16 Αυγ 2012

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ Στην ... έδρα του ρατσισμού και του εθνικισμού



ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ
Στην ... έδρα του ρατσισμού και του εθνικισμού
Ενα δείγμα του ...«ονείρου» που έχουν τα φασιστοειδή, όπως κυκλοφόρησε παραμονές του αγώνα με το Καζακστάν
«Επαναλαμβανόμενη σύμπτωση παύει να είναι σύμπτωση». Και τα αλλεπάλληλα κρούσματα ρατσιστικών και φασιστικών συμπεριφορών και στις κερκίδες - κυρίως - των ποδοσφαιρικών γηπέδων, μάλλον επιβεβαιώνουν τη λαϊκή ρήση. Φαινόμενα μισαλλοδοξίας και υποβιβασμού της ανθρώπινης υπόστασης, κραυγές δήθεν περί πατριωτισμού, «καθαρότητας» και «αρίας φυλής» (με όποιο τρόπο ή πρόσχημα εκφράζονται) ή επιθέσεις σε αλλοδαπούς έχουν πολλαπλασιαστεί.
Βέβαια - τουλάχιστον - στη χώρα μας, θα ήταν λάθος να τους προσδώσει κάποιος πολύ μαζικά χαρακτηριστικά. Εξίσου λάθος, ίσως και πιο επικίνδυνο, θα ήταν όμως να αδιαφορήσει ή να υποβαθμίσει τη σημασία τους.
Ο «Ριζοσπάστης», μόλις μερικούς μήνες πριν, έγκαιρα, είχε - για πολλοστή φορά - κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Ασχολήθηκε σε τρία κυριακάτικα φύλλα (21/11/2004, 28/11 και 5/12) με φορείς απόψεων και πρακτικών - όπως εκφράζονται και στον αθλητισμό - οι οποίοι διαστρεβλώνοντας πραγματικά προβλήματα, επιχειρούν οργανωμένα, αλλά συγκεκαλυμμένα, να εκμεταλλευτούν την κατάσταση, για να προωθήσουν τις ιδέες τους και να ισχυροποιηθούν. Μόνο που οι «αρμόδιοι», συνειδητά ή ασυνείδητα, ενδιαφέρθηκαν όσο το θέμα απασχολούσε κάποια ΜΜΕ. Μετά το ξέχασαν...
Πολλαπλασιάζονται τα κρούσματα ρατσισμού
Δυστυχώς, στους μήνες που πέρασαν, τα γεγονότα ρατσισμού και φασισμού πολλαπλασιάστηκαν, εντός και εκτός Ελλάδας. Τελευταίο (χρονολογικά) φαινόμενο, στη χώρα μας, η φραστική επίθεση, στον Κόφι Αμπονσάαπό οπαδούς του Αιγάλεω. Με χυδαίες και απαράδεκτες εκφράσεις κάποιοι ανεγκέφαλοι, εξανάγκασαν το μαύρο παίχτη με λυγμούς να ζητήσει - στο ημίχρονο - αλλαγή. Τα δάκρυα και το αίτημά του δεν ήταν νίκη των «καθαρόαιμων» ηλιθίων. Εγιναν ήττα όσων τους ανέχτηκαν ή αδιαφορούν. Χτύπημα κατά του ίδιου του αθλητισμού, του πολιτισμού και των αξιών τους.
Είχαν προηγηθεί αρκετά. Σταχυολογώντας να θυμηθούμε (όχι με χρονολογική σειρά) ανάλογη επίθεση στον βολεϊμπολίστα του ΠΑΟΚ, Ρότζερ Ναγκά, σε αγώνα με τον Ολυμπιακό. Την αντιμετώπιση του Ολισαντέμπε, από οπαδούς του Ολυμπιακού, φραστικά και με επίδειξη μπανανών... Τη δολοφονία μαύρου μικροπωλητή από μέλη συνδέσμου του Παναθηναϊκού, στο Περιστέρι.
Το σκίσιμο της αλβανικής σημαίας στην αναμέτρηση ποδοσφαίρου των εθνικών ομάδων ελπίδων Ελλάδας - Αλβανίας, τα εμετικά συνθήματα στο ίδιο παιχνίδι, αλλά και την επομένη, σ' επίπεδο ανδρών. Τρικάκια - ναζιστικής αισθητικής - που έγραφαν π.χ. «Albanians Raus» (Αλβανοί Εξω) ή «Υπέρ Πάντων η Ελλάς» κατά το ναζιστικό «Deutschland uber alles» (Γερμανία πάνω απ' όλα). Επιθέσεις. εναντίον Αλβανών, Πακιστανών ή Αφρικανών (κατά τη διάρκεια του EURO), επειδή είχαν το... θράσος να θελήσουν να πανηγυρίσουν μαζί με Ελληνες...
Ανάλογα φαινόμενα εμφανίζονται και στο εξωτερικό. Παραθέτουμε, ενδεικτικά, ορισμένα από αυτά.
  • Στην Ισπανία, οι οπαδοί της Ντεπορτίβο λα Κορούνια χρησιμοποίησαν φυλετικά συνθήματα και μιμούνταν τον ήχο των πιθήκων κατά του Ρομπέρτο Κάρλος (Ρεάλ Μαδρίτης). Το ίδιο έκαναν Ισπανοί σε φιλικό με την Αγγλία, κάθε φορά που οι μαύροι παίκτες της Αγγλίας ακουμπούσαν την μπάλα.
  • Ο Ουρουγουανός επιθετικός της Οσασούνα, Ρίτσαρντ Μοράλες, επέκρινε τις ισπανικές αρχές, επειδή δεν αντέδρασαν σε ρατσιστικά συνθήματα που ακούγονταν εναντίον του στο ματς με τη Χέταφε.
  • Από την ισπανική ομοσπονδία, έχουν τιμωρηθεί με - έστω και μικρό - χρηματικό πρόστιμο πέντε ομάδες (Ντεπορτίβο, Αλμπαθέτε, Χέταφε, Μάλαγα και Ατλέτικο Μαδρίτης)... Ο εκλέκτορας της εθνικής ομάδας, Λούις Αραγόνες, ξεσήκωσε σάλο όταν αποκάλεσε τον Γάλλο επιθετικό, Τιερί Ανρί, «μαύρο σκ...»!
  • Αρχές του μήνα, η Αστυνομία, έκανε έρευνα στο σπίτι του 39χρονου Φερνάντο ΣΜ (ένα από τα ηγετικά μέλη του συνδέσμου οπαδών της Εσπανιόλ, «White and Blue Brigade». Ανακάλυψε προπαγανδιστικό υλικό με ναζιστικό, ακροδεξιό και «skinhead» περιεχόμενο. Π.χ. υλικό από την Οργάνωση «National Resistance» που εναντιώνεται στην έλευση των μεταναστών στην Ισπανία. Επίσης, βρέθηκαν δεκατρείς φωτοβολίδες, πέντε τσεκούρια και μια θήκη από πιστόλι. Τον συνέλαβαν μαζί με τον Νταβντ ΡΡ, με την κατηγορία της επίθεσης σε δυο δημοσιογράφους της καθημερινής αθλητικής εφημερίδας «Blanc i Blau».
  • Στην Ιταλία, σε αγώνα Ιντερ - Μίλαν, οπαδοί των γηπεδούχων υψώνουν νεοναζιστικά πανό και ο μέσος των φιλοξενουμένων (;), Κλάρενς Σίντορφ, δέχεται σωρεία ρατσιστικών συνθημάτων. Σε αγώνα Λάτσιο - Ρόμα, ο παίχτης των γηπεδούχων, Πάολο Ντι Κάνιο, μπροστά από την εξέδρα των φανατικών χαιρέτησε ναζιστικά. Παλιότερα επέδειξε, μετά από γκολ, τα τατουάζ του. Στο ένα του μπράτσο υπήρχε ο πέλεκυς με το «Fascio» και στο άλλο του ένα τεράστιο πορτρέτο του Μουσολίνι. Λογικά, λοιπόν, σύμφωνα με τις φήμες, το εθνικιστικό κόμμα, του οποίου ηγείται η εγγονή του δικτάτορα, Αλεσάντρα, σκέφτεται το ενδεχόμενο να προτείνει στον ποδοσφαιριστή τη συμμετοχή του στο ψηφοδέλτιό του στις επόμενες εκλογές.
  • Μετά τη λήξη του αγώνα Τσέλσι - Μπαρτσελόνα, φύλακας αποκαλεί τον Καμερουνέζο επιθετικό των Καταλανών, «πίθηκο»...
  • Τέσσερις οπαδοί της Μπλάκμπερν Ρόβερς τιμωρήθηκαν με πρόστιμο και πενταετή απαγόρευση εισόδου στα γήπεδα, επειδή φώναζαν ρατσιστικά συνθήματα κατά του επιθετικού της Τρινιντάντ, Ντουάιτ Γιορκ. Τέσσερις οπαδοί της Μπλάκμπερν Ρόβερς τιμωρούνται με πρόστιμο και πενταετή απαγόρευση εισόδου στα γήπεδα, επειδή φώναζαν ρατσιστικά συνθήματα κατά του επιθετικού της Τρινιντάντ Ντουάιτ Γιορκ.
  • Η γαλλική Παρί σεν Ζερμέν - σύμφωνα με την ιστοσελίδα «foxsports.com» - έχει ειδικές κερκίδες μόνο για λευκούς φιλάθλους και ξεχωριστό τμήμα για τους Αραβες και μαύρους!...
«Γαλάζια στρατιά»
Το φαινόμενο δεν είναι «κεραυνός εν αιθρία». Ούτε φυσικά «γέννημα» του αθλητισμού και κυρίως του ποδοσφαίρου, όπου συχνότερα εμφανίζεται. Το δημοφιλέστατο άθλημα, χρησιμοποιείται ακριβώς λόγω της μαζικότητας, αλλά και κάποιων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει. Φορείς απόψεων ξενοφοβίας, ρατσισμού, φασιστικών και εθνικιστικών ιδεολογημάτων, εκμεταλλεύονται πραγματικά κοινωνικά προβλήματα και αδιέξοδα, για να προωθήσουν τις δηλητηριώδεις ιδέες και πρακτικές τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των παραπάνω, η δημιουργία από (κυρίως) τη «Χρυσή Αυγή» της «Γαλάζιας Στρατιάς». Μιας γκρούπας, η οποία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την απήχηση της εθνικής, για να προωθήσει τις εθνικιστικές και φασιστικές της απόψεις. Οπως οι ίδιοι παραδέχονται - σε συνέντευξη - «το "EURO 2008" έδωσε μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία στη "Γαλάζια Στρατιά" να αποκτήσει και πολιτικό και ιδεολογικό ρόλο ή μάλλον λόγο». Και μιλούν για «σαφείς πλέον προσανατολισμούς. Το πολυεθνικό μωσαϊκό να ραγίζει από τη δυνατή φωνή ενός αδέσμευτου εθνικά προσανατολισμένου συνδέσμου, που είχε βάλει σκοπό του, μεταξύ άλλων, να χαλάσει αυτό το πολυπολιτισμικό παραμύθι»... Το ποιόν τους φαίνεται και από αγγελία που δημοσίευσαν: «Ζητείται διαχειριστής για τη σελίδα της Γαλάζιας Στρατιάς, φασιστικών πολιτικών φρονημάτων, γηπεδόβιος, χουλιγκάνος, με γνώσεις αθλητικογραφίας και κυρίως καράτε και street fight (μάχη δρόμου!!). Αποστείλατε βιογραφικά στη Γαλάζια Στρατιά»...
Αντίστοιχα, σε σωματειακό επίπεδο κινείται ο σύνδεσμος οπαδών «red nasionalists», δηλαδή «κόκκινοι εθνικιστές» ή «Πορφυρά Φάλαγγα». Κεντρικό σύνθημά του είναι το «ΘΡΥΛΟΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ...»... Από τους βασικούς κανόνες του ότι στην ιστοσελίδα «θέση για "access" έχουν οι Ολυμπιακοί, οι πατριώτες και οι εθνικιστές. Οποιοσδήποτε άλλος απορρίπτεται», ενώ περιλαμβάνονται και άρθρα «για τη διασφάλιση της ύπαρξης της λευκής φυλής μας»....
Στον υποτομέα «αδέρφια» υπάρχουν φωτογραφίες από άλλους φασιστικούς συνδέσμους οπαδών, όπως του ΑΠΟΕΛ, της Λάτσιο, της Ιντερ κλπ., με χαρακτηριστικές φωτογραφίες. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στις προτεινόμενες επαφές, μέσω διαδικτύου. Για, παράδειγμα, προτείνεται η ιστοσελίδα των Ελλήνων φίλων της Λάτσιο. Στον πρόλογό της, μεταξύ άλλων, αναφέρεται: «Σε αυτή τη σελίδα θα δείτε την άμεση σχέση της ομάδας με τον εθνικοσοσιαλισμό, καθώς και τη σχέση των οπαδών της με το μίσος εναντίον όλων των αριστεριστών της Ιταλίας (Ρόμα, carabinieri, κλπ.), καθώς και την κοινή δράση με αδελφοποιημένες κερκίδες οπαδών (Hellas Verona, Triestina, Real Madrid, Internazionale, κλπ). Σκοπός μας δεν είναι ούτε η καθημερινή ενημέρωση, αλλά η πληροφόρηση για το ποιοι είμαστε, τι έχουμε και τι επιδιώκουμε να επιτύχουμε...». Φυσικά προτείνονται οι ιστοσελίδες της «Γαλάζιας Στρατιάς» και της «Χρυσής Αυγής»...

Γ. ΚΑΝΤΖΙΛΙΕΡΗΣ

Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι και η επίδρασή τους στον αγώνα της ανεξαρτησίας του λαού μας


Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι και η επίδρασή τους στον αγώνα της ανεξαρτησίας του λαού μας
«Η ναυμαχία του Ναυαρίνου (2/10/1827), πίνακας ζωγραφικής του Αϊβαζόφσκι, 1846
Πριν εξιστορήσουμε τους οχτώ ρωσοτουρκικούς πολέμους και την επίδρασή τους στον αγώνα της ανεξαρτησίας και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους, θα κάνουμε μια περιληπτική αναδρομή στους πολέμους γενικά.
Οι πόλεμοι δεν αποτελούν φυσιολογικό και αιώνιο φαινόμενο της ανθρωπότητας. Ο πόλεμος αποτελεί ιστορικό φαινόμενο και εμφανίστηκε με την ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και τη διαίρεση της κοινωνίας σε τάξεις. Οι ρίζες του πολέμου βρίσκονται στην οικονομία. Τις πηγές του πολέμου πρέπει να τις αναζητήσουμε πάντα στην παραγωγή, στην οικονομία και στις ανταγωνιστικές σχέσεις παραγωγής. Ετσι, συμπεραίνεται, ότι δεν πρέπει να αποδίδεται σε μεμονωμένα πρόσωπα - όπως στρατηγούς, βασιλιάδες, τσάρους - η κατηγορία ότι αυτοί προκάλεσαν τον πόλεμο. Επίσης, για να καθορίσει κανείς την ουσία του πολέμου, είναι απαραίτητο να εξετάσει ποια οικονομικο-πολιτικά ελατήρια οδήγησαν στον πόλεμο. Για ποια συμφέροντα διεξάγεται ο πόλεμος και ποια ταξικά συμφέροντα υπερασπίζεται. Για την κατανόηση των ρωσοτουρκικών πολέμων, γενικά των πολέμων, πρέπει να εξετάσεις την εποχή τους.
Τα αίτια και ο χαρακτήρας των πολέμων είναι πολύμορφα στα διάφορα κοινωνικοπολιτικά καθεστώτα. Στην ιστορία της ανθρωπότητας υπήρξαν επανειλημμένα πόλεμοι, που, παρά τις ολέθριες καταστροφές τους, βοήθησαν στην επιτάχυνση της κοινωνικής εξέλιξης, ενώ άλλοι επιβράδυναν την ανάπτυξη. Τέτοιοι ακριβώς πόλεμοι ήταν οι ρωσοτουρκικοί, που με την επίδρασή τους οδήγησαν στην εξασθένηση και μετά στην «εξάλειψη» του φεουδαρχικού, δεσποτικού καθεστώτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ο πόλεμος αποτελεί συνέχεια της πολιτικής με άλλα μέσα, έγραφε ο Γερμανός θεωρητικός του πολέμου Κ. Κλαούζεβιτς.
«Η ναυμαχία της Χίου» (24/6/1770), πίνακας ζωγραφικής του Αϊβαζόφσκι, 1848
Διάφοροι ιστορικοί και κοινωνιολόγοι της παλιάς Ρωσίας, για να δικαιολογήσουν την πολιτική του τσαρισμού, πλαστογραφούν τις πραγματικές αιτίες, την αλήθεια, που προκάλεσαν τους ρωσοτουρκικούς πολέμους (1676 - 1828) και τους παρουσιάζουν ως «πατριωτικούς», «θρησκευτικούς» ή «απελευθερωτικούς» κλπ. Με έμφαση υποστηρίζουν ότι οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι διεξήχθησαν αποκλειστικά σαν πόλεμοι για την υπεράσπιση και την καλυτέρευση της κατάστασης των δέκα εκατομμυρίων χριστιανών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Δεν είναι οι εξωτερικές αιτίες κήρυξης του πολέμου, αλλά η εσωτερική οικονομική κατάσταση της χώρας. Το θρησκευτικό καμουφλάζ χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία από τη ρωσική διπλωματία, για να αποκρούσει την εχθρική στάση των δυτικών χωρών στο ελληνικό θέμα. Εκτός αυτού, η Ρωσία ήταν η μοναδική χώρα που συνδεόταν με τον ελληνικό λαό με κοινή θρησκεία, ενώ θεωρούνταν «προστάτρια της Ορθοδοξίας». Βέβαια, η ρωσική «προστασία των Ελλήνων χριστιανών» είχε και τις θετικές επιπτώσεις της, όπως η καλυτέρευση της οικονομικής κατάστασης των χριστιανών, ο περιορισμός των εξοντωτικών μέτρων της Πύλης και η δραστηριοποίηση του αγώνα της ανεξαρτησίας. Ετσι, τα οικονομικά συμφέροντα της Ρωσίας προκάλεσαν τους ρωσοτουρκικούς πολέμους και όχι η ευσπλαχνία των τσάρων προς τους Ελληνες χριστιανούς. Μια άλλη σοφιστεία τους για τη δικαιολόγηση των ρωσοτουρκικών πολέμων ήταν η μυθοπλασία ότι αυτοί διεξάγονταν τάχα για την «υπεράσπιση της πατρίδας». Το εγχείρημα αυτής της επινόησης βοηθούσε τον τσαρισμό να δίνει στους ρωσοτουρκικούς πολέμους «παλλαϊκό» χαρακτήρα, δηλαδή ότι διεξήγαγε πόλεμο «αφιλοκερδή».
Διαφορετικοί σκοποί
Η Ρωσία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία, στους ρωσοτουρκικούς πολέμους, επιδίωκαν την ικανοποίηση διαφορετικών, αντίθετων σκοπών. Η Ρωσία, λόγω της γεωγραφικής θέσης και των οικονομικών ελατηρίων, προσπαθούσε να στερεώσει την επίδρασή της στα Στενά, στη Βαλκανική Χερσόνησο. Με τη διεξαγωγή των ρωσοτουρκικών πολέμων στερεώνονταν οι ρωσικές θέσεις, αναπτυσσόταν η οικονομία της, διευρυνόταν η επιρροή της στους βαλκανικούς λαούς. Αυτή η στάση της Ρωσίας ήταν καθαρά αντιτουρκική. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία στόχευε στην επέκταση των εδαφικών κατακτήσεών της σε βάρος της Ρωσίας και στη διατήρηση της κυριαρχίας της στους βαλκανικούς λαούς. Μάλιστα, η Πύλη, με την απροκάλυπτη συνδρομή των δυτικών κρατών (Αγγλίας, Γαλλίας, Αυστρίας), κατέβαλλε απεγνωσμένες προσπάθειες να αποτρέψει το διαμελισμό της, να εμποδίσει τη δημιουργία ανεξάρτητων βαλκανικών κρατών. Ενα θέμα που προέκυψε, εξετάζοντας τους ρωσοτουρκικούς πολέμους, είναι ότι, σ' ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής ιστοριογραφίας, κακόβουλα, διαστρεβλωμένα και με απύθμενη ασέβεια στα ιστορικά γεγονότα, υποστηρίζεται ότι η Αγγλία διεξήγαγε πολέμους ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και ένα δεύτερο ότι οι Ελληνες είχαν «την προστασία της τότε δυνατής Αγγλίας».
«Η μάχη στο Τσεσμέ (25-26/6/1770), πίνακας ζωγραφικής του Αϊβαζόφσκι, 1848
Οι Μεγάλες Δυνάμεις της Δύσης εμπόδιζαν (εκτός από τη ναυμαχία του Ναυαρίνου) παντοιοτρόπως τη Ρωσία στην επιτυχή έκβαση των ρωσοτουρκικών πολέμων και τη δραστήρια συμμετοχή της στη λύση του ελληνικού ζητήματος. Η Αγγλία π.χ., το 1824 προσπάθησε να συμβιβάσει τη διένεξη ανάμεσα στη Ρωσία και την Τουρκία, με σκοπό να εμποδίσει την ανάφλεξη του ρωσοτουρκικού πολέμου. Οχι μόνο αυτό. Οι Μεγάλες Δυνάμεις της Δύσης εξόπλιζαν και υποκινούσαν την Πύλη σε πολέμους ενάντια στη Ρωσία. Ενώ, το 1853 - 1856 στον Κριμαϊκό Πόλεμο συμμάχησαν οι Αγγλογαλλοτούρκοι και επιτέθηκαν στη Ρωσία.1 Ο αγγλικός φιλοτουρκισμός επιδίωκε τη διατήρηση και επέκταση της αποικιοκρατίας και δεν μπορούσε ποτέ να συμβιβαστεί με τη δημιουργία ανεξάρτητων κρατών στη Βαλκανική Χερσόνησο. Εκτός αυτού, όπως γράφει ο ιστορικός και δημοσιογράφος Δημήτρης Φωτιάδης, η Αγγλία ήθελε την Τουρκία δυνατή, για να μπορεί να σταθεί αντίρροπη δύναμη στη Ρωσία. Ακόμα και με την κήρυξη του ρωσοτουρκικού πολέμου 1828 - 1829, οι Δυτικοί σύμμαχοι της Ρωσίας θεώρησαν την ενέργεια ως παραβίαση του «status quo», που σήμαινε το απαραβίαστο της εδαφικής ακεραιότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, την εμπόδιση της εθνικής ανεξαρτησίας των βαλκανικών λαών και τη διατήρηση της αιώνιας καταπίεσης του τουρκικού ζυγού.
Η δήθεν προστασία από την Αγγλία
Ας δούμε περιληπτικά το δεύτερο σκέλος, που αναφέρει ότι οι Ελληνες «είχαν την προστασία της τότε δυνατής Αγγλίας». Θα θέλαμε να θέσουμε ορισμένα ιστορικά γεγονότα στους διαστρεβλωτές και υποστηριχτές της θέσης αυτής. Κατ' αρχάς η Αγγλία ποτέ δε διεξήγαγε πόλεμο κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οχι μόνον αυτό. Αυτή πούλησε την Πάργα στον Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Η Αγγλία θέλησε να περιορίσει τα σύνορα του νεοδημιουργημένου ελληνικού κράτους μόνο στην Πελοπόννησο, ενώ η Ρωσία πρότεινε να ενσωματωθούν σ' αυτήν η Κρήτη, η Σάμος, η Θεσσαλία και η Αρτα. Η Αγγλία και η Γαλλία, το 1854, ενήργησαν αποκλεισμό, για να εμποδίσουν την Ελλάδα να βοηθήσει τις επαναστατικές δυνάμεις του αλύτρωτου Ελληνισμού. Παρά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους (1830), η Αγγλία κρατούσε υπό την κατοχή της μέχρι το 1863 τα Επτάνησα. Η ίδια με πράκτορές της προκάλεσε τον πρώτο εμφύλιο πόλεμο 1823 - 1824 και το δεύτερο, το 1945. Η Αγγλία και οι σύμμαχοί της προκάλεσαν τα μαρτυρικά γεγονότα της Κύπρου και εγκατέστησαν τη χούντα των συνταγματαρχών στη χώρα μας. Και πόσες άλλες μηχανορραφίες, αναμείξεις είχε η Αγγλία στην πολιτική ζωή της Ελλάδας. Και διερωτάται κανείς: αυτή είναι η προστασία της δυνατής, τότε και σήμερα, Αγγλίας προς τον ελληνικό λαό;
Οι ιθύνοντες κύκλοι της Αγγλίας εφάρμοσαν ανθελληνική πολιτική. Ο ελληνικός λαός πλήρωσε και πληρώνει πολύ ακριβά το αγγλικό «ενδιαφέρον» για την Ελλάδα.
  • Στη χρονική διάρκεια των 153 ετών (1676 - 1829), από το 1676, τον πρώτο ρωσοτουρκικό πόλεμο επί Μεγάλου Πέτρου, όταν η Ρωσία κατέλαβε το Αζόφ και βρήκε έξοδο στην Αζοφική θάλασσα, μέχρι το 1828 διεξήχθησαν οχτώ ρωσοτουρκικοί πόλεμοι, οι οποίοι στο σύνολό τους διήρκεσαν 41 έτη, δηλαδή κάθε σχεδόν τέσσερα χρόνια διεξαγόταν και ένας ρωσοτουρκικός πόλεμος. Οι οχτώ ρωσοτουρκικοί πόλεμοι δεν εξυπηρετούσαν μόνον τα οικονομικά συμφέροντα της Ρωσίας, αλλά εξέφραζαν τις προσδοκίες των βαλκανικών λαών. Σ' αυτό έγκειται η προοδευτική σημασία τους. Στη ρωσική εξωτερική πολιτική παρατηρείται μια εξελικτική διαδρομή. Στο αρχικό στάδιο δράσης της, επιδίωκε την προσάρτηση εδαφών στις βορειοανατολικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας σε συνέχεια στην Κριμαία και τα ανατολικά παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Στην αρχή του πρώτου ρωσοτουρκικού πολέμου, η Ρωσία προσάρτησε το Αζόφ, σε συνέχεια, το 1783 την Κριμαία και στον έκτο ρωσοτουρκικό πόλεμο (1787 - 1791), το 1789 απελευθέρωσε το Χατζημπέη (Οδησσό).
Υπέσκαπταν την «Πύλη»
Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι αποτέλεσαν τη συνέχιση του ένοπλου αγώνα του ελληνικού λαού με διαφορετικές μορφές, ενώ οι σκοποί ήταν διαφορετικοί. Αν κανείς εξετάσει την έναρξη και διεξαγωγή των ρωσοτουρκικών πολέμων, θα παρατηρήσει ότι στη διαδρομή των πολεμικών επιχειρήσεων παρατηρούνται επαναστατικά ξεσπάσματα του ελληνικού λαού. Ανεξάρτητα από τους υποκειμενικούς σκοπούς της τσαρικής Ρωσίας, οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι, που διεξήγαγε ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, ήταν απελευθερωτικοί για τους βαλκανικούς λαούς.
Από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, η Πύλη άρχισε να χάνει την κυριαρχία της. Ομως, οι αιτίες της αποσύνθεσής της βρίσκονταν στο εσωτερικό της Τουρκίας. Από την άλλη, οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι επιτάχυναν τη διαδικασία της αποσύνθεσης. Η εξωτερική πολιτική της Ρωσίας, ανέκαθεν, στόχευε στην εξασθένηση του οθωμανικού κράτους και την αποσύνθεσή του. Ο ιστορικός Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ο οποίος φοίτησε στο Λύκειο «Ρισελιέ» της Οδησσού, αναφέρει ότι η Ρωσία, επολιτεύετο με στόχο την κατάλυση του οθωμανικού κράτους.2
Η Ρωσία καταφέροντας συντριπτικά και αδιάκοπα πλήγματα, κατά την περίοδο των ρωσοτουρκικών πολέμων, ενάντια στην Πύλη, αποσπώντας σταδιακά εδάφη της, υπέσκαπτε και αποδυνάμωνε τα θεμέλια της κυριαρχίας και την ισχύ του οθωμανικού κράτους στις ευρωπαϊκές κτήσεις της και υπονόμευε την επιρροή της στα Βαλκάνια. Ταυτόχρονα δε, εμψυχώνει και δραστηριοποιεί τον απελευθερωτικό αγώνα του λαού μας. Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι διατράνωσαν, έμπρακτα, την απελευθερωτική αποστολή της Ρωσίας στη Βαλκανική Χερσόνησο. Ομως, η εξωτερική πολιτική της Ρωσίας απέναντι στους Ελληνες διακρινόταν κατά περιόδους, άλλοτε σαν αποφασιστική, άλλοτε σαν επιθετική, άλλοτε σαν αδιάφορη, αδρανής, όμως πάντοτε επιδίωκε το βαθμιαίο αποχωρισμό από τη σύνθεση του οθωμανικού κράτους των αυτόνομων εθνικών κρατών, όπως η Ελλάδα, η Σερβία, η Βουλγαρία, δηλαδή στόχευε στη διάλυση της τουρκικής κυριαρχίας στο ευρωπαϊκό τμήμα της, το αδυνάτισμα της ισχύος της Πύλης και τον περιορισμό των εδαφικών κατακτήσεών της. Ακόμα το 1804, γράφει ο ιστορικός Α. Φ. Μίλερ, η Ρωσία έθεσε για πρώτη φορά το ζήτημα δημιουργίας κρατών στα Βαλκάνια.3
Ο τσάρος, αναφέρει ο Κ. Μαρξ, ενδιαφερόταν πάντοτε για τη διάλυση του τουρκικού κράτους, όμως αυτό να πραγματοποιηθεί αποκλειστικά κάτω από την κηδεμονία της Ρωσίας.4 Ετσι, οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι επιτάχυναν την παραπέρα οικονομικοπολιτική αποσύνθεση της Τουρκίας και δυνάμωσαν, πιο πολύ, την υπόσκαψη και το γκρέμισμα των σαθρών θεμελίων του φεουδαρχισμού, της απολυταρχίας και της καταπίεσης.
Οι νίκες της Ρωσίας πρόσφεραν ορισμένα διοικητικά και οικονομικοπολιτικά προνόμια στον υπόδουλο ελληνικό λαό, με αποτέλεσμα να δυναμώσει ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας. Τα προαναφερόμενα εύγλωττα πιστοποιούνται, όταν κανείς προβεί σε σύντομη αξιολόγηση των ρωσοτουρκικών Συνθηκών Ειρήνης, που υπογράφονταν ύστερα από κάθε λήξη του πολέμου. Μια σειρά άρθρα των Συνθηκών αυτών, όπως του Κιουτσούκ - Καϊναρτζή, το 1774, του Ακερμαν το 1791, της Ανδριανούπολης το 1829 και άλλων, αναφέρονται σε διάφορες παραχωρήσεις στον ελληνικό λαό. Θα αναφερθούμε στη Συνθήκη Ειρήνης (Κιουτσούκ - Καϊναρτζή) του 1774, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει ότι η Πύλη παρέχει αμνηστία σ' όλους, χωρίς καμιά απολύτως εξαίρεση. Οι κάτοικοι των νησιών του Αρχιπελάγους απαλλάσσονται από κάθε φόρο για δύο χρόνια και άλλες βαρυσήμαντες παραχωρήσεις. Ενώ, με τη Συνθήκη Ειρήνης της Ανδριανούπολης παραχωρήθηκε η ανεξαρτησία στην Ελλάδα. Ολες αυτές οι παραχωρήσεις της Πύλης προς το λαό μας δυνάμωναν την επαναστατική δραστηριότητά του.
Κοινός ο αντίπαλος
Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι ενάντια στην Πύλη και ο ένοπλος αγώνας, που διεξήγαγε ο ελληνικός λαός, είχαν κοινό παρονομαστή, κοινότητα συμφερόντων, ενιαίο αντίπαλο, κοινό εχθρό. Η Ρωσία, επιδιώκοντας τα δικά της ιδιαίτερα συμφέροντα, έφτασε μέχρι το σημείο να πραγματοποιήσει την οργανική συγχώνευση των συμφερόντων της με τα συμφέροντα των βαλκανικών λαών και έπαιξε αντικειμενικά προοδευτικό ρόλο στην απελευθέρωση των βαλκανικών κρατών και στη δημιουργία ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.
Παρά την εμμονή, το μακρόχρονο, σκληρό και αιματηρό αγώνα του ελληνικού λαού, τα ανυπέρβλητα ηρωικά κατορθώματα και τις θυσίες στον επαναστατικό αγώνα για την ανεξαρτησία, η καταλυτική λύση στο ελληνικό ζήτημα δόθηκε, πρακτικά, με το ρωσοτουρκικό πόλεμο (1827 - 1829) και τη Συνθήκη Ειρήνης της Ανδριανούπολης.
Η Ρωσία έδωσε λύση στο ελληνικό πρόβλημα και στάθηκε αποφασιστικός ο ρόλος της στη μεγάλη περιπέτεια της εθνεγερσίας μας. Οπως αναφέρει ο Σπ. Τρικούπης, η Ρωσία έπαιξε, στις πιο κρίσιμες στιγμές του αγώνα, τον πιο αποφασιστικό ρόλο στη λύση του ελληνικού προβλήματος.
Ο Φρ. Ενγκελς θέτει το ερώτημα: «Ποιος βοήθησε στη λύση της έκβασης του αγώνα» και απαντάει: «Ούτε ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων με τις συνωμοσίες και τις ανταρσίες του, ούτε η ναυμαχία του Ναυαρίνου, ούτε η Διάσκεψη και τα πρωτόκολλα του Λονδίνου, αλλά η ρωσική στρατιά του Ντίμπιτς, που προέλασε στα Βαλκάνια και εισέβαλε στην κοιλάδα του Εβρου».5 Και όμως, η Αγγλία κατέκρινε τη Ρωσία, που μπλέχτηκε στον πόλεμο του 1828 - 1829.6
Οι ρωσοτουρκικοί πόλεμοι, αντικειμενικά, βοήθησαν στη συνέχιση του επαναστατικού αγώνα του ελληνικού λαού. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόστηκε αυτό που πολλές φορές συνέβη στην ιστορία των πολέμων. Χτυπάμε μαζί τον κοινό εχθρό μας και πάμε χωριστά. Ακριβώς τέτοια ήταν η διαλεκτική των ρωσοτουρκικών πολέμων και του επαναστατικού αγώνα του υπόδουλου ελληνικού λαού.
Οι νίκες της Ρωσίας, στους ρωσοτουρκικούς πολέμους, πλάι στο βασικό εσωτερικό, εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του ελληνικού λαού, επέδρασαν ευεργετικά στην ιστορική διαδρομή του λαού μας και έλυσαν το βασικό πρόβλημα της εξουσίας. Ετσι, η ελπίδα του λαού μας ότι η Ρωσία αργά ή γρήγορα θα έρθει σε βοήθεια πραγματοποιήθηκε κατά το ρωσοτουρκικό πόλεμο 1828 - 1829. Εκπληρώθηκε ο θρύλος ότι το «ξανθό γένος», θα 'ρθει να βοηθήσει τους ραγιάδες. Ο ρωσικός λαός βρέθηκε πάντα στο πλευρό του λαού μας, πρόσφερε τεράστιες θυσίες στο βωμό της απελευθέρωσης των βαλκανικών λαών και ιδιαίτερα του ελληνικού λαού. Καμία άλλη μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα (οι σημερινοί σύμμαχοι) δεν πρόσφερε τόσες θυσίες. Μα ούτε και σύγκριση μπορεί να γίνει.
Η Ρωσία ήταν η μόνη χώρα που υποστήριζε τον απελευθερωτικό αγώνα των βαλκανικών λαών. Ενώ, αντίθετα, οι Μεγάλες Δυνάμεις της Δύσης αντιδρούσαν, μηχανορραφούσαν στη δημιουργία ανεξάρτητων βαλκανικών κρατών.
Τα ιστορικά αποτελέσματα των ρωσοτουρκικών πολέμων είχαν καθοριστική, τεράστια σημασία, στην έκβαση του αγώνα της ανεξαρτησίας και τις ιστορικές τύχες του λαού μας. Εξασφαλίστηκε η μετάβαση της εξουσίας στα χέρια των εθνικών δυνάμεων, επιτεύχθηκε η εθνική και κοινωνική απελευθέρωσή του.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Δ. Φωτιάδη: «Η επανάσταση του '21», τόμος 2, Αθήνα 1971, σελ. 157.
2. Κ. Παπαρρηγόπουλου: «Ιστορία του ελληνικού έθνους». Εκδοση όγδοη, τόμος 8, Αθήνα 1962, σελ. 245.
3. Α. Φ. Μίλερ: «Σύντομη ιστορία της Τουρκίας». Εκδοση 1948, σελ. 71.
4. Κ. Μαρξ - Φ. Ενγκελς, τόμος 9, Μόσχα 1957, σελ. 202.
5. Κ. Μαρξ - Φ. Ενγκελς, τόμος 9, Μόσχα 1957, σελ. 32.
6. Καρλ Μέντελσον - Μπαρτόλντι: «Επίτιμη ιστορία της ελληνικής επανάστασης», σελ. 198.

Κώστας ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ
Καθηγητής Ιστορίας - ερευνητής. Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

Σχετικά με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων


Σχετικά με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
Eurokinissi
Από χρονική άποψη, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων είναι το νεότερο από τα τέσσερα Πατριαρχεία της Ανατολής (Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Κωνσταντινουπόλεως, Ιεροσολύμων). Ιδρύθηκε το 451, ακριβώς μετά τη Δ' Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας που συγκλήθηκε από τη σύμπραξη της τότε άρχουσας τάξης, της συγκλητικής αριστοκρατίας με την τότε αυτοκρατορική αρχή (αυτοκράτορας Μαρκιανός, 450-457) και με τον Πάπα Ρώμης (πάπας Λέων Α', 440-461) με σκοπό την καταδίκη του Μονοφυσιτισμού ως αίρεσης. Ως κύριο φορέα του ο Μονοφυσιτισμός είχε τις μεγάλες λαϊκές μάζες και τους μοναχούς των ανατολικών επαρχιών (Αίγυπτος, Συρία, Παλαιστίνη) που, όσο περνούσε ο καιρός, έβλεπαν την κοινωνική και οικονομική τους κατάσταση να χειροτερεύει συνεχώς, χωρίς η χριστιανική εδώ και πολλά χρόνια διακυβέρνηση της αυτοκρατορίας, που κατά τα άλλα έμενε η ίδια όπως παλιά, να βελτιώνει την τύχη τους στο παραμικρό. Ολες εξάλλου οι αιρέσεις είχαν λίγο ή πολύ αιτία τους το γεγονός ότι το κράτος είχε υιοθετήσει το Χριστιανισμό χωρίς να μεταβληθεί κάτι από την προηγούμενη κοινωνικά άδικη τάξη πραγμάτων. Ενα από τα πρώτα πράγματα που φρόντισε να ρυθμίσει η Δ' Οικουμενική Σύνοδος της Χαλκηδόνας το 451, ήταν να υπαγάγει τους μοναχούς στη δικαιοδοσία των επισκόπων που αποτελούσαν ήδη ένα νέο είδος άρχουσας τάξης, τώρα χριστιανικής, παράλληλα με την παλιά συγκλητική ειδωλολατρίζουσα κοσμική αριστοκρατία.
Ο επίσκοπος Ιεροσολύμων Ιουβενάλιος που υπαγόταν ακόμα στο Πατριαρχείο Αντιοχείας, υποστήριζε πριν από το 451 το Μονοφυσιτισμό που κυριαρχούσε στο ποίμνιό του, αλλά το έτος 451 ο συνασπισμός της άρχουσας τάξης που συγκάλεσε τη Σύνοδο της Χαλκηδόνας φαίνεται ότι του υποσχέθηκε την προαγωγή της επισκοπής του σε Πατριαρχείο αν αποκήρυσσε το Μονοφυσιτισμό και προσχωρούσε στην Ορθοδοξία που θα εγκαθίδρυε η νέα αυτή Σύνοδος. Αυτό συνέβη λοιπόν και είναι χαρακτηριστικό, ότι η ίδρυση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων συμπίπτει χρονικά με την απεμπόληση από την εκκλησιαστική ηγεσία του πρώτου πατριάρχη Ιουβενάλιου των πόθων και των αιτημάτων των πληθυσμών της Ανατολής.
Αν όμως αυτή η συνεχώς ανερχόμενη νέα άρχουσα τάξη των επισκόπων συνθηκολογούσε μπροστά στην παλιά άρχουσα τάξη, δε συνέβαινε το ίδιο και με το λαό: η λαϊκή αντίδραση στα Ιεροσόλυμα και στις γύρω περιοχές ήταν τόσο έντονη, που ο πατριάρχης Ιουβενάλιος αναγκάστηκε να καταφύγει στην Κωνσταντινούπολη και ο στρατιωτικός διοικητής Παλαιστίνης δούκας Δωρόθεος πήρε τη διαταγή να καταστείλει την εξέγερση με τη βία. Από τότε αρχίζουν οι μαζικές σφαγές μονοφυσιτών «αιρετικών» μοναχών από το χριστιανικότατο στρατό της αυτοκρατορίας που θα παίρνουν μεγάλη έκταση όταν οι αυτοκράτορες είναι πειθήνια όργανα της συγκλήτου και φανατικά ορθόδοξοι, όπως π.χ. οι αυτοκράτορες Λέων Α' (457-474) και Ιουστίνος Α'(518-527). Χωρίς υπερβολή, θα μπορούσε να υποστηριχτεί, ότι η εμμονή της άρχουσας τάξης της αυτοκρατορίας στην Ορθοδοξία της Χαλκηδόνας αποξένωσε οριστικά τους πληθυσμούς όλων των ανατολικών επαρχιών, όχι μόνο από την αυτοκρατορία, από την οποία επιθυμούσαν να αποσχιστούν, αλλά και από την ελληνορωμαϊκή πολιτιστική κληρονομιά. Οταν, τον έβδομο αιώνα πια, η ακατάσχετη αραβική προέλαση εκτόπισε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία από τις ανατολικές της επαρχίες, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων παραδόθηκε ομαλά το 638 (πατριάρχης Σωφρόνιος, χαλίφης Ομαρ ιμπν Χατάμπ 634-644) και απέκτησε έτσι όλα τα προνόμια που οι μουσουλμάνοι απονέμουν από τότε στους αλλόθρησκους που υποτάσσονται εθελοντικά, ενώ ο όποιος πληθυσμός των «αιρετικών» αυτών περιοχών που δεν εξισλαμίστηκε αλλά παρέμεινε χριστιανικός, παρέμεινε ταυτόχρονα και αιρετικός. Από τότε και ως τις μέρες μας χρονολογείται η παραδοσιακή αραβοφιλία του ορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, εφόσον η Ορθόδοξη Εκκλησία αισθάνεται πάντα την ανάγκη να είναι προσκολλημένη σε μια ισχυρή κρατική εξουσία. Είναι χαρακτηριστικό, ότι από το 1099 έως το 1187 που τα Ιεροσόλυμα κατέχονται από τους χριστιανούς σταυροφόρους και όχι από τους αλλόθρησκους Αραβες, οι ορθόδοξοι πατριάρχες Ιεροσολύμων διαμένουν μόνιμα στην Κωνσταντινούπολη και επιστρέφουν και πάλι στα Ιεροσόλυμα όταν αυτά ανακαταλαμβάνονται από τους Αραβες. Ακόμα και σήμερα, το ποίμνιο του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων (δηλαδή οι ορθόδοξοι, αραβόφωνοι της Ιορδανίας στην τεράστια πλειοψηφία τους) είναι σχετικά πολύ μικρό, ίσως ακόμα μικρότερο και από 200.000 ψυχές και, με δοσμένες τις αντικειμενικές αυτές συνθήκες, είναι να απορεί κανείς, ποιας εμβέλειας μπορεί να είναι, τι είδους μέλλον μπορεί να έχει το εθνικό έργο που αποδίδεται, από τους Ελληνες κληρικόφρονες στο Πατριαρχείο αυτό.
Οι αντικειμενικές συνθήκες δεν μπορούν εύκολα να αμφισβητηθούν. Η παραδοσιακή αραβοφιλία και η στήριξη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων από και στις αραβικές κεντρικές εξουσίες, ιδιαίτερα στο βασίλειο της Ιορδανίας, βρέθηκαν μπροστά σε ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο που λέγεται Ισραηλινή κατοχή από το 1967 και εξής και, κατ' επέκταση, μπροστά στην προώθηση των αμερικανικών συμφερόντων και βλέψεων στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Καθώς, όπως η Ορθόδοξη Εκκλησία συνηθίζει να προσκολλάται πάντα σε μια ισχυρή κοσμική εξουσία σύμφωνα με την ιστορικά επιβεβαιωμένη τακτική της (βλ. Βυζάντιο, Οθωμανική Αυτοκρατορία, τσαρική Ρωσία αλλά και σύγχρονη Ελλάδα), δεν αποκλείεται κάποιοι παράγοντες να σκέφθηκαν ότι, τώρα, χρειάζονται κάποιες μεταβολές σε μια αραβόφιλη παράδοση που ισχύει από το 638. Ετσι, η είδηση ότι η Εκκλησία της Ελλάδας, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και άλλοι παράγοντες, ήταν απόλυτα σύμφωνοι για την εκλογή του κ. Ειρηναίου ως πατριάρχη Ιεροσολύμων (φαίνεται μάλιστα ότι την υποβοήθησαν) ακολουθήθηκε από την επόμενη είδηση, ότι ο νέος πατριάρχης πούλησε παλαιστινιακή γη στους Ισραηλινούς και ότι, οι Αραβες γενικά, αγανάκτησαν από την πράξη αυτή και ζητούν την παραίτηση του κ. Ειρηναίου τόσο έντονα, ώστε ακόμα και η ελληνική κυβέρνηση να αναγκαστεί να προβεί μετά τη γενική κατακραυγή σε σχετικές υποδείξεις προς την κατεύθυνση της παραίτησής του.
Το συμπέρασμα όμως από όλες αυτές τις όχι και τόσο γνωστές ιστορικές αναμφισβήτητες αλήθειες, είναι ότι οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα και αλλού, ορθόδοξοι, μουσουλμάνοι, άθεοι και άλλοι, δεν έχουν το παραμικρό συμφέρον ή ενδιαφέρον να ασχοληθούν, πολύ περισσότερο να πάρουν μέρος σε σκοτεινής προέλευσης διαμάχες, όπου το αντικείμενο της αμφισβήτησης είναι το αν ένας πάμπλουτος θρησκευτικός θεσμός ή φορέας θα αλλάξει ή όχι προσανατολισμό, προς τον τάδε ή το δείνα κοσμικό «εγγυητή». Την ώρα που ο διεθνής ιμπεριαλισμός σπρώχνει την ήδη μεγάλη παγκόσμια κοινωνική ανισότητα προς τον εργασιακό μεσαίωνα και τον πόλεμο, το μέτωπο των εργαζομένων πρέπει να είναι αταλάντευτα στραμμένο προς τον αγώνα για την κοινωνική τους απελευθέρωση, για το άλμα της ανθρώπινης κοινωνίας από το βασίλειο της ανάγκης στο βασίλειο της ελευθερίας που έχει σαν βασική του προϋπόθεση το τέλος της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.

Του
Τηλέμαχου ΛΟΥΓΓΗ*
* Ο Τηλέμαχος Λουγγής είναι πρόεδρος του ΚΜΕ

Το τέλος του δρόμου


Το τέλος του δρόμου
Β. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Ο κόσμος κρατούσε την ανάσα του. Το μέτωπο στην Αλβανία είχε από μέρες καταρρεύσει. Από τις κωδωνοκρουσίες και τις ιαχές της νίκης, απόμεινε ο απόηχος και μια γεύση στυφή.
Στα βουνά της άγονης και αφιλόξενης εκείνης χώρας με τα εφιαλτικά ονόματα, σάπιζαν χιλιάδες ξύλινοι σταυροί, χωρίς ονόματα. Τα νοσοκομεία σ' όλη τη χώρα, ήτανε φίσκα μισερούς και σακατεμένους άντρες. Χιλιάδες άλλοι, γεμάτοι ψείρα κι απόγνωση, γυμνητεύανε στους δρόμους. Απλώνανε το χέρι αυτοί οι περήφανοι αητοί με τα σπασμένα φτερά για λίγο ψωμί! Ετσι για να κρατηθούνε στα πόδια τους, σ' αυτή την πικρή πορεία προς τα πίσω...
Ωστόσο κατέβαινε ακάθεκτος ο θάνατος, καβάλα σε σιδερένια άλογα. Κατέβαινε και σάρωνε τα πάντα. Στη μικρή πολιτεία, η ζωή κυλούσε όπως πάντα. Εκτός από ορισμένες περιπτώσεις, όταν ο μαύρος άγγελος πετάριζε πάνω της και κροταλούσε τα φτερά του. «Ο υιός σας έπεσεν, υπέρ Πίστεως και Πατρίδος ηρωικώς μαχόμενος»...
Οι μαγαζάτορες που μυρίζονταν φοβερές μέρες να φτάνουν, είχανε παραμερίσει καθετί που τρωγότανε. Ακούς εκεί... σκεφτότανε. Καλύτερα εμείς και τα παιδιά μας, παρά ο πάσα ένας.
Στα ράφια μένανε κάτι ψευτοπράματα που τα 'χαν κάμει σχεδόν αχρείαστα των καιρών τα μαύρα προμηνύματα. Κι όταν πήγαινες να γυρέψεις κάτι απ' όσα τρωγότανε, σε κοίταζε ο παμπόνηρος έμπορας απορημένος και παρίστανε την ...οσία Μαρία: Πού να τα 'βρω κυρά μου... Τι να σου κάνω φίλε μου... μας τελείωσε αυτό που ζητάς... Ναι, δυστυχώς κι απ' αυτό δεν έχουμε... Τι να σου κάνω, μήπως φταίω κι εγώ; Παράγγειλα και ...δε μου το 'στειλαν ακόμη...
Η αβεβαιότητα πλανιότανε στους δρόμους. Εμπαινε στα σπίτια. Ακολουθούσε τους ξωμάχους στον κάμπο, άδραχνε το τσαπί που σκάβανε και το 'κανε πιο βαρύ. Τους έπιανε από το λαιμό και δεν κατέβαινε η μπουκιά μ' ευκολία.
***
Στο «Δεσποτικό», απ' τ' ανοιχτά παράθυρα έμπαινε ο βορινός αέρας κι ανακάτωνε τα χαρτιά του γραφείου και τα γένια του Δέσποτα. Δίπλα του ένας άντρας με χακί, που και καθιστός έδειχνε θεόρατος, κάτι του 'λεγε καθώς ρουφούσαν τα καφεδάκια που σέρβιρε η οικονόμος. Το ύφος του έδειχνε ανησυχία και κάτι σαν φόβο. Σε λίγο σηκώθηκαν και βγήκαν έξω. Τα κλαδιά του δέντρου απέναντι στην είσοδο, σάλευαν μ' αφρικανική νωχέλεια.
Αν πρόσεχε κανείς κάπως τον άντρα με το χακί, θα διαπίστωνε πως τα στομάχια του δεν υστερούσαν καθόλου από εκείνα του άγιου πατέρα. Θα 'βλεπε ακόμη πως είχε ταυρίσιες πλάτες και χοντρές ποδάρες. Τα χοντρά μάτια του είχανε κατεβάσει σακούλες και στο δεξί του μάγουλο έπαιζε ένα νεύρο. Ο «θεοφιλέστατος» ξεκούκκιζε αργά - αργά, σα χάντρες κομπολογιού, την κουβέντα καθώς προχωρούσαν στη δημοσιά. Το λόγο διέκοπτε αραιά και πού καμιά γυναίκα, ή κανένα σκολιαρόπαιδο. Μετά όμως την ευχή και τον καλό το λόγο, στο πρόσωπο που του 'χε υποβάλει τα σεβάσματά του, συνέχιζε το δρόμο του και την κουβέντα του: Στρατηγέ μου, τι μπορούν να σας καταμαρτυρήσουν; Οσον τούτο ήτο εφικτόν, δεν επράξατε εις το ακέραιον το χρέος σας προς το Εθνος και την Πατρίδα; Οταν πλέον εξέλιπε πάσα ελπίς, και όταν η Θεοτόκος απέστρεφαν αφ' ημών το πρόσωπόν της, ένεκεν των αμαρτιών μας, η επιμονή σας εις την διατήρησιν των σχηματισμών των υφ' υμάς δυνάμεων, θα ήτο ματαία...
Ο θεόρατος άντρας κοίταζε ανήσυχος δεξιά - ζερβά και κάτι ψέλλιζε. Σαν κάτι να φοβόταν, σαν κάτι να περίμενε... Από το βάθος κάποιου καφενέ, κάποιος άρχισε να μουτζώνει προς τη μεριά των διακεκριμένων αντρών που περνούσαν απ' έξω. Ηταν ένας κοντόχοντρος γεροδεμένος άντρας, που το πρόσωπό του είχε γίνει κόκκινο σαν παντζάρι απ' το θυμό και το μίσος. Μα δε μου λες, τρελάθηκες; του πέταξε κάποιος από το διπλανό τραπεζάκι. Τι σου 'καμε ο θεοφιλέστατος και φασκελώνεις; Δεν τα 'χω μπρε Γιώργη με το Δεσπότη. Με τον άλλο τα 'χω τον κερατά, τον προδότη. Που παράτησε τη μεραρχία στο έλεος του Θεού κι έγινε Λούης!..
Οσο συνεχιζότανε οι νίκες και οι... τελετές παρασημοφόρησης, ήτανε καλά! Μα «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται»... Κατάλαβες ο... ερίφης; Είχε τρυπώσει σε μία σπηλιά με τριπλές και τετράδιπλες σειρές από σακιά άμμου στην είσοδο. Δεν ξεμύτιζε παρά μόνο για σωματική του ανάγκη! Κι αν παρουσιαζότανε αεροπορία; Το μισό του κάτουρο το 'κανε πάνω του... Τέτοιος άντρας! Εβλεπε τα παιδιά του λόχου στρατηγείου να τουρτουρίζουνε στα χιόνια, και ρωτούσε με την αναίδεια του καλοντυμένου: Μωρέ Κρητικάκια κρυώνετε; Κι όταν κάποιος απαντούσε: Λαμβάνω την τιμή στρατηγέ μου να σας αναφέρω πως κρυώνω... απαντούσε αλαζονικά και με έσχατη περιφρόνηση: Εγώ μωρέ δεν κρυώνω, εσείς γιατί κρυώνετε;
***
Κάμποσοι μαγαζάτορες, κοιτάζανε το διακεκριμένο δίδυμο σαν ξελιγωμένοι. Μοιάζανε να εκλιπαρούνε ένα λόγο, μια ματιά ή ένα νεύμα έστω. Κι όταν τ' αξιωνότανε, χαμογελούσαν γλοιώδικα και λύγιζαν τη μέση ως κάτω! Δεν ήταν δα και μικρό πράγμα, να περνούν... Θρησκεία και Πατρίς και να σου γνέφουν με συμπάθεια!!.. Παναπεί πως είσαι κάποιος και πως προσφέρεις στο κοινωνικό σύνολο! Υστερα συνέχιζαν να ξεσκονίζουν τ' αδειανά ράφια και να διώχνουν τις μύγες, που βυζαίνανε τους τελευταίους κόκκους της ζάχαρης απ' τ' αδειανά σακιά...
Σε μία γωνιά έγινε το αναπάντεχο, ένας χωροφύλακας με πένθος στο μανίκι, πετάχτηκε και τους έκλεισε το δρόμο. Ο στρατηγός κέρωσε. Η κάννη ενός μάλινχερ, βρέθηκε να σκοπεύει ίσια τα στήθια του. Τα μάτια του οπλοφόρου, θαρρείς πετούσανε φωτιές. Από το στόμα του, το παραμορφωμένο από μίσος και λύσσα, βγήκε ένας βρυχηθμός: Στρατηγέ πού 'ναι τα παιδιά μας; Πού 'ναι τ' αδέλφια μας; Ο άλλοτε αγέρωχος και αλαζών άντρας ξεροκατάπιε. Προσπάθησε να στυλωθεί στα πόδια του που 'νιωθε να τον προδίδουν. Κάτι ζεστό ένιωσε να κυλάει από το διακριτικό του φύλου του και να του βρέχει την κιλότα. Η μπάσα φωνή του βγήκε σπασμένη: Ε... ερ... χονται... έρχονται... Ο απαίσιος κρότος του κινητού ουραίου, άφησε να διαφανεί πόση βαρύτητα και σημασία έδινε ο οπλοφόρος στα λόγια του...
Ο κύριος μαζί σου τέκνον μου, τι πας να κάνεις; μουρμούρισε ξέπνοος απ' την τρομάρα η αγιότης του ο Δέσποτας. Λέγοντας αυτά, μπήκε ανάμεσα στην κάννη και τα στήθια του στρατηγού.
Κάποια μύγα που 'χε κολλήσει στα χείλη του στρατηγού, έκανε για τ' αυτιά του ένα βόμβο σαν αεροπλάνο.
Στα στήθια που πάσχιζε να προστατέψει ο «θεοφιλέστατος», αν τα 'βλεπες σε στιγμές επίσημες, κρατούσαν αμέτρητα σιρίτια και μπιχλιμπίδια. Οι στρατιώτες τα 'λεγαν, πίσω από την πλάτη του, «λιλιά». Στα πρόσωπά τους πλανιόταν τότε ένα κακό γέλιο. Κάτι σαν περιφρόνηση ή σαν μοχθηρία. Ολα τούτα, ιστορούσανε την ...εποποιία που 'γραφε ο κάτοχός των. Κρυμμένος βέβαια σε μια σπηλιά απ' όπου θα δυσκολεύονταν να τον βγάλουν ...δυο εχθρικά συντάγματα! Μετακινούσε πάνω σε μια τεράστια σκακιέρα, με κόκκινο φόντο ζωντανά πιόνια. Ετσι παρομοίαζε το μέτωπο και τους στρατιώτες. Και σε κάθε «Ματ» που έκανε του στρατηγού, από την άλλη πλευρά του μετώπου, νάσου ένα καινούριο «λιλί» να πλουταίνει την επιστήθια συλλογή του!..
Το πένθος στο μανίκι του οπλοφόρου που του 'κλεινε το δρόμο, ήταν η απόδειξη του σπαραγμού του για δυο τέτοια «πιόνια». Είχε χάσει δυο αδέρφια στο μέτωπο...
Γέροντα!! ούρλιαξε σκοτεινός και αδυσώπητος. Φύγε πιο πέρα, γιατί θα πληρώσεις εσύ για λόγου του!.. Ο στρατηγός κατάλαβε πως εδώ ακριβώς ήταν το τέλος του δρόμου. Το οριοθετούσε τούτο το βροντόλαλο σύνεργο της αποκάλυψης. Εδώ τελειώναν οι ευτυχισμένες και ένδοξες μέρες, οι γεμάτες νίκες, νεκρούς και δάφνες... Νεκρούς για τις δάφνες και τις δάφνες για κείνον... Μια βροντή τον κεραυνοβόλησε, ύστερα κι άλλη. Μέσα στο τεράστιο σώμα του έγινε σεισμός. Σαν να γκρεμίστηκε κάτι. Το κρανίο του δονήθηκε κι ο κόσμος γύρισε με ιλιγγιώδη ταχύτητα γύρω - γύρω του για κλάσματα δευτερολέπτου. Βρέθηκε φαρδύς - πλατύς στο οδόστρωμα κι από το χιτώνιό του, στο μέρος της καρδιάς, δυο τρύπες ανάβλυζαν αίμα. Ο άγιος πατέρας έσκυψε και του 'κλεισε τα μάτια. Το νέο διαδόθηκε σαν αστραπή: Σκοτώσανε το στρατηγό Παπαστεργίου, διοικητή της μεραρχίας Κρητών.
(Ο μύθος του διηγήματος είναι από πραγματικό γεγονός: Αυτός ο στρατηγός δολοφονήθηκε στην Κίσσαμο Χανίων)

Του
Αντώνη ΧΑΡΧΑΛΑΚΗ

ΥΔΡΑΡΓΥΡΟΣ Πότε θα βγει αυτό το τοξικότατο στοιχείο από τη ζωή μας;


ΥΔΡΑΡΓΥΡΟΣ
Πότε θα βγει αυτό το τοξικότατο στοιχείο από τη ζωή μας;
Μια συνήθης πηγή χαμηλής έκθεσης σε υδράργυρο είναι ο τόνος και όλα τα μεγάλα ψάρια, που είναι ψηλά στη διατροφική αλυσίδα. Τα ψάρια αυτά τρώνε άλλα μικρότερα στα οποία έχει ήδη συσσωρευτεί κάποια ποσότητα υδραργύρου από το πλαγκτόν με το οποίο τρέφονται. Ετσι, στα μεγάλα ψάρια η συγκέντρωση είναι μεγαλύτερη και μάλιστα τόσο, όσο πιο μακρόβια είναι
Ο υδράργυρος είναι απίστευτα τοξικός και επικίνδυνος. Αρκεί να πέσει στο χέρι ενός ανθρώπου μια σταγόνα διμεθυλ-υδραργύρου, για να έχει θανατηφόρο αποτέλεσμα. Ο θάνατος δεν επέρχεται αμέσως, αλλά μετά από αρκετούς μήνες αναπότρεπτου εκφυλισμού του οργανισμού και ειδικά του νευρικού συστήματος. Μόνο μια σταγόνα υδραργύρου σε μια μεγάλη λίμνη αρκεί για να κάνει τα ψάρια της επικίνδυνα για κατανάλωση.
Σήμερα, ο υδράργυρος είναι συνηθισμένο συστατικό χρωμάτων, ζιζανιοκτόνων, μπαταριών, λαμπτήρων φθορισμού, θερμομέτρων, χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται στην εξόρυξη χρυσού, αντιμηκυτιακών και διουρητικών φαρμάκων, καλλυντικών, ακόμα και εμβολίων. Αν θορυβηθήκατε, σκεφτείτε ότι ίσως αυτή τη στιγμή να έχετε λίγο υδράργυρο και στο στόμα σας: Τα οδοντιατρικά σφραγίσματα μεγάλης διάρκειας (σκουρόχρωμα) είναι κράματα (αμαλγάματα) υδραργύρου κατά 50%. Βέβαια, οι άνθρωποι δεν έχουν αρχίσει να πέφτουν νεκροί γύρω μας από τα σφραγίσματα και τις άλλες πηγές υδραργύρου που χρησιμοποιούν. Δεν υπάρχει λόγος πανικού. Υπάρχει, όμως, λόγος σοβαρότατης ανησυχίας.
Καθυστέρηση των μέτρων λόγω ...ζήτησης του προϊόντος
Περίπου ο μισός υδράργυρος που μπαίνει κάθε χρόνο στην ατμόσφαιρα προέρχεται από την καύση στερεών καυσίμων (άνθρακας) στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλλον ο περιορισμός των ενεργειακών δυνατοτήτων, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την «ανάπτυξη», θα δημιουργούσε σοβαρό πρόβλημα στην καπιταλιστική οικονομία. Προφανώς μ' αυτό το σκεπτικό, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως παρουσιάστηκε στις 31/1/2005 από τον επίτροπο Περιβάλλοντος, Σταύρο Δήμα, προβλέπει μόνο την παραπέρα μελέτη αυτής της πηγής ρύπανσης του περιβάλλοντος και κατ' επέκταση της διατροφικής αλυσίδας με υδράργυρο. Ταυτόχρονα, προτείνει όχι την άμεση, αλλά τη σταδιακή, διακοπή των εξαγωγών υδραργύρου έως το 2011. Εως τότε η ΕΕ, που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υδραργύρου στον κόσμο (με πρώτη χώρα την Ισπανία) θα συνεχίσει να στέλνει δηλητήριο σε χώρες όπως η Ινδία και η Βραζιλία, επειδή ...η ζήτηση είναι ακόμα μεγάλη. Οσο για τους κατοίκους της ίδιας της ΕΕ, η Επιτροπή παραδέχεται ότι υπάρχει πρόβλημα, ιδιαίτερα με ορισμένους λαούς που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες ψαριών, ανάμεσα στους οποίους είναι και οι κάτοικοι των παραλιακών περιοχών της Μεσογείου... Η πρόταση της Επιτροπής δεν προβλέπει ούτε καν την άμεση εγκατάλειψη της χρήσης υδραργύρου μέσα στην ΕΕ.
Ο υδράργυρος είναι ένα στοιχείο που υπήρχε στη γήινη ατμόσφαιρα πολύ πριν ο άνθρωπος κατασκευάσει εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, μονάδες καύσης απορριμμάτων και εργοστάσια παραγωγής καυστικής σόδας και χλωρίου με ηλεκτρόλυση, βιομηχανικές δραστηριότητες που σχετίζονται, οι δυο πρώτες με τη ρύπανση και η τρίτη με την παραγωγή εμπορεύσιμου υδραργύρου. Ενα μέρος του υδραργύρου απελευθερώνεται στον αέρα από τις εκρήξεις των ηφαιστείων και τη διάβρωση των βουνών. Από τότε που εμφανίστηκαν όστρακα και ψάρια στις θάλασσες, ο υδράργυρος άρχισε να συσσωρεύεται στο σώμα τους. Οταν εμφανίστηκε ο άνθρωπος και άρχισε να καταναλώνει θαλάσσιους οργανισμούς, ο υδράργυρος άρχισε να συγκεντρώνεται και στο δικό του σώμα σε μεγαλύτερο ποσοστό. Γι' αυτό το λόγο, προφανώς, η βιολογική εξέλιξη οδήγησε στην εμφάνιση της πρωτεΐνης μεταλλοθειόνη στον ανθρώπινο οργανισμό, ώστε να αποτοξικώνει τον υδράργυρο και τα άλλα βαριά μέταλλα που είναι επικίνδυνα για τα θηλαστικά. Αλλά η φυσική άμυνα του οργανισμού του ανθρώπου έχει ορισμένα όρια.
Κιότο Νο 2;
Τον τελευταίο ενάμιση αιώνα, οι ανθρώπινες δραστηριότητες οδηγούν σε αύξηση της συγκέντρωσης του υδραργύρου στην ατμόσφαιρα κατά 1,5% ετησίως, με αποτέλεσμα τον τριπλασιασμό της σε σχέση με πριν. Σαν αερομεταφερόμενος τοξικός ρύπος, ο υδράργυρος μπορεί να ταξιδέψει πολύ μακριά και να μολύνει ακόμα και άλλες ηπείρους από εκείνες στις οποίες εκλύεται. Πέρσι, σε αναφορά του ΟΗΕ διαπιστώθηκε ρύπανση με υδράργυρο ακόμα και παρθένων περιοχών, όπως η Αρκτική. Η μισή ρύπανση υδραργύρου στο έδαφος των ΗΠΑ προέρχεται από την Ασία. Οι ΗΠΑ, όμως, αντιδρούν σθεναρά μέχρι στιγμής στην υιοθέτηση προτάσεων του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ για τη δημιουργία κάποιου πρωτοκόλλου, που θα περιορίσει τη ρύπανση υδραργύρου σε παγκόσμια κλίμακα.
Ο υδράργυρος δεν είναι επικίνδυνος στην υγρή του μορφή. Δύσκολα διαπερνά το τοίχωμα του στομάχου και των εντέρων. Ομως από την υγρή μορφή αναδύονται ατμοί που είναι τοξικοί και βρίσκουν εύκολα το δρόμο τους στο αίμα. Γι' αυτό οι σταγόνες υδραργύρου από ένα σπασμένο θερμόμετρο πρέπει να απομακρύνονται από το χώρο κατοικίας. Η πιο διαδεδομένη μορφή οργανικού υδραργύρου και γι' αυτό η πιο επικίνδυνη, είναι ο μεθυλ-υδράργυρος, δηλαδή η μορφή με την οποία συναντάται στο κρέας των ψαριών. Βέβαια, λύση δεν είναι η μη κατανάλωση ψαριών, που όπως είναι γνωστό αποτελούν εξαιρετικό στοιχείο διατροφής, αλλά η μείωση του μεθυλ-υδραργύρου σ' αυτά. Κάτι τέτοιο φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο, όταν οι ουρανοί «βρέχουν» υδράργυρο σε ποτάμια, λίμνες και ωκεανούς και θα συνεχίσουν να το κάνουν όσο συνεχίζεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας και των υγρών αποβλήτων με το τοξικό μέταλλο. Στα εμβόλια γρίπης χρησιμοποιείται σαν συντηρητικό το θιμεροσάλ (αιθυλ-υδράργυρος), μορφή για την οποία υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των επιστημόνων για το κατά πόσον μπορεί να επηρεάσει τον εγκέφαλο.
Ιδιαίτερα ευάλωτα τα παιδιά
Στους ενήλικες ο υδράργυρος προκαλεί διάφορες νευρολογικές μεταβολές που μπορούν να φτάσουν μέχρι την άνοια και το θάνατο. Κάποιες μελέτες συσχετίζουν τον υδράργυρο με τις καρδιοπάθειες, ακόμα και με αρρώστιες όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας, η νόσος Πάρκινσον και η νόσος Αλτσχάιμερ. Στα παιδιά, ιδίως στα έμβρυα και στα μωρά, ο κίνδυνος είναι πολύ πιο μεγάλος, γιατί ο υδράργυρος περνάει εύκολα το φράγμα αίματος - εγκεφάλου και εγκαθίσταται στους γεμάτους λίπος ιστούς του, ιδιαίτερα την περίοδο ανάπτυξης του οργάνου. Οι έγκυες γυναίκες και οι γυναίκες που θηλάζουν δεν πρέπει να τρώνε μεγάλα ψάρια, όπως ο τόνος, ο ξιφίας κ.ά. γιατί η αυξημένη συγκέντρωση υδραργύρου που περιέχουν μπορεί να βλάψει τα παιδιά τους, με αποτέλεσμα ελαφριά έως βαρύτερη υστέρηση των νοητικών τους ικανοτήτων, μέχρι και σωματικές παραμορφώσεις. Στις ΗΠΑ, ορισμένοι επιστήμονες θεωρούν ότι η μεγάλη αύξηση της ρύπανσης υδραργύρου ευθύνεται για το κύμα αυτισμού που παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια στη χώρα αυτή.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Discover»

Έτσι... για να σας βάζω ιδέες.


Έτσι... για να σας βάζω ιδέες. 
 Τζον Ριντ: Πώς λειτουργούν τα Σοβιέτ




Ανάμεσα στις κακοήθειες και τα ψέματα που διαδίδονται παντού ενάντια στη Ρωσία των Σοβιέτ, ακούει κανείς κραυγές απόγνωσης.
 “Δεν υπάρχει ίχνος κυβέρνησης στη Ρωσία”. “Δεν έχουνε καμιά οργάνωση οι Ρώσοι εργάτες”. “Σταματάνε πια να δουλεύουν”.
 Με αυτόν τον τρόπο, συκοφαντούν συστηματικά την επανάσταση. Όπως το ξέρουνε όλοι οι σοσιαλιστές κι όπως εγώ ο ίδιος γνωρίζω -και επειδή ήμουν εκεί από την αρχή της Ρώσικης Επανάστασης μπορώ να το βεβαιώσω-σήμερα υπάρχει στη Μόσχα, σε κάθε πόλη και σε κάθε οικισμό της χώρας, ένας σύνθετος πολιτικός οργανισμός που τον υποστηρίζει η μεγάλη πλειοψηφία του λαού και που λειτουργεί με ένα τρόπο τόσο ικανοποιητικό όσο μπορεί να λειτουργεί μια λαϊκή κυβέρνηση που πρόσφατα έχει σχηματιστεί.
 Οι Ρώσοι εργάτες, κάτω από την πίεση των αναγκών και των απαιτήσεων της ζωής, δημιούργησαν μια οικονομική οργάνωση που γρήγορα μετασχηματίζεται σε μια αληθινή εργατική δημοκρατία. Θα δώσω ένα περιγραφικό σχήμα της δομής του κράτους των σοβιέτ.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΟΒΙΕΤ
 Το κράτος των σοβιέτ βασίζεται στα σοβιέτ – ή συμβούλια- των εργατών και των αγροτών.
 Αυτά τα συμβούλια, θεσμός χαρακτηριστικός της Ρώσικης επανάστασης, εμφανίστηκαν το 1905 όταν κατά την πρώτη γενική απεργία των εργατών, τα εργοστάσια της Πετρούπολης και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις στέλνανε αντιπροσώπους σε μια κεντρική επιτροπή. Αυτή η απεργιακή επιτροπή ονομάστηκε “συμβούλιο των εργατών αντιπροσώπων”. Οργάνωσε στα τέλη του 1905, τη δεύτερη γενική απεργία, στέλνοντας απεσταλμένους σε όλη την Ρωσία και σε λίγο χρονικό διάστημα, αναγνωρίστηκε από την αυτοκρατορική κυβέρνηση σαν το επίσημο και εξουσιοδοτημένο όργανο της επαναστατημένης εργατικής τάξης.
 Όταν η επανάσταση του 1905 ηττήθηκε, ένα μέρος των μελών του συμβουλίου διέφυγε, ενώ οι υπόλοιποι εξορίστηκαν στην Σιβηρία.
 Όμως, αυτός ο τύπος ενιαίας οργάνωσης αποδείχτηκε τόσο αποτελεσματικός σαν πολιτική οργάνωση που όλα τα επαναστατικά κόμματα έβαλαν τα συμβούλια των εργατών στα προγράμματα τους, για την επόμενη εξέγερση.
 Το Μάρτη του 1917*, όταν η Ρωσία άρχισε να ταράζεται σαν μανιασμένη θάλασσα, ο Τσάρος παραιτήθηκε, ο μεγάλος Δούκας Μιχαήλ αρνήθηκε το θρόνο και η αδύναμη Δούμα (Βουλή) υποχρεώθηκε να πάρει τα ηνία της κυβέρνησης, το συμβούλιο των αντιπροσώπων των επαναστατημένων εργατών εμφανίστηκε ξανά σαν συγκροτημένη δύναμη. Σε λίγες μέρες διευρύνθηκε, συμπεριλαμβάνοντας και αντιπροσώπους από τα στρατόπεδα και ονομάστηκε “συμβούλιο των αντιπροσώπων των εργατών και στρατιωτών”. Η κυβέρνηση της Δούμας, από την άλλη μεριά αποτελούνταν, εκτός από τον Κερένσκι, από αστούς. Και δεν είχε καμία σχέση με τις επαναστατημένες μάζες.
 Όμως συνεχιζόταν ο πόλεμος, έπρεπε να αποκατασταθεί η τάξη, να κρατηθεί το μέτωπο. Τα μέλη της Δούμας δεν ξέρανε πώς να τα βγάλουν πέρα με όλα αυτά τα πολλαπλά καθήκοντα. Η ανάγκη τους έκανε να ζητήσουνε βοήθεια από τους αντιπροσώπους των εργατών και των στρατιωτών, με άλλα λόγια από τα συμβούλια.
 Τα συμβούλια που πήρανε μέρος στην επαναστατική δράση, ανέλαβαν το συντονισμό των διάφορων τομέων δραστηριότητας και τη διατήρηση της τάξης. Επί πλέον ανάλαβαν το καθήκον να υπερασπίσουν την επανάσταση από τις προδοσίες των αστών.
 Από την στιγμή που η Δούμα ήταν αναγκασμένη να καλέσει τα συμβούλια, δύο ανταγωνιστικοί κυβερνητικοί συνασπισμοί άρχισαν να συνυπάρχουν στη Ρωσία. Ο ανταγωνισμός τους κράτησε μέχρι τον Νοέμβρη του 1917, οπότε τα σοβιέτ, κάτω από την καθοδήγηση των Μπολσεβίκων, ανέτρεψαν την προσωρινή κυβέρνηση συνασπισμού. Όπως ήδη έχω σημειώσει, αποτελούνταν τότε τα σοβιέτ από εργάτες και στρατιώτες. Λίγο μετά σχηματίστηκαν και τα σοβιέτ των αγροτών.
 Στις περισσότερες πόλεις τα σοβιέτ των εργατών και στρατιωτών ενώθηκαν και συγκάλεσαν το Πανρωσικό συνέδριο τους.
 Τα σοβιέτ των αγροτών, αντίθετα, που τα καθοδηγούσαν αντιδραστικά στοιχεία, κρατήθηκαν μακριά και δεν ενώθηκαν με τους εργάτες και τους στρατιώτες παρά μετά την επανάσταση του Οκτώβρη και τη συγκρότηση της κυβέρνησης των σοβιέτ.
*Με το παλιό ημερολόγιο, που ήταν σε χρήση στη Ρωσία η εξέγερση ενάντια στον Τσάρο έγινε τον Φλεβάρη και η σοσιαλιστική επανάσταση τον Οκτώβρη
Η ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΣΟΒΙΕΤ
 Τα σοβιέτ βασίζονταν απευθείας στους εργάτες των εργοστασίων και τους αγρότες. Τα σοβιέτ των αντιπροσώπων των στρατιωτών υπήρχαν ως τις αρχές του 1918. Διαλύθηκαν όταν απολύθηκαν οι παλιοί στρατιώτες και μετά την συνθήκη Μπρέστ – Λιτόφσκ. Οι στρατιώτες ενσωματώθηκαν στα εργοστάσια ή στα αγροκτήματα. Στην αρχή οι αντιπρόσωποι των σοβιέτ των εργατών, των αγροτών και των στρατιωτών εκλέγονταν με κανόνες που μεταβάλλονταν ανάλογα με τις ανάγκες και τον πληθυσμό στις διάφορες περιοχές. Σε μερικά χωριά, οι χωρικοί εκλέγανε έναν αντιπρόσωπο για πενήντα εκλογείς. Οι στρατιώτες στα στρατόπεδα έστελναν ορισμένο αριθμό αντιπροσώπων για κάθε σύνταγμα ανάλογα με την δύναμή του, αλλά ο στρατός στο μέτωπο είχε καθιερώσει ένα διαφορετικό εκλογικό σύστημα. Παρόμοια και οι εργάτες στις μεγάλες πόλεις κατανόησαν γρήγορα ότι τα σοβιέτ τους θα γίνονταν μεγάλα και δυσκίνητα αν δεν περιόριζαν τον αριθμό αντιπροσώπευσης σε 1 αντιπρόσωπο για 500 εκλογείς. Τα πρώτα Πανρωσικά συνέδρια των σοβιέτ συγκλήθηκαν με αναλογία ένας αντιπρόσωπος για 25.000 εκλογείς.
 Στην πραγματικότητα οι αντιπρόσωποι εκπροσωπούσαν διαφορετικές ποσοτικά εκλογικές μάζες.
 Μέχρι το Φλεβάρη του 1918, ο καθένας μπορούσε να ψηφίσει για να στείλει αντιπροσώπους στα σοβιέτ. Αν η αστική τάξη είχε απαιτήσει και οργανώσει την αντιπροσώπευση της στα σοβιέτ, το δικαίωμα θα της είχε παραχωρηθεί. Για παράδειγμα, την εποχή της προσωρινής κυβέρνησης υπήρχε μια αστική αντιπροσώπευση στα σοβιέτ της Πετρούπολης, ένας απεσταλμένος της ένωσης των ελεύθερων επαγγελμάτων που περιλάμβανε γιατρούς, δικηγόρους, κλπ.
 Τον Μάρτη του Ί8, το σύνταγμα των σοβιέτ, μετά την επεξεργασία μπήκε σε γενική εφαρμογή. Δικαίωμα ψήφου είχαν:
 α) Οι πολίτες της ρώσικης σοσιαλιστικής δημοκρατίας που είχαν συμπληρώσει τα 18 τους χρόνια την μέρα των εκλογών.
 β) Όλοι όσοι κέρδιζαν τα προς “το ζην” με εργασία παραγωγική και κοινωνικά χρήσιμη και ήταν μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
 Στερήθηκαν το δικαίωμα ψήφου:
 α) Όσοι χρησιμοποιούσαν την εργασία άλλων για να κερδίζουν,
 β) Αυτοί που ζούσαν με εισοδήματα που δεν τα κέρδιζαν με την προσωπική τους δουλειά.
 γ) Οι έμποροι και αντιπρόσωποι του ιδιωτικού εμπορίου.
 δ) Τα μέλη των θρησκευτικών κοινοτήτων.
 ε) Τα παλιά μέλη της αστυνομίας και της χωροφυλακής.
 στ) Τα μέλη της παλιάς βασιλικής οικογένειας.
 ζ) Οι πνευματικά καθυστερημένοι.
 η) Οι κωφάλαλοι.
 θ) Οι καταδικασμένοι για ατιμωτικές πράξεις και
 ι) Οι πράκτορες των κερδοσκοπικών επιχειρήσεων.
 Σε ότι αφορά τους αγρότες, χίλιοι αγρότες στέλνανε έναν αντιπρόσωπο στα σοβιέτ του VOLOST ή του χωριού. Τα σοβιέτ των VOLOST στέλνανε αντιπρόσωπο στο σοβιέτ της περιφέρειας, που με την σειρά του έστελνε αντιπροσώπους στο σοβιέτ του OBLAST ή της επαρχίας. Σε αυτό το τελευταίο έπαιρναν επίσης μέρος οι αντιπρόσωποι των εργατών κάθε πόλης.
 Το σοβιέτ των αντιπροσώπων των εργατών και των στρατιωτών της Πετρούπολης, που ήταν σε πλήρη δραστηριότητα, όταν βρισκόμουνα στη Ρωσία, δίνει ένα παράδειγμα λειτουργίας της διοικητικής οργάνωσης μιας πόλης του σοσιαλιστικού κράτους. Αποτελούνταν περίπου από 1.200 αντιπροσώπους και σε κανονικές συνθήκες συγκαλούσε μια συνεδρίαση της ολομέλειας του κάθε δύο βδομάδες. Ταυτόχρονα όριζε μια κεντρική εκτελεστική, επιτροπή από 110 μέλη εκλεγμένα στη βάση της αναλογικής εκπροσώπησης των κομμάτων. Αυτή η κεντρική εκτελεστική επιτροπή καλούσε να συμμετάσχουν στις εργασίες της τα μέλη της κεντρικής επιτροπής όλων των κομμάτων, της κεντρικής επιτροπής των επαγγελματικών συνδικάτων, των επιτροπών των εργοστασίων και των άλλων δημοκρατικών οργανώσεων. Πλάι στο μεγάλο σοβιέτ της πόλης, υπήρχαν επίσης τα σοβιέτ των συνοικιών, αποτελούμενα από τους αντιπροσώπους που έστελνε η συνοικία στο σοβιέτ της πόλης. Κάθε σοβιέτ συνοικίας ήταν υπεύθυνο για την συνοικία του. Αν βέβαια, σε ορισμένες συνοικίες δεν υπήρχαν εργοστάσια, τότε δεν υπήρχε διοίκηση τοπική, ούτε αντιπροσώπευση στο σοβιέτ της πόλης και στο σοβιέτ των συνοικιών. Αλλά το σύστημα των σοβιέτ είναι πολύ ευλύγιστο κι αν οι μάγειροι ή οι σερβιτόροι στα καφενεία, η ακόμα και οι αμαξάδες έφτιαχναν οργάνωση και ζητούσαν να αντιπροσωπεύονται στα σοβιέτ τους δέχονταν,
 Η εκλογή των αντιπροσώπων βασίζεται στην αναλογική αντιπροσώπευση. Δηλαδή, τα πολιτικά κόμματα αντιπροσωπεύονται ανάλογα με τον αριθμό των ψηφοφόρων της πόλης. Με αυτόν τον τρόπο δεν ψηφίζουν προσωπικά, αλλά ένα κόμμα και για ένα πρόγραμμα. Οι υποψήφιοι υποδεικνύονται από την κεντρική επιτροπή του κόμματος και μπορούν να τους αντικαταστήσουν με άλλα μέλη του κόμματος. Επί πλέον οι αντιπρόσωποι δεν εκλέγονται για μια καθορισμένη περίοδο, αλλά μπορεί να ανακληθούν κάθε στιγμή.
 Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε πολιτικό σώμα τόσο ευλύγιστο που να ανταποκρίνεται με τέτοιο τρόπο στη λαϊκή θέληση. Κι αυτή η ευελιξία είναι απαραίτητη, αφού στη διάρκεια μιας επανάστασης η λαϊκή θέληση αλλάζει πολύ γρήγορα. Να ένα παράδειγμα ανάμεσα σε τόσα άλλα. Την πρώτη βδομάδα του Δεκέμβρη του 1917 γίνανε μερικές διαδηλώσεις υπέρ της Συντακτικής Συνέλευσης, δηλαδή ενάντια στα σοβιέτ. Ανεύθυνοι κόκκινοι φρουροί πυροβόλησαν μία από τις ομάδες διαδηλωτών και σκότωσαν μερικούς. Η αντίδραση για αυτή την ανόητη βία ήταν άμεση. Σε δώδεκα ώρες η σύσταση του σοβιέτ της Πετρούπολης άλλαξε. Περισσότεροι από δώδεκα μπολσεβίκοι αντιπρόσωποι καθαιρέθηκαν και αντικαταστάθηκαν από μενσεβίκους. Δεν χρειάστηκαν λιγότερο από τρείς βδομάδες για να ησυχάσει η οργή του λαού και να μπορέσουν σταδιακά να επανεκλεγούν οι μπολσεβίκοι και να ξαναπάρουν τις θέσεις τους”.
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΟΒΙΕΤ
 Το λιγότερο δύο φορές το χρόνο, φτάνουν από όλη την Ρωσία οι αντιπρόσωποι στο Πανρωσικό συνέδριο των σοβιέτ. Θεωρητικά οι αντιπρόσωποι εκλέγονται με την αναλογία, ένας αντιπρόσωπος για 125.000 ψηφοφόρους στην επαρχία κι ένας για 25.000 στις πόλεις. Στην πραγματικότητα όμως εκλέγονται μεταξύ των μελών των σοβιέτ των επαρχιών και της πόλης. Το συνέδριο μπορεί να συγκληθεί εκτάκτως κάθε στιγμή, όταν το ζητήσει η παν-ρωσική κεντρική εκτελεστική επιτροπή ή ένας αριθμός σοβιέτ που αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του εργατικού πληθυσμού της Ρωσίας. Στο συνέδριο παρευρίσκονται 2.000 περίπου αντιπρόσωποι. Συγκαλείται στην πρωτεύουσα σαν “ανώτατο σοβιέτ” και αναφέρεται πάνω στα βασικά θέματα της πολιτικής σε εθνικό επίπεδο. Εκλέγει μια κεντρική εκτελεστική επιτροπή παρόμοια με την κεντρική επιτροπή του σοβιέτ της Πετρούπολης που συγκαλεί με προσκλήσεις τους αντιπροσώπους των κεντρικών επιτροπών όλων των δημοκρατικών οργανώσεων.
 Αυτή η κεντρική εκτελεστική επιτροπή των σοβιέτ όλης της Ρωσίας αναπτύχθηκε με τέτοιο τρόπο που έγινε το κοινοβούλιο της σοβιετικής δημοκρατίας. Αποτελείται από 355 μέλη. Στο διάστημα μεταξύ δύο συνόδων του παν-ρωσικού συνεδρίου είναι η ανώτατη αρχή, αλλά η δράση της περιορίζεται από την γραμμή των αποφάσεων που πάρθηκαν στο τελευταίο συνέδριο. Μέχρι το επόμενο συνέδριο έχει την απόλυτη ευθύνη για όλες τις δραστηριότητες της.
 Για παράδειγμα, η κεντρική εκτελεστική επιτροπή μπορεί -κι έτσι έγινε στην πραγματικότητα- να αποφασίσει να υπογραφεί η συνθήκη ειρήνης με την Γερμανία, μα δεν μπορεί να κάνει υποχρεωτική την εφαρμογή της που είναι αρμοδιότητα μόνο του Πανρωσικού συνεδρίου.
 Η κεντρική εκτελεστική επιτροπή εκλέγει από τα μέλη της έντεκα επιτρόπους που θα είναι πρόεδροι αντίστοιχων επιτροπών. Οι επίτροποι εκλέγουν με την σειρά τους ένα πρόεδρο. Όταν συστάθηκε η κυβέρνηση των σοβιέτ, πρόεδρος ήταν ο Λένιν. Αν ο τρόπος που διεύθυνε η κυβέρνηση του δεν γινόταν αποδεκτός, ο Λένιν θα μπορούσε να ανακληθεί κάθε στιγμή από την αντιπροσωπεία του Ρώσικου λαού ή μετά μερικές βδομάδες απ’ ευθείας από το ρωσικό λαό.
 Το πρωταρχικό καθήκον των σοβιέτ είναι η υπεράσπιση και στερέωση της επανάστασης. Εκφράζουν την πολιτική θέληση των μαζών, όχι μονάχα όλης της χώρας στο Πανρωσικό συνέδριο, αλλά και σε κάθε μία απ’ τις έδρες τους όπου η εξουσία τους είναι πρακτικά υπέρτατη.
 Η αποκέντρωση είναι πραγματική, γιατί είναι τα τοπικά σοβιέτ που εκλέγουν την κυβέρνηση που διορίζει τα τοπικά όργανα. Αλλά παρά την τοπική αυτονομία, τα διατάγματα της κεντρικής εκτελεστικής επιτροπής και οι αποφάσεις των επιτροπών έχουν ισχύ νόμου για όλη τη χώρα, αφού στη δημοκρατία των σοβιέτ δεν είναι τα συμφέροντα μιας περιοχής ή ομάδας που έχουν προτεραιότητα, αλλά η υπόθεση της επανάστασης που είναι παντού η ίδια.
 Άσχημα πληροφορημένοι παρατηρητές, στη μεγάλη τους πλειοψηφία διανοούμενοι της μεσαίας τάξης, επαναλαμβάνουν συνεχώς ότι συμφωνούν με την ιδέα των σοβιέτ, αλλά είναι αντίθετοι με τους Μπολσεβίκους. Πρόκειται για παραλογισμό. Βέβαια, τα σοβιέτ είναι οι πιο τέλειες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις της εργατικής τάξης, αλλά ταυτόχρονα είναι τα όργανα της δικτατορίας του προλεταριάτου στην οποία φανερά αντιτίθενται όλα τα αντι-μπολσεβίκικα κόμματα.
 Κατά συνέπεια, η συναίνεση του λαού στην πολιτική της προλεταριακής δικτατορίας δεν συνάγεται μονάχα από τον αριθμό των μελών του Μπολσεβίκικου κόμματος, αλλά επίσης από την ανάπτυξη και δραστηριότητα των τοπικών σοβιέτ όλης της Ρωσίας.
 Σχετικά μ’ αυτό, χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των αγροτών που δεν βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της επανάστασης, και για τους οποίους πρωταρχική και αποκλειστική επιδίωξη ήταν η δήμευση της μεγάλης ιδιοκτησίας. Από την αρχή τα σοβιέτ των αντιπροσώπων των αγροτών δεν αποσκοπούσαν παρά να λυθεί το πρόβλημα της γης. Η χρεωκοπία της λύσης που δόθηκε από την Προσωρινή κυβέρνηση συνασπισμού στα πρώτα της βήματα έκανε τους αγρότες να στρέψουν την προσοχή τους στις κοινωνικές πτυχές του προβλήματος ωθούμενοι σ’ αυτό από την συνεχή προπαγάνδα της αριστερής πτέρυγας των Σοσιαλεπαναστατών, από τους Μπολσεβίκους και την επιστροφή στα χωριά των επαναστατημένων στρατιωτών. Το παραδοσιακό κόμμα των αγροτών είναι το Σοσιαλεπαναστατικό κόμμα. Η μεγάλη αδρανής μάζα του αγροτικού πληθυσμού, της οποίας μοναδικό πρόβλημα ήταν η γη και η οποία δεν είχε μαχητικότητα ούτε πρωτοβουλία, αγνοούσε τα σοβιέτ. Αλλά οι χωρικοί που συμμετείχαν στα σοβιέτ πολύ γρήγορα συμφιλιώθηκαν με την ιδέα της δικτατορίας του προλεταριάτου, και έγιναν θερμοί υποστηρικτές της κυβέρνησης των σοβιέτ.
 Στο γραφείο του επίτροπου της γεωργίας στην Πετρούπολη υπήρχε ένας χάρτης της Ρωσίας. Μπηγμένες καρφίτσες με κόκκινο κεφάλι δείχνανε η κάθε μία και ένα αγροτικό σοβιέτ.
 Όταν για πρώτη φορά είδα αυτό το χάρτη κρεμασμένο στην παλιά λέσχη των αγροτών, τα κόκκινα σημαδάκια ήταν διασπαρμένα εδώ κι εκεί πάνω σε μια τεράστια έκταση κι ο αριθμός τους για μερικό καιρό δεν αυξήθηκε. Τους πρώτους οκτώ μήνες της επανάστασης υπήρχαν ολόκληρες επαρχίες όπου δεν υπήρχαν σοβιέτ παρά σε μια δυο μεγάλες πόλεις κι αραιά και που σε μερικά χωριά. Όμως, μετά την επανάσταση τον Οκτώβρη έβλεπε κανείς όλη την Ρωσία να γίνεται κόκκινη και σιγά-σιγά από χωριό σε χωριό, από επιτροπή σε επιτροπή, από επαρχία σε επαρχία διαδιδόταν η ιδέα του σχηματισμού των συμβουλίων των αγροτών.
 Τον καιρό της μπολσεβίκικης επανάστασης θα μπορούσε να εκλεγεί μια Συντακτική Συνέλευση με πλειοψηφία εχθρική προς τα σοβιέτ, πράγμα αδύνατο ένα μήνα αργότερα. Παρευρέθηκα στην Πετρούπολη σε τρία Πανρωσικά συνέδρια των αγροτών. Οι παρόντες αντιπρόσωποι ανήκαν στη δεξιά πτέρυγα των Σοσιαλεπαναστατών. Οι συνελεύσεις τους (που ήταν πολύ ταραγμένες) γίνονταν υπό την προεδρία συντηρητικών του τύπου Αυξέντιεφ και του Πεσκάνωφ. Λίγες μέρες μετά έκαναν στροφή προς τα αριστερά, είχαν την προεδρία ψευτο-ριζοσπάστες του τύπου Τσέρνωφ. Λίγο αργότερα η πλειοψηφία έγινε τελείως ριζοσπαστική και η Μαρία Σπιρίντοβα εκλέχτηκε στην προεδρία. Τότε αποχώρησε η πλειοψηφία των συντηρητικών, σχηματίζοντας ένα συνέδριο διαφωνούντων που λίγο μετά εκφυλίστηκε, ενώ το κύριο σώμα έστειλε αντιπροσώπους στο μέγαρο Σμόλνυ για να ενωθούν με τα σοβιέτ.


 Έτσι ήταν πάντα τα πράγματα. Και δεν θα ξεχάσω ποτέ το Συνέδριο των αγροτών που έγινε τέλος Νοέμβρη. Ο Τσερνώφ έδωσε μάχη για την προεδρία και την έχασε. Τότε έγινε κάτι θαυμάσιο. Μια γκρίζα πομπή εργατών γης τράβηξε για το Σμόλνυ. Στη σκοτεινιασμένη νύχτα περνάγανε τους κάτασπρους δρόμους τραγουδώντας, με την κόκκινη σημαία να πλαταγίζει στον παγωμένο αέρα του χειμώνα. Στο Σμόλνυ, εκατοντάδες εργάτες περίμεναν να καλωσορίσουν τους αδερφούς τους αγρότες. Στο μισοσκόταδο οι δύο πορείες, προχωρώντας η μία προς την άλλη συναντήθηκαν. Με κραυγές ανακούφισης και δάκρυα χαράς οι αγκαλιές των συντρόφων βρίσκανε η μια την άλλη.
ΟΙ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ -ΟΙ ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
 Τα σοβιέτ ψηφίζουν τους νόμους καθιερώνοντας βασικές αλλαγές στην οικονομία, αλλά για την εφαρμογή τους είναι αρμόδιες μόνο οι τοπικές οργανώσεις. Έτσι η δήμευση και η αναδιανομή της γης ανατέθηκαν σε αγροτικές επιτροπές αποτελούμενες από αγρότες εκλεγμένους από τους εργαζόμενους στη γη και με την προτροπή του πρίγκιπα Λβοφ, πρώτου προέδρου της Προσωρινής κυβέρνησης.
 Βέβαια δεν μπορούσαν τότε να κάνουν τίποτα άλλο παρά να λύσουνε το πρόβλημα της γης, να διαιρέσουνε τις μεγάλες ιδιοκτησίες και να τις μοιράσουνε στους χωρικούς.
 Έτσι, ο πρίγκιπας Λβοφ, κάλεσε τον αγροτικό πληθυσμό να εκλέξει επιτροπές ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό, των οποίων αντικειμενικός στόχος ήταν, όχι μόνο να μελετήσουν τις ανάγκες της γεωργίας, αλλά επίσης να εξετάσουν και να προσδιορίσουν την αξία της αγροτικής ιδιοκτησίας.
 Ωστόσο, όταν αυτές οι επιτροπές προσπάθησαν να λειτουργήσουν, οι γαιοκτήμονες τις εμπόδιζαν.
 Κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες, όταν τα σοβιέτ πήραν την εξουσία τον Οκτώβρη, το πρώτο τους μέτρο ήτανε να δημοσιευθούνε διάταγμα σχετικό με τη γη. Προχώρησαν έτσι στην πραγματοποίηση ενός σχεδίου, όχι της απόλυτης έμπνευσης των Μπολσεβίκων, αλλά στην εφαρμογή ενός προγράμματος επεξεργασμένου με βάση τις απαιτήσεις εκατομμυρίων χωρικών. Το διάταγμα καταργούσε για πάντα το δικαίωμα ατομικής ιδιοκτησίας στη γη και στις πηγές φυσικού πλούτου της Ρωσίας και ανέθεσε στις επιτροπές να μοιράσουν τη γη στους χωρικούς όσο το θέμα δεν είχε οριστικά λυθεί από την Συντακτική Συνέλευση. Όταν η Συντακτική Συνέλευση διαλύθηκε, το διάταγμα έγινε οριστικό. Αν εξαιρέσει κανείς μερικές γενικές αναφορές και ένα μέρος του διατάγματος σχετικό με την μετακίνηση πληθυσμών, που προτάθηκε σαν λύση για τους τόπους όπου ο πληθυσμός ήταν υπερβολικά αυξημένος, τα ειδικότερα θέματα της δήμευσης και της διανομής της γης αφέθηκαν εξ ολοκλήρου στην πρωτοβουλία των τοπικών επιτροπών.
 Ο Καλαγάιεφ, ο πρώτος επίτροπος για την γεωργία, δημοσίευσε και σειρά κανονισμούς για να χρησιμοποιηθούν σαν πρακτικός οδηγός από τους αγρότες στη δράση τους. Ο Λένιν, ωστόσο, σε ένα λόγο του προς την κεντρική εκτελεστική επιτροπή, πρότρεψε την κυβέρνηση να αφήσει τους χωρικούς να λύσουν ελεύθεροι τις υποθέσεις τους με επαναστατικά μέσα, προτρέποντας τους φτωχούς χωρικούς να ενωθούν για να αντιμετωπίσουν τους πλούσιους. “Οργανωθείτε έτσι” – τους έλεγε – “ώστε ένας πλούσιος χωρικός να συναντάει την αντίθεση δέκα φτωχών”. Φυσικά, κανείς χωρικός δεν μπορούσε να κάνει τη γη ιδιοκτησία του, αλλά μπορούσε να πάρει το κομμάτι που επιθυμούσε και να το καλλιεργήσει σα δικό του. Ωστόσο η πολιτική της κυβέρνησης απέβλεπε, μέσω των τοπικών επιτροπών, να καταπολεμηθεί αυτή η τάση. Οι χωρικοί που θέλανε τη γη σαν ιδιοκτήτες ήταν ελεύθεροι να το κάνουνε, μόνο που σ’ αυτή την περίπτωση δεν παίρνουνε καμιά κυβερνητική βοήθεια. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, αντίθετα, παίρνανε πιστώσεις, σπόρους, εργαλεία και σύγχρονη τεχνική καθοδήγηση. Σε κάθε αγροτική επιτροπή ήταν προσαρτημένοι αγρονόμοι, υδραυλικοί, γεωπόνοι και για να συντονίζεται η δράση όλων των τοπικών οργανισμών εκλέγανε ένα κεντρικό όργανο, την “κεντρική αγροτική επιτροπή”, που βρίσκονταν στην πρωτεύουσα και είχε απ’ ευθείας επαφή με το υπουργείο γεωργίας.
 Στη Ρωσία οι συνδικαλιστικές εργατικές οργανώσεις, σαν κι αυτές που σήμερα υπάρχουν, έχουν λιγότερο από είκοσι χρόνια ζωής. Πριν την επανάσταση του 1905 η συνδικαλιστική οργάνωση των εργατών ήταν ελάχιστα ανεπτυγμένη και απαγορευόταν από τον νόμο. Στη διάρκεια της επανάστασης του 1905 τα μέλη των επαγγελματικών συνδικαλιστικών οργανώσεων ήταν 50.000 περίπου, μα η αντίδραση του 1906 τις διέλυσε με εξαιρετική βιαιότητα. Οι ρωσικές οργανώσεις γνώρισαν μια επίπλαστη ανάπτυξη. Συστάθηκαν από διανοούμενους που μετά από μια επιστημονική μελέτη των εργατικών οργανώσεων άλλων χωρών έφτιαξαν στα χαρτιά τα σχέδια της ιδανικής εργατικής ομοσπονδίας (συνδυασμός γαλλικού συνδικάτου και οργανώσεων γερμανικού τύπου) και τα ‘βαζαν σε εφαρμογή στη Ρωσία. Οι Ρώσικες οργανώσεις έχουν ένα βιομηχανικό χαρακτήρα και είναι πάρα πολύ πλατιές. Για παράδειγμα, τόσο οι εργάτες ενός εργοστάσιου κανονιών, όσο και οι ξυλουργοί κατασκευαστές αμαξών μεταφοράς των κανονιών, είναι μέλη της ομοσπονδίας των μεταλλουργών.
 Στους πρώτους τρεις μήνες της επανάστασης, ο αριθμός των οργανωμένων συνδικαλιστικά εργατών ήταν περισσότερος από 200.000. Πέντε μήνες αργότερα κόντευε τα 3 εκατομμύρια. Όπως γίνεται παντού, οι οργανώσεις προσπαθούσαν να αυξηθούν οι μισθοί, να μειωθεί το ωράριο και να γίνουν καλύτερες οι συνθήκες δουλειάς. Απαιτούσαν ένα γραφείο διαιτησίας και αντιπροσώπευση στο υπουργείο εργασίας της Προσωρινής Κυβέρνησης.
 Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για τους Ρώσους επαναστατημένους εργάτες.
 Αν και ένας μεγάλος αριθμός τους εντάχθηκε στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, πολυάριθμοι εργάτες δε βλέπανε για ποιό λόγο να οργανωθούν αφού ο αγώνας μεταξύ των μαζών και των βιομηχάνων γινόταν από τις ομοσπονδίες με τρόπο αργό και συγκεχυμένο. Όπως έγινε και με τις στρατιωτικές επιτροπές στον πόλεμο, η συγκρότηση των οργανώσεων γινότανε με τέτοιο τρόπο ώστε να καταλήγουν σε μια πολιτική εμπνευσμένη από αντιδραστικά στοιχεία που θέλανε να φρενάρουν τον έντονο ρυθμό της ζωής των πλατιών μαζών. Έτσι, στην εποχή της μπολσεβίκικης επανάστασης η κεντρική επιτροπή των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργατών στα τηλέφωνα, των υπαλλήλων στα ταχυδρομεία, τα τηλεγραφεία και τους σιδηρόδρομους έκανε απεργία ενάντια στου μπολσεβίκους που βρίσκονταν στο Σμόλνυ και για μια ολόκληρη περίοδο τους απομόνωσε από την υπόλοιπη Ρωσία. Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των επαναστατών εργατών που συγκάλεσαν συνελεύσεις και καταδίκασαν την πολιτική των παλιών ηγετών εκλέγοντας νέες επιτροπές.
ΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΣΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ
 Όταν έγινε η επανάσταση του Μάρτη, οι ιδιοκτήτες και οι διευθυντές πολλών βιομηχανικών συγκροτημάτων ή τα εγκατέλειψαν η απομακρύνθηκαν από τους εργάτες. Έτσι έγινε ιδιαίτερα με τις κρατικές επιχειρήσεις που είχαν ανατεθεί σε υπεύθυνους υπάλληλους του τσάρου. Χωρίς διευθυντές, χωρίς επίβλεψη και πολύ συχνά χωρίς μηχανικούς και διοικητικούς υπαλλήλους οι εργάτες βρέθηκαν στο δίλημμα ή να αναλάβουν μόνοι τους την παραγωγή ή να πεθάνουν από την πείνα. Έτσι εξέλεξαν μια επιτροπή με έναν αντιπρόσωπο για κάθε τμήμα του εργοστασίου, που δουλειά της θα ήταν η συνέχιση της παραγωγής. Στην αρχή τα πράγματα φαινόντουσαν απελπιστικά. Βέβαια, μπορούσαν να συντονίσουν τη λειτουργία στα διάφορα τμήματα, όμως η έλλειψη τεχνικής κατάρτισης των εργατών οδηγούσε συχνά σε καταστροφικά αποτελέσματα.
 Κάπως έτσι ήταν τα πράγματα όταν σε μια συνέλευση ενός εργοστασίου, ένας εργάτης σηκώθηκε και είπε: “Σύντροφοι, γιατί σπάμε το κεφάλι μας; Στο θέμα του τεχνικού προσωπικού δεν υπάρχει καμία δυσκολία. Για θυμηθείτε. Το αφεντικό δεν ήταν τεχνικός, δεν είχε γνώσεις χημικού η μηχανικού κι ούτε καν διοικητικές. Ο ρόλος του δεν ήταν παρά ο ρόλος του αφεντικού. Όταν είχε ανάγκη τεχνικής βοήθειας, πλήρωνε τους ανθρώπους που μπορούσαν να του δώσουν τις κατάλληλες γνώσεις. Ε, λοιπόν, τώρα τα αφεντικά είμαστε εμείς. Θα πληρώνουμε μηχανικούς και διαχειριστές που θα δουλεύουν για μας”.
 Στις κρατικές επιχειρήσεις το πρόβλημα ήταν σχετικά απλό, γιατί η επανάσταση είχε αυτόματα διώξει το “αφεντικό” και κανείς δεν το αντικατέστησε. Όταν όμως οι εργοστασιακές επιτροπές επεκτάθηκαν και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, τους έγινε ύπουλη πολεμική από τους ιδιοκτήτες, οι περισσότεροι από τους οποίους είχαν κάνει συμφωνίες με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.
 Στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι εσωτερικές (εργοστασιακές) επιτροπές ήταν κι εκεί το αποτέλεσμα μιας αναγκαιότητας.
 Μετά τους τρεις πρώτους μήνες της επανάστασης, στη διάρκεια των οποίων οι αστοί και οι εργατικές οργανώσεις είχαν μια συνεργασία ουτοπικής αρμονίας, οι βιομήχανοι άρχισαν να τρομάζουν από την εξουσία και τις αυξανόμενες απαιτήσεις των εργατικών οργανώσεων, όπως και οι γαιοκτήμονες που κυριεύτηκαν από φόβο μπροστά στις νέες συνθήκες στον αγροτικό τομέα, τους ηγέτες των σοβιέτ και τις επιτροπές των στρατιωτών… Στα μισά περίπου του Ιούνη άρχισε μια καμπάνια λιγότερο ή περισσότερο συνειδητή όλης της αστικής τάξης που αποσκοπούσε να σταματήσει την επανάσταση και να διαλύσει τις δημοκρατικές οργανώσεις.
 Οι βιομήχανοι σχεδίαζαν να συντρίψουν στο ξεκίνημα τους τα πάντα, από τις εσωτερικές εργοστασιακές επιτροπές μέχρι τα σοβιέτ. Ο στρατός στερημένος από όπλα, πολεμοφόδια και τροφές αποδιοργανώθηκε. Πόλεις που κατείχε δόθηκαν στους Γερμανούς, όπως για παράδειγμα η Ρήγα. Στις επαρχίες συμβούλευαν τους αγρότες να κρύβουν σιτηρά, προκαλώντας αναταραχές τέτοιες, που θα ήταν ένα θαυμάσιο πρόσχημα για να επέμβουν οι Κοζάκοι και ν’ αποκαταστήσουν την τάξη.
 Στον τομέα της βιομηχανίας, τον πιο σημαντικό από όλους, έκαναν σαμποτάζ στις μηχανές και γενικά στην παραγωγή μποϋκοτάρισαν τις μεταφορές και γενικά προσπάθησαν με χίλιους δυο τρόπους να κάνουν ζημιές στα ορυχεία του κάρβουνου, των μετάλλων και τις άλλες πηγές πρώτων υλών. Κάνανε ότι τους ήταν δυνατό για να υπονομευθεί κάθε δραστηριότητα στις επιχειρήσεις και να ξαναφέρουν τους εργάτες κάτω από τα δεσμά της παλιάς οικονομικής κυριαρχίας.
 Έτσι οι εργαζόμενοι βρέθηκαν στην ανάγκη να αμυνθούν. Σχηματίστηκαν οι εσωτερικές επιτροπές στα εργοστάσια. Μπορεί οι Ρώσοι εργάτες να έκαναν λάθη, μπορεί καμιά φορά να έπαιρναν αστείες πρωτοβουλίες, οπότε σε όλον τον κόσμο διαδίδονταν με ευχαρίστηση ότι και αυτοί ζητάνε απίθανους μισθούς, προσπαθούν να εφαρμόσουν πολύπλοκες επιστημονικές μεθόδους χωρίς να έχουν μια στοιχειώδη εμπειρία, κι ακόμα σε ορισμένες περιπτώσεις ζήταγαν από τα αφεντικά να επιστρέψουν στα εργοστάσια και να αναλάβουν την διοίκηση τους.
 Όμως τέτοιες περιπτώσεις ήταν σπάνιες. Στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων οι εργάτες βρίσκανε μόνοι τους τρόποι να διευθύνουνε τα εργοστάσια χωρίς τα αφεντικά.
 Αν οι ιδιοκτήτες προσπαθούσαν ν’ αποκρύψουν παραγγελίες ή να πλαστογραφηθούνε τα βιβλία, οι επιτροπές ψάχνανε και βρίσκανε τρόπους για να ελέγχονται τα βιβλία. Αν οι ιδιοκτήτες προσπαθούσαν να μην πηγαίνουν καλά οι δουλειές, οι εργοστασιακές επιτροπές αυξάνανε την επαγρύπνηση, ώστε να μην μπαίνει ή να μην βγαίνει τίποτα στα εργοστάσια χωρίς έλεγχο.
 Όταν τα εργοστάσια κόντευαν να κλείσουν από έλλειψη καυσίμων η πρώτων υλών κλπ, οι εργοστασιακές επιτροπές έστελναν απεσταλμένους σε όλη τη Ρωσία, στα ορυχεία, τις πετρελαιοπηγές και τις βαμβακοφυτείες της Κριμαίας. Για να πουλήσουν τα προϊόντα τους έστελναν ειδικούς αντιπροσώπους. Καθώς οι σιδηρόδρομοι παρουσίαζαν πολλές ελλείψεις στη λειτουργία τους, έκαναν συμφωνίες με τις ομοσπονδίες των σιδηροδρομικών υπαλλήλων για να εξασφαλίσουν τα μεταφορικά μέσα. Για να αντιμετωπίσουν τους απεργοσπάστες επιφορτίστηκαν οι ίδιες οι επιτροπές με τα προβλήματα τα σχετικά με την πρόσληψη και την απόλυση προσωπικού.
 Έτσι, οι εσωτερικές εργοστασιακές επιτροπές που παρουσιάστηκαν σαν διέξοδος απ’ το τοτινό ρωσικό χάος, αναγκάστηκαν από την πίεση των πραγμάτων να μάθουν να διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις με τρόπο που, όποτε έμπαινε θέμα, οι εργαζόμενοι, χωρίς μεγάλες δυσχέρειες, μπόρεσαν να αναλάβουν τον έλεγχο.
 Σαν παράδειγμα συνεργασίας των μαζών μπορεί να αναφέρει κανείς τις 200.000 τόνους κάρβουνου, που πάρθηκαν από τα αποθέματα του στόλου της Βαλτικής και στάλθηκαν από τις επιτροπές των ναυτών στη Πετρούπολη για να συνεχίσουν να δουλεύουν τα εργοστάσια τότε που υπήρχε έλλειψη κάρβουνου.
 Οι εγκαταστάσεις Ομπισόφ, μεταλλουργικές επιχειρήσεις για το πολεμικό ναυτικό, είχαν σαν πρόεδρο της εσωτερικής επιτροπής κάποιον Πετρόφσκι, ρωσοαμερικάνο και αρκετά γνωστό στην Αμερική σαν αναρχικό. Μια μέρα, ο επικεφαλής του τμήματος κατασκευής τορπιλών είπε στον Πετρόφσκι ότι το τμήμα του θα σταμάταγε επειδή δεν είχαν πια κάτι μικρούς , σωλήνες, που ήταν απαραίτητοι για να γίνουν οι τορπίλες, κι ότι το εργοστάσιο που τους προμήθευε αυτά τα σωληνάκια είχε εδώ και τρεις μήνες πουλήσει προκαταβολικά όλα του τα προϊόντα. Το κλείσιμο του τμήματος των τορπιλών είχε σαν επακόλουθο 400 εργάτες να μείνουν άνεργοι. “Θα βρούμε” είπε ο Πετρόφσκι και πήγε κατευθείαν στο εργοστάσιο που παρασκεύαζε τους μικρούς σωλήνες. Αντί να βρει τον διευθυντή πήγε στον πρόεδρο της εσωτερικής επιτροπής “Σύντροφε” του είπε, “αν σε δυο μέρες δεν βρούμε τέτοια σωληνάκια, θα σταματήσουμε να βγάζουμε τορπίλες και 400 εργάτες θα μείνουνε χωρίς δουλειά”.
 Ο πρόεδρος της επιτροπής έψαξε τα βιβλία και ανακάλυψε πως μερικές χιλιάδες σωλήνες είχαν κρατηθεί από τρεις γειτονικές επιχειρήσεις. Μαζί με τον Πετρόφσκι πήγανε στα εργοστάσια και ήρθανε σε επαφή με τις εσωτερικές επιτροπές. Διαπιστώθηκε ότι σε δύο εργοστάσια οι σωλήνες δεν ήταν απαραίτητοι στο άμεσο μέλλον. Την επόμενη μέρα το εργοστάσιο Ομπισόφ είχε στη διάθεση του το απαραίτητο υλικό και το τμήμα τορπιλών δεν σταμάτησε. Στο Νοβκορόντ υπήρχε ένα εργοστάσιο υφασμάτων. Όταν άρχισε η επανάσταση, ο ιδιοκτήτης δήλωσε “η κατάσταση είναι θολή. Όσο διαρκεί η επανάσταση δεν μπορούμε να έχουμε κανένα κέρδος. Θα διακόψουμε λοιπόν τις δουλειές μέχρι ώσπου τα πράγματα να ξεκαθαρίσουνε”. Έτσι κι έγινε και το προσωπικό των γραφείων, οι χημικοί, οι μηχανικοί κλπ, πήραν το τραίνο για την Πετρούπολη. Αλλά την άλλη μέρα οι εργάτες ξανάνοιξαν το εργοστάσιο. Αυτοί οι εργάτες αγνοούσαν ίσως λίγο περισσότερο από τη μεγάλη πλειοψηφία των υπολοίπων τις διαδικασίες παραγωγής, διεύθυνσης και πώλησης. Όρισαν μια εσωτερική επιτροπή κι έχοντας ανακαλύψει κρυμμένα αποθέματα καυσίμων και πρώτων υλών, ξανάρχισαν την κατασκευή των υφασμάτων.
 Μη ξέροντας στην αρχή τι να κάνουνε τα υφάσματα που φτιάχνουν, τα έπαιρναν για τους εαυτούς τους και τις οικογένειες τους. Μετά, επειδή μερικοί αργαλειοί ήθελαν φτιάξιμο, έστειλαν μια αντιπροσωπεία σ’ ένα γειτονικό εργαστήριο για να διαπραγματευθεί την ανταλλαγή τεχνικής βοήθειας με υφάσματα. Μετά από αυτό έκαναν μια συμφωνία με τον τοπικό συνεταιρισμό αλλάζοντας τα πλεκτά τους με τρόφιμα κι έφτασαν μέχρι το Χάρκοβο προκειμένου ν’ ανταλλάξουν υφάσματα με καύσιμα. Σε συνεννόηση με την ομοσπονδία σιδηροδρομικών βρήκαν μεταφορικά μέσα. Για να μην τα πολυλογούμε, στο τέλος είχαν κατακλύσει την τοπική αγορά με πανικά αλλά βρέθηκαν εμπρός σ’ ένα πρόβλημα που δεν μπορούσαν να λύσουν με τα προϊόντα τους: το νοίκι. Ήταν η τότε η εποχή της Προσωρινής κυβέρνησης και υπήρχαν ακόμη μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων. Το νοίκι έπρεπε να πληρωθεί σε μετρητά. Φόρτωσαν τότε ένα τρένο με υφάσματα και το έστειλαν μ’ ένα μέλος της επιτροπής τους στη Μόσχα.
 Αυτός άφησε το τρένο στο σταθμό κι άρχισε να ψάχνει την πόλη. Μπήκε σ’ ένα ραφείο και ρώτησε αν είχανε ανάγκη από πανιά. -Πόσα έχεις; Ρώτησε ο ράφτης. -Ένα ολόκληρο τρένο. -Πόσα θέλεις;
 -Δεν ξέρω. Εσείς πόσα δίνετε συνήθως;
 Ο ράφτης έδωσε ένα πολύ μικρό ποσό και το μέλος της επιτροπής που ποτέ δεν είχε ξαναπιάσει τόσα λεφτά στα χέρια του, γύρισε ευτυχισμένος στο Νοβκορόντ. Και η υπόθεση όμως του νοικιού είχε κιόλας κανονιστεί από την εσωτερική επιτροπή που είχε διαθέσει με τέτοιο τρόπο τα πλεονάσματα, ώστε όλοι οι εργάτες να μπορέσουν να πληρώσουν το νοίκι.
 Με τέτοιο τρόπο σ’ όλη τη Ρωσία οι εργάτες αποκτούσαν τις απαραίτητες γνώσεις των βασικών αρχών της βιομηχανικής παραγωγής και της διανομής των προϊόντων. Έτσι μπόρεσαν μετά την επανάσταση του Νοέμβρη να παίξουν το ρόλο τους στο μηχανισμό του εργατικού ελέγχου.
 Τον Ιούνιο του 1917 έγινε το πρώτο συνέδριο των αντιπροσώπων των εσωτερικών εργοστασιακών επιτροπών. Εκείνη την εποχή ελάχιστες επιτροπές υπήρχαν έξω από την Πετρούπολη. Ωστόσο, το συνέδριο ήταν πολύ σημαντικό. Αντιπρόσωποι ήταν στη μεγάλη πλειοψηφία τους μπολσεβίκοι, αλλά επίσης διάφοροι συνδικαλιστές και αναρχικοί. Το βασικό θέμα των συζητήσεων ήταν μια διαμαρτυρία για την τακτική που ακολουθούσαν οι ομοσπονδίες. Στον πολιτικό τομέα οι μπολσεβίκοι επανέλαβαν ότι κανένας σοσιαλιστής δεν έπρεπε να συμμετέχει με τους αστούς σε μια κυβέρνηση συνασπισμού. Όσον αφορά τη βιομηχανία, το συνέδριο τήρησε την ίδια στάση. Μ’ άλλα λόγια, η αστική τάξη και οι εργαζόμενοι δεν είχαν κανένα κοινό συμφέρον. Κανένας συνειδητός εργάτης δεν θα έπρεπε να είναι μέλος μιας επιτροπής διαιτησίας ή συμβιβασμού, και η παρουσία του σε μια τέτοια .επιτροπή ήταν δικαιολογημένη μόνο για να κάνει γνωστές στους βιομηχάνους τις απαιτήσεις των εργατών. Καμιά συμφωνία μεταξύ καπιταλιστών και εργατών. Η βιομηχανική παραγωγή έπρεπε να ελέγχεται απόλυτα από τους εργαζόμενους.
 Παλιότερα οι συνδικαλιστικές οργανώσεις είχαν πολεμήσει πεισματικά τις εργοστασιακές εσωτερικές επιτροπές. Η ανάπτυξη όμως των επιτροπών ισχυροποιούσε και άπλωνε την εξουσία τους, γιατί είχαν τις ρίζες τους στην καρδιά των εργοστασίων. Πολλοί εργάτες δεν βλέπανε το λόγο να μπούνε σε μια ομοσπονδία, όλοι όμως συμμετείχαν στην επιλογή της εσωτερικής επιτροπής, που είχε τον άμεσο έλεγχο της εργασίας. Από την άλλη μεριά οι επιτροπές αναγνώριζαν την αξία των ομοσπονδιών και δεν δέχονταν κανένα καινούργιο εργάτη, αν δεν ήταν συνδικαλισμένος. Η εφαρμογή των διατάξεων των διαφόρων ομοσπονδιών είχε ανατεθεί στις εσωτερικές επιτροπές. Σήμερα οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και οι επιτροπές εργάζονται σε πλήρη αρμονία κάθε μια στον τομέα της.
Ο ΕΡΓΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
 Στο βιομηχανικό τομέα η ατομική ιδιοκτησία δεν είχε ακόμη καταργηθεί στη Ρωσία. Οι ιδιοκτήτες πολλών εργοστασίων διατηρούν τους τίτλους της ιδιοκτησίας τους κι έχουν ένα μικρό κέρδος από το επενδυμένο κεφάλαιο, αλλά με τον όρο να συμβάλλουν στην καλή λειτουργία και επέκταση της επιχείρησης. Έχουν ωστόσο παραμεριστεί από την διεύθυνση κι αν θελήσουν να απολύσουν εργάτες ή να παρακωλύσουν την εργασία, απαλλοτριώνονται αμέσως. Σ’ όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι συνθήκες εργασίας, τα ωράρια και ο μισθός είναι τα ίδια.
 Η αιτία που επιζεί μια κατάσταση ημικαπιταλισμού σε μια προλεταριακή χώρα, είναι ότι η Ρωσία, όντας υποανάπτυκτη οικονομικά και περικυκλωμένη από καπιταλιστικά κράτη καλά οργανωμένα, έχει άμεση ανάγκη μιας επέκτασης της βιομηχανικής της παραγωγής για να μπορέσει ν’ αντισταθεί στις πιέσεις της ξένης βιομηχανίας.
 Το όργανο με το οποίο το κράτος εξασκεί τον έλεγχο του στη βιομηχανία, όπως επίσης και στην παραγωγική εργασία, ονομάζεται Συμβούλιο Ελέγχου των εργαζομένων.
 Αυτό το κεντρικό συμβούλιο που εδρεύει στην πρωτεύουσα αποτελείται από αντιπροσώπους εκλεγμένους από τα τοπικά συμβούλια εργατικού ελέγχου που έχουν συσταθεί με την σειρά τους απ’ τα μέλη των εσωτερικών επιτροπών, των επαγγελματικών συνδικάτων, των μηχανικών, των τεχνικών και των ειδικών. Μια κεντρική εκτελεστική επιτροπή ασχολείται με τις υποθέσεις κάθε κράτους της Σοβιετικής Ένωσης. Αποτελείται κυρίως από απλούς εργαζόμενους που στη πλειοψηφία τους είναι εργάτες άλλων κρατών, έτσι ώστε να μην επηρεάζουν τη λειτουργία της ιδιαίτερα συμφέροντα.
 Τα τοπικά συμβούλια αναφέρουν στο Πανρωσικό συνέδριο τις περιπτώσεις κατάσχεσης επιχειρήσεων, το πληροφορούν για την ποσότητα καυσίμων, πρώτων υλών, μέσων μεταφοράς και εργατικού δυναμικού, που έχει ανάγκη ο τομέας τους και καθοδηγούν τους εργάτες στη μάθηση της διαχείρισης των επιχειρήσεων τους.
 Το Πανρωσικό συνέδριο είναι αρμόδιο για την κατάσχεση των επιχειρήσεων και την ισόρροπη διανομή των πρώτων υλών κατά περιφέρεια.
 Από το συμβούλιο εργατικού ελέγχου εξαρτάται το ταμείο ασφαλίσεων. Οι εργάτες ασφαλίζονται για περιπτώσεις ανεργίας, αρρώστιας, γηρατειών και θανάτου. Τα ασφάλιστρα πληρώνονται από τους ιδιοκτήτες, είτε πρόκειται για ιδιώτη είτε για το κράτος. Ο εργάτης πληρώνεται πάντοτε με ποσό ίσο με το μισθό του.
 Στο σοσιαλιστικό κράτος, το σύστημα μισθοδοσίας διατηρείται. Είναι μια αναγκαία προσαρμογή στον καπιταλιστικό κόσμο, αλλά βάζει ταυτόχρονα σε λειτουργία το μηχανισμό εξαφάνισης του. Πολύ περισσότερο που όλο το σύστημα λειτουργεί υπό τον έλεγχο των ίδιων των εργατών.
 Ο Λένιν είπε πολύ καθαρά, ότι θεωρεί την ύπαρξη καπιταλιστών σαν ένα βήμα προς τα πίσω, σαν μια ήττα της επανάστασης, προσθέτοντας ότι είναι αναγκαίο να διατηρηθεί ένα τέτοιο σύστημα όσο καιρό οι εργάτες δεν έχουν φτάσει σ’ ένα βαθμό αυτοοργάνωσης και αυτοπειθαρχίας, τέτοιο που να επιτρέπει να φτάσουνε σ’ ένα συναγωνίσιμο επίπεδο με την καπιταλιστική βιομηχανία.
ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
 Η ρωσική δημοκρατία των σοβιέτ, όπως το έχει αποδείξει ο Λένιν, δεν τείνει σ’ ένα από τα διάφορα είδη πολιτικής διακυβέρνησης, αλλά προς μια αληθινή δημοκρατία. Ο Λένιν έχει προχωρήσει ώστε να προβλέψει ένα μετασχηματισμό των σοβιέτ σε οικονομικά όργανα με χαρακτήρα καθαρά διοικητικό.
 Το πρωτότυπο αυτού του μελλοντικού κοινοβουλίου υπάρχει ήδη στη Ρωσία. Ονομάζεται ανώτατο συμβούλιο δημόσιας οικονομίας κι έχει σχηματιστεί από αντιπροσώπους των πιο σημαντικών επιτροπών για τη γη και του συμβουλίου για τον εργατικό έλεγχο.
 Αυτό το συμβούλιο έχει την ευθύνη της οικονομικής ζωής της χώρας, της διεύθυνσης και του ελέγχου του ρυθμού της παραγωγής, της διοίκησης, των φυσικών πόρων που ανήκουν στην κυβέρνηση και την επίβλεψη των εισαγωγών και των εξαγωγών.
 Είναι αρμόδιο για την ίδρυση νέων βιομηχανιών, να διαπραγματεύεται την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων, να εκμεταλλεύεται νέα ορυχεία, να κατασκευάζει νέες φάμπρικες και να εκμεταλλεύεται τις υδάτινες πηγές.
 Η εκτελεστική επιτροπή του συμβουλίου αποτελείται από 50 μέλη και καθένα ασχολείται μ’ έναν από τους πενήντα κλάδους της οικονομικής ζωής της χώρας, όπως πχ οι σιδηρόδρομοι, η γεωργία κλπ. Τα μέλη της επιτροπής εκλέγονται με τον ακόλουθο τρόπο: Οι διάφορες επαγγελματικές οργανώσεις -όπως το Ινστιτούτο των μηχανικών ορυχείων- υποδεικνύουν τα καλύτερα στελέχη τους και οι αντιπρόσωποι των αγροτικών επιτροπών, μαζί με τα όργανα του εργατικού ελέγχου, εκλέγουν απ’ αυτούς τους υποψήφιους. Τα πενήντα μέλη του συμβουλίου διευθύνουν καθένα ένα γραφείο και βοηθούνται από τεχνικές επιτροπές ειδικευμένες σε καθένα απ’ τους διαφορετικούς κλάδους. Στις συνεδριάσεις του συμβουλίου παρευρίσκονται αντιπρόσωποι των σοβιέτ, των υπουργείων εργασίας, εμπορίου, βιομηχανίας, οικονομικών, αντιπρόσωποι των εργοστασιακών εσωτερικών επιτροπών, των σοβιέτ των αγροτών, των συνεταιρισμών.
Σ’ αυτό το γραφείο παρουσιάζουν τις μελέτες.
 Ας υποθέσουμε ότι πρόκειται για τη μελέτη μιας σιδηροδρομικής γραμμής απ’ το Νοβγκορόντ στη Μόσχα. Δίνουμε τη μελέτη στον επίτροπο που ασχολείται με τους σιδηροδρόμους. Αν αυτός την απορρίψει, η μελέτη πηγαίνει σ’ ένα γραφείο αποφάσεων. Αν αυτό τη δεχτεί, απευθύνεται στις τεχνικές επιτροπές του και τις επιφορτίζει να ασχοληθούν με τα προβλήματα της αρμοδιότητας τους.
 Άλλες επιτροπές με εκπροσώπους των μεταλλουργικών οργανώσεων φτιάχνουν τον προϋπολογισμό.
 Θέτουν εν συνεχεία το πρόβλημα στους αντιπροσώπους των τοπικών αγροτικών και εργατικών οργανώσεων. “Είναι αναγκαία η κατασκευή του σιδηρόδρομου: Πόση θα είναι η κυκλοφορία επιβατών, καυσίμων, πρώτων υλών, επεξεργασμένων προϊόντων και αγροτικών μηχανών;”
 Μ’ άλλα λόγια, στον οικονομικό τομέα δεν γίνεται καμιά νέα επιχείρηση, αν ο λαός δεν αισθάνεται την ανάγκη της. Κοιτάνε να ικανοποιήσουν κατ’ αρχάς τις πιο επείγουσες ανάγκες.
 Απ’ τον Δεκέμβρη του 1917, ενώ η Ρωσία ήταν χίλια κομμάτια κι έκανε πόλεμο μ’ όλες τις χώρες του κόσμου, είχαν κατατεθεί τέτοιες μελέτες και προχώρησαν στην εκτέλεση τους. Για παράδειγμα υπήρξε πρόταση κατασκευής ενός σιδηροδρομικού δικτύου που να εξυπηρετεί τα 300 ορυχεία των Ουραλίων και να χρησιμοποιηθούν οι 6 μεγάλοι ποταμοί της βόρειας Ρωσίας για να τροφοδοτηθεί με ενέργεια, φως και θερμότητα μια μεγάλη έκταση της χώρας.
ΟΙ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ
 Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ρώσικη επανάσταση θα ‘χε νικηθεί αν δε υπήρχαν από πριν δημοκρατικές οργανώσεις. Το συνηθισμένο εμπορικό δίκτυο διανομής θα ‘χε πλήρως αποδιοργανωθεί. Μόνο χάρη στους συνεταιρισμούς κατανάλωσης μπόρεσε ο λαός να εφοδιαστεί με τρόφιμα. Το ήδη καθιερωμένο σύστημα υιοθετήθηκε ύστερα απ’ τις κοινότητες και την κυβέρνηση.
 Πριν την επανάσταση, οι συνεταιριστικοί οργανισμοί είχαν πάνω από 12 εκατομμύρια μέλη. Ο συνεταιρισμός είναι κάτι φυσιολογικό στη Ρωσία και υπάρχει παράδοση αιώνων κοινοτικής ζωής. Στα εργοστάσια Πουτίλοφ, όπου εργάζονταν περισσότεροι από 14.000 εργάτες, ο συνεταιρισμός εφοδίαζε με τρόφιμα, κατοικία, ακόμα και ενδύματα, περισσότερα από 100.000 πρόσωπα. Αυτοί που σκέφτονται ότι στη Ρωσία υπάρχει ακυβερνησία, επειδή η εξουσία δεν είναι τυπικά συγκεντρωτική, ξεχνάνε αυτή τη συνεταιριστική τάση των Ρώσων. Βλέπουν τη σημερινή Ρωσία κάτι σαν ένα είδος επιτροπής γεμάτης δουλοπρέπεια, που έχει την έδρα της στη Μόσχα, η οποία διοικείται με τυραννικό τρόπο από τον Λένιν και τον Τρότσκι και τη υπερασπίζουν μισθοφόροι κόκκινοι φρουροί.
 Η αλήθεια; Ακριβώς το αντίθετο.
 Η οργάνωση, που το περίγραμμα της έδωσα υπάρχει σχεδόν σε όλες τις κοινότητες. Αν ένα σημαντικό τμήμα της Ρωσίας ήταν αληθινά αντίθετο με την κυβέρνηση των σοβιέτ, τα σοβιέτ δεν θα ‘χαν ούτε μιας ώρας ζωή.
 Αυτοί που κάνουν κριτική στο σύστημα των σοβιέτ γκρινιάζουν αυτές τις μέρες για ένα άρθρο του Λένιν που δημοσιεύτηκε στην Πράβντα τον Απρίλη και ξαναβγήκε τώρα στη μπροσούρα “Τα σοβιέτ επί το έργον”. Ο μεγάλος προλεταριακός ηγέτης λέει με αυτό το άρθρο στους εργάτες, ότι πρέπει να σταματήσουν τις πολυλογίες, να σταματήσουν να κάνουν απεργίες, να μην κλέβουν και τους καλεί να κρατήσουν μια αυστηρή πειθαρχία και ν’ αυξήσουν την παραγωγή.
 Εγκωμιάζει το σύστημα Ταίηλορ της επιστημονικής οργάνωσης εργασίας, εξηγεί την έλλειψη πείρας και κατάρτισης των ρωσικών μαζών, αναλύει τις αιτίες του χάους που υπάρχει στη βιομηχανία και τη γεωργία. Το προλεταριάτο, νικητής στον αγώνα του ενάντια στην αστική τάξη, πρέπει τώρα να συγκεντρώσει όλη την προσοχή του στο πρόβλημα της οργάνωσης της Ρωσίας. Αν δεν καταφέρει να λύσει αυτό το πρόβλημα, η επανάσταση θα χαθεί.
 “Μα για τι ακριβώς πρόκειται;”, κραυγάζουν οι επικριτές -και μεταξύ τους υπάρχουν σοσιαλιστές. “Για τί ακριβώς πρόκειται αν όχι για την επιστροφή σε μια νέα τυραννία που ασκείται πάνω στις μάζες από νέα αφεντικά; Για δέστε, ο ίδιος ο Λένιν δέχεται ότι οι Ρώσοι αποδείχτηκαν ανίκανοι να οργανώσουν το ουτοπικό κράτος που δεν υπήρχε παρά μόνο στη φαντασία του και τα όνειρα του”.
 Δεν είναι έτσι. Το σοσιαλιστικό κράτος δεν είναι μια επιστροφή στην πρωτόγονη απλότητα, αλλά αντίθετα ένα κοινωνικό σύστημα προικισμένο με αποτελεσματικότητα ανώτερη από κάθε καπιταλιστικό σύστημα. Στην ειδική περίπτωση της Σοβιετικής Ένωσης οι εργάτες οφείλουν αμέσως να αποκτήσουν την ικανότητα να αντισταθούν στο κεφάλαιο και ταυτόχρονα να καλύψουν τις ανάγκες της Ρωσίας. Κι αυτό που ισχύει για τη Ρωσία, ισχύει και για τους εργάτες όλου του κόσμου. Μα σε καμιά άλλη χώρα οι ηγέτες δεν έχουν τη φωτεινή αντίληψη ενός Λένιν. Πουθενά αλλού δεν είναι τόσο συνειδητοί και ενωμένοι. Στη Ρωσία υπάρχουν ομάδες βιομηχανικών επιχειρήσεων, όπως τα ορυχεία των Ουραλίων ή τα εργοστάσια του Βλαδιβοστόκ όπου ο έλεγχος των εργατών αποδείχτηκε ανώτερος απ’ τη διεύθυνση του καπιταλιστή ιδιοκτήτη. Κι ας μην ξεχνάμε ότι η βιομηχανική επιχείρηση ανήκει στους εργάτες και διαχειρίζεται προς όφελος των εργατών.
 Τον Ιούνιο του 1918, έλεγε ο Λένιν σ’ έναν αμερικάνο ότι ο ρώσικος λαός δεν ήταν ακόμα επαναστατημένος. “Αν σε τρεις μήνες δεν γίνει αυτό, η επανάσταση θα φθαρεί”. Κατανοούμε τώρα τι ακριβώς ήθελε να πει.
 Η λέξη “επαναστάτης” δεν δείχνει μια αόριστη διάθεση εξέγερσης. Αυτό που πρέπει να καταστραφεί, να καταστραφεί, όμως ο καινούργιος κόσμος πρέπει να ανοικοδομηθεί με μια προσπάθεια ασταμάτητου μόχθου. Εμείς οι άλλοι, για το καλό όλου του κόσμου, ελπίζουμε ότι η μεγάλη Ρωσία θα προκόψει και θα πάει μπροστά. Στα αυτιά μας αντηχεί η αδυσώπητη πορεία προς τα εμπρός των σιδερένιων στρατιών του προλεταριάτου.
Αύγουστος 1919
 Αναρτήθηκε από  βυσσινόκηπο

TOP READ