21 Νοε 2020

Μάκης Παπαδημητρίου: «Αυτό το σύστημα είναι σαθρό και σάπιο…Αστυνομία παντού, καταστολή και τρομοκρατία…»

 


Ο δημοφιλής ηθοποιός Μάκης Παπαδημητρίου τοποθετείται για την δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι καλλιτέχνες, οι δημιουργοί και οι εργαζόμενοι στο χώρο του Πολιτισμού την περίοδο της πανδημίας, εστιάζοντας στις βαθύτερες αιτίες αλλά και τους σχεδιασμούς του συστήματος της εκμετάλλευσης για επιβολή σιγής νεκροταφείου στις διεκδικήσεις τους:

Δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον, δεν παίρνονται ουσιαστικά μέτρα στήριξης. Αυτή είναι η πολιτική της κυβέρνησης και αυτή η πολιτική δεν μπορεί να ταυτίζεται με τα συμφέροντα των εργαζομένων. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να συνεχιστεί ο αγώνας όλων των καλλιτεχνών, των δημιουργών, των εργαζομένων στο χώρο του Πολιτισμού.

Από την πρώτη, κιόλας, καραντίνα οι άνθρωποι του Πολιτισμού έμειναν εκτός πραγματικής στήριξης και με μια «διορθωτική» κίνηση προστέθηκαν αργότερα, όσοι προστέθηκαν, γιατί μεγάλο μέρος έχει μείνει εκτός. Είμαστε στο έλεος… Και τι κάνει η κυβέρνηση; Αντί να συμπεριλάβει στα μέτρα στήριξης όλους τους εργαζόμενους, για να μπορέσουν να ζήσουν, βάζει τον κλάδο να «αναρωτιέται» τι σημαίνει ηθοποιός και ποιος μπορεί να είναι και ποιος όχι…

Η πραγματικότητα δείχνει ότι αυτή η πολιτική είναι εντελώς λάθος. Αυτό το σύστημα είναι σαθρό και σάπιο. Το είδαμε και τις τελευταίες μέρες… Αστυνομία παντού, καταστολή και τρομοκρατία… Γιατί; Μα για να μας τρομοκρατήσουν και να μη διεκδικούμε, ειδικότερα τώρα που έρχεται και ο νόμος για τις απλήρωτες υπερωρίες, για τη θεσμοθέτηση του 10ωρου και τόσα άλλα…

Εικόνες Μπέργκαμο στο νοσοκομείο του Βόλου – Νεκροί από κορονοϊό σε σακούλες εκτός ψυγείου

 


Φρίκη και οργή προκαλούν τα πλάνα που κυκλοφόρησαν από το Αχιλλοπούλειο Νοσοκομείο του Βόλου, όπου συνάνθρωποί μας, θύματα της πανδημίας, στοιβάζονται σε σακούλες, πάνω σε φορεία εκτός ψυγείου, καθώς δεν υπάρχουν κατάλληλοι ψυκτικοί χώροι. Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, από τις 19 του Οκτώβρη 31 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στο νοσοκομείο, εκ των οποίων οι πέντε βρίσκονται εκτός ψυγείων. Μιλώντας για το συμβάν, ο νευροχειρουργός του νοσοκομείο, Νίκος Χαφτούρας, έκανε λόγω για τις τεράστιες ελλείψεις των περιφερειακών νοσοκομείων σε υποδομές και προσωπικό, υπενθυμίζοντας τον πολύτιμο χρόνο που χάθηκε από την καραντίνα του Μάρτη.

“Θλιβερές αυτές οι εικόνες, αλλά χαρακτηριστικές της αποδόμησης και απαξίωσης όλων των περιφερειακών νοσοκομείων της χώρας. Με τα ψέματα δεν στήνεται η δημόσια υγεία.  Αντί από τον Μάρτη να γίνουν μόνιμες προσλήψεις και υλικές υποδομές και σχεδιασμός δεν έγινε τίποτα. Αυτό που έγινε είναι η συστηματική προσπάθεια κυβερνώντων και στελεχών της κυβέρνησης να ωραιοποιήσουν την κατάσταση. Οι γιατροί είναι ήρωες. Αλλά υπάρχουν τεράστια προβλήματα. Η κατάσταση είναι αδιέξοδη”, σημείωσε ο γιατρός.

Από την πλευρά του, το Γ.Ν Βόλου υποστηρίζει πως διαθέτει έξι ψυκτικούς θαλάμους για τις σορούς, και κλιματιζόμενο χώρο σε περίπτωση που δεν επαρκεί ο αριθμός, κι ότι θα τηρηθούν όλες οι προβλεπόμενες από τον ΕΟΔΥ διαδικασίες για την παραλαβή των νεκρών προς ταφή. Ο χώρος του νεκροτομείου είναι κλειδωμένος και σε αυτόν έχει πρόσβαση μόνο η νεκροτόμος το πρωί και οι τραυματιοφορείς το υπόλοιπο 24ωρο, κατόπιν κλήσης της εφημερεύουσας του γραφείου διεύθυνσης Νοσηλευτικής Υπηρεσίας.

Σε κάθε περίπτωση, οι εικόνες αποτελούν μνημείο ντροπής και ολικής απαξίωσης του δημόσιου συστήματος υγείας, που για μια ακόμα φορά σηκώνει χωρίς καμία ουσιαστική κρατική βοήθεια στις πλάτες του την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Οι διαδηλώσεις ,ΦΑΡΜΑΚΟ εναντίον του ιού !!!!!!

 






 Στις ΗΠΑ του Τραμπ, η δολοφονία του Τζ. Φλόιντ στις 25 Μάη 2020 προκάλεσε έκρηξη οργής και αγανάκτησης από τον λαό, που διαδήλωνε επί πολλές βδομάδες στο δρόμο, ενάντια στην αστυνομική βία και την κρατική καταστολή. Αλλά και ενάντια στην κυβερνητική πολιτική διαχείρισης της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης. Σε εκατοντάδες πόλεις γίνονταν καθημερινά διαδηλώσεις και στις μεγαλύτερες απ' αυτές συμμετείχαν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι. Εκείνη την περίοδο, ξεκίνησε και στις ΗΠΑ μια συζήτηση για το κατά πόσο οι λαϊκές διαμαρτυρίες συμβάλλουν στην παραπέρα διάδοση του κορονοϊού, σε μια χώρα μάλιστα που το κράτος έσκαβε μαζικούς τάφους για να θάψει τους νεκρούς. Η συζήτηση αυτή γινόταν κυρίως μεταξύ των επιστημόνων, αφού η κυβέρνηση Τραμπ δεν είχε ανάγκη τον κορονοϊό για να επιβάλει καταστολή και απαγορεύσεις. Ενεργοποίησε όλο τον κατασταλτικό μηχανισμό στο όνομα της «προστασίας της περιουσίας», αξιοποιώντας τις προβοκατόρικες σε πολλές περιπτώσεις καταστροφές και λεηλασίες καταστημάτων κ.τ.λ. Σε κάθε περίπτωση, η ανακίνηση του θέματος οδήγησε σε μια πιο συστηματική παρατήρηση της πανδημίας την περίοδο έξαρσης των κινητοποιήσεων από τους επιστήμονες των ΗΠΑ, που πρόσφερε ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, χρήσιμα και για τη χώρα μας, όπου οι λαϊκές κινητοποιήσεις βρίσκονται σταθερά στο στόχαστρο της κυβέρνησης με πρόσχημα την πανδημία και με πιο πρόσφατο παράδειγμα την απαγόρευση του αγωνιστικού γιορτασμού του Πολυτεχνείου.



* * *

Μια από τις πολλές μετρήσεις, καταγραφές και μελέτες που έγιναν εκείνη την περίοδο, δηλαδή το πρώτο δεκαπενθήμερο μετά τη δολοφονία Φλόιντ και ενώ οι κινητοποιήσεις βρίσκονταν σε εξέλιξη, παρουσιάστηκε από διεθνή ΜΜΕ, και ανάμεσά τους από το «Al Jazeera». Με δεδομένο ότι το 95% όσων νοσούν παρουσιάζουν συμπτώματα μέσα σε 14 μέρες από την ώρα που θα τους μολύνει ο ιός, η σύγκριση των καταγεγραμμένων κρουσμάτων την περίοδο πριν τις κινητοποιήσεις και 16 μέρες μετά την έναρξή τους δίνει μια σχετική εικόνα για την επίδραση που είχαν οι μαζικές διαμαρτυρίες στην παραπέρα εξάπλωση της πανδημίας. Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι στις μεγαλύτερες πόλεις, όπου έγιναν και οι μαζικότερες κινητοποιήσεις το δεκαπενθήμερο μετά τη δολοφονία Φλόιντ, τα κρούσματα μειώθηκαν, οδηγώντας πολλούς επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι οι μάσκες προσώπου και ο εξωτερικός αέρας είναι παράγοντες που δρουν προστατευτικά από την εξάπλωση του COVID-19, σε αντίθεση με το συγχρωτισμό σε κλειστούς χώρους, όπως είναι συνήθως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι χώροι δουλειάς κ.τ.λ.



* * *

Η μελέτη επικέντρωσε σε μεγάλες πόλεις, όπου έγιναν οι μαζικότερες διαδηλώσεις μετά το θάνατο του Τζ. Φλόιντ. Ορισμένα παραδείγματα είναι τα εξής:

  • Στη Μινεάπολις γίνονταν καθημερινές διαμαρτυρίες από την επομένη της δολοφονίας Φλόιντ. 15 μέρες μέρες μετά, ο μέσος όρος των καταγεγραμμένων κρουσμάτων σε ημερήσια βάση εμφανιζόταν μειωμένος. Συγκεκριμένα, από 3.360 ημερήσιες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις το δεκαπενθήμερο πριν τις κινητοποιήσεις, «έπεσε» στις 2.146 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη. Να σημειωθεί ότι η περιοχή βρισκόταν σε lockdown από τις 27 Μάρτη έως τις 4 Μάη.
  • Στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, Ουάσιγκτον, όπου οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές και από τις πιο μαζικές επί 13 ολόκληρες μέρες, τα ημερήσια κρούσματα επίσης κατέγραψαν μείωση αντί για αύξηση. Συγκεκριμένα, ενώ από τις 10 έως τις 24 Μάη καταγράφονταν καθημερινά 1.838 επιβεβαιωμένα κρούσματα κατά μέσο όρο, ο αριθμός αυτός «έπεσε» στα 1.140 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη. Και σ' αυτήν την περίπτωση, το lockdown για τη συγκεκριμένη πολιτεία ίσχυε από την 1η Απρίλη έως τις 29 Μάη.
  • Στη Νέα Υόρκη, την πιο πυκνοκατοικημένη πόλη των ΗΠΑ και μια από τις περιοχές που έπληξε περισσότερο η πανδημία, με εκατοντάδες χιλιάδες κρούσματα και χιλιάδες νεκρούς, ο κόσμος βγήκε μαζικά στους δρόμους μετά τη δολοφονία Φλόιντ. Και εδώ όμως τα καταγεγραμμένα κρούσματα ήταν λιγότερα στο δεκαπενθήμερο των κινητοποιήσεων σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο. Συγκεκριμένα, από 10 έως 24 Μάη καταγράφοντας ημερησίως 13.706 μολύνσεις κατά μέσο όρο, και 8.392 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη, στην καρδιά δηλαδή των κινητοποιήσεων. Εδώ το lockdown είχε ξεκινήσει στις 22 Μάρτη και συνεχιζόταν ακόμα την περίοδο που γίνονταν αυτές οι μετρήσεις.
  • Στο Σικάγο, την τρίτη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της χώρας, με ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μετάδοσης σε όλη τη χώρα, οι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις μειώθηκαν από 19.355 την περίοδο 10 - 24 Μάη σε 8.392 την περίοδο 26 Μάη - 9 Ιούνη κατά μέσο όρο. Το lockdown στην περιοχή είχε λήξει στις 30 Μάη.


* * *

Τα παραπάνω, ακόμα και αν έχουμε επιφυλάξεις ως προς το στοιχείο της μείωσης των κρουσμάτων, επιβεβαιώνουν ότι δεν αποδεικνύεται κανένας άμεσος συσχετισμός των διαδηλώσεων με την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού. Πόσο μάλλον όταν στη χώρα μας τα απαραίτητα μέτρα (μάσκες, αποστάσεις, αντισηπτικά) τηρούνται με μεγάλη σχολαστικότητα και συνέπεια από τους διαδηλωτές στις κινητοποιήσεις που πρωτοστατεί το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα. Στο συμπέρασμα αυτό συγκλίνουν και ορισμένοι από τους πιο επιφανείς Αμερικανούς επιστήμονες, όπως ο Anthony Fauci, ο κορυφαίος εμπειρογνώμονας για τις μολυσματικές ασθένειες των ΗΠΑ, που αναγνωρίζει μεν ότι ο κίνδυνος του συγχρωτισμού υπάρχει στις διαδηλώσεις, συστήνει όμως σε όσους συμμετέχουν «να φορούν μάσκα και να τη διατηρούν ανά πάσα στιγμή», διαπιστώνοντας μάλιστα και ο ίδιος ότι οι Αμερικανοί διαδηλωτές στην πλειοψηφία τους τηρούσαν αυτό το στοιχειώδες μέτρο. Αλλος ένας επιστήμονας που μίλησε στα Μέσα, ο Amir Khan, γιατρός και ανώτερος λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Λιντς και στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ, δήλωσε σχετικά ότι «ο καθαρός αέρας μειώνει τις πιθανότητες μετάδοσης του ιού», συμπέρασμα που υιοθετεί και η Maia Lesosky, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Βιοστατιστικής στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, λέγοντας ότι «στους εξωτερικούς χώρους ο κίνδυνος μετάδοσης μειώνεται από 20 έως 500 φορές σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις».



* * *

Ας αφήσει λοιπόν η κυβέρνηση της ΝΔ και τα παπαγαλάκια της, ορισμένα από τα οποία επικαλούνται και την «επιστημοσύνη» τους, να συκοφαντούν τους λαϊκούς αγώνες και τις διεκδικήσεις για την έξαρση της πανδημίας και να μιλούν χυδαία για πορείες με φέρετρα κ.λπ. Η σημερινή άθλια και επικίνδυνη κατάσταση είναι καθρέφτης της δικής της αντιλαϊκής πολιτικής και οφείλεται στην εγκληματική απουσία μέτρων ουσιαστικής προστασίας με ευθύνη του κράτους, όπως ακριβώς γίνεται στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι γρήγορα μάζεψαν την προσπάθεια που έκαναν να χρεώσουν στο «συγχρωτισμό στη διαδήλωση της δίκης της ΧΑ» την αύξηση των κρουσμάτων, όταν άρχιζαν να «σκάνε» μαζικά κρούσματα σε πόλεις, περιοχές και χώρους δουλειάς που καμιά σχέση δεν είχαν με τη διαδήλωση. Ακόμα και στις κινητοποιήσεις, όμως, από αλλού προέρχεται ο κίνδυνος της διασποράς και όχι από τον συγχρωτισμό των διαδηλωτών, βλέποντας και τις προχτεσινές εικόνες των αστυνομικών να στέκονται μπουλούκι και να ορμάνε χωρίς καν μάσκα πάνω στο πλήθος. Οπως παρατηρεί μάλιστα και η Αμερικανίδα επιστήμονας που αναφέραμε πιο πάνω, οι διαδηλώσεις μπορούν να γίνουν «επικίνδυνες» επειδή η στάση της αστυνομίας είναι αυτή που συνήθως προκαλεί συνθήκες συγχρωτισμού, «συμπεριλαμβανομένης της χρήσης δακρυγόνων, σπρέι πιπεριού, συλλήψεων και φυλάκισης μεγάλου αριθμού ανθρώπων»...







απο τον ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ Κ. Μ.




Συμβιώνοντας με τρισεκατομμύρια ιούς


Σε όλη την υδρόγειο, ακόμη και άνθρωποι που δεν γνώριζαν καν τη λέξη ιός, την έμαθαν χάρη στον νέο κορονοϊό SARS-CoV-2, που προκαλεί την ασθένεια COVID-19. Ομως, όπως μαθαίνουν όλο και καλύτερα οι επιστήμονες, πολλοί ιοί καραδοκούν αθόρυβα μέσα στο ανθρώπινο σώμα, κρυμμένοι σε κύτταρα μέσα στους πνεύμονες, στο αίμα, στα νεύρα, στις αρθρώσεις, αλλά και μέσα στην πληθώρα μικροβίων που αποικίζουν το έντερό μας. Οι βιολόγοι υπολογίζουν ότι γύρω στα 380 τρισεκατομμύρια ιοί ζουν πάνω και μέσα στο σώμα κάθε ενήλικου ανθρώπου, δηλαδή δέκα φορές περισσότεροι από τα βακτήρια, που επίσης κατοικούν πάνω και μέσα στο σώμα μας.

Ορισμένοι απ' αυτούς μπορεί να προκαλέσουν ασθένειες, αλλά πολλοί απλώς συμβιώνουν μαζί μας. Προς το τέλος του 2019, ερευνητές του πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια ανακάλυψαν 19 διαφορετικά στελέχη ρεντοντοϊών στο αναπνευστικό σύστημα. Μερικοί σχετίζονταν με περιοδοντίτιδα ή με ασθένειες των πνευμόνων, ενώ αντίθετα άλλοι θα μπορούσαν να καταπολεμήσουν ασθένειες του αναπνευστικού. Η γρήγορα επεκτεινόμενη επιστημονική γνώση γύρω από τους ιούς κάνει σαφές ότι αριθμητικά δεν αποτελούμαστε κυρίως από «ανθρώπινα» κύτταρα, που περιστασιακά δέχονται εισβολές μικροβίων. Το σώμα μας είναι στην πραγματικότητα ένας υπεροργανισμός όπου συγκατοικούν κύτταρα, βακτήρια, μύκητες και περισσότερο απ' όλα ιοί! Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις σχεδόν το μισό του βιολογικού μας υλικού δεν είναι ανθρώπινο.

Πανταχού παρόντες

Πριν από μια δεκαετία, οι επιστήμονες μόλις άρχιζαν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη ενός τόσο τεράστιου πλήθους ιών μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Σήμερα το αντιλαμβάνονται ως ένα αδιάσπαστο τμήμα του ευρύτερου ανθρώπινου μικροβιώματος, ενός απίστευτου μωσαϊκού από ενεργούς και ανενεργούς μικροσκοπικούς οργανισμούς, που καταλαμβάνουν σχεδόν κάθε γωνιά του ανθρώπινου σώματος. Η ήδη δεκαετής καταγραφή των ιών μέσα στο μικροβίωμα, οδηγεί σε διαρκή διεύρυνση του καταλόγου, σε σημείο που αυτή η συμβίωση να δείχνει ότι μπορεί να επηρεάζει σημαντικά την καθημερινή μας ζωή, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι θα μπορούσαμε ακόμη και να χρησιμοποιήσουμε το ιολογικό μικροβίωμα για τη βελτίωση της ανθρώπινης υγείας. Ερευνητές απομόνωσαν ένζυμο προερχόμενο από ιό, που σκοτώνει τα πολυανθεκτικά βακτήρια της επικίνδυνης ενδονοσοκομειακής λοίμωξης MRC και η σχετική δοκιμή θεραπείας με το ένζυμο έχει φτάσει στην τρίτη φάση κλινικών δοκιμών. Εδώ και χρόνια είναι σύνηθες να γίνονται αναφορές σε «καλά» και «κακά» μικρόβια. Και οι ιοί μπορούν να χωριστούν σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Το ζήτημα τώρα είναι να βρεθούν τρόποι για να εμποδιστούν οι κακοί και να ενισχυθούν οι καλοί ιοί.

Οι ιοί είναι εξαιρετικά μικροσκοπικά βιολογικά σωματίδια, που απαρτίζονται από αλυσίδες RNA ή DNA, μέσα σε ένα πρωτεϊνικό κέλυφος. Μπορούν να αναπαραχθούν μόνο με τη βοήθεια του κυττάρου ξενιστή, που μολύνουν. Οι ιοί κατατάσσονται με βάση το σχήμα τους (A), το κύτταρο του ξενιστή (B) και τον γενετικό τους κώδικα (C)
Οι ιοί είναι εξαιρετικά μικροσκοπικά βιολογικά σωματίδια, που απαρτίζονται από αλυσίδες RNA ή DNA, μέσα σε ένα πρωτεϊνικό κέλυφος. Μπορούν να αναπαραχθούν μόνο με τη βοήθεια του κυττάρου ξενιστή, που μολύνουν. Οι ιοί κατατάσσονται με βάση το σχήμα τους (A), το κύτταρο του ξενιστή (B) και τον γενετικό τους κώδικα (C)
Το ανθρώπινο σώμα είναι πλούσιο περιβάλλον για την ανάπτυξη των μικροβίων, γεμάτο πρωτεΐνες, λίπη και υδατάνθρακες. Πολλοί ιοί έχουν εξελιχθεί, ώστε να συμβιώνουν «ειρηνικά» με τον άνθρωπο, χωρίς να τον αρρωσταίνουν. Οι ιοί χρειάζεται να εισβάλλουν στα κύτταρα κάποιου ξενιστή, ώστε να αναπαραχθούν και το κάνουν με κάθε τρόπο μέσα στο ανθρώπινο σώμα. Προς έκπληξή τους, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ιούς ακόμη και μέσα στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό ενηλίκων που χρειάστηκε να κάνουν κάποιο σχετικό διαγνωστικό έλεγχο. Οι ιοί που βρέθηκαν εκεί ανήκαν σε διάφορες οικογένειες και δεν σχετίζονταν με κάποια ασθένεια. Οι ίδιοι βρέθηκαν στη συνέχεια και στο πλάσμα αίματος, στο αρθρικό υγρό και το μητρικό γάλα. Ηταν γνωστό ότι ορισμένοι ιοί, όπως του έρπητα, μπορούν να ξεφύγουν από τους φραγμούς και να μπουν μέσα στο κατά βάση στείρο εγκεφαλονωτιαίο υγρό, αλλά η ανακάλυψη σε αυτό ιών διαφόρων ειδών, που ήταν απλώς παρευρισκόμενοι, χωρίς ενεργό ρόλο, ήταν μία έκπληξη.

Θηρευτικό πεδίο

Το ιολογικό μικροβίωμα αρχίζει να διευρύνεται αμέσως μετά τη γέννηση. Μελέτες αποκάλυψαν ποικιλία ιών στο έντερο των νεογνών λίγο μετά τη γέννηση, που μπορεί να προέρχονταν είτε απευθείας από τη μητέρα, είτε από το μητρικό γάλα. Μερικοί από αυτούς τους ιούς περιορίζονται σε αριθμό όταν τα μωρά γίνονται εβδομάδων ή μηνών, ενώ την ίδια περίοδο άλλοι ιοί μπαίνουν στο σώμα τους από τον αέρα, το νερό, την τροφή και τους ανθρώπους που βρίσκονται γύρω τους. Αυτοί οι ιοί αυξάνονται σε αριθμό και ποικιλία, μολύνοντας κύτταρα, όπου παραμένουν επί χρόνια. Το ιολογικό μικροβίωμα των νεογνών είναι ασταθές, σε αντίθεση με των ενηλίκων, που είναι σχετικά σταθερό. Οι ανελλοϊοί, μια οικογένεια 200 διαφορετικών ειδών ιών, γίνονται σταδιακά παρόντες σε σχεδόν όλους τους ανθρώπους καθώς γερνάνε. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το βακτηριακό μικροβίωμα.

Πολλοί από τους ιούς που κατοικούν μέσα μας δεν στοχεύουν τα κύτταρά μας. Αντίθετα, στοχεύουν τα βακτήρια του μικροβιώματος. Αυτοί οι ιοί, που είναι γνωστοί ως βακτηριοφάγοι, ή φάγοι, εισβάλλουν μέσα στα βακτήρια και χρησιμοποιούν τον κυτταρικό μηχανισμό τους για να φτιάξουν αντίγραφά τους, συχνά οδηγώντας σε «σκάσιμο» του βακτηριακού κυττάρου και διάχυσή τους για να μολύνουν και άλλα βακτήρια. Οι βακτηριοφάγοι υπάρχουν σχεδόν παντού στη φύση: στο χώμα, σε κάθε σώμα νερού, από τον ωκεανό έως το πόσιμο νερό, ακόμη και σε ακραία περιβάλλοντα, όπως σε ορυχεία με πολύ όξινο περιβάλλον, στην Αρκτική, αλλά και σε θερμοπίδακες. Συναντώνται ακόμη και αιωρούμενοι στον αέρα. Βρίσκονται σε όλα αυτά τα μέρη, γιατί κυνηγούν τα βακτήρια που ζουν σε αυτά. Το ανθρώπινο σώμα είναι απλώς ένα ακόμη θηρευτικό πεδίο.

Συγκάτοικοι

Το ιολογικό μικροβίωμα ποικίλλει σημαντικά από το ένα μέρος του σώματος στο άλλο. Οι ιοί στο στόμα είναι διαφορετικοί από εκείνους στο έντερο και αυτοί διαφορετικοί από εκείνους στο ουροποιητικό σύστημα. Ετσι, οι επιστήμονες μπορούν να καταλάβουν από πού προέρχεται ένα δείγμα που τους δίνεται για εξέταση, αναγνωρίζοντας τους ιούς σε αυτό. Μπορούν επίσης να καταλάβουν αν κάποιοι από τους ανθρώπους που έδωσαν τα δείγματα ζουν στο ίδιο σπίτι. Παρότι κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει διαφορετικό ιολογικό μικροβίωμα, διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που συγκατοικούν μοιράζονται το 25% των ιών τους. Οι ιοί μπορούν να μεταδοθούν από ένα μέλος μιας οικογένειας στο άλλο, όχι μόνο με τους τυπικούς τρόπους, όπως ο βήχας, αλλά και μέσω της συνήθους επαφής και της χρήσης των ίδιων ειδών υγιεινής, των ίδιων τραπεζιών και των ίδιων φαγητών. Μάλιστα, τα δεδομένα από μικρό αριθμό ατόμων δείχνουν ότι ανάμεσα στα μέλη ενός ζευγαριού δεν υπάρχει περισσότερη κοινότητα ιών, συγκριτικά με τα άλλα μέλη της οικογένειας. Η συγκατοίκηση είναι αρκετή.

Διαφορές στο ιολογικό μικροβίωμα, που ίσως οφείλονται στα διαφορετικά επίπεδα ορμονών στον οργανισμό τους, υπάρχουν ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες. Μεγάλες διαφοροποιήσεις υπάρχουν ανάλογα με την περιοχή που κατοικούν οι πληθυσμοί, όπως π.χ. μεταξύ των κατοίκων των «δυτικών» και των «ανατολικών» χωρών, οι οποίες μπορεί να οφείλονται τόσο στη διαφορετική δίαιτα, όσο και στο περιβάλλον.

Αντί φαρμάκου

Οταν το ανοσοποιητικό βρίσκεται για κάποιο λόγο σε αδυναμία ή σε καταστολή, ιοί που μέχρι εκείνη την ώρα παρέμεναν σε αδρανή κατάσταση αρχίζουν να πολλαπλασιάζονται, τόσο οι παθογόνοι, όσο και οι ακίνδυνοι. Αυτό δείχνει ότι το ανοσοποιητικό έχει μηχανισμούς, ώστε να κρατάει τον αριθμό τους υπό έλεγχο, αλλά όταν εμφανίσει αδυναμία, οι ιοί βρίσκουν την ευκαιρία να πολλαπλασιαστούν. Αυτό μπορεί να συμβαίνει και στην περίπτωση ανθρώπων που εμφανίζουν έντονη COVID-19, με αποτέλεσμα να αναπτύσσονται επιμολύνσεις. Η πιο κοινή απ' αυτές είναι η βακτηριακή πνευμονία, που οφείλεται σε είδη σταφυλόκοκκου και στρεπτόκοκκου. Εμφανίζονται όμως και επιμολύνσεις γρίπης, αναπνευστικού συγκυτιακού ιού και αδενοϊών. Επίμονοι ιοί, που ήταν σε αδράνεια μέσα στον οργανισμό, όπως ο ιός Επστάιν-Μπαρ και ο κυτταρομεγαλοϊός, μπορεί να ενεργοποιηθούν. Οσο το ανοσοποιητικό συγκεντρώνει την προσοχή του στον SARS-CoV-2, ο ασθενής είναι πιο ευάλωτος σε άλλες ιικές λοιμώξεις.

Οι βακτηριοφάγοι ιοί μπορούν να προσδεθούν πάνω στο επιθήλιο διαφόρων οργάνων, π.χ. της μύτης ή του στομαχιού και να σκοτώσουν παθογόνα μικρόβια που θα εισβάλουν στον οργανισμό. Αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη στον άνθρωπο, αλλά έχει διαπιστωθεί σε πειραματόζωα. Ομως μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρήση φάγων ενάντια στα πολυανθεκτικά βακτήρια. Οι επιστήμονες γνωρίζοντας πια ότι το ανθρώπινο έντερο είναι κατοικία πληθώρας ειδών ιών, χρησιμοποιούν ήδη τα αστικά απόβλητα για να ανακαλύψουν ιούς κατάλληλους για την αντιμετώπιση τέτοιων βακτηρίων, τα οποία αντιστέκονται σε όλα τα αντιβιοτικά. Η συνειδητοποίηση του σημαντικού ρόλου των ιών μέσα στο ανθρώπινο μικροβίωμα ανοίγει τον δρόμο για βαθύτερη κατανόηση διαφόρων ασθενειών, αλλά και την καταπολέμηση ορισμένων απ' αυτές.


Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

20 Νοε 2020

«Φοράς μάσκα και έρχεσαι για δουλειά... »


«Τετάρτη 21/10/2020 παρουσίασα συμπτώματα Covid-19. Την ίδια μέρα, μεσημβρινή ώρα στις 15.15 περίπου κάλεσα στο τηλέφωνο τον προϊστάμενό μου να του αναφέρω τα συμπτώματά μου. Η απάντησή του ήταν "φοράς μάσκα και έρχεσαι για δουλειά". Στις 17.10 την ίδια μέρα έβαλα θερμόμετρο διότι κρύωνα, είχα πόνους στο σώμα μου, πολύ βήχα ξηρό και είχα δέκατα, 37,2. Αμέσως κάλεσα τον προϊστάμενό μου στο τηλέφωνο και δεν απάντησε! Σκεπτόμενη βάσει των οδηγιών που μας είχαν δοθεί από τον ΕΟΔΥ, θα έπρεπε να παραμείνω στην οικία μου και όχι να εργαστώ και να εκθέσω σε κίνδυνο τους συναδέλφους!

Αμέσως κάλεσα τον οδηγό μου, ο οποίος μου είπε να ενημερώσω τον κύριο (...) Του είπα ότι δεν είχα το τηλέφωνό του και μου απάντησε να καλέσω τον φύλακα! Αυτό και έπραξα! Ο φύλακας ενημέρωσε τους προϊσταμένους και οι δυο απάντησαν να πάω στην υπηρεσία μου με μάσκα! Φυσικά αυτό και έπραξα! Ενημέρωσα οδηγό και εργάτη ότι πηγαίνω στη δουλειά και να φορέσουν και εκείνοι μάσκα για προστασία, αν και τον περισσότερο καιρό από τότε που έχουμε τον ιό πάντα φορούσαμε μάσκες!

Στις 22/10/2020 προσήλθα στο Κέντρο Υγείας Καλυβιών, όπου μου έγιναν οι απαραίτητες εξετάσεις και το τεστ, μου δοθήκαν οδηγίες, φάρμακα και αναρρωτική άδεια έως ότου βγει το τεστ! Παρασκευή 23/10/2020 με κάλεσαν στο τηλέφωνο από το Κέντρο Υγείας Καλυβιών το μεσημέρι και μου ανακοίνωσαν ότι είμαι θετική στον ιό! Αμέσως κάλεσα την υπηρεσία και τους ανέφερα ότι είμαι θετική (...) Στις 24/10/2020 ημέρα Σάββατο και ώρα βραδινή, κάλεσα στο τηλέφωνο τον κύριο (...) του ανέφερα τα σχετικά και το μόνο που μου είπε ήταν ότι "εγώ δεν θα σε άφηνα να πας για δουλειά αν το ήξερα" και ότι δεν ήξερε τίποτα μέχρι και την Παρασκευή στις 23/10/2020!

Μπορώ να πω με μεγάλη ειλικρίνεια ότι δεν πίστεψα στα λεγόμενά του, διότι έχουν γίνει πολλά προβλήματα και σοβαρά, και πάντα ήταν απών ή τα κάλυπταν μεταξύ τους! Του είπα ότι θα κάνω καταγγελία στον ΕΟΔΥ, διότι με έβαλαν σε κίνδυνο της ζωής μου και των συναδέλφων. Παρακαλώ πολύ το Δημοτικό Συμβούλιο και τον δήμαρχο να επιληφθεί του θέματος και να διαταχθεί έρευνα, ώστε όσοι είναι υπεύθυνοι να τιμωρηθούν παραδειγματικά!».

* * *

Με αυτόν τον ζωντανό και αποκαλυπτικό τρόπο, μια εργαζόμενη στην καθαριότητα του δήμου Κορωπίου περιγράφει προς τους δημοτικούς συμβούλους την περιπέτειά της με τον κορονοϊό. Δηλαδή την προσπάθειά της να πείσει τη διεύθυνση ότι έχει πρόβλημα και ότι πρώτη προτεραιότητα για όλους θα έπρεπε να είναι η προστασία η δική της και των συναδέλφων της. Οπως αποδείχθηκε όμως από τη διαχείριση που έκανε η υπηρεσία, καμία έγνοια δεν υπήρξε για να προφυλαχθούν οι άλλοι εργαζόμενοι, ενώ και η ίδια εκτέθηκε σε μεγαλύτερο κίνδυνο, αφού πήγε για δουλειά εμπύρετη και έχοντας ήδη νοσήσει από Covid-19.

Τα πρωτόκολλα της εργοδοσίας, λοιπόν, είχαν και εδώ τον πρώτο λόγο. Τέτοια φαινόμενα καταγράφονται καθημερινά σε όλους τους χώρους δουλειάς, όπου η ασυδοσία οργιάζει, χωρίς να υπολογίζει την ανθρώπινη υγεία, πατώντας στο φόβο των εργαζομένων μη χάσουν τη δουλειά τους, αλλά και στην απουσία οποιουδήποτε ελέγχου από το κράτος. Εδώ όμως το πράγμα είναι ακόμα χειρότερο. Γιατί μιλάμε για εργαζόμενη που δουλεύει στο ίδιο το κράτος! Για μια κρατική υπηρεσία και όχι για ένα χώρο δουλειάς του ιδιωτικού τομέα, όπου «τυχαίνει» να μη γίνονται έλεγχοι. Κι αν αυτά συμβαίνουν σε μια κρατική βαθμίδα, όπως η Τοπική Διοίκηση, εύκολα καταλαβαίνει κανείς τι γίνεται σε εργοστάσια, σούπερ μάρκετ και άλλους εργασιακούς χώρους.

Ποιος ξέρει πόσους ακόμα θα μπορούσε να είχε μολύνει η εργαζόμενη αν δεν διέθετε η ίδια το φιλότιμο να κάνει το τεστ, αν δεν είχε αγωνία για την υγεία τη δική της και των συναδέλφων της; Το θέμα βέβαια και σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι η «ανευθυνότητα» ή κάποια «αστοχία» σε έναν κρίκο της δημόσιας διοίκησης, αλλά ο ίδιος ο τρόπος που λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός. Το γεγονός για παράδειγμα ότι παντού τα μέτρα προστασίας υπονομεύονται στην πράξη από τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα. Δηλαδή από την πολιτική που ακολουθούν όλες οι κυβερνήσεις και οι δημοτικές αρχές που τις στηρίζουν. Γι' αυτό άλλωστε η ίδια εργαζόμενη αναφέρει ότι η τακτική να κουκουλώνονται τέτοια σοβαρά ζητήματα δεν είναι μεμονωμένη, αλλά συστηματική...

* * *

Αποκαλύπτονται λοιπόν, μέσα και από αυτό το παράδειγμα, οι εγκληματικές ευθύνες της εργοδοσίας και του κράτους για τη μεγάλη διασπορά του ιού στους χώρους δουλειάς. Εκεί όπου δεν τηρούνται ούτε τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας, πέρα ίσως από τη χρήση μάσκας. Εκεί όπου τα κρούσματα κουκουλώνονται και τα πάντα φορτώνονται στην ατομική ευθύνη. Το αποτέλεσμα είναι να αυξάνονται οι εστίες υπερμετάδοσης. Δεν είναι τυχαίο ότι τα σωματεία των ΟΤΑ καταγγέλλουν μεγάλη διασπορά στον κλάδο, που χτυπήθηκε και στο πρώτο κύμα της πανδημίας.

Για όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, που έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τις ελλείψεις σε μέτρα προστασίας της υγείας τους, με ευθύνη της εργοδοσίας και του κράτους, που στοιβάζονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από και προς τη δουλειά τους, που ζουν με την αγωνία μην κολλήσουν αυτοί και οι οικογένειές τους, αλλά και για εκείνους που τους βγαίνει το λάδι από την τηλεργασία στο σπίτι, ή ζουν στην ανασφάλεια της αναστολής συμβάσεων, η πανεργατική απεργία στις 26 Νοέμβρη είναι η φωνή τους κάτω από τη μάσκα, για την υγεία, τη ζωή, τα δικαιώματά τους. Και εκείνη τη μέρα θα ακουστεί δυνατά!


Μ.

Τηλε-μαρτύριο


Τα συνεχιζόμενα προβλήματα με την τηλεκπαίδευση, που απ' αυτήν τη βδομάδα τα ζουν και οι εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τις οικογένειές τους, αποκαλύπτουν τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης και τα αδιέξοδα από την πολιτική διαχείρισης της πανδημίας με κριτήριο τις «αντοχές της οικονομίας», σε βάρος των αναγκών του λαού.

Και μόνο το γεγονός ότι η κυβέρνηση ξανάκλεισε τα σχολεία, δείχνει πόσο δίκαια και αναγκαία ήταν τα αιτήματα που πρόβαλλαν με τους αγώνες τους μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί, για μέτρα ουσιαστικής προστασίας της υγείας, ώστε να είναι τα σχολεία ανοιχτά και ασφαλή.

Η κυβέρνηση, όμως, όχι μόνο δεν ικανοποίησε τα αιτήματά τους και προσπάθησε να καταστείλει τους αγώνες τους, αλλά φόρτωσε στην «καμπούρα» της ατομικής και οικογενειακής ευθύνης ακόμα και την τηλεκπαίδευση των παιδιών, αφού πρώτα έκλεισε τα σχολεία με δική της ευθύνη.

Ετσι, το υπουργείο Παιδείας όρισε την τηλεκπαίδευση ως «υποχρεωτική», χωρίς όμως να εξασφαλίσει την πρόσβαση όλων των μαθητών σε αυτήν. Οι 90.000 φορητές συσκευές που διαφημίζει το υπουργείο Παιδείας ότι μοίρασε στα σχολεία μετά από δωρεές, δεν φτάνουν ούτε για «ζήτω», για να καλύψουν όλους τους μαθητές που δεν έχουν τα μέσα.

Αντίστοιχα είναι τα προβλήματα και για πολλά ακόμα παιδιά, που μπορεί να έχουν τα μέσα, αλλά βλέπουν μπροστά τους λευκές οθόνες, ακούνε φωνές από το υπερπέραν, συνδέονται και αποσυνδέονται πολλές φορές στη διάρκεια μιας διδακτικής ώρας.

Κι από πάνω, ακούν το υπουργείο Παιδείας να ανακοινώνει με θράσος ότι «όλα βαίνουν καλώς» και ότι λειτούργησαν 40.000 ψηφιακές τάξεις! Πώς να μην είναι έξαλλοι γονείς και μαθητές! Πώς να μη σηκώνουν τα χέρια ψηλά οι εκπαιδευτικοί!

Η κυβέρνηση αναζητάει άλλοθι και δικαιολογίες, επικαλούμενη την «έκτακτη κατάσταση». Και εδώ όμως είχε όλο το χρόνο να προετοιμαστεί, ώστε κανένα παιδί να μη μείνει χωρίς τα αναγκαία μέσα για την τηλεκπαίδευση, να αναβαθμίσει τα μέσα και τις υποδομές, να διασφαλίσει ίσες και σύγχρονες προϋποθέσεις πρόσβασης για όλους.

Τέτοια αιτήματα υπήρχαν στο πλαίσιο πάλης γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών. Οπως υπήρχε και η αρνητική πείρα από την πρώτη φάση της πανδημίας, όπου και πάλι το σύστημα «κράσαρε» και τα μαθήματα στην πλειοψηφία τους δεν έγιναν καθόλου.

Προτεραιότητα, όμως, της κυβέρνησης, και τότε και τώρα, δεν ήταν να διασφαλίσει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, ούτε βέβαια να ελαφρύνει τη λαϊκή οικογένεια από τα βάρη και τις δυσκολίες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Το ακριβώς αντίθετο. Κριτήριο ήταν και παραμένουν οι «αντοχές της οικονομίας», η προστασία των συμφερόντων και των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων, η χρηματοδότηση με το σταγονόμετρο των τεράστιων αναγκών στην Υγεία, στην Παιδεία, στη στήριξη των λαϊκών οικογενειών για να μη λείψουν χρήματα από τις φοροαπαλλαγές και τα άλλα προνόμια στο κεφάλαιο.

Οσο για τον ΣΥΡΙΖΑ, που κουνάει τώρα το δάχτυλο και μιλάει για «τριτοκοσμικές καταστάσεις», καλύτερα να σιωπά, γιατί η σημερινή εικόνα των σχολείων δεν προέκυψε χτες. Εχει τη σφραγίδα και της δικής του αντιλαϊκής πολιτικής.

Ανισότιμη πρόσβαση, ανισότιμη εκπαίδευση, μεγάλα μορφωτικά κενά που αντί να καλύπτονται διευρύνονται... Αυτό είναι το αποτέλεσμα της κυβερνητικής διαχείρισης της πανδημίας και στο χώρο της Εκπαίδευσης.

Απέναντι σε όλα αυτά, κανείς δεν πρέπει να μένει αδιάφορος και απαθής. Τώρα είναι που πρέπει να δυναμώσουν ακόμα περισσότερο ο αγώνας και η διεκδίκηση για να δοθεί πραγματική στήριξη σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς στην τηλεκπαίδευση, όσο αυτή διαρκέσει. Αλλά, κυρίως, για να ανοίξουν τα σχολεία με όλα τα απαραίτητα μέτρα, για να γίνει σωστή δουλειά, για να γίνει μάθημα.

19 Νοε 2020

Λύσσαξαν γιατί δε σταμάτησαν τη συγκέντρωση του Πολυτεχνείου – Τρομοκρατική προσαγωγή συνδικαλιστή στα Γιάννενα

 

Την Τρίτη, δυνάμεις των ΜΑΤ στα Γιάννενα επιτέθηκαν στη συγκέντρωση για το Πολυτεχνείο, ξυλοκόπησαν διαδηλωτές κι έκαναν δεκάδες προσαγωγές -ανάμεσά τους και μια ανήλικη μαθήτρια!

Χτες το όργιο καταστολής συνεχίστηκε, με το ΕΚ του Νομού Ιωαννίνων να καταγγέλλει πως η αστυνομία έστησε καρτέρι, ουσιαστικά, σε συνδικαλιστή του Συνδικάτου Επισιτισμού – Τουρισμού και τον προσήγαγαν μία μέρα μετά τα γεγονότα. Υποτίθεται πως η προσαγωγή έγινε για “εξακρίβωση στοιχείων”, ωστόσο, οι ίδιοι οι αστυνομικοί παραδέχτηκαν στον συνδικαλιστή πως τον είχαν στοχοποιήσει απ’ τα γεγονότα της Τρίτης, απειλώντας τον ότι ξέρουν τα στοιχεία του και μπορούν να τον βρουν ανά πάσα στιγμή!

“Λύσσαξαν γιατί δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν τη συγκέντρωση του ΕΚ και των Φοιτητικών Συλλόγων”, όπως σημειώνει το ΕΚ Ιωαννίνων στην καταγγελία του, προσθέτοντας πως “η παρακολούθηση εκλεγμένων συνδικαλιστών στα στενά γύρω απ’ το Εργατικό Κέντρο είναι προκλητική”. Καλεί επίσης την Αστυνομική Διεύθυνση Ιωαννίνων να σταματήσει το όργιο τρομοκράτησης και καταστολής, να απαντήσει αν δρα με κυβερνητική εντολή και να δώσει τα στοιχεία του χρυσαυγίτη αστυνόμου.

Στο τέλος της ανακοίνωσης απευθύνει κάλεσμα για την απεργία στις 26 Νοέμβρη.

Με πληροφορίες από τον 902.gr

Μια αποκαλυπτική έρευνα στις ΗΠΑ


Στις ΗΠΑ του Τραμπ, η δολοφονία του Τζ. Φλόιντ στις 25 Μάη 2020 προκάλεσε έκρηξη οργής και αγανάκτησης από τον λαό, που διαδήλωνε επί πολλές βδομάδες στο δρόμο, ενάντια στην αστυνομική βία και την κρατική καταστολή. Αλλά και ενάντια στην κυβερνητική πολιτική διαχείρισης της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης. Σε εκατοντάδες πόλεις γίνονταν καθημερινά διαδηλώσεις και στις μεγαλύτερες απ' αυτές συμμετείχαν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι. Εκείνη την περίοδο, ξεκίνησε και στις ΗΠΑ μια συζήτηση για το κατά πόσο οι λαϊκές διαμαρτυρίες συμβάλλουν στην παραπέρα διάδοση του κορονοϊού, σε μια χώρα μάλιστα που το κράτος έσκαβε μαζικούς τάφους για να θάψει τους νεκρούς. Η συζήτηση αυτή γινόταν κυρίως μεταξύ των επιστημόνων, αφού η κυβέρνηση Τραμπ δεν είχε ανάγκη τον κορονοϊό για να επιβάλει καταστολή και απαγορεύσεις. Ενεργοποίησε όλο τον κατασταλτικό μηχανισμό στο όνομα της «προστασίας της περιουσίας», αξιοποιώντας τις προβοκατόρικες σε πολλές περιπτώσεις καταστροφές και λεηλασίες καταστημάτων κ.τ.λ. Σε κάθε περίπτωση, η ανακίνηση του θέματος οδήγησε σε μια πιο συστηματική παρατήρηση της πανδημίας την περίοδο έξαρσης των κινητοποιήσεων από τους επιστήμονες των ΗΠΑ, που πρόσφερε ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, χρήσιμα και για τη χώρα μας, όπου οι λαϊκές κινητοποιήσεις βρίσκονται σταθερά στο στόχαστρο της κυβέρνησης με πρόσχημα την πανδημία και με πιο πρόσφατο παράδειγμα την απαγόρευση του αγωνιστικού γιορτασμού του Πολυτεχνείου.

* * *

Μια από τις πολλές μετρήσεις, καταγραφές και μελέτες που έγιναν εκείνη την περίοδο, δηλαδή το πρώτο δεκαπενθήμερο μετά τη δολοφονία Φλόιντ και ενώ οι κινητοποιήσεις βρίσκονταν σε εξέλιξη, παρουσιάστηκε από διεθνή ΜΜΕ, και ανάμεσά τους από το «Al Jazeera». Με δεδομένο ότι το 95% όσων νοσούν παρουσιάζουν συμπτώματα μέσα σε 14 μέρες από την ώρα που θα τους μολύνει ο ιός, η σύγκριση των καταγεγραμμένων κρουσμάτων την περίοδο πριν τις κινητοποιήσεις και 16 μέρες μετά την έναρξή τους δίνει μια σχετική εικόνα για την επίδραση που είχαν οι μαζικές διαμαρτυρίες στην παραπέρα εξάπλωση της πανδημίας. Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι στις μεγαλύτερες πόλεις, όπου έγιναν και οι μαζικότερες κινητοποιήσεις το δεκαπενθήμερο μετά τη δολοφονία Φλόιντ, τα κρούσματα μειώθηκαν, οδηγώντας πολλούς επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι οι μάσκες προσώπου και ο εξωτερικός αέρας είναι παράγοντες που δρουν προστατευτικά από την εξάπλωση του COVID-19, σε αντίθεση με το συγχρωτισμό σε κλειστούς χώρους, όπως είναι συνήθως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι χώροι δουλειάς κ.τ.λ.

* * *

Η μελέτη επικέντρωσε σε μεγάλες πόλεις, όπου έγιναν οι μαζικότερες διαδηλώσεις μετά το θάνατο του Τζ. Φλόιντ. Ορισμένα παραδείγματα είναι τα εξής:

  • Στη Μινεάπολις γίνονταν καθημερινές διαμαρτυρίες από την επομένη της δολοφονίας Φλόιντ. 15 μέρες μέρες μετά, ο μέσος όρος των καταγεγραμμένων κρουσμάτων σε ημερήσια βάση εμφανιζόταν μειωμένος. Συγκεκριμένα, από 3.360 ημερήσιες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις το δεκαπενθήμερο πριν τις κινητοποιήσεις, «έπεσε» στις 2.146 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη. Να σημειωθεί ότι η περιοχή βρισκόταν σε lockdown από τις 27 Μάρτη έως τις 4 Μάη.
  • Στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, Ουάσιγκτον, όπου οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές και από τις πιο μαζικές επί 13 ολόκληρες μέρες, τα ημερήσια κρούσματα επίσης κατέγραψαν μείωση αντί για αύξηση. Συγκεκριμένα, ενώ από τις 10 έως τις 24 Μάη καταγράφονταν καθημερινά 1.838 επιβεβαιωμένα κρούσματα κατά μέσο όρο, ο αριθμός αυτός «έπεσε» στα 1.140 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη. Και σ' αυτήν την περίπτωση, το lockdown για τη συγκεκριμένη πολιτεία ίσχυε από την 1η Απρίλη έως τις 29 Μάη.
  • Στη Νέα Υόρκη, την πιο πυκνοκατοικημένη πόλη των ΗΠΑ και μια από τις περιοχές που έπληξε περισσότερο η πανδημία, με εκατοντάδες χιλιάδες κρούσματα και χιλιάδες νεκρούς, ο κόσμος βγήκε μαζικά στους δρόμους μετά τη δολοφονία Φλόιντ. Και εδώ όμως τα καταγεγραμμένα κρούσματα ήταν λιγότερα στο δεκαπενθήμερο των κινητοποιήσεων σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο. Συγκεκριμένα, από 10 έως 24 Μάη καταγράφοντας ημερησίως 13.706 μολύνσεις κατά μέσο όρο, και 8.392 το διάστημα 26 Μάη - 9 Ιούνη, στην καρδιά δηλαδή των κινητοποιήσεων. Εδώ το lockdown είχε ξεκινήσει στις 22 Μάρτη και συνεχιζόταν ακόμα την περίοδο που γίνονταν αυτές οι μετρήσεις.
  • Στο Σικάγο, την τρίτη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της χώρας, με ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μετάδοσης σε όλη τη χώρα, οι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις μειώθηκαν από 19.355 την περίοδο 10 - 24 Μάη σε 8.392 την περίοδο 26 Μάη - 9 Ιούνη κατά μέσο όρο. Το lockdown στην περιοχή είχε λήξει στις 30 Μάη.
* * *

Τα παραπάνω, ακόμα και αν έχουμε επιφυλάξεις ως προς το στοιχείο της μείωσης των κρουσμάτων, επιβεβαιώνουν ότι δεν αποδεικνύεται κανένας άμεσος συσχετισμός των διαδηλώσεων με την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού. Πόσο μάλλον όταν στη χώρα μας τα απαραίτητα μέτρα (μάσκες, αποστάσεις, αντισηπτικά) τηρούνται με μεγάλη σχολαστικότητα και συνέπεια από τους διαδηλωτές στις κινητοποιήσεις που πρωτοστατεί το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα. Στο συμπέρασμα αυτό συγκλίνουν και ορισμένοι από τους πιο επιφανείς Αμερικανούς επιστήμονες, όπως ο Anthony Fauci, ο κορυφαίος εμπειρογνώμονας για τις μολυσματικές ασθένειες των ΗΠΑ, που αναγνωρίζει μεν ότι ο κίνδυνος του συγχρωτισμού υπάρχει στις διαδηλώσεις, συστήνει όμως σε όσους συμμετέχουν «να φορούν μάσκα και να τη διατηρούν ανά πάσα στιγμή», διαπιστώνοντας μάλιστα και ο ίδιος ότι οι Αμερικανοί διαδηλωτές στην πλειοψηφία τους τηρούσαν αυτό το στοιχειώδες μέτρο. Αλλος ένας επιστήμονας που μίλησε στα Μέσα, ο Amir Khan, γιατρός και ανώτερος λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Λιντς και στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ, δήλωσε σχετικά ότι «ο καθαρός αέρας μειώνει τις πιθανότητες μετάδοσης του ιού», συμπέρασμα που υιοθετεί και η Maia Lesosky, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Βιοστατιστικής στο Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν, λέγοντας ότι «στους εξωτερικούς χώρους ο κίνδυνος μετάδοσης μειώνεται από 20 έως 500 φορές σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις».

* * *

Ας αφήσει λοιπόν η κυβέρνηση της ΝΔ και τα παπαγαλάκια της, ορισμένα από τα οποία επικαλούνται και την «επιστημοσύνη» τους, να συκοφαντούν τους λαϊκούς αγώνες και τις διεκδικήσεις για την έξαρση της πανδημίας και να μιλούν χυδαία για πορείες με φέρετρα κ.λπ. Η σημερινή άθλια και επικίνδυνη κατάσταση είναι καθρέφτης της δικής της αντιλαϊκής πολιτικής και οφείλεται στην εγκληματική απουσία μέτρων ουσιαστικής προστασίας με ευθύνη του κράτους, όπως ακριβώς γίνεται στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι γρήγορα μάζεψαν την προσπάθεια που έκαναν να χρεώσουν στο «συγχρωτισμό στη διαδήλωση της δίκης της ΧΑ» την αύξηση των κρουσμάτων, όταν άρχιζαν να «σκάνε» μαζικά κρούσματα σε πόλεις, περιοχές και χώρους δουλειάς που καμιά σχέση δεν είχαν με τη διαδήλωση. Ακόμα και στις κινητοποιήσεις, όμως, από αλλού προέρχεται ο κίνδυνος της διασποράς και όχι από τον συγχρωτισμό των διαδηλωτών, βλέποντας και τις προχτεσινές εικόνες των αστυνομικών να στέκονται μπουλούκι και να ορμάνε χωρίς καν μάσκα πάνω στο πλήθος. Οπως παρατηρεί μάλιστα και η Αμερικανίδα επιστήμονας που αναφέραμε πιο πάνω, οι διαδηλώσεις μπορούν να γίνουν «επικίνδυνες» επειδή η στάση της αστυνομίας είναι αυτή που συνήθως προκαλεί συνθήκες συγχρωτισμού, «συμπεριλαμβανομένης της χρήσης δακρυγόνων, σπρέι πιπεριού, συλλήψεων και φυλάκισης μεγάλου αριθμού ανθρώπων»...

Απαντήσεις και αδιέξοδα


(Συνέχεια από τη σελίδα 1)

Πρώτα απ' όλα γιατί είναι προκλητικό η κυβέρνηση και το κράτος που δεν μπορούν να εγγυηθούν την ουσιαστική προστασία της υγείας του λαού και το 'χουν ρίξει σχεδόν αποκλειστικά στην «ατομική ευθύνη», που έφεραν μαζί με όλους τους προηγούμενους την κατάρρευση του συστήματος Υγείας, να εγκαλούν όσους αγωνίζονται για το αυτονόητο. Δηλαδή, όσους αγωνίζονται για να υπάρξει ουσιαστική κρατική ευθύνη στην αντιμετώπιση της πανδημίας, να μην είναι κόστος η υγεία του λαού, των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, όσων πάνε στη δουλειά τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, των μαθητών στα σχολεία, των ηλικιωμένων σε οίκους ευγηρίας, παντού. Γιατί ένα από αυτά που διαδήλωσαν προχτές στις πολύμορφες συγκεντρώσεις, εκδηλώσεις, πρωτοβουλίες με το συμβολικό και ουσιαστικό τους περιεχόμενο ήταν το μήνυμα της σημερινής πάλης για την προστασία της υγείας, της ζωής και των δικαιωμάτων του λαού σε συνθήκες πανδημίας.

Ολα τα κατασταλτικά μέτρα που πάρθηκαν, με τη συγκέντρωση άνω των 6.000 αστυνομικών στο κέντρο της Αθήνας, η ίδια η διαδικασία της επίθεσης στους διαδηλωτές, οι προσαγωγές, η χρήση δακρυγόνων είναι διαδικασίες που όχι μόνο δεν προστατεύουν τη δημόσια υγεία αλλά πολλαπλασιάζουν τους κινδύνους. Η αστυνομία επιχείρησε να διαλύσει συγκεντρώσεις που χαρακτηρίζονταν για την υποδειγματική τήρηση μέτρων προστασίας, με μάσκες, αποστάσεις κ.λπ. Αντίθετα, η κατασταλτική επέμβαση ήταν που οδήγησε σε συνωστισμούς, που υποχρέωσε για να αναπνεύσουν εκατοντάδες να βγάλουν μάσκες και δεκάδες οδηγήθηκαν στριμωγμένοι στα λεωφορεία της αστυνομίας και στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ σε άθλιες συνθήκες.

Το εργατικό - λαϊκό κίνημα απέδειξε και στις 17 Νοέμβρη ότι ο αγώνας και η διεκδίκηση μπορούν να γίνονται με όρους πραγματικής προστασίας της υγείας. Και η αλήθεια είναι ότι ο λόγος των διεκδικήσεων και των αγώνων σήμερα είναι πολλαπλός, με πρώτο βέβαια το ζήτημα της πάλης για τη ζωή και την υγεία του λαού.

Γιατί η κυβέρνηση με τη στήριξη και των άλλων αστικών κομμάτων έχει φορτώσει τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης που «σέρνεται» στη σκιά της στις πλάτες (ξανά) του λαού για να την βγάλουν καθαρή οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Ολο το έργο των αντιλαϊκών ΠΝΠ της προηγούμενης περιόδου το μαρτυρά.

Γιατί κυβέρνηση και κεφάλαιο βλέπουν ως ευκαιρία την πανδημία για να βάλουν στον πάγο τις εργατικές - λαϊκές κινητοποιήσεις και διεκδικήσεις, να χτίσουν ένα ακόμα πιο αντιδραστικό πλαίσιο περιορισμού ελευθεριών και δικαιωμάτων. Οχι τυχαία, από τους πρώτους νόμους μετά την καραντίνα της άνοιξης ήταν ο νόμος περιορισμού των διαδηλώσεων.

Γιατί σε συνθήκες πανδημίας η αντιλαϊκή πολιτική ούτε αναστέλλεται ούτε κάνει διάλειμμα. Η κυβέρνηση έχει στα σκαριά νέα αντεργατικά νομοσχέδια με πιο εμβληματικό αυτό που καθιερώνει τη 10ωρη εργασία και χτυπάει το δικαίωμα στην απεργία και στη συνδικαλιστική δράση.

Ολα αυτά σημαίνουν πολύ απλά ότι οι αγώνες, η πάλη του κινήματος δεν μπορεί και δεν πρέπει να κάνουν κανένα διάλειμμα ούτε να αναβληθούν. Ακριβώς το αντίθετο.

Αυτό είναι που φοβίζει και αυτό είναι που προσπαθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση με πρόσχημα τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας. Εκτός από την προσπάθεια να καλλιεργήσει κλίμα συναίνεσης και εθνικής συνεννόησης, με τη βοήθεια μάλιστα των άλλων αστικών κομμάτων και του ΣΥΡΙΖΑ, που καταθέτει προτάσεις για υπουργούς κοινής αποδοχής, χρειάζεται και την πυγμή για να αντιμετωπίσει το λαϊκό κίνημα.

Είναι λοιπόν άλλο η ανάγκη στις σημερινές συνθήκες οι αγώνες να προσαρμόζονται, να παίρνουν υπόψη το ζήτημα της πανδημίας, το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα να παίρνει μέτρα προστασίας όσων συμμετέχουν στους αγώνες και τις κινητοποιήσεις, κάτι που έχει αποδείξει πως το κάνει, και άλλο πράγμα τα κρατικά φιρμάνια απαγόρευσης των συγκεντρώσεων και διαδηλώσεων. Οι προχτεσινές κινητοποιήσεις ξεσκέπασαν αυτήν την πραγματικότητα και γιατί έγιναν με υποδειγματικό τρόπο, εκφράζοντας μια οργανωμένη πειθαρχημένη (στα μέτρα προστασίας της υγείας) απειθαρχία (στις απαγορεύσεις και τον αυταρχισμό) αλλά και γιατί έτσι αποκάλυψαν ότι ο στόχος της κυβέρνησης και του κράτους δεν είναι η προστασία της υγείας αλλά η αντιμετώπιση και με την καταστολή του κινήματος.

Μονόδρομος λοιπόν για τους εργαζόμενους είναι η κλιμάκωση της πάλης μέσα από τα σωματεία και τους μαζικούς φορείς, με πρώτο μεγάλο σταθμό την πανεργατική απεργία στις 26 Νοέμβρη. Οπως έφαγε η κυβέρνηση τα μούτρα της στις 17 Νοέμβρη, έτσι θα μας βρίσκει συνέχεια μπροστά της!

Απαντήσεις και αδιέξοδα


Οι απαντήσεις της κυβέρνησης και των παρατρεχάμενών της σε σχέση με το γιατί προχώρησε σε αυτό το όργιο καταστολής ανήμερα της 17ης Νοέμβρη φανερώνουν το γεγονός ότι είναι σε αδιέξοδο.

Πρώτα απ' όλα γιατί είναι προκλητικό η κυβέρνηση και το κράτος που δεν μπορούν να εγγυηθούν την ουσιαστική προστασία της υγείας του λαού και το 'χουν ρίξει σχεδόν αποκλειστικά στην «ατομική ευθύνη», που έφεραν μαζί με όλους τους προηγούμενους την κατάρρευση του συστήματος Υγείας, να εγκαλούν όσους αγωνίζονται για το αυτονόητο. Δηλαδή, όσους αγωνίζονται για να υπάρξει ουσιαστική κρατική ευθύνη στην αντιμετώπιση της πανδημίας, να μην είναι κόστος η υγεία του λαού, των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς, όσων πάνε στη δουλειά τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, των μαθητών στα σχολεία, των ηλικιωμένων σε οίκους ευγηρίας, παντού. Γιατί ένα από αυτά που διαδήλωσαν προχτές στις πολύμορφες συγκεντρώσεις, εκδηλώσεις, πρωτοβουλίες με το συμβολικό και ουσιαστικό τους περιεχόμενο ήταν το μήνυμα της σημερινής πάλης για την προστασία της υγείας, της ζωής και των δικαιωμάτων του λαού σε συνθήκες πανδημίας.

Ολα τα κατασταλτικά μέτρα που πάρθηκαν, με τη συγκέντρωση άνω των 6.000 αστυνομικών στο κέντρο της Αθήνας, η ίδια η διαδικασία της επίθεσης στους διαδηλωτές, οι προσαγωγές, η χρήση δακρυγόνων είναι διαδικασίες που όχι μόνο δεν προστατεύουν τη δημόσια υγεία αλλά πολλαπλασιάζουν τους κινδύνους. Η αστυνομία επιχείρησε να διαλύσει συγκεντρώσεις που χαρακτηρίζονταν για την υποδειγματική τήρηση μέτρων προστασίας, με μάσκες, αποστάσεις κ.λπ. Αντίθετα, η κατασταλτική επέμβαση ήταν που οδήγησε σε συνωστισμούς, που υποχρέωσε για να αναπνεύσουν εκατοντάδες να βγάλουν μάσκες και δεκάδες οδηγήθηκαν στριμωγμένοι στα λεωφορεία της αστυνομίας και στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ σε άθλιες συνθήκες.

Το εργατικό - λαϊκό κίνημα απέδειξε και στις 17 Νοέμβρη ότι ο αγώνας και η διεκδίκηση μπορούν να γίνονται με όρους πραγματικής προστασίας της υγείας. Και η αλήθεια είναι ότι ο λόγος των διεκδικήσεων και των αγώνων σήμερα είναι πολλαπλός, με πρώτο βέβαια το ζήτημα της πάλης για τη ζωή και την υγεία του λαού.

Γιατί η κυβέρνηση με τη στήριξη και των άλλων αστικών κομμάτων έχει φορτώσει τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης που «σέρνεται» στη σκιά της στις πλάτες (ξανά) του λαού για να την βγάλουν καθαρή οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Ολο το έργο των αντιλαϊκών ΠΝΠ της προηγούμενης περιόδου το μαρτυρά.

Γιατί κυβέρνηση και κεφάλαιο βλέπουν ως ευκαιρία την πανδημία για να βάλουν στον πάγο τις εργατικές - λαϊκές κινητοποιήσεις και διεκδικήσεις, να χτίσουν ένα ακόμα πιο αντιδραστικό πλαίσιο περιορισμού ελευθεριών και δικαιωμάτων. Οχι τυχαία, από τους πρώτους νόμους μετά την καραντίνα της άνοιξης ήταν ο νόμος περιορισμού των διαδηλώσεων.

Γιατί σε συνθήκες πανδημίας η αντιλαϊκή πολιτική ούτε αναστέλλεται ούτε κάνει διάλειμμα. Η κυβέρνηση έχει στα σκαριά νέα αντεργατικά νομοσχέδια με πιο εμβληματικό αυτό που καθιερώνει τη 10ωρη εργασία και χτυπάει το δικαίωμα στην απεργία και στη συνδικαλιστική δράση.

Ολα αυτά σημαίνουν πολύ απλά ότι οι αγώνες, η πάλη του κινήματος δεν μπορεί και δεν πρέπει να κάνουν κανένα διάλειμμα ούτε να αναβληθούν. Ακριβώς το αντίθετο.

Αυτό είναι που φοβίζει και αυτό είναι που προσπαθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση με πρόσχημα τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας. Εκτός από την προσπάθεια να καλλιεργήσει κλίμα συναίνεσης και εθνικής συνεννόησης, με τη βοήθεια μάλιστα των άλλων αστικών κομμάτων και του ΣΥΡΙΖΑ, που καταθέτει προτάσεις για υπουργούς κοινής αποδοχής, χρειάζεται και την πυγμή για να αντιμετωπίσει το λαϊκό κίνημα.

Είναι λοιπόν άλλο η ανάγκη στις σημερινές συνθήκες οι αγώνες να προσαρμόζονται, να παίρνουν υπόψη το ζήτημα της πανδημίας, το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα να παίρνει μέτρα προστασίας όσων συμμετέχουν στους αγώνες και τις κινητοποιήσεις, κάτι που έχει αποδείξει πως το κάνει, και άλλο πράγμα τα κρατικά φιρμάνια απαγόρευσης των συγκεντρώσεων και διαδηλώσεων. Οι προχτεσινές κινητοποιήσεις ξεσκέπασαν αυτήν την πραγματικότητα και γιατί έγιναν με υποδειγματικό τρόπο, εκφράζοντας μια οργανωμένη πειθαρχημένη (στα μέτρα προστασίας της υγείας) απειθαρχία (στις απαγορεύσεις και τον αυταρχισμό) αλλά και γιατί έτσι αποκάλυψαν ότι ο στόχος της κυβέρνησης και του κράτους δεν είναι η προστασία της υγείας αλλά η αντιμετώπιση και με την καταστολή του κινήματος.

Μονόδρομος λοιπόν για τους εργαζόμενους είναι η κλιμάκωση της πάλης μέσα από τα σωματεία και τους μαζικούς φορείς, με πρώτο μεγάλο σταθμό την πανεργατική απεργία στις 26 Νοέμβρη. Οπως έφαγε η κυβέρνηση τα μούτρα της στις 17 Νοέμβρη, έτσι θα μας βρίσκει συνέχεια μπροστά της!

TOP READ