10 Φεβ 2018

Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία


Για χάριν του «εθνκού συμφέροντος» κι οι «πατριώτες» βροντοφώναζαν πως
«Μικρά Ασία σημαίνει Ελλάδα»

Διαχρονικά, η αστική τάξη ουδέποτε λογάριασε θυσίες για την ισχυροποίηση της εξουσίας της και του καπιταλισμού συνολικότερα, είτε σε ανθρώπους (ακόμα και δικούς της), είτε σε εδάφη κ.λπ.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
1919 – Ελληνες στρατιώτες στη Σμύρνη
Ετσι, αν σε μια δεδομένη χρονική συγκυρία οι περιστάσεις απαιτούσαν την αλλαγή συνόρων, άλλοτε με την προσάρτηση εδαφών και πληθυσμών, άλλοτε με την παράδοσή τους («ζυγίζοντας» κάθε φορά τα αντισταθμιστικά οφέλη), η αστική τάξη δεν είχε ποτέ κανέναν ενδοιασμό να προχωρήσει στη μία ή την άλλη επιλογή.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που προείχε και προέχει – ορθά από την σκοπιά της – στον πυρήνα των επιλογών της, ήταν και παραμένει το ταξικό της συμφέρον.
Χαρακτηριστική ως προς αυτό υπήρξε, μεταξύ άλλων, η πρόθεση της ελληνικής αστικής τάξης, το 1915, να παραδώσει μέρος του προσφάτως τότε ενσωματωμένου τμήματος της Μακεδονίας, με αντάλλαγμα μελλοντικά «δικαιώματα» στη νομή της Μικράς Ασίας – κομμάτι των γενικότερων «ευκαιριών» που «προσέφερε» η νέα πολεμική αναμέτρηση για την αναδιανομή του κόσμου (βλέπε Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος).
Αυτή η σχετικά άγνωστη πτυχή της Ιστορίας είναι εξαιρετικά επίκαιρη και χρήσιμη, αφού αναδεικνύει με τα έργα και τα λόγια των ίδιων των αστών την πατριδοκαπηλία τους, που γνωρίζει έξαρση για μια ακόμη φορά στις μέρες μας.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
Πρωτοσέλιδα εφημερίδων – Ανάστατοι οι κάτοικοι των μακεδονικών περιοχών μετά την διαρροή της συμφωνίας Αγγλων – Βενιζέλου για παράδοση τμήματος της Μακεδονίας στους Βούλγαρους και μετακίνηση πληθυσμών
Καταδεικνύει επίσης το πώς διαστρεβλώνεται η Ιστορία, πώς συσκοτίζονται σημαντικά ιστορικά γεγονότα, προκειμένου να γίνουν πράξη οι σύγχρονες αστικές επιδιώξεις (με πρωταγωνιστή τον ΣΥΡΙΖΑ) για αναβάθμιση της θέσης της Ελλάδας (διάβαζε: αναβάθμιση του ελληνικού καπιταλισμού, στο πλαίσιο των ευρύτερων ευρωατλαντικών σχεδιασμών στην περιοχή).
Ετσι, το 1992, βασικό μέλημα της αστικής τάξης ήταν η «μάχη» για την ονομασία της ΠΓΔΜ.
Σήμερα, κυρίαρχη έχει γίνει η επιλογή της σύνθετης ονομασίας. Και γύρω από αυτήν διεξάγεται η σύγκρουση «πατριωτών» και «μειοδοτών». Οπως και τότε…

Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τμήμα της Μακεδονίας στη Βουλγαρία…

Τον Αύγουστο του 1914 ξέσπασε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Επιδιώκοντας την είσοδο της Ελλάδας, της Σερβίας και της Βουλγαρίας στον πόλεμο με το μέρος της, η «Αντάντ» (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία κ.ά.)
απέδωσε στις αντίστοιχες κυβερνήσεις διακοίνωση, «συμβουλεύοντάς» τις να διευθετήσουν ειρηνικά τις μεταξύ τους διαφορές, ενώ ειδικότερα στη Βουλγαρία υποσχέθηκε εδαφικά ανταλλάγματα επί της Μακεδονίας και Θράκης.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη ΒουλγαρίαΗ άρχουσα τάξη της τελευταίας ωστόσο προσανατολιζόταν προς τις «Κεντρικές Δυνάμεις» (Γερμανία – Αυστροουγγαρία), τον έτερο ιμπεριαλιστικό συνασπισμό, ενώ παράλληλα η Σερβία βρισκόταν σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση, υπό το βάρος της επίθεσης των αυστροουγγρικών δυνάμεων.
Ενόψει της επικείμενης επίθεσης στα Δαρδανέλια, το ζήτημα της συμμετοχής της Ελλάδας και της Βουλγαρίας στις πολεμικές επιχειρήσεις τέθηκε ακόμα πιο επιτακτικά.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη ΒουλγαρίαΕτσι:
«Οι Σύμμαχοι προσεκάλεσαν ημιεπισήμως την Ελλάδα όπως τους βοηθήσει εν Δαρδανελλίοις. Αντί της βοηθείας ταύτης τη προσέφερον το βιλαέτιον της Σμύρνης». [1]
Ο Δ. Α. Κόκκινος αναφέρει σχετικά στο έργο του «Ιστορία της Νεωτέρας Ελλάδος»:
«Αι προτάσεις των συμμάχων προς την Ελλάδα ως προς Βουλγαρίαν ήσαν σαφείς. Θα εντάσσοντο συγχρόνως… παρά τω πλευρώ των συμμάχων και η μεν Βουλγαρία θα ελάμβανε προσφερόμενα εκ μέρους της Ελλάδος το Σαρισαμπάν (Νέστος), την Δράμαν και την Καβάλαν, η δε Ελλάς δεκαπλάσιαν έκτασιν εις την Μικράν Ασίαν, όταν θα εγίνετο εκεί επιτυχής εκστρατεία.
Δηλαδή η Ελλάς θα έδιδε τμήματα της χώρας και θα ελάμβανε ως αντιστάθμισμα εδάφη τα οποία δεν είχον εις τας χείρας των εκείνοι οι οποίοι τα υπέσχοντο». [2]
Το δέλεαρ ήταν πολύ ελκυστικό για την ελληνική αστική τάξη ώστε να το αγνοήσει.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
Η Μικρασιατική Καταστροφή
Ετσι, σε υπόμνημά του στις 11 Γενάρη 1915, ο Βενιζέλος πρότεινε στον Βασιλιά Κωνσταντίνο:
«Να παραχωρηθή προς τους Βούλγαρους το τμήμα Καβάλας, Δράμας, Σαρισαμπάν»,
υπό ορισμένες προϋποθέσεις και με τα ανάλογα ανταλλάγματα. [3]
Το σχετικό κείμενο δημοσιεύτηκε από φιλελεύθερες (φιλοβενιζελικές) εφημερίδες της Αθήνας στις 20 Μάρτη 1915.
Βρετανικά κρατικά έγγραφα όμως δείχνουν πως οι σχεδιασμοί της «Αντάντ» για πραγματοποίηση:
«Ικανοποιητικών εδαφικών παραχωρήσεων της Μακεδονίας» προς τη Βουλγαρία δεν περιελάμβαναν αρχικά παρά μια αόριστη νύξη, που συνοψιζόταν στο ότι «δεσμευόμαστε να βρούμε αλλού αποζημίωση για την Ελλάδα.»
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη ΒουλγαρίαΟι παραχωρήσεις αυτές θεωρούνταν:
«Μια θυσία που προσφέρεται στον κοινό σκοπό.» (Δηλαδή των ιμπεριαλιστικών επιδιώξεων της «Αντάντ»). [4]

…ως «θυσία» για την «αληθή μεγάλη Ελλάδα»

Ο Βενιζέλος, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«Δεν θα εδίσταζα όσο οδυνηρά και αν είναι η εγχείρησις, να συμβουλεύσω την θυσίαν της Καβάλας, όπως διασωθεί ο εν Τουρκία ελληνισμός και ασφαλισθή η δημιουργία αληθούς μεγάλης Ελλάδος…». [5]
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη ΒουλγαρίαΗ ουσία βέβαια βρισκόταν στο δεύτερο: Στη δημιουργία «αληθούς μεγάλης Ελλάδος».
Η αναφορά στους δοκιμαζόμενους ελληνικούς πληθυσμούς δεν αποτελούσε παρά το πρόσχημα, ένα περισσότερο «ευγενές» περιτύλιγμα, ή στην καλύτερη περίπτωση έναν δευτερεύοντα παράγοντα, στη στοιχειοθέτηση της εν λόγω επιχείρησης.
Εχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι περίπου δύο χρόνια πριν, ο Βενιζέλος είχε αντικρούσει το ενδεχόμενο οποιασδήποτε παραχώρησης προς τη Βουλγαρία, με το εξής σκεπτικό:
«Η Ελλάς ουδέν δύναται να παραχωρήση εκ του εδάφους της εις την Βουλγαρίαν… Η Ελλάς εάν επρόκειτο να παραχωρήση τι θα έπρεπε να παραχωρήση ελληνικότατους πληθυσμούς περιλαμβάνοντας και την πόλιν της Καβάλλας, είτε να εκθέση την ασφάλειαν των συνόρων της προς την Θεσσαλονίκην…». [6]
Στο Β’ Υπόμνημά του προς τον βασιλιά στις 17 Γενάρη 1915, προσέθετε:
«Αι παραχωρήσεις εν Μ. Ασία, ων εισήγησις μοι εγένετο δύνανται να λάβουν έκτασιν τοιαύτην, ώστε εις την εκ των νικηφόρων προελθούσαν διπλήν Ελλάδα να προστεθή άλλη μία εξ ίσου μεγάλη και όχι βέβαια ολιγότερον πλούσια Ελλάς.»
Το επιχείρημα του ασύγκριτου – σε σχέση με άλλες διεκδικούμενες περιοχές – πλούτου της Μικράς Ασίας επαναλαμβάνεται και πάλι στη συνέχεια του Υπομνήματος, προτού γίνει καν λόγος για τους ελληνικούς πληθυσμούς. [7]
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη ΒουλγαρίαΗ εφημερίδα «Εμπρός» στις 21 Μάρτη 1915, έγραφε:
«Ως προς τον τρόπον της παραχωρήσεως ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε την σκέψιν ότι διά της παρεμβάσεως των Δυνάμεων θα εξησφάλιζε την υπό της Βουλγαρίας εξαγοράν της περιουσίας των κατοίκων, οι οποίοι θα μετηνάστευον εις την Ελλάδα και ότι θα αντηλλάσσοντο οι Ελληνικοί και Βουλγαρικοί πληθυσμοί εκατέρωθεν, ήτοι οι εν Μακεδονία Βουλγαρικοί και οι εις το παραχωρηθησόμενον τη Βουλγαρία τμήμα Ελληνικοί.»
Οπως διαπιστώνουμε, το απάνθρωπο μέτρο της ανταλλαγής των πληθυσμών είχε προκύψει για τους ελληνικούς και βουλγαρικούς πληθυσμούς τού υπό διαπραγμάτευση τμήματος της Μακεδονίας πολύ πριν το 1923 (μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή).
Αξίζει να σημειωθεί πως στην ίδια περιοχή είχαν καταφύγει ήδη δεκάδες χιλιάδες Ελληνες πρόσφυγες από τα εδάφη της Μακεδονίας και της Θράκης που είχε προσαρτήσει η Βουλγαρία με τη Συνθήκη του Βουκουρεστίου (1913).

Ζήτημα «μάλλον πολιτικόν και οικονομικόν, παρά εθνικόν…»

Οι προτάσεις Βενιζέλου δεν έγιναν αποδεκτές από τη φιλοβασιλική μερίδα της αστικής τάξης και το Επιτελείο Στρατού (Ι. Μεταξάς), το οποίο αιτιολόγησε τη στάση του υπογραμμίζοντας πως:
«Η επέκτασις εις την Μικρασίαν ήτο και στρατιωτικώς ασύμφορος και πολιτικώς επικίνδυνος διά την Ελλάδα». [8]
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
Η Σμύρνη φλέγεται – Φώτο από Αγγλικό Πολεμικό
Οι Σύμμαχοι από την άλλη καθιστούσαν σαφές πως οι όποιες μελλοντικές παραχωρήσεις στη Μικρά Ασία συνδέονταν άμεσα με την εγκατάλειψη της Καβάλας και των περιχώρων της από τους Ελληνες. [9]
Τελικά, καμιά διπλωματική ενέργεια δεν έλαβε χώρα σχετικά, αφού σύντομα η Βουλγαρία τάχθηκε στο πλευρό των «Κεντρικών Δυνάμεων».
Αναφορικά με τις πραγματικές προθέσεις του Παλατιού γύρω από το ζήτημα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι συνομιλίες μεταξύ του Κωνσταντίνου και του πρέσβη της Βουλγαρίας Πασάρωφ, στον οποίο και δήλωσε εμπιστευτικά στις 18 Αυγούστου 1915:
«Ο Βενιζέλος (…) φοβείται ότι, καταλαμβάνοντες την Μακεδονίαν, θα γίνετε κατά 1, 1/2 εκατομμύριον ισχυρότεροι και επικίνδυνοι δι’ ημάς. Εγώ δεν συμμερίζομαι την πολιτικήν αυτήν διότι δεν μπορώ να εμποδίσω την πρόοδον του (βουλγαρικού έθνους)…
Και αφού οι δύο λαοί είμεθα με την Γερμανίαν, το δυσκολώτερον των ζητημάτων μας, το της Καβάλας, θα το λύσωμεν ικανοποιητικώς διά τας δύο χώρας, διότι το ζήτημα τούτο είναι διά σας μάλλον πολιτικόν και οικονομικόν, παρά εθνικόν». [10]
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
Απόβαση δυνάμεων της Αντάντ στην θεσσαλονίκη
Λίγο αργότερα, με τις «ευλογίες» του Βενιζέλου, οι στρατιωτικές δυνάμεις της «Αντάντ» αποβιβάστηκαν στη Θεσσαλονίκη, κατέλαβαν τη Μυτιλήνη, το Καστελόριζο και την Κέρκυρα, αντικατέστησαν τις ελληνικές αρχές σε μεγάλα τμήματα της Μακεδονίας, ενώ προχώρησαν και στο ναυτικό αποκλεισμό της νότιας Ελλάδας, με αποτέλεσμα το θάνατο εκατοντάδων από πείνα.
Ακολούθησε η κατάληψη των Κυκλάδων, της Θεσσαλίας και της Ηπείρου, καθώς και ο βομβαρδισμός της Αθήνας και του Πειραιά.
Οι βασιλικοί, από τη μεριά τους, θέλοντας να επιβάλουν την πολιτική της «ουδετερότητας» της Ελλάδας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, παρέδωσαν αμαχητί στις γερμανοβουλγαρικές δυνάμεις το στρατηγικής σημασίας οχυρό του Ρούπελ,
το Δ’ Σώμα Στρατού, που έδρευε στην Καβάλα (οι άνδρες του οποίου στάλθηκαν στη Γερμανία και εκατοντάδες πέθαναν από τις αρρώστιες και τις κακουχίες), και κατά συνέπεια ολόκληρη την Ανατολική Μακεδονία.
Οταν η αστική τάξη «δώριζε» τη Μακεδονία στη Βουλγαρία
Απόβαση γαλλικών δυνάμεων στην Λήμνο
Ολα τα παραπάνω σπάνια αναδεικνύονται κι ακόμα πιο σπάνια αποτελούν αντικείμενο συζήτησης.
Οι αναθεωρητές και πλαστογράφοι της Ιστορίας παραγνωρίζουν συνειδητά διαχρονικά στοιχεία της πολιτικής της αστικής τάξης.
Πόλεμοι, σφαγές, βίαιες και αναγκαστικές εκτοπίσεις ολόκληρων πληθυσμών από τις εστίες τους (όπως η ανταλλαγή των πληθυσμών).
Ετσι λύνουν οι άρχουσες τάξεις το «εθνικό ζήτημα» την εποχή του ιμπεριαλισμού, όπου οι εθνικές μειονότητες δεν αποτελούν παρά ένα ακόμα διαπραγματευτικό «χαρτί» στο μοίρασμα και ξαναμοίρασμα του κόσμου.

Σημειώσεις:

[1]. Εφημερίδα «Εμπρός», 3/3/1915.
[2]. Κόκκινος Δ. Α., «Ιστορία της Νεωτέρας Ελλάδος», τ. 3, εκδ. «Μέλισσα», Αθήνα, 1971, σελ. 1134.
[3]. Βεντήρης Γ., «Η Ελλάς του 1910 – 1920», εκδ. «Ικαρος», Αθήνα, 1931, σελ. 270.
[4]. Εγγραφα του Foreign Office, 23 και 26 Ιανουαρίου 1915, Φάκελος 173/11, Αρχείο Βενιζέλου (Μουσείο Μπενάκη).
[5]. Α’ Υπόμνημα του Ελευθερίου Βενιζέλου προς τον βασιλιά Κωνσταντίνο, 11 Ιανουαρίου 1915.
[6]. Απάντηση Βενιζέλου σε τηλεγράφημα του Ιωνέσκου (τέλη 1912), Φάκελος 173/265, Αρχείο Βενιζέλου (Μουσείο Μπενάκη).
[7]. Εφημερίδα «Εμπρός», 22/3/1915.
[8]. Βεντήρης Γ., «Η Ελλάς του 1910 – 1920», εκδ. «Ικαρος», Αθήνα, 1931, σελ. 269 – 273.
[9]. Τηλεγράφημα Δ. Σισιλιανού προς το υπουργείο των Εξωτερικών, 8/8/1915, Φάκελος 173/10, Αρχείο Βενιζέλου (Μουσείο Μπενάκη).
[10]. Βουρνάς Τ., «Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Ελλάδας», τ.Β., εκδ. «Πατάκης», Αθήνα, 2001, σελ. 167.
Αναδημοσίευση άρθρου του Κυριακάτικου Ριζοσπάστη με τίτλο:
Η πατριδοκαπηλία της αστικής τάξης με αφορμή το όνομα της ΠΓΔΜ
Print Friendly, PDF & Email
(Visited 1 times, 1 visits today)

Μακεδονικό- "NOVARTIS": Τσαρλατανισμός μετά λασπομαχίας!!!


Πήρε ή όχι μίζες; 
 
Εκανε ή δεν έκανε ανακαίνιση στο σπίτι του ο Αδ. Γεωργιάδης;
 
Πότε εμφανίστηκε η υγρασία στον τοίχο του, πριν από το 2008 ή μετά;
 
Τι χρώμα είχαν (ή δεν είχαν;) οι βαλίτσες που έφταναν (ή δεν έφταναν;) στο Μαξίμου; 
 
Πόσα χαρτονομίσματα χωρούσαν; 

Ερωτήματα που πέφτουν σαν βροχή αυτές τις μέρες και αποτελούν τη θεαματική γαρνιτούρα της ειδησεογραφίας γύρω από την υπόθεση «Novartis». 

Και είμαστε ακόμα στην αρχή, μιλώντας για μια υπόθεση με μεγάλη ουρά, που όπως φαίνεται θα μας απασχολήσει για καιρό... 

Παρόμοια ήταν, όμως, η γαρνιτούρα γύρω και από το συλλαλητήριο για το ονοματολογικό των Σκοπίων την περασμένη Κυριακή: 
 
Τι λένε οι «ειδικοί» για τον όγκο των συγκεντρωμένων;
 
Γιατί σβήστηκε η ώρα από το βίντεο της αστυνομίας; 

Ενα πραγματικό ξεσάλωμα που τροφοδοτεί τη λασπομαχία ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ.

Ενας τσαρλατανισμός, που στόχο έχει να συντηρείται μια αντιπαράθεση ξένη προς τα προβλήματα των εργαζομένων, για να κρύβεται η ουσία των εξελίξεων, να θεωρείται ως απαραβίαστη αρχή ότι το φάρμακο και γενικά οι ανάγκες των εργαζομένων είναι εμπορεύματα και ως αιώνιο δόγμα η συμμετοχή στους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς...
 

«Δίνει μια στο καλυμμαύχι, βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό…»

Με αφορμή την επέτειο γέννησης (10 του Φλεβάρη 1913) του αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, αντιγράφουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Άννας Παναγιωταρέα «Κι σέν’ πώς σ’ λεν; Χαρίλαος Φλωράκης» (εκδ. Καστανιώτη -4η– Αθήνα 2001). Ο Χαρίλαος διηγείται ένα περιστατικό από τα νεανικά του χρόνια, με πρωταγωνιστή τον συμμαθητή του Βησσαρίωνα Τίκα, τον μετέπειτα αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ενδεικτικό των φιλικών αισθημάτων που έτρεφαν οι δυο άντρες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
«Δίνει μια στο καλυμμαύχι, βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό…»
Χαρίλαος Φλωράκης – Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ στη Βουλή, το 1986
«Στην παραπάνω τάξη από μένα, στο ίδιο σχολείο, πήγαινε και ο Σεραφείμ – ο αρχιεπίσκοπος. Ήταν πολύ ατίθασος μαθητής. Βλεπόμαστε τακτικά όσο ήμαστε μαζί. Μετά, όταν τελειώσαμε το Σχολαρχείο, χάθηκε από προσώπου γης ο Σεραφείμ. Ύστερα από καιρό τον βλέπουμε να μας καταφθάνει με παπαδίστικα. Καλογεροπαίδι, φορούσε ράσα. Είχε πάει στην ιερατική Σχολή της Άρτας κι είχε έρθει στην Καρδίτσα, θα ήτανε ίσως γιορτές, για επίσκεψη στην οικογένειά του. Εμείς τότε ήμαστε μια παρέα συμμαθητές, τέσσερις πέντε, και πηγαίναμε όλοι μαζί στην ταβέρνα του Παεζάνου. Είχε ένα πατάρι κι εκεί καθόμαστε εμείς. Παίρναμε ένα κατοσταράκι κρασί και πίναμε για να περάσει η ώρα συζητώντας. Για να φαινόμαστε κι εμείς άντρες.
Τότε στην Καρδίτσα υπήρχαν κάνα δυο άλλα μαγαζιά, που έδιναν κρασί και με την ώρα. Πλήρωνες πέντε δραχμές την ώρα κι έπινες όσο κρασί ήθελες. Στην αρχή είχαν μεγάλη πελατεία γιατί ήταν παράξενο γεγονός: να πίνεις με πέντε δραχμές ελεύθερα, όσο θέλεις. Μετά από λίγο όμως σταμάτησε, γιατί τελικά δεν συνέφερε σε κανέναν. Γιατί πόσο κρασί θα πίνες μέσα σε μια ώρα, Για να ξεπεράσεις το τάλιρο και να πιεις και πάλι, έπρεπε και να φας κάτι για να μη ζαλιστείς και να καθίσεις περισσότερη ώρα. Πάντως για ξεροσφύρι ούτε λόγος. Ποιος να άντεχε. Η καινοτομία δούλεψε στην αρχή. Είχε κι αυτή το γούστο της. Μετά γυρίσαμε στην παράδοση και σταμάτησαν και οι νεοτερισμοί.
Εμείς, λοιπόν, πηγαίναμε στο πατάρι μια φορά τη βδομάδα και πίναμε ένα κατοσταράκι και για μεζέ παίρναμε καμιά μαριδούλα, καμιά σαρδέλα, τέτοια. Έρχεται και ο Σεραφείμ με τα παπαδίστικα και κάθεται στην παρέα σαν μη συνέβαινε τίποτα. Να γέλια και πειράγματα. Κάτω παίζανε τα όργανα και τα κλαρίνα. Σε λίγο βλέπω τον Σεραφείμ να δίνει μια στο καλυμμαύχι — βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό. Για την εποχή εκείνη, καλογεροπαίδι να στρωθεί στο χορό, ήτανε κάτι εντυπωσιακό, κάτι εντελώς ασυνήθιστο. Ήθελε, πώς να το κάνουμε, μεγάλη λεβεντιά. Αλλά εκείνον ούτε που τον ένοιαζε. Ήταν ωραίος, αλέγρος και αυθόρμητος τύπος.
Μετά πέρασε ο καιρός και δεν τον ξανάδα. Ήξερα όμως ότι είχε προχωρήσει και τον είχανε κάνει και μητροπολίτη Ιωαννίνων και ότι είχε μπει και στην αντίσταση, στο ΕΔΕΣ. Συναντηθήκαμε πάλι εδώ, για πρώτη φορά στην Αθήνα. Αυτός αρχιεπίσκοπος κι εγώ γραμματέας του ΚΚΕ. Και θυμηθήκαμε τα παλιά. Γελούσαμε πολύ με όσα κάναμε εκείνη την εποχή που μας άρεσε πολύ. Ήτανε τα νεανικά μας χρόνια. Περασμένα πια…»

«Δίνει μια στο καλυμμαύχι, βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό…»

Με αφορμή την επέτειο γέννησης (10 του Φλεβάρη 1913) του αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, αντιγράφουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Άννας Παναγιωταρέα «Κι σέν’ πώς σ’ λεν; Χαρίλαος Φλωράκης» (εκδ. Καστανιώτη -4η– Αθήνα 2001). Ο Χαρίλαος διηγείται ένα περιστατικό από τα νεανικά του χρόνια, με πρωταγωνιστή τον συμμαθητή του Βησσαρίωνα Τίκα, τον μετέπειτα αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, ενδεικτικό των φιλικών αισθημάτων που έτρεφαν οι δυο άντρες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
«Δίνει μια στο καλυμμαύχι, βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό…»
Χαρίλαος Φλωράκης – Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ στη Βουλή, το 1986
«Στην παραπάνω τάξη από μένα, στο ίδιο σχολείο, πήγαινε και ο Σεραφείμ – ο αρχιεπίσκοπος. Ήταν πολύ ατίθασος μαθητής. Βλεπόμαστε τακτικά όσο ήμαστε μαζί. Μετά, όταν τελειώσαμε το Σχολαρχείο, χάθηκε από προσώπου γης ο Σεραφείμ. Ύστερα από καιρό τον βλέπουμε να μας καταφθάνει με παπαδίστικα. Καλογεροπαίδι, φορούσε ράσα. Είχε πάει στην ιερατική Σχολή της Άρτας κι είχε έρθει στην Καρδίτσα, θα ήτανε ίσως γιορτές, για επίσκεψη στην οικογένειά του. Εμείς τότε ήμαστε μια παρέα συμμαθητές, τέσσερις πέντε, και πηγαίναμε όλοι μαζί στην ταβέρνα του Παεζάνου. Είχε ένα πατάρι κι εκεί καθόμαστε εμείς. Παίρναμε ένα κατοσταράκι κρασί και πίναμε για να περάσει η ώρα συζητώντας. Για να φαινόμαστε κι εμείς άντρες.
Τότε στην Καρδίτσα υπήρχαν κάνα δυο άλλα μαγαζιά, που έδιναν κρασί και με την ώρα. Πλήρωνες πέντε δραχμές την ώρα κι έπινες όσο κρασί ήθελες. Στην αρχή είχαν μεγάλη πελατεία γιατί ήταν παράξενο γεγονός: να πίνεις με πέντε δραχμές ελεύθερα, όσο θέλεις. Μετά από λίγο όμως σταμάτησε, γιατί τελικά δεν συνέφερε σε κανέναν. Γιατί πόσο κρασί θα πίνες μέσα σε μια ώρα, Για να ξεπεράσεις το τάλιρο και να πιεις και πάλι, έπρεπε και να φας κάτι για να μη ζαλιστείς και να καθίσεις περισσότερη ώρα. Πάντως για ξεροσφύρι ούτε λόγος. Ποιος να άντεχε. Η καινοτομία δούλεψε στην αρχή. Είχε κι αυτή το γούστο της. Μετά γυρίσαμε στην παράδοση και σταμάτησαν και οι νεοτερισμοί.
Εμείς, λοιπόν, πηγαίναμε στο πατάρι μια φορά τη βδομάδα και πίναμε ένα κατοσταράκι και για μεζέ παίρναμε καμιά μαριδούλα, καμιά σαρδέλα, τέτοια. Έρχεται και ο Σεραφείμ με τα παπαδίστικα και κάθεται στην παρέα σαν μη συνέβαινε τίποτα. Να γέλια και πειράγματα. Κάτω παίζανε τα όργανα και τα κλαρίνα. Σε λίγο βλέπω τον Σεραφείμ να δίνει μια στο καλυμμαύχι — βγάζει και το ράσο και μπαίνει πρώτος και καλύτερος στο χορό. Για την εποχή εκείνη, καλογεροπαίδι να στρωθεί στο χορό, ήτανε κάτι εντυπωσιακό, κάτι εντελώς ασυνήθιστο. Ήθελε, πώς να το κάνουμε, μεγάλη λεβεντιά. Αλλά εκείνον ούτε που τον ένοιαζε. Ήταν ωραίος, αλέγρος και αυθόρμητος τύπος.
Μετά πέρασε ο καιρός και δεν τον ξανάδα. Ήξερα όμως ότι είχε προχωρήσει και τον είχανε κάνει και μητροπολίτη Ιωαννίνων και ότι είχε μπει και στην αντίσταση, στο ΕΔΕΣ. Συναντηθήκαμε πάλι εδώ, για πρώτη φορά στην Αθήνα. Αυτός αρχιεπίσκοπος κι εγώ γραμματέας του ΚΚΕ. Και θυμηθήκαμε τα παλιά. Γελούσαμε πολύ με όσα κάναμε εκείνη την εποχή που μας άρεσε πολύ. Ήτανε τα νεανικά μας χρόνια. Περασμένα πια…»

ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΛΟΥΡΟ-ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑ

        ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
               ΕΚΔΡΟΜΗ
        ΛΟΥΡΟ-ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑ

                     19-2-2018 Τιμη 20ευ
                     αναχ.  6.15 Επισκοπιανα

ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΙΑΝΩΝ-ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

Μπόχα…


Της Κάλι Καρά 


Καμώνονται πως έπεσαν από τα σύννεφα με το σκάνδαλο «Novartis». «Σκάνδαλο μεγατόνων» ο ένας, «το μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως του ελληνικού κράτους» ο άλλος. Κουβέντες που όσο και αν προσπαθούν δεν μπορούν να κρύψουν τη μπόχα που αναδύει η σαπίλα του καπιταλιστικού συστήματος.
Σύστημα που από τα σπλάχνα του γεννιούνται αυτά τα φαινόμενα.
Σύστημα που δεν μπορεί να εξυγιανθεί, όπως ισχυρίζονται τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, που το υπηρετούν με νύχια και με δόντια.

Υπάρχει σκάνδαλο αλλά δεν είναι εκεί που δήθεν το ψάχνουν. Το πραγματικό σκάνδαλο είναι η εμπορευματοποίηση του φαρμάκου και θα υπάρχει όσο το φάρμακο αποτελεί κινητήριο μοχλό για τη θωράκιση της καπιταλιστικής κερδοφορίας, όσο υπάρχει ένας τεράστιος πόλεμος ανάμεσα στις πολυεθνικές για το ποια θα αποκτήσει μεγαλύτερο κομμάτι στην πίτα, όσο είναι πανάκριβο και απλησίαστο για τους ασφαλισμένους, τα λαϊκά στρώματα και τους συνταξιούχους.


Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περίπου 350 μεγάλες πολυεθνικές, που καλύπτουν όλο το φάσμα της επιχειρηματικής ζωής. Από αυτές περίπου 27 επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στους τομείς παραγωγής και εμπορίας φαρμάκων, καλλυντικών, απορρυπαντικών και χημικών προϊόντων. Οι επιχειρήσεις αυτές συγκεντρώνουν πάνω από το 50% των συνολικών κερδών των 500 σημαντικότερων επιχειρήσεων των παραπάνω κλάδων.

Η σημασία του χώρου της φαρμακοβιομηχανίας στον σημερινό κόσμο είναι αδιαμφισβήτητη με τα έσοδα των φαρμακευτικών παγκοσμίως να υπολογίζονται περίπου στο 1 τρις δολάρια και να αυξάνονται συνεχώς, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των φαρμακευτικών είναι σκληρός.

Είναι, άραγε, τυχαίο πως το σκάνδαλο με τη «Novartis» βγαίνει με αφορμή έρευνες στις ΗΠΑ γιατί οι αμερικανικές πολυεθνικές έχουν χάσει έδαφος σε σχέση με τις ευρωπαϊκές πολυεθνικές στο μοίρασμα των αγορών;

Μια επιλεκτική ματιά σε μερικά από τα μεγαθήρια της φαρμακοβιομηχανίας είναι αποκαλυπτική για το σκοπό της παραγωγής στον καπιταλισμό, που είναι το κέρδος. Πρόκειται για τον ορισμό της «υγιούς επιχειρηματικότητας», η οποία βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις ανάγκες των ασθενών και μάλιστα αυτών που κινδυνεύει άμεσα η ζωή τους.

Οι εταιρείες φαρμάκων δεν ξοδεύουν σχεδόν τίποτε για τις ασθένειες που σκοτώνουν τους περισσότερους ανθρώπους, όπως η ελονοσία, διότι τα θύματα είναι φτωχά και δεν κερδίζουν από αυτά.

Η πολυεθνική φαρμακοβιομηχανία «Roche» -γνωστή και για τα Προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που εκπονεί για τις «ευάλωτες κοινωνικές ομάδες»- αποφάσισε να αποσύρει από τη «θετική λίστα» συνταγογράφησης φαρμάκων ένα νέο ογκολογικό φάρμακο για το μεταστατικό μελάνωμα, γιατί όπως η ίδια ανέφερε «δεν τη συμφέρει οικονομικά».

Το φάρμακο, που η τιμή του είναι περίπου 5.500 ευρώ, θα κυκλοφορεί μεν στην ελληνική αγορά, αλλά με όρους που η πολυεθνική θα εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή κερδοφορία από την πώληση του εμπορεύματός της.

Σύμφωνα με έναν κανονισμό που ορίζει ότι στο πλαίσιο μιας εξαιρετικά πιεστικής έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία, όπως για τη νέα γρίπη, θα επιτρεπόταν στις φτωχές χώρες η παρασκευή γενοσήμων και θα είχαν το δικαίωμα να παρασκευάσουν όσο γενόσημο του «Τamiflu» ήθελαν. Η «Roche» όμως, η φαρμακοβιομηχανία που διαθέτει την πατέντα του, δεν θέλει να φτιάχνονται φθηνότερα αντίγραφα, αλλά να αγοράζει ο φτωχός κόσμος την πατενταρισμένη εκδοχή του φαρμάκου από την οποία εισπράττει κέρδη. Η «Roche» έδωσε άδεια σε λίγες εταιρείες του αναπτυσσόμενου κόσμου να φτιάξουν το φάρμακο, με τη διαφορά ότι πρέπει να πληρώσουν για αυτή την άδεια, πράγμα αδύνατον. Ποιο είναι το τελικό αποτέλεσμα; Αν υπάρξει πανδημία, ο αριθμός των ανθρώπων που θα πεθάνουν θα είναι πολύ μεγαλύτερος απ΄ ό,τι θα μπορούσε να ήταν.

Η «Bayer» ξεκίνησε το 1863. Είναι αυτή που το 1898 παράγει την ηρωίνη (Heroisch: δυνατό, ισχυρό) την οποία διαφημίζει ως την απόλυτη θεραπεία για σοβαρές ασθένειες όπως το άσθμα, η βρογχίτιδα, η φυματίωση. Φέτος κατάφερε να διπλασιάσει τα έσοδά της από πέρσι ανεβαίνοντας 7 θέσεις στη λίστα των κορυφαίων εταιρειών του χώρου.

Ο όμιλος «Novartis» ξεκίνησε τη λειτουργία του στην Ελλάδα το Νοέμβριο του 1997, όταν δημιουργήθηκε η «Novartis Hellas ΑΕΒΕ». Η εταιρεία, παρά τη σύντομη πορεία της στον ελληνικό χώρο, κατέχει ηγετική θέση ανάμεσα στις εταιρείες που ασχολούνται με τον τομέα της Υγείας στη χώρα μας. Η ελληνική θυγατρική, που απασχολεί περίπου 350 άτομα, στοχεύει μέσω των τριών βασικών τμημάτων του ομίλου, της Υγείας, των καταναλωτικών προϊόντων υγείας και της Γεωργίας, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των Ελλήνων καταναλωτών!

Επιπλέον, η «Novartis» ασχολείται με φαρμακευτικά προϊόντα που μπορούν να χορηγηθούν χωρίς ιατρική συνταγή (Otrivin, Fenistil κ.τλ.) και με προϊόντα φροντίδας βρεφών και νηπίων,, καθώς επίσης και με προϊόντα παιδικής διατροφής, όπως τα Gerber και Cereal, και ειδικής διατροφής που χορηγούνται είτε σε ασθενείς μονάδων εντατικής θεραπείας είτε σε ασθενείς που χρήζουν ιδιαίτερου σιτισμού. Έσοδα: 49, 4 δις δολάρια.

Αξιοσημείωτες οι μελέτες που αποκαλύπτουν ότι μόνο το 14% του προϋπολογισμού των φαρμακοβιομηχανιών διοχετεύεται στην ανάπτυξη φαρμάκων -συνήθως στο μη δημιουργικό τελικό στάδιο των κλινικών δοκιμών.
 Το υπόλοιπο πηγαίνει στο μάρκετινγκ και γίνεται κέρδη. Και ακόμη και με αυτό το ισχνό 14% οι φαρμακοβιομηχανίες κατασπαταλούν μια περιουσία δημιουργώντας φάρμακα που έχουν ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα με άλλα προϋπάρχοντα, αλλά έχουν ένα διαφορετικό μόριο. Έτσι δημιουργούν μια νέα πατέντα και εισπράττουν έναν πακτωλό κερδών.

Από το «έργο» που παίζεται αυτές τις ημέρες για το σκάνδαλο «Novartis», ο λαός χρειάζεται να κρατήσει ένα συμπέρασμα:

Όσο κουμάντο στην οικονομία κάνουν τα μονοπώλια, τα σκάνδαλα και η διαφθορά θα ζουν και θα βασιλεύουν, όπως ζει και βασιλεύει το καπιταλιστικό σύστημα, η μήτρα των σκανδάλων, γιατί είναι σάπιο, εκμεταλλευτικό και απάνθρωπο και γιατί έχει από την ίδια του τη φύτρα να κάνει την εργατική τάξη και το λαό ακόμα πιο φτωχούς, να μην μπορούν να ικανοποιούν τις ανάγκες τους με βάση το επίπεδο ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων, τις δυνατότητες που δίνουν η τεχνολογία και η επιστήμη να ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες. Μαζί με την απαίτηση για διερεύνηση της υπόθεσης και την απόδοση κάθε είδους ευθυνών, ο λαός να μην επιτρέψει να αξιοποιηθεί αυτό το σκάνδαλο ως βολικό άλλοθι κάλυψης της αντιλαϊκής πολιτικής. 

902gr

Η Σφαγή του Geochang στις 9-11 Φλεβάρη 1951 -Ένα άγνωστο έγκλημα πολέμου του νοτιοκορεατικού στρατού

Ο πόλεμος της Κορέας (1950-1953), στον οποίο ως γνωστόν συμμετείχαν και ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις, είναι ένα από εκείνα τα γεγονότα της παγκόσμιας ιστορίας για τα οποία οι περισσότεροι “κάτι έχουν ακούσει”, ελάχιστοι όμως γνωρίζουν λεπτομέρειες γι’αυτό. Ακόμα λιγότερο σε ό,τι αφορά τη δράση του νοτιοκορεατικού στρατού, ο οποίος έδρασε ως αιχμή του δόρατος του “ελεύθερου κόσμου” κατά της κομμουνιστικής κυβέρνησης του Βορρά. Η αντιμετώπιση των πληθυσμών που θεωρούνταν ύποπτοι για φιλοκομμουνιστική δραστηριότητα ήταν αμείλικτη. Η πιο μαζική σφαγή κομμουνιστών και συμπαθούντων έλαβε χώρα από το στρατό και την αστυνομία των νοτιοκορεατικών δυνάμεων το καλοκαίρι του 1950, όταν 100.000 (κατ’άλλους 1,2 εκ) άνθρωποι εκτελέστηκαν στο λεγόμενο μακελειό της Λέγκας του Μπόντο. Ωστόσο και τα επόμενα χρόνια οι  εκκαθαρίσεις σε βάρος αμάχων συνεχίστηκαν, σε μία τουλάχιστον περίπτωση με άμεσους δράστες τα αμερικανικά στρατεύματα, που τον ίδιο χρόνο εκτέλεσαν μεταξύ 300 και 400 πρόσφυγες από τη Βόρειο Κορέα, θεωρώντας πως μεταξύ τους υπήρχαν κομμουνιστές πράκτορες. Οι πρώτοι μήνες του 1951 ήταν επίσης αιματηροί, καθώς το Γενάρη εκείνης της χρονιάς  στη σφαγή του Ganghwa έχασαν τη ζωή τους 1300 άνθρωποι από δυνάμεις της νοτιοκορεατικής αστυνομίας. Το Φλεβάρη σε απόσταση λίγων ημερών πραγματοποιήθηκαν δύο σφαγές αμάχων, εκείνη του Sancheong-Hamyang στις 7 του μηνός και εκείνη του Geochang μεταξύ 9 και 11 Φλεβάρη, με θύματα συνολικά πάνω από 1.400 άτομα, η πλειονότητα των οποίων ήταν γυναίκες, παιδιά και ηλικιωμένοι. Υπεύθυνο για τη σφαγή ήταν το τρίτο τάγμα του 9ου συντάγματος της 11ης μεραρχίας του νοτιοκορεατικού στρατού, με διοικητή των Choe Deok-sin. Το Μάρτιο της ίδιας χρονιάς ένας τοπικός βουλευτής κατήγγειλε στην Εθνοσυνέλευση το έγκλημα, η οποία αναγκάστηκε να προχωρήσει στη σύσταση ερευνητικής επιτροπής. Ωστόσο η επιχείρηση συγκάλυψης εκ μέρους του στρατού είχε σε πρώτη φάση το αποτέλεσμα να εκτελεστεί ο ίδιος ο καταγγέλων βουλευτής μετά από καταδίκη σε στρατοδικείο. Λίγους μήνες αργότερα, μια νέα ερευνητική ομάδα της Εθνοσυνέλευσης κατόρθωσε να αποδείξει την εμπλοκή του στρατού στη σφαγή και ένα στρατοδικείο καταδίκασε σε ισόβια τον ταγματάρχη Han και το συνταγματάρχη Oh Ik-gyun. Ωστόσο ο αυταρχικός αντικομμουνιστής πρόεδρος Syngman Rhee, προσωπικά υπεύθυνος για χιλιάδες θανάτους αντιφρονούντων εξάλλου ακόμα και πριν το ξέσπασμα του πολέμου, απένειμε χάρη στους εγκληματίες στρατιωτικούς. H λησμονημένη αυτή σφαγή αναβίωσε πριν λίγα χρόνια στο ντοκυμανταίρ του νοτιοκορεάτη κινηματογραφιστή Kim Jae-soo “Η σφαγή του Geochang-Ματωμένος Χειμώνας” (2013) που ανιχνεύει το ταξίδι μιας νεαρής κοπέλας που ταξιδεύει στο Geochang, προσπαθώντας να βρει τη σύνδεση μιας παλιάς φωτογραφίας κοριτσιού και του ετοιμοθάνατου και πάσχοντα από άνοια παππού της, πρώην συνταγματάρχη. Όπως αναφέρει ένας από τους επιζήσαντες “Επιζήσαμε των Ιαπώνων (εννοεί την ιαπωνική κατοχή της Κορέας από το 1910 ως το τέλος του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, σ.σ), αλλά δε φανταστήκαμε ότι θα απειλούμασταν από τους δικούς μας στρατιώτες.”

Η «ΠΡΕΜΟΥΡΑ» ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟΚΡΑΤΩΝ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ

 

ΜΕΙΚΤΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ - ΠΓΔΜ
Οι ανταγωνισμοί επιταχύνουν τα σχέδια της «ευρωατλαντικής ολοκλήρωσης» στην περιοχή
Τα ευρωατλαντικά σχέδια ενάντια στους λαούς κατήγγειλε το ΚΚΕ

Από τις πρόσφατες επαφές των πρωθυπουργών Ελλάδας - ΠΓΔΜ στο Νταβός
Η «πρεμούρα» της ΕΕ για «διεύρυνση» των συμφερόντων της στα Δ. Βαλκάνια, όπου φουντώνουν οι ανταγωνισμοί με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα για το πέρασμα αγωγών και δρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας, αναδείχτηκε κατά τη συνάντηση της μεικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ευρωκοινοβουλίου και Βουλής της ΠΓΔΜ, στο Στρασβούργο στις 7-8 Φλεβάρη.
 Συμμετείχαν ευρωβουλευτές και ο επικεφαλής της Κομισιόν για την ΠΓΔΜ, Ντέιβιντ Κούλεν, ενώ στην αντιπροσωπεία της ΠΓΔΜ συμμετείχε ο υπουργός Εξωτερικών Ν. Ντιμιτρόφ
Εκ μέρους του ΚΚΕ συμμετείχε ο ευρωβουλευτής Σ. Ζαριανόπουλος.
Στο τέλος της συνεδρίασης της μεικτής Επιτροπής, κατατέθηκαν γραπτώς 23 συστάσεις,
 που αναδεικνύουν ακριβώς την πρεμούρα για ένταξη στην ΕΕ, που θα συνδυαστεί με αστικούς εκσυγχρονισμούς στην ΠΓΔΜ, ενταγμένη στο σχεδιασμό για την ένταξη όλων των Δυτικών Βαλκανίων στους ευρωατλαντικούς θεσμούς, ώστε να διευκολυνθεί ακόμα περισσότερο η δράση των ευρωενωσιακών μονοπωλίων.
Στο κείμενο, όπου τονίζεται εκ νέου ότι το 2018 είναι «σημαντική χρονιά» για την περιοχή και για την ευρωπαϊκή προοπτική της ΠΓΔΜ, μπαίνουν μια σειρά ημερομηνίες - «ορόσημα», όπως η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα Δ. Βαλκάνια, οι προτάσεις για τη διεύρυνση τον Απρίλη, η Σύνοδος Κορυφής ΕΕ και 6 χωρών Δυτικών Βαλκανίων το Μάη στη Σόφια και η Σύνοδος Κορυφής της Διαδικασίας του Βερολίνου τον Ιούλη, ενώ χαιρετίζονται τα βήματα της νέας κυβέρνησης όσον αφορά τη στρατηγική προτεραιότητα για ολοκλήρωση στις ευρωατλαντικές δομές και τη δέσμευσή της να διεκπεραιώσει όλες τις μεταρρυθμίσεις σε τομείς προτεραιοτήτων και να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από τη «Συμφωνία Σταθεροποίησης και Σύνδεσης».
Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη αύξησης των προσπαθειών για την εφαρμογή των μέτρων μεταρρύθμισης και σύνδεσης, ιδιαίτερα στους τομείς της Ενέργειας και των μεταφορών.
Σε αυτό το φόντο, ειδική αναφορά γίνεται και στα πρόσφατα βήματα για τον «εμπλουτισμό» των διμερών σχέσεων με γειτονικές χώρες, στο πλαίσιο διατήρησης σχέσεων καλής γειτονίας. Ετσι χαιρετίζεται η επικύρωση της διμερούς συμφωνίας Σκοπίων - Σόφιας, ενώ εκφράζεται αισιοδοξία ότι «θα βρεθεί βραχυπρόθεσμα μία αμοιβαία αποδεκτή λύση κατόπιν διαπραγμάτευσης» μεταξύ ΠΓΔΜ και Ελλάδας για το θέμα της ονομασίας. Επαναλαμβάνεται ακόμη η θέση ότι το ζήτημα του ονόματος δεν θα πρέπει να συνιστά εμπόδιο στην έναρξη διαπραγματεύσεων ένταξης και πως «θα πρέπει να λυθεί το συντομότερο δυνατόν».

Και από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων της ΠΓΔΜ φάνηκε η διάθεση για «λύση εδώ και τώρα», επισημαίνοντας ότι η ΠΓΔΜ είναι υποψήφια προς ένταξη χώρα από το 2005 και ότι από τότε έως σήμερα, παρά τα σημαντικά προβλήματα και εμπόδια, έχουν γίνει «μεταρρυθμίσεις».
Σημείωσαν τις «μεταρρυθμίσεις σε θεσμούς», ενώ αναφερόμενοι στην Ελλάδα επισήμαναν πως η εκκρεμότητα για το όνομα «ορθώνει εμπόδια» στη γενικότερη ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.
 Υποστήριξαν δε ότι η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες για να ανταποκριθεί στις ανησυχίες των λαών ΠΓΔΜ - Ελλάδας, αλλά επέμειναν για το «μακεδονικό έθνος και τη γλώσσα»
 και ότι «ο ευρωπαϊκός τρόπος προσέγγισης είναι να μην μονοπωλεί κανένας τη Μακεδονία» και «να αφήσουμε πίσω το παρελθόν και να διαμορφώσουμε το μέλλον», βλέπε υπέρ των κεφαλαιοκρατών των δυο μερών.

Ξεκάθαρη η θέση του ΚΚΕ
Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Σ. Ζαριανόπουλος, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση, σημείωσε ότι 
το ΚΚΕ δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα στην ΕΕ να ανακατεύεται στα εσωτερικά ζητήματα καμίας χώρας, συμπεριλαμβανομένης της ΠΓΔΜ, πόσο μάλλον που η ΕΕ ήταν αυτή που πρωτοστάτησε στο διαμελισμό της πρώην Γιουγκοσλαβίας.
Αναφέρθηκε ακόμη στο παιχνίδι των ανταγωνισμών στην περιοχή, ανάμεσα σε ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ και άλλα κέντρα όπως τη Ρωσία και την Κίνα, ανταγωνισμό για τον έλεγχο κρίσιμων τομέων (μεταφορές, αγωγούς Ενέργειας, αγορές), σημειώνοντας ότι ενώ η Κομισιόν μέσω του προέδρου της Ζ. Κλ. Γιούνκερ το 2014 δήλωνε ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα ενταχθούν νέα κράτη - μέλη, «τώρα βιάζονται γιατί φουντώνει ο ανταγωνισμός με τη Ρωσία».
Τόνισε ότι η ΕΕ και το ΝΑΤΟ 
εκμεταλλεύονται υπαρκτά ή ανύπαρκτα προβλήματα για τη διαίρεση των λαών και την εμπέδωση της κυριαρχίας τους. 
Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ τάσσεται ενάντια στην ένταξη κάθε χώρας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, σημειώνοντας ότι «εμείς δεν είμαστε ούτε με την κυβέρνηση που βιάζεται μαζί με το ΝΑΤΟ - ΕΕ για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου, ούτε με τα συλλαλητήρια, όπου τον τόνο δίνουν αντιδραστικές - εθνικιστικές - φασιστικές δυνάμεις, επικεντρώνοντας στο όνομα», υπογραμμίζοντας ότι και οι δύο πλευρές συμπίπτουν στο κύριο, αποκρύπτουν το ρόλο του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, τους μεγάλους κινδύνους για τους λαούς της περιοχής.
Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ έθεσε ταυτόχρονα το ζήτημα του αλυτρωτισμού και την έκφρασή του στο Σύνταγμα της ΠΓΔΜ, με τις ανιστόρητες αναφορές περί μακεδονικού έθνους και μακεδονικών εθνικών μειονοτήτων σε γειτονικά κράτη. 
Κατέληξε θέτοντας τη θέση του ΚΚΕ
ενάντια στα ευρωατλαντικά σχέδια, τον τερματισμό των αλυτρωτισμών, τη διασφάλιση των συνόρων και ονομασία με αυστηρά γεωγραφικό προσδιορισμό.

«Καβγαδάκια»...



Την ώρα που εντείνεται η αντεργατική επίθεση για τη διασφάλιση των κερδών και της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, ΣΕΒ και ΓΣΕΕ στήνουν «καβγά» για... το πώς αυτή η επίθεση θα αποδώσει καλύτερα. Χαρακτηριστικά, το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ σε πρόσφατη δημοσίευσή του με τίτλο «Κόστος εργασίας και περιθώρια κέρδους στα χρόνια των μνημονίων», γκρινιάζει για... «την αποτυχία της πολιτικής εσωτερικής υποτίμησης», επειδή μαζί με τους μισθούς δεν μειώθηκαν και οι τιμές, ενώ αναφέρει ότι «το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι πρόβλημα κερδοφορίας και όχι κόστους εργασίας». Σε χτεσινή του απάντηση ο ΣΕΒ (για την υποστήριξη της οποίας μάλιστα ανακατεύει και διάφορες αστικές εξυπνάδες για τον Στάλιν) υπογραμμίζει ότι αναγκαία προϋπόθεση για την ανάκτηση της «διεθνούς ανταγωνιστικότητας» του εγχώριου κεφαλαίου ήταν το χτύπημα των μισθών και των Συλλογικών Συμβάσεων, κάνοντας λόγο για «τεράστια αύξηση των αμοιβών της εργασίας» στη δεκαετία 2000 - 2010 και για «στρεβλό σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων»! Καλεί, μάλιστα, το συνδικαλιστικό κίνημα να νοιάζεται «για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του παραγωγικού και ανταγωνιστικού τομέα της οικονομίας»...

Εθεσε ένα αυτοκίνητο σε τροχιά συνάντησης με τον Αρη!





Οψη από κάτω, του συναρμολογημένου «Falcon Heavy». Σε πρώτο πλάνο τα 27 ακροφύσια των ισάριθμων κινητήρων των 3 πρώτων σταδίων των πυραύλων «Falcon 9», που αποτελούν από κοινού το πρώτο στάδιό του. Τα σημάδια στα ακροφύσια είναι πιο έντονα στους επαναχρησιμοποιημένους βοηθητικούς πυραύλους, αλλά υπάρχουν και στον κεντρικό, καθώς η «SpaceX» δοκιμάζει κάθε κινητήρα σε πλήρη ώθηση επί 3 λεπτά
Οψη από κάτω, του συναρμολογημένου «Falcon Heavy». Σε πρώτο πλάνο τα 27 ακροφύσια των ισάριθμων κινητήρων των 3 πρώτων σταδίων των πυραύλων «Falcon 9», που αποτελούν από κοινού το πρώτο στάδιό του. Τα σημάδια στα ακροφύσια είναι πιο έντονα στους επαναχρησιμοποιημένους βοηθητικούς πυραύλους, αλλά υπάρχουν και στον κεντρικό, καθώς η «SpaceX» δοκιμάζει κάθε κινητήρα σε πλήρη ώθηση επί 3 λεπτά
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε, την περασμένη Τετάρτη, η δοκιμαστική εκτόξευση επίδειξης του νέου πυραύλου της αμερικανικής εταιρείας «SpaceX», «Falcon Heavy» («Βαρύ Γεράκι»), του ισχυρότερου εν ενεργεία πυραύλου σήμερα σε όλο τον κόσμο, με ανυψωτική δυνατότητα διπλάσια από τον αμέσως επόμενο, τον «Delta IV Heavy» της «Lockheed Martin» και της «Boeing». Ισχυρότεροι απ' αυτόν έχουν υπάρξει μόνο ο πύραυλος «Κρόνος-5» της αποστολής «Απόλλων» στο φεγγάρι και ο σοβιετικός «Ενέργεια», που έκανε μόνο μία δοκιμαστική πτήση. Το σημαντικότερο στοιχείο, πέρα από την ισχύ του πυραύλου, είναι ότι κατά ένα μεγάλο μέρος ο πύραυλος «Falcon» είναι επαναχρησιμοποιήσιμος και γι' αυτό πολύ πιο οικονομικός.
Με τη νέα εκτόξευση η «SpaceX» τοποθετήθηκε σε περίοπτη θέση μεταξύ του ανταγωνισμού στην αμερικανική βιομηχανία διαστημικών εκτοξεύσεων, ενώ «χτυπάει» και τον διεθνή ανταγωνισμό, την αντίστοιχη βιομηχανία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και της Ρωσίας, της Κίνας και της Ινδίας, που είχαν πάντα φτηνότερες τιμές για την τοποθέτηση φορτίων σε χαμηλή ή γεωσύγχρονη τροχιά. Επιπλέον, η «SpaceX» τοποθετείται ως εναλλακτική λύση ακόμη και για διαπλανητικές αποστολές της NASA. Αλλωστε, το μότο της εταιρείας είναι ότι θέλει να κάνει φτηνές τις διαστημικές πτήσεις, με τελικό στόχο να γίνει εφικτός ο αποικισμός του Αρη!
«Το τερμάτισε»

Το αυτοκίνητο του Μασκ ενώ ετοιμάζεται να τοποθετηθεί στο χώρο φορτίου ανάμεσα στα προστατευτικά καλύμματα. Οταν ο πύραυλος βγει από την ατμόσφαιρα, τα καλύμματα (φέρινγκ) αποβάλλονται και το φορτίο ταξιδεύει ακάλυπτο στο κενό
SpaceX
Το αυτοκίνητο του Μασκ ενώ ετοιμάζεται να τοποθετηθεί στο χώρο φορτίου ανάμεσα στα προστατευτικά καλύμματα. Οταν ο πύραυλος βγει από την ατμόσφαιρα, τα καλύμματα (φέρινγκ) αποβάλλονται και το φορτίο ταξιδεύει ακάλυπτο στο κενό
Σε μια κίνηση που «τερμάτισε» τις δυνατότητες της πιο ευφάνταστης διαφημιστικής εκστρατείας, αλλά αναμφίβολα και σε μια έκφραση ματαιοδοξίας ενός μεγαλοκαπιταλιστή, ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της «SpaceX» και της «Tesla Motors», Ελον Μασκ, έβαλε ως φορτίο της δοκιμαστικής πτήσης του «Falcon Heavy» το, κερασί χρώματος, καμπριολέ σπορ ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητό του, ένα πανάκριβο (για τους κοινούς θνητούς) Tesla Roadster. Ετσι, μετά τις τουλάχιστον 3 - 4 ντισκόμπαλες που έχουν τεθεί από μικρότερες εταιρείες σε τροχιά γύρω από τη Γη τα τελευταία χρόνια, προκαλώντας πρόβλημα με τις λάμψεις τους στους αστρονόμους και μερικά διαστημικά σκουπίδια επιπλέον εκείνων, που πρέπει να ελεγχθούν για να καθοριστεί ασφαλής πορεία επόμενων διαστημικών αποστολών και κατάλληλη τροχιά των νέων δορυφόρων, τώρα υπάρχει και ένα αυτοκίνητο στο Διάστημα! Μάλιστα, το αυτοκίνητο του Μασκ τέθηκε σε τροχιά γύρω από τον Ηλιο, η οποία σε ένα σημείο περνάει πολύ κοντά από την τροχιά του Αρη. Το αυτοκίνητο στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να πέσει στον κόκκινο πλανήτη και να τον μολύνει με γήινους μικροοργανισμούς, αν δεν έχει αποστειρωθεί καλά, ενώ στην ...καλύτερη περίπτωση θα περιφέρεται γύρω από τον Ηλιο επί ένα δισεκατομμύριο χρόνια (σύμφωνα με τους υπολογισμούς της «SpaceX»), προσφέροντας ένα τουλάχιστον παράδοξο διαπλανητικό «μνημείο» του ανθρώπινου πολιτισμού.
Αρθρωτός και επαναχρησιμοποιήσιμος
Ο πύραυλος «Falcon Heavy» αποτελείται ουσιαστικά από μια συστοιχία σε επίπεδη διάταξη των πρώτων σταδίων τριών πυραύλων «Falcon 9», με ένα δεύτερο στάδιο του «Falcon 9», τοποθετημένο στον κεντρικό από τους τρεις πυραύλους. Δυόμισι λεπτά μετά την εκτόξευση οι πλαϊνοί βοηθητικοί πύραυλοι, έχοντας εξαντλήσει το μεγαλύτερο μέρος των καυσίμων τους, αποσπώνται, περιστρέφονται σε αντίθετη φορά και πυροδοτούν για λίγο τον κινητήρα τους, ώστε να μειωθεί η ταχύτητά τους και να ξαναμπούν στην ατμόσφαιρα. Πλοηγούνται με κατάλληλη ενεργοποίηση πλαϊνών ακροφυσίων, ενεργοποιούν τον κινητήρα και πάλι για να επιβραδύνουν κι άλλο και να μην καούν κατά την επανείσοδο στην ατμόσφαιρα και πυροδοτούν τρίτη φορά λίγο πριν από την κάθετη προσγείωσή τους σε εξέδρες στη βάση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ δίπλα στο διαστημικό κέντρο Κένεντι, από το οποίο έγινε η εκτόξευση. Αν όλα πάνε καλά είναι επαναχρησιμοποιήσιμοι. Οι συγκεκριμένοι πύραυλοι της δοκιμαστικής εκτόξευσης του «Falcon Heavy» είχαν χρησιμοποιηθεί σε δύο αποστολές «Falcon 9» το 2016.

Τα επαναχρησιμοποιούμενα πρώτα στάδια των δύο βοηθητικών πυραύλων «Falcon 9», τμήματα του σύνθετου πυραύλου «Falcon Heavy», προσγειώνονται ταυτόχρονα στο ακρωτήριο Κανάβεραλ, μετά την επανείσοδό τους στην ατμόσφαιρα και την αυτόματη πλοήγησή τους πίσω στο διαστημοδρόμιο!
SpaceX
Τα επαναχρησιμοποιούμενα πρώτα στάδια των δύο βοηθητικών πυραύλων «Falcon 9», τμήματα του σύνθετου πυραύλου «Falcon Heavy», προσγειώνονται ταυτόχρονα στο ακρωτήριο Κανάβεραλ, μετά την επανείσοδό τους στην ατμόσφαιρα και την αυτόματη πλοήγησή τους πίσω στο διαστημοδρόμιο!
Τρία λεπτά μετά την εκτόξευση διαχωρίζεται το κεντρικό πρώτο στάδιο από το δεύτερο στάδιο του πυραύλου «Falcon Heavy». Το κεντρικό πρώτο στάδιο με ίδια μέθοδο, όπως τα πλαϊνά, επιστρέφει στη Γη, αλλά επειδή ξεκινά από αρκετά πιο μακριά, δεν μπορεί να επιστρέψει στις εξέδρες του ακρωτηρίου Κανάβεραλ. Γι' αυτό προσνηώνεται σε πλωτή εξέδρα στον Ατλαντικό Ωκεανό, εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο εκτόξευσης. Στο μεταξύ, το δεύτερο στάδιο, που διαθέτει έναν σχεδόν πανομοιότυπο κινητήρα (κηροζίνης - υγρού οξυγόνου) με εκείνους του πρώτου σταδίου, προωθεί το φορτίο στην τελική του τροχιά, λειτουργώντας επί αρκετά λεπτά και κάνοντας επαναλαμβανόμενες καύσεις και διακοπές λειτουργίας.
«Χτυπάει» τις τιμές
Το κόστος εκτόξευσης για τον πελάτη με τον «Falcon Heavy» είναι 90 εκατομμύρια δολάρια, ενώ με τον «Falcon 9» 62 εκατομμύρια. Το κόστος εκτόξευσης ανάλογων φορτίων με πυραύλους μιας χρήσης είναι περίπου τριπλάσιο. Ο «Falcon Heavy» μπορεί να θέσει φορτίο μάζας 64 τόνων σε χαμηλή γήινη τροχιά, 27 τόνων σε γεωσύγχρονη (σε ύψος 36.000 χλμ.) ή να στείλει ένα διαστημόπλοιο 17 τόνων σε διαπλανητική τροχιά, π.χ. προς τον Αρη.
Η «SpaceX» από το 2006 που ξεκίνησε τις εκτοξεύσεις με τους προγόνους του «Falcon 9», έχει κάνει έως σήμερα 53 πτήσεις, ανάμεσά τους και ορισμένες δοκιμαστικές (χωρίς πληρωμένο φορτίο). Ηδη έχει κλεισμένες 50 νέες αποστολές (και για τον «Falcon Heavy») για το επόμενο διάστημα, ανάμεσά τους πολλές για την τροφοδοσία του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, αλλά και αρκετές για την τοποθέτηση σε τροχιά αμερικανικών στρατιωτικών δορυφόρων, καθώς και εμπορικών δορυφόρων συμφερόντων που συνδέονται με διάφορες χώρες. Η επιτυχής εκτόξευση επίδειξης του «Falcon Heavy» ενδέχεται να διευρύνει περαιτέρω το πελατολόγιο και τον αριθμό των εκτοξεύσεων που θα πραγματοποιήσει από δω και πέρα. Φυσικά θα έχει το μονοπώλιο για την εκτόξευση φορτίων μεγαλύτερων των 29 τόνων (σε χαμηλή γήινη τροχιά), που είναι το όριο του «Delta IV Heavy».

Η στιγμή της εκτόξευσης του «Falcon Heavy» από τις εγκαταστάσεις που έχει νοικιάσει η εταιρεία στο διαστημικό κέντρο Κένεντι, στο ακρωτήριο Κανάβεραλ. Η εξέδρα εκτόξευσης είναι η ίδια (με κάποιες τροποποιήσεις και εκσυγχρονισμούς) που χρησιμοποιήθηκε από την αποστολή «Απόλλων 11», που μετέφερε τους πρώτους ανθρώπους στη Σελήνη
Copyright 2018 The Associated
Η στιγμή της εκτόξευσης του «Falcon Heavy» από τις εγκαταστάσεις που έχει νοικιάσει η εταιρεία στο διαστημικό κέντρο Κένεντι, στο ακρωτήριο Κανάβεραλ. Η εξέδρα εκτόξευσης είναι η ίδια (με κάποιες τροποποιήσεις και εκσυγχρονισμούς) που χρησιμοποιήθηκε από την αποστολή «Απόλλων 11», που μετέφερε τους πρώτους ανθρώπους στη Σελήνη
Με ανακοίνωσή του την επόμενη ημέρα της εκτόξευσης ο Ελον Μασκ ανακοίνωσε χωρίς να δώσει εξηγήσεις, ότι τελικά το αυτοκίνητο της εταιρείας του θα μπει σε διαφορετική ηλιοκεντρική τροχιά, που θα το κάνει να περνά μέσα από τη ζώνη των αστεροειδών, αντί κοντά στον Αρη. Φαίνεται ότι κάτι δεν πήγε καλά στο τελευταίο στάδιο της εκτόξευσης.

Αποψη της Γης από κάμερα στο πλευρό του χώρου φορτίου του «Falcon Heavy», με το αυτοκίνητο του Μασκ σε πρώτο πλάνο. Στη θέση του οδηγού ένας «φουσκωτός» αστροναύτης, μια κενή διαστημική στολή, σχεδίασης της «SpaceX»
SpaceX
Αποψη της Γης από κάμερα στο πλευρό του χώρου φορτίου του «Falcon Heavy», με το αυτοκίνητο του Μασκ σε πρώτο πλάνο. Στη θέση του οδηγού ένας «φουσκωτός» αστροναύτης, μια κενή διαστημική στολή, σχεδίασης της «SpaceX»

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: www.spacex.com

TOP READ