12 Φεβ 2012

ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΓΣΕΕ Προδότης της εργατικής τάξης


ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΓΣΕΕ
Προδότης της εργατικής τάξης
Η απομόνωση και αποδυνάμωση των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών δυνάμεων είναι όρος για την ενίσχυση και την προοπτική των εργατικών αγώνων
Σήμερα, που η επίθεση σε βάρος της εργατικής τάξης προσλαμβάνει άγριες διαστάσεις, που οι μισθοί πετσοκόβονται, οι συντάξεις γίνονται επιδόματα πτωχοκομείου και τα πλατιά λαϊκά στρώματα βρίσκονται αντιμέτωπα με πρωτόγνωρα και βάρβαρα μέτρα, οι εργαζόμενοι καλούνται να βγάλουν συμπεράσματα για το σήμερα και το αύριο.
Να αναρωτηθούν, αν το μαύρο μέτωπο συγκυβέρνησης, τρόικας και πλουτοκρατίας, θα μπορούσε να περάσει όλα αυτά τα μέτρα αν ήταν άλλος ο συσχετισμός δύναμης μες στα συνδικάτα, αν οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές παρατάξεις ήταν αποδυναμωμένες και απομονωμένες. Μόνο οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών είναι αποκαλυπτικές για το ρόλο που έχουν - πρωτίστως - ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ, που βρίσκονται στην ηγεσία της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ. Ας δούμε, ορισμένες απ' αυτές τις εξελίξεις.
Κωλυσιεργία και άρνηση αγώνων
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από τη συγκυβέρνηση και αποτελούν τη χαριστική βολή για τη ζωή της εργατικής τάξης δεν ήρθαν ως «κεραυνός εν αιθρία». Αντίθετα προαλείφονταν εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, ενώ, απ' τα μέσα Γενάρη, όλα είχαν ξεκαθαριστεί.
Απ' την πρώτη στιγμή, οι ταξικές δυνάμεις κάλεσαν τη ΓΣΕΕ σε απεργιακή κινητοποίηση και στις 16 Γενάρη, 13 Εργατικά Κέντρα και 7 Ομοσπονδίες με κοινή ανακοίνωσή τους ζήτησαν απεργία στο πρώτο δεκαήμερο Φλεβάρη. Οι δυνάμεις της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ αρνήθηκαν οποιαδήποτε απάντηση. Λίγες μέρες αργότερα και συγκεκριμένα στις 26 Γενάρη η Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία (ΔΑΣ, η παράταξη που στηρίζει το ΠΑΜΕ στη ΓΣΕΕ), έκανε συγκεκριμένη πρόταση για απεργία στις 9 Φλεβάρη.
Κι όμως... Η ηγεσία της ΓΣΕΕ, ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ, κρύφτηκαν, αρνήθηκαν οποιαδήποτε απόφαση για απεργία και έδωσαν πολύτιμο χρόνο στην κυβέρνηση να περάσει τα σχέδιά της. Είναι ενδεικτικό ότι σε ΑΔΕΔΥ και ΠΟΕ - ΟΤΑ εκείνη την περίοδο απέρριψαν την πρόταση των δυνάμεων του ΠΑΜΕ με την πρόφαση ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο «διάλογος». Αυτή η αντίληψη δείχνει ξεκάθαρα και ποια είναι η αντίληψή τους για την «υπεράσπιση» των εργατικών κατακτήσεων: Μέσα από «διαλόγους», όπου παζαρεύουν με τους εργοδότες τι και πόσο θα χάσουν οι εργαζόμενοι.
Κινητοποιήσεις - τουφεκιές στον αέρα
Ακόμη και όταν προκηρύσσουν κινητοποιήσεις και απεργίες ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, τις θέλουν τουφεκιές στον αέρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απεργία της Τρίτης 7 Φλεβάρη, όπου έδρασαν καθαρά απεργοσπαστικά μέσα στους τόπους δουλειάς, υποσκάπτοντας την απεργία που οι ίδιες δυνάμεις κήρυξαν.
Στη μεταλλουργία ΕΛΣΑ, για παράδειγμα, ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ, αποφάσισαν να απεργήσει μόνο η διοίκηση του Σωματείου, ενώ στην ΙΟΝ, η ΔΑΚΕ αποφάσισε να μη συμμετέχει κανείς εργάτης στην απεργία. Στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, η ηγεσία (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ) αποφάσισαν διά περιφοράς να μετατραπεί η 24ωρη απεργία σε 4ωρη στάση εργασίας με την αιτιολογία ότι ...δεν προλάβαιναν να προετοιμαστούν. Δηλαδή, αφού αρνήθηκαν πρώτα την έγκαιρη οργάνωση απεργίας, στη συνέχεια είπαν στους εργάτες ότι δεν προλάβαιναν να οργανώσουν την απεργία και γι' αυτό ...την υπονόμευσαν!
Ακόμη όμως και στην τελευταία, χτεσινή και προχτεσινή, 48ωρη απεργία, οι δυνάμεις ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ, προχώρησαν σε ανοιχτή υπονόμευση της απεργίας. Σε μια σειρά από χώρους δουλειάς, όπου στα σωματεία έχουν την πλειοψηφία, δεν πήραν απόφαση για απεργία. Τέτοιοι χώροι ήταν: Μεταλλεία Εύβοιας της ΛΑΡΚΟ, ΣΕΛΜΑΝ, Ναυπηγεία Αυλίδας, ΕΒΙΟΠ - ΤΕΜΠΟ, ΑΙΓΙΣ, ΝΕΟΣΕΤ κλπ. Σε άλλους χώρους (ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ Αλιβερίου, ΠΕΣΙΟΝΕ) μετέτρεψαν την απεργία σε δίωρες και τρίωρες στάσεις εργασίας.
Ευθύνες, όμως, έχουν και οι δυνάμεις του ΣΥΝ, που είτε συμμαχούν ανοιχτά (όπως έκαναν στο Βόλο και στην περίπτωση της Ελληνικής Χαλυβουργίας) με την εργοδοσία, είτε αρνούνται μαζί με τον εργοδοτικό συνδικαλισμό να πάρουν αποφάσεις αγώνα, όπως έκαναν το προηγούμενο διάστημα στις Ομοσπονδίες των πρώην ΔΕΚΟ και αλλού.
Διαμαρτύρονται γιατί δε συνδιαμορφώνουν τη σφαγή
Τέλος, το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι οι ίδιοι αυτοί εργατοπατέρες της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ, θέλουν να είναι μέρος του κάδρου στην άγρια αντιλαϊκή και αντεργατική επίθεση. Ολο το προηγούμενο διάστημα συμμετέχοντας στον «κοινωνικό διάλογο» έσπειραν φρούδες ελπίδες στους εργάτες ότι δήθεν μπορεί να «σωθεί κάτι» με τέτοιες μεθοδεύσεις, όταν την ίδια ώρα, με τους άλλους «εταίρους», προχωρούσαν σε «διαπραγματεύσεις» για το αν θα ...κόψουν το δεξί ή το αριστερό χέρι των εργατών. Απέδειξαν πως η στρατηγική που έχουν είναι στρατηγική ενσωμάτωσης των εργαζομένων.
Τρανή απόδειξη τα όσα γράφει η ΓΣΕΕ στην απεργιακή της ανακοίνωση την Παρασκευή, πρώτη μέρα της 48ωρης απεργίας: «Αντιδρούμε και απεργούμε γιατί: Η συμφωνία των κοινωνικών φορέων (εργαζόμενων και εργοδοτών) η οποία έδινε απαντήσεις ρεαλιστικές και υπεύθυνες, με σεβασμό στο θεσμό των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αλλά και στα προβλήματα της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης, ΑΓΝΟΗΘΗΚΕ και ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΕ αδικαιολόγητα και ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ!».
Δηλαδή, διαμαρτύρονται επειδή τα όσα αυτοί συμφώνησαν να κοπούν απ' τους εργάτες, «αγνοήθηκαν» και στη θέση τους μπήκαν άλλα. Αντιδρούν γιατί οι ίδιοι βγήκαν απ' το κάδρο της αντεργατικής επίθεσης και θέλουν να ξαναμπούν, να δώσουν τη δική τους ...διάσταση της «ανταγωνιστικότητας», τη δική τους ...γνώμη για την «απασχόληση». Είναι αυτοί οι ίδιοι που τα προηγούμενα χρόνια συναποφάσιζαν τη μία μετά την άλλη αντεργατικές μεταρρυθμίσεις, και πάλι με γνώμονα την «ανταγωνιστικότητα» και την «απασχόληση».
Ολοι με το ΠΑΜΕ
Οι εργαζόμενοι καλούνται να επιλέξουν ποιο δρόμο θα επιλέξουν. Στη μια περίπτωση τον αγώνα, τη ρήξη, την ανυπακοή, την απειθαρχία, την οργάνωση στους τόπους δουλειάς, την κλιμάκωση της πάλης, δίχως φόβο, μαζί με τα υπόλοιπα λαϊκά στρώματα. Είναι ο δρόμος που τους καλούν οι ταξικές δυνάμεις, το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο. Από την άλλη, είναι ο δρόμος της υποταγής στη βαρβαρότητα των αναγκών της «ανταγωνιστικότητας», ο δρόμος του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού.
Η απομόνωση και αποδυνάμωση των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών δυνάμεων είναι όρος για την ενίσχυση και την προοπτική των εργατικών αγώνων, αφού κάνουν ό,τι μπορούν για να οδηγηθεί η εργατική τάξη σιδηροδέσμια στις απαιτήσεις του κεφαλαίου, της τρόικας και της συγκυβέρνησης. Αν οι δυνάμεις αυτές συντριβούν σε επίπεδο συνδικαλιστικού κινήματος τότε και οι εργάτες με καλύτερους όρους θα μπορούν να παλεύουν για τη ζωή τη δική τους και των παιδιών τους.

Κ. Τρ.


Ηρθε η ώρα να πάρει ο λαός τη ζωή στα χέρια του


Ηρθε η ώρα να πάρει ο λαός τη ζωή στα χέρια του
Ηρθε η ώρα να κάνουμε θυσίες για τις ανάγκες τις δικές μας και των παιδιών μας(φωτ. από την απεργιακή διαδήλωση που έγινε την Παρασκευή στη Χαλκίδα)
Η επίθεση είναι σαρωτική. Γκρεμίζουν τα πάντα. Η χρεοκοπία του λαού είναι ανεξέλεγκτη και θα είναι ασταμάτητη. Η σφαγή - που «διευθύνουν» συγκυβέρνηση - τρόικα με τις εντολές της πλουτοκρατίας, αλλά και τη συνευθύνη των δυνάμεων του ευρωμονόδρομου, τη στήριξη των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών - θα μεγαλώνει κάθε μέρα σε αγριότητα γιατί ο δικός τους μονόδρομος είναι η καταστροφή του λαού. Γιατί μόνο έτσι σώζονται τα μονοπώλια. Ακόμα κι αν υπάρχουν όλα τα εργαλεία για την ευημερία, ακόμα κι αν ο κοινωνικός πλούτος αυξάνεται διαρκώς και μπορεί να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες κάθε λαϊκής οικογένειας, ο λαός θα βλέπει τη ζωή του να βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στη φτώχεια, στην πείνα, στις αρρώστιες, στα βάσανα. Κανείς δεν μπορεί να το δεχτεί αυτό. Θα 'ναι σα να υπογράφει τη θανατική καταδίκη τη δικιά του και των παιδιών του. Ο ξεσηκωμός είναι μονόδρομος.
Τώρα είναι η ώρα ο λαός να πάρει επιτέλους τη ζωή στα χέρια του. Να πάψει να είναι θύμα, να γίνει θύτης, πρωταγωνιστής των εξελίξεων. Θύμα να κάνει τους δυνάστες του, τους μεγαλοεπιχειρηματίες, που για να κερδίσουν χρόνια ζωής ρουφάνε το αίμα του λαού, τον θανατώνουν αργά και βασανιστικά. Να πάψει ο εργάτης να δέχεται την κλοπή του κόπου του, να πάψει ο φτωχός αγρότης να δέχεται τη λεηλασία της γης, να πάψει ο αυτοαπασχολούμενος να δέχεται τη γιγάντωση των μονοπωλίων, να πάψει ο νέος να δέχεται την ανεργία, την αμάθεια, την εξαθλίωση, να πάψει η γυναίκα των λαϊκών στρωμάτων να δέχεται τη διπλή και τριπλή καταπίεσή της. Ηρθε η ώρα ο λαός να γίνει θύτης.
Ο λαός έχει τη δύναμη. Εχει τη δύναμη για τη σκληρή αναμέτρηση στην οποία ήδη πρωτοστατούν το ΠΑΜΕ, η ΠΑΣΕΒΕ, η ΠΑΣΥ, η ΟΓΕ, το ΜΑΣ ώστε να αποκαλυφθούν οι πραγματικοί στόχοι και οι συνέπειες των μέτρων, πως επιδίωξη δεν είναι η προσωρινή εξυπηρέτηση του χρέους αλλά η συστηματική ενίσχυση των κεφαλαιοκρατών, με κάθε τρόπο. Η δύναμη του λαού θα μεγαλώνει όσο ξεμπροστιάζει και αποδυναμώνει τα πολιτικά και συνδικαλιστικά δεκανίκια των αντιπάλων του. Η δύναμή του θα γιγαντώνεται όσο απαντά στοιχειοθετημένα στην απογοήτευση, στη μοιρολατρία, στο συμβιβασμό που λυσσάνε να του επιβάλλουν, όσο θα γυρνά την πλάτη στα «κινήματα» και τις «κινήσεις» που θα ξεπηδάνε σα μανιτάρια το επόμενο διάστημα για να τον συμφιλιώνουν με τους δυνάστες του και να εγκλωβίζουν την οργή και την ελπίδα του.
Πεδίο της μάχης είναι πρώτα απ' όλα ο τόπος δουλειάς, ο κλάδος. Εκεί όπου καθημερινά εκδηλώνεται η κλοπή της περιουσίας του λαού, ληστεύεται ο παραγωγός του πλούτου, αραδιάζονται οι παράλογες συνέπειες της «ανταγωνιστικότητας». Οπως το να χτίζει ο οικοδόμος πολιτείες ολόκληρες αλλά ο ίδιος να μένει άστεγος. Οπως το να χειρίζεται ο υγειονομικός μηχανήματα και τεχνικές που μπορούν ακόμα και να εκμηδενίσουν κινδύνους για την ανθρώπινη ζωή, αλλά ο ίδιος να φεσώνεται για να πάει στο γιατρό. Οπως το να κινεί ο ναυτεργάτης πλωτές πολιτείες αλλά ο ίδιος να δυσκολεύεται να ταξιδέψει μέχρι το νησί του.
Στον τόπο δουλειάς είναι που αυτές τις μέρες πρέπει να σημάνει συναγερμός. Στο εργοστάσιο, στον κλάδο είναι που πρέπει να στρέψουν πρώτα απ' όλα τα «πυρά» τους όλα τα εργατικά συνδικάτα, αλλά και οι άλλοι μαζικοί φορείς του κινήματος, οι Λαϊκές Επιτροπές, οι Επιτροπές Αγώνα.
Ο αγώνας κρίνεται στο εργοστάσιο στους τόπους δουλειάς. Γύρω από κάθε τόπο δουλειάς και γραφείο, ιδιωτικό ή δημόσιο, πρέπει να συγκεντρωθεί η εργατική, λαϊκή γειτονιά. Στον τόπο δουλειάς και στον κλάδο, εκεί βρίσκεται ο ταξικός αντίπαλος που πρέπει με τον ασταμάτητο πολιτικό αγώνα να ηττηθεί. Ο αγώνας θα είναι συνεχής, με εναλλαγές μορφών πάλης, αλλά θα είναι εργατικός, λαϊκός και μόνο τέτοιος.
Ν' αναπτυχθούν πολύμορφες αγωνιστικές πρωτοβουλίες, με συσκέψεις, συνελεύσεις κλπ. Να οργανωθεί η αντίσταση στην αντεργατική λαίλαπα, στην έλλειψη μέτρων Υγιεινής και Ασφάλειας, στην εντατικοποίηση, στις ατομικές «διαπραγματεύσεις», στην εργοδοτική και κρατική τρομοκρατία, στην κατάργηση των συμβάσεων και του σταθερού χρόνου εργασίας. Να γίνει σύνθημα το «Εδώ - εδώ, μ' αγώνα ταξικό, γιατί εμείς δε ζούμε με 400 ευρώ». Να εξηγηθεί γιατί είναι μονόδρομος να «γίνει όλη η Ελλάδα μια Χαλυβουργία». Να εκφραστεί οργανωμένα και έμπρακτα η αλληλεγγύη σε όσους χώρους βρίσκονται σε κινητοποιήσεις. Να μπει η βάση για να στηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες εστίες αντίστασης στην εργοδοτική επιθετικότητα, στην πολιτική που την τρέφει. Ολα αυτά να προχωρήσουν όχι μόνο σήμερα, όχι μόνο για όσο κρατήσουν οι πολυήμερες κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί, πρέπει να γίνουν σταθερός τρόπος δουλειάς για όλο το επόμενο διάστημα. Να μετατραπεί σε κάστρο του αγώνα ενάντια στη βαρβαρότητα κάθε τόπος δουλειάς. Κάστρα υπεράσπισης των λαϊκών αναγκών να στηθούν και σε κάθε γειτονιά, κάθε σχολειό, κάθε πανεπιστήμιο κλπ. Να κάνει ο λαός μας την πατρίδα του μια Χαλυβουργία, ένα άπαρτο κάστρο, επιτελείο μάχης και αντεπίθεσης για την υπεράσπιση της ζωής του.
Ο αγώνας πρέπει να είναι ακούραστος και επίμονος, για το σήμερα αλλά και για το αύριο. Για να μην καταδικαστούν οι λαϊκές οικογένειες στην εξαθλίωση, τον υποσιτισμό, την ανεργία, στη ζωή σε σπίτια χωρίς ρεύμα και νερό, αλλά και για να συγκεντρώνονται καθημερινά δυνάμεις για την οικονομία και την κοινωνία που θα ικανοποιεί τις λαϊκές ανάγκες. Πρέπει να είναι συνεχής και ολόπλευρος. Μαχητικός, ανυποχώρητος, με επαγρύπνηση παντού απέναντι στην προβοκάτσια, στην υπονόμευση, στην κρατική και εργοδοτική καταστολή. Ολοι στην πάλη, κάθε μέρα, με κάθε τρόπο. Αμεσος στόχος να ανατρέψουμε την κυβέρνηση του μαύρου μετώπου, να μην ψηφιστεί το νέο μνημόνιο, να γίνουν εκλογές. Εκλογές που, δυναμώνοντας το ΚΚΕ, το μόνο Κόμμα που έχει στρατηγική την υπεράσπιση των διευρυνόμενων λαϊκών αναγκών, θα οδηγήσουν σε ρήγμα το πολιτικό σύστημα και τα ταξικά συμφέροντα που υπηρετεί, και αυτό το ρήγμα μπορεί να γίνει μόνο με το ΚΚΕ. Οι εκλογές αποτελούν έναν κρίκο στην ταξική πολιτική πάλη που μπορεί να δώσει ώθηση στον αγώνα για ρήξη, ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων. Με την προϋπόθεση αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ.
«Πυξίδα» του αγώνα μας αυτό που απαιτούν τα συμφέροντα του λαού, γιατί αυτό μπορεί να ικανοποιήσει ο κοινωνικός πλούτος, γιατί αυτό προϋποθέτει η προστασία και ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας. Γιατί, τελικά, αυτό είναι το μόνο ρεαλιστικό. Ρεαλισμός είναι ο πλούτος της χώρας να ανήκει στο λαό, να πάψει να μαντρώνεται και να αχρηστεύεται στα θησαυροφυλάκια μιας χούφτας κεφαλαιοκρατών. Να κοινωνικοποιηθούν τα μονοπώλια, σε μια οικονομία που με εργατική εξουσία, με κεντρικό σχεδιασμό, με εργατικό έλεγχο θα υπηρετεί τις ανάγκες της λαϊκής - εργατικής οικογένειας. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει με τη χώρα ενταγμένη σε ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς και ενώσεις. Γι' αυτό λέμε αποδέσμευση από την ΕΕ και μονομερής διαγραφή του χρέους. Αυτή είναι η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ, και είναι ρεαλιστική.
Επομένως, η εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα πρέπει να εκμηδενίσουν την πολιτική δύναμη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, του ΛΑ.Ο.Σ., να μην παρασυρθούν σε δήθεν εύκολες μεσοβέζικες κεντροαριστερές και «αριστερές» λύσεις. Να συμπορευτούν με το ΚΚΕ και την πολιτική του πρόταση, ανεξάρτητα από ορισμένες διαφορές που έχουν σε θέματα αντίληψης για το σοσιαλισμό.

Α.


Καταραμένα χρόνια μας οι ... ώρες τους


Καταραμένα χρόνια μας οι ... ώρες τους 


Μας φοβούνται. Μας τρέμουν. 
Εμάς όλους τους πολλούς που δεν τους πιστέψαμε, δεν τους ακολουθήσαμε. 
Μας τρέμουν όμως κι όλους εκείνους που είπαν χρόνια το ναι, άλλοτε αβίαστα και βολεμένα, άλλοτε ταπεινά κι εκβιασμένα στην άρχουσα τάξη της αστικής «νομοτέλειας». Αυτής που πούλησε με περισσή αυθάδεια κι ικανότητα, με άκρως πετυχημένη μετεμφυλιακή και μεταδικτατορική προπαγάνδα, με πλούσια βοήθεια από ξένα κέντρα αποφάσεων, απέραντα φύκια για απέραντες μεταξωτές κορδέλες.
Φοβούνται και πουλάνε φόβο, καθώς οι ξεγελασμένοι όταν φτωχύνουν στη ζωή τόσο όσο και στα όνειρα για μια καλύτερη ζωή, είναι απρόβλεπτοι κινούμενοι στην κόλαση των άλλων. Γιατί συνειδητοποιούν ότι η κόλαση είναι οι άλλοι. Η λαϊκή εξουσία είναι οικονομία και έλεγχος και διανομή του πλούτου και παραγωγή ζωής κι ευτυχίας, είναι εργαλείο για κοινή, ομαδική, κοινωνικά δίκαιη και καθόλου νομοτελειακά, απλώς ιστορικά αναγκαία πρόοδος του συνόλου. Οταν έρχεται ως απότοκος των κοινωνικών σπλάχνων μοιράζεται στη
 βάση και στον καθένα ως δικαίωμα. Κατακτημένο με θυσίες και αγώνες. Με αποκοτιές και ανερμήνευτους ανυπολόγιστους ηρωισμούς. Είναι κοινός Γολγοθάς. Δεν είναι προνόμιο και πορφύρα. Είναι ανάληψη καθηκόντων και ευθύνης. Απ' τον καθένα κατά τις δυνάμεις του στον καθένα κατά τις ανάγκες του. Δεν είναι θρόνος και θώκος ή κάστρο ματαιόδοξων ζόμπι με την προσωρινή ψευδαίσθηση της αθανασίας.
Η ώρα της μεγάλης σύγκρουσης έφτασε. Βίαια και για πάμπολλους αιφνιδιαστικά. Για όσους δεν άκουσαν είτε γιατί δεν μπόρεσαν είτε γιατί δε θέλησαν τις κόκκινες «κασσάνδρες» και για το δούρειο και για τον ίππο. Ας ακουστούν τώρα. Που βγήκαν παγανιά οι φονιάδες με εξαιρετική λογιστική και προπαγανδιστικά άρτια επικοινωνιακή υποστήριξη. Με ψεύτικα διλήμματα να πατάνε στα πραγματικά. Ελευθερία ή θάνατος. Ελευθερία για την τάξη μας θάνατος για σας, αναμασούν αμήχανα σαν καπεταναίοι σε νερόλακκο... Γιατί η ελευθερία μας είναι ο θάνατός σας τώρα, απαντάμε, αυτοί που ορίσαμε να φυλάμε Θερμοπύλες. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος. Ισαμε και καταπάνω στο φως δεν πας με αλυσίδες περασμένες για μαργαριτάρια στο λαιμό των πεινασμένων κι άβουλων. Πας με τα απαστράπτοντα οστά των θυσιασμένων να φωτίζουν και να θερμαίνουν τις βαριές κι ασήκωτες καρδιές, καλά φυλαγμένα στον κόρφο, με στεγνωμένα δάκρυα. Πας με την οργή που γεννάει τ' άδικο και την θέλεις να γίνεται συντεταγμένη ορμή, τρομερή απάντησή σου.
Συντρόφια, πρέπει να τους αφοπλίζουμε κάθε λεπτό. Με το που ανοίγουν το στόμα τους ξερνάνε το κάψιμο του πάγου, που ακουμπιέται σαν αναλγητικό πάνω στο τσακισμένο απ' το ξύλο σώμα και μένει εκεί, ώσπου παρασυρμένο απ' την προσωρινή ανακούφιση να καίγεται και να μαυρίζει χωρίς να φταίει ο σωτήρας... Ιδού το χυδαίο και φανερά κρυμμένο όπλο των τελευταίων ημερών: Ολοι τους και καθένας χωριστά οι δήμιοι, βγαίνουν και διατυμπανίζουν πως πέθαναν απ' την κούραση και κατάφεραν να μιλάνε και να συμφωνούνε την ποινή που θα μας επιβάλουν επί δεκαπέντε ώρες συνεχόμενες. «Δέκα ώρες ήμαστε κλεισμένοι εκεί μέσα», λέει ο ένας, «ξενυχτήσαμε για χάρη σας» λέει ο άλλος!!! Ξοδεύουν, λένε, ώρες μαύρες και δύσκολες, ώ ρ ε ς ! Ρε οι άτιμοι! Για να καταπιούν τα χρόνια της δουλειάς και της ζωής μας, της περασμένης και της μελλοντικής.
Ω ρ ε ς ! ξόδεψαν, ας τους λυπηθούμε, για να πεινάσει αυτός που σάπισε 15ωρα στις φάμπρικες, 24ωρα στα χωράφια, μέρες ατέλειωτες κι ολόιδιες φυλακισμένος σε γραφεία, με άγριους μήνες στις θάλασσες και γερασμένος πάνω στα τιμόνια, κυρτωμένος πάνω απ' τα βιβλία μ' άδειο συχνά στομάχι, μια ζωή στην οικοδομή... Λυπηθείτε το δήμιο! Που έκοβε δικαιώματα και κεφάλια κυριολεκτικά επί ώ ρ ε ς κι ύστερα έκανε και το γκαρσόνι στους δράκουλες, κουβαλώντας το ασήκωτο βαρέλι με το αίμα μας σ' ασημένια κύπελλα για να το πιουν.
Βρε άι στα τσακίδια και τον ιστορικό αγύριστο!
Καταραμένα χ ρ ό ν ι α μ α ς οι ώρες τους δ ε θ α γ ί ν ο υ ν. Γιατί το ξέρουνε και μπορούμε να το αποδείξουμε πως, μόνο αν είναι οι ώρες τους μετρημένες θα ξορκίσουμε τα χρόνια και θα τα 'χουμε δικά μας. Το λάδι απ' το καντήλι το 'χει και το βαστάει αναμμένο αυτός που φυτεύει, μεγαλώνει, μαζεύει τις ελιές, τις κάνει και λάδι και τρέφεται και τρέφει, γιατί τις έχει κι είναι αφέντης και παραγωγός και εισπράκτορας των κόπων του. Κάθε λαός αφέντης έχει και το λάδι και το φιτίλι του κύριος στον τόπο και το βιος του. Και μόνο τότε δε σβήνει ούτε απ' τις θύελλες το καντήλι του.
Της Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ


 Αναρτήθηκε απο  Bandiera Rossa

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΚΙΖΑΣ Η ταξική πάλη και οι επιζήμιοι συμβιβασμοί



ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΒΑΡΚΙΖΑΣ
Η ταξική πάλη και οι επιζήμιοι συμβιβασμοί
Μαχήτριες και μαχητές του ΔΣΕ
Η επίθεση κατά του ΚΚΕ, μέσω της διαστρέβλωσης της Ιστορίας του, είναι φυσικό να περιλαμβάνει και σοβαρές αποσιωπήσεις σημαντικών γεγονότων, καθώς και αλλοιώσεις άλλων ή και εξωραϊσμό προσώπων ή κομμάτων που συνεργάστηκαν με το ΚΚΕ στα χρόνια της ΕΑΜικής Αντίστασης και μετά. Ετσι για παράδειγμα, κάθε χρόνο τέτοιες μέρες μ' αφορμή την επέτειο από την υπογραφή της απαράδεκτης για τα συμφέροντα του κινήματος «Συμφωνίας της Βάρκιζας», μια σειρά δήθεν ιστορικοί και δημοσιολόγοι, επικεντρώνουν σ' αυτήν ή την άλλη επιμέρους περιγραφή και στο σχολιασμό του γεγονότος, «αναζητούν» αν εδώ ή παρακεί έγινε και ποιο λάθος... Η Ιστορία όμως δεν είναι ένα άθροισμα στιγμιοτύπων, αλλά η πραγματικότητα της ταξικής αναμέτρησης όπως αποτυπώνεται στο σύνολό της την κάθε περίοδο. Στην περίπτωση της «Βάρκιζας», όπως και σε άλλες στιγμές, με τον περιορισμό της αναζήτησης αυτού ή του άλλου λάθους, και στη συνέχεια το σουμάρισμα των λαθών, επιδιώκεται να εδραιωθεί η εκτίμηση ότι ιστορικά το ΚΚΕ δεν είναι τίποτα άλλο από ένα κόμμα λαθών. Πέρα από τον υποβιβασμό της ίδιας της Ιστορίας του εργατικού κινήματος, αυτό που κύρια θέλει να χτυπήσει μια τέτοια επιδίωξη είναι το σήμερα και το αύριο της πάλης του εργατικού κινήματος και του ρόλου που έχει σ' αυτό το ΚΚΕ.
12 Οκτώβρη 1944, η μεγάλη συγκέντρωση για την απελευθέρωση της Αθήνας, στο Σύνταγμα
Κατά καιρούς διάφοροι, στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν εκ των υστέρων κι αυτήν ακόμα τη δική τους υποταγή στον ταξικό αντίπαλο, οδηγήθηκαν σε κραυγαλέες αντιφάσεις υμνώντας δήθεν -για παράδειγμα- στη μια γραμμή τον Αρη, τον οποίο στην αμέσως επόμενη... έθαβαν. Τέτοια είναι και η περίπτωση του Γρ. Φαράκου, που έφτασε να στήσει ένα ολόκληρο βιβλίο για τον Αρη για να πει πως «είχε ασφαλώς δίκιο στην κριτική που ασκούσε κατά της συμφωνίας της Βάρκιζας ως προς ορισμένους όρους που σ' αυτή συμπεριλήφθηκαν. Ωστόσο, μετά τη Δεκεμβριανή ήττα, ήταν αναπόφευκτο να επιδιωχθεί ένας ανεκτός συμβιβασμός (...) αλλά και στις συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά την αποδοχή από την Εαμική ηγεσία της συμφωνίας εκείνης, μόνο σαν απονενοημένη ενέργεια μπορούσε να θεωρηθεί η προσπάθεια για ανατροπή της με ένοπλη πάλη».
Ο Αρης, βέβαια, ευτυχώς, είχε φροντίσει έγκαιρα να καταθέσει με δικά του γραπτά τη θέση του για την προοπτική που έπρεπε να έχει ο αγώνας ενάντια στην κατοχή, με διαφαινόμενες από την ΕΑΜική ακόμα περίοδο τις επιδιώξεις των Αγγλων, έτσι που να μη χρειάζεται τη «συνηγορία» κανενός απ' όσους τη δική τους υποχώρηση θέλανε να καλύψουν εκ των υστέρων.
Οι εξελίξεις στην Κατοχή
Η εξέταση της «Βάρκιζας» δεν μπορεί να γίνει χωρίς εξέταση όλης της περιόδου.
Συλλήψεις πολιτών από Αγγλους, το Δεκέμβρη του 1944 στην Αθήνα
Η συγκεκριμένη περίοδος είχε, από την άποψη των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων, ως ένα βασικό χαρακτηριστικό της την απελευθερωτική πάλη του λαού μας από το γερμανικό ιμπεριαλισμό και τη διά των όπλων κατοχή και υποδούλωσή του. Αλλά μόνο μ' αυτό το χαρακτηριστικό δεν αποτυπώνεται ολόκληρη η ιστορική αλήθεια της εξελισσόμενης στη συγκεκριμένη περίοδο πραγματικότητας. Γιατί, η ταξική πάλη ανάμεσα στην άρχουσα τάξη της Ελλάδας, από τη μια πλευρά, και την εργατική τάξη και τ' άλλα λαϊκά στρώματα, από την άλλη, διεξαγόταν ασίγαστα ακόμη και σ' αυτή την περίοδο.
Αλλωστε, ο λαός μας την απελευθέρωσή του από τους Γερμανούς κατακτητές δεν πρόλαβε να τη χαρεί και να τη διατηρήσει για πολύ. Οι αστικές πολιτικές δυνάμεις της ελληνικής κυβέρνησης - που συγκροτήθηκε λίγο πριν από την απελευθέρωση, στηριζόμενη στον κρατικό μηχανισμό (αστυνομία, τάγματα ασφαλείας κλπ.), ο οποίος στήριξε τη γερμανική κατοχή, και στις δικές της ένοπλες οργανώσεις, η πλειοψηφία των οποίων σε όλη τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα συμπαρατάχτηκαν με τους κατακτητές, όπως π.χ. η «Χ», αλλά και τους Αγγλους ιμπεριαλιστές συμμάχους - επιδίωξαν, στην Αθήνα, να τσακίσουν με τα όπλα το οργανωμένο λαϊκο-απελευθερωτικό κίνημα και την εμπροσθοφυλακή του, τον καθοδηγητή του, το ΚΚΕ και το ΕΑΜ, αλλά και το λαϊκό στρατό του που απελευθέρωσε την Ελλάδα, τον ΕΛΑΣ.
Ο θρυλικός ΕΛΑΣ μπαίνει στη Θεσσαλονίκη απελευθερωτής
Οι πολιτικοί σκοποί βεβαίως συγκεκριμένοι. Η αποτροπή μιας λαϊκής εξουσίας και η εγκαθίδρυση αστικού κράτους. Γιατί ακριβώς το ζήτημα της εξουσίας δεν ήταν λυμένο. Ο συσχετισμός ήταν σε βάρος της άρχουσας τάξης, για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους, που διαμορφώθηκαν στη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα. Και δεν μπορούσε να λυθεί διαφορετικά, αφού η συντριπτική πλειοψηφία του λαού ήθελε δική του εξουσία (ανεξάρτητα από το αν, στρατηγικά, το κίνημα δεν το είχε λυμένο), αλλά και η άρχουσα τάξη τη δική της. Με τα συμφέροντά της ταυτίζονταν και τα συμφέροντα του αγγλικού κεφαλαίου. Ετσι, κάλεσε τον αγγλικό ιμπεριαλισμό, και με το δικό του στρατό, για να καταλάβει η ίδια αυτήν την εξουσία.
Τι, όμως, είχε προηγηθεί στη διάρκεια της Κατοχής και του απελευθερωτικού αγώνα;
Σ' αυτόν τον αγώνα ηγήθηκε η εργατική τάξη με τους συμμάχους της. Ουσιαστικά, σ' όλη την πορεία του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα και ανεξάρτητα από το γεγονός ότι δε βρισκόταν σε πρωτεύουσα θέση των εξελίξεων, αντικειμενικά κρινόταν το «ΠΟΙΟΣ - ΠΟΙΟΝ», στο ζήτημα της εξουσίας. Και απασχολούσε το ίδιο την άρχουσα τάξη και τα πολιτικά της κόμματα, αλλά και την εργατική τάξη και τους συμμάχους της και τα συνασπισμένα στο ΕΑΜ κόμματά τους, όπως και τον ίδιο το συνασπισμό του ΕΑΜ. Αλλωστε, η ταξική πάλη στις ταξικές κοινωνίες ποτέ δε σταματά. Και στη συγκεκριμένη περίοδο, ένοπλες οργανώσεις όπως ο ΕΔΕΣ, η ΕΚΚΑ, και ιδιαίτερα η «Χ» του Γρίβα, ο «Ιερός Λόχος», η ΠΑΟ στη Μακεδονία - Θράκη και άλλες, είχαν βασικό τους εχθρό το ΕΑΜ - ΕΛΑΣ.
12 Φλεβάρη 1945. Οι αντιπροσωπείες του ΕΑΜ και της κυβέρνησης αμέσως μετά την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας
Η άρχουσα τάξη της Ελλάδας, ακόμη πριν τον πόλεμο και στη διάρκεια της προετοιμασίας του, προετοιμαζόταν η ίδια να αντιμετωπίσει ανάλογες καταστάσεις, φροντίζοντας η πάλη της ενάντια στο εργατικό και γενικότερα το λαϊκό κίνημα να γίνεται ολοένα και πιο αποτελεσματική, με αποκορύφωμα τότε την εγκαθίδρυση της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου από τον Μεταξά. Το καθεστώς της οποίας αρνήθηκε να απελευθερώσει τους κρατούμενους στις φυλακές και τις εξορίες κομμουνιστές και άλλους αγωνιστές, προκειμένου, όπως ζητούσαν, να σταλούν εθελοντικά στο πολεμικό μέτωπο. Ακόμη και σ' αυτήν την ιστορική στιγμή, το ταξικό ζήτημα για την άρχουσα τάξη ήταν το πρωτεύον. Και δεν έφτασε μόνο αυτό. Οσοι δεσμώτες κομμουνιστές δεν κατάφεραν να αποδράσουν παραδόθηκαν στους Γερμανούς κατακτητές, πολλοί από τους οποίους, βεβαίως, πέρασαν τη φρικιαστική εμπειρία των στρατοπέδων του Νταχάου, του Αουσβιτς, του Μαουτχάουζεν και άλλων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο τότε ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Νίκος Ζαχαριάδης.
Βεβαίως, και οι επιλογές της άρχουσας τάξης της Ελλάδας, μετά την εισβολή των Γερμανών δεν ήταν ενιαίες, πράγμα εντελώς φυσιολογικό, αφού τα ιδιαίτερα συμφέροντα τμημάτων της διαφέρουν. Και αυτό αντανακλάται και στις έξωθεν της χώρας συμμαχίες. Ενα χαρακτηριστικό της εποχής εκείνης, μετά την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα ήταν το εξής: Το τμήμα της, που είχε οικονομικοπολιτικές σχέσεις με τους Αγγλο-Γάλλους, φρόντισε να φύγει από την Ελλάδα για τη Μέση Ανατολή, το δε τμήμα της που είχε ανάλογες σχέσεις με τους Γερμανούς, να μείνει στην Ελλάδα και να εγκαθιδρύσει το κατοχικό καθεστώς, με διάφορα πολιτικά σχήματα και πρόσωπα, και έναν κρατικό μηχανισμό, που αποτέλεσε, όπως αποδείχτηκε, μετά την απελευθέρωση έναν από τους πιο καλούς μηχανισμούς εξασφάλισης της εξουσίας του κεφαλαίου στο σύνολό του.
Η υπογραφή της Συμφωνίας
Επίσης, ακόμη πριν την απελευθέρωση και έχοντας επίγνωση των συνθηκών που δημιουργούνται παγκόσμια, ιδιαίτερα μετά τη νίκη των Σοβιετικών στο Στάλινγκραντ, που ήταν η αρχή του τέλους του πολέμου, αυτό που απασχολούσε την άρχουσα τάξη της Ελλάδας ήταν το μεταπελευθερωτικό καθεστώς. Γιατί την απασχολούσε; Μα γιατί στην Ελλάδα άρχισε να οργανώνεται μια νέα λαϊκή εξουσία. Το έπος του ΕΑΜ δεν ήταν μόνο η εθνική απελευθέρωση, αλλά και η δημιουργία των φύτρων της λαϊκής εξουσίας στη χώρα με τα όργανα Λαϊκής Αυτοδιοίκησης, τα Λαϊκά Δικαστήρια, τη Λαϊκή Πολιτοφυλακή, αλλά και την Κυβέρνηση του Βουνού, όπως τη βάφτισε ο λαός, την ΠΕΕΑ. Είχε, ακόμη, το δικό της λαϊκό στρατό, τον ΕΛΑΣ, και την πλειοψηφία του ελληνικού λαού συσπειρωμένη στο ΕΑΜ.
Αστικός κόσμος και Αγγλοι
Η λαϊκή εξουσία δεν κατέκτησε την τελική νίκη. Αυτό είναι καίριο στρατηγικό ζήτημα, το οποίο η εργατική τάξη και η πολιτική της πρωτοπορία, το κόμμα της το ΚΚΕ, μπορούν να εξασφαλίσουν, αν σωστά κατανοούν και υπολογίζουν τις αντικειμενικές συνθήκες, το συσχετισμό των δυνάμεων, προβλέπουν και προνοούν τις εξελίξεις, εφαρμόζοντας σωστά τις νομοτέλειες της ταξικής πάλης για το καθοριστικό ζήτημα, και ως προς τους ελιγμούς και συμβιβασμούς, αλλά και ως προς το στρατηγικό σκοπό. Ο οποίος, φυσικά, πρέπει να είναι σωστά καθορισμένος. Και εδώ, βεβαίως, στη σύνδεση του ζητήματος της εξουσίας με το ζήτημα της εθνικοαπελευθερωτικής πάλης, υπήρχαν προβλήματα στρατηγικής. Η συμμετοχή των Αγγλων και με στρατό για τη διευθέτηση του προβλήματος της εξουσίας στην Ελλάδα, διαμόρφωσε μετά την απελευθέρωση άλλο συσχετισμό δύναμης στο εσωτερικό της χώρας. Και αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός της συμμετοχής της Αγγλίας στον αντιχιτλερικό συνασπισμό, επέδρασε στα στρατηγικά λάθη, πριν ακόμη την απελευθέρωση, όπως οι Συμφωνίες του Λιβάνου και της Γκαζέρτας για το μεταπελευθερωτικό καθεστώς της Ελλάδας και το ζήτημα της εθνικής ενότητας. Γιατί, ουσιαστικά, οι έχοντες την εξουσία στην Ελλάδα (ΕΑΜ - ΠΕΕΑ) κατέληξαν να συμφωνήσουν να τη μοιραστούν μετά την απελευθέρωση. Μόνο που στο συγκεκριμένο ζήτημα δε χωράει μοιρασιά...
Τι είχε προηγηθεί;
30 Οκτώβρη 1944. Μέρος από την παλλαϊκή συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης για την απελευθέρωση της πόλης από τον ΕΛΑΣ
Στις 5 Ιούλη 1943 αποφασίζεται από το ΕΑΜ η υπαγωγή του ΕΛΑΣ στο εγγλέζικο στρατηγείο της Μ. Ανατολής. Στις 10 Μάρτη του 1944, ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΕΑΜ η Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ). Με την ανάπτυξη της ένοπλης πάλης του ΕΛΑΣ δημιουργήθηκαν γρήγορα ελεύθερες περιοχές στην Ελλάδα, οι οποίες εκ των πραγμάτων έπρεπε να διοικηθούν, για να μπορέσουν οι κάτοικοί τους να ζήσουν οργανωμένα, προσφέροντας στον εαυτό τους και στον αγώνα για την εθνική απελευθέρωση. Ετσι, άρχισαν να δημιουργούνται τα πρώτα όργανα Λαϊκής Αυτοδιοίκησης και Δικαιοσύνης.
Στο διάστημα 17 έως 20 Μάη 1944, συνήλθε στη Βηρυτό σύσκεψη των ελληνικών πολιτικών δυνάμεων και εθνικοαπελευθερωτικών οργανώσεων, που έμεινε στην ιστορία ως «Συνέδριο του Λιβάνου». Στο Συνέδριο συμμετείχαν το ΕΑΜ και η ΠΕΕΑ, η Κυβέρνηση δηλαδή του Βουνού, που είχε στα χέρια της πραγματική εξουσία και, από την άλλη, ήταν η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου που δεν είχε κανένα στήριγμα στην Ελλάδα και το λαό της. Ηταν κυβέρνηση που είχε συγκροτηθεί στη Μέση Ανατολή, από τα τμήματα της άρχουσας τάξης που είχαν μεταβεί στην περιοχή μετά την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα εγκαταλείποντας το λαό. Βεβαίως, συμμετείχαν και ο ΕΔΕΣ και η ΕΚΚΑ, άλλα επίσης χωρίς σημαντικό λαϊκό έρεισμα στην Ελλάδα.
Με τη διοργάνωση του Συνεδρίου, η άρχουσα τάξη της Ελλάδας και οι Αγγλοι επιχειρούσαν να προλάβουν τις εξελίξεις στη χώρα, να φρενάρουν, δηλαδή, τη διαγραφόμενη πορεία προς μια μεταπολεμική Ελληνική Λαϊκή Δημοκρατία.
Από την άλλη, το ΕΑΜικό κίνημα πήρε μέρος στο Συνέδριο, ευελπιστώντας στην επίτευξη μιας ευρύτατης εθνικής ενότητας, την οποία θεωρούσε αναγκαία, για την πιο πλατιά συγκέντρωση δυνάμεων για το οριστικό διώξιμο του κατακτητή από την ελληνική γη.
Ο ρόλος του Γεωργίου Παπανδρέου
Η Απελευθέρωση της Αθήνας. Ο λαός γιορτάζει τη λευτεριά του στις 12 Οκτώβρη 1944
Στο συνέδριο έγιναν φανερές οι επιδιώξεις της άρχουσας τάξης. Ο Γ. Παπανδρέου ανέφερε τα εξής: «Κόλασις είναι σήμερον η κατάστασις της Πατρίδος μας... Σφάζουν οι Γερμανοί. Σφάζουν τα Τάγματα Ασφαλείας. Σφάζουν και οι Αντάρται. Σφάζουν και καίουν... Η ευθύνη του ΕΑΜ είναι ότι δεν απέβλεψε μόνον εις τον απελευθερωτικόν αγώνα, αλλά ηθέλησε να προετοιμάση την μεταπολεμικήν δυναμικήν του επικράτησιν... Με την τρομοκρατικήν αυτήν δράσιν του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, είπε χαρακτηριστικά, εδημιουργήθη δυστυχώς, το ψυχολογικόν κλίμα, το οποίον επέτρεψεν εις τους Γερμανούς να επιτύχουν εις το τρίτον έτος της δουλείας ό,τι δεν είχαν κατορθώσει κατά τα δύο πρώτα έτη - την κατασκευήν των Ταγμάτων Ασφαλείας...». Ετσι εξίσωνε το ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ με τους κατακτητές και τους ταγματασφαλίτες.
Η λύση που πρότεινε ο Παπανδρέου για να εκλείψουν όσα περιέγραφε και για να επιτευχθεί η περιβόητη εθνική ενότητα ήταν να διαλυθεί ο ΕΛΑΣ.
Ο ίδιος αργότερα περιέγραψε γλαφυρά αυτήν την επιδίωξη:
«Την 26η Απριλίου 1944, όταν ανέλαβα την Κυβέρνησιν εις το Κάιρο, διεκήρυξα το σύνθημα: Μία Πατρίς, μία Κυβέρνησις, εις Στρατός.
Εις το Συνέδριον του Λιβάνου την 17ην Μαΐου 1944, ομιλών ενώπιον και των εκπροσωπών του ΚΚΕ. είπα: "Το κύριον επίμαχον θέμα είναι το στρατιωτικόν, το θέμα της υλικής δυ­νάμεως. Η ώρα είναι ιστορική και οφείλομεν να ομιλήσωμεν ευκρινώς και απεριφράστως. Εάν το ΕAM έχει την πρόθεσιν να χρησιμοποιήσει την υλικήν του δύναμιν ως όργανον εμ­φυλίου πολέμου και εξοντώσεως των αντιπάλων του, και αύριον, μετά το πέρας του πολέμου, υπό το ψευδώνυμον της Λαϊκής Δημοκρατίας, ως όργανον δυναμικής επικρατήσεως επί της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, τότε βεβαίως δεν υπάρχει στάδιον συνεννοήσεως. Το καθήκον μας τότε είναι να συνεγείρωμεν το έθνος και να επικαλεσθώμεν την επικουρίαν όλων των Μ. Συμμάχων μας εις τον διπλούν αγώνα και κατά του εξωτερικού εισβολέως και κατά του εσωτερι­κού εχθρού. Διότι ο Ελληνικός λαός δεν κάμνει επιλογήν τυ­ράννων. Αρνείται την τυραννίαν...".
Ο Αρης Βελουχιώτης σε φωτογραφία του Ντμίτρι Κέσελ
Εάν όμως το ΕAM έχει λάβει απόφασιν να εγκαταλείψη τους σκοπούς της δυναμικής επικρατήσεως και να αρκεσθή εις τα πολιτικά μέσα της πειθούς και αν, κατά συνέπειαν, δέ­χεται την κατάργησιν του ΕΛΑΣ καθώς και των άλλων ανταρ­τικών σωμάτων και την δημιουργίαν Εθνικού Στρατού, ο οποίος θα ανήκει μόνον εις την Πατρίδα και θα υπάκουη εις τας διαταγάς της Κυβερνήσεως, τότε η συμμετοχή και του ΕΑΜ εις την Εθνικήν μας Ενωσιν θα ημπορή να θεωρήται γε­γονός.
Την 6η Ιουλίου 1944 απήντησα από το ραδιόφωνον του Καΐρου προς την Επιτροπήν των Βουνών, η οποία είχε ζητήσει επιπροσθέτως τα υπουργεία των Στρατιωτικών και των Εσωτερικών. Και είπα: "Αποδοχή των νέων όρων σημαίνει κατ' ουσία: Στρατός ΕΑΜ. Ελεγχoν της Αστυνομίας, της Χωροφυλακής, της Διοικήσεως και της Δικαιοσύνης από το ΕAM. Και έμπνευσιν της Παιδείας μας από το ΕΑΜ. Τώρα, πλέον, ημπορεί να γίνει πλήρης εξήγησις. Γνωρίζομεν τι μας ζητούν. Και απέναντι των αιτημάτων των λαμβάνωμεν επίσημον, υπεύθυνον θέσιν: Αρνούμεθα. Μας ζητούν να παραδώσουμε την Ελλάδα. Αρνούμεθα!».(Γιώργος Παπανδρέου επιστολή στην εφημερίδα «Η Καθημερινή» στις 2 Μάρτη 1948).
Τα περί «εθνικής ενότητας» και η ζημιά
Εναν περίπου μήνα πριν την απελευθέρωση της Αθήνας, το ΕΑΜ προσχώρησε στην κυβέρνηση «Εθνικής Ενότητας» του Γ. Παπανδρέου. Πολιτικό πρόγραμμα της κυβέρνησης αποτελεί το «Εθνικόν Συμβόλαιον του Λιβάνου», το οποίο άνοιγε το δρόμο για την εγκατάσταση της εξουσίας της αστικής τάξης στην Ελλάδα. Χωρίς αμφιβολία, η όλη εξέλιξη συνιστούσε μια πολύ σοβαρή υποχώρηση του ΕΑΜ έναντι του αστικού κόσμου, που δεν είχε κάνει το παραμικρό για την απελευθέρωση της χώρας, αλλά και έναντι της Αγγλίας που κατάφερνε, για άλλη μια φορά, να προωθήσει τα ιμπεριαλιστικά της σχέδια στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο.
Πολεμικό υλικό του ΕΛΑΣ, παραδίδεται σε Βρετανούς στρατιώτες
Το ΚΚΕ, ουσιαστικά, αποδέχτηκε τη Συμφωνία του Λιβάνου, περιορίζοντας το όλο πρόβλημα στο ζήτημα της αντικατάστασης του Γ. Παπανδρέου, στη συνεδρίαση της ΚΕ του που έγινε στις 2-3 Αυγούστου του 1944. Ο Γραμματέας της ΚΕ του Κόμματος Γ. Σιάντος όμως είχε εγκρίνει τη Συμφωνία του Λιβάνου για λογαριασμό του Κόμματος, με την ομιλία που έκανε στην ΠΕΕΑ, λίγες μέρες πριν τη συνεδρίαση της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 27 Ιούλη του 1944, λέγοντας μεταξύ άλλων: «Επειδή πιστεύουμε τόσο ειλικρινά στην ανάγκη της ενότητας, γι' αυτό δηλώνω ότι η συμφωνία του Λιβάνου και η δράση της αντιπροσωπείας μας τόσο στο Λίβανο, όσο και στο Κάιρο, είναι μέσα στην πολιτική μας γραμμή»... Στην ίδια συνεδρίαση της ΠΕΕΑ, ο Σιάντος αποδέχτηκε και την πρόταση του Αλ. Σβώλου που περιόριζε το όλο πρόβλημα με τη συμφωνία του Λιβάνου στο αίτημα της αντικατάστασης του Γ. Παπανδρέου. Το ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ επικύρωσε και δικαιολόγησε αυτήν την τακτική.
Ετσι, οι ηγεσίες του ΚΚΕ και του ΕΑΜ είχαν μπει στη δίνη μιας σειράς απαράδεκτων υποχωρήσεων, απέναντι στην ντόπια ολιγαρχία και τους Αγγλους, που συνεχίστηκε με την υπογραφή της Συμφωνίας της Γκαζέρτας στις 26 Σεπτέμβρη 1944.
Στις 12 Οκτώβρη 1944 απελευθερώθηκε η Αθήνα. Είναι γνωστό ότι είχε προηγηθεί συμφωνία Εγγλέζων - Γερμανών με την ήττα και την υποχώρηση των Γερμανών, να μείνουν ανέπαφες οι δυνάμεις τους. Τις χρειαζόταν για την παγκόσμια μεταπολεμική εξέλιξη, θεωρώντας ότι είναι ακόμη χρήσιμες στο ανατολικό μέτωπο, δηλαδή στη δημιουργία περαιτέρω δυσκολιών στο σοβιετικό Κόκκινο Στρατό, στην αντεπίθεσή του για την απελευθέρωση της Ευρώπης και κυρίως, για να προλάβουν, ώστε να μην εισέλθει πρώτος στο γερμανικό έδαφος.
ΕΛΑΣίτες στη μάχη
Στις 30 Οκτώβρη στις 2 μ.μ. τα τμήματα της ΧΙης Μεραρχίας του ΕΛΑΣ απελευθέρωσαν τη μακεδονική πρωτεύουσα.
Στις 3 Νοέμβρη 1944, τα τελευταία χιτλερικά τμήματα εγκατέλειψαν την αιματοποτισμένη ελληνική γη.
Ο ελληνικός λαός, λευτερώνοντας την πατρίδα του, έπειτα από σκληρούς και ηρωικούς αγώνες, που είχε διεξάγει με την καθοδήγηση του ΚΚΕ και του ΕΑΜ, χαιρόταν την ατίμητη λευτεριά, που είχε κερδίσει με θυσίες, αίμα και δάκρυα. Μα ταυτόχρονα ήταν εξαιρετικά ανήσυχος. Η θανάσιμη, για τη δική του προοπτική, απειλή διαγραφόταν κιόλας στον ορίζοντα.
Αρχές Οκτώβρη, άρχισαν να αποβιβάζονται τα πρώτα βρετανικά στρατεύματα, με βάση το σχέδιο «Μάνα» στις ακτές της Δυτικής Πελοποννήσου, όταν και τα τελευταία τμήματα των χιτλερικών εγκατέλειπαν την περιοχή Αθήνας - Πειραιά. Η απόβαση δεν εξυπηρετούσε κανέναν απολύτως στρατηγικό ή τακτικό σκοπό στη διεξαγωγή του πολέμου κατά της Γερμανίας.
Στις 18 Οκτώβρη έφτασε στην Αθήνα η κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας (συμμετείχαν ως υπουργοί και στελέχη του ΚΚΕ και του ΕΑΜ), συνοδευόμενη από τον Βρετανό στρατηγό Σκόμπι. Ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, στο λόγο που εκφώνησε κατά την άφιξή του μίλησε για «λαοκρατία», ενώ ο ίδιος είχε ζητήσει επίμονα από τον Τσόρτσιλ να «αποστείλει επιβλητικές δυνάμεις» στην Ελλάδα «διότι τα πολιτικά μέσα διά την αντιμετώπισιν της κρισίμου καταστάσεως δεν ήσαν πλέον επαρκή».
Ο ηρωικός Δεκέμβρης του '44
Παλικάρια του Αρη στο Βελούχι
Ο Γ. Παπανδρέου και οι Αγγλοι ζητούσαν επίμονα τη διάλυση του ΕΛΑΣ και της Εθνικής Πολιτοφυλακής και επέμειναν στη διατήρηση της Ορεινής Ταξιαρχίας και του Ιερού Λόχου, δηλαδή των ενόπλων σωμάτων της άρχουσας τάξης.
Την 1η του Δεκέμβρη, ο Σκόμπι κοινοποίησε στον ΕΛΑΣ προκήρυξη, που καθόριζε ημερομηνία έναρξης της αποστράτευσης των ανταρτικών δυνάμεων την 10ην Δεκέμβρη. Ταυτόχρονα, ο Γ. Παπανδρέου συγκαλούσε την κυβέρνηση, εν αγνοία των υπουργών του ΕΑΜ, κι αποφάσιζε την άμεση διάλυση της Εθνικής Πολιτοφυλακής σε πολλές περιφέρειες της χώρας. Την ίδια μέρα, παραιτήθηκαν από την κυβέρνηση οι υπουργοί του ΚΚΕ, του ΕΑΜ και της ΠΕΕΑ.
Στις 3 Δεκέμβρη, ο αθηναϊκός λαός βρισκόταν σε συναγερμό. Ατέλειωτοι χείμαρροι κόσμου κατέκλυσαν τους δρόμους, που οδηγούσαν στην πλατεία Συντάγματος, σε μεγάλη ειρηνική πορεία, προκειμένου να παρεμποδίσουν τα σχέδια της ελληνικής ολιγαρχίας που στηριζόταν στους Αγγλους ιμπεριαλιστές.
Η ειρηνική διαδήλωση χτυπήθηκε με τα όπλα. 30 νεκροί και πάνω από 100 τραυματίες ήταν ο αιματηρός απολογισμός της εγκληματικής αυτής ενέργειας της αντίδρασης.
Στις 4 Δεκέμβρη, η αδούλωτη Αθήνα και ο αδάμαστος Πειραιάς σηκώθηκαν στο πόδι, για να συνοδέψουν στην τελευταία τους κατοικία τα θύματα της μονόπλευρης από τη μεριά της άρχουσας τάξης ένοπλης βίας και να απαιτήσουν την άμεση παραίτηση της ματοβαμμένης κυβέρνησης. Σε συγκλονιστική ατμόσφαιρα πένθους δεκάδες χιλιάδες λαού συνόδευαν τους νεκρούς. Οταν η πένθιμη πομπή έφτασε στην πλατεία Συντάγματος, οι διαδηλωτές γονάτισαν. Ορκίστηκαν στη μνήμη των νεκρών. Εψαλαν το «Πένθιμο Εμβατήριο». Πάνω από το ανταριασμένο πλήθος υψωνόταν ένα πανό που έγραφε: «Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας, διαλέγει τις αλυσίδες ή τα όπλα». Και αυτή η πορεία χτυπήθηκε με όπλα.
Οι συμμορίες θερίζανε τους αγωνιστές μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας. Μια από αυτές η συμμορία του Σούρλα στη Θεσσαλία (φωτ.) μαζί με Αγγλους αξιωματούχους
Τη νύχτα της 3ης προς την 4η Δεκέμβρη βρετανικά τεθωρακισμένα κύκλωσαν και αφόπλισαν το 2ο Σύνταγμα της ΙΙης Μεραρχίας του ΕΛΑΣ.
Στην πορεία, η σύγκρουση επεκτάθηκε και γενικεύτηκε. Κλιμακωτά στις επιχειρήσεις του Δεκέμβρη πήραν μέρος η 3η Ορεινή Ταξιαρχία (2.500), ο Ιερός Λόχος (500), η Χωροφυλακή (3.000) και άλλοι ένοπλοι σχηματισμοί δοσίλογων και 60 χιλιάδες αγγλικού στρατού με 80 αεροπλάνα, 200 τανκς και πολλά πυροβόλα, ενώ μονάδες του αγγλικού στόλου με τα πυροβόλα τους κανονιοβολούσαν την πρωτεύουσα και ταυτόχρονα εξασφάλιζαν τον εφοδιασμό των στρατευμάτων. Τις εχθρικές αυτές δυνάμεις τις αντιμετώπισαν τις πρώτες κρίσιμες μέρες το Α΄ Σώμα Στρατού του ΕΛΑΣ, 6.400 περίπου άνδρες με ελαφρά όπλα και 3.500 άνδρες της ΙΙης Μεραρχίας.
Ηδη άναβε το φιτίλι του Εμφυλίου. Που μπορεί να μην άρχισε ολοκληρωτικά αμέσως, αφού ακολούθησε μια προσωρινή ανάπαυλα με την υπογραφή της απαράδεκτης Συμφωνίας της Βάρκιζας το Φλεβάρη του 1945 που αφόπλισε το λαϊκό κίνημα.
Φυσικά, η Συμφωνία της Βάρκιζας δεν ήταν νομικό, αλλά τεράστιο πολιτικό θέμα. Και οι ευθύνες για την υπογραφή της πρέπει να αποδοθούν πρωταρχικά και κύρια στην τότε ηγεσία του ΚΚΕ. Μόνο το άρθρο 3 της Συμφωνίας να δει κανείς καταλαβαίνει το απαράδεκτο της υπογραφής της. Γιατί το άρθρο 3 λέει μέσα σε άλλα: «Αμνηστεύονται τα πολιτικά αδικήματα τα τελεσθέντα από της 3ης Δεκεμβρίου 1944 μέχρι της υπογραφής του παρόντος. Εξαιρούνται της αμνηστίας τα συναφή κοινά αδικήματα κατά της ζωής και της περιουσίας, τα οποία δεν ήσαν απαραιτήτως αναγκαία διά την επιτυχίαν του πολιτικού αδικήματος».
Αθήνα 4 Δεκέμβρη 1944. Χιλιάδες λαού στην κηδεία των θυμάτων της προηγούμενης μέρας. Ανάμεσά τους τα μαυροφορεμένα κορίτσια κρατώντας το πανό που έγραφε:« Οταν ο λαός βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο της τυραννίας διαλέγει ή τις αλυσίδες ή τα όπλα - ΕΑΜ»
Αυτό το άρθρο έδινε και τυπικά τη δυνατότητα στην αντίδραση να θέσει υπό ανελέητο διωγμό εκατοντάδες χιλιάδες αγωνιστές του ΕΑΜ. Σκηνοθετήθηκαν σε βάρος τους εγκλήματα του Κοινού Ποινικού Δικαίου, στήθηκαν δίκες και καταδίκες. Το ΕΑΜ παραδόθηκε βορά στις συμμορίες και στα επίσημα όργανα του αστικού κράτους. Στην Ελλάδα οργανώθηκε κατά του λαού ένα πογκρόμ δολοφονιών, εμπρησμών, βιασμών γυναικών, εκτελέσεων, συλλήψεων, φυλακίσεων, εκτοπίσεων.
Βεβαίως, το πρόβλημα για το λαό δεν ήταν μόνο το παραπάνω άρθρο της Συμφωνίας, που κατέληξε να γίνει το επίμαχο. Το πρόβλημα ήταν ολόκληρη η Συμφωνία, με βάση την οποία ο ΕΛΑΣ παρέδωσε τα όπλα και ταυτόχρονα από την πλευρά του ΕΑΜ αναγνωριζόταν ότι τα σύνορα του αστικού κράτους πήγαιναν μέχρι το βορρά, «βγαίνοντας» από την Αττικοβοιωτία και Φθιώτιδα, όπου έφταναν μετά τη μάχη του Δεκέμβρη 1944.
Το παρασκήνιο για την υπογραφή της Συμφωνίας
Στις συζητήσεις της Βάρκιζας πήρε μέρος, ως παρατηρητής από την κυβερνητική πλευρά, και ο καθηγητής Ι. Γεωργάκης, εκπρόσωπος του αντιβασιλιά - αρχιεπισκόπου Δαμασκηνού. Ο Ι. Γεωργάκης, λοιπόν, όταν του τέθηκε το ερώτημα «πώς ξεπεράστηκε τελικά η κρίσιμη φάση των διαπραγματεύσεων στο θέμα της αμνηστίας;» απάντησε:
«ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ: Τελικά υποχώρησαν οι κομμουνιστές. Και υποχώρησαν όταν ο Ηλίας Τσιριμώκος πείστηκε από μένα την κρίσιμη εκείνη νύχτα να έρθει "από δω". Δηλαδή, να υποστηρίξει τη θέση της κυβέρνησης στο θέμα της αμνηστίας. Και τον πήρα και κατεβήκαμε στην Αθήνα στις 2 το πρωί. Και τον πήγα στην αγγλική πρεσβεία, όπου ο Μακμίλαν του έδωσε το λόγο του ότι "αυτά που σας λέει ο κ. Γεωργάκης και αυτά που λέει η κυβέρνηση (Πλαστήρα) εμείς σας τα εγγυώμεθα". Και επιστρέψαμε πίσω με τον Τσιριμώκο, ο οποίος έδωσε μια εξήγηση περί της απουσίας του, ότι ήταν άρρωστη δήθεν η μητέρα του. Τότε πλέον ο μονολιθισμός της κομμουνιστικής παράταξης έσπασε. Και ειδοποίησα τους Αγγλους επισήμους και επισπεύσαμε τη μονογραφή της συμφωνίας, η οποία έγινε στις 5 η ώρα τα χαράματα» (Π. Βενάρδου, «Η Συμφωνία της Βάρκιζας», σελ. 103).
Περιττό, βέβαια, να πούμε, ότι ο Τσιριμώκος είπε, «για επίσκεψη στην άρρωστη μητέρα του», στους αντιπροσώπους ΚΚΕ - ΕΑΜ Γ. Σιάντο και Δ. Παρτσαλίδη! Οι Εγγλέζοι και η κυβερνητική αντιπροσωπεία σκηνοθέτησαν μαζί με τον Τσιριμώκο τη δικαιολογία, για να πάει ο Τσιριμώκος στον Μακμίλαν!
Υπάρχουν, όμως, και άλλα γραπτά. Ο Φ. Οικονομίδης, όπως διαβάζουμε στο ίδιο βιβλίο του Π. Βενάρδου, υποστηρίζει, επικαλούμενος τον Μακμίλαν, ότι «ο Τσιριμώκος από την αρχή είχε περάσει "από δω", έχοντας ιδιαίτερες επαφές με τον εκπρόσωπο της βρετανικής πρεσβείας Ντ. Μπάλφουρ και το στενό συνεργάτη του Δαμασκηνού, δικηγόρο Ι. Γεωργάκη» (σ.σ. Ο Μπάλφουρ ήταν επικεφαλής του κλιμακίου της Ιντέλιντζενς Σέρβις στην Αθήνα και είχε ιδιαίτερες σχέσεις με την καλή κοινωνία των Αθηνών, ως... εφημέριος στο παρεκκλήσι του «Ευαγγελισμού» - ο περίφημος πατήρ Δημήτριος! - σελ. 59). Να υπογραμμιστεί, επίσης, όπως υποστηρίζεται στο ίδιο βιβλίο, ότι ο Τσιριμώκος περιλήφθηκε στην αντιπροσωπεία του ΕΑΜ μετά από μια επαφή και «μια ικανοποιητική συνομιλία» με τον Δαμασκηνό, όπου του είπε ότι ο Σιάντος και ο Παρτσαλίδης «θα δημιουργήσουν προβλήματα» αν δε γίνει δεκτός ως μέλος της αριστερής αντιπροσωπείας και του έδωσε «οριστική υπόσχεση ότι θα αντιταχθεί στα κομμουνιστικά αιτήματα» (σελ. 60).
Χρήσιμα συμπεράσματα για το σήμερα και το αύριο
«Η συνύπαρξη του κοινωνικοταξικού περιεχομένου της λαϊκής πάλης με το εθνικοαπελευθερωτικό, πέραν των άλλων πολιτικών και πολεμικών συγκρούσεων με τις στρατιωτικές οργανώσεις του "δοσιλογισμού", που έτσι κι αλλιώς περιείχαν και το ταξικό στοιχείο, επιβεβαιώνεται και από τις ένοπλες συγκρούσεις του ΕΛΑΣ με τις αντιχιτλερικές και τις αγγλόφιλες οργανώσεις, όπως ο ΕΔΕΣ. Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγούν και οι συνεχείς προστριβές του ΕΛΑΣ με τους Εγγλέζους, η αμείωτη ιδεολογική και πολιτική πάλη των αστικών ελληνικών κυβερνήσεων της Μέσης Ανατολής κατά της ΠΕΕΑ και του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, καθώς και η αιματηρή καταστολή, από τους Εγγλέζους και την ελληνική κυβέρνηση στο Κάιρο, της ηρωικής "Αντιφασιστικής Στρατιωτικής Οργάνωσης" (ΑΣΟ) τον Απρίλη του 1944.
Οι δυνάμεις που συμμετείχαν στο ΕΑΜ εξέφραζαν διαφορετικά συμφέροντα. Εκτός από το ΚΚΕ, συμμετείχαν και δυνάμεις σοσιαλδημοκρατικές, φιλελεύθερες, γενικά αστικής πολιτικής κατεύθυνσης. Επρεπε να θεωρηθεί βέβαιο ότι δεν ήταν δυνατό η εργατική τάξη να βαδίσει μαζί τους σε όλες τις φάσεις της πάλης, πολύ περισσότερο όσο πλησίαζε το τέλος της Κατοχής.
Ηταν, επίσης, αναγκαίο να μελετηθεί η τακτική του αντίπαλου (Εγγλέζων και των εγχώριων αστικών δυνάμεων) και να προσαρμοστεί ανάλογα η στρατηγική του ΚΚΕ. Εφόσον ο ταξικός αντίπαλος προετοιμαζόταν για την "επόμενη μέρα του πολέμου", για τις μεταπολεμικές πολιτικές εξελίξεις, έπρεπε να κάνει το ίδιο από τη δική του σκοπιά και ο λαϊκός παράγοντας.
Το ΚΚΕ έδωσε στον αγώνα χιλιάδες από τα καλύτερα παιδιά του. Δημιούργησε πρότυπα στάσης ζωής μέσα από ένα μαζικό ηρωισμό, που κλόνισε το αστικό πολιτικό σύστημα και οδήγησε τα αστικά κόμματα σε απομαζικοποίηση και ανυποληψία.
Δεν μπόρεσε, ωστόσο, να διαμορφώσει τη στρατηγική που θα οδηγούσε προς την επαναστατική επίλυση του προβλήματος της πολιτικής εξουσίας. Υπέταξε την πάλη γι' αυτήν στις εθνικοαπελευθερωτικές επιδιώξεις και τότε ακόμη που οι συνθήκες επέβαλλαν, ιδίως μετά το 1943, να θέσει το ζήτημα της κατάκτησης της εξουσίας ως αποτελέσματος της αντιστασιακής πάλης και επάθλου του λαϊκού αγώνα. Ετσι, οδηγήθηκε στην υπαγωγή του ΕΛΑΣ στο εγγλέζικο στρατηγείο της Μ. Ανατολής (5 Ιούλη 1943) και αργότερα στις συμφωνίες του Λιβάνου (20 Μάη 1944) και της Καζέρτας (26 Σεπτέμβρη 1944), για να διατηρήσει και να διευρύνει την "εθνική ενότητα". Και δε διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις μιας πορείας που θα είχε μεγάλες πιθανότητες να οδηγήσει στη νίκη». (Από τις «Θέσεις της ΚΕ του ΚΚΕ Για τα 60 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών»).
Για τα χρόνια της ΕΑΜικής Αντίστασης, το ΚΚΕ έχει υπογραμμίσει και στο παρελθόν τα παρακάτω, ανάμεσα σε άλλα:
Τις μέρες της απελευθέρωσης από τους Γερμανούς (12 Οκτώβρη 1944) στην Ελλάδα είχε διαμορφωθεί επαναστατική κατάσταση. Ταυτόχρονα, το ΕΑΜ κυριαρχούσε, ενώ ο αστικός κρατικός μηχανισμός ήταν σμπαραλιασμένος. Η αστική κυβέρνηση που είχε δημιουργηθεί βρισκόταν στην Αίγυπτο και οι Εγγλέζοι δεν είχαν καταφθάσει ακόμα στην Ελλάδα.
Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι το Κόμμα μας, παρά την τεράστια συνεισφορά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του, δεν μπόρεσε να διαμορφώσει τη στρατηγική που θα οδηγούσε προς την επαναστατική επίλυση του προβλήματος της πολιτικής εξουσίας και τότε ακόμη, ιδίως μετά το 1943, που οι συνθήκες επέβαλλαν να θέσει το ζήτημα της επαναστατικής κατάκτησης της εξουσίας. Δε διαμόρφωσε τις υποκειμενικές προϋποθέσεις μιας πορείας, που, ανάλογα και με άλλους παράγοντες, μπορούσε να οδηγήσει στη νίκη.
Πρώτα απ' όλα, δεν εκτίμησε σωστά τη σύμπλεξη του κοινωνικοταξικού περιεχομένου της λαϊκής πάλης με το εθνικοαπελευθερωτικό. Αυτή η σύμπλεξη, πέρα από τις πολιτικές και πολεμικές συγκρούσεις με τις στρατιωτικές οργανώσεις του «δοσιλογισμού», επιβεβαιώνεται και από τις ένοπλες συγκρούσεις του ΕΛΑΣ με τις αντιχιτλερικές και τις αγγλόφιλες οργανώσεις, όπως ο ΕΔΕΣ (...) Οι δυνάμεις που συμμετείχαν στο ΕΑΜ εξέφραζαν διαφορετικά συμφέροντα. Εκτός από το ΚΚΕ, συμμετείχαν και δυνάμεις σοσιαλδημοκρατικές, φιλελεύθερες, γενικά αστικής πολιτικής κατεύθυνσης. Επρεπε να θεωρηθεί βέβαιο ότι, εξαιτίας των ταλαντεύσεων που προσιδιάζουν στη φύση τέτοιων κομμάτων και ατόμων και που δεν είναι διατεθειμένα να φτάσουν μέχρι το τέλος του δρόμου, δεν ήταν δυνατό η εργατική τάξη να βαδίσει μαζί τους σε όλες τις φάσεις της πάλης, πολύ περισσότερο όσο πλησίαζε το τέλος της Κατοχής και το ζήτημα της εξουσίας (ποιος - ποιον) ετίθετο επί τάπητος. Το ΚΚΕ δεν πήρε υπόψη του ότι η ιδεολογικοπολιτική διαπάλη διεξάγεται και στο πλαίσιο της συμμαχίας και ότι για την επιτυχή έκβαση της ταξικής πάλης δεν επιτρέπονται επιζήμιοι συμβιβασμοί. Πολύ περισσότερο, όταν οι συμβιβασμοί δεν αντιστοιχούν στο συσχετισμό των δυνάμεων που υπάρχει ανάμεσα στους συμμάχους.
Ηταν, επίσης, αναγκαίο να μελετηθεί η στρατηγική των Εγγλέζων και των εγχώριων αστικών δυνάμεων, οι ελιγμοί τους, και ανάλογα να προσαρμοστεί η στρατηγική του ΚΚΕ.
Η κριτική αποτίμηση, μακριά από τη λαθολογία και το μηδενισμό, εστιάζεται στην ικανότητα του ΚΚΕ να επιβεβαιώνει σε κάθε φάση του αγώνα τον αυτοτελή ιδεολογικοπολιτικό και οργανωτικό ρόλο του. Αυτός ο ρόλος εκφράζεται με την επιστημονική θεμελίωση της στρατηγικής του, στη βάση της εφαρμογής στις συγκεκριμένες συνθήκες, αλλά και της ανάπτυξης της θεωρίας του επιστημονικού κομμουνισμού. Εκφράζεται, κατά συνέπεια, με την αντικειμενική ανάλυση των κοινωνικοοικονομικών αντιθέσεων, της διάταξης των ταξικών δυνάμεων, του πολιτικού συσχετισμού, της τακτικής του ταξικού αντιπάλου.
Η αυτοτελής δράση του ΚΚ διασφαλίζει πολιτική συμμαχιών που δεν υποθηκεύει τα στρατηγικά συμφέροντα της εργατικής τάξης, στο όνομα κάποιων πρόσκαιρων επιτυχιών. Οι συμμαχίες, αναπόσπαστο στοιχείο της στρατηγικής, προϋποθέτουν συμβιβασμούς, που όμως δε θα θίγουν την προώθηση της στρατηγικής του Κομμουνιστικού Κόμματος.
Η ιστορική εξέλιξη, επίσης, έχει αποδείξει με οδυνηρό πολλές φορές τρόπο ότι αν το αστικό κράτος δεν τσακιστεί από τις επαναστατικές δυνάμεις, η δυνατότητα εγκαθίδρυσης και στερέωσης της διάδοχης εξουσίας τίθεται υπό αίρεση. Στο ζήτημα αυτό η αστική τάξη διαθέτει μεγάλη εμπειρία και αμείλικτη αποφασιστικότητα» (από τη «ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΑ 90ΧΡΟΝΑ ΤΟΥ ΚΚΕ»).
Μετά τη Συμφωνία
Μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, αρχίζει ένας αγώνας εξόντωσης του λαϊκοεπαναστατικού κινήματος, με αιχμή το ΚΚΕ και το ΕΑΜ. Επιδίωξη του καθεστώτος, προκειμένου να θεμελιωθεί, ήταν το τσάκισμά τους και η αποκοπή κάθε σχέσης της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών δυνάμεων με το ΚΚΕ και το ΕΑΜ. Ο συσχετισμός δυνάμεων είχε αλλάξει, αλλά δεν είχε ανατραπεί ολοκληρωτικά σε βάρος των λαϊκών δυνάμεων. Και εδώ μπήκαν τα μεγάλα μέσα, κρατικά και παρακρατικά, με τους μηχανισμούς καταστολής και τα όπλα κυρίως των παρακρατικών.
Χιλιάδες κομμουνιστές και άλλοι ΕΑΜίτες κλείστηκαν στις φυλακές, στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, στους τόπους εξορίας. Χιλιάδες άλλοι έπεσαν θύματα των συμμοριών και των κατασταλτικών κρατικών μηχανισμών.
Η αστική προπαγάνδα στην ολομέτωπη επίθεσή της στο ΚΚΕ χρησιμοποιεί τη θέση του ΕΑΜ και του ΚΚΕ για αποχή από τις εκλογές το Μάρτη του 1946, ως στοιχείο που τεκμηριώνει ότι το ΚΚΕ επέλεξε το δρόμο της ένοπλης πάλης σε αντιπαράθεση με τις εκλογές. Τα ίδια λένε και οι οπορτουνιστές, προβάλλοντας την άποψη ότι η συμμετοχή στις εκλογές, αφενός, θα απέτρεπε τον ένοπλο αγώνα και, αφετέρου, θα άνοιγε ο δρόμος για την «ομαλή δημοκρατική εξέλιξη», αφού θα εξέλεγε 100-120 βουλευτές.
Σε ποιες συνθήκες, όμως, έγιναν οι εκλογές; Εγιναν 14 περίπου μήνες μετά τη Βάρκιζα, μέσα σε πρωτοφανείς συνθήκες δολοφονικού οργίου και ωμής βίας σε βάρος των ΕΑΜιτών, ενώ 15 μήνες από την υπογραφή της Συμφωνίας της Βάρκιζας ο αιματηρός απολογισμός ήταν: «Φόνοι: 1.289. Τραυματίες: 667. Βασανισμοί: 31.632. Φυλακισμένοι: 8.624, ενώ καθ' όλον το έτος ξεπερνούσαν τις 30.000. Απόπειρες φόνων: 509. Συλληφθέντες: 84.931. Βιασμένες γυναίκες: 165. Λεηλασίες - καταστροφές: 18.767. Καταστροφές γραφείων: 667» («Στη δίνη του εμφυλίου», σελ. 440, εκδόσεις «Προσκήνιο»).
Ενώ ο Β. Μπαρτζιώτας προσθέτει στα παραπάνω: «Καταδιωκόμενοι: 100.000. Στη χώρα δρούσαν συμμορίες: 166. Παράνομα οπλοφορούντες συμμορίτες: 20.000» (Β. Μπαρτζιώτα: «Ο αγώνας του ΔΣΕ», σελ. 20).
Οι εκλογικοί κατάλογοι δεν είχαν ξεκαθαριστεί, διατηρούνταν ακόμη οι προπολεμικοί και με βάση αυτούς έγιναν οι εκλογές. Χώρια οι διπλοψηφίες και οι τριπλοψηφίες. Και τελικά, παρ' όλα αυτά, «στις εκλογές ψήφισαν μόνο 1.106.510 ψηφοφόροι, δηλαδή το 50% από τους 2.211.791 γραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους. Κι όμως, η Επιτροπή του ΟΗΕ, ο οποίος είχε στείλει 1.200 παρατηρητές, ανακοίνωσε ότι το ποσοστό αποχής της Αριστεράς ήταν 9,3%!» («ΔΟΚΙΜΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ», τ. Α', σελ. 551).
Οσοι υποστηρίζουν, επομένως, ότι η συμμετοχή του ΕΑΜ στις εκλογές θα του έδινε τη δυνατότητα να εκλέξει 100-120 βουλευτές (σε σύνολο 354 τότε), είναι φανερό ότι βρίσκονται εκτός τόπου και χρόνου. «Αν θα ήθελε κάποιος να βγάλει ένα γενικό συμπέρασμα για τις επιλογές του ΕΑΜ και του ΚΚΕ εκείνη την περίοδο, θα έπρεπε να σημειώσει την αντιφατικότητα της πολιτικής τους. Ιδιαίτερα για το ΚΚΕ πρέπει να τονιστεί ότι εμμένοντας στις ειρηνικές μορφές πάλης και, ταυτόχρονα, προωθώντας διστακτικά τον ένοπλο αγώνα, είχε καταστεί δέσμιο των αντιφάσεων της πολιτικής του, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μην προλαβαίνει τις εξελίξεις, να μην είναι προετοιμασμένο αρκετά, για να τις αντιμετωπίσει, ούτε ικανό να υπολογίζει με ακρίβεια το συσχετισμό δυνάμεων και τις διαθέσεις του αντιπάλου, για να επιλέγει κάθε φορά την ορθή τακτική, και τελικά να μην μπορεί να προσδιορίζει σωστά τα καθήκοντα της κάθε ιστορικής στιγμής και να αντιλαμβάνεται τον επείγοντα χαρακτήρα των εν λόγω καθηκόντων του με πληρότητα» («Η τρίχρονη εποποιία του ΔΣΕ», σελ. 181-182).
Παρά τη Συμφωνία της Βάρκιζας, αυτόν τον απαράδεκτο συμβιβασμό σε βάρος του ΕΑΜικού κινήματος, η αστική τάξη δεν είχε μπορέσει να κερδίσει την πλειοψηφία του λαού, έστω και τυπικά, κοινοβουλευτικά. Η ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση είχε αφήσει μεγάλη αγωνιστική παρακαταθήκη στη συνείδηση του λαού, στις μορφές οργάνωσης και στις μορφές πάλης. Μετά την απελευθέρωση, το ΚΚΕ και άλλες ΕΑΜικές δυνάμεις πρωτοστάτησαν στην πάλη κατά της αντίδρασης και των συμμάχων της. Η αστική τάξη ήθελε κυριολεκτικά να τσακίσει κάθε πνεύμα αντίστασης, κάθε προσπάθεια δικαίωσης του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Οι αστικές δυνάμεις για να αντιστρέψουν πλήρως και προς όφελός τους το συσχετισμό των δυνάμεων και για να σταθεροποιήσουν την εξουσία τους, κατέφυγαν στη δολοφονική βία και στην πιο ωμή τρομοκρατία, επέλεξαν το αιματοκύλισμα, στηριγμένες στην αμερικανική οικονομική, στρατιωτική και πολιτική ενίσχυση, μετά την εκφρασμένη φανερή αδυναμία της Μεγάλης Βρετανίας να συνεχίσει αυτόν το ρόλο.
Οσοι, συνειδητά ή όχι, παραγνωρίζουν τη σκληρότητα της ταξικής πάλης, τις συνθήκες της εποχής, τα σχέδια των αστών, που είχαν ξεκινήσει από τα χρόνια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ με την υποστήριξη των Αγγλων ιμπεριαλιστών, συγκαλύπτουν την πραγματικότητα και τους πραγματικούς υπεύθυνους...
Το λαϊκό κίνημα εκείνων των χρόνων βρέθηκε μπροστά στο δίλημμα: Υποταγή ή οργάνωση της πάλης και αντεπίθεση; Αν και με καθυστέρηση, επέλεξε το δεύτερο δρόμο, όπως κάθε λαός που αρνείται να δεχτεί την ταπείνωση και τον εξανδραποδισμό (...) Το δρόμο της αντίστασης, σε άλλες συνθήκες, επέλεξε το ΚΚΕ και στα χρόνια που ακολούθησαν την ήττα του ΔΣΕ. Στις φυλακές και στις εξορίες, στα εκτελεστικά αποσπάσματα και στην παρανομία, στη νομιμότητα αργότερα και μέχρι σήμερα. Μπόρεσε να σταθεί όρθιο στις αρνητικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν διεθνώς και στο ίδιο το ΚΚΕ το 1989-1991.
Ολα τα τελευταία χρόνια οργιάζει η αστική προπαγάνδα, που βάλλει κατά της ταξικής πάλης, ανεξάρτητα από τις μορφές που μπορεί αυτή να πάρει, και που τη στιγματίζει ως ξεπερασμένη και επιζήμια για τα λαϊκά συμφέροντα. Μαζί της συκοφαντούνται και οι πιο υψηλές αξίες που γνώρισε η ανθρωπότητα, οι κομμουνιστικές αρχές και επιδιώξεις.
Είναι πλημμύρα τα ιδεολογήματα στήριξης της «κοινωνικής συναίνεσης», του «διαλόγου» ανάμεσα στους λεγόμενους κοινωνικούς εταίρους. Η ταξική συνεργασία διαφημίζεται ως το μέσον που οδηγεί στην αντιμετώπιση των «σύγχρονων προκλήσεων», στην κοινωνική προκοπή και στη διασφάλιση των νέων γενεών.
Συγκαλύπτεται η βία του αστικού κράτους, που εκφράζεται με τη νομοθεσία, τους θεσμούς και τους μηχανισμούς του. Το ίδιο και η πολύμορφη βία που ασκούν οι κεφαλαιοκράτες κατά των εργατών και των εργατριών στους τόπους εργασίας.
Εργατικά - λαϊκά και εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα διασύρονται, ενώ επιστρατεύεται ένας φαρισαϊκού τύπου «ανθρωπισμός», για να εμφανίσουν τους ένοπλους μαχητές ως και στυγνούς δολοφόνους. Την ίδια ώρα, η τρομοκρατία των καπιταλιστικών κρατών μέσα στις χώρες τους και εναντίον άλλων λαών και χωρών, με πολεμικά και διπλωματικά μέσα, συνεχίζεται και εντείνεται. Η βία των καπιταλιστικών κρατών έχει πάρει νέες διαστάσεις και ταξικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα.
Κάθε εργάτης και εργάτρια που είναι θύμα της ανελέητης εκμετάλλευσης, κάθε νέα και νέος που αρχίζει τη ζωή μέσα στη ζούγκλα όπου κυριαρχεί το άδικο του ισχυρού, είναι σε θέση να αντιληφθεί την αιτία και το στόχο αυτής της ιδεολογικής επίθεσης. Οι εκμεταλλευτές, οι παρατρεχάμενοι και οι καλοπληρωμένες πένες τους, οι πολεμοκάπηλοι και οι ενώσεις τους κτυπούν γενικά την ιδεολογία της ταξικής πάλης, επειδή ακριβώς ανησυχούν για το μέλλον της ταξικής κυριαρχίας τους. Φοβούνται την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Παίρνουν προληπτικά μέτρα, ώστε να μην μπορέσει η εργατική τάξη να συνειδητοποιήσει την κοινωνική θέση και την ιστορική αποστολή της. Ο φόβος τους για το μέλλον είναι που στρέφει την ιδεολογική τους επίθεση κυρίως κατά της νεολαίας. Θέλουν να εντάξουν στους σχεδιασμούς τους τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητα, τις αγωνιστικές διαθέσεις της. Δε θα το πετύχουν!... (Από τη Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τα 60χρονα του ΔΣΕ).

«ΚΑΤΩ Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΩΛΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ»



«ΚΑΤΩ Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΩΛΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ»
Κάλεσμα του ΚΚΕ από το Βράχο της Ακρόπολης
«Κάτω η δικτατορία μονοπωλίων - Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Αυτό το σύνθημα «κάλυψε» χτες το Βράχο της Ακρόπολης, μετά από μια δυναμική και μαχητική ενέργεια μελών και φίλων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ. Με αυτόν τον τρόπο, από αυτό το συμβολικό μέρος, οι κομμουνιστές έστειλαν μήνυμα ανατροπής στο λαό της χώρας, αλλά και στους ευρωπαϊκούς λαούς, καλώντας τους σε αγώνα και ρήξη απέναντι στις πολιτικές που τους μαυρίζουν τη ζωή.
Η παρέμβαση του ΚΚΕ έγινε νωρίς το πρωί, λίγες ώρες πριν πραγματοποιηθούν οι μαζικές εξορμήσεις και συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ σε δεκάδες γειτονιές της Αττικής, για τη διαφώτιση των λαϊκών στρωμάτων για τα νέα σαρωτικά μέτρα που είναι προ των πυλών και μόνο ο ξεσηκωμός του λαού μπορεί να τα σταματήσει. Τις ώρες που παρέμειναν στην Ακρόπολη οι διαδηλωτές φώναζαν συνθήματα, καλώντας το λαό να «σηκώσει κεφάλι» και να συμπορευτεί με το ΚΚΕ: «Ισχυρό ΚΚΕ αντεπίθεση λαέ», «Εμπρός λαέ μη σκύβεις το κεφάλι με το ΚΚΕ αντίσταση και πάλη», «νόμος είναι το δίκιο του εργάτη και όχι τα κέρδη του κεφαλαιοκράτη» κ.ά.
Ο Γιάννης Τασιούλας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, δήλωσε: «Το ΚΚΕ με αυτή τη συμβολική κινητοποίηση που κάνει σήμερα εδώ στην Ακρόπολη καλεί όλους τους εργαζόμενους, τα φτωχά λαϊκά στρώματα σε γενικό συναγερμό - ξεσηκωμό. Ολοι να βγουν στους δρόμους ενάντια στα βάρβαρα μέτρα που οδηγούν τη ζωή της εργατικής τάξης στην εξαθλίωση. Ολοι οι εργάτες, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, οι νέοι και οι νέες να ενωθούν κάτω από το σύνθημα: Κάτω η δικτατορία των μονοπωλίων, αποδέσμευση από την ΕΕ, μονομερής διαγραφή του χρέους, κάτω η κυβέρνηση του μαύρου μετώπου. Ολοι να βγουν στους δρόμους, να παλέψουμε για τη ζωή μας και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την οργάνωση της κοινωνίας και της οικονομίας στη βάση των αναγκών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων και των εργαζομένων».

Αναντικατάστατος ο ρόλος του ταξικού κινήματος


Αναντικατάστατος ο ρόλος του ταξικού κινήματος
Ο αριθμός των 115 εκατομμυρίων φτωχών στην ΕΕ ίσως να ήταν αρκετός να προκαλέσει την καθολική της κατάρρευση. Ομως, γινόμαστε μάρτυρες μιας καθεστωτικής αυθάδειας της διεθνούς αστικής τάξης. Επιβεβαιώνεται ο παλιός ταξικός εκμεταλλευτικός κανόνας ότι κάθε άρχουσα εκμεταλλευτική τάξη επιζητά διεξόδους αιώνιας κατοχής της εξουσίας. Σ' αυτό το σημείο βρίσκεται ο κατά τα άλλα πεπολιτισμένος ευρωπαϊκός καπιταλισμός. Παρά το ότι έχει επιβάλλει την πλέον αποκρουστική μορφή της ασχήμιας, την υλική, ηθική, ψυχική και πνευματική ανημπόρια κι ανέχεια παραμένει ακούνητη στο θώκο της εξουσίας. Νιώθουν ευχαριστημένοι ότι ο ιστορικός νεκροθάφτης της, το προλεταριάτο βρίσκεται σε χαρακτηριστική οπισθοδρόμηση βουτηγμένο ακόμη στις αυταπάτες παρωχημένων αστικών παροχών. Τώρα απλά αρχίζει να αφυπνίζεται με έναν ανεπαρκή πολιτικά και οργανωτικά τρόπο.
Σ' όλη τη μεταπολεμική ιστορία του ο ευρωπαϊκός καπιταλισμός κατόρθωνε να απορροφά περιοδικές οικονομικές κρίσεις σαν να ήταν στοιχείο της ίδιας της λειτουργίας του. Αυτό έγινε αφορμή για πολλές αναθεωρητικές αυταπάτες που άγγιζαν έως και το αιώνιο κοινωνικοοικονομικό σύστημα. Στην πραγματικότητα, οι δυο παγκόσμιοι καταστρεπτικοί πόλεμοι του εικοστού αιώνα έδειξαν να του συσσωρεύουν μεγάλες οικονομικές ανάσες. Επιπλέον, ο ανταγωνισμός του με την ΕΣΣΔ τον ώθησε σε μια συσπείρωση που του έλειπε. Τώρα, οι μέχρι στιγμής ανταγωνισμοί του εξαντλούνται σε αυστηρές αγκωνιές γνωρίζοντας ότι μια νέα πλανητική πολεμική έκρηξη θα έχει στην ουσία της ανοιχτό ταξικό χαρακτήρα. Αυτό ακόμη κι αν ήδη διαμορφωμένες υπερεθνικές καπιταλιστικές ομάδες υποχρεωθούν να εξαπολύσουν εκτεταμένους πολέμους εναντίον εθνών και λαών ως συνέπεια της ανισομετρής καπιταλιστικής ανάπτυξης στον πλανήτη.
Τα εκατό δέκα πέντε πενήντα εκατομμύρια φτωχοί της καπιταλιστικής Ευρώπης (eurostat 2010) δε δείχνουν μόνο την τραγικότητα της καταστροφής ενός άκρως εξειδικευμένου έμπειρου εργατικού δυναμικού. Ούτε μόνο την αναγκαία αυτοκαταστροφή που υπόκειται η υπερβολική συσσώρευση κεφαλαίου και εργατικής δύναμης. Δείχνει κυρίως το πεπερασμένο όριο ανάπτυξης του οικονομικού καπιταλιστικού συστήματος, τη μεγάλη μεν αλλά μέχρι ενός ορίου αντοχή του. Η εξαθλίωση μεγάλου τμήματος των ευρωπαϊκών λαών με την ταυτόχρονη προσέλευση άθλιων μαζών από καθυστερημένα μέρη του πλανήτη δείχνουν τον κίνδυνο μιας εσωτερικής αλληλοσφαγής πεινασμένων. Είναι κάτι που προκύπτει εξ αντικειμένων. Το θέλει ο καπιταλισμός, ενώ ταυτόχρονα και το φοβάται ως κίνδυνο μη ελεγχόμενης εξέγερσης που θα στραφεί τυφλά εναντίον του με τη μορφή γενικευμένου πλιάτσικου.
Στο σημείο αυτό ακριβώς ο ρόλος του εργατικού μαζί με το ευρύτερο λαϊκό κίνημα γίνεται ιστορικά αναγκαίος κι αναντικατάστατος. Παρακολουθούμε το ευρωπαϊκό εργατικό κίνημα, υπό την ηγεσία συμβιβασμένων εργοδοτικών συνδικαλιστικών ηγεσιών, να εξακολουθεί δέσμιο σε προγενέστερες αυταπάτες μιας φαινομενικής «καλοζωίας». Το φαινόμενο αυτό παρακολουθείται από μια δομική καπιταλιστική κρίση που συμπεριλαμβάνει κάθε ευρωπαϊκή χώρα ανεξαρτήτως χρεών, μνημονίων κι άλλων αυταπατών της τρέχουσας αριστεροθολούρας. Ας γίνει κατανοητό: Η επερχόμενη επαναστατική πλημμυρίδα θα συμπεριλάβει το σύνολο των λαών, χωρών της Ευρώπης. Η αντεπίθεση στην επίθεση του κεφαλαίου από ταξικό εργατικό κίνημα κάθε χώρας, για την καθολική αλλαγή των κοινωνικών δομών αποκτά πρώτη προτεραιότητα.

Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ


TOP READ