολογική πίεση που εξασκείται πάνω του ώστε να ακολουθήσει τους “πολλούς” Να καταλάβει ότι τα βαγόνια του τσίρκου δεν οδηγούν στη λύση των προβλημάτων του. Η πορεία τους έχει την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.
Ο Ελληνικός λαός, ακολουθώντας εδώ και έναν αιώνα πότε το όχημα του ενός σωτήρα και πότε του άλλου απέκτησε πικρή πείρα. Πρέπει να απορρίψει τους εκβιασμούς της ΝΔ και να πετάξει στο καλάθι των αχρήστων τις κάλπικες ελπίδες του ΣΥΡΙΖΑ. Θα βγει κερδισμένος τη δεύτερη μέρα των εκλογών μόνο αν συνειδητοποιήσει, ότι δεν πρέπει να ψηφίσει για μια ισχυρή κυβέρνηση αλλά για μια ισχυρή λαϊκή αντιπολίτευση. Να συνειδητοποιήσει ότι ο μόνος δρόμος, για να βγει από τα αδιέξοδα είναι ο οργανωμένος αγώνας, που προτείνει το ΚΚΕ.

απο το dioti.gr

Λαϊκή εντολή και λαϊκή κυριαρχία

 Λαϊκή εντολή και λαϊκή κυριαρχία


Με αφορμή τις προσεχείς εκλογές ας ρίξουμε μια ματιά στη διαφορά μεταξύ λαϊκής εντολής και λαϊκής κυριαρχίας, στην οποία είχε αναφερθεί η Αλέκα Παπαρήγα στην ομιλία της στη βουλή για τον προϋπολογισμό του 2015 πριν από ένα μήνα περίπου. Η έως πρόσφατα αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ ζητά εν όψει των εκλογών τη λαϊκή εντολή και δη μια λαϊκή εντολή που θα του δώσει τη δυνατότητα να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Ας μην ξεχνάμε ότι ένας από τους λόγους που οδήγησαν στην επίσπευση των εκλογών, οι οποίες κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσουν σε αλλαγή του μίγματος της αστικής διαχείρισης, ήταν η ρητορική πως η έως τώρα κυβέρνηση έχει χάσει τη νομιμοποίησή της. Γι αυτό και χρειάζεται, σύμφωνα με το ΣΥΡΙΖΑ,  μια φρέσκια λαϊκή εντολή για να μπορέσει να εφαρμόσει ο ΣΥΡΙΖΑ το πρόγραμμά του.

Ο λαός θα εκφραστεί λοιπόν σε λίγες μέρες και θα δώσει την εντολή του. Θα τον κάνει αυτό όμως και κυρίαρχο; Ισοδυναμεί η λαϊκή εντολή με τη λαϊκή κυριαρχία; Το ερώτημα είναι σημαντικό γιατί πολλά θα ακούσουνε τα αυτάκια μας από τις τυμπανοκρουσίες και τα πανηγύρια των νέο-Πασόκων. Η ‘πρώτη φορά Αριστερά’ δε θα διστάσει καθόλου να επιτεθεί στο ΚΚΕ με στόχο να το αποδυναμώσει -αυτός άλλωστε είναι εγγενής στόχος κάθε αστικού κόμματος, να διαλύσει τον ταξικό του αντίπαλο- κατηγορώντας το ότι στέκεται εμπόδιο στη ‘λαϊκή κυριαρχία’, λόγω της δεδηλωμένης αντίθεσής του  στη συμμετοχή σε αστική κυβέρνηση σε συνθήκες δικτατορίας της αστικής τάξης. Ήδη έχουνε αρχίσει να λυσσάνε. Το ΚΚΕ πρέπει σώνει και ντε να απεμπολήσει τις αρχές του και τα επιστημονικά συμπεράσματα που έχει βγάλει  από τη συμμετοχή άλλων ΚΚ (Χιλής, Ιταλίας, κλπ) σε αστικές κυβερνήσεις, να προδώσει όχι μόνο τους ώριμους και άτεγκτους υποστηρικτές του αλλά και ολόκληρη την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, για να κοιμούνται ήσυχοι οι ‘πρώτη φορά Αριστεροί’ κυβερνήτες μας, Κουρουμπλής, Τσουκαλάς, Μητρόπουλος και σια.


Ας επανέλθουμε στη διάκριση λαϊκής εντολής από τη λαϊκή κυριαρχία, για την κατανόηση της οποίας αξίζει να εστιάσουμε στην αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών που ήρθε ως αποτέλεσμα της λαϊκής εντολής, όπως αυτή εκφράστηκε στις εκλογές του 2012. Και ας αναρωτηθούμε: η ανακατάταξη αυτή του αστικού πολιτικού σκηνικού, που αύξησε τη δύναμη των ευρωκομουνιστών-οπορτουνιστών-σοσιαλδημοκρατών του ΣΥΡΙΖΑ και έπληξε την παρουσία του ΚΚΕ στη Βουλή -από την οποία όμως το Κόμμα βγήκε ακόμη πιο δυνατό, ώριμο και συσπειρωμένο, ως βράχος της εργατικής τάξης και των συμμάχων της- συνοδεύτηκε με άνοδο του εργατικού κινήματος; Το αντίθετο συνέβη. Η λαϊκή εντολή έδωσε 27 τοις εκατό στο ΣΥΡΙΖΑ και αυτός μετέτρεψε την εντολή αυτή  σε μηδενικά συλλαλητήρια. Και όμως το ΚΚΕ του 4 τα εκατό ήταν αυτό που αύξησε τις δυνάμεις των εργατών στα σωματεία με τη συστηματική δουλειά του ΠΑΜΕ, της ΠΑΣΥ και της ΜΑΣ στην εκπαίδευση.

Αλλά και η διαφαινόμενη άνοδος του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία δε θα είναι λόγω της ανόδου του εργατικού κινήματος. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ δε θέλει οργανωμένο και ανασυνταγμένο εργατικό κίνημα. Δεν είναι αυτός ο στόχος του, δεν αντικατοπτρίζεται πουθενά στις δράσεις του, ούτε καν στη ρητορική του. Αντίθετα αυτό που ενδιαφέρει το ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας άλλος -κεϋνσιανός- δρόμος ανάπτυξης και η υγιής επιχειρηματικότητα, όλα αυτά πασπαλισμένα με μια αφηρημένη ρητορική περί ‘κινημάτων’ -όπως το ''κίνημα'' του ΣΥΡΙΖΑ στις Σκουριές- και ‘πλατειών’. Ο ΣΥΡΙΖΑ δε θέλει λαό κυρίαρχο. Θέλει λαϊκή εντολή και λαό στον καναπέ.

Πρέπει να τονίσουμε εδώ πως η αστική έννοια του λαού είναι μια έννοια αταξική, που βλέπει το λαό ως άμορφη μάζα. Η λαϊκή κυριαρχία όπως χρησιμοποιείται από την αστική πολιτική θεωρία είναι μια έννοια κούφια, αλλά πολύ χρήσιμη για τη νομιμοποίηση της αστικής πολιτικής εξουσίας, που παίζει κύριο ρόλο στην αναπαραγωγή των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής/εκμετάλλευσης. Πραγματική λαϊκή κυριαρχία, δηλαδή εξουσία στα χέρια της λαϊκής συμμαχίας, σε συνθήκες δικτατορίας της αστικής τάξης είναι αδύνατη. Είναι αυταπάτη να νομίζουν τα λαϊκά στρώματα ότι η ψήφος τους στις εκλογές για το αστικό κοινοβούλιο κάνει το λαό κυρίαρχο. Και αυτή η αυταπάτη καθησυχάζει το λαό και καθυστερεί το εργατικό κίνημα, γιατί στοχεύει στη δημιουργία παθητικών αποδεκτών.

Για αυτό μόνο όταν το ΚΚΕ μιλά για λαϊκή συμμαχία και ανασύνταξη του εργατικού κινήματος διαφαίνεται η προοπτική ενός κυρίαρχου λαού. Από την επομένη των εκλογών ο λαός, οι εργαζόμενοι, οι αγρότες, οι αυτοαπασχολούμενοι, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, πρέπει να είναι στο δρόμο και ο καθένας στο χώρο δουλειάς του να συνεχίσει το έργο και  την προσφορά στην ανασύνταξη του εργατικού κινήματος. Όπως έγραφε ο Λένιν, οι εκλογές αποτελούν δείκτη της ωριμότητας των διαφόρων τάξεων στην κατανόηση των καθηκόντων τους και δείχνουν πώς σκέπτονται οι διάφορες τάξεις να λύσουν τα προβλήματά τους. Η ίδια η επίλυση των προβλημάτων αυτών, όμως, δεν κατορθώνεται με τις ψηφοφορίες, αλλά με όλες τις μορφές της ταξικής πάλης μέχρι και τον εμφύλιο πόλεμο.

Η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο λαός προϋποθέτει την ανατροπή του σάπιου καπιταλιστικού συστήματος. Και αυτή δεν θα την κάνει κάποιος πλειοψηφικός αχταρμάς, κάποια ελεγχόμενη αστική κοινοβουλευτική πλειοψηφία, αλλά ο εργαζόμενος Λαός, η Εργατική Τάξη καθοδηγούμενη από την οργανωμένη Πρωτοπορία της που δεν θα εκβιάζεται, δεν θα υποκύπτει σε πιέσεις, δεν θα εξαρτάται από οποιοδήποτε οικονομικό.

Το ΚΚΕ δεν υποτιμά το λαό. Λέει ότι ο λαός έχει τις δυνατότητες να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Θέλει ένα λαό κυρίαρχο. Δε θέλει ένα λαό που θα αναθέσει στο ΚΚΕ την εντολή. Για αυτό και η λαϊκή εντολή που θα βρει αποδέκτη το ΚΚΕ είναι η μόνη εντολή που μπορεί να οδηγήσει μέσα από αγώνες των καταπιεσμένων λαϊκών στρωμάτων, των αγροτών, των αυτοαπασχολουμένων, της νεολαίας, οργανωμένων γύρω από την εργατική τάξη και την πρωτοπορία της, στο σπάσιμο των δεσμών της κυριαρχίας του Κεφαλαίου.

Το «Ζάππειο» της ΝΔ που αναπολεί ο ΣΥΡΙΖΑ

Το «Ζάππειο» της ΝΔ που αναπολεί ο ΣΥΡΙΖΑ



«Ο κ. Σαμαράς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις προφανώς και θα ήθελαν, εγώ θυμάμαι μάλιστα τον κ. Σαμαρά να κάνει τα Ζάππεια Ι, Ζάππεια ΙΙ, Ζάππεια ΙΙΙ και να λέει πράγματα τα οποία ήταν τότε σε μια τελείως διαφορετική πολιτική από αυτά τα οποία υλοποίησε ... ξέχασε και το Ζάππειο Ι και το Ζάππειο ΙΙ και το Ζάππειο ΙΙΙ και όλα όσα έλεγε προεκλογικά, τα ορθά λέω εγώ, τα κεϋνσιανά που έλεγε προεκλογικά, για τη ζήτηση, για το πώς θα βγούμε από την κρίση».

Συχνά πυκνά ο Αλ. Τσίπρας αναπολεί τις εξαγγελίες που είχε κάνει στο Ζάππειο ο Α. Σαμαράς πριν μερικά χρόνια. Τελευταία φορά το βράδυ της Τρίτης στην Κομοτηνή, απ' όπου τον κατηγόρησε εκ νέου για την εγκατάλειψή τους, διαμηνύοντας στην πραγματικότητα στους επιχειρηματικούς ομίλους ότι είναι ο ΣΥΡΙΖΑ αυτός που τις έχει σήμερα ενσωματώσει στο πρόγραμμά του. Πρόκειται για προτάσεις που συγκροτούσαν ένα μείγμα διαχείρισης ευνοϊκότερο για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής κερδοφορίας.
«Συστήνοντάς» τες, το Μάη του 2011, ο Αντ. Σαμαράς, έλεγε: «Μιλάω για αποφάσεις που προκαλούν την επανεκκίνηση της οικονομίας, την επανεκκίνηση της αγοράς, των προσδοκιών, του ηθικού της κοινωνίας. Την επανεκκίνηση της Ελλάδας! Προτεραιότητα να σωθεί η χώρα! Τι σημαίνει "επανεκκίνηση"; Σημαίνει ότι η ανάκαμψη δεν μπορεί να γίνει μόνη της, αυτόματα. Χρειάζεται ένα σοκ. Αυτό είναι η επανεκκίνηση: Ενα δημιουργικό σοκ!»
Το Σεπτέμβρη του 2014, στη Θεσσαλονίκη, ο Αλ. Τσίπρας δήλωνε: «Το πρόγραμμά μας αφορά όμως και παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν με την αποκατάσταση, την άρση της καταστολής στην πραγματική οικονομία, που μπορεί να δώσει πνοή, προοπτική, να ξανακινηθεί η οικονομία, να πάρει μπρος».
Αφού, λοιπόν, στον ίδιο προορισμό κατευθύνονται, καυγαδίζουν για το «όχημα» που μπορεί να τους πάει ως εκεί ταχύτερα. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει σήμερα τις προτάσεις που υποστήριζε ως χτες η ΝΔ. Για να θυμηθούμε τις προτάσεις:
  • «Ζεστό» χρήμα στις μεγάλες επιχειρήσεις:«Το σημαντικότερο από τα άμεσα αναπτυξιακά μέτρα είναι η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς κατασκευαστές, προμηθευτές νοσοκομείων, οι επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις, ιδίως τις εξαγωγικές, καθώς και οι επιχορηγήσεις του αναπτυξιακού νόμου».
  • Κρατικές επιχορηγήσεις στο όνομα της ανάπτυξης:«Αμεση προώθηση και ψήφιση ενός Επενδυτικού Νόμου με ισχυρά φορολογικά κίνητρα».
  • Ολα για τις επενδύσεις των καπιταλιστών:«Κλαδικές επενδύσεις εκεί που υπάρχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα. Στον Τουρισμό, στη Ναυτιλία αλλά και στη Μεταποίηση, σε προϊόντα όπου η Ελλάδα μπορεί να επιτύχει καθετοποίηση και αξιόλογες εξαγωγικές επιδόσεις».
  • Μείωση του ΦΠΑ από το 23% στο 19% και από το 13% στο 9% αλλά ειδικά για τους κεφαλαιοκράτες στον τουρισμό στο 4,5%.
  • Κατάργηση του «πόθεν έσχες» για την αγορά κατοικίας (πρώτης, δεύτερης, εξοχικής) για τρία χρόνια αλλά και κατάργηση του «πόθεν έσχες» στο όνομα του επαναπατρισμού κεφαλαίων.
  • Να δοθεί ένα 20 - 30% στις επιχειρήσεις, κυρίως στις εξαγωγικές και τις τουριστικές, από τα πακέτα εγγυήσεων των τραπεζών (από τις τσέπες δηλαδή του λαού). Ταυτόχρονα, να παραταθεί η διοχέτευση ρευστότητας στις τράπεζες από την ΕΚΤ μέχρι το τέλος του 2012.
  • «Αξιοποίηση» της δημόσιας περιουσίας με όλες τις μορφές, από τις «παραδοσιακές», όπως μακροχρόνια ενοικίαση και ΣΔΙΤ, μέχρι τις εξειδικευμένες, όπως τα αμοιβαία κτηματομεσιτικά κεφάλαια και εταιρείες συμμετοχών.
  • Αποκατάσταση των συντάξεων μέχρι 700 ευρώ (!), καθώς και των ενισχύσεων που έκοψε η κυβέρνηση προς τους πολύτεκνους, κόστους 2 δισ. ευρώ.
  • Μείωση του ελλείμματος και μείωση του χρέους.

ΛΕΥΚΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Τσακίζει την Κοινωνική Ασφάλιση

ΛΕΥΚΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Τσακίζει την Κοινωνική Ασφάλιση
Ψευδεπίγραφος ο τίτλος «Ατζέντα για επαρκείς, ασφαλείς και βιώσιμες συντάξεις»



Οι αντιδραστικές αποφάσεις της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, η όξυνση της καπιταλιστικής κρίσης στην Ευρωζώνη και των ανταγωνισμών στο εσωτερικό της λυκοσυμμαχίας, αλλά και της ΕΕ με τα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα, σηματοδοτούν ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής με «μνημόνια» διαρκείας σε βάθος χρόνου, ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και πολέμους ενάντια στους λαούς.

Η «Συνθήκη για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Οικονομική Νομισματική Ενωση» αποτελεί το νέο αντιδραστικό στρατηγικό πλαίσιο της ενισχυμένης οικονομικής διακυβέρνησης της Ευρωζώνης και συνολικά της ΕΕ, με επαχθείς όρους για τους λαούς.
Ολες αυτές τις μέρες είναι έντονη η προσπάθεια, όχι μόνο από τη μεριά της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, αλλά και από την ΕΕ, την ντόπια και ξένη πλουτοκρατία, τα άλλα κόμματα του κεφαλαίου και του ευρωμονόδρομου, να διαμορφωθεί το κατάλληλο κλίμα για τη χειραγώγηση του εργατικού κινήματος.
Η αναξιοπιστία της συγκυβέρνησης ΠΑΣΟΚ- ΝΔ σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, με αποκορύφωμα την αυτογελοιοποίησή της. Ενώ το βράδυ της 29ης Φλεβάρη στη Βουλή, ψηφίζοντας τον εφαρμοστικό νόμο, δήλωνε ότι δε θα μειώσει το πενιχρό επίδομα ανεργίας των 461,5 ευρώ, την άλλη μέρα προχώρησε στην κατακρεούργησή του στα 360 ευρώ.

Τα επιτελεία της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ - ΝΔ και της ΕΕ, από κοινού με την πλουτοκρατία, επεξεργάζονται νέα δέσμη αντεργατικών μέτρων σε βάρος της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

Η καπιταλιστική βαρβαρότητα, η χυδαία ιδεολογική τρομοκρατία, η ενίσχυση των μηχανισμών καταστολής και η ολομέτωπη επίθεση ενάντια στους λαούς, δεν μπορούν να συγκαλυφτούν με τα αστικά και οπορτουνιστικά ιδεολογήματα για ανάπτυξη, τα ψεύτικα χαμόγελα, τις φιλοφρονήσεις μεταξύ των αστών, που φανερώνουν τη νευρικότητα, το φόβο της πλουτοκρατίας και του πολιτικού της προσωπικού στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στις αστικές κυβερνήσεις και στα ΜΜΕ, γιατί είναι αξεπέραστα τα αδιέξοδα της αστικής διαχείρισης, γιατί το κεφαλαιοκρατικό, καπιταλιστικό σύστημα, έχει εξαντλήσει πλέον τα ιστορικά του όρια.
Η αντιλαϊκή επιδρομή του μαύρου μετώπου της πλουτοκρατίας, κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, τρόικας, με σημαία ευκαιρίας τη διάσωση της «ελληνικής οικονομίας» βάζει στην κλίνη του Προκρούστη θεμελιώδη «κοινωνικά δικαιώματα», οδηγώντας την εργατική - λαϊκή οικογένεια σε ανεξέλεγκτη χρεοκοπία, για να διασώσει τα συμφέροντα των μονοπωλίων, την εξουσία της πλουτοκρατίας.
Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις θέσεις του ΚΚΕ, την αναγκαιότητα της κλιμάκωσης της πάλης του εργατικού - λαϊκού κινήματος για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, την αποδέσμευση από την ΕΕ και μονομερή διαγραφή του χρέους, με Λαϊκή Εξουσία και Οικονομία.

Η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των δημόσιων συστημάτων ασφάλισης αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα για την πλουτοκρατία, την ΕΕ, τις αστικές κυβερνήσεις, έτσι ώστε να μειώσουν δραστικά την τιμή της εργατικής δύναμης, για τη διασφάλιση της κερδοφορίας των ευρωπαϊκών μονοπωλίων σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ.
Λευκή Βίβλος για την κατακρεούργηση των συντάξεων

Η Λευκή Βίβλος της Επιτροπής με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «ατζέντα για ασφαλείς και βιώσιμες συντάξεις» - COM (2012) 55 τελικό, Βρυξέλλες, 16 Φλεβάρη 2012 - έρχεται να δώσει συνέχεια στην αντίστοιχη Πράσινη Βίβλο, που είχε δώσει στη δημοσιότητα για «διαβούλευση» με κράτη - μέλη και «κοινωνικούς εταίρους» η Ε. Επιτροπή, στις 7 Ιουλίου του 2010, [COM (2010) 365]. Η Λευκή Βίβλος κωδικοποιεί τώρα το αποτέλεσμα αυτής της στημένης «διαβούλευσης», δεδομένου ότι οι απαντήσεις και τα συμπεράσματα που θα κατέληγε, όπως και κατέληξε, ήταν προδιαγεγραμμένα από την αρχή με τη συμπαιγνία της πλουτοκρατίας, της ΕΕ και της εργατικής αριστοκρατίας των ρεφορμιστών και οπορτουνιστών συνδικαλιστών. Εδώ πρέπει να τονιστεί, για ακόμη μία φορά, ο βρώμικος ρόλος της εργατικής αριστοκρατίας των ευρωπαϊκών συνδικάτων (ETUC, ΣΕΣ) και των ντόπιων εργοδοτικών και κυβερνητικών συνδικαλιστών (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ), που με τη συμμετοχή τους στον «κοινωνικό διάλογο» και τη «δημόσια διαβούλευση» - με προαποφασισμένο το αποτέλεσμα - δίνουν ψευτονομιμοποίηση σε ένα ακόμη έγκλημα ΕΕ - κεφαλαίου και αστικών κυβερνήσεων των κρατών - μελών: το σφαγιασμό των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων και την πλήρη διάλυση των δημόσιων συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης.


Motion Team
Η Επιτροπή χρησιμοποιεί και πάλι το ψευτοεπιχείρημα της «γήρανσης του πληθυσμού» και της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, χωρίς όμως να παρουσιάζει κανένα αξιόπιστο στατιστικό - επιστημονικό δεδομένο ή μελέτη. Ετσι, η αύξηση του προσδόκιμου ζωής των εργατών, αποτέλεσμα της επιστημονικής προόδου και των υλικών μέσων διαβίωσης με τη σκληρή δουλειά της εργατικής τάξης, μετατρέπεται από το κεφάλαιο σε παράταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης με δουλειά μέχρι το θάνατο. Πλάι στη «δημογραφική αλλαγή», η ΕΕ αξιοποιεί τώρα και την καπιταλιστική κρίση, επισείοντας τον τρομοκρατικό εκβιασμό για τη μη βιωσιμότητα των συνταξιοδοτικών συστημάτων.

Τα συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης αποτελούν, σύμφωνα με τις Συνθήκες της ΕΕ, ζήτημα της αποκλειστικής αρμοδιότητας των κρατών - μελών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφήνοντας κατά μέρος τα προσχήματα δηλώνει ότι οι οικονομίες και οι κοινωνίες των κρατών - μελών είναι αλληλένδετες, η επιτυχία ή αποτυχία των εθνικών συνταξιοδοτικών συστημάτων έχουν μεγάλες επιπτώσεις ιδιαίτερα στην ΟΝΕ και επομένως αποτελούν «θέμα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ».

Η Επιτροπή επισημαίνει ότι οι συντάξεις αντιπροσωπεύουν πολύ μεγάλο και αυξανόμενο ποσοστό του ΑΕΠ (10% κατά μέσον όρο σήμερα, που κυμαίνεται από 6% στην Ιρλανδία έως 15% στην Ιταλία). Μέσα από τις κατευθυντήριες γραμμές της οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ και της δημοσιονομικής πειθαρχίας, για την Ελλάδα έχει οριστεί το ποσοστό 12,8% του ΑΕΠ - σύμφωνα με στοιχεία του 2010 - να μειωθεί δραστικά στο 2,6%, το 2020, συμφωνία και στόχος της αντιλαϊκής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Ετσι, η Λευκή Βίβλος της Επιτροπής δεν έχει το χαρακτήρα συστάσεων στα κράτη - μέλη, αλλά υποχρεωτικών στρατηγικών κατευθύνσεων για τις επόμενες δεκαετίες, που τα κράτη - μέλη είναι υποχρεωμένα να εφαρμόσουν. Συνιστούν στρατηγικές επιλογές των μονοπωλίων, ώστε να εντείνουν την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης και να μειώσουν ακόμη περισσότερο την τιμή της εργατικής δύναμης.
Η Λευκή Βίβλος σημειώνει με ικανοποίηση τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στα συνταξιοδοτικά συστήματα των περισσότερων κρατών - μελών, αλλά το κεφάλαιο είναι αχόρταγο και απαιτεί ακόμη περισσότερα και σκληρότερα μέτρα. Βασική κατεύθυνση των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη πραγματοποιήσει οι αστικές κυβερνήσεις των κρατών - μελών είναι η «μετατόπιση από συστήματα καθορισμένων παροχών σε συστήματα καθορισμένων εισφορών», με άλλα λόγια το μόνο που γνωρίζουν οι εργαζόμενοι είναι οι εισφορές που δίνουν, χωρίς να γνωρίζουν τι ποσό σύνταξης θα πάρουν! Δεύτερο κοινό βασικό χαρακτηριστικό των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στα κράτη - μέλη είναι η μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης, δηλαδή η μείωση του ύψους των συντάξεων.
Οι Στρατηγικές κατευθύνσεις ΕΕ - κεφαλαίου - αστικών κυβερνήσεων

Α. Σύνδεση της ηλικίας συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής:

Αύξηση δηλαδή του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης. Το κεφάλαιο όμως δε σταματάει απλά εδώ. Απαιτεί να συνδεθεί η αύξηση αυτή με το προσδόκιμο της ζωής.
Για την Ελλάδα, για παράδειγμα, με το αντιασφαλιστικό τερατούργημα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ υπολογίζεται ότι το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης μετά το 2020, με τη σύνδεσή του με το προσδόκιμο ζωής, υπολογίζεται να πάει στα 69 χρόνια και 4 μήνες. Στο παραπάνω πλαίσιο, η Επιτροπή προτείνει και διάφορες εναλλακτικές ρυθμίσεις με το ίδιο αποτέλεσμα, ανάλογα με τα συμφέροντα των μονοπωλίων σε κάθε χώρα, όπως είναι: συνδυασμός μερικής απασχόλησης και μερικής σύνταξης.
Επιπλέον, απαιτεί να αυξηθούν τα έτη καταβολής εισφορών και παράλληλα να παρθούν μέτρα ώστε ι) να παραταθεί ο χρόνος εργασίας των εργατών μεγαλύτερης ηλικίας και ιι) να αυξηθεί το ποσοστό απασχόλησης γυναικών και νέων και να παραταθεί ο εργάσιμος βίος των γυναικών. Τι σημαίνουν αυτά. Η αστική τάξη δεν ενδιαφέρεται απλά να εξοικονομήσει - προς όφελος του κεφαλαίου - δαπάνες που μέχρι σήμερα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό για συντάξεις. Θέλει να ταΐσει τον Μινώταυρο του κεφαλαίου με περισσότερη εκμετάλλευση. Οι εργάτες να δουλεύουν για το κεφάλαιο μέχρι τα βαθιά γεράματα, μέχρι το θάνατο, παράγοντας υπεραξία για τους καπιταλιστές. Νέες κατηγορίες εργατικής δύναμης πρέπει να πέσουν στα νύχια των καπιταλιστών, γυναίκες - κι αυτές εργαζόμενες μέχρι εξόντωσης - νέοι και νέες, ακόμη και ανήλικοι με τα ,κόλπα» της μαθητείας και της κατάρτισης, φτηνότερο εργατικό δυναμικό.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Επιτροπή θέλει να αξιοποιήσει τους ξεπουλημένους κυβερνητικούς - εργοδοτικούς συνδικαλιστές, ώστε με κοινωνικούς διαλόγους και «εκστρατείες ενημέρωσης» να πείσουν τους εργάτες να πεθαίνουν δουλεύοντας για την κερδοφορία των μονοπωλίων. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιήσει την προπαγανδιστική εκστρατεία της ΕΕ για το έτος 2012 που έχει ανακηρύξει ως «έτος ενεργού γήρανσης» για τη χειραγώγηση της εργατικής τάξης, τον έλεγχο των λαϊκών αντιδράσεων.
Ηδη το γραφείο του ευρωκοινοβουλίου στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή ΜΚΟ - Φόρουμ πολιτών, σε συνεργασία με την αντιπροσωπεία της ΕΕ, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Δήμο Θεσσαλονίκης, έχει προγραμματίσει δράση στις 4/5/2012 στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Ευρωπαϊκό έτος ενεργούς γήρανσης και αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών 2012», εκδήλωση - πρόκληση για την εργατική τάξη, τους ανέργους, τους συνταξιούχους που ζουν με μισθούς και συντάξεις πείνας.
Αναδεικνύοντας το αποκρουστικό και απάνθρωπο πρόσωπο του εκμεταλλευτικού καπιταλιστικού συστήματος η Επιτροπή προτείνει «επένδυση στην πρόληψη των ασθενειών και στην προώθηση της υγιούς γήρανσης ... και σε οικονομικά αποδοτικότερα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης... για τη διατήρηση και τη μεγιστοποίηση ενός υγιούς και παραγωγικού εργατικού δυναμικού, ικανού να εξακολουθήσει να εργάζεται σε μεγαλύτερη ηλικία». Ακόμη και οι λέξεις χάνουν το νόημά τους. Η μόνη αξία που έχει για την ΕΕ και την πλουτοκρατία η ανθρώπινη ζωή και υγεία είναι για να παράγει κέρδη για το κεφάλαιο. Οι άνθρωποι πρέπει να μένουν υγιείς - με τα πιο φτηνά μέσα («οικονομικά αποδοτικότερα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης») - για να αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης, όσο γίνεται περισσότερα χρόνια πριν πεθάνουν. Αυτό είναι το στυγνό πρόσωπο της απέραντης καπιταλιστικής βαρβαρότητας.

Β. Περιορισμός της πρόωρης συνταξιοδότησης

Ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων πρόωρης συνταξιοδότησης τόσο σε γενικό επίπεδο, για όλους τους εργαζόμενους, όσο και σχετικά με ορισμένα επαγγέλματα, όπως τα βαρέα και ανθυγιεινά. Και εδώ οι απαιτήσεις του κεφαλαίου είναι διπλές: Αύξηση των ορίων ηλικίας για πρόωρη συνταξιοδότηση και ταυτόχρονα αύξηση των ετών ασφαλιστικών εισφορών, με ταυτόχρονη αυστηροποίηση των κριτηρίων συνταξιοδότησης, γεγονός που θα σημάνει νέο πετσόκομμα των αναπηρικών συντάξεων.
Εδώ εντάσσεται και η εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών, την οποία η Επιτροπή απαιτεί να επιταχυνθεί και να γενικευτεί σε όλα τα κράτη - μέλη. Ηδη, 18 κράτη - μέλη με την εθνική νομοθεσία τους εξομοιώνουν τα όρια μέχρι το 2020, 5 κράτη - μέλη το προβλέπουν για αργότερα και 4 κράτη - μέλη δεν έχουν νομοθετική πρόβλεψη. Απαίτηση της ΕΕ είναι η «εξομοίωση να υλοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση».

Γ. Ανάπτυξη - επέκταση των ιδιωτικών συστημάτων ασφάλισης ή όπως αναφέρονται στην ευρωενωσιακή ορολογία «Ιδρύματα Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών (ΙΕΣΠ)».

Επέλαση του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης και χρηματοπιστωτικών προϊόντων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτήν, ώστε να ανοιχτεί ένας ακόμη χρυσοφόρος τομέας για τους μονοπωλιακούς ομίλους. Το έδαφος καλλιεργείται με την κατεδάφιση των δημόσιων συστημάτων συνταξιοδότησης και τη μείωση των συνταξιοδοτικών παροχών σε ύψος τέτοιο που θα καθιστούν υποχρεωτική την προσφυγή των εργαζομένων στην ιδιωτική ασφάλιση. Για να διευκολύνει ακόμη περισσότερο την κίνηση του κεφαλαίου στον κλάδο αυτό, η Επιτροπή προτίθεται να προτείνει οδηγία για τη διασυνοριακή κίνηση τέτοιων κεφαλαίων στα κράτη - μέλη της ΕΕ.
Οι παραπάνω στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου που προωθεί η ευρωενωσιακή λυκοσυμμαχία δεν είναι καινούργιες. Περιέχονται στους στόχους των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων που προωθεί η αντιλαϊκή στρατηγική της ΕΕ «Ευρώπη 2020», στις κατευθυντήριες γραμμές οικονομικού συντονισμού και απασχόλησης που καθόρισε η Επιτροπή και ενέκρινε το Συμβούλιο της ΕΕ από το 2010 και περιλαμβάνονται επίσης στις συστάσεις της Επιτροπής στα κράτη - μέλη μέσα από τις Ετήσιες Ερευνες Ανάπτυξης των ετών 2011 και 2012, που αποτελούν μέρος της ενισχυμένης οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ. Πρέπει να τονιστεί ότι η Ελλάδα αναφέρεται από την Επιτροπή, μαζί με την Γαλλία (και τις Τσεχία, Ισπανία, Ιταλία) ως παράδειγμα συμμόρφωσης με τις στρατηγικές κατευθύνσεις του κεφαλαίου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η ρητή δήλωση της Επιτροπής ότι «η πρόοδος που σημειώνουν τα κράτη - μέλη» στη σφαγή των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων και συστημάτων θα παρακολουθείται από την Επιτροπή με «δείκτες συγκριτικής αξιολόγησης στο πλαίσιο της Στρατηγικής Ευρώπη 2020» και στα πλαίσια της ενισχυμένης οικονομικής διακυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι στρατηγικές αντιασφαλιστικές αναδιαρθρώσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο για να αυξήσει την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης θα καθοδηγούνται από την ΕΕ και θα εφαρμόζονται από τις αστικές κυβερνήσεις σε κάθε κράτος - μέλος, με ενιαίο τρόπο και σιδερένια υλοποίηση.

Είναι φανερό ότι τα αντεργατικά τερατουργήματα που νομοθέτησαν μέχρι τώρα στην Ελλάδα του μαύρου μετώπου της πλουτοκρατίας οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, με τη στήριξη του ΛΑ.Ο.Σ. και των άλλων κομμάτων του κεφαλαίου, δεν αποτελούν ελληνική ιδιαιτερότητα, ούτε συνδέονται με το δημόσιο χρέος ή τα δημοσιονομικά ελλείμματα. Αποτελούν στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου, που εξαπολύονται με σφοδρότητα ενάντια στην εργατική τάξη σε όλες τις χώρες - μέλη της ΕΕ, αξιοποιώντας την καπιταλιστική κρίση.

Οι αντίπαλοι του λαού φοβούνται τη ταξική πάλη, την εργατική - λαϊκή πάλη, γι' αυτό παίρνουν τα μέτρα τους.
Τώρα απαιτείται ξεπέρασμα των αναχωμάτων. Οι εργαζόμενοι έχουν υποχρέωση να τιμωρήσουν τα κόμματα του κεφαλαίου. Αγώνας ταξικός, μαζικός, συντονισμένος, στους χώρους δουλειάς, στις λαϊκές γειτονιές, σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό.
Τώρα χρειάζεται ισχυρό ΚΚΕ, βασική προϋπόθεση για την ενδυνάμωση της Λαϊκής Συμμαχίας της εργατικής τάξης με τα λαϊκά στρώματα, που θα αναμετριέται με τις δυσκολίες και θα κατακτά έδαφος στην κατεύθυνση της σύγκρουσης με την άδικη, εκμεταλλευτική εξουσία του κεφαλαίου με σκοπό την ανατροπή της.
Η εξουσία στα χέρια του λαού και η οργάνωση της οικονομίας με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Του
Γιώργου ΤΟΥΣΣΑ*
*Ο Γιώργος Τούσσας είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνος του Τμήματος Ευρωπαϊκής Πολιτικής, ευρωβουλευτής

Ενα σου τάζουν, δέκα σου παίρνουν. Θα τους ανεχτείς;

Ενα σου τάζουν, δέκα σου παίρνουν. Θα τους ανεχτείς;

Πολλές φορές στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ακούστηκε από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ το εξής επιχείρημα: «Καλά, με το ΚΚΕ έχουμε διαφορές στα "μεγάλα". Στα "μικρά", όμως, γιατί δεν μπορούμε να τα βρούμε; Γιατί δεν μπορεί το ΚΚΕ να συμμετάσχει σε μια κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ή έστω να δείξει ανοχή, αν πρόκειται να εφαρμοστεί το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης;»
Είναι φανερό ότι το επιχείρημα αυτό δεν απευθύνεται στο ΚΚΕ αλλά στο λαό και στο κίνημα. Στην πραγματικότητα, ο ΣΥΡΙΖΑ λέει: «Ξέρω ότι δε μου έχεις εμπιστοσύνη και ότι δεν περιμένεις να αλλάξει η ζωή σου απ' όσα υπόσχομαι ότι θα κάνω αν κυβερνήσω. Δείξε, όμως, ανοχή, γιατί αυτά μόνο μπορούν να γίνουν στο σύστημα που ζούμε και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει».
Μάνι - μάνι, διαχωρίζοντας τα «μικρά» από τα «μεγάλα», ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει από την πίσω πόρτα τη λογική των μειωμένων απαιτήσεων, που είναι βάλσαμο για το κεφάλαιο, ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα είναι στην κυβέρνηση.
Ποια είναι, όμως, αυτά τα «μικρά» που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα εφαρμόσει και στα οποία καλεί το κίνημα και το ΚΚΕ να συναινέσουν; Ο «Ριζοσπάστης» έχει επαλειμμένα αναφερθεί στις «παροχές» που περιλαμβάνει το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης.
Γι' αυτό το πρόγραμμα, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο Γ. Σταθάκης, ομολογούν ότι «δεν έχει καμία παροχή για νοικοκυριά που είναι πάνω από 800 ή 900 ευρώ». Μιλάμε, δηλαδή, για ψίχουλα, που ανακυκλώνουν τη φτώχεια των φτωχότερων, με λεφτά που θα εξασφαλίσουν από τις περικοπές στους λιγότερο φτωχούς. Τα ίδια έκανε η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και όλες οι προηγούμενες.
Από τα λίγα στα λιγότερα
Να δούμε όμως και το εξής: Αν συγκρίνει κανείς τις υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με αυτές που μοίραζαν το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ σε προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις, θα συμπεράνει ότι ακόμα και η παροχολογία για τα «μικρά» ακολουθεί πορεία προς τα κάτω.
Για παράδειγμα, το 2009 ο Γ. Παπανδρέου υποσχόταν από τη ΔΕΘ ότι το επίδομα ανεργίας των 460 ευρώ θα αυξανόταν σταδιακά στο 70% του κατώτατου μισθού, που τότε ήταν κοντά στα 750 ευρώ. Σήμερα, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υπόσχεται καν να αυξήσει το επίδομα ανεργίας, παρά μόνο να ανακυκλώσει με «κοινωνικά κριτήρια» αυτούς που το δικαιούνται.
Μπαίνει όμως το ερώτημα: Οι ανάγκες για ουσιαστική προστασία των ανέργων αυξήθηκαν ή μειώθηκαν από το 2009 μέχρι σήμερα; Η απάντηση είναι αυτονόητη. Οι ανάγκες αυξήθηκαν κατακόρυφα αλλά τα «μικρά», στα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει από το λαό να συναινέσει, μειώθηκαν κάτω ακόμα και από τις παροχές πείνας που υποσχόταν το ΠΑΣΟΚ το 2009, πριν δηλαδή ξεσπάσει για τα καλά η κρίση.
Το παράδειγμα είναι αποκαλυπτικό για το πού οδηγεί ο συμβιβασμός με τα «μικρά», που διαμορφώνονται με κριτήριο τις αντοχές της οικονομίας, την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων και πάει λέγοντας.
Θυμίζουμε εδώ ότι, πριν τις εκλογές του 2012, ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για επαναφορά του επιδόματος ανεργίας στα προ κρίσης επίπεδα και για επέκταση του χρόνου που το δικαιούνται οι άνεργοι. Δηλαδή, μέσα σε λιγότερο από δυόμισι χρόνια, τα «μικρά», που ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί το λαό να συναινέσει, έγιναν ακόμα μικρότερα...
Αν σήμερα προϋπόθεση για την «ανταγωνιστικότητα» είναι να φυτοζωούν οι άνεργοι με 361 ευρώ το μήνα και μόλις ένας στους δέκα να δικαιούται το επίδομα, αύριο, που το κεφάλαιο θα απαιτεί και άλλα, με τι θα ισούνται τα «μικρά» που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα;
Δόλωμα για λευκή επιταγή
Μια ακόμα πλευρά: Μια κυβέρνηση εκλέγεται όχι μόνο για να εφαρμόσει τα «μικρά» που υπόσχεται -αν ποτέ τα εφαρμόσει...- αλλά κυρίως για να διαχειριστεί τα «μεγάλα». Για παράδειγμα, ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι θα καταργήσει την ΠΥΣ 6/2012, με την οποία αναστάλθηκαν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις για την ΕΓΣΣΕ.
Ομως, την ίδια στιγμή, σε ό,τι αφορά τα «μεγάλα», δηλώνει ότι θα στηρίξει τους επιχειρηματίες και ότι θα δημιουργήσει περιβάλλον ευνοϊκό για την ανάκαμψη των κερδών τους. Αυτό, όμως, προϋποθέτει τη διατήρηση όλου του αντεργατικού - αντιλαϊκού πλαισίου, την τήρηση των αντιλαϊκών κατευθύνσεων της ΕΕ. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, κανένα εργατικό δικαίωμα δεν «ανθίζει».
Οταν, λοιπόν, ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει στήριξη ή ανοχή από το ΚΚΕ και το λαό με δόλωμα τα «μικρά», επί της ουσίας, ζητάει «λευκή επιταγή» για να διαχειριστεί τα «μεγάλα». Και αυτή η συναίνεση ισοδυναμεί με ανοιχτή προδοσία για τα λαϊκά συμφέροντα.
Ποιος αριστερός και ριζοσπάστης μπορεί να διανοηθεί ότι το ΚΚΕ θα δώσει στήριξη σε μια κυβέρνηση που τη μια μέρα θα «μερεμετίζει» έναν αντιλαϊκό νόμο, χωρίς καν να αίρει τις συνέπειες που έχει η εφαρμογή του για το λαό, και την άλλη μέρα θα διαπραγματεύεται στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ την αναβάθμιση της ντόπιας αστικής τάξης στα ιμπεριαλιστικά σχέδια που εξυφαίνονται στην περιοχή;
Τα «μεγάλα» καθορίζουν τα «μικρά»
Υπάρχουν και ορισμένοι που -έστω και καλοπροαίρετα- λένε: «Αν το ΚΚΕ στηρίξει ή δείξει ανοχή σε μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, οι πιθανότητες να εφαρμόσει αυτά που υπόσχεται είναι περισσότερες. Ασε που το ΚΚΕ θα τραβήξει το ΣΥΡΙΖΑ "αριστερότερα" και θα τον υποχρεώσει να πάρει και άλλα φιλολαϊκά μέτρα».
Αυτή είναι μια ανάποδη ανάγνωση της πραγματικότητας. Καταρχήν, επειδή ακριβώς ο ΣΥΡΙΖΑ εξαρτά ακόμα και τα ψίχουλα που υπόσχεται από το κατά πόσο «απειλούν» την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων, βάζει ως κριτήριο για το αν και πότε θα τα δώσει την πορεία της καπιταλιστικής οικονομίας. Αυτό εννοούσε ο Αλ. Τσίπρας στη συνέντευξη που έδωσε στους χρήστες του «twitter», όπου είπε: «Μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, όπως ανεργία, Υγεία, Παιδεία, που έχουν και δημοσιονομικό κόστος, θα εξαρτηθούν και απ' την εξέλιξη της διαπραγμάτευσης (για το χρέος)».
Αρα, ακόμα και τα «μικρά» εξαρτώνται από τα «μεγάλα». Δηλαδή, οι όρκοι πίστης ενός κόμματος στη στρατηγική της ΕΕ, η αναγνώριση του χρέους και οι δεσμεύσεις ότι αυτό θα αποπληρωθεί μέχρι τελευταίας δεκάρας, η αναγόρευση της ΕΕ σε μονόδρομο, το κυνήγι της καπιταλιστικής ανάπτυξης, η αποδοχή των «θεσμικών υποχρεώσεων» απέναντι στην ΕΕ, δεσμεύουν μια οποιαδήποτε κυβέρνηση στο έδαφος του καπιταλισμού ακόμα και στα ψίχουλα που τάζει.
Οταν, μάλιστα, έρθει η ώρα να τα δώσει κιόλας, τα «μεγάλα» βαραίνουν ακόμα πιο πολύ. Τότε, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι προεκλογικές εξαγγελίες τροποποιούνται προς το χειρότερο ή ακυρώνονται τελείως. Ακόμα όμως και αν κάποιες από αυτές εφαρμοστούν τελικά, το βέβαιο είναι ότι εξανεμίζονται μέσα στο γενικότερο αντιλαϊκό - αντεργατικό πλαίσιο, που όχι μόνο δεν αποδυναμώνεται αλλά ενισχύεται από νέους νόμους, συμφωνίες και συνθήκες που αφορούν στην κερδοφορία του κεφαλαίου.
Για παράδειγμα, μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να δώσει 1,28 ευρώ την ημέρα «αύξηση» στους συνταξιούχους κάτω των 700 ευρώ, η θέση όμως ασφαλισμένων και συνταξιούχων θα επιδεινωθεί από την εφαρμογή ήδη ψηφισμένων νόμων μέσα στο 2015, τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ δε λέει ότι θα καταργήσει.
Αλλού λογοδοτεί ο ΣΥΡΙΖΑ
Μετά απ' όλα αυτά και την πείρα που έχει συσσωρευθεί, είναι μάταιο να περιμένει κανείς από μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να αυξήσει ουσιαστικά το λαϊκό εισόδημα, όταν υπόσχεται στο κεφάλαιο και στην ΕΕ ότι θα συνεχίσει την πολιτική των «ισοσκελισμένων προϋπολογισμών», της δημοσιονομικής δηλαδή πειθαρχίας.
Ούτε, βέβαια, πρόκειται να αντιστραφεί η τάση αντικατάστασης της σταθερής και μόνιμης δουλειάς με τις ελαστικές μορφές απασχόλησης από μια κυβέρνηση που δηλώνει ότι θα σεβαστεί τις συνθήκες της ΕΕ, άρα και το «Σύμφωνο για το ευρώ», που προωθεί την «ευελφάλεια» ως καθοριστικό παράγοντα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και της ευρωενωσιακής οικονομίας.
Να, λοιπόν, πώς τα «μεγάλα» είναι αυτά που καθορίζουν τα «μικρά» και όχι το αντίστροφο. Οσο για το αν μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κάτω από την πίεση του ΚΚΕ, θα μπορούσε να ασκήσει πιο φιλολαϊκή πολιτική, σημειώνουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται απέναντι στο κεφάλαιο και στην ΕΕ, όχι απέναντι στο λαό. Εκεί λογοδοτεί και από εκεί τον ενδιαφέρει να αποσπά τα εύσημα.
Αλλιώς δε θα περιδιάβαινε στα φόρα των καπιταλιστών και των ιμπεριαλιστικών τους ενώσεων για να τους πείσει πόσο ικανός είναι να αναλάβει τη διακυβέρνηση. Δε θα εκλιπαρούσε για το αβαντάρισμα από τα συγκροτήματα του αστικού Τύπου, με πρωτοσέλιδους τίτλους όπως «Η ευκαιρία της αριστεράς» στο προηγούμενο «Βήμα της Κυριακής». Αν λογοδοτούσε στο λαό, δε θα πανηγύριζαν για την «αλλαγή που έρχεται» οι φαρμακοβιομήχανοι και οι άλλες μερίδες του κεφαλαίου.
Πραγματική λαϊκή αντιπολίτευση
Το ΚΚΕ, σε καμιά περίπτωση, δε σνομπάρει και δεν υποτιμά τα «μικρά». Βρίσκεται μπροστά σε κάθε μάχη του λαού για να εμποδίσει μέτρα, απολύσεις, μειώσεις μισθών, κόψιμο επιδομάτων, αφαίρεση δικαιωμάτων, για να διεκδικήσει ουσιαστική προστασία εργαζόμενων και ανέργων. Οι κομμουνιστές παλεύουν μέσα από τα ταξικά συνδικάτα για την ανάκτηση των απωλειών που είχαν τα λαϊκά νοικοκυριά στα χρόνια της κρίσης.
Οσο πιο δυνατό αναδειχτεί το ΚΚΕ στις εκλογές, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η αντιπολίτευση που κάνει μέσα και έξω από τη Βουλή. Τόσο θα ενισχύονται οι προϋποθέσεις για να γίνει ο λαός και το κίνημα πραγματική αντιπολίτευση, απέναντι σε όποια κυβέρνηση διαχειρίζεται τις υποθέσεις του κεφαλαίου.
Αυτός είναι καθοριστικός παράγοντας για να δυναμώνει η αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική πάλη, με ανασύνταξη του κινήματος και ισχυροποίηση της Λαϊκής Συμμαχίας. Ο αγώνας αυτός δεν μπορεί παρά να κατευθύνεται στην κατάκτηση της εξουσίας από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της και στην εγκαθίδρυση μιας εργατικής - λαϊκής διακυβέρνησης, όπου το ΚΚΕ θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Π.

Η «ιστορική ευκαιρία» ή «ο αγωνας τώρα (ξανά) δικαιώνεται»(!)

Η «ιστορική ευκαιρία» ή «ο αγωνας τώρα (ξανά) δικαιώνεται»(!)



«


Μα η εκλογή του ΣΥΡΙΖΑ σε κυβέρνηση αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την αριστερά στην Ελλάδα, είναι δυνατόν το ΚΚΕ να απέχει;»

Το ερώτημα αυτό με παραλλαγές διαδίδεται από τον ΣΥΡΙΖΑ και απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους αριστερούς, ριζοσπάστες, σε οικογένειες με «ρίζες» στο εργατικό κίνημα, στην ΕΑΜική Αντίσταση, στον αγώνα του ΔΣΕ, στους αγώνες της μετεμφυλιακής περιόδου, στον αντιδικτατορικό αγώνα, στην περίοδο της μεταπολίτευσης. Μάλιστα λένε, μα καλά, είναι «ίδια τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ με διαδρομή στην αριστερά, το κίνημα, με αναφορά στις ιστορικές παραδόσεις, με τα στελέχη της ΝΔ, γνωστούς γόνους αστικών οικογενειών, πολλούς με ακροδεξιά καταγωγή»;

Σε σχέση με το πρώτο ερώτημα, πρέπει να σημειώσουμε ότι αποτελεί σημερινή εκδοχή τού «ο αγώνας τώρα δικαιώνεται» που πρόβαλλε το ΠΑΣΟΚ όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας το 1981, προσπαθώντας να συνδέσει τη διακυβέρνησή του με τους πόθους του λαού και της εργατικής τάξης που πάλευε πάνω από 5 δεκαετίες ενάντια σε φασιστικές δικτατορίες, σε διώξεις, φυλακίσεις, πάλεψε και με τα όπλα να γίνει νοικοκύρης στον τόπο του.

Το τι «δικαιώθηκε» όλοι το ξέρουμε. Με «χαρτί» στο χέρι την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης, μια αναγνώριση που ήρθε δικαιωματικά ως αποτέλεσμα 40 χρόνων αγώνα και δε χαρίστηκε από κανέναν, προσπάθησε το ΠΑΣΟΚ να χειραγωγήσει τη γενιά του ΕΑΜ- ΕΛΑΣ, του ΔΣΕ και της πολιτικής προσφυγιάς. Με «χαρτί» τον εκδημοκρατισμό του συνδικαλιστικού κινήματος προώθησε την ενσωμάτωση πλατιών εργατικών στρωμάτων. Με αυτά και με εκείνα κατάφερε να εξαπατήσει και να εκμαυλίσει κόσμο εργατικό - λαϊκό. Την ίδια ώρα, έβαζε πιο βαθιά τη χώρα στο ΝΑΤΟ και την ΕΟΚ, στήριζε με κάθε τρόπο το κεφάλαιο, προωθούσε το πρώτο κύμα αντεργατικών μέτρων, δε δίσταζε να επιβάλει πραξικοπηματικά ηγεσία στη ΓΣΕΕ κ.ά.
Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνει το ίδιο έργο και χωρίς μάλιστα τα ριζοσπαστικά και αντιιμπεριαλιστικά συνθήματα του ΠΑΣΟΚ του 1981. Σήμερα η «ιστορική ευκαιρία» για την αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει: Ανοιχτά δήλωση ότι δεν πρόκειται να αμφισβητηθεί η παρουσία της χώρας σε ΝΑΤΟ και ΕΕ, ότι θα στηρίξει τους επιχειρηματίες, το κεφάλαιο, την εργοδοσία με διευκολύνσεις, με κρατικό χρήμα για να κάνουν επενδύσεις, ότι δε θα εξασφαλίσει την ανάκτηση των απωλειών των εργαζομένων της περιόδου της κρίσης, ούτε καν θα καταργήσει τους απαράδεκτους έμμεσους φόρους που βαραίνουν τη λαϊκή οικογένεια. Γι' αυτά, άραγε, πολέμησε η γενιά του 1940, βγήκαν αντάρτες στα βουνά, γι' αυτά, άραγε, δόθηκε ο 3χρονος αγώνας του ΔΣΕ. Γι' αυτά υπομείνανε εξορίες, βασανιστήρια, διώξεις χιλιάδες λαού; Γι' αυτά πήραν το δρόμο της πολιτικής προσφυγιάς; Για να έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και να πει ότι δικαίωση των αγώνων του λαού είναι να δώσει λίγα ψίχουλα που πέφτουν απ' το τραπέζι των κεφαλαιοκρατών σε όσους «ζουν» με οικογενειακό εισόδημα κάτω από 800 ευρώ το μήνα; Για να τους τάξει αύξηση στη χιλιοτσακισμένη σύνταξη 1,28 ευρώ την ημέρα; Δηλαδή, ξανά μία από τα ίδια; Ομως, γι' αυτά βγήκαν στο δρόμο και χιλιάδες που πήραν μέρος στις διαδηλώσεις την προηγούμενη πενταετία, όσοι αντέδρασαν στα μνημόνια; Γι' αυτά τα ψίχουλα απέργησαν, συγκρούστηκαν με την εργοδοσία, κινδύνεψαν με απολύσεις. Γι' αυτά κατέβηκαν χιλιάδες τον περασμένο Νοέμβρη στο κέντρο της Αθήνας απ' όλη την Ελλάδα;

Σε σχέση με το δεύτερο ερώτημα. Ο λαός μας λέει, και σωστά, ότι τα «στερνά τιμούν τα πρώτα». Η στράτευση στο κίνημα, στα δίκια της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, στην υπόθεση της απελευθέρωσης της εργατικής τάξης, στο κομμουνιστικό κίνημα δεν είναι «εισιτήριο διαρκείας», ούτε σημαία ευκαιρίας. Το ποιος, λοιπόν, είναι αριστερός, ριζοσπάστης δεν κρίνεται απ' ό,τι έκανε στα νιάτα του, αλλά από το τι κάνει τώρα και, κυρίως, τι στάση κρατά απέναντι στο ερώτημα: «Με τα μονοπώλια, το κεφάλαιο ή με το λαό και την εργατική τάξη». Και με τα δύο δε γίνεται. Κριτήριο, επίσης, είναι η στάση απέναντι στους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς. Πολλοί απ' αυτούς, ήδη απ' τις αρχές της δεκαετίας του 1990, επέλεξαν διαδρομές συμβιβασμού με το σύστημα. Δεν μπορεί να θέλεις να λέγεσαι αριστερός ή ριζοσπάστης, ότι τιμάς την Ιστορία του εργατικού κινήματος και, ταυτόχρονα, να συναγελάζεσαι με τα γεράκια του ιμπεριαλισμού και των πολυεθνικών στο Κόμο, στο Τέξας, στις Βρυξέλλες, να δίνεις υποσχέσεις ότι δεν αμφισβητείς το αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο της ΕΕ και να υπόσχεσαι στο λαό ψίχουλα, τα ίδια και χειρότερα απ' αυτά που έταζε ο Γ. Α. Παπανδρέου το 2009, προκειμένου να κρύψει την αντιλαϊκή πολιτική που έφερνε. Ναι, λοιπόν, τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν διαφορετική ιστορική, ιδεολογική, πολιτική καταγωγή από τα στελέχη της ΝΔ, αυτό, όμως, δεν τα εμποδίζει να συντρώγουν μαζί με υπουργούς του ΠΑΣΟΚ, με στενούς συνεργάτες του Σημίτη, με εθνικιστές, με στελέχη Ινστιτούτων του ιμπεριαλισμού (π.χ., Ιδρυμα Λεβί), με πουλημένους συνδικαλιστές που κατακλύζουν τα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ. Οι διαφορές τους με τα στελέχη της ΝΔ δεν τους εμποδίζουν να συγκλίνουν στους ίδιους αντιλαϊκούς στόχους, να κραυγάζουν για την ανάγκη σωτηρίας της ΕΕ και του ευρώ, να καθησυχάζουν ότι το πρόγραμμά τους είναι ρεαλιστικό εντός του πλαισίου της ΕΕ, να αναγνωρίζουν ότι το χρέος πρέπει να το πληρώσει ο λαός, να παίρνουν τα συγχαρητήρια από τον ΣΕΒ και επιχειρηματικούς ομίλους για τις θέσεις τους!


Οι αριστεροί, οι ριζοσπάστες, οι άνθρωποι που έχουν δώσει χρόνια στο κίνημα, οι νέοι που έκαναν τα πρώτα τους αγωνιστικά βήματα τα προηγούμενα χρόνια, δεν πρέπει να την ξαναπατήσουν, δεν πρέπει να ξεγελαστούν. Οχι πάλι «ο αγώνας δικαιώνεται»! Ο λαός μόνος του θα δικαιώσει τους αγώνες του. Από κανένα σωτήρα δεν πρέπει να περιμένει τίποτα. Με την οργάνωσή του, την πάλη του σε αντικαπιταλιστική - αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση, με τη Λαϊκή του Συμμαχία, την πάλη του για την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου. Γι' αυτό πρέπει να δυναμώσουν το ΚΚΕ και με την ψήφο τους στις 25 του Γενάρη.

Το ΚΚΕ είναι η εγγύηση για το σήμερα και το αύριο του λαού

Το ΚΚΕ είναι η εγγύηση για το σήμερα και το αύριο του λαού
Αποσπάσματα από την ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στα Γιάννενα



Κατάμεστη η αίθουσα που φιλοξένησε τη συγκέντρωση των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα Γιάννενα
Στην προεκλογική συγκέντρωση των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα Γιάννενα μίλησε την Παρασκευή ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, με την προγραμματισμένη ετήσια συνεστίαση των Οργανώσεων του νομού να παίρνει το χαρακτήρα προεκλογικής συγκέντρωσης. Η αίθουσα γέμισε ασφυκτικά από εργαζόμενους και τις οικογένειές τους, από νέους ανθρώπους, από κόσμο που προβληματίζεται, από κόσμο που συζητά και αντιλαμβάνεται τους λόγους που έχει ο ίδιος και όλοι όσοι μοιράζονται τα ίδια προβλήματα μαζί του, να απαντήσουν στην επίθεση που δέχονται και στην κάλπη, με το ψηφοδέλτιο του ΚΚΕ.
Ακολουθούν αποσπάσματα από την ομιλία του Δ. Κουτσούμπα.
***
Φίλες και φίλοι,
Συντρόφισσες και σύντροφοι,
Τις τελευταίες μέρες έχει ανάψει η συζήτηση για τη φορολογία, τη φοροληστεία δηλαδή, που έχει γονατίσει κάθε λαϊκό σπίτι. Και είναι αλήθεια πως κάθε εργάτης, κάθε άνεργος, κάθε αυτοαπασχολούμενος, κάθε φτωχός αγρότης, γιατί όλοι αυτοί είναι η πλειοψηφία του λαού μας, έχουν γονατίσει από την αβάσταχτη φορολογία, στο εισόδημα, στο σπίτι που έφτιαξαν με τον κόπο τους ή κληρονόμησαν από τους γονείς τους, από τους φόρους στα είδη λαϊκής κατανάλωσης.
Ποια λαϊκή οικογένεια δεν έχει χάσει το λογαριασμό με τους φόρους, δεν ζει με το μόνιμο άγχος και την αγωνία πώς θα πληρώσει την εφορία;

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
Και πάνω εδώ στη λαϊκή απαίτηση «δεν πάει άλλο με τη φοροληστεία» δίνει και παίρνει η δικομματική αντιπαράθεση ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ.
Η ανακούφιση του λαού από τα χαράτσια δε χωρά στους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς της ΕΕ
Σημασία δεν έχει πώς η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ θα ονομάσουν τους νέους φόρους, ποιοι νέοι φόροι θα πάρουν τη θέση των παλιών. Σημασία έχει πως και οι δύο ορκίζονται στους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς που επιβάλλει για όλα τα κράτη - μέλη της η ΕΕ.
Τις τελευταίες μέρες μάλιστα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δεν χάνει ευκαιρία να δηλώνει πως συμφωνεί με τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς που επιβάλλουν οι δεσμεύσεις της ΕΕ. Και δω δεν πρόκειται για νοικοκύρεμα, για να προλάβουμε ορισμένους, όπως υποστηρίζει η ΝΔ.
Οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί της ΝΔ ήταν που οδήγησαν σε μονιμοποίηση των χαρατσιών, σε μείωση των δαπανών σε Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια.
Οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί του ΣΥΡΙΖΑ - όταν μάλιστα το κυβερνητικό του πρόγραμμα δεν λέει ούτε μισή κουβέντα για αύξηση της φορολογίας στο κεφάλαιο, ούτε φυσικά για κατάργηση των φοροαπαλλαγών του - σημαίνουν νέοι φόροι για το λαό.
Και αυτούς τους φόρους ο κ. Τσίπρας ξεκαθάρισε πως θα τους πληρώνουμε, δεν γίνεται να μην τους πληρώνουμε, είπε. Κι αυτό θα γίνει και με τη φορολογική μεταρρύθμιση που υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ.
Νέος φόρος για το λαό ήταν ο ΕΝΦΙΑ, φόρος που η συγκυβέρνηση της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έφερε σαν έκτακτο προσωρινό χαράτσι στο λογαριασμό της ΔΕΗ, τον οποίο πολύ σύντομα μονιμοποίησαν βάζοντας τους εργαζόμενους να πληρώνουν νοίκι στο ίδιο τους το σπίτι, στο σπίτι που με κόπους και θυσίες απέκτησαν.
Πριν από λίγες μέρες ο Σαμαράς εξήγγειλε πως ο ΕΝΦΙΑ όχι μόνο δεν θα καταργηθεί, αλλά θα μεταφερθεί στους δήμους και στις περιφέρειες. Δηλαδή, οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες - σε συνθήκες άγριων περικοπών της κρατικής χρηματοδότησης - προκειμένου να έχουν έσοδα για να λειτουργούν τις υπηρεσίες τους, θα απαιτούν κάθε τρεις και λίγο αύξηση του ΕΝΦΙΑ. Κι αυτό ο Σαμαράς το παρουσίασε σαν προεκλογική εξαγγελία!
Ο ΣΥΡΙΖΑ λέει μεν πως θα καταργήσει τον ΕΝΦΙΑ, όμως στη θέση του θα μπει ο νέος φόρος της μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Αρα, ο ΕΝΦΙΑ δεν καταργείται, απλά αλλάζει όνομα. Τώρα, τι προσδιορίζεται ως μεγάλη ακίνητη περιουσία από τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν ξέρουμε, δεν απαντάνε, το κρατάνε σαν έκπληξη για το λαό μετεκλογική.
Η μόνη πρόταση που δεν κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις για τη λαϊκή οικογένεια, είναι η πρόταση του ΚΚΕ για άμεση κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, κατάργηση κάθε φορολογίας στην κύρια και στην εξοχική κατοικία της λαϊκής οικογένειας.
Η μόνη πρόταση που ανακουφίζει τη λαϊκή οικογένεια από τους φόρους είναι η πρόταση για αφορολόγητο 40.000 ευρώ για κάθε οικογένεια, με αύξηση 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
Και οι προτάσεις του ΚΚΕ που ανακουφίζουν τη λαϊκή οικογένεια δεν χωρούν στους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς της ΕΕ, που οποιαδήποτε κυβέρνηση, και της ΝΔ κι αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, θα εφαρμόσει για να δώσει ψίχουλα στο λαό, παντεσπάνι στο κεφάλαιο.
Γιατί ψίχουλα για το λαό περιλαμβάνει το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, που από πρόγραμμα 100 ημερών έγινε κυβερνητικό πρόγραμμα 4ετίας, ψίχουλα υπόσχεται και η ΝΔ με το κοινωνικό μέρισμα και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Γιατί ψίχουλα είναι για τον άνεργο ένα πιάτο φαΐ με κουπόνια σίτισης. Μια θέση εργασίας λίγων μηνών σε προγράμματα απασχόλησης των 300 ευρώ και με επιδότηση για τον εργοδότη. Ψίχουλα είναι η 13η σύνταξη κι αυτή μόνο για όσους παίρνουν σύνταξη κάτω από 700 ευρώ.
Κάθε ψήφος στο ΚΚΕ θα κατατεθεί στην οργάνωση της πάλης του λαού
Το ΚΚΕ καθεμία ψήφο που θα πάρει, θα την καταθέσει στους τόπους δουλειάς, στις γειτονιές, στα σχολεία και στις σχολές, για να οργανωθεί η πάλη του λαού, να ενισχυθεί η λαϊκή συμμαχία.
Ποια άλλη πολιτική δύναμη μπορεί, χωρίς υποχωρήσεις και παλινωδίες, να πρωταγωνιστήσει στην οργάνωση του αγώνα του λαού για την κατάργηση όλων των εφαρμοστικών νόμων και την ανάκτηση των απωλειών;
Σήμερα, το δίκαιο αίτημα του λαού είναι να πάρει πίσω όσα έχασε, να πάρει πίσω όσα στο όνομα της κρίσης του έκλεψαν, να ανακτήσει όλες τις απώλειες και να επιστρέψει το βιοτικό του επίπεδο τουλάχιστον στα προ κρίσης επίπεδα.
Ποια άλλη πολιτική δύναμη παλεύει για πλήρη απαλλαγή της πρώτης και δευτερεύουσας κατοικίας, που καλύπτουν τις στεγαστικές ανάγκες και τις ανάγκες αναψυχής της λαϊκής οικογένειας;
-- Να μη φορολογηθεί η αγροτική γη και να φορολογηθεί η μεγάλη ακίνητη περιουσία.
-- Να καταργηθούν τώρα οι φόροι στο πετρέλαιο θέρμανσης και το φυσικό αέριο. Να καταργηθεί ο ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, σε αγροτικά εφόδια, μηχανήματα και στο πετρέλαιο κίνησης. Να καταργηθούν όλα τα διόδια.
Ποια άλλη πολιτική δύναμη παλεύει για αφορολόγητο όριο για τη λαϊκή οικογένεια 40.000 ευρώ το χρόνο, προσαυξημένο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί;
-- Να φορολογηθούν με συντελεστή 45% τα διανεμόμενα και αδιανέμητα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου. Να καταργηθούν οι «αναπτυξιακές» φοροελαφρύνσεις και το ειδικό φορολογικό καθεστώς για τους εφοπλιστές.
-- Να αναγνωριστούν τα λογιστικά βιβλία ως μοναδική πηγή προσδιορισμού εισοδήματος των ΕΒΕ. Κατάργηση των «αντικειμενικών κριτηρίων», των ειδικών δημοτικών φόρων και των χαρατσιών για κλείσιμο χρήσεων.
-- Διαγραφή και πάγωμα χρεών για ανέργους, φτωχούς μισθωτούς, αγρότες και αυτοαπασχολούμενους.
-- Ουσιαστικά μέτρα προστασίας των ανέργων και των φτωχών οικογενειών.
-- Καμιά κατάσχεση και πλειστηριασμός. Καμιά διακοπή ρεύματος, νερού, σταθερού τηλεφώνου.
Ποια άλλη πολιτική δύναμη αγωνίζεται με συνέπεια και ανιδιοτέλεια για να οργανωθεί η λαϊκή αλληλεγγύη;
Που παλεύει για το επίδομα ανεργίας χωρίς να συμβιβάζεται με την ανεργία;
Που παλεύει για να μπορεί ο άνεργος να ταΐσει την οικογένειά του, χωρίς να συμβιβάζεται με τη φτώχεια, την εξαθλίωση;
Το ΚΚΕ είναι εγγύηση και για το σήμερα και για το αύριο.
Και η πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ για μονομερή και ολοσχερή διαγραφή του χρέους, αποδέσμευση από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, με το λαό στην εξουσία, απαντά και στο τι σήμερα πρέπει να παλέψει ο λαός και προς τα πού πρέπει να κατευθυνθεί η πάλη του.

TOP READ