4 Μαΐ 2013

ΕΥΡΩΛΓΙΚΑ Να διατηρήσει τα κεκτημένα


ΕΥΡΩΛΓΙΚΑ
Να διατηρήσει τα κεκτημένα
Αφού έγινε ...Εγγλέζος στο ραντεβού του και με το φετινό φάιναλ φορ ο Ολυμπιακός έχει την ευκαιρία να διατηρήσει τον τίτλο του πρωταθλητή Ευρώπης
Ολυμπιακός και ΤΣΣΚΑ τα ξαναλένε και πάλι φέτος σε φάιναλ φορ, αυτή τη φορά όμως για τον ημιτελικό της διοργάνωσης (φώτο από τον περσινό τελικό με τον Τεόντοσιτς και τον απόντα λόγω τραυματισμού Μάνταζαρη)
Στην ολοκλήρωσή του φθάνει την ερχόμενη Παρασκευή (10 Μάη) ο φετινός ...μαραθώνιος της Ευρωλίγκας αφού τότε και ειδικότερα στο περίφημο «Ο2 Αrrena» θα διεξαχθεί το φάιναλ φορ που θα κρίνει τον πρωταθλητή Ευρώπης για την τρέχουσα αγωνιστική σεζόν. Και μπορεί η Αγγλία ως παρουσία στη διοργάνωση να μην υφίσταται, ωστόσο το μάρκετινγκ της Ευρωλίγκας δεν τα ...κοιτάζει αυτά μιας και η παρθένα μπασκετικά αγορά της «γηραιάς Αλβιόνας» αποτελεί πρόσφορο έδαφος για το ...κυνήγι του κέρδους. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι εκεί θα διεξαχθεί και το επόμενο φάιναλ φορ της νέας σεζόν, καθώς με μια απόφαση που συμβαίνει πρώτη φορά σε διασυλλογικό άθλημα στην Ευρώπη οι διοργανωτές επέλεξαν για δυο συνεχόμενες χρονιές την ίδια έδρα για την τελική φάση της διοργάνωσης. Δείγμα και αυτό του διακαή πόθου της μονιμότητας του θεσμού και φυσικά των συμμετεχόντων (βλ. κλειστή λίγκα). Αλλωστε, και αγωνιστικά να το δει κανείς και φέτος επιβεβαιώθηκε ο κανόνας που θέλει τη διοργάνωση να είναι μια υπόθεση των λίγων, με ελάχιστες εκπλήξεις στη σεζόν.
Από τη φετινή παρέα της τετράδας δε λείπει ο πρωταθλητής Ευρώπης Ολυμπιακός που θα έχει την ευκαιρία να υπερασπιστεί τον τίτλο που κέρδισε πέρσι στην Κωνσταντινούπολη. Οι «ερυθρόλευκοι» μάλιστα στον ένα ημιτελικό της Παρασκευής θα αντιμετωπίσουν την ΤΣΣΚΑ Μόσχας, σε μια επανάληψη του περσινού τελικού. Ισπανική υπόθεση είναι ο δεύτερος ημιτελικός αφού Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης μεταφέρουν το ...«Εl Classico» σε ...διεθνές προσκήνιο. Ουσιαστικά, η τετράδα είναι η ίδια κατά 3/4 με την περσινή στην Κωνσταντινούπολη, με τη διαφορά ότι τη θέση του Παναθηναϊκού φέτος έχει η Ρεάλ Μαδρίτης.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ: Αφού πέταξε για Λονδίνο ...στοχεύει και ψηλά

Αν και οι αλλαγές του καλοκαιριού (τεχνική ηγεσία, χαμήλωμα του μπάτζετ) στην αρχή της διοργάνωσης έφερναν τον πρωταθλητή Ευρώπης να μην έχει το ρόλο του ...ξεκάθαρου φαβορί, οι δυσκολίες που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς (τραυματισμοί) τον ανάγκασαν να παίξει πολλές φορές με τη φωτιά. Η Εφές στο τελευταίο βήμα ...αποφάσισε να του «βγάλει το λάδι» αλλά ο Ολυμπιακός κατάφερε να βρεθεί στο Λονδίνο. Και τώρα, όπως λένε όλοι στην ομάδα, τα πάντα γίνονται. Τηρουμένων τον φετινών αγωνιστικών κριτηρίων και πάλι κόντρα στην ΤΣΣΚΑ Μόσχας έχουν ελαφρώς το ρόλο του αουτσάιντερ (όπως και πέρσι) όμως το ντέρμπι του πρωταθλητή Ευρώπης με τη δευτεραθλήτρια του θεσμού το μόνο σίγουρο είναι ότι κινείται σε λεπτές ισορροπίες. Αρα και τα προγνωστικά και οι εκτιμήσεις πάνε περίπατο. Εχοντας παρουσιάσει όλη τη χρονιά ...μαέστρο της ορχήστρας τον Βασίλη Σπανούλη και πρώτα βιολιά τους Πανανικολάου, Σλούκα με το νεανικό ενθουσιασμό, τους Πρίντεζη, Περπέρογλου με την εμπειρία και τους Λο, Χάιντς, Αντιτς να παίρνουν ...το όσκαρ στους ειδικούς ρόλους που τους ανατίθεντο ανά πάσα στιγμή, οι «ερυθρόλευκοι» πέρασαν με επιτυχία τις εξετάσεις. Οπλο σε αυτό και η πολύ καλή άμυνα σε αρκετές περιπτώσεις (π.χ. στο Β' μέρος του 5ου παιχνιδιού με την Εφές) η οποία τον ξελάσπωσε ουκ ολίγες φορές. Πλέον διαθέτει και την εμπειρία να διαχειριστεί καταστάσεις όπως είναι ο πρώτος ημιτελικός ή ακόμα και η παρουσία στον τελικό.
ΤΣΣΚΑ ΜΟΣΧΑΣ: Χωρίς δύο ...αλλά με τρεις
Μπορεί η ΤΣΣΚΑ Μόσχας να υπέστη και αυτή αλλαγές αφού φέτος δεν έχει στο ρόστερ τους σπουδαίους Αντρέι Κιριλένκο και Αλεξέι Σβεντ, οι οποίοι πλέον αγωνίζονται στο ΝΒΑ, αλλά οι Ρώσοι διαθέτουν και στην τρέχουσα σεζόν μία πολύ ισχυρή ομάδα, με εξαιρετικούς παίκτες σε όλες τις θέσεις, τόσο στην περιφέρεια, όσο και κοντά στο καλάθι. Σαφώς, βέβαια, η δύναμή της βρίσκεται στο γεγονός πως διαθέτει μεγάλα και ικανά κορμιά μέσα στη ρακέτα, στοιχείο που της προσφέρει ποιότητα και αποτελεσματικότητα στη φροντ - λάιν. Επίσης, φέτος την καθοδηγεί και ένας εξαιρετικός και πανέξυπνος προπονητής από τον πάγκο της, όπως είναι ο πολύπειρος κόουτς από Final-Four, Ετόρε Μεσίνα. Ναι, το ρόστερ της είναι πλήρες, αλλά τρεις είναι οι ηγέτες της ΤΣΣΚΑ, όντας οι κορυφαίοι της παίκτες μέσα στη φετινή σεζόν. Ο λόγος για τους Βίκτορ Κριάπα, Μίλος Τεόντοσιτς, Νένατ Κρσιτς. Με δυνατή περιφέρεια αλλά και ισχυρή φροντ λάιν, αφού εκτός της παρουσίας του Κρισιτς εκεί δεσπόζει και ο σμολ φόργουρντ Σόνι Ουίμς που μάλιστα έχει χριστεί και πρώτος σκόρερ της ομάδας, η αρκούδα... δείχνει να μην της λείπει τίποτα. Αλλωστε, βάσει συστήματος αξιολόγησης της Euroleague είναι η καλύτερη ομάδα φέτος, διαθέτοντας τόσο ένα σπουδαίο σύνολο, όσο και εξαιρετικές μονάδες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά σε ένα παιχνίδι. Από την αναφορά στο έμψυχο δυναμικό κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει και την αναφορά στον Θοδωρή Παπαλουκά που επιστρέφοντας στα παλιά λημέρια δείχνει ικανός να βγάλει εις πέρας την αποστολή του όποτε χρειαστεί.

ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ - ΡΕΑΛ ΜΑΔΡΙΤΗΣ
Τα ξαναλένε μετά από 17 χρόνια
Αφού έστω και δύσκολα καθάρισαν με τον Παναθηναϊκό στην Μπαρτσελόνα κοιτάνε πλέον ψηλά...
Icon
Με νωπή την πρόσφατη επικράτηση της Ρεάλ Μαδρίτης επί της Μπαρτσελόνα (78-65) για το ισπανικό πρωτάθλημα που έδωσε στους Μερένγκες και τυπικά την πρωτιά στην κανονική περίοδο του πρωταθλήματος της Λίγκας ΑCB οι δυο...κλασικοί αντίπαλοι ετοιμάζονται να τα ξαναπούν σε διεθνές έδαφος. Αν και το παιχνίδι ήταν αδιάφορο για τους δυο αντιπάλους με τους προπονητές να κρατούν κρυφά τα χαρτιά τους (οι Μπλαουγκράνα αγωνίστηκαν χωρίς τον Ναβάρο) η μονομαχία τους στο Λονδίνο προβλέπεται πολύ διαφορετική. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι δύο ομάδες ξανασυναντιούνται σε φάιναλ φορ Ευρωλίγκας μετά από 17 χρόνια, όταν στην τότε διοργάνωση στο Παρίσι η Μπαρτσελόνα είχε επικρατήσει με 77-66 και είχε τεθεί αντίπαλος του Παναθηναϊκού στον τελικό.
Η Ρεάλ των Ρούντι Φερνάντεθ του καλύτερου παίκτης της διοργάνωσης τον προηγούμενο μήνα Γιουλ του Ρέγες που αποτελεί σταθερή αξία δείχνει ικανή περισσότερο από κάθε άλλη φορά για το άλμα επιστροφής στα πρωτεία. Μειονέκτημά της η έλλειψη εμπειρίας των περισσότερων παικτών του ρόστερ της (εκτός των Γιούλ και Ρέγες) από τέτοιου είδους παιχνίδια, αφού δεν έχουν αγωνιστεί σε φάιναλ φορ. Πάντως ποιοτικό ρόστερ διαθέτει. Ωστόσο η χρονιά κύλησε από σκαμπανεβάσματα στην απόδοσή της έστω και αν οι πολλοί τραυματισμοί αποτελούν ισχυρή δικαιολογία γι' αυτό.
Στην αντίπερα όχθη, η Μπαρτσελόνα έχοντας αφήσει εκτός νυμφώνος τον Παναθηναϊκό έστω και κάνοντας τα εύκολα δύσκολα αφού ξεκίνησε ως φαβορί είχε το πλεονέκτημα έδρας αλλά αναγκάστηκε να πάει σε πέμπτο παιχνίδι, για να καθαρίσει, πλέον δείχνει έτοιμη για την πρόκληση. Το σοκ από την απώλεια του Πιτ Μάιλ, ο οποίος υπέστη πνευμονική εμβολή (δεύτερη μετά το 2011) και η αποχώρηση από την ομάδα, δημιούργησαν ένα κενό, το οποίο άργησε να καλυφθεί. Αλλωστε, τα περισσότερα πλάνα της ομάδας είχαν στηθεί επάνω του. Οι δυο συνεχόμενες εμφανίσεις σε ΟΑΚΑ (4ο παιχνίδια) και Βαρκελώνη (5ο παιχνίδι) με αντίπαλο τους «πράσινους» κάνει πολλούς να μιλάνε για το τέλος του...ντεφορμαρίσματος που ξεκίνησε στα τέλη Μάρτη. Μένει να αποδειχθεί...

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ Είχε τη «στόφα» του λαϊκού καλλιτέχνη


ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ
Είχε τη «στόφα» του λαϊκού καλλιτέχνη
Δύο χρόνια συμπληρώνονται (3/5) που η γη έκλεισε στην αγκαλιά της τον πιο γλυκό, τον πιο καλό άνθρωπο, τα πιο ευαίσθητα μάτια του ελληνικού σινεμά, τον Θανάση Βέγγο. Δυο χρόνια από τη μέρα που έπεσαν οι «τίτλοι τέλους» γι' αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο, που υπήρξε αγωνιστής από νεαρή ηλικία και η ζωή του σημαδεύτηκε από τη διετή κράτησή του στη Μακρόνησο. Αυτό το ξερονήσι τον διαπαιδαγώγησε να έχει μία στάση ανυπακοής, διεκδικητική και ανθρώπινη.
Είναι σπάνιες οι φορές, που τα σπουδαία επίθετα που αποδίδονται σε κάποιον δεν θεωρούνται υπερβολικά. Αρκούσε να παρατηρεί κανείς τον Θανάση Βέγγο στις δημόσιες εμφανίσεις του, κυρίως στις τιμητικές εκδηλώσεις που γίνονταν με πολλή αγάπη για το δικό τους Θανάση, για να καταλάβει τη γνήσια σεμνότητα, την πραγματική «στόφα» του λαϊκού καλλιτέχνη.
Σε μια τέτοια βραδιά προς τιμήν του στον Κορυδαλλό, είχε πει: «Καλοί μου άνθρωποι... Πρέπει να κουραστήκατε απ' αυτήν την ακατάσχετη βεγγολογία - εγώ πάντως κουράστηκα. Το χάρηκα, αλλά κουράστηκα. Ειλικρινά δεν πιστεύω ότι έκανα πάρα πολύ σπουδαία πράγματα στην καριέρα μου. Για ένα πράγμα, όμως, σας διαβεβαιώ: ότι στη γαλέρα της ζωής μου τράβηξα άγριο κουπί»... και τα μάτια του γέμισαν δάκρυα. Πώς να μην αγαπήσεις έναν τέτοιο άνθρωπο!
«Εργάτης» της τέχνης
Ο Θανάσης Βέγγος, πέρασε στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, του θεάτρου, του λαϊκού πολιτισμού ευρύτερα, αλλά και των αγώνων του λαού μας. Ο θάνατός του λύπησε πανελλήνια το λαό, γιατί ο Βέγγος ήταν, παρέμεινε, αγωνίστηκε, έζησε, βιοπάλεψε και δημιούργησε σαν γνήσιο τέκνο του λαού. Και πάντα με μοναδική σεμνότητα, συνέπεια, αξιοπρέπεια, καλοσύνη κι ανθρωπιά. Η έπαρση και το «σταριλίκι» ήταν ξένα για εκείνον, παρά το - εκ φύσεως - τεράστιο, σπάνιο, πολύπλευρο δημιουργικό και ερμηνευτικό ταλέντο του. Αυθεντικά λαϊκός άνθρωπος, υποδειγματικός οικογενειάρχης, ακαταπόνητος και κυριολεκτικά «εργάτης» της Τέχνης, ο Βέγγος μέσα από τις ταινίες του - ιδιαίτερα με τις ταινίες που ο ίδιος σαν σεναριογράφος, παραγωγός, σκηνοθέτης, πρωταγωνιστής έπαιξε - θα μείνει αθάνατος. Θα «ζει» ανάμεσά μας, σαν ένας από μας. Θα παραμείνει λαοφιλής, γιατί αγαπούσε και συμπονούσε τον απλό, ανώνυμο, ανίσχυρο, αδικημένο, εκμεταλλευόμενο λαϊκό άνθρωπο. Υπερασπιζόταν τα δίκια, τους πόθους, το μόχθο του, αλλά και σατίριζε τα λογής λογής κουσούρια του, χαρίζοντας πλουσιοπάροχα λυτρωτικό, αλλά και νοήμον γέλιο.

Ο Θανάσης Βέγγος αφήνει ιστορία στο θέατρο και τον κινηματογράφο, όχι μόνο γιατί το τεράστιο ταλέντο του άγγιξε τις πιο λεπτές χορδές του λαού μας, αλλά πάνω από όλα για το ήθος του. Υπηρέτησε την τέχνη του με σεμνότητα, συναδελφικότητα, με πραγματική αγάπη στον άνθρωπο. Δεν ήταν τυχαίο που ταυτίστηκε στη συνείδησή μας με τους ρόλους του φτωχού, του κατατρεγμένου, του αγωνιστή, τίμιου Ελληνα που νοιαζόταν για το διπλανό του. Κι αυτό με έναν αυτοσαρκασμό που κατάφερνε να μας κάνει να παρακολουθούμε το τραγικό με χαμόγελο αισιοδοξίας. Στη ζωή του υπερασπίστηκε το δίκιο, ακόμα και όταν ο ίδιος θα έβγαινε χαμένος. Στάθηκε με συνέπεια ως το τέλος στις αρχές και τα «πιστεύω» του. Κι έτσι νίκησε. Εγινε παράδειγμα εντιμότητας και ανθρωπιάς στον κλάδο των ηθοποιών, αλλά και στο κοινό.
Το σπάνιο, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ήταν αυτή η συνύπαρξη στο ίδιο πρόσωπο του τραγικού και του κωμικού. Η θλίψη και η μελαγχολία συντροφευμένη με το γέλιο και τη χαρά. Ο Ελληνας Σαρλό. Ο δικός μας Τσάπλιν. Ο ηθοποιός που δεν ερμήνευε, αλλά εξέφραζε τη ζωή, την εντιμότητα, την αξιοπρέπεια. Αντιπροσώπευε την ψυχή του καθημερινού λαϊκού ανθρώπου αυτού του τόπου. Υπήρξε από μικρός αγωνιστής και για το μεροκάματο, και για την οικογένεια, αλλά και για την κοινωνία.
Νοιαζόταν πολύ για τον άνθρωπο. Ισως γι' αυτό στα μάτια του κατοικούσε εκείνη η μελαγχολία. «Δεν βλέπω γέλιο, μόνο χαμόγελα βλέπω» - είχε πει σε μια από τις πολλές τιμητικές εκδηλώσεις που έγιναν για εκείνον τα τελευταία χρόνια. «Σήμερα πλέον ο κόσμος δε γελάει με τίποτε. Εχει πολλά προβλήματα. Δε γελάει όπως γελούσε. Εχει ανάγκη να γελάσει, και μεγαλύτερη από παλιά, αλλά δε γελάει. Είναι πικραμένος ο κόσμος».
Σε όλη του την πορεία, ο Θανάσης Βέγγος αντιπροσώπευε το ρεαλιστικό φουκαρά, αλλά αξιοπρεπή Νεοέλληνα που μονίμως τρέχει. Πάντα σαρωτικός, στις ταινίες του διακωμωδεί τα τραγικά συμβάντα της φυλής, όπως τα γεννά η τρέχουσα πραγματικότητα.
Ο άνθρωπος που έτρεχε
Γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μάη του 1927. Ο πατέρας του εργαζόταν στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και στην Κατοχή οργανώθηκε στο ΕΑΜ. Μετά τον πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του και ο Θανάσης Βέγγος αναγκάστηκε για πολλά χρόνια να ασχολείται με επεξεργασίες δερμάτων, ενώ παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα, όπως διανομή πάγου. Ως διανομέας πάγου, αργότερα θα γνωρίσει τη γυναίκα του Ασημίνα με την οποία θα ζήσει μέχρι το τέλος της ζωής του, αποκτώντας δύο γιους. Κατά τα ταραγμένα χρόνια του Εμφυλίου, ο Θανάσης Βέγγος, ως παιδί ΕΑΜίτη, εστάλη να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία, ουσιαστικά ως εξόριστος, στη Μακρόνησο. Εκεί γνωρίστηκε με τον Νίκο Κούνδουρο, επίσης εξόριστο, που στη συνέχεια του χάρισε τον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο στη «Μαγική Πόλη».
«Εμεινε μαζί μου όλα τα χρόνια της Μακρονήσου» - θυμάται ο Ν. Κούνδουρος, στο ντοκιμαντέρ του Γ. Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού». «Είχα χρεωθεί την κατασκευή ενός θεάτρου - ήμουν τριτοετής της Αρχιτεκτονικής τότε. Πήγα στη διοίκηση και λέω: Αυτόν το μισότρελο φαντάρο να μου τον δώσετε. Κι έτσι βρέθηκα να φτιάχνω το θέατρο με τον Θανάση βοηθό. Στήσαμε τη σκηνή, ανεβάσαμε το πρώτο έργο, και να ο Βέγγος ηθοποιός, και να ο Βέγγος πρωταγωνιστής, και να ο Βέγγος αγαπημένος ολόκληρου του τάγματος, και να ο Βέγγος η ανακούφισή μας, η λύτρωσή μας και το χαμόγελό μας».
Στη συνέχεια το 1956 ο Κούνδουρος, αναγνωρίζοντας πρώτος τις δυνατότητές του, του εμπιστεύεται ένα σημαντικό ρόλο, στον «Δράκο», ταινία βασισμένη σε σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πολλοί λίγοι είδαν τις δυνατότητες του Βέγγου στην ταινία αυτή, την ποιότητα ενός κορυφαίου του χορού που μπορούσε να σταθεί απέναντι στον εξαιρετικό Ντίνο Ηλιόπουλο. Από αυτήν την ταινία φάνηκε η δυνατότητά του να εκφράζει, σωματικά, τη μεγάλη μερίδα του ελληνικού λαού. Ο άνθρωπος που τρέχει, που θέλει όλα να είναι τακτοποιημένα, να μην υπάρχει σκόνη, να αποκατασταθεί η αρχοντιά, έστω με τα απλά και φτωχά μέσα που διαθέτει.
Μια ταινία που όταν προβλήθηκε στις ελληνικές αίθουσες το 1956 αντιμετώπισε εμπορική αποτυχία, αλλά και επιθετικότητα μεγάλης μερίδας του Τύπου. Ομως, βραβεύτηκε στο 1ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ως μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της περιόδου 1955 - 1959, ενώ πήρε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Πολιτικά υπονοούμενα σε εποχές δύσκολες
Σημαντική υπήρξε η πορεία του και στο θέατρο, αλλά η πορεία του στον κινηματογράφο ήταν αυτή που τον έφερε πιο κοντά στο λαό. Τα έργα του λειτούργησαν σαν καταλύτης, αναδεικνύοντας την περηφάνια της φτώχειας, την περιφρόνηση στην ταξική κοινωνία, αλλά και τον τελικό θρίαμβο της καρδιάς. Μπορεί να σατίρισε τα ελαττώματα των Νεοελλήνων, αλλά προχώρησε και σε ταινίες με πολιτικά υπονοούμενα σε εποχές δύσκολες.
Εγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό με ταινίες όπως «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ», «Μην είδατε τον Παναή», «Ζήτω η τρέλα», «Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης»... Η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί στο θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το 1971 με την ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;». Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α' ανδρικού ρόλου. Ενα χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία «Θανάση, πάρε το όπλο σου!» του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α' ανδρικού ρόλου.
Συμμετείχε σε ταινίες - σταθμούς για το ελληνικό σινεμά, όπως: «Ποτέ την Κυριακή», «Το Κορίτσι με τα μαύρα», «Διακοπές στην Αίγινα», «Ο Ηλίας του 16ου», «Μανταλένα». Λίγα χρόνια αργότερα, ο «Πράκτωρ Θου Βου» μετατρέπει τον Βέγγο σε λαϊκό ήρωα μέσα από πολλές ταινίες με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, την εποχή που ο κινηματογράφος αποτελούσε τη μόνη φθηνή ψυχαγωγία για το ευρύ κοινό.
Τη δεκαετία του '80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες βιντεοταινίες, για να επανέλθει το 1991 με τις «Ησυχες μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη (ταινία για την οποία βραβεύεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το βραβείο Β' ανδρικού ρόλου). Ακολουθούν «Το βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1995), «Ολα είναι δρόμος» (1998), «Ψυχή βαθιά» (2009) του Βούλγαρη, ενώ τελευταία ταινία του ήταν «Το πέταγμα του κύκνου» (2010) του Ν. Τζήμα. Η ερμηνεία του στις τελευταίες αυτές ταινίες έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας.

Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ

3 Μαΐ 2013

Τώρα είναι καιρός


Τώρα είναι καιρός 
Τι σημαίνει πρακτικά η φράση «κόμμα παντός καιρού»;
Έχεις όλο τον χρόνο να το σκεφτείς και να το φιλοσοφήσεις στην πορεία της πρωτομαγιάς (όπου άλλοι τιμάν το σικάγο και τους διακόσιους της καισαριανής, κι άλλοι την εξοχή, τον άιρτον σένα, ή στην καλύτερη τον αλέκο παναγούλη), καθώς στέκεσαι μες στο λιοπύρι και λιώνεις για μια θέση στον ήλιο –που αυτή τη φορά υπάρχει για όλους. Κι έχεις την ευκαιρία να συγκεντρωθείς για να βγάλεις το νόμο του μέρφι σχετικά με τις πορείες και τις καιρικές συνθήκες, που λέει περίπου τα εξής:

Εάν τη μέρα της πορείας, ή του φεστιβάλ, υπάρχει στον ορίζοντα ένα μοναχικό, ακίνδυνο συννεφάκι, αυτό θα φωνάξει μες σε λίγα λεπτά τους φίλους του και θα γίνει απειλητικό. Και αν τελικά δε βρέξει, θα έχει τρομάξει τον πολύ κόσμο να μην έρθει. Εάν πάλι βρέξει, τότε θα φυσάει ταυτόχρονα, για να έρχεται το νερό απ’ όλες τις κατευθύνσεις και να μην χρησιμεύουν σε τίποτα απολύτως οι ομπρέλες, εκτός από το να σου προβάλλουν αντίσταση, ενώ περπατάς –όταν δεν αχρηστεύονται εξ αρχής στον άνεμο που τις λυγίζει. Έτσι γυρίζεις σπίτι και νιώθεις την ανάγκη να σε πάρεις και να σε απλώσεις με μανταλάκια, μαζί με τα υπόλοιπα ρούχα που στεγνώνουν.
Ενώ όταν έχει ζέστη, ο κόσμος κρύβεται σε όποια σκιά βρει και ξαφνικά γίνεται διπλάσιος, μόλις τελειώνει η συγκέντρωση κι αρχίζει η πορεία. Εκεί που ο ιδρώτας γίνεται ένα με τη λαϊκή οργή και ξεχύνεται σαν ποτάμι χειμαρρώδες, που δε γυρίζει πίσω πια.

Και αν χιονίζει, και αν βρέχει, και αν φυσάει, πάλι ο σύντροφος αντέχει. Σαν το αγριολούλουδο, που περιμένει, ακόμα τούτη η άνοιξη, να ανθίσουν οι καρποί του. Πριν τις εκλογές είχε προειδοποιήσει το λαό πως έρχεται θύελλα και πως για να γυρίσει ο ήλιος, θέλει δουλειά πολλή, γιατί η έφοδος προς τον ουρανό δε θα ‘ναι ένας απλός περίπατος στη λιακάδα. Αλλά αυτός μας περνά για μετεωρολόγους κι αναρωτιέται γιατί δε βάζουμε κάνα ωραίο κοριτσάκι με μίνι φούστα να τα πει, αντί για την αλέκα και τον κουτσούμπα, για να βελτιωθούμε επικοινωνιακά. Ενώ αυτά που του λέμε είναι πολύ βαριά και μακροσκελή για τις αντοχές του και του φαίνονται σαν τα δελτία καιρού του αρναούτογλου στην ετ3 και τους λόγους του φιντέλ στον οηε.

Γι’ αυτό αναπολεί τον πράσινο ήλιο της αλλαγής, που μας κατάκλεψε τα συνθήματα και τη βάση των παλιών εαμιτών. Και σήμερα ψηφίζει όσους του υπόσχονται μια σύντομη και εύκολη επιστροφή στο καλοκαίρι των αναμνήσεών του, προ κρίσης. Καταλαβαίνει πολλές φορές πως τον ταΐζουν με ψεύτικα μεγάλα λόγια, αλλά υποκύπτει στα ψευτοδιλήμματα και συμβιβάζεται μοιρολατρικά με τη λογική «στην αναβροχιά, καλό είν’ και το χαλάζι». Ενώ παράλληλα χάφτει αμάσητους τους αστικούς μύθους που του σερβίρουν για το κόμμα –απ’ τις μετοχές στο γερμανό, μέχρι τα κότερα του χαρίλαου. Αλλά καθαρός ουρανός, αστραπές δε φοβάται..

Το κόμμα κουβαλά συλλογικά τις καλύτερες παραδόσεις των σοβιετικών, που έχουν ατσαλωθεί στο λιοπύρι της ταξικής πάλης, της επανάστασης και του πολέμου. Αλλά μετά έζησαν την φρούδα άνοιξη της πράγας, το σύντομο καλοκαίρι όπου έτρωγαν απ’ τα έτοιμα υποτιμώντας την υποδιαίρεση Ι, το μελαγχολικό φθινόπωρο της μπρεζνιεφικής εποχής και τη βαρυχειμωνιά της αντεπανάστασης, όπου σκορπίσαμε στους πέντε ανέμους της αλλαγής και της περεστρόικα. Δεν πρόσεξαν τα συννεφάκια –που συμβόλιζαν τις μη ανταγωνιστικές αντιθέσεις, όπως έλεγαν οι κινέζοι- και τα άφησαν να συσσωρευτούν και να ξεσπάσουν σε καταιγίδα.

Ο καιρός εξάλλου είναι μια βασική παράμετρος της παραγωγής, που δεν είναι εύκολο να προβλεφθεί και να συνυπολογιστεί στον κεντρικό σχεδιασμό, δυσκολεύοντας έτσι την πλήρη κοινωνικοποίηση του αγροτικού τομέα –μέχρι να περάσουμε απ’ τη γεωπονία στην υδροπονία κι αεροπονία. Οι σοβιετικοί βέβαια είχαν μετρήσει βήματα σε αυτό τον τομέα και μπορούσαν να διαλύσουν τα σύννεφα για να μη βρέξει τη μέρα των μεγάλων παρελάσεων ή κατά την διάρκεια των ολυμπιακών αγώνων της μόσχας. Τα άφησαν όμως να μαζεύονται σε άλλους νευραλγικής σημασίας τομείς, όπου δεν αρκούσε ένας βομβαρδισμός και μια τεχνητή βροχή, για να τα διαλύσουν.

Σε ένα πρόσφατο φύλλο του πριν ο συντάκτης του αναρωτιόταν αθώα: «κόμμα παντός καιρού ή μήπως εκτός καιρού;» υπονοώντας σαφώς το δεύτερο. Αλλά αν το πνεύμα των καιρών είναι να μη μιλάμε για τη δικτατορία του προλεταριάτου και για τη θετική πείρα του υπαρκτού και των επαναστάσεων του εικοστού αιώνα· ή αν επιτάσσει να προβάλλουμε εύκολες, μεσοβέζικες λύσεις εδώ και τώρα, αντί να «τα παραπέμπουμε όλα στην δευτέρα παρουσία του σοσιαλισμού»· αν με άλλα λόγια το πνεύμα της εποχής είναι η υποταγή σε πτυχές της αντεπανάστασης και στην πίεση για ενσωμάτωση… τότε είναι τιμή για ένα κόμμα να είναι «εν γένει εκτός τουκλίματος». Και να το θεωρούν άκαιρο, εκτός τόπου και χρόνου, ενώ μιλάει για το σοσιαλισμό, που είναι πιο επίκαιρος από ποτέ στις μέρες μας.

Σήμερα λοιπόν καλούμαστε να ανακαλύψουμε αν υπάρχει ζωή μετά το σοβιετικό ήλιο που έδυσε και φώτιζε σα φάρος τις επαναστατικές προσπάθειες σ’ όλο τον κόσμο, χωρίς να νοσταλγούμε ρομαντικά τον παλιό καλό καιρό. Οι μεταμοντέρνοι καιροί που ζούμε δεν είναι μενετοί για τους επαναστάτες, που αντιμετωπίζουν ακραία καιρικά φαινόμενα αντεπανάστασης. Αλλά ο βρεγμένος των ανατροπών, τη βροχή δε φοβάται. Μπορεί οι συνθήκες να μη φαντάζουν ακόμα ώριμες, αλλά ξέρουμε ότι καιρός φέρνει τα λάχανα, καιρός τα κακοπούλια. Ξέρουμε δηλ πως θα γυρίσει ο τροχός της ιστορίας, για να κυβερνήσει κι ο φτωχός. Και θα ‘ρθουν καιροί ευτυχισμένοι, σκλάβοι δε θα είναι πλέον οι λαοί.

Σήμερα ο καπιταλισμός φανερώνει σε κάθε πτυχή της καθημερινής ζωής τη σαπίλα του. Η αστική τάξη λυσσομανάει εν μέσω κρίσης, για να διαφυλάξει τα κέρδη της. Κι ο κόσμος γυρίζει την πλάτη και φτύνει το πολιτικό σύστημα, που νομίζει πως ψιχαλίζει. Σήμερα έχει έρθει η ώρα να σπάσουμε το απόστημα της εκμετάλλευσης και να κάνουμε το άλμα στο βασίλειο της ελευθερίας.

Τώρα είναι καιρός…
 Προβοκάτσια από Μπρεζνιεφικό απολίθωμα

Νεστόριο το χωριό των ανταρτών


Νεστόριο το χωριό των ανταρτών

Το χωριό Νεστόριο βρίσκεται σκαρφαλωμένο σε υψόμετρο 890 μέτρων στις πλαγιές τις οροσειράς του Γράμμου και δίπλα στην κοίτη του ποταμού Αλιάκμονα.

Κατά την περίοδο της τριπλής Κατοχής το χωριό Νεστόριο βρέθηκε μαζί με όλο τον νομό Καστοριάς υπό την βουλγαρική κατοχή που όμως δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος στο να απλώσεις τις αρχές της λόγω του υψηλού εθνικοαπελευθερωτικού κινήματος τόσο του χωριού όσο και του ευρύτερου Γράμμου.

Για να ξεκινήσουμε να αποτυπώνουμε την προσφορά του χωριού στην Εθνική Αντίσταση του χωριού θα πρέπει να εντοπίσουμε τις απαρχές της στην κατάρρευση του αλβανικού μετώπου. Στο Νεστόριο εκατοντάδες μαχητές του αήττητου ελληνικού στρατού που η δικτατορία του Μεταξά καταδίκασε στην ήττα, βρήκαν καταφύγιο και περίθαλψη από τους κατοίκους. Όπως συνέβη και σε άλλα μέρη της ελληνικής υπαίθρου, οι κάτοικοι του Νεστορίου ζήτησαν για τη δική τους προστασία από τον κατακτητή τα όπλα των αλβανομάχων που όπως θα δούμε παρακάτω βρήκαν νέα δόξα στα χέρια των Νεστοριτών ανταρτών. Έτσι από το 1941 κιόλας, στο Νεστόριο δημιουργείται η πρώτη ένοπλη ομάδα που αριθμεί 25 μάχιμους αντάρτες και η οποία στρατοπεδεύει στις παρυφές του χωριού ώστε να έχει εποπτεία του χώρου αλλά και να μπορεί να αποκοπεί από την περιοχή εάν χρειαστεί. Η ομάδα αποτελείται από Νεστορίτες χωρικούς που επιστρέφει μέσα στο χωριό μόνο τα βράδια. Με την δημιουργία του ΕΑΜ το Νεστόριο προσχωρεί σχεδόν ολοκληρωτικά ως χωριό στις τάξεις του. Στις αρχές του 1943 οι ένοπλες ομάδες των Νεστοριτών που πλέον αριθμούν περί τους 300 μάχιμους οργανώνονται σε 3 διαφορετικά συγκροτήματα του ΕΛΑΣ που θα δρουν στην περιοχή:


1ο Συγκρότημα: Επικεφαλής Πασχάλης Μιχαλόπουλος από την Αγία Άννα Κα-
στοριάς, έφεδρος ανθυπολοχαγός του ελληνικού στρατού.

2ο Συγκρότημα:  ΕπικεφαλήςΓιώργος Ριζόπουλος από τη Λάγκα Καστοριάς, έ-
φεδρος ανθυπολοχαγός του ελληνικού στρατού.

3ο Συγκρότημα:  Επικεφαλής Χρήστος Καρακάσης από το Νεστόριο, λοχίας

Ο ΕΛΑΣ στην περιοχή θα διενεργήσει καθ όλη τη διάρκεια της Κατοχής, μια πλειάδα οργανωμένων επιχειρήσεων από καλοοργανωμένες συγκρούσεις μέχρι σαμποταρίστηκες ενέργειες. Κορυφότερη στιγμή του αγώνα στην περιοχή θα αποτελέσει η μάχη και κατάληψη της κωμόπολης Άργος Ορσετικόν στις 11/3/43. Με αυτή την ενέργεια ο ΕΛΑΣ γίνεται θρύλος στην περιοχή.

Μετά την αποπεράτωση της μάχης το χωριό Νεστόριο που ουσιαστικά αποτελούσε τμήμα της Ελεύθερης Ελλάδας, θα γίνει κέντρο σημαντικών υπηρεσιών του ΕΛΑΣ και του ΕΑΜ με την ομόψυχη στήριξη των κατοίκων του. Την προσφορά του αυτή θα πληρώσει με την πυρπόλησή του δύο φορές μέσα στο 1943 από τις δυνάμεις του άξονα και τους γερμανοντυμένους συνεργάτες τους. Αρκετοί Νεστορίτες θα στηθούν γενναία μπροστά στο απόσπασμα ενώ κάποιοι από αυτούς θα γνωρίσουν και τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης (Συριακόπουλος Ευριπίδης, Λιόντος Δημήτριος)

Με την μονόπλευρη κήρυξη του Εμφυλίου Πολέμου, το Νεστόριο "αναλαμβάνει" ξανά τον ρόλο του ως ανταρτοχώρι της Μακεδονίας. Η πλειοψηφία των ανταρτών του ΕΛΑΣ που επιβίωσαν των συγκρούσεων θα ξαναβγούν στο βουνό στο πλευρό του Δημοκρατικού Στρατού ενώ έως το 1949 το Νεστόριο θα αποτελέσει ένα από τα κυριότερα θέρετρα συγκρούσεων, με τον πληθυσμό του να μετακινείται σχεδόν εξολοκλήρου στην πόλη της Καστοριάς ως ανταρτόπληκτοι. Πολλοί θα είναι και οι νεκροί άμαχοι του χωριού που θα πέσουν θύματα είτε των ναρκοθετημένων περιοχών του Γράμμου, είτε λόγω των τυφλών βομβαρδισμών της Εθνικής Αεροπορίας.

Σήμερα το Νεστόριο τιμά την προσφορά του στην Εθνική Αντίσταση ετησίως με μια σειρά εορταστικών εκδηλώσεων. Προσφάτως σε αυτές τιμήθηκε και ο δημοσιογράφος Κώστας Παπαδάκης  που έχασε την ζωή του αναμεταδίδοντας την ελληνοιταλική σύγκρουση από την πρώτη γραμμή του πυρός ως πολεμικός ανταποκριτής του τότε Ελεύθερου Βήματος. Στην περιοχή του Νεστορίου τιμά τους αγωνιστές του Εμφυλίου σε ετήσια βάση και η ΚΝΕ με την οργάνωση του Αντιιμπεριαλιστικού της Διημέρου.


Φωτογραφίες 


Από το μνημείο πεσόντων του Νεστορίου 

Νεστόριο

Η κοίτη του Αλιάκμονα στο Νεστόριο

Πανό της ΚΝΕ στο Νεστόριο 

Φωτογραφική έκθεση και έκθεση ευρημάτων από το Αντιιμπεριασλιστικό διήμερο της ΚΝΕ 

Αφιερωμένο στον φίλο αναγνώστη τον οποίο ελπίζουμε να καλύψαμε 



Μια Ακόμα Αληθινή Ιστορία Κατάλληλη για Σενάριο Οικονομικο-Πολιτικής Φαντασίας


Μια Ακόμα Αληθινή Ιστορία Κατάλληλη για Σενάριο Οικονομικο-Πολιτικής Φαντασίας 




Ηταν πρωί της 24ης Νοεμβρίου 2011, μια μερα αρκετα σημαδιακή. Ήταν περίπου ένα χρόνο αφότου το Δουβλίνο αναγκάστηκε να υποστεί ένα διεθνές σχέδιο διάσωσης λόγω της επικίνδυνης κερδοσκοπίας των τραπεζών και της χρονίως ασθενούς ρύθμισης της λειτουργίας τους. Ήταν επίσης λίγες εβδομάδες πριν η Ιρλανδία παρουσιάσει τον προϋπολογισμό του 2012, ο οποίος φόρτωσε  € 3,5 δις σε αυξήσεις φόρων και περικοπές δαπανών πάνω σε ένα κοινό εξαντλημένο από την λιτότητα. Το πρωί της 24ης Νοεμβρίου 2011, λοιπόν, διαλεχτοί ανώτατοι δημόσιοι υπάλληλοι της Ιρλανδίας κάθισαν αθέατα με ανώτερους τραπεζίτες για να συζητήσουν τη λίστα επιθυμιών των δεύτερων.

 Συναντήθηκαν υπό την αιγίδα του λεγόμενου «Clearing House" - κάτι σαν δεξαμενή σκέψης και δράσης, μια μυστικοπαθής ομάδα οικονομικών στελεχών της βιομηχανίας, λογιστών και δημόσιων υπάλληλων που σχηματίστηκε το 1987 για την προώθηση του Δουβλίνου ως χρηματιστικό κέντρο. Ποιοι ήταν πίσω τους είναι εύκολο να εννοηθεί. 

Οι συμμετέχοντες εκπόνησαν εξονυχιστικά τα 21 ξεχωριστά φορολογικά και νομικά κίνητρα που απαίτησε ο χρηματοπιστωτικός κλάδος κατά τη συνεδρίαση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα 308 του γραφείου του πρωθυπουργού.

Μια αμφιλεγόμενη φοροαπαλλαγή των υψηλόμισθων στελεχών που προσλαμβάνονται από το εξωτερικό, βελτιώσεις στο φορολογικό καθεστώς για τους χρηματοπιστωτικούς ομίλους και μια σταθερή δέσμευση για 12,5 τοις εκατό συντελεστή εταιρικής (corporate) φορολογίας της Ιρλανδίας ήταν μεταξύ των μέτρων που συζητήθηκαν και που αργότερα τα εισηγήθηκε ο Michael Noonan, υπουργός οικονομίας της Ιρλανδίας, την ημέρα ανακοίνωσης του προϋπολογισμού.

«Η άσκηση πίεσης έγινε μυστικά και πίσω από κλειστές πόρτες», λέει η  ιρλανδή Nessa Childers, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που πήρε τα πρακτικά της συνεδρίασης χρησιμοποιώντας  νομοθεσία περί ελευθερίας της  πληροφόρησης το περασμένο έτος. «Ο κλάδος των τραπεζιτών και των hedge funds (χρηματιστικοί όμιλοι)  πήραν σχεδόν όλα όσα ζήτησαν, ενώ το κοινό χτυπήθηκε με μια σειρά μέτρων λιτότητας».

Η αποκάλυψη της στενής σχέσης μεταξύ της υψηλών χρηματιστών και κυβέρνησης εξόργισε τους επικριτές της κυβερνητικής πολιτικής, υπογραμμίζοντας πως η προσήλωση της Ιρλανδίας σε επιθετικές φορολογικές πολιτικές  ευνοεί τις επιχειρήσεις, ακόμη κι όταν οι απλοί άνθρωποι παλεύουν για να τα βγάλουν πέρα. 

(μεταφραση, και παραλλαγη μερους του αρθρου Great tax race: Ireland's policies aid business more than public, από red rock views)

Σομαλία: 258.000 νεκροί από την πείνα μέσα σε δύο χρόνια


Σομαλία: 258.000 νεκροί από την πείνα μέσα σε δύο χρόνια 

          ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ ΔΙΧΩΣ ΟΡΙΑ

    Οι 133.000 είναι παιδιά μικρότερα των πέντε ετών



                

Νέα συγκλονιστικά στοιχεία για τα θύματα της πείνας στη Σομαλία ήρθαν σήμερα στο φως της δημοσιότητας σήμερα. Σχεδόν 258.000 Σομαλοί πέθαναν από πείνα από τον Οκτώβριο του 2010 έως τον Απρίλιο του 2012, στη διάρκεια της σοβαρής επισιτιστικής κρίσης που προκάλεσαν έξι μήνες λιμού, σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ που δημοσιοποιήθηκε σήμερα. «Ο λιμός και η ιδιαίτερα επισφαλής επισιτιστική κατάσταση στη Σομαλία σκότωσαν 258.000 ανθρώπους την περίοδο Οκτωβρίου 2010 - Απριλίου 2012, εκ των οποίων 133.000 ήταν παιδιά μικρότερα των πέντε ετών», σύμφωνα με την έκθεση που συνέταξε ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ και το Δίκτυο Έγκαιρης Προειδοποίησης για την Πείνα (Fews-Net) που χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με αυτή την έκθεση «4,6% του συνολικού πληθυσμού και 10% των παιδιών μικρότερων των πέντε ετών πέθαναν στη νότια και κεντρική Σομαλία». Οι Μπας-Σαμπέλε, Μογκαντίσου και Μπέι είναι οι περιοχές στη Σομαλία με τα υψηλότερα ποσοστά ανθρώπων που πεθαίνουν από την πείνα. Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση ο λιμός προκάλεσε «περί τους 30.000 νεκρούς κάθε μήνα από το Μάιο έως τον Αύγουστο του 2011».
Ο λιμός στη Σομαλία από τα μέσα του 2011 έως τις αρχές του 2012 έπληξε τουλάχιστον τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους, δηλαδή τον μισό πληθυσμό της χώρας. Ωστόσο, παρά τον τρόμο που προκαλεί η σκέψη για τα χιλιάδες αθώα θύματα της πείνας όχι μόνο στη Σομαλία αλλά και ευρύτερα στο Κέρας της ανατολικής Αφρικής -όπου λιμοκτονούν πάνω από 15 εκατομμύρια άνθρωποι- συνεχίζεται από τις διεθνείς οργανώσεις αρωγής το υποκριτικό παιχνίδι των εκκλήσεων «βοήθειας».
Στη Σομαλία τα ποσοστά θνησιμότητας είναι τα διπλάσια απ' ότι στην υπόλοιπη υποσαχάρια Αφρική. Αυτό σχετίζεται από τη μία βεβαίως με την πείνα αλλά και με τη γενικότερη κόλαση που επικρατεί στη Σομαλία η οποία δεν οφείλεται μόνο στην ξηρασία (όπως αρέσκονται πολλά δυτικά ΜΜΕ να λένε συχνά) αλλά και στις κατά καιρούς ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις(ΗΠΑ, ΕΕ, Αφρικανικής Ενωσης) και στην «εισαγωγή» και δράση διάφορων ένοπλων ομάδων που ελέγχουν περιοχές της χώρας και της ευρύτερης περιοχής.


                              από 902.gr

Πώς βελτιώνεται η «ανταγωνιστικότητα»;


Πώς βελτιώνεται η «ανταγωνιστικότητα»;
-- Τα κόμματα της διαχείρισης θέλουν ανταγωνιστική την οικονομία της Ελλάδας, για να κάνει το κεφάλαιο επενδύσεις. Τι σημαίνει αυτό για το λαό;
Τα κόμματα της συγκυβέρνησης και ο ΣΥΡΙΖΑ κόπτονται για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής καπιταλιστικής οικονομίας. Η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ εκβιάζουν το λαό να κάνει θυσίες για να γίνει πιο ανταγωνιστική η οικονομία, ώστε να έρθουν επενδύσεις και να γίνει ανάπτυξη. Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την άλλη, κοροϊδεύει το λαό ότι με τη δική του συνταγή διαχείρισης, η οικονομία θα γίνει πιο ανταγωνιστική και την ίδια ώρα θα αποκαταστήσει μισθούς και δικαιώματα. Είναι εξίσου επικίνδυνοι για το λαό. Η ανταγωνιστικότητα είναι άμεση συνάρτηση του λεγόμενου «μοναδιαίου κόστους εργασίας» (το «μισθολογικό κόστος» για κάθε μονάδα παραγόμενου εμπορεύματος) και η μείωσή του προϋποθέτει πρώτα και κύρια τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Κομισιόν, στην τελευταία της έκθεση για την ανταγωνιστικότητα στην Ελλάδα, πανηγυρίζει επειδή η υποτίμηση της εργατικής δύναμης τα τρία τελευταία χρόνια ξεπέρασε το 15% και επανήλθε το 2012 στα επίπεδα του 2001, συγκρινόμενη με τα 27 κράτη της ΕΕ. Οπως γράφει η έκθεση, η ανταγωνιστικότητα, με βάση τον «επίσημο» δείκτη μέτρησης, το μοναδιαίο κόστος εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, έχει βελτιωθεί ταχύτατα, και στο τέλος του 2012 επέστρεψε σε καλύτερη επίδοση απ' όταν η Ελλάδα έμπαινε στην ΟΝΕ. Στελέχη της ΕΕ σχολίαζαν για την έκθεση ότι «έχει γίνει σημαντική προσαρμογή στην ανταγωνιστικότητα, κυρίως από μία τεράστια μείωση του κόστους εργασίας», λέγοντας ότι «οι μισθοί στην Ελλάδα τα χρόνια που προηγήθηκαν μειώθηκαν κατά 20%-50%».
Παρόμοια είναι τα συμπεράσματα και της τελευταίας έκθεσης της ΤτΕ, όπου αναφέρεται ότι υπερκαλύπτεται ο μνημονιακός στόχος για μείωση του λεγόμενου «κόστους εργασίας» ανά μονάδα προϊόντος και εκτιμάται ότι την τριετία 2012 - 2014 θα είναι 17,6%, έναντι στόχου για 15% σύμφωνα με το μνημόνιο. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Φλεβάρη δημοσίευμα των «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» που διαπίστωνε αύξηση του ενδιαφέροντος από τα μονοπώλια για επενδύσεις στην Ελλάδα, με βασικό κριτήριο την ανταγωνιστικότητα που βελτιώνεται, λόγω μείωσης στους μισθούς την τελευταία διετία και περισσότερης ευελιξίας στην αγορά εργασίας. Εγραφε η εφημερίδα: «Τέτοιες (επιχειρηματικές) κινήσεις αντανακλούν την αύξηση της ανταγωνιστικότητας στην Ελλάδα μετά από μια πτώση 30-35% του μισθολογικού κόστους κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, καθώς και τη βελτίωση της ευελιξίας της εργασίας, σύμφωνα με τη νομοθεσία που συμφωνήθηκε με την ΕΕ και το ΔΝΤ, ως προϋπόθεση για τις ενισχύσεις διάσωσης. Η δύναμη των ελληνικών συνδικάτων έχει επίσης καμφθεί, καθώς οι εταιρείες είναι πλέον σε θέση να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με τους εργαζόμενους». Μόλις πριν από λίγες μέρες, ο επικεφαλής της Ομάδας Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα, Χ. Ράιχενμπαχ, επαναλάμβανε ότι η μείωση του «εργατικού κόστους» είναι μέσο βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας. Είπε μεταξύ άλλων ότι «οι νομοθετικές και ρυθμιστικές παρεμβάσεις στα τέλη του 2011 και ειδικά το 2012 ενίσχυσαν την ευελιξία στην αγορά εργασίας σε πρωτοφανή επίπεδα για τη χώρα» και πως η «εξέλιξη» αυτή ισοδυναμεί με «πλήρη αναστροφή της αύξησης του κόστους εργασίας τη δεκαετία που ακολούθησε την είσοδο στην ΟΝΕ». Και, βέβαια, κανείς δεν ξεχνάει τον γγ του υπουργείου Οικονομικών Γ. Μέργο, ο οποίος είχε πει ότι «ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα παραμένει σε υψηλά επίπεδα» και ότι «πρέπει να το προσέξουμε στην ανάπτυξη». Ούτε τις πρόσφατες δηλώσεις του ΣΕΒ ότι ο κατώτατος μισθός είναι ξεπερασμένος, ενώ ο μέσος μισθός είναι μεγάλος και πρέπει να μειωθεί, δηλαδή να ισοπεδωθεί ως τον κατώτατο. Ούτε επίσης πρέπει να ξεχνάμε ότι στο μηχανισμό διαμόρφωσης του μισθού που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας και νομοθετεί η κυβέρνηση, βασικός παράγοντας διαμόρφωσής του είναι η ανταγωνιστικότητα. Αλλωστε, τα μνημόνια κάνουν λόγο για διαμόρφωση μισθών σε σύγκριση με τις βαλκανικές χώρες. Στη Βουλγαρία είναι 180 ευρώ. Ενώ πρόσφατα με την τροπολογία στο πολυνομοσχέδιο για τους μισθούς των ανέργων για πρώτη φορά μπήκε ο όρος ανώτερος μισθός και μάλιστα καθορίστηκε στα 490 ευρώ, που σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος για καθορισμό του ανώτερου ύψους του μισθού στα επίπεδα του σημερινού κατώτατου. Αρα θα διαμορφώνονται μισθοί πολύ πιο κάτω από τον σημερινό κατώτατο.
Ολα τα παραπάνω δείχνουν ότι προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα στον καπιταλισμό είναι η κατρακύλα της τιμής της εργατικής δύναμης. Από 'κεί εκπορεύονται τα σχέδια για παραπέρα μείωση του κατώτερου μισθού, για πλήρη κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων, για παραπέρα διάλυση των εργασιακών σχέσεων, για νέα συρρίκνωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, παραπέρα ιδιωτικοποίηση - εμπορευματοποίηση των Υγείας - Πρόνοιας - Παιδείας. Οι κεφαλαιοκράτες δεν κρύβουν λόγια. Το Μάρτη του 2012, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, αφού είπε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι διαπραγματεύσεις για τους μισθούς πρέπει να γίνουν σε επίπεδο επιχείρησης και όχι σε συλλογικό ή κλαδικό, σημείωσε: «Η "ισορροπία" για την ελληνική οικονομία, με τα δεδομένα του ΑΕΠ και των εξαγωγών, επέρχεται με τη μείωση των πραγματικών μισθών στα 300 ευρώ». Τον Απρίλη του 2007, πριν τα μνημόνια, ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας (ΣΒΒΕ), με προτάσεις που κατέθεσε στο «διάλογο» για τη λεγόμενη «Πράσινη Βίβλο», πρόβαλε μια σειρά αιτήματα που αποτελούσαν ευθύ χτύπημα στους μισθούς, όπως: οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα της αγοράς εργασίας, να επιδιώκουν την αύξηση της παραγωγικότητας, την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, το διεθνή ανταγωνισμό. Δηλαδή, διαμόρφωση των μισθών με βάση τις «αντοχές» των επιχειρήσεων και την κερδοφορία τους. Είτε με κυβέρνηση ΝΔ, είτε με ΣΥΡΙΖΑ, είτε με περιοριστικό μείγμα διαχείρισης, είτε με επεκτατικό, είτε με τη Γερμανία και την ΕΕ, είτε με το ΔΝΤ και τον Ομπάμα, οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να δέχονται επίθεση σε μισθούς και εργασιακά δικαιώματα στο όνομα του να γίνει πιο ανταγωνιστική η οικονομία, στο βαθμό που όλα τα κόμματα της διαχείρισης θέλουν τα μονοπώλια να κάνουν επενδύσεις, για να βγει η οικονομία από την κρίση. Χαΐρι με κυβέρνηση διαχείρισης και τα μονοπώλια να κρατάνε τα κλειδιά της οικονομίας, ο λαός δεν πρόκειται να δει.

ΗΠΑ Πεντάχρονος πυροβόλησε και σκότωσε τη δίχρονη αδελφή του


ΗΠΑ
Πεντάχρονος πυροβόλησε και σκότωσε τη δίχρονη αδελφή του
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.--
Μία ακόμη ανείπωτη τραγωδία με όπλα στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα ακόμη πρωτοφανές περιστατικό της βίας που παράγει το πλέον αδηφάγο κράτος στον καπιταλιστικό κόσμο. Ενα 5χρονο αγοράκι σκότωσε την ώρα του παιχνιδιού την αδερφή του, η οποία ήταν μόλις 2 χρόνων.
Το αγόρι πάτησε τη σκανδάλη του κυνηγετικού όπλου 22 χιλιοστών, το οποίο του είχαν κάνει δώρο οι ίδιοι του οι γονείς, οι οποίοι δηλώνουν ότι δεν είχαν αντιληφθεί ότι το όπλο είχε πυρομαχικά μέσα! Το άτυχο κοριτσάκι διακομίστηκε άμεσα σε τοπικό νοσοκομείο, όπου, παρά τις προσπάθειες των γιατρών, εξέπνευσε. Σύμφωνα με τις αρχές, το περιστατικό θα καταγραφεί ως «ατύχημα».
Το τραγικό περιστατικό έλαβε χώρα στην πολιτεία του Κεντάκι και όπως δήλωσε ο ιατροδικαστής της κομητείας Κάμπερλαντ, Γκάρι Γουάιτ, το 5χρονο αγόρι έλαβε το όπλο ως δώρο το προηγούμενο έτος και ήταν ένα τυφέκιο της εταιρείας Keystone Sporting Arms ειδικά διαμορφωμένο για παιδιά, και το οποίο είχε ήδη μάθει να το χρησιμοποιεί. Η συγκεκριμένη εταιρεία, σύμφωνα με τη εφημερίδα LA Times, το 2008 παρήγαγε περίπου 60.000 όπλα ειδικά για παιδιά, περιλαμβανομένων πιστολιών και τυφεκίων, και σε έντονα χρώματα για να είναι ελκυστικά στα μικρά παιδιά. Παιδιά που μαθαίνουν να πυροβολούν πριν καν μπορέσουν να ισορροπήσουν στο ποδήλατο...

2 Μαΐ 2013

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ





ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ

Η Λαϊκή Συσπείρωση Ιονίων Νήσων καταγγέλλει την βάρβαρη επίθεση δυνάμεων των ΜΑΤ ενάντια στη διαδήλωση του ΠΑΜΕ στην Ζάκυνθο την 1η Μάη 2013.
Η αστυνομική επίθεση είχε σαν αποτέλεσμα τον τραυματισμό 3 διαδηλωτών μεταξύ των οποίων  και του Περιφερειακού Συμβούλου της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιάννη Κορφιάτη που τον χτύπησαν με γκλομπ στο κεφάλι.
Η αστυνομική επίθεση έγινε με το πρόσχημα της αποφυγής σύγκρουσης με ομάδα Χρυσαυγιτών που μοίραζαν αυγά. Στην πράξη οι αστυνομικές δυνάμεις λειτούργησαν σαν ασπίδα προστασίας των Χρυσαυγιτών και συμπαρατάχθηκαν μαζί τους.
Την ευθύνη για  την βάναυση αστυνομική επίθεση φέρνει ακέραια η τρικομματική κυβέρνηση για την οποία ο κρατικός αυταρχισμός και η βία των δυνάμεων καταστολής είναι συστατικό στοιχείο της αντιλαϊκής πολιτικής της.
 Καλούμε το λαό και τη νεολαία της Ζακύνθου και όλων των νησιών του Ιονίου να καταδικάσουν την κρατική βία και την καταστολή να απεγκλωβίστούν από τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, να απομονώσουν το ναζιστικό μόρφωμα της Χρτυσής Αυγής.

Λαική Συσπείρωση Ιονίων Νήσων
2/5/2013

Οι φασίστες ταΐζουν τους εκμεταλλευτές του λαού


Οι φασίστες ταΐζουν τους εκμεταλλευτές του λαού
Γρηγοριάδης Κώστας
«Διανομή παραδοσιακών τροφίμων της Λαμπρής» θα επιχειρήσουν σήμερα Πέμπτη στο Σύνταγμα οι νεοναζί (και νεοπαγανιστές, όπως καταγγέλλονται τελευταία όλο και πιο ανοιχτά από κύκλους της Εκκλησίας) της Χρυσής Αυγής, που βγήκαν να το παίξουν ελεήμονες, μέρες του ορθόδοξου Πάσχα. «(...) αρνί, αυγά, τσουρέκι, πατάτες, σε ποσότητα ικανή να σιτίσει χιλιάδες ελληνικές οικογένειες» διαλαλούν την... προσφορά τους. Υποκριτές ως το κόκκαλο, ίδιοι με ορισμένες μεγαλοκυρίες εφοπλιστάδων και τραπεζιτών, παίζουν με τον πόνο του σκληρά δοκιμαζόμενου λαού, πετώντας του δυο ψίχουλα να ξεγελάσει την πείνα του. Χυδαίοι και αναξιοπρεπείς στήνονται να βγάλουν και φωτογραφίες δίπλα στον πόνο του άλλου, τις ουρές των πεινασμένων. Συστημικοί ως το μεδούλι, εκτονώνουν τη δίκαιη λαϊκή οργή ενάντια στον ευρωμονόδρομο και τα μονοπώλια που τσακίζουν την καθημερινότητα του λαού, τον εθίζουν στην ελεημοσύνη, ότι τάχα υπάρχει «λύση» και είναι αυτή: ένα συσσίτιο, μια σακούλα τρόφιμα, κι έξω από την πόρτα...
Τσιράκια των κεφαλαιοκρατών οι χρυσαυγίτες κάνουν ό,τι μπορούν να χτυπήσουν ακριβώς αυτό: την αφύπνιση του λαού, την οργάνωσή του, τη στοχευμένη πάλη του, την οργανωμένη πρωτοπορία του, όπως φαίνεται και από τις συνεχείς επιθέσεις τους στο ΚΚΕ, την ΚΝΕ, το ΠΑΜΕ, σε πρωτοπόρους εργάτες, αγρότες και νεολαίους. Ξέρουν τι πραγματικά φοβίζει τα αφεντικά τους και πασχίζουν να τους φανούν χρήσιμοι έστω ως μαντρόσκυλά τους. Ξέρει και το ταξικό κίνημα όμως, πώς να ξεσκεπάζει τα τέτοια απολειφάδια, φασισταριά και χουντοειδή, να τα στέλνει εκεί όπου πραγματικά ανήκουν, στον απόπατο της Ιστορίας.

Παπαγεωργίου Βασίλης

TOP READ