10 Μαρ 2013

Καταγγέλλουν πλήθος κρουσμάτων νοθείας και αλλοίωσης των πραγματικών συσχετισμών


ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΓΣΕΕ
Καταγγέλλουν πλήθος κρουσμάτων νοθείας και αλλοίωσης των πραγματικών συσχετισμών
Ανοιχτή επιστολή της ΔΑΣ προς στην εργατική τάξη και σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας μας ενόψει του 35ου συνεδρίου της ΓΣΕΕ
Τα κρούσματα νοθείας και αλλοίωσης των συσχετισμών και στο 35ο συνέδριο της ΓΣΕΕ, καταγγέλλουν οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ και με συγκεκριμένα στοιχεία αποδεικνύουν τον τρόπο που ο εργοδοτικός και κυβερνητικός συνδικαλισμός επιχειρεί να διατηρήσει τις δυνάμεις του και να συνεχίσει την ίδια πολιτική, ως κοινωνικός εταίρος στο πλευρό του ΣΕΒ και της εκάστοτε κυβέρνησης.
Με ανοιχτή της επιστολή προς την Εργατική Τάξη και σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας μας, ενόψει του συνεδρίου η παράταξη της ΔΑΣ σημειώνει:
«
Στις 21 - 24 του Μάρτη στην Αλεξανδρούπολη πραγματοποιείται το 35ο Συνέδριο της ΓΣΕΕ, μέσα σε συνθήκες βαθέματος της καπιταλιστικής κρίσης, που συνοδεύεται με παρατεταμένη και άγρια αντεργατική επίθεση στο σύνολο των κατακτήσεων και δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Ολο αυτό το διάστημα η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ, ο εργοδοτικός και κυβερνητικός συνδικαλισμός στο σύνολό του, σαν "καλός" κοινωνικός εταίρος της κυβέρνησης και του ΣΕΒ με τη στάση του και προπαντός με τη δράση του, έβαλε πλάτη να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί των κυβερνήσεων του κεφαλαίου, της ΕΕ και του ΔΝΤ.
Σήμερα, μπροστά στην ανάγκη να παραμείνει ισχυρός, να συνεχίζει να παίζει ρόλο στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται, προσπαθεί με όλα τα μέσα να διατηρήσει τις δυνάμεις του.
Στο 35ο Συνέδριο της ΓΣΕΕ τα κρούσματα νοθείας και αλλοίωσης των πραγματικών συσχετισμών δε θα λείπουν, με ευθύνη των παρατάξεων του κυβερνητικού και εργοδοτικού συνδικαλισμού, παρ' όλες τις προσπάθειες που η ΔΑΣ έκανε, να περιορίσει όσο ήταν δυνατόν αυτή τη γάγγραινα του Συνδικαλιστικού Κινήματος.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες περιπτώσεις:
Στην ΠΝΟ ζει και βασιλεύει ο 330, το αντεργατικό τερατούργημα του 1976 και όχι ο νόμος 1264 όπως στις υπόλοιπες οργανώσεις για ένα ακόμα συνέδριο. Νόμος όπου η πλειοψηφία αποκλείει τις υπόλοιπες δυνάμεις και εκλέγει όλους τους αντιπροσώπους. Οι εφοπλιστές καταφέρνουν 37 χρόνια τώρα να διατηρούν για τους εργάτες της θάλασσας δικούς τους νόμους.
Παρόμοια η κατάσταση και με τα εκφορτωτικά σωματεία που στέλνουν αντιπροσώπους στη δευτεροβάθμια με ψηφίσαντα μέλη ακόμα και με μονοψήφιο αριθμό.
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Προσωπικού Ασφαλείας Ελλάδος (ΟΜΥΠΑΕ) συνεχίζει να προκαλεί. Οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει σε προηγούμενο συνέδριο για "καθαρές εκλογές" τις έγραψε στα παλιά της τα παπούτσια. Στο 35ο Συνέδριο φέρνει 10 αντιπροσώπους. Σε ελάχιστο χρόνο - 2 ημέρες - στο Αγωνιζόμενο Κλαδικό Σωματείο Προσωπικού Ιδιωτικής Ασφάλειας !! (ΑΚΣΠΙΑ) ψήφισαν 2.979 μέλη !!!
Επίσης, στο Συνδικάτο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Προσωπικού Ασφαλείας (ΣΙΔΥΠΑ) από τις 8 το πρωί μέχρι τις 5 το απόγευμα, σε τρεις μέρες, ψήφισαν σε 2 κάλπες για ΔΣ - Εξελεγκτική Επιτροπή και Αντιπροσώπων στην Ομοσπονδία 3.393 λένε μέλη !!! Σε έναν χώρο όπου οι εργαζόμενοι των 400 ευρώ δουλεύουν 11 και 12 ώρες χωρίς ανάσα, έσπασαν όλα τα ρεκόρ σε ταχύτητα και σε λίγα δευτερόλεπτα ψήφιζαν!!!! Στην οργάνωση αυτή για το μοίρασμα των κουκιών γίνεται μάχη ανάμεσα σε ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ και τελευταία την ΑΠ.
Πάρτι νοθείας επίσης στα παραρτήματα των εργαζομένων της ΔΕΗ στο ΕΚ Κοζάνης από την ΠΑΣΚΕ κύρια και την ΔΑΚΕ όπου ψηφίζουν στη ΓΕΝΟΠ και στην ΟΜΕ και στο Εργατικό Κέντρο, ο Σύλλογος Πτυχιούχων Μηχανικών ΔΕΗ, 2 Σωματεία της ΕΤΕ-ΔΕΗ, 2 Σωματεία της ΠΕΠ-ΔΕΗ , η Ενωση Διοικητικού και Οικονομικού Προσωπικού ΔΕΗ, οι Ιατρικοί Επισκέπτες Δ. Μακεδονίας.
Στο ΕΚ Ηρακλείου, σωματεία επιρροής της ΠΑΣΚΕ όπως το Σωματείο Οδηγών Ταξί Ν. Ηρακλείου, το Συνδικάτο Αστικών και Υπεραστικών ΚΤΕΛ Αν. Κρήτης, η Ενωση Τεχνικών Ιδιωτικής Τηλεόρασης Κρήτης, ο Σύλλογος ΕΛΤΑ Ν. Ηρακλείου ψήφισαν και στις Ομοσπονδίες τους.
Στην Καλαμπάκα, τα σωματεία - φαντάσματα, Πανθεσσαλικό που στην Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων δεν τόλμησαν να το εμφανίσουν, και το Συνδικάτο Μετάλλου που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική έρευνα, μέσω του Εργατικού Κέντρου φέρνουν αντιπρόσωπο στο συνέδριο της ΓΣΕΕ!! Και η ΠΑΣΚΕ βρίσκεται και εδώ ξανά εκτεθειμένη και μάλιστα ανεπανόρθωτα.
Στο Νομό Πέλλας, τα τρία Εργατικά Κέντρα φέρνουν 8 αντιπροσώπους !!! Στην Εδεσσα τα 2 ΕΚ, ένα ΠΑΣΚΕ και ένα ΔΑΚΕ από τρεις αντιπροσώπους έκαστος, έχουν συνολικά περίπου 23 ίδια σχεδόν σωματεία. π.χ. Επεξεργασίας Αγροτικών Προϊόντων Φρούτων Λαχανικών. Στα Γιαννιτσά το Σωματείο Φορτοεκφορτωτών έκανε αρχαιρεσίες χωρίς δικαστικό αντιπρόσωπο και οι 37 ψηφίσαντες δίνουν άλλον έναν αντιπρόσωπο στην ΠΑΣΚΕ.
Εκεί όμως που η νοθεία "βγάζει μάτια" είναι στην Αργολίδα, όπου τα ΕΚ Αργους και Ναυπλίου κάνουν θραύση, η ΔΑΚΕ σ' αυτά τα εργατικά κέντρα έδωσε τα ρέστα της. Αφού στέλνουν 7 αντιπροσώπους !!! Στο Αργος 802 ψήφισαν στην επεξεργασία αγροτικών προϊόντων, άλλοι 898 ψήφισαν στα συσκευαστήρια, 410 στα καταστήματα τροφίμων, 247 ψήφισαν από τους φούρνους! 249 από τον Τύπο και Χαρτί, 268 στις τουριστικές επιχειρήσεις, 334 χειριστές μηχανοδηγοί, 210 μηχανοτεχνίτες, 190 ηλεκτροτεχνίτες, 280 ιδιωτικοί υπάλληλοι, 170 κλωστοϋφαντουργοί, 110 στις ανασκαφές, 110 επίσης πλινθοποιοί - κεραμοποιοί.
Στο Ναύπλιο 304 στην κονσερβοποιία, 413 στο καφεζ/ριων και ξεν/χειων ύπνου & μπαρ, 216 σε άλλα ξενοδοχεία και επισιτιστικά καταστήματα στην Ερμιονίδα κλπ. Στο Ναύπλιο από τα 9 Σωματεία, τα 5 έκαναν εκλογές χωρίς δικαστικό αντιπρόσωπο!! Στο Αργος οι καταστάσεις ψηφισάντων και τα μητρώα μελών σε αρκετά σωματεία δεν έχουν παρά ένα όνομα, στο Σωματείο Τροφίμων π.χ. πέρα από τις άλλες παρατυπίες, μέλος του ΔΣ του Σωματείου δεν υπάρχει ούτε στο μητρώο μελών, ούτε στην κατάσταση ψηφισάντων!!
Στην Ευρυτανία το ΕΚ επιρροής της ΠΑΣΚΕ σε 4 Σωματεία έκαναν εκλογές ανά 2, την ίδια μέρα με τον ίδιο δικαστικό αντιπρόσωπο!!! Ο δικαστικός έδωσε βεβαίωση, ότι από τις 10 το πρωί μέχρι τις 12, στις 8 Απρίλη του 2012 ψήφισαν 160 οικοδόμοι και από τις 12:05 μέχρι τις 2 την ίδια μέρα, ψήφισαν άλλοι 161 εργαζόμενοι στο Σωματείο Τεχνικών Εργων και Συναφών !!! Ο ίδιος δικαστικός στις 17 Οκτώβρη του 2012 παρέστη στις εκλογές του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων, όπου από τις 5 το απόγευμα μέχρι τις 7 της ίδιας μέρας ψήφισαν 144 εργαζόμενοι και από τις 7:05 μέχρι τις 8μ.μ. της ίδιας μέρας στο Σωματείο Δασεργατών και Συναφών Επαγγελμάτων ψήφισαν 36 εργαζόμενοι.
Μεγάλη μάχη για τον έλεγχο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων στο εμπόριο, μέσα από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων, δίνουν οι μεγάλοι επιχειρηματίες των πολυκαταστημάτων Σούπερ Μάρκετ κλπ. Σε αυτούς τους χώρους χέρι-χέρι με την εργοδοσία συνδικαλιστές της ΑΠ του ΣΥΡΙΖΑ κάνουν θραύση. Σωματεία που εμφανίζονται σε κάθε Συνέδριο της Ομοσπονδίας ή των ΕΚ με δεκάδες αντιπροσώπους που εκλέγονται σε συνεργασία με τη μεγαλοεργοδοσία, προσβάλλουν με βάναυσο και προκλητικό τρόπο τη νοημοσύνη όλων των εργαζομένων. Τα παραδείγματα με το Κλαδικό Σωματείο Τροφίμων και Εμπορίου με 4.600 ψηφίσαντα μέλη περίπου και του Σωματείου των Εργαζομένων στο Σκλαβενίτη με 2.208 είναι χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Σωματεία όπου τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων είναι διευθυντικά στελέχη των επιχειρήσεων.
Οι Συνδικαλιστικές Οργανώσεις της Εργατικής Τάξης, όλο το Συνδικαλιστικό Κίνημα, ανεξάρτητα αν συμφωνεί σε όλα με τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, έχουν πολύ δρόμο ακόμα μπροστά τους μέχρι να καταφέρουν να περιορίσουν αυτά τα εκφυλιστικά φαινόμενα που έχουν στοιχίσει ανεπανόρθωτα στους εργαζόμενους.
Ο δρόμος για Συνδικάτα αγωνιστικά, ταξικά προσανατολισμένα, όργανα πάλης στα χέρια των εργαζομένων είναι ακόμα μακρύς και δύσκολος. Το ΠΑΜΕ και οι δυνάμεις του αυτόν το δρόμο θα συνεχίσουν να τον διαβαίνουν, όσο σκληροτράχαλος και αν είναι, οι εργαζόμενοι αυτόν το δρόμο πρέπει να διαλέξουν για να ελπίζουν σε ένα καλύτερο αύριο για το Συνδικαλιστικό Κίνημα της χώρας μας».

Για την υπόθεση με το αλογίσιο κρέας


Για την υπόθεση με το αλογίσιο κρέας
«Το σκάνδαλο με το κρέας αλόγου είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου και πολλά άλλα είδη απάτης τροφίμων συμβαίνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα»1
Chris Elliott,
Διευθυντής του Ινστιτούτου
για την Παγκόσμια Ασφάλεια Τροφίμων
Πανεπιστήμιο Queen του Μπέλφαστ
Στη Μεγάλη Βρετανία, με αφορμή το νέο διατροφικό σκάνδαλο με ανίχνευση αλογίσιου κρέατος σε μπιφτέκια που είχανε αναγραφή «βοδινό», άνοιξε μια συζήτηση κυρίως για την απάτη με βάση τη νομοθεσία, από τη μη αναγραφή όλων των συστατικών του προϊόντος. Στην όλη συζήτηση υποτιμιέται το αν η παρουσία του κτηνιατρικού αντιφλεγμονώδους phenylbutazone στην ανθρώπινη διατροφή είναι επικίνδυνη ή όχι. Στην υποτίμηση συμβάλλουν και οι ειδικοί που μιλάνε για απειροελάχιστη έκθεση στη συγκεκριμένη ουσία. Το κτηνιατρικό αντιφλεγμονώδες (phenylbutazone) όμως απαγορεύεται ρητά να περνά στη διατροφική αλυσίδα του ανθρώπου, διότι είναι υπεύθυνο για διαταραχές του αίματος και απλαστική αναιμία. Η συγκεκριμένη ουσία χορηγείται στα άλογα δρομείς ως θεραπεία για τον πόνο μετά από τραυματισμούς. Ερευνες έχουν δείξει ότι ο μισός πληθυσμός των αλόγων - δρομέων σφάζεται και παράνομα περνάει στην κατανάλωση όταν πια δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στους αγώνες2.

Η ΕΕ στα πλαίσια των αρχών του Μάαστριχτ περί ελεύθερης διακίνησης εμπορευμάτων3 δεν επιβάλλει ελέγχους όταν ένα προϊόν αλλάζει χώρα. Ετσι, ένα προϊόν μπορεί να ταξιδέψει από ένα κράτος - μέλος της ΕΕ σε άλλο χωρίς έλεγχο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι τον τελευταίο χρόνο στη Μεγάλη Βρετανία ο αριθμός των επιθεωρητών σφαγείων έχει μειωθεί από τους 1.700 στους 800 καθώς επίσης και το ότι η εταιρεία που της έχει ανατεθεί η ευθύνη για τον έλεγχο από το κράτος είναι ιδιωτική. Αντίστοιχα, στην Ελλάδα, ο ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων) διαθέτει 200 άτομα Πανελλαδικά και οι Διοικητικές Περιφέρειες διαθέτουν 500 άτομα για να ελέγξουν χιλιάδες επιχειρήσεις. Οι έλεγχοι μεταξύ των κρατών - μελών έχουν περιοριστεί, γιατί κάθε ώρα που μένει ένα προϊόν στις αποθήκες μειώνεται η διάρκεια ζωής του άρα και η εμπορική του αξία. Αυτό σημαίνει ότι αν γίνονταν συστηματικά έλεγχοι σε όλα τα εισαγόμενα προϊόντα από τα κράτη - μέλη θα έπεφτε η κερδοφορία των εταιρειών. Απόδειξη ότι η υγεία, ακόμα και η ζωή των ανθρώπων θυσιάζονται στο βωμό του κέρδους στον καπιταλισμό.
Η απουσία ελέγχων καλύπτεται νομικά από την ΕΕ και για εισαγωγές από «τρίτες χώρες». Υπάρχει η λεγόμενη Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου (1947), η GATT, όπου το 1994 μετεξελίχθηκε στο σημερινό Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (WTO). Μέσω αυτής της συμφωνίας, η ΕΕ επιτρέπεται να εισάγει προϊόντα από συγκεκριμένες χώρες εκτός ΕΕ χωρίς έλεγχο στα τελωνεία, με το επιχείρημα ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα ελέγχθηκαν στη χώρα παραγωγής άρα είναι περιττό να ελέγχονται και στη χώρα εισαγωγής4.
Στην περίπτωση του τελευταίου διατροφικού σκανδάλου, τα άλογα από τη Ρουμανία μεταφέρθηκαν στη Βόρεια Ιρλανδία, «βαφτίστηκαν» άλογα εκτροφής, σφάχτηκαν, τυποποιήθηκαν ανακατεμένα με βοδινό κρέας και φτάσανε στο ράφι μέχρι και γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Μεγάλης Βρετανίας (TESCO)5. Μέχρι να γίνει ο έλεγχος στο σούπερ μάρκετ, τα προϊόντα είχαν ήδη διανεμηθεί, όχι μόνο στη Μεγάλη Βρετανία, αλλά και σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Το ίδιο το υπουργείο Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων της Μεγάλης Βρετανίας είχε εκφράσει απ' τον Ιούλη του 2012 την ανησυχία του για κατάλοιπα του αντιφλεγμονώδους στα άλογα6. Παρ' όλα αυτά, ο έλεγχος από την ιρλανδική αρχή για την ασφάλεια τροφίμων έγινε το Νοέμβρη του 2012. Η διακίνηση του αλογίσιου κρέατος στις ευρωπαϊκές χώρες συνεχίστηκε, φτάνοντας συνολικά το 2012 πάνω από 60.000 τόνους, με την Ελλάδα να εισάγει συνολικά 74,3 τόνους (24 τόνους από την Ισπανία, 100 κιλά απ' την Ιταλία, 15,9 τόνους απ' τη Ρουμανία και 34,3 τόνους απ' την Βουλγαρία)7.
Δεν είναι, βέβαια, η πρώτη φορά που άλλο είδος κρέατος αναγράφεται και άλλο είδος έχει το προϊόν που μπαίνει στην κατανάλωση. Για παράδειγμα, το 1981 από έλεγχο των αρχών των ΗΠΑ σε παρτίδες βοδινού κρέατος σε λιμάνι της Αυστραλίας, οι οποίες προορίζονταν για τις ΗΠΑ, βρέθηκε ότι το βοδινό κρέας είχε αντικατασταθεί με κρέατα από καγκουρό, βούβαλο, γαϊδούρι και άλογο. Φυσικά πέραν της απάτης, κανείς δεν ήξερε από πού προήλθαν αυτά τα ζώα, τι έτρωγαν, πώς θανατώθηκαν κ.λπ.8
Ενταση του μονοπωλιακού ανταγωνισμού
Ομως στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής ακόμα κι αν γινόταν πιο συχνός έλεγχος του δικτύου διακίνησης τροφίμων, πρακτικά θα ήταν αδύνατον να διασφαλιστεί η αποφυγή ενός νέου διατροφικού σκανδάλου. Οι βιομηχανίες τροφίμων και λιανικού εμπορίου έχουν συγκεντροποιηθεί κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Μια χούφτα μονοπωλίων κυριαρχούν στην επεξεργασία του βοείου κρέατος και των σούπερ μάρκετ σε όλη την Ευρώπη. Εχουν αναπτύξει πολύ μεγάλες αλυσίδες εφοδιασμού, ιδιαίτερα στους τομείς οικονομικού ενδιαφέροντος που τους επιτρέπουν να αγοράζουν τα συστατικά για τα μεταποιημένα τρόφιμα από όπου θέλουν. Μάλιστα, η αγορά αυτή γίνεται από συγκεκριμένες περιοχές όταν οι τιμές έχουν πέσει, παίρνοντας υπόψη τις συναλλαγματικές ισοτιμίες και τις τιμές στην παγκόσμια αγορά βασικών εμπορευμάτων. Το δίκτυο αυτό μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα στην προμήθεια των πρώτων υλών ανά πάσα στιγμή, εξασφαλίζοντας άμεση διάθεση σε καταστάσεις απότομης διακύμανσης των τιμών. Υπάρχουν περίπου 450 σημεία, στα οποία η ακεραιότητα της αλυσίδας μπορεί να σπάσει9. Η μείωση του κόστους παραγωγής και διακίνησης είναι ένας αέναος αγώνας των μονοπωλίων στον μεταξύ τους ανταγωνισμό. Η επιδίωξη για συνεχή μείωση του κόστους παραγωγής επιβάλλει την άρση των εμποδίων τόσο στη χρήση φτηνών πρώτων υλών, όσο και στη διακίνηση των εμπορευμάτων.
Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του αλογίσιου κρέατος. Νομικά για να αναγραφεί στη συσκευασία «μπιφτέκι βοδινού κρέατος» χρειάζεται να περιέχει το λιγότερο 80% βοδινό κρέας. Οταν όμως είναι στην κατηγορία «οικονομικό» μπιφτέκι βοδινού κρέατος τότε το ποσοστό βοδινού κρέατος πέφτει μόλις στο 47%. Το υπόλοιπο μπορεί να αποτελείται από συμπυκνώματα πρωτεϊνών, λίπος και νερό. Πολλές φορές όταν σε ένα προϊόν βοδινού κρέατος ανιχνεύεται DNA άλλου ζώου, οι εταιρείες αποφεύγουν τις ποινές, υποστηρίζοντας ότι προέρχεται από επιμόλυνση άλλου προϊόντος που η επεξεργασία του είχε γίνει στην ίδια γραμμή παραγωγής. Παρ' όλα αυτά είναι κοινό μυστικό ότι αποτελεί εσκεμμένη προσθήκη στο τρόφιμο φτηνών πρώτων υλών για να κατεβεί το συνολικό κόστος. Φτηνές πρώτες ύλες για την παραγωγή πρωτεϊνών που χρησιμοποιούνται στα κρεατοσκευάσματα είναι το δέρμα του γουρουνιού, της αγελάδας και του αλόγου.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση προάγει τα διατροφικά σκάνδαλα
Το νομικό οπλοστάσιο των ιμπεριαλιστικών οργανισμών όπως η ΕΕ, όχι μόνο δεν προστατεύει το λαό απέναντι στα διατροφικά σκάνδαλα, αλλά τα προάγει κιόλας. Συγκεκριμένα, υπάρχει το λεγόμενο RASFF (σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές) που όταν γίνεται εισαγωγή προϊόντων από κάποια χώρα ή εγκατάσταση, για την οποία στο παρελθόν έχει εκδοθεί ειδοποίηση από αυτό το σύστημα, μόνο τότε οι αρχές στους Σταθμούς Υγειονομικού Κτηνιατρικού Ελέγχου κάνουν δειγματοληψίες και προβαίνουν σε εργαστηριακούς ελέγχους. Ετσι, για παράδειγμα, το 2011, κατά τον επίσημο έλεγχο από τις ελληνικές αρχές, απορρίφθηκαν φορτία με κατεψυγμένα καλαμάρια θετικά για το παράσιτο Anisakis από Ν. Ζηλανδία. Ο έλεγχος έγινε λόγω της ειδοποίησης που υπήρχε από το σύστημα RASFF για ύπαρξη του συγκεκριμένου παρασίτου.10Το παράσιτο Anisakis ευθύνεται για αλλεργικές αντιδράσεις λόγω υπερευαισθησίας μετά από κατάποση ζωντανών ή νεκρών προνυμφών με ποικίλα συμπτώματα11,12. Παρ' όλα αυτά τα κατεψυγμένα καλαμάρια από τη Νέα Ζηλανδία πέρασαν χωρίς έλεγχο λόγω της συμφωνίας για εισαγωγή προϊόντων από «τρίτες χώρες». Επομένως η «παρανομία» ήταν ο έλεγχος (!!!) και όχι η εισαγωγή του συγκεκριμένου φορτίου επικίνδυνου για την υγεία.
Το πιο οξύμωρο είναι οι ίδιες οι αντιθέσεις μέσα στους ίδιους τους οργανισμούς που έχει φτιάξει η ΕΕ για την «ασφάλεια» των τροφίμων. Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) με δελτίο Τύπου της στις 11 Φεβρουαρίου 2013, δηλώνει ότι είναι αναρμόδια να διαχειριστεί τον κίνδυνο κι ας τον γνώριζε γιατί έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα13, πετώντας το μπαλάκι στην ΕΕ, η οποία είναι και η υπεύθυνη για αντιμετώπισή του.
Ολα στην υπηρεσία του κέρδους
Γίνεται ολοφάνερο ότι η όποια νομοθεσία υπάρχει, όποιος κώδικας τροφίμων έχει διαμορφωθεί, αποτελεί κυριολεκτικά βιτρίνα και όχι εργαλείο προστασίας της υγείας του λαού. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να αποτελέσει ένα τέτοιο φιλολαϊκό εργαλείο. Μπορεί η κοινοτική νομοθεσία να έχει κάποια ελάχιστα προστατευτικά μέτρα για τη διατροφή, όμως στην πράξη δεν μπορούν ούτε αυτά να εφαρμοστούν, γιατί προσκρούουν στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής που σκοπό του έχει το αυξανόμενο κέρδος των καπιταλιστών. Ακόμα και οι λίστες που έχουν θεσπιστεί με τις επιτρεπόμενες ουσίες και την καθιέρωση των ανώτερων επιτρεπόμενων ορίων χρήσης των πρόσθετων ουσιών στη διατροφική αλυσίδα του ανθρώπου, έχουν γίνει με βάση την ανάγκη μείωσης του κόστους παραγωγής και όχι με βάση τα υγιεινά τρόφιμα που έχει ανάγκη ο λαός. Για παράδειγμα, υπηρετεί τη λαϊκή ανάγκη η παρασκευή προμαγειρεμένων κρεατοσκευασμάτων με περιεκτικότητα κρέατος μόλις 30% - 40% και τα οποία έχουν προτηγανιστεί σε αμφιβόλου ποιότητας λάδια ή την αύξηση της κερδοφορίας του συγκεκριμένου μονοπωλίου που τα παράγει;
Υπηρετεί τη λαϊκή ανάγκη η χρηματοδότηση έρευνας πάνω σε ουσίες, σε πλαστικές μεμβράνες και σε ειδικές λάμπες που χρησιμοποιούνται για να προάγουν το κόκκινο χρώμα στα χαμηλής ποιότητας κρεατοσκεύασματα για την προσέλκυση των καταναλωτών; Ποια ανάγκη οδήγησε στην παρασκευή γάλακτος με μελαμίνη; Ποια ανάγκη οδήγησε στην εκτροφή πουλερικών που τρεφόντουσαν με λιπαντικά λάδια; Ποια ανάγκη υπηρετεί η παρασκευή εμπλουτισμένων τροφίμων όταν πολλά απ' τα συστατικά δεν απορροφούνται σε τέτοιο βαθμό απ' τον οργανισμό για να πούμε ότι έχουν ευεργετικές ιδιότητες; Ποια είναι αυτή η ανάγκη του ανθρώπινου οργανισμού που χρειάζεται να καταναλώνει τέτοια τρόφιμα; Μόνο μια ανάγκη καλύπτεται, αυτή των μονοπωλίων, του κεφαλαίου να παράγει τρόφιμα αμφιβόλου ποιότητας σε χαμηλό κόστος αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Μια μόνο ανάγκη ενδιαφέρονται τα μονοπώλια και το κράτος τους να καλύπτουν οι φτωχές λαϊκές μάζες, αυτή της μείωσης του κόστους διαβίωσης, αδιαφορώντας για την υγεία τους, φθάνοντας όμως έως το σημείο που να μπορούν να πουλήσουν την ικανότητά τους για εργασία. Μια ανάγκη μόνο ενδιαφέρονται να καλύπτουν, τρόφιμα που θα ανταποκρίνονται στην αλλαγή του τρόπου ζωής του λαού. Τρόφιμα όχι φρέσκα, όχι ποιοτικά, τρόφιμα που δεν απαιτείται όμως πολύς χρόνος για να μαγειρευτούν. Τρόφιμα που θα μπορεί ο λαός να βρει εύκολα, φθηνά, προμαγειρεμένα για να μπορεί να δουλεύει 10-16 ώρες τη μέρα χωρίς να χρειάζεται να φύγει απ' το χώρο εργασίας του ή να ξοδέψει πολύ χρόνο για μαγείρεμα. Τρόφιμα που όταν θα μένει άνεργος, να έχει τη δυνατότητα να τα αγοράσει και ας μην είναι ποιοτικά, μόνο και μόνο για να επιβιώσει. Τρόφιμα χωρίς μεγάλη διατροφική αξία, που θα έχουν όμως μεγάλη διάρκεια ζωής για να μπορούν να μένουν στις αποθήκες μέχρι να πουληθούν στην καλύτερη τιμή.
Αυτές είναι οι ανάγκες των μονοπωλίων και δεν μπορεί να εμποδίζονται από καμιά νομοθεσία και από κανέναν έλεγχο. Το αντίθετο μάλιστα συμβαίνει. Αυτές οι ανάγκες ικανοποιούνται πλήρως από τα ίδια τα κράτη και τους διακρατικούς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς όπως η ΕΕ. Εργαλείο τους είναι η μεγάλη πλειοψηφία της έρευνας, με δημόσια χρηματοδότηση, για να βρίσκουν νέους τρόπους για περισσότερα κέρδη. Η λειτουργία αυτή της καπιταλιστικής οικονομίας είτε στην περίοδο της ανάπτυξης είτε στην περίοδο της κρίσης, είναι που στέλνει το λαό στην κόλαση.
Αλλος δρόμος ανάπτυξης
Υπάρχει όμως και ο άλλος δρόμος ανάπτυξης. Είναι αυτός, ο σοσιαλιστικός που παλεύει το ΚΚΕ, που στο επίκεντρό του είναι ο άνθρωπος και η πλήρης κάλυψη όλων των σύγχρονων αναγκών του και για υγιεινή, φθηνή, ποιοτική διατροφή.
Σήμερα χρειάζεται το εργατικό λαϊκό κίνημα να απαιτεί τον έλεγχο των τροφίμων με ευθύνη του κράτους. Χρειάζεται όμως να πάει ένα βήμα πιο πέρα. Η ασφάλεια των τροφίμων δεν μπορεί να διασφαλιστεί όταν τα εργοστάσια, οι πρώτες ύλες, οι αποθήκες, το δίκτυο διακίνησης, η έρευνα είναι στα χέρια των μονοπωλίων. Πρέπει να ξεμπερδεύει με τα μονοπώλια και τα στηρίγματά τους, την ΕΕ και το αστικό κράτος, ανοίγοντας το δρόμο στη δική του, τη λαϊκή εξουσία, με τη δική του λαϊκή οικονομία, που θα υπηρετεί τα δικά του λαϊκά δικαιώματα και στον τομέα των τροφίμων.
Βιβλιογραφία:
1. Select Science (2013) European Horsemeat: The science behind the Scandal. Available at: http://www.selectscience.net/product-news/ SelectScience/ European-Horsemeat:-The-Science-Behind-the-Scandal/? &artID=27607&utm_source=Social-Media&utm_medium=LinkedIn &utm_campaign=News [Accessed 4 March 2013].
2. Dodman, N., Blondeau, N., Marini, A. (2010) «Association of phenylbutazone usage with horses bought for slaughter: A public health risk». Food and Chemical Toxicology, Volume 48, Issue 5: 1270-1274
3. European Union, 2010. Treaty of Maastricht on European Union. Available at:http://europa.eu/legislation_summaries/institutional_affairs/treaties/treaties_maastricht_en.htm[Accessed 1 March 2013].
4. WTO, 1994. General Agreement on Tariffs and Trade 1994. Available at: https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/06-gatt_e.htm [Accessed 1 March 2013].
5. Tesco, 2013. An apology from Tesco. Available at:http://www.tescoplc.com/index.asp?pageid=17&newsid=728 [Accessed 1 March 2013].
6. DEFRA, 2013. Position Paper - Residues of Phenylbutazone in horses. Available at:http://www.vmd.defra.gov.uk/VRC/pdf/PositionPaper_Phenylbutazone. pdf [Accessed 1 March 2013].
8. Spriggs, J. and Isaac, G., «Food Safety and International competitiveness-the Case of beef. CABI Publishing, UK. 2001.
11. EFSA (2010). «Scientific Opinion on risk assessment of parasites in fishery products'. Available at:http://www.efsa.europa.eu./en/efsajournal/doc/1543.pdf [Accessed on 3 March 2013].
12. Nieuwenhuizen N., Lopata A.L., Jeebhay M.F., Herbert D.R, Robins T.G., Brombacher F. (2006) «Exposure to the fish parasite Anisakis causes allergic airway hyperreactivity and dermatitis». The Journal of Allergy and clinical immunology. 117(5): 1098-105.
13. EFSA, 2013. Horsemeat in the EU food chain. Available athttp://www.efsa.europa.eu/en/press/news/130211.htm [Accessed 1 March 2013].

Δυνατή Λαϊκή Συμμαχία κίνημα για να νικήσει ο λαός


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Δυνατή Λαϊκή Συμμαχία κίνημα για να νικήσει ο λαός
Εργαζόμενοι, νέοι, νέες
Εχετε συγκεντρώσει πείρα από όσα έχουν γίνει στο χώρο δουλειάς, στον κλάδο, στη χώρα. Πρέπει τώρα να την αξιοποιήσουμε ατομικά και συλλογικά. Να βγουν συμπεράσματα γιατί το εργατικό - συνδικαλιστικό κίνημα δεν βρίσκεται στο ύψος των περιστάσεων για την αντιμετώπιση της επίθεσης που δέχεται ο λαός.
Πριν λίγες μέρες, στις 20 Φλεβάρη, είχαμε πανεργατική - πανελλαδική απεργία κάτω από την πίεση σωματείων, ομοσπονδιών, καθώς και του ΠΑΜΕ με αιτήματα: Να μην καταργηθεί η εθνική και οι κλαδικές συμβάσεις, να προστατευτούν οι άνεργοι, να καταργηθούν οι φόροι και τα χαράτσια που πνίγουν εργαζόμενους και μικρομεσαίους.
Το μεγάλο κεφάλαιο, οι μονοπωλιακοί όμιλοι απαιτούν την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων και την επιβολή μισθών και συντάξεων πείνας, δουλειά χωρίς δικαιώματα. Η κυβέρνηση αδίστακτα ικανοποιεί αυτές τις αξιώσεις.
Θα έπρεπε να μη μείνει εργασιακός χώρος και κλάδος που να μην ταρακουνηθεί. Σκεφτείτε όμως, τι έγινε. Οπου δεν υπήρχε ισχυρή παρέμβαση συνδικάτων που δούλεψαν με συνέπεια για την επιτυχία της απεργίας και την πρωτοπόρα δράση των δυνάμεων του ΠΑΜΕ, δεν υπήρξε καμία ουσιαστική προσπάθεια από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες που πρόσκεινται στις πλειοψηφίες ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, αρκετών Ομοσπονδιών και Εργατικών Κέντρων να οργανωθεί η απεργία, να αντιμετωπιστούν οι απειλές και οι εκβιασμοί της μεγαλοεργοδοσίας. Να ενημερωθούν οι εργαζόμενοι, να γίνουν συνελεύσεις, απεργιακές επιτροπές. Αντίθετα, σε μια σειρά χώρους αυτές οι ηγεσίες αδιαφόρησαν, την υπονόμευσαν ή ακόμα λειτούργησαν και απεργοσπαστικά.
Πόσο θα συνεχίζεται αυτή η κατάσταση;
Ο καθένας μας έχει ευθύνη να μπει τέλος στη διάλυση, τη συναλλαγή, το φόβο και τον εκφυλισμό που επικρατεί σε πολλά συνδικαλιστικά όργανα σε κρίσιμους χώρους.
Είναι επιτακτική ανάγκη να ξηλωθούν από τα όργανα του κινήματος οι δυνάμεις που δηλητηριάζουν το μυαλό και την ψυχή της εργατικής τάξης, που καλλιεργούν την ταξική υποταγή, που είναι «μανούλες» στις κούφιες αγωνιστικές κορόνες και εξαφανίζονται ή τα γυρίζουν όταν οξύνεται η ταξική πάλη.
ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΑΔΙΕΞΟΔΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
Να ανασυγκροτηθεί τώρα το εργατικό κίνημα. Δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται αποφασιστική αναμέτρηση με δυσκολίες και αδυναμίες. Βασικό ζήτημα είναι να γραφτούν στα σωματεία οι εργαζόμενοι και οι άνεργοι. Να πάρουν πάνω τους την υπόθεση της οργάνωσης του αγώνα. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη μαζική ενεργή συμμετοχή και δράση. ΣΑΡΩΣΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΥ.
Για να πάρει ανάσα το κίνημα. Να αλλάξει ριζικά το κλίμα που υπάρχει μέσα στους τόπους δουλειάς, μέσα στο λαό. Η μαζική συμμετοχή εργαζομένων, ανέργων, νέων στις απεργιακές συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ έδειξε ότι υπάρχουν δυνάμεις που μπορούν να στηρίξουν την αναζωογόνηση, την αντεπίθεση του εργατικού κινήματος.
Οι μεγάλες κοινές συγκεντρώσεις και τα μπλόκα εργατών, μικρομεσαίας αγροτιάς, αυτοαπασχολούμενων σπάνε την τρομοκρατία της κυβέρνησης, φανερώνουν τη δύναμη που έχει η λαϊκή - κοινωνική συμμαχία.
Δρόμο ανοίγει η συμμετοχή των ναυτεργατών στην απεργία που αψήφησαν την επιστράτευση, τις απειλές κυβέρνησης και εφοπλιστών. Η μαχητική δράση που αναπτύσσουν οι λαϊκές επιτροπές της κοινωνικής λαϊκής συμμαχίας στις συνοικίες για να μη μείνει καμία λαϊκή οικογένεια μόνη και απροστάτευτη.
Μπορεί να γίνει παράδειγμα οργάνωσης η αντοχή και ο πολύμηνος απεργιακός αγώνας των χαλυβουργών κόντρα στις μειώσεις μισθών, τις απολύσεις και την τρομοκρατία. Κράτησε, γιατί είχε την πολύμορφη λαϊκή αλληλεγγύη. Θα είχε μεγαλύτερη δύναμη αυτός ο αγώνας αν μαζί με τους χαλυβουργούς απεργούσαν και οι εργάτες των άλλων εργοστασίων χαλυβουργίας του ίδιου βιομηχάνου, αλλά και των άλλων εργοστασίων του κλάδου, που σήμερα αντιμετωπίζουν και αυτοί τη δραστική μείωση μισθών και τις απολύσεις.
Αν όλα τα εργοστάσια στην Ελλάδα γίνονταν μια Χαλυβουργία, που βροντοφώναζε «τέλος οι θυσίες για την πλουτοκρατία», «χωρίς εσένα γρανάζι δε γυρνά, εργάτη μπορείς χωρίς αφεντικά», δεν θα μπορούσαν η πλουτοκρατία, η ΕΕ, τα κόμματά τους να περνάνε έτσι τη σφαγή των δικαιωμάτων μας, τα βάρβαρα αντιλαϊκά μέτρα.
Φτωχοί, μικρομεσαίοι αγρότες, αυτοαπασχολούμενοι
Καθημερινά αποδεικνύεται ότι τα δικά σας συμφέροντα είναι κοντά στα συμφέροντα των εργαζομένων. Κοινός εχθρός για το λαό είναι τα μονοπώλια. Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια ανοχής στα κόμματα και τις συνδικαλιστικές ηγεσίες που υπηρετούν τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων που θεωρούν μονόδρομο την Κοινή Αγροτική Πολιτική και την ΕΕ.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟ ΛΑΟ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΕΙ ΨΗΛΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ
Δε θα μας πάρει από κάτω αυτό που καθημερινά ζούμε, η ανεργία και ο φόβος της απόλυσης, ο μισθός που δεν φτάνει πια για τα βασικά, οι απλήρωτοι φόροι, τα χαράτσια, τα χρέη στις τράπεζες. Αυτό θέλουν όσοι έχουν συμφέρον να καταδικάσουν μόνιμα στη φτώχεια, στην ανεργία, σε εργασιακές συνθήκες κάτεργου.
Δεν πρέπει να γονατίσει η απόγνωση ολόκληρες γενιές και η απογοήτευση ότι τίποτα δεν μπορεί να γίνει. ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ.
Η πάλη θα είναι σκληρή, απαιτεί θυσίες. Ετσι ήταν πάντα.
Ο,τι κατάκτησε η εργατική τάξη και ο λαός ήταν αποτέλεσμα σκληρών και πολύχρονων αγώνωνκατά του καπιταλισμού, των κυβερνήσεών του και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών. Χιλιάδες πρωτοπόροι εργάτες και εργάτριες, αγωνιστές μαζί μέλη και στελέχη του ΚΚΕ διώχθηκαν, φυλακίσθηκαν και εξορίστηκαν και έδωσαν και τη ζωή τους για να φουντώσει το εργατικό κίνημα. Ηταν αποτέλεσμα και της οικοδόμησης και των κατακτήσεων του σοσιαλισμού στη Σοβιετική Ενωση και άλλες χώρες.
Ο λαός δεν πρέπει να παραδώσει ιδανικά και αξίες στο φόβο που καλλιεργούν, στην άγνοια και την αδυναμία.
Ο λαός τίποτα δεν πρέπει να περιμένει από τα κόμματα της συγκυβέρνησης και της ΕΕ. Δεν νοιάζονται για τα λαϊκά προβλήματα. Δεν πρέπει να περάσουν ψεύτικες ελπίδες ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και πιθανή κυβέρνηση με το ΣΥΡΙΖΑ, θα απαλύνει τη φτώχεια με τον «ευρωμονόδρομο» και συνταγές Ομπάμα. Μαχητικά να απομονώσει τη φασιστική, ναζιστική Χρυσή Αυγή, τους απογόνους του Χίτλερ και της Χούντας.
Είναι καιρός οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα να εμπιστευτούν τη δύναμή τους και να υψώσουν αποφασιστικά το ανάστημά τους για τα δικαιώματα και το δίκιο τους.
Να δυναμώσει παντού η λαϊκή συμμαχία των εργαζομένων, της φτωχής αγροτιάς και των αυτοαπασχολούμενων για νικηφόρα πορεία. Μόνο αυτή η συμμαχία πολλαπλασιάζει τη δύναμη των λαϊκών στρωμάτων. Είναι το αντίπαλο μπλοκ απέναντι στα μονοπώλια, την ΕΕ και τα κόμματα του «ευρωμονόδρομου». Δυναμώστε παντού τη λαϊκή αλληλεγγύη. Δώστε μαζική απάντηση στην καταστολή και το φόβο που σπέρνει το αντιδραστικό δόγμα της κυβέρνησης «νόμος και τάξη».
ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΜΟΝΗ! Η κρίση και η ανάπτυξη που υπόσχεται η τρικομματική κυβέρνηση και η παραλλαγή καπιταλιστικής ανάπτυξης με τη διαχείριση ΣΥΡΙΖΑ ούτε λύνουν ούτε απαλύνουν τα δεινά του λαού, τη φτώχεια και την ανεργία.
Αυτό το «κάτι να γίνει» που λέει ο λαός, να πάρει περιεχόμενο. Μαζί με την πάλη και αιτήματα για την άμεση επιβίωση του λαού, για τις συλλογικές συμβάσεις, ενάντια στους φόρους και τα χαράτσια, την επιβίωση των ανέργων, της φτωχής αγροτιάς και των αυτοαπασχολούμενων: Να γίνει παλλαϊκό σύνθημα και οδηγός η απαίτηση για μονομερή διαγραφή του χρέους, η αποδέσμευση από την ΕΕ με το λαό κυρίαρχο και τη δική του εξουσία. ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΛΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ η ιδιοκτησία των μονοπωλίων και ο πλούτος που παράγεται να ικανοποιεί τις ανάγκες του λαού.
ΚΑΤΩ ΟΙ ΦΟΡΟΙ, ΤΑ ΧΑΡΑΤΣΙΑ, ΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ - ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ, που εξαθλιώνουν το λαό.
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ.
ΟΧΙ στα σύγχρονα κάτεργα, στους μισθούς 300 ευρώ και τις συντάξεις πείνας.
Μέτρα για να επιβιώσουν οι άνεργοι και οι οικογένειές τους.
Εργάτες, αγρότες, αυτοαπασχολούμενοι, σαν μια γροθιά να σπάσουμε τα δεσμά, του «ευρωμονόδρομου» και των μονοπωλίων.
Το ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ
Μάρτης 2013

«Μήλον της Εριδος» η επιρροή στους αντικαθεστωτικούς


ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ
«Μήλον της Εριδος» η επιρροή στους αντικαθεστωτικούς
Από τις συγκρούσεις του συριακού στρατού με τους αντικαθεστωτικούς κοντά στα υψίπεδα του Γκολάν
Σε νέα φάση, σκληρότερη, εισέρχονται οι ενδο-ιμπεριαλιστικοί διαγκωνισμοί με επίκεντρο τη Συρία αλλά και την ευρύτερη περιοχή μετά από τις ολοένα πιο απροκάλυπτες εκφράσεις υποστήριξης με κάθε τρόπο των αντικαθεστωτικών, οι οποίοι, όπως όλα δείχνουν, εξελίσσονται στο νέο πεδίο αντιπαραθέσεων. Ταυτόχρονα στα διεθνή αστικά ΜΜΕ «καλλιεργούν» την εικόνα ότι οι αντικαθεστωτικοί «κερδίζουν έδαφος» και πλησιάζει «η στρατιωτική ήττα της κυβέρνησης Ασαντ», κάτι που δεν επιβεβαιώνεται από τις εξελίξεις εντός της Συρίας. Ετσι οι ιμπεριαλιστικές και περιφερειακές δυνάμεις μοιάζουν να αναδιατάσσονται, να επανεξετάζουν τα όρια των συμμαχιών τους και των διαφωνιών τους και να προσπαθούν να λάβουν ευνοϊκότερη θέση στο σκηνικό που διαμορφώνουν και στην επιρροή στις δυνάμεις των αντικαθεστωτικών που τώρα χρησιμοποιούνται ως η αιχμή του δόρατος της ιμπεριαλιστικής επέμβασης.
Ο Αραβικός Σύνδεσμος, στην τελευταία του σύνοδο στις αρχές της εβδομάδας, προχώρησε σε ένα σοβαρό ποιοτικό βήμα ανοιχτής και χωρίς κανένα πρόσχημα υποστήριξης των αντικαθεστωτικών, συμπίπτοντας χρονικά με τις διακηρύξεις ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία, που «σπεύδουν» βιαστικά να δηλώσουν επίσης «παρών» στην παροχή «βοήθειας». Πιο συγκεκριμένα, με το τελευταίο του ανακοινωθέν ο Αραβικός Σύνδεσμος κάλεσε απροκάλυπτα αλλά με τον πιο επίσημο τρόπο την αντικαθεστωτική «Εθνική Συριακή Συμμαχία» να καταλάβει την έδρα της Συρίας στον οργανισμό. Διευκρινίστηκε ότι η πρόσκληση αφορά την αποστολή εκπροσώπου εφόσον η Συμμαχία εκλέξει κάποιου είδους «εκτελεστική επιτροπή», η οποία θα έχει χρέη «προσωρινής κυβέρνησης» μέχρις ότου λάβει χώρα η πολιτική μετάβαση της χώρας.
Υπενθυμίζεται ότι η θέση της Συρίας στο Σύνδεσμο είχε μείνει κενή εδώ και περίπου ένα χρόνο από όταν λήφθηκε απόφαση να «παγώσει» η συριακή συμμετοχή ως αντίποινα «για την μη συμμόρφωση» της κυβέρνησης Ασαντ με το σχέδιο του τότε ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, για τερματισμό των συγκρούσεων. Το σχέδιο προέβλεπε κατάπαυση πυρός εκατέρωθεν και απόσυρση του συριακού στρατού από τις πόλεις, κάτι που η κυβέρνηση δεν έπραξε με δεδομένη τη μη συμμόρφωση των αντικαθεστωτικών με την εκεχειρία.
Επιπλέον, στο τελικό ανακοινωθέν του Αραβικού Συνδέσμου αναφέρεται ότι η οποιαδήποτε αραβική χώρα είναι ελεύθερη να στηρίξει με όποιο τρόπο κρίνει καταλληλότερο, συμπεριλαμβανομένου του στρατιωτικού εξοπλισμού, τους αντικαθεστωτικούς. Πρόκειται για αποστροφή που ξεκάθαρα νομιμοποιεί την, εδώ και καιρό, πάγια τακτική των πετρελαιομοναρχιών -κυρίως Κατάρ και Σ. Αραβία- να προμηθεύουν με όπλα, παντός τύπου εξοπλισμό και χρήματα τους αντικαθεστωτικούς.
Σπεύδουν Βρετανία, ΗΠΑ
Η γνωστοποίηση του ανακοινωθέντος συνέπεσε χρονικά με την ανοιχτή διακήρυξη του Βρετανού υπουργού Εξωτερικών Ουίλιαμ Χέιγκ περί αποστολής «μη θανατηφόρας» βοήθειας, ύψους τουλάχιστον 11 εκατομμυρίων λιρών, προς τους αντικαθεστωτικούς, στην οποία συμπεριλαμβάνονται τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, επιμελητειακός εξοπλισμός και αλεξίσφαιρα γιλέκα. Η ανακοίνωση του Χέιγκ δεν αποτέλεσε «κεραυνό εν αιθρία», καθώς το Λονδίνο εδώ και πολλές εβδομάδες πιέζει σε αυτήν την κατεύθυνση και επεδίωξε να υπάρξει και σχετική απόφαση από την Ευρωπαϊκή Ενωση, κάτι που δεν κατέστη δυνατό λόγω των αντιρρήσεων που εκφράζουν άλλες ιμπεριαλιστικές χώρες, όπως η Γερμανία, οι οποίες ανησυχούν ότι όσο περισσότερα όπλα βρεθούν εντός Συρίας τόσο πιο επικίνδυνες εξελίξεις θα δρομολογηθούν για ολόκληρη την περιοχή, στην οποία διατηρούν και οι ίδιες συμφέροντα.
Ενδιαφέρον έχει ότι, χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες, στο «χορό» της άμεσης παροχής βοήθειας εισήλθαν και οι ΗΠΑ, οι οποίες ανακοίνωσαν τη χορήγηση, σε πρώτη φάση, «μη θανατηφόρας» βοήθειας προς τους αντικαθεστωτικούς ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης περιοδείας του στην περιοχή, ο νέος υπουργός Εξωτερικών Τζον Κέρι συζήτησε παντού το ζήτημα της Συρίας και της χορήγησης βοήθειας προς τους αντικαθεστωτικούς.
Φαίνεται, όμως, ότι ο Κέρι επανέλαβε αυτό που η αμερικανική ηγεσία θέτει εδώ και καιρό, περί της σύνθεσης του ευρύτατου αυτού χώρου που ονομάζεται «αντικαθεστωτικός», επιμένοντας σε ένα διαχωρισμό μεταξύ «μετριοπαθών» και «μη μετριοπαθών» δυνάμεων. Ο διαχωρισμός αυτός φάνηκε να προκαλεί δυσφορία σε ορισμένους συνομιλητές του, όπως ο Σαουδάραβας υπουργός Εξωτερικών, που επέκρινε την αμερικανική απόφαση να ενταχθεί η ισλαμιστική οργάνωση «Μέτωπο αλ Νούσρα» στη λίστα των τρομοκρατικών οργανώσεων.
«Μετριοπαθείς» και «μη μετριοπαθείς» αντικαθεστωτικοί
Ο διαχωρισμός που θέτει η αμερικανική διπλωματία μεταξύ των αντικαθεστωτικών, και τον οποίο συμμερίζονται ως ένα βαθμό και άλλες ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, δεν αποτελεί φυσικά έκφραση κανενός είδους ευαισθησίας απέναντι στο συριακό λαό ή κάποιου είδους «ηθικής αρχής». Πρόκειται για ένα διαχωρισμό αυστηρά στη βάση των συγκρουόμενων συμφερόντων και των προωθούμενων πολιτικών τόσο άμεσα στο «πεδίο Συρία» όσο και κατ' επέκταση στην ευρύτερη «Μέση Ανατολή».
Οι πληροφορίες από το εσωτερικό της Συρίας, οι οποίες συχνά δεν διασταυρώνονται, συγκλίνουν στο ότι πιο καλά εξοπλισμένες και προετοιμασμένες εμφανίζονται οιισλαμιστικές οργανώσεις, τύπου «Μετώπου αλ Νούσρα», οι οποίες αποτελούνται, κατά κύριο λόγο, από μισθοφόρους, στην πλειοψηφία τους μη Σύρους. Αυτού του τύπου οι οργανώσεις εμφανίζονται να αποτελούν, σε πολλά σημεία, το «σκληρό πυρήνα» των δυνάμεων κρούσης των αντικαθεστωτικών σε αρκετά μέτωπα, ενώ έχουν καταγραφεί ακόμη και αψιμαχίες ή και επεισόδια με τον ντόπιο πληθυσμό. Πίσω από τις οργανώσεις αυτές έντονη είναι η αίσθηση ότι βρίσκονται οι πετρελαιομοναρχίες του Κόλπου.
Την ίδια στιγμή, το υπόλοιπο τμήμα των αντικαθεστωτικών, το οποίο φαίνεται ν' αποτελεί ένα συνονθύλευμα απόψεων και δυνάμεων από τους ισλαμιστές «Αδελφούς Μουσουλμάνους», που άλλοτε εμφανίζονται «μετριοπαθείς» και άλλοτε «ως γέφυρα» με τις ακραίες οργανώσεις των ισλαμιστών μισθοφόρων, μέχρι άλλες κοσμικές πολιτικές δυνάμεις, φαίνεται ότι μετατρέπεται σε κύριο πεδίο ανταγωνισμών για τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις που προσπαθούν να διασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιρροή. Ο διαγκωνισμός είναι ιδιαίτερα σκληρός μεταξύ των Γαλλίας, ΗΠΑ, Βρετανίας που έχουν επιδοθεί σε διαγωνισμό «διπλωματικής και πρακτικής μη θανατηφόρας βοήθειας» για να εξασφαλίσουν, όσο το δυνατόν περισσότερο, τον έλεγχο των δυνάμεων αυτών και κατ' επέκταση μεγαλύτερο λόγο στην επόμενη μέρα της χώρας. Οσο για Τουρκία και Αίγυπτο, μοιάζουν να τηρούν «ισορροπίες» και επικοινωνία με όλες τις πλευρές, διεκδικώντας με τον τρόπο αυτό αναβάθμιση του ρόλου τους στην ευρύτερη περιοχή.
Αντιπαραθέσεις και σε επίπεδο «διαπραγμάτευσης»
Οι αντιπαραθέσεις αυτές εκφράζονται και σε πολιτικό επίπεδο στους κόλπους της «Εθνικής Συριακής Συμμαχίας», του αντικαθεστωτικού μορφώματος που συστήθηκε στο Κατάρ, στα τέλη Νοέμβρη, υπό ασφυκτικές ιμπεριαλιστικές πιέσεις. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι ενώ, σε γενικές γραμμές, οι αντικαθεστωτικοί θέτουν ως προϋπόθεση την αποχώρηση του Ασαντ και των συνεργατών του από το προσκήνιο για να γίνουν συνομιλίες, έχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι φωνές εκείνων που υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να γίνει διάλογος με μια αντιπροσωπεία της συριακής κυβέρνησης για να συμφωνηθεί ένας τρόπος πολιτικής μετάβασης, χωρίς προϋποθέσεις.
Την τελευταία αυτή άποψη διατύπωσε εμμέσως, για να την ανακαλέσει εν μέρει αλλά ποτέ ολοκληρωτικά, ο επικεφαλής της Συμμαχίας, Μουάζ αλ Κχάτιμπ, στις αρχές Φλεβάρη, προκαλώντας έντονες αναταράξεις στο εσωτερικό της Συμμαχίας. Ο αλ Κχάτιμπ έθεσε ως πλαίσιο της πρότασής του τους άξονες των προτάσεων που έχει καταθέσει ο ειδικός απεσταλμένος του ΟΗΕ και του Αραβικού Συνδέσμου, Λακχντάρ Μπραχίμι. Με την προοπτική αυτή μοιάζει να συγκλίνει η Ρωσία η οποία τάσσεται υπέρ ενός διαλόγου πολιτικής μετάβασης άνευ όρων, γεγονός που δημιουργεί την αίσθηση ότι αρχίζουν να δημιουργούνται δίαυλοι επικοινωνίας της Εθνικής Συριακής Συμμαχίας και με τη ρωσική διπλωματία (όχι απαραίτητα με τον Κχάτιμπ).
Η προοπτική αυτή, σε συνδυασμό με τις ολοένα πιο ανοιχτές «νύξεις» και του Ισραήλ ότι η κατάσταση στη Συρία «αρχίζει να το αφορά επειδή απειλεί να διαχυθεί στην περιοχή», είναι, μάλλον, προφανές ότι θα εντείνει τους ανταγωνισμούς τόσο σε διπλωματικό όσο και στο πεδίο της μάχης, με το συριακό λαό να πληρώνει βαρύτατο φόρο αίματος στο βωμό των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών.

Ελ. ΜΑΥΡΟΥΛΗ

ΜΙΣΟ ΑΙΩΝΑ ΜΕΤΑ Και τρίτη ζώνη ακτινοβολίας Βαν Αλεν!


ΜΙΣΟ ΑΙΩΝΑ ΜΕΤΑ
Και τρίτη ζώνη ακτινοβολίας Βαν Αλεν!
Με πορτοκαλί απεικονίζονται οι τρεις ζώνες Βαν Αλεν (η πρώτη πολύ κοντά στη Γη) και με πράσινο και γαλάζιο οι περιοχές ανάμεσά τους που είναι σχετικά κενές σωματιδίων
Οι ζώνες ακτινοβολίας γύρω από τη Γη ήταν από τις πρώτες ανακαλύψεις της Διαστημικής Εποχής. Τις εντόπισε ο Τζέιμς Βαν Αλεν το 1958, με τις πρώτες εκτοξεύσεις αμερικανικών δορυφόρων, μετά τους σοβιετικούς Σπούτνικ. Οι παρατηρήσεις που έγιναν τότε απέδειξαν ότι η Γη περιβάλλεται από δύο ξεχωριστές ζώνες σωματιδίων εγκλωβισμένων από το γεωμαγνητικό πεδίο, που ονομάστηκαν εσωτερική και εξωτερική ζώνη ακτινοβολίας Βαν Αλεν.
Οταν ανακαλύφθηκαν οι ζώνες ακτινοβολίας, η επίδρασή τους στη ζωή των ανθρώπων ήταν ελάχιστη. Σήμερα, που εκατοντάδες δορυφόροι χρησιμοποιούνται για οτιδήποτε, από την πρόγνωση του καιρού, το σύστημα GPS, τις τηλεπικοινωνίες ως τη μετάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων, οι επιπτώσεις κάποιας βλάβης σε τροχιά συχνά γίνονται αντιληπτές από εκατομμύρια. Καθώς αρκετοί δορυφόροι διατρέχουν τις ζώνες Βαν Αλεν, τα υψηλής ενέργειας σωματίδια, με τα οποία συγκρούονται, μπορούν να κάνουν ζημιά στα φωτοβολταϊκά τους συστήματα και να βραχυκυκλώσουν ευαίσθητα ηλεκτρονικά κυκλώματα. Κατά τη διάρκεια γεωμαγνητικών καταιγίδων, όταν οι ζώνες «φουσκώνουν», ολόκληροι στόλοι δορυφόρων εγκλωβίζονται σε αυτές.
Τυχερή απόφαση
Καθεμιά από τις δίδυμες διαστημοσυσκευές Βαν Αλεν, που εκτοξεύτηκαν από τη NASA τον περασμένο Αύγουστο μεταφέρει ένα πανομοιότυπο σύνολο πέντε ομάδων οργάνων, που επιτρέπουν στους επιστήμονες να συλλέξουν δεδομένα για τις ζώνες ακτινοβολίας με λεπτομέρεια μεγαλύτερη από ποτέ. Σημαντικά δεδομένα για την ανακάλυψη προήλθαν από το Σχετικιστικό Τηλεσκόπιο Ηλεκτρονίων και Πρωτονίων (REPT). Τα δεδομένα έδωσαν για πρώτη φορά απεικόνιση της ενέργειας σε κάθε επιμέρους περιοχή της εξωτερικής ζώνης Βαν Αλεν, εκεί που προηγούμενες μετρήσεις έδιναν μια «θολή» εικόνα.
Μεγάλη Εκτόξευση Στεμματικού Υλικού, που συνέβη στις 31 Αυγούστου 2012 και θεωρείται ότι σχετίζεται με την εμφάνιση λίγες μέρες μετά της τρίτης ζώνης Βαν Αλεν, που παρέμεινε ανιχνεύσιμη επί σχεδόν ένα μήνα. (Μια εκτόξευση σαν αυτή - στην πορεία της οποίας αυτή τη φορά βρίσκεται ο πλανήτης Αρης - ανιχνεύτηκε και την περασμένη Τρίτη)
Μετά από τις περισσότερες εκτοξεύσεις διαστημοσυσκευών, οι επιστήμονες περιμένουν υπομονετικά - ορισμένες φορές επί μήνες - να τεθούν σε λειτουργία το ένα μετά το άλλο τα όργανα παρατήρησης και να ελεγχθεί η καλή τους λειτουργία, μέχρι να αρχίσει η ροή προς τη Γη των δεδομένων από τις παρατηρήσεις. Ενα τέτοιο σχέδιο είχε προγραμματιστεί και για το ζευγάρι Βαν Αλεν Α και Βαν Αλεν Β, αλλά οι ερευνητές υπεύθυνοι για το REPT σκέφτηκαν μια τροποποίηση. Πρότειναν να ενεργοποιηθεί το συγκεκριμένο όργανο μόλις τρεις μέρες μετά την εκτόξευση, ώστε τα στοιχεία που θα δώσει να συσχετιστούν με εκείνα που έδινε ακόμα τον περασμένο Αύγουστο η διαστημοσυσκευή της αποστολής SAMPEX (Εξερευνητής Ηλιακών, Ανώμαλων και Μαγνητοσφαιρικών Σωματιδίων). Το SAMPEX επρόκειτο να μπει σύντομα στην ατμόσφαιρα και να καταστραφεί καθώς βρισκόταν στο τελευταίο στάδιο της ζωής του και αν το REPT δεν ενεργοποιούνταν άμεσα, θα χανόταν η ευκαιρία της ταυτόχρονης ροής συγκρίσιμων δεδομένων.
Ηταν πραγματικά τυχερή επιλογή. Λίγο μετά την ενεργοποίηση του REPT, μια Εκτόξευση Στεμματικού Υλικού από τον Ηλιο έστειλε μεγάλες ποσότητες σωματιδίων προς τη Γη, με αποτέλεσμα τη διόγκωση των ζωνών ακτινοβολίας. Το REPT κατέγραφε τα σωματίδια και τη θέση τους από την 1η Σεπτέμβρη του 2012. Λίγες μέρες μετά, τα σωματίδια άρχισαν να διαμορφώνουν ένα νέο σχηματισμό, σχηματίζοντας μια τρίτη διακριτή ζώνη, που εκτεινόταν στο Διάστημα. Σ' αυτές τις λίγες μέρες ήρθε νέα γνώση που απαιτεί να ξαναγραφτούν μερικές από τις σελίδες των εγχειριδίων της αστροναυτικής, που παρέμεναν αναλλοίωτες επί μισό αιώνα: Οι ζώνες Βαν Αλεν δεν είναι πάντα δύο. Μπορεί να είναι και τρεις και να εκτείνονται ακόμα πιο μακριά στο Διάστημα, με ό,τι αυτό σημαίνει τόσο για τις επανδρωμένες αποστολές, όσο και για τους δορυφόρους σε τροχιά.
Ο ρόλος του Ηλιου
Αποτύπωση της γνώσης που είχε αποκτηθεί εδώ και 55 χρόνια για τις ζώνες Βαν Αλεν και διευρύνθηκε με τις παρατηρήσεις για ύπαρξη τρίτης ζώνης (δεν απεικονίζεται) που έκαναν οι δίδυμες ομώνυμες διαστημοσυσκευές της NASA πριν από μερικούς μήνες
Η τρίτη μη σταθερή ζώνη ακτινοβολίας, με μεταβολές στο μέγεθος και την ποσότητα των σωματιδίων διατηρήθηκε επί περίπου ένα μήνα, μέχρι που ένα νέο ισχυρό διαπλανητικό ωστικό κύμα από τον Ηλιο την εξαφάνισε. Η αποστολή SAMPEX είχε παρατηρήσει τις ζώνες από κάτω (από θέση χαμηλής τροχιάς), αλλά δεν είχε καταφέρει να λύσει το μυστήριο τι είναι εκείνο που προκαλεί τη δυναμική τους συμπεριφορά. Οι ηλιακές καταιγίδες, ακόμα κι όταν έχουν περίπου τα ίδια χαρακτηριστικά, προκαλούν διαφορετικό αποτέλεσμα στις ζώνες ακτινοβολίας, ενώ άλλοτε δεν έχουν καμία επίδραση. Οι δίδυμες διαστημοσυσκευές Βαν Αλεν διατρέχουν τις ζώνες και καταγράφουν τα είδη των σωματιδίων, την ενέργεια που αυτά έχουν, αλλά και τα μαγνητικά κύματα που διαδίδονται στις ζώνες και ορισμένες φορές δίνουν τέτοια ταχύτητα στα σωματίδια, που αυτά δραπετεύουν απ' τις ζώνες.
Οι ζώνες ακτινοβολίας μοιάζουν με τους δακτύλιους αποθήκευσης σωματιδίων στους επιταχυντές που χρησιμοποιούν οι φυσικοί. Οι δακτύλιοι αυτοί σχηματίζονται υπό την επίδραση κατάλληλων μαγνητικών πεδίων, ενώ άλλα μαγνητικά πεδία ωθούν και επιταχύνουν τα σωματίδια. Στους επιταχυντές, καθετί πρέπει να συντονιστεί προσεκτικά με το μέγεθος και το σχήμα αυτών των δαχτυλιδιών και τα χαρακτηριστικά των σωματιδίων που περιέχουν. Οι ζώνες Βαν Αλεν εξαρτώνται από μια ανάλογη λεπτή ρύθμιση. Γνωρίζοντας με λεπτομέρεια τη θέση των σωματιδίων σε κάθε χρονική στιγμή, οι ερευνητές μπορούν να επικεντρώσουν στο είδος σωματιδίων και μαγνητικών πεδίων που προκαλούν αυτή τη γεωμετρία. Κάθε νέα παρατήρηση επιτρέπει ακόμα καλύτερη στόχευση. Οι επιστήμονες είχαν ήδη θεωρίες που εξηγούν, γιατί οι δύο γνωστές από παλιά ζώνες Βαν Αλεν βρίσκονται εκεί που βρίσκονται και έχουν τη συγκεκριμένη μορφή. Τώρα πρέπει να κατασκευάσουν νέα θεωρητικά μοντέλα που να εξηγούν και την τρίτη ζώνη. Παραπέρα πρέπει να διερευνήσουν τη σχέση της ηλιακής δραστηριότητας και ιδιαίτερα των εκτοξεύσεων υλικού από το Στέμμα του Ηλιου, καθώς αυτές φαίνεται να επιδρούν τόσο στην εμφάνιση της τρίτης ζώνης, όσο και στην εξαφάνισή της.
Η φύση συνεχίζει να μας εκπλήσσει, ακόμα και στους τομείς που νομίζαμε ότι γνωρίζουμε καλά, συνεχίζει να προσφέρει κίνητρα για το βάθεμα και την επέκταση της γνώσης μας. Ο άνθρωπος αποδεδειγμένα μπορεί να γνωρίσει τους νόμους κίνησης της ύλης και - μαζί με τη γνώση των νόμων κίνησης της κοινωνίας - να τους χρησιμοποιήσει για να διαμορφώσει έναν κόσμο αντάξιο της ομορφιάς της φύσης.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: www.nasa.gov

ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ Σάπιο προϊόν του καπιταλισμού


ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Σάπιο προϊόν του καπιταλισμού
Λειτουργεί στο πλαίσιό του, με τις «αρχές» και τις πρακτικές του
Κ. ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ
«Ολα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν»... Την Τετάρτη, δημοσιεύτηκε μια έρευνα για τα οικονομικά της Super League. Επιβεβαιώθηκε ξανά ότι (και) η βιτρίνα του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου αποτελεί - και στην Ελλάδα - μια τεχνητή φούσκα. Η οποία υφίσταται, υπό την προστασία της εκάστοτε κυβέρνησης, με μοναδικό γνώμονα τα κέρδη (οικονομικά και άλλα) των αρχόντων του. Δηλαδή, είναι γνήσιο τέκνο ή, για να χρησιμοποιήσουμε τον αγαπημένο όρο τους, προϊόν του κοινωνικοοικονομικού συστήματος. Λειτουργεί στο πλαίσιό του, με τις «αρχές» και τις πρακτικές του.
Για τα αρνητικά αποτελέσματα οι υπερασπιστές του τώρα επικαλούνται την καπιταλιστική κρίση. Επίσης, όπως και στο παρελθόν, «λάθη» και «κακές εξαιρέσεις». Θα διαπιστώσουμε παρακάτω, σταχυολογώντας γεγονότων, ότι τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Οσα από το 1979 βιώνουμε, είναι σύμφυτα του συστήματος. Η γενεσιουργός αιτία βρίσκεται στον ίδιο τον καπιταλισμό και τη φύση του. Γι' αυτό και - παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις - ό,τι διαπιστώνουμε στη Super League, βλέπουμε και στις άλλες χώρες.
Καθ' έξιν μπαταχτσήδες...
Σύμφωνα με την έρευνα της «Direction Business Reports», για την περίοδο 2011 - 2012, η συντριπτική πλειοψηφία των ΠΑΕ στη Super League ήταν οικονομικά... οφσάιντ. Τα συνολικά ίδια κεφάλαια των 14 εταιρειών (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΠΑΟΚ, ΑΕΚ, Αρης, Ξάνθη, Ατρόμητος, Αστέρας Τρίπολης, Παναιτωλικός, ΟΦΗ, ΠΑΣ Γιάννινα, Εργοτέλης, Λεβαδειακός, Δόξα Δράμας) σημείωσαν αρνητικό πρόσημο και ανήλθαν στα -32,21 εκατ. ευρώ.
«Σε απλά χρηματοοικονομικά λόγια οι ελληνικές ΠΑΕ έχουν φάει τα κεφάλαιά τους, δεν έχουν κεφάλαια», είχε πει χαρακτηριστικά (στην τοποθέτησή του, στο 1ο Διεθνές Συνέδριο Διοίκησης Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου, «Footballabout») ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΠΑΠ ΑΕ, Κ. Λουρόπουλος. Παρ' όλα αυτά, όπως συνειδητά γίνεται όλα αυτά τα χρόνια, οι υφιστάμενες διατάξεις (άρθρα 47, 48 νόμου 2190/20) δεν εφαρμόζονται...
Μέχρι τις 30/6/2012 είχαν συσσωρευμένες ζημίες 264,7 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 262,7 εκατ. ευρώ. Το μετοχικό τους κεφάλαιο μειώθηκε κατά 31,19% πέφτοντας στα 133,7 εκατ. ευρώ. Οι ζημίες προ φόρων - εξαιρούνται Ολυμπιακός και Δόξα Δράμας που παρουσίασαν κέρδη - ανέρχονται σε 44,78 εκατ. ευρώ. Να σημειώσουμε ότι Πανιώνιος και Κέρκυρα δεν είχαν δημοσιεύσει ισολογισμό έως τις 4/3/2012.
Το 2011 - στην αντίστοιχη έρευνα διαπιστώνουμε ότι - οι 15 ΠΑΕ (δεν είχε δημοσιεύσει ισολογισμό ο Πανιώνιος) είχαν σημειώσει αρνητικό λειτουργικό αποτέλεσμα 73,79 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 51,39% σε σχέση με το 2010. Αν προστεθούν συνολικά οι τόκοι και τα έκτακτα αποτελέσματα, το ποσό φτάνει στα 84,55 εκατ. ευρώ (αυξημένο κατά 30,15% σε σχέση με το 2010). Οι 5 δημοφιλέστερες ΠΑΕ (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΑΕΚ, ΠΑΟΚ, Αρης) αύξησαν το αρνητικό λειτουργικό αποτέλεσμά τους κατά 54% (εφημερίδα «Goal», 24/12/2011).
Θα σταματήσουμε εδώ την αναλυτική αναδρομή. Απλά στα παραπάνω θα προσθέσουμε, ενδεικτικά, μόνο τρία γεγονότα. Το 2003 ο (τότε) υφυπουργός Ανάπτυξης, Χρ. Θεοδώρου, δημοσιοποίησε λίστα η οποία περιελάμβανε Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες που παραβίασαν διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί ανωνύμων εταιρειών.
Χαρακτηριστικός είναι ο τρόπος με τον οποίο υποδέχτηκαν την... είδηση (τότε) στελέχη του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Χαμογελώντας ειρωνικά και με την έκφραση «κάτι τρέχει στα γύφτικα»... «Δεν είναι τίποτα. Πρόκειται για τυπική διαδικασία. Αλλες 250 χιλιάδες ΑΕ βρίσκονται στα ίδια. Αν δεν υπήρχε η ιδιαιτερότητα του ποδοσφαίρου, που προσφέρει δημοσιότητα, δεν θα γινόταν ντόρος», μας είχε πει κάποιος.
Και πρόσθεσε: «Δεν πρόκειται να γίνει το παραμικρό. Το πολύ πολύ να γίνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για μια μέρα (!)». Η εύλογη απορία μας τι σημαίνει αυτό, απαντήθηκε με χαρακτηριστική άνεση. Γεγονός που σημαίνει ότι αποτελεί συνήθη τακτική: «Θα καταθέσουν το κεφάλαιο που απαιτείται στην τράπεζα και θα πάρουν το αναγκαίο παραστατικό. Θα το καταθέσουν, λύνοντας το πρόβλημα, και την επομένη θα πάνε ν' αποσύρουν τα λεφτά. Ποιος ελέγχει;»...
Τους επιβεβαίωσε ο ίδιος ο υφυπουργός με την επισήμανσή του ότι «είναι θέμα πολιτικής απόφασης αν θα ανακληθεί η άδεια. Πιστεύω όμως ότι δεν θα χρειαστεί γιατί θα τακτοποιήσουν τις εκκρεμότητες»...
Το 2010, στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομικών, Φ. Σαχινίδης, είχε παραδεχτεί πως οι χρόνιες οφειλές των ΠΑΕ στο Δημόσιο ήταν 222 εκατ. ευρώ. Υστερα από αλλεπάλληλες ευνοϊκότατες ρυθμίσεις (χάρισμα) χρεών...
Το 2003, ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού, Γ. Φλωρίδης, είχε χαρακτηρίσει το 2002 «χρονιά μεγάλης κλεψιάς». Σε συνέντευξή του στον ρ/σ ΣΚΑΪ είχε εξηγήσει: «Εννοούσα ότι τη χρονιά αυτή που τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα ήτανε τρεις και τέσσερις φορές πάνω, είναι καταπληκτικό πώς οδήγησε σε λίγους μήνες μέσα, σε πλήρη χρεοκοπία. Εχω την αίσθηση ότι εκεί υπήρξε ένα "μεγάλο φαγοπότι" σε βάρος των εσόδων των ομάδων από αυτούς ή από κάποιους, οι οποίοι εμφανίζονται ως επενδυτές ή ως οτιδήποτε άλλο στο χώρο αυτό». Εκτός από δηλώσεις, ούτε ο ίδιος ούτε οι επόμενοι έκαναν κάτι.
...με κυβερνητική συνενοχή
Τα... στραβά μάτια - κράτος και αθλητικές αρχές - δεν τα κάνουν μόνο στα χρέη. Φροντίζουν να «τυφλώνονται» γενικά. Μόλις τέσσερις μέρες πριν την πρεμιέρα του τρέχοντος πρωταθλήματος, οι μισές ομάδες δεν είχαν εξασφαλίσει πιστοποιητικό συμμετοχής από την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού (ΕΕΑ). Με βάση τις κείμενες διατάξεις, οι ομάδες θα έπρεπε να έχουν πάρει άδεια από την ΕΕΑ το αργότερο δύο βδομάδες πριν την έναρξη της νέας σεζόν... Τελικά η πλειοψηφία της Βουλής ενέκρινε φωτογραφική διάταξη για παράταση του χρόνου υποβολής των προβλεπομένων δικαιολογητικών. Με αναδρομική ισχύ, ώστε να καλυφθούν (και από την ΕΕΑ) οι υπόλογες ΠΑΕ...
«Εξι με επτά ομάδες δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν, αν υπήρχε αξιοκρατία. Οι περισσότερες ομάδες χρωστούν σε όποιον μιλάει ελληνικά. Το πρωτάθλημα αυτό δεν μπορεί να τελειώσει με 16 ομάδες, εκτός και αν θέλουμε να είμαστε... καραγκιόζηδες. Αν εφαρμοστούν οι νόμοι αποκλείεται να τελειώσουμε με 16». Η δήλωση (2/10/2012, «Αθλητικό Metropolis») ανήκει στον μεγαλομέτοχο της ΠΑΕ Ξάνθη, Χρ. Πανόπουλο.
Η «Empire» είναι εταιρεία που συστήθηκε από τους μετόχους για να διαχειρίζεται τα εμπορικά δικαιώματα της ΠΑΕ ΑΕΚ. Η σχετική σύμβαση των δύο εταιρειών είχε λήξει. Παρ' όλα αυτά για πάνω από 7 μήνες (όπως παραδέχτηκε σε Γενική Συνέλευση ο οικονομικός διευθυντής της ΠΑΕ, Π. Βαλασόπουλος) τα έσοδα πήγαιναν σε άγνωστο ταμείο.
Οι ποδοσφαιριστές εντάσσονται στην Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και στα συμβόλαιά τους υπάρχει η ελάχιστη προβλεπόμενη αμοιβή. Οταν αυτά που κατατίθενται στις αρμόδιες αρχές περιέχουν μόνο αυτές τις αμοιβές, καλούνται «λευκά». Η πρακτική των «λευκών» συμβολαίων, λοιπόν, έχει καθιερωθεί εδώ και χρόνια. Ολο και περισσότερες ΠΑΕ τα εμφανίζουν και «υπογράφουν με τους ποδοσφαιριστές ιδιωτικά συμφωνητικά, στα οποία προβλέπεται το πραγματικό ποσό που θα εισπράξουν. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγουν την καταβολή φόρου και εισφορών στο ΙΚΑ. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου το 80% των ομάδων που παίρνουν μέρος στα τρία επαγγελματικά πρωταθλήματα ακολουθούν την πρακτική των "λευκών συμβολαίων"» (6/11/2011, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ).
Σύμφωνα με σχετική τοποθέτηση της Super League, το 2008 ο μέσος όρος της τιμής στα εισιτήρια ήταν 14,3 ευρώ, το 2009 έπεσε στα 13,2 ευρώ, το 2010 στα 12,2 ευρώ και το 2011 στα 9,9 ευρώ!
Το Φλεβάρη δόθηκε στη δημοσιότητα έκθεση, για την αξιολόγηση των ευρωπαϊκών συλλόγων και πρωταθλημάτων, της UEFA. Αφορά στο διάστημα από το 1993 μέχρι και το 2011. Εκεί διαπιστώνουμε πως η Super League (με μέσο όρο τα 34 ευρώ) βρίσκεται στην τρίτη θέση με τα πιο ακριβά εισιτήρια, μετά από Ισπανία και Αγγλία.
Και αφού αυτά συμβαίνουν στη... βιτρίνα, μπορεί κάποιος να καταλάβει τι συμβαίνει παραμέσα.

Γ. Κ.

Σκηνικό παιχνίδι φωτός και σκότους


Σκηνικό παιχνίδι φωτός και σκότους
Ως καλλιτεχνική φύση αναζητά το πιο μυστικό σχέδιο των πραγμάτων προσπαθώντας να βρει το νόημα της ζωής. Και βρίσκει νόημα και σημασία ακόμα και στα πιο μικρά. Κυρίως στα μικρά. Στις λεπτομέρειες... O Kωνσταντίνος Kωνσταντόπουλος, γνωστός ηθοποιός, σκηνοθέτης και δάσκαλος σε δραματική σχολή, μας αποκαλύφθηκε και ως συγγραφέας, με ένα εξαιρετικό βιβλίο με τίτλο «Εις το όνομα της μητρός και του Υιού», επιβεβαιώνοντας ότι ανακαλύπτει στην τέχνη και στα οράματά του το νόημα της ζωής και της ελευθερίας.
Aνυπότακτος, γενναιόδωρος, πολιτικοποιημένος, οργισμένος και ταυτόχρονα τρυφερός, αναζητά σε ό,τι κάνει, να αφορά όλους μας, γιατί πιστεύει πως ό,τι δεν αφορά όλους μας, δεν αφορά κανέναν. Ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης, επιδιώκει να είναι συνεπής και με τον εαυτό του και με τον καιρό του. Μέσα από την τέχνη του αλλά και από την αγωνιστική του στάση οραματίζεται «μια δικαιοσύνη, μια ισορροπία αυθύπαρκτη που μας περιλαμβάνει στην τάξη των σπόρων και των άστρων» που λέει ο Γ. Ρίτσος και συχνά ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος σε συζητήσεις μας αναφέρεται σ' αυτή τη θέση του Ρίτσου. Πιστεύει πως όλα εξαρτώνται από τι πραγματικά θέλουμε! «Αν θέλουμε να αλλάξουμε τον κόσμο» -λέει- «μπορούμε να τον αλλάξουμε! Ναι, το πιστεύω... Ας συσπειρωθούμε όλοι. Ας επαναστατήσουμε, λοιπόν! Ας βγούμε στους δρόμους κι ας διεκδικήσουμε το ύστατό μας δικαίωμα: Την αξιοπρέπεια, τουλάχιστον, του θανάτου μας! Και η δημοκρατία του Θανάτου, ας μας διδάξει την δημοκρατία της Ζωής!».
Παρουσίαση βιβλίου

Την Δευτέρα, στις 8 μμ, στο «ΠΟΛΙΣ artcafe» (Πεσμαζόγλου 5, Αρσάκειο Αίθριο, Στοά Βιβλίου και Θεάτρου Τέχνης), θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου (εκδόσεις «ΑΓΓΕΛΑΚΗ»). Είσοδος ελεύθερη. Πρόκειται για ένα θεατρικό έργο, στο οποίο ένας άνδρας, ηθοποιός και δάσκαλος νέων ηθοποιών, μετά την απώλεια των γονιών του, προσπαθεί να αποκαλύψει τα μυστικά και τα ψέματα που ρήμαξαν τις σχέσεις μέσα στην οικογένειά του, και έκαναν τα μέλη της, έρμαια ενός σκοτεινού παρελθόντος, να συγκρούονται ανελέητα μεταξύ τους. Ενα ταξίδι αυτογνωσίας και επαναπροσδιορισμού, με αίτημα την ευτυχία και το φως. Το θέατρο αποκαλύπτει στον ήρωα του έργου και τον βοηθά να αποκωδικοποιήσει την ζωή και να ζήσει έντεχνα. Στη σκηνή του θεάτρου ο χρόνος διαστέλλεται και η ύπαρξη μάχεται τη βαρύτητα. Η ψυχή ηθοποιός ρωτά με βία τον βίο, κι ανακαλύπτει πως: «ό,τι το σκοτάδι μηχανεύεται το φως το ξέρει»!
Το χιούμορ είναι η ευγένεια της απελπισίας, και ως τέτοιο κάνει τα πάντα να αιωρούνται ανάλαφρα, και να κλείνουν πονηρά το μάτι στον αναγνώστη-θεατή κερδίζοντας έτσι την εύνοιά του και τη συμμετοχή του σ' αυτό το σκηνικό παιχνίδι του φωτός και του σκότους - ή αλλιώς, της ζωής.
Για το έργο μιλούν: Ροζίτα Σώκου, Θανάσης Νιάρχος, Ματίνα Μόσχοβη, Δημήτρης Λέντζος, Ερη Ρίτσου, Γεράσιμος Τσιαπάρας. Αποσπάσματα διαβάζουν: Μάρθα Καραγιάννη, Αλέξανδρος Σταύρου, Ορέστης Τρίκας, Γιάννης Κατσιμίχας.
Θα ακολουθήσει μουσικό πρόγραμμα. Στο πιάνο: Σάκης Τσιλίκης, Γιάννης Ιωάννου, Χρήστος Θεοδώρου, Τάσος Σωτηράκης, Σπύρος Παπαθεοδώρου, Πέτρος Μπούρας. Βιολί, κιθάρα Περικλής Τζουγανάκης, Σπύρος Κοντάκης. Τραγούδι: Μίλτος Πασχαλίδης, Λένα Αλκαίου, Καλλιόπη Βέτα, Σία Κοσκινά, Βικτώρια Ταγκούλη, Ελένη Τζαγκαράκη, Θέλμα Καραγιάννη, Αρετή Κοκκίνου, Μυρσίνη Δόξα, Μάντυ Λάμπου, Αλεξάνδρα Κόνιακ, Βαγγέλης Δούβαλης, Ελενα Μαραγκού, Γκέλυ Φλουρή, Μαρία Βασιλοπούλου, Λήδα Αγγελάκη, Πάνος Λαμπρίδης, Βασίλης Μοσχονάς, Αγγελική Σάντορα, Πηνελόπη Ζαλώνη, Τάκης Κωνσταντακόπουλος, Ελένη Κωνσταντίνου. Παρουσίαση: Βασίλης Χατζηιακώβου.

Σ.Αδαμίδου

«ΜΚΟ» - ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ Επικίνδυνη και αγοραία σχέση


«ΜΚΟ» - ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ
Επικίνδυνη και αγοραία σχέση
Η συνεργασία «Europa Nostra» - Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη «σωτηρία» των μνημείων αποτελεί εργαλείο εμπορευματοποίησής τους
Γρηγοριάδης Κώστας
Στα τέλη του περασμένου Γενάρη, η οργάνωση «Europa Nostra» («Γιουρόπα Νόστρα») και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους πάνω σε ένα πρόγραμμα που ονόμασαν «Τα 7 πλέον απειλούμενα μνημεία» της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Προσφέροντας έτσι ένα ακόμη «εργαλείο» για την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού. Ας δούμε πώς.
Το πρόγραμμα αφορά στην «αναζήτηση» των επτά περισσότερο απειλούμενων μνημείων της Ευρώπης ώστε να «κινητοποιήσει» δημόσιες και ιδιωτικές «πηγές» χρηματοδότησης σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για τη διάσωσή τους. Η «Europa Nostra» θα ορίζει τα μνημεία και η ΕΤΕπ θα αναλαμβάνει το οικονομικό κομμάτι της συνεργασίας. Γιατί συνιστά «εργαλείο» εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς αυτό; Διότι αποτελεί πολιτική επιλογή του αστικού κράτους η υποχρηματοδότηση του πολιτισμού, ώστε να αρθούν και τα τελευταία «εμπόδια» δημόσιας διαχείρισής του προς όφελος του κεφαλαίου που θα «ντυθεί» την «προβιά» του «σωτήρα» των μνημείων.
Η «Europa Nostra» είναι οργάνωση - ομπρέλα πολλών ευρωπαϊκών «ΜΚΟ», με αντικείμενό τους την πολιτιστική κληρονομιά. Είναι ιδεολογικοπολιτικό «παιδί» της ΕΕ και από τα δυναμικότερα εργαλεία εφαρμογής της αντιδραστικής της πολιτικής στον πολιτισμό. Γι' αυτό δεν είναι «τυχαία» η χρηματοδότησή της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με «χορηγίες», μεταξύ των οποίων «φιγουράρουν» επιχειρηματικοί κολοσσοί τραπεζών, τηλεπικοινωνιών, ενέργειας κ.λπ. Το 2002, μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θεσμοθέτησε το «Βραβείο πολιτιστικής κληρονομιάς της ΕΕ». Χαρακτηριστικό για το ρόλο της είναι το γεγονός ότι το 2005, από το Μπέργκεν της Νορβηγίας, εξέδωσε ένα κείμενο θέσεων για το ρόλο του πολιτισμού στην Ευρώπη, απηχώντας το αντιδραστικό ιδεολογικό υπόβαθρο της ΕΕ για τον πολιτισμό και περιλαμβάνοντας και προτάσεις ενίσχυσής του. Σε εκείνο το κείμενο μπορούμε να βρούμε τα «σπάργανα» του προγράμματος που εξετάζουμε: «(...) Μια τέτοια στρατηγική της ΕΕ για την κληρονομιά πρέπει να αναπτυχθεί σε στενή συνεργασία με την οργανωμένη κοινωνία των πολιτών», ενώ οι σχετικές με την πολιτιστική κληρονομιά δραστηριότητες «πρέπει πράγματι να αναγνωριστούν και να χρησιμοποιηθούν πλήρως ως συμβολή στο επίτευγμα των τρεχουσών πολιτικών προτεραιοτήτων της ΕΕ και ιδιαίτερα της πλήρους εφαρμογής των στόχων της Λισαβόνας»! Δηλαδή, των στόχων για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.
Ολοφάνερα η πολιτική εκχώρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς στο κεφάλαιο γίνεται πλέον σε μεγαλύτερη κλίμακα. Στόχος, η πλήρης υπαγωγή του πολιτισμού στο «άρμα» της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.
Ο Πλάθιντο Ντομίνγκο, πρόεδρος της «Europa Nostra», το έθεσε ως εξής: «Η πολιτιστική κληρονομιά είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Ευρώπης: Το αργό πετρέλαιο, το αποθεματικό μας σε χρυσό. Η κληρονομιά μας είναι το ψωμί και το βούτυρο της Ευρώπης, όσο είναι η καρδιά και η ψυχή της». Ενώ κατά τον Werner Hoyer, πρόεδρο της ΕΤΕπ, η «συνεισφορά» της τράπεζας «σε αυτό το έργο» θα «παρέχει αναλύσεις και συμβουλές για καταλληλότερους τρόπους χρηματοδότησης των έργων που επελέγησαν στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος».
Μοιρασμένοι ρόλοι
Ο πρώτος κατάλογος με τα επτά απειλούμενα μνημεία θα ανακοινωθεί στη διάρκεια της 50ής επετείου της «Europa Nostra», που θα γιορταστεί με συνέδριο στην Αθήνα στις 16 Ιούνη. Μετά την επιλογή, οι εμπειρογνώμονες που επιλέγονται από την ΕΤΕπ θα επισκεφθούν καθεμία από τις επτά περιοχές «σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς» και θα προτείνουν «ρεαλιστικά και βιώσιμα σχέδια δράσης για την διάσωση αυτών των περιοχών». Μάλιστα, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανάπτυξης (CEB), που εδρεύει στο Παρίσι, θα είναι ένας από τους «συνεργαζόμενους εταίρους για αυτή τη φάση του προγράμματος». Τα σχέδια αυτά θα περιλαμβάνουν «συμβουλές για το πώς η χρηματοδότηση θα μπορούσε να επιτευχθεί, π.χ. αντλώντας από τα ταμεία της ΕΕ ή, κατά περίπτωση, της ΕΤΕπ ή CEB με τη μορφή δανείων». Ταυτόχρονα, το εκτεταμένο δίκτυο της «Europa Nostra» θα «κινητοποιήσει τις τοπικές κοινότητες και δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ενίσχυση της κυριότητας και της δέσμευσης» για τους επιλεγμένους χώρους.
Ετσι, οι «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις», οι τράπεζες, η ΕΕ μαζί με την Τοπική Διοίκηση, η οποία έχει ολοκληρώσει την πλήρη μετατροπή της σε «μακρύ χέρι» του αστικού κράτους για την επιτυχία της επίθεσης του συστήματος στο λαό... θα «σώσουν» τα μνημεία! Τι σημαίνει για όλους τους παραπάνω «συνεργάτες» η φράση «ρεαλιστικά και βιώσιμα σχέδια δράσης» αν όχι σχέδια που κριτήριό τους έχουν την οικονομική «απόδοση» της «επένδυσης» του ιδιώτη; Και τι σημαίνει «απόδοση» αν όχι εμπορευματική χρήση των μνημείων αυτών;
Το γεγονός ότι τέτοιου είδους προγράμματα αποτελούν μέρος του γενικότερου σχεδιασμού για τη μετατροπή των μνημείων σε εμπόρευμα προκύπτει και από τη δήλωση στη συμφωνία, ότι αυτό το πρόγραμμα «δεν θα αναγνωρίσει μόνο μια λίστα προτεραιότητας των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκονται σε κίνδυνο» αλλά «θα προτείνει συγκεκριμένα σχέδια διάσωσης, δείχνοντας τι θα μπορούσε και θα έπρεπε να γίνει για να σωθούν αυτοί οι χώροι». Ετσι, το πρόγραμμα «θα φέρει τους ανθρώπους κοντά για να δημιουργήσουν βιώσιμες λύσεις μέσω μελετών σκοπιμότητας, τεχνικής βοήθειας, συμβουλών ικανοτήτων και χρηματοδότησης, της υποστήριξης των έργων, διαχείρισης και ευρείας κλίμακας δημοσιότητα».
Η παραπάνω ρητορική δεν είναι καινούρια. Χρησιμοποιείται από κάθε φορέα του συστήματος για να καλύψει την απλήρωτη και ανασφάλιστη δουλειά («εθελοντισμός» στον καπιταλισμό) και να μετατρέψει σε υπάκουους «συνένοχους» του εγκλήματος που διαπράττει ο καπιταλισμός και στον πολιτισμό, όσο μεγαλύτερα τμήματα του λαού μπορεί. Διότι η συμφωνία κάθε εργαζόμενου, άνεργου, νέου, γυναίκας να μετατραπεί η κοινή του περιουσία, που είναι η πολιτιστική κληρονομιά, σε αντικείμενο αγοραίας εκμετάλλευσης και ιδεολογικής χειραγώγησης αποτελεί κατάθεση όπλων και έναντι του συνόλου της επίθεσης του κεφαλαίου στα δικαιώματά τους.

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

TOP READ