22 Νοε 2015

Η ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΥ

   Η ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΥ

Νιώθω την ανάγκη να πω κάτι που είναι αυτονόητο για ένα Κομμουνιστικό Κόμμα και για το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας βεβαίως: Η υπόθεση του σοσιαλισμού είναι και επίκαιρη και αναγκαία, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του. Αλλωστε, δε θα υπήρχε άλλο νόημα ύπαρξης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Ιδρύθηκε, ακριβώς γιατί είχε συνειδητοποιηθεί η αναγκαιότητα της πάλης για το σοσιαλισμό, η αναγκαιότητα της πάλης για την ανατροπή του καπιταλισμού. Αυτό σημαίνει κατ’ αρχήν Κομμουνιστικό Κόμμα. Ανεξαρτήτως βεβαίως από τη δυνατότητα πρόβλεψης και τη δυνατότητα υπολογισμού, του πότε μπορεί να κατακτηθεί ο σοσιαλισμός, πότε μπορεί να γίνει η σοσιαλιστική επανάσταση.
Αυτό δε σημαίνει, ωστόσο, ότι επειδή το Κομμουνιστικό Κόμμα ιδρύεται με σκοπό το σοσιαλισμό, είναι ξεκομμένο και αποσπασμένο από τα καθημερινά προβλήματα του λαού, είτε το 1918 είτε σήμερα, ότι είναι αποκομμένο από τις καθημερινές ανάγκες των ανθρώπων, όχι μόνο της χώρας που δρα, αλλά γενικότερα.
Ολη η ιστορία του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας έχει αποδείξει ότι ακριβώς επειδή δημιουργήθηκε λόγω της αναγκαιότητας του σοσιαλισμού, ακριβώς γι’ αυτό είχε μια σταθερότητα, συνέπεια, αποφασιστικότητα και ευαισθησία, σε αυτά που λέμε καθημερινά και σύγχρονα προβλήματα, όπως αυτά ήταν πριν το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ή μετά, ή στις ημέρες μας. Αλλωστε, η εμπειρία που έχει ο ελληνικός λαός είναι ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας καθημερινά ασχολείται με τα προβλήματα των εργαζομένων.
Η επικαιρότητα του σοσιαλισμού δεν είναι νέο ζήτημα. Και βεβαίως παραμένει και σήμερα, παρά το γεγονός ότι συνέβησαν οι δραματικές και απρόβλεπτες για όλους μας εξελίξεις στις αρχές της δεκαετίας του ’90, δηλαδή η ανατροπή των σοσιαλιστικών καθεστώτων της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Ο σοσιαλισμός είναι επίκαιρος, όπως στο 18ο και 19ο αιώνα ήταν επίκαιρη η αστική επανάσταση, η γαλλική επανάσταση και οι άλλες αστικές επαναστάσεις που έγιναν.
Σε τι συνίσταται η επικαιρότητα; Οχι στην επιθυμία των κομμουνιστών ούτε επειδή υπάρχουν οξυμένα προβλήματα. Γιατί οξυμένα προβλήματα είχε η ανθρωπότητα και το 15ο αιώνα και το 16ο και το 17ο και το 18ο και το 19ο. Τότε όμως, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν οξύτατα προβλήματα και πείνα και φτώχεια, δεν μπορούσε κανείς το 17ο αιώνα να μιλήσει για την επικαιρότητα του σοσιαλισμού. Επίκαιρος ο σοσιαλισμός έγινε στα τέλη του 19ου και οπωσδήποτε τον 20ό αιώνα.
Πού βασίζεται η επικαιρότητα του σοσιαλισμού: Στο γεγονός ότι ο καπιταλισμός έχει αναπτυχθεί τόσο πολύ -κι αυτό βεβαίως έγινε από τις αρχές του 20ού αιώνα ιδιαίτερα- έχει φτάσει σ’ ένα ανώτατο στάδιο, όπου η ουσιαστική και πραγματική επίλυση των προβλημάτων δεν μπορεί να γίνει δίχως ν’ αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της εξουσίας, δηλαδή το πρόβλημα της ανατροπής του καπιταλισμού.
Ο καπιταλισμός ξεκίνησε προοδευτικά σε σχέση με το προηγούμενο κοινωνικό σύστημα, το φεουδαρχικό. Αυτή η προοδευτικότητα κράτησε λίγο. Οταν νίκησε και κυριάρχησαν οι καπιταλιστικές σχέσεις, άρχισε η συντηρητική στροφή, για να φτάσουμε τώρα -και όταν λέω τώρα δεν εννοώ μόνο στις μέρες μας, τώρα στις μέρες μας φαίνεται πιο καθαρά- στην πλήρη αντίδραση.
Επομένως είναι αντικειμενικό το πρόβλημα και όχι δημιούργημα της επιθυμίας των κομμουνιστών. Αυτό που εμείς λέμε, είναι ότι ο καπιταλισμός έφτασε στο ανώτατό του στάδιο, στον ιμπεριαλισμό. Εφτασε σ’ αυτό όταν διαμορφώθηκε το μονοπώλιο και ο κρατικομονοπωλιακός καπιταλισμός. Τότε ωρίμασε και η αναγκαιότητα ανατροπής του.
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αυτή η επικαιρότητα φάνηκε να μειώνεται εξ αιτίας των ανατροπών. Αυτό, αν το δούμε στην ιστορία της ανθρωπότητας -και ο καπιταλισμός είχε επίσης ανεπιτυχείς προσπάθειες- δεν είναι τίποτα άλλο, παρά μία προσωρινή ήττα και ανατροπή ενός συστήματος που έκανε τα πρώτα του και πρωτόγνωρα βήματα.
Βεβαίως στα όρια μιας γενιάς, της δικής μου και της δικής σας, αυτή η ήττα παίρνει δραματικές διαστάσεις και δημιουργεί -για όσους δε γνωρίζουν την ιστορία εξέλιξης της ανθρωπότητας και την προηγούμενη ιστορική πείρα- την εντύπωση, ότι αυτό που έγινε είναι τελεσίδικο, ότι αυτό που έγινε είναι κάτι που έδειξε ότι ο σοσιαλισμός δεν πατούσε στην πραγματικότητα. Δεν είναι έτσι.
Η γένεση ενός νέου κοινωνικού συστήματος δε γίνεται μια κι έξω. Και να σας πω και κάτι άλλο: Εμείς οι κομμουνιστές παραβλέψαμε την επισήμανση που έκαναν ο Μαρξ, ο Ενγκελς και ο Λένιν, ότι είναι άλλο πράγμα η αναγκαιότητα περάσματος στο σοσιαλισμό και άλλο πράγμα το αν ο σοσιαλισμός μπορεί να επιβιώσει σε μια ιστορική στιγμή, αν δε συντρέξουν και πολλές άλλες προϋποθέσεις. Επομένως, είναι μια μάχη που χάθηκε, όμως δε χάθηκε ο πόλεμος.
Γι’ αυτό θα ήθελα να σταθώ στο εξής ζήτημα, όχι αναλύοντάς το σε βάθος. Αν πάμε να συγκρίνουμε τον καπιταλισμό και το σοσιαλισμό, πώς επικράτησε ο καπιταλισμός, πώς αναπτύχθηκε ο καπιταλισμός, πώς επικράτησε ο σοσιαλισμός στο 1/3 της γης και πώς αναπτύχθηκε, αν πάμε να τα μετρήσουμε με την ίδια μεζούρα, με τα ίδια μέτρα και κριτήρια, θα πέσουμε έξω. Η μεθοδολογία πρέπει να είναι η ίδια, αλλά με διαφορετικό μέτρο και κριτήριο πρέπει να κρίνουμε το καπιταλιστικό και το σοσιαλιστικό σύστημα. Ξαναλέω ότι η μεθοδολογία πρέπει να είναι μία και μοναδική, επιστημονική μεθοδολογία.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Ο καπιταλισμός επικράτησε, επίσης επαναστατικά, σχετικά εύκολα με λιγότερα πισωγυρίσματα, γιατί αναδείχτηκε, γεννήθηκε μέσα από ένα κοινωνικό σύστημα εξίσου εκμεταλλευτικό: τη φεουδαρχία. Μέσα στις συνθήκες της ωρίμαζαν οι καπιταλιστικές σχέσεις, δηλαδή ωρίμαζε η βάση του επόμενου συστήματος.
Ο σοσιαλισμός είναι ένα σύστημα το οποίο γεννιέται κι αυτό επαναστατικά, αλλά οι σοσιαλιστικές σχέσεις στον τομέα της οικονομίας δεν υπάρχουν στο προηγούμενο σύστημα. Θα γεννηθούν μετά τη νίκη. Ενώ ο καπιταλισμός γεννήθηκε μέσα στο παλιό και επικράτησε βεβαίως μετά τη νίκη του.
Αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα και μια σημαντική διαφορά. Γιατί ο σοσιαλισμός κληρονομεί μια οικονομική βάση δημιουργημένη από τον καπιταλισμό. Αυτή τη βάση πρέπει να την αλλάξει, πρέπει να δημιουργήσει κάτι εντελώς καινούριο. Αρα οι δυσκολίες και η συνθετότητα των καθηκόντων είναι πολύ πιο μεγάλη. Και επιπλέον, ο σοσιαλισμός δεν οικοδομήθηκε και ούτε και στο μέλλον θα οικοδομηθεί σ’ ένα δρόμο στρωμένο με ρόδα. Θα οικοδομείται για μεγάλο διάστημα συνυπάρχοντας με τον καπιταλισμό, τον ιμπεριαλισμό, μέσα σε συνθήκες οξυμένης αντιπαράθεσης και άρα δυσκολιών. Και οι συνθήκες νίκης του και οι συνθήκες οικοδόμησης δεν είναι οι ίδιες με του καπιταλισμού.
Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να αποκατασταθεί στα μάτια των εργαζομένων η αλήθεια για το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε, το σοσιαλισμό του 20ού αιώνα. Αλήθεια απαλλαγμένη από την εξιδανίκευση, αντικειμενική, αλήθεια απαλλαγμένη από την λάσπη που ρίχτηκε.
Ομολογούμε ότι εμείς εξιδανικεύσαμε το σοσιαλιστικό σύστημα. Δεν είπαμε ψέματα. Το εξιδανικεύσαμε ως Κόμμα. Αυτή η εξιδανίκευση είχε λόγους. Και σε τελευταία ανάλυση, σε γενικές γραμμές -δε λέω για την εξιδανίκευση αυτή καθαυτή- η υπεράσπιση του σοσιαλισμού ήταν σωστή και μας βοηθά και σήμερα ως Κόμμα και ως κίνημα πρωτοποριακό, να στεκόμαστε σωστά. Αν είχαμε παρασυρθεί από την επίθεση κατά του σοσιαλισμού, θα μας είχε παρασύρει η λάσπη. Θα είχε χαθεί ο μπούσουλας. Ενώ σήμερα σε ποια φάση είμαστε; Υπερασπιζόμαστε το σοσιαλισμό και προσπαθούμε να βγάλουμε συμπεράσματα από τα λάθη που έγιναν, από τις παρεκκλίσεις που σημειώθηκαν, γιατί υπήρχαν και τέτιες, χωρίς όμως να απαρνούμαστε την ουσία, την αναγκαιότητά του. Μια τέτια στάση μας διαχωρίζει από την πολιτική της υπεράσπισης του καπιταλισμού. Αλλά και υποχρεώνει να βγούμε διδαγμένοι και να δούμε τα πράγματα αντικειμενικά, όσο μπορούμε.
Γνωρίζουμε, επίσης, ότι εμείς ως Κόμμα δε γίνεται να βγάλουμε μόνοι μας ολοκληρωμένα συμπεράσματα για το σοσιαλισμό του 20ού αιώνα. Αυτό πρέπει να γίνει σε συνεργασία με άλλα κόμματα, με άλλες δυνάμεις, με επιστήμονες. Δεν είναι δυνατόν ένα κόμμα, που έζησε μακριά από τις σοσιαλιστικές χώρες, να δει τα πράγματα πλήρως αντικειμενικά και πλήρως επιστημονικά.
Ομως να δούμε και γιατί εξιδανικεύσαμε το σοσιαλισμό. Οχι βεβαίως γιατί παίρναμε ρούβλια και μας πλήρωναν να κάνουμε προπαγάνδα. Οχι γιατί φοβόμασταν το ΚΚΣΕ ή τα άλλα κόμματα. Εξάλλου η ηρωική ιστορία του Κόμματος μας και σήμερα, που δεν υπάρχει το ΚΚΣΕ, έδειξε ότι δε φοβόμαστε τέτια πράγματα.
Γιατί υπήρχε εξιδανίκευση; Πρώτον γιατί η διαφορά ανάμεσα στον καπιταλισμό και το σοσιαλισμό ήταν τεράστια και μάλιστα σε μια Ελλάδα όπου το Κομμουνιστικό Κόμμα σε όλη του τη ζωή ήταν κυνηγημένο και πάρα πολλά χρόνια παράνομο, σε μια Ελλάδα όπου κάθε προοδευτική ιδέα χτυπιόταν, σε μια Ελλάδα της μεγάλης φτώχειας, είναι πολύ φυσικό, γνωρίζοντας τον άλλον κόσμο, να βλέπεις το θετικό και να μη μπορείς να δεις σε βάθος το αρνητικό.
Αυτή η εξιδανίκευση προερχόταν και από το γεγονός ότι για να πιάσεις δουλειά, για να ζήσεις, ενώ βρισκόσουν μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, σου έλεγαν να αποκηρύξεις το σοσιαλισμό, τη Σοβιετική Ενωση. Κι εμείς πολύ σωστά κάναμε, όποιες αδυναμίες και αν είχε το σοσιαλιστικό σύστημα, που δε δεχόμαστε αυτή την αποκήρυξη. Δηλαδή, όλη αυτή η κατάσταση οδηγούσε σε μια έξαρση των θετικών και σε μια μειωμένη ανάδειξη, συζήτηση των αδυναμιών του σοσιαλισμού, μέσα στη ζούγκλα που ζούσαμε εδώ στην Ελλάδα.
Επαιξε ρόλο και το χαμηλό θεωρητικό επίπεδο του Κόμματος και το υπόβαθρο των γνώσεων μας, κάτι που πρέπει κυρίως να μας απασχολήσει σήμερα, γιατί όταν ένα Κόμμα για διάφορους λόγους, ακόμα και εξηγήσιμους, δεν έχει υψηλό θεωρητικό επίπεδο, τότε είναι ευάλωτο σε λαθεμένες ή και επιφανειακές αντιλήψεις.
Η επικαιρότητα του σοσιαλισμού βασίζεται στο εξής πράγμα. Ο καπιταλισμός δεν μπορεί να λύσει ούτε ένα από τα προβλήματα που απασχολούν τους λαούς. Μπορεί να τα πολλαπλασιάσει και να τα οξύνει. Δε θα κάνω ανάλυση των προβλημάτων, είναι γνωστά. Τι έκανε ο καπιταλισμός σε μια ορισμένη φάση, ιδιαίτερα μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου έζησε μια μακρόχρονη υψηλή συγκυρία; Κατάφερε να παραχωρήσει ορισμένες κατακτήσεις στους εργαζόμενους που πάλευαν, οι οποίες κατακτήσεις -αλλού σχετικά, αλλού απόλυτα- βελτίωναν το βιοτικό επίπεδο των λαών. Πάντα όμως πίσω από τις δυνατότητες που είχαν οι λαοί να ζήσουν καλύτερα. Εδώ να δούμε και το εξής: Βεβαίως ανέβηκε το επίπεδο του λαού της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Ανέβαινε όμως, γιατί εκεί υπήρχε και η διαπάλη, η σύγκριση με τη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας. Ανέβαινε το βιοτικό επίπεδο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά ανέβαινε γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ένα υψηλό επίπεδο συσσώρευσης, καθώς εκμεταλλεύονταν όχι μόνο την εργατική τάξη και τους εργαζόμενους μέσα στη χώρα, αλλά και γιατί εκμεταλλεύονταν οξύτατα όλους τους άλλους λαούς ή ένα μεγάλο μέρος των λαών και επομένως εισέπρατταν τέτια κέρδη από την εκμετάλλευση, ώστε είχαν τη δυνατότητα να ελίσσονται απέναντι στα αιτήματα των εργαζομένων. Αν πάμε δε από καπιταλιστική χώρα σε καπιταλιστική χώρα μπορούμε να δούμε ότι στην αντιπαράθεση με το σοσιαλισμό, οι κατακτήσεις του σοσιαλισμού λειτουργούσαν ως πίεση στο καπιταλιστικό σύστημα, ως παράγοντες για ένα τέτιο επίπεδο παροχών. Πάντα όμως αυτό το επίπεδο παροχών γινόταν με εξασφαλισμένη την πρόοδο της κερδοφορίας και με εξασφαλισμένη την υπερεκμετάλλευση των λαών.
Τα πράγματα έχουν αλλάξει και ο καπιταλισμός περνάει συνεχώς σε ακόμα μεγαλύτερη πολιτική αντίδραση. Περνάμε σήμερα στο καθεστώς της κατάργησης -εκεί θα πάμε- των γενικευμένων παροχών και πάμε αντί της διακηρυγμένης τυπικής κοινωνικής ισότητας, στη λογική των ευκαιριών για κάποιους και πάλι όχι για υψηλού επιπέδου παροχές.
Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι σήμερα δεν υπάρχει κρατικομονοπωλιακός καπιταλισμός, γιατί το κράτος «αποκρατικοποιείται». Σήμερα υπάρχουν τάχα επιχειρήσεις οι οποίες δρουν ελεύθερα στην αγορά, ανταγωνίζονται ελεύθερα μεταξύ τους, άρα δεν είμαστε στο ιμπεριαλιστικό κρατικομονοπωλιακό στάδιο... Είτε το κράτος έχει άμεση επιχειρηματική δραστηριότητα είτε όχι, παραμένει κράτος των μονοπωλίων.
Δεν υπάρχουν λύσεις στα πλαίσια του καπιταλισμού. Τι μπορούν να υπάρξουν; Κατακτήσεις. Προσωρινές και πολύ λιγότερες, για λιγότερους και πολύ πιο αναιμικές σε σύγκριση με το παρελθόν.
Φαινομενικά έχουν ένα ατού στα χέρια τους. Την ανατροπή. Αλλά το σοσιαλισμό ποτέ δε θα τον θεωρήσουν επίκαιρο. Ποτέ. Δεν υπάρχει περίπτωση. Και καλά κάνουν οι αστοί. Πολύ καλά κάνουν. Γιατί υπερασπίζονται τα συμφέροντά τους. Σήμερα, λένε, ο σοσιαλισμός δεν είναι επίκαιρος γιατί ηττήθηκε. Μήπως τον θεωρούσαν επίκαιρο στις αρχές του 20ού αιώνα ή μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που διαμορφώθηκε ολόκληρο σοσιαλιστικό σύστημα; Μήπως για τους εχθρούς του ήταν επίκαιρος ο σοσιαλισμός τη δεκαετία του ’60; Ποτέ δεν ήταν επίκαιρος.
Ο καπιταλισμός είναι το τελευταίο εκμεταλλευτικό σύστημα. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο ενδιάμεσο. Μετά από αυτόν υπάρχει ο σοσιαλισμός και ακριβώς σήμερα αυτό που έχει σημασία να συζητήσουμε είναι ορισμένα βασικά ζητήματα για το σοσιαλισμό, ζητήματα που απαντούν στα της ανατροπής του.
Να δούμε προηγουμένως και μια άλλη πλευρά. Εγώ καταλαβαίνω, ως πολύ εύλογο το ερώτημα: Μα αφού ο σοσιαλισμός είναι επίκαιρος, γιατί δε γίνεται τώρα;
Είπα, ότι πάντα η επικαιρότητα και η αναγκαιότητα προηγούνται της πραγματοποίησης, δε συμπίπτουν μεταξύ τους απόλυτα χρονικά. Γιατί η επανάσταση, είτε είναι αστική είτε είναι σοσιαλιστική, δε γίνεται μηχανικά και από μόνη της, αλλά με την επενέργεια, με τη δράση των λαϊκών μαζών.
Οι αντικειμενικοί νόμοι ενός συστήματος ισχύουν ανεξάρτητα από τη θέληση των μαζών. Και όσο το σύστημα λειτουργεί, επιταχύνεται η σήψη του ή επιταχύνεται η νίκη του νέου συστήματος με βάση τη δράση των μαζών. Επομένως, ενώ είναι ώριμος ο σοσιαλισμός σήμερα, αυτό που υστερεί είναι η ωριμότητα της πραγματοποίησης της σοσιαλιστικής επανάστασης. Θα μου πείτε, πότε θα γίνει; Δεν υπάρχει πρόβλεψη. Εμείς πρέπει να συμβάλλουμε στην ωρίμανση των υποκειμενικών προϋποθέσεων.
Η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει ταυτόχρονα παγκόσμια. Θα γίνει σε μια χώρα, θα γίνει σε μια άλλη, σε ένα σύνολο χωρών, γειτονικών ίσως, θα γίνεται διαδοχικά, αλλά παγκόσμια δε γίνεται διαμιάς.
Για να γίνει η επανάσταση πρώτα - πρώτα πρέπει να έχουν οξυνθεί στο έπακρο οι αντιθέσεις, ώστε η άρχουσα τάξη να μην μπορεί να κυβερνήσει όπως πριν. Να έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια άσκησης εξουσίας. Ομως εδώ πρέπει να προσέξουμε. Μπορεί παραδείγματος χάρη, κάποια κόμματα να μην μπορούν να σχηματίσουν αστική κυβέρνηση σε μια συγκυρία. Αυτό δε σημαίνει ότι η άρχουσα τάξη δεν έχει εναλλακτικές λύσεις, π.χ. συμμαχία με μικροαστικά κόμματα. Η λεγόμενη ακυβερνησία μπορεί να δείχνει και ύπαρξη οξυμένης κατάστασης και βαθύτερης πολιτικής κρίσης γενικότερα, μπορεί όμως να μην είναι έτσι. Η επανάσταση ωριμάζει όταν οι επάνω δεν μπορούν πια, δεν έχουν λύση.
Δεύτερον το κίνημα της εργατικής τάξης, το πολιτικό, εργατικό κίνημα, το λαϊκό κίνημα, πρέπει να έχει φθάσει σ’ ένα σημείο απίστευτα υψηλής δραστηριότητας και αν θέλετε, μέσα στο λαό να υπάρχει θέληση για βαθιά αλλαγή και αγνόηση και των θυσιών που απαιτούνται για τις αλλαγές. Δεν είναι απλώς να θέλουμε την αλλαγή, αλλά να έχει φτάσει ο λαός σε ένα υψηλό επίπεδο συνείδησης.
Πρέπει να υπάρχει συνολικά αυτό που λέμε επαναστατική κατάσταση. Και η επαναστατική κατάσταση δεν αποφασίζεται από τους κομμουνιστές. Η επαναστατική κατάσταση είναι μια αντικειμενική διαδικασία. Η επαναστατική κατάσταση, για να οδηγήσει σε επαναστατική πάλη, και αν θέλετε, για να οδηγήσει στη λαϊκή εξέγερση για την επανάσταση, χρειάζεται το κόμμα, το εργατικό κίνημα, να είναι σε θέση, να έχει δύναμη και ικανότητα, να βοηθήσει την ανάπτυξη και να πρωτοπορήσει στη διεξαγωγή αυτής της πάλης, σε συμπαράταξη με τους συμμάχους του.
Αν δεν υπάρχουν όλα αυτά, μπορεί και επαναστατική κατάσταση να έχεις και να μη φτάσεις σε αποτέλεσμα. Για δείτε την Αλβανία πριν από μερικά χρόνια. Οι επάνω δεν μπορούσαν. Οι από κάτω δεν τους ήθελαν. Αλλά εκεί τι δεν υπήρχε; Δεν υπήρχε η δύναμη, η οποία θα άνοιγε το δρόμο προς τα εμπρός. Δεν υπήρχε το υποκειμενικό, το οργανωμένο, μαχητικό, πρωτοποριακό κίνημα.
Θα ήθελα να συγκεντρώσετε την προσοχή σας, σε ορισμένα ζητήματα που έχουν σχέση, με το γιατί είχαμε ανατροπή. Δύσκολο το θέμα και εμείς σαν κόμμα -το επαναλαμβάνω- έχουμε δώσει μια πρώτη απάντηση, έχουμε αφήσει ανοιχτά ζητήματα. Αγια και καλά κάναμε που επιχειρήσαμε τολμηρά το ’95 να το συζητήσει το θέμα όλο το Κόμμα και να δημοσιοποιήσει τις απόψεις. Και αυτό έχει αποκρυφτεί. Μας λένε: δε λέτε τίποτα, δε μιλάτε, κρύβεστε. Μιλήσαμε ανοιχτά. Και αφήσαμε και ανοιχτά ζητήματα. Και τώρα, ειδικά αυτή την περίοδο, έχουμε αρχίσει μια προσπάθεια, να ξανασκύψουμε και να απαντήσουμε και στα καινούρια ερωτήματα που μπαίνουν ή στα ερωτήματα τα αναπάντητα. Να ανοίξει μια συζήτηση, ένας καινούργιος διάλογος. Οταν λέω καινούργιος, εννοώ επάνω σε μια ήδη μελετημένη βάση, νηφάλιος, ακριβώς για να δώσουμε περισσότερες απαντήσεις. Αυτό θα βοηθήσει και το ΚΚΕ να ωριμάσει περισσότερο, να δούμε λάθη μας. Εμείς δε φοβόμαστε να πούμε τα λάθη μας. Αρκεί όμως να είναι βγαλμένα, όχι κάτω από την πίεση και την προπαγάνδα του αντιπάλου, αλλά μέσα από την πραγματικότητα.
Τι ήταν αυτό που έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’90; Ηταν αντεπανάσταση, νίκη της αντεπανάστασης, ανεξάρτητα από τη μορφή που πήρε. Γιατί αυτοί που νίκησαν είναι αυτοί που ήθελαν την παλινόρθωση του καπιταλισμού. Και εδώ που τα λέμε, έγινε εύκολα και αναίμακτα. Οσα λέγονται και γράφονται, ότι ξεσηκώθηκαν και βγήκαν στους δρόμους οι λαοί και έδιωξαν τις κυβερνήσεις και τις ηγεσίες, είναι ψέματα. Βγήκαν μερικές δεκάδες χιλιάδες και αυτό αν θέλετε είναι το τραγικό και αυτό είναι που μας απασχολεί και αυτό είναι που συζητάμε: Ο περισσότερος κόσμος δεν κατάλαβε τι έγινε. Εκείνη τη στιγμή δεν κατάλαβε ακριβώς τι έγινε. Εμεινε απαθής. Οι λαοί δεν υπερασπίστηκαν το σοσιαλισμό. Ομως, από ουσιαστική άποψη είναι νίκη της αντεπανάστασης. Και σήμερα εκεί έχουμε παντού επικράτηση του καπιταλισμού.
Ποιο ήταν το ζήτημα που μπέρδεψε και έδωσε την αίσθηση της κατάρρευσης; Είναι ότι δεν υπήρξε αντίθεση, ότι δεν έγινε διαπάλη, εμφύλιος, συγκρούσεις μέσα στην κοινωνία. Αυτό το οποίο έγινε ήταν ότι η αντεπανάσταση οργανώθηκε από τα επάνω. Δεν είχαμε απευθείας και άμεση εξωτερική επέμβαση, να μπουν, όπως μπαίνουν τώρα στο Αφγανιστάν, οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί. Φάνηκε σαν ένα φρούτο που έπεσε. Φάνηκε, δεν ήταν έτσι. Οργανώθηκε η αντεπανάσταση από τα επάνω. Από ένα τμήμα της κομματικής και κυβερνητικής και κρατικής ηγεσίας. Αυτή είναι η αλήθεια. Με τα συνθήματα της «επανάστασης μέσα στην επανάσταση», «περισσότερος σοσιαλισμός», «περισσότερη δημοκρατία», ένα μεγάλο μέρος του λαού, που ήθελε μεταρρυθμίσεις στα πλαίσια του σοσιαλισμού, καλύτερο σοσιαλισμό, παρασύρθηκε μέσα σ’ αυτή τη διαδικασία. Η ανατροπή έγινε σε συνθήκες πραγματικής ιμπεριαλιστικής επέμβασης που δε διεξαγόταν ανοιχτά και με τα όπλα. Και έγινε ό,τι έγινε. Και απ’ αυτή την άποψη, η περεστρόικα, που έχει μείνει και στην ιστορία, έγινε το όχημα της αντεπανάστασης, που οδήγησε στην επικράτησή της.
Ποιοι στήριξαν αυτή τη διαδικασία; Κατ’ αρχήν, οργανώθηκε από ένα σημαντικό μέρος της κομματικής και κρατικής ηγεσίας, που οπωσδήποτε δείχνει ότι αυτά τα κόμματα σταδιακά -όχι εκείνη τη στιγμή, αλλά πιο πριν- είχαν χάσει τον επαναστατικό, πρωτοποριακό τους ρόλο και είχαν υιοθετήσει απόψεις, κάτω από διάφορους παράγοντες και την πίεση του ιμπεριαλισμού, απόψεις αναθεωρητικές, οπορτουνιστικές, καιροσκοπικές, οι οποίες τα οδήγησαν σε μια ορισμένη μετάλλαξη και σε μια υπόκλιση και παράδοση - όχι με την έννοια της συνομωσίας και της προδοσίας, δεν το λέω με αυτή την έννοια. Με συνωμοτικά σχέδια και με όρους προδοσίας δεν εξηγούνται οι εξελίξεις αυτές. Ενα άλλο τμήμα βέβαια μπερδεύτηκε, ανέχτηκε, δε διαμαρτυρήθηκε. Ενώ υπήρχε και μια ορισμένη κοινωνική βάση σ’ αυτή την αντεπανάσταση. Υπήρχε τμήμα λαού δυσαρεστημένο, καθώς δεν έβλεπε να ικανοποιούνται οι σύγχρονες, διευρυνόμενες, κοινωνικές ανάγκες, ιδιαίτερα μέσα στη διανόηση, στη νεολαία, που είναι πιο μακριά από το παρελθόν, πιο άπειρη και πιο απαιτητική ταυτόχρονα. Στις σοσιαλιστικές χώρες της Ευρώπης υπήρχαν και τα παλιά τμήματα της αστικής τάξης, των τσιφλικάδων, τα τμήματα των πρώην κυρίαρχων τάξεων. Ηταν παρόντα στις περισσότερες χώρες. Και αυτά βεβαίως δεν είχαν συμφέρον από το σοσιαλισμό.
Θα μου πείτε, μπορούμε να ερμηνεύσουμε τη νίκη της αντεπανάστασης μόνο με το γεγονός ότι τα κομμουνιστικά κόμματα έχασαν τον πρωτοποριακό τους ρόλο, έκαναν λάθη και παρεκκλίσεις ή υπήρχε ένα τμήμα του λαού που ανέχτηκε αυτή την κατάσταση; Αυτό είναι ένα πρώτο επίπεδο εξήγησης, το οποίο ισχύει. Είμαστε υποχρεωμένοι όμως να εμβαθύνουμε πιο πέρα. Ενα ζήτημα είναι η συνύπαρξη, με όρους ανοιχτού ή συγκαλυμμένου πολέμου, ιμπεριαλισμού-σοσιαλισμού. Και επομένως κάθε επαναστατικό κίνημα, κάθε επαναστατική κυβέρνηση, να το πω έτσι, αυτό το πράγμα πρέπει να το παίρνει υπ’ όψη. Δεν οικοδομεί το σοσιαλισμό μόνη της, ελεύθερα. Η ιμπεριαλιστική κύκλωση, η ιμπεριαλιστική επενέργεια και ο πόλεμος θα είναι παρόντες. Ενα λοιπόν ζήτημα είναι πόση επαγρύπνηση έχουμε γι’ αυτά. Ετσι θα είναι και στο μέλλον, επομένως η απαίτηση για σωστή καθοδήγηση και οικοδόμηση είναι ακόμα μεγαλύτερη, γιατί τα λάθη τα αξιοποιεί ο αντίπαλος. Και τα λάθη δυσαρεστούν το λαό. Υπάρχουν πολλά αρνητικά που έγιναν, παρόλο που τα θετικά είναι πολύ περισσότερα.
Θέλω να σταθώ σε ορισμένα ζητήματα, για τα οποία πρέπει να υπάρχει προβληματισμός. Φαίνεται ότι ένα από τα βασικά, που εξηγεί τα προβλήματα στη σοσιαλιστική οικοδόμηση, είναι το θέμα της πλήρους αφομοίωσης, και στο επίπεδο της εξουσίας και διαχείρισης και διακυβέρνησης, του τι είναι η σοσιαλιστική κοινωνία. Εδώ έγιναν σοβαρά θεωρητικά λάθη και παραλείψεις ή υποτιμήθηκε τι είναι η σοσιαλιστική κοινωνία.
Στην ηλικία σας η γενιά μου ταύτιζε στη σκέψη της τις δυο βαθμίδες του κομμουνιστικού κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού, την κατώτερη και την ανώτερη: το σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό. Αυτό ήταν μια συναισθηματική κατάσταση. Μήπως έφταιγε όμως και η παιδεία που παίρναμε σε αυτά τα θέματα; Τα ιδεολογικά μαθήματα ή η κυρίαρχη άποψη;
Ο Μαρξ, ο Ενγκελς και ο Λένιν ξεκαθάριζαν ότι η σοσιαλιστική κοινωνία είναι μια μεταβατική κοινωνία προς τον κομμουνισμό. Είναι μια κοινωνία η οποία γεννιέται πάνω στο παλιό, με πάρα πολύ ισχυρά τα αποτυπώματά του. Εχει αντιθέσεις, δεν είναι μια αταξική κοινωνία. Δεν είναι ταξική εκμεταλλευτική, αλλά και οι τάξεις δεν καταργούνται με διατάγματα σε 5-10 ή 15 χρόνια. Μπορεί η εξάλειψη των τάξεων, της διαστρωμάτωσης και ιδιαίτερα των συνεπειών να είναι πολύ μακρόχρονη. Ιδιαίτερα όταν οι χώρες που οικοδομούν το σοσιαλισμό είναι περικυκλωμένες. Εάν π.χ. ο σοσιαλισμός κυριαρχήσει σ’ ένα μεγάλο μέρος της γης, στις υπόλοιπες χώρες που θα φτάσουν στο σοσιαλισμό αργότερα θα είναι πολύ πιο εύκολη η οικοδόμηση του σοσιαλισμού και πιο δύσκολη στις πρώτες χώρες. Το ζήτημα του χαρακτήρα της σοσιαλιστικής κοινωνίας, ως μεταβατικής προς τον κομμουνισμό, είναι σημείο κλειδί.
Επομένως έγιναν πάρα πολλές απλουστεύσεις, όχι από προδοσία και από συνωμοσία κλπ., αλλά από απειρία, από έλλειψη υψηλού θεωρητικού επιπέδου και συναίσθηση ότι η θεωρία πρέπει να γίνει το αντικείμενο γνώσης και επεξεργασίας και μετά τη νίκη, στο σοσιαλισμό. Και όχι τότε να τη βάλουμε στο χρονοντούλαπο. Δε λέω ότι την έβαλαν, αλλά απλώς εξηγώ το θέμα.
Να ένα πρόβλημα που έχει ν’ αντιμετωπίσει η σοσιαλιστική οικοδόμηση. Και εδώ θέλει πολύ να σκύψουμε στο πώς λύθηκε και να βγάλουμε πείρα όλα τα κομμουνιστικά κόμματα. Κανονικά στο σοσιαλισμό πρέπει η παραγωγή να εξασφαλίζει μια αυτάρκεια της χώρας, να μην είναι εξάρτημα ιδιαίτερα των καπιταλιστικών χωρών. Πρέπει αυτή η χώρα να εξασφαλίζει να παράγονται μέσα παραγωγής -αυτό που έλεγαν παλιά βαριά βιομηχανία- να παράγει μηχανήματα, και ταυτόχρονα να παράγει και προϊόντα λαϊκής κατανάλωσης γιατί ο κόσμος δεν μπορεί να ... τρώει μηχανήματα. Και μάλιστα, ιδιαίτερα μέσα στον 20ό αιώνα, μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ήταν αυξημένες οι ανάγκες στα είδη λαϊκής κατανάλωσης. Αλλες ανάγκες είχαμε το 19ο, άλλες στον 20ό αιώνα και άλλες στον 21ο αιώνα. Τώρα ο ελληνικός λαός έχει μάθει με διάφορα είδη κατανάλωσης, δέκα είδη αποσμητικά, σαράντα είδη κολόνιες και τα γνωστά. Και πάρα πολλά περιττά. Υπάρχει και η διαπαιδαγώγηση και η στρεβλή κατανάλωση. Ο σοσιαλισμός, θα μπορέσει να ανταποκριθεί και σε μέσα παραγωγής και σε μέσα κατανάλωσης με την άνοδο της παραγωγικότητας της εργασίας.
Ταυτόχρονα όμως ο σοσιαλισμός πρέπει να κάνει και εισαγωγές ειδών, που δεν τα έχει ο ίδιος, από καπιταλιστικές χώρες. Με αυτή την έννοια υπεισέρχονται και καπιταλιστικές σχέσεις. Πώς πρέπει να λειτουργεί μια οικονομία που έχει και εμπορευματικές σχέσεις, που δεν είναι ίδιες με τον καπιταλισμό, αλλά πολλές από αυτές έχουν σχέση με τον καπιταλισμό και ταυτόχρονα να υπάρχουν σχέσεις τέτιες, που να μην κυριαρχεί το κίνητρο κέρδος.
Αυτά τα πράγματα που φαίνονται αντιφατικά, μέσα σε μια σοσιαλιστική κοινωνία θέλουν υψηλό επίπεδο οργάνωσης της παραγωγής, όλων των μορφών ιδιοκτησίας που υπάρχουν στα πλαίσιά της και σωστή γνώση των νόμων της σοσιαλιστικής οικονομίας. Εδώ φαίνεται ότι υπήρχαν προβλήματα. Φαίνεται ότι αντιφάσεις και δυσκολίες που προέκυψαν από λάθη που έγιναν εκεί, ερμηνεύτηκαν στην πορεία λάθος ή αποτέλεσαν και το φυτώριο ιδεολογικών παρεκκλίσεων σε σχέση και με την πίεση του ιμπεριαλισμού.
Στάθηκα σ’ ένα θέμα που για τους φοιτητές και για τις φοιτήτριες της Φιλοσοφικής είναι ξένο, είναι το πεδίο της οικονομίας. Ζητήματα νόμων του σοσιαλισμού στο πεδίο της οικονομίας. Αλλά πρέπει να αναζητήσουμε τις αιτίες λαθών, παρεκκλίσεων και ό,τι άλλων παρουσιάστηκαν, ακριβώς στο ζήτημα ότι η σοσιαλιστική κοινωνία είναι μεταβατική, υπάρχουν αντιθέσεις. Και από εκεί και πέρα να δούμε και αν υπήρχε επαγρύπνηση απέναντι στις ιδεολογικές παρεκκλίσεις και στην ιμπεριαλιστική πίεση.
Εγιναν σοβαρά λάθη σε αυτόν τον τομέα που επέδρασαν και στην οικοδόμηση, όπως ότι στη Σοβιετική Ενωση ή σε άλλες σοσιαλιστικές χώρες έχουμε παλλαϊκό κράτος. Δηλαδή, προχώρησαν στην αντίληψη του μαρασμού του κράτους της δικτατορίας της εργατικής τάξης, που την ασκεί με τους συμμάχους της, προς το παλλαϊκό κράτος, ενός κράτους όλων. Μα η σοσιαλιστική κοινωνία δεν έπαψε να είναι ταξική κοινωνία, όχι εκμεταλλευτική. Και αυτά οδήγησαν στην υποβάθμιση του ρόλου της εργατικής τάξης, αφού αντί να έχουμε κράτος της εργατικής τάξης, είχαμε ένα κράτος γενικό, θολό. Χάθηκε ο πρωτοποριακός ρόλος της εργατικής τάξης και η σωστή ικανοποίηση των συμφερόντων της εργατικής τάξης.
Ετσι, η υποτίμηση του μεταβατικού χαρακτήρα της σοσιαλιστικής κοινωνίας, έπαιξε ρόλο. Εμείς λέμε πρέπει να παίρνουμε υπόψη ότι η σοσιαλιστική κοινωνία είναι μεταβατική προς τον κομμουνισμό, όχι προς τον καπιταλισμό. Ετσι αναπτύχθηκαν απόψεις όπου η μεταβατικότητα οδηγούσε προς τον καπιταλισμό. Ενώ εμείς τη μεταβατικότητα πρέπει να τη δούμε προς τον κομμουνισμό. Μπορεί αυτά τα πράγματα να είναι βαθιά νερά, όχι μόνο για σας που τα ακούτε, μα και για μας που τα λέμε και για μας που πρέπει να τα επεξεργαστούμε.
Αλλά για να ολοκληρώσω, όση λάσπη κι αν έπεσε στο σοσιαλισμό, είμαστε αποφασισμένοι να τη βγάλουμε. Είμαστε αποφασισμένοι ν’ αναδείξουμε ό,τι ο σοσιαλισμός πρόσφερε. Αν δεν υπήρχε ο σοσιαλισμός, ο 20ός αιώνας δε θα ήταν αυτός που ήταν. Η απώλεια του σοσιαλιστικού συστήματος οδηγεί εκτός των άλλων σε αυτό που είναι σήμερα ο 21ος αιώνας. Και είμαστε αποφασισμένοι ν’ ανοίξουμε διάλογο και συζήτηση, χωρίς εξιδανικεύσεις και περιορισμούς, για λάθη, παρεκκλίσεις που έγιναν, όχι όμως από τη σκοπιά της υπεράσπισης του καπιταλισμού. Δεν υπάρχει καμία σχέση ανάμεσα στον καπιταλισμό και στο σοσιαλισμό. Ακόμη κι αν κάνουμε κριτική στο πώς λειτούργησαν τα Σοβιέτ, πώς λειτουργούσαν οι εργατικές κολεκτίβες, πως λειτουργούσαν οι επιχειρήσεις, ποιο ρόλο είχαν οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις, αυτά θα τα δούμε από τη σκοπιά του κομμουνισμού και όχι από τη σκοπιά της υπεράσπισης της αστικής δημοκρατίας.
Εμείς σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο και στη χώρα μας, ζούμε μια περίοδο όπου ο καπιταλισμός είναι η δικτατορία των μονοπωλίων. Εχει συντελεστεί πολύ μεγάλη στροφή προς πλήρη αντίδραση. Και αυτή η στροφή έχει ακόμη κι άλλα σκαλοπάτια. Μη συγχέετε την ύπαρξη κοινοβουλίων, αστικών θεσμών μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα, με την ίδια τη δικτατορία. Ακριβώς η στροφή στην αντίδραση γίνεται με όλο το μανδύα του κοινοβουλίου κι όλων των άλλων αστικών θεσμών που αποδυναμώνονται. Να ξέρουμε επίσης ότι ορισμένοι θεσμοί λειτούργησαν ως ένα βαθμό υπέρ του λαού, χάρη στην πάλη. Αυτό που υπάρχει σήμερα είναι οπωσδήποτε μια κατακτημένη μορφή δημοκρατίας, αλλά αυτό μπορεί να υπάρχει και στο μέλλον και ταυτόχρονα οι μηχανισμοί βίας, χειραγώγησης και εξαγοράς, να είναι τόσο πολύ ισχυροί, ώστε ο αντίπαλος να φτάσει να μη φοβάται μια ορισμένη δημοκρατική μορφή λειτουργίας.
Εμείς λέμε ότι έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να σκύψει κανείς στη μελέτη του σοσιαλισμού, ακόμη κι αν θέλει να ξεκινήσει κάνοντας μόνο κριτική. Μόνο που επιμένουμε ότι αυτή η κριτική πρέπει να γίνει με μέτρο, με την εξέταση του τι είναι ο σοσιαλισμός και όχι με την τάση να φέρουμε το σοσιαλισμό στα μέτρα του καπιταλισμού. Αυτό δεν μπορεί να γίνει.
Θεωρώ ότι είναι ένα θέμα δύσκολο. Μπορεί να το συζητάμε και χρόνια και να μην το έχουμε εξαντλήσει. Ομως σήμερα η ελληνική νεολαία έχει τις προϋποθέσεις να συζητά τέτια θέματα και για τον καπιταλισμό, πέρα από τα τρέχοντα, γιατί η νεολαία είναι υποχρεωμένη να φύγει από την επιφάνεια των συζητήσεων και να μπει σε βάθος. Είναι το πιο επίκαιρο σήμερα. Καπιταλισμός - σοσιαλισμός, ιστορία, το σήμερα και η προοπτική, πρέπει να αποτελέσουν θέματα συζήτησης της νεολαίας. Είναι και δικά της θέματα. Να μην παρασυρόμαστε και να συζητάμε μόνο τα επιδερμικά και τα λεγόμενα μοντέρνα. Αν μοντέρνο είναι οι νέες τεχνολογίες, που είναι ένα σημαντικό θέμα, όμως κι αυτές για να τις συζητήσεις, πρέπει να τις συζητήσεις στη βάση της αντίθεσης καπιταλισμός - σοσιαλισμός. Αλλιώς οι συζητήσεις θα προσφέρουν πολλές γνώσεις και πληροφορίες, αλλά όχι βάθος σκέψης, πολιτικοποίηση και συνειδητές επιλογές.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι αναφορά κάνετε για τα κράτη που χτίζουν το σοσιαλισμό σήμερα; Ιδιαίτερη αναφορά στο κινέζικο σύστημα. Αν στηρίζεται στη μαρξιστική-λενινιστική προσέγγιση.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Υπάρχει η Κίνα, η Κούβα, το Βιετνάμ, η Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας, χώρες που προσπαθούν να χτίσουν το σοσιαλισμό, έχοντας διαφορετικό πεδίο και διαφορετική ενδεχομένως ιστορική αφετηρία η κάθε μία.
Ιδιαίτερα η Κούβα είχε προχωρήσει σε σοσιαλιστική οικοδόμηση, ξεκινώντας βέβαια από τη δική της αφετηρία, με σημαντικά αποτελέσματα και με πρωτοπόρα αποτελέσματα σε αυτό που λέμε συμμετοχή του λαού. Ισως η Κούβα είναι η χώρα με την πιο αναβαθμισμένη συμμετοχή του λαού στην οικοδόμηση του σοσιαλισμού. Βέβαια το γεγονός ότι πάντα βρισκόταν κάτω από την μπότα των ΗΠΑ, και δεν μπορούσε να γίνει και διαφορετικά, αποτελεί βασική αιτία. Αξίζει να μελετήσουμε την πείρα της λαϊκής συμμετοχής στην Κούβα, που συνεχίζεται, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η Κούβα πισωγύρισε, γιατί βρέθηκε μόνη της, περικυκλωμένη, δίχως την ολόπλευρη βοήθεια που είχε από το σοσιαλιστικό σύστημα. Γιατί πραγματικά η πορεία της οικοδόμησης στηρίχτηκε βασικά στη βοήθεια. Βοήθεια σε μια χώρα που της έλειπαν πάρα πολλές πρώτες ύλες κλπ.
Το Βιετνάμ είναι μια χώρα η οποία δεν μπορούμε να πούμε ότι προχώρησε αποφασιστικά στη σοσιαλιστική οικοδόμηση, δεδομένου ότι οι καταστροφές από τον πόλεμο ήταν πολύ μεγάλες. Επρεπε να ξεκινήσει κάτω από το μηδέν. Στο Βιετνάμ δεν είχαμε νίκη των δυνάμεων του σοσιαλισμού σε μια χώρα καπιταλιστική. Είχαμε νίκη των δυνάμεων του σοσιαλισμού σε μια χώρα που είχε 40 χρόνια πόλεμο.
Είναι δηλαδή διαφορετικές για κάθε χώρα οι συνθήκες.
Η Κίνα επίσης είναι μια ξεχωριστή χώρα. Μια τεράστια χώρα με μεγάλη καθυστέρηση. Η νίκη της επανάστασης πραγματοποιήθηκε ενώ κυριαρχούσαν προκαπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής. Υπήρχαν βεβαίως και καπιταλιστικές, αλλά η καθυστέρηση αυτής της χώρας ήταν πάρα πολύ μεγάλη και αυτό βεβαίως κάνει πιο δύσκολη την οικοδόμηση του σοσιαλισμού. Γιατί οικοδόμηση του σοσιαλισμού σημαίνει και ανεβασμένη παραγωγικότητα και ανώτερη οργάνωση της κοινωνίας.
Η Κίνα, όπως λέει το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας, βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο προς τη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Η οικοδόμηση της Κίνας πραγματοποιείται μέσα σε συνθήκες συνεργασίας με το κεφάλαιο. Και αυτή δεν είναι συνεργασία μόνο με την έννοια της εισαγωγής προϊόντων από καπιταλιστικές χώρες, αλλά και με τη δημιουργία καπιταλιστικών επιχειρήσεων.
Η γνώμη μας είναι ότι η πορεία οικοδόμησης του σοσιαλισμού θα συντελείται σε σύγκρουση με τις δυνάμεις του καπιταλισμού στο εσωτερικό της Κίνας. Οχι μόνο με την καπιταλιστική ιμπεριαλιστική περικύκλωση, όχι μόνο με την πίεση απλώς του κεφαλαίου, αλλά και με σύγκρουση μέσα στα πλαίσια της Κίνας. Ακριβώς γιατί εκεί συνυπάρχει ο σοσιαλιστικός και ο καπιταλιστικός τομέας, άρα η σύγκρουση θα είναι πάρα πολύ σκληρή. Και από αυτή την άποψη δεν μπορεί κανείς να είναι βέβαιος για το ποια θα είναι η έκβαση αυτής της μάχης, παίρνοντας υπόψη και τις εμπειρίες, ότι δηλαδή και εκεί που είχαμε τις βεβαιότητες τα πράγματα ήρθαν ανάποδα. Πολύ περισσότερο τώρα, μέσα σε ένα αρνητικό διεθνές περιβάλλον.
Σοβαρό επίσης πρόβλημα είναι το πώς διαμορφώνεται η συνείδηση. Γιατί οι καπιταλιστικές επιχειρήσεις που υπάρχουν μέσα στην Κίνα δε δουλεύουν απλώς για τα κέρδη. Δουλεύουν γενικά για το καπιταλιστικό σύστημα και επομένως ασκούν και σοβαρή ιδεολογική και πολιτική επίδραση στο λαό. Αρα η έκβαση της πάλης δεν είναι προκαθορισμένη. Δε λέμε, ωστόσο, ότι θα είναι και αρνητική οπωσδήποτε.
Αναμφισβήτητα τα επόμενα χρόνια ίσως θα είναι ακόμα πιο κρίσιμα γιατί η Κίνα αυτή τη στιγμή είναι στο στόχαστρο και των Ηνωμένων Πολιτειών. Εμείς είπαμε από την πρώτη στιγμή ότι ένας από τους λόγους που εξαπολύθηκε η εκστρατεία κατά του Αφγανιστάν είναι για να υπάρξει πλευρικά πίεση και περικύκλωση της Κίνας. Δεν ξεχνάμε δηλαδή ότι για τους ιμπεριαλιστές η Κίνα είναι ένας μεγάλος αντίπαλος.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Νομίζω ότι τα πράγματα είναι καθαρά. Ο πόλεμος που γίνεται σήμερα είναι ιμπεριαλιστικός. Οι πόλεμοι δεν κρίνονται από τα συνθήματα. Και η Γερμανία έκανε το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να απελευθερώσει την ανθρωπότητα από τους κομμουνιστές, από τους Εβραίους κλπ. Ο πόλεμος διεξάγεται από τους ιμπεριαλιστές για την κατάληψη πηγών πρώτων υλών, εδαφών, αγορών κλπ. Επίσης δεν είναι σωστό ότι σε αυτόν τον πόλεμο έγινε μια συμμαχία εναντίον του Αφγανιστάν. Σ’ αυτόν τον πόλεμο γίνεται και ένας ιδιαίτερος πόλεμος ανάμεσα στους ιμπεριαλιστές. Δεν ξέρω αν ακούσατε, ότι οι Αμερικανοί εμποδίζουν να πάνε οι 6.000 Βρετανοί στο Αφγανιστάν και ενδεχομένως να μη θέλουν και τους Γερμανούς. Τώρα θ’ αρχίσουν να βγάζουν τα μαχαίρια και μεταξύ τους.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Το σοσιαλιστικό σύστημα έδωσε πάρα πολύ μεγάλη ώθηση στην επιστήμη. Δεν είναι τυχαίο ότι η Σοβιετική Ενωση είναι η πρώτη χώρα που έφτασε στο φεγγάρι.
Ακόμα και σήμερα υπάρχουν κατακτήσεις επιστημονικές της Σοβιετικής Ενωσης και άλλων χωρών που δεν έχουν ξεπεραστεί στον καπιταλισμό. Δεν ξέρω πόσοι από σας έχετε υπόψη σας, ότι η μεγάλη γιαπωνέζικη αυτοκινητοβιομηχανία, που θεωρείται πάρα πολύ σύγχρονη, χρησιμοποίησε εφευρέσεις σοβιετικές που δεν εφαρμόστηκαν στη Σοβιετική Ενωση, στα LADA και τα άλλα, αλλά εφαρμόστηκαν στην Ιαπωνία.
Δε χωράει αμφιβολία ότι η επιστήμη έκανε άλματα στις σοσιαλιστικές χώρες. Και ακόμα και τώρα χρησιμοποιούνται αυτά τα επιτεύγματα στον καπιταλισμό. Ομως υπήρχαν ορισμένα προβλήματα, πώς αυτά τα επιτεύγματα της επιστήμης εφαρμόζονταν σε όλους τους τομείς. Οχι μόνο στη βαριά βιομηχανία αλλά και στη βιομηχανία παραγωγής ειδών λαϊκής κατανάλωσης. Ή στην οργάνωση του εμπορίου.
Παρουσιάζεται μια ανισόμετρη εφαρμογή. Εχουμε τομείς που είναι πάρα πολύ προωθημένοι και τομείς, όπου τα μέτρα δεν εφαρμόζονται σε ευρεία έκταση. Γιατί; Εφταιγε τάχα το γραφειοκρατικό κράτος; Αυτή είναι η εύκολη απάντηση. Ενδεχομένως πρέπει κανείς να μελετήσει πώς ήταν όλος αυτός ο μηχανισμός διεύθυνσης και διαχείρισης, πώς ήταν οργανωμένος. Αλλά υπάρχει και ένα άλλο ερώτημα, που πρέπει να απαντήσουμε. Είχε το σοσιαλιστικό σύστημα τους πόρους εκείνους για τη μαζική αναπαραγωγή των σύγχρονων μέσων και για την προώθησή τους παντού; Για να τα κάνεις αυτά, απαιτούνται πόροι. Ο καπιταλισμός έχει κεφάλαια, τα οποία αυγαταίνουν γιατί κυριαρχεί το κέρδος. Στο σοσιαλισμό η αναπαραγωγή δε στηρίζεται στην εκμετάλλευση των εργαζομένων. Στο σοσιαλισμό πρέπει να υπάρξει μια καλύτερη οργάνωση της οικονομίας. Να ανέβει η παραγωγικότητα μέσω της καλύτερης οργάνωσης και μέσω της ορθολογικότερης εφαρμογής των νέων τεχνολογιών. Που σημαίνει καλύτερη συμμετοχή των εργαζομένων, πιο ανεβασμένες μορφές σοσιαλιστικής δημοκρατίας.
Αλλά ας δούμε και μια άλλη πλευρά. Το κυνήγι των εξοπλισμών, στους οποίους υποχρεώθηκε και το σοσιαλιστικό σύστημα να καταφεύγει για την άμυνά του απέναντι στον ιμπεριαλισμό, ήταν μεγάλη αιμορραγία. Ακόμη: Οι σοσιαλιστικές χώρες έδιναν μεγάλη διεθνιστική βοήθεια σε εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα και σε άλλες χώρες. Βοηθούσαν τις χώρες του Τρίτου Κόσμου, χωρίς αντάλλαγμα, χωρίς να εισπράττουν. Υπήρχε, λοιπόν, μεγάλη αιμορραγία.
Παρ’ όλα αυτά πρέπει κανείς να δει κυρίως τα εσωτερικά ζητήματα, αλλά πρέπει να πάρουμε υπόψη ότι όσο υπάρχει ιμπεριαλισμός και συνυπάρχει με το σοσιαλισμό, δεν είναι δυνατό να ικανοποιούνται πλήρως οι σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες. Θα το πω πιο ωμά. Επικρατεί ο σοσιαλισμός στην Ελλάδα με τη θέληση του ελληνικού λαού. Δεν μπορεί να θέλουμε και το σκύλο χορτάτο και την πίτα γερή. Πού πρέπει να δώσεις βάρος; Στον τομέα της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, στον τομέα της άμυνας της χώρας, στον τομέα της αγροτικής παραγωγής, σε βασικά προϊόντα διατροφής. Εκεί πρέπει να δώσεις το βάρος. Δηλαδή, να μπορείς να έχεις μέσα παραγωγής που θα στηρίξεις παραπέρα όλη σου την παραγωγή και δραστηριότητα και τα μέσα διατροφής. Θα μπορούμε να παράγουμε 50 είδη αποσμητικών; Είναι φανερό ότι θα χρειαστεί να αλλάξουν -δια της πειθούς- και καταναλωτικά πρότυπα.
Στις σοσιαλιστικές χώρες δίνουν το βάρος στα μαζικά μέσα μεταφοράς. Στον καπιταλισμό δίνουν το βάρος στο ατομικό αυτοκίνητο. Θα μου πείτε ότι μια νέα εξουσία πρέπει να πάρει υπόψη ότι ο κόσμος έχει διαπαιδαγωγηθεί έτσι. Ναι, αλλά από την άλλη μεριά δεν πρέπει να διαμορφωθεί και μια σωστή αντίληψη για το τι σημαίνει ποιότητα ζωής και τρόπος ζωής; Ο ελεύθερος χρόνος στο σοσιαλισμό πρέπει να είναι αυτονόητος. Οταν στο σοσιαλισμό περιορίζεις τον ελεύθερο χρόνο, μειώνεις και την απόδοση στην παραγωγή και στην κοινωνία. Ο καπιταλισμός σου «τρώει» τον ελεύθερο χρόνο γιατί δε θέλει να αποδίδεις στην κοινωνία. Θέλει να αποδίδεις μόνο κέρδη.
Επομένως πρέπει να δούμε και τέτιες πλευρές. Αλλά αυτά ελπίζω να γίνουν το γρηγορότερο, και να μην τα συζητάμε σαν θέματα του απώτερου μέλλοντος αλλά ως ζητήματα που πρέπει να τα συζητήσουμε από τώρα. Γιατί εσείς, οι ΚΝίτες, οι νέοι, θα κληθείτε να τα φτιάξετε αυτά. Και αυτό που πρέπει να δείτε είναι, να διαλέξετε ό,τι καλύτερο έδωσαν οι προηγούμενες γενιές, την πείρα τους, και να μην κάνετε τα λάθη που κάναμε εμείς. Επομένως πρέπει από τώρα να προβληματίζεστε γι’ αυτά, μαζί με τους καθημερινούς αγώνες.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Μακάρι να μπορούσε να γίνει απότομα παγκόσμια επανάσταση. Παντού. Δε γίνεται. Ή να γίνει σε όλη στην Ευρώπη. Ο καπιταλισμός είναι ένα παγκόσμιο σύστημα και βρίσκεται στο ανώτατο στάδιο ανάπτυξής του. Ομως, ο καπιταλισμός δεν αναπτύσσεται το ίδιο σε κάθε χώρα. Αναπτύσσεται ανισόμετρα. Καπιταλισμό έχουμε και στο Πακιστάν, καπιταλισμό έχουμε και στην Ινδία, καπιταλισμό έχουμε και στη Σομαλία, καπιταλισμό έχουμε και στη Νότια Αφρική, καπιταλισμό έχουμε στις Ηνωμένες Πολιτείες, καπιταλισμό έχουμε και στο Μαρόκο. Η ανάπτυξη του καπιταλισμού γίνεται ανισόμετρα, όχι μόνο γιατί κάθε χώρα ιστορικά μπήκε στον καπιταλισμό σε διαφορετική χρονική στιγμή.
Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ευρώπης που μπήκε καθυστερημένα στον καπιταλισμό. Αλλά ακόμα και αν όλες έμπαιναν μαζί, επειδή καπιταλισμός σημαίνει εκμετάλλευση και ανάμεσα στις καπιταλιστικές χώρες, όπου οι ισχυρότερες εκμεταλλεύονται άλλες, πάλι θα υπήρχε ανισόμετρη ανάπτυξη. Αρα, από τη στιγμή που έχουμε ανισόμετρη ανάπτυξη του καπιταλισμού, έχουμε και ανισόμετρη ανάπτυξη της επαναστατικής συνείδησης και ανισόμετρη ανάπτυξη των προϋποθέσεων για τη σοσιαλιστική επανάσταση.
Αναμφισβήτητα, λόγω διεθνοποίησης η ωρίμανση μπορεί να γίνει πιο γρήγορα και να διαδοθεί και να μεταδοθεί η φωτιά της επανάστασης πιο εύκολα σε περισσότερες χώρες. Οπως μεταδόθηκε και η ανατροπή, η αντεπανάσταση. Αρα το πιο σίγουρο είναι ότι αν στην Ελλάδα βρεθούμε πιο κοντά στην επανάσταση, εμείς πρέπει να μπούμε μπροστά για να γίνει. Την επανάσταση δεν την κάνει το ΚΚΕ. Το ΚΚΕ θα μπει μπροστά και το επαναστατικό κίνημα θα δράσει για την πετυχημένη έκβασή της. Η πραγματοποίησή της στηρίζεται σε αντικειμενικές ανάγκες. Εφ’ όσον αυτές έχουν ωριμάσει, το επαναστατικό κίνημα πρέπει να ρίξει το σύνθημα πραγματοποίησής της. Και είναι βέβαιο ότι η διεθνοποίηση αυτής της ενέργειας θα έχει επιπτώσεις και στην ωρίμανση κάπου αλλού, ή στην αφύπνιση αλλού.
Αλλά δεν μπορούμε να πούμε «καθίστε να γίνει κάπου αλλού». Αυτά τα πράγματα δεν προγραμματίζονται. Παλεύεις για να βοηθήσεις στην ωρίμανση του υποκειμενικού παράγοντα της επανάστασης. Την κατάλληλη στιγμή δεν πρέπει να κάνεις το λάθος. Αν δεν έχει ωριμάσει, δεν μπορείς να ρίξεις το σύνθημα της επανάστασης, γιατί θα γίνει μεγάλη ζημιά. Θα ηττηθείς και θα πληρώσεις την ήττα. Την κατάλληλη στιγμή πρέπει να είσαι έτοιμος. Και να επιχειρήσεις την οικοδόμηση του σοσιαλισμού και μόνος σου.
Για κοιτάξτε τώρα. Γιατί στην Ελλάδα δεν είναι σήμερα πιο ώριμα τα πράγματα από το ’44 - ‘45; Από πλευράς αντικειμενικών προϋποθέσεων είναι πιο ώριμα. Ποιο είναι το ζήτημα; Είναι η αντίδραση του αντιπάλου. Οπωσδήποτε θα προσπαθήσουν να την παρεμποδίσουν με διεθνή επέμβαση και με εσωτερική. Εδώ είναι θέμα πάλης και συσχετισμού δύναμης και διεθνοποίησης αυτού του αγώνα.
Πάντως το κύριο είναι να είσαι ώριμος και δυνατός στο εσωτερικό, χωρίς να υποτιμήσουμε τη δύναμη του αντιπάλου. Δείτε το Αφγανιστάν. Επεσε το καθεστώς των Ταλιμπάν. Και καλώς έπεσε. Δεν έχουμε και κανένα πόνο. Και θα έρθουν οι Μουτζαχεντίν! Είναι ελευθερωτές; Να τους χειροκροτήσουμε; Στο Αφγανιστάν, αν υπήρχε ένα κίνημα λαϊκό, δε λέω κομμουνιστικό και επαναστατικό, σοσιαλιστικό, αλλά αν υπήρχε ένα κίνημα αντιιμπεριαλιστικό, μπορούσε σήμερα να δημιουργήσει μια άλλη κατάσταση. Θα μπορούσε να παρέμβει ουσιαστικά. Ενώ τώρα διαλέγουν τους Μουτζαχεντίν από τους Ταλιμπάν. Τώρα θα διαλέξουν ανάμεσα στη μπούρκα και στο εμπόριο λευκής σαρκός, όπως γίνεται στον καπιταλισμό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ΚΚΕ εκτιμά ότι οι πολίτες συμμετείχαν ενεργά στην άσκηση και στον έλεγχο της εξουσίας, παραδείγματος χάρη μέσα από τις οργανώσεις, ή όχι; Και σ’ ένα μελλοντικό σοσιαλιστικό σύστημα θα υπάρχει μονάχα ένα κόμμα ή πολλά κόμματα;
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Χωρίς κανένα κόμπλεξ και χωρίς να φοβηθούμε τίποτα πρέπει να πούμε ότι η δημοκρατία που αναπτύχθηκε στο σοσιαλισμό δεν έχει καμία σύγκριση με αυτή του καπιταλισμού. Είναι άλλο πράγμα αν εμείς προβληματιζόμαστε πόσο επαρκής ήταν. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με τον καπιταλισμό. Από εκεί και πέρα, όσο μπορούμε, εμείς ανταλλάσσουμε σκέψεις με άλλα κόμματα, γιατί δε ζήσαμε εμείς εκεί ως κόμμα. Βεβαίως έζησαν κομμουνιστές εκεί ως πρόσφυγες αλλά αυτό δε φτάνει.
Ελευθερίες και δικαιώματα υπήρχαν, κατοχυρωμένα. Υπάρχει ένα θέμα: Πώς τα ασκούσε ο κάθε χώρος; Ας πάρουμε την περίπτωση της εργατικής κολλεκτίβας. Πώς τα ασκούσε; Εδώ πρέπει να πούμε ότι υπήρχαν προβλήματα στην άσκηση της σοσιαλιστικής δημοκρατίας. Υπήρχε τυποποίηση, ρουτίνα, απονεύρωση, σε σύγκριση βεβαίως με τις ανάγκες που έχει ο σοσιαλισμός, να είναι έργο των μαζών η οικοδόμησή του.
Στις δεκαετίες του ’20 και του ’30 υπήρχε μια πρωτόγνωρη συμμετοχή των μαζών στην οικοδόμηση του σοσιαλισμού. Αυτή, με τα χρόνια, αδυνάτισε. Και το ίδιο το κόμμα με αυτόν τον τρόπο αποσπάστηκε από τις μάζες. Εγινε και απόσπαση από την εργατική τάξη. Υπήρχαν ζητήματα τέτια, από τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να διδαχθούμε. Να πούμε όμως και ορισμένες άλλες πλευρές.
Η δημοκρατία στο σοσιαλισμό δεν μπορεί να είναι μια ιδανική δημοκρατία. Γιατί με την οικοδόμηση του σοσιαλισμού οξύνεται και η ταξική πάλη. Δεν οικοδομείται ο σοσιαλισμός δίχως αντίσταση, δίχως υπονόμευση. Και επομένως, η δημοκρατία πρέπει να είναι πλήρης για την εργατική τάξη και τους συμμάχους της, αλλά η δημοκρατία δεν μπορεί να υπάρξει για τους ταξικούς αντιπάλους. Δε λέω ότι κάποιος που έχει διαφωνίες με το σοσιαλιστικό σύστημα πρέπει να θεωρείται ταξικός αντίπαλος, όταν είναι εργάτης. Μιλάμε για τις αντισοσιαλιστικές δυνάμεις. Πάρετε τώρα την Ελλάδα, πείτε ότι γίνεται σοσιαλισμός. Ολος ο κόσμος, θα είναι με το σοσιαλισμό; Δε θα υπάρχουν μηχανισμοί, οι οποίοι θα αντιδρούν; Οι καπιταλιστές δε θα αντιδρούν; Δε θα υπονομεύουν; Θα σας πουν περάστε, πάρετε τις επιχειρήσεις και οικοδομήστε το σοσιαλισμό; Αρα, εδώ να το ξεκαθαρίσουμε. Δημοκρατία για ποιον; Η δημοκρατία είναι ταξική, δεν είναι διαταξική και αταξική.
Πόσα κόμματα θα υπάρχουν; Δεν το γνωρίζουμε. Μπορεί να υπάρχουν 2, 3, ή 4 κόμματα. Κόμματα που θα εκφράζουν την εργατική τάξη και εκείνες τις κοινωνικές δυνάμεις που συμμετέχουν στη σοσιαλιστική οικοδόμηση.
Μπορεί να είναι και ένα μπορεί να είναι και δύο μπορεί να είναι και πέντε. Αυτό ούτε θα απαγορεύεται ούτε μπορείς να το προκαθορίσεις. Τώρα αν μέσα στο σοσιαλισμό θα δημιουργούνται κόμματα του κεφαλαίου και των βιομηχάνων, θα υπάρχει ένα πρόβλημα. Οχι γιατί δημιουργούνται, γιατί μπορεί πέντε να πουν, εγώ κάνω ένα κόμμα, το τάδε. Αν αυτά τα κόμματα έχουν κοινωνική βάση, επιχειρηματίες, σημαίνει ότι εκεί είναι άλλου τύπου πρόβλημα. Το θέμα δεν είναι ότι υπάρχει ένα κόμμα. Είναι γιατί αφήνεις τον καπιταλισμό να φτιάξει καπιταλιστικές επιχειρήσεις, στα πλαίσια του σοσιαλισμού.
Επομένως κόμματα μπορεί να υπάρχουν πολλά. Θα υπάρχει όμως διαπάλη με τις πολιτικές δυνάμεις που θέλουν την παλινόρθωση του καπιταλισμού. Αυτό το ξεκαθαρίζουμε. Οπως και μέσα στον καπιταλισμό υπάρχει μεγάλη διαπάλη με τα κόμματα που είναι εναντίον του καπιταλισμού. Τι θα υπάρχει; Περάστε-καθίστε; Και αν θέλετε όπως συμπεριφέρονται σήμερα τα κόμματα εξουσίας στα κόμματα που αντιπαλεύουν το καπιταλιστικό σύστημα, έτσι θα γίνεται και στο σοσιαλισμό. Γιατί πρέπει να γίνεται αλλιώς; Μόνο που εκεί θα είναι ένα σύστημα της πλειοψηφίας εναντίον της μειοψηφίας. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Και ανάλογα με τη στάση τους. Αμα εν πάση περιπτώσει δεν μπαίνουν εμπόδιο, ας υπάρχουν. Αν όμως με τη στάση τους δημιουργούν προϋποθέσεις ακύρωσης λαϊκών κατακτήσεων, θα αντιμετωπίζονται. Πως; Ανάλογα με το τι είδους είναι ο αντίπαλος. Εμάς, να το ξεκαθαρίσουμε, μας ενδιαφέρει να εκμηδενίσουμε τη βάση αυτών των κομμάτων, όχι τα πρόσωπα. Να μην έχουν κοινωνική βάση να δρουν.
Και τέλος, ο βαθμός δημοκρατισμού ενός συστήματος δεν κρίνεται από τον αριθμό των κομμάτων. Γιατί υπάρχει και σ’ αυτό πολλή υποκρισία. Η μεν Ευρώπη, που έχει πολλά κόμματα, υποστηρίζεται ότι είναι δημοκρατική. Δημοκρατικές είναι και οι ΗΠΑ, που έχουν δύο, ίδια στην ουσία. Δεν είναι έτσι. Είναι αντιδημοκρατικές οι ΗΠΑ, όχι γιατί έχουν δύο κόμματα, αλλά γιατί αυτά στηρίζουν το συγκεκριμένο σύστημα και το συγκεκριμένο πολιτικό σύστημα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιος είναι ο ρόλος ενός μη κομμουνιστή, που θέλει να ενταχθεί και να βοηθήσει στη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου; Ποια πρέπει να είναι η στάση του Κόμματος απέναντί του;
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Ως κομμουνιστικό κόμμα ξέρουμε πάρα πολύ καλά, ότι μέσα στις συνθήκες του καπιταλισμού είναι αδύνατον, όλοι όσοι θέλουν ν’ αγωνιστούν, όλοι να έρθουν και να γίνουν μέλη του Κόμματος ή και να είναι κομμουνιστές με όλη τη σημασία της λέξης, δηλαδή με την έννοια ότι ασπάζονται το πρόγραμμα του Κόμματος, έστω και δίχως να είναι μέλη.
Βεβαίως το ΚΚΕ μπορεί και πρέπει να μεγαλώσει μέσα στα πλαίσια του καπιταλισμού. Αλλά να γίνει κόμμα του 90%, του 80% ή της μεγάλης πλειοψηφίας, όχι συγκυριακά, αλλά με την έννοια ότι αποδέχεται το πρόγραμμα, δεν είναι εύκολο μέσα στις συνθήκες του καπιταλισμού.
Επομένως θα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δε θα είναι κομμουνιστές, αλλά θα είναι αντιιμπεριαλιστές. Αρα μιλάμε για συμμαχία. Και αυτό είναι αντικειμενικό. Εμείς θα θέλαμε όλοι να γίνουν κομμουνιστές. Δε θα έβλαπτε. Καλό θα έκανε. Αλλά από τη στιγμή που δεν μπορεί ο άλλος να γίνει κομμουνιστής, παλεύει όμως τον ιμπεριαλισμό, τότε είμαστε σύμμαχοι. Με ποια μορφή; Με πάρα πολλές μορφές. Αν πρόκειται για άτομα μεμονωμένα, αυτά μπορούν να είναι σε συμμαχία μέσα από τα διάφορα κινήματα. Και ως άτομο και μέσα από τα κινήματα. Αλλά μπορεί να είναι μια συμμαχία με τη μορφή συνεργασίας διαφόρων πολιτικών δυνάμεων, μορφή συνεργασίας με ομάδες, με κινήσεις, με όποια οργανωμένη μικρή ή μεγάλη έκφραση παίρνει αυτό το κίνημα. Και η συμμαχία πρέπει να είναι διάλογος, αντίλογος, συνεργασία, πράξη. Οχι απλώς συζητάμε, αλλά και δρούμε. Και συζητάμε και δρούμε. Για να προσελκυσθεί καινούργιος κόσμος στον αγώνα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι πολύ σημαντικό να ανοίξει η συζήτηση για την επικαιρότητα του σοσιαλισμού, τον επαναστατικό μετασχηματισμό της κοινωνίας, την εργατική επανάσταση. Ιδιαίτερα σήμερα, που βλέπουμε τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, το στρατιωτικό σκέλος της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης να σφάζει λαούς στη Μέση Ανατολή και στην Ασία. Πιστεύετε ότι το αντικαπιταλιστικό κίνημα που γεννήθηκε στο Σιάτλ πριν δύο χρόνια και στη Γένοβα έδειξε τη δύναμή του; Εχει να παίξει ρόλο στην ανατροπή του καπιταλισμού;
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Κατ’ αρχήν να πω ότι το ΚΚΕ χαιρέτισε αυτά τα κινήματα και αυτά που λέγονται, ότι το έκανε εκ των υστέρων, δεν είναι σωστά. Εμείς ξέραμε από την πρώτη στιγμή ότι στο κίνημα στο Σιάτλ συμμετείχε και το Κομμουνιστικό Κόμμα των ΗΠΑ και άλλες δυνάμεις, δηλαδή είχαμε εικόνα γι’ αυτό το κίνημα. Βεβαίως, αλλιώς αντιδράς όταν ένα κίνημα γίνεται στην Ευρώπη, αλλιώς όταν ένα κίνημα γίνεται τόσο μακριά σου. Εχεις άλλες επικοινωνίες. Ωστόσο εμείς χαιρετίσαμε και μάλιστα ακόμα στο 16ο Συνέδριό μας είχαμε ολόκληρο κεφάλαιο γι’ αυτό το κίνημα, πριν γίνει η Γένοβα, πριν γίνει το Νταβός κλπ.
Ποια είναι η γνώμη μας; Δεν είναι τυχαίο ότι αναπτύχθηκε αυτό το κίνημα. Δείχνει μια ωρίμανση. Μια ωρίμανση λαών, εργαζομένων. Είναι αυτό που εμείς πάντα πιστεύουμε. Το κίνημα δε δημιουργείται, γιατί εμείς το αποφασίζουμε. Εχει αντικειμενικά χαρακτηριστικά. Οι κομμουνιστές είναι μπροστάρηδες, το προβλέπουν, ενισχύουν τις τάξεις του, ανοίγουν δρόμο.
Το κίνημα ξεκίνησε. Μετέχουμε σε αυτό. Εδώ, κατά τη γνώμη μου, θέλει μια προσοχή. Εχει βεβαίως δυνάμεις που είναι αντικαπιταλιστικές. Εχει δυνάμεις που είναι αντιιμπεριαλιστικές, χωρίς όμως να συνειδητοποιούν ότι το αντιιμπεριαλιστικό είναι και αντικαπιταλιστικό ταυτόχρονα. Το αντιιμπεριαλιστικό το βλέπουν περισσότερο ως αντιαμερικανικό. Οτι η ΕΕ είναι πιο καλή από τις ΗΠΑ. Ή, υπάρχουν άλλες δυνάμεις, οι οποίες είναι δυνάμεις που θέλουν το σοσιαλισμό. Εχει μια ποικιλία αυτό το κίνημα. Υπάρχουν δυνάμεις, που είναι μεν αντικαπιταλιστικές, αλλά δεν είναι και σοσιαλιστικές, δεν είναι και υπέρ του σοσιαλισμού. Είναι δυνάμεις, και δεν είναι μικρές αυτές οι δυνάμεις, οι οποίες υποστηρίζουν την άποψη ότι ο καπιταλισμός μπορεί να εξανθρωπιστεί. Οτι μπορεί να γίνουν μερικές ρυθμίσεις, ο φόρος Τόμπιν κλπ. ή κάποια φτιασιδώματα, σα να βάλουμε λίγο παραπάνω μέικ-απ, πάλι η ρυτίδα δεν εξαφανίζεται. Κάπως έτσι και ο καπιταλισμός μπορεί να εξανθρωπισθεί.
Μερικές από αυτές τις δυνάμεις αυτών των κινημάτων στηρίζονται από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Και χρησιμοποιούν αυτά τα κινήματα σε αντίθεση προς τις ΗΠΑ, στο παζάρι που κάνουν μεταξύ τους. Υπάρχουν και κινήματα που μπορεί να τα στηρίζουν οι Αμερικανοί κατά των Ευρωπαίων. Είναι δηλαδή ένα πολύχρωμο κίνημα. Εμείς μετέχουμε και θεωρούμε ότι πρέπει να αυξηθεί η συμμετοχή σ’ αυτά τα κινήματα, αλλά και ότι ταυτόχρονα πρέπει να υπάρχει και διαπάλη και επαγρύπνηση για να μη ρυμουλκηθεί αυτό το κίνημα με τις φιλοκαπιταλιστικές δυνάμεις.
Τέλος να ξεκαθαρίσουμε και το εξής: Αυτό το διεθνοποιημένο κίνημα, μπορεί να παίξει ρόλο, εάν ταυτόχρονα έχει εθνικά πόδια. Και μάλιστα σε εθνικό επίπεδο να μαζικοποιείται το κίνημα, να τροφοδοτεί το διεθνές. Το διεθνές να ασκεί επιρροή στο εθνικό και να υπάρχει μια τέτια αλληλοτροφοδότηση, όπου η βάση και τα πόδια είναι το εθνικό πεδίο πάλης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η επανάσταση που θα οδηγήσει στη συγκέντρωση των μέσων παραγωγής από το λαό για να φτάσει μέχρι τη λαϊκή οικονομία είναι κάτι εφικτό; Αρκεί η ιδεολογική προετοιμασία σε θεωρητικό επίπεδο; Σαφώς όχι. Πώς όμως θα γίνει και πρακτικό με βάση τις υπάρχουσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες;
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Λέμε και πάλι, ότι ο σοσιαλισμός είναι το διάδοχο σύστημα του καπιταλισμού. Ο καπιταλισμός δεν μπορεί να είναι αιώνιος. Αυτά τα ερωτήματα που γίνονται τώρα, γίνονταν και στις αρχές του αιώνα για το σοσιαλισμό. Δεν είναι καινούργια.
Ο σοσιαλισμός έζησε 70 χρόνια. Από 40 ως 70 χρόνια. Και αν έχουν γίνει πάρα πολλά πράγματα και υπάρχουν πολλές κατακτήσεις, που είναι παρακαταθήκες στην ανθρωπότητα, οι κατακτήσεις αυτές κυρίως υπάρχουν γιατί υπήρξε και το σοσιαλιστικό σύστημα που ενέπνευσε, που επηρέασε, όπως και το εργατικό κίνημα στις καπιταλιστικές χώρες.
Πώς προετοιμάζεται το κόμμα; Πώς βάζει το ζήτημα στην Ελλάδα; Βάζει το ζήτημα με τη στρατηγική της συγκρότησης του λαϊκού μετώπου, της λαϊκής εξουσίας, της λαϊκής οικονομίας. Αυτό έχει και τη μελετητική του πλευρά και την πλευρά της συμμαχίας και την πρακτική πάλη και τη σύγκρουση. Αυτός είναι ο δρόμος προετοιμασίας για το σοσιαλισμό.
Θα μου πείτε. Μα το μέτωπο θα γίνει για να πάμε στο σοσιαλισμό; Εμείς λέμε ότι μέσα στο μέτωπο θα μετέχουν δυνάμεις που δε συμφωνούν με το σοσιαλισμό ή και δεν τον θέλουν. Συμφωνούν, όμως, ότι πρέπει να γίνει μια ριζική αλλαγή στο επίπεδο της εξουσίας, να υπάρχει μια λαϊκή εξουσία. Για εμάς, θα εκφράζει την επαναστατική αντίληψη για το σοσιαλισμό. Αλλοι, μπορεί να θεωρούν ότι θα είναι κάτι άλλο. Μέσα στην πορεία της πάλης θα διευκρινιστούν αυτά τα θέματα και θα τα λύσει ο συσχετισμός δύναμης.
Αρα σήμερα, έχει μπει η αναγκαιότητα, η επικαιρότητα του σοσιαλισμού. Οχι μόνο αντικειμενικά αλλά και μέσα από τη συζήτηση που κάνει το Κομμουνιστικό Κόμμα. Και θα γίνεται ακόμα περισσότερη με τη συγκρότηση του μετώπου.
Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας, γνωρίζοντας ότι η επόμενη δεκαετία θα φέρει τέτια γεγονότα στην επιφάνεια, που ίσως μπει το ζήτημα, μήπως τα γεγονότα είναι τέτια και εμείς βρεθούμε απροετοίμαστοι; Οχι ως Κόμμα, μιλάμε γενικότερα ως εργατικό κίνημα. Μήπως υπάρχει αυτός ο κίνδυνος; Γιατί πρέπει να συζητάμε πόσο πίσω είναι τα πράγματα; Μήπως πρέπει να συζητάμε πόσο πρέπει εμείς να ωριμάσουμε και να είμαστε έτοιμοι ως Κόμμα και ως πρωτοπορία του κινήματος; Μήπως δηλαδή έχουμε τέτια όξυνση των αντιθέσεων και εμείς ιδεολογικά, πολιτικά, ως ικανότητα, ως επάρκεια δεν είμαστε όπως ήταν το κόμμα των Μπολσεβίκων το ’17; Μήπως αυτή πρέπει να είναι περισσότερο η αγωνία μας;
Αυτή η αγωνία δε μας βγάζει καθόλου από τους καθημερινούς αγώνες. Αλλά αν σκεφτόμαστε μόνο τους καθημερινούς αγώνες και δε σκεφτόμαστε την ετοιμότητά μας για το αύριο, τότε δε θα τα βγάλουμε πέρα ούτε στους καθημερινούς αγώνες. Και θα φάμε μία μεγάλη καρπαζιά αύριο. Θα σταθούμε κατώτεροι των περιστάσεων.
Να ένα παράδειγμα. Μετά τη νίκη των δυνάμεων της Αντίστασης, το ’44, αποδείχτηκε ότι και το Κόμμα και το ΕΑΜ δεν είχαν ετοιμαστεί για τα μετά την απελευθέρωση. Και έγιναν θεμελιακά λάθη. Και τότε μεν το Κόμμα ήταν ένα μικρό κόμμα χτυπημένο, διαλυμένο σε πολλές περιπτώσεις που απότομα έγινε ο ηγέτης μιας μεγάλης αντίστασης και ενδεχομένως δεν είχε το θεωρητικό μπόι και την πείρα να λύσει αυτό το ζήτημα. Αλλά σήμερα τι θα πούμε; Οτι είμαστε άπειροι; Ε, όχι σύντροφοι. Δε θα δικαιολογούμαστε.
Επομένως πρέπει να ανοίξουμε τη συζήτηση στη διέξοδο, στη ριζική αλλαγή, που για μας είναι ο σοσιαλισμός για άλλους μπορεί να είναι κάτι άλλο, αλλά προς τα εκεί πρέπει να πάμε το πράγμα. Από αυτή τη σκοπιά πρέπει να απαντήσουμε και στα θέματα των ΑΕΙ, των ΤΕΙ, των εργασιακών σχέσεων. Από τη σκοπιά του κομμουνισμού πρέπει να λύνουμε τα προβλήματα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, από τη σκοπιά, ας το πω λίγο σχηματικά, του σοσιαλισμού πρέπει να απαντάμε στα προβλήματα του σήμερα. Μη φανταστείτε ότι αυτό μας κάνει αβαγκαρντιστές και βολουνταριστές και αφελείς. Οχι. Θα μας κάνει πιο ικανούς να απαντάμε στο σήμερα, να κάνουμε συμμαχίες, να ελισσόμαστε, δίχως να μπερδεύουμε τα πράγματα. Ο καπιταλισμός είναι ισχυρός, αλλά είναι και ξεπερασμένος.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε μία συγκυρία όπου η αστική ιδεολογία έχει περικυκλώσει ασφυκτικά κάθε πολιτική, ιδεολογική αναφορά στην επαναστατική ιδεολογία του μαρξισμού-λενινισμού και της χειραφέτησης από τα δεσμά της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, το κομμουνιστικό κίνημα δεν μπορεί με απλές επικλήσεις, τύπου έγιναν λάθη, να απαντήσει πραγματικά στις προκλήσεις των καιρών.
Θα πρέπει λοιπόν να απαντήσει σε ένα σχήμα ευρέως διαδεδομένο στους κόλπους της παραδοσιακής Αριστεράς, ένα σχήμα στην ουσία του οικονομίστικο, που αντιλαμβάνεται τις καπιταλιστικές σχέσεις εκμετάλλευσης ως απλά ζήτημα ιδιοκτησίας των παραγωγικών δυνάμεων και ανάπτυξής τους. Αντιλαμβάνεται ουδέτερα τους μηχανισμούς χωρίς ταξικό προσανατολισμό στους κρατικούς θεσμούς, στην επιστήμη. Αν δεν κατανοηθεί ότι ο καπιταλισμός διαθέτει ένα σύνθετο πλέγμα εκμετάλλευσης, ιδεολογικό, πολιτικό, θεωρητικό, στο οποίο συνολικά πρέπει να απαντάει η Αριστερά, τότε τα ποδάρια θα είναι πολύ κοντά.
Εκεί στηρίζεται και η κριτική μας σε λογικές οικονομίστικες, που βάζει σήμερα η Πανσπουδαστική, που συνεργάζεται με το καθηγητικό κατεστημένο, συμμετέχει στη Διοίκηση, καλεί να γίνουμε καλοί επιστήμονες, ειδικευμένοι.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Απορρίπτουμε αυτή την αντίληψη, ότι αντιμετωπίζουμε το σοσιαλισμό οικονομίστικα και μόνο ως πρόβλημα ιδιοκτησίας.
Καταρχήν τι σημαίνει σοσιαλιστική επανάσταση; Να πάρεις τα μέσα παραγωγής από τους πανίσχυρους καπιταλιστές οι οποίοι δεν είναι ένας, ένας καπιταλιστής. Είναι τα πυρηνικά, είναι οι ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί, τα πάντα. Μη φανταστείτε ότι είναι να βρω τον εργοδότη, που σήμερα δεν είναι ένας εργοδότης, είναι μία πολυεθνική, ένα διεθνικό μονοπώλιο, και να του πω «περάστε έξω κύριε ιδιοκτήτα, τώρα αναλαμβάνω εγώ». Σοσιαλιστική επανάσταση είναι να τσακίσεις το κράτος των μονοπωλίων. Να τσακίσεις τους μηχανισμούς τους, να αντιμετωπίσεις την επέμβαση του αντίπαλου. Εμείς, μιλώντας για τη σοσιαλιστική επανάσταση, δε διστάζουμε να πούμε και ποιες θυσίες θα χρειαστούν. Θα αντιμετωπίσεις ακόμα και τον ιμπεριαλιστικό στρατό. Οικονομίστικη αντίληψη είναι αυτή; Να πάρεις τα μέσα παραγωγής στα χέρια σου, δηλαδή την καρδιά του καπιταλιστικού συστήματος, να την πάρεις και να τη φέρεις σε κίνηση εσύ. Δε θέλεις να την καταστρέψεις. Δεν καταστρέφεις την παραγωγική βάση του καπιταλισμού. Τις καπιταλιστικές σχέσεις καταστρέφεις. Αυτό είναι οικονομίστικο; Δεν είναι οικονομίστικο. Και επάνω σε αυτή τη βάση μελετάμε και την πλευρά, πώς η δικτατορία του προλεταριάτου συνέβαλε στη μελέτη και εφαρμογή των νόμων της σοσιαλιστικής οικονομίας.
Οι εμπορευματοχρηματικές σχέσεις, ο νόμος της αξίας, αυτά τα ζητήματα δεν είναι στενά οικονομικά μεγέθη. Εχουν να κάνουν με τις σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής. Δεν είναι μόνο οικονομικές σχέσεις, είναι κοινωνικές, είναι πολιτικές. Και με αυτή την έννοια λέμε, ότι τα προβλήματα της οικονομίας, οι παραγωγικές σχέσεις, είναι η βάση και για όλες τις άλλες και για τα θέματα δημοκρατίας. Και με αυτή την έννοια δεν είναι οικονομίστικο να βγουν συμπεράσματα γύρω από αυτά τα πράγματα.
Τι απορρίπτουμε εμείς; Την άποψη που λέει ότι σοσιαλισμός ίσον γραφειοκρατία, κατάργηση της δημοκρατίας, συγκεντρωτισμός. Αυτά τα πράγματα απορρίπτουμε, τα οποία στην ουσία στρέφονται κατά της εξουσίας της εργατικής τάξης. Αυτές τις επιφανειακές αναλύσεις: Φταίνε οι ηγέτες, οι καριέρες, οι θέσεις. Δηλαδή την εξήγηση των ανατροπών με εντελώς επιφανειακά στοιχεία.
Εμάς μας απασχολεί γιατί έγινε το λάθος. Οχι αν έγινε. Εγινε. Γιατί; Τι ήταν το βαθύτερο; Για να μην το ξανακάνουμε. Αν το βάλουμε σε θέματα ηθικής, δε βγαίνει τίποτα. Ή σε θέματα συγκεντρωτισμού. Τι θα πει συγκεντρωτισμός; Τι θα πει συγκεντρωτισμός και τι θα πει αποκέντρωση; Αυτά είναι σχετικά πράγματα. Και συγκεντρωτισμός χρειάζεται και αποκέντρωση. Απ’ όλα. Και μπορεί να έχεις συγκεντρωτισμό, που να αδυνατίζει το κέντρο και να έχεις και αποκέντρωση που να μη λειτουργεί ως αποκέντρωση.
Δε θα συμφωνήσω καθόλου ότι βάζουμε το θέμα οικονομίστικα. Και να πω και κάτι; Η δυσαρέσκεια του λαού αγαπητοί σύντροφοι ήταν πάνω σε οικονομικά ζητήματα. Και μην το υποτιμάμε. Αυτά τα περί δημοκρατίας, είναι αβάσιμα. Η δημοκρατία έχει σχέση καταρχήν και με το πώς ζεις. Πότε, ποιοι έκαναν συλλαλητήρια; Τριάντα χιλιάδες άνθρωποι που ζητούσαν διαβατήριο να πάνε στη Δύση. Υπήρχαν και περιορισμοί σε αυτό το θέμα. Σαφώς, κακώς πιθανά. Ενώ σε άλλα είμαστε μπόσικοι, ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στο λάδι. Βεβαίως, υπήρχαν περιορισμοί. Δυσαρεστούσε και αυτό. Αλλά το κύριο είναι γιατί ο κόσμος δεν υπερασπίστηκε το σύστημα. Τα περί δημοκρατίας είναι η εύκολη εξήγηση. Τώρα έχουν δημοκρατία; Τους αρέσει αυτή η δημοκρατία;
ΕΡΩΤΗΣΗ: Χαρακτηρίσατε τα γεγονότα του 1989-‘91 ως απρόβλεπτα. Υπήρχαν όμως σοβαρές ενδείξεις αλλοίωσης του σοσιαλισμού. Θεωρίες περί παλλαϊκού κράτους, ειρηνικής συνύπαρξης, μεταλλάξεις στον τομέα της οικονομίας κλπ. Ολα τα παραπάνω δεν οδηγούσαν τους κομμουνιστές σε ανησυχία για το μέλλον του σοσιαλισμού; Γιατί οι ανατροπές ξάφνιασαν το ΚΚΕ; Δεν ήταν φυσικό επακόλουθο μετά από τόσες απαράδεκτες υποχωρήσεις;
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Νομίζω θα καταλάβετε, όσοι δε μας ξέρετε καλά, ότι είμαστε ειλικρινείς. Ναι, το αναγνωρίζουμε: Δεν προβλέψαμε. Δεν κάνουμε σαν μερικούς που λένε τα προβλέψαμε. Ποιος τα είχε προβλέψει αυτά; Κανένας. Μεμονωμένοι άνθρωποι μπορεί να πρόβλεπαν. Αν και δεν είχαν προβλέψει ακριβώς τη φύση του προβλήματος. Κριτική γινόταν. Αλλά εγώ δεν ξέρω κάποιους να πρόβλεψαν τη νίκη της αντεπανάστασης. Την πρόβλεψαν οι αντίπαλοι, είναι αλήθεια, γιατί ήταν μέσα στο παιχνίδι. Εδώ, αγαπητοί φίλοι και σύντροφοι, δεν πρόβλεψαν αυτά τα πράγματα τα ίδια τα κόμματα εξουσίας. Δεν πήραν μέτρα. Δεν τα πρόβλεψαν άλλα μεγαλύτερα κόμματα που αν θέλετε και ως κόμματα και ως χώρες έπαιζαν μεγάλο ρόλο στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα. Και έχετε απαίτηση, το ΚΚΕ μόνο του, να σηκώσει όλο το βάρος; Ενα κόμμα σε μία μικρή χώρα, ένα μικρό κόμμα και ένα μικρό κίνημα, να τα προβλέψουμε όλα; Ενα κόμμα, που τον περισσότερο χρόνο της ζωής του ήτανε παράνομο, δεν είχε οργανώσεις μέσα στην ελληνική κοινωνία, δεν είχαμε την «πολυτέλεια» των μελετών, είχαμε κενά, σοβαρά κενά στη μελέτη της ελληνικής κοινωνίας;
Ναι, βγήκαν μερικοί και λένε «τα προβλέπαμε». Λένε ψέματα. Ποιοι τα λέγανε; Για να δούμε ντοκουμέντα κομμάτων. Ποιοι τα λέγανε; Πρόβλεπαν οι εχθροί του σοσιαλισμού, βεβαίως. Και εμείς προβλέψαμε την ανατροπή του καπιταλισμού και την προβλέπουμε και τώρα ότι θα γίνει, έστω και αν δε γίνεται άμεσα.
Ελλείψεις και αδυναμίες βλέπαμε. Μας δίνανε ορισμένες απαντήσεις. Είπα και στην αρχή, ότι είχαμε και εμείς χαμηλό θεωρητικό πολιτικό επίπεδο. Πέρα από τα άλλα κουσούρια που αντικειμενικά είχαμε. Γι’ αυτό είπαμε: το δίδαγμα είναι: Γνώση, γνώση, γνώση και ανάπτυξη της θεωρίας.
Δεν αρκεί να τρέχουμε σύντροφοι και συντρόφισσες, μόνο για να κολλάμε αφίσες. Δεν είναι υποτίμηση αυτό. Ο κομμουνιστής πρέπει να συνδυάζει την πρακτική με τη θεωρητική δουλειά. Και όχι να έχουμε τα θεωρητικά στελέχη και από την άλλη όσους κάνουν την πρακτική δουλειά. Είχαμε στο Κόμμα μία τέτια διαίρεση. Πρέπει να έχουμε μαζικά, πολλά στελέχη πολιτικά, θεωρητικά μορφωμένα. Οχι πέντε μορφωμένοι και δέκα όχι. Γιατί σε μια τέτια περίπτωση θα υπάρχει η εξουσία των στελεχών. Γιατί όταν τη γνώση στο Κόμμα την κατέχουν λίγοι αποκτούν εξουσία ακόμα και αν δεν έχουν αυτή την πρόθεση. Αν δηλαδή σε μία κολλεκτίβα υπάρχουν τρεις που ξέρουν πολλά και όλοι οι άλλοι όχι, τους τρεις, κι αν ακόμα είναι οι πιο καλοί σύντροφοι, αντικειμενικά οι άλλοι θα τους βλέπουν ως κυρίαρχους.
Επομένως, να βγάλουμε αυτά τα συμπεράσματα αλλά όχι και να πάμε στην άλλη άκρη, ότι το ΚΚΕ ήξερε, αλλά τα έκρυβε. Γιατί να τα κρύψουμε; Ναι, ξαφνιαστήκαμε. Ομως, αυτοί οι οποίοι τα ξέρανε όλα και τα προβλέπανε όλα, μιλάω για την Ελλάδα, το πρώτο που έκαναν ήταν να αναθεματίσουν το σοσιαλισμό του 20ού αιώνα. Να πετάξουν και τις ετικέτες, όλη την πείρα και να «περάσουν» την απογοήτευση, τη δυσπιστία και τη λαθολογία σε προοδευτικούς ανθρώπους. Εμείς τι κάναμε; Εμείς είπαμε δεν τα περιμέναμε βρε παιδιά! Αλλά να σκεφτούμε τι έφταιξε. Και υπερασπιστήκαμε το σοσιαλισμό και θα δούμε πού έγινε το λάθος για να μην ξαναγίνει. Νομίζω ότι αυτή ήταν θαρραλέα και έντιμη στάση. Και ανοίγουμε και το ζήτημα της βαθύτερης μελέτης. Τι να πούμε; Να πετάξουμε και εμείς λάσπη; ΄Η να πούμε και το άλλο: για όλα φταίει το ΚΚΣΕ, η Σοβιετική Ενωση;
Ας πάρουμε και μια άλλη πλευρά. Μέσα στο διεθνές κομμουνιστικό κίνημα δεν υπήρχαν προβλήματα; Αυτοί που κατηγορούν το ΚΚΣΕ, δεν άσκησαν πίεση στα κομμουνιστικά κόμματα εξουσίας; Δεν άσκησαν πίεση κομμουνιστικά κόμματα της καπιταλιστικής Δύσης; Καμία πίεση; Τα έχουμε γράψει και πρέπει να μελετηθούν. Μια ζωή ορισμένα κομμουνιστικά κόμματα έκαναν κριτική στο ΚΚΣΕ και στο σοσιαλισμό από θέση ασφάλειας στις χώρες τους και χωρίς να έχουν περάσει τις διώξεις και τα βάσανα που πέρασαν κομμουνιστικά κόμματα μετά το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Εκ του ασφαλούς. Εχοντας υψηλά εκλογικά ποσοστά σε μια συγκυρία, γενίκευαν την πείρα τους για τη σημασία του κοινοβουλευτικού αγώνα και του κοινοβουλευτικού περάσματος. Αυτά, δεν ασκούσαν επίδραση στους κομμουνιστές;
Αν δεχτούμε ότι οι κομμουνιστές είμαστε μια οικογένεια, σημαίνει ότι έχουμε κι εμείς ευθύνη -να τη δεχτούμε- για το πώς βοηθήσαμε τα άλλα κόμματα και το ΚΚΣΕ σε αυτά τα ζητήματα. Με αυτή την έννοια, ναι και εμείς μπορούσαμε να κάνουμε κάτι καλύτερο και να βοηθήσουμε. Να κάνουμε την αυτοκριτική μας.
Είναι πολύπλευρο το ζήτημα και σύνθετο. Δεν είναι τόσο απλό. Εμείς παίρνουμε την ευθύνη μας, αλλά δε θα κάνουμε χαρακίρι. Το λέω γιατί κάποιοι νομίζουν ότι αν απορρίψουμε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση του 20ού αιώνα, υπάρχει ελπίδα να γίνει σοσιαλισμός στην Ελλάδα. Δεν υπάρχει. Χαρακίρι δε θα κάνουμε. Δεν απαντώ στον συγκεκριμένο, που ρώτησε, απευθύνομαι προς τον ταξικό αντίπαλο. Δε μιλώ για τις διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν εδώ.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Συμφωνώ απόλυτα ότι ο σοσιαλισμός είναι επίκαιρος όσο ποτέ άλλοτε. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε πρώτα, τι είναι ο σοσιαλισμός. Θεωρώ ότι η ανάλυσή σας για την πτώση του Ανατολικού Μπλοκ το 1989 δεν είναι επαρκής, γιατί πρώτον δεν εξηγεί πώς τα υψηλά στελέχη του Κόμματος ξεπουλήθηκαν και πότε. Δεν εξηγεί γιατί οι εργάτες δεν υπερασπίστηκαν το σύστημά τους. Αγνοεί τους κλασικούς του μαρξισμού για τη θεωρία τους περί απονέκρωσης του κράτους στο σοσιαλισμό, ενώ αντίθετα αυτό γιγαντώθηκε στη Σοβιετική Ενωση.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Πρέπει να κάνουμε πολύωρη συζήτηση γι’ αυτά. Εγώ θα έλεγα να διαβάσετε τα κείμενά μας, εσείς που κάνατε αυτή την ερώτηση. Δε σημαίνει ότι θα συμφωνήσετε, αλλά τουλάχιστον να μπορείτε να σχηματίσετε μια εικόνα τι λέμε και άρα να μπορείτε να ξέρετε που ακριβώς διαφωνείτε.
Εμείς λέμε ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα απώλεσε εξελικτικά, διαδοχικά μέσα στα χρόνια -αυτά δε γίνονται σε μια μέρα- τον πρωτοποριακό, καθοδηγητικό του ρόλο. Η απώλεια του καθοδηγητικού ρόλου σημαίνει ότι γίνεται και μία πολιτική κακή -να το πω έτσι- στην ανάδειξη στελεχών. Οταν συνολικά το Κόμμα χάσει το ρόλο του, σημαίνει ότι τα στελέχη κακοδιαπαιδαγωγούν τη βάση και η κακοδιαπαιδαγωγημένη βάση αναδεικνύει τη νέα φουρνιά στελεχών, που δε θα είναι και πολύ καλύτερη. Είναι δηλαδή ένα σύνθετο ζήτημα.
Είναι πάρα πολύ φυσικό που το χάλασμα ξεκίνησε από τα στελέχη. Από πού θα ξεκινήσει; Πάντα από τα στελέχη ξεκινάει. Δεν είναι καμιά παρέκκλιση του φαινομένου. Γιατί δεν υπάρχει γενικώς ο λαός. Ο λαός πάντα θα εκφράζεται μέσα από μια πρωτοπορία. Αυτή η πρωτοπορία περιλαμβάνει και τα στελέχη. Το θέμα είναι, πώς λαός - πρωτοπορία δε θα βρίσκονται σε αντιπαράθεση. Να υπάρχει μια σωστή σχέση. Τότε και το χάλασμα των στελεχών θα φαίνεται. Πάντα και στο ΚΚΕ, όταν υπήρχαν προβλήματα, τα στελέχη ευθύνονταν. Αυτό εξηγείται μέσα στη φύση της ταξικής κοινωνίας, αλλά και της σοσιαλιστικής.
Να το ξεκαθαρίσουμε. Μην πάμε ν’ ανοίξουμε με το νου μας καμιά λίστα υπόπτων, προδοτών κλπ. Είναι άλλο πράγμα να πεις ότι αντικειμενικά αυτό ισοδυναμεί με προδοσία κι άλλο πράγμα να μιλήσουμε για προδότες. Θα υπήρξαν και κάποιοι προδότες.
Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι, πως αντιπαλεύεις ιδεολογικά, πολιτικά και πρακτικά την ιδεολογία του οπορτουνισμού. Πώς γνωρίζεις τη θεωρία και πώς την αναπτύσσεις, πως έχεις μέτωπο με τις παρεκκλίσεις. Γιατί το λάθος δεν το κάνεις συνειδητά. Το ΚΚΕ έκανε θεμελιακά λάθη το ’44. Εγιναν από προδοσία; Ξέρετε ότι εκείνη η Κεντρική Επιτροπή που έκανε πολλά λάθη εκείνη την περίοδο, στη μεγάλη της πλειοψηφία έδωσε τη ζωή της; Οτι τα περισσότερα μέλη της εκτελέστηκαν ή σκοτώθηκαν στη μάχη; Δεν ήταν ζήτημα προδοσίας, ήταν ζήτημα επάρκειας. Και οι πιο καλοί κομμουνιστές σε μια δύσκολη στιγμή μπορεί να μην έχουμε την ικανότητα να πάρουμε τη σωστή απόφαση. Γι’ αυτό θα ήθελα να σας παρακαλέσω, να μην εξηγούμε τα πράγματα «ο καλός Γραμματέας» και «ο κακός Γραμματέας», «ο συνεπής», «ο επαναστάτης» και «ο προδότης». Αυτά μπορείς να τα κάνεις σ’ ένα πολύ λεπτομερειακό επίπεδο, όταν θα γίνεται κριτική των στελεχών.
Η υπόθεση είναι βαθύτερη και αν θέλετε το κλειδί είναι, πώς έγινε αντιληπτή η ίδια η σοσιαλιστική κοινωνία. Το θέμα παλλαϊκό κράτος κλπ., ήταν καίρια ζητήματα που επέδρασαν και στην οικοδόμηση. Αλλά δεν μπορούμε να τα εξαντλήσουμε όλα σήμερα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί όταν μη κομμουνιστικές δυνάμεις π.χ. στο Αφγανιστάν πολεμούν κατά του ιμπεριαλισμού με μορφές που μπορούν και πιστεύουν, γιατί το ΚΚΕ και ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» παίρνουν ουδέτερη θέση. Εννοώ τους Ταλιμπάν.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Δεν είναι σωστό αυτό. Εμείς είμαστε αντίθετοι και με τους Ταλιμπάν και με τους Μουτζαχεντίν. Ξέρουμε ποιοι είναι. Μιλάμε τώρα για πολιτικές δυνάμεις, ηγεσίες, κυβερνήσεις. Γιατί η πάλη που κάνουν σήμερα δεν είναι πάλη για να σώσουν το λαό τους ούτε έχει σχέση με το σοσιαλισμό.
Αστικές κυβερνήσεις και αντιδραστικές κυβερνήσεις έχουν αντιπαλέψει τους ιμπεριαλιστές. Γιατί αυτοί διεκδικούν να έχουν το πάνω χέρι στη χώρα τους και να ασκήσουν τη δική τους αντιδραστική εξουσία. Αλλά θέλουν να έχουν οντότητα. Γιατί ξέρουν ότι οι Αμερικανοί θα τους πετάξουν, θα βάλουν άλλους και θέλουν για λογαριασμό των δικών τους αστικών συμφερόντων, να κυριαρχήσουν.
Επομένως λέμε το εξής πράγμα: Εμείς υπερασπιστήκαμε τον αφγανικό λαό από την ιμπεριαλιστική επέμβαση. Υπερασπιζόμαστε οποιαδήποτε αντίσταση κάνει ο αφγανικός λαός απέναντι σε αυτόν τον πόλεμο και δεν κάνουμε εξυπνάδες με αντιλήψεις του σαλονιού περί των μορφών πάλης, το ξέρετε. Αυτό που λένε «πάλη με ειρηνικά μέσα, με διαβουλεύσεις και συνομιλίες», αυτά είναι αστεία πράγματα. Οι διαβουλεύσεις μπορεί να γίνουν με ειρηνικά μέσα όταν ο νικητής έχει κριθεί στο πεδίο των άλλων μορφών πάλης. Εμείς υπερασπιζόμαστε όλα τα μέσα, με τα οποία παλεύει ο αφγανικός λαός, αλλά δεν μπορούμε να υπερασπιστούμε τους ηγέτες του.
Σήμερα τι άλλο μπορεί να πει κανείς από το ότι πρέπει, μέσα από τον αφγανικό λαό, να βγουν δυνάμεις -δε λέω κομμουνιστικές- που θα ενώσουν το λαό, όχι μόνο εναντίον των Ταλιμπάν και της ηγεσίας των Μουτζαχεντίν αλλά και εναντίον της ιμπεριαλιστικής επέμβασης. Να πουν δηλαδή «τέρμα οι ξένοι». Οχι όπως το λένε οι Μουτζαχεντίν. Οι Μουτζαχεντίν έχουν πλάτες. Εχουν ξένες δυνάμεις. Μη νομίζετε ότι οι Μουτζαχεντίν όταν λένε «δε θέλουμε τους τάδε», δεν είναι συνδεδεμένοι με κάποιους άλλους, επίσης ιμπεριαλιστές ή που φιλοδοξούν να παίξουν μεγαλύτερο ρόλο στην περιοχή.
Μήπως, όταν υποστηρίξαμε το γιουγκοσλαβικό λαό, σήμαινε ότι είμαστε υποστηρικτές της γιουγκοσλαβικής ηγεσίας; Εμείς υποστηρίζουμε τους λαούς και τους αγώνες και όλες τις μορφές πάλης που αυτοί επιλέγουν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αφού η κριτική στα επιμέρους κοινωνικά ζητήματα από τη σοσιαλιστική σκοπιά γίνεται μέσα σε μια κοινωνία με διαφορετική αστική οργάνωση στα θεμελιώδη και αν το έθνος-κράτος ως ελάχιστη πολιτική μονάδα συνεχίζει να κυριαρχεί, μήπως η έμπρακτη κριτική μπορεί στην ιστορική συγκυρία που διανύουμε να λειτουργήσει ως τροχοπέδη για την όποια ανάπτυξη του τόπου; Ελλείψει και ευνοϊκών διεθνών συσχετισμών για το σοσιαλιστικό όραμα, τουλάχιστον στο άμεσο ορατό μέλλον.
Α. ΠΑΠΑΡΗΓΑ: Θέλω να υπογραμμίσω αυτό που ειπώθηκε στην αρχή. Η αναγκαιότητα του σοσιαλισμού πηγάζει αντικειμενικά. Το 18ο αιώνα δε θα έβαζες αυτό το θέμα. Και έχει να κάνει με την εξέλιξη της καπιταλιστικής κοινωνίας. Αυτό είναι σοβαρό θεωρητικό επιστημονικό ζήτημα. Είναι δικαιωμένο και επιβεβαιωμένο.
Αυτό που σήμερα δεν είναι στην ημερήσια διάταξη είναι η σοσιαλιστική επανάσταση. Είδατε το ΚΚΕ να βάζει θέμα, εμπρός να γίνει τώρα η σοσιαλιστική επανάσταση; Βεβαίως δεν είναι στην ημερήσια διάταξη αυτό το θέμα. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις, αυτή τη στιγμή, σοσιαλιστικής επανάστασης.
Η πολιτική γραμμή που βάζουμε είναι η γραμμή του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού μετώπου. Ομως ως Κόμμα θα συνεχίσουμε και θα λέμε πως η πάλη που γίνεται σήμερα -θέλουμε να πείσουμε το λαό, όσους θέλουν, όσοι δεν πείθονται ας έρθουν να παλέψουν σε εκείνα που είμαστε μαζί και ας μην έρθουν στο σοσιαλισμό- η πάλη σου σήμερα, αν θέλεις να έχει σίγουρη, θετική έκβαση και να λύσει τα προβλήματα, πρέπει να βάλεις σαν στόχο το σοσιαλισμό.
Πότε θα πραγματοποιηθεί η σοσιαλιστική επανάσταση δεν το βάζουμε. Αυτό, είναι μέσα στα γεγονότα που θα τα δεις, θα ξετυλιχτούν στη πορεία και εκεί θα καθορίσεις συγκεκριμένα τη στάση σου. Δεν ξέρω σε τι δυσκολεύει αυτό το ζήτημα. Δεν μπαίνει στην ημερήσια διάταξη η σοσιαλιστική επανάσταση.
Είναι επίκαιρος ο σοσιαλισμός. Παλεύεις σήμερα για βαθιές αλλαγές, συγκρούσεις, για λαϊκή εξουσία και εμείς λέμε ότι μέσα σε αυτό το δρόμο της πάλης, μπορεί να δημιουργηθεί επαναστατική κατάσταση και να περάσουμε στο σοσιαλισμό.
Εμείς δεν κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Δεν κάνουμε «σαλάμι» τις θέσεις μας. Γιατί θα φοβηθεί κάποιος; Αν παραιτηθούμε από αυτή τη θέση που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη για να μη φοβηθεί κάποιος, τότε θα σημαίνει ότι φοβόμαστε εμείς. Και τότε δεν πρόκειται να ικανοποιηθούν ούτε τα άμεσα ζητήματα.
Ο αγώνας πρέπει να πατάει στα αντικειμενικά δεδομένα. Το αποτέλεσμα καθορίζεται από το συσχετισμό δύναμης, αλλά και ο συσχετισμός δύναμης δε θα αλλάξει ποτέ, αν δε ζυμώνεις κάποιες ιδέες και δεν κάνεις και πρακτική δουλειά γι’ αυτές. Τότε δε μας μένει τίποτα άλλο, παρά να μιλήσουμε για τον ανθρώπινο καπιταλισμό, για τον τρίτο δρόμο, για την παγκοσμιοποίηση και να γίνουμε το πολύ-πολύ λίγο Τσοχατζόπουλοι στη θέση του Τσοχατζόπουλου. Δεν υπάρχει άλλη λύση. Αλλη εγώ δε βρίσκω. Ή θα πάμε με τη Νέα Δημοκρατία κατά του ΠΑΣΟΚ ή με το ΠΑΣΟΚ κατά της Νέας Δημοκρατίας ή θα γίνουμε λίγο αριστερούληδες του σαλονιού. Είμαστε διδαγμένοι τώρα. Δε γίνεται να συζητάμε για το σοσιαλισμό μεταξύ τυριού και αχλαδιού και στην καθημερινή μας δουλειά να τον κλωτσάμε. Στα μπαρ, στα μπαράκια, είναι της μόδας τώρα ο Μαρξ. Ολοι για να γίνουν λίγο προοδευτικοί βάζουν και ολίγον Μαρξ. Ο Σρέντερ έκανε την προεκλογική του εκστρατεία με τη φωτογραφία του Μαρξ από πίσω του.
Τελειώνοντας θα έλεγα: Συνεχίστε τη συζήτηση και με άλλους συντρόφους και μεταξύ σας και οι ΚΝίτες διαβάστε. Και τα μαθήματα και πολιτική μόρφωση. Είσαστε σε ηλικία που μπορείτε να αφομοιώνετε. Τώρα που διαβάζουμε εμείς κρατάμε πολύ λιγότερα. Εσείς μπορείτε να αφομοιώσετε και επιμένω σ’ αυτό γιατί μία από τις πηγές των λαθών ήταν η λειψή μόρφωση.


Το παρόν κείμενο είναι η ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα και οι ερωτήσεις-απαντήσεις που ακολούθησαν, σε εκδήλωση της Τομεακής Οργάνωσης Φιλοσοφικής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών της ΚΝΕ, στις 21 Νοέμβρη 2001, με θέμα: «Η επικαιρότητα του σοσιαλισμού».

Ο καλυτεροχειρότερος

 Ο καλυτεροχειρότερος

Άρτος και θεάματα για την αστική δημοκρατία σημαίνει εκλογές κι αστικό πατατάκι. Κι επειδή ο άρτος δεν μας περισσεύει ακριβώς (για την ακρίβεια ακριβαίνει και διαρκώς μειώνεται), αυξάνονται αντίστοιχα τα κακής ποιότητας εκλογικά θεάματα. Είναι ήδη οι τέταρτες κάλπες, αν δε χάνω κάτι στο μέτρημα, που στήνονται μες στο 15’ και παραλίγο να είχαμε κι άλλη μία,  με την κυβερνητική πλειοψηφία να ψαλιδίζεται επικίνδυνα.

Το παρελθόν τέτοιων εσωκομματικών εκλογών έχει προσφέρει αρκετές σημαντικές ή λιγότερο σοβαρές στιγμές, κυρίως πράσινης απόχρωσης. Από την οριακή εκλογή του Σημίτη το 96’, μετά την ιστορική σύσκεψη των Δολιανών, έναντι του Τσοχατζόυπουλου, που εκπροσωπούσε θεωρητικά το «παλιό, καλό ΠαΣοΚ», πριν καταλήξει στη φυλακή. Στο αμερικάνικο σόου του ΓΑΠ, χωρίς αντίπαλο, με τα δίευρα, που ήταν ζήτημα τελικά αν το έδινες για να ψηφίσεις, ή το έπαιρνες για να έχεις κάποιο κίνητρο. Και την εκλογή της Φώφης, που έγινε μεταξύ συγγενών και φίλων.

Με ενδιάμεσο σταθμό, το ντέρμπι ΓΑΠ-Μπένι, που έδωσε και τα πιο ωραία στιγμιότυπα. Με το Βενιζέλο να μην περιμένει καν να κρυώσει το πτώμα της εκλογικής ήττας, για να θέσει ταπεινά την ίδια κιόλας βραδιά τον εαυτό του στην υπηρεσία της παράταξης, να του ρίχνουν καφέδες μερικές μέρες αργότερα, και να χάνει πανηγυρικά, παρά (ή μάλλον ακριβώς γι’ αυτό) την καθολική στήριξη του Μέγκα κι άλλων αστικών ΜΜΕ. Αυτή ήταν η πρώτη φορά (από μια σειρά αντίστοιχες περιπτώσεις τα επόμενα χρόνια) που επιβεβαίωσε το συμπέρασμα πως η προκλητική στήριξη από τα παπαγαλάκια του συστήματος μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ στον ευνοούμενο και να αποδειχτεί ευλογία για τον αντίπαλο, που θα βρεθεί στο στόχαστρό τους.
Από τότε μας έχει μείνει, με το Λαϊκό Στρώμα, και η τάση να τρολάρουμε μετά από ένα άσχημο αποτέλεσμα, για να το διασκεδάσουμε. Φαντάσου πχ το 12’, μετά από το 4,5%, να έβγαινε ο (ποιος; ποιος; έλα ντε… ας πούμε ο…) Πετρόπουλος και να έλεγε ότι θέτει τον εαυτό του στην υπηρεσία του κόμματος. Η διαφορά είναι πως αυτός πιθανότατα θα έτρωγε βροχή καφέδες την ίδια κιόλας στιγμή, ενώ το ευρύ κοινό θα αναρωτιόταν ποιος ακριβώς είναι.

Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με το σημερινό φιάσκο της ΝΔ και την αναβολή των εκλογών της, λόγω τεχνικού προβλήματος. Κλασική περίπτωση βλάβης, που μεταξύ άλλων δείχνει και το θρίαμβο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Πρέπει όμως να διαπιστωθεί με τίνος πρωτοβουλία διεκόπη η διαδικασία, για να του επιβληθεί η προβλεπόμενη ποινή από το καταστατικό (αφαίρεση ψήφων ή βαθμών, προεκλογική συγκέντρωση κεκλεισμένων των θυρών, κτλ) και πότε μπορεί να επαναληφθεί. Όπως δηλ και με το χτεσινό ντέρμπι των αιωνίων, με τα επεισόδια που δεν άφησαν τις ομάδες να φτάσουν καν στο ζέσταμα. Ενώ κι οι προηγούμενες εσωκομματικές εκλογές της ΝΔ είχαν συμπέσει με ντέρμπι ΠΑΟ-Ολυμπιακού. Έτσι που καθίσταται φανερό πως για όλα φταίει το παρακράτος του Βαγγέλα, όποιον από τους δύο κι αν εννοεί κανείς με αυτό –αν και εδώ εμπλέκεται κι ο Παπαμιμίκος.

Συνδετικός κρίκος και στις δύο περιπτώσεις ο Αλαφούζος του Σκάι, του καναλιού που έκανε δική του, εσωτερική υπόθεση τις εκλογές της ΝΔ, κι αν τυχόν είχαν οι δεξιοί κάτι σαν προσυνεδριακό διάλογο, θα έβαζε τους παρουσιαστές και τους δημοσιογράφους του να απαγγέλλουν νυχθημερόν τις κυριότερες τοποθετήσεις. Και το οποίο έκανε χτες μια ιδεολογική υπέρβαση, θεωρώντας υπεύθυνη την υπερβολική αντίδραση των ΜΑΤ και την αστυνομία εν γένει για τη μη διεξαγωγή του αγώνα και την έκταση που πήραν τα επεισόδια. Μια παράμετρος που διέφευγε κατ’ εξακολούθηση από τους ιθύνοντες του καναλιού σε δεκάδες απεργίες και διαδηλώσεις των τελευταίων ετών.

Όσο για τον Αλαφούζο, σκέφτεται σοβαρά την παραίτησή του από τη διοικητική ηγεσία της ομάδας και αν είχε χιούμορ, θα μπορούσε να διενεργήσει εκλογές με ψηφοφορία απ’ τη βάση για την ανάδειξη του διαδόχου, για να μην ξεμείνουμε από αστικό πατατάκι.

Η Νεοδημοκρατική προεκλογική περίοδος είχε δαπίτικη αισθητική, μπόλικη κακογουστιά, που ούτε καν καλτιά δεν τη λες, αρκετή Αμερικανιά (αλλιώς, τι σύγχρονοι δεξιοί θα ‘μασταν;), στιγμές σαν το σποτάκι του Τζιτζικώστα με αθλητική φόρμα –ενώ είναι αμφίβολο αν μπορούσε να βγάλει εκατό μέτρα χωρίς να μπαφιάσει. Ίντριγκα και αλλαξοκωλιές (η Ντόρα πχ δε στηρίζει τον αδελφό της, ενώ ο Βορίδης άφησε τον Άδωνη για να γίνει υποστράτηγος του Τζίτζι), μαχαιριές, μπηχτές κι αλληλοκατηγορίες μεταξύ των συνυποψηφίων. Κι άλλα τέτοια, ηθικά και δεξιά, που πρέπει να τα παρακολουθήσει κανείς συστηματικά, για να διαλέξει τα καλύτερα και να τα αναδείξει, αλλά ομολογώ ότι δε συμπεριλαμβανόταν στα άμεσα ενδιαφέροντά μου.

Αυτό που έχει συνήθως ενδιαφέρον, σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι οι αντιδιαλεκτικές προβλέψεις, όχι ως προς τον τελικό νικητή, αλλά στο ερώτημα: ποιος θα ήταν καλύτερο – προτιμότερο να βγει α. από αστικο-πατατακικής απόψεως β. από τη δική μας σκοπιά –στο βαθμό δηλ που μας αφορά. Με άλλα λόγια, ποιος θα μπορούσε να ξανακάνει τη ΝΔ πρώτη, να διασφαλίσει τη σταθερότητα του αστικού διπολισμού και απ’ την άλλη ποιος θα μπορούσε να την πάει στα τάρταρα και στα πρόθυρα της διάλυσης;

Η αλήθεια είναι πως στο πρώτο ερώτημα δεν είναι καθόλου εύκολη η απάντηση, γιατί έτσι που το πάει η ΝΔ, θα χάνει είκοσι χρόνια σερί από τον Τσίπρα, ό,τι κι αν κάνει η κυβέρνησή του. Το δεύτερο ερώτημα είναι εξίσου δύσκολο να απαντηθεί, γιατί δεν ξέρει τι να πρωτοδιαλέξει κανείς.
Ο Βαγγέλης είναι καλός για τσίπουρα και χαβαλέ, αλλά ως εκεί. Ο… γουρλής Κούλης εκφράζει τον κλασικό φιλελέ, αλλά κουβαλά τη ρετσινιά από το σκάνδαλο της Ζίμενς και τη δημοφιλία των Μητσοτάκηδων. Ο Άδωνης είναι ο περήφανος ακρο-δεξιός που συσπειρώνει το ακροατήριο και τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής. Κι ο Τζίτζι ο απολοτίκ Δαπίτης, που εκφράζει το φρέσκο και την πολιτική σκέψη ενός κατεψυγμένου αρακά.


Αντί επιλόγου, η κε του μπλοκ σκεφτόταν να παραθέσει κάποια αποσπάσματα από ένα βιβλίο του Κοττάκη για το τοτέμ της δεξιάς παράταξης, τον Καραμανλή «off the record». Αλλά έχουμε καιρό μπροστά μας γι’ αυτό…

Τζιχαντιστές: Ποιοι τους δημιούργησαν και τους οργάνωσαν...

 Τζιχαντιστές: Ποιοι τους δημιούργησαν και τους οργάνωσαν...


Οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι» στην Αίγυπτο, άλλη μια
περίπτωση που η θρησκεία είναι το προκάλυμμα για
την εξυπηρέτηση συμφερόντων τμημάτων της αστικής
τάξης που έχουν αναφορά σε συγκεκριμένα
ιμπεριαλιστικά κέντρα

Η σημερινή δράση των τζιχαντιστών του «Ισλαμικού Κράτους» δεν αποτελεί τίποτε το καινούργιο ούτε και στον τρόπο που αξιοποιείται πολύμορφα


Η ιστορία των εκμεταλλευτικών κοινωνιών έχει δείξει ότι οι θρησκευτικές και εθνικές διαφορές και αντιθέσεις, υπαρκτές και υποδαυλιζόμενες, πάντα αξιοποιούνταν με στόχο την προώθηση των συμφερόντων των αρχουσών τάξεων, πολλές φορές αποτελούσαν και τη μορφή με την οποία εκδηλώνονταν ταξικές ουσιαστικά αντιθέσεις. Στην ιστορία του καπιταλισμού και του ιμπεριαλιστικού συστήματος, πολλές φορές ανερχόμενες αστικές τάξεις φόρεσαν το μανδύα της θρησκείας και άλλες τόσες ιμπεριαλιστικές δυνάμεις αξιοποίησαν θρησκευτικές αντιθέσεις προκειμένου να επιβάλουν τους σχεδιασμούς τους σε βάρος των ανταγωνιστών τους. Η περιοχή της Μέσης Ανατολής είναι γεμάτη παραδείγματα. Από τα τέλη του 19ου αιώνα έως σήμερα και την περίπτωση του ISIS. Από την αξιοποίηση κινημάτων με θρησκευτικό χαρακτήρα μέχρι την κατασκευή οργανώσεων αντιδραστικών δολοφόνων όπως αυτές των «Ταλιμπάν» και των Μουτζαχεντίν στο Αφγανιστάν μέχρι τους τζιχαντιστές. Σε ποιο βαθμό αυτές οι δυνάμεις αυτονομούνται από τους κατασκευαστές τους ή συνεχίζουν να λειτουργούν σε συντονισμό είναι σχεδόν αδιάφορο, η ουσία είναι ότι χωρίς ιμπεριαλιστική στήριξη, χωρίς πρόσβαση σε κρατικούς μηχανισμούς αστικών κρατών, η δράση τους δε θα μπορούσε να είχε τέτοιες διαστάσεις.

Συνεπώς, οι πολύκροτοι τζιχαντιστές του «Ισλαμικού Κράτους» που αιματοκυλούν και καταπιέζουν λαϊκές μάζες σε Ιράκ και Συρία, δεν είναι ούτε «καινοφανής», ούτε «πρωτότυπη» ιστορία.

Ο «θρησκευτικός φανατισμός» στην υπηρεσία των ιμπεριαλιστών


Ενα από τα πολλά προπαγανδιστικά σποτάκια του ΙΚ,
μέρος του «παιχνιδιού» της διάδοσης της τρομο-λαγνείας
Ο Αμερικανογερμανός δημοσιογράφος και λέκτορας Πολιτικών Επιστημών, F. W. Engdahl, στο βιβλίο του «Ενας αιώνας πολέμου - Η αγγλοαμερικανική Πετρελαϊκή Πολιτική και η Νέα Τάξη Πραγμάτων» σημειώνει πώς τα συμφέροντα της Βρετανίας στη Μ. Ανατολή γιγαντώθηκαν, όταν οι Βρετανοί αστοί συνειδητοποίησαν ότι το πετρέλαιο ήταν η πηγή ενέργειας του μέλλοντος αντικαθιστώντας τον άνθρακα. Οπως τονίζει, η ιστορία ξεκινά γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα - αρχές 20ού, όταν η Βρετανία συνειδητοποιεί πως δεν έχει, από πρώτο χέρι, πρόσβαση στο πετρέλαιο (την ενεργειακή πηγή του τότε «μέλλοντος», που αντικαθιστά τον άνθρακα της βιομηχανικής αστικής επανάστασης), αφού αναγκάζεται να το προμηθευτεί από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και το Μεξικό. Σύντομα βρίσκεται η «λύση», αφού έπειτα από δαιδαλώδεις ίντριγκες, η Βρετανία εξασφαλίζει δικαιώματα γεώτρησης πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο από τον Πέρση τότε Σάχη Ρεζά Χαν, πληρώνοντας δικαιώματα μόλις 20.000 δολαρίων για εκμετάλλευση ως το 1961.

Παρά την εξασφάλιση του περσικού πετρελαίου, η Βρετανία ένιωσε πως έχανε την κούρσα εξασφάλισης βασικών πετρελαϊκών κοιτασμάτων στη Μέση Ανατολή από τους Γερμανούς, αφού η Γερμανία λίγα χρόνια πριν τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο απολάμβανε οικονομική άνθηση και λόγω της συμμαχίας της με την τότε οθωμανική αυτοκρατορία.
Σύντομα ξεσπά ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, που είχε, μεταξύ άλλων, αιτία τις κόντρες ευρωπαϊκών μονοπωλίων για το μοίρασμα των αποικιών και των αγορών και μέσα σε αυτά και τον έλεγχο των πετρελαϊκών κοιτασμάτων της Μέσης Ανατολής.

Παρ' όλα αυτά, το 1916, Βρετανοί και Γάλλοι αποικιοκράτες σχεδιάζουν και προωθούν την αναχάραξη των συνόρων στην ευρύτερη Μέση Ανατολή, με τη συμφωνία των διπλωματών Σάικς - Πικό, που ουσιαστικά μετέτρεψε σε υποχείριες (από Λονδίνο και Παρίσι) χώρες, περιοχές της θνήσκουσας οθωμανικής αυτοκρατορίας, δημιουργώντας τα θεμέλια για την Ιορδανία, τη Συρία, το Λίβανο, το Ιράκ και το Κουβέιτ, περίπου όπως τις γνωρίζουμε σήμερα. Η μοιρασιά της βρετανο-γαλλικής λυκοσυμμαχίας προς όφελος των μονοπωλίων τους προέβλεπε η Γαλλία να έχει ως προτεκτοράτα τη Συρία και το Λίβανο και η Βρετανία να ελέγχει τα πλούσια πετρελαϊκά κοιτάσματα του Περσικού Κόλπου μέσω Κουβέιτ, Ιράκ και μετέπειτα μέσω Παλαιστίνης και Ιορδανίας. Κάπως έτσι, το 1918 βρίσκει τους Βρετανούς ντε φάκτο «κυρίαρχους» στην ευρύτερη αραβική Μέση Ανατολή...

Η αρχή του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου βρίσκει την Αίγυπτο υπό τον έλεγχο της Βρετανίας για περισσότερα από 30 χρόνια. Μολονότι οι Βρετανοί χρησιμοποιούν το Ισλάμ για να ανατρέψουν τους Οθωμανούς και να δημιουργήσουν προτεκτοράτα στα αποκαΐδια της οθωμανικής αυτοκρατορίας, στην περίπτωση της Αιγύπτου αντιλαμβάνονται ότι το εργαλείο αυτό «δε βοηθά», τουλάχιστον όσο το Λονδίνο ποδηγετεί την περιοχή. Το 1922, οι Βρετανοί ανακαλούν το καθεστώς προτεκτοράτου στην Αίγυπτο, αλλά διατηρούν δικαιώματα πάνω στην «άμυνα» της Αιγύπτου και στην «προστασία των ξένων» εντός αιγυπτιακής επικράτειας, συνεχίζοντας τον έλεγχο της χώρας με άλλα μέσα.

«Αδελφοί Μουσουλμάνοι» με τις ευλογίες του Παρισιού...

Σε αυτό το περιβάλλον όξυνσης της κόντρας των βρετανικών και γαλλικών μονοπωλίων στην Αίγυπτο, γεννιέται το 1928 η οργάνωση «Αδελφοί Μουσουλμάνοι» από τον Αιγύπτιο δάσκαλο στην Ισμαηλία, Χασάν αλ Μπάνα, που κατά δική του ομολογία (!) προχώρησε σε αυτή την απόφαση με την προτροπή έξι στελεχών της Γαλλικής Εταιρείας του Σουέζ... Κοντολογίς, η κόντρα βρετανικών και γαλλικών μονοπωλίων οδήγησε στην ουσία στη δημιουργία της πρώτης ισλαμικής οργάνωσης φανατικών, που προωθούσε την ισλαμική «εκπαίδευση» και «φιλανθρωπικές δραστηριότητες» στο όνομα του Μωάμεθ (ενίοτε με γαλλικά κεφάλαια...), προωθώντας τη μισαλλοδοξία σε βάρος - υποτίθεται - των ξένων κατακτητών, λειτουργώντας στην πραγματικότητα σε βάρος των φτωχών λαϊκών μαζών που παρασύρθηκαν εύκολα από το παραμύθι της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας... Παρ' όλα αυτά, το ίδιο διάστημα, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες καλλιέργησαν επισταμένα τους δεσμούς και τις σχέσεις με τους «Αδελφούς Μουσουλμάνους» στην Αίγυπτο, ώστε να ενημερώνονται για την εντεινόμενη τότε γερμανική παρουσία στη Βόρεια Αφρική και τις κινήσεις των γαλλικών μονοπωλίων...


Συρία, Μάης του 2013. Ο Ρεπουμπλικάνος γερουσιαστής
των ΗΠΑ Τζ. Μακέιν (δεξιά) συναντιέται με τη συριακή
αντιπολίτευση. Ο μετέπειτα ηγέτης του
«Ισλαμικού Κράτους», Χαλίφης Αμπού Αλ Μπαγκντάντι
 (πρώτος από αριστερά)
Και τζιχαντιστές «με τη βούλα» Αμερικανών, Ευρωπαίων και Αράβων ιμπεριαλιστών

Δεν είναι τυχαίο ότι, έναν αιώνα μετά και δη 10 χρόνια μετά τις επιθέσεις της «Αλ Κάιντα» στις ΗΠΑ στις 11 Σεπτέμβρη 2001, με το ξέσπασμα του πολέμου στη Συρία το Μάρτη του 2011 (που είναι σαφώς αποτέλεσμα της ανάμιξης και επέμβασης ξένων ιμπεριαλιστικών δυνάμεων που αξιοποίησαν μεταξύ άλλων αντιλαϊκές πολιτικές του σημερινού Σύρου Προέδρου Μπασάρ Ασαντ), ξένοι αναλυτές αναφέρονται συχνά στη συμφωνία Σάικς - Πικό. Τη συμφωνία που έβαλε τα θεμέλια για τα σύνορα χωρών της Μέσης Ανατολής όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.

Μετά την έναρξη του πολέμου στη Συρία και δη μετά την κατάκτηση εκτενών περιοχών της χώρας και του βορείου Ιράκ τον Ιούνη του 2014 από το πρωτοεμφανιζόμενο τότε «Ισλαμικό Κράτος» του Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκντάντι, πολλοί έσπευσαν να προβλέψουν πως τα σύνορα που χάραξαν οι διπλωμάτες Σάικς και Πικό είναι ζήτημα χρόνου να αλλάξουν. Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως το λεγόμενο «ισλαμικό χαλιφάτο» που έχει δημιουργήσει ο Μπαγκντάντι, με τη στήριξη των δυτικών και αραβικών μυστικών υπηρεσιών, έχει ήδη αλλάξει, εκ των πραγμάτων, (de facto) το χάρτη μίας ζέουσας (για τα ζωτικά συμφέροντα μονοπωλίων Δύσης και Ανατολής που ακουμπούν και πάνω στους περίφημους κινεζικούς εμπορικούς «δρόμους του μεταξιού») περιοχής.

Συνεπώς, με αυτή την έννοια, το γαλλικό εφεύρημα των «Αδελφών Μουσουλμάνων» του Χ. Μπάνα και των τζιχαντιστών του «Ισλαμικού Κράτους» του Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκντάντι, που έφτιαξαν έναν αιώνα αργότερα Δυτικοί, Τούρκοι και Αραβες ιμπεριαλιστές, εκφράζοντας και τμήματα της αστικής τάξης σε Ιράκ και Συρία, έχουν μια συνάφεια (τηρουμένων βεβαίως των ιστορικών αναλογιών).

Πώς δημιουργήθηκαν οι τζιχαντιστές του «Ισλαμικού Κράτους»
Τζιχαντιστής με γαλλικό τουφέκι famas
Οι βάσεις για τη δημιουργία των τζιχαντιστών του ΙΚ τέθηκαν λίγα χρόνια μετά την ιμπεριαλιστική εισβολή του 2003 στο Ιράκ, που έγινε με πρόσχημα την ανατροπή του τότε Προέδρου, Σαντάμ Χουσεΐν (πρώην παλιού σύμμαχου των ΗΠΑ κατά τη δεκαετία του '80). Δίχως την εισβολή των ΗΠΑ και των συμμάχων τους στο Ιράκ, δίχως την πλήρη διάλυση του ιρακινού κράτους και των υποδομών της χώρας και χωρίς τον εξοστρακισμό των Σουνιτών αξιωματούχων του έως τότε κυβερνώντος κόμματος Μπάαθ του Σαντάμ Χουσεΐν, οι τζιχαντιστές δε θα μπορούσαν να δημιουργηθούν ούτε καν ως αποκύημα φαντασίας.

«Συμπτωματικά», ο Αμπού Μπακρ αλ Μπαγκντάντι, Ιρακινός αρχηγός του σημερινού λεγόμενου «Ισλαμικού Κράτους Συρίας - Ιράκ» (που αργότερα μετονομάστηκε σε «Ισλαμικό Κράτος» με προφανή φιλοδοξία την απανταχού εξάπλωσή του...), είχε συλληφθεί από τις αμερικανικές κατοχικές δυνάμεις για «αντίσταση» και είχε κρατηθεί στις φυλακές - κολαστήριο, αλλά και μελλοντικό θερμοκήπιο τζιχαντιστών του Αμπου Γκράιμπ. Στην πορεία, όμως, όπως αποδείχτηκε, ο τότε «αντιστασιακός» αλ Μπαγκντάντι στρατολογήθηκε, εκπαιδεύτηκε και χρηματοδοτήθηκε από τις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ και άλλων αραβικών χωρών (όπως μαρτυρούν προ ολίγων ετών φωτογραφικά τεκμήρια από τις συναντήσεις του με τον Αμερικανό γερουσιαστή και πρώην διεκδικητή της προεδρίας των ΗΠΑ με το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων, Τζον Μακέιν) και αξιοποιήθηκε ποικιλοτρόπως, αρχικά ως μετριοπαθής σουνίτης του πολιτικού Ισλάμ.

Η αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από το Ιράκ από το 2007 έως το 2011 και η αδυναμία των Σιιτών του Ιράκ να ελέγξουν τα κύματα επιθέσεων που εξαπολύουν στρατιωτικοί αξιωματούχοι του πρώην καθεστώτος, δημιουργούν ένα εκρηκτικό περιβάλλον στο οποίο πολλαπλασιάζονται ομάδες καλά εκπαιδευμένων στον ανταρτοπόλεμο Σουνιτών, ανοίγοντας τις πύλες για τη δραστηριοποίηση πυρήνων της «Αλ Κάιντα», που ήταν άγνωστη ως τότε στο Ιράκ. Κοντολογίς, η εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ ανοίγει τις πύλες στην «Αλ Κάιντα», δημιουργώντας, λίγο καιρό μετά, τα πρωτοπαλίκαρα του Αλ Μπαγκντάντι, οι οποίοι έχουν ως τότε ελάχιστη απήχηση στον ιρακινό λαό, ελάχιστα όπλα και καθόλου χρήματα.

Το χάος σε Λιβύη, Μάλι, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία...
Η χαοτική κατάσταση στο Ιράκ συνοδεύεται από την ακόμη χειρότερη κατάσταση που προκαλεί την άνοιξη του 2011 η ιμπεριαλιστική επέμβαση των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ (πλην Γερμανίας) και άλλων δυτικών συμμάχων τους στη Λιβύη, με στόχο την ανατροπή του τότε Προέδρου, Μουαμάρ Καντάφι. Επέμβαση στην οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι πρωτοστάτησε αρχικά η Γαλλία. Οι δυτικοί ιμπεριαλιστές αιματοκυλούν τη χώρα, χρησιμοποιώντας ορδές φανατικών ισλαμιστών μισθοφόρων που εκπαίδευσαν αμερικανικές, δυτικές και αραβικές μυστικές υπηρεσίες (κυρίως από Σαουδική Αραβία και Κατάρ), σε μία προσπάθεια να ξαναμοιράσουν την τράπουλα των λιβυκών κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου προς όφελος των μονοπωλίων τους. Ακυρώνοντας τις συμφωνίες που είχε συνάψει ο Καντάφι, ο οποίος επίσης θεωρούταν σύμμαχός τους από κάποια στιγμή και μετά. Ολοι θυμόμαστε τις επισκέψεις Καντάφι στη Βρετανία, στην Ιταλία και αλλού, λίγο καιρό πριν ανατραπεί.

Οι ορδές μισθοφόρων ανατρέπουν και δολοφονούν τον Μουαμάρ Καντάφι, αλλά σύντομα γίνονται ανεξέλεγκτες, καθώς δολοφονούν, μεταξύ άλλων, το Σεπτέμβρη του 2012, στο αμερικανικό προξενείο της Βεγγάζης, υπό περίεργες συνθήκες, τον Αμερικανό πρόξενο, Κρίστοφερ Στίβενς. Οι ορδές των ισλαμιστών μισθοφόρων που εκπαιδεύτηκαν με κονδύλια των ΗΠΑ δεν μένουν «άνεργες».

Ομάδες τους αναλαμβάνουν δράση στο Δυτικοαφρικανικό Μάλι,
καταλαμβάνοντας στις αρχές του 2012 περιοχές του βόρειου και κεντρικού τμήματος της χώρας σε συνεργασία με ντόπιους ισλαμιστές και αυτονομιστές Τουαρέγκ, δίνοντας το πρόσχημα στη Γαλλία να πραγματοποιήσει το Δεκέμβρη του 2012 τη στρατιωτική επιχείρηση Serval.

Την ίδια περίοδο, ορδές μισθοφόρων που έδρασαν στη Λιβύη και στο Μάλι βρίσκουν «εργασία» στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, ενισχύοντας τους τζιχαντιστές της οργάνωσης Seleko, όταν διακυβεύονται πετρελαϊκά συμφέροντα γαλλικών ενεργειακών μονοπωλίων από αυτά της Κίνας.

Η εκδήλωση, ωστόσο, του πολέμου στη Συρία, τέλος του 2010 - αρχές 2011, αλλάζει τα δεδομένα, όταν στη συνέχεια διαψεύδονται οι αρχικές ελπίδες των Αμερικανών ιμπεριαλιστών πως η ανατροπή της κυβέρνησης του Σύρου Προέδρου, Μπασάρ Ασαντ, θα είναι το ίδιο εύκολη με εκείνη του Μουαμάρ Καντάφι στη Λιβύη ή παρόμοια με την αποχώρηση του Χόσνι Μουμπάρακ στην Αίγυπτο μετά τη λεγόμενη «Αραβική Ανοιξη».

Σχετικά με την «Αραβική Ανοιξη», τις μαζικές λαϊκές κινητοποιήσεις ανατροπής των καθεστώτων σε Συρία, Αίγυπτο, Τυνησία και Λιβύη, είναι πέρα για πέρα σήμερα σαφές πως αποτέλεσε μια διαδικασία ενδοαστικής σύγκρουσης με τη στήριξη ισχυρών καπιταλιστικών κρατών. Αποδείχτηκε ότι κάθε άλλο παρά «άνοιξη» ήταν, αφού ουσιαστικά έστρωσε το έδαφος για τέτοιες δυνάμεις όπως ο ISIS, διαψεύδοντας όσους «έβλεπαν» λαϊκές επαναστάσεις.

Το σχέδιο ανατροπής Ασαντ δε λειτουργεί, καθώς τότε ένας λιποτάκτης στρατηγός του συριακού στρατού που κατέφυγε στο λεγόμενο λεγόμενο «Ελεύθερο Συριακό Στρατό», ομολογεί σε ξένα δίκτυα πως η οργάνωσή του θα χάσει «το πολύ σε ένα μήνα» τον πόλεμο με την κυβέρνηση Ασαντ. Σύμφωνα με αποκαλύψεις μερίδας του αμερικανικού Τύπου, η κυβέρνηση Ομπάμα τον Απρίλη του 2013 δίνει εντολή στη CIA, σε συνεργασία με μονοπώλια της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας και τις μυστικές υπηρεσίες Ισραηλινών, Τούρκων, Σαουδάραβων, Καταριανών, αλλά και ορισμένων Ευρωπαίων, να εκπαιδεύσουν και να εξοπλίζουν με εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια τους τζιχαντιστές του Μπαγκντάντι. Είναι, επίσης, γνωστό ότι ειδικό ρόλο στην εκπαίδευση της συριακής αντιπολίτευσης μέσα στην οποία δρούσε αρχικά ο Μπαγκντάντι και οι δυνάμεις του, είχε η γαλλική Λεγεώνα των Ξένων.

Η επέλαση των τζιχαντιστών σε Ιράκ και Συρία


Το Φλεβάρη του 2014 δημιουργείται και επίσημα το «Ισλαμικό Κράτος Ιράκ και Λεβάντε», το οποίο αρχικά δεν πολεμά το συριακό στρατό αλλά άλλες αντικαθεστωτικές ομάδες του λεγόμενου «Ελεύθερου Συριακού Στρατού» και ισλαμιστές του λεγόμενου «Μετώπου Νούσρα». Η θεαματική είσοδος των τζιχαντιστών του ΙΚ στο βόρειο Ιράκ τον Ιούνη του 2014, η κατάληψη της Μοσούλης και σημαντικών εκτάσεων της Βόρειας Συρίας (συμπεριλαμβανομένων και πολλών πετρελαιοφόρων συριακών περιοχών...) και η αναπαραγωγή βάρβαρων αποκεφαλισμών και άλλων εκτελέσεων αμάχων αλλά και Δυτικών ομήρων από διεθνή δίκτυα μέσω της προβολής βίντεο «χολιγουντιανού» στιλ ρίχνει «νερό στο μύλο» των ιμπεριαλιστών για νέο ρόλο στα πεδία συγκρούσεων Συρίας και Ιράκ.

Τον Αύγουστο και το Σεπτέμβρη του 2014, ο Πρόεδρος Ομπάμα ξεκινά αεροπορικές επιδρομές σε Συρία και Ιράκ, υποτίθεται κατά των τζιχαντιστών, οι οποίοι όμως ζουν και βασιλεύουν με ελάχιστες απώλειες. Το Σεπτέμβρη του 2015 μπαίνουν στο παιχνίδι και οι Ρώσοι, εξαπολύοντας στρατιωτικές αεροπορικές επιδρομές στη Συρία με πρόσκληση της κυβέρνησης Ασαντ και σε συνεργασία με το Ιράκ, το Ιράν, ακόμη και το Ισραήλ...

Οι τζιχαντιστές, στο μεταξύ, παρά τους βομβαρδισμούς Δυτικών και Ρώσων, εξακολουθούν σύμφωνα με προχτεσινά στοιχεία του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών να διαθέτουν πλούτο δισεκατομμυρίων δολαρίων και να παράγουν ημερησίως έως 40.000.000 βαρέλια πετρελαίου, διακινώντας τα λαθραία με τη συνεργασία ξένων πετρελαϊκών εταιρειών μέσω Τουρκίας. Το πόσο ακόμη θα παραμείνουν στην περιοχή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: από τη σύγκλιση ή την αντιπαράθεση των συμφερόντων ξένων μονοπωλίων, τις διαθέσεις και τις αντοχές περιφερειακών και άλλων δυνάμεων, αλλά και την αποφασιστικότητα των βασανισμένων λαών της περιοχής να αντιπαλέψουν τζιχαντιστές και άλλους δυνάστες.

Δέσποινα ΟΡΦΑΝΑΚΗ

Πηγή: Ριζοσπάστης

Απεμπλοκή τώρα από τους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς

Απεμπλοκή τώρα από τους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς



Το ΚΚΕ καταδίκασε τις πολύνεκρες εγκληματικές επιθέσεις στο Παρίσι και εξέφρασε τα βαθιά του συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων και την αλληλεγγύη του στο γαλλικό λαό.
Σήμερα, λίγες μέρες μετά, βλέπουμε πως αυτές οι επιθέσεις, στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, επιδιώκεται να γίνουν το άλλοθι για την παραπέρα ιμπεριαλιστική εμπλοκή στη Συρία και, ταυτόχρονα, για την ενίσχυση της αστυνομοκρατίας, της καταστολής, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας στην Ευρώπη.
Για τις εξελίξεις αυτές, που απαιτούν την επαγρύπνηση των εργαζομένων και την ανάπτυξη της λαϊκής πάλης, γίνεται αναγκαίο να θέσουμε τα εξής:

1. Ο πόλεμος, που εδώ και 5 χρόνια μαίνεται στη Συρία κι έχει στοιχίσει τη ζωή σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, ενώ έχει ξεριζώσει από τις εστίες τους εκατομμύρια άλλους, είναι μέρος της ιμπεριαλιστικής επιθετικότητας και των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Δείχνει πως ο καπιταλισμός, που αυξάνει τα πλούτη μιας «χούφτας» εκμεταλλευτών, «γεννά» την ίδια ώρα κρίσεις, κοινωνικά προβλήματα, τον πόλεμο, την προσφυγιά, με οδυνηρές συνέπειες για εκατομμύρια λαϊκούς ανθρώπους.

Το ΚΚΕ, από την πρώτη στιγμή, κι όταν τα άλλα αστικά κι οπορτουνιστικά κόμματα «πανηγύριζαν» για τη λεγόμενη «Αραβική Ανοιξη», ανέδειξε την καπιταλιστική βαρβαρότητα, πάνω στο έδαφος της οποίας εκτυλίσσεται ο πόλεμος στη Συρία, όπως και την οργανωμένη επιχείρηση επέμβασης των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων των ΗΠΑ, της ΕΕ και των συμμάχων τους στην περιοχή, Ισραήλ, Τουρκίας, Σαουδικής Αραβίας, Κατάρ, Εμιράτων στις εσωτερικές υποθέσεις της Συρίας.

2. Οι στοχεύσεις αυτής της επέμβασης βρίσκονται στην προώθηση του σχεδίου της «Μεγάλης Μέσης Ανατολής», που, όπως έγκαιρα είχαμε τονίσει, αφορά τη διασφάλιση της πρόσβασης των αμερικανικών και ευρωπαϊκών μονοπωλίων στις πηγές Ενέργειας και στα νέα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, τον έλεγχο μιας μεγάλης περιοχής, που αποτελεί «πέρασμα» για το εμπόριο και τις μεταφορές.

Ταυτόχρονα, στοχεύει στην «αναδόμηση» των αστικών καθεστώτων, ώστε να εξασφαλίζεται η κατά το δυνατόν σταθερή βάση για την εξάπλωση των μονοπωλιακών ομίλων στις αγορές της περιοχής.
Τα σχέδια αυτά έρχονται σε σφοδρή αντίθεση με τα μονοπωλιακά συμφέροντα που έχουν στην περιοχή αυτή άλλες δυνάμεις, όπως η Ρωσία, η Κίνα και οι σύμμαχοί τους στην περιοχή.

3. Για τις στοχεύσεις αυτής της επέμβασης χρησιμοποιήθηκε από τους ευρωατλαντικούς ιμπεριαλιστές το λεγόμενο «πολιτικό Ισλάμ», όπως παλαιότερα είχαν χρησιμοποιηθεί οι «Ταλιμπάν» στο Αφγανιστάν, τη δεκαετία του '80. Κατά την εξέλιξη της ιμπεριαλιστικής επέμβασης στη Συρία στηρίχτηκαν, οργανώθηκαν, εξοπλίστηκαν από τους ιμπεριαλιστές διάφορες τέτοιες ομάδες.

Η ιμπεριαλιστική επέμβαση στη Συρία, μαζί με αυτές που είχαν προηγηθεί τα τελευταία χρόνια, όπως η κατοχή του Αφγανιστάν και του Ιράκ, η διάλυση της Λιβύης, είναι που οδήγησαν στο τερατώδες δημιούργημα των δολοφόνων του λεγόμενου «Ισλαμικού Κράτους».

4. Η ρωσική στρατιωτική επέμβαση στην περιοχή, στα τέλη Σεπτέμβρη 2015, ήταν ένα σημάδι της παραπέρα όξυνσης των αντιθέσεων, που διεξάγονται με σφοδρότητα για τον έλεγχο των πρώτων υλών, των δρόμων μεταφοράς των εμπορευμάτων, των μεριδίων των αγορών, την απόκτηση γεωπολιτικών και στρατιωτικών «στηριγμάτων» στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και Μέσης Ανατολής.

Το αιματηρό χτύπημα στο Παρίσι, που αξιοποιείται για την κλιμάκωση της στρατιωτικής επέμβασης της Γαλλίας και άλλων καπιταλιστικών κρατών, μπορεί να έχει τραγικές συνέπειες, όπως να οδηγήσει στο διαμελισμό της Συρίας, ή σε πιο γενικευμένη ιμπεριαλιστική αναμέτρηση, ή σε συμβιβασμό με μια «ειρήνη» ψευδεπίγραφη, με «το πιστόλι στον κρόταφο».
Οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να παρασυρθούν από τα προσχήματα περί «διεθνούς δικαίου», «ανθρωπιστικής κρίσης», «προσφυγικού - μεταναστευτικού ρεύματος», κ.ά., που η κάθε ιμπεριαλιστική δύναμη χρησιμοποιεί για να προωθήσει τα σχέδιά της. Δεν πρέπει να επιτρέψουν να γίνουν τα παιδιά τους «κρέας για τα κανόνια» των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και να χύσουν το αίμα τους για ξένα συμφέροντα, δηλαδή για τα συμφέροντα της μιας ή της άλλης συμμαχίας μονοπωλιακών συμφερόντων.

5. Οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης πρέπει να δουν τι κρύβεται πίσω από το «οπλισμένο χέρι» των δολοφόνων, εκείνους που σχεδιάζουν, συγκροτούν, εξοπλίζουν, χρηματοδοτούν, εκπαιδεύουν και τελικά χρησιμοποιούν αυτές τις δυνάμεις για να τις αξιοποιήσουν στην προώθηση των σχεδίων τους.

Δεν πρέπει να περάσει το κλίμα φόβου, ανοχής στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, στα μέτρα καταστολής κατά των λαών, στο νέο κύμα ξενοφοβίας και ρατσισμού που αναπτύσσεται και καλλιεργούν τα διάφορα αστικά επιτελεία.
Οι εργαζόμενοι πρέπει να απορρίψουν τις θέσεις που προβάλλουν αστικά κόμματα και ΜΜΕ, ακόμη και οι φασίστες της Χρυσής Αυγής, ότι δήθεν «η Ευρώπη δέχεται επίθεση», ότι διεξάγεται «πόλεμος των πολιτισμών ή θρησκειών» και ότι πρέπει όλοι «με εθνική (ή ευρωπαϊκή) ομοψυχία να απαντήσουμε στην επίθεση».
Αυτές οι παραπλανητικές «φιλοδυτικές», «φιλοευρωπαϊκές» και «πατριωτικές» ρητορείες έχουν μία και μόνον αποστολή: Να ποτίσουν τους εργαζόμενους με το «φαρμάκι» του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, για να τους σύρουν στη συνέχεια στη σφαγή για τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων, των ΗΠΑ, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και των συμμάχων τους, που συγκρούονται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου με τα ρωσικά και κινεζικά μονοπώλια και τους συμμάχους τους.

6. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει τεράστιες ευθύνες, γιατί και στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής, όπως και σ' αυτά της εσωτερικής, έχει αρπάξει τη «σκυτάλη» από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, εφαρμόζοντας επικίνδυνη αντιλαϊκή πολιτική.

Πίσω από τη λεγόμενη πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική και την επιδίωξη της γεωστρατηγικής αναβάθμισης υπηρετεί τα συμφέροντα των ελληνικών μονοπωλιακών ομίλων. Διακηρύσσει την πίστη της στις ευρωατλαντικές ενώσεις, που έχουν οδηγήσει σε τόσα δεινά το λαό μας και τη χώρα, σε απώλεια κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ετσι και τώρα παραχωρεί έδαφος, λιμάνια, αεροδρόμια και άλλες υποδομές της χώρας για τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ για τη συνέχιση των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων, ενισχύει ακόμα και τη στρατιωτική συνεργασία με το Ισραήλ, κατά των λαών της περιοχής.
Η κυβέρνηση είναι έκθετη μετά την ομόφωνη απόφαση του Συμβουλίου των υπουργών Αμυνας της ΕΕ, που, με πρόσχημα τη δολοφονική επίθεση στο Παρίσι, ενεργοποίησε το άρθρο 42, παράγραφος 7 της Συνθήκης της ΕΕ (Συνθήκη του Μάαστριχτ), που αναγνωρίζει το θεμελιακό ρόλο του ΝΑΤΟ, δηλαδή τον ηγεμονικό ρόλο των ΗΠΑ, και προβλέπει παροχή στρατιωτικής βοήθειας στην επιχείρηση κλιμάκωσης και γενίκευσης της ιμπεριαλιστικής επέμβασης στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
Ο λαός μας πρέπει να βρίσκεται σε επιφυλακή και για τις εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τα «ανταλλάγματα» που ζητά η Τουρκία από την ΕΕ για τη ρύθμιση του προσφυγικού - μεταναστευτικού προβλήματος, που έχουν σχέση και με την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό, αλλά και τη μόνιμη επιδίωξή της για μορφές «συγκυριαρχίας» στο Αιγαίο, για διεύρυνση των «γκρίζων ζωνών» κ.λπ.
Ταυτόχρονα, ο λαός μας να βρίσκεται σε ετοιμότητα για τις επιπτώσεις από την πολιτική των «κλειστών συνόρων», που εφαρμόζουν κράτη της περιοχής, κάνοντας περισσότερο από ποτέ υπαρκτό τον κίνδυνο εγκλωβισμού εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα.

7. Τώρα πρέπει να δυναμώσει η λαϊκή πάλη ενάντια στη συμμετοχή της χώρας μας στην ιμπεριαλιστική επέμβαση και πόλεμο.

Οι Ενοπλες Δυνάμεις της χώρας να μη διατεθούν στην υπηρεσία των ιμπεριαλιστικών σχεδίων.
Να κλείσουν τώρα όλες οι αμερικανο-ΝΑΤΟικές βάσεις.
Να μη δοθεί καμία διευκόλυνση, καμία υποδομή της χώρας, ως ορμητήριο για επιθέσεις στη Συρία ή σε άλλες χώρες.
Ο λαός μας να αγρυπνά, να μην ανεχτεί κανένα αυταρχικό μέτρο σε βάρος του, στο όνομα της «καταπολέμησης της τρομοκρατίας».
Να μην αξιοποιηθεί η επίθεση για μέτρα κατά των προσφύγων και εγκλωβισμό τους στη χώρα μας.
Ο λαός να απομονώσει τη ναζιστική εγκληματική οργάνωση δολοφόνων της Χρυσής Αυγής, που στηρίζει στρατιωτικές ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και σπέρνει το μίσος ενάντια στους λαούς.
Να γίνει πράξη το λαϊκό σύνθημα «Ούτε γη ούτε νερό στους φονιάδες των λαών».
Να δυναμώσει η λαϊκή πάλη ενάντια στα μονοπώλια και τον καπιταλισμό, για την αποδέσμευση από τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, με εργατική - λαϊκή εξουσία.
ΤΟ ΠΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
20 ΝΟΕΜΒΡΗ 2015

Συνδικάτα - τσιφλίκια της μεγαλοεργοδοσίας

Συνδικάτα - τσιφλίκια της μεγαλοεργοδοσίας
Ενα αποκαλυπτικό παράδειγμα για το πώς διαμορφώνονται οι συσχετισμοί σε μεγάλες δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις

Την ώρα που τα ταξικά σωματεία των εμποροϋπαλλήλων δίνουν τη μάχη της ενημέρωσης και της οργάνωσης των εργαζομένων, ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός δίνει «τα ρέστα του» στη νοθεία για τη διατήρηση των συσχετισμών
Την ώρα που τα ταξικά σωματεία των εμποροϋπαλλήλων δίνουν τη μάχη της ενημέρωσης και της οργάνωσης των εργαζομένων, ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός δίνει «τα ρέστα του» στη νοθεία για τη διατήρηση των συσχετισμών
Ενα από τα βασικά εργαστήρια παραγωγής νόθων αντιπροσώπων σε μεγάλες Ομοσπονδίες, όπως αυτή των Ιδιωτικών Υπαλλήλων, που συμβάλλουν στη γενικότερη διαμόρφωση του συσχετισμού δύναμης στο συνδικαλιστικό κίνημα, είναι τα σωματεία που στήνονται και ελέγχονται από την εργοδοσία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Μια τέτοια περίπτωση είναι το επιχειρησιακό σωματείο στα σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης», που έκανε εκλογές τον περασμένο Σεπτέμβρη, αποκλείοντας μάλιστα προκλητικά το ψηφοδέλτιο της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» (ΔΑΣ - στηρίζεται από το ΠΑΜΕ).
Οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν στις αρχαιρεσίες είναι κομμένες και ραμμένες στην προσπάθεια της εργοδοσίας, σε πλήρη συνεννόηση με τον παλιό και νέο κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό, να διαμορφώσουν πιο ευνοϊκούς συσχετισμούς ενόψει του συνεδρίου της ΟΙΥΕ το 2016.
Για παράδειγμα, η εκλογοαπολογιστική Συνέλευση έγινε σύμφωνα με την απερχόμενη διοίκηση, στις 15 Σεπτέμβρη, χωρίς όμως το σωματείο να έχει βγάλει ανακοίνωση ή να έχει αναρτήσει κάλεσμα, προκειμένου οι εργαζόμενοι να πάρουν μέρος.
Η μοναδική ενημέρωση που ακολούθησε, ήταν η ανάρτηση ενός εκτυπωμένου ηλεκτρονικού μηνύματος στον πίνακα ανακοινώσεων ενός καταστήματος, το οποίο απλά γνωστοποιούσε τις ημερομηνίες των εκλογών. Κι αυτό έγινε μόλις την Παρασκευή 25 Σεπτέμβρη, στις 17.50! Λίγο αργότερα, τα στελέχη της απερχόμενης διοίκησης ανακοίνωσαν ότι οι ημερομηνίες κατάθεσης υποψηφιοτήτων είχαν παρέλθει, χωρίς ποτέ να έχει ανακοινωθεί ο τόπος και ο τρόπος υποβολής των υποψηφιοτήτων, ούτε βέβαια οι σχετικές ημερομηνίες.
Στις προηγούμενες εκλογές του 2012, το συγκεκριμένο «σωματείο» είχε «εγγεγραμμένα μέλη» 2.775 εργαζόμενους από τους οποίους «ψήφισαν» 2.208 εργαζόμενοι και εξέλεξαν για τα συνέδρια της ΟΙΥΕ (έγινε το 2013) 22 αντιπροσώπους και 30 αντιπροσώπους για το Εργατικό Κέντρο Αθήνας. Είναι εμφανής, δηλαδή, ο τρόπος που αξιοποιείται το συγκεκριμένο σωματείο και στη διαμόρφωση των συσχετισμών στο επίπεδο των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Οργάνωση - «φάντασμα» με χιλιάδες «μέλη»
Ωστόσο, το επιχειρησιακό του «Σκλαβενίτη» δεν είναι το μόνο σωματείο που αξιοποιείται από την εργοδοσία και τους συνδικαλιστές της γι' αυτό το σκοπό. Αποκαλυπτικό είναι, επίσης, το παράδειγμα της Ενωσης Υπαλλήλων Εμπορίου - Τροφίμων Σούπερ Μάρκετ Αθηνών και Προαστίων, που έκανε εκλογές «στα μουλωχτά» το Νοέμβρη του 2014.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο σωματείο της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων (ΟΙΥΕ) και ταυτόχρονα την πιο πολυπληθή οργάνωση του Εργατικού Κέντρου Αθήνας (ΕΚΑ). Ο «Ριζοσπάστης» επαναφέρει τα βασικά σημεία του αποκαλυπτικού ρεπορτάζ που είχε κάνει τότε (Δεκέμβρης 2014), αξιοποιώντας και τις καταγγελίες της Πανελλαδικής Γραμματείας Εμπορίου - Υπηρεσιών του ΠΑΜΕ. Σύμφωνα με όσα είχαμε γράψει (24/12/2014):
  • Στις αρχαιρεσίες του συγκεκριμένου σωματείου εμφανίζονται να έχουν ψηφίσει 4.720 άτομα. Στις προηγούμενες εκλογές εμφανίζονταν 4.552 ψηφίσαντες, οι οποίοι εξέλεξαν για τα συνέδρια της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας (2013) 46 αντιπροσώπους και του Εργατικού Κέντρου Αθήνας 61 αντιπροσώπους.
  • Στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση πριν τις αρχαιρεσίες συμμετείχαν 153 (!) εργαζόμενοι, σύμφωνα με το πρακτικό της απόφασης. Την πρώτη μέρα των εκλογών, η Εφορευτική Επιτροπή είχε μητρώο με 7.496 εγγεγραμμένους, ενώ μια βδομάδα νωρίτερα η συνέλευση έγινε με μητρώο 225 μελών «ταμειακά εντάξει». Ούτε λίγο - ούτε πολύ, σε μια βδομάδα «τακτοποιήθηκαν» οικονομικά 7.271 μέλη, δηλαδή 50 μέλη την ώρα, μέρα - νύχτα (!).
  • Οι διευθυντές των καταστημάτων διακινούσαν αιτήσεις εγγραφής στο σωματείο και απευθύνονταν σε εργαζομένους μόνο από συγκεκριμένα καταστήματα του «Σκλαβενίτη». Αλλωστε, η διοίκηση του σωματείου και η εργοδοσία είναι ένα αξεδιάλυτο κουβάρι.
  • Διόλου τυχαία, στις διαδικασίες του εν λόγω σωματείου, τον πρώτο λόγο έχουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Από το συγκεκριμένο σωματείο και τους αντιπροσώπους που εκλέγει, η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύεται σε πρώτη δύναμη στην ΟΙΥΕ. Επίσης, στο τελευταίο συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Αθήνας, από το ίδιο σωματείο η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ είχε 61 αντιπροσώπους (σχεδόν το 1/3 της δύναμής της) και με τον ίδιο τρόπο, οι δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ βγάζουν τρεις έδρες στο ΕΚΑ.
  • Δυο έκτακτα συνέδρια σε ενάμιση χρόνο!
    Σε περίοδο απομαζικοποίησης των σωματείων, το Εργατικό Κέντρο Πτολεμαΐδας παρουσιάζει αύξηση αντιπροσώπων κατά 21!

    Πραγματικό αποκούμπι των εργαζομένων και στην Πτολεμαΐδα είναι τα ταξικά σωματεία της περιοχής
    Πραγματικό αποκούμπι των εργαζομένων και στην Πτολεμαΐδα είναι τα ταξικά σωματεία της περιοχής
    Την περασμένη Πέμπτη και την Παρασκευή, έγινε το έκτακτο συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Πτολεμαΐδας. Το προηγούμενο συνέδριο, το οποίο ήταν επίσης έκτακτο (!), είχε γίνει πριν από ενάμιση περίπου χρόνο. Τι επέβαλε αυτή την «πρεμούρα» της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας (ΠΑΣΚΕ) να ζητήσει και να αποφασίσει εκ νέου συνέδριο, πολύ πριν την ημερομηνία που προβλεπόταν το επόμενο εκλογοαπολογιστικό; Η προσπάθεια να διατηρηθούν και να ενισχυθούν οι συσχετισμοί υπέρ του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού, μέσα από ένα όργιο παρατυπιών και νοθείας.
    Το επιχείρημα που χρησιμοποίησε η πλειοψηφία, είναι ότι στη νέα σύνθεση της διοίκησης χρειάζεται να εκπροσωπηθεί καλύτερα ο ιδιωτικός τομέας, ενόψει της κατασκευής της μονάδας «Πτολεμαΐδα 5»! Πρόκειται για αστείο πραγματικά επιχείρημα που «δε χωράει σοβαρό σχολιασμό», όπως σημείωνε σε ανακοίνωσή της η «Αγωνιστική Συνεργασία», η παράταξη που στηρίζεται από το ΠΑΜΕ και εναντιώθηκε στην απόφαση για έκτακτο συνέδριο.
    Η πραγματικότητα και τα στοιχεία που αποκαλύπτουν οι ταξικές δυνάμεις, ξεσκεπάζουν τις πραγματικές προθέσεις της πλειοψηφίας. Σε μια περίοδο απομαζικοποίησης των συνδικαλιστικών οργανώσεων, λόγω της μεγάλης ανεργίας αλλά και της απαξίωσης της συνδικαλιστικής δράσης από τις δυνάμεις της πλειοψηφίας, στα σωματεία που εκπροσωπήθηκαν στο συνέδριο εμφανίζονται να έχουν ψηφίσει 8.096 εργαζόμενοι, από 7.234 στο συνέδριο του Φλεβάρη 2014!
    Σε ορισμένες περιπτώσεις, η μεγάλη αύξηση των ψηφισάντων δείχνει καραμπινάτη νοθεία. Για παράδειγμα, στο Σωματείο Εργαζομένων στον τομέα της Ζαχαροπλαστικής, από 26 στο προηγούμενο συνέδριο τώρα ψήφισαν 189. Στο Σωματείο Χειριστών Βορείου Συστήματος, από 186 ψήφισαν 491.
    Επίσης, στο Σωματείο Ηλεκτροοξυγονοσυγκολλητών «Η Αναγέννηση», από 230, ψήφισαν τώρα 587 και στο Σωματείο Εργατών και Εργατοτεχνιτών στο Μέταλλο, από 279 στο προηγούμενο συνέδριο, ψήφισαν τώρα 588. Επίσης, στη δύναμη του Εργατικού Κέντρου λειτουργούν πέντε σωματεία χειριστών, στα οποία ψηφίζουν 1.662 χειριστές! Συνέπεια όλων αυτών είναι το Εργατικό Κέντρο Πτολεμαΐδας να κάνει συνέδριο με 21 περισσότερους αντιπροσώπους από το προηγούμενο. Συγκεκριμένα, από τους 120 αυξήθηκαν στους 141, με αύξηση κατά έναν των αντιπροσώπων που εκλέγονται για το συνέδριο της ΓΣΕΕ.
    Αυτά είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που κυριολεκτικά μιλάνε από μόνα τους. Αν πάμε παραπέρα, θα βρούμε κι άλλα «μαργαριτάρια». Για παράδειγμα, στις αρχαιρεσίες του Περιφερειακού Συνδικάτου Χειριστών Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας - ΔΕΗ ΑΕ, που έγιναν πρόσφατα, για την ανάδειξη νέου ΔΣ, αντιπροσώπων στο Εργατικό Κέντρο Πτολεμαΐδας και στην Ομοσπονδία Χειριστών, καλούνταν να ψηφίσουν συμβασιούχες καθαρίστριες δημοσίων σχολείων.
    Το «κίνητρο» με το οποίο προσπάθησαν να τις δελεάσουν, ήταν ότι το σωματείο θα «βοηθήσει στη μονιμοποίησή τους» ή «θα τους εξασφαλίσει δουλειά σε εργολάβους με τους οποίους διατηρεί καλές σχέσεις», όπως καταγγέλλει το ΠΑΜΕ. Σημειώνουμε ότι το συγκεκριμένο κλαδικό σωματείο είναι αποκλει«Μητρώο» του σωματείου η λίστα της εργοδοσίας

    Από παλιότερη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ στην Καβάλα
    Από παλιότερη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ στην Καβάλα
    Στο Εργατικό Κέντρο Καβάλας (πλειοψηφία ΠΑΣΚΕ), που έκανε συνέδριο τον περασμένο Μάη, και στα σωματεία της δύναμής του, η παραγωγή νόθων αντιπροσώπων καλά κρατεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι αρχαιρεσίες του σωματείου «Ιδιωτικών Υπαλλήλων που εργάζονται στην Καλλιέργεια, Συγκομιδή, Τυποποίηση, Συσκευασία, Μεταποίηση - Επεξεργασία και Εμπορία Αγροτικών Προϊόντων».
    Πρόκειται για Σωματείο - σφραγίδα χωρίς καμία απολύτως δράση, σε ένα χώρο που επικρατούν άθλιες συνθήκες εργασίας, κυριαρχεί η εντατικοποίηση με 10ωρα και 12ωρα, με απληρωσιά και κανένα εργασιακό δικαίωμα.
    Οπως καταγγέλλει η Γραμματεία Καβάλας του ΠΑΜΕ, στις αρχαιρεσίες που έγιναν πρόσφατα στις εγκαταστάσεις των συσκευαστηρίων στην περιοχή Μυρτόφυτο - Ελαιοχώρι, τα μητρώα του σωματείου ήταν πιστά αντίγραφα των καταστάσεων μισθοδοσίας και οι αρχαιρεσίες έγιναν σε συνεργασία με τους εργοδότες.
    Στην εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση που έγινε στο Εργατικό Κέντρο τον περασμένο Σεπτέμβρη, παραβρέθηκαν 21 εργαζόμενοι για την εκλογή Εφορευτικής Επιτροπής, οι οποίοι, αν και βρίσκονταν γραμμένοι στη λίστα των μελών, δήλωναν πως καμιά σχέση δεν έχουν με το συγκεκριμένο σωματείο. Από αυτούς τους 21 που ψήφισαν για την ανάδειξη εφορευτικής επιτροπής, στις εκλογές του σωματείου ψήφισαν μόνο 3, που ήταν και μέλη της εφορευτικής επιτροπής. Οι άλλοι εξαφανίστηκαν.
    Από τους 13 υποψηφίους που διεκδικούσαν την ψήφο των εργαζομένων στα συσκευαστήρια, στις εκλογές συμμετείχαν μόνο τρεις, ενώ οι υπόλοιποι 10 δε θέλησαν να ψηφίσουν ούτε καν τον εαυτό τους.
    Τελικά, η πλειοψηφία των 309 εργαζόμενων που ψήφισαν μέσα στα συσκευαστήρια, ουδέποτε έκαναν αίτηση να είναι μέλη του σωματείου και φυσικά δεν γνώριζαν τίποτα για τη δράση του. Παρ' όλα αυτά, παρουσιάζονταν από την πλειοψηφία ως «οικονομικά τακτοποιημένοι».
    Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει το ΠΑΜΕ, οι εργοδότες τους σε συνεργασία με την παράταξη της πλειοψηφίας του Εργατικού Κέντρου τους έγραψαν στους εκλογικούς καταλόγους του σωματείου και τους έδιναν σταυρωμένα ψηφοδέλτια να τα ρίξουν στην κάλπη. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, οι εργοδότες βεβαίωναν τα στοιχεία των εργαζομένων που δεν είχαν έγγραφα ταυτοποίησης ή δεν «Σημεία και τέρατα» σε αρχαιρεσίες
    Ορισμένα ακόμα κραυγαλέα παραδείγματα διαμόρφωσης συσχετισμών με νόθες διαδικασίες από τη συνδικαλιστική πλειοψηφία, καταγράφηκαν σε ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη» τους προηγούμενους μήνες. Ενδεικτικά:
    -- Το Εργατικό Κέντρο Κατερίνης έκανε συνέδριο στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη. Σύμφωνα με καταγγελία της «Εργατικής Ταξικής Ενότητας» (στηρίζεται από το ΠΑΜΕ), σε σύνολο 21 σωματείων της δύναμης του Εργατικού Κέντρου, δεν υπήρχε πρακτικό εκλογής εφορευτικής σε 11 και ένα ήταν ελλιπές, σε δύο δεν υπήρχε πρακτικό αρχαιρεσιών, σε 17 δεν υπήρχε μητρώο μελών, σε 21 δεν υπήρχε κατάσταση ψηφισάντων εφορευτικής επιτροπής και σε ένα δεν υπήρχε κατάσταση ψηφισάντων για τα όργανα. Δηλαδή, ένα απόλυτο χάος σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες για την εκλογή αντιπροσώπων!
    -- Το Σωματείο Εργαζομένων στα κέντρα διασκέδασης «Το Ρόδον» έκανε εκλογές λίγο πριν το πρόσφατο συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για σωματείο - σφραγίδα, παράρτημα της βιομηχανίας παραγωγής νόθων αντιπροσώπων, που όσο ήταν στα χέρια της ΠΑΣΚΕ, σε συνεννόηση με τους εργοδότες, έπαιρνε λίστα εργαζομένων στα κέντρα διασκέδασης, κατάρτιζε μητρώο μελών και «ψήφιζαν» οι εργαζόμενοι χωρίς να το ξέρουν!
    Με αυτόν τον τρόπο, έστελνε τέσσερις αντιπροσώπους στο συνέδριο του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Το σωματείο αυτό, το τελευταίο διάστημα, πέρασε στα χέρια του ΜΕΤΑ (συνδικαλιστικές δυνάμεις ΣΥΡΙΖΑ - ΛΑΕ) με μετατοπίσεις στελεχών από την ΠΑΣΚΕ. Οπως αποκαλύφθηκε, οι τελευταίες αρχαιρεσίες θα ξεκινούσαν με το ίδιο μητρώο μελών που χρησιμοποιούσε η ΠΑΣΚΕ, το οποίο περιλαμβάνει και εργαζόμενους που παλιότερα είχαν καταγγείλει επώνυμα ότι ουδέποτε γράφτηκαν μέλη και ψήφισαν στο συγκεκριμένο σωματείο.
    Για τις εκλογές δεν είχε γίνει εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση, ούτε είχε εκλεγεί εφορευτική επιτροπή. Επιπλέον, τα δύο άτομα που είχαν στήσει την κάλπη, παραβάν και ψηφοδέλτια ήταν γνωστά μέλη του εργοδοτικού σωματείου των εργαζομένων στην εταιρεία ISS (που και αυτό πέρασε στα χέρια του ΜΕΤΑ από την ΠΑΣΚΕ) που πρωτοστατούν στην τρομοκράτηση των εργαζομένων στην εργολαβία καθαριότητας, για να μην αντιδρούν στην απληρωσιά και τις περικοπές. Μάλιστα, με την εμφάνιση στελεχών του ΠΑΜΕ και με εμφανές το παραβάν, την κάλπη, τα ψηφοδέλτια και μπροστά στο δικαστικό αντιπρόσωπο, προφασίζονταν ότι δεν διεξάγονταν στο χώρο αρχαιρεσίες !
    Τα πέντε στο σύνολο άτομα που παρουσιάστηκαν για να ψηφίσουν, δεν είχαν καμία σχέση με το χώρο που εκπροσωπεί το σωματείο. Στο ψηφοδέλτιο, υποψήφιος ήταν στέλεχος του ΜΕΤΑ, μέλος της διοίκησης και της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΚΘ, αλλά και εργαζόμενος στην ΕΥΑΘ, που ως υποψήφιος και εκεί δεν εκλέχτηκε αντιπρόσωπος για το συνέδριο του ΕΚΘ!
    -- Σε έκτακτο συνέδριο προχωράει στις 25 Νοέμβρη και το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας. Το προηγούμενο συνέδριο είχε γίνει τον Απρίλη του 2013 και τώρα επισπεύδεται με προφανή σκοπό να αναβαπτίσει τους εκπροσώπους του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού που στέλνει στο συνέδριο της ΓΣΕΕ. Από 67 αντιπροσώπους που είχε το προηγούμενο συνέδριο, τώ«Της νοθείας το ανάγνωσμα» στα Φάρσαλα
    Στα κρυφά και με όργιο νοθείας, οι εργοδοτικοί συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ, που πλειοψηφούν στο Εργατικό Κέντρο Φαρσάλων, προχώρησαν την περασμένη Ανοιξη σε «εκλογές», από τις οποίες μάλιστα, για μια ακόμη φορά, πέταξαν έξω το Σωματείο Οικοδόμων. Παράλληλα, όμως, έστησαν σωματεία - σφραγίδες, με ανύπαρκτη λειτουργία και δράση, που όμως εμφανίζονται να έχουν εγγεγραμμένα και ψηφίσαντα πολλές εκατοντάδες μέλη το καθένα, σε μια πόλη των 10.000 ανθρώπων, όπως είναι τα Φάρσαλα.
    Σύμφωνα με καταγγελία της Γραμματείας Λάρισας του ΠΑΜΕ, ανάμεσα στα σωματεία - σφραγίδες είναι τα εξής:
    • Το «σωματείο» Εθνική Ενωση Εργατοϋπαλλήλων Φαρσάλων, το οποίο στις τελευταίες εκλογές (5/11/2012) είχε παρουσιάσει 592 ψηφίσαντες. Οι «εκλογές» κράτησαν από τη 1 το μεσημέρι μέχρι τις 7 το απόγευμα, που σημαίνει ότι ψήφιζαν 84 άτομα την ώρα, ενώ υπάρχουν γραμμένα στην κατάσταση ψηφοφορίας 8 άτομα τα οποία ξαναψήφισαν μια βδομάδα αργότερα (12 - 13/11/2012), στο σωματείο της «ΕΠΙΛΕΚΤΟΥ».
    • Στο «σωματείο» Εργατών και Υπαλλήλων περιοχής Φαρσάλων, που κι αυτό εμφάνισε 502 οικονομικά τακτοποιημένα μέλη στις «εκλογές» (27/9/2012) και στη Γενική Συνέλευση (25/9/2012), ενώ τα δύο από τα τρία μέλη που εκλέχτηκαν στην Εφορευτική Επιτροπή δεν ήταν παρόντα και δεν ψήφισαν για την εκλογή τους. Και σ' αυτό το «σωματείο» υπάρχουν 11 άτομα στην κατάσταση ψηφισάντων που ξαναψήφισαν ενάμιση μήνα μετά (12-13/11/2012) και στο σωματείο της «ΕΠΙΛΕΚΤΟΥ».
    • Το «σωματείο» Πρακτικών Μηχανικών επαρχίας Φαρσάλων «Ο ΗΦΑΙΣΤΟΣ», που παρουσίασε 129 ψηφίσαντες, από τους οποίους οι εφτά ψήφισαν ένα μήνα μετά και στις εκλογές της «ΕΠΙΛΕΚΤΟΥ», ενώ στη Γενική Συνέλευση, στις 8/10/2012, δεν ήταν παρόντες οι τρεις που εκλέχτηκαν στην Εφορευτική Επιτροπή.
    • Διαδικασίες - εξπρές για τον έλεγχο των συσχετισμών
      Σε συνεδρίασή του τη βδομάδα που μας πέρασε, το ΔΣ του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου αποφάσισε κατά πλειοψηφία τη διεξαγωγή αρχαιρεσιών στις 2 Δεκέμβρη, έξι μήνες νωρίτερα από την προβλεπόμενη ημερομηνία.
      Οπως εξηγεί η ΔΑΣ ΕΚΗ (στηρίζεται από το ΠΑΜΕ), η απόφαση αυτή έχει καθαρά κομματική σκοπιμότητα: «Οι δήθεν ανεξάρτητοι και ακομμάτιστοι (πρώην ΠΑΣΚΕ, νυν ΣΥΡΙΖΑ), διαπιστώνοντας πως το επόμενο διάστημα υπάρχουν εκλογές σε σωματεία που δεν "ελέγχουν" κι υπό το φόβο της αύξησης των αντιπροσώπων, προχωράνε σε πρόωρη διεξαγωγή των εκλογών.
      Τόσο πολύ φοβούνται την ετυμηγορία των εργαζομένων, που με κρυφές διαδικασίες και με τις ευλογίες της πλειοψηφίας του ΕΚΗ, συγκρότησαν διασπαστικό σωματείο των εμποροϋπαλλήλων, το οποίο με ταχύτατες διαδικασίες έκανε εκλογές την Κυριακή 15/11 και το εντάξανε στη δύναμη του ΕΚΗ στη συνεδρίαση της επόμενη μέρας. Ενώ υπάρχουν άλλα σωματεία που κάνουν και ξανακάνουν αιτήσεις για να ανήκουν στο ΕΚΗ και τις απορρίπτουν, όπως για παράδειγμα το Σωματείο Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών "Γαλάτεια Καζαντζάκη", που είναι καταξιωμένο και με πλούσια δράση στον κλάδο του.
      Επιπλέον, υπάρχουν σωματεία που είναι κυριολεκτικά σφραγίδες, τα οποία δεν έχουν κάνει εκλογές και εμφανίζουν πρακτικά αρχαιρεσιών με αντιπροσώπους, που δεν έχουν καν συνεδριάσει την τριετία, που κάνουν εκλογές με περιπλανώμενους ημέτερους ψηφοφόρους».
      Σε ότι αφορά το διασπαστικό σωματείο που εγγράφηκε την περασμένη Δευτέρα στο ΕΚΗ, πρόκειται για «Σωματείο εργαζομένων στις εμπορικές επιχειρήσεις ανατολικής Κρήτης». Το συγκεκριμένο σωματείο εγκρίθηκε από το πρωτοδικείο Ηρακλείου το Δεκέμβρη του 2014. Από τότε δεν έχει βγάλει ούτε μια ανακοίνωση, δεν έκανε ούτε μία κινητοποίηση, παρά μόνο κρυφές εκλογές ένα μήνα πριν το συνέδριο του ΕΚΗ, για να βγάλει τους αντιπροσώπους και να εξασφαλίζουν τη θέση τους στο ΔΣ οι εργατοπατέρες της πλειοψηφίας του ΕΚΗ!
      Η πρόκληση όμως της πλειοψηφίας δεν σταματάει εκεί. Την Πέμπτη, όταν αντιπροσωπεία της Ενωσης Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ηρακλείου έκανε παράσταση διαμαρτυρίας στον πρόεδρο του ΕΚΗ, για να καταγγείλει τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις, ο εκπρόσωπος της πλειοψηφίας, αντί να απολογείται για τις αθλιότητες που διαπράττουν σε βάρος των εργαζομένων και συνολικά του κινήματος, ήταν θρασύς απέναντι στους συνδικαλιστές.
      Μάλιστα, όταν η αντιπροσωπεία αποχώρησε, για να δημιουργήσει εντυπώσεις και για να σκεπάσει τις πομπές της διοίκησης, διέδιδε μυθεύματα ότι «δεχτήκαμε φασιστική επίθεση από ομάδα 30 συνδικαλιστών του ΚΚΕ (ΠΑΜΕ) (...) επιτέθηκαν σε συνδικαλιστές που βρίσκονταν στο χώρο προκαλώντας τους σωματικές βλάβες»!

Η χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η αδύναμη ανάκαμψη και οι κόντρες στην Ευρωζώνη

Η χαλάρωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η αδύναμη ανάκαμψη και οι κόντρες στην Ευρωζώνη




Associated Press
Σε ρεπορτάζ της «Καθημερινής» στις 15/11/2015, ανάμεσα σε άλλα, γράφονται και τα εξής: «Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είναι έτοιμη να τυπώσει περισσότερο χρήμα. Ο Μ. Ντράγκι, μιλώντας σε επιτροπή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, είπε ότι η ΕΚΤ είναι έτοιμη να πάρει και νέα μέτρα για να ενισχύσει τον πληθωρισμό στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς κρατικών και εταιρικών ομολόγων που εφαρμόζει από τον Μάρτιο. Τα σχόλια του Ντράγκι όσον αφορά τις απειλές προς την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό υποδηλώνουν με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια ότι η ΕΚΤ πιθανότατα θα αναλάβει δράση τον Δεκέμβριο». Και το ρεπορτάζ συνεχίζει λέγοντας ότι ή θα συνεχιστεί - επεκταθεί η αγορά ομολόγων ή θα μειωθούν κι άλλο τα επιτόκια καταθέσεων, ή και τα δύο μαζί.
Τι δείχνουν οι δηλώσεις Ντράγκι; Οτι η ανάπτυξη στην Ευρωζώνη είναι εύθραυστη. Το γεγονός ότι είναι έτοιμη η ΕΚΤ να τυπώσει κι άλλο χρήμα σημαίνει ότι δεν δανειοδοτούνται οι επιχειρηματικοί όμιλοι για επενδύσεις. Αυτό υποδηλώνει και ο χαμηλός πληθωρισμός, που σημαίνει χαμηλές τιμές εμπορευμάτων και υπηρεσιών, άρα χαμηλή εσωτερική ζήτηση, μειωμένες εξαγωγές. Δύο εκδοχές υπάρχουν ως προς αυτό. Είτε οι τράπεζες δεν μπορούν να δανείσουν παρότι έχουν πουλήσει ομόλογα στην ΕΚΤ, που σημαίνει ότι δεν έχουν επάρκεια κεφαλαίων για δανεισμό, ή οι επιχειρηματικοί όμιλοι δε ρισκάρουν να δανειστούν για επενδύσεις. Υπάρχει βεβαίως και ο κίνδυνος «κόκκινων» δανείων, άρα οι τράπεζες είναι φειδωλές στο δανεισμό. Με δεδομένη δε την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση έχουμε ανασταλτική διαδικασία στην οικονομική εξέλιξη της Ευρωζώνης. Φαίνεται λοιπόν ότι ισχύουν όλοι αυτοί οι παράγοντες μαζί.
Υπάρχουν όμως εδώ δύο ζητήματα. Η στρατηγική των αντεργατικών αναδιαρθρώσεων αυξάνει το κέρδος αφού μειώνει τους μισθούς, αλλά μειώνει και τη ζήτηση, άρα δυσκολεύει τη διευρυμένη αναπαραγωγή κερδών και κεφαλαίου, άρα δυσκολεύει τις επενδύσεις. Είναι αξεπέραστη αντίφαση του καπιταλισμού. Επίσης, η τάση για στήριξη στις εξαγωγές, όταν η παγκόσμια οικονομία επιβραδύνει, πάλι εμποδίζει τις επενδύσεις.
Φαίνεται λοιπόν ότι η δημοσιονομική πολιτική της ΕΚΤ, με τα πάμφθηνα επιτόκια και το πρόγραμμα ευρείας αγοράς ομολόγων προκειμένου να υπάρξει φτηνό χρήμα για δανεισμό επιχειρηματικών ομίλων για επενδύσεις, δεν έφερε έως τώρα τα επιθυμητά αποτελέσματα ανάκαμψης της Ευρωζώνης. Αλλωστε, ο Μ. Ντράγκι είχε πει ότι η πολιτική της ΕΚΤ πρέπει να συνοδευτεί με αναδιαρθρώσεις. Οπως έδειξε όμως η τριμηνιαία έκθεση της Κομισιόν με τις προβλέψεις για την οικονομία της Ευρωζώνης, ούτε με αυτές έρχονται επιθυμητά αποτελέσματα ανάκαμψης.
Υπάρχει επίσης η αρνητική εμπειρία της Ιαπωνίας. Σε πρόσφατο άρθρο του «Ρόιτερς» με τίτλο «Φθάνει στα όριά της η πολιτική της Τράπεζας της Ιαπωνίας» αναφερόταν: «Το πρόβλημα για την Τράπεζα της Ιαπωνίας είναι πως δεν μπορεί να αγοράσει άλλα ομόλογα. Εχει ήδη στην κατοχή της περίπου το μισό όλων των ιαπωνικών ομολόγων που λήγουν το 2018.
Σε ύφεση με αρνητικούς ρυθμούς στο ΑΕΠ για δύο συνεχόμενα τρίμηνα βρέθηκε η Ιαπωνία για τέταρτη φορά την τελευταία πενταετία. Τα "Abenomics", δηλαδή ο συνδυασμός επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής που προωθεί η κυβέρνηση του Σίνζο Αμπε σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ιαπωνίας δεν έχουν κατορθώσει να βγάλουν τη χώρα από τη στασιμότητα. Την περίοδο Ιούνη - Σεπτέμβρη, η οικονομία της Ιαπωνίας συρρικνώθηκε κατά 0,8% σε ετήσια βάση, μετά από μείωση του ΑΕΠ κατά 0,7% το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο».
Αυτή η εξέλιξη φανερώνει και το τι πιθανόν να προμηνύεται και για την Ευρωζώνη. Αλλωστε, έως τώρα δεν υπάρχει δυναμική ανάκαμψη.
Ασταθείς οι παράγοντες ανάκαμψης
Η έκθεση της Κομισιόν με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της καταγράφει ουσιαστικά ανησυχίες ως προς την πορεία της οικονομίας τόσο της Ευρωζώνης, όσο και της ΕΕ. Για την Ευρωζώνη, προβλέπει ασθενικούς ρυθμούς ανάπτυξης του ΑΕΠ, για το 2015 στο 1,6%, για το 2016 στο 1,8% και για το 2017 στο 1,9%.
Για την ΕΕ προβλέπει ρυθμούς ανάπτυξης του ΑΕΠ 1,9% το 2015, 2% το 2016, 2,1% το 2017.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, επισήμανε ότι η ανάκαμψη ευνοείται από «προσωρινούς παράγοντες» (χαμηλές τιμές πετρελαίου, πτώση συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ, χαλάρωση νομισματικής πολιτικής). Αυτά σημαίνουν ότι οι παράγοντες που συμβάλλουν σ' αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης δεν είναι σταθεροί. Αρα, μια αρνητική μεταβολή τους, π.χ. αύξηση της τιμής του πετρελαίου, αύξηση της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ, θα επιδράσει αρνητικά μειώνοντας παραπέρα την εσωτερική ζήτηση αφού θα αυξηθούν οι τιμές εμπορευμάτων και υπηρεσιών, αλλά θα μειώσει και τις εξαγωγές. Υπάρχει επίσης ένας παράγοντας που επισημαίνεται συνεχώς το τελευταίο χρονικό διάστημα, ο οποίος επιδρά αρνητικά στην καπιταλιστική ανάπτυξη της Ευρωζώνης: Η επιβράδυνση της οικονομίας της Κίνας και άλλων, των λεγόμενων αναδυόμενων καπιταλιστικών οικονομιών, όπως της Ασίας, αλλά και της Βραζιλίας, της Ρωσίας κ.λπ.
Να θυμίσουμε ότι πρόσφατα τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και το ΔΝΤ αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Ο ΟΟΣΑ στην τελευταία έκθεσή του, στις 9/11/2015, εκτιμά ότι η μεγέθυνση του παγκόσμιου ΑΕΠ το 2015 θα διαμορφωθεί σε 2,9%, από 3% που εκτιμούσε το Σεπτέμβρη. Για το 2016 το εκτιμά στο 3,3% από 3,6% προηγουμένως. Εκτιμά επίσης ότι οι ροές του παγκόσμιου εμπορίου έχουν μειωθεί επικίνδυνα, κοντά σε επίπεδα που συνήθως συνδέονται με την εμφάνιση παγκόσμιας ύφεσης. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, επίσης, στην έκθεσή του για την Παγκόσμια Οικονομική Προοπτική, αναθεώρησε τις εκτιμήσεις του για την ανάπτυξη το 2015 στο 3,1%, κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από την πρόβλεψη που είχε κάνει τον Ιούλη. Για το 2016 προβλέπει ανάπτυξη στο 3,6%. Ωστόσο, σημειώνει ότι η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε ένα περιβάλλον χαμηλότερων προοπτικών ανάπτυξης, ως συνέπεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Μετά και απ' αυτές τις επισημάνσεις δεν είναι τυχαίες οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, ότι πρέπει να προχωρήσουν «η υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, η τόνωση των επενδύσεων, η εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», ιδιαίτερα εν μέσω της «επιβράδυνσης στην παγκόσμια οικονομία, των συνεχιζόμενων εντάσεων στις γειτονικές χώρες και της ανάγκης διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης».
Η «υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, η τόνωση των επενδύσεων, η εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», δηλαδή, προώθηση της πολιτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, σημαίνουν μέτρα για μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, απελευθερώσεις τομέων οικονομίας, ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ., για να τονωθούν οι επενδύσεις. Αλλά στην υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική πρέπει να συνυπολογίζουμε και ολοένα και περισσότερα αντιλαϊκά μέτρα για την εξοικονόμηση κρατικού χρήματος για επενδύσεις, που σημαίνουν περικοπές κρατικών παροχών σε βάρος της κάλυψης λαϊκών αναγκών.
Κόντρες και μεταξύ ΕΚΤ - SSM
Πρόσφατα επίσης προέκυψε ένα ακόμη πρόβλημα στην ΕΚΤ. Παρουσιάστηκαν αντιθέσεις μεταξύ του ΔΣ της ΕΚΤ και του Εποπτικού Μηχανισμού της ΕΚΤ SSM για τον έλεγχο τραπεζών της Ευρωζώνης. Αφορμή είναι οι εκτιμήσεις και η σκληρή στάση του SSM για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι τράπεζες της Ευρωζώνης και την ανάγκη αύξησης της κεφαλαιακής επάρκειας, ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν σε μια νέα κρίση. Πίσω απ' αυτό βρίσκονται η απροθυμία των κρατών - μελών να παραχωρήσουν εξουσίες σε κεντρικό επίπεδο και η προσπάθεια της ΕΚΤ να συμβιβάσει την επεκτατική της νομισματική πολιτική με τις απαιτήσεις του SSM για περιορισμό των κρατικών ομολόγων που θα μπορεί να κατέχει κάθε τράπεζα. Αυτό πράγματι εμποδίζει την πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ αφού μειώνονται τα ομόλογα που θα μπορούσαν να πουλήσουν οι τράπεζες, άρα και η ρευστότητα που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν, άρα κοντράρεται η πολιτική της ΕΚΤ, που προσδοκά, με αυτήν την πολιτική, να συμβάλει στην ανάκαμψη της οικονομίας της Ευρωζώνης. Βεβαίως, ο αντίλογος του SSM είναι οι ισχυρές τράπεζες. Οι αντιθέσεις αυτές δείχνουν ότι αφενός προσπαθούν να θωρακίσουν το τραπεζικό σύστημα από νέα οικονομική κρίση, άρα χρειάζονται πιο αυστηρά κριτήρια στα τεστ δοκιμασίας σε ό,τι έχει σχέση με τα κεφάλαιά τους, αφετέρου πασχίζουν να αμβλύνουν αντιθέσεις για τον έλεγχο του τραπεζικού συστήματος κάθε κράτους - μέλους της Ευρωζώνης, πιο σωστά, για την ολοκλήρωση της συγκρότησης της Τραπεζικής Ενωσης (βλέπε «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη», 15/11/2015), αλλά και αντιθέσεις στην πολιτική χαλάρωσης. Η Γερμανία ήδη αντιδρά και για το ποιος ελέγχει το τραπεζικό της σύστημα (ψήφισε νόμο με τον οποίο το θεωρεί δικό της ζήτημα και όχι της ΕΚΤ και του SSM), αλλά και για το ταμείο διάσωσης των τραπεζών και ποιος πληρώνει, όπως και για την προστασία «κουρέματος» των καταθέσεων. Σε ομιλία του στη Φρανκφούρτη, ο Μ. Ντράγκι, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από τότε που η ΕΚΤ ανέλαβε την εποπτεία των τραπεζών της Ευρωζώνης, μίλησε ξανά για ενιαίο μηχανισμό ασφάλισης καταθέσεων ασκώντας πίεση στη Γερμανία, που επιδιώκει να αποφύγει οποιαδήποτε ευθύνη για ζημίες τραπεζών άλλων χωρών και έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο τις σχετικές συνομιλίες. Προειδοποίησε μάλιστα πως αν δεν θεσπισθεί ενιαίο σύστημα ασφάλισης καταθέσεων, θα πρόκειται για επανάληψη του λάθους που έγινε κατά τη γέννηση του ευρώ και το κατέστησε ευάλωτο, όπως φάνηκε μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.
Βεβαίως, η γερμανική κυβέρνηση διαμέσου του υπουργού Οικονομικών, Β. Σόιμπλε, αντιδρά και στην πολιτική χαλάρωσης της ΕΚΤ, προβάλλοντας την άποψη ότι υπονομεύει το τραπεζικό σύστημα της Ευρωζώνης και την ίδια την ΕΚΤ. Πρόσφατα επίσης οι πέντε ανεξάρτητοι οικονομικοί εμπειρογνώμονες της γερμανικής κυβέρνησης εκτίμησαν ότι η ΕΚΤ θα πρέπει να διακόψει το συντομότερο δυνατόν το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων, χτυπώντας την επεκτατική νομισματική πολιτική της και ιδιαίτερα το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Τι λένε; «Τα χαμηλά επιτόκια δανεισμού αποτελούν απειλή για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και μεσοπρόθεσμα υπονομεύουν το επιχειρηματικό μοντέλο τραπεζών και ασφαλιστικών εταιρειών» και οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να αντισταθμίσουν από μόνες τους αυτή την απειλή. Τι εκτιμούν; Οτι τα χαμηλά επιτόκια δεν αφήνουν περιθώρια κέρδους. Επίσης, τα ομόλογα δεν είναι σίγουρο ότι θα αποπληρωθούν όταν λήξουν. Βεβαίως, πίσω απ' αυτές τις κόντρες και με δεδομένο ότι η οικονομία της Γερμανίας έχει πλεονάσματα, διακρίνεται η προσπάθεια παρεμπόδισης κυκλοφορίας φτηνού χρήματος για επενδύσεις στις άλλες, ιδιαίτερα τις ισχυρές οικονομίες της Ευρωζώνης αφού είναι ανταγωνίστριες.
Να σηκώσουν κεφάλι οι εργαζόμενοι
Βεβαίως με όλ' αυτά επανέρχεται η εκτίμηση περί αμφιβολιών για ξεπέρασμα της κρίσης οριστικά και δυναμικής ανάπτυξης, τόσο της Ευρωζώνης όσο και της ΕΕ. Την ίδια ώρα οι αντεργατικές, αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις συνεχίζουν να εφαρμόζονται αμείωτες, τσακίζοντας μισθούς, συντάξεις, τα συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης, όλα τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, των άλλων φτωχών λαϊκών στρωμάτων, η ζωή των οποίων γίνεται κόλαση. «Να σηκώσουν κεφάλι», λοιπόν, με οργανωμένο ταξικό, αντικαπιταλιστικό - αντιμονοπωλιακό αγώνα. Μονόδρομος είναι η πάλη για διεκδίκηση ικανοποίησης όλων των αναγκών τους σε σύγκρουση και ρήξη με το κεφάλαιο, την ΕΕ, την εξουσία τους, για την εργατική, λαϊκή εξουσία, που θα κοινωνικοποιήσει τα μονοπώλια και θα βάλει την οικονομία στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών.

TOP READ