17 Οκτ 2013

Ο Αριστερισμός του Λένιν

Ο Αριστερισμός του Λένιν 

Αν.μια ανάγνωση κομματιών του έργου υπό το φως της συγκυρίας

Εάν επιχειρήσουμε να τεκμηριώσουμε την επικαιρότητα της μπροσούρας του λένιν αριστερισμός, η παιδική αρρώστια του κομμουνισμού, θα κληθούμε να εξηγήσουμε κάτι φαινομενικά παράδοξο. Πώς είναι ένα δυνατόν ένα έργο που γράφτηκε 90 χρόνια πριν, στα πρώτα βήματα της κομιντέρν και του κομμουνιστικού κινήματος, για τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής, να διατηρεί σήμερα στο ακέραιο τη σημασία του, σε μια εντελώς διαφορετική εποχή, που τα κκ έχουν διανύσει μια πορεία σχεδόν εκατό χρόνων κι έχουν οπλιστεί με την πείρα (θετική κι αρνητική) του εικοστού αιώνα.

Η απάντηση είναι κάπως σύνθετη. Αφενός τα κκ έπρεπε να ξεκινήσουν από το μηδέν, να καθαρίσουν τη δεξιά ρεβιζιονιστική σκουριά της περεστρόικα και των προκατόχων της. Κι όπως είναι κάθε αρχή και δύσκολη, έπρεπε να περάσουν από τις ίδιες επώδυνες φάσεις και τους πόνους του τοκετού ενός νέου ξεκινήματος, να λυγίσουν πολλές φορές το κλαδί από την ανάποδη, από υπερβάλλοντα ζήλο, και να φτάσουν στα ίδια βασικά συμπεράσματα μέσα από τη δική τους πείρα, χωρίς να τα επαναλαμβάνουν μηχανικά.

Αφετέρου πολλοί σύντροφοι, με τη στενή κι ευρύτερη έννοια, «απελευθερωμένοι» από τις σιδερένιες νομοτέλειες που «κατέρρευσαν», ένιωθαν πλέον την ανάγκη να ξεσκάσουν, να παλιμπαιδίσουν, χωρίς σκληρές κομματικές δεσμεύσεις, και τη ρουτίνα της πειθαρχίας, φλερτάροντας με όλες τις ασθένειες της ηλικίας: απόρριψη της πρωτοπορίας, της πειθαρχίας, του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού, κτλ. Τάχθηκαν δηλαδή με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με τη βασική ιδέα του κοκκινο-πράσινου ντάνι, ότι ο αριστερισμός είναι το φάρμακο στη γεροντική ασθένεια του κομμουνισμού.

Αφετρίτου, που λέει κι ένας παλιός αναγνώστης, γιατί οι φορείς της σύγχρονης σκουριάς τσιτάρουν αποσπάσματα από αυτήν τη μπροσούρα κι αναμασάνε δανεικά επιχειρήματα, ξεκομμένα από τα συμφραζόμενα, για να δικαιολογήσουν στο όνομα της τακτικής ευελιξίας τη δική τους οσφυοκαμψία, όπως έλεγε παλιά στο εκμέκ παγωτό ο σπύρος παπαδόπουλος, πριν γίνει ο ίδιος οσφυοκάμπτης.

Πρόκειται για τη γνωστή επιλεκτική κι αφηρημένη επίκληση στο λένιν, προκειμένου να τον φέρουν στα μέτρα τους, αφαιρώντας του κάθε ζωντανό περιεχόμενο. Λένε ότι ο λένιν συνεργάστηκε με τους μενσεβίκους και τους εσέρους, ενώ είναι γνωστό για παράδειγμα ότι οι μπολσεβίκοι ήταν ενάντιοι σε μια αφηρημένη ενότητα των «σοβιετικών κομμάτων» (δηλ των κομμάτων που εκπροσωπούνταν στα σοβιέτ εργατών κι αγροτών) κι αρνήθηκαν να μπουν στη στρούγκα της προσωρινής κυβέρνησης του κερένσκι, τραβώντας μόνοι τους (μαζί με ένα κομμάτι των αριστερών εσέρων) στην επανάσταση του οκτώβρη ενάντια σε αυτήν την κυβέρνηση.

Λένε ότι ο λένιν έκανε επανάσταση με άμεσα συνθήματα για γη, ψωμί κι ειρήνη. Ξεχνάνε όμως ότι ήδη με τις θέσεις του απρίλη είχε ρίξει συνάμα προς ζύμωση στις μάζες το σύνθημα «όλη η εξουσία στα σοβιέτ».
Λένε πως ο λένιν διέθετε τακτική ευελιξία και έκανε τακτικούς συμβιβασμούς. Δε λένε όμως πως ήταν ταυτόχρονα ιδεολογικά αδιάλλακτος προς τους πολιτικούς του αντιπάλους και μόνο σε αυτή τη βάση μπορεί να γίνει πλατιά μετωπική πολιτική με τακτικές συμμαχίες και συμβιβασμούς που υπηρετούν τον τελικό σκοπό των κομμουνιστών.

Το γενικότερο βασικό δίδαγμα του «αριστερισμού» και της πολιτικής του λένιν είναι η συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης. Ούτε «ναι» γενικά στους συμβιβασμούς, ούτε και «όχι» από θέση αρχής. Ούτε φετιχισμός της ενότητας (στην πορεία προς το βάλτο, όπως έλεγε σε ένα άλλο του κείμενο), ούτε σώνει και καλά το αντίθετο. Αυτό παραμένει ανοιχτό, ανάλογα με την ανάλυση των συνθηκών και της συγκυρίας.

Πολλοί μνημονεύουν τον αριστερισμό και τις βασικές θέσεις του για να τις στρέψουν εναντίον του σύγχρονου κουκουέ και της «αριστερίστικης, σεχταριστικής στροφής της ηγεσίας του». Ποιες είναι οι θέσεις αυτές; Ότι οι κομμουνιστές πρέπει να συμμετέχουν στις εκλογές για το αστικό κοινοβούλιο και να δρουν ακόμα και στα πιο αντιδραστικά συνδικάτα, για να πάρουν τις μάζες με το μέρος τους, κάνοντας τους απαραίτητους τακτικούς συμβιβασμούς.

Για το μεν πρώτο δεν έχουν να πούνε πολλά, αλλά είναι εντυπωσιακό ότι η κατά καιρούς κριτική στο κουκουέ μπορεί να συμπεριλάβει τα πάντα: από τις κατηγορίες για κοινοβουλευτικό κρετινισμό και υποταγή στην αστική νομιμότητα, ή για περιφρούρηση της βουλής στις 20 οκτώβρη, μέχρι τη στάση του στο θέμα της αριστερής κυβέρνησης που προτείνει ο σύριζα και του "ειρηνικού, κοινοβουλευτικού δρόμου προς το σοσιαλισμό", ή την αποχή στις εκλογές του 46’.

Σχετικά με το δεύτερο κάποιοι λένε ότι το κουκουέ διασπά το εργατικό κίνημα, και φτιάχνει τα δικά του κόκκινα συνδικάτα με το παμε, ελπίζοντας ότι θα έχουν απέναντί τους λοβοτομημένους συνομιλητές, που θα αγνοούν πλήρως την πραγματικότητα και θα ‘ναι πρόθυμοι να πιστέψουν τα πάντα. Η λογική του παμε είναι να ενισχυθεί το ταξικό ρεύμα και να απομονωθούν οι ξεπουλημένες ηγεσίες, δρώντας μέσα στα συνδικάτα, χωρίς να φτάνει ως τον οργανωτικό διαχωρισμού από τη γσεε.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια η βασική λογική του λένιν και το πνεύμα του αριστερισμού, παραμένει η ευελιξία και η συγκεκριμένη ανάλυση. Και η πείρα των μπολσεβίκων έχει να επιδείξει μια σειρά από τέτοια κι αντίθετα παραδείγματα, όπως η αποχή από τις πρώτες εκλογές της δούμας και η δημιουργία της προφιντέρν, της κόκκινης συνδικαλιστικής διεθνούς.
Αν ήταν να παίρναμε αυτούσιες τις επισημάνσεις του λένιν και τις μεταφέραμε μηχανιστικά σε άλλες περιόδους, μπορεί να βρίσκαμε σωστή πχ την πολιτική ουράς της εδα στην ένωση κέντρου ή μια συνεργασία με το πασοκ, για να κερδίσουμε την εργατική του βάση  –όπως περίπου νομίζει ότι κάνει ένα κομμάτι του σύγχρονου τροτσκισμού στην ελλάδα, όταν παίρνει θέση χειροκροτητή κάτω από την εξέδρα της γσεε στις απεργιακές συγκεντρώσεις.

Όποιος πάντως διαβάσει σήμερα τον αριστερισμό, μπορεί να βρει μερικά πολύ ενδιαφέροντα σημεία που έχουν σχεδόν ξεχαστεί και περιπέσει στο σκοτάδι της επιλεκτικής άγνοιας.

Ήδη στο πρώτο κεφάλαιο πχ ο λένιν λέει πως ενώ αρχικά πίστευαν ότι η προλεταριακή επανάσταση στις προηγμένες δυτικές χώρες θα έμοιαζε ελάχιστα με το νικηφόρο οκτώβρη στην καθυστερημένη ρωσία, η ρωσική επανάσταση έχει βασικά και δευτερεύοντα χαρακτηριστικά με διεθνή σημασία και ιστορική αναγκαιότητα να επαναληφθούν σε διεθνή κλίμακα. Και το πιο βασικό χαρακτηριστικό της ήταν η δικτατορία του προλεταριάτου, βασισμένη στην απόλυτη συγκεντροποίηση και την αυστηρή πειθαρχία. Αυτά ακριβώς δηλ που ήρθε μισό αιώνα αργότερα να αναιρέσει ο ευρωκομμουνισμός στο όνομα των διαφορετικών συνθηκών στην προηγμένη δύση, των εθνικών ιδιαιτεροτήτων και του «εθνικού δρόμου» κάθε χώρας προς το σοσιαλισμό.

Στο δεύτερο κεφάλαιο ο λένιν λέει ότι η μικρή παραγωγή γεννά αδιάκοπα, αυθόρμητα και σε μαζική κλίμακα τον καπιταλισμό και την αστική τάξη (σε πλήρη αντίθεση με όσα πρεσβεύει ο μικροαστικός σοσιαλισμός του αναρχικού προυντόν κι άλλων δυνάμεων που απεχθάνονται το συγκεντρωτισμό, τον κεντρικό σχεδιασμό και την κολεκτιβοποίηση) και εξηγεί ότι η αντίσταση της αστικής τάξης δεκαπλασιάζεται μετά την ανατροπή της κι ότι η ισχύς της βασίζεται η δύναμη της συνήθειας και της μικρής παραγωγής –κι αυτήν ακριβώς καλείται να αντιμετωπίσει η δικτατορία του προλεταριάτου.

Εδώ έχουμε συμπυκνωμένες μερικές πολύ σημαντικές ιδέες. Καταρχάς ο λένιν υποστηρίζει ότι η αντίσταση της αστικής τάξης πολλαπλασιάζεται μετά την ανατροπή της, δηλ μετά την επανάσταση. Και δεν πρόκειται για τη γνωστή φράση του στάλιν, ότι «η ταξική πάλη οξύνεται στο σοσιαλισμό», που κάνει πολλούς να εξοργίζονται βλέποντας το (μικροαστικά κατά βάση) όνειρό μιας λίγο-πολύ γρήγορης απονέκρωσης να απομακρύνεται, αλλά για την παραδοχή του ίδιου του βλαδίμηρου, του ηγέτη της επανάστασης.

Ο οποίος αμέσως μετά εξηγεί από πού προέρχεται η δύναμη αυτής της αντίστασης. Δε βρίσκεται μόνο στη δύναμη του διεθνούς κεφαλαίου και των διεθνών δεσμών της αστικής τάξης, αλλά και στη δύναμη της συνήθειας και της μικρής παραγωγής (που όπως είδαμε γεννά αδιάκοπα και σε μαζική κλίμακα τον καπιταλισμό). Για αυτούς τους λόγους χρειάζεται επίμονος και μακρόχρονος πόλεμος και καθίσταται αναγκαία η δικτατορία του προλεταριάτου.

Η δικτατορία του προλεταριάτου παύει να είναι αναγκαία μόνο με την κατάργηση των υπολειμμάτων του καπιταλισμού. Τα υπολείμματα αυτά όμως δεν πρέπει να τα προσωποποιούμε μόνο στην αστική τάξη και τους καπιταλιστές ως βιολογική υπόσταση, αλλά να τα εντοπίζουμε στη σφαίρα της παραγωγής, στη συνήθεια, στη μικρή παραγωγή, σε όλα τα στοιχεία που τα αναγεννάν αυθόρμητα κι αδιάκοπα.

Με άλλα λόγια το εργατικό κράτος, δηλ η δικτατορία του προλεταριάτου, συνεχίζει να υπάρχει στο σοσιαλισμό όχι μόνο εξαιτίας της ιμπεριαλιστικής περικύκλωσης και των δεσμών της ντόπιας αστικής τάξης με το κεφάλαιο διεθνώς, όχι μόνο ως ειδικός μηχανισμός καταπίεσης των υπολειμμάτων των παλιών εκμεταλλευτριών τάξεων, αλλά και για να διευθύνει την παραγωγή, να πολεμήσει τα στοιχεία που αναγεννάν τον καπιταλισμό και να καλλιεργήσει, να βοηθήσει να ωριμάσουν τα κομμουνιστικά χαρακτηριστικά, η μεγάλη συγκεντρωμένη παραγωγή κι ο κοινωνικός χαρακτήρας των παραγωγικών μέσων, που επιτρέπει την ουσιαστική κοινωνικοποίησή τους.
Αυτός ο δρόμος δε θα είναι σύντομος, ούτε στρωμένος με ροδοπέταλα, όπως φαντάζονταν αυτοί που κατέκριναν τη σοβιετική ένωση για το σοβιετικό κράτος που δεν απονεκρωνόταν, αλλά υποχρεωτικά μακρύς και δύσκολος, όπως μας λέει ο βλαδίμηρος.

Στο επόμενο κεφάλαιο μέσα από μια σύντομη επισκόπηση των πιο σημαντικών σταθμών της πορείας και διαμόρφωσης του μπολσεβικισμού ως πολιτικό ρεύμα, ο λένιν καταλήγει στο εξής συμπέρασμα: ο μπολσεβικισμός αναπτύχθηκε, δυνάμωσε κι ατσαλώθηκε πρώτα και κύρια στην πάλη ενάντια στον οπορτουνισμό. Αυτός ήταν και παραμένει σήμερα ο κυριότερος εχθρός μες στο εργατικό κίνημα.

Αυτά λοιπόν δεν τα λέει η κομιντέρν της περιόδου του σοσιαλφασισμού, ούτε κάποιος σεχταριστής. Ο λένιν θεωρεί απαραίτητο όρο διαμόρφωσης ενός συνεπούς πολιτικού ρεύματος την πάλη ενάντια στον οπορτουνισμό και θεωρεί τον τελευταίο τον κυριότερο εχθρό των μπολσεβίκων όχι γενικά αλλά μες στο εργατικό κίνημα. Ενώ σε επόμενο κεφάλαιο χαρακτηρίζει τους ηγέτες του «εντολοδόχους της τάξης των καπιταλιστών» και «πράκτορες της αστικής τάξης μες στο εργατικό κίνημα». Και αυτά σε μια μπροσούρα που έχει βασικό της αντικείμενο τον αριστερισμό, που ο λένιν τον θεωρεί ως ένα είδος τιμωρίας του εργατικού κινήματος για τα οπορτουνιστικά αμαρτήματα του παρελθόντος (και τα δύο αυτά εκτρώματα αλληλοσυμπληρώνονταν).

Η μικροαστική επαναστατικότητα που μοιάζει με τον αναρχισμό ή κάτι δανείστηκε από αυτόν είναι ο άλλος εχθρός του μπολσεβικισμού στο εργατικό κίνημα κι η πάλη εναντίον του συντέλεσε κι αυτή στη διαμόρφωση του ως πολιτικό ρεύμα. Αυτό όμως θα ήταν το θέμα μιας άλλης ανάρτησης.

Αντί επιλόγου σε αυτό το κείμενο, η κε του μπλοκ παραθέτει τρία ακόμα αποσπάσματα από τον «αριστερισμό», που προσφέρονται για ενδιαφέροντες συνειρμούς.

-Τη νικηφόρα πάλη ενάντια στην κοινοβουλευτική (στην πραγματικότητα) αστική δημοκρατία και τους μενσεβίκους, οι μπολσεβίκοι την άρχισαν πολύ προσεκτικά και την προετοίμασαν κατά τρόπο κάθε άλλο παρά απλό. Στην αρχή δεν καλούσαμε τις μάζες να ανατρέψουν την κυβέρνηση (...), δεν κηρύσσαμε την αποχή από το αστικό κοινοβούλιο, αλλά λέγαμε επίσημα εξ ονόματος του κόμματος ότι μια αστική δημοκρατία με συντακτική είναι καλύτερη από μια αστική δημοκρατία χωρίς αυτήν, και η «εργατοαγροτική» σοβιετική δημοκρατία είναι καλύτερη από κάθε αστική, κοινοβουλευτική δημοκρατία. Χωρίς μια τέτοια προσεκτική και μακρόχρονη προετοιμασία δε θα μπορούσαμε να πετύχουμε τη νίκη του οκτώβρη, ούτε να τη διατηρήσουμε.
Κι εγώ με τη σειρά μου θα πρόσθετα ότι αν δε βάζουμε το δεύτερο σκέλος και μένουμε στη λογική του μικρότερου κακού, δεν πρόκειται ποτέ να πλησιάσουμε σε μια τέτοια νίκη, πόσο μάλλον να την πετύχουμε και να τη διατηρήσουμε.

-Ακριβώς εδώ βλέπουμε πως οι «αριστεροί» δε μπορούν να σκεφτούν, δε μπορούν να φερθούν σαν κόμμα της τάξης, σαν κόμμα των μαζών. Έχετε υποχρέωση να μην κατεβαίνετε ως το επίπεδο των μαζών, ως το επίπεδο των καθυστερημένων στρωμάτων της τάξης. Έχετε υποχρέωση να τους λέτε την πικρή αλήθεια. Τις αστικοδημοκρατικές τους προλήψεις να τις λέτε προλήψεις. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Ταυτόχρονα όμως έχετε και την υποχρέωση να παρακολουθείτε νηφάλια την πραγματική κατάσταση συνειδητότητας ακριβώς όλης της τάξης κι όχι της πρωτοπορίας της.
Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μου.

-Φινάλε με ένα κομμάτι που θα μπορούσε να είναι αυτούσιο η σημερινή περιγραφή κάποιων τάσεων της ελληνικής κοινωνίας.
Για τους μαρξιστές θεωρητικά είναι πέρα για πέρα διαπιστωμένο –κι η πείρα των επαναστάσεων και των κινημάτων το έχει επιβεβαιώσει απόλυτα- ότι ο μικροϊδιοκτήτης, ο μικρονοικοκύρης που στον καπιταλισμό υφίσταται μια μόνιμη καταπίεση και πολύ συχνά δοκιμάζει μια απότομη και γρήγορη χειροτέρευση της ζωής του και καταστροφή, περνά εύκολα σε άκρα επαναστατικότητα, δεν είναι όμως ικανός να δείξει αντοχή, οργανωτικό πνεύμα, πειθαρχία και σταθερότητα. Ο μανιασμένος από τις φρικωδίες του καπιταλισμού μικροαστός είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, που όπως κι ο αναρχισμός χαρακτηρίζει όλες τις καπιταλιστικές χώρες. Η αστάθεια μιας τέτοιας επαναστατικότητας, η στειρότητά της, η ιδιότητά της να μετατρέπεται γρήγορα σε υποταγή, σε απάθεια, σε φαντασιοπληξία, ακόμα και σε μανιασμένο ενθουσιασμό για το ένα ή το άλλο αστικό ρεύμα της «μόδας», όλα αυτά είναι πασίγνωστα.

 Τα υπόλοιπα σε κάποια επόμενη ανάρτηση.
 Καλή δύναμη για αύριο σε όσους βρεθούν στο δρόμο..
 Προβοκάτσια από Μπρεζνιεφικό απολίθωμα  

Gay Pride της Αθήνας.

Εμπρός στον δρόμο που χάραξε ο Βαρδινογιάννης


Σάλο προκάλεσε στους κύκλους της οικονομικής ελίτ της χώρας η πρωτοβουλία του Βαρδή Βαρδινογιάννη να γίνει χορηγός της στρατιωτικής παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου, καλύπτοντας το κόστος για τα καύσιμα των τανκς και των αεροσκαφών.


Κάποιοι Έλληνες ολιγάρχες θέλουν να γίνουν κι αυτοί χορηγοί παρελάσεων και άλλων κρατικών εκδηλώσεων, ώστε αφενός να κερδίσουν την συμπάθεια της πλέμπας και αφετέρου να απομακρύνουν το ενδεχόμενο να βρεθούν στην φυλακή εξαιτίας οικονομικών ατασθαλιών.

Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος που να πιστεύει πως μπορεί ο κ. Βαρδινογιάννης να αντιμετωπίσει προβλήματα με την Δικαιοσύνη, από την στιγμή που χρηματοδοτεί την στρατιωτική παρέλαση.

Ο Γιώργος Μπόμπολας φέρεται αποφασισμένος να χρηματοδοτήσει το καρναβάλι της Πάτρας, καλύπτοντας τα έξοδα για τα καύσιμα των αποκριάτικων αρμάτων, ενώ η Γιάννα Αγγελοπούλου θα βάλει την βενζίνη για τα άρματα του Gay Pride της Αθήνας.

(Σιωπή ο ΣΥΡΙΖΑ για τον Βαρδινογιάννη που θα είναι χορηγός της στρατιωτικής παρέλασης. Κουβέντα. Προφανώς, ο κ. Βαρδινογιάννης δεν είναι χορηγός μόνο της παρέλασης… Γενικά, αν το παρατηρήσατε, δεν είναι και πολλοί αυτοί που σχολίασαν το γελοίο και απαράδεκτο φαινόμενο ένας επιχειρηματίας να γίνεται χορηγός της στρατιωτικής παρέλασης. Κάνει «τζιζ» το θέμα.

Μεταλλευτικά συμφέροντα υπερισχύουν της τοπικής δημοκρατίαςστην Ελλάδα.

New Internationalist Magazine (UK).



Μεταλλευτικά συμφέροντα υπερισχύουν της τοπικής δημοκρατίαςστην Ελλάδα.

Η γενέτειρα του Αριστοτέλη απειλείται από μια μεγάλης κλίμακας καναδική εξόρυξηαλλά ένα κύμα κοινωνικής αναταραχής απειλεί να εκτροχιάσει την οικονομική ατζέντα της κυβέρνησηςγράφει η Jen Wilton.




«Στη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία, η δημοκρατία έχει καταργηθεί», υποστηρίζει ο ΛάζαροςΤόσκας, ο οποίος κατέχει ηγετική θέση στην εκστρατεία κατά της εξόρυξης στη χερσόνησο της Χαλκιδικής στη βορειοανατολική ΕλλάδαΜίλησε σε σχέση με πολλά μεγάλα έργα εξόρυξηςκοντά στην ιδιαίτερη πατρίδα του, για τα οποία έχει δοθεί το πράσινο φως από την κυβέρνηση,παρά την άγρια​​ αντίσταση των ντόπιων.



Ο Τόσκας είναι όλη του την ζωή κάτοικος της Μεγάλης Παναγίας , ενός μικρού χωριού, γειτονικού με τον τόπο γέννησης του Αριστοτέλη . Βρίσκεται μόλις τρία χιλιόμετρα από το σημείο εξόρυξης στις Σκουριές , όπου η καναδική Eldorado Gold σχεδιάζει να αναπτύξει ένα ορυχείο ανοικτής εξόρυξης   χρυσού και χαλκού . 
Οι Σκουριές είναι ένα από τα τρία έργα στη χερσόνησο που συνθέτουν το συγκρότημα των ορυχείων Κασσάνδρας , μαζί με την Ολυμπιάδα και το ορυχείο αργύρου, μολύβδου και ψευδαργύρου που είναι ήδη στην παραγωγή, στο Στρατώνι..

Το 2011 , η χρεοκωπημένη κυβέρνηση της Ελλάδα εισήγαγε ένα fast -track πρόγραμμα για να διευκολυνθεί η έγκριση μεγάλων οικονομικών σχεδίων , συμπεριλαμβανομένης και της εξόρυξης χρυσού . Μέσα από την μεγαλύτερη αναδιάρθρωση του χρέους της ιστορίας , η ελληνική κυβέρνηση άνοιξε τις πόρτες στις ιδιωτικές επενδύσεις και πούλησε τα Μεταλλεία Κασσάνδρας σε μια εταιρεία που χρηματοδοτείται εν μέρει από τoν Λεωνίδα Μπόμπολα . 

Ο Μπόμπολας είναι ο Διευθυντής της ΕΛΛΑΚΤΩΡ , του μεγαλύτερου κατασκευαστικού ομίλου στην Ελλάδα , που διηύθυνε από κοινού τα έργα εξόρυξης με την καναδική εταιρεία European Goldfields . Η European Goldfields εξαγοράσθηκε από την Eldorado Gold το 2012 , η οποία σήμερα ελέγχει το 95% των Μεταλλείων Κασσάνδρας .


 « Στη χώρα που γεννήθηκε η δημοκρατία , η δημοκρατία έχει καταργηθεί »


Ορισμένοι αμφισβητούν την λογική μιας συμφωνίας στην οποία  η ελληνική κυβέρνηση πουλάει σχεδόν € 15.5 δις ( $ 21 δις ) ορυκτών πόρων για 11 εκατ. € ( $ 15 εκ. ) .


 Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες ερευνώντας μια καταγγελία σχετικά με την πώληση των Μεταλλείων Κασσάνδρας, επιβεβαίωσε το 2011 ότι « η πώληση πραγματοποιήθηκε χωρίς ανοικτό διαγωνισμό ή εκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των ορυχείων από ανεξάρτητο εκτιμητή . Η σύμβαση πώλησης προέβλεπε επίσης την απαλλαγή υποχρέωσης φόρων επί των συναλλαγών ».


Η πώληση ήταν επομένως, κατά παράβαση των κανονισμών της ΕΕ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι € 15.3 εκ. ( $ 20.7 εκατομμύρια ) σε παράνομες ενισχύσεις είχαν χορηγηθεί στην εταιρεία εξόρυξης . Το ελληνικό κράτος διατάχθηκε να ανακτήσει το ποσό συν τους τόκους , ύψους € 21.700.000 ( $ 29.500.000 ) στο σύνολο .

Τον Μάιο του 2012, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγκάστηκε να αναλάβει νομική δράση κατά της ελληνικής κυβέρνησης για τη μη συμμόρφωση της με τους όρους της απόφασης . Η τελική απόφαση εκκρεμεί .



Ένα οικοσύστημα σε κίνδυνο

« Είμαι ένας απλός , συνηθισμένος άνθρωπος », μου είπε ο Τόσκας κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο Λονδίνο στα τέλη Σεπτεμβρίου , αλλά ο ίδιος πιστεύει ακράδαντα ότι το μεταλλείο είναι απειλή για το μέλλον των ανθρώπων που ζουν στη χερσόνησο . Ο Τόσκας έχει ταξιδέψει σε όλη την Ευρώπη να μοιραστεί τις ανησυχίες που έχει αυτός αλλά και ένας αυξανόμενος αριθμός κατοίκων της Χαλκιδικής, σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις του μεταλλείου στη θέση Σκουριές .
Η Eldorado Gold σχεδιάζει να εξάγει περίπου 380 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος κατά τη διάρκεια της ζωής του ορυχείου , πάνω από 10 φορές όσο έχει εξορυχθεί στην περιοχή τις δύο τελευταίες χιλιετίες . Η εταιρεία εκτιμά ότι θα πρέπει να αποψιλώσει 180 εκτάρια αρχαίου δάσους και γεωργικών εκτάσεων , προκειμένου να τεθεί το ορυχείο σε πλήρη παραγωγή , μια διαδικασία που είναι ήδη σε εξέλιξη .
Η πλειοψηφία των ανθρώπων στη χερσόνησο της Χαλκιδικής στηρίζεται στο περιβάλλον για την επιβίωσή της : είτε μέσω της αλιείας , είτε των γεωργικών εργασιών , της μελισσοκομίας και της υπεύθυνης δασοκομίας . Η Χαλκιδική είναι επίσης ο τρίτος πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα . Το 2013 , ο τουρισμός αναδείχθηκε ως η μόνη κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας , αλλά ο Τόσκας αναρωτιέται πόσοι άνθρωποι θα εξακολουθούν να θέλουν να έρθουν, αν το δάσος κόβεται και τα νερά είναι μολυσμένα .


Η Eldorado Gold εκτιμάει ότι θα δημιουργήσει 5.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας μέσω των τριών έργων ανάπτυξης των ορυχείων που βρίσκονται σε εξέλιξη στη βόρεια Ελλάδα . Αυτές οι θέσεις εργασίας θα διαρκέσουν, όσο η η ζωή των ορυχείων - μια περίοδος έως και 27 έτη. Παρά το γεγονός ότι η οικονομία της Ελλάδας έχει συρρικνωθεί κατά ένα πέμπτο τα τελευταία πέντε χρόνια, πολλοί κάτοικοι της Χαλκιδικής αισθάνονται ότι τα οικονομικά επιχειρήματα για αυτού του είδος της μεγάλης κλίμακας εξόρυξης επικεντρώνοντα πάρα πολύ στο βραχυπρόθεσμο κέρδος , ενώ λείπουν τα ευρύτερα επιχειρήματα έναντι της καταστροφής του περιβάλλονοντος και ενδεχομένως την παρέμβαση της στις εναλλακτικές μορφές απασχόλησης .


Η Χριστίνα Λασκαρίδη από το Corporate Watch του Ηνωμένου Βασιλείου μίλησε σε μια εκδήλωση στο Λονδίνο με τον Τόσκα, σχετικά με την εικόνα των μέσων ενημέρωσης για τα ορυχεία στη Χαλκιδική , όπου η Λασκαρίδη δήλωσε ότι επανειλημμένα λένε στον κόσμο οτι «η ασφάλεια της απασχόλησης σας είναι με κάποιον τρόπο συνδεδεμένη με την Eldorado » . Συνέχισε λέγοντας ότι , 


 “Τόσο η εταιρεία όσο και τα μέσα ενημέρωσης δημιουργούν συστηματικά ένα ψευδές δίλημμα και συνεχώς πλαισιώνουν την συζήτηση μεταξύ απασχόλησης με την Eldorado ή καθόλου χρήματα για να αγοράσεις τρόφιμα” .


Αναζωπυρώνουν τις φλόγες της δυσαρέσκειας


Οι εντάσεις γύρω από τα προτεινόμενα Μεταλλεία Χαλκιδικής χτύπησαν κόκκινο νωρίτερα το 2013 , μετά την πυρπόληση των γραφείων και ενός μέρους των βαρέων μηχανημάτων της Eldorado, τον Φεβρουάριο . Η αστυνομία απάντησε με επιδρομές στα κοντινά χωριά και ανακρίνοντας δεκάδες άτομα .


Ο Τόσκας εξηγεί με αγανάκτηση ότι την ημέρα μετά την εμπρηστική επίθεση προσήχθη από την αστυνομία και κρατήθηκε για δύο ημέρες . Κατηγορείται ότι «ενέπνευσε» καταστροφικές ενέργειες (έγκλημα ειδικότερα στην ελληνική νομοθεσία που είναι διαφορετικό από την υποκίνηση εγκληματικών πράξεων) και τελικά θα απαντήσει σε αυτές τις κατηγορίες στο δικαστήριο . «Η κοινότητα βλέπει [τις διώξεις] ως έναν τρόπο για να τιμωρήσουν την αντίσταση», ισχυρίζεται ο Τόσκας .


Αντιμετωπίζει δυνητικά έως και πέντε χρόνια στη φυλακή, κατά το κοινό δίκαιο, αλλά μπορεί να αναμένεται μια πολύ μεγαλύτερη ποινή, αν  ενεργοποιηθεί η αντιτρομοκρατική νομοθεσία. Ο Τόσκας παραμένει απτόητος στην προοπτική της φυλάκισης , προσθέτοντας : «Εμείς αντιστέκονται χωρίς φόβο στις δυνάμεις που προσπαθούν να πουλήσουν ατον πλούτο της χώρας μας»


Οι πολύ σκληρές τακτικές της αστυνομίας , συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών επιδρομών σε σπίτια οικογενειών και κατηγορίες ότι η αστυνομία συνέλλεξε  δείγματα DNA παράνομα , που επιβλήθηκαν στον απόηχο της επίθεσης εμπρησμού του Φεβρουαρίου, προκάλεσαν εκτεταμένες αντιδράσεις .






Χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους σε ένα κύμα διαμαρτυριών σε όλη τη βόρεια Ελλάδα , η οποία επίσης έφτασε μέχρι τον νότο και την Αθήνα . Ο Τόσκας εξηγεί ότι η κρατική καταστολή εξυπηρετήσε στη ριζοσπαστικοποίηση πολλών από τις κοινότητες κοντά στις εγκαταστάσεις των ορυχείων στίς Σκουριές και στην Ολυμπιάδα.


Ενώ πολλοί ντόπιοι έπρεπε να εκμεταλευτούν τους καλοκαιρινούς μήνες, που γίνεται το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου, λόγω της τουριστικής κίνησης, η δυσαρέσκεια για το έργοξέσπασε για άλλη μια φορά στις αρχές ΣεπτεμβρίουΜεγάλες διαδηλώσεις κατά της λιτότητας συνέπεσαν με τηνΔιεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), ένα σημαντικό γεγονός στο ελληνικό πολιτικό καλεντάρι.

Φέτος στη ΔΕΘ παρέστη ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος εκφώνησε ομιλία σηματοδοτώντας την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας το 2014Η αστυνομία εκτίμησε ότι17.000 διαδηλωτές συμμετείχαν σε τρεις κύριες διαδηλώσεις εκείνη την ημέραμία εκ των οποίωνήταν από μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που αντιτίθενται έργα εξόρυξης της Eldoradoστη Χαλκιδική.

 

Αναζητώντας αλληλεγγύη


Ο Τόσκας επισκέφτηκε το Λονδίνο στα τέλη Σεπτεμβρίου με την ελπίδα της δημιουργίας στήριξης της εν εξελίξει μάχης της κοινότητας του, καθώς η  Eldorado Gold λαμβάνει οικονομική υποστήριξημέσω του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. (symbol E:ELD).



Ο Richard Solly από το London Mining Network, μίλησε επίσης σε μια εκδήλωση μαζί με τονΤόσκατονίζοντας «το βασικό ρόλο του Λονδίνου στη χρηματοδότηση καταστροφικών έργων εξόρυξης σε όλο τον κόσμοΤα δύο βασικά κέντρα χρηματοδότησης για την εξορυκτική βιομηχανία στον κόσμο είναι το Τορόντο και το Λονδίνοαλλά περισσότερα χρήματα έρχονται απο τοΧρηματιστηρίο του Λονδίνου ».




Η Ελλάδα, σήμερα στο έκτο έτος της ύφεσης, αντιμετωπίζει ρεκόρ ανεργίας σχεδόν 28% και είχε εξαιρετικά επίπεδα διαμαρτυρίας το 2013Το θέμα της μεγάλης κλίμακας εξόρυξης στη χερσόνησο της Χαλκιδικής έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος στις  ευρύτερες επικρίσεις της ατζέντας λιτότηταςπου ακολουθείται σήμερα από την ελληνική κυβέρνηση, υπό τις αυστηρές συμβουλές της τρόικαςτων δανειστών - της Ευρωπαϊκής Επιτροπήςτου Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και τηςΕυρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.



Όμως, πολλοί κάτοικοι της Χαλκιδικής βλέπουν τα οικονομική δεινά της Ελλάδας με διαφορετικούς όρους, από τους πολιτικούς ηγέτες τουςΕυνοούν μια μακροπρόθεσμηπροοπτική,  για το τι είναι καλό για το περιβάλλον και την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων 


Μπορούμε να αναπτύξουμε τη γη μας και την οικονομία μας με διαφορετικό τρόπο”,υποστηρίζει ο Τόσκας“Ο χρυσός στην Χαλκιδική δεν είναι από κάτωείναι από πάνω - είναι το δάσοςη θάλασσα και οι ανθρώποι”.



Μετάφραση - Απόδοση: LEFTeria-news 



  


Πεδίο ταξικής σύγκρουσης

Πεδίο ταξικής σύγκρουσης
Είναι γεγονός ότι συνεχίζεται με ένταση η συζήτηση για την κάλυψη του δημοσιονομικού και χρηματοδοτικού κενού της Ελλάδας στην περίοδο 2014-2015. Στις χτεσινές αστικές εφημερίδες κυριαρχούσε το συγκεκριμένο ζήτημα με μια επισήμανση: Οτι η κυβέρνηση προτείνει την αναχρηματοδότηση των κρατικών ομολόγων που λήγουν το 2014 με νέα ομόλογα, γεγονός που μειώνει τις ανάγκες του χρηματοδοτικού κενού και έτσι δε θα χρειαστεί νέα δανειακή βοήθεια, με αυτό συμφωνούν το ΔΝΤ και η Κομισιόν, αλλά διαφωνεί η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), δηλαδή ο ένας εκ των τριών της τρόικας. Η διαφωνία της ΕΚΤ συνίσταται στο ότι αν δεν πάρουν ρευστό οι ελληνικές τράπεζες θα μειωθεί η κεφαλαιακή τους επάρκεια και θα χρειαστούν νέα ανακεφαλαιοποίηση.
Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι με τον όρο δημοσιονομικό κενό χαρακτηρίζεται η διαφορά εσόδων - εξόδων στον κρατικό προϋπολογισμό, που σημαίνει ότι τα έξοδα είναι περισσότερα από τα έσοδα (έλλειμμα). Με τον όρο χρηματοδοτικό κενό εννοούν τις ανάγκες κάλυψης του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού μαζί με τις ανάγκες κάλυψης των δόσεων των δανείων.
Οι ενδοαστικές κόντρες...
Ουσιαστικά η συγκεκριμένη συζήτηση αποτυπώνει με άλλα λόγια τις εκτιμήσεις για την πορεία του κρατικού χρέους της Ελλάδας και τη δυνατότητα διαχείρισής του, γεγονός που για άλλη μια φορά έχει πυροδοτήσει αντιθέσεις ανάμεσα στο ΔΝΤ και την Ευρωζώνη, ουσιαστικά τη Γερμανία. Είναι η ίδια συζήτηση για την αναγκαιότητα νέου «κουρέματος», αυτό προτείνει το ΔΝΤ, και νέας δανειακής βοήθειας στην Ελλάδα που προτείνει η Ευρωζώνη. Αντικειμενικά θα απαιτηθούν νέα δημοσιονομικά μέτρα. Δε θα σταθούμε εδώ στις κόντρες ανάμεσα στο «κούρεμα» ή «όχι κούρεμα» (είναι γνωστό ότι με το «κούρεμα» χάνουν κεφάλαια τα κράτη της Ευρωζώνης), ούτε στη λύση που προτάθηκε για εφάπαξ φόρο 10% στις τραπεζικές καταθέσεις, ως λύση. Αυτές οι συζητήσεις αντανακλούν συμφέροντα διαφορετικών τμημάτων του κεφαλαίου, εκφράζουν αντιθέσεις μεταξύ τους.
Ετσι η κυβέρνηση δε θέλει νέα δημοσιονομικά μέτρα, η αστική τάξη της Ελλάδας επίσης δε θέλει, αυτό φαίνεται και από την ενιαία στάση του αστικού Τύπου κριτικής στην τρόικα, ενάντια στις συνταγές της για την καπιταλιστική οικονομία της Ελλάδας. Ουσιαστικά ομόφωνα προπαγανδίζουν: «Εξω η τρόικα», «Οχι άλλο μνημόνιο», θέτοντας το ζήτημα ότι η κυβέρνηση κρίνεται σ' αυτό το ζήτημα, αν έχει το ανάστημα να το πει και να το κάνει. Προτείνουν: Η κυβέρνηση αφού τήρησε τις δεσμεύσεις της, να διεκδικήσει τώρα τη βοήθεια των εταίρων, όπως συμφωνήθηκε στο Γιούρογκρουπ το Νοέμβρη του 2012, με προϋπόθεση το πρωτογενές πλεόνασμα. Προειδοποιούν: ότι η οικονομία δεν αντέχει άλλα μέτρα που συνεχίζουν την ύφεση, δεν μπορεί η τρόικα να επιβάλλει στις τράπεζες να πουλήσουν τις θυγατρικές τους στα Βαλκάνια και αλλού, ο λαός επίσης δεν αντέχει άλλα μέτρα. Χρειάζεται επειγόντως σχέδιο ανάπτυξης. Αυτή είναι λοιπόν η κοινή επιχειρηματολογία των αστών.
Εχει σημασία αυτή η επιχειρηματολογία γιατί εστιάζει στο ζήτημα της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Δε νοιάστηκαν για την εργατική τάξη και τ' άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα οι καπιταλιστές. Χρήμα θέλουν (κρατικό, αλλά και δανειοδοτήσεις από τις τράπεζες), μαζί με άλλα μέτρα για επενδύσεις. Πρώτ' απ' όλα δε θέλουν να χάσουν ό,τι έχουν κατακτήσει, όπως π.χ. τις επενδύσεις στο εξωτερικό, ιδιαίτερα στα Βαλκάνια, με δεδομένο ότι καραδοκούν οι ανταγωνιστές, ενώ η κρίση καταστρέφει και κεφάλαια. Οι καπιταλιστές στην Ελλάδα δε συμφωνούν ούτε με το «κούρεμα», ούτε με νέα μέτρα μετά από νέο δάνειο. Τους απασχολεί βεβαίως και η δυνατότητα δημιουργίας συνθηκών ζήτησης (μόνο ως προς αυτό εστιάζουν στο «όχι άλλα μέτρα, ο λαός δε σηκώνει...»), γιατί ως προς τις αντεργατικές μεταρρυθμίσεις... γι' αυτές απαιτούν γοργή εφαρμογή!
Αυτή η στάση των αστών στην Ελλάδα, χωρίς βεβαίως να θέτουν ζήτημα εξόδου από το ευρώ, τους κάνει να εμφανίζουν πιο έντονα τον εθνικισμό ως έκφραση του κεφαλαίου, ως την άλλη όψη του κοσμοπολιτισμού. Βεβαίως πάντα οι αστοί τους στόχους τους τους εμφανίζουν ως «εθνικούς» καλώντας την εργατική τάξη, το λαό, σε συστράτευση κάτω από τη δική τους σημαία. Η κρίση αντικειμενικά ωθεί στον εθνικισμό τους αστούς, γιατί παρά τη συμμετοχή τους στην παγκόσμια αγορά (αυτή είναι αντικειμενική εξέλιξη που δυναμώνει με την εξέλιξη του καπιταλισμού, άλλωστε είναι συστατικό χαρακτηριστικό της εδραίωσής του ως παγκόσμιο σύστημα), χρειάζεται προστασία και ενδυνάμωση του κεφαλαίου στη χώρα, αφενός για λιγότερες απώλειες από την κρίση, αφετέρου ως αναγκαία συνθήκη για τη συμμετοχή με καλύτερους όρους στην παγκόσμια αγορά. Εχουν συνείδηση ότι η ανισομετρία μεγαλώνει και με την κρίση και αντιδρούν. Αλλωστε μιλώντας για «εξωστρεφή οικονομία», θέλουν ενισχυμένο το κεφάλαιο, επενδύσεις, για να καταφέρουν και την εξωστρέφεια.
...και το εργατικό κίνημα
Οι αστοί, επομένως, με όλα τα παραπάνω πασχίζουν για έξοδο από την κρίση σε όφελός τους και βιάζονται. Η εργατική τάξη και οι σύμμαχοί της; Βρίσκονται ακριβώς στην απέναντι όχθη. Ολα τα παράπανω, είναι ξένα για τη ζωή τους, τα συμφέροντά τους. Η διαμάχη των αστών για τη διαχείριση του χρέους, που στην ουσία είναι διαχείριση της κρίσης σε όφελός τους, ενδιαφέρει μόνο από τη σκοπιά ότι όλες οι λύσεις είναι αντεργατικές, αντιλαϊκές. Και η λύση του ΔΝΤ και η λύση της Ευρωζώνης και η λύση που θέλουν οι αστοί... Επίσης τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση κοροϊδεύουν τις λαϊκές δυνάμεις όταν υπόσχονται ότι έχουν τη μαγική συνταγή με την οποία μπορούν να συμβιβάσουν τα ασυμβίβαστα, δηλαδή το καπιταλιστικό κέρδος και τις ανάγκες τους.
Η έξοδος από την κρίση προς όφελος του λαού βρίσκεται σε άλλη ρότα. Στην πάλη για κατάργηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας και αντικατάστασή της από την κοινωνική ιδιοκτησία στα βασικά και συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής. Δηλαδή, ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και εργατική - λαϊκή εξουσία, αποδέσμευση από την ΕΕ και μονομερή διαγραφή του χρέους. Πρωταρχικό ζήτημα ως προς αυτό, ο λαός να μην κάνει πίσω από κάθε διεκδίκηση ικανοποίησης των αναγκών του. Αυτός ο αγώνας συνδέεται άρρηκτα με τον αντιμονοπωλιακό, αντικαπιταλιστικό αγώνα, με την πάλη για την εργατική, λαϊκή εξουσία.
Προϋπόθεση είναι η ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, η εξασφάλιση της ταξικής ενότητας δράσης της εργατικής τάξης, η λαϊκή κοινωνική συμμαχία της εργατικής τάξης με τους αυτοαπασχολούμενους, τους φτωχούς αγρότες, τις γυναίκες και τη νεολαία των λαϊκών στρωμάτων. Χρειάζεται ένα κίνημα που να συσπειρώνει την πλειοψηφία της εργατικής τάξης, μεγάλα τμήματα των συμμάχων της, που έχει επεξεργαστεί σωστή «γενική γραμμή», που έχει καθαρό ότι αντίπαλος δεν είναι μόνο μια κυβέρνηση, ούτε καν ένας μεμονωμένος καπιταλιστής, είναι πρώτ' απ' όλα τα μονοπώλια, η αστική τάξη ως τάξη, η εξουσία τους, δηλαδή το κράτος τους, τα κόμματά τους, οι διεθνείς τους συμμαχίες, δηλαδή η ΕΕ, οι ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ κλπ.
Επομένως χρειάζεται ένταση της δράσης για τον ταξικό προσανατολισμό του εργατικού λαϊκού κινήματος, το μπόλιασμά του με την αμφισβήτηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας, της εξουσίας του κεφαλαίου, τη δημιουργία συνθηκών συσπείρωσης της εργατικής τάξης και των συμμάχων της στην αντιμονοπωλιακή, αντικαπιταλιστική γραμμή πάλης, τη χειραφέτηση από την αστική πολιτική, την ανάπτυξη του αγώνα ως το επίπεδο της εξουσίας, δηλαδή την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου για την εργατική, λαϊκή εξουσία.
Οι επιμέρους αγώνες πρέπει να γίνονται κρίκοι σ' αυτή τη ρότα. Σ' αυτή τη γραμμή πρέπει να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας.

Δεν αναπτύσσεται μόνο του το κεφάλαιο

Δεν αναπτύσσεται μόνο του το κεφάλαιο
Αντιγράφουμε στοιχεία από ανάλυση της Κριστίνα Λάρσον για λογαριασμό του οικονομικού πρακτορείου «Μπλούμπεργκ»: Μελέτη του McKinsey Global Institute αναφέρεται στο οικονομικό μέλλον των κυρίαρχων παγκόσμιων επιχειρήσεων. Σήμερα υπάρχουν περίπου 8.000 εταιρείες σε όλο τον κόσμο με ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ. δολαρίων. Αυτές οι εταιρείες δημιουργούν συνολικά παγκόσμια έσοδα που αντιστοιχούν στο 90% του παγκόσμιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, ήτοι 57 τρισεκατομμύρια δολάρια. Τρεις στις τέσσερις από αυτές τις εταιρείες βρίσκονται σήμερα σε ανεπτυγμένες χώρες. Οι μισές έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ, στον Καναδά και τη Δυτική Ευρώπη, που από κοινού αντιπροσωπεύουν το 11% του παγκόσμιου πληθυσμού. Στο μεταξύ, μόνο το 2% των μεγάλων παγκόσμιων εταιρειών έχουν τη βάση τους στη Νότια Ασία, όπου ζει το 23% του παγκόσμιου πληθυσμού. Η μελέτη του McKinsey αναφέρει ότι βρισκόμαστε ήδη μπροστά σε μια μετακίνηση δύναμης σταδιακά προς τα ανατολικά και τα νότια. Προβλέπει ότι έως το 2025 άλλες 7.000 επιχειρήσεις θα εμφανίσουν ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ. δολαρίων και ότι επτά στις δέκα από αυτές τις αναδυόμενες επιχειρήσεις θα έχουν τα κεντρικά τους γραφεία στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Η μελέτη κάνει ειδική αναφορά στον κινεζικό κολοσσό τηλεπικοινωνιών «Huawei», τη βραζιλιάνικη κατασκευάστρια αεροσκαφών «Embraer» και τον ινδικό βιομηχανικό όμιλο «Aditya Birla Group» ως παραδείγματα αναδυόμενων τιτάνων.
Τι μας λέει με άλλα λόγια η μελέτη; Οτι το κεφάλαιο επιδιώκει να αποκτά «εθνική βάση - αναφορά» εκεί όπου εξασφαλίζονται συνθήκες για άντληση μεγαλύτερου ποσοστού κέρδους, κατά κύριο λόγο εκεί όπου έχουν διαμορφωθεί ή διαμορφώνονται συνθήκες για μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργατών. Αυτή η τάση αντανακλάται στις πολιτικές των κυβερνήσεων που φροντίζουν να εξασφαλίζουν κερδοφόρες για τις επιχειρήσεις συνθήκες. Οσο περισσότερο ο ανταγωνισμός των ιμπεριαλιστών φουντώνει, τόσο περισσότερο οι εθνικές πολιτικές θα προσπαθούν να αντιστοιχιστούν σ' αυτόν τον ανταγωνισμό. Αυτός ο γόρδιος δεσμός που γίνεται όλο και πιο σφιχτή θηλιά για την εργατική τάξη, ιστορικά έχει μόνο έναν τρόπο να λυθεί: Το κόψιμο με το μαχαίρι. Που σημαίνει οικονομική και πολιτική εξουσία στα χέρια αυτών που παράγουν.

Κινούμενη άμμος η ΕΕ

Κινούμενη άμμος η ΕΕ
Παρά το κλίμα ευφορίας που θέλουν να δημιουργήσουν για την εξέλιξη της κρίσης στην Ευρωζώνη, τα επιτελεία της αστικής τάξης δεν παύουν να υπενθυμίζουν ότι η Ευρωένωση βρίσκεται σε «κομβικό σημείο». Η κρίση επιβεβαίωσε και βάθυνε την ανισομετρία στην καπιταλιστική ανάπτυξη. Οι αντιθέσεις ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα μεγάλωσαν. Οπως μεγάλωσαν οι αντιθέσεις και ανάμεσα στα κράτη μέλη, τόσο που να προκαλούν ανησυχία ότι «εμπεδώνεται η επιστροφή στην εθνοκεντρική αντίληψη και το δόγμα ο καθείς για τον εαυτό του, αντί για κοινή ευρωπαϊκή στάση με στόχο την ανάπτυξη της οικονομίας και των κοινωνιών μας», όπως γράφει η χτεσινή «Καθημερινή».
Η συζήτηση για την αναμόρφωση της Ευρωζώνης παραμένει ζωηρή, έστω κι αν συγκυριακά έχει απομακρυνθεί το ενδεχόμενο μια ή περισσότερες χώρες να αποχωρήσουν ή να εκδιωχθούν από το ευρώ. Αμεσα συνδεδεμένη με τα παραπάνω, είναι η διαπάλη για το μείγμα διαχείρισης της κρίσης. Ολοι συμφωνούν με τις αντεργατικές - αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, που θέλουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων παγκόσμια και στην ενιαία αγορά. Εκεί που αρχίζουν οι διαφωνίες, είναι στο ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο από την καταστροφή κεφαλαίου που συνεπάγεται η κρίση. Ποιος θα ωφεληθεί περισσότερο από την (έστω και αναιμική) ανάκαμψη. Πάνω εκεί εκφράζονται αντιθέσεις, ανάλογα με τα ιδιαίτερα συμφέροντα της αστικής τάξης σε κάθε χώρα.
Για παράδειγμα, η Γαλλία, δεύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, που έχει συγκριτικά μεγαλύτερο έλλειμμα και σχοινοβατεί ανάμεσα σε συρρίκνωση του ΑΕΠ και την αναιμική ανάκαμψη, ασφυκτιά από την προσπάθεια να πιάσει τους δημοσιονομικούς δείκτες που συνομολόγησε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά σε συνθήκες κρίσης δυσκολεύουν την ανάκαμψη της οικονομίας της. Η κατάσταση αυτή, μεγαλώνει την απόσταση στον ανταγωνισμό με τη Γερμανία. Στρέφουν τη γαλλική αστική τάξη να αναθεωρήσει τις συμμαχίες της εντός και εκτός ΕΕ. Το ίδιο ισχύει με την Ελλάδα και από αυτό το πρίσμα πρέπει να ιδωθεί η κόντρα για το μείγμα διαχείρισης της κρίσης, η σύσφιξη των σχέσεων με τις ΗΠΑ, η φιλολογία που αναπτύσσεται τελευταία ενάντια στην τρόικα, που «πρέπει να φύγει από την Ελλάδα».
Ετσι πρέπει να ερμηνευθούν και οι αναφορές για το μέλλον της ΕΕ, που έκανε προχτές ο Αντ. Σαμαράς, μιλώντας στις Βρυξέλλες. Είπε μεταξύ άλλων: «Δεν νοείται Ενωση χωρίς αλληλεγγύη ανάμεσα στα μέλη της. Και δεν υπάρχει αλληλεγγύη για όλους, χωρίς ευθύνη του καθενός ατομικά. Και αυτό είναι που βιώνει σήμερα η Ελλάδα. Αφ' ενός απίστευτες θυσίες εκ μέρους του λαού της και αφ' ετέρου την υπάρχουσα και την προσδοκώμενη αλληλεγγύη των κρατών μελών προς αυτή την κοινή μας οικογένεια (...) Μαζί μπορούμε να διαμορφώσουμε το κοινό μας μέλλον. Διαφορετικά, θα καταντήσουμε οι "παρίες" του μέλλοντος». Η φράση - κλειδί είναι η «προσδοκώμενη αλληλεγγύη», που στη γλώσσα των αστών σημαίνει: τα αστικά κράτη της λυκοσυμμαχίας θα πρέπει να αλληλοστηρίζονται για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους. Αλλωστε οι πολιτικοί λόγοι υπήρξαν ανέκαθεν κριτήριο για την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ παλιότερα (και στην ΕΕ σήμερα).

ΒΡΕΤΑΝΙΑ Διευρύνεται η φτώχεια

ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Διευρύνεται η φτώχεια
Οι «τράπεζες τροφίμων» αποτελούν για όλο και περισσότερους εργαζόμενους μοναδική λύση
ΛΟΝΔΙΝΟ.--
«Το επίπεδο της επισιτιστικής φτώχειας στη Βρετανία δεν είναι απλώς απαράδεκτο. Είναι σκανδαλώδες και προκαλεί βαθιά ανησυχία, αναστάτωση και άγχος σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους», σημείωσε χτες ο Κρις Μουλντ, αντιπρόεδρος του οργανισμού «Τράσελ Τραστ», που είναι ο μεγαλύτερος φορέας λειτουργίας και εποπτείας 400 τραπεζών τροφίμων και κοινωνικών παντοπωλείων στη Βρετανία.
Σύμφωνα με στοιχεία του «Τράσελ Τραστ» (Trusell Trust), από τον Απρίλη έως το Σεπτέμβρη έχουν ζητήσει έκτακτη βοήθεια σε βασικά είδη και τρόφιμα πάνω από 350.000 άνθρωποι, ενώ αρκετές δεκάδες χιλιάδες εξ αυτών επέστρεψαν όσα τρόφιμα χρειάζονταν μαγείρεμα γιατί στο σπιτικό τους δεν υπήρχε ηλεκτροδότηση λόγω απλήρωτων λογαριασμών!
Εκπρόσωποι του οργανισμού απέδωσαν την τεράστια αύξηση των ανθρώπων που αναζητούν τρόφιμα στα κοινωνικά παντοπωλεία στη δραματική συρρίκνωση των επιδομάτων αλλά και των δικαιούχων βοήθειας κοινωνικής πρόνοιας. Σημείωσαν, τέλος, τον κίνδυνο οι τράπεζες τροφίμων να γίνουν θεσμικό μέρος των συρρικνωμένων υπηρεσιών κρατικής μέριμνας...
Η είδηση έρχεται στην επιφάνεια, ενώ στο τέλος της περασμένης βδομάδας ο βρετανικός Ερυθρός Σταυρός εξήγγειλε την έναρξη εκστρατείας συγκέντρωσης τροφίμων προκειμένου να τα διανείμει από το τέλος Νοέμβρη σε εκατοντάδες χιλιάδες φτωχές οικογένειες, για πρώτη φορά από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου!

Το μουσούδι - 7. Μπέρδεμα με τα ονόματα

Το μουσούδι - 7. Μπέρδεμα με τα ονόματα

Σ' αυτό το σημείο χρωστάω μια εξήγηση στον αναγνώστη. Μια εξήγηση που έχει να κάνει με την επανειλημμένη χρήση τής εταιρικής επωνυμίας Abu Dhabi Mar. Και την χρωστάω επειδή, αν θελήσει κάποιος να ψάξει μερικά στοιχεία παραπάνω για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ίσως να μη συναντήσει μπροστά του αυτή την εταιρεία. Γίνεται; Πώς δεν γίνεται; Στην Ελλάδα τού Βενιζέλου -και των λοιπών σαν αυτόν, βεβαίως- όλα γίνονται!

Ας πάμε για λίγο στον περίφημο πλέον ν. 3885/2010. Όταν ήρθε στην βουλή για ψήφιση το σχετικό νομοσχέδιο, οι έλληνες βουλευτές ενημερώθηκαν για την Abu Dhabi Mar. Μάλιστα δε, το ελληνικό δημόσιο πλήρωσε πάνω από ένα εκατομμύριο στην γαλλική εταιρεία συμβούλων Lazard Freres για την εκτίμηση φερεγγυότητας και επιφανείας τής εν λόγω εταιρείας. Όλα καλά και σύννομα (που λέει ο λόγος) αλλά...

[Παρένθεση. Η Lazard Freres είναι μια από τις εταιρείες (η άλλη είναι η Cleary Gottlib Steen Hamilton) που πήραν πάνω από 40 εκατομμύρια για να προσφέρουν τις νομικές υπηρεσίες τους κατά τις διαπραγματεύσεις για το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων. Κλείνει η παρένθεση.]

Το πρόβλημα είναι ότι οι γερμανοί δεν μεταβίβασαν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά στην Abu Dhabi Mar αλλά σε μια γερμανική εταιρειούλα, την Hörn Beteiligungs GmbH, η οποία ανήκε στον όμιλο Privinvest του λιβανέζου Ισκαντάρ Σάφα. Έδρα τής εταιρειούλας αυτής ήταν η Βηρυττός και το εταιρικό της κεφάλαιο έφτανε στο δυσθεώρητο ύψος των...30.000 δολλαρίων! Δηλαδή, τα ναυπηγεία μεταβιβάστηκαν σε μια εταιρεία με οικονομικό μέγεθος...περίπτερου. Για να μπαλωθούν τα αμπάλωτα, ο Βενιζέλος τροποποίησε τον ν.3885 ώστε να χαρακτηριστεί η Privinvest ως "συνδεδεμένη επιχείρηση" με την Abu Dhabi Mar! Εννοείται, βεβαίως, ότι οι γάλλοι τής Lazard Freres δεν έχουν κάνει καμμιά μελέτη φερεγγυότητας είτε για την Hörn είτε για την Privinvest.

Επίσης, εξυπακούεται ότι οι έλληνες βουλευτές, οι οποίοι κλήθηκαν να ψηφίσουν τόσο τον νόμο όσο και την τροποποίησή του, δεν είχαν ιδέα ούτε για Hörn ούτε για Privinvest. Τώρα πώς διάβολο έγινε και ο Σάφα βρέθηκε αφεντικό τής Abu Dhabi Mar, η οποία φτιάχτηκε από τους εμίρηδες του Αμπού Ντάμπι, ο Βενιζέλος κι η ψυχή του το ξέρουν. Άλλωστε, για τον ευτραφή πρόεδρο του ΠαΣοΚ, το να πάρεις μια Privinvest και να την κάνεις Abu Dhabi Mar πρέπει να είναι τόσο εύκολο όσο το να πάρεις έναν Τούρκογλου και να τον κάνεις...Βενιζέλο!


Επειδή μόλις τώρα αμόλησα μια ρουκέτα, ας πάμε να ρίξουμε μια ματιά σε μια δημοσίευση των περίφημων Wikileaks, με τον κωδικό "09ATHENS1535". Ο λόγος για ένα τηλεγράφημα της πρεσβείας των ΗΠΑ με ημερομηνία 7/10/2009. Θέμα του το "who is who" των μελών τής νέας ελληνικής κυβέρνησης. Στην παράγραφο, η οποία αναφέρεται στον Ευάγγελο Βενιζέλο, γράφει: "A university professor of constitutional law born in 1957, Mr. Venizelos (nee Turkoglu)...".

Προσέξτε αυτή την περίεργη παρένθεση: "nee Turkoglu". Η μικρή λεξούλα "nee" είναι γαλλικής προελεύσεως, υιοθετημένη από την αγγλική γλώσσα και σημαίνει "γεννημένος ως". Για παράδειγμα, ο διάσημος πυγμάχος Μωχάμετ Άλυ είναι "nee" Κάσιους Κλαίη. Δηλαδή, ο πρέσβης των ΗΠΑ χαρακτηρίζει τον Βενιζέλο "γεννημένο ως Τούρκογλου"!

Η ιστορία δεν είναι ευρέως γνωστή και χάνεται κάπου ανάμεσα στην πραγματικότητα και στην εικασία. Η καταγωγή τού σημερινού προέδρου τού ΠαΣοΚ έλκεται από την Μικρά Ασία και εικάζεται ότι το αρχικό προγονικό επώνυμο ήταν Κούρτσογλου ή Κούτσογλου, το οποίο αργότερα έγινεΤουρκούτσογλου. Προφανώς, όλα αυτά τα ονόματα προέρχονται από παρωνύμια (παρατσούκλια), κάτι πολύ συνηθισμένο τόσο στην ελληνική όσο και στην τουρκική παράδοση. Από παρατσούκλια, άλλωστε, έχουν προέλθει πλήθος σημερινών "ανώδυνων" επωνύμων, όπως π.χ. Κοντός, Βωβός, Χονδρομάρας, Καψοκώλης κλπ.

Όταν η οικογένεια ήρθε στην Βόρεια Ελλάδα, το Τουρκούτσογλου "κουρεύτηκε". Κάποιοι το έκανανΚούρτσογλου και κάποιοι Τούρκογλου. Όμως, το "Ευάγγελος Τούρκογλου" δεν ταίριαζε με τίποτε στον φιλόδοξο νεαρό γόνο τής οικογένειας, ο οποίος αποφάσισε να το αλλάξει σε "Ευάγγελος Βενιζέλος", με την ψευδαίσθηση ότι έτσι θα έπαιρνε λίγη από την λάμψη τού δαιμόνιου κρητικού πολιτικού. Το μουσούδι έδειξε από νωρίς πόσο μεγάλο μουσούδι θα γινόταν...


Και τώρα ο επίλογος. Ξεκινήσαμε αυτή την σειρά σημειωμάτων με αφορμή την καταδίκη τού Άκη σε 20 χρόνια φυλακή. Για την ακρίβεια, αφορμή ήταν η "τσατίλα" που μ' έπιασε ακούγοντας τα σχετικά ρεπορτάζ και τις αντιδράσεις ικανοποίησης των πολιτών, πολλοί των οποίων θα ήσαν περισσότερο ευχαριστημένοι με μια ακόμη βαρύτερη ποινή. Τώρα είναι ώρα για όλους αυτούς να κάνουν μερικές δεύτερες σκέψεις. Μάλλον, όπως δεν φτιάχνει μόνο η νύφη στραβά καρβέλια αλλά φτιάχνει κι η πεθερά, δεν είναι μόνο ο Άκης που ζημίωσε το ελληνικό δημόσιο ταμείο.


Σημείωση: Τα σχετικά με το όνομα "Τούρκογλου" έχει διαψεύσει ο Ευάγγελος Βενιζέλος μέσα από το ιστολόγιό του. Δυστυχώς, τόσο το τηλεγράφημα του πρέσβη όσο και ένα ψάξιμο στο διαδίκτυο, μάλλον διαψεύδουν την διάψευση αυτή.

TOP READ