5 Αυγ 2020

Τα επιτεύγματα της Σοσιαλιστικής Οικοδόμησης στη Σοβιετική Ένωση




Δημοσιεύουμε το κείμενο της παρουσίασης των επιτευγμάτων της Σοσιαλιστικής Οικοδόμησης στη Σοβιετική Ένωση, όπως αυτή έγινε στο «ΣΗΜΑ», στις 14/10, από την σ. Τάνια Ζωγράφου. Η παρουσίαση συνοδευόταν από οπτικό υλικό, αναφορές στο οποίο υλικό, βρίσκονται μέσα στη ροή του κειμένου.
Τα επιτεύγματα του σοσιαλισμού στη Σοβιετική Ένωση, σε όλη τη διάρκεια των χρόνων 1917, μέχρι και τη δεκαετία του '50, δεν αμφισβητούνται από κανέναν. Οι λαοί σε όλον τον κόσμο, τα αναγνωρίζουν, κρατώντας τα σε ένα ξεχωριστό κομμάτι στην καρδιά τους. Οι καταπιεστές, μη μπορώντας να τα αρνηθούν, 100 χρόνια τώρα, τα συκοφαντούν λυσσασμένα, προσπαθώντας, να τα παρουσιάσουν σαν αποτέλεσμα ανομολόγητης καταπίεσης των λαών της Ρωσίας, όταν δεν παραληρούν για τους μπολσεβίκους που έτρωγαν παιδιά και για τα θύματα του Στάλιν που κάθε χρονιά αυξάνουν κατά ένα εκατομμύριο.
Σε αυτή τη σύντομη παρουσίαση, σίγουρα δεν χωρούν όλα. Κάποια από αυτά που λείπουν, μπορούμε να τα συζητήσουμε στο τέλος. Ωστόσο η προτροπή είναι: Ας Διαβάσουμε! Ας Διαβάσουμε όσα μπορούμε περισσότερα, για αυτήν τη μεγαλειώδη ιστορική περίοδο, όπου τα όνειρα των κολασμένων της γης, γίναν πραγματικότητα. Την περίοδο όπου οι μέρες ισούνταν με χρόνια. Σε αυτήν την περίοδο ακουμπάνε σοβαρά πανανθρώπινα ζητήματα: Η καταπίεση του ανθρώπου, άρα η Ελευθερία. Η Δημοκρατία του λαού και άρα η Διχτατορία του προλεταριάτου. Η σχέση της προσωπικότητας με τις μάζες.
Ποια ήταν η Ρωσία μέχρι το 1917;
Ο Ρώσικος λαός στην τσαρική Ρωσία, ζούσε με το κνούτο, την αστυνομική και στρατιωτική βία, σε ανήλιαγες τρώγλες στις πόλεις, σε καλύβες, ή ακόμα και στο ύπαιθρο στα χωριά και στις εξορίες.
Στα εργοστάσια, ο εργάτης δούλευε 12,5 και 15 ώρες τη μέρα.  Ακόμα περισσότερες οι ώρες στα αχανή ανατολικά της αυτοκρατορίας. Ο μισθός, στο μεγαλύτερο μέρος του, δινόταν σε μορφή κουπονιών, όπου εξαργυρώνονταν στα μαγαζιά του αφεντικού της φάμπρικας. Τα πρόστιμα για κακή εργασία, ήταν αρκετά συχνά και μείωναν ακόμα περισσότερο τον λίγο μισθό.
Σήμερα, 100 χρόνια μετά, οι μισθοί περιλαμβάνουν ξανά κουπόνια, που αν δεν εξαργυρώνονται στα μαγαζιά του αφεντικού, εξαργυρώνονται στο σουπερμάρκετ του οικονομικού συνεργάτη του!!
Η αγροτιά μέχρι το 1861, ζούσε σε συνθήκες δουλοπαροικίας. Ο τσιφλικάς μπορούσε να πουλήσει τους δούλους του τσιφλικιού του, μαζί με τα ζώα, ή να τους σκοτώσει γιατί έτσι έκρινε. Εκατοντάδες διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα, έχουν γραφτεί από τους Ρώσους κλασσικούς συγγραφείς που παρουσίαζαν την απάνθρωπη ζωή στη Ρώσικη αυτοκρατορία.
Το 1861 εφαρμόζεται ο λεγόμενος «Νόμος της Χειραφέτησης». Η έννοια «ψήφιση» δεν υπήρχε, αφού κάθε νόμος «δινόταν», σε εισαγωγικά, στο λαό, από τον Τσάρο. Ο Νόμος αυτός, απαγόρευε την πώληση ανθρώπων, αλλά ταυτόχρονα έδινε όσα εδάφη καλλιεργούνταν από τη φτωχή αγροτιά, στους τσιφλικάδες. Η κατάργηση της δουλείας καθόλου δεν άλλαξε τη ζωή των αγροτών.
Από το 1858, τρία χρόνια πριν το «Νόμο της Χειραφέτησης»,  και μέχρι το ξέσπασμα του Α' Παγκόσμιου Πόλεμου, σημειώθηκαν 22.000 αγροτικές εξεγέρσεις, στη χώρα. Ο Άντριου Ρόθσταΐν, στο βιβλίο του «Η Ιστορία μιας Εποχής», (σελ.24 ΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ) σημειώνει: «Κανένας λαός της Δυτικής Ευρώπης δε μπορεί να παρουσιάσει μια τόσο μεγαλόπρεπη σειρά από αγώνες εναντίον της τυραννίας, αγώνες για τη χαρά της ζωής, τη λευτεριά και την ευτυχία, σαν αυτούς που έδωσαν οι λαοί της τσαρικής Ρωσίας μέσα σε 150 χρόνια».
Με αυτές τις συνθήκεςμπαίνει η Τσαρική Ρωσία Στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο.
 6 εκατομμύρια νεκροί στρατιώτες  (Ιστορία των λαών της ΕΣΣΔ σελ.211)  και 3 εκατομμύρια νεκροί πολίτες ήταν ο απολογισμός του Α' Παγκόσμιου Πόλεμου για τη Ρωσία.  Τεράστια ήταν καταστροφή των υποδομών, των εργοστασίων, των κατοικιών της χώρας. Ο πόλεμος άφησε κυριολεκτικά τη χώρα στις λάσπες. Ανείπωτη πείνα και εκατοντάδες χιλιάδες ορφανά παιδιά– (περίπτωση Μακαρένκο).
Η  στρατιωτική επέμβαση των ιμπεριαλιστών, το 1918, οδήγησε στον εμφύλιο πόλεμο, βάθυνε τα προβλήματα και αύξησε τους νεκρούς. Από το 1918, μέχρι το τέλος του 1922, οι λαοί της Ρωσίας ματώνουν στα πεδία των μαχών. Το 1920, το μπολσεβίκικο κόμμα έχει 300.000 κομμουνιστές, ριγμένους στα μέτωπα. Τα μισά μέλη του κόμματος! (Ιστορία των λαών της ΕΣΣΔ σελ.243)Οι μπολσεβίκοι διακρίνονται για τον ηρωισμό τους και γίνονται παράδειγμα και θρύλος, σαν τον Τσαπάγιεφ.  Μόλις 20 χρόνια μετά, χρονικό ψήγμα στο συνολικό χρόνο της Ιστορίας, το μπολσεβίκικο κόμμα θα κάνει το ίδιο στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, στρατεύοντας 3,5 εκατομμύρια μέλη του, το 60% των κομματικών μελών.  (Ιστορία των λαών της ΕΣΣΔ σελ.287). Και να σκεφτεί κανείς πως ένα νεογέννητο του 1917, στα 23 χρόνια του, στρατευόταν για το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το μπολσεβίκικο κόμμα και ενώ μαίνεται η ιμπεριαλιστική επέμβαση, αταλάντευτο, συνεχίζει, με στόχο να δώσει σάρκα και οστά στην Οκτωβριανή Επανάσταση. Προχωρεί για τη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους, με εκμετάλλευση των πρώτων υλών, βαριά βιομηχανία, αγροτική οικονομία, τριτογενή τομέα. Η Σοσιαλιστική Ανοικοδόμηση, θα ξεκινήσει καλούμενη να λύσει τέτοια προβλήματα που κανένας μέχρι τότε δεν είχε μπορέσει να περιγράψει.  Αν ο Μαρξ και ο Ένγκελς, αποδεικνύουν επιστημονικά την αναγκαιότητα της επανάστασης των εργατών, ο Λένιν και ο Στάλιν, επικεφαλής του μπολσεβίκικου κόμματος καλούνται να κάνουν τη θεωρία, πράξη. Αλλά και αμφίδρομα, να συνεισφέρουν στη θεωρία, κεφαλαιοποιώντας την πράξη.
I. Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Για να προχωρήσει η χώρα προς το σοσιαλιστικό μετασχηματισμό, έπρεπε να μετατραπεί «από μια χώρα καθυστερημένη σε χώρα βιομηχανική, ικανή να παράγει με τις δικές της δυνάμεις». Και αυτό το «με τις δικές τις δυνάμεις», είναι το καθοριστικό. «Είμαστε 50 ως και 100 χρόνια πίσω από τις αναπτυγμένες χώρες. Πρέπει να διανύσουμε αυτή την απόσταση σε 10 χρόνια. Ή θα το πετύχουμε αυτό ή θα μας συντρίψουν», θα πει ο Στάλιν.
Για να γίνει το άλμα των 50 με 100 χρόνων έπρεπε να :
1. Να δημιουργηθούν όλοι οι κλάδοι της βαριάς βιομηχανίας: Εργοστάσια μηχανών – εργαλείων και μηχανοκατασκευών, που να τροφοδοτούνται από τα νέα και παλιά μεταλλεία και ανθρακωρυχεία. Να εξασφαλιστεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για την τροφοδοσία ολόκληρης της χώρας. Εξηλεκτρισμός ίσον σοσιαλισμός.
2. Να δημιουργηθεί βιομηχανία άμυνας για την αποτροπή νέων επεμβάσεων από την καπιταλιστική περικύκλωση.
3. Να δημιουργηθεί βιομηχανία τρακτέρ και αγροτικών μηχανών για την άνθιση της γεωργίας.
4. Να δημιουργηθεί δίκτυο μεταφορών πρώτων υλών, καταναλωτικών αγαθών και ανθρώπων. Κατασκευάστηκαν χιλιάδες χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, που μεταφέρουν πρώτες ύλες, μηχανήματα, καταναλωτικά αγαθά, από το δυτικότερο στο ανατολικότερο και από το βορειότερο στο νοτιότερο τμήμα της χώρας.
Και το άλμα συντελείται. Η χώρα των «10 εκατομμυρίων  ξύλινων αλετριών» του 1913, θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο βιομηχανικό κράτος. Στα 1929, η βιομηχανία θα πάρει τον πρωτεύοντα ρόλο στο συνολικό παραγόμενο εθνικό προϊόν, για να πάει πολυ ψηλότερα σε τέσσερα (4) μόνο χρόνια, το 1933
Οι επιτυχίες αυτές έρχονται σε συνθήκες άγριου οικονομικού αποκλεισμού, δημιουργίας πολεμικών προκλήσεων και  δυσφήμισης του νεαρού σοβιετικού κράτους από τις χώρες της Δύσης και. (Δυσφήμιση της σοβιετικής ξυλείας Αγγλία, Καναδάς, Σουηδία). Η νεαρή σοβιετική Ένωση δεν θα πάρει κανένα δάνειο από το εξωτερικό.
Στις αρχές του Γενάρη του 1932 οι Τάιμς γράφουν: «Η ΕΣΣΔ κέρδισε την πρώτη μάχη, δηλαδή την εκβιομηχάνιση, χωρίς τη βοήθεια ξένων κεφαλαίων». (Ροζέ Γκαροντί ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ σελ.409).
Αυτή η γιγαντιαία μεταβολή δε θα γίνει σε βάρος του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων.
Από το 1928, έως το 1940, οι μισθοί θα εικοσαπλασιαστούν.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση της εξέλιξης της βιομηχανικής παραγωγής των αναπτυγμένων δυτικών ιμπεριαλιστικών χωρών, με τα επιτεύγματα της Σοβιετικής Ένωσης την περίοδο που εξετάζουμε.
Ο χρόνος που χρειάζεται για το ξεπέρασμα των συνεπειών του πολέμου και η επιστροφή στις προπολεμικές συνθήκες, για τις καπιταλιστικές χώρες, κατά τους οικονομολόγους τους, θεωρείται ότι είναι μια περίοδος μιας δεκαετίας περίπου. Πρέπει να προσθέσουμε ότι απολύτως αναγκαίος  και φυσιολογικός θεωρείται ο αλληλοδανεισμός για το ξεπέρασμα των συνεπειών του πολέμου. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι αυτός δημιουργεί νέες ισορροπίες στις μεταξύ τους ανταγωνιστικές σχέσεις. Στον Πίνακα 2 παρατηρούμε τον τετραπλασιασμό της σοβιετικής παραγωγής, την επιστροφή στα προπολεμικά επίπεδα, των ΗΠΑ και της Γαλλίας και την υστέρηση της Αγγλίας και της Γερμανίας, μέσα στη δεκαετία.
Στις 26 Οκτώβρη του 1917, την επόμενη μέρα της Επανάστασης, με το παλιό ημερολόγιο, υπογράφεται  το Διάταγμα για τη Γη με το οποίο καταργήθηκε – χωρίς καμία αποζημίωση – η ιδιοκτησία της γης από τους τσιφλικάδες, συμπεριλαμβανομένης της αυτοκρατορικής και της μοναστηριακής. Πάνω στη δημόσια γη, θα προχωρήσει η ανάπτυξη της σοβιετικής Γεωργίας, με τη δημιουργία, μερικών χρόνων αργότερα, των κολχόζ και των σοβχόζ. Η ανάπτυξή τους θα προχωρήσει προς τα μπρος με την ταυτόχρονη ανάπτυξη της βιομηχανίας τρακτέρ και αγροτικών μηχανημάτων, για τις ανάγκες όλης της χώρας.
II. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ   1.ΕΡΓΑΣΙΑ
Οι οικονομικές επιτυχίες θα φέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή, με πρώτη την εργασία.
Το νεαρό σοβιετικό κράτος, στις 12 Νοεμβρίου του 1917, μόλις πέντε μέρες μετά την κατάκτηση της εξουσίας, με διάταγμά του, επιβάλλει την εφαρμογή του οκταώρου, για όλους τους εργαζόμενους(Ροθσταιν σελ.79) Η εργατική τάξη, κατακτάει, για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία το 8ωρο. Οκτώ χρόνια μετά, το 1925, ο μέσος όρος των ωρών εργασίας είχε κατέβει στις 7,5 ώρες τη μέρα, (Ροθσταιν σελ.194) και το 1927, παίρνονται μέτρα ώστε η εργάσιμη μέρα να γίνει 7ωρο. 1917/ οκτώ ώρες, 1925/ 7,5 ώρες 1927/ 7ώρες.(Παρύσατις Παπαδοπούλου, σελ. 55),(Άπαντα Στάλιν, τόμος 13 σελ.372, Λογοδοσία στο 17ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ).
Οι άνεργοι το 1923, έφταναν το 1.00.000. Το 1930, δεν υπάρχει κανένας άνεργος πια στη νεαρή Σοβιετική Ένωση. (Ροθσταιν σελ.184).
Την ίδια στιγμή, το 1932 η ανεργία στην Αμερική ήταν στο 23,6%, (Πηγή: ΣΕΒ: Η ανεργία στην Ελλάδα το 2016 μεγαλύτερη από ό,τι στην Αμερική το 1929 [πίνακες] | iefimerida.gr), σαν αποτέλεσμα του κραχ του 1929. Οι φτωχοί – άνεργοι Αμερικανοί, σχηματίζουν τεράστιες ουρές για την εύρεση εργασίας.
 Αυτοί που έχουν χάσει τα σπίτια τους σε πλειστηριασμό, στοιβάζονται σε τενεκεδένιες παραγκουπόλεις, τις ονομαζόμενες «Χούβερβιλ». Το «βιλ» στην ορολογία σημαίνει κηπούπολη. Το όνομα αυτό θα τους δώσουν ειρωνικά, οι κάτοικοί τους, κοροϊδεύοντας τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ,  Χούβερ, ο οποίος τρεις μήνες πριν από το κραχ, έταζε πως στην επόμενη γωνία, σε δυο - τρεις μήνες, τον αμερικάνικο λαό τον περιμένει η Χρυσή Εποχή.  Αυτή την περίοδο την αποτυπώνει εξαιρετικά  ο Τσάπλιν στην ταινία του  «Μοντέρνοι Καιροί».
Ο Αμερικανός συγγραφέας Τζον Στάινμπεκ, που επισκέφτηκε τη Σοβιετική Ένωση το 1948, στη νουβέλα του «Ο Δρόμος με τις Φάμπρικες», περιγράφει την κατάσταση των εργατών στη βιομηχανία, το 1935, στην Καλιφόρνια, στην Αμερική, σκιαγραφώντας, ανάμεσα στα άλλα, μια παρέα άστεγων και άνεργων ενηλίκων: «Όλοι τους είχαν για μόνιμη κατοικία τους μεγάλους σκουριασμένους σωλήνες που κείτονταν στο γήπεδο, πλάι στου Λη Τσονγκ το μαγαζί. Για να είμαστε εξηγημένοι, κατοικούσαν μέσα στους σωλήνες μόνο σαν έκανε υγρασία, μα όταν ήταν καλός ο καιρός, ζούσανε κάτω από τον ίσκιο του κυπαρισσιού, στο μικρό υψωματάκι καταμεσής του γηπέδου. Τα κλωνιά του γέρνανε και σχημάτιζαν ένα είδος τσαντιριού...». («Ο Δρόμος με τις Φάμπρικες», Κωνστ.-Μαγγανιας, σελ.16)
Αυτή ήταν η κατάσταση της εργατικής τάξης στις ΗΠΑ. Την ίδια στιγμή ο σοβιετικός εργάτης δούλευε για τον εαυτό του και καρπωνόταν τα οφέλη της εργασίας του.
Ας παρακολουθήσουμε πότε εφαρμόστηκε το οκτάωρο, στις μεγάλες καπιταλιστικές χώρες.
Νόμοι για το οκτάωρο, ψηφίστηκαν, στα διάφορα καπιταλιστικά  κράτη. Αυτό δεν σήμαινε ότι το οκτάωρο εφαρμόστηκε καθολικά και για όλους τους εργαζόμενους. Ή ότι δεν παραβιαζόταν συστηματικά αυτοί οι νόμοι. Σήμερα για παράδειγμα, νόμος που να λέει ότι καταργείται το οκτάωρο στην Ελλάδα δεν υπάρχει. Αυτό δεν εμποδίζει καθόλου την ψήφιση των ελαστικών ωραρίων, τη δεκάωρη και δωδεκάωρη δουλειά των νέων, 100 χρόνια μετά.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ - ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ- ΑΘΛΗΣΗ
Η Κοινωνική Ασφάλιση, κάλυπτε όλους τους εργαζόμενους και τα μέλη των οικογενειών τους, ήταν καθολική, χωρίς εισφορές από το μισθό των εργαζομένων. Οι εισφορές προέρχονταν από τα κονδύλια των επιχειρήσεων, ιδρυμάτων και κολχόζ και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Υπήρχαν οι συντάξεις για γηρατειά, για αναπηρία, και λόγω απώλειας του προστάτη της οικογένειας. Το όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση, λόγω γηρατειών, για τους άνδρες ήταν τα 60 χρόνια, για τις γυναίκες τα 55 χρόνια. Σήμερα, η συνταξιοδότηση στην Ελλάδα και την Ευρώπη είναι στα 67 χρόνια. Οι εργάτες και υπάλληλοι που απασχολούνταν σε βαριές και ανθυγιεινές εργασίες, έπαιρναν σύνταξη στα 50 χρόνια ηλικίας οι άνδρες και στα 45 οι γυναίκες. Για να βγει στη σύνταξη ο άντρας έπρεπε να είχε δουλέψει 25 χρόνια και η γυναίκα 20 χρόνια. Σήμερα πρέπει να δουλεύει 40 χρόνια.
Και τα πιο απομακρυσμένα μέρη της αχανούς χώρας, αποκτούν τους γιατρούς τους και η περίθαλψη των «ξεχασμένων από το θεό» χωρικών, είναι πραγματικότητα. (Τρία τραγούδια για τον Λένιν)
Γυμναστική
Βασικός παράγοντας της υγείας, η άθληση. Σε αυτή συμμετέχουν όλοι οι πολίτες. Παρατηρείστε τα μαγιό που φορούν οι αθλήτριες, σε αυτή τη φωτογραφία από τον «Άνθρωπο με την κινηματογραφική μηχανή», γυρισμένο το 1929. (Σχέση φυσιολογική με το ανθρώπινο σώμα. -Ευρώπη 1950).
3.ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ
 Το 1917, με το πρώτο διάταγμα που εκδίδει η νέα σοβιετική εξουσία για την ειρήνη, όλη η γη των τσιφλικάδων, περνάει στο κράτος. Και τον Αύγουστο του 1918, με ένα ακόμα διάταγμα, η αστική γη γίνεται κρατική. Σπίτια και κτίρια που έχουν σωθεί από τον πόλεμο ανακαινίζονται και αποδίδονται στο λαό, ενώ καινούργια χτίζονται.
Στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης, μόνο το 4% των χωριών είχε πληθυσμό πάνω από 1.000 κατοίκους ενώ περισσότερο από το 50% των χωριών, είχε κάτω από 100 κατοίκους. Τέτοια χωριά δεν είχαν δρόμους που να τα συνδέουν με τα διπλανά τους. Ήταν απόλυτα αποκομμένα.
Στο νέο σοβιετικό κράτος, η αποκέντρωση της βιομηχανίας έχει σαν αποτέλεσμα σε ακατοίκητους τόπους να ξεφυτρώσουν μεγάλες πόλεις με μεγάλο πληθυσμό, κοντά σε νέες βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ή μεγάλα κολχόζ. Οι παλιές πόλεις και τα παλιά βιομηχανικά κέντρα ανακατασκευάζονται. Σε αυτές συγκεντρώνονται κάτοικοι των χωριών. Όλες οι πόλεις και τα χωριά έχουν νερό, ηλεκτρικό θέρμανση.
 Δημιουργούνται οι πρώτες σοβαρές επιτυχίες για την κατάργηση της αντίθεσης πόλης – χωριού. Για το ζήτημα της κατοικίας μιλήσαμε αναλυτικά το καλοκαίρι στο θέμα της Αρχιτεκτονικής στη Σοβιετική Ένωση. Εδώ θα προσθέσουμε μόνο πως θεσμοθετήθηκε στην οικοδόμηση, η σχέση του κτισμένου με τον άκτιστο χώρο στο 18% έως 20%. Ένα μέτρο σύγκρισης είναι το γεγονός ότι στο δικό μας ονομαζόμενο Πανταχόθεν Ελεύθερο σύστημα, με το οποίο έχουν κτισθεί τα ακριβά βόρεια προάστια, η σχέση είναι στο 50%.
ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ, ΤΟ ΜΙΣΟ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ:
Η θέση της λαϊκής γυναίκας στην προεπαναστατική Ρωσία, ήταν παρόμοια με αυτή των ζώων.
Ο Γκόρκι, στη «ΜΑΝΑ», σκιαγραφώντας το χαρακτήρα της μητέρας του πρωταγωνιστή, αλλά και τη θέση της γυναίκας στη ρώσικη κοινωνία, γράφει: «... η μάνα του ήταν αθώρητη στο σπίτι, αμίλητη και πάντα ζούσε σε κατάσταση ανήσυχης προσμονής ξυλοδαρμών»(σελ.16, εκδόσεις Ζαχαρόπουλος). Η παντρειά, κανόνας για να ξεφορτωθεί η φαμίλια ένα στόμα από το λιγοστό, καθημερινό φαΐ , οδηγούσε τη γυναίκα στο, επίσης, άθλιο σπίτι του καινούργιου συζύγου, όπου ο κανόνας ήταν ο ξυλοδαρμός από τον μεθυσμένο σύζυγο.
Στις αρχές του Γενάρη του 1918, δικαίωμα ψήφου δόθηκε στους πολίτες πάνω από τα 18. Με το ίδιο διάταγμα αναγνωρίστηκε η ισότητα των δικαιωμάτων των δυο φύλλων στα ζητήματα ιδιοκτησίας και οικογένειας, δόθηκε το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες και καθιερώθηκε ο πολιτικός γάμος.
Η γυναίκα στη νέα σοσιαλιστική κοινωνία θα ανθίσει. Απαλλάσσεται από την κουζίνα και το νοικοκυριό όχι μόνο γιατί πια δουλεύει, αλλά γιατί η οικογένεια τρώει δωρεάν στους τόπους δουλειάς και απασχόλησης. Στο εργοστάσιο, στο κολχόζ, στο σχολείο, στη γειτονιά. Θα ανέβει στα ψηλότερα κυβερνητικά κέντρα, θα οδηγήσει τρακτέρ και τραίνα, θα διευθύνει γιγάντια εργοτάξια και θα δουλέψει σαν εργάτης σε αυτά, θα γίνει επιστήμονας. Και όλα αυτά με την αξία της και όχι με ποσόστωση.
Το Σεπτέμβρη του 1938, τρεις γυναίκες πιλότοι, θα πετάξουν από το ένα άκρο της Σοβιετική Ένωσης, στο άλλο. Τιμητικά αναφέρουμε τα ονόματά τους:  Γκριζοντούμποβα, Οσιπένκο και Ράσκοβα.
Προτείνουμε να δείτε ξανά το αριστούργημα του Βερτόφ «Τρία τραγούδια για τον Λένιν», όπου αναφέρεται στη θέση των γυναικών στη νέα Σοβιετική πραγματικότητα.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΜΟΡΦΩΣΗ.
Για να έχουμε μια αντίληψη των μεγεθών, λίγους μήνες πριν από την Οχτωβριανή Επανάσταση, τρεις στους τέσσερις ενήλικες (3/4) δεν ήξεραν γραφή και ανάγνωση.
Τα 4/5 των παιδιών και των εφήβων δεν είχαν πρόσβαση ούτε καν στο Δημοτικό. Πολλές εθνότητες δεν είχαν τη δική τους γραφή (προφορική γλώσσα). Ύστερα απ’ την Επανάσταση 40 εθνότητες απέκτησαν γραπτή γλώσσα.
Σε μια κολοσσιαία προσπάθεια της σοβιετικής εξουσίας να αναμετρηθεί με τον αναλφαβητισμό, ξεκίνησε μια καμπάνια καταπολέμησής του, μεταξύ 1923 - 1927. Καθιερώθηκε η δωρεάν Παιδεία και η κοινή φοίτηση των δύο φύλων στα σχολεία. Στην Ελλάδα στη δεκαετία του 1970, υπήρχαν ακόμα Γυμνάσια αμιγώς «θηλέων» και «αρρένων» αντίστοιχα. Στα μέσα, λοιπόν, της δεκαετίας του '30 ο αριθμός των εθελοντών δασκάλων, που πήγαν στις εσχατιές της αυτοκρατορίας, έφτασε το 1 εκ. και ο αριθμός των ενήλικων μαθητών άγγιξε τα 10 εκ.
Ενήλικες μαθητές σημαίνει πως στο Δημοτικό, παρακολουθούσαν άνθρωποι πολύ μεγαλύτεροι ηλικιακά, από τα 12 χρόνια. Και κυρίως εργάτες.
Στα τέλη του 1933 το ποσοστό των εγγράμματων σοβιετικών πολιτών έφτασε το 90%. (Άπαντα Στάλιν, τόμος 13 σελ.373, Λογοδοσία στο 17ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ)Στα τέλη του 1937 η Ρωσία του άλλοτε μαζικού αναλφαβητισμού, μετρούσε ήδη διπλάσιους φοιτητές Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης από ό,τι οι ΗΠΑ, η Αγγλία και η Γαλλία μαζί.
 Ύστερα απ’ τα 1917 η έκδοση των βιβλίων έγινε υπόθεση του κράτους. Εκδόθηκαν στην Ε.Σ.Σ.Δ. 90 χιλιάδες τίτλοι βιβλίων κλασσικής λογοτεχνίας.
Ως τα 1937 τα έργα των Μαρξ, Ένγκελς, Λένιν, Στάλιν εκδόθηκαν σε 360 εκατομμύρια αντίτυπα σε δεκάδες γλώσσες των λαών της Ε.Σ.Σ.Δ.
Τα περισσότερα βιβλία πριν απ’ την Επανάσταση βγαίνανε στη ρωσική κυρίως γλώσσα. Στα 1937 το ένα τέταρτο των βιβλίων που εκδίδονταν, ήταν τυπωμένα στις εθνικές γλώσσες των διαφόρων εθνοτήτων της Ε.Σ.Σ.Δ. Στα τέλη του 1948, τα βιβλία τυπώνονταν σε 115 γλώσσες115.
Στα 1934, οι εργάτες ανάμεσα στους φοιτητές Ρωσικών Πανεπιστημίων, ήταν το 52%. Στη Γερμανία το 1934, μόνο το 3% των φοιτητών
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ -  ΕΠΙΣΤΗΜΗ
«Στις γιορτές η νεολαία ερχόταν στο σπίτι αργά τη νύχτα, με ξεσκισμένα ρούχα, γεμάτη λάσπες και σκόνη, με σπασμένα τα μούτρα, και καυχιόταν χαιρέκακα για τα χτυπήματα που είχε δώσει σε συντρόφους, ή με έντονο το αίσθημα της προσβολής, με ξέχειλη οργή και δάκρυα από πίκρα, μεθυσμένη και αξιοθρήνητη, δυστυχισμένη και σιχαμερή». Λέει ο Γκόρκι στη ΜΑΝΑ, περιγράφοντας τη μόνη ψυχαγωγία προεπαναστατικά .
Το νέο σοβιετικό κράτος, πρώτα απ' όλα καταπολεμά την εξάρτηση από το  αλκοόλ, με καμπάνιες. (αφίσες Μαγιακόφσκι). Το 1925, παρότι ο πληθυσμός είχε αυξηθεί κατά 25%, η παραγωγή αλκοόλ μειώθηκε κατά 60%.
 Ήδη από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '20, δημιουργούνται οι «ΛΕΣΧΕΣ» και τα «ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΚΛΑΜΠ», και τα «ΠΑΛΑΤΙΑ ΤΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ». Έχουν ακριβώς την αντίθετη σύνθεση από τα αντίστοιχα κλειστού τύπου με εξέχοντα μέλη, στη Δύση, όπως πχ στην Αγγλία. Σε αυτά μπορεί οποιοσδήποτε,  τον ελεύθερο χρόνο του, να διαβάσει, καθώς διαθέτουν βιβλιοθήκη, να παρακολουθήσει κινηματογράφο, συναυλίες και θέατρο, πολιτικές συζητήσεις. Να αποκτήσει και να ασκήσει κάποιο χόμπι, πχ ζωγραφική, υποκριτική, χορός, σκάκι.  Στα 1933, υπάρχουν 54.000 τέτοιες λέσχες και κλαμπ.
Οι μουζίκοι της τσαρικής Ρωσίας, μετατρέπονται σε ένα ανήσυχο πνευματικά λαό, που διψάει για τη γνώση και τον πολιτισμό. Οι σοβιετικές τέχνες του κινηματογράφου, του θεάτρου, της ζωγραφικής, της μουσικής, του χορού, θα τραβήξουν ψηλά και θα γίνουν αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού από τους δυτικούς κύκλους της διανόησης, κορυφές των οποίων επισκέπτονται τη Σοβιετική Ένωση για να δουν από κοντά  τα θαυμαστά επιτεύγματα.
Επιστήμη
Άδικα μικρός, είναι ο χώρος που αφιερώνεται σε αυτή την παρουσίαση, στην απογείωση των Επιστημών. Αν ο καλπασμός της βιομηχανίας είχε ζωτική σημασία για τη δημιουργία του πρώτου σοσιαλιστικού κράτους, η έκρηξη των Επιστημών και της Έρευνας δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι την ξεπέρασε. Η Ιατρική, η Ψυχιατρική, τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία, οι Τεχνικές Επιστήμες, η Πυρηνική Φυσική, η Διαστημική, θα είναι τα σφυριά που θα καρφώσουν στέρεα, την ιλιγγιώδη εξέλιξη της σοσιαλιστικής χώρας. Το σοβιετικό κράτος χρηματοδοτεί την Έρευνα και εκατοντάδες χιλιάδες νέες ανακαλύψεις θα δημοσιευτούν και θα παρουσιαστούν στο εξωτερικό. Είναι αυτή η ανάπτυξη της Επιστήμης που θα κάνει πυρηνική δύναμη αποτροπής, τη Σοβιετική Ένωση και που θα στείλει τον πρώτο άνθρωπο στο διάστημα το 1964, μόλις εκατό χρόνια μετά την κατάργηση της δουλείας, το 1861. Και καθόλου δεν το χρεώνουμε αυτό, στον Χρουστσόφ. (Αν μας μείνει χρόνος στο τέλος μπορούμε να μιλήσουμε για τον Παβλόφ). Σε αυτή την παρουσίαση δε θα μιλήσουμε για τα ηρωικά χρόνια του Β' Παγκοσμίου πολέμου και την συντριβή του χιτλεροφασισμού, αφού αυτό αναλύθηκε στην εκδήλωση για την Αντιφασιστική Νίκη, τον περασμένο Μάη.
Η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ.
Μέχρι τώρα μιλήσαμε για αριθμούς, ποσοστά, χειροπιαστή καλυτέρευση των συνθηκών ζωής του 1/6 της γης. Και θα ήταν άδικο να μην αναφερθούμε σε αυτά. Τι ήταν όμως αυτό που δημιούργησε αυτά τα θαυμαστά νούμερα;
Το σημαντικότερο επίτευγμα της φωτεινής αυτής περιόδου της παγκόσμιας ιστορίας είναι η άνοδος της εργατικής τάξης και των συμμάχων της στην εξουσία. Η εργατική τάξη γίνεται κυρίαρχη πολιτικά και δημιουργεί το δικό της κράτος, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Οι άνθρωποι για πρώτη φορά αρχίζουν να δουλεύουν για τον εαυτό τους και όχι για τον τσιφλικά, τον καπιταλιστή, ή για ένα αφεντικό κάτω από τη βία του κνούτου. Εργάζονται και το προϊόν της εργασίας τους το καρπώνονται οι ίδιοι. Κάνουν τιμητική την ιδιότητα του ΕΡΓΑΤΗ.  Έχουν αιρετούς και ανακλητούς όλους τους εκπροσώπους της εξουσίας, στο εργοστάσιο, στο κολχόζ, στην πόλη, το χωριό, στο Πανεπιστήμιο, την Κεντρική Διοίκηση και μπορούν και οι ίδιοι να εκλεγούν. Ουσιαστικά και όχι τυπικά. Έχουν την εξουσία των Σοβιέτ. (Για τα σοβιέτ το ολότελα καινούργιο αυτό σύστημα λαϊκής διοίκησης, χρειάζεται μια μονοθεματική συζήτηση).  Εφαρμόζουν τις σχέσεις ισότητας ανάμεσα στα δυο φύλλα. Τις σχέσεις ισότητας ανάμεσα στις πολυάριθμες Εθνότητες της αχανούς χώρας. Το ζήτημα των εθνοτήτων έχει τεράστια σημασία και τότε και τώρα.
Εφαρμόζουν τη διχτατορία της εργατικής τάξης και της επαναστατικής αγροτιάς, πάνω στην τάξη των εκμεταλλευτών.
Η σύγκριση του νεαρού σοβιετικού κράτους με τα υπάρχοντα καπιταλιστικά ήταν συντριπτική. Από τη μια ο ενθουσιασμός της δημιουργίας και ο καλπασμός της ανάπτυξης και από την άλλη η απελπισία, η καταπίεση και το οικονομικό κραχ. Και αργότερα ο παγκόσμιος πόλεμος.
Πως όμως στήνεται το σοβιετικό κράτος; Ποια είναι η βάση του; Δυο αποσπάσματα:
Το 1931, ο Στάλιν θα πει: «Θα ήταν ηλίθιο να νομίσει κανείς πως το σχέδιο παραγωγής αναλύεται σε ένα πίνακα αριθμών και καθηκόντων. Στην πραγματικότητα το πλάνο παραγωγής είναι η ζωντανή και πρακτική δραστηριότητα εκατομμυρίων ανθρώπων. Η πραγματικότητα του δικού μας πλάνου παραγωγής είναι τα εκατομμύρια εργαζομένων που δημιουργούν την καινούργια ζωή».
Πολύ νωρίτερα, το 1918, ο Λένιν θα πει: «Ο Σοσιαλισμός μπορεί να γεννηθεί και να εγκαθιδρυθεί μονάχα όταν η εργατική τάξη μάθει να κυβερνά, μονάχα όταν εγκαθιδρυθεί η εξουσία της μάζας των εργατών. Χωρίς αυτήν ο Σοσιαλισμός είναι μια φιλοδοξία και τίποτα παραπάνω». (Λένιν στο 6ο Συνέδριο των σοβιέτ, 1918). Περιγράφοντας την πορεία για τη στερέωση της λαϊκής εξουσίας διαπιστώνει:  «Χωρίς άλλο τα λάθη είναι αναπόφευκτα, στις πρώτες ενέργειες του μηχανισμού αυτού». Εννοεί την εργατολαϊκή εξουσία. Και συνεχίζει: «Όμως μπορεί να μην κάνουν λάθη οι αγρότες όταν, αμέσως μόλις έσπασαν τα δεσμά της δουλοπαροικίας και έγιναν ελεύθεροι άρχισαν να χειρίζονται τις δικές τους υποθέσεις; Μπορεί να υπάρχει άλλη μέθοδος διδασκαλίας του λαού να χειρίζεται τις δικές του υποθέσεις και να αποφεύγει τα λάθη από την πρακτική δράση, από το να αρχίσει αμέσως η αληθινή λαϊκή αυτοδιοίκηση; Το σπουδαιότερο πράγμα σήμερα είναι να αποβάλλουμε την προκατάληψη των αστών διανοουμένων πως μονάχα ειδικοί υπάλληλοι, ολότελα εξαρτημένοι από το κεφάλαιο, απ' την ίδια τους την κοινωνική θέση, μπορούν να διοικήσουν το Κράτος... το πιο σπουδαίο πράγμα είναι να ενσταλάξουμε στις καταπιεζόμενες και εργαζόμενες μάζες την εμπιστοσύνη στις δικές τους δυνάμεις...».(Ροθσταιν σελ.85. Λένιν, Σεπτέμβρης 1917, «Θα κρατήσουν οι μπολσεβίκοι την εξουσία;».)
Έτσι λοιπόν:
-Η οικοδόμηση του σοσιαλισμού, δεν είναι αριθμοί και λίστα καθηκόντων.
-Χωρίς την εξουσία της εργατικής τάξης ο σοσιαλισμός είναι απλά φιλοδοξία.
-Θα γίνουν λάθη.
-Ανυπόκριτη εμπιστοσύνη στις λαϊκές μάζες και στην απελευθέρωση της δημιουργικότητά τους.
 Τα εκατομμύρια των μαζών εμπιστεύονται και κινητοποιούν οι μπολσεβίκοι. Απευθύνονται σε αυτά, σε κάθε βήμα του νεαρού κράτους, για να εγκρίνουν την πορεία που χαραζόταν από το κόμμα και να την κάνουν δική τους υπόθεση, μέσα από τις συνεδριάσεις των σοβιέτ στα εργοστάσια, στα κολχόζ, στα χωριά και στις πόλεις.
Την εμπιστοσύνη του μπολσεβίκικου κόμματος, ανταποδίδει ο λαός, δουλεύοντας και υπερασπίζοντας τα δικά του εργοστάσια, τα δικά του ορυχεία, τη δική του γη, τις δικές του εργατικές κατακτήσεις, τα δικά του κοινωνικά επιτεύγματα. Εφαρμόζει τη σοσιαλιστική προσφορά και την άμιλλα. Δυο τέτοια παραδείγματα αξίζει να αναφερθούν.
Το πρώτο κύμα, λαϊκής πρωτοβουλίας, είναι τα Κόκκινα Σάββατα, τα (σουμπότνικ). Άρχισαν να εφαρμόζονται, αυθόρμητα, το 1919 σε κάποια εργοστάσια. Ήταν προσφερόμενη, εθελοντική, απλήρωτη εργασία, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή αγαθών καθώς ο εμφύλιος πόλεμος στερούσε το λαό από βασικά αγαθά. Το πρώτο γενικευμένο Κόκκινο Σάββατο, πραγματοποιήθηκε την Πρωτομαγιά του 1920. Στη Μόσχα, πήρε μέρος ο Λένιν και ολόκληρη η ηγεσία του μπολσεβίκικου κόμματος.
(Μόνο ένας χολερικός εθελότυφλος, σαν τους τροσκιστές, θα εξομοίωνε τα Κόκκινα Σάββατα με τις απλήρωτες υπερωρίες στον καπιταλιστικό κόσμο).
Το δεύτερο κύμα, σοσιαλιστικής άμιλλας, είναι το σταχανοφικό κίνημα, στα 1935. Η  ιστορία του Αλεξέι Σταχάνωφ είναι γνωστή. Η διαφορά του σταχανοφικού κινήματος με τα Κόκκινα Σάββατα, είναι ότι τώρα ο σοβιετικός εργάτης έχει στα χέρια του την τεχνολογία. Έχει το ψηλό εκπολιτιστικό επίπεδο (γνώσεις) και μπορεί εφευρετικά να βελτιώσει την παραγωγή, κάνοντας το πρώτο βήμα για την εξάλειψη της αντίθεσης ανάμεσα στην πνευματική και τη σωματική εργασία. Το κλίμα του ενθουσιασμού επιβεβαιώνεται από την επίτευξη των 5χρονων πλάνων, σε τέσσερα χρόνια. Ακόμα και το πεντάχρονο 1946 -1951, πεντάχρονο της ανοικοδόμησης της χώρας από τις απέραντες καταστροφές που έφερε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, συμπληρώθηκε  σε τέσσερα χρόνια.
Το μπολσεβίκικο κόμμα, όλη την περίοδο αυτή, κατεύθυνε στιβαρά, τις λαϊκές μάζες προς τις απανωτές επιτυχίες. Στο τιμόνι του βρισκόταν ο Λένιν και ο Στάλιν. Αυτοί δίδαξαν πως η οικοδόμηση του σοσιαλισμού δεν είναι μια ευθεία γραμμή. Ότι θα γίνουν λάθη. Δίδαξαν πως όταν χρειάζεται μια υποχώρηση, πρέπει να ξέρεις καλά σε ποιους θα στηριχτείς, ποιους πρέπει να προσπαθήσεις να κερδίσεις, ή να αδρανοποιήσεις και ποιος είναι ο εχθρός.  Ένα βήμα πίσω, για να γίνουν με μεγαλύτερη ορμή τα επόμενα βήματα, όπως πχ στη ΝΕΠ, στο Μρεστ – Λιτόφσκ, στο σύμφωνο Ρίμπεντροφ – Μολότοφ.
 Απόδειξαν πως η κοινωνία που θα δε θα στηρίζεται στην εκμετάλλευση του ανθρώπου, και που οι άνθρωποί της θα εργάζονται για να απολαύσουν τα αγαθά της δικής τους δουλειάς, δηλαδή ο σοσιαλισμός, μπορεί να πάρει σάρκα και οστά και πως δεν είναι Ουτοπία.
Γιατί όμως παλεύουμε σήμερα;
Όλα αυτά τα θαυμαστά έγιναν «μια φορά κι έναν καιρό»; Θα τα βάλλουμε δίπλα στην άρνηση των Μηλιών να υποταχτούν στους Αθηναίους, δίπλα στο Σπάρτακο και τελείωσε; Είναι πέρα για πέρα αληθινό ότι, η εξέλιξη της ανθρωπότητας δεν είναι μια ευθεία γραμμή. Ότι λάθη, μέχρι να κεφαλαιοποιηθεί η εμπειρία που αποκτιέται από την πράξη, κάθε ιστορική περίοδο, θα γίνουν. Και θα την πισωγυρίσουν. Μα πως κεφαλαιοποιείται η εμπειρία, αν όχι μέσα από τη συνέχιση της πάλης των μαζών, στην ιστορική περίοδο, που περνάμε σήμερα, την περίοδο του ιμπεριαλισμού; Οι μάζες δεν είναι ένα γενικό και αφηρημένο σύνολο. Είναι ο καθένας μας ξεχωριστά. Και ο καθένας μας ξεχωριστά πρέπει να σηκώσει τη σημαία της Μεγάλης Οκτωβριανής Επανάστασης, να στοιχηθεί στον αγώνα για να ξανακερδιθούν, αυτά που κατορθώθηκαν την περίοδο του σοσιαλισμού, στη χώρα του Λένιν και του Στάλιν, στη χώρα των Σοβιέτ. Ας πάρουμε το νήμα της Ιστορίας, από εκεί που μας το άφησαν εκείνοι.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
-(289). .........Πριν κλείσουμε θα θέλαμε να αναφερθούμε στο επιχείρημα της «ανομολόγητης καταπίεσης» των λαών της Ρωσίας, από τους... κομμουνιστάς.
Οι λαοί της Σοβιετικής Ένωσης είχαν δυο σημαντικές ευκαιρίες να «αποτινάξουν» το υποτιθέμενα καταπιεστικό καθεστώς της σοβιετικής εξουσίας και τους μπολσεβίκους.
Η πρώτη φορά ήταν στα χρόνια 18- 22, στη διάρκεια του εμφυλίου. Ο λαός έχοντας όπλα στα χέρια, τσάκισε τους στρατούς των λευκών, κάνοντας ταυτόχρονα τα Κόκκινα Σάββατα. Οι χρονιές που είχαν περάσει, από το 1917 μέχρι το 1924, ήταν χρονιές πείνας και μεγάλων προσπαθειών. Όταν πέθανε ο Λένιν το Γενάρη του '24, το μπολσεβίκικο κόμμα κάλεσε το λαό να ενισχύσει τις γραμμές του. 240.000 νέες αιτήσεις εγγραφής κατατέθηκαν.
Δεύτερη φορά ήταν ο Β' Παγκόσμιος. Ο σοβιετικός λαός έχει πάλι τα όπλα στα χέρια. Και έχει γευτεί την υποτιθέμενη σκαιότητα του Στάλιν (δίκες, γκούλαγκ και άλλα τέτοια γραφικά). Όταν όμως ο Στάλιν τους λέει «προχωράτε μπροστά», δείχνοντας τη φωλιά του φιδιού, το Βερολίνο, πηγαίνουν μπροστά. Δε γυρίζουν για να ρίξουν τους μπολσεβίκους. Και σε αυτόν τον πόλεμο, οι απώλειες των κομματικών μελών, έφεραν την εγγραφή 1.600.000, νέων μελών.
-«Να ξέρεις να συμμαχείς με το μεσαίο αγρότη, χωρίς ούτε λεπτό να παραιτείσαι από την πάλη κατά του κουλάκου,έχοντας σταθερό στήριγμα μόνο το φτωχό αγρότη». Λένιν
-Οι Λένιν -Στάλιν καθοδηγούν το κόμμα όχι μόνο στη θεωρία και την πράξη αλλά και στο πώς πρέπει να είναι ο κομμουνιστής: «Ο έντιμος φλύαρος», τύπος διαφορετικός από τον γραφειοκράτη...
-Στάλιν: Πώς τα πάτε με τη σπορά;
-Συντρ.: Με τη σπορά σύντροφε Στάλιν; Κινητοποιηθήκαμε.
-Στάλιν: Και τι έγινε;
-Συντρ.: Βάλαμε το ζήτημα με οξύτητα.
-Στάλιν: Και λοιπόν;
-Συντρ.: Παρατηρείται πρόοδος.
-Στάλιν: Καλά αλλά πως τα πάτε με τη σπορά;
-Συντρ.: Με τη σπορά, για την ώρα δεν γίνεται τίποτε, σύντροφε Στάλιν.(Άπαντα Στάλιν, τόμος 13 σελ.409, Λογοδοσία στο 17ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ)

Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη!


Νέες αποκαλύψεις για δίκτυα νεοναζί στις Γερμανικές ένοπλες δυνάμεις

Νέα στοιχεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας για τα δίκτυα νεοναζί μέσα στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων της Γερμανίας.
Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη
Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη!
Σε αποκαλυπτικό δημοσίευμα των «Νew York Times», που επικαλείται γνώση των ερευνών που είναι σε εξέλιξη, γίνεται λόγος για σχέδιο ενός πυρήνα φασιστών από τις ειδικές δυνάμεις του γερμανικού στρατού, που προέβλεπε τη δολοφονία πολιτικών που αντιμετωπίζουν θετικά τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο και την …εξαφάνισή τους στον ασβέστη.
Από έρευνες που ξεκίνησαν το 2016 και οδήγησαν στην πρόσφατη …καταδίκη 21 μηνών με αναστολή για παράνομη οπλοχρησία στον Μάρκο Γκρος, ελεύθερο σκοπευτή της αστυνομίας και πρώην αλεξιπτωτιστή, φαίνεται ότι υπήρχε ένα δίκτυο με την επωνυμία «Βόρειος Σταυρός» («Nordkreuz») που δρούσε στο ανατολικό κρατίδιο του Μεκλεμβούργου – Δυτικής Πομερανίας.
Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη
Βιτρίνα καταστήματος στρατιωτικών αξεσουάρ στο Schwerin, ο ιδιοκτήτης του οποίου ήταν μέλος της ομάδας Nordkreuz
Συμμετείχαν, σύμφωνα με καταθέσει, πρώην μελών, αστυνομικοί, πρώην στρατιωτικοί, μέλη ειδικών δυνάμεων, αλλά και ένα τοπικό στέλεχος της «Εναλλακτικής για τη Γερμανία» (ΑfD – αστικό κόμμα, εθνικιστικό και ευρωσκεπτικιστικό), ένας δικηγόρος, ένας ιδιοκτήτης γυμναστηρίου, στο υπόγειο του οποίου γίνονταν οι συναντήσεις.
Η ομάδα, που εκπαιδευόταν και σε σκοπευτήριο που είχε φτιάξει σε δάσος κοντά στα πολωνικά σύνορα, προετοιμαζόταν για τη λεγόμενη «Ημέρα Χ».
Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη
Νεοναζί σχεδίαζαν δολοφονίες πολιτικών και τη μεταφορά τους σε μαζικό τάφο με ασβέστη! (Το σκοπευτήριο στο Güstrow, όπου μαζεύονταν τα μέλη του Nordkreuz)
Την στιγμή δηλαδή που:
«Θα καταρρεύσει η γερμανική πολιτική και θα κληθούν οι νεοναζί να επιβάλουν την τάξη».
Ο Γκρος δεν αρνείται την ύπαρξη του πυρήνα, αλλά δηλώνει ότι δεν είχαν σκοπό τη διάπραξη δολοφονιών.
Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, ο πυρήνας αυτός δεν είναι ο μοναδικός και η διείσδυση των νεοναζί στον κρατικό κατασταλτικό μηχανισμό είναι διευρυμένη, όπως επίσης και εμφανής η «αδυναμία» του αστικού κράτους να την αντιμετωπίσει.
Μάρκο Γκρος
«Ήμασταν ένα ολόκληρο χωριό», θυμάται ο Μάρκο Γκρος, ένα από τα 30 περίπου μέλη του Nordkreuz
Με πληροφορίες από «Νew York Times» και Ριζοσπάστη
Print Friendly, PDF & Email
(Visited 1 times, 1 visits today)

Το καλοκαίρι της απειλής…


Τι Αύγουστος κι αυτός! Τι καλοκαίρι μαραγκιασμένο. Δυστυχώς, του βάζεις εύκολα τίτλο. Το καλοκαίρι της απειλής, τόσο γενικευμένης και τόσο απροσδιόριστα εξατομικευμένης, που δεν έχεις πού να πατήσεις ενόψει φθινοπώρου, και κατ’ άλλους αρχής τυπικώς του οικονομικού έτους της κατάρτισης του προϋπολογισμού.
Μέσα σε λίγο χρόνο και συμπυκνωμένα, στην εποχή που οι θρίαμβοι των θερινών ερώτων και εμπειριών, των οικογενειακών στιγμών και της χαράς αναρτώνται στο instagram, χάθηκαν τα κοχύλια κι οι πεταλίδες στα voucher της φτώχειας, στα ειδοποιητήρια των απολύσεων και στο δρόμο των πλειστηριασμών των σπιτιών. Και καθώς η ξετσιπωσιά του φετινού καλοκαιριού ανήκει κύρια κι αποκλειστικά στον κορονοϊό, αυτό το δρεπάνι, το σχεδόν αόρατο, που θερίζει δουλειές και κυρίως ζωές, χωρίς να ξεχωρίζει από τα στάχυα της ζωής, τα μαραμένα των γηρατειών, τα φρέσκα των παιδιών, τα χρυσά των επωνύμων, και τα οδυνηρά των πολλών θυμάτων της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο μαζών, λες κι ήρθε αυτή η υγειονομική φονική καταιγίδα και σάρωσε μαζί με τους στίχους των ποιητών και τα όνειρα των απλών ανθρώπων.
Πού να πρωτοστείλεις μια παρηγορητική σκέψη. Μια ενθάρρυνση. Που πρέπει να φοράει μάσκα με σαράντα βαθμούς, να τηρεί αποστάσεις και ταυτόχρονα να σε φέρνει, σχεδόν αυτόματα, κοντά στον καθημερινό εκείνον άνθρωπο, τον εργαζόμενο, το μεροκαματιάρη που ‘χει ζήσει κι άλλα τέτοια καλοκαίρια, θύμα του πιο ισχυρού, πιο σταθερού και χωρίς ελπίδα εμβολίου, πλην της επανάστασης, ιού του καπιταλισμού. Μιλάω γι’ αυτούς που χρόνια τώρα, και προ και μετα-μνημονιακά, ξέχασαν τα καλοκαίρια και τις διακοπές, ή τα συρρίκνωσαν μα σε τριήμερα, μα σε φορτώματα στους γέρους στα χωριά ή το πολύ πολύ σε μπάνια με λεωφορείο στις ελάχιστες ελεύθερες παραλίες περί τα κλεινά άστεα.
Μιλάω με τους φίλους μου, μιλάω με τους συντρόφους μου, ακόμα και αυτούς που απεργάζονται με κόπο σχέδια για μια ολιγοήμερη τσιγκούνικη απόδραση από τις έγνοιες, κι όλοι τους φεύγουν με την Ιθάκη της απειλής να τους ακολουθεί.
Το καλοκαίρι και να θες, και να μπορείς, και να ‘χεις συνηθίσει ακόμα, με μια καρπουζόφλουδα και λίγη αλμύρα στο πετσί, προσφέρεται για αυτοΐαση από τις χειμερινές οδύνες. Ολοι οι λαοί, ειδικά εμείς του Νότου, ακόμα και πνιγμένοι απ’ την κάθοδο των χλωμών μυρίων του Βορρά, το ‘χουμε να πιανόμαστε από ψήγματα αισιοδοξίας, φανερά κρυμμένα στα κουκούτσια των φρούτων εποχής. Όχι αυτό το καλοκαίρι. Μόλις πας να πεις μια κουβέντα του τύπου θα περάσει κι αυτό, ακούγεσαι σαν κακοπληρωμένος διαφημιστής ή τρολ της εξουσίας. Η άλλη όψη της απειλής είναι αυτή που δε χωράει ούτε χωρατά ούτε φιλολογικές προσεγγίσεις, αφού στην άκρη απ’ το απέραντο γαλάζιο δείχνει τα δόντια της μια νατοϊκή και συνεταιρική πολιτική, καθόλου τουριστικών ευρωπαϊκών προσδοκιών, που κάνει ό,τι μπορεί για να σε κάτσει ως ισότιμο υποτελή στο θηριώδες χαλιφάτο της Τουρκίας του Ερντογάν.
Κι εδώ είναι που μπλέκεται το κόκκινο του καρπουζιού με το κόκκινο του αίματος. Γιατί όταν στα τραπέζια δεν κάθονται οι λαοί αλλά τ’ αφεντικά τους, οι ληστές κι οι εκμεταλλευτές, τότε δε σώζει ούτε η μάσκα, ούτε το έπεσαν οι μάσκες. Αυτές ειδικά, οι καθόλου ιατρικές, έχουν πέσει προ πολλού κι υπαγορεύουν τη μόνη διέξοδο τυπωμένη στην αφίσα του φετινού Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Για να νικήσει η ζωή και το καλοκαίρι της.

Σημείωση: Το άρθρο της Λιάνας Κανέλλη αναδημοσιεύεται από τον Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου 1-2/8/2020

PCTE: Η μοναρχία ξεφορτώνεται τα βαρίδια για να διαιωνίσει τον κύκλο της


Η ανακοίνωση του ΚΚ των Εργαζομένων της Ισπανίας για την απόδραση του Χουάν Κάρλος από την Ισπανία, λόγω του χρέους του προς το ισπανικό δημόσιο.
Σήμερα (σ.σ.: 3 Αυγούστου) ο Βασιλικός Οίκος έστειλε ένα δελτίο με την υποτιθέμενη επιστολή του Χουάν Κάρλος, ανακοινώνοντας τη φυγή του από την Ισπανία. Το δελτίο τύπου κυκλοφόρησε όταν είχε ήδη ολοκληρωθεί η απόδραση.
Δεν είναι μια εσπευσμένη φυγή, σχεδιαζόταν εδώ και βδομάδες, όπως είχε διαρρεύσει στον Τύπο. Η δικαστική εξουσία δεν κούνησε ούτε ένα δάχτυλο για να αποτρέψει τη φυγή του διεφθαρμένου βασιλιά, μολονότι υπήρχε εν εξελίξει έρευνα, διευκολύνοντας την απόδρασή του με τα κλεμμένα χρήματα. Η κυβέρνηση της Ισπανίας είναι εκ των πραγμάτων συνένοχη για αυτή τη φυγή, καθώς πρόκειται καθαρά για μια κρατική υπόθεση.
Ο Χουάν Κάρλος δεν το έσκασε εξαιτίας της λαϊκής πίεσης. Το έσκασε για να αποφύγει να είναι το επίκεντρο διαρκών σκανδάλων και της διαφθοράς που θα φθείρουν την μοναρχία τα επόμενα χρόνια. Η μοναρχία ξεφορτώνεται τα βαρίδια για να διαιωνίσει τον κύκλο της και να συνεχίσει να εκπληρώνει τον ιστορικό της ρόλο ως εγγυητής για το καπιταλιστικό σύστημα στην Ισπανία.
Το ΚΚ Εργαζομένων της Ισπανίας καλεί να μπει ένα τέλος στον θεσμό της μοναρχίας, να μην αφήσουμε να μας εξαπατήσει η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση, που στα λόγια κριτικάρει τον Χουάν Κάρλος, αλλά στην πράξη διευκόλυνε τη φυγή του και την ατιμωρησία.
Πηγή: PCTE

Εθνικιστική υστερία και ιμπεριαλιστική χειραγώγηση




Αν πιστέψουμε τη γερμανική «Bild», η Ανγκελα Μέρκελ αποσόβησε στο παραπέντε μια σύγκρουση των πολεμικών στόλων Ελλάδας και Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο, καμιά εκατοστή μίλια ανοιχτά από το Καστελόριζο. Αν πιστέψουμε την «Εστία» του Μ. Κοττάκη (με τις πολλές επαφές στο διπλωματικό και το στρατιωτικό «προσωπικό» στην Ελλάδα), στη μυστική σύσκεψη του Βερολίνου συμφωνήθηκε να αρχίσει διμερής διάλογος Ελλάδας- Τουρκίας για όλα τα θέματα και επίσης, συμφωνήθηκε «αποχή από εκατέρωθεν ενέργειες…».

Δε νομίζουμε ότι αυτή τη φορά θ' ακούσουμε το «ευχαριστώ την καγκελάριο Μέρκελ», κατά το «ευχαριστώ την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών» του Σημίτη μετά τα Ιμια. Δεν είναι, όμως, καθόλου σίγουρο ότι ο Μητσοτάκης δεν οδηγείται στη δική του «Μαδρίτη». Εκτός από εκείνο το «αμφισβητούμενα νερά», που δήλωσε ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, είναι τέτοια η φορά των γεγονότων που η κυβέρνηση Μητσοτάκη οδηγείται στο διεθνές δικαστήριο «εφ' όλης της ύλης» και όχι μόνο για τη ρύθμιση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο, όπως πρεσβεύει η επίσημη θέση του ελληνικού κράτους εδώ και δεκαετίες.

Αφού, όμως, όπως υποστηρίζει όλο το αστικό πολιτικό φάσμα στην Ελλάδα, «εμείς βαδίζουμε σε όλα με βάση το διεθνές δίκαιο» και είναι η Τουρκία αυτή που έχει επεκτατικές διεκδικήσεις, τότε η Ελλάδα δεν έχει να φοβηθεί από ένα έντιμο διεθνές δικαστήριο. 'Η μήπως έχει;

Τα «αμφισβητούμενα νερά», που ανέφερε στη δήλωσή του ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ήταν ίσως η μόνη συμβατή με το διεθνές δίκαιο φράση που ακούστηκε αυτές τις μέρες.
Η Ελλάδα λέει ότι η τουρκική NAVTEX για την περιοχή που θα κάνει έρευνες το «Ορούτς Ρέις» περιλαμβάνει ελληνική υφαλοκρηπίδα, η Τουρκία λέει ότι οι έρευνες θα γίνουν αποκλειστικά εντός τουρκικής υφαλοκρηπίδας. Πρόκειται για μονομερείς ισχυρισμούς και των δύο πλευρών, αφού δεν έχουν οριοθετήσει τη μεταξύ τους υφαλοκρηπίδα. Από άποψη διεθνούς δικαίου και οι δύο χώρες έχουν κυριαρχικά δικαιώματα μόνο στην αιγιαλίτιδα ζώνη των 6 μιλίων (κι όταν η απόσταση μεταξύ των εδαφών τους είναι μικρότερη των 6 μιλίων, έχουν κυριαρχικά δικαιώματα μέχρι το μέσο αυτής της απόστασης).

Και βέβαια, και οι δύο χώρες στην εσωτερική τους προπαγάνδα μπλέκουν την υφαλοκρηπίδα με την ΑΟΖ (αποκλειστική οικονομική ζώνη), που είναι κάτι πολύ ευρύτερο. Προτού μπει στις διεθνείς σχέσεις η έννοια της ΑΟΖ, συνδεδεμένη κυρίως με τις έρευνες για υδρογονάνθρακες και με την εντατική αλιεία, όσο ακόμα κυριαρχούσε η έννοια της υφαλοκρηπίδας, ουδείς ασχολούνταν με το Καστελόριζο. Ο ελληνοτουρκικός ανταγωνισμός περιοριζόταν στο Αιγαίο και στο πυκνό νησιωτικό του σύμπλεγμα. Οταν εισήχθη η έννοια της ΑΟΖ, που δεν αφορά κυριαρχικά δικαιώματα αλλά οικονομικό χώρο στην ανοιχτή θάλασσα, εκατοντάδες μίλια μακριά από την κοντινότερη ακτή, το Καστελόριζο μετατράπηκε ξαφνικά σε μήλον της έριδος, καθώς για το ελληνικό κράτος αποτελεί σημείο που επεκτείνει τα όρια της ΑΟΖ που διεκδικεί.

Ολα αυτά θα μπορούσαν να επιλυθούν ειρηνικά, αν δεν υπήρχε ο πολύχρονος ανταγωνισμός ανάμεσα στα δυο κράτη, συμμάχους κατά τα άλλα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. Και ιδίως αν δεν υπήρχε η συμμετοχή του ελληνικού κράτους σε μια προσπάθεια απομόνωσης της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, αμερικανοϊσραηλινής έμπνευσης, με στόχο να πάψει η Τουρκία να εμφανίζεται ως περιφερειακή δύναμη. Θυμόσαστε πόσο καμάρωνε ο Τσίπρας για την απομόνωση της Τουρκίας, μέσω της συμμαχίας με το Ισραήλ, στην οποία σύρθηκε και η Κύπρος; Το ίδιο καμάρι είχε εκφράσει προηγούμενα ο Σαμαράς και τώρα ο Μητσοτάκης. Ιδού το αποτέλεσμα: η Τουρκία «τρυπάει» σε καθορισμένες και εκχωρημένες περιοχές της κυπριακής ΑΟΖ, χωρίς να συγκινείται κανένας. Η Τουρκία ανακοινώνει ότι θα κάνει γεωλογικές έρευνες σε περιοχή από την οποία θα έπρεπε να απέχει, αφού διεκδικείται από την Ελλάδα, και οι μεν Αμερικανοί κρατούν ίσες αποστάσεις μιλώντας για «αμφισβητούμενα νερά», το Ισραήλ σφυρίζει αδιάφορα, η Αίγυπτος απομακρύνεται ακόμα πιο πολύ από τις διαπραγματεύσεις για τη ρύθμιση της ΑΟΖ της με την Ελλάδα και η Μέρκελ πλακώνεται στα τηλεφωνήματα, συστήνοντας ψυχραιμία, σεβασμό του διεθνούς δικαίου και αποχή από μονομερείς ενέργειες.

Ο Ερντογάν, ακόμα κι αν δεν προχωρήσει παραπέρα στην πρόκληση που σχεδίασε, έχει κερδίσει πόντους. Οι «ελληνοτουρκικές διαφορές» διογκώνονται, μετατρέπονται σε διεθνές πρόβλημα και η Τουρκία ζητάει λύση «σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο». Η Ελλάδα οχυρώνεται πίσω από το status quo, γιατί ξέρει ότι κανένα διεθνές δικαστήριο δεν πρόκειται να μετατρέψει το Αιγαίο σε ελληνική λίμνη, όπως θέλουν οι ακραίοι εθνικιστές. Ομως, έχοντας επί χρόνια δηλητηριάσει τον ελληνικό λαό με αυτό το εθνικιστικό δηλητήριο, καμιά αστική κυβέρνηση δεν τολμά να σηκώσει το βάρος μιας διευθέτησης (έστω μέσω διεθνούς δικαστηρίου), διότι θα κατηγορηθεί για εθνική μειοδοσία. Προστρέχει έτσι στις αυλές των ιμπεριαλιστών ηγετών, ζητώντας απ' αυτούς να συγκρατήσουν τον Ερντογάν που γίνεται ολοένα και πιο επιθετικός διεκδικώντας ουσιαστικό ρόλο σε ό,τι συμβαίνει στην ανατολική Μεσόγειο (και όχι αποκλεισμό της Τουρκίας).

ΥΓ1. Ο πρέσβης Πάιατ ανέβασε τους τόνους, μιλώντας στην Αλεξανδρούπολη. Αναμενόμενο, καθώς στο λιμάνι της πόλης ο αμερικάνικος στρατός ξεφόρτωνε οπλικά συστήματα και εξοπλισμό για τη διεξαγωγή ασκήσεων. Η τύχη το 'φερε έτσι που να πάρουν έμπρακτη απάντηση οι αμερικανόδουλοι που έλεγαν ότι δίνοντας περισσότερες βάσεις στις ΗΠΑ «ασφαλιζόμαστε έναντι της Τουρκίας». Οι Αμερικάνοι ξεφόρτωναν ανενόχλητοι στην Αλεξανδρούπολη, ενώ εκατοντάδες μίλια νοτιότερα οι στόλοι Ελλάδας και Τουρκίας βρίσκονταν αντιμέτωποι σε παράταξη μάχης.

ΥΓ2. Θυμόσαστε τις πρόσφατες δηλώσεις του καθηγητή Ροζάκη που είπε ότι δεν μπορεί το μικρό και απομακρυσμένο από την Ελλάδα Καστελόριζο να διεκδικήσει πλήρη επήρεια στον καθορισμό ΑΟΖ;
Αν τρέμει κάτι ο Μητσοτάκης είναι μην τυχόν και τον καθήσουν στο διεθνές δικαστήριο που δεν πρόκειται ν' αποφασίσει τίποτα διαφορετικό απ' αυτό που υποστήριξε ο Ροζάκης. Θα προτιμούσε να μείνει η κατάσταση ως έχει, μεταφέροντας την καυτή πατάτα στους επόμενους

«Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα... »

ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2020




Eurokinissi
Σε εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια της κυβέρνησης να καλλιεργήσει μια πλασματική εικόνα σχετικά με την ετοιμότητά της για την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο. Ωστόσο, από τις απαντήσεις των αρμόδιων υπουργών σε σχετική Ερώτηση του ΚΚΕ που κατατέθηκε στις 30 Απρίλη, γινόταν αντιληπτό ότι η κυβέρνηση έπαιζε στην κυριολεξία με τη φωτιά.

Η πραγματικότητα, έτσι όπως διαμορφώθηκε μέσα από τις καταστροφικές συνέπειες των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν κυρίως στην Πελοπόννησο, αποκαλύπτει ότι όχι μόνο δεν προχώρησε σε παρεμβάσεις που έχουν ανάγκη η πυροπροστασία και η δασοπροστασία της χώρας, αλλά ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού με μόνο αβαντάζ τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν μέχρι πριν από λίγες μέρες.
Ποια είναι όμως τα βασικά της επιχειρήματα για την ετοιμότητα που επικαλείται; Η ενίσχυση των εναέριων μέσων με επιπλέον ενοικίαση 6 ιδιωτικών ελικοπτέρων, η δημιουργία 82 νέων δομών με την ίδρυση 80 εποχικών κλιμακίων και 2 αερομεταφερόμενων μονάδων, καθώς και η μεγαλύτερη διάθεση προσωπικού από κάθε άλλη αντιπυρική περίοδο περί τους 16.310 πυροσβέστες.
Ας δούμε όμως τι έπραξε...
Πρόληψη και χρηματοδότηση
Τι έκανε η κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση των προληπτικών παρεμβάσεων, την έγκαιρη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, τη συντήρηση και δημιουργία δασικών και αγροτικών δρόμων, τις αποψιλώσεις και τους καθαρισμούς σε δάση, άλση, πάρκα και οικοπεδικούς χώρους, την τοποθέτηση υδατοδεξαμενών, πυροσβεστικών κρουνών και υδροδοτικών δικτύων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων; Ο,τι και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Απολύτως τίποτε πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Μετά δε την έναρξή της, ασθμαίνοντας χορήγησε σε 326 δήμους μόλις 18.400.000 ευρώ και στις δασικές υπηρεσίες μόλις 4.454.105 ευρώ για παρεμβάσεις στο 65% των εδαφών της χώρας!

Φρόντισε, όμως, η μετατόπιση των ευθυνών για ζητήματα πρόληψης να εντοπίζεται μόνο σε επίπεδο ατομικής ευθύνης, εμπλουτίζοντας το σχετικό νομοθετικό οπλοστάσιο για την επιβολή τσουχτερών προστίμων. Η παντελής απουσία προληπτικών παρεμβάσεων φάνηκε με τον πιο τραγικό τρόπο στις πρόσφατες μεγάλες πυρκαγιές της Κορίνθου και της Ηλείας, όπου κάθε μορφής βλάστηση αποτελούσε μία συμπαγή και μη διακοπτόμενη μάζα.
Για τη χρηματοδότηση του συνόλου των λειτουργικών αναγκών του κρατικού κατασταλτικού μηχανισμού πυροπροστασίας, που αφορά την ετοιμότητα του Πυροσβεστικού Σώματος, φρόντισε να «ενισχυθούν» με μόλις 272.000 ευρώ επιπλέον οι πιστώσεις του 2020 σε σχέση με το 2019. Μείωσε κατά 1.839.851 ευρώ τις πιστώσεις για τη συντήρηση, την επισκευή και τα καύσιμα ενός πεπαλαιωμένου και επιβαρυμένου με βλάβες στόλου 3.350 οχημάτων. Διατήρησε το επίπεδο μείωσης του μέσου όρου των πιστώσεων για τα τελευταία 11 χρόνια (2010 - 2020) στο 22%, με συνολική αφαίρεση από έναν τόσο νευραλγικό τομέα όπως το ΠΣ 1.207.993.093 ευρώ.
Εναέρια μέσα
Σε αντίθεση με τον επικουρικό ρόλο που έχουν στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών, γίνεται σκόπιμη υπερπροβολή της συμβολής τους, για να προσπερνά την αναγκαιότητα για ενίσχυση των επίγειων δυνάμεων σε μέσα, υποδομές και προσωπικό. Παράλληλα, αξιοποιώντας την άσχημη κατάσταση που βρίσκονται λόγω παλαιότητας και υπερχρήσης τα εναπομείναντα μέσα του εθνικού εναέριου στόλου, την οποία δημιούργησε η απραξία όλων των κυβερνήσεων μειώνοντας σταδιακά την αριθμητική τους ετοιμότητα, αυξάνει αντιστρόφως ανάλογα τη συμμετοχή των ιδιωτικών.
Ετσι, για φέτος, από τα 18 εναπομείναντα CANADAIR, μόλις τα 9 είναι σε ετοιμότητα και τα ιδιωτικά από 15 ελικόπτερα (9 μεσαίου και 6 βαρέος τύπου) που είχαν ενοικιαστεί πέρυσι, φέτος αυξάνονται σε 21 (12 μεσαίου και 9 βαρέος τύπου) καθώς και οι πιστώσεις για την ενοικίασή τους κατά 34% ή 5.800.000 ευρώ.
Δημιουργία νέων δομών
Για να αντιληφθούμε πόσο «ασφαλής» και «καινοτόμος» είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας:
Πρώτη φορά στα χρονικά των αντιπυρικών περιόδων, ενώ πλέον βρισκόμαστε στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου, ακόμη δεν είχε μέχρι πριν από λίγες μέρες ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της με την πλήρη στελέχωση των 96 συνολικά δομών που δημιουργούνται για την αντιπυρική περίοδο, ήτοι: Τα 13 πεζοπόρα, το ΜΕΤΠΕ, τα 80 εποχικά κλιμάκια και τα 2 αερομεταφερόμενα τμήματα. Ενας σχεδιασμός που βασίζεται κυρίως στο ξεσπίτωμα με τη διασπορά εκατοντάδων πυροσβεστών σε όλα τα σημεία της χώρας και την παράλληλη αποδυνάμωση των 265 περίπου υφιστάμενων πυροσβεστικών δομών και στη μέχρι τελικής πτώσης υπερεργασία τους. Για του λόγου το αληθές, μόλις στις 22 Ιούλη εκδόθηκε ακόμη μία σχετική διαταγή για μετακινήσεις εποχικών πυροσβεστών για την κάλυψη κυρίως εποχικών κλιμακίων.
Εφαρμόζεται για ακόμη μία φορά η δοκιμασμένη από το παρελθόν καταστροφική τακτική της αιφνίδιας δημιουργίας δεκάδων νέων δομών, με την παράλληλη διασπορά των υπαρχουσών πυροσβεστικών δυνάμεων χωρίς αντίστοιχες προσλήψεις. Αδιάψευστος μάρτυρας η τραγική εμπειρία που αποκτήθηκε μετά τη μεταφορά της δασοπυρόσβεσης στο Πυροσβεστικό Σώμα από την πρώτη κιόλας χρονιά, το 1998, με 5 πυροσβέστες νεκρούς και 929.010 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων. Καθώς επίσης και το 2017, με τη δημιουργία των 25 συνολικά πυροσβεστικών υπηρεσιών και κλιμακίων για την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων, όπως των περιφερειακών αεροδρομίων της «Fraport» και των ιδιωτικών οδικών αξόνων.
Η αποκοπή των 700 περίπου μάχιμων πυροσβεστών για τη στελέχωσή τους από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό έπαιξε καταλυτικό ρόλο στις καταστροφικές πυρκαγιές στα Ιόνια νησιά, στη Λακωνία και τα Κύθηρα το καλοκαίρι του 2017 και στον όλεθρο που ακολούθησε στο Μάτι, με τα 102 θύματα, το 2018. Ούτε φυσικά ευσταθεί το επιχείρημα ότι για πρώτη φορά ρίχνεται στη μάχη μεγάλος αριθμός πυροσβεστών περί τους 16.310 (συμπεριλαμβανομένων των 1.300 νεοπροσληφθέντων εποχικών πυροσβεστών χωρίς εκπαίδευση και εμπειρία μέσα στην αντιπυρική περίοδο), για τον απλούστατο λόγο ότι 1.700 περίπου μάχιμοι μόνιμοι πυροσβέστες είναι εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού, αφού στελεχώνουν τις 26 ιδιωτικών συμφερόντων υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένου και του «Ελ. Βενιζέλος»), τα 7 πολεμικά αεροδρόμια, τους 6 πυροσβεστικούς λιμενικούς σταθμούς, τον κρατικό αερολιμένα Ηρακλείου, τις υποστηρικτικές και επιτελικές υπηρεσίες του ΠΣ και κατά το ήμισυ τη δύναμη των 9 ΒΙΠΕ.
To άλλοθι των εμπρησμών και η απόδοση ευθυνών
Σε πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Προστασίας του Πολίτη γίνεται λόγος για διερεύνηση ενδεχόμενου οργανωμένου σχεδίου εμπρησμών. Τι δεν ανέφερε όμως;
Οτι το χέρι των εμπρηστών και των οικονομικών συμφερόντων, που κρύβονται από πίσω τους, το οπλίζει όλο το αντιδασικό πλαίσιο που φροντίζει και αυτή η κυβέρνηση όχι μόνο να διατηρείται αυτούσιο, αλλά και να εκσυγχρονίζεται, όπως έκανε και με τον «περιβαλλοντικό» νόμο 4685/2020.
Βούτυρο στο ψωμί όλων των αστικών κομμάτων που κυβέρνησαν διαχρονικά και είχαν την ευθύνη του σχεδιασμού για την πυροπροστασία της χώρας, αποτελούν οι πρόσφατες αποκαλύψεις και τα αλληλομαχαιρώματα του δικού τους επιλεγμένου υπηρεσιακού ανώτατου και ανώτερου προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα. Οι όποιες ευθύνες προκύπτουν σε επίπεδο διαχείρισης και αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών θα αξιοποιηθούν δεόντως για το ξέπλυμα των δικών τους πολιτικών ευθυνών και τη συνέχιση του καταστροφικού τους σχεδιασμού, με την ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας. Αλλά και την εμπλοκή των δομών και των φορέων της πολιτικής προστασίας στους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ, έτσι όπως προβλέπονται από τον πρόσφατο νόμο 4662/2020.
«Βολεύουν» λοιπόν και οι πρόσφατες εξελίξεις καθώς και ο προσανατολισμός των διωκτικών αρχών μόνο σε αυτό το επίπεδο ευθυνών. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι όλες οι κυβερνήσεις από το 1993 μέχρι και το 2019 εφάρμοσαν αυτές τις αντιδασικές πολιτικές, αφού γύρισαν αρχικά την πλάτη στο ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής του 1992 για τη σύσταση του ενιαίου φορέα δασοπροστασίας.
Αυτό όμως που προκύπτει από την ίδια την πραγματικότητα, είναι ότι τα αστικά κόμματα βαρύνονται για την απώλεια των 7.075.939,5 στρεμμάτων καμένων δασικών εκτάσεων και των 245 συνανθρώπων μας (194 πολίτες, 39 πυροσβέστες και 12 πιλότοι) όλα αυτά τα χρόνια. Επίσης, για την καταστροφή χιλιάδων λαϊκών περιουσιών και απροσδιόριστου ζωικού και αγροτικού κεφαλαίου.
Υπάρχει διέξοδος
Μη μας διαφεύγει, όμως, ότι απ' όλη αυτή την τραγική κατάσταση που υφίσταται για τρεις σχεδόν δεκαετίες στη χώρα μας, επιβεβαιώνεται συνεχώς η τεκμηριωμένη θέση του ΚΚΕ, ότι για τις τρομακτικές συνέπειες που αντιμετωπίζει ο λαός δεν ευθύνεται η όποια κλιματική αλλαγή ή το μοντέλο διαχείρισης, αλλά ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας.
Μέσα σε αυτό το απάνθρωπο οικονομικό μοντέλο, δεν μπορούν να καλυφθούν βασικές λαϊκές ανάγκες, να προστατευθούν και να διαχειριστούν η γη, το φυσικό περιβάλλον, τα δάση, οι πόλεις, η φυτική και ζωική παραγωγή και γενικά αυτή η τεράστια περιουσία υπέρ του λαού. Αυτό θα γίνει εφικτό μόνο όταν ο ίδιος ο λαός πάρει την υπόθεση στα χέρια του και μέσα από τον κεντρικό σχεδιασμό της λαϊκής εξουσίας που θα επιβάλει με τους αγώνες του, θα είναι σε θέση να γευτεί αποκλειστικά ο ίδιος όλο αυτόν τον πλούτο που υπάρχει στο περιβάλλον και που παράγει με τη σκληρή εργασία του.
Το ΚΚΕ διαχρονικά παλεύει σ' αυτό το μετερίζι και γι' αυτό πρέπει να ενισχυθεί από το λαό και τους πυροσβέστες, που είναι αυτοί που ρίχνονται στη μάχη με τη φωτιά.

Μιχάλης ΜΙΧΑΗΛ
Ανθυποπυραγός ε.α.

Επίκαιρο...




Οι αυριανές συγκεντρώσεις που οργανώνει η ΕΕΔΥΕ, με τη συμμετοχή εργατικών σωματείων, φορέων, συλλόγων γυναικών, με αφορμή τη συμπλήρωση 75 χρόνων από το ιμπεριαλιστικό έγκλημα των ΗΠΑ στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, είναι πιο επίκαιρες από ποτέ.
Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι προχωράει η όλο και βαθύτερη εμπλοκή της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, με ανυπολόγιστους κινδύνους για το λαό.
Η επιθετικότητα ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ δυναμώνει, οι ανταγωνισμοί με Κίνα, Ρωσία και τα υπόλοιπα ιμπεριαλιστικά κέντρα οξύνονται για τον έλεγχο των αγορών, των ενεργειακών πόρων και δρόμων, των πλουτοπαραγωγικών πηγών, και οι λαοί της περιοχής βρίσκονται προ πολλού στο επίκεντρο. Για να διασφαλίσουν τα κέρδη μιας χούφτας επιχειρηματικών ομίλων οι ιμπεριαλιστές δεν διστάζουν μπροστά σε κανένα έγκλημα, σπέρνουν πολέμους, επεμβάσεις, φτώχεια και προσφυγιά.
Εβδομήντα πέντε χρόνια μετά το ιμπεριαλιστικό έγκλημα των ΗΠΑ απέναντι στο λαό της Ιαπωνίας, το ΝΑΤΟ έχει για δόγμα του τη στρατηγική του «πρώτου πυρηνικού πλήγματος», καταργεί τις συμφωνίες για τη μη διάδοση των πυρηνικών, «εμπλουτίζει» το πυρηνικό του οπλοστάσιο, με τις ελληνικές κυβερνήσεις να συμμετέχουν και σε αυτούς τους εγκληματικούς σχεδιασμούς, κρατώντας «ετοιμοπόλεμες» τις σχετικές υποδομές στον Αραξο.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, που πήρε τη σκυτάλη από τον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος «διέπρεψε» στις βρώμικες αμερικανοΝΑΤΟικές αποστολές και τις συμφωνίες με τον «διαβολικά καλό» Τραμπ, επιταχύνει την εμπλοκή στα βρώμικα αυτά ιμπεριαλιστικά σχέδια, για τα συμφέροντα της αστικής τάξης.
Πάνω από 4 δισ. ευρώ, από το γδάρσιμο του λαού, δίνονται κάθε χρόνο για τους δολοφονικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ. Πλοία, αεροπλάνα, προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων επιχειρούν εκτός συνόρων για τα συμφέροντα της αστικής τάξης και τα βρώμικα σχέδια των ΑμερικανοΝΑΤΟικών, διευρύνεται η συνεργασία με το Ισραήλ, το κράτος - δολοφόνο του Παλαιστινιακού λαού.
Με βάση και την κατάπτυστη «ανανεωμένη» συμφωνία για τις αμερικανικές βάσεις, τις συμφωνίες για την εκχώρηση κρίσιμων υποδομών, λιμανιών, ναυπηγείων, δρόμων, σιδηροδρόμων, όλη η Ελλάδα μετατρέπεται με γρήγορα βήματα σε αμερικανοΝΑΤΟική βάση εφόρμησης και αντίστοιχα ο λαός μπαίνει ακόμη πιο μέσα στο στόχαστρο των ανταγωνιστών των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ.
Σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα νέοι κρίκοι μπαίνουν στην αλυσίδα των ευρωατλαντικών βάσεων, λιμάνια και σιδηρόδρομοι στη Β. Ελλάδα γίνονται ορμητήρια για τα Βαλκάνια, τη Μαύρη Θάλασσα, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου μετατρέπονται σε υποδομή επισκευής του αμερικανικού 6ου Στόλου, στη Σούδα συνεχίζεται το δολοφονικό έργο των ΑμερικανοΝΑΤΟικών, ο Αραξος προετοιμάζεται για την αποθήκευση πυρηνικών όπλων.
Η εμπλοκή πάει χέρι χέρι και με την προσπάθεια να χτυπηθεί η λαϊκή αντίδραση απέναντι στην ιμπεριαλιστική εμπλοκή είτε με συκοφαντίες είτε με την καταστολή.
Οι ισχυρισμοί ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, των υπόλοιπων αστικών κομμάτων πως τάχα έτσι διασφαλίζονται η ασφάλεια, η ειρήνη, τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, έχουν χρεοκοπήσει ξανά και ξανά, είναι επικίνδυνοι για το λαό, ιδιαίτερα με τις τελευταίες εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά.
Η αμφισβήτηση συνόρων και κυριαρχικών δικαιωμάτων από την πλευρά της Τουρκίας εντείνεται, στρώνεται ο δρόμος της συνεκμετάλλευσης στα «αμφισβητούμενα ύδατα» σε Αιγαίο και Ανατ. Μεσόγειο, προωθούνται επικίνδυνες διευθετήσεις σε βάρος των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας με προξενήτρες ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ και επίδικο τη σταθερότητα του ΝΑΤΟικού στρατοπέδου απέναντι στους αντιπάλους του (Ρωσία, Κίνα κ.λπ.).
Οι εξελίξεις απαιτούν ετοιμότητα και επαγρύπνηση, συσπείρωση και νέων δυνάμεων στην πάλη για απεμπλοκή της χώρας από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και πολέμους, για καμία αλλαγή συνόρων και των Συνθηκών που τα καθορίζουν, για να κλείσουν η βάση της Σούδας και όλες οι ευρωατλαντικές βάσεις και στρατηγεία στην Ελλάδα και να επιστρέψουν όλες οι στρατιωτικές αποστολές από τις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ στο εξωτερικό, να καταργηθούν όλα τα πυρηνικά όπλα, για να αποδεσμευτεί η χώρα από ΝΑΤΟ - ΕΕ με το λαό νοικοκύρη στον τόπο του.

TOP READ