17 Ιουλ 2016

EURO 2016 Η κερδοφορία... μόνιμη πρωταθλήτρια

EURO 2016
Η κερδοφορία... μόνιμη πρωταθλήτρια



Μπορεί η Πορτογαλία να πανηγύρισε την κατάκτηση του βαρύτιμου τροπαίου του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος για πρώτη φορά στην ιστορία της και κόντρα σε όλα τα προγνωστικά, τα χαμόγελα όμως δεν ήταν μόνο για τους Πορτογάλους. «Νικητές» για μια ακόμα φορά στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού δεν μπορούσαν παρά να είναι και η διοργανώτρια UEFA, παρέα με τους ντόπιους και διεθνείς χορηγούς, που έστησαν ένα μεγάλο γλέντι κερδών πάνω στο πάθος των φιλάθλων για τη διάκριση της Εθνικής τους ομάδας. Τρελά κέρδη, όπως ήταν φυσικό, αποκόμισαν και οι μεγάλες στοιχηματικές εταιρείες, που βασιζόμενες στο πάθος του τζόγου που γεννά και αναπαράγει και η άθλια οικονομική κατάσταση όπου βρίσκονται εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη, θυσαύριζαν σε κάθε γκολ, σε κάθε κόρνερ, ακόμα και σε κάθε κάρτα που δόθηκε στα γήπεδα της Γαλλίας.
Η «μεγάλη επιτυχία» των γεωμετρικών κερδών...
Μόλις λίγες μέρες μετά τη λήξη της ποδοσφαιρικής «γιορτής» της Ευρώπης, η UEFA έδωσε στη δημοσιότητα τα έσοδα που αποκόμισε από τη διοργάνωση. Τα στοιχεία πραγματικά ζαλίζουν. Η Ομοσπονδία έβαλε στα ταμεία της λίγο κάτω από 2 δισ. ευρώ, συγκεκριμένα 1,93! Από αυτά 1,05 δισ. ήρθαν από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, 480 εκατ. ευρώ από τους χορηγούς και 400 εκατομμύρια από τα εισιτήρια. Για το τελευταίο ποσό σημειώνεται πως περίπου 2,4 εκατομμύρια θεατές παρακολούθησαν από κοντά το EURO, παρουσιάζοντας μέσο όρο 47.594 ανά αγώνα και πληρότητα 92,56% στους 51 αγώνες της διοργάνωσης. Πρώτη σε προσέλευση ήταν η αναμέτρηση της Γαλλίας με την Ισλανδία (76.833 με πληρότητα 96,04%) για τα προημιτελικά της διοργάνωσης, ενώ στην τρίτη θέση ήταν ο τελικός με την Πορτογαλία με 75.868 θεατές (94,84% πληρότητα). Στην δεύτερη θέση είναι το ματς της Ιταλίας με την Ισπανία (76.155 με πληρότητα 95,19%).

Χαρακτηριστική της οικονομικής επιτυχίας ήταν η δήλωση του γενικού γραμματέα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου, Θεόδωρου Θεοδωρίδη, που είπε ότι «οι αριθμοί είναι θετικοί», προσθέτοντας ότι η διευρυμένη διοργάνωση είχε «μεγάλη επιτυχία». Αυτό ήταν άλλωστε και το «όραμα» του Μισέλ Πλατινί, του τέως προέδρου της UEFA, όταν προχωρούσε στη διεύρυνση του EURO με 24 ομάδες αντί για 16 που ήταν μέχρι και το 2012.
Και το «όραμα» αυτό της τρελής κερδοφορίας επιβεβαιώθηκε, μιας που, όπως δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία, από τους 20 παραπάνω αγώνες που έγιναν φέτος σε σχέση με το τελευταίο EURO, η UEFA κέρδισε περίπου 34% περισσότερα χρήματα. Σε αντίθεση δε με τους ρυθμούς που έμπαιναν τα γκολ στο φετινό EURO (2,2 κατά μέσο όρο) η αύξηση των κερδών είναι γεωμετρική σε όλα τα τελευταία Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα: Το 2012 τα έσοδα έφταναν το 1,39 δισ. ευρώ, το 2008 (στα γήπεδα της Αυστρίας και της Ελβετίας) τα 1,35 δισ. και στο EURO του 2004 τα 855 εκατ. ευρώ. Αν η τελευταία διαφορά φαίνεται μεγάλη, αρκεί να σκεφτεί κανείς πως το 1992 τα έσοδα έφταναν μόλις τα... 40 εκατομμύρια ευρώ!
Η UEFA βέβαια έσπευσε να ανακοινώσει πως τα 830 εκατομμύρια που έβγαλε από τα γήπεδα της Γαλλίας δεν θα τα καρπωθεί, αφού η «λεία» των κερδών θα μοιραστεί, με 600 εκατομμύρια να μοιράζονται αναλογικά στις 55 ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες και 230 εκατομμύρια να... επανατοποθετούνται ως επένδυση στο χρηματιστήριο του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού, για τις προετοιμασίες της επόμενης διοργάνωσης.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια χαμένοι δεν μπορεί να θεωρούνται οι «μεγάλοι χορηγοί», επιχειρηματικοί όμιλοι διεθνείς και μη, που μπορεί να έδωσαν περίπου 480 εκατομμύρια αλλά τα κέρδη από την προβολή τους αναμένεται να είναι σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις τουλάχιστον διπλάσια. Αξίζει να αναφέρουμε πως χορηγοί της διοργάνωσης ήταν τα εξής μονοπώλια: Carlsberg, Coca-Cola, Continental, Hisense, Hyundai-Kia, McDonald's, Orange, SOCAR, Turkish Airlines και Adidas, ενώ στους «τοπικούς» χορηγούς που στήριξαν την Εθνική Γαλλίας συγκαταλέγονται οι Abritel-HomeAway, Credit Agricole, Franchaise des Jeux, La Poste, PROMAN και SNCF. Το ίδιο και ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των τρελών κερδών «δάγκωσαν» με τις πρώτες εκτιμήσεις και οι επίσημες στοιχηματικές εταιρείες, χωρίς να υπολογίζει κανείς τα εκατοντάδες εκατομμύρια που παίζονται στο παράνομο.
Κι επειδή συνταγή που φέρνει κέρδη δεν αλλάζει, η ίδια τακτική της «διεύρυνσης» της ποδοσφαιρικής αγοράς αναμένεται να συνεχιστεί και το 2020 (παρεμβάλλεται το Μουντιάλ το 2018), που θα διεξαχθεί σε 13 ευρωπαϊκές πόλεις, προκειμένου να αυξηθούν η... πελατεία αλλά και τα έσοδα. Συγκεκριμένα, στα σχέδια της UEFA είναι οι αγώνες του EURO 2020 να γίνουν σε Λονδίνο, Μπακού, Βρυξέλλες, Μόναχο, Κοπεγχάγη, Δουβλίνο, Μπιλμπάο, Ρώμη, Βουδαπέστη, Αμστερνταμ, Βουκουρέστι, Αγ. Πετρούπολη και Γλασκώβη. Αυτό ήταν άλλωστε και το σύστημα που χρησιμοποιήθηκε για τη διεξαγωγή του Ευρωπαΐκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου Κ17.
ΥΓ. Ενα τέτοιο τρελό πάρτυ δισεκατομμυρίων κερδών δε θα μπορούσε φυσικά να χαλάσει από έναν άνθρωπο που αυτοκτόνησε επειδή έχασε μόλις 2.750 ευρώ... Ο Φιντέλ Νικίτιν, που είναι ο μοναδικός που γνωστοποιήθηκε ο θάνατός του, πωλητής τηλεφώνων, μάζεψε ό,τι χρήματα μπόρεσε και στοιχημάτισε στη Γαλλία, ελπίζοντας ότι με την κατάκτηση του τροπαίου θα μπορέσει να ξεχρεώσει δάνεια που τον έπνιγαν. Τελικά, έπεσε στις γραμμές ενός σιδηροδρομικού σταθμού περιμένοντας το πρώτο τρένο να τον χτυπήσει αφήνοντας πρώτα μήνυμα στους φίλους του: «Σας ευχαριστώ και συγχωρέστε με»...

1 σχόλιο:

Μπαρούτι

Η μίνι περιοδεία του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, την περασμένη Δευτέρα, σε Συρία, Αίγυπτο και Τουρκία, καταδεικνύει τον...

TOP READ