3 Ιουν 2016

Μονά - ζυγά για το κεφάλαιο

Μονά - ζυγά για το κεφάλαιο
Οι τροπολογίες που κατέθεσε αργά το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή η κυβέρνηση, και μάλιστα σε νομοσχέδιο για την κύρωση μιας ...διεθνούς σύμβασης, κάνει ακόμα χειρότερους τους αντιλαϊκούς νόμους που ψήφισε πριν από μερικές μέρες, σαν προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης από την πρώτη «αξιολόγηση».
Παράλληλα, επιβεβαιώνουν τον εμπαιγμό με τον οποίο η κυβέρνηση αντιμετώπισε τη δίκαιη αγανάκτηση δεκάδων χιλιάδων χαμηλοσυνταξιούχων, στους οποίους, όχι μόνο κόπηκε το ΕΚΑΣ, αλλά επιπλέον τους ζητήθηκε να επιστρέψουν τα χρήματα που εισέπραξαν το προηγούμενοι πεντάμηνο, επειδή η ρύθμιση για την περικοπή είχε αναδρομική ισχύ από 1/1/2016.
Συνολικά, αποδείχτηκε ότι κάθε επόμενο μέτρο της κυβέρνησης είναι ακόμα χειρότερο από το προηγούμενο σε ό,τι αφορά τα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα, τα οποία συνθλίβονται στις μυλόπετρες του στόχου για ανάκαμψη της οικονομίας. Το συμπέρασμα αυτό έχει ιδιαίτερη αξία μπροστά στο νέο γύρο της επίθεσης, που εστιάζει τώρα στα Εργασιακά.
Από τις τροπολογίες που κατατέθηκαν προχτές, ξεχωρίζει αυτή για το ΕΚΑΣ. Η κυβέρνηση παρουσίαζε ως απόδειξη της «κοινωνικής της ευαισθησίας» την πρόθεσή της να μη ζητήσει αναδρομικά τα περίπου 100 εκ. ευρώ που έδωσε στους δικαιούχους του ΕΚΑΣ το πρώτο πεντάμηνο του 2016, πριν δηλαδή ψηφιστεί ο νόμος και κοπεί το επίδομα για την πρώτη κατηγορία των χαμηλοσυνταξιούχων.
Η «ευαισθησία» αυτή αποδείχτηκε - κατά το αναμενόμενο - φούσκα και κοροϊδία. Η τροπολογία, που αναστέλλει τον αναδρομικό χαρακτήρα της περικοπής του ΕΚΑΣ, δεν χαρίζει βέβαια αυτά τα λεφτά στους συνταξιούχους, αλλά προβλέπει την είσπραξή τους με επιτάχυνση των περικοπών στις άλλες κατηγορίες των χαμηλοσυνταξιούχων, που θα χάσουν το ΕΚΑΣ πιο γρήγορα απ' ο,τι προβλεπόταν, μέχρι και το 2019.
Με άλλα λόγια, τη «χασούρα», που θα έχει η κυβέρνηση από τη μη είσπραξη των αναδρομικών, τη διαχέει στους άλλους συνταξιούχους, οι οποίοι θα δουν νωρίτερα να χάνουν το ΕΚΑΣ. Παρά το γεγονός, δηλαδή, ότι η κυβέρνηση ξεκινάει αργότερα την περικοπή του ΕΚΑΣ, αυτό δεν σημαίνει ότι θα εξοικονομήσει λιγότερα χρήματα απ' αυτά που προϋπολόγιζε αρχικά.
Το ίδιο ισχύει και με το «πάγωμα» των ωριμάνσεων στα «ειδικά μισθολόγια», που περιελάμβανε ο τελευταίος νόμος της κυβέρνησης. Σύμφωνα με προχτεσινή τροπολογία, για να μην ισχύσει το «πάγωμα», θα πρέπει να υπάρξουν «ισοδύναμες δημοσιονομικές παρεμβάσεις» μέχρι 30/9/2016.
Εννοείται, βέβαια, ότι τα «ισοδύναμα» δεν πρόκειται να βρεθούν από περικοπές σε δαπάνες που προορίζονται για την ενίσχυση του κεφαλαίου, αλλά από νέες μειώσεις στα κουτσουρεμένα κονδύλια που αφορούν μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και άλλα, ή από νέους φόρους.
Να, λοιπόν, πώς μεταφράζεται ο «δότης», ο οποίος θα ήταν τάχα το αντίβαρο στον «κόφτη» που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση, όπως έλεγε ο Αλ. Τσίπρας στη Βουλή. Αν ο «κόφτης» είναι η κατάργηση του ΕΚΑΣ, ο «δότης» είναι η διάχυση της χασούρας από τη μη είσπραξη των αναδρομικών σε όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους. Αν ο «κόφτης» είναι το «πάγωμα» των ωριμάνσεων στα ειδικά μισθολόγια, ο «δότης» είναι οι περικοπές σε δαπάνες που αφορούν άλλες κατηγορίες των εργαζομένων και συνολικά τα λαϊκά στρώματα, για να υπάρξει ισοδύναμο δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Δηλαδή, «μονά - ζυγά» για το κεφάλαιο! Αυτός είναι ο αντιλαϊκός πυρήνας της σημερινής και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων. Κι αυτός ο φαύλος κύκλος για το λαό δεν μπορεί να σπάσει παρά μόνο με οργάνωση και στόχους πάλης που αμφισβητούν την καπιταλιστική κερδοφορία, αντιτίθενται στην ανάκαμψη που υπηρετεί την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του κεφαλαίου.

Ενα εφιαλτικό σχολείο για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων

Ενα εφιαλτικό σχολείο για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων
«Υπάρχουν δύο προβλήματα εδώ που χρειάζονται ιδιαίτερης προσοχής: Να μη γλιστρήσει η Εκπαίδευση από την πλήρη ρύθμιση στην πλήρη ασυδοσία, την έλλειψη κανόνων, την ιδιοποίησή της από ισχυρές ομάδες και επιμέρους συμφέροντα. Το άλλο είναι το ενδεχόμενο η Εκπαίδευση να τονίσει, να αυξήσει την κοινωνική ανισότητα, αντί να τη μειώσει. Αυτός είναι ο μεγάλος και υπαρκτός κίνδυνος...». Η αποστροφή αυτή από το τελικό πόρισμα της Επιτροπής του «διαλόγου για την Παιδεία», η οποία, σημειωτέον, στο κείμενο αφήνεται απλά να «αιωρείται» σαν «ξόρκι», είναι παραπάνω από ενδεικτική για το εφιαλτικό, ακόμα πιο σκληρό ταξικό σχολείο που έχει στα σκαριά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
Φυσικά, η ουσία του σχολείου αυτού, που περιγράφεται στις 130 σελίδες του πορίσματος, δε βρίσκεται στους βερμπαλισμούς και στη «χρυσόσκονη» με την οποία η Επιτροπή προσπαθεί να πασπαλίσει το πιάτο που προσφέρει στις λαϊκές οικογένειες ως λύση για τα αδιέξοδα της Παιδείας. Ούτε βέβαια στον ανούσιο προπαγανδιστικό «αχό» που σήκωσαν τις προηγούμενες μέρες ένθεν - κακείθεν τα υπόλοιπα αστικά κόμματα και ΜΜΕ και η κυβέρνηση, περί «βασιλόπουλων», «πριγκιπισσών» και άλλων, «αχός» που κρύβει την ουσία των αντιδραστικών αλλαγών που προωθούνται αλλά και το γεγονός ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις, πλην ΚΚΕ, συμφωνούν στην κατεύθυνση της πολιτικής που προωθείται για το σχολείο και συνολικά για την Παιδεία.
***
Από την εισαγωγή του ακόμα το πνεύμα του κειμένου είναι ότι η Εκπαίδευση, με το ρόλο που της αναλογεί, πρέπει να συμβάλει στη θωράκιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων και στην προσπάθεια της καπιταλιστικής οικονομίας να περάσει τα «ζόρια» της κρίσης. Αυτές οι ανάγκες επιβάλλουν ένα εργατικό δυναμικό πιο ευέλικτο και προσαρμοσμένο στους στόχους της θωράκισης της καπιταλιστικής κερδοφορίας αλλά και συνολικά πιο κοντά στη μεγάλη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, που στο σημερινό σύστημα αξιοποιούνται για την αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου και όχι για τις λαϊκές ανάγκες. Αυτές οι ανάγκες, που υπηρετεί και η σημερινή κυβέρνηση, διαμορφώνουν το πλαίσιο των αντιδραστικών αλλαγών στην Εκπαίδευση και σε όλα τα επίπεδα, από τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση, έως το περιεχόμενο. Από εκεί προκύπτει και η ανάγκη, που αναφέρει το πόρισμα, το εκπαιδευτικό σύστημα «να εκκαθαρίσει το έδαφος στο οποίο θα βαδίσει, και να απαλλαγεί από τα χρόνια βαρίδια που εμποδίζουν τον βηματισμό του».
***
Αυτή η «εκκαθάριση του πεδίου» που προωθεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησαν οι προηγούμενες, περιλαμβάνει πολλά. Και όλα τους αντίθετα με την ανάγκη αλλά και δυνατότητα της εποχής μας να παρέχεται ενιαία, υποχρεωτικά, δωρεάν και σε όλα τα παιδιά, μόρφωση υψηλού επιπέδου.
Γι' αυτό και στο πόρισμα περιγράφεται η βήμα βήμα εγκατάλειψη της υποχρέωσης και ευθύνης του κράτους να προσφέρει σε όλα τα παιδιά τη μόρφωση αυτή, επικαλούμενο μάλιστα και τις επισημάνσεις διεθνών ιμπεριαλιστικών οργανισμών, όπως ο ΟΟΣΑ, που έχουν ασκήσει «κριτική προς τον υπερβολικό συγκεντρωτισμό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος». Γι' αυτό και το πόρισμα λέει ότι «δημόσια εκπαίδευση δε σημαίνει κρατική εκπαίδευση - γιατί και το κράτος, χωρίς έλεγχο, μια μορφή ιδιοποίησης των κοινών αγαθών είναι» (!), και ότι «η εκπαίδευση κρατήθηκε από όλες τις κυβερνήσεις σε κατάσταση χρόνιας ανηλικότητας και εξάρτησης, τόσο ως προς τους οικονομικούς πόρους όσο και ως προς την καθοδήγηση από ένα συγκεντρωτικό μηχανισμό».
«Ανηλικότητα», λοιπόν, η υποχρέωση του κράτους και το δικαίωμα των παιδιών, «ωριμότητα» το άνοιγμα των σχολείων στις απαιτήσεις της «αγοράς» και το «αυτόνομο σχολείο» που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φροντίζει να ξεπλύνει όπως μπορεί στις λαϊκές συνειδήσεις αφού διαπιστώνει ότι «υπάρχει αρκετός φόβος και έχει καλλιεργηθεί καχυποψία» απέναντί του!
Δεν θα μπορούσε να είναι και αλλιώς όταν «αυτόνομο σχολείο» σημαίνει σχολείο με ακόμα μεγαλύτερη ταξική διαφοροποίηση, όπως περιγράφεται και στο πόρισμα. Ενα σχολείο πλήρως διαφοροποιημένο, από τη λειτουργία, όπου «κάθε χρόνο το σχολείο πρέπει να θέτει στόχους, με αφετηρία τις ιδιαίτερες συνθήκες που λειτουργεί», έως το περιεχόμενο, όπου παρουσιάζεται μάλιστα ως αίτημα των εκπαιδευτικών «αντί ενός αναλυτικού προγράμματος του οποίου ελέγχεται με σχολαστικότητα η τήρηση, να διατυπώνονται οι στόχοι του σχολείου, σε κάθε μαθησιακό αντικείμενο»! Αυτό το σχολείο δεν μπορεί παρά να είναι «ορθάνοιχτο» όχι βέβαια στις λαϊκές ανάγκες ή στην τοπική κοινωνία γενικώς και αορίστως, όπως το παρουσιάζει το πόρισμα, αλλά στις ανάγκες και τις κάθε φορά απαιτήσεις του κεφαλαίου, στη λειτουργία με όρους επιχειρηματικότητας και ανταποδοτικότητας, στην αντιεπιστημονική εκμάθηση «δεξιοτήτων» για τους πολλούς, αντί για τη γνώση των νόμων κίνησης της φύσης και της κοινωνίας για όλους.
***
Γι' αυτό και όση σάλτσα περί «δημοκρατίας», «σύγχρονης παιδαγωγικής» και «καινοτομίας» κι αν χρησιμοποιήσει το πόρισμα, δεν κρύβεται το γεγονός ότι μιλάμε για ένα σχολείο «ζούγκλα», ταιριαστό στη «ζούγκλα» της καπιταλιστικής οικονομίας και κοινωνίας. Γι' αυτό και τα σχέδια αυτά πρέπει να βρουν απέναντι τους μαθητές, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και όλο το λαό, που πρέπει να προτάξουν τη δική τους ανάγκη για το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Γερό «φαγοπότι» για το κεφάλαιο, παραμύθια «δίκαιης ανάπτυξης» για το λαό

Γερό «φαγοπότι» για το κεφάλαιο, παραμύθια «δίκαιης ανάπτυξης» για το λαό
Μοιράζοντας αυταπάτες περί «ανάπτυξης με κοινωνικό πρόσημο», επιχείρησε ο Αλ. Τσίπρας να συσκοτίσει τον σκληρό ταξικό χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής



Από τη χτεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου
Eurokinissi
Από τη χτεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου
Με τον ισχυρισμό ότι ένας «δύσκολος κύκλος» κλείνει και αρχίζει η πορεία προς το ξέφωτο, απ' όπου θα διαφανεί η προοπτική «επούλωσης των πληγών» για το λαό, παρουσιάστηκε ο Αλ. Τσίπρας, μιλώντας στο υπουργικό συμβούλιο χτες, την ίδια ώρα που ξεκινά η εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων, που ψήφισε η κυβέρνησή του το προηγούμενο διάστημα και ενώ στη Βουλή ψηφίζονταν οι τροπολογίες με τα «συμπληρωματικά» μέτρα - φωτιά...
Οι τετριμμένες κενολογίες για «ξέφωτα», οι συστάσεις στους υπουργούς «να σηκώσουν τα μανίκια», οι διαβεβαιώσεις ότι κυρίαρχο μέλημά τους θα είναι πλέον η «καθημερινότητα του πολίτη», οι ανέξοδες και κάλπικες υποσχέσεις για «δίκαιη ανάπτυξη», συνέθεσαν την παρέμβαση του πρωθυπουργού, μαζί με τις απτές δεσμεύσεις στο κεφάλαιο για έμπρακτη στήριξη της κερδοφορίας του.
Προς τούτο, ο Αλ. Τσίπρας υπενθύμισε ότι ένα «σημαντικό μέρος» της αναμενόμενης εκταμίευσης της δόσης «θα διοχετευτεί στην πραγματική οικονομία», η οποία επιπλέον έχει λαμβάνειν απ' την επαναφορά του "waiver" από την ΕΚΤ και την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο σύστημα ποσοτικής χαλάρωσης. Επιπρόσθετα, όπως σημείωσε ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος πάντα στους επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι επιζητούν μεγαλύτερα περιθώρια κρατικής στήριξης των επενδύσεών τους, «το σημαντικότερο είναι ότι μαζί με την πρώτη αξιολόγηση, η απόφαση θεσμοθετεί και έναν κόφτη χρέους, ανώτατο ποσοστό στις δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους, μια πολύ σημαντική εξέλιξη, επιτυχία που οι προηγούμενες κυβερνήσεις ούτε που θα μπορούσαν να τη φανταστούν αφού δεν διεκδίκησαν ποτέ ελάφρυνση του χρέους (...) Αυτός ο κόφτης χρέους είναι μια πολύ θετική εξέλιξη, απαραίτητη προϋπόθεση για να περάσουμε σε νέα εποχή σταθερότητας και ανάκαμψης (...) Η δέσμευση ότι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η Ελλάδα θα έχει ανώτατο όριο 15% του ΑΕΠ για αποπληρωμή χρέους, μειώνει καθοριστικά τις αναγκαίες δαπάνες ετησίως και δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο για χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας»...
Αντικρούοντας την κριτική που λέει ότι ο συγκεκριμένος μηχανισμός για το κρατικό χρέος θα αρχίσει να λειτουργεί μετά το 2018, ο Αλ. Τσίπρας κόμπασε πως η κυβέρνησή του λειτουργεί με γνώμονα τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα της αστικής τάξης, σημειώνοντας: «Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι διαπραγματευόμαστε και φέρνουμε κατακτήσεις για τις πολλές επόμενες δεκαετίες, μιλάμε για έναν κόφτη χρέους που θα αποφέρει πολύ σημαντικό δημοσιονομικό περιθώριο στην οικονομία απ' το 2020, αντιλαμβάνεστε πόσο θετικό είναι αυτό που κερδίσαμε και πώς μπορεί να επιδράσει στην προσπάθεια ανάκτησης της εμπιστοσύνης των επενδυτών».
Για τη στήριξη της καπιταλιστικής ανάκαμψης, ο πρωθυπουργός απαρίθμησε κι άλλες παρεμβάσεις της κυβέρνησής του, όπως αυτές στη Δημόσια Διοίκηση για την προσαρμογή της στις ανάγκες του κεφαλαίου, αλλά και όσες έπονται, με προεξάρχουσα αυτή του νέου «αναπτυξιακού νόμου» που κατατέθηκε χτες βράδυ στη Βουλή.
«Εχουμε στη Βουλή το νέο αναπτυξιακό νόμο», σημείωσε ο Αλ. Τσίπρας, «με κίνητρα, δημιουργία σταθερού επενδυτικού περιβάλλοντος, απλοποίηση νομοθεσίας, προγραμματίζουμε την κατάθεση νομοσχεδίου για κοινωνική οικονομία, για το πλαίσιο ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων (...) για την οικειοθελή αποκάλυψη (σ.σ. των αδήλωτων κεφαλαίων της πλουτοκρατίας), για τα δημόσια έργα (...) συνεχίζουμε τη μεθοδική δουλειά για επανεκκίνηση μικρών και μεγάλων έργων σε υποδομές, Ενέργεια, Τουρισμό, για αξιοποίηση κονδυλίων (...) βρισκόμαστε σε διαρκή προσπάθεια ώστε να γίνουμε επίκεντρο επενδυτικού ενδιαφέροντος διεθνώς», δήλωσε σχετικά.
Πρόκληση και εμπαιγμός για το λαό
Κοροϊδεύοντας φόρα παρτίδα το λαό, ο Αλ. Τσίπρας ισχυρίστηκε ότι οι παραπάνω «επιτυχίες» που η κυβέρνηση κατάφερε για το κεφάλαιο, έγιναν «χωρίς να πάμε πίσω απ' τις κόκκινες γραμμές στη βάση των οποίων ζητήσαμε την εντολή του λαού τον Σεπτέμβρη»...
Αναγκασμένος να κάνει το μαύρο άσπρο για να στοιχειοθετήσει αυτό του τον ισχυρισμό, υποστήριξε ότι οι νέες ανατροπές στο Ασφαλιστικό συνιστούν «μεταρρύθμιση που εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά του χωρίς να κόψουμε ούτε ένα ευρώ από κύριες συντάξεις, ενώ προστατέψαμε τη μεγάλη πλειοψηφία των επικουρικών»! Ισχυρίστηκε ακόμα, λίγο πριν τα αρπακτικά κάνουν γιουρούσι στα «κόκκινα» δάνεια, πως «κρατήσαμε προστατευμένη την πρώτη κατοικία για την συντριπτική πλειοψηφία (...) οι κανόνες που συμφωνήσαμε είναι απ' τους αυστηρότερους, εξασφαλίζουν προστασία δανειοληπτών αλλά και εξυγίανση τραπεζικού συστήματος».
Ακολούθως, υποσχέθηκε παρεμβάσεις διαχείρισης της ακραίας φτώχειας, επαναλαμβάνοντας την πρόθεση ίδρυσης ενός «ταμείου κοινωνικής αλληλεγγύης» - όχι βεβαίως για παροχές τις οποίες προκλητικά βάφτισε σπατάλες - αλλά για «να στηρίξουμε πραγματικά τις δυνάμεις εκείνες που το έχουν ανάγκη (...) και να δημιουργήσουμε δομές κοινωνικής προστασίας».
Δίνοντας ένα δείγμα για το τι είδους «κοινωνική προστασία» μιλάει, αναφέρθηκε π.χ. σε «στοχευμένα προγράμματα» για 150.000 ανέργους - για μια σταγόνα δηλαδή στον ωκεανό της στρατιάς ανέργων - με 8μηνη διάρκεια, πριν την επιστροφή στην ανεργία...
Είχε, επιπλέον, το θράσος να παρουσιάσει σαν φιλολαϊκή παρέμβαση την απόφαση της ΔΕΗ για 15% έκπτωση στους «συνεπείς πελάτες», όταν όλα όσα φόρτωσε η κυβέρνησή του στο λαό, αυξάνουν ακόμα πιο πολύ τους... «πελάτες» που αδυνατούν να πληρώσουν το ρεύμα. 'Η να κομπάσει για την πρόσβαση των ανασφάλιστων σε υπηρεσίες Υγείας, όταν οι δομές Υγείας καταρρέουν και δυσκολεύεται η πρόσβαση για όλο το λαό, ασφαλισμένους και ανασφάλιστους.
Συνέστησε μάλιστα στους υπουργούς του να αναζητήσουν κι άλλους τέτοιους τρόπους διασκέδασης της λαϊκής δυσαρέσκειας και οργής.
Ο πρωθυπουργός εξήγγειλε ακόμα παρεμβάσεις στην Παιδεία, στον εκλογικό νόμο, αλλά και στο ζήτημα της συνταγματικής αναθεώρησης, εξαγγέλλοντας ευρεία διαβούλευση για την επίτευξη συναινέσεων.
«Δίκαιη ανάπτυξη»: Το «κερασάκι» της κοροϊδίας...
Επιχειρώντας να συσκοτίσει τον βαθιά αντιλαϊκό χαρακτήρα του ίδιου του στόχου της καπιταλιστικής ανάκαμψης, ο Αλ. Τσίπρας πρόσφερε στο λαό απλόχερα αυταπάτες και ψευδαισθήσεις περί «δίκαιης ανάπτυξης».
Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα της ομιλίας του: «Κλείνει ένας δύσκολος κύκλος, σημασία έχει η επόμενη μέρα (...) Η κοινωνία είναι ταλαιπωρημένη, αναζητά ηρεμία, διέξοδο και προοπτική, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης ανοίγεται η δυνατότητα αυτή να προχωρήσουμε σε ένα ξέφωτο όπου υπάρχει διέξοδος, προοπτική ανάκαμψης, σταθερότητα, ηρεμίας, επούλωσης των πληγών. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τις αποφάσεις για το χρέος ανοίγεται αυτή η δυνατότητα, μια προοπτική για το πέρασμα σε μια νέα εποχή της δίκαιης ανάπτυξης. Σε μια χώρα που έχασε το 1/4 του εθνικού πλούτου στην εξαετία και βρέθηκε σε δίνη ύφεσης και ανεργίας, η ανάπτυξη οφείλει να έχει κοινωνικό πρόσημο, γιατί δεν ωφελεί σε τίποτα η μεγέθυνση των δεικτών αν αυτό δεν αντικατοπτρίζεται στη βελτίωση της ζωής των πολιτών. Κεντρική επιδίωξη της προσπάθειάς μας είναι ο πλούτος να διανέμεται με δίκαιο τρόπο προς όφελος της πλειοψηφίας, με προστασία της εργασίας και των μισθών και όχι συντριβής τους στο βωμό του αχαλίνωτου κέρδους (...) Η κυβέρνηση να λειτουργεί στη βάση δύο προτεραιοτήτων, την κοινωνική προστασία, την αναπτυξιακή στροφή της οικονομίας και τη δίκαιη κατανομή των ωφελημάτων (...) Είναι καθήκον μας να νιώσουν οι πολίτες προστατευμένοι, να έχουμε διαρκώς την έγνοια και να γίνονται παρεμβάσεις για να μην υπάρχουν αυθαιρεσίες και για την ενημέρωση των πολιτών για την προστασία που τους παρέχουν οι νόμοι και να εξετάσουμε πώς θα διευρύνουμε το πλαίσιο προστασίας (...) Να δώσουμε όραμα στο λαό με πρόσημο κοινωνικής προστασίας».
Με το μύθευμα της «δίκαιης ανάπτυξης» - αντίφαση εν τοις όροις αφού η καπιταλιστική ανάπτυξη προϋποθέτει την αδικία και την ένταση της εκμετάλλευσης σε βάρος του λαού - ο Αλ. Τσίπρας αποπειράθηκε να εξευμενίσει το λαό και να δικαιολογήσει την ταξική υπέρ του κεφαλαίου κυβερνητική πολιτική, υποστηρίζοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι τα αντιλαϊκά μέτρα ήταν κάτι σαν τις «ωδίνες» του «τοκετού», απαραίτητα δηλαδή για να ξημερώσει η επόμενη «καλή μέρα».

Προετοιμάζοντας το πιο επιθετικό ΝΑΤΟ

Προετοιμάζοντας το πιο επιθετικό ΝΑΤΟ
Συνεχίζεται η περιοδεία του Γ. Στόλτενμπεργκ


Συνεχίζοντας την περιοδεία του σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ο γγ του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ, ολοκλήρωσε χτες την επίσκεψή του στη Γερμανία και τις επαφές με την καγκελάριο, Αγκελα Μέρκελ, και υπουργούς της κυβέρνησης. Ο γγ της λυκοσυμμαχίας προετοιμάζει τη σύνοδο στη Βαρσοβία τον Ιούλη, όπου θα αποφασιστεί η περαιτέρω επιθετικότητα του ΝΑΤΟ στα ανατολικά και νότια σύνορα και εκτός ορίων των χωρών - μελών της. Ο Στόλτενμπεργκ και στη Γερμανία παρουσίασε το ΝΑΤΟ ως δήθεν αμυντικό οργανισμό, την ίδια ώρα που σχεδιάζονται νέες ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, όπως στη Λιβύη, και ενισχύονται οι ευέλικτες στρατιωτικές δυνάμεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Μάλιστα, εκθείασε το ρόλο της Γερμανίας, που είναι «στην καρδιά της Ευρώπης και της Συμμαχίας του ΝΑΤΟ» και έχει «εξαιρετική προσφορά σε επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ σε Αφγανιστάν και Κοσσυφοπέδιο». Επίσης, πρόσθεσε ότι μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη λεγόμενη αερο-αστυνόμευση στη Βαλτική, όπως και στις επιχειρήσεις στο Αιγαίο, υποτίθεται για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης (το ίδιο το ΝΑΤΟ συνέβαλε στην πρόκλησή της). Ταυτόχρονα, ο επικεφαλής του στρατιωτικού βραχίονα του κεφαλαίου χαιρέτισε την απόφαση της Γερμανίας να ενισχύσει το μέγεθος της Bundeswehr (του στρατού) και «να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες», λέγοντας ότι αυτό «είναι μια σαφής απόδειξη της ηγεσίας της Γερμανίας, σε μια εποχή που βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ασφάλεια». Εξέφρασε δε την ευγνωμοσύνη του γιατί αυτή θα συμβάλει στα νέα τάγματα άμεσης επέμβασης που δημιουργούνται και θα ανακοινωθούν στη Βαρσοβία. Επίσης, επανέλαβε ότι «δεν θέλουμε αντιπαράθεση με τη Ρωσία αλλά προσπαθούμε για μια εποικοδομητική σχέση και κρατάμε ανοιχτό τον πολιτικό διάλογο».
Αναφορικά με τις απειλές από το νότο ο γγ της λυκοσυμμαχίας μίλησε για την ανάγκη προστασίας και εκτός του εδάφους των χωρών του ΝΑΤΟ, αναφερόμενος στην «εκπαίδευση Ιρακινών αξιωματικών στην Ιορδανία», στη «βοήθεια στην Ιορδανία και την Τυνησία για την ενίσχυση της αμυντικής ικανότητάς τους», ενώ εξέφρασε την ετοιμότητα για «βοήθεια στη νέα κυβέρνηση στη Λιβύη, εάν ζητηθεί, ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας στο πλαίσιο του ΟΗΕ». Και πάλι πρόβαλε το ζήτημα της «καταπολέμησης της τρομοκρατίας», που δήθεν το ΝΑΤΟ μπορεί να εξασφαλίσει. Ο Στόλτενμπεργκ συναντήθηκε επίσης με τον υπουργό Εξωτερικών, Φρανκ - Βάλτερ Σταϊνμάγερ, με την υπουργό Αμυνας, Ούρσουλα φον ντερ Λέγεν, και με μέλη της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και Αμυνας του γερμανικού Κοινοβουλίου. Από χτες βράδυ βρίσκεται στο Παρίσι.

2 Ιουν 2016

Παραιτηθείτε

 Παραιτηθείτε

Δεν ξέρω αν φταίνε κάτι σκηνές από την τηλεόραση που μας έχουν εντυπωθεί σαν προσωπικές μας απόψεις κι αιώνιες αλήθειες, αλλά γενικά θεωρείται από μαγκιά ως ζήτημα τιμής να μη σε απολύουν, αλλά να προλαβαίνεις εσύ να παραιτηθείς πρώτος, σα να είναι δική σου επιλογή. Όπως ακριβώς με τα ζευγάρια και το ποιος χωρίζει ποιον, γιατί άλλο να λες εσύ αντίο σε κάτι που έχει τελειώσει για σένα κι άλλο να σε σχολάει ο άλλος-η και να σου θίγεται ο εγωισμός. Σαν εκείνο το τιτίβισμα που λέει:
-Νομίζω πως πρέπει να χω...
-Χωρίσουμε! Χωρίζουμε! Σε πρόλαβα! Χα! Παλιο-μπι-μπιπ

Μεταξύ μας βέβαια -και με το "μας" εννοώ του συντρόφους, η παραίτηση δεν παίζει σαν επιλογή και δυνατότητα. Ακόμα κι αν είσαι σε μια απαίσια δουλειά, με κάκιστες συνθήκες και απάλευτο περιβάλλον, δεν υπάρχει κανένας λόγος να χαρίσεις στο αφεντικό σου (κι όσο πιο αντιπαθές είναι, τόσο περισσότερο) τα λεφτά μιας πιθανής αποζημίωσης, λόγω απόλυσης. Και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να την "εκβιάσεις" από το να συμμετέχεις σε μερικές απεργίες, που πάντα φοβόσουνα, για να φύγεις με ψηλά το κεφάλι.

Αν και έτσι που έχει πέσει το ύψος των αποζημιώσεων που δικαιούσαι, σε λίγο δε θα έχει διαφορά με την παραίτηση κι έτσι η παραίτηση θα είναι πάλι ζήτημα τιμής, δηλαδή φιλότιμου, αφού η τιμή της εργατικής δύναμης έχει ευτελιστεί. Επειδή όμως δε βρίσκεις εύκολα δουλειά στις μέρες μας, ενώ αντιθέτως είναι πολύ εύκολο να τη χάσεις, πολύς κόσμος ανέχεται αδιαμαρτύρητα τα σκατά που τρώει καθημερινά και μένει στη δουλειά του από ανασφάλεια, όπως ακριβώς κάνει πχ και σε ένα χρεοκοπημένο γάμο. Η διαφορά είναι πως στο γάμο υπολογίζεις να έχεις κάποιον στα γεράματα, για να τα απαλύνεις, ενώ από τη δουλειά ούτε καν αυτό δεν μπορείς να περιμένεις, με τις συντάξεις πείνας που θέσπισε η ΔΦΑ.

Για τους συντρόφους πάντως δε νοείται καμιά παραίτηση γενικώς, καμία απογοήτευση κι ιδιώτευση, μακριά από τον αγώνα. Ο οποίος, σε αντίθεση με το ασφαλιστικό σύστημα, δεν έχει κάποιον (άμεσα) ανταποδοτικό χαρακτήρα, όχι γιατί δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα, αλλά γιατί μπορεί να καρπίσει σε βάθος χρόνου, να φέρει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, και κυρίως γιατί στον αγώνα μπαίνουμε για να προσφέρουμε ανιδιοτελώς κι όχι για να αποκομίσουμε προσωπικό όφελος. Υπάρχει ωστόσο, κατά μία έννοια ένα είδος "κεφαλαιοποίησης", με την παρακαταθήκη που αφήνει στις επόμενες γενιές.

Μετά από αυτά τα εισαγωγικά στοιχεία, ας κάνουμε μια ανακεφαλαίωση μερικών γεγονότων που απασχόλησαν την επικαιρότητα.

Προχτές απεβίωσε ο Παναγιωτακόπουλος, η αιώνια φωνή της νεκρής (αν υπήρξε ποτέ) αριστερής συνείδησης του ΠαΣοΚ, που παρόλα όσα, δεν παραιτούνταν ποτέ, κι όταν τελικά το έκανε, πριν από μερικά χρόνια, ήταν κάπως σαν την ιστορία με το βοσκό, το λύκο και την πλάκα που έκανε στους συγχωριανούς του, για να την πληρώσει ακριβά στο τέλος.
Ο Πιλάφης, ως άξιος διάδοχός του, κατάφερε τελικά να απεγκλωβιστεί πέρυσι από το δικό του ΠαΣοΚ (ένεκα ο συμπυκνωμένος πολιτικός χρόνος των καιρών μας), όταν του πήραν τις υπουργικές θέσεις και θα έμενε εκτός ψηφοδελτίων. Η ομάδα των 53 που έμεινε στο Σύριζα και υποτίθεται πως διαφοροποιείται σε διάφορα μέτωπα, είναι απλώς ένα θλιβερό υποκατάστατο του αστείου Πιλάφη, και δε φτάνει ούτε μια τρίχα από το φυσικό μαύρο μαλλί του.

Ο Κοκός, αν τον θέλει ο λαός, θα μας έκανε τη χάρη να ξαναγυρίσει, για να αποδείξει μεταξύ άλλων τα δημοκρατικά του φρονήματα, τόσο στο παρόν (όπου είναι υπέρμαχος της απλής αναλογικής), όσο και στο παρελθόν, όπου πολέμησε εναντίον της χούντας των συνταγματαρχών -όταν τον πρόλαβαν με το πραξικόπημά τους, προτού εκδηλώσει αυτός το δικό του με τους στρατηγούς. Μολονότι είναι τέως όμως, αρνείται να παραιτηθεί από την ιδιότητα του βασιλέα Κων/νου.

Ο Τσίπρας δε θα ήταν -λέει- πρωθυπουργός παντός καιρού, για να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα που δεν πιστεύει (κι έχει απόλυτο δίκιο σε αυτό, προσωπικά δεν πιστεύω ότι εφαρμόζει σήμερα κάτι που είναι έξω από την πολιτική του λογική). Κι αποδεικνύει τον τελευταίο χρόνο πως δεν υπάρχει τίποτα πιο κολλητικό από το μέλι της εξουσίας και τις κυβερνητικές καρέκλες, που σε κρατάνε βιδωμένο. Όλη η ρητορική του Σύριζα, εξάλλου, τους τελευταίους μήνες είναι πως αυτός -τουλάχιστον- φέρνει μνημόνια με πόνο ψυχής, χωρίς να τα έχει ως ιδεολογία του, και με πολύ περισσότερη βαζελίνη, για πιο ήπια προσαρμογή. Και επίσης τα βάζει με τον Κοκό και τις πριγκίπισσες...

Η ΝΔ τέλος διοργανώνει ένα ακομμάτιστο συλλαλητήριο, τύπου "μένουμε Ευρώπη", με τον τίτλο "παραιτηθείτε". Μιλάμε βασικά για το ίδιο κόμμα, που -αν και ετοιμόρροπο- είχε γαντζωθεί από τα κυβερνητικά οφίτσια και δε θα ξεκουνούσε, αν δε μεσολαβούσε η εκλογή ΠτΔ. Και συνολικά για τον αστικό πολιτικό κόσμο, που εξαναγκάζεται σε παραίτηση, μόνο εάν χρειάζεται ένας αποδιοπομπαίος τράγος, που πετιέται σα βαρίδιο από το αερόστατο, για να σωθούν οι υπόλοιποι. Ούτε καν για λόγους φιλότιμου, όπως ο Μαυρογιαλούρος. Εξάλλου ό,τι είναι νόμιμο (όπως οι οφ-σορ) είναι και ηθικό.

Όσο για το λαό, που παρακολουθεί σχετικά αμήχανος τις εξελίξεις, είναι προφανές πως τίποτα καλό δεν μπορεί να προκύψει από κάποια παραίτηση. Κανείς αστός πολιτικός δεν αφήνει οικειοθελώς τη θέση του για να παραιτηθεί. Κι αν το κάνει, θα έρθει στη θέση του κάποιος άλλος πανομοιότυπος. Ο μόνος τρόπος να πετύχει ο λαός τις παραιτήσεις που θέλει, είναι να γίνει ο ίδιος πολιτικό αφεντικό, και να απολύσει όσους του έχουν κατσικωθεί στο σβέρκο κι είναι το πολιτικό, υπηρετικό προσωπικό των παράσιτων που λυμαίνονται τον κόπο του, για να πλουτίζουν. Κι αυτό δε θα το καταφέρει ποτέ, όσο μένει παραιτημένος στο περιθώριο, μακριά από τον αγώνα, αν δεν παλέψει να βρει το δίκιο του, και παραιτείται από κάθε δράση και διεκδίκηση (κι ενίοτε, ακόμα κι από τη σκέψη).

ΚΕΡΚΥΡΑ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ


Η διαπάλη γύρω από τη διαχείριση των σκουπιδιών είναι πάρα πολύ μεγάλη
καθώς πίσω από αυτή κρύβεται για μία ακόμη φορά το κίνητρο του κέρδους του
κεφαλαίου. Μεγάλες εταιρείες ενδιαφέρονται για να αναλάβουν τη διαχείριση των
σκουπιδιών γιατί εκτιμούν ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια κερδοφορίας. Ήδη
έχουν δοθεί σε εταιρείες τα εργοστάσια ανακύκλωσης σε όλη σχεδόν την Ελλάδα. Η
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ προωθεί την ιδιωτικοποίηση σε συνέχεια των
προηγούμενων κυβερνήσεων παρά τους ελιγμούς που κάνει και παρά το θέατρο ότι
δεν τα θέλει τα μέτρα αλλά «με πόνο» τα ψηφίζει.
Όσον αφορά την Κέρκυρα και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ)
για το Τεμπλόνι που υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ–ΛΑΕ στο
προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, το κύριο ζήτημα είναι ότι ο χώρος του
Τεμπλονίου είναι υπερκορεσμένος. Έχει μολυνθεί και πάνω από τη Γη και κάτω (στα
υπόγεια νερά) από μια συνεχή και απαράδεκτη διαχείριση των σκουπιδιών.
Διαχείριση που έγινε κάτω από τα μάτια των διαφόρων κρατικών αρχών με την
ανοχή και συγκάλυψη τους και με την κάλυψη των κυβερνήσεων. Δεν είχαν άγνοια
οι διοικήσεις του Συνδέσμου Καθαριότητας και του Δήμου αλλά συνειδητά δρούσαν
ώστε να έρθει η κατάσταση στο αδιέξοδο και να πετύχουν 2 βασικούς στόχους:
- την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των σκουπιδιών
- την μονιμοποίηση των βασικών εγκαταστάσεων στο Τεμπλόνι και παράλληλα
τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Λευκίμμης που παραμένει 8 χρόνια χωρίς άδεια
λειτουργίας.
Στην ίδια γραμμή βαδίζει και η σημερινή Δημοτική πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ.
Η οποία έχει ήδη προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση: Σε ένα μέρος της συλλογής των
σκουπιδιών και την ανακύκλωση. Επιπλέον όμως υπάρχουν τεράστιες ευθύνες στη
Δημοτική Αρχή γιατί στο λεγόμενο κύτταρο Β έχει δημιουργηθεί ένας λόφος – βουνό
από σκουπίδια. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για την ασφάλεια των εργαζομένων.
Η συνέχιση της λειτουργίας βιομηχανικών εγκαταστάσεων στο Τεμπλόνι
συνεπάγεται μεγάλη επιβάρυνση της υγείας των κατοίκων του Τεμπλονίου, των
κοντινών χωριών και οικισμών και όλης της Κέρκυρας. Προετοιμάζει την παραμονή
όλης της διαχείρισης των σκουπιδιών για πολλά χρόνια ακόμα στο Τεμπλόνι (π.χ.
μπορεί να αγοράσει η δημοτική αρχή διπλανά οικόπεδα στον ΧΥΤΑ). Ο ΧΥΤΑ της
Λευκίμμης είναι ακατάλληλος γιατί έχουν παραβιαστεί όλοι οι περιβαλλοντολογικοί
όροι και για αυτό είμαστε αντίθετοι στην χρησιμοποίηση του.
Είναι τεράστιες οι ευθύνες ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ΛΑΕ για την έγκριση της ΜΠΕ που
ανοίγει το δρόμο και για τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Λευκίμμης, όπως αναφέρει και η
εταιρεία που έκανε τη ΜΠΕ. Ο Γραμματέας της ΝΕ του ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε να
απουσιάσει από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση παίζοντας το ρόλο του Πόντιου
Πιλάτου. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της ΛΑΕ που υποτίθεται ότι κάνουν «σκληρή»
αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ και τα μνημόνια υπερψήφισαν την ΜΠΕ. Άλλωστε όλοι
μαζί είχαν ψηφίσει τον χωροταξικό σχεδιασμό τον Δεκέμβρη του 2015 ανοίγοντας
τότε το δρόμο για την ΜΠΕ.
Το ΚΚΕ καταγγέλλει τους σχεδιασμούς αυτούς γιατί:
α) η ΜΠΕ είναι διάτρητη από ανακρίβειες και ψέματα π.χ. δεν αναφέρει τίποτα για
μόλυνση περιβάλλοντος και των υπόγειων υδάτων, για τη μη λειτουργία του
βιολογικού καθαρισμού κ.α.
β) η Υπηρεσία Περιβάλλοντος ενώ είχε μια διάτρητη ΜΠΕ ουσιαστικά είπε ναι σε
αυτήν.
γ) με σαφήνεια η ΜΠΕ λέει ότι τα δέματα θα πάνε και στη Λευκίμμη (δεν έχει άδεια
λειτουργίας).
Το 2016 υπάρχει η επιστημονική γνώση για την καλύτερη δυνατή διαχείριση των
απορριμμάτων. Αυτό που εμποδίζει είναι ότι όλη αυτή η διαδικασία γίνεται με βάση
το κέρδος. Οι ανταγωνισμοί μεταξύ των επιχειρηματιών για το μοίρασμα της πίτας
είναι μεγάλοι. Αυτό δημιουργεί αυτές τις καταστάσεις που βιώνουμε σήμερα στην
Κέρκυρα και στοιχίζει πολύ στην υγεία μας και στο περιβάλλον.
Η αγωνιστική απάντηση στο μεθοδευμένο αδιέξοδο είναι μονόδρομος. Η
μάχη δε θα δοθεί από κοινού με Δήμο – Περιφέρεια αλλά με το εργατικό - λαϊκό
κίνημα, με τα ταξικά σωματεία. Πρέπει να σταθούμε απέναντι στις αντιλαϊκές,
εχθρικές προς το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία επιλογές της άρχουσας τάξης
στον τομέα των απορριμμάτων. Η πάλη αυτή να συνδυαστεί με πάλη ενάντια στους
συνολικότερους σχεδιασμούς κυβέρνησης, ΕΕ και κεφαλαίου που φορτώνουν τα
βάρη της κρίσης τους στις πλάτες μας, που κερδοφορούν από τον κόπο μας.
Το ΚΚΕ θεωρεί ότι για τη διαχείριση των σκουπιδιών πρέπει να υπάρχει:
1. Κεντρικός εθνικός σχεδιασμός της διαχείρισης των σκουπιδιών
2. Αποκλειστικά δημόσια διαχείριση χωρίς καμία συμμετοχή ιδιωτικών
εταιρειών.
3. Επιστημονική διερεύνηση νέων χώρων εν προκειμένω για την Κέρκυρα
αποκτάει προτεραιότητα αυτό που θα έπρεπε ήδη να έχει γίνει.
4. Προτεραιότητα στη διαλογή στην πηγή, σε σύγχρονους σταθμούς
μεταφόρτωσης, ανακύκλωση, κομποστοποίηση και τελική κατάληξη των
υπολειμμάτων σε ΧΥΤΥ.
5. Μόνιμη και σταθερή δουλειά στους εργαζόμενους με τήρηση των κανόνων
υγιεινής και ασφάλειας.

Κέρκυρα 29/05/2016 

Γαλλία: Οι απεργίες και οι «εξουσιοδοτήσεις»

 Γαλλία: Οι απεργίες και οι «εξουσιοδοτήσεις»




Στις κινητοποιήσεις με επίκεντρο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) εναντίον του νόμου Ζυπέ για το ασφαλιστικό (Δεκέμβρης 1995, το μεγαλύτερο απεργιακό κύμα στη Γαλλία μετά το 1968) είχε καταγραφεί ένα ενδιαφέρον φαινόμενο. Είχαν νεκρώσει για τρεις σχεδόν εβδομάδες όλες οι μεγάλες πόλεις, δεν κυκλοφορούσε ούτε για δείγμα λεωφορείο ή συρμός (τα μποτιλιαρίσματα μόνο στο Παρίσι έφταναν τα 900 χιλιόμετρα καθημερινά) κι όμως, η απεργία εξαπλωνόταν, ενώ μέχρι το τέλος αποσπούσε στις δημοσκοπήσεις ποσοστά υποστήριξης γύρω στο 60%.
Τότε γινόταν λόγος στη Γαλλία για το φαινόμενο της απεργίας δι' εξουσιοδοτήσεως (grève par procuration). Οι εργαζόμενοι δηλαδή στον ιδιωτικό τομέα θεωρούσαν ενστικτωδώς ότι οι απεργοί των δημόσιων ΜΜΜ απεργούσαν και για λογαριασμό τους, γιατί όλα θα ήταν χειρότερα και για τους ίδιους αν περνούσε εκείνος ο νόμος. Αυτό καταγράφτηκε ως στήριξη της απεργίας, ήταν όμως και μια έμμεση ωραιοποίηση της κατάστασης. Ερχόταν «κουτί» στον ρεφορμισμό των βασικών συνδικάτων που αρνούνταν να ενισχύσουν τις υπαρκτές τότε τάσεις να μπουν βιομηχανικοί κλάδοι στην απεργία και να επεκταθούν τα αιτήματά της ώστε να αφορούν όλους τους εργαζόμενους.
Η απεργία δι' εξουσιοδοτήσεως, έτσι όπως την εννοούσαν οι δημοσιολόγοι, ήταν κάτι αρκετά λιγότερο από ταξική αλληλεγγύη. Ενίσχυε φαινομενικά την απεργία αλλά ταυτόχρονα παγίωνε σε ένα κομμάτι εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα την αντίληψη ότι δεν χρειάζεται ή δεν μπορούν να κάνουν οι ίδιοι και πολλά πράγματα.
Το δίκοπο αυτό μαχαίρι πληρώθηκε ακριβά στα χρόνια που ακολούθησαν. Τα γαλλικά συνδικάτα δέχτηκαν σχεδόν αμαχητί το «δηλητηριασμένο δώρο» του 35ωρου Ζοσπέν που προωθούσε παράλληλα νέες ελαστικές σχέσεις εργασίας. Ακόμη και στην περίοδο των επιτυχημένων κινητοποιήσεων ενάντια στον νόμο Ραφαρέν για τη «νεανική απασχόληση», η εργατική τάξη δεν σφράγισε τους αγώνες, αν και μεγάλο κομμάτι της σπουδάζουσας και περιστασιακά εργαζόμενης νεολαίας ήταν ξεσηκωμένο. Κοντολογίς, όλο και κάποιος «εξουσιοδοτούσε» κάποιον άλλον. Αποδείχτηκε ότι η καθησυχαστική απεργία δι’ εξουσιοδοτήσεως, εμπόδιζε λιγότερο τη γαλλική αστική τάξη να προωθεί τις αναγκαίες γι' αυτήν καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, ενώ εμπόδιζε πολύ περισσότερο την ίδια την ταξική οργάνωση και προετοιμασία των εργαζόμενων.
Ακόμη και σήμερα, στη Γαλλία, η λογική της «εξουσιοδότησης» επιδρά αρνητικά στην εξάπλωση του αγώνα ενάντια στον νόμο Ελ Κομρί που συναντά γενική κατακραυγή. Αξιοποιείται δε από το ανοιχτά εργοδοτικό συνδικάτο της CFDT που, σε συμμαχία με την κυβέρνηση των σοσιαλιστών (έχει ουσιαστικά συγγράψει κομμάτια του επίμαχου νόμου) επιχειρεί να στρέψει τμήματα των ελαστικά εργαζόμενων ενάντια στους εργαζόμενους με κατακτημένα εργασιακά δικαιώματα.
Η «εξουσιοδότηση» βέβαια είναι μία μόνο όψη του βασικού προβλήματος που φαλκιδεύει τη δυναμική που συχνά αναπτύσσουν οι εργατικοί αγώνες στη Γαλλία. Η συνείδηση των εργατών ότι έχουν κοινά ταξικά συμφέροντα που συγκρούονται με το κεφάλαιο (που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό και σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης) δεν φτάνει για να δώσει διέξοδο. Αστικά κόμματα και οπορτουνιστές ρήτορες διαδίδουν αυταπάτες πως μπορεί να υπάρξει φιλεργατική προοπτική συμβατή με την ΕΕ και την καπιταλιστική ανάπτυξη εάν εκλείψει ο λεγόμενος «νεοφιλελευθερισμός». Κι επειδή κάθε τόσο αποδεικνύεται ότι οι βάρβαρες καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις είναι άρρηκτα δεμένες με το καπιταλιστικό σύστημα και με την κρίση του, καραδοκούν η ακροδεξιά Λεπέν και άλλοι ποικιλόχρωμοι «ευρωσκεπτικιστές» για να κηρύξουν σε διάφορες παραλλαγές την επιστροφή σε έναν «εθνικό» καπιταλισμό. Πρωτοπόροι εργάτες που φτάνουν από την πείρα τους σε γραμμή σύγκρουσης με την εξουσία των μονοπωλίων και τον ιμπεριαλισμό υπάρχουν και στη Γαλλία, όμως κομμουνιστικό κόμμα με αυτή τη γραμμή στο πολιτικό σκηνικό δεν υπάρχει
Είναι αναμφισβήτητα ελπιδοφόρο ότι, σήμερα, ένα σημαντικό κομμάτι της βιομηχανικής εργατικής τάξης, με προσπάθειες κυρίως των ταξικότερων στοιχείων της CGT, δείχνει να μπαίνει μπροστά στον αγώνα ενάντια στον νόμο Ελ Κομρί, δίνοντας ταξικό τόνο στη διάχυτη κοινωνική δυσαρέσκεια που μέχρι τώρα χαρακτηριζόταν από την «αντινεοφιλελεύθερη» φλυαρία των «Ορθονυκτιών» (Nuit debout). Οι κλάδοι που μπαίνουν τώρα στον αγώνα τείνουν να αποκτήσουν συνείδηση ότι δεν είναι «εκπρόσωποι» αλλά μπροστάρηδες σε μια μάχη που πρέπει να δώσουν συνολικά οι εργαζόμενοι απέναντι στο κεφάλαιο.
Ειρωνικώς πως, κάποιοι στην Ελλάδα ανακαλύπτουν την ίδια στιγμή στο γαλλικό παράδειγμα τις «βολικές αρετές» της απεργίας δι' εξουσιοδοτήσεως. Πρώτοι και καλύτεροι οι συριζαίοι που σπεύδουν λίγο-πολύ να μας πουν ότι οι Γάλλοι εργαζόμενοι συνεχίζουν τη δική τους «διαπραγμάτευση» και δίνουν τη μάχη για να αλλάξουν την ΕΕ που δεν κατάφερε να αλλάξει ο ...φιλότιμος Τσίπρας! Ανάλογα γελοία είναι η «εξουσιοδότηση» που με ενθουσιασμό σπεύδουν ορισμένοι να δώσουν στους Γάλλους απεργούς, προκειμένου να πάρουν «ρεβάνς» για τη μάχη που οι ίδιοι ουσιαστικά δεν έδωσαν στην Ελλάδα ενάντια στα πρόσφατα αντιλαϊκά μέτρα. Πολλοί δε, συνδυάζουν αυτές τις αφελείς προσδοκίες με τα ακόμη αφελέστερα -και ξεφτισμένα πια- στερεότυπα περί «επαναστατικότητας των Γάλλων», περιμένοντας ένα είδος …«επανάστασης δι' εξουσιοδοτήσεως». Άλλοι πάλι, βρίσκουν ευκαιρία να διαφημίσουν τη γνωστή πανάκεια της «απεργίας διαρκείας» (λες και για να φτάσουν οι Γάλλοι εργαζόμενοι στο σημερινό επίπεδο του αγώνα τους δεν πέρασαν τόσον καιρό από σκληρές μονοήμερες απεργίες που προετοίμασαν και οδήγησαν στο σημερινό κλίμα…). Κι επαναλαμβάνονται ξανά οι γνωστοί αυτοοικτιρμοί τύπου «αγανακτισμένων» όπως παλιότερα με την Ισπανία: Οι Γάλλοι ξύπνησαν και αντιδρούν. Εμείς;
Τα στοιχεία της κατάστασης στη Γαλλία -κυρίως η κινητοποίηση του προλεταριάτου σε μεγάλες βιομηχανίες- που δικαιολογούν πράγματι κάποια αισιοδοξία για το μέλλον των ταξικών αγώνων δεν είναι αυτά που εντυπωσιάζουν τους –«αριστερούς» ή μη- ποικίλους σχολιαστές στην Ελλάδα. Περισσότερο «εκπλήσσονται» και ενθουσιάζονται ηχηρά από την πράγματι μεγάλη στήριξη που δίνουν οι εργαζόμενοι στη Γαλλία στους απεργούς, πολύ απλά γιατί ποτέ οι ίδιοι δεν έδωσαν στην Ελλάδα πραγματική μάχη με την αστική αντιαπεργιακή φιλολογία. Τη φιλολογία αυτή, που οργιάζει και πολλές φορές επικρατεί στον δημόσιο χώρο (με διάφορες μορφές, ακόμη και με ψευτοριζοσπαστική φρασεολογία), την πολεμούν με συνέπεια στους τόπους δουλειάς μόνο οι κομμουνιστές και οι ταξικές δυνάμεις, ακριβώς γιατί δεν διστάζουν να έρχονται σε σύγκρουση με τα μικροαστικά και συντεχνιακά αντανακλαστικά που θρέφουν τέτοιες αντιλήψεις.
Με άλλα λόγια, οι επιδεικτικοί έπαινοι πολλών ποικιλόχρωμων οπορτουνιστών για τους Γάλλους εργαζόμενους (που συνήθως χαρακτηρίζονται από άγνοια πολλών στοιχείων της ταξικής πάλης στη Γαλλία) αποδεικνύουν ότι γι’ αυτούς η «ταξική συνείδηση» είναι καλό πράγμα μόνο όταν τη βρίσκουν στο …εξωτερικό, και μάλιστα σε μύθους για «φύσει επαναστάτες λαούς»… Α, όλα κι όλα! Αυτά δεν είναι «για εμάς»! Εδώ μπορούμε να συνεχίζουμε ακάθεκτοι να μηρυκάζουμε την «αγνή και πατροπαράδοτη» ελεεινολογία του αφεντικού, πως «με τις απεργίες δεν βγαίνει τίποτα» και τις επικλήσεις των κυβερνώντων να «βάλουμε πλάτη για την ανάπτυξη», ελπίζοντας πως μια μέρα θα ξαναδούν οι εργαζόμενοι κάποιο φως από την Εσπερία…
Δυστυχώς για τους αφελείς, τους πονηρούς ή τους απελπισμένους, οι απεργίες και οι επαναστάσεις δεν γίνονται με «εξουσιοδότηση». Και είναι κούφιοι οι έπαινοί τους για το παράδειγμα των Γάλλων εργαζόμενων, όσο κούφιες είναι οι λοιδορίες τους για το ΚΚΕ που μελετά προσεκτικά την πείρα και τις αντιφάσεις των ταξικών συγκρούσεων σε άλλες χώρες. «Παράδειγμα» που δεν το μελετάς και δεν το διορθώνεις αν χρειάζεται, δεν έχεις σκοπό να το ακολουθήσεις, όσο κι αν το εξυμνείς.
Σε Ελλάδα και Γαλλία, σε κάθε χώρα, το ταξικό εργατικό κίνημα έχει σημαντικά και δύσκολα καθήκοντα να επιτελέσει για να ανοίξει τον δρόμο της πραγματικής ελπίδας για τους εργαζόμενους. Κόντρα στην εργοδοσία και στις αντεργατικές κυβερνήσεις, κόντρα στον συμβιβασμένο συνδικαλισμό πρέπει να χτίσει γερά ταξικά συνδικάτα σε κάθε κλάδο που θα χτυπούν τις συντεχνιακές διαιρέσεις και θα ενώνουν τους εργάτες στη βάση των κοινών πραγματικών τους συμφερόντων. Πρέπει να αναμετρηθεί με την αιτία των αντεργατικών πολιτικών, με την ανάπτυξη προς όφελος των μονοπωλίων και με την αστική εξουσία που υπερασπίζεται με νύχια και με δόντια τα συμφέροντά τους.

Νίκος Ζαρταμόπουλος
Εφημερίδα Νέο Εμπρός, φ. 1131, 1-6-2016, σελ. 7

«Συνεπείς πελάτες... »

«Συνεπείς πελάτες... »


Με ιδιαίτερη έμφαση «σηκώνουν» τα κυβερνητικά επιτελεία τις δηλώσεις του προέδρου της ΔΕΗ ΑΕ για επικείμενη μείωση 15% στην τιμή του ρεύματος για τους «συνεπείς πελάτες», επιχειρώντας να παρουσιάσουν την εν λόγω εξαγγελία ως μια απτή, τάχα, απόδειξη στην όλη προπαγάνδα τους περί «δίκαιης κατανομής των βαρών» εκ μέρους της κυβέρνησης...
Στην πραγματικότητα, βέβαια, η κυβερνητική πολιτική και στο συγκεκριμένο θέμα είναι αναπόσπαστο τμήμα της συνολικότερης αντιλαϊκής επίθεσης για λογαριασμό του κεφαλαίου.
Με κριτήριο τη «ρευστότητα» της ΔΕΗ και κατ' επέκταση την εξασφάλιση προϋποθέσεων για ακόμα μεγαλύτερη στήριξη συνολικά του κεφαλαίου, η κυβέρνηση αναπαράγει ουσιαστικά τη μεθόδευση με την οποία προώθησε την περιβόητη ρύθμιση των «100 δόσεων» για τα χρέη στην εφορία: Με εκβιασμούς, όπως η απειλή της διακοπής της ηλεκτροδότησης, αλλά και με «τυράκια», όπως ο διακανονισμός των οφειλών σε 36 δόσεις και η μείωση της τιμής του ρεύματος για τους «συνεπείς πελάτες», υποχρεώνει τα χρεωμένα εργατικά - λαϊκά νοικοκυριά, που αδυνατούν να πληρώσουν τις οφειλές τους προς τη ΔΕΗ, να «κόψουν το λαιμό τους», προκειμένου να είναι «συνεπείς» στις πληρωμές τους και να μην αναγκαστούν να πληρώσουν ακόμα περισσότερα στη συνέχεια!
Μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ όλα τα τελευταία χρόνια (με τα επίσημα στοιχεία για την περίοδο 2008 - 2013 να δείχνουν αύξηση 60%!), μετά τα νέα αντιλαϊκά μέτρα που φορτώνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ πάνω στο σύνολο των εργατικών και λαϊκών νοικοκυριών, τα κυβερνητικά επιτελεία έχουν το θράσος να «πανηγυρίζουν» για την εξαγγελία μιας επιμέρους μείωσης, από την οποία μάλιστα αποκλείεται τεράστιο κομμάτι των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων και ειδικότερα το πιο αδύναμο τμήμα τους, το οποίο «κόβεται» από την προϋπόθεση του «συνεπούς πελάτη»...
«Είναι η πρώτη φορά που θα επιβραβευτούν αυτοί που πρέπει», πανηγύριζε χτες η «Αυγή», επαναφέροντας παράλληλα τη γνωστή θεωρία των «μπαταχτσήδων»!
Λες και δεν ξέρουν ποιοι λόγοι οδηγούν χιλιάδες και χιλιάδες εργατικά - λαϊκά νοικοκυριά να μην μπορούν να πληρώσουν ούτε τους τρέχοντες λογαριασμούς του ρεύματος, αλλά ούτε και τις δόσεις των διακανονισμών...
Λες και δεν ξέρουν ότι η πολιτική της κυβέρνησης, με τη μονιμοποίηση όλων των αντιλαϊκών μέτρων των προκατόχων της, αλλά και την παραπέρα απογείωση της φοροληστείας, τα νέα χτυπήματα στο Ασφαλιστικό, την παραπέρα περικοπή όποιων κρατικών κονδυλίων έχουν απομείνει για την κάλυψη λαϊκών αναγκών κ.ο.κ., θα κάνει ακόμα περισσότερες λαϊκές οικογένειες να μην μπορούν να πληρώσουν ούτε το ρεύμα τους...
Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως η κυβέρνηση ξέρει να «επιβραβεύει αυτούς που πρέπει», μόνο που αυτοί δεν είναι οι εργαζόμενοι και ο λαός, αλλά το μεγάλο κεφάλαιο. Δεν είναι τυχαίο ότι, αξιοποιώντας αυτήν την υπό προϋποθέσεις μείωση της τιμής του ρεύματος για τους «συνεπείς πελάτες», τα κυβερνητικά επιτελεία επιχειρούν να παρουσιάσουν ως... φιλολαϊκό μέτρο την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιούν οι βιομήχανοι στην ηλεκτροπαραγωγή, προβάλλοντας την «εξοικονόμηση» που προκύπτει για τη ΔΕΗ ΑΕ, αλλά... «ξεχνώντας» την αντίστοιχη «εξοικονόμηση» που προκύπτει και για όλα τα μεγάλα μονοπώλια που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κλάδο!
Τα δωράκια της κυβέρνησης, βέβαια, για το περιβόητο «ενεργειακό κόστος» του μεγάλου κεφαλαίου δε σταματούν εδώ: Χαρακτηριστικά, ήδη από το Δεκέμβρη του 2015, η διοίκηση της ΔΕΗ αποφάσισε την παροχή εκπτώσεων ύψους έως και 15% στα βιομηχανικά τιμολόγια, ανάλογα με το συνολικό όγκο κατανάλωσης, ενώ λίγο πριν φύγει το 2015 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη «διακοψιμότητα», μέσω της οποίας παρέχονται πρόσθετες εκπτώσεις στην τιμή του ρεύματος για τους βιομήχανους, ως «αντάλλαγμα» τάχα για τη διακοπή λειτουργίας εργοστασιακών μονάδων σε συγκεκριμένες περιόδους υψηλής ζήτησης ρεύματος...
Από όπου κι αν το πιάσει κανείς, δηλαδή, αυτό που επιβεβαιώνεται πίσω από όλη την ιστορία με τις εξαγγελίες για τους «συνεπείς πελάτες» της ΔΕΗ, είναι πως είτε με εκβιασμούς είτε με «τυράκια», αυτό που υπηρετεί με πραγματική συνέπεια η κυβέρνηση είναι οι ανάγκες του κεφαλαίου...

Παράσταση ... off shore

Παράσταση ... off shore
Είναι πράγματι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο τις τελευταίες μέρες ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, όπως και άλλα αστικά κόμματα, αλληλοκατηγορούνται για το ποιος είναι πιο «διεφθαρμένος» και «διαπλεκόμενος» κατά την προσφιλή τους ορολογία. Γιατί περί αυτού πρόκειται. Οσα έχουν συμβεί με αφορμή την υπόθεση με τις off shore, από την πρώτη στιγμή που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έφερε και ψήφισε τη σχετική τροπολογία που νομιμοποιεί τη συμμετοχή βουλευτών σε τέτοιες εταιρείες - φορολογικούς «παραδείσους», μέχρι και χτες που συζητήθηκε μία νέα «διορθωτική» τροπολογία, αυτό αποκαλύπτουν. Οσα παρακολουθεί ο ελληνικός λαός είναι μια άθλια υποκρισία των αστικών κομμάτων, που για άλλη μια φορά επιχειρούν να πείσουν ότι δεν είναι και τόσο βρώμικοι όσο φαίνονται. Δεν θα φανεί καθόλου παράξενο εάν το επόμενο διάστημα συνεχίσει να βγάζει ο ένας τ' άπλυτα του άλλου στη φόρα, όπως γίνεται μέχρι τώρα, μόνο και μόνο για να «ξεπλύνουν» και οι μεν και οι δε το σύνολο της σαπίλας και της βρωμιάς που υπηρετούν. Αν και συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει η λαϊκή παροιμία «μεταξύ κατεργαρέων ειλικρίνεια»...
* * *
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και η ΝΔ πρωταγωνίστησαν από την πρώτη στιγμή στην πολιτική σαπουνόπερα των off shore. Και χτες στη Βουλή ήταν μία ακόμα ευκαιρία για παράσταση. Και τι δεν ακούστηκε: Ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας να λέει ότι η κυβέρνηση δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί της σε θέματα ηθικής και με αφορμή το ότι αποχώρησε η ΝΔ από τη συζήτηση, αποκάλυψε πως «τρέχουν να προλάβουν». Φαίνεται πως κάποιοι άλλοι πρόλαβαν έγκαιρα, αφού ίσως ήταν αρκετές οι μέρες που πέρασαν από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ της τροπολογίας της κυβέρνησής του... Η ΝΔ έκανε λόγο για «επιχείρηση - πλυντήριο», προφανώς έχοντας το know how σε τέτοιες περιπτώσεις. Ο επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης, να λέει στον ΣΥΡΙΖΑ: «Εσείς έχετε στο επιτελείο σας ανθρώπους του Ακη Τσοχατζόπουλου, που έχουν διωχθεί, κλέψει πολιτικό χρήμα». Ο Πάνος Καμμένος να λέει για τον Θεοδωράκη ότι «...ήταν ορντινάντσα του Γιάννου Παπαντωνίου» και για τη ΝΔ ότι «ο λαός ξέρει ποιοι έχουν την ταμπέλα της Siemens».
* * *
Ομως, ό,τι και να πουν, η σαπίλα και η βρωμιά που υπηρετούν δεν κρύβεται και έχει όνομα. Είναι αυτή η σαπίλα που έχει καταδικάσει τον ελληνικό λαό, τους εργαζόμενους, τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες να προσπαθούν να επιβιώσουν με το ζόρι από τη φοροεπέλαση, τη μείωση των μισθών και των συντάξεων, την κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων, τους πλειστηριασμούς των σπιτιών, τα δάνεια που δεν μπορούν να πληρώσουν και να ξοφλήσουν. Είναι η σαπίλα που δίνει αέρα στα πανιά των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, που φοροαπαλλάσσει τα κέρδη τους, που σβήνει τα πρόστιμα των λαθρεμπόρων, που θεωρεί νόμιμο να επενδύεις τα κέρδη από τον ιδρώτα των εργαζομένων σε διάφορους «παραδείσους». Και οι δύο αυτές πλευρές είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, που στις σημερινές συνθήκες λέγεται καπιταλιστική ανάκαμψη. Και σε αυτή τη σαπίλα είναι όλοι βουτηγμένοι μέχρι το λαιμό...
* * *
Το έργο το έχουμε ξαναδεί. Κάθε φορά που τα αστικά κόμματα ήθελαν να συσκοτίσουν τη σύγκλισή τους στη στρατηγική του κεφαλαίου, ανέσυραν από τα συρτάρια τη γνωστή αγαπημένη σκανδαλολογία, την πάταξη της διαφθοράς, τις off shore... Ομως, στην ουσία, στο όνομα της καταπολέμησης της διαφθοράς, της διαπλοκής, επιχειρούνται αναδιαρθρώσεις στον κρατικό τομέα που θα διευκολύνουν τη δραστηριότητα των καπιταλιστών, των μεγάλων επιχειρηματιών, επιχειρείται το ξαναμοίρασμα της «πίτας» ανάμεσα σε παλιά και νέα επιχειρηματικά τζάκια. Ας αναρωτηθούμε: όσοι τσακώνονται τώρα για τις off shore, μήπως αμφισβητούν πουθενά την κυριαρχία του κεφαλαίου στην οικονομία; Και βέβαια όχι. Κι αφού αποδέχονται αυτή την κυριαρχία, αφού δουλεύουν γι' αυτό, αφού αποτελούν το πολιτικό προσωπικό των μονοπωλιακών ομίλων, του μεγάλου κεφαλαίου, στηρίζουν αντικειμενικά το πλαίσιο στο οποίο γεννιούνται και γιγαντώνονται τέτοια φαινόμενα. Και έτσι γίνονται και αυτοί μέρος της διαφθοράς και της διαπλοκής. Τόσο απλά...

Κ. Πασ.

Ξεθωριάζει η ανάκαμψη, πληθαίνουν οι αβεβαιότητες

Ξεθωριάζει η ανάκαμψη, πληθαίνουν οι αβεβαιότητες

Την επιβράδυνση των ρυθμών ανάκαμψης στην παγκόσμια οικονομία επιβεβαιώνει και η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ, διατηρώντας τις προβλέψεις στα σχετικά χαμηλά επίπεδα της προηγούμενης έκθεσης (Φλεβάρης 2016) και αφού είχαν προηγηθεί τρεις διαδοχικές υποβαθμίσεις. Την ίδια ώρα, χαμηλότεροι ρυθμοί, σε σχέση με το Φλεβάρη, αναμένονται πλέον για το 2016 σε ισχυρά καπιταλιστικά κέντρα, όπως στις οικονομίες των ΗΠΑ και της Βρετανίας, οι οποίοι λένε ότι αντισταθμίζονται από τη σχετική βελτίωση των «προβλέψεων» για την Ευρωζώνη.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, «η αποκλειστική χρήση της νομισματικής πολιτικής δεν μπορεί να δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη και τον πληθωρισμό». Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, το ενδεχόμενο για «μια επιπλέον χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής θα μπορούσε μάλιστα να αποδειχθεί λιγότερο αποτελεσματική απ' ό,τι στο παρελθόν, σε ορισμένες δε περιπτώσεις, αντιπαραγωγική». Επί της ουσίας, διατυπώνονται προβληματισμοί και γύρω από την εξάντληση των εργαλείων της νομισματικής πολιτικής και της δυνατότητας των κεντρικών τραπεζών να τονώσουν την ανάκαμψη και τις κερδοφόρες επενδύσεις, μέσω της διοχέτευσης πακτωλού φτηνών κεφαλαίων στους επιχειρηματικούς ομίλους. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΟΣΑ, όπως και οι άλλοι ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί, δίνουν την έμφαση στην ανάγκη του κεφαλαίου για τις «απαραίτητες» και περισσότερο «φιλόδοξες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις». «Η παγκόσμια οικονομία έχει κολλήσει σε μια παγίδα χαμηλής ανάπτυξηςπου θα απαιτήσει πιο συντονισμένη και ολοκληρωμένη χρήση των δημοσιονομικών, νομισματικών και διαρθρωτικών πολιτικών» υπογραμμίζει η έκθεση του ΟΟΣΑ, εστιάζοντας στην ανάγκη για τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού μείγματος αντιλαϊκής πολιτικής, τόσο από την πλευρά της κατάλληλης, για το κεφάλαιο, διαμόρφωσης των κρατικών προϋπολογισμών, όσο και από την κλιμάκωση των αντιλαϊκών διαρθρωτικών παρεμβάσεων. Μόνο που αυτό, με βάση τις καπιταλιστικές συνταγές, αντιβαίνει στη ζήτηση, άρα δεν μπορεί να δώσει σιγουριά δυναμικής ανάκαμψης. Είναι οι αξεπέραστες αντιφάσεις του καπιταλισμού.
Υποτονικές προβλέψεις
Ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ, Α. Γκουρία, παρουσιάζοντας την έκθεση σημείωσε πως «η ανάπτυξη είναι υποτονική στις προηγμένες οικονομίες και έχει επιβραδυνθεί και σε πολλές αναδυόμενες που έχουν παίξει το ρόλο της ατμομηχανής μετά την κρίση». Αναφερόμενος στις ανισομετρίες που εκδηλώνονται ανάμεσα στις οικονομίες, υπογράμμισε επίσης ότι «η αύξηση των ανισοτήτων είναι ένα επιπρόσθετο στοιχείο στην πρόκληση για μια έξοδο από τη σημερινή απογοητευτική δυναμική ανάπτυξης».
Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ κάνει τις εξής εκτιμήσεις:
Παγκόσμια οικονομία, 2016: 3%, 2017: 3,3%
Ευρωζώνη, 2016: 1,6% (από 1,4%), 2017: 1,7% (αμετάβλητο)
ΗΠΑ, 2016: 1,8% (από 2%), 2017: 2,2% (αμετάβλητο)
Ιαπωνία, 2016: 0,7% (από 0,8%), 2017: 0,4% (από 0,6%)
Βρετανία, 2016: 1,7% (από 2,1%), 2017: 2% (αμετάβλητο)
Κίνα, 2016: 6,5%, 2017: 6,2% (αμετάβλητα)

TOP READ