3 Δεκ 2018

Πάμπλο Εσκομπάρ – Ο βασιλιάς του “χιονιού” που βοήθησε τη CIA στον αντικομμουνιστικό αγώνα

“Αν σε πέντε χρόνια δεν έχω ένα εκατομμύριο στην τσέπη θα πυροβοληθώ» δήλωνε στα 20 του χρόνια ο τότε άσημος μικροκακοποιός, πολύ πριν o 50 cent να κάνει μότο του κάθε πικραμένου κάγκουρα με παραισθήσεις γκανγκστερικού μεγαλείου το «Get rich or die tryin’» . Δεκαπέντε χρόνια μετά, στο απόγειο της δόξας του, όταν οι κολομβιανές αρχές μετά από μια περίοδο ανοχής έως εναγκαλισμού με το καρτέλ του Μεντεγίν απειλούσαν να τον εκδώσουν στις ΗΠΑ, ο ίδιος δήλωνε «Καλύτερα ένας τάφος στην Κολομβία παρά ένα κελί στις ΗΠΑ», παραμένοντας πιστός στην εξαγγελία του μέχρι τέλους. Υπήρχε μια εποχή που ο Εσκομπάρ φιγουράριζε στους 7 πλουσιότερους ανθρώπους της γης στη γνωστή λίστα του περιοδικού Forbes, μεταξύ «ευπρεπών» μεγιστάνων, σε μια έμμεση αναγνώριση πως ανήκε στην ίδια συνομοταξία με αυτούς. Και πως όχι, αφού ο Εσκομπάρ ενσάρκωσε στην πιο απροκάλυπτη και κυνική της εκδοχή τη μεγάλη υπόσχεση του καπιταλισμού, ότι με σκληρή δουλειά μπορείς να ανέλθεις στην κορυφή, όσο χαμηλά κι αν ξεκινήσεις.
Η δασκάλα μητέρα του Ερμίλντα τον συμβούλευε πως «τη μέρα που θα κάνεις κάτι κακό, κάντο με το σωστό τρόπο. Ο κόσμος είναι για τους καπάτσους κι όχι τους χαζούς.» Γεννημένος την 1η Δεκέμβρη 1949, ο Εσκομπάρ ήταν αποφασισμένος να ξεφύγει από την φτώχεια της Antioquia κοντά στο Μεντεγίν, και περιφρονούσε τον κτηνοτρόφο πατέρα του επειδή είχε «τη νοοτροπία του φτωχού».
Η μετακόμιση της οικογένειας σε προάστειο του Μεντεγίν σήμανε και την αρχή της παραβατικής του καριέρας, αρχικά ως λαθρέμπορος στερεοφωνικών και τσιγάρων μεταξύ άλλων, και κλέφτης επιτύμβιων στηλών για μεταπώληση. Ο Εσκομπάρ όμως είχε οσμιστεί κάτι μεγάλο, κι αυτό δεν ήταν παρά η άνθιση του εμπορίου κοκαΐνης που τη δεκαετία του ’70 έτεινε να γίνει «ο καφές των ΗΠΑ».
Συγκροτώντας μαζί με άλλους συνεργάτες του, κυρίως τους αδερφούς Οτσόα το καρτέλ του Μεντεγίν, εφάρμοσε πραγματικά βιομηχανικές μεθόδους για την παραγωγή και τη διακίνηση του «χιονιού», στήνοντας την «Τρανκιλάνδια» μέσα στην κολομβιανή ζούγκλα, όπου σε 19 εργαστήρια κοκαΐνης πάνω από 1000 εργάτες παρήγαγαν κάθε χρόνο 300 τόνους της πολυπόθητης σκόνης που έφτανε στον προορισμό της κυρίως αεροπορικώς αλλά και με μικρά πλοία. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 το καρτέλ του Μεντεγίν ήλεγχε το 80% του παγκόσμιου εμπορίου κοκαΐνης. Το χρήμα ήταν τόσο άφθονο, που δημιουργήθηκε ο θρύλος πως οι άνθρωποί του δεν το μετρούσαν, αλλά το ζύγιζαν, ενώ η ερωμένη του Εσκομπάρ και διάσημη παρουσιάστρια της Κολομβίας Βιργινία Βαγέχο έγραφε στο βιβλίο της για τη σχέση τους πως οι ντουλάπες στα σπίτια του ήταν γεμάτες δολάρια.
Προσπαθώντας να έχει την απαραίτητη κάλυψη για τις εγκληματικές του δραστηριότητες, ο Εσκομπάρ εξελέγη βουλευτής με το κόμμα “Φιλελεύθερη Εναλλακτική” το 1982 και δημιούργησε προφίλ “Ρομπέν των φτωχών” στο Μεντεγίν. Χαρακτηριστικό είναι ένα ρεπορτάζ της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Σεμάνα» το 1983, όπου αναφέρει ότι ο Εσκομπάρ ίδρυση ολόκληρη συνοικία για ανθρώπους που ζούσαν πριν σε χωματερή, ίδρυσε γήπεδα ποδοσφαίρου, σχολεία και προχώρησε σε αναδασώσεις. Παράλληλα το κείμενο έκλεινε με το ερώτημα για την πηγή του πλούτου του Εσκομπάρ, που επισήμως εμφανιζόταν ως έμπορος αυτοκινήτων, κτηνοτρόφος και γαιοκτήμονας.
Μαζί με τα εκατομμύρια του Εσκομπάρ συσσωρεύονταν και τα πτώματα που άφηνε στο διάβα του, καθώς το δίλημμα με το οποίο έρχονταν αντιμέτωπες οι δυνάμεις ασφαλείας καθώς και οι δημοσιογράφοι που προσπαθούσαν να αποκαλύψουν τις δραστηριότητές του ήταν “plata o plomo” (ασήμι ή μολύβι) δηλαδή εξαγορά ή θάνατος. Εξίσου αδίστακτος ήταν βέβαια και με τους άλλους “συναδέλφους” του, μετατρέποντας το Μεντεγίν σε “Πρωτεύουσα δολοφονιών” της αμερικανικής ηπείρου.
Ο κλοιός όμως άρχισε να σφίγγει γύρω από τον Εσκομπάρ, όταν ο υπουργός δικαιοσύνης Λάρα Μπονίγια έδωσε εντολή για καταστροφή της «Τρανκιλάνδια» την οποία είχαν εντοπίσει ελικόπτερα της DEA, της αμερικανικής δίωξης ναρκωτικών. Εξοργισμένος ο αρχηγός του καρτέλ έστειλε πληρωμένους δολοφόνους εναντίον του υπουργού που εκτελέστηκε μέσα στη Μερσεντές του στις 30 Απρίλη 1984. Ο Εσκομπάρ κατέφυγε στον Παναμά, όπου απολάμβανε την προστασία του καθεστώτος Νοριέγα.
Η κολομβιανή κυβέρνηση απειλούσε να τον εκδώσει στις ΗΠΑ κι εκείνος πρότεινε σε αντάλλαγμα της μη έκδοσης να αποπληρώσει τα χρέη της Κολοβίας στο εξωτερικό, κάτι που η κυβέρνηση δε δέχτηκε. Επιστρέφοντας στην Κολομβία εγκαθίδρυσε ένα πραγματικό βασίλειο τρόμου, με δολοφονίες δημοσιογράφων, δικαστών, αστυνομικών μελών αντίπαλων συμμοριών αλλά και αμέτοχων πολιτών, απαγωγές και βομβιστικές επιθέσεις. «Ο θάνατος είναι το εργαλείο της δύναμής μας, ο μοναδικός τρόπος να γίνουμε κατανοητοί».
Τον Αύγουστο του 1989 δολοφονήθηκε ο προεδρικός υποψήφιος Λουίς Κάρλος Γκαλάν, που είχε κηρύξει τον πόλεμο στα καρτέλ ναρκωτικών. Αποκορύφωμα της εγκληματικής δράσης των αντρών του Εσκομπάρ ήταν η έκρηξη βόμβας σε αεροσκάφος της εταιρείας Αβιάνκα, όπου πίστευαν λανθασμένα ότι είχε επιβιβαστεί ο διάδοχος του Γκαλάν, Σέζαρ Γκαβίρια.
Η δράση του είχε πλέον υπερβεί τα εσκαμμένα, με αποτέλεσμα των συντονισμό κολομβιανών και αμερικανικών αρχών στην περίφημη ειδική μονάδα «Bloque de Busqueda» με στόχο τη σύλληψη του Εσκομπάρ νεκρού ή ζωντανού. Μεγάλη απειλή συνιστούσαν και οι αντίπαλοι του Εσκομπάρ, που συγκρότησαν την οργάνωση «Πέπες», όπου συνωστίζονταν μέλη αντίπαλων καρτέλ, συγγενείς θυμάτων και παραστρατιωτικοί.
Παρόλαυτα η επιρροή των ναρκοδολαρίων κατάφερε το 1991 να πετύχει την ψήφιση συνταγματικής αναθεώρησης με την οποία απαγορευόταν η έκδοση κολομβιανών πολιτών στο εξωτερικό. Τότε ο Εσκομπάρ διαπραγματεύτηκε τους όρους της παράδοσής του, ουσιαστικά ενός κατ’οίκον περιορισμού σε μια φυλακή φτιαγμένα κατά τα γούστα του. Ουσιαστικά επρόκειτο για ένα πολυτελέστατο θέρετρο στο οποίο μπαινόβγαιναν επισκέπτες, ανάμεσά τους πόρνες αλλά και τα μέλη της Κολομβιανής Εθνικής Ποδοσφαίρου. Όταν άρχισε να δολοφονεί αντιπάλους του και μέσα στην «φυλακή», που έμεινε γνωστή ως «La Catedral»,  ο πρόεδρος Γκαβίρια έδωσε εντολή να τον συλλάβουν τον Ιούλη του 1992, αλλά ο Εσκομπάρ είχε ήδη φροντίσει για τη διαφυγή του.
Στις 2 Δεκέμβρη 1993 ο Εσκομπάρ τηλεφώνησε στο γιο του Χουάν Πάμπλο. Η συνομιλία διήρκεσε ένα δευτερόλεπτο παραπάνω απ’όσο έπρεπε, κι έτσι οι διώκτες του κατόρθωσαν να εντοπίσουν το σημείο της κλήσης. Ο Εσκομπάρ προσπάθησε να διαφύγει περνώντας από στέγες σπιτιών, μέχρι που τον σώριασαν οι σφαίρες, ενώ κατά μία άλλη εκδοχή αυτοκτόνησε. Ο γιος του είναι ανάμεσα σε εκείνους που πιστεύουν το σενάριο της αυτοκτονίας, ενώ ο ίδιος προκάλεσε αίσθηση επιβεβαιώνοντας κάτι που σε γενικές γραμμές ήταν ήδη γνωστό, δηλαδή πως η CIA είχε συνεργαστεί με τον Εσκομπάρ στα πλαίσια της αντικομμουνιστικής εκστρατείας των ΗΠΑ στην Κεντρική Αμερική και ιδίως στη Νικαράγουα.
«Υπήρχε ευθεία σύνδεση μεταξύ του πατέρα μου και της CIA, που χρηματοδοτούσε τον αγώνα κατά του κομμουνισμού στην κεντρική Αμερική με την πώληση κοκαΐνης. Ο πατέρας μου εμπορευόταν για τρία χρόνια 800 κιλά κόκας τη βδομάδα σε απευθείας πτήσεις από το Μεντεγίν στο Μαϊάμι. Αεροπορικές εταιρείες, υπηρεσίες μετανάστευσης και τελωνειακοί υπάλληλοι, όλοι ήταν συνένοχοι. Αυτό δείχνει πως ο πατέρας μου έκανε την περιουσία του με τη βοήθεια της διεθνούς διαφθοράς. Και πως όσοι τάχα πολεμούν το εμπόριο ναρκωτικών, είναι αυτοί που βγάζουν το μεγαλύτερο κέρδος».
Η ζωή του Πάμπλο Εσκομπάρ έχει μεταφερθεί πολλές φορές στη μικρή και μεγάλη οθόνη, υπό μορφή ντοκιμαντέρ, ταινίας ή σειράς. Η δημοφιλέστερη διεθνώς από τις τελευταίες είναι φυσικά η σειρά “Narcos” του Νέτφλιξ, που στην πατρίδα του Εσκομπάρ ωστόσο αντιμετωπίστηκε με απόρριψη ως χλευασμό, μεταξύ άλλων γιατί ο Βραζιλιάνος πρωταγωνιστής Βάγκνερ Μόουρα δεν πετύχαινε σωστά την κολομβιανή, πολλώ δε μάλλον την ιδιαίτερη προφορά του Μεντεγίν.

Σύγχρονοι δούλοι – Το πιο φριχτό πρόσωπο του σύγχρονου καπιταλισμού

Μπορεί κανείς να έχει τις αντιρρήσεις του για τη σκοπιμότητα των διάφορων «παγκόσμιων ημερών» που γεμίζουν κυριολεκτικά κάθε μέρα του χρόνου, είναι όμως αν μη τι άλλο μια αφορμή υπενθύμισης για τις ανοιχτές πληγές που αφήνει πίσω του το εκμεταλλευτικό σύστημα. Μπορεί ο καπιταλισμός να κατάργησε τη δουλοκτησία ως βασικό τρόπο καταγωγής, εξακολουθεί όμως να παράγει όχι μόνο τους μισθωτούς σκλάβους στους οποίους βασίζεται, αλλά και δούλους με την κυριολεκτική σημασία του όρου. Παρότι δεν υπάρχει κάποιος αυστηρός νομικός όρος για το τι συνιστά σκλάβο στη σύγχρονη εποχή, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, που καθιέρωσε τη 2 Δεκέμβρη ως μέρα Κατάργησης της δουλείας , ως δουλεία ορίζεται η καταναγκαστική εργασία, η αιχμαλωσία λόγω χρεών, οι καταναγκαστικοί γάμοι και η διακίνηση ανθρώπων, αλλά και κάθε πρακτική εκμετάλλευσης από την οποία κάποιος δεν μπορεί να ξεφύγει λόγω απειλών, βίας, καταναγκασμού, εξαπάτησης ή κατάχρησης εξουσίας.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση εργασίας, πάνω από 40 εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να χαρακτηριστούν ως σύγχρονοι δούλοι, ενώ ακόμα πιο ζοφερή είναι η εικόνα για τα παιδιά, καθώς 150 εκ. δηλαδή 1 στους 10 ανήλικους είναι εξαναγκασμένα να εργάζονται για να επιβιώσουν.
Από τα 24,9 εκατομμύρια όσων ανθρώπων υφίστανται καταναγκαστική εργασία, τα 16 εκ. εργάζονται ως οικιακοί βοηθοί, οικοδόμοι ή γεωργοί, 4,8 άνθρωποι κυρίως γυναίκες και παιδιά (κατά 99%) είναι σκλάβοι του σεξ, ενώ 4 εκ. άνθρωποι υφίστανται καταναγκαστική εργασία από τις αρχές της χώρας τους. Τα γυναικόπαιδα συγκροτούν και το 58% της καταναγκαστικής εργασίας στους υπόλοιπους τομείς, ενώ 1 στα 4 σκλάβους είναι ανήλικος. Από το Νοέμβρη του 2016 η Διεθνής Οργάνωση εργασίας έχει δημιουργήσει ένα νομικά δεσμευτικό πρωτόκολλα κατά της καταναγκαστικής εργασίας, το οποίο έχει συνυπογραφεί από 50 χώρες ως τώρα. Στην πραγματικότητα, οποιαδήποτε προσπάθεια στο θεσμικό πεδίο δεν μπορεί παρά να λειτουργεί ως ασπιρίνη στον καρκίνο, όσο η πηγή της παθογένειας, δηλαδή το καπιταλιστικό σύστημα, που εξακολουθεί να χρειάζεται σε ένα βαθμό μορφές εκμετάλλευσης παλαιότερων κοινωνικοπολιτικών συστημάτων, παραμένει κραταιό και θέτει τους όρους του παιχνιδιού.
Πληροφορίες από: un.org

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ




            Το  ΚΚΕ  απευθύνει σε όλους τους ανθρώπους με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις, καθώς και στις οικογένειές τους, αγωνιστικό κάλεσμα συστράτευσης για να μπει φρένο στην αντιλαϊκή - αντιαναπηρική πολιτική της Κυβέρνησης – ΕΕ.
            Να απορρίψουν τα χρεοκοπημένα επιχειρήματα ότι οι πρόσθετες ανάγκες των ΑμεΑ και των οικογενειών τους μπορούν να ικανοποιηθούν με την αναθέρμανση της “ανάπτυξης”, δηλαδή της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
            Σε αυτήν την ανάπτυξη οι λαϊκές κοινωνικές ανάγκες, οι ανάγκες των ανθρώπων με αναπηρία αποτελούν ανεπίτρεπτο “κόστος” για το κεφάλαιο.
            Σημαίνει μονιμοποίηση και επέκταση των κρατικών περικοπών για την ανάπτυξη, στελέχωση και εξοπλισμό των απαραίτητων δημόσιων μονάδων για τη στήριξη των αναγκών τους, περικοπή των συντάξεων και των αναπηρικών επιδομάτων.
            Σημαίνει επέκταση της “ατομικής ευθύνης” για την αντιμετώπιση μεγαλύτερου από πριν μέρους των αναγκών των ανθρώπων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και περιορισμό της κρατικής ευθύνης στα “ελάχιστα βασικά πακέτα” παροχών, κυρίως για όσους εντάσσονται στην ακραία φτώχεια.
            Σημαίνει υποκατάσταση της κρατικής ευθύνης από τη “φιλανθρωπία”, τον επί πληρωμή “εθελοντισμό” των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων με αποσπασματικές, ληξιπρόθεσμες και υποβαθμισμένες υπηρεσίες.
            Η “μεταμνημονιακή” εποχή διατηρεί όλους τους μνημονιακούς νόμους και μέτρα που ψήφισαν η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και το ΠΑΣΟΚ, συμπεριλαμβανομένου του Ν. 2512/2018 που μέσω της “λειτουργικότητας” θα γενικεύσει τις περικοπές σε επιδόματα, συντάξεις και θεραπείες. Διατηρεί και επεκτείνει τα “ματωμένα πλεονάσματα”, προϊόν της άγριας φορολογίας και των περικοπών για τις κοινωνικές ανάγκες του λαού και των ΑμεΑ. Η αντιπαράθεση και οι “καβγάδες” μεταξύ αυτών των κομμάτων δε γίνονται για το πως θα αποκατασταθούν οι απώλειες που είχαν οι λαϊκές οικογένειες, την περίοδο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης. Διαγωνίζονται για το ποιος είναι πιο ικανός και πιο αποτελεσματικός να εφαρμόσει την πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, ποιος είναι πιο ικανός να παραπλανήσει και να ενσωματώσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια.
            Το  ΚΚΕ καλεί τους ανθρώπους με αναπηρία, τους ανθρώπους με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους να μη συμβιβαστούν με τη μείωση των απαιτήσεων για την πλήρη ικανοποίηση όλων των γενικών και των πρόσθετων αναγκών τους. Να διεκδικήσουν:
            Υψηλού επιπέδου σύγχρονες δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης, διάγνωσης, παρέμβασης, εκπαίδευσης και αποκατάστασης, Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας, Ειδικής Αγωγής για όλο το λαό και πολύ περισσότερο για τα ΑμεΑ. Στελέχωση των υπηρεσιών αυτών με επαρκές, μόνιμο και κατάλληλα εξειδικευμένο προσωπικό.
            Πολιτική πρόληψης της αναπηρίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. 100% δωρεάν προληπτικές εξετάσεις π.χ. προγεννητικός έλεγχος, μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στους τόπους δουλειάς, τα σχολεία, τους χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας κλπ.
            Να σταματήσουν οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι άνθρωποι με αναπηρία και χρόνια πάθηση να πληρώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για εξετάσεις, θεραπείες, φάρμακα, επεμβάσεις, για υγειονομικό υλικό και ειδικά τεχνολογικά βοηθήματα. Το κόστος να επιβαρύνει 100% τον κρατικό προϋπολογισμό και να παρέχονται δωρεάν.
            Καμία περικοπή σε επιδόματα και συντάξεις. Κανένα επίδομα αναπηρίας κάτω από 600€, επέκταση στις κατηγορίες που σήμερα δεν παίρνουν (κωφοί, σκλήρυνση κατά πλάκας, Αλτσχάιμερ, κτλ.).
            Μαζικές προσλήψεις ΑμεΑ, με ευθύνη του Κράτους, με μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Όχι στα προγράμματα ανακύκλωσης της φτώχειας και της ανεργίας.
            Στο ρεαλισμό του συμβιβασμού και του “εφικτού” να αντιτάξουν το ρεαλισμό που προκύπτει από τις τεράστιες δυνατότητες της προόδου της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνικών μέσων, του πολυάριθμου εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού, της παραγωγικότητας της εργασίας και του πλούτου που παράγει, να ικανοποιηθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες στην πρόληψη, στη θεραπεία, στην αποκατάσταση, στην πλήρη κοινωνική δραστηριότητα, στην εργασία των ανθρώπων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.
            Να ενισχύσουν το ΚΚΕ παντού για να ενισχυθεί ο αγώνας για την απόσπαση λύσεων στα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, για να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας που η ικανοποίηση των αναγκών των ΑμεΑ δε θα αποτελεί “κόστος”, αλλά θα είναι καθολικό δικαίωμα, κατοχυρωμένο από το λαϊκό κράτος.
            

ΑΘΗΝΑ 3/12/2018                                                  ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ




            Το  ΚΚΕ  απευθύνει σε όλους τους ανθρώπους με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις, καθώς και στις οικογένειές τους, αγωνιστικό κάλεσμα συστράτευσης για να μπει φρένο στην αντιλαϊκή - αντιαναπηρική πολιτική της Κυβέρνησης – ΕΕ.
            Να απορρίψουν τα χρεοκοπημένα επιχειρήματα ότι οι πρόσθετες ανάγκες των ΑμεΑ και των οικογενειών τους μπορούν να ικανοποιηθούν με την αναθέρμανση της “ανάπτυξης”, δηλαδή της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων.
            Σε αυτήν την ανάπτυξη οι λαϊκές κοινωνικές ανάγκες, οι ανάγκες των ανθρώπων με αναπηρία αποτελούν ανεπίτρεπτο “κόστος” για το κεφάλαιο.
            Σημαίνει μονιμοποίηση και επέκταση των κρατικών περικοπών για την ανάπτυξη, στελέχωση και εξοπλισμό των απαραίτητων δημόσιων μονάδων για τη στήριξη των αναγκών τους, περικοπή των συντάξεων και των αναπηρικών επιδομάτων.
            Σημαίνει επέκταση της “ατομικής ευθύνης” για την αντιμετώπιση μεγαλύτερου από πριν μέρους των αναγκών των ανθρώπων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και περιορισμό της κρατικής ευθύνης στα “ελάχιστα βασικά πακέτα” παροχών, κυρίως για όσους εντάσσονται στην ακραία φτώχεια.
            Σημαίνει υποκατάσταση της κρατικής ευθύνης από τη “φιλανθρωπία”, τον επί πληρωμή “εθελοντισμό” των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων με αποσπασματικές, ληξιπρόθεσμες και υποβαθμισμένες υπηρεσίες.
            Η “μεταμνημονιακή” εποχή διατηρεί όλους τους μνημονιακούς νόμους και μέτρα που ψήφισαν η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και το ΠΑΣΟΚ, συμπεριλαμβανομένου του Ν. 2512/2018 που μέσω της “λειτουργικότητας” θα γενικεύσει τις περικοπές σε επιδόματα, συντάξεις και θεραπείες. Διατηρεί και επεκτείνει τα “ματωμένα πλεονάσματα”, προϊόν της άγριας φορολογίας και των περικοπών για τις κοινωνικές ανάγκες του λαού και των ΑμεΑ. Η αντιπαράθεση και οι “καβγάδες” μεταξύ αυτών των κομμάτων δε γίνονται για το πως θα αποκατασταθούν οι απώλειες που είχαν οι λαϊκές οικογένειες, την περίοδο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης. Διαγωνίζονται για το ποιος είναι πιο ικανός και πιο αποτελεσματικός να εφαρμόσει την πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, ποιος είναι πιο ικανός να παραπλανήσει και να ενσωματώσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια.
            Το  ΚΚΕ καλεί τους ανθρώπους με αναπηρία, τους ανθρώπους με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους να μη συμβιβαστούν με τη μείωση των απαιτήσεων για την πλήρη ικανοποίηση όλων των γενικών και των πρόσθετων αναγκών τους. Να διεκδικήσουν:
            Υψηλού επιπέδου σύγχρονες δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης, διάγνωσης, παρέμβασης, εκπαίδευσης και αποκατάστασης, Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας, Ειδικής Αγωγής για όλο το λαό και πολύ περισσότερο για τα ΑμεΑ. Στελέχωση των υπηρεσιών αυτών με επαρκές, μόνιμο και κατάλληλα εξειδικευμένο προσωπικό.
            Πολιτική πρόληψης της αναπηρίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. 100% δωρεάν προληπτικές εξετάσεις π.χ. προγεννητικός έλεγχος, μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στους τόπους δουλειάς, τα σχολεία, τους χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας κλπ.
            Να σταματήσουν οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι άνθρωποι με αναπηρία και χρόνια πάθηση να πληρώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για εξετάσεις, θεραπείες, φάρμακα, επεμβάσεις, για υγειονομικό υλικό και ειδικά τεχνολογικά βοηθήματα. Το κόστος να επιβαρύνει 100% τον κρατικό προϋπολογισμό και να παρέχονται δωρεάν.
            Καμία περικοπή σε επιδόματα και συντάξεις. Κανένα επίδομα αναπηρίας κάτω από 600€, επέκταση στις κατηγορίες που σήμερα δεν παίρνουν (κωφοί, σκλήρυνση κατά πλάκας, Αλτσχάιμερ, κτλ.).
            Μαζικές προσλήψεις ΑμεΑ, με ευθύνη του Κράτους, με μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Όχι στα προγράμματα ανακύκλωσης της φτώχειας και της ανεργίας.
            Στο ρεαλισμό του συμβιβασμού και του “εφικτού” να αντιτάξουν το ρεαλισμό που προκύπτει από τις τεράστιες δυνατότητες της προόδου της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνικών μέσων, του πολυάριθμου εξειδικευμένου επιστημονικού δυναμικού, της παραγωγικότητας της εργασίας και του πλούτου που παράγει, να ικανοποιηθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες στην πρόληψη, στη θεραπεία, στην αποκατάσταση, στην πλήρη κοινωνική δραστηριότητα, στην εργασία των ανθρώπων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.
            Να ενισχύσουν το ΚΚΕ παντού για να ενισχυθεί ο αγώνας για την απόσπαση λύσεων στα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, για να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας που η ικανοποίηση των αναγκών των ΑμεΑ δε θα αποτελεί “κόστος”, αλλά θα είναι καθολικό δικαίωμα, κατοχυρωμένο από το λαϊκό κράτος.
            

ΑΘΗΝΑ 3/12/2018                                                  ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ

Για το 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Ιονίων Νήσων


Τομεακή Επιτροπή Κεφαλονιάς - Ιθάκης του ΚΚΕ
Για το 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Ιονίων Νήσων

Το ίδιο το δημοσιευμένο πρόγραμμα, όσο και τα συμπεράσματα του Συνεδρίου αποτελούν από μόνα τους το περίγραμμα της καπιταλιστικής ανάπτυξης (τρέχουσας και επιδιωκόμενης) στην οποία έχουν στρατολογηθεί όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, με προεξάρχουσα τη σημερινή ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ καθώς και η σημερινή Περιφερειακή Αρχή όπως άλλωστε και η προηγούμενη (ΝΔ). Σε αυτό το Συνέδριο όπως και σε αυτήν την "ανάπτυξη" περιγράφηκε με εξαιρετική λεπτομέρεια και επιστημονική τεκμηρίωση από τεχνοκράτες και στελέχη των παραπάνω κομμάτων με ενιαία αντίληψη και επιχειρηματολογία, κάθε αξίωση του τουριστικού και εφοπλιστικού κεφαλαίου, κάθε επιδίωξη των ομίλων εξόρυξης των υδρογονανθράκων που εγκαθίστανται στην περιοχή και έγιναν αυτόματα επιδιωκόμενοι στόχοι για την Περιφερειακή Αρχή. Την ίδια ώρα στις εισηγήσεις, την συζήτηση και τα συμπεράσματα του Συνεδρίου, τα οξυμένα προβλήματα και οι λαϊκές ανάγκες των κατοίκων της περιφέρειας ΙΝ, δεν είχαν πουθενά θέση.
Τα μεγάλα προβλήματα της υγείας και της υπολειτουργίας όλων των νοσοκομείων και των άλλων δομών υγείας στην Περιφέρεια, οι τσακισμένες και ακατάλληλες στο σύνολό τους σχολικές και εκπαιδευτικές υποδομές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις και η απλήρωτη, μαύρη, ανασφάλιστη, εντατικοποιημένη εργασία, στα κάτεργα του τουρισμού και των εφοπλιστών, οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί, τα οξυμένα προβλήματα στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, στη λαϊκή κατοικία, στην αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία, στον Πολιτισμό, τον Αθλητισμό, την Πρόνοια, τις κοινωνικές δομές κ.α., ήταν πλήρως εξαφανισμένα ως θέματα και προβληματισμoί και φυσικά κανένα συμπέρασμα και κανένας στόχος δεν τέθηκε γι΄ αυτά. Ακόμη και όταν ο εκπρόσωπος της Τομεακής Επιτροπής Κεφαλονιάς - Ιθάκης του ΚΚΕ αλλά και ο αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Κεφαλονιάς - Ιθάκης (συμπεριελήφθησαν ως εισηγητές μόνο κατόπιν δικής τους αίτησης και ως παραχώρηση από την πλευρά των διοργανωτών), έθεσαν αυτά τα προβλήματα και τα αντίστοιχα αιτήματα, αυτά είτε εξαφανίστηκαν από τα συμπεράσματα, είτε αναφέρθηκαν μόνο σαν ευχές στους στόχους του Συνεδρίου.
Είναι πολύ αποκαλυπτικές οι στοχεύσεις που αφορούν τον τομέα του τουρισμού (υποδομές, τουριστική προβολή, αναπτυξιακός νόμος, 1 στα 2 σχέδια είναι στον τουρισμό, επενδύσεις στην υψηλή τουριστική ζήτηση 4-5 αστέρια κ.α.), προκειμένου να εκσυγχρονιστεί η ανταγωνιστικότητα του τουρισμού για ακόμη μεγαλύτερα κέρδη με τσακισμένα εργατικά δικαιώματα και αμοιβές γαλέρας. Στον τομέα των υποδομών τα συμπεράσματα αφορούν στον "…στρατηγικό σχεδιασμό και συνέργειες με τους παραγωγικούς φορείς…" (οδικό δίκτυο, υγρά και στερεά απόβλητα κ.ά.) δηλαδή στις αναγκαίες κατά τα άλλα υποδομές που προβλέπεται να επενδύσουν και να επιχειρηματοποιήσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι για να αντλήσουν νέα κέρδη. Τίποτε δεν αφορούν όμως τις λαϊκές ανάγκες (σχολεία, οδικό δίκτυο, αντιπλημμυρική προστασία, αντιπυρική προστασία κ.ά.) που άλλωστε, χρόνια τώρα, δεν αποτελούν προτεραιότητες στην "ανάπτυξή" τους.
Ιδιαίτερη θέση στα συμπεράσματα και τους στόχους κυβέρνησης και Περιφερειακής Αρχής το επόμενο διάστημα κατέχει η με κάθε τρόπο εξυπηρέτηση των διαφόρων ντόπιων και ξένων ομίλων εξόρυξης υδρογονανθράκων αφού το "συμπέρασμα" του Συνεδρίου και "…η συνισταμένη των περισσότερων απόψεων…" κατέληξε να είναι, όχι η ληστρική εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου της περιοχής σε μια περίοδο απόλυτης ενεργειακής φτώχειας για τον λαό, αλλά μόνο η "… υλοποίηση των κανόνων ασφαλείας …" και φυσικά και αυτή όπως την εννοούν οι πολυεθνικές. Στους παραπάνω στόχους συγκαταλέγονται και άλλες στρατηγικές δράσεις των επιχειρηματικών ομίλων που σχετίζονται με τη σύνδεση της περιοχής της ΠΙΝ με τον αγωγό φυσικού αερίου, στην Δυτική Ελλάδα καθώς και την προοπτική της ηλεκτροκίνησης των πλοίων.
Στην ενότητα για τις μεταφορές, τις συγκοινωνίες και την νησιωτικότητα, τα συμπεράσματα υιοθετούν τις αξιώσεις των εφοπλιστών και των άλλων επιχειρηματικών ομίλων, για άμεση αξιοποίηση μεγάλων κρατικών επιχορηγήσεων για την επιδότηση γραμμών, κυρίως μέσα από το Μεταφορικό Ισοδύναμο (ΜΙ), καθώς και την βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Φυσικά την ίδια ώρα η καταπάτηση των δικαιωμάτων των ναυτικών, η οδύσσεια των επιβατών και των ταξιδιωτών και τα αυξημένα ναύλα, έχουν χτυπήσει κόκκινο και η χρήση του ΜΙ στο Αιγαίο αποδεικνύεται μια φενάκη αφού όλο το όφελος για τους νησιώτες δεν ξεπερνά ουσιαστικά τα 5 ευρώ (!!!) στα εισιτήρια της επιστροφής.
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν και επιβεβαιώνουν το σύνθημα ότι "η ανάπτυξή τους είναι μια απάτη…" για τον λαό και τους εργαζόμενους, που χρέος έχουν να οργανώσουν την πάλη τους και να ανασυντάξουν δυνάμεις ώστε να κάνουν πράξη το υπόλοιπο μισό σύνθημα, "νόμος είναι το δίκιο του εργάτη".
Η πάλη για την ριζική ανατροπή αυτής της κατάστασης αλλά και συνολικότερα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας είναι πολύ σκληρή αναμέτρηση αλλά η δύναμη της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων είναι πολύ μεγάλη και πιστεύουμε σ' αυτή. Αυτή θα ανοίξει τον δρόμο της εργατικής εξουσίας, ώστε να περάσουν τα μέσα παραγωγής, τα οικονομικά εργαλεία, ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι, στα δικά τους χέρια. Να γίνουν τα καράβια, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία λαϊκή περιουσία, μέρος ενός μεγάλου συνόλου που θα περιλαμβάνει τον ορυκτό πλούτο, την Ενέργεια, τις τηλεπικοινωνίες, τη γη, το εμπόριο και άλλα εργαλεία για την ανάπτυξη, που θα υπηρετήσει τα λαϊκά συμφέροντα και όχι το κέρδος, εξαλείφοντας την εκμετάλλευση, την ανεργία, την ανασφάλεια.
2/12/2018

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ




Οι φιλόσοφοι έχουν με διάφορους τρόπους ερμηνεύσει τον κόσμο. Το ζήτημα είναι να τον αλλάξουμε

Αυτή η φράση του Μαρξ, η περίφημη 11η Θέση στον Φόυερμπαχ, έμελλε να είναι η μεγαλύτερη θεωρητική υπόσχεση που πραγματοποιήθηκε στην ιστορία των Ιδεών.
Κατά καιρούς πολλοί φιλόσοφοι, θεωρητικοί, στοχαστές και επιστήμονες όλων των κλάδων θεώρησαν ότι μπορούν να βρουν το νόημα της ζωής, να αποκωδικοποιήσουν τον μάταιο τούτο κόσμο. Κάποιοι μάλιστα πίστεψαν ότι τα κατάφεραν.
Αυτά σε άλλες εποχές. Τότε που η θεωρία και η φιλοσοφία είχαν μια άλλη σχέση με την πραγματικότητα. Την ερμήνευαν, την δικαιολογούσαν, προσπαθούσαν να την κατανοήσουν ή να την προβλέψουν. Πολλά θεωρητικά εγχειρήματα έμειναν απλές ιδέες. Άλλα απέτυχαν να συγκινήσουν τις μάζες. Άλλα απλά επιβεβαίωσαν την αυταρέσκεια της διανόησης και εγκλωβίστηκαν στην κατασκευή εννοιών που θα ήταν απρόσιτες για το κοινό και θα ενδιέφεραν μια μικρή ελίτ.
Τι έκανε ο Μαρξ; Γύρισε όλο τον κόσμο ανάποδα. Η μεθοδολογία του, η θεωρία του, η κριτική του αποδείκνυε σε όλες τις στιγμές της ένα πράγμα: η ίδια η πραγματικότητα σου δίνει τα εργαλεία. Αρκεί να μπορείς να τα αξιοποιήσεις σωστά και τότε θα διαπιστώσεις ότι η πολυπόθητη ερμηνεία του κόσμου είναι ακριβώς η ίδια η δυνατότητα αλλαγής του.
Στην πραγματικότητα, αυτό που κατάφερε ο Μαρξ ήταν να δείξει πως ο κόσμος αλλάζει. Η ιστορία προχωράει μέσα από τις αντιφάσεις της. Η ιδέα αυτή δεν ήταν καινούρια, ωστόσο όταν γειώνεται με τα πραγματικά στοιχεία της πραγματικής ζωής, δηλαδή τις παραγωγικές σχέσεις, τις συνθήκες διαβίωσης των εργατών, την επιστημονική εξήγηση της κερδοφορίας των καπιταλιστών, τις ιστορικές συνθήκες που οδήγησαν σε εξεγέρσεις και παλινορθώσεις, τότε καταλαβαίνει κανείς γιατί ο Μαρξ ήταν ο κορυφαίος στοχαστής στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Τίποτα μετά από αυτόν δεν ήταν ίδιο. Καμία επιστήμη δεν μπορούσε να θεμελιώσει την παραμικρή πρόταση χωρίς αναφορά στο έργο του. Κανενός άλλου επιστήμονα η επιρροή δεν ήταν τόσο σημαντική.

Σήμερα, 200 χρόνια από την γέννησή του, μπορούμε με απόλυτη βεβαιότητα να τον θεωρήσουμε ως τον μοναδικό στοχαστή ο οποίος, με τη θεωρία του αλλά και με την πολιτική του δράση, κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο. Κι ας πνίγηκαν στο αίμα οι περισσότερες επαναστάσεις. Κι ας χάσαμε αγώνες που δώσαμε και άλλους που δεν δώσαμε. Το ζήτημα είναι ότι τον κόσμο τον αλλάξαμε. Και όσο υπάρχει ένας κομμουνιστής, ένας άνθρωπος που θα εμπνέεται από τον Μαρξ και το έργο του πάνω σε αυτή τη γη, θα γνωρίζουμε πως τον κόσμο θα τον αλλάξουμε και πάλι.

απο τον 2310net





Ο φόνος πριν από την απόπειρα



Στιγμιότυπο από τη δίκη για το προεκλογικό φονικό του 1932. Ο αστίατρος Σήφης Βαρδινογιάννης ακριβώς στο κέντρο | «ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΜΕΛΛΟΝ»


Συντάκτης:Κώστας Φόβος*


«Η υπόθεσις μου είνε υπόθεσις Ντρέϋφους»
Ιωσήφ Βαρδινογιάννης, εφ. «Πατρίς», 9/6/1936

O Ελευθέριος Βενιζέλος ήταν γνωστός ως ο άνθρωπος που αγαπήθηκε αλλά και μισήθηκε όσο κανείς άλλος. Είχε φανατικούς οπαδούς αλλά και θανάσιμους αντιπάλους, οι οποίοι προσπάθησαν αρκετές φορές να τον δολοφονήσουν. Η πιο γνωστή απόπειρα κατά της ζωής του έγινε στην Αθήνα, στη λεωφόρο Κηφισίας, στις 6 Ιουνίου 1933.

Τα πυρά των δραστών τραυμάτισαν τη σύζυγό του, Ελενα, και τον οδηγό του. Σκοτώθηκε ένας σωματοφύλακάς του και ο ίδιος σώθηκε από καθαρή τύχη. Δεν είναι ευρύτερα γνωστό όμως πως ο σχεδιασμός αυτής της απόπειρας, από τα πολύ υψηλά κλιμάκια των πολιτικών του αντιπάλων, αξιοποίησε το προσωπικό μίσος που είχε κατά των βενιζελικών και του Βενιζέλου ο τότε διοικητής της Γενικής Ασφάλειας Αθηνών, Ιωάννης Πολυχρονόπουλος.

Ο αδερφός του οποίου, Γεώργιος Πολυχρονόπουλος, είχε σκοτωθεί μόλις τον Απρίλιο του προηγούμενου έτους κατά τη διάρκεια προεκλογικής συγκέντρωσης στην Κοκκινιά από σφαίρες βενιζελικών μπράβων.

Στις 10 Μαρτίου 1933 ο Παναγής Τσαλδάρης, επικεφαλής του Λαϊκού Κόμματος και ηγέτης μέχρι τότε της αντιπολίτευσης, σχηματίζει κυβέρνηση με τον εκλογικό συνασπισμό «Ηνωμένη Αντιπολίτευση». Εχει κερδίσει τις εκλογές στις 5 Μαρτίου. Προτού όμως ακόμη σχηματίσει την κυβέρνησή του, διορίζει με προφορική εντολή τον Ιωάννη Πολυχρονόπουλο ως διοικητή της Γενικής Ασφάλειας, ενώ εκείνος τον τελευταίο χρόνο είχε τη θέση του αστυνομικού διευθυντή στην Κέρκυρα.

Αυτή η αιφνίδια και... αλματώδης προαγωγή του προκαλεί πολλά ερωτήματα και δυσμενή σχόλια στους συναδέλφους του στην Αστυνομία Πόλεων. Είναι προφανές ότι διορίζεται σ’ αυτή τη θέση από τους πολιτικούς πάτρωνές του, ακριβώς επειδή τον αντιλαμβάνονται ως ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια τους.

Είναι μεσσηνιακής καταγωγής και φιλοβασιλικός. Λόγω της δουλειάς του ξέρει να διαχειρίζεται τη βία, έχει γνωριμίες μέσα στον υπόκοσμο, μπορεί να κινεί τα νήματα παραμένοντας ουσιαστικά αόρατος και ζητάει να πάρει εκδίκηση για τον αδικοχαμένο αδελφό του. Εχει επιλεγεί ως ο καταλληλότερος άνθρωπος για να φέρει εις πέρας τη δολοφονία του Βενιζέλου και πράγματι, μέσα σε μόλις τρεις μήνες από την ανάληψη των νέων του καθηκόντων, πραγματοποιεί την ηχηρότερη απόπειρα κατά της ζωής του, χρησιμοποιώντας γι’ αυτή την ενέργεια άτομα του κοινού ποινικού δικαίου αλλά και εν ενεργεία αστυνομικούς υπαλλήλους, με επικεφαλής της ομάδας των δολοφόνων τον (πρώην) λήσταρχο Καραθανάση.

Σύμφωνα με το τελεσίδικο βούλευμα του Συμβουλίου των Εφετών,
με το οποίο παραπέμφθηκε σε δίκη, ο Πολυχρονόπουλος έδρασε «ωθούμενος πρωτίστως υπό προσωπικού μίσους και εχθρότητος κατά του αρχηγού του κόμματος των Φιλελευθέρων, διότι προ έτους περίπου κατά την τότε ενεργηθείσαν επαναληπτικήν δημοτικήν εκλογήν Πειραιώς, εφονεύθη ο πολύτιμος αδελφός του Γεώργιος, διά το χυθέν αίμα του οποίου αυτός και η οικογένειά του έπνεον εκδίκησιν».


↳ Οι αδελφοί Πολυχρονόπουλοι. Αριστερά, ο σκοτωμένος απότακτος λοχαγός Γεώργιος. Στο κέντρο και δεξιά, ο διοικητής της Γενικής Ασφάλειας Ιωάννης (μελλοντικό στέλεχος του ελληνικού εθνικοσοσιαλισμού και των κατοχικών υπηρεσιών ασφαλείας) στο γραφείο του και ενώ «ερευνά» τη δολοφονική απόπειρα κατά του Βενιζέλου που ο ίδιος διοργάνωσε.



Εκλογική πόλωση στην Κοκκινιά

Το 1931 ο βενιζελικός δήμαρχος Πειραιά, Τάκης Παναγιωτόπουλος, κατηγορήθηκε για καταχρήσεις στα οικονομικά του δήμου και προφυλακίστηκε. Για την αντικατάστασή του ορίζονται εκλογές στις 28 Φεβρουαρίου 1932, αλλά ενώ ο υποψήφιος του Λαϊκού Κόμματος, γιατρός Σωτήριος Στρατήγης, παίρνει περισσότερες ψήφους (12.723) από τους άλλους δύο βενιζελικούς υποψηφίους (Μεταξάς 7.986 και Βαρδόπουλος 6.938), οι εκλογές επαναλαμβάνονται στις 10 Απριλίου επειδή δεν έχει πιάσει το απαραίτητο τότε ποσοστό του 40% των ψήφων.

Εκ των πραγμάτων η Κοκκινιά, ως τόπος υποδοχής και διαβίωσης Μικρασιατών προσφύγων, αναδεικνύεται σ’ αυτές τις εκλογές ως το βασικότερο πεδίο αντιπαράθεσης αλλά και διεκδίκησης ανάμεσα στους εκλογικούς συνδυασμούς. Σε όλες τις άλλες συνοικίες του Πειραιά τα «κουκιά» ήταν μοιρασμένα. Ετσι, σ’ αυτές τις εκλογές οι δύο αντίπαλες παρατάξεις έριξαν ιδιαίτερο βάρος στη διεκδίκηση της προσφυγικής ψήφου, αφού αυτή φαινόταν πως θα κρίνει το αποτέλεσμα.

Το σαρανταήμερο που μεσολαβεί μέχρι να γίνουν οι επαναληπτικές εκλογές, η αντιπαράθεση ανάμεσα στις αντίπαλες παρατάξεις κορυφώνεται. Το Κόμμα Φιλελευθέρων συνειδητοποιεί ότι το να ξανακατεβάσει τον Αγγελο Μεταξά, έναν επιχειρηματία ποτοβιομήχανο (του γνωστού μπράντι) ως υποψήφιό του σε μια προσφυγομάνα πόλη όπως ο Πειραιάς θα αποδειχτεί μοιραίο.

Ετσι, καινούργιος υποψήφιος ορίζεται ο «λευκός ναύαρχος», ο άσπιλος Αθανάσιος Μιαούλης − ναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού εν αποστρατεία, γόνος της γνωστής υδραίικης οικογένειας, τέως υπουργός των Ναυτικών και βουλευτής με το Κόμμα των Φιλελευθέρων.

Χάρη στα δημοσιεύματα των εφημερίδων ότι δήθεν ο Βενιζέλος είπε πως θα παραιτηθεί από την πρωθυπουργία αν χάσει το Κόμμα Φιλελευθέρων τον δήμο του Πειραιά, τις τελευταίες είκοσι μέρες πριν από τη δημοτική εκλογή ο προεκλογικός αγώνας υιοθετεί όλα τα μέσα: τη σπίλωση, τη λασπολογία, την εξαγορά, την απειλή, τις υποσχέσεις, ακόμα και τις βαφτίσεις!

Ο Ελ. Βενιζέλος και άλλα υψηλά στελέχη του κόμματός του (υπουργοί, βουλευτές κ.λπ.) κατηγορούνται πως, ενώ ο λαός πεινάει, εκείνοι όλο και πιο συχνά κάνουν τις βόλτες τους στο λιμάνι και μοναδικό τους μέλημα είναι να καταφέρουν να κερδίσουν τις δημοτικές εκλογές.

Πριν από ομιλία του Στρατήγη στην Κοκκινιά στις 8 Απριλίου 1932, φανατικοί βενιζελικοί πυροβολούν εναντίον του συγκεντρωμένου πλήθους, προκειμένου να τρομοκρατήσουν τους πολιτικούς τους αντιπάλους. Νεκροί πέφτουν από τις σφαίρες τους δύο άνθρωποι, ενώ τραυματίζονται τουλάχιστον άλλοι τέσσερις.

«Ενοπλοι μπράβοι πάλι, σκότωσαν -έστω και χωρίς να αποβλέπουν ευθέως σε φόνο, μόνο με τρομοκρατικούς πυροβολισμούς- τον Γ. Πολυχρονόπουλο, αδελφό του αστυνομικού διευθυντού Ι. Πολυχρονόπουλου. Ο φόνος έγινε στην Κοκκινιά, σε προεκλογική συγκέντρωσι, κατά την επαναληπτική εκλογή δημάρχου Πειραιώς. Κατηγορήθηκε δε ως υπεύθυνος ο γιατρός Βαρδινογιάννης», διαβάζουμε στην «Ελληνική Δημοκρατία» του Φοίβου Ν. Γρηγοριάδη (τ. 3ος, Αθήνα 1972, σελ. 264).


Οι εφημερίδες κάθε πλευράς φρόντισαν να ρίξουν την ευθύνη των αιματηρών επεισοδίων στους αντιπάλους. Τα θύματα «έτυχε» όμως να είναι σχεδόν αποκλειστικά από την αντιβενιζελική πλευρά
 |

Οι Κρητικοί του Πειραιά στρατεύονται στην υπόθεση της νέας δημαρχιακής εκλογής μέσα από τις λέσχες Φιλελευθέρων και τα δύο σωματεία τους, κυρίως την «Αδελφότητα Κρητών Πειραιώς “H Ομόνοια”», το ισχυρότερο τότε προπύργιο του βενιζελισμού εκτός Κρήτης, το κτίριο της οποίας είναι δωρεά του Βενιζέλου στο σωματείο.

Πρόεδρος της «Ομόνοιας» είναι ο αστίατρος Πειραιά του υπουργείου Υγιεινής, Ιωσήφ Π. Βαρδινογιάννης. Ατυπος κομματάρχης του Κόμματος των Φιλελευθέρων στον Πειραιά, προσωπικός φίλος και προστατευόμενος του βουλευτή Πειραιά Κυριάκου Βενιζέλου, που κατηγορείται από τον αντιπολιτευόμενο Τύπο ότι «πρωτοστατεί ως γνωστόν εις όλες τις βενιζελικές βρωμοδουλειές» («Η Βραδυνή», 9/4/1932).

Μια εβδομάδα πριν από την Κυριακή των εκλογών, η εφημερίδα «Ελεύθερος Ανθρωπος» (κατεξοχήν εκπρόσωπος του κιτρινισμού) τον κατηγορεί πως είχε συστήσει ομάδα στον Πειραιά που διέθετε πολλά χρήματα και εξαγόραζε εκλογικά βιβλιάρια για λογαριασμό του Κόμματος Φιλελευθέρων. Διαβάζουμε μάλιστα πως η Αστυνομία Πόλεων συνέλαβε πέντε άτομα επ’ αυτοφώρω και βρήκε επάνω τους δεκαεννιά βιβλιάρια.

«Οι συλληφθέντες άπαντες ωμολόγησαν την πράξιν των, καταθέσαντες ότι παρεκινήθησαν εις ταύτην υπό τινός ιατρού ονομαζομένου Βαρδινογιάννη, ο οποίος είνε επίσημος εκπρόσωπος του κυβερνητικού κόμματος εις τον Πειραιά, έχει αναλάβει δε την όλην οργάνωσιν της προεκλογικής κινήσεως του κ. Μιαούλη, όπως είχεν αναλάβει κατά τας προγενεστέρας εκλογάς και την προπαγάνδαν υπέρ του κ. Μεταξά» («Ελεύθερος Ανθρωπος», 3/4/1932).

Ταυτόχρονα καταγγέλλεται ότι κυβερνητικοί παράγοντες προσπαθούν να συγκαλύψουν την υπόθεση πριν αυτή οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη. Ο Βαρδινογιάννης ισχυρίζεται πως οι κατηγορίες που του προσάπτουν είναι ψέματα και απειλεί τους πάντες με μηνύσεις, όμως οι συλληφθέντες παραπέμπονται σε τακτικό ανακριτή και η υπόθεση παίρνει τον δρόμο για τα δικαστήρια.

Τη Δευτέρα 4 Απριλίου το απόγευμα, ο Μιαούλης επισκέφθηκε τη συνοικία Κρητικά, όπου είχε την έδρα της η «Ομόνοια» και οι ψηφοφόροι κρητικής καταγωγής υπερτερούσαν αριθμητικά. Ως τοπικοί άρχοντες τον υποδέχτηκαν και εκφώνησαν λόγους ένας Κρητικός πρώην βουλευτής των Φιλελευθέρων και ο γιατρός Βαρδινογιάννης.

Φαίνεται όμως ότι η προσέλευση του κόσμου δεν ήταν και τόσο αυθόρμητη και πως «η χθεσινή αποθεωτική αποδοχή εις τα Κρητικά» («Σφαίρα», 5/4/1932) πραγματοποιήθηκε κατόπιν διαταγής του κρητικής καταγωγής προσωπάρχη του ΟΛΠ.

Σύμφωνα με την αντιπολιτευόμενη «Πρωία» (6/4/1932), όλοι οι εργάτες του ΟΛΠ, μετά τη λήξη της βάρδιας τους, εξαναγκάστηκαν να παρευρεθούν στην περιοδεία του Μιαούλη στη συγκεκριμένη συνοικία.

Η ατμόσφαιρα αρχίζει να μυρίζει μπαρούτι όταν το επόμενο βράδυ «ομάς πολυάριθμος παλληκαράδων βενιζελικών» επιτίθεται με πέτρες στο εκλογικό κέντρο του Στρατήγη στην Κοκκινιά (που στεγαζόταν στο καφενείο του Αλεξιάδη, στην πλατεία Αγίου Νικολάου), σπάζοντας όλα τα τζάμια και τρομοκρατώντας τη γειτονιά. Δεν συλλαμβάνεται κανείς.

Την επόμενη ημέρα εμφανίζεται στον Τύπο χειρόγραφο σημείωμα που φέρεται να απευθυνόταν σε κάποιον από τους δράστες, ο οποίος όμως το έχασε έξω από το σπασμένο εκλογικό κέντρο. Τέλειωνε ως εξής: «πάρε τα κουμπούργια σου κι’ έλα. Εχουμε ανάγκη από πολλούς παληκαράδες» («Η Πρωία», 6/4/1932).

Γίνονται καταγγελίες σε βάρος ψηφοφόρων του Μιαούλη πως ήδη έχουν προσεγγίσει εκλογικούς αντιπροσώπους και τους έχουν προτείνει έναντι πολλών χρημάτων να καθυστερήσουν την καταμέτρηση των ψήφων, έτσι ώστε αυτή να ολοκληρωθεί την επόμενη μέρα των εκλογών.

Οσο πλησιάζει η Κυριακή της ψηφοφορίας, η λέξη «αίμα» αναφέρεται όλο και πιο συχνά απ’ όλους. Ο «Ελεύθερος Ανθρωπος» προβλέπει στον τίτλο ενός από τα χαρακτηριστικότερα άρθρα του «κίνδυνον αιματοκυλισμού» (7/4/1932), ενώ η βενιζελική «Πατρίς» προειδοποιεί (8/4/1932) πως «απειλούνται σήμερον έκτροποι σκηναί εις την Κοκκινιάν».

Οι εφημερίδες προαναγγέλλουν τα γεγονότα που πρόκειται να ακολουθήσουν στον Πειραιά και τα οποία τα επόμενα χρόνια θα αναφέρονται στερεότυπα στον Τύπο ως «αι αιματηραί σκηναί της Κοκκινιάς».


«Ο Βαρδουλογιάννης χτυπάει»


Πάνω, τα εκλογικά κέντρα των μονομάχων Μιαούλη και Στρατήγη στην πλατεία Αγίου Νικολάου της Κοκκινιάς και η σύλληψη του γιατρού Βαρδινογιάννη, όπως αποτυπώθηκε στις στήλες του αντιβενιζελικού «Ελεύθερου Ανθρώπου». | «ΠΑΤΡΙΣ», 10/4/1932 | «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ», 9/4/1932 | «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ», 10/4/1932

Για τις 8 Απριλίου, ημέρα Παρασκευή, είχε οριστεί ο μεν Μιαούλης να πραγματοποιήσει τη μεγάλη προεκλογική του συγκέντρωση στο εκλογικό του κέντρο, στην Αγία Τριάδα του Πειραιά, ο δε υποψήφιος των Λαϊκών, Στρατήγης, να εκφωνήσει προεκλογική ομιλία στην πλατεία Αγίου Νικολάου στην Κοκκινιά, όπου και το εκλογικό του κέντρο στη συνοικία.

Επειτα από τα γεγονότα των προηγούμενων ημερών και τις βάσιμες ανησυχίες για κορύφωση της βίας, η αστυνομία είχε λάβει έκτακτα μέτρα για την τήρηση της τάξης. Στην Κοκκινιά, ανάμεσα στα εκλογικά κέντρα των δύο συνδυασμών, που βρίσκονταν αντικριστά μεν αλλά περιμετρικά της πλατείας, με λιγότερα από εκατό μέτρα να τα χωρίζουν, αναπτύσσεται αστυνομική δύναμη εκατόν σαράντα αστυφυλάκων, που υποτίθεται πως δεν θα επιτρέψει στους θερμόαιμους οπαδούς να συγκρουστούν. Εχει καταφτάσει και μια ίλη ιππικού με εξήντα έφιππους, που έχει σταθμεύσει σ’ ένα δρομάκι κάτω απ’ την πλατεία, επίσης για την αποτροπή συγκρούσεων.

Ο Στρατήγης θα έφτανε στην Κοκκινιά περίπου στις 7 το απόγευμα. Κατά τις 6 μ.μ. το εκλογικό κέντρο του έχει αρχίσει να πλημμυρίζει από κόσμο. Περισσότεροι από χίλιοι άνθρωποι έχουν μαζευτεί για να τον ακούσουν. Αλλά και στο εκλογικό κέντρο των μιαουλικών υπάρχει κινητικότητα. Εχουν συγκεντρωθεί μερικές εκατοντάδες άτομα, χωρίς να έχει ζητηθεί άδεια από την Αστυνομική Διεύθυνση για την πραγματοποίηση αυτής της ταυτόχρονης προεκλογικής συγκέντρωσης.

Ελλείψει εξέδρας, στελέχη από το επιτελείο του Μιαούλη, κομματάρχες και πολιτευτές ανεβαίνουν ένας ένας επάνω σε καρέκλα και βγάζουν λόγους που φανατίζουν το κοινό τους. Σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες, σε καρέκλα ανεβαίνει και ο γιατρός Βαρδινογιάννης -κατά δήλωσή του, «αντιπρόσωπος του κέντρου του ναυάρχου Μιαούλη» («Πατρίς», 9/4/1932)- και βγάζει πύρινο λόγο στο ακροατήριό του.

Σύμφωνα με τον αντιβενιζελικό Τύπο της επομένης, άρχισε προτρέποντας τους ακροατές του «να κτυπήσουν στο σταυρό διότι αυτό ζητεί η Δημοκρατία» και συνέχισε στο ίδιο μοτίβο: «Μη λυπηθήτε κανένα πρόσφυγες! Θα πάρετε και αποζημίωσι!» (αναφερόμενος προφανώς στις προσφυγικές αποζημιώσεις που έταζε για χρόνια το ελληνικό κράτος στους πρόσφυγες) και «Πρόσφυγες! Την Κυριακήν κινδυνεύει η Δημοκρατία. Βάλτε φωτιά στους άτιμους!» («Η Ελληνική», 9/4/1932).

Ειδικά αυτή η τελευταία του φράση φέρεται να φανάτισε τόσο το κοινό του, που πλέον έμοιαζε με καζάνι έτοιμο να εκραγεί.

Επειτα στην καρέκλα ανέβηκε ένας βουλευτής του Πειραιά, ο οποίος συνέχισε με την προτροπή να διώξουν από την Κοκκινιά τους αντιφρονούντες. Τέλειωσε δε τον λόγο του ως εξής: «Είμαστε οι πολλοί και είνε οι ολίγοι, τι τους φυλάτε; Βαράτε τους!», με τον Βαρδινογιάννη να συμπληρώνει: «Βαράτε τους! Τι τους φυλάτε;» («Η Ελληνική», 15/4/1932).

Η ώρα είχε ήδη πάει 7 παρά τέταρτο. Ενώ στο εκλογικό κέντρο του Στρατήγη προσπαθούσαν να φτιάξουν τη μικροφωνική, μια ομάδα λίγων δεκάδων αντρών με επικεφαλής τον Βαρδινογιάννη αποσπάται από το κέντρο του Μιαούλη και διασπά τον αστυνομικό κλοιό βαδίζοντας προς το αντίπαλο εκλογικό κέντρο. Τη στιγμή που κάποιος επάνω από την εξέδρα αναγγέλλει από το μικρόφωνο την άφιξη του Στρατήγη, ξεσπάει καταιγισμός πυροβολισμών από το κέντρο της πλατείας προς το εκλογικό κέντρο των Λαϊκών.

Οι αυτόπτες μάρτυρες -παρουσιάζονται μερικές δεκάδες- αναγνωρίζουν τον Ιωσήφ Βαρδινογιάννη ως τον πρώτο που πυροβόλησε και ως φυσικό αυτουργό της δολοφονίας του Πολυχρονόπουλου.

Σύμφωνα με τις περιγραφές τους, μόλις άρχισαν οι πυροβολισμοί, ο κόσμος άρχισε να τρέχει αλλόφρων προς όλες τις κατευθύνσεις, να μπαίνει μέσα σε καταστήματα και σπίτια για να προφυλαχθεί. Οι περισσότεροι τραυματίες ποδοπατήθηκαν από τον όχλο. Οι αστυφύλακες έτρεξαν κι αυτοί να κρυφτούν ή έπεσαν κάτω για να γλιτώσουν από τις σφαίρες.

Οταν πια η ίλη του ιππικού αποφάσισε να επέμβει, ήταν πολύ αργά. Οι πυροβολισμοί είχαν σταματήσει και στην πλατεία είχαν απομείνει μοναχά οι σκοτωμένοι, οι τραυματίες και ό,τι αφήνει συνήθως πίσω της η άτακτη διάλυση του πλήθους: «Ολος ο δρόμος ήταν στρωμένος με παλτά, ρούχα, τραγιάσκες, καπέλα, παπούτσια του κόσμου που έτρεχε για να γλυτώσει από τους δολοφόνους» («Ελεύθερος Ανθρωπος», 10/4/1932).

Ενας πρόσφυγας, που κατά τύχη βρέθηκε στο επίκεντρο των γεγονότων, «είδε κάποιον κρατούντα ρεβόλβερ και πυροβολούντα. Τότε ήκουσε κάποιον να λέγη, ότι “ο Βαρδουλογιάννης χτυπάει”» («Ακρόπολις», 9/4/1932).


Σκηνές από την επαναληπτική εκλογή του 1932 στον Πειραιά. Θωρακισμένα στην πλατεία Δημοτικού Θεάτρου για την αποφυγή νέου γύρου αιματηρών επεισοδίων | «ΠΑΤΡΙΣ», 11/4/1932 | «Η ΠΡΩΪΑ», 11/4/1932

Το πανδαιμόνιο κράτησε μερικά λεπτά, στη διάρκειά του όμως ρίχτηκαν πάνω από πενήντα πυροβολισμοί από διαφόρων ειδών όπλα. Ο τραγικός απολογισμός ήταν δύο νεκροί και τέσσερις τραυματίες από τις σφαίρες, μερικοί μαχαιρωμένοι και αρκετές δεκάδες τραυματίες από το ποδοπάτημα, με σπασμένα χέρια και πόδια.

Παρών στο περιστατικό ήταν και ο αδελφός του ενός σκοτωμένου, ο αστυνομικός διευθυντής Κέρκυρας Ιωάννης Πολυχρονόπουλος. Σύμφωνα με την κατάθεση που έδωσε στο δικαστήριο την 1η Ιουνίου 1936, μετά το πέρας των επεισοδίων και καθώς επιβιβαζόταν στο αμάξι που μετέφερε τη σορό του σκοτωμένου αδελφού του, τον πλησίασε ο Βαρδινογιάννης και του είπε από ένα μισάνοιχτο παράθυρο «Ετσι τάθελες κι’ έτσι τάπαθες Γιάννη...» («Η Βραδυνή», 1/6/1936).

Οι δυο τους γνωρίζονταν πολύ καλά, εξαιτίας της προηγούμενης θητείας του Πολυχρονόπουλου ως αστυνομικού διευθυντή Πειραιά. «Από δεκαετίας συνδέομαι διά στενής φιλίας μετά του κ. Πολυχρονόπουλου», είχε δηλώσει ο Βαρδινογιάννης σε συνέντευξή του το ίδιο βράδυ των γεγονότων («Πατρίς», 9/4/1932).

Ο Βαρδινογιάννης διαφεύγει πάντως τη σύλληψη, παρόλο που η αστυνομία συλλαμβάνει πολίτες για παράνομη οπλοφορία.

Τις επόμενες ώρες διαρρέουν πληροφορίες πως ο Πολυχρονόπουλος έχει συστήσει απόσπασμα και ψάχνει να βρει τον αστίατρο για να τον σκοτώσει, ενώ πολίτης καταγγέλλει στην Αστυνομική Διεύθυνση πως «ο κ. Κυριάκος Βενιζέλος ετηλεφώνησε από την Τράπεζαν Αθηνών προς την αστυνομίαν, να τεθή υπό την προστασίαν της ο φερόμενος ως συναυτουργός των σκηνών κ. Βαρδινογιάννης»(«Ακρόπολις», 9/4/1932).

Εξαιτίας των γεγονότων, αργά το βράδυ γίνεται σύσκεψη υπουργών στο υπουργείο Εσωτερικών, στην οποία εκτός από τουλάχιστον έξι υπουργούς παρευρίσκεται και ο πρόεδρος της Βουλής Θεμιστοκλής Σοφούλης, ενώ ο Ελ. Βενιζέλος λείπει σε ταξίδι στο εξωτερικό. Κατά τις 10 το βράδυ, κι ενώ είχε ήδη βγει ένταλμα σύλληψης εις βάρος του από την Εισαγγελία Πειραιά, «κατέφθασεν ασθμαίνων, σκονισμένος και κάθιδρως ο ιατρός Βαρδινογιάννης συνοδευόμενος υπό δεκάδος μπράβων, όστις [...] εκλήθη και μετέσχε της υπουργικής συσκέψεως» («Πολιτεία», 9/4/1932).

Μετά από δύο ώρες και προτού φύγει από το υπουργείο, ο Βαρδινογιάννης έδωσε συνέντευξη σε δημοσιογράφο της κυβερνητικής εφημερίδας «Πατρίς» ως απλός αυτόπτης μάρτυρας των περιστατικών, ρίχνοντας φυσικά την ευθύνη για το φονικό στους υποστηρικτές του Στρατήγη. Καθώς αποχωρούσε, τον ξεπροβόδισαν οι ιδιαίτεροι γραμματείς των υπουργών. Ενας, μάλιστα, φέρεται να του είπε: «Τα καταφέραμε. Μη φοβάσαι τίποτε» («Πολιτεία», 10/4/1932).

Οι σκοτωμοί όμως είχαν γίνει μπροστά σε πάρα πολλούς ανθρώπους και το όνομα του Βαρδινογιάννη ως δολοφόνου ήταν στα χείλη όλων. Ετσι, το ίδιο βράδυ συλλαμβάνεται στο σπίτι του στα Κρητικά, ανάμεσα σε απειλές και βρισιές και αφού πρώτα απειλήθηκε ένοπλη συμπλοκή ανάμεσα στους φίλους και συμπατριώτες του (που είχαν αναλάβει τη φύλαξή του) και την αστυνομία.

«Να το ξέρετε καλά ότι σε μια βδομάδα θα διαλύσω την Αστυνομία Πόλεων. Εχω τη δύναμι και θα το κάνω!» φέρεται να τους φώναζε, καθώς τον έπαιρναν κρατούμενο («Ελεύθερος Ανθρωπος», 10/4/1932).

Περιμένοντας τη δίκη


ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ - ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

↳ Ενα από τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν προκειμένου οι βενιζελικοί μπράβοι του Πειραιά να αντιμετωπιστούν με επιείκεια στο δικαστήριο ήταν οι πολιτικές τους γνωριμίες. Εδώ, ο επιστολογράφος ζητάει από τον ιδιαίτερο γραμματέα του Ελ. Βενιζέλου, Τάσο Κεραμειανίδη, «να λάβη γνώση ο κ. Πρόεδρος και να φροντίση διά την καλή έκβαση της υποθέσεως καθ’ όσον ο κ. Βαρδινογιάννης είναι εκ των πολυτιμοτέρων φίλων του Προέδρου»

Στις εκλογές που ακολούθησαν, δήμαρχος του Πειραιά αναδείχτηκε ο Αθανάσιος Μιαούλης. Στα 7 τμήματα της Κοκκινιάς, ο Μιαούλης απέσπασε συνολικά 3.654 ψήφους, έναντι 373 του Στρατήγη και 161 του κομμουνιστή Μανωλέα. Για τη δολοφονική επίθεση της 8ης Απριλίου κατηγορήθηκαν και προφυλακίστηκαν τέσσερα άτομα, ανάμεσά τους ως πρωταίτιος και ο γιατρός Σήφης Βαρδινογιάννης.

Μέχρι την ολοκλήρωση της δίκης τους μεσολάβησαν έξι βουλευτικές εκλογικές αναμετρήσεις, η παλινόρθωση της μοναρχίας και τουλάχιστον τρία κινήματα για την ανατροπή της εκάστοτε κυβέρνησης. Ως απάντηση στα γεγονότα της Κοκκινιάς ήρθε τον επόμενο χρόνο η απόπειρα δολοφονίας του Βενιζέλου στη Κηφισίας, η δε βενιζελική παράταξη ανταπάντησε με το κίνημα της 1ης Μαρτίου του 1935.

Από τις αρχές του 1936 μέχρι τον Μάιο που η δίκη μπήκε στην τελική της ευθεία, το πολιτικό σκηνικό φάνηκε να αλλάζει δραματικά. Μέσα σ’ αυτούς τους πέντε μήνες πέθαναν όλα τα πρόσωπα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο είχαν ηγηθεί του Διχασμού.

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Παναγής Τσαλδάρης και ο στρατηγός Γεώργιος Κονδύλης ήταν νεκροί από φυσικά αίτια. Πρωθυπουργός έχει διοριστεί από τον βασιλιά ο Ιωάννης Μεταξάς, μέχρι τότε υπουργός των Στρατιωτικών, προετοιμάζοντας τη δικτατορία που θα κηρύξει στις 4 Αυγούστου.

Ενδιαφέρον έχει πως, ενώ τα γεγονότα της Κοκκινιάς προηγήθηκαν χρονικά και της απόπειρας κατά του Βενιζέλου και του κινήματος του ’35, όταν η υπόθεση τελικά φτάνει στο ακροατήριο, οι άλλες δύο υποθέσεις έχουν ήδη εκδικαστεί.

Ο Βαρδινογιάννης παρέμεινε προφυλακισμένος στις φυλακές Συγγρού μέχρι τις 26 Ιουνίου 1934 (σχεδόν 27 μήνες), οπότε και αποφυλακίστηκε τελευταίος, ως ο πιο επικίνδυνος, με εγγύηση 15.000 δραχμών· οι υπόλοιποι τρεις κατηγορούμενοι είχαν ήδη αποφυλακιστεί στις 2 Απριλίου 1934, με εγγύηση 5.000 δραχμών ο καθένας (το εργατικό μεροκάματο κυμαινόταν από 30 έως 80 δραχμές).

Μέσα σε τέσσερα χρόνια η δίκη αναβλήθηκε τουλάχιστον δέκα φορές, τη μια με υπαιτιότητα του εντολέα της πολιτικής αγωγής, τέως διοικητή της Γενικής Ασφάλειας Ι. Πολυχρονόπουλου (αποταγμένου από την αστυνομία εξαιτίας της ανάμιξής του στην απόπειρα δολοφονίας κατά του Βενιζέλου), την άλλη κατόπιν προσπαθειών του κατηγορούμενου Ι. Βαρδινογιάννη. Τη μία απουσίαζαν μάρτυρες, την άλλη δεν προσέρχονταν ένορκοι. Σ’ αυτό το χρονικό διάστημα η δίκη, από «δίκη διά τας αιματηράς σκηνάς της Κοκκινιάς», μετονομάζεται στον ημερήσιο Τύπο σε «αναβαλλομένη δίκη» και τέλος σε «δίκη του Βαρδινογιάννη».
«Ο Ελληνας Ντρέυφους»

Η ακροαματική διαδικασία ξεκίνησε στο Κακουργιοδικείο Αθηνών τη Δευτέρα 25 Μαΐου 1936 και η απόφαση εκδόθηκε το Σάββατο 13 Ιουνίου, μετά από τρεις εβδομάδες. Στη διάρκειά της αναδείχτηκαν η συστηματική εξαγορά και ο εκφοβισμός των μαρτύρων κατηγορίας.

Καταγγέλθηκαν απόπειρες εξαγοράς εκ μέρους του γιατρού Βαρδινογιάννη, που όμως δεν ευδοκίμησαν, ιδιαίτερες προσκλήσεις του μέσα από τη φυλακή σε μάρτυρες για να συναντηθούν και να τους προτείνει άλλου τύπου ανταλλάγματα εκτός από οικονομικά (όπως διορισμό στο Δημόσιο ή στον δήμο του Πειραιά).

Ενας συμβολαιογράφος, αυτόπτης μάρτυρας της δολοφονίας του Πολυχρονόπουλου (ίσως ο βασικότερος), ο οποίος από την πρώτη στιγμή παρουσιάστηκε στην αστυνομία και κατέθεσε όλα όσα είδε, πυροβολείται και τραυματίζεται από δύο άγνωστά του πρόσωπα, σαράντα μόλις ημέρες πριν από την έναρξη της δίκης. Στο δικαστήριο ανασκευάζει και διαψεύδει όλα όσα είχε καταθέσει τα προηγούμενα χρόνια.

Οι ψευδομάρτυρες υπεράσπισης οργιάζουν. Ενας απ’ αυτούς ορκίζεται πως την ώρα των πυροβολισμών συνάντησε τον Βαρδινογιάννη στα γραφεία ενός τοπικού ποδοσφαιρικού συλλόγου. Την ίδια ώρα, ένας άλλος πως βρισκόταν μαζί του μέσα σ’ ένα κουρείο και μίλησαν, ενώ ένας τρίτος κατέθεσε πως τον είδε να κάθεται σ’ ένα καφενείο («Η Βραδυνή», 8/6/1936).

Ο ίδιος στην απολογία του ισχυρίστηκε πως, ενώ μέχρι τότε βρισκόταν μέσα στο εκλογικό κέντρο του Μιαούλη, τη στιγμή του μεγάλου πανικού κρύφτηκε σ’ ένα δρομάκι ακριβώς από πίσω και συμπλήρωσε: «η υπόθεσίς μου είνε υπόθεσις Ντρέυφους» («Πατρίς», 9/6/1936).

Ο εισαγγελέας στην αγόρευσή του επισημαίνει τα στοιχεία και τις καταθέσεις που αποδεικνύουν την ενοχή των κατηγορουμένων. Ιδιαίτερα στέκεται στην περίπτωση του Βαρδινογιάννη, τον οποίο χαρακτηρίζει «αρχιμπράβο» και «αρχιμαγκουροφόρο» και ισχυρίζεται πως δεν θα είχε προβεί σ’ αυτές τις εγκληματικές πράξεις αν δεν είχε ισχυρούς προστάτες και τη διαβεβαίωσή τους πως θα τη γλιτώσει.

«Ουδεμία χωρεί αμφιβολία ότι ο Βαρδινογιάννης είνε ο φονεύς του Πολυχρονοπούλου», λέει, και στο τέλος ζητάει την ενοχή όλων χωρίς κανένα ελαφρυντικό, με προβλεπόμενη ποινή τα είκοσι χρόνια για τον καθένα («Ελεύθερος Ανθρωπος», 10/6/1936).

Οπως και στη δίκη του Ιωάννη Πολυχρονόπουλου για την απόπειρα κατά του Βενιζέλου, τον τελευταίο λόγο τον έχουν οι ένορκοι, οι οποίοι ξανά -και πέρα από κάθε προσδοκία- αθωώνουν όλους τους κατηγορούμενους. «Κατάπληξις εκ της περιέργου αποφάσεως», είναι την επομένη ο τίτλος του «Ελληνικού Μέλλοντος» (14/6/1936).

Οξύμωρη ωστόσο υπήρξε η καταδίκη του γιατρού από το ίδιο δικαστήριο σε είκοσι ημέρες φυλάκιση, εξαγοράσιμες προς 40 δραχμές την ημέρα και 300 δραχμές χρηματικό πρόστιμο για παράνομη οπλοφορία («Εθνος», 13/6/1936). Δεδομένου ότι πριν από τη δίκη είχε προτείνει σε μάρτυρα κατηγορίας να αλλάξει την κατάθεσή του έναντι 55.000 δραχμών, πράγμα που εκείνος αρνήθηκε, μάλλον την έβγαλε πολύ φτηνά!
Το μέλλον

Δύο εβδομάδες προτού ξεκινήσει η δίκη για τα γεγονότα της Κοκκινιάς, είχαμε τα αιματηρά γεγονότα της Θεσσαλονίκης, με τη δολοφονία των εξεγερμένων απεργών εργατών από την αστυνομία. Τα επιτελεία των αστικών κομμάτων και των σωμάτων ασφαλείας είχαν αρχίσει από καιρό να διαβλέπουν τον νέο εσωτερικό εχθρό: τους κομμουνιστές.

Το ίδιο απόγευμα, μετά τη λήξη της δίκης και την αθώωση των κατηγορουμένων, ο Πολυχρονόπουλος εμφανίζεται με την παρέα του σε καφενείο στη Θήβα. Εκφράζει μεγαλόφωνα τις απόψεις του: «Τώρα που πέθαναν ο Βενιζέλος και ο Τσαλδάρης δεν μας χωρίζει τίποτε», «πρέπει να ενωθούμε για να αντιμετωπίσουμε τον κοινό μας εχθρό, τον κομμουνισμό. [...] Μόνο με μια δικτατορία θα καταπνίξουμε τον κομμουνισμό» («Ριζοσπάστης», 15/6/1936).

Εβλεπε το μέλλον. Σε δυο μήνες ο Μεταξάς θα επισημοποιήσει τη δικτατορία του και στις επόμενες δεκαετίες τα «χρήσιμα εργαλεία» θα βιοποριστούν και θα χτίσουν τις καριέρες τους επάνω στον αντικομμουνισμό.


Την Κυριακή 10 Απριλίου 1932, η εφημερίδα «Η Βραδυνή» έχει στο πρωτοσέλιδό της τη στήλη του γνωστού ευθυμογράφου Πωλ Νορ (Νίκου Νικολαΐδη), αυτή τη φορά με τίτλο «Πατριωτική ποίησις». Από τις δεκαπέντε στροφές του σατιρικού αυτού ποιήματος εδώ παρουσιάζονται μόνο οι τέσσερις, που όμως σχολιάζουν καυστικά τα γεγονότα της Κοκκινιάς.

Από κρότον κουμπούρας βουίζει
του Στρατήγη το κέντρο αντικρύ,
πέφτουν μόνο πέντ-έξη νεκροί
και η γη κοκκινίζει!

Κι’ έτσι μαθαίνει ο ντουνιάς
τη γη της Νέας Κοκκινιάς.

Μπαμ! Ηκούσθη στον αέρα,
λεν πως ήταν για φοβέρα,
μα το κέντρο το καϋμένο
στέκει αιματοβαμμένο!

Σε λευτέρωσαν οι κλέφτες
κ’ οι καταχραστές κ’ οι ψεύτες,
που τους νόμους αψηφάνε
όπως πάνε θα σε φάνε,
μπράβοι και βαρδινογιάνναι!

*ιστορικός ερευνητής

efsyn

ΥΓ(Εδώ κ τώρα): Ο Σήφης   εκτελέστηκε από την ΟΠΛΑ τον Σεπτέμβριο του 1944 ως συνεργάτης των Γερμανών. Υπήρχε η πεποίθηση ότι είχε συμμετοχή και στο μπλόκο της Κοκκινιάς 

Είσοδος του ακροδεξιού “Vox” στο τοπικό κοινοβούλιο της Ανδαλουσίας στην Ισπανία με 12 έδρες

Στο τοπικό κοινοβούλιο της Ανδαλουσίας, πατρίδας του δολοφονημένου από τους φασίστες ποιητή Φεδερίκο Γκαρσία Λόρκα θα ανήκουν πλέον οι ακροδεξιοί του κόμματος Vox, το οποίο αποσπά 12 έδρες και ποσοστό άνω του 10% με βάση τα πρώτα αποτελέσματα, σηματοδοτώντας την επιστροφή της ισπανικής ακροδεξιάς στο πολιτικό προσκήνιο μετά από δεκαετίες.
Με καταγεγραμμένο το 87% των ψήφων, οι Σοσιαλιστές κερδίζουν την πρώτη θέση, αλλά μακριά από την πλειοψηφία, αποσπώντας μόνο 34 από τις 109 τοπικές έδρες.
Το κεντροδεξιό Λαϊκό Κόμμα κέρδισε 26 έδρες, οι “ποταμίσιοι” Θιουδαδάνος 20 και οι γνωστοί μας Ποδέμος 17.
Το Vox μάλιστα όχι μόνο κατόρθωσε να μπει στη βουλή, διαψεύδοντας μια αρκετά διαδεδομένη και στην Ελλάδα άποψη πως στην Ισπανία δεν ευδοκιμεί η τυπική ακροδεξιά, αλλά ενδεχομένως να αναλάβει και ρόλο ρυθμιστή σε κάποια από τις πιθανές κυβερνητικές συμμαχίες που θα συζητηθούν από αύριο, με πιθανότερη εκείνη μεταξύ του Λαϊκού Κόμματος και των Θιουδαδάνος.
To Vox ιδρύθηκε το 2013 και ως τώρα ήταν εκλογικά περιθωριακό, ενώ στις θέσεις του περιλαμβάνεται η κατάργηση της αυτονομίας των κοινοτήτων της Ισπανίας, η κατάπνιξη των εθνοτικών ιδιαιτεροτήτων στους κόλπους της χώρας και φυσικά η καταστολή του αυτονομιστικού κινήματος της Καταλωνίας, η απαγόρευση των εκτρώσεων και των ομόφυλων γάμων, ενώ έντονη είναι και η αντιμεταναστευτική και ισλαμοφοβική του ρητορική.
Με πληροφορίες από reuters.com

Πάλι καλά που δεν έχουμε σοσιαλισμό






Από herko στο Δεκ 2, 2018 Απόψεις
 
Γράφει ο Στέλιος Κανάκης //
Το σκέφτεστε; Πώς θα ήταν η ζωή μας; Τί κι αν θα είχαμε μόρφωση, παιδεία, υγεία δωρεάν; Να τελειώνεις τις σπουδές σου και να βρίσκεις αμέσως δουλειά. Να έχεις πρόσβαση στη γνώση, στις επιστήμες, στον πολιτισμό. Να μπορείς να φτιάξεις τα δόντια σου, να ανάψεις την θέρμανση ή την ψύξη, να μην σκέφτεσαι να γδυθείς στο καταχείμωνο για να πλυθείς. Να γνωρίζεις τι θα πει βιβλίο και την ηδονή της ανάγνωσης, να πηγαίνεις θέατρο, να έχεις εξοικειωθεί με την ασύλληπτη ομορφιά της μουσικής, να μπορείς να εκστασιάζεσαι και να ανατέμνεις με τα έργα των Μπετόβεν, Σούμπερτ, Σοστακόβιτς και τόσων άλλων, με την ποίηση και την λογοτεχνία, την ζωγραφική και την γλυπτική. Να έχεις δικαιώματα – ακόμη και στην αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου σου, στις διακοπές και στην ξεκούραση. Στα γηρατειά.

Ευτυχώς που δεν έχουμε σοσιαλισμό!
Έχουμε, όμως, δημοκρατία. Έχουμε πολιτικά κόμματα να διαλέγουμε. Πολιτικούς ηγέτες με ανάστημα. Κι άλλους που κάθε τόσο κοπιάρει η δημοκρατία μας στο ίδιο μοτίβο, της ίδιας ποιότητας και της αυτής εξυπηρέτησης συμφερόντων. Μπορούμε και επιλέγουμε. Ξέρουμε εμείς από δημοκρατία. Στον τόπο μας γεννήθηκε. Τότε, στην αρχαία Αθήνα με τους 30.000 πολίτες και τους 300.000 δούλους. Λίγο πριν κατέλθουν οι ελληνικές μακεδονικές φάλαγγες που αύξησαν κατά τι την ελληνικότητα των υπολοίπων και τους… δούλους. Κι απ’ τον πολιτισμό εκείνων των Αθηναίων ξέρουμε που, ομολογουμένως ήτο θαυμαστός. Όλοι γι αυτόν μιλάμε. Τα παιδιά απαγγέλουν στίχους από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, οι μεγάλοι εντρυφούν στους Πλάτωνα και Αριστοτέλη, Θουκυδίδη, Δημόκριτο, στους τραγικούς της εποχής.
Μπορούμε και μιλάμε. Λέμε ό,τι θέλουμε κι ό,τι μας κατέβει. Έχουμε δικαίωμα στην επιλογή: Σε ποια εκκλησία θα καταθέσουμε τα ελάχιστα ψήγματα ορθολογισμού και αξιοπρέπειας που μας απομένουν, ποιο τηλεοπτικό κανάλι θα προσβάλει την εναπομείνασα αισθητική μας, ποιο βιβλίο, με την ιδιωτική ζωή του κάθε σαχλαμάρα, θα διαβάσουμε, από ποιον δημοσιογραφίσκο θα «μάθουμε» ιστορία, σε ποιο ιδιωτικό νοσοκομείο θα νοσηλευτούμε. Με ποιον τρόπο θα προσπαθήσουμε να βρούμε (αν) τα νοσήλια της ιδιωτικής υγείας και περίθαλψης. Αν θα αγοράσουμε Mercedes, BMW ή κάποιο SUV ως επί το πλείστον τετρακίνητο για την ανηφόρα της… Σταδίου. Μην κοιτάς που η συντριπτική πλειοψηφία έχει το παλιό δεκαετίας και βάλε. 
Ένεκα συναισθηματικού δεσίματος. Υπάρχει και το… λαχείο. Μία πιθανότητα στα δέκα εκατομμύρια, αλλά αν κερδίσουμε… Ποιος απατεώνας αστρολόγος, προφήτης, θεραπευτής, ομοιοπαθητικός ή οποιοσδήποτε άλλος θα μας αποκοιμίσει έτι περισσότερο, εξαπατώντας μας. Με ποιο από τα τσόλια με το σβησμένο βλέμμα, από αυτά που αφειδώς προβάλλουν τα κανάλια τις μεταμεσονύκτιες ώρες, θα τον «παίξουμε». Σε ποιο ριάλιτι θα εκπορνεύσουμε εαυτούς ή τα παιδιά μας.
Σιγά να μη γίνουμε και… Κούβα. Παγκόσμια πρώτη στην παιδεία, στην υγεία. Και τι εξάγουν; Δάσκαλους και γιατρούς. Ακόμη και «οι πουτάνες μας έχουν τελειώσει πανεπιστήμιο», είχε πει ο Κάστρο. Τι να το κάνουν το πανεπιστήμιο, ρε μάστορα, οι πουτάνες στην Ελλάδα; Μήπως έχουν τελειώσει οι πελάτες τους;
Χώρια που τους απαγορεύουν να ταξιδέψουν. Το ίδιο γινόταν και στις άλλες σοσιαλιστικές χώρες. Μόνο στη χώρα τους και στις άλλες σοσιαλιστικές πήγαιναν. Άντε δηλαδή να πήγαιναν σε καμιά δεκαπενταριά χώρες. Ενώ εμείς… Πάμε παντού. Κανείς δεν μας το απαγορεύει. Κι αν δεν μπορούμε να το κάνουμε σήμερα, έχει ο… θεός.
Τι να τον κάνουμε τον σοσιαλισμό; Ξέρουμε εμείς από… δημοκρατία. Την βιώνουμε στο πετσί μας.

TOP READ