25 Δεκ 2013

Ανάκαμψη στα μονοπώλια - φτώχεια στο λαό

Ανάκαμψη στα μονοπώλια - φτώχεια στο λαό
Αγεφύρωτη η αντίθεση ανάμεσα στα συμφέροντα των μονοπωλίων και τις λαϊκές ανάγκες
Σειρά από «θετικές» εκθέσεις και εκτιμήσεις γύρω από την πορεία της «ελληνικής οικονομίας», δίνονται στη δημοσιότητα το τελευταίο διάστημα από διεθνή τραπεζικά μονοπώλια, οίκους «αξιολόγησης», μεγάλα «επενδυτικά» χαρτοφυλάκια, από διάφορες «δεξαμενές σκέψης». Τα αστικά επιτελεία μαζί και οι ιμπεριαλιστικοί Οργανισμοί (ΕΕ - ΔΝΤ) βλέπουν μπροστά τους αναιμικούς ρυθμούς ανάκαμψης του παραγόμενου ΑΕΠ για το 2014, τη διαμόρφωση πλεονάσματος τόσο στο ισοζύγιο συναλλαγών της χώρας, όσο και στον κρατικό προϋπολογισμό. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν στην προώθηση των αναγκαίων για το κεφάλαιο μεταρρυθμίσεων, την εξάλειψη των λεγόμενων «διαρθρωτικών αδυναμιών». Εστιάζουν, δηλαδή, στις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις που έχουν αποφασιστεί πολύ πριν το ξέσπασμα της κρίσης και για τις οποίες και οι ντόπιες δυνάμεις της αστικής διαχείρισης επαναλαμβάνουν -και όχι άδικα από τη σκοπιά των συμφερόντων της τάξης την οποία υπηρετούν- ότι «ακόμα και να μην υπήρχε τρόικα και μνημόνια, θα έπρεπε να τις έχουμε κάνει μόνοι μας».Η «επιβράβευση» στις διάφορες εκθέσεις και εκτιμήσεις έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με την ανάκτηση «πόντων» ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων, με την πολιτική διαμόρφωσης φτηνότερων και περισσότερο ευέλικτων εργατών, με τη διάλυση των κρατικών δαπανών που συνδέονται με τις λαϊκές ανάγκες, ταυτόχρονα με τα ασήκωτα χαράτσια και τους φόρους. Ταυτόχρονα, τα αστικά επιτελεία μέσω των διαφόρων εκθέσεων αντιμάχονται και αναμεταξύ τους, προκειμένου να στηρίξουν τμήματα του κεφαλαίου που ο καθένας εκπροσωπεί.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναδείχνεται στο προσκήνιο η αναντίρρητη πραγματικότητα: Τα μονοπώλια και η επιχειρηματικότητα, από τη μια, και τα λαϊκά συμφέροντα, από την άλλη, ήταν και παραμένουν σε αγεφύρωτη αντίθεση, σε μόνιμη, ολοένα και οξύτερη διαπάλη.
«Φως στο τούνελ» για τα μονοπώλια...
Ας σταχυολογήσουμε ορισμένες από τις εκθέσεις που δόθηκαν στη δημοσιότητα τον τελευταίο μήνα:
H «δεξαμενή σκέψης» Lisbon Council σημειώνει ότι η Ελλάδα αναδείχτηκε η πρωταθλήτρια των μεταρρυθμίσεων στην Ευρώπη για το 2013 και μάλιστα για δεύτερο στη σειρά έτος. Τονίζουν, επίσης, τη συρρίκνωση των αμοιβών που παίρνουν οι εργαζόμενοι, αν και εν προκειμένω η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Ιρλανδία. Είναι φανερό ότι οι «πρωτιές» είναι ό,τι χειρότερο για τους εργαζόμενους. Η έκθεση παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες και μάλιστα με την παρουσία του Επιτρόπου της ΕΕ, Ο. Ρεν.
Οι τραπεζίτες του IIF, του Οργανισμού που πρωτοστάτησε στο «κούρεμα» του κρατικού χρέους το 2012, σημειώνουν ότι η Ελλάδα και η τρόικα έχουν τώρα την καλύτερη ευκαιρία, προκειμένου να βάλουν την οικονομία σε «τροχιά ανάκαμψης». Από τη μια πλευρά, η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις και, από την άλλη, η ΕΕ να πάρει τις αποφάσεις για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και την ελάφρυνση του χρέους.
Ο οίκος «Moody's» προχώρησε σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας του ελληνικού κρατικού χρέους. Από την άλλη, πολύ πρόσφατα διέβλεψε την απογείωση των προβληματικών «τιτλοποιημένων» τραπεζικών δανείων, εφιστώντας την προσοχή των «επενδυτών».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Calamos Investment (περιλαμβάνεται στη λίστα του περιοδικού Forbes με τους 400 πλουσιότερους Αμερικανούς), σε «επενδυτικό φόρουμ» που έγινε στο Μανχάταν των ΗΠΑ, επαίνεσε τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά για την «αποφασιστικότητά του στις μεταρρυθμίσεις». Δήλωσε πως «υπάρχουν νέες συνθήκες με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας», και στο «διά ταύτα» πως οι «ενδιαφερόμενοι επενδυτές μπορούν να δουν πιο σοβαρά την προοπτική επενδύσεων στην Ελλάδα».
Το βρετανικό μονοπώλιο Barclay's, χαρακτηρίζει, από τη μεριά του, «εύθραυστη» την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και παρά τα σημάδια «σταθεροποίησης» διαβλέπει κινδύνους, καθώς η «πολιτική επιβίωση της ελληνικής κυβέρνησης στηρίζεται στις οικονομικές παραχωρήσεις που κάνει προς την Αθήνα η τρόικα». Σύμφωνα με τους ίδιους, το «πρωτογενές πλεόνασμα» είναι πλέον γεγονός.
Η Citiroup, σχολιάζει ότι η ΕΕ «δεν είναι διατεθειμένη να συγκρουστεί με την ελληνική κυβέρνηση και να οδηγήσει την κατάσταση στα άκρα». «Θετικές» είναι οι προβλέψεις τους για το 2014, ενώ σημειώνει ότι η επίσημη πιστοποίηση του «πρωτογενούς πλεονάσματος» θα ανοίξει τη συζήτηση για το «κούρεμα» του κρατικού χρέους, αυτή τη φορά από τον «επίσημο τομέα», από τα κράτη και τις κυβερνήσεις της ΕΕ.
Η ελβετική Credit Swiss, εκτιμά πως οι «μετοχές της ευρωπαϊκής περιφέρειας διαθέτουν τα εχέγγυα για να ξεχωρίσουν, στην περίπτωση ομαλοποίησης της πορείας της παγκόσμιας οικονομίας». Ειδική αναφορά κάνουν στη ραγδαία βελτίωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στη λεγόμενη «περιφέρεια», που από έλλειμμα τρεχουσών στο 8% του ΑΕΠ το 2008, σήμερα διαθέτουν πλεόνασμα στο 3% του ΑΕΠ.
Η συγκυβέρνηση, από την πλευρά της, διερευνά το έδαφος για την έξοδο στις λεγόμενες «αγορές» κρατικών ομολόγων, δηλαδή για δανεισμό μέσω τραπεζών και άλλων ρεντιέρηδων των χρηματαγορών. Η έξοδος στις αγορές θεωρείται το επιστέγασμα της αντιλαϊκής πολιτικής, του λεγόμενου success story. Σε αυτό το πλαίσιο, η διοίκηση του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), σε πρόσφατη εκδήλωση που έγινε στη Ν. Υόρκη παρουσίασε σε τραπεζίτες και αμερικανικά hedge funds τη «βελτιωμένη δημοσιονομική κατάσταση» στην Ελλάδα.
...παραπέρα χαντάκωμα για το λαό
Την ίδια ώρα, που τα μονοπώλια και οι εκπρόσωποί τους πανηγυρίζουν για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητάς τους, οι συνέπειες πάνω στα λαϊκά στρώματα από όλο το πλέγμα των προωθούμενων αναδιαρθρώσεων επιβεβαιώνουν πάνω σε ποια βάση θα «πατήσει» η όποια αναιμική καπιταλιστική ανάκαμψη.
Χαρακτηριστικά για το έδαφος, πάνω στο οποίο διαμορφώνονται οι «θετικές προοπτικές» για τα μονοπώλια που περιγράφονται στις πιο πάνω εκθέσεις, είναι τα όσα επισημαίνει η Τράπεζα της Ελλάδας στην πρόσφατη Ενδιάμεση έκθεση για τη «νομισματική πολιτική»:
-- «Προσαρμογή» μισθών: Ο στόχος για «μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος» κατά 15% στην 3ετία 2012 - 2014 αναμένεται να υπερκαλυφθεί και να φτάσει στο 21,7%. Σε αυτό το πλαίσιο, η «συνολική δαπάνη για αποδοχές και εργοδοτικές εισφορές» παρουσίασε συνεχόμενη πτώση: 6,9% το 2010, 8,1% το 2011, 14% το 2012, 7,5% το 2013 (εκτίμηση), ενώ για το 2014 προβλέπεται πτώση 1,2%. Από την αρχή του Γενάρη του 2013 μέχρι και τις αρχές του Δεκέμβρη έχουν περάσει 385 επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις, ενώ ο συνολικός αριθμός τους από τον Οκτώβρη του 2011 (από την ψήφιση του ν. 4021) φτάνει στις 1.397. Κατά κανόνα, έχουν προβλέψει μειώσεις αποδοχών από 10% μέχρι 40% ή στην καλύτερη περίπτωση πάγωμα μισθών.
-- «Ανταγωνιστικότητα»: Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια (2010 - 2013) ανακτήθηκε η «απώλεια κόστους ανταγωνιστικότητας» που συντελέστηκε στην περίοδο 2001 - 2009, δηλαδή μετά την ένταξη της χώρας στο «σκληρό πυρήνα» της Ευρωζώνης.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το κατώφλι της φτώχειας (για εισοδήματα του 2011, σήμερα η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη) διαμορφώνεται στα 5.708 ευρώ το χρόνο ανά άτομο, από 6.591 ευρώ για το 2010 και 7.178 ευρώ το 2009. Αντίστοιχα, συμπιέζεται και το στατιστικό κατώφλι μέτρησης της επίσημης φτώχειας για τα 4μελή νοικοκυριά (2 ενήλικες και 2 παιδιά κάτω από 14 ετών): 11.986 ευρώ το χρόνο το 2011, έναντι 13.842 ευρώ το 2010 και 15.073 ευρώ το 2009. Ετσι, στην 3ετία 2009 - 2011, η βάση μέτρησης της φτώχειας υποχώρησε πάνω από 20%. Παρά και τη συνεχιζόμενη συμπίεση στη βάση μέτρησης, τα ποσοστά του πληθυσμού σε «κίνδυνο φτώχειας» διογκώθηκαν ως εξής: 23,1% το 2011, από 21,4% το 2010 και 19,7% το 2009. Για το 2011 και στη βάση των παραπάνω υπολογισμών, τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εκτιμώνται σε 914.873 και τα μέλη τους σε 2.535.700. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία το 32,4% του πληθυσμού θα κατατασσόταν ως εκτεθειμένο σε κίνδυνο φτώχειας με βάση τις συνθήκες του 2005.
Ο καλύτερος κράχτης των μονοπωλίων είναι η εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή πολιτική. Σε συνθήκες έντασης των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, η διασφάλιση της «ανταγωνιστικότητας» του κεφαλαίου, τόσο στη φάση της ύφεσης, όσο και στη φάση της καπιταλιστικής ανάκαμψης, απαιτεί μόνιμα, διαδοχικά και κλιμακούμενα αντιλαϊκά μέτρα και αυτό ανεξάρτητα από τις διαφορές στο μείγμα της οικονομικής πολιτικής και τις συνταγές αστικής διαχείρισης της κρίσης. Γι' αυτό ακριβώς είναι απατηλή η προσμονή ότι ο λαός θα ανακτήσει έστω τα δικαιώματα που έχασε και την κατάστασή του προ κρίσης όταν έρθει η καπιταλιστική ανάπτυξη. Μόνο εμπόδιο στον κατήφορο είναι η οργάνωση της πάλης του λαού, η αναγέννηση ενός πανίσχυρου κινήματος που θα σημαδεύει τον πραγματικό αντίπαλο και θα βάλει πλώρη για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης.

Το "ΠΟΝΤΙΚΙ" και τα .........ποντικοκούραδά του!!!!!!!!

Το "ΠΟΝΤΙΚΙ" και τα .........ποντικοκούραδά του!!!!!!!!


Όλοι έχουμε υπόψη μας ποντικοπονηρίδηδες, οι οποίοι βρίσκονται στην υπηρεσία τού αστικού κράτους και των ιμπεριαλιστικών λυκοσυμμαχιών, μη εξαιρουμένης τής ΕΕ.

Κι είναι πολλοί αυτοί,

που ως ποντικοπονηρίδηδες αναλαμβάνουν την προστασία των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής.
Κι από μούρες;
Οι μάσκες νά 'ναι καλά,
κι αλλάζουν μούρη κατά περίπωση...,
υπηρετώντας πιστά στο πόστο διαιώνισης τού καπιταλισμού...
Μπορεί δηλαδή να τους ακούς-βλέπεις-διαβάζεις να στρέφουν τα βόλια τους δια τής σάτυρας ή άνευ αυτής, ενάντια στην εκάστοτε αστική κυβέρνηση και τους δορυφόρους της,
ουδέποτε όμως ενάντια στους αφεντάδες τής κυβέρνησης...
Μ' άλλα λόγια, οι ποντικοπονηρίδηδες ήταν ανέκαθεν στην υπηρεσία ανάδειξης εκάστου νέου διαχειριστή τού καπιταλιστικού κράτους...
Ουδέποτε υπήρξαν ή θα υπάρξουν ποντικοπονηρίδηδες στην υπηρεσία τής ανατροπής τού καπιταλισμού.
Αντίθετα, θα επιδίδονται σε ποντικοβρωμιές, εμποδίζοντας με τα ποντικοκούραδά τους, στο βαθμό που τους αναλογεί, τη λαϊκή ριζοσπαστικοποίηση.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ ΠΟΝΤΙΚΟΒΡΩΜΙΑΣ. ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΝΗΘΗ ΠΟΝΤΙΚΟΚΟΥΡΑΔΑ... 
Δε μας προκαλεί έκπληξη ότι η εφημερίδα «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» έχει επιλέξει συχνά πυκνά να επιτίθεται στο ΚΚΕ, ακόμη και με διαστρέβλωση των θέσεων του Κόμματος, αναμασώντας ό,τι λέγεται εναντίον του ΚΚΕ από συγκροτήματα του Τύπου. Αυτό που δεν περιμέναμε είναι να κάνει «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» τέτοια χυδαία και εμετική επίθεση στο ΚΚΕ, που θα τη ζήλευε ακόμη και όποιος συνειδητά επιλέγει τα ψέματα και τη συκοφαντία. Φτάνει στο σημείο να λοιδορεί τη φράση της Αλέκας Παπαρήγα στη βουλή «δε μπορούμε να πληρώσουμε την εφορία», εμφανίζοντας την περίπου ως πλούσια.
Δεν ξέρει η εφημερίδα «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» ότι η βουλευτική αποζημίωση όλων των βουλευτών του ΚΚΕ κατατίθεται ολόκληρη στο Κόμμα για να καλύπτει τις ανάγκες του; Δεν ξέρει η εφημερίδα «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» ότι αυτά τα νούμερα, που αναφέρει, δεν ισχύουν, γιατί με τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα, δηλαδή τη φορομπηξία των μισθωτών και των συνταξιούχων και το τεράστιο κούρεμα στις συντάξεις, το εισόδημα έχει συρρικνωθεί; Ή μήπως θεωρεί «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» υψηλό αυτό το εισόδημα, όταν με αυτό πληρώνονται δάνεια, χαράτσια, και πολλές οικογένειες στηρίζουν τα άνεργα παιδιά και τα εγγόνια τους;
Κύριοι στο «ΠΟΝΤΙΚΙ», το πώς ζουν τα στελέχη του ΚΚΕ το γνωρίζουν και το αναγνωρίζουν και οι πέτρες. Να ψάξετε αλλού για παχυλές αποδοχές, μπόνους, συμβόλαια με τράπεζες κλπ.

Παρεμπιπτόντως, «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» με το σατυρικό πνεύμα που το διακρίνει δεν είδαμε να κάνει κανένα σχόλιο για το «εφάπαξ» 1 εκ. ευρώ του εργατοπατέρα Τσουκαλά, ούτε για τις μετοχές στα «τρισκατάρατα» funds βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά είπαμε οι συμπάθειες δεν κρύβονται.
il manifesto

Ινστιτούτο Γκάλοπ: Η πλειοψηφία στις πρώην σοβιετικές χώρες νοσταλγεί την ΕΣΣΔ!

Ινστιτούτο Γκάλοπ: Η πλειοψηφία στις πρώην σοβιετικές χώρες νοσταλγεί την ΕΣΣΔ!







Είκοσι και πλέον χρόνια μετά την επικράτηση της αντεπανάστασης και την ανατροπή του σοσιαλισμού στις πρώην χώρες της ΕΣΣΔ, η καπιταλιστική παλινόρθρωση (και όσα αυτή έφερε μαζί της), δημιουργεί ένα μέτρο σύγκρισης αλλά και ένα αυξανόμενο κύμα «νοσταλγίας» για τις πρωτόγνωρες κατακτήσεις που γνώρισαν οι λαοί του πρώτου εργατικού κράτους στον κόσμο. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται από αλλεπάλληλες έρευνες και δημοσκοπήσεις, με πιο πρόσφατη αυτή που δημοσίευσε, πριν λίγες μέρες στον ιστότοπο της, η αμερικανική εταιρεία δημοσκοπήσεων «Gallup». Αρνητική η διάλυση της ΕΣΣΔ Η δημοσκόπηση διενεργήθηκε σε 11 χώρες της πρώην ΕΣΣΔ με το ερώτημα «κατά πόσο η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης ωφέλησε ή έβλαψε τη χώρα σας». Η επεξεργασία των στοιχείων ανέδειξε ότι στην πλειοψηφία των χωρών, η πλειοψηφία των κατοίκων πιστεύει ότι η διάλυση της ΕΣΣΔ έβλαψε τα συμφέροντα της χώρας τους. Αναλυτικότερα, μόνο σε τρεις από τις 11 χώρες;, το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενστάν οι κάτοικοι απαντούν πως βλέπουν οφέλη παρά ζημία στη διάλυση. Αντίθετα οι πολίτες της Αρμενίας, του Κιργιστάν, της Ουκρανίας, της Ρωσίας και του Τατζικιστάν, απάντησαν πως βλέπουν αρνητικά τη διάλυση, σε ποσοστά 66%, 61%, 56%, 55% και 52%. Ακόμη υψηλότερα είναι τα θετικά ποσοστά στη Μολδαβία, και τη Λευκορωσία, ενώ διχασμένοι εμφανίζονται οι πολίτες της Γεωργίας. Νοσταλγία ακόμη και στις νέες ηλικίες! Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία με βάση την ηλικία των ερωτηθέντων: Το 33% όσων είναι είναι κάτω των 30 ετών, δηλαδή ουσιαστικά δεν γνώρισαν το σοσιαλισμό, θεωρούν πως ήταν αρνητική η διάλυση της ΕΣΣΔ, ενώ λιγότεροι (30%) είναι οι συνομήλικοί τους που απάντησε θετικά. Όσο δε μεγαλώνει η ηλικία του ερωτηθέντα τόσο μεγαλώνει η πιθανότητα να απαντήσει υπέρ της ΕΣΣΔ, με χαρακτηριστικό ότι στις ηλικίες άνω των 65, η θετική άποψη για την Σοβιετική Ένωσης εκτοξεύεται στο 76%! Η «ελευθερία» που περίμεναν δεν ήρθε ποτέ «Οι αριθμοί που προέκυψαν από τη μελέτη, προδίδουν πως η ελευθερία που νόμιζαν οι λαοί πως θα έχουν μετά τη πτώση της Σοβιετικής Ένωσης δεν επετεύχθη ποτέ», σημειώνεται ως συμπέρασμα στη δημοσκόπηση. Επιπλέον μόλις τo 30% των κατοίκων των 11 πρώην δημοκρατιών, πιστεύουν ότι οι μελλοντικές γενιές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν τα οφέλη της αυτής της «ανεξαρτησίας», σε αντίθεση με το 18% που δεν προβλέπουν μια τέτοια ευκαιρία. Η μεγάλη πλειοψηφία αποφεύγει να απαντήσει, προφανώς γιατί η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, συγκρούεται με την καθημερινή εμπειρία μίας ζωής χωρίς δικαιώματα και αξιοπρέπεια...


902

Οι εξελίξεις μετά την ήττα του 1949 Τραγικές οι συνέπειες για το λαό και τη χώρα 91-ΤΕΛΟΣ

Οι εξελίξεις μετά την ήττα του 1949
Τραγικές οι συνέπειες για το λαό και τη χώρα


Meros91_Photo1_small.jpg
Ο ΔΣΕ, στρατός λαϊκός και επαναστατικός, πάλεψε ηρωικά και με απαράμιλλη αυτοθυσία ενάντια στην αγγλοαμερικανική ιμπεριαλιστική επέμβαση και την ντόπια αντίδραση. Ο τρίχρονος αγώνας του, ανεξάρτητα από την τελική έκβασή του, ήταν αγώνας δίκαιος, απελευθερωτικός και αντιιμπεριαλιστικός. Ηταν συνέχεια της ένδοξης ΕΑΜικής Αντίστασης και των σκληρών μαχών του Δεκέμβρη. Μια νέα προσπάθεια, ένα νέο θαρραλέο επαναστατικό τόλμημα των πατριωτικών και δημοκρατικών δυνάμεων, με πρωτοπόρους, οργανωτές και καθοδηγητές τους κομμουνιστές, για την απαλλαγή της χώρας μας από την ξένη εξάρτηση, το σταμάτημα των ωμών και απροσχημάτιστων ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και το άνοιγμα του δρόμου για την αποκατάσταση της εθνικής ανεξαρτησίας, την περιφρούρηση της εδαφικής ακεραιότητας και την αναγνώριση της λαϊκής κυριαρχίας και της κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης.
Ενας μικρός Δαβίδ ξεσηκώθηκε και πάλι ενάντια σ' έναν πανίσχυρο Γολιάθ: Τον αγγλοαμερικανικό ιμπεριαλισμό και τους ντόπιους υπηρέτες του, που, με την ωμή στρατιωτική βία, τους επανέφερε ξανά στην εξουσία και ανέκοψε την ομαλή δημοκρατική εξέλιξη και δημοκρατική ανάπλαση της χώρας μας. Ενας προς δέκα πολεμούσαν στο Γράμμο και στο Βίτσι. Ενα προς 100 και 150 ήταν ο πολεμικός εξοπλισμός τους. Ο κυβερνητικός στρατός εφοδιαζόταν ασταμάτητα από τους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές, που διαδέχτηκαν τους Αγγλους ομογάλακτούς τους στην Ελλάδα, με τα πιο σύγχροναπολεμικά μέσα. Υπολογίζεται ότι στην τριετία 1947 - 1950 μεταφέρθηκαν στη χώρα μας με 500 αμερικανικά πλοία 528.000 τόνοι "βοήθειας", που στο μεγαλύτερο μέρος ήταν πολεμικό υλικό.
Παρ' όλα αυτά, οι μαχητές, οι μαχήτριες και τα στελέχη του ΔΣΕ αγωνίστηκαν με αξιοθαύμαστο ηρωισμό και ακλόνητη πίστη στα ύψιστα ιδανικά τους και έγραψαν, με το αίμα και πολλοί με τη θυσία τους, νέες σελίδες δόξας στην πλούσια αγωνιστική ιστορία του λαού μας. Μπροστάρηδες και πρωτομάχοι στάθηκαν και πάλι οι κομμουνιστές και οι κομμουνίστριες που πρόσθεσαν νέους άθλους και ανέδειξαν νέους ήρωες και μάρτυρες.
Δυστυχώς, όμως, δεν μπόρεσαν τελικά να νικήσουν. Υπέκυψαν στις υπέρτατες αριθμητικά και ασύγκριτα καλύτερα εξοπλισμένες δυνάμεις του αντιπάλου και υποχρεώθηκαν να υποχωρήσουν και να περάσουν στο έδαφος της Αλβανίας και της Βουλγαρίας. "Αυτό ήταν - τονίζεται στο Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ. Α` Τόμος 1918 - 1949, σελ. 619 - το τραγικό τέλος ενός ακόμη σκληρού και ηρωικού αγώνα πουκράτησε τρία και πάνω χρόνια, με οργανωτές, καθοδηγητές, αλλά και κυρίως αιμοδότες τους κομμουνιστές και τις κομμουνίστριες, ενάντια στις δοσίλογες αντιδραστικές δυνάμεις και τους Αγγλοαμερικανούς ιμπεριαλιστές".
Αλλαγή στην κατάσταση
Meros91_Photo2_small.jpg
25η Μάρτη 1951, εθνική γιορτή στη Γιούρα. Η φωτογραφία είναι βγαλμένη στο προαύλιο του πρώτου όρμου από τον κρατούμενο Τζαβάρα
Η ήττα του ΔΣΕ, τον Αύγουστο του 1949, έφερε, όπως ήταν επόμενο, αλλαγή στην κατάσταση, με τραγικές συνέπειες για το λαό και τον τόπο. Αν ο ΔΣΕ νικούσε και, πολύ περισσότερο, αν θριάμβευε η ΕΑΜική Εθνική αντίσταση θα ήταν, οπωσδήποτε, διαφορετική η τύχη της πατρίδας μας. Θα ήταν ο λαός κυρίαρχος και νοικοκύρης στον τόπο του, χωρίς ξένους αφέντες και "προστάτες". Θα είχε πάρει τις τύχες του στα χέρια του και θα βάδιζε στο δρόμο της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας και της κοινωνικής προόδου, της ειρήνης, της φιλίας και της συνεργασίας με τους γειτονικούς και με όλους τους άλλους λαούς του κόσμου. Διαφορετική θα ήταν και η κατάσταση στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο.
Με την ήττα, όμως, του ΔΣΕ, που οφείλεται, όπως υπογραμμίζεται στο Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ Α` τόμος σελ. 623, κατά πρώτο και κύριο λόγο στην ωμή ιμπεριαλιστική επέμβαση και την απλόχερη και πολύπλευρη "βοήθεια" στις ντόπιες αντιδραστικές δυνάμεις, έκλεισε μια σημαντική φάση του λαϊκού επαναστατικού κινήματός του. Και άνοιξε μια νέα περίοδος, η περίοδος της αμερικανοκρατίας και της αντίδρασης, της κατάλυσης της εθνικής ανεξαρτησίας και της μετατροπής της χώρας σε ιμπεριαλιστικό προγεφύρωμα ενάντια στη Σοβιετική Ενωση και τις γειτονικές λαϊκοδημοκρατικές χώρες, η περίοδος της ανέλεκτης εκμετάλλευσης και καταπίεσης των εργαζομένων της χώρας μας.
Αυτή είναι η κύρια βαριά και καταθλιπτική συνέπεια σε βάρος των εργαζομένων και γενικότερα της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού. Συνέπεια, που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, γιατί επιβεβαιώνεται από τη σκληρή και αδυσώπητη πραγματικότητα.
Πριν απ' όλα, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι μετά την ήττα του ΔΣΕ οι Αμερικανοί ιμπεριαλιστές γίνονται κυρίαρχοι και παντοκράτορες στη χώρα μας. Ελέγχουν όλους τους τομείς οικονομικής και πολιτικής ζωής. Σε όλα τα υπουργεία, στις ένοπλες δυνάμεις και στα σώματα ασφάλειας, στις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας και στη Νομισματική Επιτροπή υπάρχουν Αμερικανοί σύμβουλοι, που επιβλέπουν και καθοδηγούν τα πάντα. Καμιά απόφαση δεν μπορεί να παρθεί χωρίς την έγκρισή τους. Το ίδιο συμβαίνει και με την κυβέρνηση. Υπερκυβερνήτης είναι ο Αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα που κατεβάζει και ανεβάζει κυβερνήσεις. Ο Γκρέιντι - για να αναφέρουμε ένα μόνο παράδειγμα - έδιωξε, λίγους μήνες μετά την ήττα του ΔΣΕ, από την πρωθυπουργία τον Σοφοκλή Βενιζέλο, που τον είχε ορίσει ο τότε βασιλιάς Παύλος, με υπόδειξη των Αγγλων και επέβαλε τον Πλαστήρα, που τον θεωρούσε αμερικανόφιλο και πιο ικανό να εξαπατήσει το λαό με τη δημαγωγία και τη μάσκα του "δημοκράτη".
Οι Αμερικανοί, όπως γράφει ο Σόλωνας Γρηγοριάδης στο βιβλίο του "Τα φοβερά ντοκουμέντα", σελ. 109, επέβαλαν στην ελληνική πολιτική, που κάθε άλλο παρά ελληνική ήταν, τρεις βασικούς κανόνες: "Να εφαρμόζεται σταθερά από τις ελληνικές κυβερνήσεις αντικομμουνιστική στρατηγική, να ασκούν μεσογειακή πολιτική. Να μην έχει καμιά επαφή η Ελλάδα με τον Ανατολικό Κόσμο".
Οι κανόνες αυτοί κι όχι μόνο τηρήθηκαν και εφαρμόστηκαν πειθήνια και αδιαμαρτύρητα από τους πολιτικούς της αστικής τάξης, δεξιούς και "κεντρώους". Υπήρξε μάλιστα και ανταγωνισμός μεταξύ τους για το ποιος θα φανεί και θα αποδειχτεί πιο αμερικανόδουλος και πιο καλός και αποτελεσματικός υπηρέτης των ΗΠΑ. Και πρέπει να ομολογήσουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι λεγόμενοι "κεντρώοι" πολιτικοί (Πλαστήρας, Σοφ. Βενιζέλος, Παπανδρέου κ.ά.) ξεπέρασαν τους δεξιούς σε δουλοφροσύνη και υποταγή. Ο Πλαστήρας ήταν εκείνος, που, υπακούοντας στους Αμερικανούς, έστειλε 6 αεροπλάνα "ντακότα", με τα πληρώματά τους στη μακρινή Κορέα, για να βοηθήσουν την επέμβαση των ΗΠΑ και ο Βενιζέλος έστειλε σε συνέχεια στρατό.
Με την πειθήνια και δουλοπρεπή υποστήριξη των ντόπιων κυβερνήσεων, οι Αμερικανοί μετατρέπουν τη χώρα μας σε πολεμικό τους προγεφύρωμα ενάντια στη Σοβιετική Ενωση και τις γειτονικές λαϊκοδημοκρατικές χώρες. Χτίζουν πολεμικές βάσεις, οργανώνουν συνδυασμένα γυμνάσια, εντείνουν τις προκλήσεις σε βάρος της Αλβανίας και της Βουλγαρίας και προωθούν τα τυχοδιωκτικά πολεμικά τους σχέδια στα Βαλκάνια και στη Μεσόγειο. Οπως κατάγγειλε το Κόμμα μας, με απόφαση του ΓΓ της ΚΕ του στις 26.4.1950, οι Αμερικανοί ιμπεριαλιστές είχαν ξοδέψει ως τότε "για τον πόλεμο ενάντια στο λαό της Ελλάδας και για τον πόλεμο που ετοίμαζαν πυρετώδικα ενάντια στις λαϊκές δημοκρατίες και τη Σοβιετική Ενωση, κοντά 2 δισεκατομμύρια 250 εκατομμύρια δολάρια. Το θλιβερό είναι ότι υπήρξαν και πολιτικοί και στρατιωτικοί παράγοντες, που ανοιχτά και ξεδιάντροπα ζητούσαν να παραχωρηθούν τα πάντα στους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές για την προώθηση των τυχοδιωκτικών σχεδίων τους". Ο στρατηγός Μεραντίτης, π. χ. σε άρθρο του στο "ΒΗΜΑ" στις 17.2.1952 έγραφε: "Η Ελλάδα να θέση από τούδε εις τη διάθεσιν των συμμαχικών αναγκών το έδαφος, τα αεροδρόμια και τους λιμένας της και να διατηρήση υπό τα όπλα όσας δυνάμεις το Ανώτατον Συμμαχικόν Στρατηγείον κρίνει αναγκαίον. Εις περίπτωσιν ευνοϊκών συνθηκών να προελάσουν οι δυνάμεις της μετά των άλλων, συμπεριλαμβανομένων και των Ιταλικών Βορειότερων των συνόρων της!". Ο στρατάρχης Παπάγος έγραψε στην "Καθημερινή" στις 3.6.1952: "Η Ελλάς κατέχει κεντρική θέσιν και προσφέρεται ως μία σημαντική βάσις τόσον από πλευράς διανοιγομένων κατευθύνσεων προς ζωτικούς χώρους του σοβιετικού συνασπισμού, όσον και από πλευράς εξυπηρετήσεων των επιχειρήσεων τούτων...". Και ο Π. Κανελλόπουλος, που ήταν υπουργός Αμυνας, διακήρυσσε τρία χρόνια αργότερα, δηλ. το 1955, πως "Ημείς οι Ελληνες θεωρούμεν τη χώραν μας ως ένα προκεχωρημένο φυλάκιον αυτών τούτων των Ηνωμένων Πολιτειών". Ο ίδιος απευθυνόμενος στον Αμερικανό στρατηγό Βουν Φλιτ είχε πει το περιβόητο "Ιδού ο στρατός σας"! δείχνοντας το ελληνικό στρατιωτικό άγημα. Και τι να πρωτοθυμηθεί κανείς από την απαράμιλλη δουλοφροσύνη των τότε πολιτικών που δυστυχώς χαρακτηρίζει σε σημαντικό βαθμό και σημερινούς απογόνους τους... Είναι γνωστό ότι η αμερικανική επικυριαρχία στη χώρα μας κατοχυρώθηκε και επίσημα με την υπογραφή της κατάπτυστης συμφωνίας της 12 Οκτώβρη 1953 και αργότερα με την ένταξή της στο ΝΑΤΟ, στο οποίο παραμένει αμετακίνητα ως σήμερα, αντιμετωπίζοντας σοβαρούς κινδύνους.
Βαριές συνέπειες στην οικονομία
Οπως ήταν επόμενο, ο εμφύλιος πόλεμος και τα αντιλαϊκά μέτρα που πήραν οι αμερικανόδουλες κυβερνήσεις για την αντιμετώπιση του ΔΣΕ προκάλεσαν φοβερές ζημιές στην οικονομία. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε στις 18.3.1952 αθηναϊκή εφημερίδα μετά το τέλος του πολέμου υπήρχαν 800.000 ξεσηκωμένοι αγρότες, 14.626 σπίτια ολικά καταστραμμένα και 22.000 μερικά καταστραμμένα, 15.139 αγροτικά νοικοκυριά καταστραμμένα, 1.600 σχολεία καταστραμμένα, 476 οδικές γέφυρες καταστραμμένες, 439 σιδηροδρομικές γέφυρες καταστραμμένες και 241 εργοστάσια και νοσοκομεία καταστρεμμένα.
Επίσης, κι αυτό είναι το σοβαρότερο, σκοτώθηκαν 154.000 άτομα και χάθηκαν 1.480.669 ζώα.
Θα περίμενε κανείς να στραφεί η προσοχή και η δραστηριότητα των μετεμφυλιακών κυβερνήσεων στην επούλωση των πληγών και στην ανόρθωση της οικονομίας. Και, φυσικά, στη βελτίωση του χαμηλού βιοτικού επιπέδου του λαού, στην καταπολέμηση της ανεργίας, στην αύξηση των μισθών, ημερομισθίων και συντάξεων, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Δεν έγινε όμως καμιά σοβαρή προσπάθεια. Σ' αυτό συνέβαλε κατά κύριο λόγο και η αδιαφορία των Αμερικανών για την ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας. Θα ήθελαν να παραμείνει η χώρα μας αγροτική, αποικιακό εξάρτημα που να εξασφαλίζει μόνο πρώτες ύλες. Γι' αυτό και αμέσως μετά τον τερματισμό του εμφυλίου πολέμου περιόρισαν σημαντικά τη διαβόητη βοήθεια με το Σχέδιο Μάρσαλ και ζήτησαν από τον αποστραγγισμένο ελληνικό λαό οικονομικές θυσίες. Την απαίτησή τους αυτή έσπευσαν να ικανοποιήσουν οι υπάκουες κυβερνήσεις. Με τα πρώτα κιόλας μέτρα τους, αύξησαν τους φόρους. Εδιωξαν από τη δουλιά χιλιάδες υπαλλήλους, με κύριο κριτήριο τα πολιτικά τους φρονήματα. Εκοψαν τις συντάξεις. Απαγόρευσαν τις αυξήσεις στα μεροκάματα και τους μισθούς. Φούντωσαν την ακρίβεια και αύξησαν ακόμη περισσότερο την ανεργία... Τα αγροτικά προϊόντα εκτοπίζονταν από τα αμερικάνικα και ολόκληροι κλάδοι της αγροτικής οικονομίας που ήταν ανταγωνιστικοί των αντίστοιχων αμερικανικών απειλούνταν με κατάργηση. Οι Αμερικανοί ζητούσαν επίμονα τότε να σταματήσει η καπνοκαλλιέργεια και να αντικατασταθεί από την πατατοκαλλιέργεια! Η κατεύθυνση που είχαν χαράξει γενικότερα στον οικονομικό τομέα ήταν:
Ολα τα βάρη στο λαό. Αντίθετα, η πλουτοκρατική ολιγαρχία, όχι μόνο δε θίγεται, δεν επιβαρύνεται, αλλά διατηρεί και επεκτείνει τα προνόμια της. Καταβροχθίζει τεράστια ποσά από την αμερικανική βοήθεια. Βουτιέται ως τα μπούνια στο βούρκο των καταχρήσεων και των σκανδάλων που είχαν δηλητηριάσει την ελληνική ατμόσφαιρα και είχαν αναγκάσει τον Πλαστήρα να δηλώσει ότι "θα πατάξει τα σκάνδαλα αν υπήρχαν". Δε γνώριζε αν υπάρχουν; όταν το γνώριζαν ακόμη και οι πέτρες....!
Ο εργαζόμενος ελληνικός λαός πλήρωσε και πληρώνει και σήμερα ακόμη πολύ ακριβά την ήττα του ΔΣΕ και την υποταγή της χώρας στους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές.

Ολοκλήρωση του αντιδημοκρατικού αστυνομικού κράτους
Meros91_Photo4_small.jpg
...Ο αγώνας συνεχίζεται στη Μακρόνησο, με το κεφάλι ψηλά
Μια άλλη συνέπεια από την ήττα του ΔΣΕ ήταν η ολοκλήρωση, με την αμέριστη υποστήριξη και τις οδηγίες των Αμερικανών, του αντιλαϊκού, αντιδημοκρατικού αστυνομικού κράτους. Αν και ο εμφύλιος πόλεμος σταμάτησε και οι δυνάμεις του ΔΣΕ κατέφυγαν στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες και στη Σοβιετική Ενωση, όπου βρήκαν πολιτικό άσυλο και θέρμη φιλοζωία, οι ντόπιες αντιδραστικές δυνάμεις και οι Αμερικανοί προστάτες τους δεν είχαν απαλλαγή ακόμα από το φόβο και τον τρόμο που έζησαν. Εκτός από αυτό, είχαν να αντιμετωπίσουν την αγανάκτηση, τις διαμαρτυρίες και τις κινητοποιήσεις του ξεσπιτωμένων, των ανέργων, των εργαζομένων που φυτοζωούσαν και υπόφεραν. Και επί πλέον, ήθελαν να σύρουν τον ελληνικό λαό στους πολεμικούς τυχοδιωκτισμούς που σχεδίαζαν.
Γι' αυτό και ενίσχυαν το αντιλαϊκό αστυνομικό κράτος.
Για το σκοπό αυτό επανέφεραν σε ισχύ, μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου, το νόμο 509 του 1947, τα άρθρα του Γ' ψηφίσματος για τον Τύπο και το νόμο της βασιλομεταξικής δικτατορίας 375 περί "κατά συνέπειας".
Στο ίδιο διάστημα κρατούν στις φυλακές και τα ξερονήσια δεκάδες χιλιάδες αγωνιστές και αγωνίστριες, δημοκράτες και δημοκράτισσες, που καταδικάστηκαν από τα στρατοδικεία της σκοπιμότητας σε διάφορες ποινές ή ήταν υπόδικοι (τον Απρίλη του 1950 οι καταδικασμένοι ήταν 17.000 και οι υπόδικοι 5.000). Διατηρούν το φοβερό σύμβολο του μοναρχοφασισμού, το Μακρονήσι, όπου κρατούνται 13.000 αγωνιστές και πατριώτες. Και συνεχίζουν τις εκτελέσεις. Μέχρι το 1955, οπότε κάτω από την παγκόσμια κατακραυγή και την αποφασιστική παρέμβαση της Σοβιετικής Ενωσης και άλλων χωρών στον ΟΗΕ, αναγκάστηκαν να τις σταματήσουν. Είχαν, ωστόσο εκτελέσει αρκετούς αγωνιστές και πατριώτες και ανάμεσά τους, τον Νίκο Μπελογιάννη, τον Νίκο Πλουμπίδη, τον Νικηφορίδη και άλλους.
Στον αιματηρό τρομοκρατικό όργιο πρωτοστατούν οι μαύρες αντιδραστικές δυνάμεις, με επικεφαλής το παλάτι και τους στρατοκράτες, που εμφορούνται από πνεύμα αντεκδίκησης και μισαλλοδοξίας. Αλλά δε μένουν πίσω και οι "κεντρώοι δημοκράτες". Ο βασιλιάς Παύλος, μιλώντας στη Θεσσαλονίκη στις 17.11.1950, είχε διακηρύξει: "σήμερον συμβιβασμός με τους κομμουνιστές και στους συνοδοιπόρους δε χωρά". Αλλά και ο "Γέρος της Δημοκρατίας", ο Γ. Παπανδρέου, όπως έγραψε ο Λέων Σπαης στο βιβλίο του "Πενήντα χρόνια στρατιώτης" (σελ. 291) δήλωνε με κομπασμό: "Δεν προλαμβάνω να συλλαμβάνω κομμουνιστές..!".
Δεν είναι άμοιρος ευθυνών και ο Νικ. Πλαστήρας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι όχι μόνο διαχώρισε, παρά τις αντίθετες προεκλογικές διακηρύξεις του, το Μακρονήσι και τα στρατόπεδα εξορίας και δήλωσε υπακούοντας στον Γκρέιντι που τον διόρισε πρωθυπουργό, ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για γενική αμνηστία, αλλά επέτρεψε να εκτελεστεί και ο ήρωας του λαού μας, Νίκος Μπελογιάννης.
Είναι αλήθεια ότι από τότε, από τη μαύρη εκείνη εποχή, πέρασαν σαράντα και πάνω χρόνια, και τα χάσματα που είχε ανοίξει ο εμφύλιος πόλεμος έκλεισαν, αλλά δεν μπορεί να αποσιωπηθούν ορισμένα αμείλιχτα και φοβερά γεγονότα, όταν μάλιστα γίνεται προσπάθεια να εμφανίζονται πολιτικοί, όπως ο Γ. Παπανδρέου, που φέρει βαρύτατες ευθύνες και για τις γνωστές εξελίξεις μετά την απελευθέρωση της πατρίδας μας από τον χιτλερικό ζυγό και για το Δεκέμβρη του 1944, σαν "μεγάλοι δημοκράτες". Η ιστορική αλήθεια πρέπει να λέγεται και να βγαίνουν απ' αυτήν σωστές εκτιμήσεις και σωστά συμπεράσματα και διδάγματα.
Ταυτόχρονα με την ωμή και απάνθρωπη αστυνομική βία χρησιμοποιήθηκε και η κατασυκοφάντηση του αγώνα του ΔΣΕ και των μαχητών και μαχητριών του, όπως και του ΕΛΑΣ και της ΕΑΜικής Αντίστασης, η διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας, ο αντισοσιαλισμός και αντισοβιετισμός.
Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στη διαπαιδαγώγηση της νεολαίας με τον αντικομμουνισμό και αντισοβιετισμό και στο ξέκομμά της από τις επαναστατικές παραδόσεις, τις ιδέες και τους αγώνες του ΚΚΕ.
Η ήττα του ΔΣΕ αξιοποιήθηκε από την αντίδραση και προπαγάνδα, αλλά και από ορισμένους, που για διάφορους λόγους, απαρνήθηκαν τους αγώνες και τις ιδέες τους, για να ενισχύσουν τη λαθολογία σε βάρος του ΚΚΕ. Ακούστηκαν πολλά και διάφορα. Οτι ο αγώνας του ΔΣΕ ήταν μάταιος και δεν έπρεπε να γίνει. Οτι το ΚΚΕ είναι κόμμα των λαθών και όχι κόμμα των ασταμάτητων αγώνων και των αμέτρητων θυσιών. Οτι έπρεπε να προβληθεί από την ηγεσία του Κόμματος η αποτυχία και της δεύτερης επανάστασης και διάφορα άλλα.
Ανεξάρτητα, όμως, από τα λάθη που έγιναν. Και έγιναν αναμφισβήτητα τέτοια, ο αγώνας του ΔΣΕ ήταν αναπόφευκτος στις συνθήκες που δημιουργήθηκαν μετά το Δεκέμβρη, τη συμφωνία της Βάρκιζας και το μεταβαρκιζιανό τρομοκρατικό και δολοφονικό όργιο του κράτους και παρακράτους των δωσιλόγων και των Αγγλοαμερικάνων ιμπεριαλιστών. Και ο αγώνας αυτός ήταν και παραμένει αγώνας δίκαιος, ηρωικός για το καλό του λαού και της χώρας μας.
Ο λαός δεν υπέκυψε
Meros91_Photo3_small.jpg
Παρά την ήττα του ΔΣΕ και παρά την ολομέτωπη επίθεση των Αμερικανών και των ντόπιων αντιδραστικών δυνάμεων, που εντάθηκε ακόμη περισσότερο και υποστηρίχτηκε και από τους "κεντρώους" πολιτικούς με την ψευτοδημοκρατική τους δημαγωγία και απάτη, ο λαός δεν παρασύρθηκε, δεν εξαπατήθηκε, δε λύγισε, δεν υπέκυψε. Συνέχισε με νέες μορφές την πάλη του, μέσα στις νέες συνθήκες, για το ψωμί του, για τη λύση των προβλημάτων και την ικανοποίηση των αιτημάτων του, για την ειρήνη, τη δημοκρατία, την εθνική ανεξαρτησία και την κοινωνική πρόοδο. Είναι ενδεικτικό ότι από τον Οκτώβρη του 1949 μέχρι τον Απρίλη του 1950 απέργησαν 300 χιλιάδες εργαζόμενοι. Και από τον Οκτώβρη του 1950 μέχρι το Σεπτέμβρη του 1951 πάνω από 400 χιλιάδες.
Το λαϊκό - δημοκρατικό κίνημα ανασυγκροτήθηκε σιγά - σιγά και προχώρησε σε σκληρούς αγώνες ενάντια στην αμερικανοκρατία και την ντόπια πλουτοκρατία - ολιγαρχία. Επίμονοι αγώνες αναπτύχθηκαν για το σταμάτημα των διώξεων και των συλλήψεων, για την κατάργηση των αντιδημοκρατικών νόμων και ψηφισμάτων και την απελευθέρωση των κρατουμένων και εξορίστων, για τη γενική αμνηστία, την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης και τον χωρίς όρους επαναπατρισμό των πολιτικών προσφύγων.
Το πιο χαρακτηριστικό γεγονός εκείνης της περιόδου, που έδειξε με χειροπιαστό τρόπο ότι ο δημοκρατικός λαός δεν τα έβαλε κάτω, παρά τα βάσανα, που υπέφερε και τις διώξεις και επιθέσεις που δέχτηκαν, ήταν το αποτέλεσμα των βουλευτικών εκλογών το Μάρτη του 1950. Η "Δημοκρατική Παράταξη", που υποστηρίχτηκε από το βαριά τραυματισμένο τότε ΚΚΕ, πήρε 163 χιλιάδες ψήφους και έβγαλε 18 βουλευτές. Σημαντική ήταν και η επιτυχία στις εκλογές που έγιναν τον επόμενο χρόνο, το 1951. Η ΕΔΑ, που συγκροτήθηκε με την πρωτοβουλία και τις επίμονες προσπάθειες του Κόμματός μας, συγκέντρωσε 180 χιλιάδες ψήφους και ανέδειξε, με την ενισχυμένη αναλογική, 10 βουλευτές, που ήταν όλοι εξόριστοι και φυλακισμένοι.
Το ΚΚΕ προσαρμόζει την πολιτική του
Το Κόμμα μας, που πρωτοστάτησε στη δημιουργία και στην ηρωική δράση του ΔΣΕ, μετά την ήττα του βρέθηκε σε μια νέα, πολύ διαφορετική κατάσταση, που έπρεπε χωρίς καθυστέρηση να μελετήσει και να αναπροσαρμόσει την πολιτική και την πρακτική δραστηριότητά του, να καθορίσει τα νέα καθήκοντα. Αυτό και έκανε η 6η Ολομέλεια της ΚΕ που συνήλθε στις 9 του Οκτώβρη 1949 στο εξωτερικό.
Η Ολομέλεια εκτίμησε ότι η ήττα σημείωσε μια αλλαγή στην κατάσταση, και ότι "αυτό επιβάλλει μια αλλαγή και στην πολιτική μας γραμμή". Απέκρουσε την ταχτική "της συνέχισης οπωσδήποτε του ένοπλου αγώνα, γιατί αυτό Θα 'δινε τη δυνατότητα στον αντίπαλο να καταφέρει συντριπτικό χτύπημα στους αγωνιστές και στελέχη του λαϊκού επαναστατικού κινήματος".
Και διαπίστωσε ότι, "σωστά ενεργώντας το ΠΓ της ΚΕ ακολούθησε την τακτική της υποχώρησης, πράγμα που εμπόδισε το μοναρχοφασισμό να πετύχει τη στρατήγηση και επιδίωξή τους, την εκμηδένιση της κύριας δύναμης του ΔΣΕ στο Βίτσι - Γράμμο".
Η Ολομέλεια, αφού έκανε μια σύντομη ανασκόπηση της πορείας του Κόμματος από το Δεκέμβρη 1944 και του τρόπου που οργάνωσε και καθοδήγησε τη νέα ένοπλη πάλη, χάραξε τα βασικά καθήκοντα του στη νέα φάση του λαϊκού επαναστατικού κινήματος. Αντιγράφουμε μερικά απ' αυτά.
- Να σταματήσει το Κόμμα τον ένοπλο αγώνα, αφήνοντας μόνο μικρά παρτιζάνικα τμήματα, σαν μέσο πίεσης για όσο το δυνατόν περισσότερο εκδημοκρατισμό της πολιτικής ζωής του τόπου και σαν μορφή άμυνας εναντίον του δολοφονικού οργίου των κρατικών και παρακρατικών οργάνων του μοναρχοφασισμού.
- Να μεταφέρει το κέντρο βάρους της δουλιάς του στην οργάνωση και καθοδήγηση των οικονομικών και πολιτικών αγώνων όλων των στρωμάτων του εργαζόμενου λαού, στην πρώτη γραμμή της εργαζόμενης τάξης και των υπαλλήλων, των ξενιτεμένων αγροτών, των εκατοντάδων χιλιάδων τραυματιών, αναπήρων και θυμάτων πολέμου, των γυναικών και της νεολαίας.
Το Κόμμα, στηριζόμενο σ' ένα γερό παράνομο κομματικό μηχανισμό, να χρησιμοποιήσει όλες τις νόμιμες δυνατότητες και να δημιουργήσει κάθε είδους καινούριες προϋποθέσεις για τη συγκέντρωση των μαζών, για την οργάνωσή τους, για την καθοδήγηση των καθημερινών οικονομικών και πολιτικών τους αγώνων, για τη δημιουργία γερών βάσεων μέσα στο στρατό.
- Με βάση το πρόγραμμα για τη δημοκρατικοποίηση της Ελλάδας, την ανεξαρτησία της και την υπεράσπιση της ειρήνης, σε στενή συνεργασία με το ΑΚΕ (Αγροτικό Κόμμα Ελλάδας) να δημιουργήσει πλατύ δημοκρατικό συνασπισμό. Ο συνασπισμός αυτός θα ενώνει όλον τον ΕΑΜικό κόσμο, όλους τους δημοκράτες, όλους εκείνους που δέχονται ένα μίνιμουμ πρόγραμμα δημοκρατικοποίησης της Ελλάδας.
- Στο κέντρο της προσοχής του Κόμματος να μένει το πρόβλημα της υπεράσπισης της ειρήνης.
Με βάση τα καθήκοντα αυτά, το ΚΚΕ προσανατόλισε και ανέπτυξε τη δράση του στη νέα κατάσταση που δημιουργήθηκε.
Αντιμετώπισε και πάλι φοβερές δυσκολίες, χρειάστηκε να ξεπεράσει νέα εμπόδια. Εκανε ασφαλώς και άλλα λάθη, και λαθεμένες εκτιμήσεις και διαπιστώσεις, αλλά αγωνίστηκε, όπως και μέχρι τότε, με συνέπεια, σταθερότητα, και αποφασιστικότητα για τα συμφέροντα του λαού και του τόπου, για μια Ελλάδα λεύτερη, ανεξάρτητη, δημοκρατική, με το λαό νοικοκύρη και κυρίαρχο, χωρίς ξένους προστάτες. Αυτό τον αγώνα συνέχισε και συνεχίζει και σήμερα, πρωτοστατώντας στη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου, του μόνου ικανού να οδηγήσει σε διέξοδο και λύεις προς όφελος του λαού και του τόπου. Μ' αυτό τον τρόπο θα εκπληρωθούν και τα ανεκπλήρωτα ιδανικά του ΔΣΕ και της ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης.

Οι σημερινές φωτογραφίες είναι από το αρχείο του "Ρ"

Τα πολιτικά όπλα του ΔΣΕ 90

Τα πολιτικά όπλα του ΔΣΕ


Meros90_Photo1_small.jpg
Μέλη της διαφώτισης του Γενικού Αρχηγείου του ΔΣΕ. Από τ' αριστερά: Λευτέρης Ελευθερίου, αναπληρωτής του υπευθύνου διαφώτισης, Παναγιώτης Μαυρομάτης, επικεφαλής της διαφώτισης, Παρίσης Αγγελίδης, υπεύθυνος της εφημερίδας - οργάνου του ΓΑ και Ζήνων Ζορζοβίλης, μέλος της σύνταξης της εφημερίδας
Ζωτικά απαραίτητα και αναγκαία μέσα στο σκληρό αγώνα του ΔΣΕ για δημοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη, ελευθερία και εθνική ανεξαρτησία, μαζί με το στρατιωτικό εξοπλισμό του, ήταν και τα εξίσου σημαντικά, τα πολιτικά του όπλα. Τα όπλα μαζικής προπαγάνδας, διαφώτισης και εκλα`ϊκευσης της υπέρ βωμών και εστιών προσπάθειάς του.
Δύο απ' αυτά τα όπλα, στα πλαίσια του Γραφείου Διαφώτισης του Γενικού Αρχηγείου του ΔΣΕ, ήταν η εφημερίδα ΕΞΟΡΜΗΣΗ - το δημοσιογραφικό όργανό του- και ο ραδιοσταθμός ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ. Που, παράλληλα με το περιοδικό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ, με την κυρίως ιδεολογική - ταξική του προσέγγιση, θεώρηση και φώτισμα των προβλημάτων της ένοπλης πάλης, προσπάθησαν να καλλιεργήσουν και να διαδώσουν το πνεύμα ενότητας του ΔΣΕ με τους εργαζόμενους, να εκφράσουν τους σκοπούς τους σαν υπερασπιστή των συμφερόντων, των δικαιωμάτων και του πόθου τους για λευτεριά και εθνική ανεξαρτησία, για ειρηνική διευθέτηση του προβλήματος που προέκυψε με την ωμή επέμβαση του αγγλοαμερικανικού ιμπεριαλισμού στα εσωτερικά της πατρίδας μας. Επέμβαση που κατέληξε στην πρόκληση απ' την πλευρά τους του πιο ανεπιθύμητου για το λαό, οδυνηρού, σκληρού, μακροχρόνιου και αιματηρού εμφύλιου πολέμου.
Η εμπλοκή στις διαδικασίες συγκρότησης των εν λόγω δημοσιογραφικών οργάνων του ΓΑ και ειδικά της εφημερίδας και του ραδιοσταθμού επηρεαζόταν από τις σοβαρές ελλείψεις και αδυναμίες στελέχωσής τους. Στελέχωση, η οποία ξεκίνησε με ένα δυο αγωνιστές. Ετσι, όταν, στα μέσα του '47 βγήκαμε στο βουνό, ύστερα από παραμονή τριών περίπου μηνών στη διαφώτιση του Αρχηγείου Δυτικής Μακεδονίας, προέκυψε η ανάγκη να μετατεθούμε στο Γραφείο Διαφώτισης του ΓΑ, για να συνδεθούμε με το ραδιοσταθμό ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ και να συμβάλλουμε στην τακτικότερη έκδοση της ΕΞΟΡΜΗΣΗΣ και του ΔΕΛΤΙΟΥ ΕΙΔΗΣΕΩΝ. Επεξεργαζόμασταν για το ραδιοσταθμό τα πολεμικά ανακοινωθέντα των μονάδων και τις σχετικές ανταποκρίσεις και ειδήσεις, με σχόλια, από τα μέτωπα και τη ζωή των μαχητών και μαχητριών του ΔΣΕ και ταυτόχρονα τις αξιοποιούσαμε για την εφημερίδα και το Δελτίο Ειδήσεων. Αυτές τις δυσκολίες και ελλείψεις τις έζησε, για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, και ο αξέχαστος σ. Νίκος Μπελογιάννης, που κλήθηκε να αναλάβει την ευθύνη της διαφώτισης. Δεν πρόλαβε, όμως, να προχωρήσει στη θεμελίωση της προσπάθειας, γιατί άλλες σοβαρότερες ανάγκες υπαγόρευσαν τη μετάθεσή του στην ανάληψη ευθυνών στην καθοδήγηση μεγάλης μονάδας του ΔΣΕ.
Με την καθοδήγηση και βοήθεια κατόπιν του πρώτου επιτρόπου του ΓΑ Λεωνίδα Στρίγγου και αργότερα του διαδόχου του Βασίλη Μπαρτζιώτα προσπαθήσαμε να οργανώσουμε τη ροή και επεξεργασία κειμένων από τις μονάδες, τα τμήματα, από τις σχολές, τα νοσοκομεία, τα έμπεδα, τις ελεύθερες περιοχές και την αποστολή τους με ασύρματο στο Ραδιοσταθμό, παράλληλα με τον εφοδιασμό της εφημερίδας και του Δελτίου Ειδήσεων.
Η "Εξόρμηση"
Meros90_Photo2_small.jpg
Στο Γράμμο, κοντά στον ποταμό Σαραντάπορο, το 1948. Πρώτος από αριστερά ο αρχίατρος του ΓΑ του ΔΣΕ συνταγματάρχης Νώντας Σακελλαρίου, ο υπεύθυνος του Γ' Γραφείου του ΓΑ, αντισυνταγματάρχης Γιάννης Κοχλιάδης (Δόξας) μαζί με στελέχη του ΔΣΕ
Η εφημερίδα, σύμφωνα με την απόφαση του 2ου Κλιμακίου του ΠΓ της ΚΕ της 12.12.1947 "Για την πολιτική δουλιά στο ΔΣΕ" ανέλαβε το καθήκον να δίνει την απαραίτητη πολιτική τροφή και το σωστό πολιτικό προσανατολισμό στους μαχητές και αξιωματικούς, να εκφράζει αντικειμενικά τη ζωή και τα προβλήματα του ΔΣΕ, τονίζοντας τα θετικά σημεία της δουλιάς, να έχει ανταποκρίσεις.
Στα πλαίσια των σεμνών δυνατοτήτων της η εφημερίδα καταγινόταν με τις παραπάνω υποχρεώσεις της, χωρίς όμως να υπεισέρχεται στις αδυναμίες και υπερβολές στη δράση του στρατού μας, όπως επίσης υπέδειχνε η απόφαση του ΠΓ. Γιατί δεν μπορούσε να έχει τη δική της αντίληψη για τα επιμέρους περιστατικά. Δεν είχε την ευχέρεια διάθεσης συντακτών κι ούτε μπορούσε ν' αναθέσει αυτή την ευθύνη σε ανταποκριτές, οι οποίοι είχαν, βέβαια, την υπόδειξή της να σημειώνουν και περιγράφουν τις περιπτώσεις αδυναμιών, υπερβολών, παρεκτροπών, αλλά η οριστική και δημόσια, αν χρειαζόταν, αποτίμησή τους ήταν αρμοδιότητα των διοικήσεων των μονάδων σε συνεργασία και έλεγχο των ανώτερων κλιμακίων.
Στις αρχές του '48 η διαφώτιση ενισχύθηκε με ορισμένα στελέχη από την Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης - τον Λευτέρη Ελευθερίου και τη σύζυγό του και τον Γαβρήλο Παπαδόπουλο. Και η σύνταξη της εφημερίδας επιδόθηκε στην ανίχνευση και αναζήτηση στελεχών που θα μπορούσαν να γράφουν. Ετσι, από κάμποσες ανταποκρίσεις "ψαρέψαμε" τους συναδέλφους μας Νίκο Κυτόπουλο από τον Εβρο, Τάκη Μαμάτση από τη Θεσσαλία, τον Ζήνωνα Ζορζοβίλη από τα Γρεβενά. Σε συνέχεια ήρθε ο Αλέξης Πάρνης από τον Πειραιά, η φοιτήτρια φιλολογίας Βυζουκίδου από τη Θεσσαλονίκη. Και στις αρχές του '49 ο αείμνηστος δημοσιογράφος και εξαιρετικός λογοτέχνης συγγραφέας Τάκης Χατζής, που με την παρουσία και το γράψιμό του, σαν χαρακτήρας και πνευματική προσωπικότητα δημιουργούσε πολύ ευχάριστη ατμόσφαιρα.
Με την εμφάνιση στην περίοδο αυτή και του Παναγιώτη Μαυρομάτη και την ανάληψη από τον ίδιο της ευθύνης του Γραφείου Διαφώτισης συμπίπτει, χωρίς να συνδέεται μ' αυτόν, η, με άνωθεν υπόδειξη, μετονομασία της "Εξόρμησης" στον τίτλο "Προς τη Νίκη". Οταν, άλλοι σαφέστατα και άλλοι με τη διαίσθηση, όλοι βλέπαμε ότι οδεύουμε προς την ήττα.
Ομως, ο μοναρχοφασισμός, πιστός και τυφλός δούλος των θελήσεων του αμερικανικού ιμπεριαλισμού όχι μόνο εκώφευε στις ακατάπαυστες προτάσεις προς διαπραγμάτευση του ΓΑ του ΔΣΕ, του ΚΚΕ και της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης για κατάπαυση του εμφυλίου πολέμου, αλλά, ενισχυόμενος αδιάκοπα και αφειδώς από τον ξένο παράγοντα, απαντούσε με τον πολλαπλασιασμό των αγριοτήτων του σε βάρος των δημοκρατικών δυνάμεων και όλου του λαού, στο ΔΣΕ δεν έμενε παρά μόνο ο δρόμος της μέχρις εσχάτων αντίστασης στη φασιστική βαρβαρότητα και η υπεράσπιση της τιμής και της αξιοπρέπειας της δικής του και όλης της χώρας.
Κι εμείς απ' την πλευρά μας αναπολήσαμε τη γνώση και την πείρα από την πρόσφατη ακόμη Εθνική Αντίσταση ως προς το ρόλο και τη σημασία του Τύπου, τώρα μάλιστα στον εθνικοαπελευθερωτικό και συνάμα ταξικό αγώνα και δώσαμε να καταλάβει ο αντίπαλος ότι το ίδιο καυτά είναι τα βόλια και των δημοσιογραφικών όπλων του ΓΑ του ΔΣΕ. Οπως σημείωνε ο Μπράιαν, οι σφαίρες και η πένα είναι φτιαγμένες από το ίδιο μέταλλο. Και διευρύναμε την εμβέλειά τους με την εντατικότερη ενημέρωση των μαχητών μας, με σύντομη και περιεκτική ειδησεογραφία από το ευρωπαϊκό και διεθνές κίνημα αλληλεγγύης και συμπαράστασης προς τον αγώνα του ΔΣΕ, που εκφράστηκε και με την άφιξη στο ΓΑ του μεγάλου Γάλλου ποιητή Πολ Ελιάρ, του συμπατριώτη του πρώην υπουργού Ιβ Φαρζ προηγούμενα της Γαλλίδας δημοσιογράφου και συγγραφέα Σιμόν Τερί. Με τη φροντίδα μας για ψυχαγωγία των μαχητών και την καλλιέργεια της διάθεσης για διάβασμα βιβλίων προοδευτικών πατριωτών και ξένων συγγραφέων και ποιητών που διαβάζονταν με δίψα στα αμπριά, στις σκηνές, στην ανάπαυλα. Με ειδική φροντίδα για τις μαχήτριες με ανάλογα κείμενα.
Ταραχή στις τάξεις των φανατικών αξιωματικών του αστικού στρατού προκαλούσε η διαφώτισή μας προς τους φαντάρους με εκφώνηση κειμένων από την"Εξόρμηση" και την "Προς τη νίκη", με διακίνηση της εφημερίδας του ΓΑ του Δελτίου Ειδήσεων, του "Νέου μαχητή", που επιμελούνταν ο Ζήνωνας Ζορζοβίλης, με το πέταγμα των εντύπων μας ακόμη και στη διάρκεια μαχών ανάμεσα στους φαντάρους και το μπάσιμό τους στ' αμπριά και τους καταυλισμούς τους. Με την αξιοποίηση αυθεντικών κειμένων, όπως επιστολών από αιχμαλώτους και πληροφοριών από αξιωματικούς, με την επικοινωνία με τους φαντάρους από τα αντίπερα χαρακώματα με τους τηλεβόες των ανταποκριτών της εφημερίδας μας και άλλων μαχητών που μετέδιδαν κείμενα του ειδικού Τμήματος της Διαφώτισης για τη δουλιά στους φαντάρους, που επιμελούνταν ο Γαβρήλος Παπαδόπουλος και προκαλούσαν ζωηρή αίσθηση και εντύπωση σε πολλούς απ' αυτούς και αρκετοί, όπως μας έλεγαν σαν αιχμάλωτοι πια, έκρυβαν τις εφημερίδες μας και τις διάβαζαν κρυφά. Με το θάρρος, τα τολμήματα και τις αποκοτιές πολλών παλικαριών, την ευρηματική και πρωτοπόρα δράση των πολιτικών και στρατιωτικών στελεχών του ΚΚΕ, την αλληλεγγύη τους προς τους συμμαχητές τους, τη φλογερή διάθεση συναδέλφωσης με τους φαντάρους, με τη μαχητική παρουσία στις πρώτες γραμμές μαχητριών μας, που προκαλούσε στους φαντάρους αίσθηση χαλάρωσης και προβληματισμούς.
Αναρίθμητα παρόμοια περιστατικά ενέπνευσαν τους ένστολους αγωνιστές δημοσιογράφους του ΓΑ του ΔΣΕ, που κατέθεσαν κατά δύναμη τη συμμετοχή και τη συμβολή τους στον ανεπανάληπτο σε πίστη και αγάπη αγώνα για την πατρίδα, το λαό, για μια Ελλάδα λεύτερη, ανεξάρτητη και δημοκρατική. Τέτοιες αναμνήσεις και αισθήματα αγωνιστικής αξιοπρέπειας ρίζωσαν στις συνειδήσεις των πρώην μαχητών του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ από τις οροσειρές της Πίνδου, του Ταϋγέτου και των βουνών της Μακεδονίας και της Θράκης, και όλων των άλλων συμμαχητών τους.
Αφήστε τα παιδιά να γυρίσουν!
"Κύριοι της κυβέρνησης. Αφήστε τα παιδιά μου να έρθουν στην πατρίδα τους..!". Η κραυγή διαμαρτυρίας και απόγνωσης, του 83χρονου Παύλου Κούφη, δάσκαλου από τα Αλωνα Φλώρινας αποκαλύπτει για άλλη μια φορά, ότι πενήντα σχεδόν χρόνια μετά το τέλος του Εμφυλίου, κάποιοι Ελληνες συνεχίζουν να "πληρώνουν" ακριβά τη μισαλλοδοξία του επίσημου ελληνικού κράτους. Η "δημοκρατική" μας πολιτεία επιμένει, ακόμα και σήμερα, να χωρίζει τους πολιτικούς πρόσφυγες, σε επιθυμητούς και ανεπιθύμητους, σε Ελληνες και μη Ελληνες κατά το "γένος"... και να τους απαγορεύει την επιστροφή τους στον τόπο που για πρώτη φορά είδαν το φως του κόσμου.
Το ολιγόλογο γράμμα του δάσκαλου στάλθηκε στο "Ρ", ενώ είχε αρχίσει το αφιέρωμα στα 50χρονα του ΔΣΕ. Το δημοσιεύουμε σήμερα, με αφορμή και το γεγονός ότι από το αφιέρωμα παρουσιάστηκαν ήδη και τα ζητήματα της πολιτικής προσφυγιάς, έτσι που να γίνεται περισσότερο κατανοητό, ειδικά στους νεότερους, ότι αυτές οι πληγές δεν έχουν ακόμα κλείσει.
Στα 83 του χρόνια ο Παύλος Κούφης, τ' άντεξε όλα: Την κατοχή, τον πόλεμο, την προσφυγιά... Αλλά τούτο εδώ είναι αβάσταχτο. Απαιτεί τα δυο παιδιά, ο Συμεών και η Ελένη, που ανάθρεψε σαν δικά του, σε δύσκολους καιρούς, να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, "να αφήσουν λίγα λουλούδια στους τάφους των γονιών τους...".
Και το πικρό γράμμα του περήφανου μαχητή του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, του δάσκαλου που εκεί στη Ρουμανία, μάθαινε στα προσφυγόπουλα την ελληνική γλώσσα, καταλήγει: "Πετάξτε στα άχρηστα εκείνη την κατάπτυστη απόφαση - διαταγή της "σοσιαλιστικής" κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ το 1982, που απαγορεύει διά ροπάλου τον επαναπατρισμό των πολιτικών προσφύγων. Είναι καιρός..!". Πράγματι είναι καιρός, σύντροφε, όμως φαίνεται ότι για κάποιους το ρολόι της ιστορίας κόλλησε εκεί στο 1949...

Το σημερινό κείμενο του αφιερώματος, καθώς και οι φωτογραφίες, είναι του Παρίση Αγγελίδη
ΑΥΡΙΟ:

Η πρώτη εικόνα των πολιτικών προσφύγων, όπως καταγράφηκε από το ΚΚΕ και παρουσιάστηκε στην IIIη συνδιάσκεψή του, το 1950 89

Η πρώτη εικόνα των πολιτικών προσφύγων, όπως καταγράφηκε από το ΚΚΕ και παρουσιάστηκε στην IIIη συνδιάσκεψή του, το 1950


Meros89_Photo1_small.jpg
Οι οργανώσεις των προσφύγων στις σοσιαλιστικές χώρες έλαβαν ειδική μέριμνα για τα παιδιά, για την υγιεινή διαβίωσή τους, την εξασφάλιση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τροφής, διαμονής, ένδυσης, μόρφωσης, αλλά και ψυχαγωγίας
Μετά την ήττα και την υποχώρηση του ΔΣΕ, χιλιάδες ήταν οι αγωνιστές - άνδρες και γυναίκες - που πήραν το δρόμο της πολιτικής προσφυγιάς. Μιας προσφυγιάς που κράτησε ολόκληρες δεκαετίες και που για μια κατηγορία αγωνιστών - τους μη Ελληνες το γένος - διαρκεί ακόμη. Στους χιλιάδες αυτούς αγωνιστές - πολιτικούς πρόσφυγες, πρέπει να προστεθούν και τα χιλιάδες, επίσης, παιδιά - των εμπόλεμων περιοχών - που από τους πρώτους μήνες του 1948, μεταφέρθηκαν στις Λαϊκές Δημοκρατίες με τη συγκατάθεση των γονιών τους ή των στενών συγγενών τους (όπου δεν υπήρχαν γονείς), για να σωθούν από τον πόλεμο, την πείνα και τις αρρώστιες. Τη σωτηρία αυτών των παιδιών η ντόπια αντίδραση και οι ξένοι προστάτες της την ονόμασαν "παιδομάζωμα" και επιχείρηση διαμόρφωσης "γενιτσάρων", επιδιώκοντας έτσι να σπιλώσουν τους αγώνες του ΔΣΕ και του ΚΚΕ, να σπιλώσουν στο σύνολό του το προοδευτικό, αριστερό και κομμουνιστικό κίνημα της χώρας μας. Τώρα, βέβαια, η αλήθεια έχει πλέον αποκαλυφθεί. Το παιδομάζωμα δεν το έκανε ο ΔΣΕ, το ΚΚΕ και η Προσωρινή Δημοκρατική Κυβέρνηση. Το παιδομάζωμα το έκανε η ντόπια αντίδραση με πρωταγωνίστρια τη βασίλισσα Φρειδερίκη, που οργάνωνε ολόκληρες παιδουπόλεις με παιδιά αγωνιστών, φυλακισμένων, εξορίστων, εκτελεσμένων, με παιδιά ορφανά που στη δίνη του πολέμου είχαν χάσει τους γονείς τους. Σ' αυτά τα παιδιά επιχειρήθηκε να περάσει ο γενιτσαρισμός, να μισήσουν δηλαδή τους γονείς τους - νεκρούς ή ζωντανούς - και τις ιδέες για τις οποίες αυτοί πολέμησαν και μάτωσαν. Αυτά τα παιδιά χρησιμοποιήθηκαν ως εμπόρευμα και πουλούνταν, σαν να ήταν πρόβατα, στους ξένους. Κάποτε ο ιστορικός ίσως να είναι σε θέση να δώσει όλα τα στοιχεία που συνθέτουν αυτή την τραγωδία. Αλλά κι αυτά που σήμερα έρχονται στο φως της δημοσιότητας, είναι αρκετά για να καταλάβει κανείς τι πραγματικά συνέβη.
Στα όσα έχουμε γράψει για τον τρίχρονο αγώνα του ΔΣΕ, θεωρήσαμε ότι θα ήταν παράλειψη να μη δώσουμε ορισμένα στοιχεία γύρω από τους αγωνιστές και τις αγωνίστριες, που πήραν το δρόμο της πολιτικής προσφυγιάς, μακριά από την πατρίδα τους, αφού το ντόπιο και ξένο κατεστημένο τούς τη στέρησε. Φυσικά, δε θα επιχειρήσουμε να γράψουμε την ιστορία αυτής της προσφυγιάς. Αυτή είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της σύγχρονης ιστορίας του τόπου μας και αναμφίβολα χρήζει ιδιαίτερης έρευνας και μελέτης. Απλά, θα περιοριστούμε να παρουσιάσουμε την πρώτη εικόνα γύρω από το θέμα, βασισμένοι στα επίσημα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει το ΚΚΕ αμέσως μετά τον Εμφύλιο.
Meros89_Photo2_small.jpg
Πηγή μας για την άντλησή τους είναι η εισήγηση που έκανε ο Β. Μπαρτζιώτας στην 3η Συνδιάσκεψη του Κόμματος (10 - 14/10/1950. Βλέπε: "III Συνδιάσκεψη του ΚΚΕ, εισηγήσεις, λόγοι, αποφάσεις - Μόνο για εσωκομματική χρήση - Εισήγηση Β. Μπαρτζιώτα: Η κατάσταση και τα προβλήματα των πολιτικών προσφύγων στις Λαϊκές Δημοκρατίες", σελ. 263 - 311). Φυσικά, δεν πρόκειται για στοιχεία που δίνουν την πλήρη, τελική και ολοκληρωμένη εικόνα της πολιτικής προσφυγιάς. Πρόκειται για στοιχεία που βρίσκονταν σε εξέλιξη αφού τροποποιούνταν καθημερινά. Εντούτοις είναι στοιχεία αξιοποιήσιμα γιατί φανερώνουν και το μέγεθος της πολιτικής προσφυγιάς και την κατάσταση που συνάντησαν οι αγωνιστές και οι αγωνίστριες στις χώρες υποδοχής τους. Τα στοιχεία αυτά καταγράφουν την εικόνα που υπήρχε στο διάστημα που πραγματοποιήθηκε η 3η Συνδιάσκεψη του ΚΚΕ. Αναφέρονται στους πολιτικούς πρόσφυγες, που βρίσκονταν σε όλες τις Λαϊκές Δημοκρατίες και την ΕΣΣΔ, πλην της Γιουγκοσλαβίας, που προφανώς η καταγραφή δεν ήταν δυνατή λόγω μη ύπαρξης σχέσεων μεταξύ των δύο κομμάτων και της αδυναμίας του ΚΚΕ να έχει σαφή, δική του, εμπεριστατωμένη γνώση και γνώμη. Επίσης, δεν υπάρχουν στοιχεία για την Αλβανία γιατί εκεί δεν έμειναν πολιτικοί πρόσφυγες και παιδιά, ώστε να μη δοθεί το πρόσχημα στην ελληνική αντίδραση και τους Αμερικανούς για επιθετικές ενέργειες εναντίον της.
 
Χώρες υποδοχής - οργανώσεις προσφύγων
Meros89_Photo3_small.jpg
Τους πολιτικούς πρόσφυγες και τα παιδιά υποδέχτηκαν οι εξής χώρες: ΕΣΣΔ, Ρουμανία, Τσεχοσλοβακία, Πολωνία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Γερμανία (η μετέπειτα ΓΛΔ). Για την καλύτερη τακτοποίηση των προσφύγων και οργάνωση της ζωής τους το ΚΚΕ δημιούργησε την Κεντρική Επιτροπή Προσφύγων Ελλάδας (ΚΕΠΕ). Δίπλα στην ΚΕΠΕ - και στα πλαίσιά της - δημιουργήθηκε η Επιτροπή Βοήθειας Παιδιών (ΕΒΟΠ). Και οι δύο οργανώσεις, εκτός των κεντρικών τους οργάνων, είχαν παραρτήματα σε όλες τις χώρες που βρίσκονταν πρόσφυγες και παιδιά. Παράλληλα, βεβαίως, λειτουργούσαν και οι οργανώσεις που υπήρχαν στα χρόνια του Εμφυλίου, το ΚΚΕ, η ΕΠΟΝ, το ΝΟΦ, η ΠΔΕΓ κλπ.).
Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι πολιτικοί πρόσφυγες ήταν η επαγγελματική τους απασχόληση, ούτως ώστε να μπορέσουν να ζήσουν και να δημιουργήσουν στους νέους τόπους που βρέθηκαν. Μέχρι όμως να γίνει αυτό, οι κυβερνήσεις των Λαϊκών Δημοκρατιών και της ΕΣΣΔ εξασφάλισαν στους πρόσφυγες τους βασικούς όρους ζωής (τροφή, ένδυση, στέγη). Η σοβιετική κυβέρνηση, με δύο αποφάσεις που έφεραν την υπογραφή του Στάλιν, καθόρισε ότι οι πολιτικοί πρόσφυγες στο έδαφός της θα έτρωγαν για έξι μήνες εντελώς δωρεάν και για τους άλλους 6, μέχρι το τέλος του 1950, θα πλήρωναν το 50% της τροφής τους, παρόλο που σ' αυτό το δεύτερο εξάμηνο το 97% των εκεί προσφύγων είχε ήδη επαγγελματικά αποκατασταθεί. Στην ίδια περίπου κατεύθυνση κινήθηκαν και οι κυβερνήσεις των άλλων Λαϊκών Δημοκρατιών, που με αποφάσεις τους εξασφάλισαν τη δωρεάν διατροφή όλων των προσφύγων για τους πρώτους μήνες εγκατάστασής τους και κατόπιν το μέτρο παρέμεινε εν ισχύι για όσους δεν είχαν επαγγελματικά αποκατασταθεί. Ακόμη, οι κυβερνήσεις της ΕΣΣΔ και των Λαϊκών Δημοκρατιών φρόντισαν για την εκπαίδευση και επαγγελματική ειδίκευση των προσφύγων. Κι αυτό ήταν άκρως απαραίτητο, αφού η πλειοψηφία των μαχητών του ΔΣΕ ήταν αγροτόπαιδα, που δεν είχαν ιδέα από εργοστάσια και μηχανές. Αλλά κι αυτοί που άλλοτε είχαν δουλέψει στη βιομηχανία και τη βιοτεχνία, ήταν εντελώς ξεκομμένοι από την παραγωγή λόγω των πολύχρονων αγώνων, των διώξεων, των φυλακίσεων, των εξοριών. Τέλος, μεγάλη βοήθεια δόθηκε για την εξασφάλιση ειδικής ειδίκευσης και απασχόλησης στους μισοανάπηρους, αλλά και για την εξασφάλιση υποφερτής ζωής στους καθολικά ανάπηρους και τους γέρους.
Meros89_Photo4_small.jpg
Οσον αφορά στα παιδιά, οι Λαϊκές Δημοκρατίες και η ΕΣΣΔ, σε συνεργασία με τις οργανώσεις των προσφύγων και το ΚΚΕ, έλαβαν ειδική μέριμνα για την υγιεινή διαβίωσή τους, την εξασφάλιση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τροφής, διαμονής, ένδυσης αλλά και μόρφωσης. Οπως προαναφέραμε, για τη βοήθεια στα παιδιά είχε δημιουργηθεί ειδική οργάνωση, η ΕΒΟΠ, με επικεφαλής τον καθηγητή Π. Κόκκαλη, την συγγραφέα Ελλη Αλεξίου, τους δασκάλους παιδαγωγούς όπως ο Α. Δούπης, ο Θ. Μητσόπουλος κ.ά.
Ας δούμε όμως συνολικά τα στοιχεία για τους πολιτικούς πρόσφυγες και τα παιδιά, όπως παρουσιάστηκαν στην III Συνδιάσκεψη του ΚΚΕ, από τους παρακάτω πίνακες που κατατέθηκαν εκεί. Οι μικρές αποκλίσεις των αριθμών από πίνακα σε πίνακα δεν αλλάζουν τη γενική εικόνα. Υποθέτουμε ότι μπορεί να οφείλονται είτε σε ατελή καταγραφή των στοιχείων, είτε στο γεγονός ότι μάλλον η συλλογή των στοιχείων - που περιλαμβάνονται σε κάθε πίνακα - έγινε σε διαφορετικούς χρόνους κι από διαφορετικά όργανα, οπότε λόγω της ρευστότητας της κατάστασης η τροποποίησή τους, συν τω χρόνω, ήταν φυσιολογική, είτε σε λάθη κατά την καταγραφή, που πέρασαν στο εισηγητικό κείμενο του Β. Μπαρτζιώτα προς τη Συνδιάσκεψη χωρίς να προσεχτούν και να διορθωθούν. Από μέρους μας παραθέτοντας τους πίνακες των στοιχείων που ο Β. Μπαρτζιώτας κατέθεσε στην 3η Συνδιάσκεψη του ΚΚΕ, θα σημειώνουμε και τις αποκλίσεις που παρουσιάζουν μεταξύ τους για διευκόλυνση του αναγνώστη.
Πρώτη Σημείωση "Ρ":
Οπως αναφέρεται στην εισήγηση του Β. Μπαρτζιώτα στην 3η Συνδιάσκεψη, κατά το διάστημα των εργασιών της, τα στοιχεία για την Πολωνία είχαν αλλάξει, αφού πολιτικοί πρόσφυγες που είχαν απογραφεί στους μη επαγγελματικά αποκαταστημένους, είχαν πιάσει δουλιά.
Meros89_Photo5_small.jpg
Δεύτερη Σημείωση "Ρ":
Αν προσθέσει κανείς τον αριθμό των επαγγελματικά αποκαταστημένων και αυτών που δεν είχαν ακόμη βρει δουλιά (ικανοί - μισοϊκανοί) βγαίνει ένα άθροισμα 36.160 προσφύγων. Ο Πίνακας II, όμως, αν προστεθεί ο αριθμός των γυναικών και των ανδρών πολιτικών προσφύγων, δίνει σύνολο 37.984. Δηλαδή ανάμεσα στους πίνακες II και ΙΙΙ - IV υπάρχει μια διαφορά 1.824 προσφύγων που δεν καταγράφονται στους πίνακες III και IV. Πιθανόν επρόκειτο για γέροντες και ανάπηρους, εντελώς ανίκανους για εργασία.
Σημείωση "Ρ":
Ο συνολικός αριθμός προσφύγων που παρουσιάζεται εδώ (άνδρες - γυναίκες - παιδιά), αν προσθέσει κανείς τα νούμερα, είναι 55.513. Υπάρχει δηλαδή μια απόκλιση, σε σχέση με το συνολικό αριθμό που δίνει ο Πίνακας I. Συγκεκριμένα, δεν καταγράφονται - ίσως για κάποιον από τους λόγους που προαναφέραμε - 368 πρόσφυγες.


Η φωτογραφία είναι από το αρχείο του "Ρ"

Η τύχη των παιδιών του Εμφυλίου 88

Η τύχη των παιδιών του Εμφυλίου


Meros88_Photo1_small.jpg
Τα παιδιά που στάλθηκαν και έζησαν στις Λαϊκές Δημοκρατίες έμειναν πραγματικοί Ελληνες. Στα σχολεία που πήγαιναν διδάχθηκαν την ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία, την ελληνική γεωγραφία, την ελληνική λογοτεχνία, για να μην ξεχνούν από πού κατάγονται και ποιος είναι ο τόπος τους. Τους δόθηκε η δυνατότητα να λάβουν ανώτατη μόρφωση και τεχνική επαγγελματική ειδίκευση και δεν είναι λίγα απ' αυτά που διέπρεψαν.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που ακολουθούν: Μέχρι το 1974, απ' αυτά τα παιδιά 1.000 ήταν διπλωματούχοι Πολυτεχνείου όλων των ειδικοτήτων. Επίσης, χημικοί 300, γεωπόνοι - κτηνίατροι 300, γιατροί - φαρμακοποιοί 350, οικονομολόγοι 430, κοινωνικοί επιστήμονες - καθηγητές 450, διπλωματούχοι ινστιτούτων Καλών Τεχνών κλπ. 50. Συνολικά, η κατάσταση στους πολιτικούς πρόσφυγες το 1979 παρουσίαζε την εξής εικόνα: Τα παιδιά που βρίσκονταν στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης και η σπουδάζουσα νεολαία ήταν 17.300. Από τους εργαζόμενους: Οι απόφοιτοι επαγγελματικών σχολών ήταν 14.369. Οι απόφοιτοι λυκείων ή μέσων επαγγελματικών σχολών 8.066, οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης 5.329, χωρίς 1.300, μη εργαζόμενοι 1.800 και συνταξιούχοι 7.200. Απ' αυτά τα στοιχεία, προκύπτει ότι το 51,75% του συνόλου των πολιτικών προσφύγων, το 1979 είχε υψηλή επιστημονική και τεχνική ειδίκευση.
Η τύχη των άλλων παιδιών
Για την τύχη που είχαν τα παιδιά του Εμφυλίου που έμειναν στην Ελλάδα αναφέραμε συνοπτικά ορισμένα πράγματα στην αρχή της ανάλυσης του θέματος. Η εικόνα που παρουσίαζε η Ελλάδα στο τέλος του Εμφυλίου ήταν τραγική. "Το 1/7 του πληθυσμού - έγραφε η εφημερίδα "Ελευθερία" στις 14/9/1949 - αδυνατεί να αγοράσει μισή οκά ψωμί... η δυστυχία έχει ξεπεράσει τα όρια, όχι απλώς του συνήθους, αλλά του κοινωνικώς ανεκτού... επί 7.000.000 κατοίκων 3.000.000 λεία της δυστυχίας". Η κατάσταση των παιδιών ήταν κάτι περισσότερο από απελπιστική. Ο Μόρις Πάιτ, διευθυντής του ιδρύματος για τα υποσιτιζόμενα παιδιά, απεσταλμένος στην Ελλάδα, εκ μέρους του ΟΗΕ, δήλωνε το 1949: "900 χιλιάδες παιδιά έχουν επείγουσαν ανάγκην βοηθείας. Είναι γνωστόν ότι μια πολύ μεγάλη αναλογία των ανεπαρκώς τρεφόμενων παιδιών έχει προσβληθεί από φυματίωσιν". Η εφημερίδα "Ελευθερία" στις 18/10/1949 έδινε τα εξής στοιχεία για την προσβολή των παιδιών από τη φυματίωση: "σε 237.968 μαθητές που υποβλήθηκαν στη δοκιμασία της φυματιοαντιδράσεως τα αποτελέσματα ήταν: από 8 - 11 χρονών 25 - 30% θετική, από 12 - 13 χρονών 40% θετική, από 14 - 18% χρονών 50 - 67% θετική". Αν σ' όλα αυτά προστεθεί και η τραγική εικόνα της ανεπαρκούς νοσοκομειακής περίθαλψης, γίνεται αντιληπτό για ποια κατάσταση μιλάμε όσον αφορά την υγειονομική περίθαλψη των παιδιών, αλλά και των μεγαλύτερων σε ηλικία. Δίπλα σ' αυτή τη δυστυχία, ήταν και η δυστυχία των ορφανών παιδιών. Το Μάρτη του '49 η Τερέζε Μπρος, διευθύντρια του επιστημονικού και εκπαιδευτικού προγράμματος του ΟΗΕ, δήλωνε ότι "στην Ελλάδα εκ του συνολικού αριθμού 2.850.000 παιδικού πληθυσμού τα ορφανά είναι περίπου 380.000. Δεκάδες χιλιάδες γυρίζουν στους δρόμους της Αθήνας και των άλλων μεγαλυτέρων πόλεων. Το "Βήμα" στις 15/1/1949 τόνιζε: "Στην Αθήνα γυρίζουν παιδιά στους δρόμους, αλητεύουν και ζητιανεύουν μέρα και νύχτα και προετοιμάζονται να εξελιχθούν σε εγκληματίες. Κοριτσάκια 10 - 15 χρονών, με το πρόσχημα ότι πουλούν λουλούδια, διαφθείρονται πλανώμενα νυχτερινές ώρες στα διάφορα νυχτερινά κέντρα (καμπαρέ κλπ.)". Και η γαλλική "LE MONDE" στις 13/2/1950 συμπλήρωνε: "Αυτά τα παιδάκια, που δεν ξέρουν τίποτα από τις χαρές της παιδικής ηλικίας, παρουσιάζουν μια από τις πιο θλιβερές εικόνες που μπορεί κανείς να δει. Η εκμετάλλευσή τους από τους ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων και εμπόρους είναι πραγματικό σκάνδαλο. 120.000 ορφανά πλανιούνται σαν στοιχειά μες στις ελληνικές νύχτες".
Η εικόνα ήταν ακόμη πιο ζοφερή απ' ό,τι περιγράφεται στα παραπάνω. Για την ακρίβεια, είναι αδύνατο να περιγραφεί ακόμη κι απ' αυτούς που την έζησαν. Τι έκανε όμως η κυβέρνηση των Αθηνών και οι ξένοι προστάτες της - που ξόδεψαν εκατομμύρια δολάρια για την εξόντωση του ΔΣΕ - για την προστασία αυτών των παιδιών; Στην πραγματικότητα, τίποτα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο γενικός διευθυντής Υγιεινής κ. Τριανταφύλλου και τα οποία δημοσιεύτηκαν στον αθηναϊκό Τύπο στις 8/4/1951, σ' όλη την Ελλάδα υπήρχαν: 10 βρεφοκομεία με 1.217 τρόφιμους, 49 ορφανοτροφεία με 4.500 τρόφιμους, 96 παιδικοί σταθμοί με 4.200 τρόφιμους, 52 αγροτικά νηπιοτροφεία με 3.500 και διάφορα άλλα, τρόπος του λέγειν, ιδρύματα με 2.000 τρόφιμους. Δηλαδή όλο το σύστημα ...πρόνοιας περιέθαλπε 14.200 παιδιά και βρέφη μαζί. Αυτή η κατάσταση είχε, βέβαια, και μιαν άλλη τραγική πλευρά, που έχει ήδη αποκαλυφθεί, το εμπόριο παιδιών.
Meros88_Photo2_small.jpg
Στις σοσιαλιστικές χώρες, δόθηκε στα προσφυγόπουλα η δυνατότητα να λάβουν ανώτατη μόρφωση και τεχνική επαγγελματική ειδίκευση και δεν είναι λίγα αυτά που πραγματικά διέπρεψαν
Επίσης στη Μακρόνησο, στη Βίδο, στη Λέρο, στην Κηφισιά, στο Ιτζεδίν και σε άλλα σημεία της χώρας υπήρχαν στρατόπεδα συγκέντρωσης - φυλακές ανήλικων πολιτικών κρατουμένων. Αυτά τα στρατόπεδα ονομάζονταν από την επίσημη πολιτεία σχολές, παιδουπόλεις, αναμορφωτήρια κ.ο.κ. Τα παιδιά που κρατούνταν εκεί ήταν παιδιά κομμουνιστών ή παιδιά, που - αν το επέτρεπε η ηλικία τους - είχαν στο παρελθόν κάποια δραστηριότητα στα πλαίσια του λαϊκού κινήματος. Στοιχεία ακριβή για τον αριθμό τους δεν υπάρχουν. Υπολογίζεται ότι ήταν πάνω από 15.000. Στόχος της κράτησής τους ήταν η ...εθνικόφρονη αναμόρφωση των συνειδήσεών τους, αλλά και να εμποδιστεί η όποια αριστερή - κομμουνιστική τους δραστηριότητα, συν τω χρόνω, αφού η ντόπια αντίδραση και οι ξένοι υπολόγιζαν ότι το οικογενειακό ή άλλο παρελθόν τους μπορούσε να έχει επίδραση στην κοινωνική τους συμπεριφορά. Πολλά απ' αυτά τα παιδιά έφεραν στις πλάτες τους καταδίκες σε θάνατο. Να τι έγραφε η εφημερίδα "Δημοκρατική" στις 4/1/1952: "Δεκατριών και δεκαπέντε χρονών παιδιά μπήκαν στις φυλακές προ εφτά ετών και σήμερα είναι ώριμοι. Στις φυλακές ανηλίκων Κηφισιάς είναι 98 κορίτσια. Τρεις απ' αυτές, οι Δήμητρα Γκοτζινοπούλου, Τασία Γιαραμανίδου, Κατίνα Καλλάτου, είναι καταδικασμένες σε θάνατο". Τέτοιες μαρτυρίες κι ακόμη πιο φρικιαστικές, για το ξύλο και τα βασανιστήρια των παιδιών στις φυλακές και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης ανηλίκων, δημοσιεύτηκαν αρκετές στον Τύπο της εποχής, ελληνικό και ξένο.
Για να συμπληρώσουμε κάπως την εικόνα, αξίζει να σημειώσουμε ότι κάμποσα παιδιά εκείνης της περιόδου είδαν το φως και έκαναν τα πρώτα τους βήματα, στα κελιά των φυλακών, αφού οι μητέρες τους ήταν κρατούμενες.
Αυτή ήταν - σε συντομία - η μοίρα των παιδιών που έμειναν στην Ελλάδα. Μια μοίρα τραγική, μέσα σ' ένα κοινωνικό σύστημα που δεν είχε περιθώρια ψυχής και ανθρωπισμού, αλλά είχε περίσσευμα θράσους και υποκρισίας, ώστε να ξεσηκώνει τη διεθνή κοινή γνώμη, κατηγορώντας τους αντιπάλους του για "παιδομάζωμα" και "επιχείρηση γενιτσαρισμού".
"Δεν πίστευα σ' αυτά που έβλεπα"
Μια αυθεντική μαρτυρία, για τη τύχη των παιδιών του εμφυλίου, που βρέθηκαν στη φιλόξενη αγκαλιά των λαικών δημοκρατιών δίνει το παρακάτω σημείωμα της Ελλης Ερυθριάδου, την οποία και ευχαριστούμε για τη συμβολή της.
"...Ζούσαμε τότε παράνομα σ' ένα σπίτι προς το Βαρδάρη. Απέναντι από το σπίτι μας, βλέπαμε το εργοστάσιο μακαρονοποιίας ΑΒΕΖ και τα καπνομάγαζα, που μέσα στοιβάζονταν οι συλληφθέντες και γέμιζαν και άδειαζαν αστραπή. Λύση για μας, ήταν μόνο μία. Το βουνό.
Ετσι, βρέθηκα με ένα παιδί στην αγκαλιά και ένα στην κοιλιά στο Δημοκρατικό Στρατό και από κει στη συνέχεια στο Μπούλκες, όπου γέννησα το δεύτερο παιδί μου. Πριν γίνει 40 ημερών, έφυγα για τη Λαϊκή Δημοκρατία της Βουλγαρίας στον Παιδικό Σταθμό Καρλόβου. 689 παιδιά ηλικίας από 6, 7 μέχρι 17 χρονών από το "παιδομάζωμα", τα παιδιά μας ψωριασμένα από τις δυσκολίες που πέρασαν στις ακριτικές περιοχές, ακούρευτα, όπως μου έλεγαν οι συναγωνιστές που βρίσκονταν ήδη εκεί, ντύθηκαν, πλύθηκαν, έγιναν σαν όλα τα παιδιά του κόσμου.
Είχαν εξασφαλιστεί οι δάσκαλοι, το προσωπικό που ανέλαβε τη φροντίδα τους, Ελληνες και Βούλγαροι. Είναι ακόμη δύσκολη η πρώτη περίοδος για τον ίδιο το βουλγάρικο λαό, μα από τα παιδιά δε λείπει τίποτα για τη σωστή διατροφή τους. Για τους ντόπιους, είναι η περίοδος των δελτίων τροφίμων. Οι εργάτες του Καρλόβου, σε συνέλευσή τους, αποφασίζουν να μην πάρουν για κάποιο διάστημα το κασέρι του δελτίου, για να χορηγηθεί στα παιδιά του παιδικού σταθμού.
Στο Σταθμό λειτουργεί το σχολείο από την 1η μέχρι την 6η τάξη με Ελληνες δασκάλους, που, αν θυμάμαι καλά, ξεπερνούν τους 20. Επίσης νοσοκομείο με γιατρό και νοσηλευτικό προσωπικό για τις πρώτες βοήθειες.
Στο Κάρλοβο, με τη βοήθεια της ΕΒΟΠ οργανώνεται τρίμηνη σχολή δασκάλων και διοχετεύονται σε όλες τις Λαϊκές Δημοκρατίες.
Είναι το πρώτο στάδιο των παιδιών του "παιδομαζώματος". Αλήθεια, τι τραγική αντίθεση με τα παιδιά, που έζησαν το πραγματικό παιδομάζωμα της βασίλισσας Φρειδερίκης στη σχολή της Λέρου, όπου τα παιδιά υποχρεώνονταν να πηδούν τους μαντρότοιχους της Σχολής για να καταγγείλουν στον κόσμο τις τραγικές συνθήκες που ζούσαν, με ξυλοδαρμούς, βιασμούς και όλα τα φοβερά εγκλήματα που έγιναν σε βάρος τους..!
Υστερα από μακρόχρονη απουσία μου στις φυλακές Αβέρωφ, στη Γυάρο, στην Αλικαρνασσό, ξαναπήγα στη ΛΔ της Βουλγαρίας, για να δω τα παιδιά μου παλικάρια και την κόρη μου φοιτήτρια.
Οι δυσκολίες που είχαν ξεπεράστηκαν και ο βουλγάρικος λαός έχτιζε σπίτια, σχολειά, πανεπιστήμια, τεχνικές σχολές.
Σε μια συγκέντρωση που οργανώθηκε για να ξανασυναντηθούμε με τα παιδιά αυτά είχα τόσο συγκινηθεί, που δεν πίστευα σ' αυτά που έβλεπα και άκουγα. Ο σταθμός του Καρλόβου είχε 17 επιστήμονες και επιστημόνισσες. Τα άλλα κορίτσια και αγόρια είχαν τελειώσει μέσες σχολές ή τεχνικές, δούλευαν στην παραγωγή, κάνανε οικογένειες.
Αυτό ήταν το "παιδομάζωμα", που μας κατηγορούν ότι κάναμε.
Ελλη ΕΡΥΘΡΙΑΔΟΥ"

Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του "Ρ"

TOP READ