6 Μαρ 2021

Αλλο ένα lockdown, άλλη μια ομολογία...

 


 

«Τι νόημα έχει άλλο ένα lockdown μέσα στο lockdown;», «δεν υπάρχει καμία λογική...», «αυτό κατάφερε να σκεφτεί η κυβέρνηση;». Πληθαίνουν παρόμοια ερωτήματα μετά την ανακοίνωση των νέων προσαρμογών στα περιοριστικά μέτρα, για τη διαχείριση της πανδημίας, την περασμένη βδομάδα.

Πρέπει να είναι καθαρό: Το νέο lockdown μέσα στο lockdown, τα «μαγειρέματα» με τα sms, η καλλιέργεια κλίματος έντασης του αυταρχισμού (π.χ. με τις προειδοποιήσεις για εξονυχιστικούς αστυνομικούς ελέγχους στις μετακινήσεις με κωδικό 4), η στοχοποίηση της λαϊκής διαμαρτυρίας, δεν είναι ούτε αποτέλεσμα «απερισκεψίας» της κυβέρνησης, ούτε κάποιας ανεξήγητης «ανικανότητας».

Αντίθετα, είναι η άλλη όψη της διαχρονικά αντιλαϊκής πολιτικής στο σύστημα Υγείας, είναι το αναπόδραστο αποτέλεσμα της πολιτικής που αντιμετωπίζει ως κόστος την υγεία του λαού, που έχει για προτεραιότητα τα κέρδη του κεφαλαίου και τις «αντοχές της οικονομίας» για λογαριασμό του.

Είναι, σε τελική ανάλυση, στοιχείο της λειτουργίας του ίδιου του καπιταλιστικού συστήματος, που συνθλίβει τις λαϊκές ανάγκες σε «κανονικές» και έκτακτες συνθήκες, για να θωρακίσει την κερδοφορία και τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων.

* * *
Απ' αυτήν τη σκοπιά, το τρίτο μέσα σε έναν χρόνο lockdown αποτελεί πρώτα απ' όλα ομολογία των στενών ορίων αντοχής των δημόσιων νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας, συνολικά των κρατικών υποδομών, στοιχείο που προϋπήρχε βέβαια της πανδημίας και της κρίσης, οξύνθηκε όμως κατακόρυφα μέσα σε αυτήν.

Η ίδια η κυβέρνηση άλλωστε επισημαίνει ότι τα πιο αυστηρά περιοριστικά μέτρα παίρνονται για να εκτονωθεί η πίεση στις ΜΕΘ και στις κλινικές. Επομένως, τα απανωτά lockdowns είναι μέρος της ίδιας στρατηγικής, προστίθενται στη μετατροπή όλου του συστήματος Υγείας σε «μίας νόσου».

Το σύστημα Υγείας, που στο όνομα των «εξαντλημένων αντοχών» του παίρνονται τα περιοριστικά μέτρα, έχει όνομα: Είναι το σύστημα της επιχειρηματικής λειτουργίας, των νοσοκομείων που έκλεισαν για την εξοικονόμηση πόρων τα προηγούμενα χρόνια από όλες διαδοχικά τις κυβερνήσεις.

Είναι το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης μέσω του οποίου μοιράζονται «δουλειές» στους επιχειρηματικούς ομίλους της ιδιωτικής Υγείας, που αντιμετωπίζει τους ασθενείς σαν πελάτες και την περίθαλψη είτε σαν κόστος είτε σαν πηγή κέρδους.

* * *
Προφανώς τα περιοριστικά μέτρα έχουν υγειονομική βάση, ειδικά στην πρώτη φάση εξάπλωσης μιας νόσου όπως αυτή που προκαλεί ο συγκεκριμένος κορονοϊός, με τα πρωτόγνωρα χαρακτηριστικά του. Ο γενικευμένος εγκλεισμός ως μέτρο για την αντιμετώπιση των πανδημιών δεν είναι κάτι καινούργιο. Εχει όμως αξία όταν αξιοποιείται για να κερδηθεί χρόνος στη μάχη: Για να ενισχυθούν δηλαδή τα δημόσια νοσοκομεία, για να φτιαχτούν νέες κλινικές, να στελεχωθούν με προσωπικό και μέσα, για παρακολούθηση των νέων επιστημονικών δεδομένων, για διαμόρφωση κατάλληλων υγειονομικών πρωτοκόλλων, για οργάνωση της πιο αποτελεσματικής προστασίας των ευπαθών ομάδων με έκτακτα μέτρα, π.χ. στα γηροκομεία ή για τους χρόνια πάσχοντες. Για να αναπτυχθεί ακόμα πιο αποτελεσματικά το σύστημα της ιχνηλάτησης, που θα επιτρέψει την έγκαιρη και στοχευμένη λήψη μέτρων, προλαμβάνοντας την υπερμετάδοση.

Και, προφανώς, για να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν συγκεκριμένα μέτρα εκεί που κατά βάση κρίνεται η μετάδοση της νόσου: Στους μεγάλους χώρους δουλειάς, στα σχολεία, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Τι από όλα τα παραπάνω έγινε στο πρώτο lockdown; Τι έγινε τους μήνες που μεσολάβησαν; Η απάντηση είναι ένα πελώριο «τίποτα». Και γι' αυτό σήμερα, έναν χρόνο μετά και παρά τη σχετική «εξοικείωση» με τις ιδιαιτερότητες του ιού, η αντιμετώπισή του χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται: Οι συρροές σε χώρους δουλειάς πολλαπλασιάζονται, εργαζόμενοι πλέον θρηνούν συναδέλφους τους, όπως στον κλάδο των Τροφίμων. Σε λεωφορεία και βαγόνια του Μετρό γίνεται το αδιαχώρητο, είτε με lockdown είτε χωρίς. Τα σχολεία ανοίγουν κάθε τόσο όπως έκλεισαν, δεν γίνεται καμία ιχνηλάτηση κρουσμάτων. Στα νοσοκομεία, τα «έκτακτα μέτρα» εξαντλήθηκαν στο κλείσιμο κλινικών, στη μετατροπή απλών κρεβατιών σε Covid. Ο δε ιδιωτικός τομέας συνεχίζει ανενόχλητος να θησαυρίζει, τόσο από την απορρόφηση ασθενών - πελατών που είναι αποκλεισμένοι από το κρατικό σύστημα, όσο και μέσα από τη «συνεργασία» του με το ΕΣΥ και τα ενοίκια που του πληρώνει το κράτος.

* * *
Ολα τα παραπάνω δεν είναι «αβλεψίες» της κυβέρνησης, αλλά πλευρές της στρατηγικής της, μιας στρατηγικής που άλλωστε δεν αποτελεί ελληνική πατέντα αλλά ακολουθείται από όλες τις αστικές κυβερνήσεις, σοσιαλδημοκρατικές και συντηρητικές.

Τα αλλεπάλληλα «άνοιξε - κλείσε», οι παλινωδίες με τις απαγορεύσεις και τα ωράρια, που έχουν μετατραπεί σε «σταυρόλεξα για δυνατούς λύτες», έχουν την εξήγησή τους, κι αυτή δεν είναι άλλη από το κριτήριο με το οποίο γίνεται η διαχείριση της πανδημίας.

Εξηγούνται από τη μία και μοναδική «εμμονή» που υπάρχει στην κρατική διαχείριση: Την προσήλωση στην Υγεία - εμπόρευμα, τη λήψη αποφάσεων με βάση τις «αντοχές» της καπιταλιστικής οικονομίας, την ισορροπία στο τεντωμένο σκοινί που τραβιέται αφενός από την εκτίμηση του «κόστους» των μέτρων και αφετέρου από την εκτίμηση του «οφέλους» για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

* * *
Ολα τα παραπάνω μπαίνουν στο ζύγι των αποφάσεων, και μαζί με τις συνολικότερες προτεραιότητες της αστικής τάξης επιλέγεται πότε και ποιοι τομείς θα κλείσουν, πότε θα ανοίξουν και για πόσο κ.ο.κ. Αυτό αποδεικνύει και η ένταση της συζήτησης γύρω από το άνοιγμα του Τουρισμού, με την κυβέρνηση να μην κρύβει ότι ο αγώνας δρόμου για τον περιορισμό της πανδημίας έχει ως «κορδέλα τερματισμού» την προσέλκυση της πελατείας για τους επιχειρηματικούς ομίλους, κάτι άλλωστε που έγινε και πέρυσι το καλοκαίρι, με τα πρωτόκολλα - λάστιχο και τα γνωστά αποτελέσματα.

Επομένως το lockdown είναι «αναπόφευκτο» όπως λένε η κυβέρνηση και τα παπαγαλάκια της, ακριβώς επειδή η όλη διαχείριση της πανδημίας γίνεται με βάση τα παραπάνω κριτήρια.

Γι' αυτό και είναι αποπροσανατολιστικό το δίλημμα «lockdown ή ανεξέλεγκτη έξαρση της πανδημίας», αφού αφήνει στο απυρόβλητο την πραγματική αιτία των κινδύνων που πολλαπλασιάζονται για το λαό, όποιο κι αν είναι το μείγμα των περιορισμών.

Το «δεν υπάρχει οικονομία χωρίς υγεία», που λένε τα κυβερνητικά στελέχη, υποστηρίζοντας τάχα ότι μπροστά στην υγεία δεν υπολογίζουν το «κόστος των μέτρων», είναι άλλη μια λαθροχειρία, αφού από όλα τα σενάρια που έχει μπροστά της η κυβέρνηση, επιλέγει αυτό με το μικρότερο κόστος. Η «εξίσωση» λοιπόν, η οποία «λύνεται» κάθε βδομάδα από την κυβέρνηση και βγάζει το αποτέλεσμα των νέων μέτρων, δεν παύει ούτε στιγμή να έχει ως «άγνωστο» την ουσιαστική προστασία της υγείας και της ζωής του λαού.

Ακόμα και οι προσδοκίες που επιχειρεί να καλλιεργήσει η κυβέρνηση γύρω από τους εμβολιασμούς, το «φως στο τούνελ» που τάχα φαίνεται και το κλίμα ότι «φάγαμε τον γάιδαρο - κάντε λίγη υπομονή», εντάσσονται στην ίδια στρατηγική.

Αξιοποιούνται τόσο για τον εφησυχασμό του λαού όσο - κυρίως - για τη διαφήμιση του τουριστικού προϊόντος. Γι' αυτό, όλο και περισσότερο ανοίγει η συζήτηση γύρω από το «πιστοποιητικό εμβολιασμού», τις «τουριστικές φούσκες» από εμβολιασμένους εργαζόμενους και ταξιδιώτες, και προφανώς γύρω από τις προσαρμογές στην «προτεραιοποίηση» του εμβολιαστικού σχεδιασμού.

Και εδώ κριτήριο είναι η προώθηση της κερδοφορίας των ομίλων και όχι βέβαια η ασφάλεια των εργαζομένων, που άλλωστε εργάζονται πλήρως εκτεθειμένοι σε κάθε είδους επαγγελματικό κίνδυνο, ενώ ακόμα δεν είναι διαπιστωμένη η επίδραση των εμβολίων στη διάδοση του ιού.

* * *

Κάθε μέρα που περνάει γίνεται και πιο φανερό: Αν οι εργαζόμενοι δεν οργανωθούν, αν δεν παλέψουν μέσα από τα σωματεία τους μαζί με τους υγειονομικούς και όλο το λαό για άμεσα και ουσιαστικά μέτρα προστασίας, όπως επίταξη του ιδιωτικού τομέα, μέτρα στους χώρους δουλειάς κ.λπ., η κατάσταση θα χειροτερεύει διαρκώς.

Και όσο οι επιχειρηματικοί όμιλοι θα βλέπουν «φως στο τούνελ», τόσο ο λαός θα βυθίζεται στο σκοτάδι, θα μετράει θυσίες στην υγεία, στη ζωή, στο εισόδημά του. Η πάλη ενάντια στον πραγματικό αντίπαλο, το κεφάλαιο, τις κυβερνήσεις και τα κόμματά του, με σύνθημα «Lockdown στην πολιτική τους», πρέπει να δυναμώνει καθημερινά σε χώρους δουλειάς, σε κλάδους και συνοικίες.

Ριζοσπάστης  

«Ειπώθηκαν ψέµατα που ντράπηκαν και τα ίδια, µια και δεν ντρέπονταν τα στόµατα που τα ’λεγαν»

 

 

 «Τα τελευταία τούτα χρόνια στον τόπο αυτό ειπώθηκαν τα χειρότερα ψέµατα της Ιστορίας. Ειπώθηκαν ψέµατα που ντράπηκαν και τα ίδια, µια και δεν ντρέπονταν τα στόµατα που τα ’λεγαν. Έγινε πολλή κατάχρηση στόµφου, φτηνού λυρισµού, πολλή σπατάλη άχρηστης φιλοπατρίας..» (Μενέλαος Λουντέµης – “Οδός Αβύσσου, αριθµός Ο”)

Όταν το πράγμα φτάνει στο απροχώρητο, οι έχοντες την ευθύνη για την κατρακύλα, επιδίδονται σε μεγαλοστομίες. Αλλά επειδή και σε αυτές είναι ανίκανοι, προστρέχουν στους συγγραφείς, στους ποιητές. Δεν αφήνουν τίποτα

αμαγάριστο. Ξεπατικώνουν την ατάκα που νομίζουν πως θα τους κάνει να φανούν σπουδαίοι και την σερβίρουν.

Το έκαναν και την ημέρα που ανακοίνωσαν τα (νέα) «έξυπνα μέτρα» της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση – λέει – της πανδημίας. Κι αφού δεν είχαν – παρότι συνθήκες SOS για το ΕΣΥ στην Αττική – να ανακοινώσουν τον διορισμό ούτε ενός γιατρού (!), αφού έναν ολόκληρο χρόνο μετά την έναρξη του «πολέμου» και μετά από 6.500 νεκρούς δεν είχαν να ψελλίσουν ούτε «κιχ» για επίταξη του ιδιωτικού τομέα Υγείας, είπαν να μας τονώσουν το… ηθικό. Πώς; Καταφεύγοντας  στον Αντώνη Σαμαράκη: «Το πιο βαθύ σκοτάδι είναι λίγο πριν την αυγή», μας είπε ο κύριος υπουργός…

Θαυμάσια η επιλογή της κυβέρνησης! Εν μέσω λοκνταουν, του λοκνταουν, ω λοκντάουν, μας προτείνει την συμφιλίωση με το έρεβος της πολιτικής της – χωρίς μάλιστα να δεσμεύεται για το χρόνο διάρκειας του ερέβους – στο όνομα ότι κάποτε θα… ξημερώσει. Τι πιο «έξυπνο μέτρο», αλήθεια, από την προτροπή να κάνουμε… υπομονή. Διότι, σου λένε κι οι υπουργοί: και τι άλλο να κάνουν οι «παλιοχωριαταραίοι», που θα ‘λεγε και ο Κωνσταντάρας στον «Μαυρογιαλούρο»; Τί τους έχει απομείνει; Οχι, για σκεφτείτε το: Είσαι υπουργός, πόσω μάλλον πρωθυπουργός, και ξέρεις ότι συμμετέχεις και προίστασαι μιας κυβέρνησης που: 

  • σχολικές αίθουσες και δασκάλους «δεν γεννάει», 
  • γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό, πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, επιδημιολογική επιτήρηση «δεν γεννάει», 
  • λεωφορεία και οδηγούς «δεν γεννάει», 
  • μέτρα για την τήρηση υγειονομικών πρωτοκόλλων στους χώρους δουλειάς «δεν γεννάει», 

αλλά Rafale, 1.250 νέα οχήματα μέσα στο 2020 για την Αστυνομία, λεφτά για εργολάβους, καναλάρχες και κλινικάρχες, λίστες Πέτσα, νόμους για διαδηλώσεις, νόμους για απλήρωτες υπερωρίες, Αστυνομία στα Πανεπιστήμια, αύρες  κατά συγκεντρώσεων από Εφετείο μέχρι υπόθεση Κουφοντίνα και λοκντάουν – “ακορντεον” που εναλλάσσονται με τα “ακορντεον” δήθεν λοκντάουν και επιβάλλονται δια πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν, “γεννάει”. 

Οταν είσαι τέτοια κυβέρνηση, όταν ακόμα και τα διδακτορικά σου στο ψέμα και στην SKAIπροπαγάνδα – διδακτορικά που μπροστά τους τα πτυχία του Τσιόδρα και του Σύψα (αλήθεια τι κάνουν αυτές οι ψυχές;) μοιάζουν με απλά απολυτήρια Γυμνασίου – έχουν εξαντληθεί, τι άλλο να προτείνεις στο “πόπολο”; “Υπομονή”, λοιπόν. Και καλή καρδιά. Μέχρι να “ξημερώσει”. Kαι μέχρι ν’ ανέβει η θερμοκρασία τον Απριλομάη (αυτό κι αν είναι έξυπνο μέτρο). 

Που πάει να πει ότι: Οσο αυτοί, οι κυβερνώντες,  

  • θα φτιάχνουνε μάσκες – τεντόπανα για τους μαθητές, 
  • σκοιλ ελικικου για τους επιστήμονες, 
  • ανεπίδοτες επιστρεπτέες για τους επαγγελματίες, 
  • θα αποδεικνύονται συνένοχοι του εγκλήματος της μπίσνας μεταξύ Κομισιόν και φαρμακευτικών εταιρειών, 
  • θα εισηγούνται «πιστοποιητικά εμβολιασμού» για να ικανοποιήσουν τις αεροπορικές και λοιπές τουριστικές δυνάμεις όπως πέρσι το καλοκαίρι, 
  • θα βλέπουν τους παρατρεχάμενούς τους να εμβολιάζονται από την πίσω πόρτα,  
  • θα κλείνουν (παλιό «έξυπνο μέτρο) τα… περίπτερα στις 12, 
  • θα απαγορεύουν τις μετακινήσεις από τις 6, 
  • θα βάζουν όριο στην… καλούμπα τα 2 χιλιόμετρα (νέο “έξυπνο μέτρο”) και 
  • θα μιλάνε για αύξηση του προστίμου στα 500 ευρώ για να «απογειώσουν την οικονομία»  – για τέτοια… ευφυία, μιλάμε – 

εσείς, οι «παλιοχωριαταραίοι» με τα 534 ευρώ, με τα μηδέν ευρώ της ανεργίας, με τα κορωνοχρέη της πανδημίας, θα κάνετε υπομονή. Και στις 6 το απόγευμα, κάθε μέρα, όπως το τραγουδάνε και οι «Υπεραστικοί», θα μετράτε τους νεκρούς σας…

Στο ενδιάμεσο, κι αν δεν ξεσηκωθείτε/θούμε (οπότε τότε αλλάζουν τα πράγματα…) όλο και κάποιος κυβερνητικός θα βγαίνει είτε να σας/μας μαλώσει 

(σαν τον κ.Χαρδαλιά επειδή κάνετε συγκεντρώσεις – αλήθεια κ.Χαρδαλιά, ότι η Ελλάδα είναι στο «κόκκινο» και στο «βαθύ κόκκινο» από την Κουτσούφλιανη μέχρι τα Ανώγεια και από την Μαλεσίνα μέχρι την Πρώτη Σερρών του «εθνάρχου», φταίνε οι… διαδηλώσεις; ούτε οι παπάδες, ούτε τα σαρδελοκούτια που τα λέτε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ούτε τα σχολεία της εν μέσω πανδημίας αύξησης του αριθμού των μαθητών, ούτε τα γκέτο των καπιταλιστών, οι διαδηλώσεις…), 

είτε να σας/μας πετάξει κι από μια λογοτεχνική ατάκα για να ‘χετε να πορεύεστε.

Κι επειδή μάλλον ο Σαμαράκης μπορεί να αποβεί επικίνδυνος (αυτός, βλέπετε εκτός από «Το λάθος» έχει γράψει κι εκείνο το «Ζητείται Ελπίς» της ανέαης απελπισίας και διαρκούς διάψευσης, ίσως το γυρίσουν στο «Αρνάκι άσπρο και παχύ της μάνας του καμάρι…». Που είναι και πιο συμβατό με τις “άριστες” θεωρίες τους. Καθότι το αρνάκι ήταν ανυπάκουο και λίγο ανέμελο (σαν τον πρωθυπουργό μας δηλαδή στην Πάρνηθα και στην βεράντα της Ικαρίας) και το ‘σπασε το ποδαράκι του. Δεν είχε ατομική ευθύνη… 

ΝΙΚΟΣ ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΑΦΡΟΔΙΤΗ Ο άλλος γειτονικός «κόκκινος» πλανήτης

 

Η αποστολή των σοβιετικών μη επανδρωμένων σκαφών «Βενέρα»

Η πρώτη πανοραμική φωτογραφία, μέσα από τον κρατήρα Τζεζέρο του Αρη, που έστειλε το ρόβερ «Perseverance» της NASA
Η πρώτη πανοραμική φωτογραφία, μέσα από τον κρατήρα Τζεζέρο του Αρη, που έστειλε το ρόβερ «Perseverance» της NASA
Αναμφίβολα ο Αρης, ως γειτονικός πλανήτης και ίσως ο λιγότερο διαφορετικός από τους άλλους πλανήτες του ηλιακού συστήματος σε σχέση με τη Γη, αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί επίκεντρο του ενδιαφέροντος όλων των χωρών και ομάδων χωρών με δυνατότητα πραγματοποίησης διαπλανητικών ταξιδιών. Δείγμα αυτού του ενδιαφέροντος είναι και η πρόσφατη αποστολή του μεγαλύτερου ρόβερ που έχει στείλει ποτέ η αμερικανική NASA στον κόκκινο πλανήτη. Τι κι αν ο Αρης είναι σαφώς μικρότερος από τη Γη, έχει πολύ αραιή ατμόσφαιρα κυρίως από διοξείδιο του άνθρακα, καθόλου υγρό νερό και θερμοκρασίες πολύ κάτω από το μηδέν. Είναι ένας πλανήτης που κάποτε υπήρχε υγρό νερό και ίσως είχε εμφανιστεί και ζωή, ένας πλανήτης που κάποιοι θεωρούν ότι κάποτε μπορεί να γεωμορφοποιηθεί.

Αλλά η Γη έχει και έναν άλλο γειτονικό πλανήτη, αυτόν που βρίσκεται προς τη μεριά του Ηλιου, την Αφροδίτη. Αν ο Αρης είναι δύσκολο μέρος για επιβίωση οποιασδήποτε μορφής ζωής, η Αφροδίτη, που έχει μέγεθος σχεδόν ίδιο με της Γης, είναι μέρος εξαιρετικά εχθρικό προς τις μορφές ζωής που γνωρίζουμε, καθώς περιβάλλεται από μια πολύ πυκνή ατμόσφαιρα διοξειδίου του άνθρακα, που στην επιφάνεια του πλανήτη πιέζει όσο πιέζουν οι γήινες θάλασσες σε βάθος 900 μέτρων, ενώ ταυτόχρονα η μέση θερμοκρασία επιφάνειας στην Αφροδίτη είναι 464 βαθμοί Κελσίου! Στη θερμοκρασία αυτή, ο μόλυβδος και άλλα μέταλλα βρίσκονται σε υγρή κατάσταση... Σαν να μην έφταναν αυτά, στα σύννεφα από πάνω υπάρχει αρκετό θειικό οξύ, το οποίο μάλιστα δημιουργεί έναν αδιαπέραστο μανδύα, που δεν επιτρέπει σε κανέναν απέξω να δει την επιφάνειά της! Αλλά, αν ο Αρης είναι κόκκινος λόγω του χρώματος του εδάφους του και η Αφροδίτη είναι με έναν άλλο τρόπο «κόκκινη»: Ηταν ο προορισμός 29 μη επανδρωμένων διαστημικών αποστολών της Σοβιετικής Ενωσης και ο τόπος για αρκετές πρωτιές για την ΕΣΣΔ στην εξερεύνηση του Διαστήματος.

Πρωτοπορία

Αντίγραφο του σοβιετικού μη επανδρωμένου σκάφους «Βενέρα-4»
Αντίγραφο του σοβιετικού μη επανδρωμένου σκάφους «Βενέρα-4»
Τα μόνα «πόδια» που έχουν πατήσει στην Αφροδίτη, είναι τα πόδια των σοβιετικών σκαφών «Βενέρα». Καμία άλλη χώρα, καμία άλλη διαστημική υπηρεσία ομάδας χωρών δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να προσεδαφίσει ομαλά σκάφος της στο καυτό έδαφος της Αφροδίτης. Και αυτό η ΕΣΣΔ το πέτυχε όχι μία, αλλά δέκα φορές!

Το «Perseverance» της NASA έστειλε πρόσφατα στη Γη την πρώτη ηχητική καταγραφή από τον Αρη. Ομως η πρώτη ηχητική καταγραφή από άλλον πλανήτη που έφτασε ποτέ στα αυτιά γήινων, ήταν αυτή που έκανε το «Βενέρα-13» το 1981, ακούγοντας τους ανέμους της πυκνής και καυτής ατμόσφαιρας της Αφροδίτης.

Το «Perseverance» έστειλε πριν από λίγες μέρες και μερικές υπέροχες φωτογραφίες από την επιφάνεια του Αρη. Ομως ήταν το «Βενέρα-9», που έστειλε στη Γη 35 χρόνια νωρίτερα, το 1975, τις πρώτες φωτογραφίες από την επιφάνεια ενός άλλου πλανήτη. Οπως ήταν το «Βενέρα-7», που πραγματοποίησε την πρώτη ομαλή προσεδάφιση σε άλλον πλανήτη το 1970. Και ήταν το «Βενέρα-4», το 1967, που μπήκε για πρώτη φορά στην ατμόσφαιρα ενός άλλου πλανήτη και έστειλε δεδομένα από τις μετρήσεις του στη Γη. Πριν από 53 ολόκληρα χρόνια! Πολύ πριν την εμφάνιση ηλεκτρονικών υπολογιστών, που μπορούσαν να ενσωματωθούν στον εξοπλισμό ενός διαπλανητικού σκάφους. Και χωρίς το παγκόσμιο δίκτυο ραδιοεπικοινωνιών βαθέος διαστήματος, που διέθεταν και διαθέτουν οι ΗΠΑ χάρη στη συμβολή άλλων ιμπεριαλιστικών χωρών σε πολλές ηπείρους, οι οποίες διασυνδέουν με αυτό ραδιοτηλεσκόπια που βρίσκονται στο έδαφός τους. Τα σκάφη «Βενέρα» κατά την είσοδό τους στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης έπρεπε να αντέξουν θερμοκρασίες που έφταναν τους 11.000 βαθμούς Κελσίου και επιταχύνσεις 300 G (1G είναι η επιτάχυνση της γήινης βαρύτητας).

Κάτω από το πέπλο

Το τμήμα προσεδάφισης του «Βενέρα-4»
Το τμήμα προσεδάφισης του «Βενέρα-4»
«Ηταν πριν από τις προσεδαφίσεις στον Αρη ή οτιδήποτε άλλο», λέει ο Κόλιν Γουίλσον, πλανητικός φυσικός στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και μέλος της επιστημονικής ομάδας της αποστολής Venus Express του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA). Και άλλαξε για πάντα την εικόνα που είχαμε για τον δίδυμο γειτονικό μας πλανήτη. Σχεδόν τίποτα δεν ήταν γνωστό έως τότε για την Αφροδίτη, σημειώνει ο Ρόαλντ Σαγκντέγιεφ, πρώην διευθυντής του Διαστημικού Ερευνητικού Ινστιτούτου της ΕΣΣΔ, της σημερινής Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών. Το μόνο που γνωρίζαμε «ήταν ότι καλύπτεται από πολύ πυκνά νέφη και ότι η ατμόσφαιρά της βρίσκεται σε κατάσταση υπερπεριστροφής», καθώς οι άνεμοι περιφέρονται γύρω από την Αφροδίτη 60 φορές πιο γρήγορα απ' ό,τι ο ίδιος ο πλανήτης περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του. Οι άγνωστοι ήταν πολλοί, προσθέτει ο Σαγκντέγιεφ: «Η θερμοκρασία, το πάχος της ατμόσφαιρας, η ατμοσφαιρική πίεση. Και κανείς δεν ήξερε τότε ότι το διοξείδιο του άνθρακα ήταν το κύριο συστατικό της ατμόσφαιρας».

Η Αφροδίτη στο παρελθόν της πιθανόν να είχε τόσο νερό όσο έχει και η Γη. Ομως σύμφωνα με την κρατούσα άποψη ένα εκτός ελέγχου φαινόμενο του θερμοκηπίου ανέβασε πολύ τη θερμοκρασία, με αποτέλεσμα όλο το νερό να εξατμιστεί και στο πέρασμα του χρόνου να αποσυντεθεί σε υδρογόνο και οξυγόνο στα ανώτερα τμήματα της ατμόσφαιρας κάτω από την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας, με διάχυση του υδρογόνου και μέρους του οξυγόνου στο Διάστημα. Πριν από ένα χρόνο επιστήμονες παρατήρησαν κάποιες ενδείξεις για ενδεχόμενη ύπαρξη φωσφίνης στα σύννεφα της Αφροδίτης, μιας ουσίας που τουλάχιστον στη Γη έχει βιολογική προέλευση. Ωστόσο, οι ενδείξεις αυτές αμφισβητούνται, αλλά ακόμη κι αν υπάρχει φωσφίνη μπορεί να οφείλεται σε άγνωστες διεργασίες και όχι σε ζωή μέσα στα σύννεφα. Πάντως, τα δύο σοβιετικά σκάφη «Βέγκα» που επισκέφθηκαν την Αφροδίτη τη δεκαετία του 1980, μετά την προσεδάφισή τους, είχαν απελευθερώσει αερόστατα που μελέτησαν διεξοδικά την ατμόσφαιρά της. Να σημειωθεί ότι σε ορισμένο ύψος μέσα στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης η θερμοκρασία είναι 20 βαθμοί Κελσίου.


Γραμματόσημο της ΕΣΣΔ προς τιμήν της αποστολής «Βενέρα-4» στην Αφροδίτη
Γραμματόσημο της ΕΣΣΔ προς τιμήν της αποστολής «Βενέρα-4» στην Αφροδίτη

Φωτογραφία της περιοχής γύρω από το σημείο προσεδάφισης του «Βενέρα-9». Η θερμοκρασία ήταν 485 βαθμοί Κελσίου και η πίεση 90 γήινες ατμόσφαιρες! Ο μόλυβδος λιώνει στους 327,5 βαθμούς Κελσίου...
Φωτογραφία της περιοχής γύρω από το σημείο προσεδάφισης του «Βενέρα-9». Η θερμοκρασία ήταν 485 βαθμοί Κελσίου και η πίεση 90 γήινες ατμόσφαιρες! Ο μόλυβδος λιώνει στους 327,5 βαθμούς Κελσίου...

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

5 Μαρ 2021

“Πέτα τον (κομμουνιστή) από το ελικόπτερο” – Ο χρυσαυγίτικος απόπατος του προέδρου της τοπικής της ΝΔ στο Λαύριο

 

 

 Ο τύπος λέγεται Λιούμης. Το κόμμα του είναι η ΝΔ. Πρόεδρός του είναι ο
Μητσοτάκης. Κι ο ίδιος είναι πρόεδρος της τοπικής οργάνωσης της ΝΔ στη Λαυρεωτική. 

Αυτός ο τύπος, που δεν είναι χρυσαυγίτης, είναι νεοδημοκράτης, εμνέεται από τον φασίστα Πινοσετ. Κι έτσι ανάρτησε εκείνη τη δήλωση του φασίστα  “Πέτα τον (κομμουνιστή) από το ελικόπτερο και θα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο”.

Πρόκειται για μια ακόμα απόδειξη ότι ο πάτος μια λογική έχει: Τον απόπατο. 

«Ο λαός μας έχει και γνώση και πείρα ώστε να στείλει στον απόπατο της

ιστορίας τον οχετό και όσους τον αναπαράγουν», σχολιάζει η Τομεακή Οργάνωση Μεσογείων και Λαυρεωτικής του ΚΚΕ για την αντικομμουνιστική ανάρτηση στελέχους της ΝΔ στο Λαύριο. 

Συγκεκριμένα αναφέρει:

«Τα τοπικά στελέχη της ΝΔ, πιστά στη γραμμή του αντικομμουνισμού που βουλευτές και κεντρικά στελέχη της κυβέρνησης βαδίζουν, συνεχίζουν να βουτούν στο βούρκο της αθλιότητας.

Ένα από αυτά ο Κωσταντίνος Λιούμης, πρόεδρος της Τοπικής Οργάνωσης Λαυρεωτικής της ΝΔ, προχώρησε σε μία άθλια ανάρτηση με τη δήλωση του δικτάτορα της Χιλής Πινοσέτ. Η δήλωση ανέφερε: “Δώσε ένα ψάρι σε έναν κομμουνιστή και θα σου πει ότι το δικαιούται, μάθε τον να ψαρεύει και θα σου πει ότι τον απασχολούσες ανασφάλιστο. Πέτα τον από το ελικόπτερο και θα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο”.

Αυτά τολμάει και λέει λοιπόν ο επικεφαλής της ΝΔ στη Λαυρεωτική. Ο αντικομμουνιστής, που θέλει να ψωνίσει τα ψηφαλάκια του από τα ορφανά που άφησε η Χρυσή Αυγή. Ας θυμηθεί λοιπόν ο εκπρόσωπος της ΝΔ στην περιοχή ότι η γη της Λαυρεωτικής είναι ποτισμένη με το αίμα χιλιάδων και χιλιάδων κομμουνιστών, αγωνιστών, εργατών. Από τα μεταλλεία του Σερπιέρη και της Γαλλικής έως τις καραβιές που φεύγανε για τη Μακρόνησο, ο τόπος μας έμαθε από πρώτο χέρι ποιοι ήταν οι κομμουνιστές και ποιοι οι διώχτες τους.

Να του θυμίσουμε, επίσης, ότι πολιτικοί συγγενείς του Πινοσέτ στη χώρα μας καταδικάστηκαν μαζικά στη συνείδηση του λαού μας, συνδέθηκαν με τις πιο μαύρες αναμνήσεις του τόπου μας.

Η κατρακύλα, λοιπόν, δεν έχει πάτο και ο λαός μας έχει και γνώση και πείρα ώστε να στείλει στον απόπατο της ιστορίας τον οχετό και όσους τον αναπαράγουν».


4 Μαρ 2021

Ευθυγραμμισμένη διανόηση

 


 Όταν στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας, δυνάμεις των ΜΑΤ
εισβάλλουν στο Α.Π.Θ, για να διαλύσουν τους φοιτητές που έκαναν κατάληψη το κτίριο της διοίκησης του πανεπιστημίου διαμαρτυρόμενοι για το νόμο Κεραμέως-Χρυσοχοϊδη, και με προπηλακισμούς και ρίψη χημικών κάνουν 31 συλλήψεις, πέρα από την πρωτόγνωρη βία σε χώρους πανεπιστημίου είναι και η ενέργεια του πρύτανη που προκαλεί εύλογους φόβους για τις δημοκρατικές κατακτήσεις. Γιατί ήταν ο πρύτανης  του Α.Π.Θ, ο Ν. Παπαϊωάννου, αυτός που ενημέρωσε την εισαγγελία για να παρέμβει  η αστυνομία, ώστε να διαφυλάξει «ως νόμιμος εκπρόσωπος του πανεπιστημίου την διοικητική ακεραιότητα των υπαλλήλων και των εγγράφων». Και ήταν αυτός που την επόμενη μέρα της άγριας καταστολής συνέχιζε να υπερασπίζεται την ενέργειά του ως κάτι το αυτονόητο, επικαλούμενος την πιθανότητα προξένησης φθορών εξαιτίας των κινητοποιήσεων και αποδίδοντας ευθύνες στην κρατική εξουσία για εξάντληση της αυστηρότητάς της, για την οποία εξέφρασε τη λύπη του. Στο ίδιο πλαίσιο, σε σχόλιο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Στ. Καλύβας τις μέρες εκείνες αναφερόμενος σε μαρτυρία άλλου πανεπιστημιακού του Α.Π.Θ για προπηλακισμούς από «τραμπούκους» στο πανεπιστήμιο που μέχρι τότε δρούσαν ανενόχλητοι, επιδοκιμάζει την απόφαση του κράτους να αντιδράσει και να επιβάλλει το νόμο.

Οι εικόνες των δυνάμεων καταστολής με πλήρη εξάρτυση που έσερναν, χτυπούσαν, προπηλάκιζαν φοιτητές με αγριότητα, έρχονται από το  μέλλον που μοιάζει να αναδύεται από ένα παρελθόν αυταρχισμού, αστυνομοκρατίας και δικτατορίας. Πολλοί  πανεπιστημιακοί δάσκαλοι αντιτάχθηκαν σ’ αυτή την άγρια καταστολή και βρέθηκαν δίπλα στους φοιτητές. Όμως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι είναι και αυτοί που συμβάλλουν ή επιδοκιμάζουν την εισβολή της  κρατικής βίας και στα πανεπιστήμια με σκοπό την εξοικείωση μ’ αυτήν και την αποδοχή κάθε  αυθαιρεσίας των οργάνων της κυρίαρχης εξουσίας. Και με τέτοιους πανεπιστημιακούς δασκάλους μοιάζει το πανεπιστήμιο να βρίσκεται σε κατάπτωση, μη τολμώντας να υπερασπιστεί την ανεξαρτησία του, εξαρτημένο από την αυταρχικότητα της κεντρικής εξουσίας, ζητιάνος της εύνοιάς της, υπηρέτης της που προμηθεύει υπουργούς στην εκάστοτε κυβέρνηση, επενδυμένους με το κύρος του πανεπιστημιακού. Κι αυτά τα παραδείγματα δεν είναι μοναδικά, είναι απλώς ενδεικτικά για το ρόλο και τη σχέση, στις μέρες μας, ακαδημαϊκών, και γενικά αυτών που ονομάζουμε διανοούμενων, με την κυρίαρχη εξουσία.

Γιατί οι διανοούμενοι καταλαμβάνουν μια σημαντική θέση μέσα στις κυρίαρχες τάξεις ως κάτοχοι του πολιτιστικού κεφαλαίου που έχει διαφοροποιηθεί, αλλά δεν ανεξαρτητοποιείται, από το οικονομικό κεφάλαιο με τη θεσμοθέτηση του σχολικού συστήματος. Εξάλλου, στις περισσότερες κοινωνίες, με το διαχωρισμό χειρωνακτικής και πνευματικής εργασίας, εντοπίζεται μια ομάδα ή μια κατηγορία ατόμων που ασκούν πνευματική λειτουργία, όπως είναι το ιερατείο ή ο κλήρος, αλλά μόνο από τον 18ο αιώνα αναδύεται στην Ευρώπη ένα σχετικά αυτόνομο πνευματικό πεδίο. Η επέκταση της σχολικής εκπαίδευσης, η ανάπτυξη των πανεπιστημίων, η άνοδος του επιστημονικού τομέα, η εκβιομηχάνιση της παραγωγής έντυπου υλικού συμβάλλουν στην επιβεβαίωση της συμβολικής δύναμης των διανοουμένων και της εμφάνισής τους ως κοινωνικής κατηγορίας στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη Γαλλία, ο όρος διανοούμενος προσδιόριζε τους ανθρώπους του πνεύματος που έπαιρναν δημόσια θέση, ιδιαίτερα στην αντιπαράθεση γύρω από την υπόθεση Ντρέυφους, αλλά και στην προεπαναστατική Ρωσία ο όρος ιντελιγκέντσια όριζε την περιθωριοποιημένη από το σύστημα ομάδα πνευματικών ανθρώπων (καθηγητές χωρίς έδρα, συγγραφείς και καλλιτέχνες χωρίς μέσα, κ.λ.π.) που εναντιωνόταν στην τσαρική και εκκλησιαστική εξουσία, ορίζοντας έτσι τον διανοούμενο στη βάση δυο συστατικών στοιχείων, τη διανόηση και τη στράτευση.

Έκτοτε, στην αστική δημοκρατία η κοινωνική θέση της διανόησης έχοντας ενδιάμεσο, διαταξικό χαρακτήρα, με αναπτυγμένο το αίσθημα  ότι αποτελεί ένα στρώμα προνομιακό και εκλεκτό, μπορεί να επιλέξει να εκφράσει τα συμφέροντα των εργαζομένων ή να χρησιμοποιηθεί από την κυρίαρχη εξουσία για να εδραιώσει την ιδεολογική της νομιμότητα.

Στην τελευταία πεντηκονταετία του εικοστού αιώνα ο πόλεμος και η κατοχή οδηγούν σε πλήρη πολιτικοποίηση του πνευματικού πεδίου που θα παραμείνει και μετά την απελευθέρωση. Ιδίως σ’ εμάς, στα  μετεμφυλιακά και τα χρόνια της δικτατορίας δίνεται πολιτική σημασία και στις μικρότερες πνευματικές δραστηριότητες, όπως το ίδιο το γεγονός της δημοσίευσης, απαξιώνοντας το μοντέλο του αποκλεισμένου στον ελεφάντινο πύργο του πνευματικού ανθρώπου. Το σημείο αναφοράς είναι πάντα η περίοδος από το 1940 έως το 1974, κατά την οποία ο διανοούμενος, εξ ορισμού ο διανοούμενος στα αριστερά, φάνηκε να απολαμβάνει απαράμιλλο κύρος.

Από τη μεταπολίτευση και μετά, προϊόντος του χρόνου, τα μαζικά μέσα ενημέρωσης άρχισαν να γίνονται τα προνομιακά μέρη της διανοητικής αντιπαράθεσης, ενώ με το τέλος του ψυχρού πολέμου ο διανοούμενος, που συνδέεται με την καπιταλιστική οικονομία, κατά κανόνα περιφέρεται σ’ ένα κατακερματισμένο πνευματικό τοπίο, όπου κυριαρχεί η αποσπασματικότητα και η σύγκλιση ετερόκλητων ιδεών. Η διάκριση των διανοούμενων σε προοδευτικούς και συντηρητικούς, που επικράτησε στον μεσοπόλεμο και στην μετεμφυλιακή εποχή με αφετηρία τη στάση τους απέναντι στην καθεστηκυία τάξη πραγμάτων, ξεθώριασε και μαζί ο συντονισμός ενός μεγάλου κομματιού του πνευματικού κόσμου με επαναστατικά οράματα. Και αν ακόμα είναι ανθεκτική αυτή η εικόνα του στρατευμένου διανοούμενου, ιδιαίτερα στη χώρα μας, οφείλεται στην κληρονομιά των μεγάλων διανοητών της κομμουνιστικής ιδεολογίας που η συκοφάντησή της αποσκοπεί στην απαξίωσή της.

Στα χρόνια της κρίσης, σ’ ένα μεγάλο βαθμό, οι διανοούμενοι που αναδεικνύονται και προβάλλονται δεν είναι πλέον τα ανήσυχα πνεύματα που αισθάνονται άβολα στην κοινωνία της εποχής τους, αλλά εκείνοι που είναι έτοιμοι να ευθυγραμμιστούν με την εξουσία, όταν δεν παραμένουν σιωπηλοί. Σ’ αυτά τα χρόνια, όταν οι συνέπειες των μνημονίων τους υποχρέωναν να πάρουν ξεκάθαρη θέση δεν ήταν λίγοι όσοι ζητούσαν την εφαρμογή των σκληρών οικονομικών μέτρων που επέβαλλαν τα μνημόνια με το δικαιολογητικό της διασφάλισης της παραμονής της χώρας στην ΕΕ. Παράδειγμα, η διακήρυξη των 32 με το βαρύγδουπο τίτλο «Τολμήστε» το μακρινό 2011. Στις μέρες μας, στο ίδιο πλαίσιο, 56 προσωπικότητες της Τέχνης και του πολιτισμού στηρίζουν την υπουργό πολιτισμού Λ. Μενδώνη με το δικαιολογητικό την ενότητας του κόσμου του πολιτισμού απέναντι σε νοσηρά φαινόμενα,  στηρίζοντας ουσιαστικά τη συγκεκριμένη κυβέρνηση.

Και καταλήγουν οι διανοούμενοι να συμπεριφέρονται, ή να χρησιμοποιούνται, ως μορφές εξουσίας που επιδιώκουν να διεκδικήσουν την κυριαρχία τους πάνω στους εργαζόμενους μέσω της γνώσης τους, της ευγλωττίας τους και των θεωριών τους. Καθώς από την οπτική τους λείπουν βασικές ταξικές προϋποθέσεις, η αντιμετώπιση των κοινωνικών φαινομένων απ’ αυτούς συμπίπτει με αυτήν της κυρίαρχης εξουσίας. Είναι το τέλος μιας πορείας της διανόησης που ξεκίνησε με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία και κατέληξε στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όταν στην προσπάθεια να καμφθεί η οποιαδήποτε σύγκρουση με την καθεστηκυία τάξη, για να διαμορφωθεί ένα συναινετικό περιβάλλον ουσιαστικά αποχρωματισμένο ιδεολογικά, η κυρίαρχη ιδεολογία μπολιαζότανε με στοιχεία λεκτικής επαναστατικότητας άλλων εποχών, που στην πραγματικότητα την εξουδετέρωναν. Καθώς λοιπόν προέρχονται κυρίως από ευκατάστατα στρώματα και διακρίνονται για την αστική και μικροαστική κοσμοαντίληψη και τρόπο ζωής, με ανεπτυγμένο  το αίσθημα πως αποτελούν ένα προνομιακό και εκλεκτό στρώμα, δεν είναι περίεργο που στην εποχή της κρίσης οι περισσότεροι διανοούμενοι αποδείχτηκαν φιλήσυχοι υμνογράφοι του αστικού καθεστώτος, που τους ενδιέφερε η αναγνώριση της ανωτερότητάς τους από την εξουσία, με την επαναστατικότητά τους να περιορίζεται στην απελευθέρωση της γλώσσας ή της συμπεριφοράς, στην αναζήτηση ταυτότητας, σε προσομοιώσεις μικροεξεγέρσεων ή, το περισσότερο, σε συμπαραστάσεις σε ευάλωτα άτομα. Γι’ αυτό και  δίνουν τις γνώσεις τους, αφήνουν να χρησιμοποιείται η ευφυία τους για να γίνει πιο αποτελεσματική η προπαγάνδα της κυρίαρχης εξουσίας. Γιατί η καπιταλιστική προπαγάνδα χρειάζεται τους τεχνικούς, τους επιστήμονες, τους καλλιτέχνες, τους θεωρητικούς, εφόσον στις φιλελεύθερες ολιγαρχίες μας η εξουσία περιβάλλεται με διανοούμενους για να εδραιώσει τη «διανοητική» νομιμότητά της.

Η υψηλή πολυπλοκότητα των δυτικών κοινωνιών – μια πολυπλοκότητα που σήμερα τείνουμε να μετατρέψουμε σε ένα φυσικό γεγονός, ενώ  είναι σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα των ανθρώπινων αποφάσεων – ευνοεί τη δύναμη των ανθρώπων του πνεύματος. Σε ένα τέτοιο κόσμο, όπου τίποτε δεν μπορεί να γίνει απλό, ο διανοούμενος βρίσκεται σε ένα περιβάλλον που είναι πολύ πιο οικείο σε αυτόν από ό,τι σ’ εκείνους που δεν έχουν τον ίδιο βαθμό γνώσης ή θεωρητικής σκέψης και δημιουργούνται οι κοινωνικές συνθήκες για την προσφυγή σ’ αυτόν που αναβαθμίζεται σε αρμόδιο και ειδικό. Ο διανοούμενος έχει καλύτερη γνώση των εργαλείων που δημιουργούνται ή χρησιμοποιούνται από και για την άρχουσα τάξη, όπως επικοινωνία, νόμος, οικονομικά, διοίκηση και εδώ βρίσκεται η δύναμή του.

Κι έτσι εξηγείται γιατί εδώ και δέκα χρόνια με μια οικονομική κρίση σε αέναη εξέλιξη, με πλήθος ανέργων, με κοινωνικές ανισότητες που προκαλούν αγανάκτηση, η διανόηση, ένα μεγάλο τουλάχιστον μέρος της, βρέθηκε βουβή, απρόθυμη ν’ αντιδράσει, μπροστά στην πλημμυρίδα εμπαιγμών και κυνισμού που σάρωνε όλα τα επιχειρήματα. Και συνεχίζει να  δανείζει την ισχύ της σε μια άπειρη ποικιλία σκοπών -η αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης είναι ένα παράδειγμα- που οι περισσότεροι ενισχύουν την κυρίαρχη εξουσία, χωρίς να έχει πρόβλημα να αναπαράγει διλήμματα πλαστά ή να τ’ αντικαθιστά με άλλα λιγότερο ευδιάκριτα, θολώνοντας τις διαχωριστικές γραμμές. Και κάπως έτσι καταλήγει να υπερασπίζεται έναν αντικομμουνισμό για να αφεθεί ελεύθερο το πεδίο στο χώρο των ιδεών για την κυρίαρχη εξουσία.

Dies Brumalis

Είκοσι «Καταδικάζω τη βία από όπου και αν προέρχεται»!

 


Κατά περιόδους, συχνά – πυκνά, είναι αδύνατο να αποφύγουμε τον διαρκή βομβαρδισμό εκφώνησης του κατηγορήματος: «Καταδικάζω τη βία από όπου και αν προέρχεται»!
Αστοί μικροαστοί, πολιτικοί, δημοσιογράφοι ακόμη και σφουγγοκωλάριοι του συστήματος το έχουν δηλητήριο προς πάσαν έναν που θα τολμήσει να διαχωρίσει τη βία σε μαμή της ιστορίας και σε μαμή της καπιταλιστικής εκμεταλλευτικής κυριαρχίας.

Αποδεχόμενοι πλήρως το κατηγόρημα, αρχίζουμε κι εμείς τις καταδίκες της βίας «ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΑΝ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ»:
________________________
1. Καταδικάζουμε τη βία του Σπάρτακου κατά των δουλοκτητών,

2. Καταδικάζουμε τη βία των δουλοπάροικων κατά των τσιφλικάδων,

3. Καταδικάζουμε τη βία των Αμερικανών επαναστατών κατά των Άγγλων αποικιοκρατών,

4. Καταδικάζουμε τη βία των επαναστατών της 1ης γαλλικής δημοκρατικής επανάστασης,

5. Καταδικάζουμε τη βία κατά της Μαρίας Αντουανέτας και του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄,

6. Καταδικάζουμε κάθε βία κατά βασιλικών οικογενειών,

7. Καταδικάζουμε τη βία των Ελλήνων επαναστατών του 1821, κατά Τούρκων και Οθωμανών,

8. Καταδικάζουμε τη βία των υπόδουλων κατά των αποικιοκρατών,

9. Καταδικάζουμε τη βία των αγροτών στο Κιλελέρ,

10. Καταδικάζουμε την βία των επαναστατών του Οκτώβρη 1917 κατά των Τσάρων, των επενδυτών και των γαιοκτημόνων,

11. Καταδικάζουμε τη βία Ελλήνων και Σοβιετικών ανταρτών κατά των ναζί,

12. Καταδικάζουμε την αφανή ιδεολογική βία των βασανιζόμενων της Μακρονήσου κατά των βασανιστών,

13. Καταδικάζουμε τη λεκτική βία αριστερών κατά αστυνομικών και «τρικυκλιστών» της δολοφονίας Λαμπράκη,

14. Καταδικάζουμε κάθε βία των αντιστασιακών κατά των χουντικών,

15. Καταδικάζουμε τη βία διαδηλωτών για ψωμί, παιδεία, ελευθερία κατά των αστυνομικών,

16. Καταδικάζουμε τους 15χρονους που προκαλούν βίαια τους αστυνομικούς που τους σκοτώνουν,

17. Καταδικάζουμε τη βία των απεργών κατά των εργοδοτών,

18. Καταδικάζουμε τη βία των συνταξιούχων κατά των ΜΑΤ και… δακρυγόνων,

19. Καταδικάζουμε τη βία των φοιτητών κατά ΜΑΤ και… κλομπ!

20. Καταδικάζουμε, καταδικάζουμε, καταδικάζουμε κάθε μελλοντική βία τάξεων και λαών κατά συνταγμάτων και συστημάτων εκμετάλλευσης.

3/3/2021

Τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι…

Πηγή: Αριστερά και πολιτική

Η παρούσα ανάρτηση είναι το πρώτο μέρος μιας τριλογίας που θα ολοκληρωθεί στην συνέχεια, με θέμα βία-"τρομοκρατία"

Έλληνες φαντάροι μαθαίνουν τον εθνικό ύμνο των ΗΠΑ, για να κάνουν “καλή εντύπωση” στους Αμερικάνους!

 


Οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Παπαναστάσης και Θανάσης Παφίλης ερωτούν τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας σχετικά με την άσκηση DEFENDER EUROPE 2021 και ζητούν να μη συμμετέχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Παράλληλα, στην ερώτησή τους αναφέρονται σε συγκεκριμένες καταγγελίες που αποδεικνύουν πως η κυβέρνηση δίνει γη και ύδωρ στους Αμερικάνους ιμπεριαλιστές, μετατρέποντας τη χώρα σε απέραντο στρατόπεδο.

Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα καταγγέλλεται η συμμετοχή φαντάρων στο μουσικό τμήμα του Δ’ Σώματος Στρατού με σκοπό να μάθουν τον εθνικό ύμνο των ΗΠΑ και να κάνουν “καλή εντύπωση” στους Αμερικανούς.

Επισημαίνεται ότι τα στρατόπεδα είναι σε καραντίνα λόγω κορονοϊού, αναβάλλονται εκπαιδεύσεις, δεν δίνονται έξοδοι σε φαντάρους, γίνονται ορκωμοσίες κεκλεισμένων των θυρών, αλλά οι Αμερικανοί μπορούν να μπαινοβγαίνουν στα στρατόπεδα.

Η κυβέρνηση δίνει γη και ύδωρ στους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές, μετατρέποντας τη χώρα μας σε απέραντο στρατόπεδο.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε κανένας Έλληνας φαντάρος και στρατιωτικός να μη χρησιμοποιηθεί για τη διευκόλυνση των ΑμερικανοΝΑΤΟικών φονιάδων στην Αλεξανδρούπολη και όπου αλλού. Τονίζουμε ότι οι φαντάροι και λαός της περιοχής έχουν κάθε λόγο να αγανακτούν και να διαμαρτύρονται από την παρουσία των Αμερικανών στην πόλη τους

3 Μαρ 2021

“Πάσο” στην παραγωγικότητα, “τα βλέπω” στην εντατικοποίηση – Η αστική τάξη και ο λάκκος της

 


Το νέο υπόδειγμα που ευαγγελίζεται το μεγάλο κεφάλαιο, σε όλη την ΕΕ, και στην Ελλάδα, προβλέπει αύξηση της παραγωγικότητας κι ενίσχυση της μεταποίησης τεχνολογίας αιχμής. Μιλάνε για Βιομηχανία 4.0, ενεργειακή αυτονομία και έξυπνη μεταποίηση. Αυτό το σχέδιο, ισχυρίζονται οι αρχιτέκτονές του, απαιτεί αφενός επενδύσεις σε νέα μέσα παραγωγής (που όλως τυχαίως παράγονται σε συγκεκριμένες χώρες), και αφετέρου, ένα υψηλό επίπεδο ειδίκευσης της εργατικής τάξης. Για αυτό το σκοπό, το Ταμείο Ανάκαμψης των δεκάδων δις, το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης και η Αναπτυξιακή Τράπεζα περιλαμβάνουν ενισχύσεις στο μεγάλο κεφάλαιο προκειμένου αυτό να ακολουθήσει αυτό το νέο υπόδειγμα.

Ταυτόχρονα, το ίδιο κράτος κάνει δύο άλλα πράγματα. Πρώτον, υποχρηματοδοτεί την εκπαίδευση, κλείνει σχολές και τμήματα Πανεπιστημίων, κατηγοριοποιεί τα σχολεία, χαμηλώνοντας οριζόντια το επίπεδο εκπαίδευσης, αδειάζει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από τα δημοτικά μέχρι τα πανεπιστήμια, από δασκάλους, και γενικώς επιτίθεται με κάθε τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενίοτε και κυριολεκτικά, με τις δυνάμεις καταστολής, τις οποίες επιχειρεί να εγκαταστήσει μέσα στα πανεπιστήμια. Σε όλα αυτά, θα πρέπει να προστεθεί το κλείσιμο ή η πλήρης υποβάθμιση των παραγωγικών σχολών και η πλήρης αδυναμία οργανωμένης αξιοποίησης από το κεφάλαιο των μεταναστευτικών ροών για την άντληση αναγκαίου εργατικού δυναμικού στα πρότυπα της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Αμερικής. Εν ολίγοις, διαμορφώνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που αναμφίβολα θα οδηγήσει στην παραγωγή εργατικού δυναμικού, πιθανώς ευέλικτου και φθηνού, αλλά σίγουρα χαμηλής ειδίκευσης.

Δεύτερον, το κράτος διαχειρίζεται την καπιταλιστική κρίση προς όφελος των κλάδων του τουρισμού και του εμπορίου. Δεν εστιάζει σε ασφαλείς και σύγχρονες μονάδες μεταποίησης, αλλά αντίθετα αδιαφορεί για τη μετατροπή αυτών σε κάτεργα. Πώς αλήθεια φαντάζονται τα έξυπνα εργοστάσια; Ως πού θα φτάνει η ευφυία τους, αν δεν μπορούν στοιχειωδώς να προστατέψουν το πολύτιμο εργατικό δυναμικό, ώστε να μπορεί απρόσκοπτα να λειτουργεί σαν άλλο ένα γρανάζι τους;

Αυτές οι πολιτικές μπορεί να αυξήσουν τελικά (και μεσοπρόθεσμα) την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης μέσα από την εντατικοποίηση της εργασίας, αλλά σίγουρα δεν πρόκειται να αυξήσουν την παραγωγικότητα της εργασίας. Και λέμε μπορεί, γιατί η αύξηση της εκμετάλλευσης εξαρτάται από την ταξική πάλη κι εδώ η αστική τάξη δεν παίζει μόνη της μπάλα.

Αν είναι έτσι τα πράγματα, μειώνεται ακόμα περισσότερο η πιθανότητα να κατευθυνθούν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης στον δηλωμένο στόχο. Προφανώς, αυτή η πολιτική δεν γίνεται με την ανοχή της αστικής τάξης, αλλά με την ευθεία εντολή της. Η ίδια η αστική τάξη φαίνεται να καίει τη συμμετοχή της στην κούρσα αναβάθμισης που διεξάγεται σε όλο τον πλανήτη για υψηλή παραγωγικότητα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι κάποιες μεμονωμένες επιχειρήσεις ή κλάδοι δεν θα ανέβουν στον τρένο, όπως γίνεται πάντα. Γι’ αυτήν την «απόσυρση», οι εν Ελλάδι αστοί θα μπορούν να ξεκοκκαλίσουν το ζεστό χρήμα των κρατικών ενισχύσεων χωρίς να το υποβάλλουν στο μαρτύριο της μετατροπής του σε κεφάλαιο και στα κοιλοπονήματα της αυτοαξιοποίησης. Κι ίσως αυτός να είναι ο πραγματικός στόχος του Ταμείου Ανάκαμψης.

Από μια άποψη, η αστική τάξη στην Ελλάδα και το πολιτικό προσωπικό τους μάλλον ποντάρουν στο υπόδειγμα που έχουν χτίσει από την ένταξή τους στην ΕΟΚ/ΕΕ και στην ανταγωνιστική θέση που έχουν από τα τόσα χρόνια εμπειρίας. Είναι πιθανό να υπάρχουν και ρητές ντιρεκτίβες σε κλάδους που η ελληνική μεταποίηση έχει δυνατότητες καπιταλιστικής ανάπτυξης (όπως η αγροδιατροφή) λόγω της δράσης συγκεκριμένων μονοπωλίων (όπως στο χώρο των σπόρων).

Το πιο εντυπωσιακό ίσως είναι ότι το αξεδιάλυτο αυτό κουβάρι ίσως έχει συνεπάρει και τους ίδιους τους αστούς ώστε συχνά να πιστεύουν και οι ίδιοι τις ρητορικές ακροβασίες τους. Έτσι, ακόμα κι όταν μιλάνε μεταξύ τους, φαίνονται πραγματικά αποφασισμένοι να τονώσουν την μεταποίηση και να την αναβαθμίσουν, όταν ταυτόχρονα σκάβουν το λάκκο και της υπάρχουσας μεταποιητικής δραστηριότητας.

Όλη αυτή η αντίθεση δείχνει ότι η αστική τάξη έφτασε στο σημείο να μην μπορεί να διαχειριστεί ούτε το μυαλό της και να πυροβολεί τα πόδια της. Δυστυχώς, αυτό που δεν θα μπορέσει ποτέ να κάνει, από ένστικτο και μόνο, είναι να πέσει μέσα στο λάκκο που έχει σκάψει. Αυτή τη βοήθεια πρέπει να της τη δώσει η εργατική τάξη.

«Πρόβες πολέμου» με ελληνική εμπλοκή


Ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες η διεκπεραίωση αμερικανοΝΑΤΟικού προσωπικού και πολεμικού υλικού, μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και του οδικού δικτύου του Εβρου, βορειότερα στη Βαλκανική, προς Ρουμανία και άλλα σημεία της συνοριογραμμής με τη Ρωσία. Είναι η πρώτη από συνολικά 7 «δόσεις» ΝΑΤΟικών που θα περάσουν το επόμενο διάστημα από την Αλεξανδρούπολη και τα δίκτυα του Εβρου προς βορρά, για να συμμετάσχουν σε στρατιωτικές αναπτύξεις, με τις κάννες στραμμένες στη Ρωσία, αλλά και στην Κίνα, που η επιρροή της μεγαλώνει στην περιοχή. Οσοι έφτασαν τώρα είναι ενταγμένοι στην αποστολή αεροπορικών δυνάμεων προς υποστήριξη της επιχείρησης «Atlantic Resolve 2021», η οποία πραγματοποιείται για 7η συνεχή χρονιά (από τα γεγονότα στην Κριμαία το 2014). Στο πλαίσιό της οι Αμερικανοί θα αναπτύξουν συνολικά 6.000 στελέχη τους (μηχανοκίνητο πεζικό, τεθωρακισμένα, «ελικοπτεράδες» κ.λπ.) επιπρόσθετα σε όσους σταθμεύουν ήδη στην Ευρώπη, για μια περίοδο 9 μηνών. Επιπλέον, οι αμερικανοΝΑΤΟικές δυνάμεις, που θα συνεχίσουν να περνούν από την Αλεξανδρούπολη, θα συμμετάσχουν και στην «αλυσίδα» των ασκήσεων που συναποτελούν την «Defender Europe 2021». Μια γιγαντιαία πρόβα πολέμου, η οποία προγραμματίζεται για το διάστημα Μάη - Ιούνη, με επίκεντρο την Ανατ. Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Η Ελλάδα παίζει και εδώ κομβικό ρόλο στην υλοποίησή της, χώρια ότι κομμάτια της εξετάζεται να γίνουν και στη χώρα (π.χ. αεραποβατική ενέργεια στην Αλεξανδρούπολη, άσκηση στο Πετροχώρι Ξάνθης κ.λπ.).

* * *

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε ο «Ριζοσπάστης», τα σενάρια της «Defender Europe 21» μυρίζουν μπαρούτι και κλιμακώνονται από τα «χωρικά επεισόδια» μέχρι τη γενικευμένη σύγκρουση. Περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση μιας σειράς «ενεργειών του εχθρού», όπως: «Κυβερνοεπιθέσεις κατά του ΝΑΤΟ, εθνικών υποδομών και οικονομικών - χρηματιστηριακών κέντρων». «Μέτωπο πολιτικών κομμάτων ηγείται και υποστηρίζει διαδηλώσεις, διαμαρτυρίες, ταραχές» (άρα στο σενάριο μπαίνει ανοιχτά και η αντιμετώπιση λαϊκών κινητοποιήσεων από τις Ενοπλες Δυνάμεις, το ΝΑΤΟ το ίδιο!). «Μαχητικό του αντιπάλου συντρίβεται στην Εσθονία, με τον αντίπαλο να κατηγορεί την κυβέρνηση της χώρας. Σημειώνεται έκρηξη σε φρεγάτα του αντιπάλου στα ανοιχτά της Βουλγαρίας, με τον αντίπαλο να κατηγορεί τις κυβερνήσεις Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Ακολουθούν απειλές κατά Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Εσθονίας». Τέλος, «Εταιρείες Ιδιωτικών Στρατών» («Private Military Companies») «καταλαμβάνουν αεροδρόμια σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Εσθονία» (για ανάπτυξη και χρήση «ιδιωτικών στρατών» - μισθοφόρων, ΗΠΑ και ΕΕ καταγγέλλουν τη Ρωσία, όπως στη Λιβύη, ενώ και οι ίδιες διατηρούν τέτοιες δυνάμεις σε διάφορες περιοχές του πλανήτη). Τα παραπάνω σενάρια ταξινομούνται από το ίδιο το ΝΑΤΟ στην κατηγορία των «OCCASUS», δηλαδή «μια συνθετική γεωστρατηγική κατάσταση στην οποία ένας φανταστικός αντίπαλος, ισότιμος του ΝΑΤΟ, τον προκαλεί σε ένα ευρύ μέτωπο πολιτικών, στρατιωτικών, ενημερωτικών και οικονομικών σεναρίων». Η συγκεκριμένη κατηγορία ασκήσεων καλύπτει «πολλαπλά σενάρια σε ένα τόξο από τον Βόρειο Ατλαντικό έως τη Μαύρη Θάλασσα, επιτρέποντας την εφαρμογή μεμονωμένων, περιοριζόμενων σε περιφερειακό επίπεδο σεναρίων, ή ενός συνδυασμού σεναρίων, αναβαθμίζοντάς τα σε μια σύγκρουση σε ολόκληρη την Ευρώπη»...

* * *

Γίνεται, επομένως, αντιληπτό ότι ο όγκος ελικοπτέρων, στρατιωτικών οχημάτων, πολεμικού υλικού και ΑμερικανοΝΑΤΟικών στρατιωτών που διεκπεραιώνονται μέσω Αλεξανδρούπολης, μετατρέπει την πόλη, τον Εβρο και τη χώρα ολόκληρη σε ορμητήριο πολέμου, αλλά και σε στόχο, που μόνο «εικονικός» δεν είναι. Δεν πάνε, άλλωστε, παρά λίγες βδομάδες απ' όταν ο υφυπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Αλεξάντρ Γκρουσκό, επισκεπτόμενος την Ελλάδα, ζητούσε με νόημα «να αποκλειστεί το ενδεχόμενο το έδαφος της φίλης για εμάς χώρας να παρασέρνεται στο γεωπολιτικό παιχνίδι της ανάσχεσης και του περιορισμού της Ρωσίας», παρακολουθώντας την κυβέρνηση να διαπραγματεύεται νέα συμφωνία με τους Αμερικανούς για τις βάσεις, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχουν μπει στο τραπέζι συνολικά 23 τοποθεσίες όπου οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί θα μπορούν να αναπτύξουν δυνάμεις τους.

* * *

Ο λαός ωστόσο έχει πλούσια πείρα, όλα αυτά τα χρόνια, για το τι σημαίνει να βρίσκονται ο ίδιος και η χώρα στο επίκεντρο αντιμαχόμενων ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών: Δεν μπορεί να νιώθει απολύτως καμία ασφάλεια όταν στην περιοχή κονταροχτυπιούνται, με όλα τα μέσα, τεράστια γεωπολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα, σε Ενέργεια, εμπόριο, διαύλους μεταφοράς. Τα περί «ανάσχεσης της τουρκικής επιθετικότητας» μέσα από την εμπλοκή σε τέτοια σχέδια και ανταγωνισμούς, είναι παραμύθια για μικρά παιδιά. Τα ίδια τα ΝΑΤΟικά σχέδια και ο στόχος της «διατλαντικής συνοχής» είναι που δίνουν «αέρα» στις απαράδεκτες διεκδικήσεις της τουρκικής αστικής τάξης. Το «στιγμιότυπο» με το αμερικανικό μεταγωγικό «Endurance», που κουβαλούσε τους ΑμερικανοΝΑΤΟικούς, να διασχίζει το κεντρικό Αιγαίο, όπου «σουλατσάριζε» το τουρκικό «Τσεσμέ», αμφισβητώντας «στο πεδίο» τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, μιλά από μόνο του. Γι' αυτό μπαίνει, πλέον, επιτακτικά η ανάγκη όλοι όσοι προβληματίζονται να μη μείνουν θεατές: Να ενημερωθούν, να πάρουν θέση, απαιτώντας την απεμπλοκή της Ελλάδας από τα επικίνδυνα σχέδια. Να δράσουν μέσα από σωματεία και μαζικούς φορείς ενάντια στην Ελληνοαμερικανική Συμφωνία για τις Βάσεις, στην παροχή «διευκολύνσεων», στην εμπλοκή.

Παράλληλη πανδημία


Η «παράλληλη πανδημία», που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά όλους όσοι στερούνται την αναγκαία ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο δημόσιο σύστημα Υγείας μιας νόσου, έχει επώδυνες συνέπειες για το λαό, ο οποίος βρίσκεται ταυτόχρονα αντιμέτωπος με την απειλή του κορονοϊού, εξαιτίας των ελλείψεων ακόμα και σε στοιχειώδη μέτρα προστασίας.

Για τρίτη φορά μέσα σε έναν χρόνο, η κυβέρνηση συρρικνώνει τα χειρουργεία, καταργεί κλινικές και ιατρεία στα δημόσια νοσοκομεία, βαφτίζει «ΜΕΘ Covid» κρεβάτια που είναι αναγκαία για χειρουργικές επεμβάσεις και άλλες ασθένειες, ανακυκλώνει τις διαχρονικές ελλείψεις στο δημόσιο σύστημα Υγείας για να διαχειριστεί με τα ίδια υλικά την έξαρση της πανδημίας.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα για το λαό; Πέρα από το γεγονός ότι τα νοσοκομεία και οι ΜΕΘ καταγράφουν πληρότητα 100% για τους ασθενείς Covid, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, ασθενείς με χρόνιες παθήσεις ή διάφορα έκτακτα περιστατικά αντιμετωπίζονται πλημμελώς ή και καθόλου από το δημόσιο σύστημα Υγείας, οδηγώντας ακόμα και σε αύξηση των θανάτων που δεν οφείλονται στην πανδημία.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο «Ριζοσπάστης» τον περασμένο Δεκέμβρη είναι αποκαλυπτικά: Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, την περίοδο Γενάρη - Οκτώβρη 2020 καταγράφηκε μείωση των επισκέψεων στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών κατά 30% και 31% λιγότερες επισκέψεις στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων, ενώ συνολικά στο 10μηνο «χάθηκαν» πάνω από 3,4 εκατ. επισκέψεις σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο της περιόδου 2017 - 2019.

Αντίστοιχα τα χειρουργεία μειώθηκαν κατά 21% και οι νοσηλείες κατά 16%. «Χάθηκαν» δηλαδή στο 10μηνο πάνω από 90.000 χειρουργεία στο δημόσιο σύστημα Υγείας σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο των ετών 2017 - 2019. Αλλά και στα Κέντρα Υγείας μειώθηκαν κατά 25% οι επισκέψεις, ποσοστό που ισοδυναμεί με 2,5 εκατομμύρια λιγότερες σε σύγκριση με το μέσο όρο της περασμένης διετίας.

Η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη στα ογκολογικά νοσοκομεία, όπου μειώθηκαν κατά 35% οι επισκέψεις στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία και κατά 9% οι νοσηλείες, που αντιστοιχεί σε 120.000 λιγότερες επισκέψεις ογκολογικών ασθενών, σε σύγκριση με το μέσο όρο της διετίας 2017 - 2019.

Η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται στη συνολικότερη επιδείνωση των δεικτών Υγείας, καταγράφεται όμως και στην «πλεονάζουσα θνησιμότητα», στους θανάτους δηλαδή μέσα στην πανδημία, που υπερβαίνουν το μέσο όρο προηγούμενων μηνών.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τις πρώτες 49 βδομάδες του 2020 οι θάνατοι αυξήθηκαν κατά 3,65% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες βδομάδες του 2019, ενώ πολύ μεγαλύτερη (από 25% έως 42%) είναι η αύξηση των θανάτων από την 46η έως την 49η βδομάδα, δηλαδή στο διάστημα 9 Νοέμβρη - 6 Δεκέμβρη 2020, οπότε κορυφώθηκε ξανά η πανδημία.

Απ' αυτούς τους «πλεονάζοντες» θανάτους, ένα μέρος οφείλεται στον κορονοϊό, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του ΕΟΔΥ. Η αιτία όμως για σχεδόν τους μισούς απ' αυτούς είναι αδιευκρίνιστη και από τους επιστήμονες αποδίδονται στον αποκλεισμό χιλιάδων «μη Covid» ασθενών από το δημόσιο σύστημα Υγείας, που λειτουργεί ως μιας νόσου. Με άλλα λόγια, η αδυναμία χρονίως πασχόντων και άλλων ασθενών να έχουν έγκαιρα την αναγκαία διάγνωση και θεραπεία, οδηγεί πολλούς απ' αυτούς σε μοιραία κατάληξη.

Τα παραπάνω στοιχεία δεν αποδεικνύουν μόνο πόσο χυδαίοι και προκλητικοί είναι οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι διαχειρίζεται ικανοποιητικά την πανδημία και ότι δίνει προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή. Ούτε φανερώνει μόνο τη γύμνια των κυβερνητικών εξαγγελιών για ενίσχυση τάχα του δημόσιου συστήματος Υγείας με μετακινήσεις υγειονομικών, προσλήψεις με ημερομηνία λήξης και σύστημα «ακορντεόν» στις ΜΕΘ, στα εξωτερικά ιατρεία, στις θεραπείες.

Πάνω απ' όλα αποκαλύπτονται τα αδιέξοδα ενός συστήματος Υγείας που λειτουργεί στη λογική της ανταποδοτικότητας και του «κόστους - οφέλους», με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, με υπόβαθρο την πολιτική των ελάχιστων δωρεάν παροχών για όλους και της εμπορευματοποίησης της Υγείας. Το σύστημα αυτό δεν είναι μόνο ανήμπορο να σταθεί με επάρκεια στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας, αλλά είναι ανίκανο να καλύψει τις ανάγκες του λαού και σε κανονικές συνθήκες. Το σύστημα αυτό είναι έκφραση μιας ευρύτερης στρατηγικής της ΕΕ και του κεφαλαίου για την Υγεία, που υπηρετήθηκε απ' όλες τις κυβερνήσεις όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Η αιτία γι' αυτό είναι ο προσανατολισμός του, η λειτουργία του στο πλαίσιο της καπιταλιστικής οικονομίας με κριτήριο τα γενικότερα συμφέροντα του κεφαλαίου και όχι τις ανάγκες του λαού. Εκεί οφείλονται οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές, η υποχρηματοδότηση, οι αδρές πληρωμές από την τσέπη του λαού, η γιγάντωση του ιδιωτικού τομέα, η πλήρης σχεδόν απουσία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με έμφαση στην πρόληψη.

Οσο η υγεία του λαού θεωρείται κόστος για το κεφάλαιο και το κράτος του, τόσο θα είναι εκτεθειμένη σε πανδημίες, επαγγελματικές ασθένειες, αρρώστιες που μπορούν έγκαιρα να προληφθούν, να διαγνωστούν ή και να θεραπευτούν με βάση τα επιτεύγματα της ιατρικής επιστήμης και των τεχνολογικών της εργαλείων. Τόσο θα μεγαλώνει η απόσταση ανάμεσα στις δυνατότητες που προσφέρει η εξέλιξη της ανθρώπινης εργασίας και σκέψης, και την αθλιότητα όπου είναι καταδικασμένος να ζει ο λαός.

Μαζί λοιπόν με τις διεκδικήσεις για μέτρα ουσιαστικής στήριξης του δημόσιου συστήματος Υγείας, με μόνιμες προσλήψεις και σύγχρονες υποδομές, με επίταξη του ιδιωτικού τομέα χωρίς αποζημιώσεις και αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, προβάλλει από τις ίδιες τις εξελίξεις η αναγκαιότητα της πάλης για καθολικό, δημόσιο και δωρεάν σύστημα Υγείας, στην υπηρεσία των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών και όχι της καπιταλιστικής κερδοφορίας, όπως γίνεται σήμερα, σε βάρος του λαού.

TOP READ