11 Απρ 2015

ΑΓΓΛΙΑ - ΠΡΕΜΙΕΡ ΛΙΓΚ Η άκρατη εμπορευματοποίηση και τα... θύματά της

ΑΓΓΛΙΑ - ΠΡΕΜΙΕΡ ΛΙΓΚ
Η άκρατη εμπορευματοποίηση και τα... θύματά της

Συνεχώς αυξάνονται τα τελευταία χρόνια οι διαμαρτυρίες των φιλάθλων στην Αγγλία για τα ακριβά εισιτήρια
Συνεχώς αυξάνονται τα τελευταία χρόνια οι διαμαρτυρίες των φιλάθλων στην Αγγλία για τα ακριβά εισιτήρια
Associated Press
Μπορεί οι πρόσφατες ανακοινώσεις για το ποσό με το οποίο πουλήθηκαν τα δικαιώματα του αγγλικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου της πρώτης κατηγορίας να προκάλεσαν ίλιγγο καθιστώντας την Πρέμιερ Λιγκ την πλέον ακριβή διοργάνωση εθνικών πρωταθλημάτων της Ευρώπης, ωστόσο οι φίλαθλοι στο Νησί έχουν να αντιμετωπίσουν τους δικούς τους... ιλίγγους. Αυτούς που τους προκαλούν τα πανάκριβα εισιτήρια που πρέπει να πληρώσουν προκειμένου να δουν κάποιον ποδοσφαιρικό αγώνα. Ενα θέμα που εδώ και μια διετία περίπου έχει βρεθεί στο προσκήνιο εξαιτίας των πολλών αντιδράσεων που υπάρχουν και φέρνουν ακόμα και παραδοσιακούς αντίπαλους οπαδούς να ενώνονται μπροστά στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί.
«Το ακριβό προϊόν... ακριβά πουλιέται»
Πρόβλημα που φυσικά δεν είναι ξεκομμένο από τις λογικές της εμπορευματοποίησης που επικρατούν και στο συγκεκριμένο πρωτάθλημα, το οποίο συν τοις άλλοις κατέχει και τα πρωτεία σε αυτόν τον τομέα. Το κυνήγι του κέρδους των επιχειρηματιών των ομάδων αφορά όλους τους τομείς απ' όπου μπορούν να αντλήσουν κέρδος. Και ένας από αυτούς είναι το ξεζούμισμα των φιλάθλων, αφού το ακριβό προϊόν πρέπει να προσφέρεται και με το ανάλογο κόστος. Παράλληλα η έλευση ξένων επενδυτών από τις ΗΠΑ, τις αραβικές χώρες ή τη Ρωσία επέφερε σημαντικές αλλαγές σε παραδοσιακές λογικές που επικρατούσαν στο αγγλικό ποδόσφαιρο και φυσικά αυτό δε θα μπορούσε να μην έχει συνέπειες και στην εικόνα της μάζας των οπαδών, όπως αυτή ήταν διαμορφωμένη μέχρι πριν λίγα χρόνια.

Η αγοραστική δύναμη των οπαδών είναι το ζητούμενο για τους επιχειρηματίες και τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στο αγγλικό ποδόσφαιρο
Η αγοραστική δύναμη των οπαδών είναι το ζητούμενο για τους επιχειρηματίες και τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στο αγγλικό ποδόσφαιρο
Associated Press
Πλέον το εισιτήριο διαρκείας ως οικογενειακή παράδοση, που ουσιαστικά περνούσε σε διάφορες γενιές, δεν είναι αυτό που ενδιαφέρει τους υπεύθυνους των ομάδων, ούτε φυσικά ακόμα και ο οπαδός των λαϊκών στρωμάτων. Αντίθετα, η επένδυση στους έχοντες να πληρώσουν είναι ο στόχος, αφού αυτοί, εκτός του ακριβού εισιτηρίου, θα αφήσουν επίσης ένα σημαντικό ποσό σε άλλους τομείς του γηπέδου, όπως η μπουτίκ με τα πανάκριβα προϊόντα, η αγορά αναμνηστικών, το ακριβό φαγητό κτλ. Και τέτοιου είδους οπαδοί μπορούν να βρεθούν όχι μόνο εντός της Αγγλίας, αλλά πλέον και πολύ εύκολα εκτός αυτής. Τα τελευταία χρόνια μέσω και των διεθνών κλαμπ οπαδών των λεγόμενων ισχυρών ομάδων που υπάρχουν ανά τον κόσμο έχει βρεθεί μια νέα καταναλωτική αγορά, μέσω των ταξιδιών που διοργανώνονται ακόμα και για ένα διήμερο, προκειμένου κάποιος να παρακολουθήσει τον αγώνα της αγαπημένης του ομάδας.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται μια σειρά ενέργειες όπως η συνεχώς αυξανόμενη τακτική σχεδόν όλων των ομάδων για πώληση εισιτήριων (που τυγχάνει να είναι και τα πλέον ακριβά) μέσω του Διαδικτύου ή τουριστικών πρακτορείων. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια οι αρμόδιοι του αγγλικού πρωταθλήματος μελετούν την περίπτωση να προχωρήσουν και ένα βήμα παραπέρα, παρουσιάζοντας τα σχέδιά τους ώστε η τελευταία αγωνιστική του πρωταθλήματος να διεξάγεται σε γήπεδα του εξωτερικού.
Πανάκριβα τηλεοπτικά δικαιώματα

Μείωση της προσέλευσης των παραδοσιακών φιλάθλων του αγγλικού ποδοσφαίρου έχουν επιφέρει οι πρακτικές της εμπορευματοποίησης
Μείωση της προσέλευσης των παραδοσιακών φιλάθλων του αγγλικού ποδοσφαίρου έχουν επιφέρει οι πρακτικές της εμπορευματοποίησης
Associated Press
Τα τηλεοπτικά δίκτυα «Sky» και «BT Sport» θα συνεχίσουν να έχουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Premier League, που ανακοίνωσε την πώλησή τους για την περίοδο 2016 - 2019. Οι Αγγλοι θα βάλουν συνολικά στα ταμεία τους το ιλιγγιώδες ποσό των 5,136 δισ. λιρών (εκ των οποίων το «Sky» θα πληρώσει τα 4,176), ενώ πρέπει να τονιστεί ότι τα δικαιώματα αφορούν μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο!
Στην ουσία οι επιχειρηματίες του ποδοσφαίρου κατάφεραν να αυξήσουν κατά 50% την προηγούμενη συμφωνία. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τηλεοπτικά δικαιώματα από το 2011 - 2013 είχαν πωληθεί για 1,77 δισ. λίρες, ενώ για την περίοδο 2014 - 2016 για 3. Αυτήν τη φορά η συμφωνία είναι για 3 σεζόν, κάτι που σημαίνει ότι οι 20 ομάδες της Premier League θα μοιράζονται περισσότερα από 1,7 δισ. λίρες ετησίως! Βέβαια αυτό δεν μπορεί να είναι χωρίς συνέπεια και για τους ίδιους τους φιλάθλους, αφού είναι προφανές ότι τα τηλεοπτικά δίκτυα θα πουλήσουν από την πλευρά τους σε διόλου ευκαταφρόνητα ποσά τα συνδρομητικά πακέτα που θα περιλαμβάνουν τους αγώνες της Πρέμιερ Λιγκ, με αποτέλεσμα οι φίλαθλοι να πληρώσουν κατά κάποιον τρόπο μέρος των ποσών που τα ίδια δαπάνησαν για την απόκτηση των δικαιωμάτων.
Ξαναφουντώνουν οι αντιδράσεις των φιλάθλων
Ωστόσο το πρόβλημα για τους φιλάθλους στην Αγγλία δεν αφορά μόνο τα τηλεοπτικά δρώμενα, άλλα και τα πιο άμεσα, όπως είναι η παρακολούθηση των αγώνων από τις εξέδρες του γηπέδου. Η πρόσφατη ανακοίνωση του ποσού που πουλήθηκαν τα τηλεοπτικά δικαιώματα αποτέλεσε την αιτία ώστε για μια ακόμη φορά να υπάρξουν σφοδρές αντιδράσεις από μέρους των φιλάθλων για τα ακριβά εισιτήρια, για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια.
Οι πλέον πρόσφατες συνέβησαν στις αρχές του μήνα μέσα και έξω από το «Εμιρέιτς» με χιλιάδες κόσμου, οπαδούς τόσο της Αρσεναλ όσο και της Λίβερπουλ, πριν και μετά από την έναρξη της αναμέτρησης στο Λονδίνο να εκφράζουν την αντίθεσή τους στις υψηλές τιμές των εισιτηρίων.
«Το ποδόσφαιρο χωρίς οπαδούς είναι ένα τίποτα. Αρκετά ως εδώ», ήταν το μήνυμα σε πανό που εμφανίστηκε έξω από το γήπεδο πριν την έναρξη του αγώνα, ενώ με ένα άλλο σχετικό πανό που υψώθηκε στις εξέδρες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού καταδικάζονταν οι ακριβές τιμές των εισιτηρίων, ενώ καλούνταν οι υπεύθυνοι να μειώσουν τις τιμές. Μάλιστα, μερίδα των οπαδών και των δύο ομάδων αποφάσισε να μείνει εκτός γηπέδου για τα πρώτα δέκα λεπτά της σπουδαίας αναμέτρησης, στέλνοντας έτσι ακόμα ένα μήνυμα για το σκοπό αυτό.
Σε ένα άλλο περιστατικό λίγο καιρό πριν, όταν ανακοινώθηκαν επίσημα τα ποσά για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, υπήρξε αντίδραση των φίλαθλων της Κρίσταλ Πάλας, καθώς θεωρούσαν ότι αυτό θα επιφέρει και αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Σε αγώνα με την Αρσεναλ για το πρωτάθλημα σήκωσαν πανό που έγραφε «5 δισ. λίρες η συμφωνία και οι φίλαθλοι ακόμα εκμεταλλεύονται», ενώ στην αναμέτρηση με τη Λίβερπουλ είχαν υψώσει αντίστοιχο που έγραφε «Σταματήστε την απληστία της Πρέμιερ Λιγκ». Σημειώνεται πως για την ομάδα του Νότιου Λονδίνου, που θεωρείται από τις μικρομεσαίες σε αγωνιστική δυναμικότητα στο πρωτάθλημα, το φθηνότερο εισιτήριο διαρκείας της φετινής σεζόν στο «Σέλχαστ Παρκ» άγγιζε τα 645 δολάρια.
Σε ένα άλλο περιστατικό, η Ενωση Φιλάθλων της Πρέμιερ Λιγκ προχώρησε σε συμβολική διαμαρτυρία ζητώντας τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων και τη θέσπιση ανώτατου ορίου. Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης, οι αυξημένες τιμές είναι η αιτία της μείωσης στην προσέλευση στο πρωτάθλημα, ζητώντας παράλληλα τη θέσπιση ανώτατης τιμής εισιτηρίου, ύψους 27 ευρώ. Μάλιστα στο στόχαστρο των διαμαρτυριών βρέθηκαν και ειδικά οι τιμές των εισιτηρίων για τα εκτός έδρας παιχνίδια στην Πρέμιερ Λιγκ, που έχουν φτάσει σε επίπεδα που είναι πλέον πολύ δύσκολο για τους οπαδούς να διαθέτουν τέτοια ποσά, αφού θα πρέπει να υπολογιστούν και τα έξοδα της μετακίνησης γι' αυτούς. Από την πλευρά της, η Ενωση Φιλάθλων δημοσιοποίησε τα αιτήματά της, όπως το να μπει πλαφόν στα εισιτήρια (20 λίρες για τα εκτός έδρας) ή το να μην υπάρχει διαχωρισμός των παιχνιδιών από τους συλλόγους για τον τρόπο διάθεσης και το κόστος των εισιτηρίων ανάλογα μεομάτην έδρα στην οποία φιλοξενείται η ομαδα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ