22 Ιουλ 2012

Αρχαίου δράματος σύγχρονες «αναγνώσεις»


Αρχαίου δράματος σύγχρονες «αναγνώσεις»
Σκηνές από την παράσταση
Το Ιδρυμα «Μ. Κακογιάννης», μετά από πρόταση που υπέβαλε και η οποία εγκρίθηκε στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «ATTIKH» (χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2007 - 2013), συνεργαζόμενο με ξένα πανεπιστήμια, θα εγκαινιάσει το φετινό Σεπτέμβρη ένα τριετές πρόγραμμα (διάρκεια μέχρι το 2014), με θέμα: «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ: Επιρροές και σύγχρονες προσεγγίσεις». Το πρόγραμμα αυτό - που αντιστοιχεί στο ενδιαφέρον του δημιουργού του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» για το αρχαίο δράμα - απόδειξη η κινηματογραφική τριλογία του («Ιφιγένεια», «Τρωάδες», «Ηλέκτρα») - αποσκοπεί στην έρευνα και μελέτη του αρχαίου δράματος, σε ανταλλαγές διαφορετικών ερμηνευτικών προσεγγίσεων και πρακτικών και στο να δοθεί η δυνατότητα σε νέους καλλιτέχνες και σπουδαστές να διευρύνουν τις δεξιότητές τους.
Το πρόγραμμα θα περιλάβει διαφορετικές «αναγνώσεις» των πάντα επίκαιρων έργων του αρχαίου δράματος και της κλασικής μας γραμματείας, μέσα από μελέτες, πρακτικές εφαρμογές, παραστάσεις, σεμινάρια και εργαστήρια πανεπιστημίων, όπως του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ (το οποίο ανέλαβε το κόστος της συμμετοχής του στο πρόγραμμα) και τoυ φημισμένoυ θιάσου του προαναφερόμενου πανεπιστημίου «Stanford Summer Theater» (ΗΠΑ), του Πανεπιστημίου του Leeds (Μ. Βρετανία) κ.ά.
Το «Stanford Summer Theater» («SST») ιδρύθηκε το 1997, με στόχο να φέρει σε επαφή το επαγγελματικό θέατρο με την πανεπιστημιακή αλλά και την ευρύτερη κοινότητα του Σαν Φραντσίσκο, μέσω ενός ετήσιου φεστιβάλ. Το «SST», που συνδυάζει το κύρος και την υποδομή ενός σημαντικού πανεπιστημίου του Στάνφορντ με την ερευνητική διάθεση και το ταλέντο των φοιτητών του, θα παρουσιάσει στο θέατρο του Ιδρύματος «Μ. Κακογιάννης» (12-15/9, 9 μ.μ.) την παράσταση «Wanderings of Odysseus»(«Οι περιπλανήσεις του Οδυσσέα»), που βασίζεται στην «Οδύσσεια» του Ομήρου.

Η παράσταση πρωτοπαίχτηκε το 1992 και απέσπασε επαίνους της κριτικής στις ΗΠΑ. Τη μετάφραση του έπους υπογράφει ο Ολιβερ Τάπλιν. Τη διασκευή και σκηνοθεσία ο Rush Rehm. Κοστούμια: Connie Strayer, μουσική: Taylor Brady, χορογραφίες: Katharine Hawthorne, φωτισμοί: Jacob Νeil Boehm. Παίζουν: Courtney Walsh, Jeffrey Bihr, Paul Baird, Peter Ruocco, Angela M. Farr Schiller, Ariel Mazel Gee.
Οι περιπέτειες του Οδυσσέα
«Ο Αριστοτέλης, στην "Ποιητική" του, συνοψίζει την ιστορία της "Οδύσσειας" του Ομήρου, ως εξής: Ενας άντρας λείπει από το σπίτι για πολλά χρόνια, γιατί έχει τον Ποσειδώνα ενάντιά του.
Είναι μόνος. Πίσω στην πατρίδα, στο σπίτι του, μνηστήρες σπαταλούν την περιουσία του και συνωμοτούν εναντίον του γιου του. Αφού "θαλασσοδάρθηκε" επί 10 χρόνια ο Οδυσσέας επιστρέφει, αποκαλύπτεται, επιτίθεται, νικά τους εχθρούς του και σώζεται. Αυτή είναι η ουσία. Τα υπόλοιπα είναι διάφορα επεισόδια.
Ο Αριστοτέλης προσδιορίζει σωστά τα ουσιώδη στοιχεία της ιστορίας: Ενας περιπλανώμενος ήρωας, ο οποίος επιστρέφει για να σώσει την οικογένειά του και να ανακτήσει το σπίτι του. Ωστόσο, οι περιπέτειες, που αναφέρονται συνοπτικά από τον Αριστοτέλη με τη λέξη "θαλασσοδάρθηκε", παίζουν μεγάλο ρόλο στη μεγάλη δημοτικότητα του έπους. Και είναι αυτό το μέρος της ιστορίας - οι θαλασσοδαρμένες περιπλανήσεις του Οδυσσέα, - που επιλέξαμε να παρουσιάσουμε στην παράστασή μας.
Διαιρεμένη σε 24 ραψωδίες, η "Οδύσσεια" ξεκινάει με την επίκληση του ποιητή προς τη Μούσα, "την κόρη της μνήμης" και πηγή της ποιητικής έμπνευσης. Στις Ραψωδίες 1 - 4 αποκαλύπτονται τα σχέδια των θεών για τον Οδυσσέα και περιγράφεται η κατάσταση στο σπίτι του στην Ιθάκη. Η πιστή σύζυγός του, Πηνελόπη, αντιμετωπίζει τους όλο και πιο βίαιους μνηστήρες, ενώ ο Τηλέμαχος, ο γιος τους, αφήνει το νησί για να ψάξει για τον πατέρα του», αναφέρει ο σκηνοθέτης.
Η παράσταση ξεκινά με τους πρώτους στίχους της «Οδύσσειας» και συνεχίζει με την 5η Ραψωδία, στο σημείο ακριβώς όπου ο Οδυσσέας μετά από μακρά παραμονή στη νησί της Καλυψούς, ξανά με «παρέμβαση» των θεών... ξεκινά το ταξίδι της επιστροφής. Παρακολουθούμε τις περιπέτειές του μέχρις ότου μία ακόμη καταιγίδα να τον ξεβράσει στο νησί των Φαιάκων, όπου η Ναυσικά τον καλεί στο παλάτι του πατέρα της. Εκεί ο Οδυσσέας αποκαλύπτει ποιος είναι και τις περιπέτειές του. Με τους Λωτοφάγους, για τον Κύκλωπα Πολύφημο, τη μάγισσα Κίρκη, την επίσκεψή του στον Κάτω Κόσμο, όπου συνάντησε τον μάντη Τειρεσία. Μιλά για τη μητέρα του, τους νεκρούς συμπολεμιστές του, τις Σειρήνες, τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, την καταστροφική παραμονή του στο νησί του Ηλιου και στο νησί της Καλυψούς. «Οταν οι Φαίακες τον γεμίζουν δώρα και εκείνος ξεκινά πάλι για την Ιθάκη, τότε ακριβώς τελειώνει και το δικό μας έργο "Οι περιπλανήσεις του Οδυσσέα", εκεί στην 14η Ραψωδία», λέει ο σκηνοθέτης.
Σεμινάριο και εργαστήρια
Η παράσταση πλαισιώνεται με σεμινάριο και εργαστήρια (1-15/9), με γενικό θέμα «Δραματουργική προσέγγιση και επεξεργασία του αρχαίου έπους», με διακεκριμένους εισηγητές του «SST». Στο σεμινάριο και τα εργαστήρια (στα αγγλικά), μετά από αίτηση και με ελεύθερη συμμετοχή κατόπιν θεματικής επιλογήςμπορούν να πάρουν μέρος, δωρεάν, απόφοιτοι και σπουδαστές δραματικών σχολών, απόφοιτοι και φοιτητές πανεπιστημιακών Τμημάτων Θεατρικών Σπουδών και πανεπιστημιακών Σχολών Κλασικής Φιλολογίας και Παιδαγωγικής κατεύθυνσης. Το σεμινάριο (συνολικής διάρκειας 8 ωρών), με δύο ενότητες και κύριους εισηγητές τον Rush Rehm και την δρ. Κατερίνα Ζαχαρία (καθηγήτρια στο Loyola Marymount University, συντονίστρια του προγράμματος «Αρχαίο Δράμα: Σύγχρονες προσεγγίσεις για τις ΗΠΑ για το 2012 και επεξεργασία του αρχαίου έπους»), Connie Strayer (ενδυματολόγος), Jacob Boehme (σχεδιαστής φωτισμών), Taylor Brady (μουσικός), κ.ά.
Θα πραγματοποιηθούν 4 εργαστήρια, συνολικής διάρκειας 10 ωρών με τις παρακάτω θεματικές: «Physical approaches to textual work» (από τον ηθοποιό Paul Baird), «Suzuki workshop» (από τον ηθοποιό, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ Jeffrey Bihr), «Διερεύνηση της ψυχολογίας και των κινήτρων των χαρακτήρων» (από τον ηθοποιό, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Peter Ruocco), «Ανάπτυξη δραματικού χαρακτήρα» (από την ηθοποιό Courtney Walsh). Μετά την ολοκλήρωση των εργαστηρίων και δύο πρόβες, οι συμμετέχοντες θα κάνουν μια παρουσίαση (13/9, 3μ.μ.).
Οι ενδιαφερόμενοι για το σεμινάριο και τα εργαστήρια πρέπει να υποβάλουν τα παρακάτω δικαιολογητικά: Βιογραφικό σημείωμα, βεβαίωση Σπουδών ή Πτυχίο, πτυχίο αγγλικής γλώσσας (προαιρετικά, συστατικές επιστολές (προαιρετικά): είτε ηλεκτρονικά στη διεύθυνση adrama@mcf.gr, είτε ιδιοχείρως στο ΙΜΚ (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευτέρα έως Παρασκευή, 10 π.μ. - 3 μ.μ. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για τις σχολές / πανεπιστήμια που είναι αναγνωρισμένα από το κράτος.
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής για το σεμινάριο και τα εργαστήρια: Τρίτη, 31 Ιουλίου 2012. Πληροφορίες: www.mcf.gr, 210 3418579 καθημερινά 10.00 με 14.00.
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων στα σεμινάρια: 80 άτομα (στον αριθμό αυτό περιλαμβάνονται και όσοι επιλεγούν να συμμετάσχουν στα εργαστήρια). Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων στα εργαστήρια 32 άτομα. Οσοι επιλεγούν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο και τα εργαστήρια θα ενημερωθούν με e-mail, ή τηλεφωνικά, για το πώς θα παραλάβουν το φάκελο με τον κανονισμό συμμετοχής, το υλικό προετοιμασίας και το τελικό αναλυτικό χρονοδιάγραμμα, ενώ ο σχετικός πίνακας θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΙΜΚ www.mcf.gr στις 3 Αυγούστου. Οσοι επιλεγούν να παρακολουθήσουν τα εργαστήρια, αυτομάτως θα συμμετάσχουν και στο σεμινάριο και θα μπορούν να παρακολουθούν τις πρόβες του θιάσου.
Εισιτήρια προπωλούνται: Στα ταμεία του ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευτ. - Παρ. 11.00 - 14.00 και τα απογεύματα, μία ώρα πριν την παράσταση. Με πιστωτική κάρτα: 210 3418.579, Δευτ. - Παρ. 11.00 - 14.00 και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr. Σε όλα τα καταστήματα PUBLIC.
Σημειώνουμε ότι το συνολικό πρόγραμμα αποτελείται από τρία διαφορετικά προγράμματα και συνεργασίες. Το κάθε επιμέρους πρόγραμμα έχει διάρκεια ενός μηνός - κάθε Σεπτέμβρη. Τα επόμενα προγράμματα θα γίνουν το Σεπτέμβρη του 2013 και το Σεπτέμβρη του 2014, επίσης σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ