22 Σεπ 2013

Συστημική και συστηματική παράβαση νομοθεσίας


Συστημική και συστηματική παράβαση νομοθεσίας
Η (συνειδητή) καταπάτηση νόμων και κανονισμών δεν έχει ημερομηνία λήξης. Το ίδιο και η φαρσοκωμωδία, με τίτλο «τελευταία ευκαιρία συμμόρφωσης» και πρωταγωνιστές κυβερνητικά στελέχη. Συνεπείς στο ραντεβού τους με την αυτογελοιοποίηση, «κάθε τρεις και λίγο» οι αστοί πολιτικοί δίνουν... μια τελευταία ευκαιρία συμμόρφωσης (χαρίζοντας πακτωλό εκατ.) στους παραβάτες αλλιώς... «θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα ο νόμος».
Ούτε καν υποβολή δικαιολογητικών
Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή, παραθέτοντας -σταχυολογικά- κάποια επεισόδια της φαρσοκωμωδίας. Το Νοέμβρη 1996 -για να μην πάμε πιο πίσω- χαρίζουν στις ΠΑΕ 1,7 δισ. δρχ... Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα συνολικά χρέη των ΠΑΕ προς το Δημόσιο, συμπεριλαμβανομένων και των προσαυξήσεων, ήταν 7,6 δισ. δρχ. Η κυβέρνηση αποφάσισε να διαγράψει το 70% των προσαυξήσεων.
Ενα χρόνο αργότερα διαπιστώνεται (ξανά) ότι (και) οι ΠΑΕ είναι υπεράνω των νόμων. Ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού, Ανδ. Φούρας, δημοσιοποιεί ότι 17 ΠΑΕ δεν έδωσαν για δημοσίευση τον ισολογισμό χρήσης από 1/7/1996 έως 30/6/1997. Από τις υπόλοιπες 63 ομάδες των τριών επαγγελματικών κατηγοριών, που δημοσίευσαν προϋπολογισμό, προκύπτει ότι στο σύνολό τους θα έπρεπε να είχαν διαλυθεί. Σε 31 ΠΑΕ -μεταξύ των οποίων Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΑΕΚ- δεν απεικονίζεται η πραγματική οικονομική κατάσταση των εταιρειών.

Eurokinissi
Ο υφυπουργός δημοσιοποιεί ότι οι ΠΑΕ χρωστούν 23,5 δισ. δρχ. Ο πρόεδρος της ΕΠΑΕ, Σ. Σφακιανάκης, αναγνωρίζει ότι «χρόνια τώρα η πολιτεία δέχεται αυτή την κατάσταση». Και στις επικοινωνιακού τύπου κυβερνητικές εξαγγελίες (για εφαρμογή των νόμων) απαντάει: «(...) αν η πολιτεία προχωρήσει στη διάλυση των ΠΑΕ, επειδή το μετοχικό τους κεφάλαιο έχει υπερκαλυφθεί από τα χρέη τους, θα το θεωρήσω επίθεση στη διοίκηση της ΕΠΑΕ, στις ΠΑΕ και το ποδόσφαιρο γενικότερα»...
Τα παραπάνω αποτελούν την αφορμή (τι πρωτότυπο) νέου χαρίσματος χρεών (το 1998). Τρία χρόνια αργότερα, ο Ευαγ. Βενιζέλος, θεσμοθετεί για τις Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες και καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Τους επιτρέπει να διαγράψουν περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ χρέη προς δημόσιο και τρίτους.
Σεπτέμβρη του 2001 στο «Βήμα», δημοσιεύεται το αποτέλεσμα ελέγχου του Ελεγκτικού Συμβουλίου (Ε.Σ.) σε 50 ΠΑΕ. Από τις 14 ΠΑΕ της Α' Εθνικής, ένδεκα κινδυνεύουν με αποβολή από το πρωτάθλημα για άρνηση παροχής πληροφοριών και στοιχείων προς το Ε.Σ. (παράβαση η οποία διώκεται ποινικώς). Με αφαίρεση βαθμών απειλούνται 24 ΠΑΕ για χρέη ή/και μη υποβολή τριμηνιαίου πίνακα εσόδων - εξόδων.
Περίπου 7 μήνες αργότερα δημοσιοποιείται («ΗΜΕΡΗΣΙΑ») η έκθεση της αρμόδιας διεύθυνσης ελέγχου των ΑΑΕ. Απευθύνεται στους συναρμόδιους (τότε) υπουργούς Ανάπτυξης, Ακη Τσοχατζόπουλο, Πολιτισμού, Ευαγ. Βενιζέλο και Οικονομικών, Νίκο Χριστοδουλάκη. Τουλάχιστον 20 (από τις 33) ΠΑΕ κινδυνεύουν με... αφαίρεση της «άδειας σύστασής τους» «καθώς παραβιάζουν συστηματικά και ασύστολα» τις κείμενες διατάξεις.
«(...) Δεν έχουν υποβάλει, στην υπηρεσία μας, τις οικονομικές τους καταστάσεις καθώς και τα λοιπά προβλεπόμενα από το νόμο δικαιολογητικά που είχαν υποχρέωση να υποβάλουν, τουλάχιστον είκοσι μέρες πριν από την τακτική τους ΓΣ. Από τα στοιχεία των οικονομικών καταστάσεων της 30/6/01 που υπέβαλαν οι ΠΑΕ προκύπτουν τα εξής: Ολες είναι ζημιογόνες.
(...) Εφόσον ληφθούν υπόψη και οι παρατηρήσεις των ορκωτών λογιστών στα πιστοποιητικά ελέγχου των ισολογισμών, επιβαρύνεται επιπλέον η συνολική οικονομική κατάσταση και ορισμένων άλλων ΠΑΕ. Ως προς την εφαρμογή των διατάξεων η υπηρεσία είναι έτοιμη να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την ανάκληση της άδειας σύστασης όσων Α(θλητικών) Α(νωνύμων) Ε(ταιριών) εμπίπτουν στις ως άνω διατάξεις, πλην όμως θεωρούμε ότι, λόγω της σοβαρότητας του θέματος, θα πρέπει να γίνει συνεννόηση και με το συναρμόδιο υπουργείο Πολιτισμού (Γενική Γραμματεία Αθλητισμού).Παρακαλούμε να έχουμε τις οδηγίες σας (σ.σ. δικές μας οι επισημάνσεις)». Προφανώς ακόμα περιμένουν...
Οχι άλλη... απαρέγκλιτη εφαρμογή του νόμου
Δύο χρόνια αργότερα έρχεται η σειρά του Χρ. Θεοδώρου (ως υφυπουργού Ανάπτυξης) να πρωταγωνιστήσει στην φαρσοκωμωδία.
«Σοβαρός αριθμός ΠΑΕ δεν εκπληροί τις συμβατικές υποχρεώσεις, δηλαδή δε διαθέτουν τα κατάλληλα ίδια κεφάλαια. Οι έλεγχοι συνεχίζονται, αλλά ήδη προκύπτει θέμα ανάκλησης αδειών ίδρυσης κάποιων ΠΑΕ (...) φέτος, τα αποτελέσματα ήταν δυσμενέστερα των προηγουμένων ετών για τις ΠΑΕ. Η αρμόδια διεύθυνση θα στείλει επιστολή προκειμένου να τακτοποιήσουν τις εκκρεμότητές τους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όπως προβλέπει ο νόμος για τις ΑΕ, διαφορετικά το υπουργείο είναι υποχρεωμένο να ανακαλέσει τις άδειες»...
Ο υπουργός Πολιτισμού, Ευαγ. Βενιζέλος, στην συνέντευξη παρουσίασης (σαν πανάκεια) της Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, δηλώνει (και οι παρανομούσες ΠΑΕ... τρέμουν): «Οι επαγγελματικές ομάδες είναι ανώνυμες εταιρίες, ισχύει επομένως ο νόμος περί ανωνύμων εταιρειών». Καλούνται εντός 15θημέρου να υποβάλλουν όλα τα προβλεπόμενα από το νόμο στοιχεία, που «κανονικά έπρεπε να έχουν υποβληθεί μέχρι 31 Δεκέμβρη του 2002 στο Ελεγκτικό Συμβούλιο»...
Εξαγγέλθηκε συνεργασία με «εξειδικευμένες ελεγκτικές εταιρείες οι οποίες θα προβούν αμέσως στον έλεγχο όλων των λογιστικών και οικονομικών στοιχείων, όλων ανεξαιρέτως των ΠΑΕ της Α' Εθνικής Κατηγορίας». Και υποσχέθηκε ότι σε παρανομίες «θα επιβάλλεται αμέσως η συνέπεια του νόμου. (...) όλοι να αποβληθούν κι αν χρειαστεί να ξαναγυρίσουμε στις ερασιτεχνικές βάσεις του ποδοσφαίρου».
Τον Μάη του 2003, σε σχετική συζήτηση, ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γ. Λιάνης, λέει: «Οσο λιγότερη παρέμβαση της Πολιτείας υπάρχει, τόσο το καλύτερο. Δεν μπορεί να έχουμε εμείς ευθύνη σε τέτοιους χώρους επιχειρηματικής συνάφειας(!). Δεχτήκαμε την αυτονομία του ποδοσφαίρου. Η Πολιτεία θα επέμβει όταν τα πράγματα θα φθάσουν στο έσχατο σημείο»!!!...
Υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΕΑ, αναφέρει: «Ομάδες που χρωστάνε δισεκατομμύρια έφεραν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Απορώ πώς την πήραν»... Διαπίστωση του, αναφορικά με τη λογική - πρακτική των επιχειρηματιών: «Εγώ είμαι πρόεδρος με στρατό (σ.σ. οπαδούς). Τι πάει να πει φόροι στο δημόσιο; Δεν πληρώνω»...
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΠΟ, Β. Γκαγκάτσης, συνδράμει τις... καημένες τις ΠΑΕ: «Οι ομάδες ήθελαν περισσότερο χρόνο, για βρουν τρόπους να πληρώσουν τα χρέη τους και να βρουν και τους κατάλληλους επενδυτές. Είναι κάποια πράγματα που δεν έχουν εφαρμοστεί τόσα χρόνια. Πώς περιμένουμε να εφαρμοστούν μέσα σε τέσσερις - πέντε μήνες, τέτοιες σοβαρές αποφάσεις; Μπορεί να υπάρξουν σοβαρά προβλήματα.
Από το κακό στο χειρότερο
Ο «γαλάζιος» Γ. Ορφανός, στις 6/5/2004 δήλωνε: «Το 2001, μιλούσαμε για συνολικό έλλειμμα περίπου 24.000.000 ευρώ. Τώρα μιλάμε για 278.000.000, όπως προκύπτει επίσημα από τους ισολογισμούς. Και λάβετε υπόψη ότι υπάρχουν εταιρείες, οι οποίες δεν κατέθεσαν ισολογισμό»... Για ...τιμωρία των παράνομων, έγινε νέο χάρισμα «τελευταία ευκαιρία». «(...) εάν μια ΠΑΕ δεν πληρώσει δύο συνεχόμενες δόσεις, τον ερχόμενο Ιούνη θα της αφαιρεθεί και το πιστοποιητικό συμμετοχής για το πρωτάθλημα της περιόδου 2005-2006 και θα υποβιβαστεί»...
Τον Αύγουστο του 2007, γίνεται νέο χάρισμα χρεών. Η κυβέρνηση (υποτίθεται πως) θα εισέπραττε το αρχικό κεφάλαιο και το 20% από πρόστιμα και προσαυξήσεις. Ακόμα και έτσι να ήταν, χάρισε το 80% ή αλλιώς (σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους) 51,5 εκατ. ευρώ...
«Το 2006 οι 26 μεγαλύτερες ΠΑΕ διπλασίασαν τις ζημιές τους. Στο κλείσιμο της τελευταίας χρήσης, οι συνολικές οφειλές των ίδιων επιχειρήσεων «εκτοξεύονταν» στο επίπεδο των 230 εκατ. ευρώ(!)»... Ενδεικτικό μάλιστα παράδειγμα που χρησιμοποιείται είναι της ΠΑΕ Ολυμπιακός, η οποία έχει τα περισσότερα έσοδα. «Οι συνολικές υποχρεώσεις της υπερβαίνουν τα 70 εκατ. ευρώ. Με δύο λόγια, στο κλείσιμο του 2006 ο Ολυμπιακός χρωστούσε 3,7 φορές τα ετήσια έσοδά του»... («Βήμα της Κυριακής» 24/6/2007).
Το 2010 (14/2) ο «Ρ» είχε αποκαλύψει πως οι περισσότερες από τις Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρείες (ΑΑΕ) έχουν σοβαρές παρατυπίες, παρανομίες και ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις... Μάλιστα, περίπου οι μισές σε κάθε διοργάνωση (Super League, Football League, Football League 2) θα έπρεπε να είχαν διαλυθεί «προχτές»... Και βέβαια, ότι ορισμένες από τις ΠΑΕ στη Super League δεν είχαν καταθέσει όλα τα στοιχεία που τους έχουν ζητηθεί...
Το Μάρτη του ίδιου χρόνου ο (τότε) υφυπουργός Οικονομικών, Φ. Σαχινίδης, επιβεβαιώνει την ασυδοσία (και) των ΑΑΕ. Η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων είχε πιστοποιήσει οφειλές στο Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία περίπου 222 εκατ. ευρώ!.. Το σύνολο των μη αποδοθέντων (ΦΠΑ και παρακρατημένων) φόρων, μόνο από τις 16 εταιρείες στη Super League, ήταν περίπου 6,5 εκατ. ευρώ...
Από τους επιχειρηματίες των ΑΑΕ, από το 1998 έως 2010, έχουν εισπραχθεί (για βεβαιωμένες οφειλές) μόλις 3 εκατ. ευρώ από τα 26 που είναι τα πρόστιμα (χωρίς τις αναλογούσες προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής)... Επίσης, έχουν διαγραφεί περίπου 26 εκατ. ευρώ...

ΚΕΙΜΕΝΑ: Γιώργος ΚΑΝΤΖΙΛΙΕΡΗΣ

SUPER LEAGUE Λουκέτο έπρεπε να μπει σε 12 από τις 16 ΠΑΕ πέρυσι

SUPER LEAGUE
Λουκέτο έπρεπε να μπει σε 12 από τις 16 ΠΑΕ πέρυσι
Μόνο 4 πληρούσαν τις προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας
Δεν υπάρχει μέρα που στέλεχος των αστικών κομμάτων να μη μιλήσει για το «εθνικό και πατριωτικό καθήκον», για την «ανάγκη θυσιών ώστε να σωθεί η χώρα». Προσθέτοντας - για να «χρυσώσουν το χάπι» των αντιλαϊκών πολιτικών τους - την κατηγορηματική δέσμευσή τους για απαρέγκλιτη εφαρμογή των νόμων και πάταξη των (κατά την προπαγάνδα τους, αποκλειστικά υπεύθυνων για τη ζώσα πραγματικότητα) παρανομούντων.
Τα δρώμενα (και) στο χώρο του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου - παρά την έντεχνη (με το γενναιόδωρο αβαντάρισμα από την πλειοψηφία των ΜΜΕ) προσπάθεια αποπροσανατολισμού - ένα πράγμα επιβεβαιώνουν: Το σύστημα είναι ένοχο!
Η καπιταλιστική κρίση αξιοποιείται στο έπακρο για να χτυπηθούν ακόμα περισσότερο τα λαϊκά εισοδήματα και δικαιώματα. Μόνο για το λαό, δεν υπάρχουν λεφτά. Για τους κεφαλαιοκράτες (και) του ποδοσφαίρου υπάρχει πάντα περίσσευμα και ανοχή.
Επικοινωνιακά τεχνάσματα
Κάθε διαβεβαίωση περί αποφασιστικότητας να επιβληθεί κλπ κλπ, δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα ακόμα κρεσέντο υποκρισίας και επικοινωνιακό τέχνασμα. Τα ίδια αστικά κόμματα (και τα στελέχη τους πολιτικά ή/και αθλητικά) - που ευαγγελίζονται «εξυγίανση», τήρηση των νόμων που αυτά θέσπισαν κλπ.- είναι που διαχρονικά και συνειδητά ευνοούν την παραβίασή τους. Πώς να «καταστρέψεις» το δημιούργημά σου;
Η πλειοψηφία των Αθλητικών Ανωνύμων Εταιρειών - με τους (εκάστοτε) πολιτικά αρμόδιους να κάνουν συνειδητά τα «στραβά μάτια» - παραβιάζει συστηματικά και ασύστολα τις διατάξεις (άρθρα 47, 48) του νόμου περί ανωνύμων εταιρειών (2190/20) και του αθλητικού νόμου (2725/99), όπως ισχύουν.
Το άρθρο 48 προβλέπει πως αν τα ίδια κεφάλαια της ΠΑΕ είναι κατώτερα του 1/10 του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου της, συντρέχει λόγος ανάκλησης της άδειας σύστασής της.

Icon
Να σημειώσουμε ότι μέχρι το 2007, την ανάκληση (θεωρητικά) έκανε το υπουργείο Ανάπτυξης. Από εκείνη τη χρονιά και μετά απαιτείται δικαστική απόφαση. Το υπουργείο κάνει σχετική παραπομπή των δεδομένων στο Πρωτοδικείο και αυτό εκδίδει την απόφαση. Τη διαδικασία αυτή επέβαλε η εναρμόνιση του ελληνικού με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Την περασμένη αγωνιστική σεζόν (ένας ακραιφνής υποστηρικτής του συστήματος) ο μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ Ξάνθη, Χρ. Πανόπουλος, είχε (τον Οκτώβρη) δηλώσει (ρ/σ «Αθλητικό Metropolis»): «Εξι με επτά ομάδες δε θα έπρεπε να συμμετέχουν στο πρωτάθλημα, αν υπήρχε αξιοκρατία. Αν εφαρμοστούν οι νόμοι αποκλείεται να τελειώσουμε με 16. Το πρωτάθλημα αυτό δεν μπορεί να τελειώσει με 16 ομάδες, εκτός και αν θέλουμε να είμαστε καραγκιόζηδες»...
Δεν είπε (φαντάζει απίθανο να μην ήξερε) όλη την αλήθεια. Η οποία είναι ότι μόνο 4 ΠΑΕ της Super League - η δική του, ο Αστέρας Τρίπολης, ο Πανθρακικός και η Βέροια - πληρούσαν τις προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας. Στις άλλες 12, σύμφωνα με τα στοιχεία των ισολογισμών (30/6/2012) που δημοσιεύτηκαν στο σχετικό ΦΕΚ (τεύχος ΑΕ και ΕΠΕ), έπρεπε να γίνει ανάκληση άδειας.
Ας δούμε τα στοιχεία. Τα ποσά (σε ευρώ), κατά σειρά, αφορούν ίδιο μετοχικό κεφάλαιο και αποθεματικό, σωρευμένες ζημιές, σύνολο ιδίων κεφαλαίων, ποσοστό ιδίων κεφαλαίων και μετοχικού κεφαλαίου.

Eurokinissi
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ: 68.139.508,17 / 64.791.949.17 / 3.347.559,17 (4,90%)
ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ: 38.143.338,95 / 47.673.162,07 / -8.000843,46
ΠΑΟΚ: 30.410.753,40 / 31.451.509,30 / -1.040.755,90
ΑΕΚ: 42.068.511,10 / 61.750.101,61 / -19.122.062.92
ΑΡΗΣ: 20.309.599,83 / 23.794.851,30 / -3.485.262.27
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ: 1.453.656,86 / 1.450.109,57 / 244.515,29 (16,82%)
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ: 1.195.000,00 / 3.623.395,49 / -2.428.395,49
ΞΑΝΘΗ: 4.871.149,89 / 2.186.147,38 / 2.685.002,51 (55,12%)
ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΟΣ: 1.500.000,00 / 788.662,48 / 761.337,52 (50,75%)
ΒΕΡΟΙΑ: 1.380.000,00 / 987.189,69 / 392.810,31 (28,46%)
ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ: 261.880,00 / 309.427,59 / -47.547,59
ΓΙΑΝΝΕΝΑ: 3.226.660,00 / 3.880.024,14 / -653.364,14.
Δεν υπάρχουν στοιχεία για Πανιώνιο, ΟΦΗ, Λεβαδειακό και Κέρκυρα.
Να θυμίσουμε ακόμα, ότι βάσει των προβλεπομένων, η διαδικασία αδειοδότησης στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού (ΕΕΑ) έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το αργότερο δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της αγωνιστικής περιόδου. Τέσσερις μέρες πριν την πρεμιέρα, 8 ΠΑΕ δεν είχαν πιστοποιητικό συμμετοχής και τους δόθηκε παράταση τακτοποίησης των εκκρεμοτήτων τους, ως την προηγούμενη της αυλαίας...
Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό. Ετσι η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία - «σωσίβιο». Παρατείνοντας κατά 1 μήνα την προθεσμία προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας... Αξιοσημείωτη «λεπτομέρεια»: Η διάταξη ορίστηκε να έχει ισχύ από τις 23 Αυγούστου. Οχι συμπτωματικά. Ετσι καλύπτονταν οι προβληματικές ΠΑΕ και ακυρώθηκε, στην πράξη, η ΕΕΑ...
ΠΑΕ... φούσκες
Το 2011 οι συσσωρευμένες ζημιές 11 ΠΑΕ με σταθερή παρουσία στη Super League ανέρχονταν στα 309 εκατ. ευρώ («Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» 27/2/2011). Τη σεζόν αυτή η ΠΑΕ Ηρακλής υποβιβάστηκε (και στη συνέχεια διαλύθηκε). Μια από τις αιτίες, η μη αδειοδότησή της, λόγω οικονομικών δεδομένων.
Η «κυανόλευκη» εταιρεία, προς υπεράσπιση των συμφερόντων της, επικαλέστηκε τα στοιχεία (ισολογισμός 2009/2010) άλλων ΠΑΕ για να δείξει ότι υπάρχουν και χειρότερα (αλλά ατιμώρητα).
Τα δικά της ίδια κεφάλαια ήταν -10.410.425,06 ευρώ, της ΑΕΚ -11.652.685,02, του Ολυμπιακού -7.232.881,42, του Ατρομήτου -2.640.687,86, της Κέρκυρας -859.226,07 και του Ολυμπιακού Βόλου -655.716,92. Τα προσαρμοσμένα ίδια κεφάλαια του Ηρακλή ήταν -13.034.425,06 ευρώ. Της ΑΕΚ -31.559.747,85, του ΠΑΟΚ -20.759.280,20, του Ολυμπιακού -12.449.881,42, του Αρη -3.393.957,29, του Ατρομήτου -2.640.687,86, της Κέρκυρας -869.226,07 και του Ολυμπιακού Βόλου -655.716,92.
Στις συνολικές υποχρεώσεις η ΠΑΕ Ηρακλής βρισκόταν στην έβδομη θέση (14.936.753,98). Προηγούνταν Ολυμπιακός (106.022.638,82), ΑΕΚ (60.393.339,05), Παναθηναϊκός (59.492.228,86), ΠΑΟΚ (45.138.567,84), Αρης (16.081.679,75) και Λάρισα (15.139.498,39). Το συνολικό ποσό των υποχρεώσεων που είχαν οι ΠΑΕ της Super League, ήταν περίπου 353 εκατομμύρια ευρώ.
«Σε απλά χρηματοοικονομικά λόγια οι ελληνικές ΠΑΕ έχουν φάει τα κεφάλαιά τους, δεν έχουν κεφάλαια. Στους περισσότερους ισολογισμούς εκφράζονται επιφυλάξεις, εκ μέρους των ορκωτών λογιστών, σχετικά με την απρόσκοπτη συνέχιση της δραστηριότητας. Οι περισσότερες υποχρεώσεις που αναφέρονται στους ισολογισμούς είναι ληξιπρόθεσμες. Επίσης, έχουν εντοπιστεί δαπάνες χωρίς δικαιολογητικά. Υπάρχουν εκκρεμότητες φορολογικών ελέγχων, υπάρχουν εκκρεμότητες ασφαλιστικών εισφορών»... (Γενάρης 2013 - 1ο Διεθνές Συνέδριο Διοίκησης Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου, «Footballabout» -Κ. Λουρόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην ΟΠΑΠ ΑΕ).
Πριν κάμποσα χρόνια ο Κ. Κουλούρης, βουλευτής και υπουργός του ΠΑΣΟΚ, είχε πει (ρ/σ «ΣΚΑΪ») για τις ΠΑΕ:«(...) Κάθε δυο και τρεις χτυπούν την πόρτα, για να τους τακτοποιήσουμε τα χρέη, τα φορολογικά, τα του ΙΚΑ και συγχρόνως προσφέρουν ένα κακό θέαμα, ένα πρωτάθλημα που έχει πάρα πολλές αμφισβητήσεις και μια οικονομική διαχείριση που δεν ξέρω πού στηρίζεται»...
Ενώ ο συνάδελφός του Γ. Φλωρίδης είχε (μεταξύ άλλων) αναφέρει: «Ξέρω πολλούς που οι ομάδες τους πάνε από το κακό στο χειρότερο, οι παίκτες τους μένουν συνεχώς απλήρωτοι και αυτοί περνάνε μια χαρά χωρίς να έχουν κάποιο ιδιαίτερο επάγγελμα από το οποίο να κερδίζουν χρήματα»...

Η εσωτερική ζωή των αστρικών σμηνών

Η εσωτερική ζωή των αστρικών σμηνών
Οι Πλειάδες είναι ένα «ανοιχτό» αστρικό σμήνος, από τα πιο σταθερά στο Γαλαξία
Ο νυχτερινός έναστρος ουρανός, αυτός που μπορεί να δει κανείς πια μόνο μεσοπέλαγα ή από ένα ψηλό βουνό μακριά από τη φωτορύπανση των πόλεων, βρίθει από απειράριθμα φωτεινά σημάδια, άλλα περισσότερο κι άλλα λιγότερο φωτεινά. Ορισμένα από τα φωτεινότερα άστρα μοιάζουν να σχηματίζουν μορφές και σχέδια, αυτά που αναγνωρίζουμε ως αστερισμούς. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, αυτά τα σχέδια είναι απλώς γεννήματα της ανθρώπινης φαντασίας, προβολές στο μυαλό του ανθρώπου, καθώς τα άστρα στο Γαλαξία μας, όπως και σε οποιονδήποτε γαλαξία, δεν έχουν κάποια αληθινή φυσική σύνδεση το ένα με το άλλο. Μπορεί να φαίνονται ότι είναι δίπλα δίπλα, αλλά να βρίσκονται ακόμα και σε διαφορετική γαλαξιακή σπείρα, να απέχουν τεράστιες αποστάσεις και να κινούνται προς διαφορετικές κατευθύνσεις, με αποτέλεσμα στο πέρασμα χιλιάδων ετών να μεταβάλλεται το σχήμα του αστερισμού, δηλαδή η σχετική τους θέση όπως φαίνονται από τη Γη.
Κάθε άστρο αρχίζει τη ζωή του μέσα σε μια ομάδα, περιβαλλόμενο από αδερφούς αστέρες περίπου της ίδιας ηλικίας, που στη συνέχεια σκορπίζουν μέσα στο γαλαξιακό διαστημικό χώρο. Οι αστρονόμοι το γνωρίζουν επειδή μερικά από αυτά τα αστρικά «βρεφοκομεία», που ονομάζονται αστρικά σμήνη, υπάρχουν και σήμερα. Το σμήνος στο νεφέλωμα του Ωρίωνα είναι ίσως το πιο διάσημο: Σε εικόνες από το διαστημικό τηλεσκόπιο Χαμπλ τα άστρα του διακρίνονται μέσα από τα ίδια τα νέφη σκόνης και αερίων που τα δημιούργησαν. Ενα διάσημο αστρικό σμήνος, οι Πλειάδες, φαίνεται ακόμα και διά γυμνού οφθαλμού, ως μια θολή κηλίδα στον αστερισμό του Ταύρου.
Κυρίαρχος παράγοντας
Τα αστρικά σμήνη ποικίλλουν πολύ, ξεκινώντας από εκείνα που μοιάζουν εύθραυστοι όμιλοι με μερικές δεκάδες μέλη, ως τους πυκνούς ομίλους του ενός εκατομμυρίου άστρων. Μερικά είναι πολύ νεαρά, μόλις μερικών εκατομμυρίων ετών, και άλλα παμπάλαια. Μέσα τους συναντάμε αστέρες σε κάθε στάδιο του κύκλου ζωής των άστρων. Μάλιστα, είναι ακριβώς η παρατήρηση των σμηνών, που έδωσε τις κυριότερες αποδείξεις για την κυρίαρχη σήμερα θεωρία εξέλιξης των άστρων, η οποία αποτελεί έναν από τους θριάμβους της αστρονομίας του 20ού αιώνα.
Ωστόσο, λίγα είναι γνωστά σε σχέση με τις εσωτερικές διαδικασίες και την εξέλιξη των ίδιων των αστρικών σμηνών. Πού οφείλεται η ποικιλία των μορφών που παρατηρούν οι αστρονόμοι (και μπορεί να παρατηρήσει ο καθένας με ένα σχετικά μικρό ερασιτεχνικό τηλεσκόπιο); Η αλήθεια είναι ότι γνωρίζουμε πολύ περισσότερα για τα ξεχωριστά άστρα, απ' ό,τι για τις κοιτίδες σχηματισμού τους.
Σύμφωνα με μια θεωρία που διατύπωσε ο θεωρητικός αστροφυσικός Στίβεν Στάλερ, του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ, η διαφορετική εξέλιξη των αστρικών σμηνών οφείλεται σε έναν και μόνο παράγοντα: Τη μάζα του νέφους από το οποίο προήλθαν.
Πέντε είδη
Τα άστρα φυσικά δεν σχηματίζονται από το τίποτα. Δημιουργούνται αρχικά ως συμπυκνώσεις μέσα σε τεράστια νέφη που αποτελούνται κυρίως από μόρια υδρογόνου, μαζί με άλλα χημικά στοιχεία και μια μικρή δόση σκόνης. Αυτά τα λεγόμενα μοριακά νέφη είναι κατανεμημένα μέσα σε κάθε γαλαξία και το καθένα ασκεί βαρυτική έλξη όχι μόνο προς τα άστρα και τα άλλα ουράνια σώματα έξω απ' αυτό, αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό. Εξαιτίας αυτής της βαρυτικής έλξης, περιοχές όπου τα αέρια και η σκόνη είναι ιδιαίτερα πυκνά, καταρρέουν σχηματίζοντας πρωτοαστέρες. Ετσι, σμήνη άστρων αποτελούμενα από μερικές δεκάδες μέχρι αρκετές χιλιάδες μπορούν να σχηματιστούν από ένα και μόνο μοριακό νέφος.
Τα πιο νεαρά σμήνη αποκρύπτονται από το ακόμα πυκνό νέφος μέσα στο οποίο σχηματίζονται. Τα αρχαιότερα, τα λεγόμενα σφαιρωτά σμήνη, μπορεί να περιέχουν μέχρι και ένα εκατομμύριο άστρα σε πολύ πυκνή διάταξη. Συνήθως, όμως, απέχουν αρκετά από το γαλαξιακό επίπεδο και αυτό δυσκολεύει την αστρονομική παρατήρηση. Αντίθετα, τρία από τα συνολικά πέντε είδη σμηνών (βλέπε διπλανή εικόνα) βρίσκονται στο γαλαξιακό επίπεδο και μπορούν να παρατηρηθούν σχετικά εύκολα. Οι αστρονόμοι θεωρούν ότι τα αρχικά νέφη σταδιακά αραιώνουν ή και διαλύονται, κάτω από την επίδραση της ακτινοβολίας των νεαρών άστρων (πίεση ακτινοβολίας) στα μόρια αερίων και στα σωματίδια σκόνης των νεφών που απομένουν μετά την αστρογένεση.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

Σε προσομοιώσεις σε υπολογιστή, τα ανοιχτά σμήνη συνεχίζουν να διαστέλλονται πολύ αργά επί εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια. Κατά μία θεωρία, αυτή η διαστολή τροφοδοτείται από δυαδικά αστρικά συστήματα, ζευγάρια άστρων που περιφέρονται το ένα γύρω από το άλλο και συναντώνται συχνά στα αστρικά σμήνη. Πρώτα, ένα περαστικό άστρο διαταράσσει τις τροχιές του ζευγαριού. Υστερα από ένα πολύπλοκο βαρυτικό χορό, το ελαφρύτερο από τα τρία άστρα αποβάλλεται με μεγάλη ταχύτητα. Το άστρο που αποβλήθηκε συνεχίζει τη διαδρομή του μέσα στο σμήνος συναντώντας άλλα άστρα, μεταδίδοντας σ' αυτά μέρος της ορμής του καθώς περνά κοντά τους. Αυτή η ανταλλαγή ενέργειας επιταχύνει τα άστρα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η διάμετρος της τροχιάς τους και να επεκταθούν τα όρια του σμήνους στον περιβάλλοντα διαστημικό χώρο.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΒΑΡΛΑΜΟΣ Υπόσχεση για να έχει το αύριο λαμπερό χρώμα, όπως το κόκκινο στις παπαρούνες του...


ΓΙΩΡΓΗΣ ΒΑΡΛΑΜΟΣ
Υπόσχεση για να έχει το αύριο λαμπερό χρώμα, όπως το κόκκινο στις παπαρούνες του...
«Η τέχνη», έλεγε ο Γιώργης Βαρλάμος, «μου έδωσε πολύ μεγάλες ικανοποιήσεις. Εζησα ζωή σαν ένας από τους ευτυχέστερους ανθρώπους κι αυτό χάρη στην τέχνη».
Ωστόσο, ζώντας σε μια πραγματικότητα που σημαδεύεται απ' τις κίβδηλες «αξίες» του καπιταλιστικού συστήματος, το κέρδος και την εμπορευματοποίηση κάθε πτυχής της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος, ο κομμουνιστής, κορυφαίος ζωγράφος και χαράκτης, που έφυγε από τη ζωή στις 13 Σεπτέμβρη σε ηλικία 91 χρόνων, εργάσθηκε σε όλη του τη ζωή για «έξοδο» της Τέχνης από τα σαλόνια της αστικής τάξης - η οποία εκτός των άλλων προνομίων της, αυτή και μόνον, απολάμβανε τα έργα Τέχνης - και με την ακούραστη δουλειά του πάλεψε για τη συμπόρευση της Τέχνης με τις ανάγκες, τα δικαιώματα, τους κοινωνικούς και απελευθερωτικούς αγώνες του λαού. Συμμετείχε με τους άλλους κομμουνιστές καλλιτέχνες στους αγώνες για την απελευθέρωση της Τέχνης από το εμπόριο και για την επαγγελματική κατοχύρωση των καλλιτεχνών, έδωσε συλλογικές μάχες για το δυνάμωμα του μαζικού πολιτιστικού κινήματος, ήταν παρών με το έργο του ως καλλιτέχνης στις μεγάλες στιγμές του εργατικού - λαϊκού κινήματος.
Κομμουνιστής μέχρι το τέλος της ζωής του
Οι καλλιτέχνες, που με το έργο τους παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης, καλούνται να θέσουν στον εαυτό τους το ερώτημα, με ποιους θα πάνε, ποια θα είναι η θέση τους σ' αυτήν την οριακή σύγκρουση συμφερόντων. Καλούνται να συμβάλουν σ' αυτόν τον αγώνα, ακριβώς γιατί ως καλλιτέχνες παρεμβαίνουν στη σφαίρα της συνείδησης της κοινωνίας και γι' αυτό έχουν αυξημένη ευθύνη. Αυτό έκανε ο Γιώργης Βαρλάμος. Τα χρόνια της Κατοχής ως φοιτητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών οργανώθηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και ανέπτυξε αντιστασιακή δράση. Εδεσε τη ζωή του με το ΚΚΕ ως το τέλος της ζωής του. Δεν έπαψε ποτέ να αγωνίζεται. Πάντα αυστηρός και πιστός στις αρχές του τις οποίες ουδέποτε διαπραγματεύτηκε, αποτελούσε στήριγμα και παράδειγμα για τους συναδέλφους και τους συντρόφους του. Διετέλεσε υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας του ΚΚΕ σε εκλογικές μάχες. Οι αφίσες του, όποτε το κίνημα το ζητούσε, αποτελούν σημαντικές παρακαταθήκες, με κορύφωση την αφίσα του ΚΚΕ το 1981 κατά της ένταξης της χώρας μας στην (τότε) ΕΟΚ, αφίσα που αποκάλυπτε με τον πιο απλό και ευρηματικό τρόπο το «ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο».
Χαρακτικό του Γ. Βαρλάμου Μήτσος Παπαρήγας
Η ζωγραφική για τον Γ. Βαρλάμο «είναι μια παγκόσμια γλώσσα, η οποία δε χρειάζεται επεξηγήσεις. Εχει τη δική της "ομιλία", που είναι τα χρώματα, τα σχήματα, οι τόνοι κ.ά. Ολες οι τέχνες, όχι μόνο η ζωγραφική, εκφράζουν και βγάζουν από μέσα σου συγκεκριμένα συναισθήματα. Αυτό το έκανα πάντα στη ζωγραφική μου, γιατί αυτό πίστευα ότι είναι η ζωγραφική. Στις μέρες μας, πολλοί άγονται και φέρονται από τις μόδες. Σήμερα πρέπει να ζωγραφίζουμε έτσι, αύριο πρέπει να ζωγραφίζουμε αλλιώς... Ασχολούμαστε με τις τάσεις και τα ρεύματα. Αδιέξοδα είναι όλα αυτά. Εχουμε χάσει την ουσία, γιατί η ζωγραφική - όπως και κάθε τέχνη - είναι έκφραση συναισθημάτων. Δηλαδή, μαθαίνουμε να γράφουμε, για να πούμε τι; Μαθαίνουμε να γράφουμε για να πούμε κάτι».
Βαθύς γνώστης των μυστικών της κλασικής χαρακτικής
Ο Γ. Βαρλάμος γεννήθηκε στην Πάρο και σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ με δασκάλους τον Ουμβέρτο Αργυρό και τον Κ. Παρθένη. Τη χαρακτική τη διδάχτηκε κοντά στον Γ. Κεφαλληνό, με τον οποίο έζησε συνολικά 14 χρόνια ως συνεργάτης. Τη δεκαετία του 1950, σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού, χαρακτική στο εργαστήρι Καμί, καθώς και την τέχνη του γραμματοσήμου στο Τεχνικό Κολέγιο Εστιέν. Βαθύς γνώστης των μυστικών της κλασικής χαρακτικής, είναι ίσως ο μόνος, εκτός του Γαλάνη, που καλλιέργησε εξίσου όλα τα είδη της, χαλκογραφία, ξυλογραφία, λιθογραφία.
Εχει φιλοτεχνήσει αναρίθμητα ζωγραφικά και χαρακτικά έργα. Επιμελήθηκε καλλιτεχνικά ή έχει εικονογραφήσει με χαρακτικά ή σχέδια πάνω από 200 βιβλία, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της τέχνης του βιβλίου στη χώρα μας. Για πολλά χρόνια μετά το 1991, βοήθησε στην καλλιτεχνική επιμέλεια των βιβλίων του εκδοτικού οίκου του ΚΚΕ, της «Σύγχρονης Εποχής». Δικό του είναι και το σχέδιο για την πρώτη σελίδα του «Ριζοσπάστη» της Κατοχής.
Εικονογραφημένος «Σοφοκλής» διά χειρός Βαρλάμου
Ηταν αρχές της δεκαετίας του '70, όταν ο παρισινός εκδοτικός οίκος «Union Latin d' Editions», γνωστός σε όλο τον κόσμο για τις καλαίσθητες, συλλεκτικές του εκδόσεις, αποφάσισε να κάνει και ένα βιβλίο - λεύκωμα με αρχαίες τραγωδίες. Η έκδοση των επτά σωζόμενων τραγωδιών του Σοφοκλή θα παρουσιάζονταν σε τρεις τόμους με δερματόδετο εξώφυλλο ο καθένας, ενώ ένας σημαντικός εικαστικός δημιουργός - πατριώτης του Σοφοκλή για να ταιριάζει πιο πολύ με το ελληνικό πνεύμα του μεγάλου τραγικού ποιητή - θα εικονογραφούσε τη φιλόδοξη αυτή προσπάθεια. Ετσι, ο εκδότης Μορίς Ρομπέρ, μετά από πρόταση των καθηγητών της ΑΣΚΤ Π. Πρεβελάκη και Γ. Κεφαλληνού, συναντήθηκε με τον χαράκτη Γιώργη Βαρλάμο. «Καρπός» αυτής της ξεχωριστής εικαστικής και εκδοτικής συνεύρεσης, η πολυτελής τρίτομη έκδοση των τραγωδιών του Σοφοκλή, εικονογραφημένη με ακουαρέλες του μεγάλου μας δημιουργού.
Για την εικονογράφηση του «Σοφοκλή», ο Γ. Βαρλάμος δούλεψε ένα χρόνο, δημιουργώντας 50 περίπου ακουαρέλες, από τις οποίες οι 48 μπήκαν στο βιβλίο. Οπως είχε πει ο ίδιος, «η προσπάθειά μου ήταν να πλησιάσω, στην τεχνική και στο πνεύμα, τον τρόπο με τον οποίο ζωγράφιζαν οι αρχαίοι. Τα 3/4 του χρόνου τα "έφαγα" στο Μουσείο, σχεδιάζοντας ό,τι έβρισκα από αγγεία. Ηθελα να μπω στην τεχνική, να σχεδιάζω - αν ήταν δυνατόν - σαν αρχαίος».
Αριστη προπαρασκευή, όσον αφορά στη μελέτη της αρχαίας τέχνης, ήταν για τον Γ. Βαρλάμο η συμμετοχή του στην ιστορική, μεγάλης εικαστικής αξίας, έκδοση των «Δέκα Λευκών Ληκύθων», που πραγματοποιήθηκε από τον καθηγητή χαρακτικής στην ΑΣΚΤ Γ. Κεφαλληνό και τρεις επιλεγμένους μαθητές του.
«Θέλαμε να κάνουμε ένα έργο με καθαρώς χαρακτικά μέσα», είχε πει στον «Ρ» ο Γ. Βαρλάμος, «δείχνοντας έτσι και τις δυνατότητες του εργαστηρίου μας. Ο δάσκαλός μου, ο Κεφαλληνός, δεν ήθελε την ακριβή αποτύπωση. Ηθελε μια μελέτη των αρχαίων αγγείων και από εκεί και πέρα μία ελεύθερη απόδοση. Να αφομοιώσουμε, δηλαδή, την αρχαία ζωγραφική και μετά να κάνουμε με το δικό μας τρόπο τα θέματα αυτά. Ομως, για πολλούς λόγους, κάτι τέτοιο δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί. Αυτό μου είχε μείνει απωθημένο και νομίζω ότι ξεθύμανα με τον "Σοφοκλή". Ξεκινώντας από τις αλλοιώσεις που παθαίνουν τα αγγεία με το χρόνο, έκανα ένα φόντο χρωματιστό, διαφορετικό για κάθε εικόνα, το οποίο γεννούσε στο μάτι του θεατή το συναίσθημα που περιέγραφε η σκηνή. Το λυπημένο, το χαρούμενο, το τραγικό, το μελαγχολικό... όλα αυτά έβγαιναν από το φόντο του έργου μου με τους συνδυασμούς των χρωμάτων. Για μένα, η ιστορία τελείωνε εκεί, για το θεατή όμως, όχι. Γιατί ο θεατής ήθελε να δει επεισόδιο, το οποίο έγραφα μετά με το μολύβι μου, σχεδιάζοντας τις φιγούρες κ.ά.».
...να καλλιεργούμε το καλόν καγαθόν

Το καλό έργο αναμφισβήτητα ήταν η μόνιμη επιδίωξή του. Ομως, συχνά αναρωτιόταν ποιο θα 'ταν προτιμότερο: «Το να κάνει κανείς το καλό έργο ή να καλλιεργεί τη δυνατότητα να διαβάζει το έργο τέχνης, οποιασδήποτε τέχνης; Ας μην ξεχνάμε πως η Γη είναι γεμάτη από πολιτισμούς αδιάβαστους ακόμη, δώρα της τύχης "της αγαθής", αυτής που μας έδωσε τις αισθήσεις και τα αισθήματα, για να νιώθουμε και να καλλιεργούμε το καλόν καγαθόν. Το καλόν καγαθόν σήμερα είναι ο μόνος τρόπος αντίστασης του ανθρώπου, σε μια εποχή που ο άνθρωπος έχει πάψει να 'ναι άνθρωπος... Ο πολιτισμός συγχέεται με τη βαρβαρότητα και η ανθρώπινη ζωή λογαριάζεται μόνο σαν φτηνό μεροκάματο».
Εχοντας μελετήσει βαθιά και επίμονα τους τρόπους πιστής απόδοσης των πιο διαφορετικών υλικών (ύφασμα, φυτά) με τα πιο διαφορετικά μέσα (λάδια, ακουαρέλες, χαρακτική), καταλήγει, μέσα από μια αφαιρετική διαδικασία, σε μια ζωγραφική που αποδίδει τη βαθύτερη ουσία της φύσης χωρίς εμφανείς λεπτομέρειες και σε μια χαρακτική, όπου τα πιο λαμπρά χρώματα είναι παρόντα με τη χρήση μόνο του μαύρου.
Είχε λάβει μέρος σε πολλές παρουσιάσεις και βραβεύτηκε σε διεθνείς εκθέσεις στη Μόσχα, στο Βελιγράδι, στη Λιψία (Μουσείο για την τυπογραφία και την τέχνη του βιβλίου), στο Παρίσι (Bibliothque Nationale), στο Λουγκάνο κ.α., ενώ για το σύνολο του έργου του τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών, το 1995. Διεκδίκησε τρεις φορές την έδρα της Χαρακτικής στην ΑΣΚΤ, μα το «καθεστώς» της Σχολής τον απέρριψε με πείσμα, παρόλο που στην κοινή γνώμη ήταν δεδομένη η εκλογή του ως συνεχιστή του έργου του Κεφαλληνού, σ' ένα Εργαστήριο που είχε ήδη τη φήμη ενός από τα πρώτα, αν όχι το πρώτο, στον κόσμο ολόκληρο.
Παρακαταθήκη το έργο του

«Ο Γιώργης Βαρλάμος» - είπε αποχαιρετώντας τον η Εύα Μελά, εκ μέρους της ΚΕ του ΚΚΕ και του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ - «αφήνει παρακαταθήκη στην ελληνική χαρακτική και ζωγραφική ένα βαρύτιμο καλλιτεχνικό έργο, προϊόν του βαθύτατου κομμουνιστικού ανθρωπισμού του και της πάντα νεανικής και διεισδυτικής του ματιάς, άξιο να μελετηθεί και να ερευνηθεί από τους νεότερους εικαστικούς. Πάντα ως το τέλος ενήμερος και ανήσυχος για τις πολιτικές εξελίξεις, για την κρίση και τις επιπτώσεις της στους εργαζόμενους, μας μιλούσε για τη διέξοδο, για την ανάγκη αποδέσμευσης από τους ιμπεριαλιστικούς μηχανισμούς του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, για την ανάγκη της κοινωνικοποίησης των κοινωνικών αγαθών, για τη λαϊκή εξουσία. Αφησε στο Κομμουνιστικό Κόμμα παρακαταθήκη το έργο του και την επιθυμία του να μαθαίνουν οι νέοι κομμουνιστές καλλιτέχνες από αυτό, γράφοντας με το χέρι του: "Με τον τρόπο αυτό επιθυμώ να στηρίξω το κόμμα μου του οποίου είμαι μέλος σχεδόν 70 χρόνια, στο δύσκολο και ηρωικό αγώνα που δίνει για την υπεράσπιση των συμφερόντων του λαού, για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Το ΚΚΕ εκπροσωπεί και ενσαρκώνει τη φιλοσοφία και κοσμοθεωρία που και ο ίδιος επέλεξα να στηρίξω και να υπηρετήσω με όλες μου τις δυνάμεις και με τον τρόπο ζωής μου μέσα από τη συλλογική δράση. Ετσι θεωρώ ότι ολοκληρώνω κι εγώ την προσφορά μου στο μεγάλο και δίκαιο αγώνα για την απελευθέρωση της εργατικής τάξης και όλου του εργαζόμενου λαού από τα δεσμά της ταξικής σκλαβιάς, αγώνα που με διήγειρε και με συνεπήρε από τα νεανικά μου χρόνια και εξακολουθεί να φλογίζει την καρδιά μου μέχρι και σήμερα". Υποσχόμαστε να αγωνισθούμε για να υλοποιήσουμε τις επιθυμίες του ώστε η "σπορά του" να σημαδέψει την καλλιτεχνική δημιουργία του αύριο, για να έχει το αύριο λαμπερό χρώμα, όπως το κόκκινο στις παπαρούνες του...».


Η αφίσα του Γ.Βαρλάμου που κυκλοφόρησε το 1981 και αποκάλυπτε ότι ΕΟΚ και ΝΑΤΟ είναι το ίδιο συνδικάτο

Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ

21 Σεπ 2013

Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα στο 39ο Φεστιβάλ ΚΝΕ

Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα στο 39ο Φεστιβάλ ΚΝΕ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στο βήμα του 39ου Φεστιβάλ.
«Φίλες και Φίλοι,
Συντρόφισσες και Σύντροφοι,
Ένα μεγάλο ευχαριστώ και θερμά συγχαρητήρια θέλουμε να εκφράσουμε, εκ μέρους της ΚΕ του Κόμματος, στους ΚΝίτες και τις ΚΝίτισσες που ακούραστα, με μεράκι, αισιοδοξία και αυταπάρνηση έδωσαν τη μάχη για να φτάσει το μήνυμα του Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του "Οδηγητή" πλατιά στη νεολαία, στα παιδιά της εργατικής - λαϊκής οικογένειας.
Χαιρετίζουμε τους δεκάδες καλλιτέχνες δημιουργούς που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της ΚΝΕ και του ΚΚΕ.
Καλωσορίζουμε τις αντιπροσωπείες των κομμουνιστικών, αριστερών εργατικών οργανώσεων νεολαίας από όλο τον κόσμο που βρίσκονται μαζί μας.
Ιδιαίτερα καλωσορίζουμε την αντιπροσωπεία της Συριακής Κομμουνιστικής Νεολαίας που δίνει μάχη σε δύσκολες συνθήκες.
Σε όλους εσάς τους νέους και τις νέες όλων των ηλικιών: Από τα παιδιά, που ήρθαν με τις μανάδες τους στα καροτσάκια, μέχρι τους πάντα νεολαίους αγωνιστές της γενιάς της Εθνικής Αντίστασης, του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, της γενιάς του 114, της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη, της αντιδικτατορικής πάλης και όλων των μετέπειτα ταξικών εργατικών λαϊκών αγώνων της μεταπολίτευσης, τους σημερινούς αγωνιστές για την έξοδο από την κρίση σε όφελος του λαού, απευθύνουμε εκ μέρους της ΚΕ του ΚΚΕ θερμό χαιρετισμό.
Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ δηλώνουν όπως πάντα "παρών"!
Σήμερα ακόμα πιο δυνατά, πιο ορμητικά, πιο μαχητικά!
Εξοπλισμένοι με τις αποφάσεις του 19ου Συνεδρίου μας.
Με ομόφωνα ψηφισμένο το νέο Πρόγραμμά του που χαράσσει τη μοναδική ρεαλιστική επαναστατική γραμμή πάλης, που οδηγεί την εργατική τάξη, το λαό, τη νεολαία των λαϊκών οικογενειών στην πάλη για τη διεκδίκηση, κατάκτηση και οικοδόμηση της δικής του ανώτερης κοινωνίας, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
Συντρόφισσες και σύντροφοι, νέοι και νέες,
Κάνουμε ένα νέο ξεκίνημα, μέσα στην ιστορική συνέχεια του ΚΚΕ.
Ριχνόμαστε πρωτοπόρα στη μάχη των ιδεών, εξοπλισμένοι με σύγχρονο Πρόγραμμα, καταστάλαγμα μελέτης και πολύχρονης πείρας.
Ριχνόμαστε στην πάλη για την αναζωογόνηση, την ανασυγκρότηση και άνοδο του εργατικού λαϊκού κινήματος, σε αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική γραμμή, πιο έμπειροι και ετοιμοπόλεμοι.
Ριχνόμαστε στη μάχη για την ισχυροποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, τη θωράκισή τους, για να μπορεί το Κόμμα να εκπληρώνει την πρωτοπόρα αποστολή και το ρόλο του κάτω από όλες τις συνθήκες, κάτω από οποιεσδήποτε δυσκολίες και στροφές, καμπές της πάλης. Κόμμα "παντός καιρού", ριζωμένο μέσα στους τόπους δουλειάς, μόρφωσης, μαθητείας, στις λαϊκές γειτονιές, στην ύπαιθρο που υποφέρει.
Το ΚΚΕ μπορεί να αυξήσει το κύρος και τη δύναμή του ανάμεσα στη νεολαία. Καθοριστικός ο ρόλος εδώ των χιλιάδων μελών, στελεχών και φίλων της ΚΝΕ σε όλη τη χώρα. Και γιατί επιβεβαιωθήκαμε, και γιατί τα λόγια και τα έργα μας έχουν συνέπεια, και γιατί ξέρουμε πώς και πού πάμε.
Προϋπόθεση η ενίσχυση του κύρους και της πρωτοπόρας δράσης των μελών και στελεχών του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, μέσα από τη βελτίωση της συλλογικής ζωής και δράσης των Κομματικών Οργανώσεων, με βάση το νέο Καταστατικό μας, με την ανύψωση του ιδεολογικού, μορφωτικού και πολιτιστικού επιπέδου του και κυρίως μέσα από μια πιο ουσιαστική σχέση επικοινωνίας με τους φίλους, τους οπαδούς, τους απλούς εργάτες και εργάτριες, τους ανέργους, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες, τους νέους και τις νέες, τις γυναίκες των λαϊκών οικογενειών.
Αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα κατάματα. Μελετάμε τις εξελίξεις, βγάζουμε συμπεράσματα, προχωράμε μπροστά! Με την ίδια πάντα σταθερότητα και συνέπεια. Με την ίδια πάντα σημαία υψωμένη, της ταξικής πάλης, την κόκκινη σημαία του σοσιαλισμού - κομμουνισμού.
Δεν μαϊμουδίζουμε, δεν κλέβουμε συνθήματα, θέσεις, για να τα χρησιμοποιήσουμε όποτε μας βολεύει, όταν μας βολεύει, όπου μας βολεύει, όπως μας βολεύει, μόνο και μόνο για να τα διαστρεβλώσουμε, να τα αποστεώσουμε από το επαναστατικό, λαϊκό περιεχόμενό τους, για να τα σερβίρουμε ξαναζεσταμένα, προκειμένου να κερδίσουμε εντυπώσεις.
Δεν πρόκειται να γίνουμε σαν άλλα πολιτικά κόμματα, να γίνουμε μεγαλύτεροι ή μικρότεροι συντελεστές του νέου διπολισμού που χτίζεται, με όλα τα παλιά φθαρμένα υλικά του παλιού δικομματισμού, που γνωρίσαμε πολύ καλά χρόνια τώρα, τόσο από τους κυβερνώντες σήμερα, όσο και τους όψιμους νέους σοσιαλδημοκράτες, που αποδεικνύουν όλο και περισσότερο καθημερινά ότι δεν έχουν ιερό και όσιο, έστω κι αν ξέρουν ότι αργά ή γρήγορα ο ίδιος ο λαός που τώρα μπορεί να τους δίνει περίοδο χάριτος και δοκιμασίας, πολύ σύντομα θα ανακαλύψει πόσο τραγικά ξεγελάστηκε για μια ακόμα φορά.
Μπορεί και πρέπει να διευρυνθεί η εργατική, η λαϊκή πρωτοπορία, που δεν θα πέσει πάλι στην παγίδα. Οι προδομένοι εργαζόμενοι από το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ των προηγούμενων χρόνων δεν πρέπει να πέσουν στο δόκανο της αναμόρφωσης, της αναστύλωσης περίπου του ίδιου σκηνικού, με τον ΣΥΡΙΖΑ στη θέση του παλιού ΠΑΣΟΚ.
Θα χάσουμε μόνο κι άλλη δεκαετία, θα χάσουμε πολύτιμο χρόνο σε επικίνδυνους καιρούς για το λαό. Αυτό είναι βούτυρο στο ψωμί των ατέλειωτων μνημονίων, των αντιλαϊκών μέτρων της άρχουσας τάξης, που έχει την πραγματική εξουσία, των μονοπωλίων, του κεφαλαίου, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ.
Συντρόφισσες και σύντροφοι,
Φίλες και Φίλοι,
Αυτή την ώρα που ο καθένας και η καθεμιά δίνει τη μάχη της επιβίωσης, δεν ξέρει τι θα του ξημερώσει, βλέπει μπροστά αβέβαιο και σκοτεινό το μέλλον για τα παιδιά του και την ίδια στιγμή σκέφτεται "δεν πάει άλλο",
το ΚΚΕ με αγωνιστική αισιοδοξία και αποφασιστικότητα λέει:
Μπορούμε να αλλάξουμε τη ζωή μας, μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα εμείς και τα παιδιά μας.
Το σύνθημα του 39ου Φεστιβάλ, "Άλλαξε τον κόσμο, το ‘χει ανάγκη", αποτυπώνει με τα λόγια του ποιητή το κάλεσμα των κομμουνιστών στο λαό μας που υποφέρει, που ψάχνει τρόπο να ξεφύγει από την ανεργία, την πείνα και τη φτώχεια…
Διαβάστε όλη την ομιλία στο 902.gr.

Guardian: Ελληνες εφοπλιστές χρηματοδοτούν την ......"Χρυσή Αυγή"!!!!!

Guardian: Ελληνες εφοπλιστές χρηματοδοτούν την ......"Χρυσή Αυγή"!!!!!


 Πολλά ερωτηματικά γεννιούνται από δημοσίευμα της «Guardian» σύμφωνα με το οποίο η Χρυσή Αυγή χρηματοδοτείται από Έλληνες εφοπλιστές και γι’ αυτό διαθέτει τη δυνατότητα να ανοίγει δεκάδες γραφεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η έγκριτη βρετανική εφημερίδα αναφέρει πως η εγχώρια επιτυχία του ακροδεξιού κόμματος στρέφει τις πολιτικές της φιλοδοξίες σε επέκταση όπου υπάρχουν Έλληνες, επιδιώκοντας να δημιουργήσει «κύτταρα» σε κάθε γωνιά του κόσμου.


«Η οργάνωση -της οποίας το έμβλημα μοιάζει πολύ με τη σβάστικα και της οποίας τα μέλη συνηθίζουν να χαιρετίζουν ναζιστικά- έχει ολοένα και μεγαλύτερη αναγνώριση από τους Ελληνες, προάγοντας τον εαυτό της ως τη μόνη πολιτική δύναμη που είναι πρόθυμη να πατάξει το σάπιο κατεστημένο», επισημαίνεται στο ρεπορτάζ, στο οποίο προστίθεται πως οι προθέσεις των χρυσαυγιτών έχουν προκαλέσει την έντονη αντίδραση πολλών ομογενών. «Δε βλέπουμε τίποτα χρυσό στη Χρυσή Αυγή. Εθνικισμός, φασισμός και ρατσισμός δεν αποτελούν μέρος της πνευματικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς», δηλώνει χαρακτηριστικώς ο ιερέας Αλεξ Καρλούτσος, ηγετική φυσιογνωμία της ελληνικής κοινότητας στη Νέα Υόρκη. Στο ίδιο ρεπορτάζ γίνεται λόγος και για τακτικές συναντήσεις στελεχών της Χρυσής Αυγής με ομοϊδεάτες τους στη Γερμανία, στην Ιταλία και στη Ρουμανία.
πηγη: το κουτί της Πανδώρας 

Guardian: Ελληνες εφοπλιστές χρηματοδοτούν την ......"Χρυσή Αυγή"!!!!!

Guardian: Ελληνες εφοπλιστές χρηματοδοτούν την ......"Χρυσή Αυγή"!!!!!


 Πολλά ερωτηματικά γεννιούνται από δημοσίευμα της «Guardian» σύμφωνα με το οποίο η Χρυσή Αυγή χρηματοδοτείται από Έλληνες εφοπλιστές και γι’ αυτό διαθέτει τη δυνατότητα να ανοίγει δεκάδες γραφεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η έγκριτη βρετανική εφημερίδα αναφέρει πως η εγχώρια επιτυχία του ακροδεξιού κόμματος στρέφει τις πολιτικές της φιλοδοξίες σε επέκταση όπου υπάρχουν Έλληνες, επιδιώκοντας να δημιουργήσει «κύτταρα» σε κάθε γωνιά του κόσμου.


«Η οργάνωση -της οποίας το έμβλημα μοιάζει πολύ με τη σβάστικα και της οποίας τα μέλη συνηθίζουν να χαιρετίζουν ναζιστικά- έχει ολοένα και μεγαλύτερη αναγνώριση από τους Ελληνες, προάγοντας τον εαυτό της ως τη μόνη πολιτική δύναμη που είναι πρόθυμη να πατάξει το σάπιο κατεστημένο», επισημαίνεται στο ρεπορτάζ, στο οποίο προστίθεται πως οι προθέσεις των χρυσαυγιτών έχουν προκαλέσει την έντονη αντίδραση πολλών ομογενών. «Δε βλέπουμε τίποτα χρυσό στη Χρυσή Αυγή. Εθνικισμός, φασισμός και ρατσισμός δεν αποτελούν μέρος της πνευματικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς», δηλώνει χαρακτηριστικώς ο ιερέας Αλεξ Καρλούτσος, ηγετική φυσιογνωμία της ελληνικής κοινότητας στη Νέα Υόρκη. Στο ίδιο ρεπορτάζ γίνεται λόγος και για τακτικές συναντήσεις στελεχών της Χρυσής Αυγής με ομοϊδεάτες τους στη Γερμανία, στην Ιταλία και στη Ρουμανία.
πηγη: το κουτί της Πανδώρας 

Ποιό παρακράτος; Εδώ έχουμε κράτος κύριε!

Ποιό παρακράτος; Εδώ έχουμε κράτος κύριε!

Επίθεση των ΜΑΤ στους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ - Καταγγελία του ΠΑΜΕ


Με δακρυγόνα επιτέθηκαν ταΜΑΤ στους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ όταν επιχείρησαν να προχωρήσουν σε συμβολικό αποκλεισμό της Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι, στο πλαίσιο 4ωρης στάσης εργασίας τους από τις 12 μεσημέρι, προχώρησαν σε συμβολικό αποκλεισμό της Εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας στο ύψος του Μαρτίνου, μαζί με φορείς της περιοχής. Δεκαπέντε λεπτά αφού έκλεισαν την Εθνική Οδό, ο επικεφαλής των ΜΑΤ έδωσε εντολή στις 6 διμοιρίες να απωθήσουν τους διαδηλωτές με δακρυγόνα. Ακολούθησαν συμπλοκές με τα ΜΑΤ να επιτίθενται στους συγκεντρωμένους, ενώ σημειώθηκαν αρκετοί τραυματισμοί.

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στη συρρίκνωση δραστηριοτήτων της ΛΑΡΚΟ, το κλείσιμο ή την ιδιωτικοποίησή της.

Ανακοίνωση του ΠΑΜΕ

«Με εντολή της κυβέρνησης τα ΜΑΤ χτύπησαν σήμερα τους εργάτες της ΛΑΡΚΟ. Ο στόχος για ιδιωτικοποίηση ή ακόμα και το κλείσιμο της ΛΑΡΚΟ συνοδεύεται με καταστολή και ξύλο στους εργαζόμενους. Η λύσσα της κυβέρνησης και των μηχανισμών της ενάντια στους εργατικούς αγώνες να αποκρουστεί σε κάθε εργοστάσιο και τόπο δουλειάς.

Να εκφραστεί η αλληλεγγύη από όλα τα συνδικάτα και τους μαζικούς φορείς.

Ο αγώνας των εργατών της ΛΑΡΚΟ αφορά ολόκληρη την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα».

Ανακοίνωση του Εργατικού Κέντρου Λάρισας
Τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, η οποία έστειλε τα ΜΑΤ να χτυπήσει τους εργάτες της ΛΑΡΚΟ καταγγέλλει η διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Νομού Λάρισας, εκφράζοντας παράλληλα την αλληλεγγύη της στον αγώνα των εργαζομένων.

«Η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Νομού Λάρισας καταγγέλλει τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, η οποία στην προσπάθειά της να περάσει είτε την ιδιωτικοποίηση, είτε το κλείσιμο της ΛΑΡΚΟ, προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, έστειλε σήμερα τα ΜΑΤ, τα οποία ξυλοκόπησαν τους εργάτες της ΛΑΡΚΟ, για να τους τρομοκρατήσει και να τους υποτάξει.

Η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Ν. Λάρισας εκφράζει την αλληλεγγύη της στον αγώνα των εργατών της ΛΑΡΚΟ, για να μην κλείσει ή να μην ξεπουληθεί σε καπιταλιστές και τους καλεί να μη μείνουν μόνο στην άμυνα. Να διεκδικήσουν μια άλλη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη αυτού του τόπου, χωρίς τους καπιταλιστές και το πολιτικό τους προσωπικό, μέσα στα πλαίσια της οποίας η ΛΑΡΚΟ μαζί με άλλες μεγάλες βιομηχανίες μπορούν να αποτελέσουν βασικό στήριγμα της βιομηχανίας που θα δουλεύει για την ικανοποίηση των εργατικών - λαϊκών αναγκών».

Την επίθεση των ΜΑΤ καταγγέλει και η γραμματεία Εύβοιας του ΠΑΜΕ.
Πηγή:902

TOP READ