27 Σεπ 2020

Aν η κυβέρνηση θέλει να βρει τον υποκινητή των μαθητικών κινητοποιήσεων, ας κοιταχτεί στον καθρέφτη

 

 

 

 

Άρθρο του Νίκου Αμπατιέλου, γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ δημοσιεύεται στο σημερινό φύλλο της «Εφημερίδας των Συντακτών». 

«Κάθε φορά που οι μαθητές πραγματοποιούν κινητοποιήσεις, συκοφαντούνται, καταστέλλονται, υποβαθμίζονται από την εκάστοτε κυβέρνηση και ορισμένα ΜΜΕ.

Όλα αυτά τα χρόνια που -υποτίθεται- οι μαθητικές κινητοποιήσεις γίνονταν για "το σχήμα της τυρόπιτας", "γιατί είναι έθιμο" κ.λπ., οι κυβερνήσεις κάνουν το σχολείο χειρότερο, συρρικνώνονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, αλλά και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και όλου του προσωπικού για τη λειτουργία των σχολείων…

Αν δεν υπήρχαν όλα αυτά τα χρόνια οι κινητοποιήσεις μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών, το σχολείο θα ήταν ακόμα πιο εξοντωτικό. Άρα, τελικά, μάλλον κάτι ήξεραν οι μαθητές και κινητοποιούνταν. Ήξεραν και βίωναν το "έθιμο" της κάθε κυβέρνησης να χειροτερεύει κι άλλο το σχολείο. Γι’ αυτό π.χ. η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε μέσα στην πανδημία -και ενώ είναι ζητούμενο ο περιορισμός του συνωστισμού!- νομοσχέδιο που αυξάνει τους μαθητές ανά τάξη.

Βεβαίως, όταν η συκοφαντία της "τυρόπιτας" έβρισκε τοίχο από τα αιτήματα των μαθητών, τότε οι ίδιοι που συκοφαντούσαν αξιοποιώντας αυτές τις αθλιότητες, άλλαζαν τροπάρι και άρχιζαν τα περί "υποκινούμενων κινητοποιήσεων" φωτογραφίζοντας το ΚΚΕ, την ΚΝΕ, συλλόγους γονέων και όποιον έβρισκαν μπροστά τους.

Το ίδιο συμβαίνει και τώρα. Στην αρχή, εν χορώ, μεγάλα ΜΜΕ και η κυβέρνηση απέδιδαν τις κινητοποιήσεις των μαθητών σε "αρνητές της μάσκας". Φτάσαμε στο σημείο να βλέπουμε στην τηλεόραση πανό με σύνθημα "κάτω από τις μάσκες έχουμε φωνή", να ακούμε μαθητές που κινητοποιούνται να λένε πως "η μάσκα δεν αρκεί", αλλά η βελόνα στο ..."σουπεράκι" είχε κολλήσει: "ΑΡΝΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΑΣΚΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ". Το γεγονός ότι αυτή τη ρητορική υιοθέτησαν και ΜΜΕ προσκείμενα στην αξιωματική αντιπολίτευση το αφήνουμε ασχολίαστο προς το παρόν.

Η επιχείρηση να ταυτιστούν οι μαθητές που κινητοποιούνται με ορισμένα υπαρκτά περιθωριακά φαινόμενα απέτυχε. Αυτή ήταν μια πρώτη νίκη των μαθητών. Αφού τα περί "αρνητών" δεν έπειθαν ούτε τον πιο δύσπιστο, αφού οι μαθητές, οι σύλλογοι γονέων, οι εκπαιδευτικοί στη συντριπτική τους πλειονότητα κάθε άλλο παρά "ψεκασμένοι" είναι, έπιασαν το νήμα της συκοφαντίας, της επίθεσης στις μαθητικές κινητοποιήσεις και ψάχνουν διακαώς τους υποκινητές.

Αν η κυβέρνηση θέλει να βρει τον υποκινητή, ας κοιταχτεί στον καθρέφτη. Θα τον βρει.

  • Γιατί οι μαθητές ζητάνε η κυβέρνηση να πάρει τη δική της μεγάλη κρατική ευθύνη και η κυβέρνηση αρκείται στα παγουρίνο, στις μάσκες για ...γίγαντες και στην περιβόητη "ατομική ευθύνη", που έχει μετατραπεί σε φάρμακο διά πάσαν νόσον.
  • Γιατί οι μαθητές ζητάνε περισσότερους καθηγητές, αίθουσες και μικρότερα τμήματα με στόχο τους 15 μαθητές/τμήμα και η κυβέρνηση τους απαντάει πως λόγω κόστους αυτά δεν γίνονται. Αυτός ο "κόφτης" όμως ισχύει απ’ ό,τι φαίνεται μόνο για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους υγειονομικούς, τους πλημμυροπαθείς, τους καλλιτέχνες, τους εργαζομένους, αλλά δεν ισχύει για κλινικάρχες, για τους εμπόρους όπλων, για τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
  • Γιατί οι μαθητές ζητάνε τελικά μόρφωση και υγεία για όλα τα παιδιά και η κυβέρνηση απαντάει στο αυτονόητο αίτημά τους με εισαγγελείς, τηλε-εισαγγελείς, αστυνομικούς της ομάδας ΔΙΑΣ να τους λένε πως "αν δεν ανοίξετε το σχολείο θα πάρουν φωτιά τα κλομπ" (επί λέξει) και άλλα ...υγειονομικού περιεχομένου.

Σήμερα, που η ανασφάλεια μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, ιδιαίτερα στους μαθητές που καταλαβαίνουν τι ξημερώνει για αυτούς και τους γονείς τους στο σχολείο και τη ζωή τους, οι εικόνες των μαθητικών κινητοποιήσεων είναι ελπιδοφόρες.

Ορισμένα ΜΜΕ μάλιστα επέλεξαν να επιπλήξουν τους μαθητές γιατί ανέφεραν στις ανακοινώσεις τους μια αλήθεια που τα ίδια (!!!) ΜΜΕ αναπαράγουν εδώ και 15 μέρες: ότι το κόστος για την προμήθεια των Rafale αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ. Αν θέλουν να πουν ότι οι μαθητές "δεν μπορούν να καταλάβουν", ας το πουν έτσι και όχι με μισόλογα. Καπάρωσαν όλη την "εξυπνάδα" κάποια ΜΜΕ και δεν περίσσεψε στάλα για τους μαθητές...

Τέλος: Τον Απρίλη όλοι παρακολουθούσαμε με πόνο τις εικόνες από την Ιταλία με στρατιωτικά οχήματα να μεταφέρουν νεκρούς λόγω κορονοϊού. Παράλληλα, βλέπαμε τις εικόνες από τα ΜΜΜ στην Ιταλία, όπου οι επιβάτες ήταν σαν τις σαρδέλες στοιβαγμένοι, αλλά διαβάζαμε και τις ανακοινώσεις των βιομηχάνων του ιταλικού Βορρά ότι πρέπει πάση θυσία να συνεχιστεί η λειτουργία των εργοστασίων τους.

Επειδή όλοι τα θυμόμαστε, θα συστήναμε σε όσους θέλουν να ψάξουν για εστίες υπερμετάδοσης να κάνουν ένα ρεπορτάζ ένα πρωί στο μετρό ή ακόμα καλύτερα σε ένα εργοστάσιο για να δούμε πού, γιατί και με ποιανού την ευθύνη τα υγειονομικά πρωτόκολλα ...κάνουν φτερά».

902gr

Η υγεία του λαού παίζεται στη ρουλέτα των κερδών της πλουτοκρατίας


Το τελευταίο διάστημα, ιδιαίτερα μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου, τα στοιχεία από την εξέλιξη της πανδημίας από τον κορονοϊό είναι ανησυχητικά: Αύξηση των ημερήσιων κρουσμάτων, των νοσηλευομένων σε απλές κλίνες και σε κλίνες ΜΕΘ, σταθερά αυξημένος αριθμός ασθενών που χάνουν τη ζωή τους από τις επιπλοκές της νόσου. Πολλαπλασιάζονται οι χώροι δουλειάς, των σχολείων και των διαφόρων δομών, όπως στα απάνθρωπα κέντρα κράτησης των μεταναστών, που εντοπίζονται κρούσματα, αποτελώντας «θερμοκήπιο» για τη μαζική διασπορά του κορονοϊού. Μπορεί η περιοχή της Αττικής να έχει αυτήν τη στιγμή τα «πρωτεία», όμως δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ότι η διασπορά - λιγότερο ή περισσότερο - υπάρχει σε όλη την Ελλάδα, ακόμα και στο «Αγιο Ορος».

Πολλοί επιστήμονες θέτουν τον προβληματισμό για την εξέλιξη και τις επιπτώσεις του «δεύτερου κύματος» της πανδημίας στις συνθήκες του επερχόμενου χειμώνα και σε συνδυασμό με την αναμενόμενη εμφάνιση και διασπορά της εποχικής γρίπης.

Στο στόχαστρο να βρεθεί η πολιτική που αφήνει εκτεθειμένο τον λαό

Ολα τα παραπάνω δικαιολογημένα προκαλούν ανησυχία στον λαό, εντείνουν το φόβο από τις συνέπειες της νόσου. Μεγαλύτερη όμως ανησυχία πρέπει να δείξει ο λαός απέναντι στην πολιτική και τα μέτρα της κυβέρνησης που τον αφήνουν σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένο απέναντι στην πανδημία.


Διότι ό,τι έκανε η κυβέρνηση και ό,τι δεν έκανε, υπαγορεύτηκε από την πολιτική που μεγιστοποιεί την «ατομική ευθύνη» και ταυτόχρονα ελαχιστοποιεί την κρατική ευθύνη. Δηλαδή, πολιτική και μέτρα που δεν θα «στοιχίζουν» στο κράτος, στους δημοσιονομικούς στόχους και στον κρατικό προϋπολογισμό. Δεν θα στοιχίζουν στους επιχειρηματικούς ομίλους από την αφαίρεση κρατικών και ευρωενωσιακών κονδυλίων που προορίζονται για την παντός είδους στήριξη της επιχειρηματικής τους δράσης και ιδιαίτερα τώρα, σε φάση κρίσης της οικονομίας, προκειμένου να ενισχυθεί το δημόσιο σύστημα Υγείας και να καλυφθούν οι ανάγκες σε προσωπικό, υποδομές, εξοπλισμό, μέσα προστασίας που ήδη έχουν χτυπήσει «κόκκινο».

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις της πανδημίας, βλέπει κανείς τα κυβερνητικά στελέχη, στελέχη των άλλων κομμάτων της «αντιπολίτευσης», δημοσιογράφους και αναλυτές, «έντρομους» και «έκπληκτους» να καταγράφουν την καθημερινή επιδείνωση όλων των δεικτών της πανδημίας, τη μεγάλη διασπορά του ιού, τα όρια του δημόσιου συστήματος Υγείας που οσονούπω εξαντλούνται, των κλινών ΜΕΘ που δεν φτάνουν κ.λπ.

Καλή η περιγραφή, όμως αυτή η κατάσταση δεν δημιουργήθηκε από το μηδέν. Είναι πολύ πρόσφατο - αρχές καλοκαιριού - το κάλεσμα που έκανε στους τουρίστες ο ίδιος ο πρωθυπουργός, με φόντο το ηλιοβασίλεμα στη Σαντορίνη, να έρθουν να απολαύσουν τις διακοπές τους σε μια «ασφαλή χώρα». Ουσιαστικά έπαιξε στο χρηματιστήριο των κερδών του τουριστικού κεφαλαίου και των μεταφορικών εταιρειών ό,τι κέρδισε ο λαός με τη στάση του και τη συνέπειά του στην πρώτη φάση της πανδημίας, αφού δεν εφάρμοσε το στοιχειώδες μέτρο του ελέγχου - με τα διαγνωστικά τεστ - όσων εισέρχονται στη χώρα.


Το αποτέλεσμα ήταν - σύμφωνα με υπολογισμούς ειδικών επιστημόνων - να περάσουν στη χώρα πάνω από 2.500 θετικοί στον κορονοϊό και να αποτελέσουν τους φορείς διασποράς της νόσου. Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν είναι η «μεταδοτικότητα» του ιού, αλλά τα μέτρα που έπρεπε να παρθούν, σε υποδομές, σε στελέχωση και εξοπλισμό, που όμως «κοστίζουν» και δεν είναι «ελκυστικά» για την εξασφάλιση πελατείας.

Αντίστοιχα είναι και αυτά που συμβαίνουν στα κέντρα κράτησης των μεταναστών, στις άλλες περιοχές της Αθήνας που συνωστίζονται φτωχοί άνθρωποι - μπορεί και 8-10 άτομα σε ένα σπίτι - όπου διαπιστώνονται μαζικά κρούσματα. Στα σχολεία των μικρών αιθουσών με υψηλό αριθμό μαθητών, στα ανεπαρκή σε αριθμό μέσα μαζικής μεταφοράς με τους «παστωμένους» επιβάτες, στους τόπους δουλειάς που υπάρχει άβυσσος ανάμεσα στα ενδεικνυόμενα μέτρα προστασίας και στο τι ακριβώς γίνεται στην πράξη.

Καταρρέει το παραμύθι ότι «θωρακίστηκε» το δημόσιο σύστημα Υγείας

Μόλις «τέλειωσε» το πρώτο κύμα της πανδημίας, ενημερωθήκαμε από την κυβέρνηση ότι πήρε μέτρα που «θωράκισαν» το δημόσιο σύστημα Υγείας. Προσλήφθηκε είπαν προσωπικό, ενισχύθηκαν οι ΜΕΘ, αυξήθηκε ο τεχνολογικός εξοπλισμός των νοσοκομείων. Μάλιστα, ήταν τόσο «γαλαντόμα» τα μέτρα ενίσχυσης που δεν χρειάστηκε να αξιοποιηθούν όλα, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υγείας... Ούτε να ακούσουν δηλαδή τις εμπεριστατωμένες και συγκεκριμένες επισημάνσεις των εκπροσώπων των γιατρών των δημόσιων νοσοκομείων για τις τεράστιες ελλείψεις που συνέχισαν να υπάρχουν και οι οποίες χάλαγαν την ωραιοποιημένη εικόνα που φιλοτεχνούσε η κυβέρνηση.


Αρκετοί απ' αυτούς που ηγούνται στον «πόλεμο» κατά της επιδημίας, αστικά κόμματα - μεγαλοσχήμονες καθηγητές της Ιατρικής και των οικονομικών της Υγείας, επιστημονικοί φορείς, μετά το πρώτο «κύμα» της πανδημίας, έπιασαν στασίδι στο πώς τα δημόσια νοσοκομεία θα γίνουν πιο καλές επιχειρήσεις, πώς θα προχωρήσουν οι ΣΔΙΤ, πώς θα αξιοποιηθεί ο «Ιατρικός Τουρισμός». Μπρος στα κάλλη του κέρδους τι αξία έχει ο πόνος του λαού...

Μάλιστα, όλοι αυτοί που ηγούνται του πολέμου με τον «αόρατο εχθρό» είχαν ως πρότυπο τα πιο προχωρημένα επιχειρηματικά συστήματα Υγείας των άλλων ευρωπαϊκών κρατών, αυτών δηλαδή που οι γιατροί εξαναγκάζονται να αποφασίσουν - λόγω των ελλείψεων - ποιος ασθενής θα διασωληνωθεί για να διεκδικήσει τη ζωή του και ποιος θα καταδικαστεί σε θάνατο, δίνοντάς του δόσεις μορφίνης απλά για να μην υποφέρει...

Τώρα με το πρώτο «αεράκι» του αναμενόμενου «δεύτερου κύματος» της πανδημίας - και παρά την «ενίσχυση» των δημόσιων μονάδων Υγείας - αποδεικνύεται και πάλι ότι ο «βασιλιάς είναι γυμνός». Επαναλαμβάνεται το γνωστό, ότι τα νοσοκομεία είναι στα όριά τους, οι ΜΕΘ δεν φτάνουν κ.λπ. Τα φορτώνουν στο λαό, που ξαφνικά από πειθαρχημένος έγινε απείθαρχος και δεν τηρεί τα μέτρα, στον επιθετικό ιό... Δηλαδή σε οτιδήποτε άλλο εκτός από την κυβερνητική - κρατική ευθύνη για την ανάπτυξη ενός δημόσιου συστήματος Υγείας που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις «τρέχουσες» και στις «έκτακτες» ανάγκες του λαού. Να έχει επαρκείς και πάντα διαθέσιμες υποδομές και προσωπικό για να εφαρμόζονται με μαζικό τρόπο όλα τα μέτρα πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης, πράγμα κρίσιμο σε περιπτώσεις λοιμωδών νόσων και επιδημιών.

Ο ένοχος είναι η πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, η ανάπτυξη με κριτήριο το κέρδος

Στην πραγματικότητα, δεν είναι τα «όρια του δημόσιου συστήματος Υγείας» η αιτία της μεγάλης αδυναμίας να ανταποκριθεί στις ανάγκες όλων των ασθενών και όλων των ασθενειών, αλλά τα όρια που θέτει η πολιτική στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων. Πολιτική που περιορίζει όλο και περισσότερο - συγκρίνοντας με τις σημερινές δυνατότητες της επιστήμης, των επιστημόνων και της τεχνολογίας - ό,τι έχει σχέση με τις κοινωνικές - λαϊκές ανάγκες. Διότι η προστασία και η αποκατάσταση της υγείας των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων, στο πλαίσιο της ανάπτυξης που έχει ως κριτήριο το κέρδος, αποτελεί «κόστος» που συνεχώς συμπιέζεται, προκειμένου η εργατική δύναμη να είναι πιο φτηνή για το κεφάλαιο και το κράτος του. Γι' αυτό οι παροχές και το σύστημα Υγείας είναι τόσες και σε τέτοια έκταση, που να μην παραβαίνουν αυτόν τον κανόνα της καπιταλιστικής οικονομίας.

Συνεπώς, η πάλη για την άμβλυνση των προβλημάτων - όσο αυτό είναι δυνατό στις σημερινές συνθήκες - θα έχει κάποιο αποτέλεσμα όταν εντάσσεται στο δρόμο αμφισβήτησης και κατάργησης της βασικής αιτίας που γεννάει και αναπαράγει τα λαϊκά προβλήματα.

Γι' αυτό όλες οι αστικές κυβερνήσεις που διαχειρίστηκαν αυτήν την ανάπτυξη «φρόντισαν» όλα τα προηγούμενα χρόνια να καταργήσουν 10.000 κρεβάτια στα δημόσια νοσοκομεία, να κλείσουν νοσοκομεία όπως το «Λοιμωδών», να κλείσουν δημόσιες μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, να περιορίζουν δραστικά τον αριθμό των εργαζόμενων υγειονομικών, να είναι μικρός ο αριθμός και απαρχαιωμένος ο εξοπλισμός τους, να υπάρχουν κλίνες ΜΕΘ μόλις στο 1/3 των αναγκών σύμφωνα με τις ελάχιστες παραδεκτές προδιαγραφές.

Σε αυτήν την ανάπτυξη οφείλεται η ανετοιμότητα του συστήματος Υγείας να ανταποκριθεί τόσο στις τρέχουσες όσο και στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας.

Επαναλαμβάνεται το «φαινόμενο», αντί το σύστημα Υγείας να προσαρμόζεται στις λαϊκές ανάγκες, να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Να στριμώχνονται οι λαϊκές ανάγκες στα όρια του ανεπαρκέστατου και εμπορευματοποιημένου δημόσιου συστήματος Υγείας. Να οδεύουμε ολοταχώς στη μετατροπή του συστήματος Υγείας σε σύστημα «μιας νόσου».

Αντί να επιτάξουν τον ιδιωτικό τομέα, αυξάνουν την πελατεία και τα κέρδη του

Ηδη αφαιρούνται κλίνες ΜΕΘ από τις άλλες ανάγκες για να νοσηλεύσουν ασθενείς με Covid-19. Αδειάζουν ΜΕΘ με μεταφορά των ασθενών στον ιδιωτικό τομέα, με διπλασιασμό των νοσηλίων, προκειμένου να βρεθούν κλίνες για τις ανάγκες της πανδημίας. Αφαιρούνται απλές κλίνες, τμήματα και κλινικές νοσοκομείων για τη νοσηλεία ασθενών από την πανδημία με μεταφορά και του αντίστοιχου προσωπικού.

Στην ουσία, όλο το προηγούμενο διάστημα δεν προστέθηκε τίποτα σε υποδομές και προσωπικό στα δημόσια νοσοκομεία. Η ενίσχυσή τους για τις ανάγκες της πανδημίας συνοδεύεται με την αποδυνάμωση έως και κατάργηση της εξυπηρέτησης των άλλων αναγκών για την υγεία του λαού, οι οποίες ασφαλώς δεν καταργούνται.

Ενώ οι ανάγκες των ασθενών πολλαπλασιάζονται, η κυβέρνηση δεν επιστρατεύει - χωρίς καμία αποζημίωση - υποδομές (ΜΕΘ - εργαστήρια - κλινικές) του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα και δεν τις θέτει σε ένα ενιαίο κρατικό σχέδιο.

Αντίθετα, όπως προβλέπει και η ΚΥΑ της περασμένης Πέμπτης, ο ιδιωτικός επιχειρηματικός τομέας αξιοποιεί τα χάλια του δημόσιου τομέα για να αυξάνει την πελατεία και τα κέρδη του.

Με διπλασιασμό της τιμής του νοσηλίου, που θα τσεπώνουν οι επιχειρηματίες της Υγείας για τους ασθενείς που θα τους στέλνουν τα δημόσια νοσοκομεία, με απαλλαγή τους από τις «υποχρεωτικές εκπτώσεις», με δικαίωμα να ανοίγουν επιπλέον κλίνες ΜΕΘ χωρίς έλεγχο των προδιαγραφών.

Μάλιστα, ενώ η κυβέρνηση δίνει στους επιχειρηματίες «γην και ύδωρ», η ΚΥΑ προβλέπει το δικαίωμα των επιχειρηματιών να δέχονται αυτούς τους ασθενείς αν το θέλουν, κρίνοντας βεβαίως όχι με βάση τις ανάγκες, αλλά κατά πόσο τους «συμφέρει»! Ο ιδιωτικός επιχειρηματικός τομέας αποτελεί «ξένο σώμα», ακόμα και στις σημερινές έκτακτες συνθήκες. Αυτό που κάνει καλά είναι να τις αξιοποιεί στο βαθμό που έχει να κερδίσει. Είναι έξω από κάθε σχεδιασμό σε συνθήκες «πολέμου», που όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις απαιτείται να αξιοποιούνται με ένα κεντρικό επιτελικό σχέδιο.

Ολες οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου έχουν βάλει το «χεράκι» τους

Ολα τα κόμματα που «πέρασαν» από την κυβερνητική εξουσία έβαλαν το «χεράκι τους» για τα παραπάνω. Ανεξάρτητα αν την περίοδο που αναλάμβαναν το ρόλο της «αντιπολίτευσης» θυμόντουσαν και πρόβαλλαν ορισμένα προβλήματα.

Π.χ. τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ «θυμήθηκε» τις ελλείψεις σε προσωπικό, τα προβλήματα ανάπτυξης και στελέχωσης της δημόσιας ΠΦΥ, τις ελλείψεις σε ΜΕΘ, τις Συμπράξεις του Δημόσιου με τον Ιδιωτικό Τομέα που προωθεί η ΝΔ. Πρωτοστάτησε όμως, μαζί με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, να εφαρμοστεί το κριτήριο της «πληρότητας» των νοσοκομείων σε ασθενείς, που οδήγησε στο μαζικό κλείσιμο κρεβατιών στα δημόσια νοσοκομεία.

«Παρέλαβε» από τη ΝΔ τις κλειστές και αποψιλωμένες δημόσιες μονάδες ΠΦΥ, που δεν τις άνοιξε ποτέ, ούτε στελέχωσε υποτυπωδώς αυτές που απέμειναν.

Τώρα «γκρινιάζει» για τις κλίνες ΜΕΘ που είναι στα όριά τους, όμως ούτε κουβέντα για τη συμβολή του να «παραδώσει» αυτόν τον ανεπαρκή αριθμό και αυτήν την υποστελέχωση ενός τέτοιου κρίσιμου τομέα.

Κάνει κριτική για την εμπλοκή των ιδιωτών στις δημόσιες μονάδες Υγείας που προωθεί η ΝΔ, όχι από τη σκοπιά της αντίθεσής του στην επιχειρηματική δράση στην Υγεία, αλλά στην αυτοτελή λειτουργία του δημόσιου τομέα με τα κριτήρια της «αγοράς», της εμπορευματοποίησης των εργασιών του.

Ενισχύουμε τη μάχη σήμερα, έχοντας την προοπτική του «αύριο»

Η δικαιολογημένη ανησυχία του λαού πρέπει τώρα να μετατραπεί σε κόκκινο συναγερμό πριν να είναι αργά. Με οργάνωση της πάλης που θα διεκδικεί τώρα, άμεσα:

-- Να προσληφθούν μαζικά υγειονομικοί στα δημόσια νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας.

-- Να ανοίξουν όλες οι μονάδες Υγείας που έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια, να ανοίξουν νέα κρεβάτια στις δημόσιες ΜΕΘ.

-- Να γίνονται μαζικά, επαναλαμβανόμενα και δωρεάν τεστ σύμφωνα με τις επιστημονικές ενδείξεις.

-- Να επιταχτούν εργαστήρια, κρεβάτια απλά και ΜΕΘ του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα της Υγείας και να ενταχθούν στον κρατικό σχεδιασμό.

-- Τώρα να παρθούν μέτρα με την επίταξη ξενοδοχείων, την αξιοποίηση κατάλληλων υποδομών του κράτους και των δήμων, για την αξιοπρεπή στέγαση, σίτιση και περίθαλψη όλων των μεταναστών χωρίς εξαιρέσεις και των αστέγων, ιδιαίτερα των αστικών κέντρων.

Ο λαός, με την υπεύθυνη στάση του και με τα μέτρα προστασίας που τήρησε, έδωσε χρονικό περιθώριο στην κυβέρνηση να πάρει τα απαιτούμενα μέτρα ενίσχυσης του δημόσιου συστήματος Υγείας. Αντί αυτού, η κυβέρνηση, σε πλήρη συμφωνία με τα άλλα κόμματα της «ανταγωνιστικότητας» και της «επιχειρηματικότητας», έπαιξε στον τζόγο των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων ό,τι ο λαός κατέκτησε.

Καμία εμπιστοσύνη σε όλους αυτούς. Εμπιστοσύνη στη δύναμη του λαϊκού κινήματος για τη διεκδίκηση λύσεων, να αντιμετωπιστεί η πανδημία του κορονοϊού, αλλά και η πανδημία της αντιλαϊκής πολιτικής που αφήνει εκτεθειμένο τον λαό, που εμποδίζει να αξιοποιούνται οι τεράστιες δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας για την υγεία και τη ζωή του.

Η μάχη πρέπει να δοθεί τώρα, πιο οργανωμένα, πιο μαζικά, έχοντας την προοπτική του «αύριο». Η δράση μας το προηγούμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι επέδρασε θετικά σε ένα ευρύτερο τμήμα των εργαζομένων, των επιστημόνων. Οι θέσεις του Κόμματος, η συνέπεια στην τήρηση των μέτρων προστασίας και η δράση είναι βέβαιο ότι μπορούν να τροφοδοτήσουν θετικό προβληματισμό, να πολλαπλασιαστεί η συμπόρευση με το ΚΚΕ.

Να κερδηθούν λαϊκές δυνάμεις, υγειονομικοί, επιστήμονες, ιδιαίτερα από τη νέα γενιά, με τον μόνο ρεαλιστικό δρόμο υπέρ του λαού. Με την προοπτική μιας άλλης οργάνωσης της κοινωνίας και της οικονομίας, που η ανάπτυξή της θα καθορίζεται με αποκλειστικό γνώμονα τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και στην Υγεία. Που θα μπορεί σχεδιασμένα να εκπαιδεύει, να κατανέμει το επιστημονικό και άλλο προσωπικό, να εξασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό επάρκεια σε τεχνολογικά μέσα, υγειονομικό υλικό και φάρμακα με το λαϊκό σύστημα Παιδείας, έρευνας και βιομηχανικής παραγωγής. Με ένα σύστημα που η εργατική τάξη με τους συμμάχους της θα διευθύνουν και θα ελέγχουν την ανάπτυξη έχοντας στην κοινωνική τους ιδιοκτησία τα κλειδιά της οικονομίας και τον πλούτο που παράγουν.


Του
Γιώργου ΝΑΝΟΥ*
*Ο Γιώργος Νάνος είναι υπεύθυνος του Τμήματος Υγείας - Πρόνοιας της ΚΕ του ΚΚΕ και μέλος της ΚΕΟΕ

26 Σεπ 2020

“Όποιος είναι στην κατάληψη, θα πρέπει να περάσει αυτόφωρο” – Αστυνομικοί τρομοκρατούν τους μαθητές στην Καβάλα

 

Μπορεί η ΕΛ.ΑΣ. να μην έκρινε σκόπιμο να παρέμβει για να διαλύσει τη ρατσιστική σύναξη στα Καμένα Βούρλα, μπορεί να αφήνει τους “αγανακτισμένους γονείς” να δρουν ανενόχλητοι και να τραμπουκίζουν ενάντια στα παιδιά, ξέρει καλά όμως ποιες είναι οι προτεραιότητές της και φρόντισε να το αποδείξει στην Καβάλα, όπου δυνάμεις της αστυνομίας τρομοκρατούσαν ανοιχτά μαθητές με αυτόφωρο για τους ίδιους μια τους γονείς τους, προκειμένου να τους αποτρέψουν από το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε κατάληψη.

“Όποιος είναι στην κατάληψη θα πρέπει να περάσει τη διαδικασία του αυτοφώρου. Εσείς κάνετε κατάληψη; Είστε υπερήφανοι για τα αιτήματα σας; Άρα θα πρέπει να δώσετε τα ονόματα σας. Θα πάτε εσείς κατηγορούμενοι. Ποιοι άλλοι θα πάνε; Οι γονείς σας. Με τη διαδικασία του αυτοφώρου. Δηλαδή θα πρέπει να πάμε από τα σπίτια σας να πάρουμε και τους γονείς σας”.

Είναι μερικά από όσα ακούγονται στο βίντεο που έφερε στη δημοσιότητα, για τους δικούς του λόγους, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, με τους αστυνομικούς να “νουθετούν” τους μαθητές “για το καλό τους” και για να μη λερωθεί το μητρώο τους γιατί “όλα μαθαίνονται”.

Κατά τα άλλα, κάποιοι κόπτονται για τις δημοκρατικές διαδικασίες των μαθητών και αν λαμβάνονται σωστά οι αποφάσεις, δεν έχουν όμως κανένα πρόβλημα με τις ασφαλίτικες μεθόδους τρομοκράτησης μικρών παιδιών και τις θεωρούν προφανώς κομμάτι της… Δημοκρατίας τους.

Οι καταλήψεις στα σχολεία και η προβοκατόρικη διαστρέβλωσή τους

 

Δεύτερη βδομάδα λειτουργίας των σχολείων με τους μαθητές να δίνουν αγωνιστική απάντηση απέναντι στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα σχολεία, με κατά τόπους κινητοποιήσεις σε Δήμους και γειτονιές, καταλήψεις και αποχές, προκειμένου να εκφραστεί ακόμα πιο δυνατά η απαίτηση για: Όριο 15 μαθητές ανά τμήμα, άμεσες προσλήψεις καθηγητών, μόνιμο προσωπικό καθαριότητας, κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, όχι κάμερες στα σχολεία.

Αναφορικά με τις τεράστιες ελλείψεις σε βοηθητικό και σε εκπαιδευτικό προσωπικό η «κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα, και δεδομένου των συνθηκών, δεν εισήγαγε κανένα ουσιαστικό μέτρο που να διασφαλίζει την υγεία των μαθητών, των εκπαιδευτικών και τις οικογένειές τους, προσπαθώντας να μας πείσει ότι η μόνη λύση που υπάρχει είναι η ατομική ευθύνη.

Επικρατεί ανησυχία και ανασφάλεια σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα σχολεία αποδεικνύοντας ότι η πολιτική της κυβέρνησης, που στριμώχνει τα παιδιά αυξάνοντας τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα,  πολιτική που δε διαθέτει ένα ευρώ για την Παιδεία (όπως και για την υγεία), θα οδηγήσει πολύ γρήγορα σε γενικό κλείσιμο των σχολείων.

Οι μαθητές βρίσκονται δικαιολογημένα σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις γιατί ζουν από πρώτο χέρι την έλλειψη εκπαιδευτικών, τα ακατάλληλα σχολικά κτίρια που καλούνται να κάνουν μάθημα, την έλλειψη καθαριότητας σε περίοδο πανδημίας στα σχολεία, το συνωστισμό στις σχολικές αίθουσες, τα 2ωρα χωρίς διάλειμμα με τις μάσκες αερόστατα που μοίρασε η κυβέρνηση.

Καταλήψεις έχουμε και σε σχολεία της Ηλιούπολης, με τους μαθητές να προβάλουν και τα δικά τους αιτήματα. Τα παραθέτουμε όπως ακριβώς μας το έδωσαν.

Τα Αιτήματα από την Κατάληψη του 1ου ΕΠΑΛ

Η κατάληψη γίνεται από όλους τους μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Ηλιούπολης οι οποίοι ψήφισαν υπέρ. Οι λόγοι για τους οποίους πραγματοποιείτε η κατάληψη είναι οι εξής:

  1. Ο αριθμός των μαθητών ξεπερνάει τον αριθμό των 25 ατόμων το οποίο αυτή την εποχή με τον covid-19 είναι επικίνδυνος.
  2. Δεν υπάρχει κυλικείο στο σχολείο.
  3. Η χρήση μάσκας εφόσον είναι υποχρεωτική πρέπει το γραφείο των καθηγητών να παρέχει πάντα μάσκα σε όποιον μαθητή δεν έχει.
  4. Στα παιδιά τα οποία έχουν αναπνευστικά προβλήματα στο σχολείο (π.χ. άσθμα) πρέπει να υπάρχει διαφορετική μεταχείριση στη χρήση μάσκας.

Τα Αιτήματα από την Κατάληψη του 2ου Λυκείου

1) Η απόδοση των μαθητών πέφτει με τα συνεχόμενα δίωρα μαθήματα χωρίς τα διαλείμματα ανά ώρα. Οι μαθητές ζητούν διαλείμματα ανά ώρα, σε διαφορετικό προαύλιο η Α΄ τάξη, η Β΄ τάξη και η Γ΄ τάξη για να μην υπάρχει συγχρωτισμός.

2) Αλλαγή προγράμματος καθώς οι μαθητές καλούνται να παρακολουθήσουν δίωρο μάθημα μετά από γυμναστική σε τάξεις, που δεν αερίζονται σωστά, με μάσκες, ιδρωμένοι και χωρίς ενδιάμεσα διαλείμματα.

3) Δεν υπάρχει σταθερό πρόγραμμα και πρέπει να έρθουν καθηγητές που λείπουν, καθώς η ύλη θα μείνει πίσω και σε περίπτωση locked down θα υπάρχει μεγάλη δυσκολία κατανόησης των μαθημάτων από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

4) Ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα για τις τεράστιες μάσκες που δεν εφαρμόζουν σε κανένα μαθητή. Το κράτος θα έπρεπε να εξασφαλίζει την προστασία των παιδιών και αυτό δεν συμβαίνει, όταν μοιράζουν μια τεράστια μάσκα ανά μαθητή.

5) Υπάρχει τεράστιο θέμα με την καθαριότητα και την απολύμανση. Οι αίθουσες συνεχίζουν να είναι βρώμικες και να μην απολυμαίνονται από τις καθαρίστριες.

Θετική παρακαταθήκη στους αγώνες των μαθητών είναι ο κοινός βηματισμός με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, για τις ανάγκες που έχουν τα σχολεία.

Πριν λίγες μέρες μαθητές που βρίσκονταν σε κινητοποιήσεις και φιλοξενούνταν σε τηλεοπτικές εκπομπές απαντούσαν πως δεν δέχονται να τους συγκαταλέγει κανείς, ούτε η κυβέρνηση, ούτε μερίδα των ΜΜΕ, στους «αρνητές της μάσκας», αλλά ότι τα αιτήματά τους αφορούν το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή ολοκληρωμένα μέτρα για την προστασία από τον κορονοϊό, 15 μαθητές ανά τάξη, προσλήψεις εκπαιδευτικών και προσωπικού καθαριότητας, άνοιγμα δημόσιων χώρων για να λειτουργήσουν ως αίθουσες διδασκαλίας κ.ά. Δεν δέχονται την υποκρισία της κυβέρνησης που με μία μάσκα – αλεξίπτωτο για 2-3 ώρες, χωρίς διάλειμμα, σε σχολεία-κλουβιά, προσπαθεί να κρύψει τις ευθύνες της!

Όμως η αλήθεια δεν κρύβεται. Την ώρα που η Κυβέρνηση διακηρύττει ότι το ταμείο είναι μείον για τα σχολεία, επιδοτεί με 72 δις τους επιχειρηματικούς ομίλους.   Ταυτόχρονα προχωρά στην αγορά 16 μαχητικών αεροσκαφών “Rafale” με κόστος που προσεγγίζει τα 4 δισ. Ευρώ, ποσό που όπως σημειώνουν οι μαθητές θα μπορούσε να καλύψει 30.000 θέσεις εκπαιδευτικών για 10 χρόνια.

Η κυβέρνηση παρουσιάζοντας τους μαθητές που κινητοποιούνται ως «αρνητές της μάσκας», προσπαθεί να τσουβαλιάσει την πλειοψηφία των μαθητών με υπαρκτές, περιθωριακές φωνές που απομονώνονται από τη μαθητική κοινότητα, επιχειρεί να συκοφαντήσει και να ποινικοποιήσει τις μαθητικές κινητοποιήσεις.

Έτσι τα «παπαγαλάκια» των αστικών μέσων ενημέρωσης έχουν ξεκινήσει μια τεράστια φάμπρικα διαστρέβλωσης και συκοφάντησης του αγώνα των μαθητών. Έτσι κάθε είδους ΜΜΕ στήνει προβοκατόρικες ειδήσεις, παρουσιάζοντας τους μαθητές ως «αρνητές μάσκας», ως γραφικούς τύπους με σκοταδιστικές και συνωμοσιολογικές απόψεις, επιβεβαιώνοντας ότι οι τελευταίοι αποτελούν βολικό αντίπαλο για την κυβέρνηση και χρησιμοποιούνται συστηματικά ως άλλοθι για τη συκοφάντηση όποιου αγωνίζεται και διεκδικεί.

Σε αυτή την προσπάθεια της κυβέρνησης, προσφέρουν και οι εισαγγελικές αρχές με τα απειλητικά μηνύματα που στέλνουν στις οικογένειες των μαθητών που αγωνίζονται, με την υπόδειξη μάλιστα τα παιδιά τους «να συμμορφωθούν άμεσα» γιατί υπάρχει εισαγγελική εντολή να ανοίξουν τα σχολεία. Στην ίδια ρότα και κάποιες Δημοτικές Αρχές, όπως του Δήμου Π. Φαλήρου (δείτε την ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης Π. Φαλήρου) και Διευθυντές Σχολείων που απειλούν γονείς και μαθητές όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες. Πρόκειται για ένα ακόμα κρούσμα αυταρχισμού, προκειμένου οι μαθητές να πάψουν να διεκδικούν. 

Πολύτιμες υπηρεσίες στην κυβέρνηση και τα «παπαγαλάκια» της φαίνεται ότι έρχεται να προσφέρει και η Αυγή, το ΜΜΕ του ΣΥΡΙΖΑ, που τόσο στα έντυπα φύλλα της όσο και στην ιστοσελίδα της, η μοναδική αναφορά που κάνει στις μαθητικές κινητοποιήσεις είναι για να τις τσουβαλιάσει με τους «αρνητές της μάσκας», με τίτλους όπως «Επιμένουν οι αρνητές της μάσκας με “κορονοκαταλήψεις”» και υπότιτλο «εντείνονται οι αντιδράσεις για τη χρήση μάσκας στα σχολεία».

Το θράσος των ΜΜΕ έχει χτυπήσει κόκκινο, αφού δεν διστάζουν να στολίσουν το ρεπορτάζ με τίτλους και σχόλια όπως: «Καταλήψεις σε σχολεία για τις μάσκες», «Αρνούνται να τις φορέσουν οι μαθητές», κ.ά. Την ίδια στιγμή, το ίδιο το ρεπορτάζ τούς διαψεύδει.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση μαθητή σε μέσο ενημέρωσης: «… θα ήθελα να αναφέρω μια παραποίηση του αιτήματος της κατάληψης (…). Αίτημα μας δεν ήταν η άρνηση στη χρήση μάσκας αλλά η δημιουργία ευνοϊκότερων συνθηκών στο σχολείο με σκοπό την προστασία μας. Θεωρούμε ότι η μάσκα δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα αν δεν υπάρχουν κατάλληλες δομές και μέτρα» και εξήγησε ότι οι μαθητές μέσα στις τάξεις νιώθουν «μεγάλη δυσφορία διότι δεν υπάρχει καλός αερισμός, είμαστε πολλά άτομα (…) πάνω από 20 σε κάθε τάξη». Ανάλογη δήλωση έκανε συμμαθητής του και σε άλλα μέσα ενημέρωσης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Η κυβέρνηση είπε ότι θέλει να προστατεύσει την υγεία μας, ενώ μας στοιβάζει σε αίθουσες 25 ατόμων. Εμείς επιδιώκουμε να είμαστε σε αίθουσες 15 ατόμων για να αποφεύγεται ο συνωστισμός. (…) Δεν είμαστε αντίθετοι στη χρήση της μάσκας, να τονιστεί αυτό, αλλά θέλουμε να υπάρξει και κάποια πρόβλεψη για κάποιες ομάδες που έχουν αναπνευστικά προβλήματα».

Τα βασικά αιτήματα των μαθητών που αγωνίζονται για τις συνθήκες στα σχολεία είναι:

– Να έχουν τον απαραίτητο αριθμό εκπαιδευτικών, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη αναλογία μαθητών ανά τάξη.

– Να μην εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων.

– Τα μαθήματα να γίνονται σε μεγαλύτερες αίθουσες, με μεγαλύτερα προαύλια και επαρκή καθαριότητα.

– Καμία σκέψη για εγκατάσταση καμερών στα σχολεία.

– Να εξασφαλίζονται τα αναγκαία διαλείμματα.

Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ διαπομπεύουν την ιστορία….

 


 


Η Περιφέρεια Κρήτης έχει, ως γνωστό, επιλύσει όλα τα προβλήματα του νησιού σε αυτό το δίσεκτο έτος 2020. Ως εκ τούτου, μάλλον για να μην πλήξει, αποφάσισε να τροποποιήσει την ιστορία. Και μάλιστα, όχι την οποιαδήποτε ιστορία. Για εκείνη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου μιλούμε.

Σύμφωνα λοιπόν με κατά πλειοψηφία (μειοψήφησε, ποιος άλλος, η παράταξη του ΚΚΕ) απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, μετά από εισήγηση της πλειοψηφίας των ΚΙΝΑΛ-ΣΥΡΙΖΑ, αποφασίστηκε ότι ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωσε στην Κρήτη. Μετά από αυτήν την συνταρακτική ανακάλυψη η 10η Μαΐου –νέα ημερομηνία λήξης του πολέμου — αποφασίστηκε να εορτάζεται επίσημα στην Κρήτη ως Ημέρα της Ευρωπαϊκής Ειρήνης!

Η νέα επέτειος επισημοποιήθηκε, μάλλον πρόσθεσε μια επιπλέον εορταστική αργία και μάλλον θα οδηγήσει σε φιέστες όπου, υποθέτουμε, θα προσκληθούν οι εκπρόσωποι των νικητριών δυνάμεων του πολέμου – ίσως και οι Γερμανοί, οι οποίοι πρωταγωνιστούν σε καινοτόμες ανακαλύψεις περί της ιστορίας της δεκαετίας του σαράντα.

Για να ανεύρουμε μια περίπου λογική εξήγηση των παραπάνω θα χρειαστεί μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία της εποχής. Η ναζιστική Γερμανία συνθηκολόγησε «άνευ όρων» στις 9 Μαΐου 1945. Η συνθηκολόγηση βρήκε γερμανικά στρατεύματα αποκλεισμένα σε ζώνες ή σε θύλακες που είχαν αφεθεί πίσω όταν υποχώρησαν οι γερμανικές στρατιές. Μερικοί από αυτούς τους θύλακες είχαν απομείνει και στην Ελλάδα: στην περιοχή των Χανίων, στην Μήλο, τη Ρόδο και σε μερικά νησιά των Δωδεκανήσων. Εφόσον ο πόλεμος είχε τελειώσει τα στρατεύματα αυτά έπρεπε να αφοπλιστούν και οι στρατιωτικοί που τα συγκροτούσαν να κλειστούν σε στρατόπεδα αιχμαλώτων. Δεν έγινε παντού έτσι.

Στη πιο διάσημη αυτών των περιπτώσεων, στην Νορβηγία, οι 400.000 Γερμανοί στρατιώτες παραδόθηκαν μεν, κλήθηκαν να παραμείνουν στην θέση τους δε – ένοπλοι — υπό συμμαχική διοίκηση ώστε να αναλάβουν την καταστολή και την σύλληψη των Γερμανών ή των Νορβηγών ναζί!  Με τον τρόπο αυτό θα εμπόδιζαν την νορβηγική Αντίσταση να «κάνει ό, τι θέλει» αλλά και θα εμπόδιζαν τυχόν προέλαση του Κόκκινου Στρατού στην Νορβηγία. Εξυπακούεται ότι κάτω από το περίεργο αυτό καθεστώς η Νορβηγία έγινε το παράθυρο προς τη σωτηρία πολλών ναζί Γερμανών και Ευρωπαίων (ο Λεόν Ντεγκρέλ ανάμεσά τους).

Πολύ μακριά από εκεί, στις ακτές της Γαλλίας, στον θύλακα της Λα Ροσέλ τα γερμανικά στρατεύματα κλήθηκαν να παραμείνουν στις θέσεις τους — υπό συμμαχική διοίκηση — για να αποτρέψουν την κατάληψη της πόλης — και των διακοσίων πυροβόλων που βρίσκονταν στα οχυρά τους — από μονάδες του γαλλικού στρατού που προέρχονταν από την Αντίσταση με την υποψία ότι υπήρχαν κομμουνιστές στις γραμμές τους. Μόλις βρέθηκαν αποικιακά στρατεύματα (Ζουάβοι) άρχισε ο αφοπλισμός των Γερμανών και η απελευθέρωση της πόλης.

Οι συμφωνίες αυτής της μορφής πήραν τεράστιες διαστάσεις στην Ασία μετά την συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας. Μεγάλα τμήματα του ιαπωνικού αυτοκρατορικού στρατού πέρασαν κάτω από συμμαχική διοίκηση μετά την παράδοσή τους και ανέλαβαν την καταπολέμηση των κομμουνιστών και των πατριωτών ανταρτών στην Ινδονησία, την Ινδοκίνα και τις Φιλιππίνες. Προς τιμή τους ένα μεγάλο ποσοστό των Ιαπώνων πολεμιστών πέρασε με την πλευρά των απελευθερωτικών δυνάμεων πολεμώντας ως το 1947 ενάντια στους χθεσινούς συμπολεμιστές τους και στους αποικιοκράτες που επέστρεφαν. Στις επίσημες ιστορίες θα βρείτε πολύ λίγα για τους αγώνες αυτούς.

Η συμφωνία της «Βίλλας Αριάδνη» στο Ηράκλειο στις 10 Μαΐου 1945 είχε τον ίδιο χαρακτήρα. Τα γερμανικά στρατεύματα της Κρήτης παραδόθηκαν στους Βρετανούς (οι Έλληνες αξιωματικοί ήταν μάλλον διακοσμητικοί) αλλά με βάση τους όρους της συμφωνίας πέρασαν κάτω από συμμαχική (Βρετανική) διοίκηση και διατήρησαν τις θέσεις και τα όπλα τους μέχρι τον Ιούλιο του 1945. Η αποστολή τους ήταν να εμποδίσουν τυχόν κινήσεις του ΕΛΑΣ (ο ΕΛΑΣ της Κρήτης είχε εξαιρεθεί από την Συμφωνία της Βάρκιζας καθώς κρατούσε το μέτωπο με τους Γερμανούς στα Χανιά), και την τυχόν διαρροή του οπλισμού τους στον λαό της Κρήτης. Οι ακροδεξιοί τρομοκράτες είχαν αρχίσει την φονική τους δράση στην Κρήτη (Αποκόρωνας, Ρέθυμνο, Κοξαρέ, ύπαιθρος Ηρακλείου) και υπήρχαν στους Βρετανούς ανησυχίες μήπως τα όπλα των Γερμανών δώσουν δυνατότητες στον λαό να αντισταθεί.

Λογικά μιλώντας ουδείς πόλεμος ολοκληρώθηκε στις 10 Μαΐου 1945 στο Ηράκλειο. Αντίθετα μόλις ξεκινούσε ένας νέος — πάλι ενάντια στον λαό της Κρήτης όπως στα 1941. Και οι Γερμανοί, με τη συμφωνία της «Βίλλας Αριάδνη» κλήθηκαν να συνεισφέρουν σε αυτόν παρατείνοντας την κατοχή τους στο νησί της Κρήτης για μερικές ακόμα εβδομάδες. Ήταν η τελευταία τους προσφορά στην ελληνική άρχουσα τάξη και στους αποικιοκράτες Βρετανούς.

Η Περιφέρεια Κρήτης αποφάσισε κάτι το απίστευτο. Να εορτάζεται ως τοπική εθνική εορτή η παράταση της γερμανικής παρουσίας και Κατοχής στην Κρήτη για δύο ακόμα μήνες. Θα μπορούσε να πρόκειται για άγνοια. Στο ΚΙΝΑΛ και στο ΣΥΡΙΖΑ θυμούνται την ιστορία του λαού μας μόνο όταν θέλουν να την διαπομπεύσουν. Εξάλλου ο στόχος είναι ένας, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση τον διατύπωσε. Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν υπήρχε Κόκκινος Στρατός, δεν υπήρχε Σοβιετική Ένωση, δεν υπήρχε Αντίσταση, δεν υπήρχαν κομμουνιστές. Στον βωμό αυτού του στόχου κάθε αθλιότητα — όσο γελοία και αν είναι — επιτρέπεται.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ*



Κατά 845 δις δολάρια πλουσιότεροι μέσα στην πανδημία οι μεγιστάνες των ΗΠΑ

 

Η κρίση είναι ευκαιρία για δισεκατομμυριούχους, όπως ήδη είχε διαφανεί από τους πρώτους μήνες της πανδημίας, όταν κροίσοι όπως ο Jeff Bezos της Amazon και ο Mark Zuckerberg της Facebook είδαν τα κέρδη τους να εκτοξεύονται. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται όσο προχωρά η υγειονομική κρίση, που παίρνει όλο και πιο πολύ τα χαρακτηριστικά καπιταλιστικής κρίσης, η οποία εξάλλου είχε ήδη αρχίσει να προδιαγράφεται πριν τον κορονοϊό και εμφανίστηκε με πολλή μεγάλη επιτάχυνση μετά την εξάπλωση της ασθένειας και την επιβολή των μέτρων περιορισμού της διάδοσής του.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνών Πολιτικής, μεταξύ 18 Μαρτίου και 15 Σεπτέμβρη, οι 643 πλουσιότεροι Αμερικανοί ενίσχυσαν τον θησαυροφυλάκιό τους με επιπλέον 845 δις δολάρια, αυξάνοντας το συνολικό αθροιστικό τους πλούτο κατά 29%. Όλα αυτά την ώρα που εκατομμύρια Αμερικανοί κερδίζουν λιγότερα από ό,τι πριν την έναρξη της κρίσης, ενώ ένας μεγάλος αριθμός μικρών επιχειρήσεων που έκλεισαν στη διάρκεια του λοκντάουν είναι πιθανόν να μην ξανανοίξουν ποτέ.

Ανάμεσα στους κερδισμένους, που συσσώρευσαν 3,8 τρις δολάρια σε έξι μήνες, από 2,95 τρις πριν την πανδημία, είναι και ο γνωστός για την αντίθεσή του στα μέτρα περιορισμού της μετάδοσης του ιού Έλον Μασκ, ο CEO της εταιρείας πληροφορικής Orange Λάρι Έλισον και ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης Μάικλ Μπλούμπεργκ.

Ο Τσάκ Κόλινς, διευθυντής του Ινστιτούτου κι ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, είπε πως “τον σόκαραν κάπως” τα νούμερα αυτά, προσθέτοντας πως η κρίση του κορονοϊού “υπερφορτίζει τις προϋπάρχουσες ανισότητες στις ΗΠΑ”.

“Πίστευα πως ίσως έξι μήνες μετά από αυτό τα πράγματα θα είχαν είχαν αλλάξει, πως όλοι θα είχαν υποστεί πλήγμα”, λέει Οο Κόλινς, προσθέτοντας πως “Η διαφορά είναι μεγάλη μεταξύ των κερδών για τους δισεκατομμυριούχους και την εκτεταμένη οικονομική δυστυχία στο έθνος μας. Δραματοποιεί κατά κάποιον τρόπο τις άνισες συνθήκες και το στοιχείο κερδοσκοπίας της συσσώρευσης πλούτου στην κορυφή”. Το επόμενο συνταρακτικό νέο θα είναι προφανώς κάτι για τις δραστηριότητες των αρκούδων στο δάσος…

ΝΕΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ Διαστρικοί παρείσακτοι


Το ουράνιο σώμα 1I/Ουμουαμούα (καλλιτεχνική απεικόνιση), το πρώτο διαστρικό αντικείμενο που παρατηρήθηκε να διασχίζει το ηλιακό σύστημα, πέρασε κοντά από τη Γη το 2017
Το ουράνιο σώμα 1I/Ουμουαμούα (καλλιτεχνική απεικόνιση), το πρώτο διαστρικό αντικείμενο που παρατηρήθηκε να διασχίζει το ηλιακό σύστημα, πέρασε κοντά από τη Γη το 2017
Στις 18 Οκτώβρη του 2017, ο αστρονόμος που χειριζόταν το τηλεσκόπιο Pan-STARRS στη Χαβάη, εντόπισε ένα άγνωστο ουράνιο σώμα με πολύ παράξενη τροχιά. Ταξίδευε τόσο γρήγορα, που ο Ηλιος δεν μπορούσε να το συγκρατήσει. Αντί να είναι κλειστή έλλειψη, η τροχιά του είχε τη μορφή καμπύλης που ονομάζεται υπερβολή, δηλαδή ανοιχτή καμπύλη που τα άκρα της δεν συνδέονται. Το σώμα αυτό περνούσε από το ηλιακό σύστημα και δεν επρόκειτο να ξαναεμφανιστεί. Αρχιζε μια νέα εποχή για την αστρονομία.

Το άγνωστο αντικείμενο ονομάστηκε αρχικά C/2017 U1 (το C από το αρχικό γράμμα της λέξης κομήτης στα αγγλικά), μετά άλλαξε σε A/2017 U1 (A από το αρχικό της λέξης αστεροειδής) και τελικά πήρε το όνομα 1I/Ουμουαμούα, καθώς αποδείχτηκε ότι ήταν το πρώτο ουράνιο σώμα που είχε παρατηρηθεί ποτέ αστρονομικά μέσα στο ηλιακό σύστημα και προερχόταν έξω απ' αυτό. Ο χαρακτηρισμός «1I» σημαίνει «πρώτο διαστρικό» (Interstellar) και το όνομα Ουμουαμούα τού το έδωσε ο αστρονόμος που το ανακάλυψε και σημαίνει στα χαβανέζικα «αγγελιοφόρος που έρχεται από μακριά και καταφτάνει πρώτος».

Υπολογίζοντας και αφαιρώντας την επιπλέον ταχύτητα που απέκτησε από τη βαρυτική έλξη του Ηλιου καθώς τον πλησίαζε, οι αστρονόμοι διαπίστωσαν ότι ο Ουμουαμούα είχε αρχική ταχύτητα ως προς το ηλιακό σύστημα 26 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο. Καμιά αλληλεπίδραση με άλλο ουράνιο σώμα του ηλιακού συστήματος δεν θα μπορούσε να του έχει δώσει τέτοια ταχύτητα. Επρεπε να προέρχεται έξω από το ηλιακό σύστημα. Ο Ουμουμούα μπορεί να περιπλανιόταν μέσα στον Γαλαξία επί εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια. Οι αστρονομικές παρατηρήσεις υποδηλώνουν ότι προήλθε από την κατεύθυνση του λαμπρού άστρου του βόρειου ημισφαιρίου, του Βέγα, στον αστερισμό της Λύρας, αν και ο Βέγας δεν βρισκόταν σε αυτήν την περιοχή του Διαστήματος, όταν με βάση την ταχύτητά του ο Ουμουαμούα βρισκόταν εκεί, πριν από 300.000 χρόνια.

Ο 2I/Μπορίσοφ, ήταν ο δεύτερος διαστρικός επισκέπτης του ηλιακού συστήματος, που εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2019
Ο 2I/Μπορίσοφ, ήταν ο δεύτερος διαστρικός επισκέπτης του ηλιακού συστήματος, που εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2019
Αν και οι αστρονόμοι θεωρούσαν ότι διαστρικά σώματα σίγουρα περνάνε μέσα από το ηλιακό σύστημα, η πιθανότητα να εντοπιστεί κάποιο απ' αυτά ήταν πολύ μικρή, όπως είχε συμπεράνει και σχετική διεξοδική ανάλυση, που είχε πραγματοποιηθεί συμπτωματικά από αστρονόμους του πανεπιστημίου της Χαβάης, μόλις ένα χρόνο νωρίτερα. Τα σώματα αυτά ήταν πολύ μικρά και αχνά, ώστε να έχουμε ελπίδες να τα ανακαλύψουμε στο σύντομο πέρασμά τους. Αλλά όσο οι αστρονόμοι ανακάλυπταν περισσότερες λεπτομέρειες για τον Ουμουαμούα, η έκπληξή τους μεγάλωνε. Ολα πάνω του, από το σχήμα και το μέγεθος, έως την έλλειψη χαρακτηριστικών που εκδηλώνουν οι κομήτες, ήταν αντίθετα με τις προσδοκίες τους. Αν αυτός ήταν ένας τυπικός επισκέπτης από τις εσχατιές του Γαλαξία, τότε είχαμε πολλά να μάθουμε.

Απρόσμενα χαρακτηριστικά

Παρατηρήσεις από διάφορα αστεροσκοπεία σε όλο τον κόσμο έδειξαν ότι ο Ουμουαμούα δεν είχε ουρά, ούτε κόμη, όπως σχηματίζουν οι κομήτες όταν περνούν κοντά από τον Ηλιο, καθώς εξαχνώνεται ο πάγος που περιέχουν, παρασύροντας και αρκετή σκόνη. Εμοιαζε περισσότερο με αστεροειδή. Παρ' όλ' αυτά, με δεδομένο ότι προερχόταν από τον διαστρικό χώρο, όπου η θερμοκρασία είναι μόλις μερικούς βαθμούς πάνω από το απόλυτο μηδέν, η απουσία οποιουδήποτε ίχνους εξάχνωσης πάγου ήταν εντελώς απρόσμενη.

Το σχήμα του ήταν από τα πιο παράξενα που είχαν δει οι αστρονόμοι. Καταγράφοντας τη μέση φωτεινότητά του και χρησιμοποιώντας τη συνήθη ανακλαστικότητα των αστεροειδών, με βάση την απόστασή του έπρεπε να έχει διάμετρο γύρω στα 100 μέτρα, δηλαδή αρκετά μικρός συγκριτικά με όλους τους γνωστούς αστεροειδείς. Αν βρισκόταν στη ζώνη των αστεροειδών, όπου περιφέρονται οι περισσότεροι αστεροειδείς του ηλιακού μας συστήματος, δεν θα τον είχαμε εντοπίσει ποτέ. Ευτυχώς, όμως, πέρασε μόλις 60 εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από τη Γη (το 40% της απόστασης Γης - Ηλιου).

Παρατηρώντας την περιστροφή των αστεροειδών, που συνήθως μοιάζουν με πατάτες που έχουν εξογκώματα, οι αστρονόμοι διαπιστώνουν μια μεταβολή της φωτεινότητάς τους κατά 10% - 20%. Αντίθετα, ο Ουμουαμούα άλλαζε φωτεινότητα κατά την περιστροφή γύρω από τον άξονά του, κατά 1.000%! Αυτό σημαίνει ότι το σχήμα του πρέπει να είναι εξαιρετικά επίμηκες, σχεδόν σαν βελόνα και άλλοτε επιδείκνυε προς τη Γη μια μακριά και φωτεινή επιφάνεια και άλλοτε μια πολύ στενή άκρη. Η ομοιότητα του Ουμουαμούα με πύραυλο - για παράδειγμα ο πύραυλος «Κρόνος 5» των αποστολών στη Σελήνη («Απόλλων») είχε μήκος 110 μέτρα και διάμετρο 10 μέτρα - ήταν δύσκολο να μην παρατηρηθεί. Υπολείμματα πυραύλων από το πρόγραμμα «Απόλλων» έχουν εντοπιστεί και άλλες φορές από τους αστρονόμους, αλλά η τροχιά του Ουμουαμούα δεν ταίριαζε καθόλου με πύραυλο από τη δεκαετία του 1960. Μπορούσε ίσως να είναι ένας πύραυλος από κάποιον άλλο πολιτισμό; Οσο απίθανο κι αν ήταν αυτό το ενδεχόμενο, οι επιστήμονες δεν μπορούσαν να το απορρίψουν μονομιάς.

«Πύραυλος»

Ενώ οι αστρονόμοι προσπαθούσαν να απαντήσουν στο αίνιγμα, παρατηρήσεις Ιταλού αστρονόμου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος αποκάλυψαν ότι ο Ουμουαμούα δεχόταν μια ασθενική προωθητική δύναμη, πέρα από τις βαρυτικές επιδράσεις του Ηλιου και των πλανητών. Τέτοιες μη βαρυτικές δυνάμεις εμφανίζονται σε κομήτες ως αποτέλεσμα της ασύμμετρης ώθησης που προκαλεί η εκτίναξη των αερίων και της σκόνης από το μέρος της επιφάνειάς τους, που φωτίζεται από τον Ηλιο. Αλλά ο Ουμουαμούα δεν ήταν κομήτης. Μπορεί, βέβαια, να εξέπεμπε μόνο αέρια, χωρίς καθόλου σκόνη, κάνοντας δύσκολη την παρατήρησή τους, αλλά ποτέ στο παρελθόν οι αστρονόμοι δεν εντόπισαν ουράνιο σώμα οποιουδήποτε είδους, που να εκπέμπει μόνο αέρια και καθόλου σκόνη. Ολα αυτά έδωσαν αφορμή για διάφορες θεωρίες, όπως ότι ο Ουμουαμούα μπορεί να είναι ένα «ηλιακό ιστίο», που έστειλε κάποιος εξωγήινος πολιτισμός, αξιοποιώντας την πίεση ακτινοβολίας (την πίεση από την πρόσκρουση των φωτονίων σε μια μεγάλη ελαφριά επιφάνεια, που σε συνθήκες κενού δημιουργεί ώθηση ικανή να επιταχύνει το «πανί»). Ομως για την περίπτωση του Ουμουαμούα, αυτό θα σήμαινε ότι η πυκνότητά του είναι 100 φορές μικρότερη του αέρα!

Οι αστρονόμοι με στατιστικές μεθόδους υπολόγισαν ότι τέτοιοι διαστρικοί παρείσακτοι πρέπει να είναι συχνό φαινόμενο και αν δεν τους είχαμε εντοπίσει έως τώρα οφείλεται στο ότι μόλις τα τελευταία χρόνια αναπτύξαμε τεχνολογία με τέτοια διακριτική ικανότητα και επιπλέον πρέπει να περάσουν κοντά μας και κάποιο μεγάλο τηλεσκόπιο να τύχει να παρατηρεί το κατάλληλο τμήμα του ουρανού. Ισως μέσα στο ηλιακό σύστημα να υπάρχουν κάθε στιγμή γύρω στα 10.000 τέτοια αντικείμενα. Αν κατά μέσο όρο το καθένα χρειάζεται 10 χρόνια για να διασχίσει το ηλιακό σύστημα, τότε προκύπτει ένας ρυθμός αφίξεων τριών κάθε μέρα! Μάλλον οι εξωγήινοι δεν πρέπει να ασχολούνται με τίποτα άλλο παρά να εκτοξεύουν αντικείμενα μεγέθους πυραύλου «Κρόνος 5», με κατεύθυνση προς το σύστημα του άστρου που εμείς ονομάζουμε Ηλιο...

Μετά τον Ουμουαμούα, οι αστρονόμοι περίμεναν την επόμενη διαστρική άφιξη, ώστε να δουν αν θα ήταν και αυτή τόσο παράξενη. Υπολόγισαν ότι με βάση την εκτίμηση για ύπαρξη ενός τέτοιου αντικειμένου σε κάθε κύβο διαστήματος με ακμή 10 αστρονομικές μονάδες (μία αστρονομική μονάδα είναι η απόσταση Γης - Ηλιου), ο επόμενος επισκέπτης θα κατέφτανε σε δύο χρόνια. Πράγματι, ένας Ουκρανός ερασιτέχνης αστρονόμος, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο τηλεσκόπιο, που κατασκεύασε ο ίδιος, εντόπισε το 2019 τον C/2019 Q4, που σύντομα μετονομάστηκε σε 2I/Μπορίσοφ (από το όνομα του αστρονόμου). Κι αυτός ο διαστρικός παρείσακτος έχει μια ασυνήθιστη τροχιά, ακόμη πιο ακραία από αυτή του Ουμουαμούα, ωστόσο πρόκειται για έναν μάλλον συνηθισμένο κομήτη. Ο πυρήνας του έχει διάμετρο μεταξύ 200 και 500 μέτρων, δεν έχει παράξενη καμπύλη μεταβολής φωτεινότητας λόγω ιδιοπεριστροφής και η μη βαρυτική ώθηση που εμφανίζει μπορεί να ερμηνευτεί με βάση τις εκλύσεις αερίων και σκόνης από την επιφάνειά του. Μάλιστα κατά το πέρασμά του ένα μικρό κομμάτι του αποκολλήθηκε, όπως συμβαίνει συχνά και με τους κομήτες του ηλιακού συστήματος. Με άλλα λόγια, ο 2I/Μπορίσοφ είναι ακριβώς το διαστρικό σώμα που θα περίμεναν οι αστρονόμοι.

Πρωτοπλανητικοί δίσκοι

Πηγή των διαστρικών ουράνιων σωμάτων θεωρούνται τα πλανητικά συστήματα στη φάση που σχηματίζονται και τα οποία λόγω βαρυτικών αλληλεπιδράσεων αποβάλλουν βράχους και κομμάτια πάγου και σκόνης, που διαχέονται μέσα στον Γαλαξία και κάποια απ' αυτά φτάνουν και στη δική μας γωνιά του σύμπαντος. Στη διαδρομή δέχονται βαρυτικές επιδράσεις από τα άστρα κοντά από τα οποία περνάνε, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να εντοπίσουμε από πού ακριβώς προήλθαν ο Ουμουαμούα και ο 2I/Μπορίσοφ, ούτε και το χρόνο που αποβλήθηκαν από τον πρωτοπλανητικό δίσκο.

Επειδή ο 2I/Μπορίσοφ έχει τα αναμενόμενα χαρακτηριστικά των διαστρικών ουράνιων σωμάτων και ο Ουμουαμούα όχι, οι επιστήμονες συνεχίζουν να διατυπώνουν θεωρίες για τη φύση αυτού του αντικειμένου. Σύμφωνα με μία απ' αυτές, ο Ουμουαμούα αποτελείται από πάγο μοριακού υδρογόνου, ένα διαστημικό παγόβουνο, που σχηματίστηκε στις πιο κρύες περιοχές ενός διαστρικού νέφους υδρογόνου. Αλλοι επιστήμονες όμως υποστηρίζουν ότι το μοριακό υδρογόνο είναι τόσο πτητικό (εξαχνώνεται τόσο εύκολα), που ούτε θα μπορούσε να είχε σχηματιστεί ένα τέτοιο παγόβουνο, ούτε και να είχε επιζήσει σε διαστρικό ταξίδι. Σύμφωνα με άλλη θεωρία, διατυπωμένη από Κινέζους επιστήμονες, ο Ουμουαμούα μπορεί να είναι θραύσμα πλανήτη που κομματιάστηκε βαρυτικά όταν πλησίασε πάρα πολύ το άστρο του.

Βρισκόμαστε ακόμη στα πολύ αρχικά στάδια παρατήρησης των διαστρικών παρείσακτων. Η ύπαρξη σήμερα τηλεσκοπίων με μεγαλύτερο οπτικό πεδίο και υπολογιστών, που μπορούν να συγκρίνουν γρήγορα τις τεράστιες εικόνες από διαδοχικές σαρώσεις του ουρανού, θα μας επιτρέψει να μάθουμε τα επόμενα χρόνια περισσότερα για τη συχνότητα εμφάνισης, τα χαρακτηριστικά, τη φύση και την προέλευση αυτών των αντικειμένων. Σε αυτό αναμένεται να βοηθήσει πολύ το αστεροσκοπείο Ρούμπιν, που κατασκευάζεται αυτήν την περίοδο σε μια βουνοκορφή των χιλιάνικων Ανδεων και θα διαθέτει κάτοπτρο διαμέτρου 8,4 μέτρων, με ανιχνευτή ανάλυσης 3 δισεκατομμυρίων εικονοστοιχείων (πίξελ), δίνοντας τη δυνατότητα κάθε φωτογραφία του να καλύπτει τμήμα του ουρανού ισοδύναμο με 40 φορές τον δίσκο της Σελήνης.


Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

SUPER LEAGUE 1 Στη σκιά του κορονοϊού και του οξυμένου ανταγωνισμού

 

Eurokinissi

Με την πανδημία να ρίχνει βαριά τη «σκιά» της και να διαμορφώνει μέχρι νεωτέρας θολό τοπίο, τον ανταγωνισμό μεταξύ επιχειρηματικών συμφερόντων να οξύνεται και μια σειρά από ζητήματα να παραμένουν ανοιχτά εδώ και δυο βδομάδες, ξεκίνησε πρόσφατα η σεζόν 2020 - 2021 του πρωταθλήματος της Super League 1 και αυτό το τριήμερο διεξάγεται η 3η αγωνιστική.

Παρά τις διαφωνίες που εκδηλώθηκαν το διάστημα πριν από την έναρξη της νέας σεζόν, το νέο πρωτάθλημα διεξάγεται με τη συμμετοχή 14 ομάδων και το ίδιο σύστημα όπως την προηγούμενη σεζόν: Πλέι οφ για την ανάδειξη πρωταθλητή μεταξύ των ομάδων που θα καταλάβουν τις θέσεις 1 έως 6 και πλέι άουτ για την παραμονή στην κατηγορία μεταξύ των ομάδων που θα καταλάβουν τις θέσεις 7 έως 14. Θα υποβιβαστεί η ομάδα που θα τερματίσει στην τελευταία θέση, ενώ η προτελευταία θα δώσει αγώνες μπαράζ για μια θέση στη Super League 1 με τη 2η ομάδα της βαθμολογίας της Super League 2.

Στη σκιά της πανδημίας...

Επί της διαδικασίας λοιπόν η λύση βρέθηκε, το γενικότερο τοπίο όμως αναμένεται να παραμείνει θολό το επόμενο διάστημα, λόγω των συνθηκών που διαμόρφωσε η πανδημία και οι οποίες διατηρούνται, όπως και τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν στο δεύτερο μισό της προηγούμενης σεζόν.

Για μια ακόμα φορά οι κόντρες συμφερόντων εντός του συνεταιρισμού των ΠΑΕ κυριάρχησαν στις συνεδριάσεις των μελών

Eurokinissi

Για μια ακόμα φορά οι κόντρες συμφερόντων εντός του συνεταιρισμού των ΠΑΕ κυριάρχησαν στις συνεδριάσεις των μελών
Ετσι, η εικόνα των άδειων γηπέδων συνοδεύει το ξεκίνημα και της νέας σεζόν, τουλάχιστον για τις πρώτες 5 αγωνιστικές, μέχρι τις αρχές Οκτώβρη. Η Λίγκα άσκησε πιέσεις προς την αντίθετη κατεύθυνση, ζητώντας από τις κρατικές αρχές να επιτραπεί ξανά η είσοδος θεατών στα γήπεδα σε ένα περιορισμένο ποσοστό (30%), αλλά η Υγειονομική Επιτροπή της ΓΓΑ απέρριψε το αίτημα αυτό, τουλάχιστον για την ώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες το ζήτημα θα επανεξεταστεί από Λίγκα και κυβέρνηση τις επόμενες μέρες, με την όποια απόφαση πάντως να εξαρτάται από τη γενικότερη κατάσταση.

Κατά τ' άλλα, όλοι οι αγώνες διεξάγονται με βάση τα όσα ορίζει το πρωτόκολλο των υγειονομικών επιτροπών, επικρατεί όμως αβεβαιότητα για το τι θα γίνεται σε περίπτωση ενός ή μαζικών κρουσμάτων σε μία ή και περισσότερες ομάδες, και κυρίως για τις συνέπειες που θα έχει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

...και σε κλίμα όξυνσης

Η όλη κατάσταση με την πανδημία και τα συνεπακόλουθά της είναι ακόμα σχετικά καινούργια, δεν μπορεί όμως να ειπωθεί το ίδιο για τους ανταγωνισμούς στο χώρο του ποδοσφαίρου σε επίπεδο πρώτης κατηγορίας. Εκεί το σκηνικό είναι γνώριμο εδώ και χρόνια και χαρακτηρίζεται από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης αντίπαλων επιχειρηματικών συμφερόντων, στο «γόνιμο» για αυτήν έδαφος που δημιουργεί και στη χώρα μας ο χαρακτήρας του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου. Και, βέβαια, οι ανταγωνισμοί αυτοί δεν περιορίζονται στη μάχη για τα πρωτεία σε αγωνιστικό επίπεδο, ούτε στη διεκδίκηση του μεγαλύτερου δυνατού κομματιού από την «πίτα» της κερδοφορίας, αλλά επεκτείνονται και σε ευρύτερα οφέλη για τους επιχειρηματίες του ποδοσφαίρου από την εμπλοκή τους σε αυτό.

Πανδημία και όξυνση των ανταγωνισμών καθιστούν «θολό» το τοπίο στη Super League 1 ενόψει της νέας αγωνιστικής σεζόν

Eurokinissi

Πανδημία και όξυνση των ανταγωνισμών καθιστούν «θολό» το τοπίο στη Super League 1 ενόψει της νέας αγωνιστικής σεζόν
Η δε νέα σεζόν ξεκίνησε μέσα στο ίδιο οξυμένο κλίμα που χαρακτήρισε την περσινή, όπως δείχνουν και τα γεγονότα στο διάστημα που μεσολάβησε: Εσωτερικές κόντρες στους κόλπους της ίδιας της Λίγκας, αλλαγές στη διαιτησία και την ΚΕΔ, οι σχέσεις με την ΕΠΟ, τα πειθαρχικά όργανα, ακόμα και η συζήτηση για τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Το καθένα απ' αυτά στάθηκε αφορμή να ριχτεί νέο «λάδι στη φωτιά» της αντιπαράθεσης μεταξύ των βασικών ανταγωνιστών.

Ενδεικτικά ήταν τα όσα συνέβησαν γύρω από την επιλογή του Αγγλου πρώην διαιτητή Μαρκ Κλάτενμπεργκ ως νέου αρχιδιαιτητή της ΚΕΔ, στη θέση του Πορτογάλου Μίλος Περέιρα. Η αρχική σύμπλευση των λεγόμενων «Big 4» του πρωταθλήματος (Ολυμπιακού, Παναθηναϊκού, ΑΕΚ, ΠΑΟΚ) κράτησε μόλις λίγες βδομάδες, με τον Ολυμπιακό να αίρει πρόωρα την εμπιστοσύνη του, διαφωνώντας με τις επιλογές συνεργατών του Αγγλου. Μάλιστα οι «ερυθρόλευκοι» απέστειλαν αίτημα στη Λίγκα προκειμένου αυτή να αυτονομηθεί πλήρως από την ΕΠΟ σε σημαντικά ζητήματα, π.χ. σε αυτό των πειθαρχικών οργάνων.

Πάντως, παρά τις όποιες αλλαγές γίνονται κατά καιρούς σε πρόσωπα ή στη σύνθεση των αρμόδιων οργάνων, η αμφισβήτηση των διαιτητικών αποφάσεων συνεχίζει να οξύνει τις αντιπαραθέσεις. Ηδη από τις δύο πρώτες αγωνιστικές, άλλωστε, έχουν σημειωθεί πλήθος τέτοιων κρουσμάτων και έχει φανεί ότι η κατάσταση αυτή θα συνοδεύσει συνολικά τη σεζόν 2020 - 2021.

Προσπάθειες να σωθεί το «προϊόν»

Με τα όσα πρωτόγνωρα (κορονοϊός) και μη (ανταγωνισμοί) συμβαίνουν, και οι διοικούντες τη Λίγκα όλο το προηγούμενο διάστημα αναλώθηκαν σε προσπάθειες προκειμένου να αποφύγουν ουσιαστικά τη μεγαλύτερη απαξίωση του «προϊόντος» και τις περαιτέρω συνέπειες στα κέρδη. Ετσι, από πλευράς Λίγκας υπήρξε σθεναρή αντίσταση στα σχέδια της ΕΠΟ για αναδιάρθρωση των πρωταθλημάτων, τα οποία μεταξύ άλλων περιλάμβαναν την αύξηση των ομάδων της πρώτης κατηγορίας (σε 16 ή 18).

Σε μια χρονιά που τα κέρδη προβλέπονται αρκετά μειωμένα για τις ΠΑΕ, η Λίγκα εμφανίστηκε κάθε άλλο παρά πρόθυμη να συναινέσει στο να μπουν νέοι «παίκτες» στη διαδικασία της μοιρασιάς της «πίτας», άρα και να αυξηθούν τα κομμάτια προς μοίρασμα. Η δε αντίθεσή της αυτή ενισχύθηκε μετά τις προειδοποιήσεις του συνδρομητικού καναλιού της Nova ότι σε περίπτωση αύξησης των ομάδων τα ποσά που θα πλήρωνε για τα τηλεοπτικά δικαιώματα θα ήταν αρκετά μειωμένα. Ετσι, και παρά τις αντιδράσεις, η Super League κατάφερε να περάσει τα δικά της σχέδια, με τις ομάδες να παραμένουν 14 και στη νέα σεζόν.

Ο συνεταιρισμός των ΠΑΕ κατάφερε επίσης, την τελευταία στιγμή, να λύσει το πρόβλημα με τις 5 ΠΑΕ που παρέμεναν τηλεοπτικά «άστεγες», δεν είχαν δηλαδή συμβόλαιο τηλεοπτικής κάλυψης των εντός έδρας αγώνων τους (ΟΦΗ, Παναιτωλικός, Βόλος, Λαμία και Απόλλων Σμύρνης), και μαζί με τον ΠΑΟΚ, που τις υποστήριξε σ' αυτό, απειλούσαν να μπλοκάρουν την προκήρυξη του πρωταθλήματος αν δεν βρισκόταν λύση μέχρι τη διαδικασία της κλήρωσης. Αυτό τελικά συνέβη στο «παρά ένα», καθώς έγινε αποδεκτή η πρόταση που είχε καταθέσει η Nova προς τις συγκεκριμένες ΠΑΕ, με αποτέλεσμα να υπογραφεί η προκήρυξη και να γίνει η κλήρωση.

Σημειωτέον, όσον αφορά τα τηλεοπτικά τη θέση του φέτος διαχώρισε ο Παναθηναϊκός, που ακολουθώντας το περσινό εγχείρημα του ΠΑΟΚ θα έχει το δικό του κανάλι. Ο δεύτερος, πάντως, φέτος άλλαξε γραμμή και - επίσης στο «παρά ένα» - συμφώνησε για την επιστροφή του στο συνδρομητικό κανάλι.

25 Σεπ 2020

Ενταση του εγκλωβισμού και της καταστολής


Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το «νέο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου», που παρουσιάστηκε την Τετάρτη, είναι η «φυσική συνέχεια» της στρατηγικής της ΕΕ στο συγκεκριμένο θέμα, όσο κι αν η κυβέρνηση προσπαθεί να την παρουσιάσει ως το «τέλος του εγκλωβισμού» και ως το άνοιγμα μιας νέας σελίδας «αλληλεγγύης» ανάμεσα στα κράτη - μέλη της ΕΕ για τη διαχείριση του Μεταναστευτικού. Ούτε το ένα ισχύει ούτε το άλλο. Πολύ περισσότερο, καμία προσδοκία δεν πρέπει να τρέφουν μετανάστες, πρόσφυγες και νησιώτες ότι θα αλλάξει κάτι στα νησιά, ενώ το Μεταναστευτικό θα συνεχίσει να αποτελεί «γρανάζι» στη μηχανή των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και αντικείμενο στα γεωπολιτικά παζάρια, όπως μεταξύ της ΕΕ και της Τουρκίας, ή ανάμεσα σε χώρες της ΕΕ και κράτη από όπου προέρχονται οι μετανάστες και θα πρέπει τώρα να απελαθούν. Πιο συγκεκριμένα, με το νέο Σύμφωνο προβλέπονται: Ο «διαμοιρασμός» της καταστολής και των απελάσεων των ξεριζωμένων, νέες αντιδραστικές ρυθμίσεις για εκ των προτέρων απόρριψη των αιτημάτων ασύλου και για fast track απελάσεις, συνέχιση της πολιτικής εγκλωβισμού στις χώρες υποδοχής, ενίσχυση του πλέγματος παρακολούθησης και φακελώματος και αναβάθμιση της Frontex ως «λειτουργικού βραχίονα» για την υλοποίηση της αντιδραστικής πολιτικής της ΕΕ.

* * *

Στην πρόταση της Επιτροπής παραμένει το κριτήριο της «χώρας πρώτης υποδοχής», ενώ επιβεβαιώνοντας τα «φούμαρα» περί ευρωενωσιακής «αλληλεγγύης», η πρόταση πάει πίσω ακόμα και από τις ελάχιστες προτάσεις για κατανομή προσφύγων και μεταναστών ανάμεσα στα κράτη - μέλη. Πόσο μάλλον από το αίτημα λαού, νησιωτών, μεταναστών για άμεσο απεγκλωβισμό των ξεριζωμένων από τα κολαστήρια τύπου Μόριας και μετεγκατάσταση στις χώρες προορισμού τους. Αντ' αυτού, το Σύμφωνο προτείνει ως «δίκαιο διαμοιρασμό της ευθύνης» έναν μηχανισμό «ευέλικτων συνεισφορών» των κρατών - μελών στην πολιτική εγκλωβισμού, καταστολής και απελάσεων των μεταναστών. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι τα κράτη - μέλη θα «συνεισφέρουν» ανάλογα με το οικονομικό τους μέγεθος και τον πληθυσμό, επιλέγοντας είτε να υποδεχθούν αιτούντες άσυλο με αντάλλαγμα οικονομική ενίσχυση από τα ταμεία της ΕΕ, είτε να γίνουν «ανάδοχοι» της απέλασης και της επιστροφής μεταναστών που έχει απορριφθεί η αίτηση ασύλου τους, είτε να παρέχουν «λειτουργική υποστήριξη», δηλαδή λεφτά και μέσα για τις δομές - φυλακές στις χώρες πρώτης υποδοχής και για την ένταση της καταστολής στα σύνορα της ΕΕ. Ενδεικτικό είναι πως ακόμα κι αυτός ο μηχανισμός είναι προαιρετικός, ενώ η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής σε αυτόν προβλέπεται μόνο σε «συνθήκες έντονης πίεσης», και μάλιστα κατόπιν ειδικής απόφασης της Κομισιόν.

* * *

Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, η Kομισιόν ανακοίνωσε ότι θα συγκροτήσει και «Task Force» (ομάδα δράσης) τάχα για τη «βελτίωση της κατάστασης των προσφύγων και των μεταναστών στη Λέσβο», στην πραγματικότητα όμως για τη μονιμοποίηση της φυλακής τους στο νησί, με «ανθεκτικές υποδομές», αλλά και για να επιβλέπει τις ενέργειες για fast track διαδικασίες εξέτασης των αιτημάτων για άσυλο. Παράλληλα η πρόταση της Κομισιόν, συμπυκνώνοντας τις αντιδραστικές αποφάσεις όλων των τελευταίων χρόνων της ΕΕ, προβλέπει fast track διαδικασίες ελέγχου και απελάσεων, που επί της ουσίας παραβιάζουν ακόμα και τα πιο στοιχειώδη δικαιώματα των αιτούντων άσυλο. Συγκεκριμένα, εισάγεται ένας μηχανισμός «προδιαλογής» (pre-screening) στα σύνορα, που με βάση την εθνικότητα και τα σχετικά στοιχεία της Eurostat θα διαχωρίζει τους ξεριζωμένους σε όσους «ενδέχεται» να πάρουν άσυλο, οι οποίοι και θα ακολουθούν την ισχύουσα διαδικασία, και σε όσους οι Ευρωενωσιακοί θα θεωρούν πως έχουν λίγες πιθανότητες και θα προβλέπονται γι' αυτούς fast track διαδικασίες εξέτασης των αιτήσεων ασύλου, γενικευμένη κράτηση, σωρηδόν απορριπτικές αποφάσεις, απελάσεις. Για την εφαρμογή της διαδικασίας αυτής προβλέπεται και η παραπέρα «αναβάθμιση» της Frontex, όπως με την ενεργοποίηση «μόνιμων στρατευμάτων» από συνοριοφύλακες της ΕΕ που θα εγκατασταθούν στα σύνορα από 1η Γενάρη του 2021.

* * *

Οπως κι αν το δει κανείς, το νέο Σύμφωνο ενισχύει περαιτέρω τις αντιδραστικές κατευθύνσεις ΕΕ - κυβερνήσεων που οδήγησαν στον εγκλωβισμό, στις απάνθρωπες Μόριες, ενώ καταρρίπτει για άλλη μια φορά τη φιλολογία του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων περί δήθεν «σύγκρουσης» ανάμεσα σε «προοδευτικές» και «αντιδραστικές» δυνάμεις της ΕΕ για το θέμα της Μετανάστευσης. Πρόκειται για ένα απαράδεκτο πακέτο ρυθμίσεων το οποίο πρέπει να απορρίψει ο λαός, να απαιτήσει την απόσυρσή του. Και ταυτόχρονα να κλιμακώσει την πάλη του για να κλείσουν τώρα όλα τα hot spots, άμεση μεταφορά προσφύγων και μεταναστών, σύμφωνα με όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, στην ηπειρωτική Ελλάδα για προσωρινή ανθρώπινη φιλοξενία, προκειμένου να μεταβούν στις χώρες τελικού προορισμού τους με αναγνώριση του δικαιώματος να καταθέσουν εκεί αιτήσεις ασύλου.

Μ' ένα σμπάρο..

.

Εκθεση της «Επιτροπής Πισσαρίδη», τοποθετήσεις Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, «διαρροές» και δημόσιες παρεμβάσεις από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας... Με πυκνές «τροχιοδεικτικές βολές», η κυβέρνηση προετοιμάζει το έδαφος για τον νέο γύρο της αντιασφαλιστικής επίθεσης. Στο έδαφος που έχουν διαμορφώσει όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, στο επίκεντρο μπαίνει τώρα η ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων, με δραματικές συνέπειες για τον λαό και νέα πανηγύρια για το μεγάλο κεφάλαιο.

Μέσα από την ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων, η κυβέρνηση θέλει να πετύχει «μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια»: Να απαλλαγούν ακόμα περισσότερο από το «κόστος» της Κοινωνικής Ασφάλισης το κεφάλαιο και το κράτος του και ταυτόχρονα να εξασφαλίζεται μια τεράστια δεξαμενή φθηνού χρήματος για τους καπιταλιστές, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για συσσώρευση κεφαλαίων 80 δισ. ευρώ σε 40 χρόνια!

Γι' αυτό άλλωστε η κυβέρνηση φροντίζει να διευρύνει την πελατεία των επιχειρηματικών ομίλων, εντάσσοντας υποχρεωτικά στο νέο σύστημα τους ασφαλισμένους μετά το 2021 και «κατ' επιλογή» τους εργαζόμενους μέχρι 35 ετών, που ήδη ασφαλίζονται στο ΕΤΕΑΕΠ.

Οι ανατροπές όμως για τον λαό και τη νεολαία δεν σταματούν εδώ. Οι νέοι εργαζόμενοι, με την ένταξή τους στο ιδιωτικοποιημένο σύστημα, μετατρέπονται από ασφαλισμένοι σε «επενδυτές», που θα τζογάρουν τις εισφορές τους, διαλέγοντας πακέτα διαφορετικού «επενδυτικού κινδύνου». Θα ξέρουν τι πληρώνουν, αλλά όχι τι και αν θα λάβουν, καθώς το κεφαλαιοποιητικό σύστημα δεν παρέχει καμιά εγγύηση για το ύψος των συντάξεων.

Αντίθετα, πάμπολλα είναι τα παραδείγματα, στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, για το πώς ασφαλισμένοι - «επενδυτές» σε κεφαλαιοποιητικά συστήματα είδαν από τη μια στιγμή στην άλλη τους κόπους μιας ζωής να γίνονται «καπνός»...

Είναι επομένως πέρα για πέρα προκλητική η προπαγάνδα της κυβέρνησης ότι προωθεί την ιδιωτικοποίηση των επικουρικών επειδή - όπως είπε ο πρωθυπουργός - «αν ρωτήσετε σήμερα νέους θα σας πουν ότι "δεν πιστεύουμε ότι θα πάρουμε ποτέ σύνταξη"», ενώ με το νέο σύστημα «κάθε νέος εργαζόμενος θα γνωρίζει ότι έχει έναν "κουμπαρά" στην άκρη, που θα του προσφέρει μια ασφάλεια».

Οι νέοι αντιλαμβάνονται ότι δεν θα πάρουν ποτέ σύνταξη, ακριβώς λόγω των αντιασφαλιστικών ανατροπών που προώθησαν όλες οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου. Ακριβώς επειδή καλούνται να επιβιώσουν με λιγότερα δικαιώματα από τους πατεράδες και τις μανάδες τους, με τεράστια ανεργία και υποαπασχόληση, σε συνθήκες εργασιακής ζούγκλας.

Απ' αυτήν τη σκοπιά, είναι προκλητικό να παρουσιάζεται ως «λύση» η συνταγή που μας έφερε ως εδώ, η παραπέρα ιδιωτικοποίηση δηλαδή της Ασφάλισης, σε συνδυασμό με την ευελιξία στην αγορά εργασίας που καλπάζει. Οπως προκλητικά είναι και τα περί «ατομικού κουμπαρά», όταν λόγω του εργασιακού μεσαίωνα που βιώνουν ιδιαίτερα οι νέοι, ο «κουμπαράς» για τους περισσότερους θα έχει φραγκοδίφραγκα, οδηγώντας αναγκαστικά στο κυνήγι των πακέτων υψηλότερου «επενδυτικού κινδύνου»...

Παράλληλα, καθώς οι εισφορές των νέων ασφαλισμένων θα πηγαίνουν «πακέτο» στη στήριξη των «επενδύσεων» των επιχειρηματικών ομίλων, στα ήδη λεηλατημένα ασφαλιστικά ταμεία θα δημιουργηθεί μια νέα τεράστια «τρύπα», ύψους 35 με 55 δισ. ευρώ, για την οποία τη λυπητερή θα πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι και ο λαός, μέσα από την αντιλαϊκή φοροληστεία, τη νέα μείωση των συντάξεων κ.ο.κ.

Αντίστοιχα προκλητικός είναι βέβαια και ο κουρνιαχτός που σηκώνει ο ΣΥΡΙΖΑ, λες και οι νέες αντιασφαλιστικές ανατροπές πέφτουν από τον ουρανό. Λες και δεν ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που ειδικά με τον νόμο Κατρούγκαλου νομιμοποίησε όλες τις προηγούμενες περικοπές των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και έβαλε τη σφραγίδα της στην πορεία μετατροπής της Ασφάλισης σε ατομική υπόθεση και ευθύνη, με το κράτος να εγγυάται μόνο τα ψίχουλα της «εθνικής σύνταξης»...

Απέναντι στον νέο γύρο της αντιασφαλιστικής επίθεσης και την προκλητική προπαγάνδα που τον συνοδεύει, τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τα υπόλοιπα αστικά κόμματα, απέναντι στο σκηνικό «κοινωνικού διαλόγου για το Ασφαλιστικό», που ετοιμάζονται να στήσουν μαζί με τους εργατοπατέρες, οι εργαζόμενοι, ο λαός και η νεολαία έχουν να αντιπαρατάξουν την ενίσχυση της δικής τους πάλης για Κοινωνική Ασφάλιση για όλους, αποκλειστικά δημόσια και υποχρεωτική, με κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες τους.

TOP READ