5 Αυγ 2012

ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ «ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ»



ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ «ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ»
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ «ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ»
Το βιβλίο αυτό που το παρουσιάζουμε ξανά στο γερμανικό κοινό, βγήκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1845. Τόσο στα θετικά του, όσο και στα αρνητικά του έχει τη σφραγίδα της νεότητας του συγγραφέα. Τότε ήμουνα εικοσιτεσσάρων χρόνων. Σήμερα είμαι τρεις φορές μεγαλύτερος και, όταν ξαναδιαβάζω αυτή τη νεανική μου εργασία, βρίσκω ότι δεν έχω κανένα λόγο να ντρέπομαι γι' αυτήν. Γι' αυτό λοιπόν δε σκέφτομαι με κανένα τρόπο να σβήσω αυτή τη σφραγίδα της νεανικής εργασίας. Την παρουσιάζω και πάλι χωρίς αλλαγές στον αναγνώστη. Διατύπωσα μονάχα με περισσότερη σαφήνεια μερικά όχι ολότελα καθαρά σημεία και κάπου κάπου πρόσθεσα από καμιά νέα, σύντομη υποσημείωση, βάζοντας και τη χρονολογία (1892).
Για την τύχη αυτού του βιβλίου αναφέρω μόνο ότι το 1885 βγήκε στη Νέα Υόρκη σε αγγλική μετάφραση (από την κα Φλόρενς Κέλεϊ-Βισνεβέτσκι) και ότι η μετάφραση αυτή ξαναεκδόθηκε στο Λονδίνο το 1892 από τους Σβαν Ζόνενσαϊν και Σία. Ο πρόλογος για την αμερικάνικη έκδοση αποτελεί τη βάση για τον πρόλογο της αγγλικής, κι αυτός πάλι χρησιμεύει σαν βάση για τούτον το γερμανικό πρόλογο. Η σύγχρονη μεγάλη βιομηχανία εξισώνει σε τέτοιο τεράστιο βαθμό τις οικονομικές συνθήκες όλων των χωρών που αγκάλιασε, που είναι ζήτημα αν έχω να πω τίποτα άλλο στο Γερμανό αναγνώστη από ό,τι είπα στον Αμερικανό και στον Αγγλο.
Η κατάσταση που περιγράφεται σ' αυτό το βιβλίο ανήκει σήμερα - τουλάχιστο σχετικά με την Αγγλία - στο μεγαλύτερό της μέρος, στο παρελθόν. Υπάρχει ένας νόμος της σύγχρονης πολιτικής οικονομίας - αν και τα αναγνωρισμένα εγχειρίδια δεν τον αναφέρουν ρητά - ότι, όσο περισσότερο αναπτύσσεται η κεφαλαιοκρατική παραγωγή, τόσο λιγότερο μπορεί να καταφεύγει στις μικροαπάτες και τις μικροκατεργαριές που χαρακτηρίζουν τα προηγούμενα στάδια της ανάπτυξής της. Οι μικροπρεπείς πονηριές του Πολωνοεβραίου, του εκπροσώπου του ευρωπαϊκού εμπορίου στη χαμηλότερη βαθμίδα του, τα ίδια αυτά τεχνάσματα που στην πατρίδα του του προσφέρουν τόσο καλές υπηρεσίες και που εφαρμόζονται εκεί γενικά, τον αφήνουν στα κρύα του λουτρού μόλις έρθει στο Αμβούργο ή στο Βερολίνο. Το ίδιο κι ο παραγγελιοδόχος, εβραίος ή χριστιανός, που έρχεται από το Βερολίνο ή το Αμβούργο στο χρηματιστήριο του Μάντσεστερ, διαπίστωνε, τουλάχιστο πριν λίγο καιρό ακόμα, ότι αν ήθελε να αγοράσει φτηνά νήματα ή υφάσματα θα έπρεπε πριν απ' όλα να παρατήσει εκείνα τα κάπως εκλεπτυσμένα, μα πάντα άθλια τεχνάσματα και κόλπα που στην πατρίδα του περνούσαν σαν το άκρον άωτον του εμπορικού δαιμονίου. Φυσικά φαίνεται ότι και στη Γερμανία ακόμα, μαζί με την πρόοδο της μεγάλης βιομηχανίας, έχουν αλλάξει πολλά. Ιδιαίτερα από τον καιρό της γερμανικής βιομηχανικής πανωλεθρίας στην έκθεση της Φιλαδέλφειας1 φαίνεται να 'χει κακοφημιστεί ακόμα και το παλιό απλοϊκό γερμανικό αξίωμα ότι μόνο ευχαρίστηση μπορεί να προκαλεί στους ανθρώπους όταν τους στέλνουμε πρώτα καλά δείγματα και ύστερα κακό εμπόρευμα! Και πραγματικά, αυτά τα κόλπα κι αυτά τα τεχνάσματα δε συμφέρουν πια σε μια μεγάλη αγορά, όπου ο χρόνος είναι χρήμα και όπου αναπτύσσεται κάποιο ύψος εμπορικής ηθικής, όχι από έρωτα στην αρετή, μα απλούστατα για να μη χάνουν ανώφελα χρόνο και κόπο. Κι ακριβώς το ίδιο έγινε στην Αγγλία, στις σχέσεις του εργοστασιάρχη με τους εργάτες του.
Το ξαναζωντάνεμα των εργασιών ύστερα από την κρίση του 1847 ήταν η απαρχή μιας νέας βιομηχανικής εποχής. Η κατάργηση των νόμων για τα σιτηρά και οι παραπέρα δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις που αναγκαστικά προέκυψαν από την κατάργηση αυτή, έδωσαν στη βιομηχανία και στο εμπόριο της Αγγλίας όλη την ποθητή ελευθερία κίνησης. Ακολούθησε αμέσως η ανακάλυψη των χρυσοφόρων κοιτασμάτων στην Καλιφόρνια και Αυστραλία. Οι αποικιακές αγορές ανέπτυσσαν σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό την ικανότητά τους να απορροφούν αγγλικά βιομηχανικά προϊόντα. Ο μηχανοκίνητος αργαλειός του Λάνκασιρ εξαφάνισε μια για πάντα από το πρόσωπο της Γης εκατομμύρια Ινδούς υφαντουργούς που εργάζονταν με χειροκίνητο αργαλειό. Η Κίνα μετατρεπόταν όλο και περισσότερο σε ανοιχτή αγορά. Γρηγορότερα όμως απ' όλες τις άλλες χώρες αναπτυσσόταν η Αμερική, που αναπτυσσόταν με ταχύτητα πρωτοφανή, και γι' αυτήν ακόμα τη χώρα των γιγάντιων προόδων. Και η Αμερική, ας μην το ξεχνάμε αυτό, δεν ήταν τότε παρά μονάχα μια αποικιακή αγορά, και μάλιστα η πιο μεγάλη απ' όλες, δηλαδή μια χώρα που προμήθευε ακατέργαστα προϊόντα και που έπαιρνε απ' το εξωτερικό - στην προκειμένη περίπτωση απ' την Αγγλία - βιομηχανικά προϊόντα.
Σε όλα αυτά προστέθηκε ακόμα και το γεγονός ότι τα νέα συγκοινωνιακά μέσα που εμφανίστηκαν στο τέλος της προηγούμενης περιόδου - οι σιδηρόδρομοι και τα υπερωκεάνια ατμόπλοια - γενικεύτηκαν τώρα σε διεθνή κλίμακα κι έτσι δημιούργησαν πραγματικά αυτό που ως τότε υπήρχε μόνο σαν σπέρμα: Την παγκόσμια αγορά. Αυτή η παγκόσμια αγορά αποτελούνταν τότε ακόμα από έναν αριθμό χώρες που ήταν κυρίως ή αποκλειστικά αγροτικές και που συγκεντρώνονταν γύρω από ένα μεγάλο βιομηχανικό κέντρο: Την Αγγλία. Η Αγγλία κατανάλωνε το μεγαλύτερο μέρος των ακατέργαστων προϊόντων τους, που πλεόναζαν και τους κάλυπτε σε αντάλλαγμα το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών τους σε βιομηχανικά προϊόντα. Δεν είναι λοιπόν εκπληκτικό ότι η βιομηχανική πρόοδος της Αγγλίας ήταν κολοσσιαία και πρωτάκουστη, τόσο που το επίπεδο του 1844 μας φαίνεται σήμερα, συγκριτικά, ασήμαντο και σχεδόν πρωτόγονο.
Στο βαθμό όμως που συντελούνταν αυτή η πρόοδος, στον ίδιο βαθμό και η μεγάλη βιομηχανία γινόταν φαινομενικά ηθική. Δε συνέφερνε πια ο συναγωνισμός του ενός εργοστασιάρχη με τον άλλο, με μικροκλεψιές σε βάρος των εργατών. Οι δουλειές αναπτύχθηκαν τόσο, που ξεπέρασαν τα όρια τόσο άθλιων μεθόδων κέρδους. Ο εκατομμυριούχος εργοστασιάρχης είχε σπουδαιότερες ασχολίες από το να χάνει τον καιρό του με τέτοια μικροπρεπή κόλπα. Αυτά ίσως να άξιζαν τον κόπο το πολύ πολύ για τους φουκαράδες μικροεπιχειρηματίες που ήταν υποχρεωμένοι να κυνηγούν και τη δεκάρα, αν δεν ήθελαν να υποκύψουν στο συναγωνισμό. Ετσι εξαφανίστηκε από τις εργοστασιακές περιοχές το σύστημα της αμοιβής του εργάτη σε είδος (truck-system), ψηφίστηκαν ο νόμος για το δεκάωρο και μια ολόκληρη σειρά μικρότερες μεταρρυθμίσεις. Ολα αυτά ήταν πράγματα που χτυπούσαν κατάμουτρα το πνεύμα του ελεύθερου εμπορίου και του αχαλίνωτου συναγωνισμού, που όμως άλλο τόσο έδιναν ακόμα μεγαλύτερη υπεροχή στον γίγαντα κεφαλαιούχο, στο συναγωνισμό του με τους λιγότερο ευνοημένους από την τύχη συναδέλφους του.
Παρακάτω. Οσο μεγαλύτερη ήταν μια βιομηχανική επιχείρηση, όσο μεγαλύτερος ήταν ο αριθμός των εργατών της, τόσο μεγαλύτερη ήταν και η ζημιά και οι επιχειρησιακές δυσκολίες σε κάθε σύγκρουση με τους εργάτες. Γι' αυτό με το πέρασμα του χρόνου άρχισε να επικρατεί ένα καινούριο πνεύμα στους εργοστασιάρχες, και ιδιαίτερα στους πιο μεγάλους. Εμαθαν ν' αποφεύγουν τους ανώφελους καυγάδες, έμαθαν να συμβιβάζονται με την ύπαρξη και τη δύναμη των εργατικών συνδικάτων (trade-unions) και τέλος ακόμα, ανακάλυψαν στις απεργίες ένα αποτελεσματικό μέσο να πραγματοποιούν τους δικούς τους σκοπούς - φτάνει μόνο οι απεργίες να κηρύχνονταν την κατάλληλη στιγμή. Ετσι τα πράγματα έφτασαν στο σημείο, οι πιο μεγάλοι εργοστασιάρχες, που προηγούμενα ήταν οι αρχηγοί στον αγώνα ενάντια στην εργατική τάξη, να γίνουν τώρα οι πρώτοι που έκαναν έκκληση για την ειρήνη και την αρμονία. Και αυτά για πολύ βάσιμους λόγους.
Ολες αυτές οι παραχωρήσεις στη δικαιοσύνη και τη φιλανθρωπία ήταν στην πραγματικότητα μόνο μέσα για να επιταχύνουν τη συγκέντρωση του κεφαλαίου στα χέρια λίγων και να τσακίσουν τους μικρότερους ανταγωνιστές τους, που δεν μπορούσαν να ζούνε χωρίς τέτοια έκτακτα κέρδη. Γι' αυτούς τους λίγους οι μικροί δευτερεύοντες εκβιασμοί των περασμένων χρόνων δεν έχασαν μόνο κάθε σημασία, αλλά στέκονταν εμπόδιο στις επιχειρήσεις μεγάλης κλίμακας. Κι έτσι άρκεσε μονάχα η ανάπτυξη της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής, τουλάχιστο στους ηγετικούς βιομηχανικούς κλάδους - γιατί στους κλάδους που έχουν μικρότερη σημασία δε συμβαίνει καθόλου αυτό - για να παραμερίσει όλες εκείνες τις μικροενοχλήσεις που στα παλιότερα χρόνια χειροτέρευαν τη μοίρα του εργάτη. Κι έτσι προβάλλει όλο και περισσότερο στο προσκήνιο το μεγάλο βασικό γεγονός, ότι η αιτία της αθλιότητας της εργατικής τάξης δεν πρέπει να αναζητηθεί σε κείνα τα μικρά δεινά, αλλά στο ίδιο το κεφαλαιοκρατικό σύστημα. Ο εργάτης πουλά στον κεφαλαιοκράτη την εργατική του δύναμη για ένα ορισμένο ημερήσιο χρηματικό ποσό. Υστερα από δουλειά λίγων ωρών ο εργάτης έχει αναπαραγάγει την αξία αυτού του ποσού. Ομως, το συμβόλαιο εργασίας που έκλεισε λέει ότι πρέπει τώρα να εξακολουθήσει να δουλεύει μια σειρά ώρες ακόμα για να συμπληρώσει την εργάσιμη μέρα του. Η αξία λοιπόν που παράγει ο εργάτης σ' αυτές τις πρόσθετες ώρες της υπερεργασίας είναι υπεραξία, που δε στοιχίζει τίποτα στον κεφαλαιοκράτη, μα που ωστόσο κυλά στην τσέπη του. Αυτή είναι η βάση του συστήματος που χωρίζει ολοένα και περισσότερο την πολιτισμένη κοινωνία, από τη μια μεριά σε μερικούς λιγοστούς Ρότσιλντ και Βάντερμπιλτ, τους κατόχους όλων των μέσων παραγωγής και συντήρησης, κι απ' την άλλη, σε μια τεράστια μάζα μισθωτούς εργάτες που δεν κατέχουν τίποτα άλλο εκτός από την εργατική τους δύναμη. Και ότι το αποτέλεσμα αυτό δεν οφείλεται σε τούτο ή σε κείνο το δευτερεύον κακό, αλλά μονάχα στο ίδιο το σύστημα - το γεγονός αυτό έγινε σήμερα φανερό με την ανάπτυξη του καπιταλισμού στην Αγγλία.
Παρακάτω. Οι απανωτές επιδημίες της χολέρας, του τύφου, της ευλογιάς και άλλων ασθενειών έπεισαν το Βρετανό αστό για την επείγουσα ανάγκη να εξυγιάνει τις πόλεις του, αν δε θέλει να πέσει, κι αυτός κι η οικογένειά του, θύμα αυτών των ασθενειών. Γι' αυτό τα πιο χτυπητά κακά που περιγράφονται σ' αυτό το βιβλίο έχουν σήμερα εξαλειφθεί ή έγιναν τουλάχιστο λιγότερο φανερά. Εφαρμόστηκε ή καλυτέρεψε το σύστημα των υπονόμων, ανοίχτηκαν πλατιοί δρόμοι σε πολλές από τις χειρότερες ανάμεσα στις «κακές συνοικίες». Η «μικρή Ιρλανδία»2 εξαφανίστηκε. Σε λίγο έρχεται η σειρά για τα «Seven Dials»3. Μα τι σημασία έχει αυτό; Ολόκληρες συνοικίες που το 1844 ακόμα μπορούσα να τις περιγράφω σχεδόν σαν ειδυλλιακές, τώρα με το μεγάλωμα των πόλεων, ξέπεσαν στην ίδια κατάσταση της παρακμής και της αθλιότητας, έγιναν ακατοίκητες. Βέβαια, τα γουρούνια και τους σωρούς των σκουπιδιών δεν τους ανέχονται πια. Η αστική τάξη έχει κάνει παραπέρα προόδους στην τέχνη να κρύβει τη δυστυχία της εργατικής τάξης. Οτι, όμως, σχετικά με τις εργατικές κατοικίες δεν έχει γίνει καμιά ουσιαστική πρόοδος, το αποδείχνει με το παραπάνω η έκθεση της βασιλικής επιτροπής «on the housing of the poor»4 το 1885. Το ίδιο και για όλα τα άλλα. Οι αστυνομικές διατάξεις έχουν γίνει πυκνές σαν τα βατόμουρα. Οι διατάξεις αυτές μπορούν να περιφράξουν την αθλιότητα των εργατών, δεν μπορούν όμως να την εξαλείψουν.
Ενώ όμως η Αγγλία αναπτύχθηκε παραπέρα και ξεπέρασε πια το νεανικό στάδιο της κεφαλαιοκρατικής εκμετάλλευσης που έχω περιγράψει, άλλες χώρες μόλις τώρα το έχουν φτάσει. Η Γαλλία, η Γερμανία και, πρωτ' απ' όλες η Αμερική, είναι οι απειλητικοί αντίπαλοι, που, όπως πρόβλεψα το 1844, σπάζουν όλο και περισσότερο το βιομηχανικό μονοπώλιο της Αγγλίας. Η βιομηχανία τους είναι νεαρή σε σύγκριση με την αγγλική, αναπτύσσεται όμως με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα απ' αυτήν κι έχει φτάσει σήμερα περίπου στην ίδια βαθμίδα ανάπτυξης που βρισκόταν η αγγλική το 1844. Σχετικά με την Αμερική, η σύγκριση είναι ιδιαίτερα χτυπητή. Βέβαια το εξωτερικό περιβάλλον είναι πολύ διαφορετικό για την αμερικανική εργατική τάξη, δρουν όμως οι ίδιοι οικονομικοί νόμοι και τα αποτελέσματα αν δεν είναι από κάθε άποψη ταυτόσημα, πρέπει ωστόσο να ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Γι' αυτό βλέπουμε να διεξάγονται στην Αμερική οι ίδιοι αγώνες για μικρότερη, καθορισμένη με νόμο, εργάσιμη μέρα, ιδιαίτερα για τις γυναίκες και τα παιδιά στα εργοστάσια. Βλέπουμε το σύστημα πληρωμής των εργατών σε είδος να βρίσκεται εκεί σε πλέρια άνθιση και το σύστημα των cottages5 στην ύπαιθρο να το εκμεταλλεύονται οι κεφαλαιοκράτες επιχειρηματίες (bosses) και οι εκπρόσωποί τους σαν μέσο κυριαρχίας πάνω στους εργάτες. Οταν το 1866 έλαβα τις αμερικάνικες εφημερίδες με τις περιγραφές για τη μεγάλη απεργία των μεταλλωρύχων της Πενσυλβανίας στην περιφέρεια της Κόνελσβιλ, μου φάνηκε σαν να διάβαζα τη δικιά μου περιγραφή για την απεργία των ανθρακωρύχων στη βόρεια Αγγλία το 1844. Η ίδια εξαπάτηση των εργατών στο ζύγι και στα μέτρα, το ίδιο σύστημα πληρωμής σε είδος, η ίδια προσπάθεια να σπάσουν την αντίσταση των ανθρακωρύχων με το τελευταίο συντριφτικό μέσο των κεφαλαιοκρατών: την έξωση των εργατών από τις κατοικίες τους που ανήκουν στην επιχείρηση.
Δεν προσπάθησα, ούτε εδώ ούτε στην αγγλική έκδοση να προσαρμόσω το βιβλίο στη σημερινή κατάσταση πραγμάτων, δηλ. ν' απαριθμήσω μια-μια τις μεταβολές που έγιναν από το 1844. Κι αυτό για δυο λόγους. Πρώτα, θα έπρεπε να διπλασιάσω τον όγκο του βιβλίου, και δεύτερο, ο πρώτος τόμος του «Κεφαλαίου» του Μαρξ δίνει μια λεπτομερειακή περιγραφή της κατάστασης της βρετανικής εργατικής τάξης για την περίοδο του 1865 περίπου, δηλ. για την περίοδο που η βρετανική βιομηχανική ευημερία έφτασε στο απώγειό της. Θα έπρεπε λοιπόν να επαναλάβω όσα είπε ο Μαρξ.
Δεν χρειάζεται βέβαια να σημειώσω ότι η γενική θεωρητική άποψη του βιβλίου αυτού -από φιλοσοφική, οικονομική και πολιτική άποψη- σε καμιά περίπτωση δε συμπέφτει ακριβώς με τη σημερινή μου άποψη. Το 1844 δεν υπήρχε ακόμα ο σύγχρονος διεθνής σοσιαλισμός, που από τότε, προπάντων και σχεδόν αποκλειστικά χάρη στις εργασίες του Μαρξ, αναπτύχθηκε σε επιστήμη. Το βιβλίο μου αντιπροσωπεύει μόνο μια από τις φάσεις της εμβρυακής του εξέλιξης. Κι όπως το ανθρώπινο έμβρυο στα πρώτα του στάδια αναπαράγει ακόμα τα βραγχιακά τόξα των προγόνων μας, των ψαριών, έτσι και το βιβλίο αυτό προδίδει παντού τα ίχνη της καταγωγής του σύγχρονου σοσιαλισμού από έναν από τους προγόνους του - από τη γερμανική κλασική φιλοσοφία. Ετσι, δίνεται μεγάλη βαρύτητα -ιδιαίτερα στο τέλος στον ισχυρισμό ότι ο κομμουνισμός δεν είναι μια απλή κομματική θεωρία της εργατικής τάξης, μα μια θεωρία που τελικός σκοπός της είναι η απελευθέρωση ολόκληρης της κοινωνίας, μαζί και των κεφαλαιοκρατών, από τα στενά πλαίσια των σημερινών σχέσεων. Με την αφηρημένη έννοια ο ισχυρισμός αυτός είναι σωστός, στην πράξη όμως είναι συνήθως χειρότερος από άχρηστος. Οσο oι ιδιοχτήτριες τάξεις όχι μόνο δε νιώθουν οι ίδιες την ανάγκη ν' απελευθερωθούν, μα κι αντιστέκονται με όλες τις δυνάμεις τους στην απελευθέρωση της εργατικής τάξης, η εργατική τάξη θα είναι αναγκασμένη ν' αρχίσει και να πραγματοποιήσει μόνη της την κοινωνική ανατροπή. Και οι Γάλλοι αστοί του 1789 διακήρυξαν την απελευθέρωση της αστικής τάξης σαν χειραφέτηση ολόκληρου του ανθρώπινου γένους. Η αριστοκρατία και ο κλήρος όμως δεν ήθελαν να το παραδεχτούν αυτό. Ο ισχυρισμός αυτός -αν και σχετικά με τη φεουδαρχία αποτελούσε τότε μιαν αδιάψευστη, αφηρημένη ιστορική αλήθεια- εκφυλίστηκε σύντομα σε καθαρά συναισθηματική φρασεολογία και εξατμίστηκε ολότελα στη φωτιά του επαναστατικού αγώνα. Και σήμερα υπάρχουν επίσης αρκετοί άνθρωποι που από το ύψος της δήθεν αμερόληπτης άποψής τους κηρύχνουν στους εργάτες ένα σοσιαλισμό που έχει αρθεί πάνω απ' όλες τις ταξικές αντιθέσεις και τους ταξικούς αγώνες. Αυτοί όμως είναι, είτε αρχάριοι που έχουν ακόμα πάρα πολλά να μάθουν, είτε οι χειρότεροι εχθροί των εργατών, λύκοι με προβιά.
Στο κείμενο η κυκλική περίοδος των μεγάλων βιομηχανικών κρίσεων υπολογίζεται σε πέντε χρόνια. Αυτός ήταν ο προσδιορισμός του χρόνου που έβγαινε κατά τα φαινόμενα από την πορεία των γεγονότων από το 1825 ως τα 1642. Η ιστορία όμως της βιομηχανίας από τα 1842 ως τα 1864 απόδειξε ότι η πραγματική περίοδος είναι δεκάχρονη, ότι οι ενδιάμεσες κρίσεις είχαν δευτερεύοντα χαρακτήρα και από το 1842 και δω εξαφανίζονται όλο και περισσότερο. Υστερα από το 1868 η κατάσταση έχει πάλι αλλάξει. Γι' αυτό θα μιλήσουμε παρακάτω.
Δε μου πέρασε από το νου να διαγράψω από το κείμενο τις πολλές προφητείες και ιδιαίτερα την προφητεία για μιαν επικείμενη κοινωνική επανάσταση στην Αγγλία, όπως μου την ενέπνευσε τότε ο νεανικός μου ζήλος. Δεν έχω κανένα λόγο να παραστήσω την εργασία μου και τον εαυτό μου καλύτερους απ' ό,τι ήμασταν τότε. Το παράξενο δεν είναι ότι τόσο πολλές προφητείες δε βγήκαν σωστές, αλλά ότι τόσο πολλές επαληθεύτηκαν, και ότι η κρίσιμη κατάσταση της αγγλικής βιομηχανίας, σαν συνέπεια του ηπειρωτικού και ιδίως του αμερικάνικου συναγωνισμού, που την είχα προβλέψει τότε, αν και είναι αλήθεια για ένα πάρα πολύ κοντινό μέλλον, έγινε από τότε πραγματικότητα. Σχετικά με το σημείο αυτό είμαι υποχρεωμένος να εναρμονίσω το βιβλίο με τη σημερινή κατάσταση των πραγμάτων. Το κάνω αυτό αναδημοσιεύοντας εδώ ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του Λονδίνου «Commonweal» της 1ης του Μάρτη 1865 στα αγγλικά και στη «Νόιε Τσάιτ» του Ιούνη, του ίδιου χρόνου (τεύχος 6) στα γερμανικά.
«Πριν σαράντα χρόνια η Αγγλία βρισκόταν μπροστά σε μια κρίση που, όπως φαινόταν, μόνον η βία ήταν σε θέση να τη λύσει. Η τεράστια και γοργή ανάπτυξη της βιομηχανίας είχε ξεπεράσει πολύ την επέκταση των αγορών του εξωτερικού και την αύξηση της ζήτησης. Κάθε δέκα χρόνια η πορεία της παραγωγής διακοβόταν βίαια από μια γενική εμπορική κρίση που, ύστερα από μια μακρόχρονη περίοδο χρόνιας ύφεσης, την ακολουθούσαν λίγα χρόνια ευημερίας, για να καταλήξει ξανά σε πυρετώδικη υπερπαραγωγή και τελικά σε νέα κατάρρευση. Η τάξη των κεφαλαιοκρατών φώναζε και ζητούσε ελεύθερο το εμπόριο των σιτηρών και απειλούσε ότι θα το αποσπάσει με τη βία, στέλνοντας τον πεινασμένο πληθυσμό των πόλεων πίσω στις αγροτικές περιοχές απ' όπου ήρθε. Ομως, όπως έλεγε ο Τζον Μπράιτ: "θα τον έστελνε πίσω όχι σαν φουκαράδες που ζητιανεύουν ψωμί, μα σαν στρατό που σταθμεύει σε εχθρικό έδαφος". Οι εργατικές μάζες των πόλεων διεκδικούσαν το μερτικό τους στην πολιτική εξουσία - το Λαϊκό Χάρτη. Τις υποστήριζε η πλειοψηφία των μικροαστών και η μοναδική διαφορά ανάμεσά τους ήταν αν ο Χάρτης έπρεπε να επιβληθεί με τη βία ή με το νόμο. Τότε ήρθε η εμπορική κρίση του 1847 και η πείνα στην Ιρλανδία και μαζί τους η προοπτική για μιαν επανάσταση.
Η Γαλλική Επανάσταση του 1848 έσωσε την αγγλική αστική τάξη. Οι σοσιαλιστικές διακηρύξεις των νικητών Γάλλων εργατών τρόμαξαν τους Αγγλους μικροαστούς και αποδιοργάνωσαν το κίνημα των Αγγλων εργατών που κυλούσε μέσα σε στενότερα, αλλά πιο άμεσα πραχτικά πλαίσια και ακριβώς τη στιγμή αυτή που ο χαρτισμός έμελλε να αναπτύξει όλη τη δύναμή του, κατάρευσε εσωτερικά, προτού ακόμα καταρρεύσει εξωτερικά, στις 10 του Απρίλη του 1848. Η πολιτική δράση της εργατικής τάξης απωθήθηκε στο περιθώριο. H τάξη των κεφαλαιοκρατών είχε νικήσει σ' όλη τη γραμμή.
Η κοινοβουλευτική μεταρρύθμιση του 1831, ήταν η νίκη ολόκληρης της τάξης των κεφαλαιοκρατών ενάντια στην αριστοκρατία των γαιοκτημόνων. Η κατάργηση των δασμών στα σιτηρά ήταν νίκη των βιομηχάνων κεφαλαιοκρατών όχι μόνο ενάντια στη μεγάλη γαιοκτησία, αλλά και ενάντια στις ομάδες των κεφαλαιοκρατών που τα συμφέροντά τους λίγο - πολύ ταυτίζονταν ή συνδέονταν με τα συμφέροντα των γαιοκτημόνων: τραπεζίτες, χρηματιστές, εισοδηματίες κτλ. Ελεύθερο εμπόριο σήμαινε αναδιοργάνωση ολόκληρης της εσωτερικής και εξωτερικής δημοσιονομικής και εμπορικής πολιτικής της Αγγλίας σύμφωνα με τα συμφέροντα των βιομηχάνων κεφαλαιοκρατών, της τάξης που τώρα εκπροσωπούσε το έθνος. Κι η τάξη αυτή καταπιάστηκε στα σοβαρά με τη δουλειά. Κάθε εμπόδιο στη βιομηχανική παραγωγή απομακρυνόταν αδυσώπητα. Το δασμολόγιο και ολόκληρο το φορολογικό σύστημα ανατράπηκαν. Ολα υποτάχθηκαν σ' έναν και μόνο σκοπό, μα σ' ένα σκοπό ύψιστης σημασίας για το βιομήχανο κεφαλαιοκράτη: στο σκοπό να φτηνύνουν όλες οι πρώτες ύλες κι ιδιαίτερα όλα τα μέσα συντήρησης για την εργατική τάξη, στο σκοπό να παράγουν πρώτες ύλες, να συγκρατήσουν σε χαμηλά επίπεδα, αν όχι ακόμα και να κατεβάσουν το μισθό εργασίας. Η Αγγλία έπρεπε να γίνει το "εργαστήρι του κόσμου". Ολες οι άλλες χώρες έπρεπε να γίνουν για την Αγγλία ό,τι ήταν κιόλας η Ιρλανδία - αγορές για τα βιομηχανικά της προϊόντα, πηγές πρώτων υλών και τροφίμων γι' αυτήν. Η Αγγλία, το μεγάλο βιομηχανικό κέντρο ενός γεωργικού κόσμου, μ' ένα ολοένα αυξανόμενο αριθμό από δορυφόρους που παράγουν σιτηρά και μπαμπάκι και που περιστρέφονται γύρω από το βιομηχανικό ήλιο. Τι θαυμάσια προοπτική!
Οι βιομήχανοι κεφαλαιοκράτες καταπιάστηκαν με την πραγματοποίηση αυτού του μεγάλου σκοπού τους με το ρωμαλέο και υγιή τους νου και με την περιφρόνηση των πατροπαράδοτων αρχών, που πάντα τους έκαναν να ξεχωρίζουν από τους πιο Φιλισταίους ανταγωνιστές τους στην ηπειρωτική Ευρώπη. Ο χαρτισμός ξεψυχούσε. Η καινούργια βιομηχανική άνθιση, που ήταν η φυσική και σχεδόν αυτονόητη, ύστερα από το ολοκληρωτικό ξεπέρασμα της κρίσης του 1847, αποδόθηκε αποκλειστικά στην ελευθερία του εμπορίου. Σαν συνέπεια αυτών των δυο περιστατικών η αγγλική εργατική τάξη έγινε πολιτικά η ουρά του "μεγάλου κόμματος των φιλελευθέρων", που το καθοδηγούσαν οι εργοστασιάρχες. Αυτό το κερδισμένο πια πλεονέχτημα έπρεπε τώρα να διαιωνιστεί. Κι από τη ζωηρή αντιπολίτευση των χαρτιστών, όχι ενάντια στην ελευθερία του εμπορίου, αλλά ενάντια στη μετατροπή της ελευθερίας του εμπορίου σε μοναδικό ζωτικό ζήτημα του έθνους, κατάλαβαν οι εργοστασιάρχες και το καταλάβαιναν κάθε μέρα και καλύτερα, ότι η αστική τάξη δε θα μπορέσει ποτέ να καταχτήσει την πλέρια κοινωνική και πολιτική κυριαρχία πάνω στο έθνος, χωρίς τη βοήθεια της εργατικής τάξης. Ετσι άλλαξε σιγά - σιγά η αμοιβαία στάση των δυο τάξεων. Τους νόμους για τα εργοστάσια που κάποτες ήταν το φόβητρο των εργοστασιαρχών, όχι μόνο τους τηρούσαν τώρα πρόθυμα, μα και λίγο - πολύ τους επέχτειναν σ' ολόκληρη τη βιομηχανία. Τα εργοστασιακά σωματεία (τρέιντ-γιούνιονς), που πριν λίγο ακόμα τα δυσφημούσαν σαν έργα του διαβόλου, τα καλόπιαναν τώρα και τα προστάτευαν oι εργοστασιάρχες σαν πέρα για πέρα δικαιολογημένους θεσμούς και σα χρήσιμο μέσο για τη διάδοση υγιών οικονομικών θεωριών μέσα στους εργάτες. Ακόμα και τις απεργίες, που πριν από το 1848 είχαν κηρυχτεί σε διωγμό, τώρα τις έβρισκαν καμιά φορά πολύ χρήσιμες, ιδιαίτερα όταν τις προκαλούσαν οι ίδιοι οι κύριοι εργοστασιάρχες στην κατάλληλη στιγμή. Από τους νόμους που είχαν στερήσει από τον εργάτη τα ίσα δικαιώματα απέναντι στον εργοδότη του, καταργήθηκαν τουλάχιστο εκείνοι που προκαλούσαν περισσότερο την αγανάχτηση. Κι ο άλλοτε τόσο τρομερός Λαϊκός Χάρτης έγινε τώρα στα κύριά του σημεία το πολιτικό πρόγραμμα των ίδιων εκείνων εργοστασιαρχών που τον είχαν αντιπολιτευθεί ως τελευταία. Η κατάργηση του εκλογικού τιμήματος και η καθιέρωση της μυστικής ψηφοφορίας κατοχυρώθηκαν με νόμο. Οι κοινοβουλευτικές μεταρρυθμίσεις του 1867 και του 1884 πλησιάζουν κιόλας πολύ στο γενικό δικαίωμα ψήφου, τουλάχιστο όπως υπάρχει σήμερα στη Γερμανία. Το νομοσχέδιο για τις εκλογικές περιφέρειες, που συζητά τώρα η βουλή, δημιουργεί ίσες εκλογικές περιφέρειες, στο σύνολό τους τουλάχιστο όχι πιο άνισες απ' ό,τι είναι στη Γαλλία ή στη Γερμανία. Η αποζημίωση των βουλευτών και η ελάττωση της διάρκειας των εντολών, χωρίς βέβαια να πρόκειται ακόμα για κοινοβούλια που εκλέγονται κάθε χρόνο, προβλέπονται σαν αναμφισβήτητες καταχτήσεις για το κοντινό μέλλον. Και όμως λένε μερικοί ότι ο χαρτισμός πέθανε.
Η επανάσταση του 1848, όπως και πολλές προηγούμενές της, είχε μια παράξενη μοίρα. Οι ίδιοι άνθρωποι που την τσάκισαν, έγιναν, όπως συνήθιζε να λέει ο Καρλ Μαρξ οι εκτελεστές της διαθήκης της. Ο Λουδοβίκος Ναπολέων υποχρεώθηκε να δημιουργήσει, μιαν ενιαία και ανεξάρτητη Ιταλία, ο Βίσμαρκ υποχρεώθηκε να προκαλέσει, με τον τρόπο του, μιαν ανατροπή στη Γερμανία και να ξαναδόσει στην Ουγγαρία μιαν ορισμένη ανεξαρτησία, και οι Αγγλοι εργοστασιάρχες το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να δόσουν στο Λαϊκό Χάρτη ισχή νόμου.
Τα αποτελέσματα αυτής της κυριαρχίας των βιομηχάνων κεφαλαιοκρατών ήταν για την Αγγλία, στην αρχή καταπληκτικά. Οι δουλειές ξαναζωντάνεψαν και επεκτάθηκαν σε βαθμό πρωτοφανή ακόμα και γι' αυτό το λίκνο της σύγχρονης βιομηχανίας.
Ολα τα προηγούμενα τεράστια δημιουργήματα του ατμού και της μηχανής έγιναν μηδέν σε σύγκριση με την τεράστια ανάπτυξη της παραγωγής στην εικοσαετία 1850-1870, με τους καταθλιπτικούς αριθμούς των εξαγωγών και εισαγωγών, του πλούτου που συσσωρευόταν στα χέρια των κεφαλαιοκρατών και της ανθρώπινης εργατικής δύναμης που συγκεντρωνόταν σε γιγάντιες πόλεις. Την πρόοδο τη διέκοβε βέβαια, όπως και πριν, μια κρίση που επαναλαβαινόταν κάθε δέκα χρόνια, λχ το 1857 και το 1866. Μα οι υποτροπές αυτές θεωρούνταν τώρα σαν φυσικά, αναπόφευκτα γεγονότα, που πρέπει κανείς να τα υποστεί, που όμως τελικά ξανάμπαιναν στο σωστό δρόμο.
Και η κατάσταση της εργατικής τάξης στο διάστημα αυτής της περιόδου; Προσωρινά σημειώθηκε, μια καλυτέρευση ακόμα και για την πλατιά μάζα. Αυτή όμως η καλυτέρευση έπεφτε κάθε φορά ξανά στο παλιό επίπεδο με τη συρροή του μεγάλου πλήθους της άνεργης εφεδρείας, με το συνεχή εκτοπισμό εργατών από νέες μηχανές και με τη μετανάστευση των εργατών γης, που κι αυτούς τους εκτόπιζαν τώρα ολοένα και περισσότερο οι μηχανές.
«Σταθερή άνοδο βρίσκουμε μόνο σε δυο προστατευόμενα τμήματα της εργατικής τάξης. Απ' αυτά το πρώτο είναι οι εργοστασιακοί εργάτες. Ο καθορισμός με νόμο μιας τουλάχιστον σχετικά λογικής, κανονικής εργάσιμης ημέρας προς όφελός τους, αποκατάστησε σχετικά τη σωματική τους διάπλαση και τους έδωσε μιαν ηθική υπεροχή, που δυνάμωσε ακόμα με την τοπική συγκέντρωσή τους. Η κατάστασή τους είναι αναμφίβολα καλύτερη απ' ό,τι ήταν πριν απ' το 1848. Η καλύτερη απόδειξη γι' αυτό είναι το ότι από δέκα απεργίες που κάνουν, οι εννιά προκαλούνται από τους ίδιους τους εργοστασιάρχες και προς το δικό τους το συμφέρον, σαν μοναδικό μέσο για να περιορίζουν την παραγωγή. Δε θα πείσετε ποτέ τους εργοστασιάρχες να συμφωνήσουν όλοι να δουλεύουν λιγότερο χρόνο κι ας μένουν όσο θέλουν απούλητα τα προϊόντα τους. Βάλτε όμως τους εργάτες ν' απεργήσουν, και οι κεφαλαιοκράτες κλείνουν όλοι, ως τον τελευταίο, τα εργοστάσιά τους.
»Δεύτερο, τα μεγάλα τρέιντ-γιούνιονς. Είναι οι οργανώσεις των εργατικών κλάδων, όπου χρησιμοποιείται ή πάντως επικρατεί μόνον η εργασία ενήλικων αντρών. Εδώ ούτε ο συναγωνισμός της γυναικείας και της παιδικής εργασίας, ούτε ο συναγωνισμός της μηχανής δεν κατάφεραν ως τώρα να σπάσουν την οργανωμένη τους δύναμη. Οι οργανώσεις των μηχανουργών, των μαραγκών και επιπλοποιών και των οικοδόμων είναι η καθεμιά τους μια τέτοια δύναμη που μπορεί, όπως λ.χ. κάνουν οι οικοδόμοι, να αντισταθεί με επιτυχία ακόμα και στη χρησιμοποίηση μηχανών. Η κατάστασή τους αναμφισβήτητα έχει καλυτερέψει σημαντικά από το 1848. Η καλύτερη απόδειξη γι' αυτό είναι ότι από 15 και πάνω χρόνια όχι μόνον οι εργοδότες τους ήταν ευχαριστημένοι μ' αυτούς αλλά και oι ίδιοι ήταν εξαιρετικά ευχαριστημένοι με τους εργοδότες τους. Αποτελούν μιαν αριστοκρατία μέσα στην εργατική τάξη. Κατάφεραν ν' αποσπάσουν μια σχετικά άνετη κατάσταση και αυτή την κατάσταση τη δέχονται σαν οριστική. Είναι οι υποδειγματικοί εργάτες των κυρίων Λεόνε Λεβί και Τζίφφεν (καθώς και του καλοκάγαθου Λούγιο Μπρεντάνο) και είναι πραγματικά πολύ συμπαθητικοί, βολικοί άνθρωποι για κάθε λογικό κεφαλαιοκράτη ξεχωριστά και για την τάξη των κεφαλαιοκρατών στο σύνολό της.
»Οσο όμως για τις μεγάλες μάζες των εργατών, το επίπεδο της αθλιότητας και της αβεβαιότητας της ύπαρξής τους βρίσκεται σήμερα το ίδιο χαμηλά, αν όχι χαμηλότερα από κάθε άλλη φορά. Το Ηστ-Εντ (ανατολικό άκρο) του Λονδίνου είναι ένας βάλτος που όλο και απλώνεται, ένας βάλτος από μόνιμη αθλιότητα και απόγνωση, από πείνα σε περίοδο ανεργίας, από φυσική και ηθική ταπείνωση σε περίοδο εργασίας. Το ίδιο συμβαίνει και σ' όλες τις άλλες μεγαλουπόλεις, με μόνη εξαίρεση την προνομιούχα εργατική μειοψηφία, το ίδιο και στις μικρότερες πόλεις και τις αγροτικές περιφέρειες. Ο νόμος που περιορίζει την αξία της εργατικής δύναμης στην τιμή των αναγκαίων για τη συντήρηση του εργάτη μέσων κι ο άλλος νόμος που, κατά κανόνα, κατεβάζει τη μέση τιμή της στο κατώτατο όριο αυτών των μέσων συντήρησης, oι δυο αυτοί νόμοι ενεργούν πάνω της με την ακαταμάχητη δύναμη μιας αυτόματης μηχανής που την συνθλίβει ανάμεσα στις ρόδες της.
»Αυτή ήταν λοιπόν η κατάσταση που δημιουργήθηκε από την πολιτική της ελευθερίας του εμπορίου το 1847 και από την εικοσάχρονη κυριαρχία των βιομηχάνων κεφαλαιοκρατών. Τότε όμως σημειώθηκε μια στροφή. Την κρίση του 1866 την ακολούθησε, γύρω στα 1875, πραγματικά μια λιγόχρονη κι ελαφριά αναζωογόνηση των εργασιών, που δε βάσταξε όμως πολύ. Είναι αλήθεια ότι την εποχή που έπρεπε να έρθει η επόμενη κρίση, το 1877 ή το 1878, δεν περάσαμε καμιάν ολοκληρωμένη κρίση, από το 1876 όμως ζούμε μέσα σε μια χρόνια κατάσταση αποτελμάτωσης όλων των βασικών βιομηχανικών κλάδων. Και δεν έρχεται ούτε η ολοκληρωμένη κρίση, ούτε η πολυπόθητη εποχή της άνθησης των εργασιών, που νομίζουμε ότι τη δικαιούμασταν τόσο πριν, όσο και μετά το κραχ. Μια θανάσιμη πίεση, ένας χρόνιος κορεσμός όλων των αγορών για όλες τις δουλειές, αυτή είναι η κατάσταση που περνάμε εδώ και δέκα σχεδόν χρόνια. Από πού προέρχεται αυτό;
» Η θεωρία της ελευθερίας του εμπορίου είχε για βάση της τη μόνη προϋπόθεση ότι η Αγγλία έπρεπε να γίνει το μοναδικό μεγάλο βιομηχανικό κέντρο ενός γεωργικού κόσμου. Τα γεγονότα όμως διάψευσαν ολότελα αυτή την προϋπόθεση. Οι όροι της σύγχρονης βιομηχανίας, ο ατμός και οι μηχανές, μπορούν να δημιουργήσουν παντού όπου υπάρχει καύσιμη ύλη, ιδιαίτερα κάρβουνο, και κάρβουνο έχουν εκτός από την Αγγλία κι άλλες χώρες: η Γαλλία, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Αμερική, ακόμα και η Ρωσία. Και οι άνθρωποι αυτών των χωρών δεν είχαν τη γνώμη ότι είναι συμφέρον τους να μετατραπούν σε πεινασμένους Ιρλανδούς νοικιαστές, μόνο και μόνο για να δοξαστούν και να πλουτίσουν περισσότερο οι Αγγλοι κεφαλαιοκράτες. Φτιάξαν δικά τους εργοστάσια και άρχισαν να παράγουν όχι μόνο για τον εαυτό τους, αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο, και η συνέπεια είναι ότι το βιομηχανικό μονοπώλιο, που σχεδόν έναν ολόκληρο αιώνα το κατείχε η Αγγλία, έχει τώρα σπάσει ανεπανόρθωτα.
» Μα το βιομηχανικό μονοπώλιο της Αγγλίας είναι ο άξονας του σημερινού αγγλικού κοινωνικού συστήματος. Ακόμα και τον καιρό που υπήρχε αυτό το μονοπώλιο, οι αγορές δεν μπορούσαν να συμβαδίζουν με την αναπτυσσόμενη παραγωγικότητα της αγγλικής βιομηχανίας. Το αποτέλεσμα ήταν οι κρίσεις που επαναλαβαίνονταν κάθε δέκα χρόνια. Ενώ τώρα οι νέες αγορές γίνονται μέρα με τη μέρα πιο σπάνιες, τόσο πολύ, που ακόμα και στους μαύρους του Κογκό θέλουν να επιβάλουν τον πολιτισμό που τρέχει από τα τσίτια του Μάντσεστερ, τα τσουκάλια του Στάφορντσιρ και τα μετάλλινα είδη του Μπίρμινχαμ. Ποια θα είναι η συνέπεια όταν τα ηπειρωτικά, και ιδιαίτερα τα αμερικάνικα εμπορεύματα θα ξεχύνονται σε όλο και μεγαλύτερες μάζες, όταν η μερίδα του λέοντος στον εφοδιασμό του κόσμου, που πέφτει τώρα ακόμα στα αγγλικά εργοστάσια, θα ζαρώνει από χρόνο σε χρόνο; Απάντησε εσύ ελεύθερο εμπόριο, εσύ που είσαι πανάκεια για όλα!
»Δεν είμαι ο πρώτος που το τονίζει αυτό. Στα 1883 κιόλας, στη συνέλευση της Βρετανικής Εταιρείας, στο Σάουθπορτ, ο κύριος Ινγκλις Πάλγκρεϊβ, πρόεδρος του οικονομικού τμήματος, είπε ξεκάθαρα ότι οι μέρες των μεγάλων κερδών στην Αγγλία πέρασαν πια κι ότι διακόπηκε η παραπέρα ανάπτυξη διαφόρων μεγάλων βιομηχανικών κλάδων. Θα μπορούσε σχεδόν να πει κανείς ότι η Αγγλία πάει να περάσει σε μια κατάσταση στασιμότητας.
»Πού θα καταλήξουν όμως όλα αυτά; Η κεφαλαιοκρατική παραγωγή δεν μπορεί να μένει στάσιμη. Πρέπει να αυξαίνει και να επεκτείνεται ή πρέπει να πεθάνει. Από τώρα κιόλας, ο περιορισμός της μερίδας του λέοντος της Αγγλίας στον εφοδιασμό της παγκόσμιας αγοράς, σημαίνει στασιμότητα, αθλιότητα, πλεόνασμα κεφαλαίων από τη μια, πλεόνασμα εργατών απ' την άλλη. Τι θα γίνει πια όταν σταματήσει ολότελα η αύξηση της χρονιάτικης παραγωγής; Εδώ βρίσκεται η αχίλλεια φτέρνα της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής. Ορος της ύπαρξής της είναι η ανάγκη μιας συνεχούς επέκτασης κι αυτή η συνεχής επέκταση γίνεται τώρα αδύνατη. Η κεφαλαιοκρατική παραγωγή καταλήγει σε αδιέξοδο. Κάθε χρόνος που περνά φέρνει την Αγγλία πιο κοντά στο πρόβλημα: 'Η το έθνος θα γίνει συντρίμμια ή η κεφαλαιοκρατική παραγωγή. Ποιο απ' τα δυο πρέπει να καταστραφεί;
»Και η εργατική τάξη; Αν ακόμα και μέσα στις συνθήκες της πρωτόφαντης επέκτασης του εμπορίου και της βιομηχανίας, από το 1848 ως το 1868, υποχρεωνόταν να ζει μέσα σε τέτοια αθλιότητα, αν ακόμα και τότε η μεγάλη μάζα της, στην καλύτερη περίπτωση, γνώρισε μόνο μια πρόσκαιρη καλυτέρευση της θέσης της, ενώ μόνο μια μικρή προνομιούχα προστατευόμενη μειοψηφία είχε μόνιμα οφέλη, τι θα συμβεί όταν αυτή η θαμβωτική περίοδος τελειώσει οριστικά, όταν η τωρινή καταθλιπτική στασιμότητα όχι μόνο ενταθεί, μα και όταν αυτή η οξυμένη κατάσταση θανάσιμης πίεσης γίνει η μόνιμη, η ομαλή κατάσταση της αγγλικής βιομηχανίας;
» Η αλήθεια είναι τούτη: Οσον καιρό διαρκούσε το βιομηχανικό μονοπώλιο της Αγγλίας, η αγγλική εργατική τάξη συμμετείχε ως έναν ορισμένο βαθμό στα οφέλη αυτού του μονοπωλίου. Τα οφέλη αυτά μοιράζονταν πολύ άνισα ανάμεσα στους εργάτες. Η προνομιούχα μειοψηφία τσέπωνε το μεγαλύτερο μέρος, αλλά ακόμα και η μεγάλη μάζα έπαιρνε, τουλάχιστον πότε-πότε και παροδικά, το μερτικό της. Και αυτή είναι η αιτία που, από τότε που έσβησε ο οουενισμός, δεν είχαμε στην Αγγλία άλλο σοσιαλισμό. Με την κατάρρευση του μονοπωλίου, η αγγλική εργατική τάξη θα χάσει αυτή την προνομιούχα θέση. Μια μέρα ολόκληρη η εργατική τάξη, χωρίς να εξαιρείται και η προνομιούχα και ηγετική μειοψηφία, θα βρεθεί στο ίδιο επίπεδο που βρίσκονται και οι εργάτες των άλλων χωρών. Και αυτή είναι η αιτία που στην Αγγλία θα παρουσιαστεί πάλι ο σοσιαλισμός».
Αυτά έγραφα στο άρθρο του 1885. Στον αγγλικό πρόλογο της 11 του Γενάρη 1892 συνέχιζα:
«Μόνον λίγα έχω να προσθέσω σ' αυτή την περιγραφή της κατάστασης, όπως την έβλεπα το 1885. Είναι περιττό να πω ότι σήμερα "έχουμε πραγματικά πάλι σοσιαλισμό στην Αγγλία" και μάλιστα σε μαζική κλίμακα: σοσιαλισμό κάθε απόχρωσης, σοσιαλισμό συνειδητό και μη συνειδητό, σοσιαλισμό στον πεζό λόγο και σε στίχους, σοσιαλισμό της εργατικής τάξης και σοσιαλισμό της μεσαίας τάξης. Γιατί στ' αλήθεια αυτή η φρικαλεότητα των φρικαλεοτήτων, ο σοσιαλισμός, δεν έγινε μόνο αξιοσέβαστος, μα φόρεσε κιόλας κοσμική αμφίεση και τριγυρνά αμέριμνος στα σαλόνια. Αυτό αποδείχνει γι' άλλη μια φορά πόσο αγιάτρευτα ασταθής είναι ο τρομερός δεσπότης της "καλής κοινωνίας": η κοινή γνώμη της μεσαίας τάξης, και δικαιολογεί γι' άλλη μια φορά την περιφρόνηση που τρέφαμε πάντα γι' αυτή την κοινή γνώμη εμείς οι σοσιαλιστές της περασμένης γενιάς. Κατά τα άλλα όμως δεν έχουμε κανένα λόγο να παραπονιόμαστε για το καινούριο αυτό σύμπτωμα.
»Αυτό που εγώ το θεωρώ πολύ πιο σπουδαίο απ' αυτή τη στιγμιαία μόδα να κάνουν τον καμπόσο μέσα στους αστικούς κύκλους με μιαν αραιωμένη διάλυση σοσιαλισμού, και πιο σπουδαίο ακόμα κι από την πρόοδο που σημείωσε ο σοσιαλισμός στην Αγγλία γενικά, είναι το ξαναξύπνημα του Ηστ-Εντ του Λονδίνου. Αυτό το απέραντο στρατόπεδο της αθλιότητας δεν είναι πια ο στάσιμος βάλτος που ήταν πριν έξι ακόμα χρόνια. Το Ηστ-Εντ έχει αποτινάξει την απαθή απόγνωσή του, ξαναγύρισε στη ζωή κι έγινε η πατρίδα του "νέου γιουνιονισμού", δηλαδή της οργάνωσης της μεγάλης μάζας των "ανειδίκευτων" εργατών. Αυτή η οργάνωση μπορεί σε πολλά να πάρει τη μορφή των παλιών συνδικάτων των "ειδικευμένων" εργατών, ωστόσο ο χαρακτήρας της είναι ουσιαστικά διαφορετικός. Τα παλιά συνδικάτα διατηρούν τις παραδόσεις της εποχής που ιδρύθηκαν. Θεωρούν το μισθωτό σύστημα σαν ένα γεγονός που είναι μια για πάντα δοσμένο και οριστικό και που στην καλύτερη περίπτωση μπορούν να το απαλύνουν προς το συμφέρον των μελών τους. Τα νέα συνδικάτα αντίθετα ιδρύθηκαν σε μιαν εποχή που η πίστη στην αιωνιότητα του μισθωτού συστήματος είχε κιόλας κλονιστεί γερά. Οι ιδρυτές και καθοδηγητές τους ήταν είτε συνειδητοί σοσιαλιστές, είτε σοσιαλιστές από συναισθηματισμό. Οι μάζες που συνέρρευσαν σ' αυτά και που σ' αυτές στηρίζεται η δύναμή τους, ήταν άξεστες και εγκαταλειμμένες, που η αριστοκρατία της εργατικής τάξης τις κοιτούσε με περιφρόνηση. Εχουν όμως αυτό το απροσμέτρητο πλεονέκτημα: Οι διαθέσεις τους είναι ακόμα παρθένο έδαφος, είναι ολότελα απαλλαγμένες από τις κληρονομημένες "σεβαστές" αστικές προλήψεις που ζαλίζουν τα κεφάλια των πιο προνομιούχων "παλιών γιουνιονιστών". Κι έτσι βλέπουμε τώρα ότι αυτά τα νέα συνδικάτα παίρνουν στα χέρια τους την καθοδήγηση του εργατικού κινήματος γενικά και ολοένα και περισσότερο ρυμουλκούν τα πλούσια και περήφανα "παλιά" συνδικάτα.
»Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι άνθρωποι του Ηστ-Εντ έχουν κάνει κολοσσιαίες γκάφες. Το ίδιο όμως έκαναν και οι προκάτοχοί τους, το ίδιο κάνουν ακόμα και σήμερα οι δογματιστές σοσιαλιστές που γελούν μαζί τους. Τίποτα δεν μπορεί να διδάξει τόσο γρήγορα μια μεγάλη τάξη, όπως και ένα μεγάλο έθνος, όσο οι συνέπειες των δικών τους λαθών. Και παρά τα πιθανά λάθη στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον το ξύπνημα του Ηστ-Εντ του Λονδίνου παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα και τα πιο καρποφόρα γεγονότα αυτού του fin de siecle6 και είμαι ευχαριστημένος και περήφανος που το έζησα».
Από τότε που έγραψα τα παραπάνω, δηλαδή πριν έξι μήνες ,το αγγλικό εργατικό κίνημα έκανε πάλι ένα μεγάλο βήμα προς τα μπρος. Οι κοινοβουλευτικές εκλογές, που έγιναν πριν μερικές μέρες, έδειξαν καθαρά στα δυο επίσημα κόμματα, στους συντηρητικούς και στους φιλελεύθερους, ότι από δω και μπρος πρέπει να λογαριάζουν και με ένα τρίτο κόμμα, με το εργατικό κόμμα. Αυτό το εργατικό κόμμα μόλις τώρα διαμορφώνεται. Τα στοιχεία του καταγίνονται ακόμα να αποτινάξουν τις κάθε λογής προλήψεις που κληρονόμησαν - αστικές, παλαιογιουνιονιστικές, ακόμα και δογματικο-σοσιαλιστικές - για να μπορέσουν να συναντηθούν τελικά πάνω σ' ένα κοινό για όλους έδαφος. Και όμως το ένστιχτο που τους σπρώχνει να ενωθούν ήταν τώρα κιόλας τόσο δυνατό, που έδωσε εκλογικά αποτελέσματα πρωτάκουστα για την Αγγλία. Στο Λονδίνο εκτίθενται δυο εργάτες στις εκλογές, και μάλιστα ανοιχτά σαν "σοσιαλιστές". Οι φιλελεύθεροι δεν τολμούν ν' αντιπαραθέσουν έναν απ' τους δικούς τους και οι δυο σοσιαλιστές εκλέγονται με συντριπτική κι αναπάντεχη πλειοψηφία. Στο Μίντελσμπρο εκτίθεται ένας εργατικός υποψήφιος ενάντια σ' ένα φιλελεύθερο και σ' ένα συντηρητικό και εκλέγεται ο εργατικός. Οι νέοι εργατικοί υποψήφιοι, αντίθετα, που έκλεισαν συμμαχία με τους φιλελεύθερους απέτυχαν όλοι ανεπανόρθωτα εκτός από έναν. Από τους παλιούς λεγόμενους εργατικούς αντιπροσώπους, δηλαδή από τους ανθρώπους που τους συγχωρούν την εργατική τους ιδιότητα γιατί κι οι ίδιοι θα 'θελαν ευχαρίστως να την πνίξουν μέσα στον ωκεανό του φιλελευθερισμού τους, απέτυχε ο πιο σημαντικός αντιπρόσωπος του παλιού γιουνιονισμού, ο Χένρυ Μπρόντχερστ, και απέτυχε παταγώδικα γιατί τάχθηκε ενάντια στο οχτάωρο. Σε δυο εκλογικές περιφέρειες της Γλασκώβης, σε μια του Σάλφορντ κι ακόμα σε πολλές άλλες, εκτέθηκαν ανεξάρτητοι εργατικοί υποψήφιοι ενάντια σε υποψήφιους και των δυο παλιών κομμάτων. Νικήθηκαν, μα νικήθηκαν κι οι φιλελεύθεροι υποψήφιοι. Κοντολογίς, σε μια σειρά εκλογικές περιφέρειες μεγάλων πόλεων και βιομηχανικών κέντρων, οι εργάτες έκοψαν αποφασιστικά κάθε δεσμό με τα δυο παλιά κόμματα και σημείωσαν έτσι άμεσες ή έμμεσες επιτυχίες, τέτοιες που δεν είχαν ποτέ σημειώσει σε προηγούμενες εκλογές. Και η χαρά των εργατών γι' αυτό είναι απερίγραπτη. Για πρώτη φορά είδαν κι ένιωσαν τι μπορούν να κάνουν όταν χρησιμοποιούν το εκλογικό τους δικαίωμα προς το συμφέρον της τάξης τους. Εσπασε η πρόληψη για το «μεγάλο κόμμα των φιλελευθέρων», που εξουσίαζε τους Αγγλους εργάτες σαράντα σχεδόν χρόνια. Είδαν με χτυπητά παραδείγματα ότι αυτοί, oι εργάτες, είναι η αποφασιστική δύναμη στην Αγγλία, φτάνει μόνο να θέλουν και να ξέρουν τι θέλουν. Και οι εκλογές του 1892 ήταν η αρχή της γνώσης και της θέλησης. Για τα υπόλοιπα, θα φροντίσει το ηπειρωτικό εργατικό κίνημα. Οι Γερμανοί και οι Γάλλοι που αντιπροσωπεύονται κιόλας τόσο πλούσια στα κοινοβούλια και στα τοπικά συμβούλια, θα διατηρήσουν με νέες νίκες το πνεύμα της άμιλλας στους Αγγλους. Κι όταν σ' ένα όχι μακρινό μέλλον αποδειχθεί ότι το νέο αυτό κοινοβούλιο δεν μπορεί να κάνει τίποτα με τον κύριο Γλάδστον και ότι ο κύριος Γλάδστον δεν μπορεί να μείνει στην εξουσία μ' αυτό το κοινοβούλιο, τότε το αγγλικό εργατικό κόμμα θα είναι κιόλας αρκετά συγκροτημένο για να βάλει μια για πάντα τέλος στο παιχνίδι της κούνιας των δυο παλιών κομμάτων, που διαδέχονται το ένα το άλλο στην κυβέρνηση και που έτσι ακριβώς διαιωνίζουν την αστική κυριαρχία.
Λονδίνο, 21 του Ιούλη 1892
Φ. Ενγκελς
Σημειώσεις:
1. Στη Φιλαδέλφεια των Ενωμένων Πολιτειών της Αμερικής έγινε το 1876 μια διεθνής βιομηχανική έκθεση (Σημ. Σύντ.).
2. Μια από τις πιο άθλιες εργατικές συνοικίες στο Μάντσεστερ στα 1840-50. (Σημ. Σύντ.).
3. Τα «Εφτά ρολόγια», εργατική συνοικία στο κέντρο του Λονδίνου (Σημ. Σύντ.).
4. Για τις κατοικίες των φτωχών (Σημ. Σύντ.).
5. Cottage (αγγλική λέξη): Μικρό εξοχικό σπίτι (Σημ. Μετ.).
6. Τέλος του αιώνα (Σημ. Συντ.).

Αποδέσμευση από την ΕΕ μονομερής διαγραφή του χρέους


Ο ΛΑΟΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΕΞΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΟΥ
Αποδέσμευση από την ΕΕ μονομερής διαγραφή του χρέους
Στην απόλυτη επικαιρότητα βρίσκεται η πρόταση του ΚΚΕ για κατάργηση μνημονίων - δανειακής σύμβασης - εφαρμοστικών νόμων και μεσοπρόθεσμων προγραμμάτων
Ξεκάθαρο μήνυμα ότι θα τηρήσουν τις δεσμεύσεις και θα φέρουν σε πέρας την αποστολή τους να υπηρετήσουν πιστά το στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου στην Ελλάδα, της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να πληρώσει ο λαός τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης προκειμένου να διασωθεί η πλουτοκρατία και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των μονοπωλίων, έστειλαν οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί που στηρίζουν τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, εγκρίνοντας ομόφωνα την άμεση εφαρμογή του νέου πακέτου μέτρων που εξαθλιώνουν το λαό. Παράλληλα, προκειμένου να περάσουν τα βάρβαρα μέτρα κλιμακώνουν τους εκβιασμούς και την ιδεολογική τρομοκρατία, ενώ σε προκαθορισμένους ρόλους οι εταίροι της κυβέρνησης εμπαίζουν ξεδιάντροπα το λαό αναπαράγοντας το παραμύθι της επαναδιαπραγμάτευσης, το οποίο προβάλλουν και τα άλλα λεγόμενα «αντιμνημονιακά» κόμματα.
Δεν υπάρχει καμιά συνταγή ούτε μαλακή ούτε σκληρή που μπορεί να δώσει φιλολαϊκή διέξοδο από την κρίση δήλωσε προχθές η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, μετά τη συμφωνία των πολιτικών αρχηγών των κομμάτων της συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ.
Αλλωστε, η αφαίμαξη του λαού είναι πολύ μεγαλύτερη των 11,6 δισ. ευρώ και μπορεί να φτάσει και τα 16 δισ. ευρώ χρεοκοπώντας τον ανεξέλεγκτα. Τα 11,6 δισ. ευρώ δεν είναι τελικά 11,6 δισ. ευρώ... Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε 3 και πλέον δισ. για την κάλυψη της «μαύρης τρύπας» του κρατικού προϋπολογισμού του 2012. Και πάνω στο άθροισμα αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε και τα «ισοδύναμα» μέτρα τα οποία θα πρέπει να αντικαταστήσουν τις «απώλειες» της εξαίρεσης από τις περικοπές των ειδικών μισθολογίων (αφορούν στα μισθολόγια δικαστικών, στρατιωτικών, αστυνομικών κ.λπ.), αλλά και το κόψιμο από την τρόικα των 2 δισ. ευρώ που υπολόγιζε η κυβέρνηση να εισπράξει από τη φοροδιαφυγή.
Να γιατί λέμε ότι ο ελληνικός λαός και πριν απ' όλα η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα πρέπει να αποφασίσουν ότι η αποδέσμευση από την ΕΕ και η μονομερής διαγραφή του χρέους είναι η μόνη εναλλακτική λύση και πρέπει ο ίδιος ο λαός να παλέψει και να δημιουργήσει τις πολιτικές προϋποθέσεις για αυτό, ανατρέποντας την εξουσία των μονοπωλίων, παλεύοντας για το δικό του δρόμο ανάπτυξης με λαϊκή εξουσία και οικονομία.
Αυτή τη στιγμή στην απόλυτη επικαιρότητα βρίσκεται η πρόταση του ΚΚΕ, το σχέδιο νόμου που έχει καταθέσει στη Βουλή, για την κατάργηση των μνημονίων, των εφαρμοστικών νόμων και των δανειακών συμβάσεων που ψήφισαν στη Βουλή η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αρχικά και η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - ΝΔ στη συνέχεια με την ευθύνη που αναλογεί και στο ΛΑ.Ο.Σ. Αυτό αποτελεί αφετηρία για να αντιμετωπίσει ο λαός όλους τους ποικιλώνυμους εκβιασμούς και το πραγματικό πρόβλημα που βρίσκεται μπροστά του: Η απόλυτη χρεοκοπία. Αυτή θα είναι και η εξέλιξη των πραγμάτων.
Η πρόταση νόμου
Με τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου το ΚΚΕ ζητά την κατάργηση των αντιλαϊκών νόμων που βασίζονται στις δανειακές συμβάσεις και στα μνημόνια, των λεγόμενων εφαρμοστικών νόμων.
Είναι οι νόμοι που:
  • Τσακίζουν μισθούς, συντάξεις και τα λαϊκά εισοδήματα.
  • Καταργούν Συλλογικές Συμβάσεις, εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
  • Επιβάλλουν δυσβάστακτα φορολογικά βάρη και χαράτσια στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων.
  • Πετσοκόβοντας τις κοινωνικές δαπάνες και προωθώντας τις αρνητικές αλλαγές στο χώρο της Υγείας - Πρόνοιας, στερούν στοιχειώδεις υπηρεσίες και βάζουν σε κίνδυνο ακόμη και την ίδια τη ζωή.
Στην ουσία όλα αυτά τα μέτρα εκπορεύονται από τη στρατηγική της ΕΕ, τη στρατηγική του κεφαλαίου για να φορτωθούν τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης στην εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα. Είναι μέτρα που προωθούνται σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ ανεξάρτητα από το χρέος και τα ελλείμματα.
Τα μνημόνια επιβλήθηκαν για να διασφαλίσουν την επάνοδο της κερδοφορίας του κεφαλαίου σε μια φάση που εντείνεται ο διεθνής ανταγωνισμός. Τα μνημόνια συμπεριλαμβάνουν πολλά μέτρα που προέβλεπε η Συνθήκη του Μάαστριχτ, που αποφασίστηκαν από την Ευρωπαϊκή Ενωση και τις ελληνικές κυβερνήσεις την προηγούμενη περίοδο, αλλά η εφαρμογή τους εμποδίστηκε, καθυστέρησε από την ανάπτυξη της εργατικής, λαϊκής πάλης.
Το ΚΚΕ κρίνει τις δανειακές συμβάσεις, τα μνημόνια και τους σχετικούς νόμους με κριτήριο τα εργατικά - λαϊκά συμφέροντα. Με αυτό το κριτήριο τονίζει ότι οι δανειακές συμβάσεις, τα μνημόνια και οι σχετικοί νόμοι υπηρετούν τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου, των τραπεζιτών, των βιομηχάνων, των εφοπλιστών και των άλλων τμημάτων της πλουτοκρατίας, είναι εργαλείο για τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, την κατάργηση βασικών εργατικών, λαϊκών δικαιωμάτων και έχουν οδηγήσει στην πτώχευση του λαού.
Η κατάσταση που βιώνει η εργατική τάξη, τα λαϊκά στρώματα, η νεολαία με την υψηλή ανεργία, τη δραματική μείωση μισθών και συντάξεων, την κατάργηση βασικών εργασιακών, ασφαλιστικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, καθιστά επιτακτικά αναγκαία την ένταση της λαϊκής πάλης για την κατάργηση των αντιλαϊκών μέτρων και την ανατροπή της πολιτικής που φτωχαίνει το λαό.
Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι η διέξοδος για το λαό βρίσκεται στη γραμμή κατάργησης των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων, της μονομερούς διαγραφής του χρέους, στην αποδέσμευση από την ΕΕ, με εργατική, λαϊκή εξουσία, με το λαό ιδιοκτήτη του πλούτου που παράγει, για να αξιοποιηθούν σχεδιασμένα οι μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας μας, να ικανοποιηθούν οι λαϊκές ανάγκες.
Η πρόταση νόμου που κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή και η προσπάθεια που θα καταβάλει να γίνει αυτή κτήμα του εργατικού - λαϊκού κινήματος, είναι μια συμβολή στην πάλη για τα λαϊκά συμφέροντα.

«Ψηφιακό» χαράτσι σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά για το ψηφιακό «φιλέτο»



«Ψηφιακό» χαράτσι σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά για το ψηφιακό «φιλέτο»
Παπαγεωργίου Βασίλης
Τρεις μόλις μέρες πριν τις εκλογές της 17ης Ιούνη δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση, σύμφωνα με την οποία καταργήθηκε στην Αττική από τις 20 Ιουλίου η εκπομπή αναλογικού σήματος των ιδιωτικών καναλιών για να ακολουθήσει το ίδιο για την ΕΡΤ από τις 17 Αυγούστου και η εκπομπή πλέον να γίνεται μόνο ψηφιακά. Με αποτέλεσμα, πάνω από 500.000 νοικοκυριά στην Αττική και τη Νότια Εύβοια να υποχρεωθούν να να καταβάλουν άλλο ένα χαράτσι, για να αγοράσουν είτε νέα συσκευή τηλεόρασης ή τον απαραίτητο αποκωδικοποιητή.
Πίσω από τις εσπευσμένες διαδικασίες, τάχα λόγω των υποχρεώσεων της χώρας για τη μετάβαση στην ψηφιακή εκπομπή, κρύβεται η εκμετάλλευση του φάσματος συχνοτήτων που απελευθερώνεται και για το οποίο τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα διαγκωνίζονται για να καταλάβουν θέσεις. Σε συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής έγιναν αναφορές στις «συγκρούσεις» ανάμεσα στον Ψηφιακό Πάροχο ΑΕ («DIGEA» που εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες εφτά ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας) και τις συνεργαζόμενες εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας για την πώληση ψηφιακών υπηρεσιών.
Η κυβέρνηση έσπευσε να δικαιολογήσει τη βιασύνη λόγω των υποχρεώσεων μετάβασης στην ψηφιακή εκπομπή. Οπως δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωποςΣ. Κεδίκογλου, «το 2012 είναι χρονικό ορόσημο για τη μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τεχνολογία, μετά το έτος αυτό θα πάψει να υφίσταται η επίγεια αναλογική τηλεόραση και να εφαρμόζεται η ψηφιακή». Είπε επίσης ότι «οι συχνότητες της ψηφιακής τηλεόρασης θα πρέπει προηγουμένως να κατοχυρωθούν στη Διεθνή Ενωση Τηλεπικοινωνιών» και για να γίνει αυτό πρέπει να γίνουν συμφωνίες με τις όμορες χώρες για τους ψηφιακούς διαύλους που θα δηλωθούν με τον ψηφιακό χάρτη.
Πίεση να αδειάσουν οι συχνότητες
Ομως, όπως είναι σε όλους γνωστό, η πλήρης μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση έχει μετατεθεί για το τέλος του 2015. Γιατί λοιπόν η βιασύνη για την άρον - άρον διακοπή της αναλογικής εκπομπής στην Αττική, η οποία αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές, αρχής γενομένης από τη Θεσσαλονίκη το επόμενο διάστημα; Για να απελευθερωθούν συχνότητες, το λεγόμενο «ψηφιακό μέρισμα», οι οποίες θα δοθούν σε «παρόχους δικτύου» και το κράτος να εισπράξει από την παραχώρηση. Το «μνημόνιο 2» προβλέπει ότι αυτό πρέπει να γίνει μέχρι το τέλος του 2012, με στόχο να αντληθούν έσοδα της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) προωθεί την προκήρυξη για την παραχώρηση των τηλεοπτικών συχνοτήτων στους «παρόχους δικτύου», που αυτή τη στιγμή είναι μόνο η Digea και η οποία μονοπωλεί την αγορά. Ο δεύτερος «πάροχος δικτύου» είναι η κρατική ΕΡΤ.
Ο νόμος 4070 «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Εργων» στο άρθρο 20 προβλέπει μεν ότι «το φάσμα ραδιοσυχνοτήτων αποτελεί σπάνιο πόρο, η διαχείριση του οποίου συνιστά κυριαρχικό δικαίωμα του Κράτους, καθώς και δημόσιο αγαθό με σημαντική κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική αξία», αλλά στο άρθρο 75 προβλέπει γενικά ότι με απόφασή της «η ΕΕΤΤ καθορίζει και επιβάλλει στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών τέλη για δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων», τα οποία «αντανακλούν την ανάγκη διασφάλισης της βέλτιστης χρήσης των πόρων αυτών». Ετσι αφήνει ανοιχτό το πεδίο για εκμετάλλευση και κερδοσκοπία από τους «παρόχους δικτύου» με βάση το δημόσιο αγαθό των συχνοτήτων.
Ομως, το φάσμα συχνοτήτων που πρέπει να απελευθερωθεί προκειμένου να δημοπρατηθεί, το λεγόμενο «ψηφιακό μέρισμα», είναι από το δίαυλο 60 ως και τον 69 στα UHF. Η δημοπράτηση για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πρέπει να γίνει μέχρι τέλος του 2012 και μέχρι τότε το φάσμα αυτό πρέπει να αδειάσει τελείως. Ομως συχνότητες του φάσματος αυτού χρησιμοποιεί σήμερα και ο ελληνικός στρατός. Σύμφωνα με το νέο χάρτη ψηφιακών συχνοτήτων, στο στρατό πρόκειται να παραχωρηθούν οι συχνότητες 57 έως 59 στα UHF, οι οποίες χρησιμοποιούνται από τηλεοπτικά κανάλια. Ετσι, το πράγμα περιπλέκεται και η εσπευσμένη επιβολή στους τηλεοπτικούς σταθμούς να διακόψουν την αναλογική εκπομπή στοχεύει στην πίεση για τη συμμόρφωσή τους, ενώ καλλιεργεί και το έδαφος για συγχωνεύσεις σταθμών, προς όφελος βέβαια των μεγάλων.
Ψηφιακά «φιλέτα»
Η «υποχρέωση» μετάβασης στην ψηφιακή εκπομπή εδράζεται σε αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου οι συχνότητες που απελευθερώνονται να παραχωρηθούν στα μονοπώλια του οπτικοακουστικού και διαδικτυακού τομέα, προκειμένου να υπάρξει, όπως λέει η ίδια, «ταχεία οικονομική ανάκαμψη».Γιατί «καθώς η ψηφιακή τηλεόραση αντικαθιστά τη γνωστή μας αναλογική τηλεόραση, ελευθερώνονται τα τέσσερα πέμπτα των ερτζιανών κυμάτων που χρησιμοποιούνταν για τη μετάδοση τηλεοπτικών εκπομπών στα σπίτια μας (...) Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιηθούν για νέες, καινοτόμες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν ραδιοφάσμα, από ασύρματη σύνδεση στο Διαδίκτυο και πιο προηγμένα κινητά τηλέφωνα έως νέα διαδραστικά κανάλια τηλεόρασης υψηλής ευκρίνειας». Σύμφωνα με παλιότερες εκτιμήσεις της ΕΕ, η αξιοποίηση του «ψηφιακού μερίσματος» μπορεί να επιφέρει εκατοντάδες δισ. ευρώ και γι' αυτό «οι χώρες της ΕΕ πρέπει να επισπεύσουν τη μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση» και «οι εθνικές αρχές να αξιοποιήσουν το ψηφιακό μέρισμα προς όφελος του ανταγωνισμού, ώστε να ανοίξει η αγορά σε νέους επιχειρηματίες και νέες υπηρεσίες, μεγιστοποιώντας τον αντίκτυπο στην οικονομία», ενθαρρύνοντας μάλιστα τις επενδύσεις και τον ανταγωνισμό σε αυτές τις νέες υπηρεσίες.
Στη χώρα μας το «φιλέτο» του ψηφιακού μερίσματος εκτιμάται ότι αξίζει από 17 έως 44 δισ. ευρώ και κινδυνεύει να περιέλθει στα χέρια επιχειρηματιών, που θα το εκμεταλλευτούν στις επόμενες δεκαετίες, αποκομίζοντας υψηλά κέρδη. Η κυβέρνηση στο πέρασμα και στην ψηφιακή εποχή, όπως συμβαίνει και με την αναλογική τηλεόραση, ενισχύει τους μεγαλοεπιχειρηματίες που ελέγχουν τα ΜΜΕ. Ολες επίσης οι κυβερνητικές κινήσεις και αποφάσεις εναρμονίζονται με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η ψηφιακή, και στο μεταβατικό στάδιο από την αναλογική στην ψηφιακή, παραδίδεται στα χέρια των μεγαλοεπιχειρηματιών και των μεγαλοεκδοτών που θα έχουν τη δυνατότητα να κόβουν και να ράβουν την ενημέρωση και την ψυχαγωγία στα μέτρα των συμφερόντων τους.
Οι συχνότητες είναι δημόσιο αγαθό και οι επικοινωνίες γενικά, όπως και τα ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, όσο είναι στα χέρια ιδιωτών θα αποτελούν πεδίο για κερδοσκοπία και όπλο ενάντια στο λαό. Ο μόνος τρόπος για να λειτουργήσουν προς όφελός του είναι να περάσουν στα χέρια ολόκληρης της κοινωνίας, στο πλαίσιο της λαϊκής οικονομίας και της λαϊκής εξουσίας.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Το... βρώμικο παιχνίδι πίσω από τα φώτα



ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Το... βρώμικο παιχνίδι πίσω από τα φώτα
«Το Σίδνεϊ δεν κέρδισε την ανάθεση των Αγώνων για την ομορφιά του, αλλά γιατί παίξαμε σωστά τους κανόνες του παιχνιδιού...» (Τζον Κόουτς, επικεφαλής Αυστραλιανής Ολυμπιακής Επιτροπής - «Ελευθεροτυπία», 25/1/1999).
Η παραδοχή δεν (πρέπει να) αποτελεί έκπληξη, ούτε μεμονωμένο γεγονός. Αλλά λογικό επακόλουθο και δομικό στοιχείο του συστήματος... Οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν μια θλιβερή ιστορία εμπορευματοποίησης, ανταγωνισμού συμφερόντων, αλισβερισιού. Είναι δηλαδή κομμάτι του καπιταλισμού και των «αρχών» του. Και αυτοί, όπως κάθε τι στο εκμεταλλευτικό σύστημα, αντιμετωπίζονται ως μέσο κερδοφορίας, διέπονται από τους κανόνες της αγοράς.
Ο κυνισμός δεν πρέπει να σοκάρει κανέναν. Αποτελεί «φυσικό» στοιχείο του παιχνιδιού. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, το «προϊόν» της (Ολυμπιακοί Αγώνες) και οι ενοικιαστές του - ως γνήσια τέκνα του καπιταλισμού - δεν ντρέπονται για την αγοραία αντίληψη και συμπεριφορά τους.
Απλά - για λόγους εντυπώσεων - αναγκάζονται να υποδύονται τους ηθικούς, με αρχές και υψηλά ιδανικά. Και όταν τα προσχήματα καταρρέουν να διαχειρίζονται τις καταστάσεις, «θυσιάζοντας» αποδιοπομπαίους τράγους, για να μη θιχτεί το οικοδόμημα.
Tζίρος δισ. και κινήσεις παρασκηνίου
Οπως έχουν δείξει τα παραδείγματα μέχρι σήμερα, η επιλογή της διοργανώτριας πόλης Ολυμπιακών Αγώνων δεν είναι αποτέλεσμα μόνο της σχετικής ψηφοφορίας...
Associated Press
Γύρω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες τζιράρονται δισεκατομμύρια. Ο καθένας λοιπόν από τους εμπλεκόμενους - και ανάλογα τη θέση του - διεκδικεί μερίδιο της πίτας. Η διεκδίκηση αυτή προκαλεί ανταγωνισμούς συμφερόντων και μάχες, εντός και εκτός προσκηνίου. Στο πλαίσιο αυτό αλλά και στον πόλεμο εξουσίας (η οποία σχετίζεται άμεσα με το μοίρασμα) εντάσσονται οι κατά καιρούς αποκαλύψεις, επιλησμόνων «ταγών». Ακόμα και οι ρομαντικοί ή αφελείς (είναι ζήτημα εκτίμησης) θεατές τού δούναι και λαβείν δυσκολεύονται πολύ πλέον να αρνηθούν, με επιχειρήματα, την πραγματικότητα.
Το μεγαλύτερο - ως σήμερα - γνωστό σκάνδαλο διαφθοράς, έγινε με τους Χειμερινούς Αγώνες στο Σολτ Λέικ Σίτι (2002). Για την ανάληψη των αγώνων τους βοήθησε καθοριστικά το περίπου 1 εκατ. δολάρια σε δωροδοκίες«αθανάτων» με αντάλλαγμα τις ψήφους τους.
Μετά τις αποκαλύψεις στελέχη της Οργανωτικής Επιτροπής τοποθετούνταν: «Εφόσον το σύστημα λειτουργεί έτσι, κατά βάθος είμαστε τα θύματα. Το καταλάβαμε όμως αργά, γι' αυτό και παλαιότερα, όπως το 1985, χάσαμε τη μάχη»...
Η «Park Record» της Γιούτα έγραψε: «Εχετε πρόχειρο κανένα κομπιουτεράκι; Αν υποθέσουμε ότι έρχονται 60 μέλη και το ποσό είναι 1 εκατ. δολάρια, τότε το κόστος για κάθε μέλος της ΔΟΕ είναι 16.666 δολάρια. Ας αφαιρέσουμε 1.666 για εισιτήρια πρώτης θέσης. Μας μένουν καθαρά 15.000 δολάρια. Ας αφαιρέσουμε άλλα 100 για διάφορα μικροέξοδα της πόλης και 700 για μια βδομάδα σε ξενοδοχεία πολυτελείας. Πάλι μας μένουν 14.200 δολάρια κατ' άτομο, κάτι που γεννάει δύο ερωτήματα: Τι τρώνε τα μέλη της ΔΟΕ; Και πώς μπορούμε να γίνουμε κι εμείς μέλη αυτής της Επιτροπής;»1.
Ο (πράκτορας) Νοτιοκορεάτης «αθάνατος», Κιμ Ουν Γιονγκ, προσελήφθη σε τηλεοπτική εταιρεία στη Γιούτα και ο μισθός του πληρωνόταν από την Επιτροπή Διεκδίκησης. Ο επικεφαλής αυτής της επιτροπής, Τομ Γουέλς, χαρακτήρισε (για την απληστία του) τον «αθάνατο» από το Κονγκό, Ζαν Κλοντ Κανγκά, «ανθρώπινη ηλεκτρική σκούπα». Οταν ο Κανγκά αποβλήθηκε από τη ΔΟΕ, δήλωσε: «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες διοργανώνονται από ανθρώπους και όχι από αγγέλους ή αγίους. Αν θέλετε τέτοιους, να οργανώσετε Αγώνες στον Παράδεισο, όχι στη Γη» (17/12/11, «Καθημερινή»).
Αρχές Δεκέμβρη του 1998, ο Ελβετός, Μαρκ Χόντλερ (μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΔΟΕ και επικεφαλής του οργάνου για την επιτήρηση της διοργάνωσης) ανέφερε: «Στην περίπτωση του Σολτ Λέικ αλλά και παλαιότερα ακολουθήθηκαν αθέμιτες πρακτικές για την προώθηση των υποψηφιοτήτων»... («Το Βήμα», 24/1/1999).
Το σκάνδαλο έθεσε υπό έντονη αμφισβήτηση το ιερατείο και την επιχείρηση. Οι πολυεθνικές λοιπόν πρόσφεραν στους συνεταίρους απλόχερη υποστήριξη, ώστε να προστατευθεί το προϊόν και η κερδοφορία τους.
«Παραμένουμε κοντά στους αθλητές, στον κόσμο της Αυστραλίας, της Γιούτα και της Ελλάδας που θα διοργανώσουν τους αγώνες του 2000, του 2002 και του 2004 και συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι ένα ακόμα ισχυρότερο Ολυμπιακό Κίνημα μπορεί να αναδυθεί»... (Σκοτ Ρανκ, διευθυντής του Παγκόσμιου Ολυμπιακού Τμήματος της «Κόκα Κόλα», 25/5/1999).
«Η ΔΟΕ είναι ένας επαγγελματικός οργανισμός και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την ακεραιότητά του ειδικά στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τις διαπραγματεύσεις για την τηλεοπτική κάλυψη»... (Αλμπερτ Σαρφ,πρόεδρος της Γιουροβίζιον, 2/6/1999).
Κομμάτι του ίδιου οικοδομήματος
Οι περιπτώσεις διαφθοράς και το αλισβερίσι δεν είναι βέβαια ούτε μεμονωμένα, ούτε εξαιρέσεις.Μέλος της ΔΟΕ που είχε επισκεφθεί την Ατλάντα λίγους μήνες πριν από την ψηφοφορία - για τους «Χρυσούς» Ολυμπιακούς Αγώνες του 1996 - περιγράφει ανώνυμα αλλά γλαφυρά: «Το δωμάτιό μου έμοιαζε με κατάστημα αφορολογήτων ειδών. Ακόμη και ένα σπανιότατο βιβλίο που έψαχνα για χρόνια ήταν τοποθετημένο πάνω στο κρεβάτι»...1
Το 1992 έγινε γνωστό ότι οι Γερμανοί (το Βερολίνο διεκδικούσε τους ΟΑ του 2000) είχαν καταχωρίσει σε ηλεκτρονικό υπολογιστή τις «αδυναμίες» (ερωτικές, γαστριμαργικές, οικονομικές κ.ο.κ.) των «αθανάτων». Ο υπεύθυνος για την ταξινόμηση, Νικόλαους Φουξ, δήλωσε τότε ότι, σύμφωνα με την έρευνά του, μόνον οι 7 από τους 94 τότε «αθανάτους» δεν ήταν εξαγοράσιμοι... («Αδέσμευτος Τύπος», 27/1/1999).
Μέχρι το τέλος του 1991 ο Χέλμικ - που ήταν πρόεδρος της πανίσχυρης ΟΕ των ΗΠΑ και μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ - υπέγραφε συμβόλαια πολλών εκατομμυρίων δολαρίων με τους χορηγούς των Αγώνων. Αναγκάστηκε να παραιτηθεί και από τις δύο θέσεις όταν αποκαλύφθηκε ότι είχε δωροδοκηθεί. Μεταξύ άλλων «είχε πάρει 37.500 δολάρια από την τηλεοπτική εταιρεία "Turner" στην Ατλάντα, στις μισθοδοτικές καταστάσεις της οποίας ήταν από το 1987. Είχε πάρει 75.000 δολάρια για συμβουλές προς αθλητικές ομοσπονδίες που επιδίωκαν να αναγνωριστούν από τη ΔΟΕ»1...
Εκπρόσωποι της Επιτροπής Διεκδίκησης του Κέιπ Τάουν για τους ΟΑ του 2004, παραδέχτηκαν το 1997 ότι προσπάθησαν να δελεάσουν με ταξίδια και δώρα 19 «αθανάτους» και τις συζύγους τους. Το 1998 οι Χειμερινοί Αγώνες έγιναν στο Ναγκάνο. Οπως είχε δημοσιοποιήσει η ιαπωνική εφημερίδα «Mainichi», την πόλη είχαν επισκεφτεί 62 μέλη της ΔΟΕ. Για την ικανοποίηση των... αναγκών τους δαπανήθηκαν, κατ' άτομο, 22.000 δολάρια. Ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας της Επιτροπής Διεκδίκησης, Σουμικάζου Γιαμαγκούτσι, αντέτεινε ότι «δεν ξοδεύτηκαν πάνω από 5.000 δολάρια ανά καλεσμένο».2
Αποκαλύψεις είχαμε - από την εκπομπή «Πανόραμα» (BBC) - και για τη διοργάνωση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Δημοσιογράφοι ήρθαν σε επαφή με κάποιους μεσολαβητές, που υποστήριξαν πως έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν την ψήφο 54 από τα 124 μέλη της ΔΟΕ.
Οι ερευνητές παρουσιάστηκαν ως αντιπρόσωποι μιας οργάνωσης, που βαφτίστηκε «New London Ventures», η οποία υποτίθεται ότι εκπροσωπούσε τα συμφέροντα Βρετανών επιχειρηματιών, που ήθελαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2012 να διεξαχθούν στο Λονδίνο.
Ο Γκόραν Τάκατς, ένας από τους μεσολαβητές με βάση το Βελιγράδι, τους υποσχέθηκε έως και 20 θετικές ψήφους για το Λονδίνο, με αντάλλαγμα πολλά εκατομμύρια ευρώ. «Ολα είναι υπόθεση χρημάτων, τελεία και παύλα. Μετρητών, φυσικά», τόνισε ο εν λόγω «ατζέντης» στους δημοσιογράφους.
Ενας άλλος «συνάδελφός» του, ο Γκάμπορ Κομιάτιν, από τη Βουδαπέστη, υποσχέθηκε από την πλευρά του 20 ψήφους έναντι 200.000 ευρώ την καθεμία. Ενας άλλος υποσχόταν 14 ψήφους με ανάλογο τίμημα. Οι δημοσιογράφοι προσέγγισαν κι ένα μέλος της ΔΟΕ, τον Ιβάν Σλάβκοφ, πρόεδρο της Βουλγαρικής Ολυμπιακής Επιτροπής, ο οποίος παραδέχτηκε πως μπορούν να εξαγοραστούν ψήφοι. «Ορισμένοι εξ αυτών είναι επιχειρηματίες κι έχουν συμφέροντα. Ναι, θέλουν εξυπηρετήσεις», τόνισε ο Σλάβκοφ...
Τα πλοκάμια της διαπλοκής
Ο κανονισμός της ΔΟΕ (υποτίθεται πως) απαγορεύει δώρα αξίας μεγαλύτερης των 150 δολαρίων. Ο (αποθανών) πρώην πρόεδρος της ΔΟΕ, Χ. Α. Σάμαρανκ - το Μάη του 1995, λίγο πριν από την επιλογή της διοργανώτριας πόλης των Αγώνων του 2002 - είχε λάβει ως δώρα δύο κυνηγετικά όπλα μάρκας «Μπράουνινγκ» αξίας 1.000 δολαρίων. Από το Ναγκάνο, έλαβε ως δώρο ένα ξίφος σαμουράι αξίας 10.000 δολαρίων. Δικαιολόγησε την αποδοχή «για τον εμπλουτισμό του Ολυμπιακού Μουσείου»... («Το Βήμα», 24/1/1999).
Πέρυσι ελέγχθηκαν πειθαρχικά για διαφθορά τα μέλη της ΔΟΕ Χαβελάνζε (FIFA), Ντιάκ (IAAF), Χαγιάτου(πρόεδρος Αφρικανικής Ποδοσφαιρικής Συνομοσπονδίας). Είχαν δωροδοκηθεί από την ISL (εταιρεία μάρκετινγκ της FIFA που κατέρρευσε με χρέη περίπου 300 εκατ. δολάρια).
Ο πρώτος παραιτήθηκε (τρεις μέρες πριν από τη δημοσιοποίηση) και το πόρισμα δεν ανακοινώθηκε. Ο δεύτερος... τιμωρήθηκε με προειδοποίηση και ο τρίτος με επίπληξη. Ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Ζακ Ρογκ,ανέφερε ότι το γεγονός «πως η δωροληψία τους σημειώθηκε πριν γίνουν μέλη της Επιτροπής, ήταν παράγοντας που μετρίασε τις συνέπειες»... (17/12/11, «Καθημερινή»).
---------------------------------------------------------------------
1. «Τα αφεντικά των Ολυμπιακών Αγώνων», εκδόσεις «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ», 1992.
2. Αρθρο του Αγγ. Αθανασόπουλου με τίτλο: «Ο φαύλος κύκλος των "αθανάτων"» («ΤΟ ΒΗΜΑ., 24/01/1999).

Από «ψυχή» των λαών... «φολκλόρ» του κεφαλαίου


ΑΫΛΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Από «ψυχή» των λαών... «φολκλόρ» του κεφαλαίου
Πτυχές της εκμετάλλευσης ενός πολιτισμικού πεδίου που ουδέποτε έχασε τη σημασία του για το κεφάλαιο
«Μωμόγεροι» στη Θεσσαλονίκη
MotionTeam
Ο πολιτισμός εμφανίζεται με διάφορους «ρόλους» από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου. Αυτή τη φορά, μας προέκυψε ως... «αντίδοτο» στην κρίση, ως «οδηγός για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες του παρόντος», «πηγή έμπνευσης για την πορεία μας προς το μέλλον» και - κάτι από τα παλιά... - ως «ο καλύτερος πρεσβευτής μας για να κερδίσουμε το σεβασμό και την αναγνώριση των λαών της οικουμένης».
Οι παραπάνω «ιδιότητες» «φορτώθηκαν» στον πολιτισμό από τη νέα ηγεσία του, ενοποιημένου, υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, και πιο συγκεκριμένα, από τον αρμόδιο για τον πολιτισμό, αναπληρωτή υπουργό, Κ. Τζαβάρα, κατά την ομιλία του στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της συγκυβέρνησης. Πέρα από τη λανθάνουσα αντίληψη που εκλαμβάνει την καπιταλιστική κρίση σχεδόν ως «φυσικό φαινόμενο», τα παραπάνω υπογραμμίζουν - έστω και με αυτόν τον τρόπο... - τον πραγματικό ρόλο του πολιτισμού στον καπιταλισμό, ως εργαλείου ιδεολογικής χειραγώγησης.
Αυτή η «αξιοποίηση» του πολιτισμού ήταν πρώτη προτεραιότητα ανάμεσα στις δέκα που αναγνώστηκαν. Η δεύτερη, στην οποία θα σταθούμε με αφορμή τις προγραμματικές δηλώσεις για τον πολιτισμό, είναι, όπως το έθεσε ο υπουργός, η «προβολή και αξιοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς: Της πνευματικής, της αξιακής και της λαϊκής μας παράδοσης, όπως αυτή μεταφέρεται από γενιά σε γενιά». Η οποία όμως σχετίζεται άμεσα και με την τρίτη προτεραιότητα («προβολή του γλωσσικού μας πολιτισμού με τη διάδοση των μηνυμάτων που μεταφέρει ανά τους αιώνες η Ελληνική Γλώσσα, η μοναδική γλώσσα που μιλιέται από την εποχή του Ομήρου και του Ησίοδου μέχρι σήμερα συνεχώς και αδιαλείπτως») και με την τέταρτη («έμφαση στον πολιτισμό της καθημερινής ζωής, στις πρακτικές και στους τρόπους έκφρασης που συγκροτούν την ελληνική ιδιοπροσωπία (σύμβολα, ιδέες, αρχές και κανόνες που μέσα από την τοπική ή την εθνική ιστορία στοιχειοθετούν την ελληνική ετερότητα»). Το ενδιαφέρον του για όλα αυτά το επανέλαβε και στη συνάντησή του με τους δημοσιογράφους.
Κριτήρια ανάλογα των συσχετισμών
Οι «Κουδουνάτοι» της Νάξου
Βέβαια, η πολιτική σε κάθε τομέα δεν ασκείται - και σίγουρα δε συγκροτείται - στη βάση των προσωπικών ενδιαφερόντων του πολιτικού προσωπικού. Από αυτή την άποψη, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά δεν αποτελεί μόνο το πεδίο ενδιαφέροντος του υπουργού, αλλά, πολύ περισσότερο, έναν ιδιαίτερα αναπτυσσόμενο τομέα στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου του κεφαλαίου για πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού.
Ας δούμε όμως πρώτα για ποιο πράγμα γίνεται λόγος. Σύμφωνα με τη Σύμβαση για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ του 2003 (η οποία κυρώθηκε από την Ελλάδα με το νόμο 3521 του 2006) ως «άυλη πολιτιστική κληρονομιά» νοούνται οι «πρακτικές, αναπαραστάσεις, εκφράσεις, γνώσεις και τεχνικές - καθώς και τα εργαλεία, αντικείμενα, χειροτεχνήματα και οι πολιτιστικοί χώροι που συνδέονται με αυτές - και τις οποίες οι κοινότητες, οι ομάδες και, περιπτώσεως δοθείσης, τα άτομα αναγνωρίζουν ότι αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς τους». Επιπλέον, αυτή η κληρονομιά, «που μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά, αναδημιουργείται συνεχώς από τις κοινότητες και τις ομάδες σε συνάρτηση με το περιβάλλον τους, την αλληλεπίδρασή τους με τη φύση και την ιστορία τους, και τους παρέχει μία αίσθηση ταυτότητας και συνέχειας, συμβάλλοντας έτσι στην προώθηση του σεβασμού της πολιτιστικής πολυμορφίας και της ανθρώπινης δημιουργικότητας». Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά «εκδηλώνεται ειδικότερα στους ακόλουθους τομείς: α) Στις προφορικές παραδόσεις και εκφράσεις, συμπεριλαμβανομένης της γλώσσας ως φορέα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. β) Στις τέχνες του θεάματος. γ) Στις κοινωνικές πρακτικές, στις τελετουργίες και στις εορταστικές εκδηλώσεις. δ) Στις γνώσεις και πρακτικές που αφορούν τη φύση και το σύμπαν. ε) Στην τεχνογνωσία που συνδέεται με την παραδοσιακή χειροτεχνία».
Χορευτικό Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Πετρούπολης
Για την ιστορία να πούμε ότι στη Σύμβαση συμμετέχουν 143 κράτη και ότι μόλις τον περασμένο Ιούνη η Ελλάδα έγινε μέλος της 24μελούς Διακυβερνητικής Επιτροπής της Σύμβασης.
Ομως, εκτός από την παραπάνω Σύμβαση υπάρχουν μια σειρά διεθνείς Συμβάσεις που διευρύνουν, εξ αντικειμένου, την έννοια της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Με αφορμή τη... «νέα Μάχη του Μαραθώνα», όπως είχε χαρακτηρίσει ο Τύπος στις αρχές της 10ετίας του 2000 την αντίδραση των επιστημονικών φορέων στη χωροθέτηση του ολυμπιακού κωπηλατοδρομίου στο Μαραθώνα, το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου και το - τότε μάχιμο - Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) διοργάνωσαν μια πολύ σημαντική ημερίδα για να τεκμηριώσουν αυτό που η επιστημονική κοινότητα ήξερε αλλά η τότε ελληνική κυβέρνηση προσπερνούσε στην περίπτωση του Μαραθώνα: Δε χρειάζεται να βρεθούν υλικά τεκμήρια για να αναγνωριστεί η ιστορική σημασία ενός τόπου. Ετσι, επανήλθε στην τότε επικαιρότητα ο όρος του «άυλου τοπίου», όπως προέκυπτε από τη διεθνή νομοθεσία προστασίας των μνημείων και των ιστορικών τόπων: Η «Χάρτα της Βενετίας» του 1964 αναφέρεται στα ιστορικά μνημεία και τόπους. Η «Διακήρυξη του Αμστερνταμ» του 1975 προσθέτει και την προστασία του περιβάλλοντος του μνημείου και η «Σύμβαση της Γρανάδας» του 1985 καλύπτει τα οικιστικά σύνολα και τη βιομηχανική κληρονομιά μέχρι τον 20ό αιώνα. Με την τελευταία αυτή σύμβαση, στην πολιτιστική κληρονομιά «εντάσσονται όχι μόνον οι ιστορικοί τόποι, αλλά και το "πολιτιστικό τοπίο", που αποδεικνύει την αμοιβαία σχέση πολιτισμού και φύσης».
Ετσι φτάσαμε στην έννοια της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, που για να προστατευθεί έχει ανάγκη από υλικά στοιχεία, τα οποία είναι το φυσικό τοπίο και η ανθρώπινη δραστηριότητα. Η κατηγοριοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, με βάση αυτά τα στοιχεία, εμπεριέχει πολιτιστικές διαδρομές (π.χ. ο Δρόμος του Μεταξιού), πολιτιστικά τοπία (όπως οι τρωγλοδυτικές κατοικίες της Καππαδοκίας), συνειρμικούς τόπους που συνδέονται με τη μυθολογία (όπως το αρκαδικό τοπίο στην Ελλάδα αν και δεν έχει χαρακτηριστεί ως τέτοιο), ιστορικά τοπία που συνδέονται με πεδία μαχών ή με δραματικές στιγμές της ανθρώπινης ιστορίας (π.χ. Χιροσίμα, Αουσβιτς, Μαραθώνας κ.λπ.).
Τα κριτήρια μάλιστα κήρυξης κάποιου άυλου μνημείου ως τέτοιου είναι πολλά: Θρησκευτικές αναφορές, αναφορές στην προέλευση του ανθρώπου, σε πολιτικά γεγονότα, σε κοινωνικούς αγώνες, σε εξερευνήσεις και αποικισμούς, σε τέχνες, σε θέσεις συνάθροισης, σε ιερούς φυσικούς τόπους. Δεν είναι όμως αντικειμενικά, αλλά είναι αποτελέσματα των κάθε φορά ιδεολογικών/πολιτικών συσχετισμών δύναμης στους διεθνείς οργανισμούς. Ετσι, το 2006, αποδόθηκε το «Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (σ.σ. ένα είδος «πιστοποιητικού» της ΕΕ σε μνημεία και τόπους που αναδεικνύουν τις αντιδραστικές «αξίες» του κεφαλαίου) στα... ναυπηγεία του Γκντανσκ της Πολωνίας, επειδή ήταν το «λίκνο» του αντικομμουνιστικού συνδικάτου «Αλληλεγγύη» του Βαλέσα! Και ως τέτοιο, σύμφωνα με τα κριτήρια της ΕΕ..., συνετέλεσε «στα γεγονότα που οδήγησαν στην επανένωση της ηπείρου μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου»!
Η παραπάνω «απονομή» έγινε στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του «Σήματος», το οποίο εγκρίθηκε τυπικά το Δεκέμβρη του 2010 από το Ευρωκοινοβούλιο. Από το 2013 προγραμματίζεται η έναρξη της απονομής του σε μνημεία, τοποθεσίες και σε στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, πάντα με τα παραπάνω κριτήρια.
«Κελεπούρι» για «αγορά» και ιμπεριαλισμό
Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι ο τομέας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς είναι πραγματικό «περιβόλι» για την αντιδραστική προπαγάνδα του συστήματος, ανεξαρτήτως πολιτειακής «προβιάς». Ας θυμηθούμε, για παράδειγμα, τη χούντα των συνταγματαρχών και τη χρήση που επιφύλαξε στην πολύπαθη δημοτική μας παράδοση.
Σήμερα, αυτό το πολιτιστικό πεδίο όχι μόνο δεν έμεινε αλώβητο από τις αγοραίες βλέψεις του καπιταλισμού, αλλά εμπορευματοποιείται είτε μέσω ιδιωτικών φορέων που δραστηριοποιούνται στην ίδρυση ιδιωτικών, θεματικών μουσείων, είτε με την άμεση υπαγωγή του στα προγράμματα που ενισχύουν την τουριστικοποίηση του πολιτισμού προς όφελος του κεφαλαίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Το 2008, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «EDEN-Ευρωπαϊκοί Προορισμοί Αριστείας» - το οποίο «δίνει τη δυνατότητα να γνωρίσετε την ποικιλομορφία και την ομορφιά των τουριστικών προορισμών της Ευρώπης» - οι προορισμοί «δεν επιλέχθηκαν με βάση τα μνημεία ή τις εγκαταστάσεις τους, αλλά με βάση τις παραδόσεις που κληρονόμησαν και διατήρησαν από γενιά σε γενιά». Διότι «αυτή η ζωντανή, η "άυλη" κληρονομιά δημιουργεί στενούς δεσμούς ανάμεσα στους ανθρώπους και την κοινότητά τους, δίνοντάς τους μια αίσθηση ταυτότητας και συνέχειας. Περιλαμβάνει τις μαγειρικές παραδόσεις, τη χειροτεχνία, τις τοπικές τέχνες και την αγροτική ζωή». Αυτά τα... «βουκολικά» και «ρομαντικά» συνοδεύουν ένα πρόγραμμα - εν προκειμένω το «EDEN» - το οποίο προέρχεται από τον τομέα επιχειρήσεων και βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής!
Τον περασμένο Μάη πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η 6η Ετήσια Περιφερειακή Συνάντηση Εμπειρογνωμόνων Νοτιοανατολικής Ευρώπης για την Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά, με διοργανωτές το υπουργείο Πολιτισμού, το γραφείο Βενετίας της ΟΥΝΕΣΚΟ και την Ελληνική Εθνική Επιτροπή της ΟΥΝΕΣΚΟ. Το θέμα της συνάντησης ήταν «Προωθώντας ένα κοινό όραμα για την Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά στη Νοτιοανατολική Ευρώπη» και εντασσόταν στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της ΟΥΝΕΣΚΟ για το 2011 «Πολιτισμός: μια γέφυρα για την ανάπτυξη». Η συνάντηση φιλοδοξούσε «να ενθαρρύνει το γόνιμο διάλογο, την ανταλλαγή απόψεων και τη συνεργασία σε θέματα άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και παράλληλα να διατυπώσει προτάσεις προς την UNESCO για κοινές δράσεις στην ευρύτερη περιοχή». Εμφαση δόθηκε «στην παρουσίαση των βέλτιστων πρακτικών προώθησης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς (πολυεθνικές υποψηφιότητες, κοινά ερευνητικά προγράμματα κ.λπ.)». Στη συνάντηση συμμετείχαν εμπειρογνώμονες από την Αλβανία, τη Βοσνία- Ερζεγοβίνη, τη Βουλγαρία, την Ιταλία, την Κροατία, την Κύπρο, τη Δημοκρατία της Μολδαβίας, το Μαυροβούνιο, την ΠΓΔΜ, τη Ρουμανία, τη Σερβία, τη Σλοβενία, την Τουρκία και την Ελλάδα.
Εχει μεγάλη σημασία να μην ξεχνιέται ότι όροι όπως «ανάπτυξη» δεν είναι «ουδέτεροι», δεν «υπάρχουν» σε ένα εννοιολογικό «κενό αέρος», αλλά παραπέμπουν στο συγκεκριμένο οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο που κυριαρχεί και που δεν είναι άλλο από το καπιταλιστικό. Ετσι, έχει μικρή σημασία η πιθανόν καλή πρόθεση του εκάστοτε επιστήμονα που συμμετέχει σε τέτοιου είδους διεθνείς συναντήσεις, στο βαθμό βέβαια που δε συνειδητοποιεί το παραπάνω πλαίσιο και δεν αναδεικνύει τους κινδύνους που επιφυλάσσει το ένα και μοναδικό κριτήριο του καπιταλισμού, το κέρδος, και για τις διαφορετικές κουλτούρες που εξακολουθούν να υπάρχουν και που αντιμετωπίζονται από το σύστημα ως «κελεπούρι» για το τουριστικό κεφάλαιο. Αλλωστε, όπως είδαμε και πιο πάνω, η ΕΕ αντιμετωπίζει και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά με όρους «βιομηχανίας». Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο που η συνάντηση «φιλοξενήθηκε» από το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Τράπεζας Πειραιώς. Το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου πολιτιστικού φορέα του τραπεζικού κεφαλαίου για την άυλη κληρονομιά δεν είναι τυχαίο, αφού το δίκτυο των μουσείων που έχει δημιουργήσει ανά τη χώρα σχετίζεται ακριβώς με τον τομέα αυτόν. Θυμίζουμε ότι ακριβώς αυτός ο τομέας ήταν και η αφορμή για την πρώτη, στην Ελλάδα, παραχώρηση αρχαίου μνημείου (προ του 1830) στο κεφάλαιο, όταν το 2007 παραδόθηκε στο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Τράπεζας Πειραιώς προς ιδιωτική χρήση, για 50 χρόνια, τμήμα της Ακρόπολης του Κάστρου των Ιωαννίνων για την κατασκευή «Τεχνολογικού Μουσείου Αργυροχρυσοχοΐας».
Επιπλέον, οι «κοινές δράσεις» ανάμεσα στα κράτη στον πολιτιστικό τομέα και ειδικά στην περιοχή των Βαλκανίων είναι αντικειμενικά αδύνατον να «ξεφεύγουν» από το «κάδρο» που έχει δημιουργήσει ο ιμπεριαλισμός την τελευταία - ματοβαμμένη - εικοσαετία.
Το αλληλοσυμπληρούμενο «δίπτυχο» λοιπόν της ανάγκης των αστικών τάξεων των βαλκανικών κρατών για ανάπτυξη προς όφελός τους και των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και «παιχνιδιών» με τη φωτιά, που εντείνονται στην ευρύτερη περιοχή, καθιστά τον πολιτισμό ένα ακόμη πεδίο έκφρασης των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και, ταυτόχρονα, ένα εργαλείο ιδεολογικής χειραγώγησης, που για τους λαούς των Βαλκανίων σημαίνει «μάντρωμα» σε εκείνες τις «αξίες» που οι αστοί θέλουν να επιβάλουν ως «κοινές». Αυτό κρύβεται πίσω από τη διαπίστωση της συνάντησης ότι «η προώθηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στέκεται ψηλά μεταξύ των πολιτικών προτεραιοτήτων στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», αφού όλες οι χώρες έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση του 2003. Εκτός πια αν πιστεύει κανείς σοβαρά ότι η αλβανική αστική τάξη «καίγεται» να διασώσει τα γλωσσικά ιδιώματα των Σέρβων του Κοσσόβου...
Ο ιμπεριαλισμός κάθε άλλο παρά ενδιαφέρεται για την προστασία της πολιτισμικής πολυμορφίας και ποικιλίας αυτής καθεαυτής, αλλά μόνο στο βαθμό που μπορεί να του χρησιμεύσει ως αφορμή για επεμβάσεις. Από τη στιγμή που οι διεθνείς επιστημονικές συναντήσεις για τον πολιτισμό επιμένουν να εξετάζουν το αντικείμενό τους σε ένα «εργαστηριακά» «ουδέτερο» περιβάλλον, τότε, στην «καλύτερη» περίπτωση, τα ενίοτε αντικειμενικά σωστά συμπεράσματά τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν άνετα ως «επιχειρήματα» από τον ιμπεριαλισμό.
Για παράδειγμα, είναι γενικά σωστή η διαπίστωση της συνάντησης ότι ένα στοιχείο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς «συχνά δεν περιορίζεται στο έδαφος ενός και μόνο συμβαλλόμενου κράτους». «Επειδή η άυλη κληρονομιά συνδέεται με τους ανθρώπους, ταξιδεύει μαζί τους αρκετά εύκολα. Οι άνθρωποι κινούνται όλη την ώρα, είτε εκουσίως είτε ακουσίως, και μερικές φορές, ως μετανάστες, προσκολλώνται πιο αποφασιστικά με τις παραδοσιακές πρακτικές (σ.σ. της πατρίδας τους) από ό,τι εκείνοι που μένουν σπίτι». Επιπλέον, στοιχεία άυλης κληρονομιάς «μπορούν να μεταδοθούν από μια κοινότητα στην άλλη και να γίνουν κοινή κληρονομιά» ή η άυλη κληρονομιά να «διασχίζει» τα σύνορα ανάμεσα στις κοινότητες που ζουν στις δύο πλευρές των ίδιων συνόρων. Πώς όμως είναι δυνατόν τέτοιες δυνατότητες και ιδιότητες της άυλης κληρονομιάς να πραγματωθούν με κυρίαρχο τον ιμπεριαλισμό και τον καπιταλισμό που τον γεννά;
Μόνο με το σοσιαλισμό και μόνο στην πολυεθνική και πολυφυλετική ΕΣΣΔ η ανθρωπότητα γνώρισε για πρώτη φορά ότι όχι μόνο είναι δυνατόν οι πολιτισμικές διαφορές να μετατραπούν σε γέφυρες αδελφοσύνης ανάμεσα στους λαούς, αλλά και να αποτελέσουν ουσιαστική κοινή κληρονομιά τους, χωρίς να χάνουν το παραμικρό από τη διαφορετικότητά τους, αλλά, αντίθετα, να το αναδεικνύουν. Γι' αυτό και οι φορείς που ασχολούνται με τη διάσωση και ανάδειξη της άυλης κληρονομιάς του λαού μας οφείλουν να εντάξουν αυτό το όμορφο και απαραίτητο έργο στην πάλη για τη λαϊκή εξουσία. Να μην την αφήσουν να εμπορευματοποιηθεί και να χάσει τις ρίζες της με το λαό.

Αναζητώντας τη Νεφελοκοκκυγία του σήμερα


Αναζητώντας τη Νεφελοκοκκυγία του σήμερα
Τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη παρουσιάζει φέτος το καλοκαίρι το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, μουσική Μάνου Χατζιδάκι, σκηνικά Μανώλη Παντελιδάκη και κοστούμια Βάλιας Μαργαρίτη - Μανώλη Παντελιδάκη. Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012, η παράσταση ανεβαίνει στοΑρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Αυγούστου, στις 21.00.
Κωμωδία εξαιρετικά επίκαιρη, γράφτηκε το 414 π.Χ., εποχή που ο πόλεμος, η πείνα, τα χρέη και η παρακμή μάστιζαν την Αθήνα. Η απόγνωση οδηγεί δύο ηλικιωμένους Αθηναίους στη φυγή και στη δημιουργία της ιδανικής πόλης σε συμμαχία με τα πτηνά.
«Ο μεγάλος αυτός σατιρικός ποιητής» - σημειώνει ο Γ. Κακλέας - «μας διηγείται μια ιστορία ανατροπής μιας κοινωνίας διεφθαρμένης, παρακμιακής, μιας κοινωνίας που υποβαθμίζει την επιθυμία για ζωή, σε αγωνιώδη προσπάθεια για επιβίωση. Οι "Ορνιθες" είναι ένα κείμενο πολιτικό και ταυτόχρονα μια ποιητική παραβολή που καυτηριάζει έναν κόσμο απάνθρωπο και ονειρεύεται "μια κοινωνία πουλιών", δηλαδή μια κοινωνία με φαντασία, που υιοθετεί τις αρχετυπικές αξίες του δικαίου, της αξιοκρατίας και της διαρκούς κίνησης. Μια κοινωνία που μπορεί να φαντάζει απραγματοποίητη αλλά που ο άνθρωπος αν σταματήσει να την επιθυμεί κινδυνεύει με αφανισμό. Είναι ένα έργο τόσο σύγχρονο όσο και η ανάγκη του ανθρώπου να πετάξει πάνω από τις ατομικές και κοινωνικές δεσμεύσεις του και να δημιουργήσει μια "άλλη" κοινωνία, χωρίς υποκρισία, φόβο, καταστροφική μανία και κοινωνική αδικία. Ουτοπικό; Από εμάς εξαρτάται!».
Παίζουν: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κώστας Μπερικόπουλος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Σωκράτης Πατσίκας, Αγορίτσα Οικονόμου, Σταύρος Σιόλας, Μάρα Βλαχάκη, Προκόπης Αγαθοκλέους. Χορεύουν: Ivan Svitailo, Σοφία Μιχαήλ, Alain Rivero. Συμμετέχει ο τραγουδιστής Σταύρος Σιόλας.
«Οι άγγελοι ζουν ακόμη»...
Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, μετά τη μεγάλη επιτυχία του νέου του διπλού CD με τίτλο «Οι Αγγελοι Ζουν Ακόμη στην Μεσόγειο», που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2012 από την ΕΜΙ, και στο οποίο οΛαυρέντης Μαχαιρίτσας και ο Tonino Carotone ερμηνεύουν δύο καταπληκτικά ντουέτα, το «Σαν Αμερικάνος» και το «Χαζόπικρο» - έχει την τιμή και τη χαρά να περιοδεύσει για πρώτη φορά σε όλη την Ελλάδα, με έναν εκλεκτό ξένο καλλιτέχνη, τον ανατρεπτικό βάσκο τροβαδούρο, τον Tonino Carotone.Αυτή την βδομάδα θα βρίσκονται, στις 6/8 στην Τήνο - Λουτρά, στις 8/8 στην Κεφαλονιά - Παραλία λουτρού Σάμης και στις 9/8 στην Ιθάκη - Κηποθέατρο Γυμνασίου.
Μαζί τους ο πολυπράγμων... «Αγαμος Θύτης» Δημήτρης Σταρόβας και οΑλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος, μια ενδιαφέρουσα περίπτωση τραγουδοποιού που προκαλεί αίσθηση στις ζωντανές του εμφανίσεις. Την ανδροπαρέα ομορφαίνει με την παρουσία της η εντυπωσιακή Ισπανίδα τραγουδίστρια Piluka Aranguren, πρώην συνεργάτιδα των Amparanoia και μόνιμη παρτενέρ του Tonino Carotone.
Με «Ιππής» και «Τσίρκο»
«Το μεγάλο μας τσίρκο»
G.
«Το μεγάλο μας τσίρκο», τουΙάκωβου Καμπανέλλη, παρουσιάζει το ΚΘΒΕ σε συμπαραγωγή με το «Ακροπόλ», τη Δευτέρα και την Τρίτη, στο Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου στη Ρόδο, την Παρασκευή στο θέατρο Πάρκου Εγνατία στην Αλεξανδρούπολη και το Σάββατο στο Αρχαίο Θέατρο Θάσου. Μουσική - διεύθυνση ορχήστρας: Σταύρος Ξαρχάκος. Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Μαρίνα Ασλάνογλου, Τάσος Νούσιας, Κική Μπάκα, Δημήτρης Μορφακίδης, Γιάννης Καραμφίλης, Αλέξανδρος Τσακίρης κ.ά. Τραγουδιστής: Ζαχαρίας Καρούνης.
Το ΚΘΒΕ περιοδεύει και με τους «Ιππής» του Αριστοφάνη. Τη Δευτέρα θα παρουσιαστούν στις Αρχαίες Κλεωνές στη Νεμέα, την Τετάρτη στη Χίο και την Πέμπτη στη Μυτιλήνη. Μετάφραση - σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, σκηνικά Μανώλη Παντελιδάκη, κοστούμια Ντένης Βαχλιώτη, χορογραφία Μπέτυς Δρασιμιώτη, μουσική Γιώργου Χριστιανάκη, στίχοι Λίνας Νικολακοπούλου, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου. Παίζουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Γιάννης Ζουγανέλης, Τάκης Παπαματθαίου, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Γιώργος Καύκας, Γιάννης Σαμσιάρης κ.ά.
Απλά και... πολύτιμα
Δύο μεγάλες φωνές που ενώνονται σε μία. Τόσο απλά, τόσο πολύτιμα. Η Χάρις Αλεξίου και η Δήμητρα Γαλάνη μαζί, αυτό το καλοκαίρι, περιοδεύουν σε όλη τη χώρα! Το πρόγραμμα αυτής της βδομάδας έχει ως εξής: Αύριο, στο Παγκρήτιο Στάδιο του Ηρακλείου Κρήτης, στις 7 Αυγούστου στην Ιεράπετρα, στο Δημοτικό Στάδιο και στις 11 Αυγούστου, στο Φεστιβάλ Κασσάνδρας, στο Θέατρο Σίβηρης.
Για περισσότερες από δυόμισι ώρες στη σκηνή, σε ένα πρόγραμμα που σχεδίασαν οι ίδιες, μας υπόσχονται ένα μουσικό ταξίδι στα τοπία του ελληνικού τραγουδιού συνοδευόμενες από οκτώ μουσικούς. Οι ενορχηστρώσεις είναι των: Κώστα Παπαδούκα και Γιώργου Ζαχαρίου.
Μουσικοί Διάλογοι
Η Γιώτα Νέγκα εμφανίζεται για 2 βραδιές στην Ικαρία, στο πλαίσιο των γιορταστικών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την Ικαριακή επανάσταση, που διοργανώνονται από το Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων «Ικαρος», υπό την αιγίδα του Δήμου Ικαρίας. Την Τρίτη 7 Αυγούστου: Οινοποιείο Αφιανέ στον Προφήτη Ηλία Ραχών. Τετάρτη 8 Αυγούστου: Κουζίνο της Παναγίας στον Αγιο Κήρυκο. Ωρα έναρξης: 21.30. Η Γιώτα Νέγκα, με τη συνοδεία του Ακη Μουχλιανίτη στο πιάνο, παρουσιάζει μία παλέτα τραγουδιών με αποχρώσεις από τις καλύτερες στιγμές της ελληνικής μουσικής. Από την μπαλάντα έως το κλασικό λαϊκό και από τα τραγούδια της προσωπικής της δισκογραφίας και τους σύγχρονους τραγουδοποιούς έως τα παραδοσιακά ακούσματα.
Οι γυναίκες στην εξουσία
Το Θέατρο του Νέου Κόσμουπεριοδεύει με την κωμωδία του Αριστοφάνη «Εκκλησιάζουσες» (5/8 Θάσος, 6/8 Κομοτηνή, 8/8 Σίβηρη, 10 και 11/8 Ζάκυνθος). Μία ακόμα πολιτική κωμωδία-σάτιρα, στην οποία για άλλη μια φορά - μετά τη «Λυσιστράτη» - ο Αριστοφάνης τάσσεται υπέρ των γυναικών. Οι γυναίκες αξημέρωτα στην Εκκλησία του Δήμου, μεταμφιεσμένες σε άντρες, σύμφωνα με το σχέδιο της Πραξαγόρας, πετυχαίνουν να δοθεί η εξουσία στις ίδιες, τελευταία ελπίδα για να σωθεί η πόλη από το ναυάγιο. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Απόδοση κειμένου: Βασίλης Μαυρογεωργίου. Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος. Σκηνικά - κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Χορογραφίες: Αγγελική Στελλάτου. Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Κώστας Κόκλας, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Παντελής Δεντάκης, Νίκος Καρδώνης, Στράτος Χρήστου, Γεωργία Γεωργόνη, κ.ά.

Καμιά «πλάτη» για τη σωτηρία του συστήματος


Καμιά «πλάτη» για τη σωτηρία του συστήματος 
Στη διεθνή ειδησεογραφία ξεχώρισε χτες το ρεπορτάζ που περιγράφει πόσο δύσκολα θα περάσει το Σεπτέμβρη ο Γάλλος πρωθυπουργός, καθώς η μία μετά την άλλη εταιρείες κολοσσοί κλείνουν εργοστάσια και πάνω από 50.000 εργάτες αναμένεται σε πρώτη φάση να μείνουν στο δρόμο.
Παρά την εκτίμηση του Ελληνα πρωθυπουργού ότι τα εργοστάσια τα κλείνει το ΠΑΜΕ οργανώνοντας απεργίες, στη Γαλλία δεν έχουν ΠΑΜΕ, τα εργοστάσια όμως κλείνουν. Γιατί απλά οι βιομήχανοι μπορούν αλλού να βρουν περισσότερο κέρδος.
***
Πάει κι αυτή η «ελπίδα», προς το παρόν τουλάχιστον. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δε θα κόψει χρήμα, όπως με σαφήνεια ζήτησε ως κι αυτός ο ...Αμερικανός Πρόεδρος. Που σημαίνει ότι η πίεση θα συνεχιστεί «μέχρι να βγει η ψυχή του». Οσοι νόμιζαν ότι ο ενδοϊμπεριαλιστικός ανταγωνισμός διεξάγεται στα σαλόνια με ανέξοδες δηλώσεις κάνουν λάθος. Εχει πολύ αίμα αυτή η αναμέτρηση. Το πρόβλημα που παραμένει είναι: ως πότε θα πληρώνουν οι εργαζόμενοι τον ανταγωνισμό των καπιταλιστών; Και η απάντηση - λύση είναι μονοσήμαντη: Θα πληρώνουν όσο δεν αμφισβητούν την εξουσία των μονοπωλίων, όσο δεν βάζουν πλώρη για τη δική τους εξουσία.
***
Τους εργάτες τους έχουν ξεγράψει χρόνια πριν. Τώρα, όμως, προλεταριοποιούνται ραγδαία και μεγάλα τμήματα των μεσαίων στρωμάτων. Και το κλάμα στον αστικό Τύπο πάει σύννεφο για τους «δεν έχω να πληρώσω». Κάλπικο κλάμα. Χαϊδεύει αυτιά καθώς λέει στους ανθρώπους πως κακοπαθαίνουν επειδή απλά αυξάνεται η φορολογία τους. Κρύβει ότι οι φόροι αυξάνονται για να ενισχυθεί το μεγάλο κεφάλαιο. Κρύβει ότι η καταστροφή τμημάτων των μεσαίων στρωμάτων είναι μέρος της διαδικασίας καταστροφής κεφαλαίων και εργατικής δύναμης που αναγκαστικά συνοδεύει τις καπιταλιστικές κρίσεις. Χτυπώντας με συμπόνοια τους μεσαίους στην πλάτη τούς υπόσχονται ότι θα βρεθεί λύση με μια άλλη διαχείριση. Φρούδες ελπίδες. Οσο πιο γρήγορα οι μεσαίοι συντονίσουν τα βήματά τους με την εργατική τάξη για να αντιμετωπίσουν τον κοινό τους αντίπαλο, τα μονοπώλια και την εξουσία τους, τόσο λιγότερο θα 'ναι το πραγματικό κλάμα.
***
Γέμισε κακές λέξεις η «Καθημερινή»: «ταξικές διαφορές», «εργατική τάξη που φτύνει αίμα», «κοινωνικό μίσος». Κι εκεί που τρίβεις τα μάτια σου περιμένοντας να δεις και μια καταγγελία για τον καπιταλισμό, διαβάζεις στο σχετικό άρθρο ότι η ταξική διαφορά είναι ανάμεσα σε εργαζόμενους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, εκεί αναπτύσσεται και το μίσος, λίγο ακόμα θα 'γραφαν ότι εκεί θα ξεσπάσει το νέο ...αντάρτικο.
Υπουλη προπαγάνδα, στα μέτρα εκείνων των τμημάτων της αστικής τάξης που για να προωθήσουν τα συμφέροντά τους προσπαθούν να εξασφαλίσουν συμμαχίες με τμήματα της εργατικής τάξης. Ωμά πλέον καλούν τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα να δουν σαν εχθρούς τους εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα.
Φτάνει βουλευτής της ΝΔ να προβλέπει ότι «θα καεί το σύμπαν» αν δεν μπει χέρι στο «βαθύ κράτος». Εννοεί ο «ποιητής» να μπει χέρι στο κράτος που χρηματοδοτεί τους καπιταλιστές; Εννοεί να μπει χέρι στο κράτος που αυξάνει το μισθοφορικό στρατό για τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και την αντιμετώπιση του «εσωτερικού εχθρού»; Εννοεί, μήπως, να μπει χέρι στο κράτος που καταδικάζει εργάτες γιατί απεργούν και χρηματοδοτεί βιομήχανους για να τσακίσουν εργάτες;
Τίποτα απ' όλα αυτά δεν εννοεί ο «ποιητής» και όλοι όσοι είδαν ξάφνου στο δημόσιο το πρόβλημα. Με τον όρο «βαθύ κράτος» αναφέρονται σε δικαιώματα εργαζομένων και σε υπηρεσίες που το κράτος είναι υποχρεωμένο να παρέχει δωρεάν. Επικαλούνται την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο, αλλά προκαλούν γιατί αυτό το δημόσιο που καταγγέλλουν είναι δικό τους δημιούργημα. Η εργατική τάξη έχει κάθε λόγο να καταργήσει αυτό το δημόσιο που υπάρχει και λειτουργεί για το κεφάλαιο. Οχι καταστρέφοντας τους εργαζόμενους σ' αυτό αλλά επιβάλλοντας τη δική της εξουσία για να αποκτήσει και ο όρος δημόσιο φιλολαϊκό πραγματικό περιεχόμενο.
Για τους εργαζόμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα πρέπει να γίνει απόλυτα καθαρό πως δεν πρέπει με κανένα τρόπο να βάλουν πλάτη για να βγει το σύστημα από την κρίση του. Αντίθετα, πρέπει να απορρίψουν τους εκβιασμούς, να ανατρέψουν συσχετισμούς και να στρατευτούν με την πρόταση του ΚΚΕ που μπροστά στη σχεδιαζόμενη απόλυτη χρεοκοπία των εργαζομένων έχει καταθέσει ήδη και σχέδιο νόμου για την κατάργηση του μνημονίου, των εφαρμοστικών νόμων και των δανειακών συμβάσεων σε συνδυασμό με τη μονομερή διαγραφή του χρέους και την έξοδο από την ΕΕ που απαιτεί λαϊκή πάλη σε ρότα ρήξης με τα μονοπώλια.

TOP READ