26 Σεπ 2012

Απεργιακή Συγκέντρωση Π.Α.ΜΕ Ομόνοια 26 Σεπτέμβρη


Απεργιακή Συγκέντρωση Π.Α.ΜΕ Ομόνοια 26 Σεπτέμβρη

Στην επέτειο της νόμιμης επανέκδοσης του «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ»


Στην επέτειο της νόμιμης επανέκδοσης του «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ»
Σαν χτες, πριν από 38 χρόνια, το όργανο της ΚΕ του ΚΚΕ κρεμόταν ξανά στα περίπτερα, μετά από 27 χρόνια παρανομίας
Το πρώτο νόμιμο φύλλο του «Ρ» στις 25/9/1974
Ηταν σαν χτες, πριν από 38 χρόνια, στις 25 Σεπτέμβρη 1974, που ο «Ριζοσπάστης»,μετά από 27 χρόνια βαθιάς παρανομίας (το τελευταίο νόμιμο φύλλο του «Ρ» ήταν στις 18 Οκτώβρη του 1947, ημέρα Σάββατο), σάλπισε νόμιμα πια τη φωνή του Κόμματος της εργατικής τάξης.
Η νομιμοποίηση του ΚΚΕ, η νόμιμη επανέκδοση του οργάνου της ΚΕ, του «Ριζοσπάστη», ήταν μια μεγάλη κατάκτηση των εργατών, όλου του λαού, μετά από πολύχρονους σκληρούς, κοινωνικοπολιτικούς αγώνες. Το προηγούμενο βράδυ, εκατοντάδες αγωνιστές κατέκλυζαν την πλατεία Κάνιγγος, έξω από τα τότε γραφεία του Κόμματος, όπου είχε ανάψει ήδη η φωτισμένη επιγραφή με τα τρία γράμματα: ΚΚΕ.
Την επομένη το πρωί, σε όλα τα περίπτερα της χώρας, ο «Ρ» έδινε το δικό του «παρών». Στην πρώτη του σελίδα, πάνω πάνω, το χαιρετιστήριο της ΚΕ του Κόμματος, προς την εργατική τάξη, την αγροτιά, τους εργαζόμενους, όλο το λαό.
Δεν ήταν η μοναδική περίοδος που ο «Ρ» αντιμετώπισε την παρανομία, επειδή υπερασπιζόταν με συνέπεια την ταξική αλήθεια, τα ιδανικά του ΚΚΕ, τις κατακτήσεις και τα οράματα της σοσιαλιστικής επανάστασης και της οικοδόμησης του σοσιαλισμού, τα δικαιώματα της εργατικής τάξης και όλου του λαού. Ηταν όμως η πιο μακροχρόνια. Στη διάρκειά της, γράφτηκαν ηρωικές σελίδες στην Ιστορία του Κόμματος και του «Ριζοσπάστη», με την παράνομη έκδοση και διακίνησή του, με χίλιους δυο κινδύνους, από χέρι σε χέρι.
Σήμερα 38 χρόνια μετά, ο «Ρ» συνεχίζει από το ίδιο μετερίζι του αγώνα. Δεν ήταν εύκολη η πορεία του «Ρ» όλα αυτά τα χρόνια. Γιατί ο «Ρ», ως αδιάλλακτος και αμετανόητος αγωνιστής για τα συμφέροντα της εργατικής τάξης, όλων των καταπιεσμένων, μαζί με το ΚΚΕ, παραμένει «καρφί στο μάτι» της άρχουσας τάξης. Αλλά τίποτα δεν μπορεί να τον λυγίσει, όπως τίποτα δεν μπόρεσε να λυγίσει το ΚΚΕ.
Σήμερα σε συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης και γενικευμένης επίθεσης στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, όπου η «ενημέρωση» του λαού, μέσω των ελεγχόμενων από την πλουτοκρατία ΜΜΕ (έντυπων, ηλεκτρονικών και διαδικτυακών), αποτελεί όπλο μαζικής χειραγώγησης και αποπροσανατολισμού, όπλο καθυπόταξης του λαού στον αδυσώπητο ταξικό πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο ρόλος του «Ρ» γίνεται περισσότερο από ποτέ αναντικατάστατος. Η μελέτη και η διάδοσή του «Ρ» είναι όπλο της λαϊκής αντεπίθεσης απέναντι σε αυτό τον πόλεμο.

Σκανδαλιστείτε!


Σκανδαλιστείτε!

Γράφει:
ο Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟ

Το θέμα δεν είναι αν το πολιτικό σύστημα της ολιγαρχίας, από την πιο αστικοδημοκρατική μέχρι την πιο φασιστική εκδοχή του, αποτελεί βούρκο σαπίλας, διαφθοράς και διαπλοκής.
Αυτά είναι δεδομένα πράγματα και ισχύουν στα τέσσερα σημεία του καπιταλιστικού ορίζοντα:
Από την «Τσικίτα» και τις σχέσεις της με το πολιτικό προσωπικό της Λατινικής Αμερικής, μέχρι το «ό,τι συμφέρει την "Τζένεραλ Μότορς" συμφέρει τις ΗΠΑ» του Νίξον, και από την Ιταλία και τη Γαλλία του Μπερλουσκόνι και του Μπερεγκοβουά, μέχρι την«Ενρον» του Μπους και τη «Ζήμενς» των εκάστοτε καγκελαρίων.
*
Ειδικά, δε, στην Ελλάδα, η κολόνια κρατάει από συστάσεως...
Από την εποχή του Μαυροκορδάτου μέχρι τους σύγχρονους Μαυρογιαλούρους.
Από τις εποχές της «Ούλεν», της «Πάουερ», της φασιστικής δικτατορίας του Μεταξά, που αποτέλεσε τον καλύτερο φίλο των διεθνών τοκογλύφων, της προδικτατορικής υπόθεσης «Ζήμενς», της «Πεσινέ» και του Τομ Πάπας των συνταγματαρχών,
μέχρι τα «έκανε ένα δωράκι για τον εαυτό του», τα Χρηματιστήρια, τα διαχρονικά Βατοπέδια και τις μεταπολιτευτικές «Ζήμενς»,
ίδια η γεύση.
*
Τα παραπάνω δε σημαίνουν ότι έχουμε «συνηθίσει», ή ότι πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τη φαυλότητά τους.
Σημαίνουν και αναδεικνύουν το πάντα ανεκπλήρωτο της ίδιας απαίτησης:
Να τιμωρηθούν αμείλικτα οι φαύλοι,
- που ποτέ δεν τιμωρούνται ή και όταν μετά από τα πολλά «κουκουλώματα» κάποιοι τιμωρούνται, το σύστημα της φαυλότητας που παράγει τους νέους φαύλους μένει ανέγγιχτο.
*
Μάλιστα, αυτό το αίτημα,
που δεν εξαντλείται στην παραδειγματική και αμείλικτη τιμωρία των «λαμόγιων»,αλλά περιλαμβάνει τη συνολική ανατροπή του πολιτικοοικονομικού καθεστώτος της εκμετάλλευσης, του μονοπωλιακού κέρδους και της κεφαλαιοκρατικής «μπίζνας» που παράγει τα «λαμόγια»,
αίτημα από το οποίο δε νοείται να παραιτείται κανένας άνθρωπος του λαού και του μόχθου,
τίθεται επιτακτικά για δύο επιπλέον λόγους:
*
Πρώτον, λόγω του «μεγέθους» πλέον της σαπίλας. Απόδειξη ότι η βρωμιά, ως δομικό στοιχείο της λεγόμενης «ελεύθερης αγοράς», είναι τόση και τέτοια, που οι εκπρόσωποι του αστικού πολιτικού συστήματος, ακόμα και όταν είναι τίμιοι, ακόμα και αν είναι τίμιοι,
έχουν απολέσει, πια, τη δυνατότητα - ακόμα λέμε κι αν είναι τίμιοι - να φαίνονται και τίμιοι...
*
Δεύτερον, επειδή η σαπίλα έχει λάβει τέτοια ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά που οι φορείς της, χωρίς καμία συστολή, φτάνουν στο σημείο να την μετατρέπουν ακόμα και σε εργαλείο «αθώωσης» του βούρκου! Απόδειξη ότι η τάξη που προωθεί τα συμφέροντά της μέσα από το βούρκο (σ.σ.: που τον χρησιμοποιεί ενίοτε σαν εκτροφείο των φασιστικών της συμμοριών) δεν έχει καμία αναστολή να χρησιμοποιεί τη σαπίλα,
- ακόμα και την ίδια της την πολιτική σαπίλα (!) -
σαν φωτοβολίδα αποπροσανατολισμού. Οπως τώρα, που
πουλάει «σκανδαλισμό» και «κάθαρση» σε ένα λαό, την ίδια ώρα που τον χρεοκοπεί, τον φτωχοποιεί, τον καταστρέφει και τον... «καθαρίζει» στεγνά στα 11,5 μέτρα!


Σκοταδιστική δίωξη για «βλασφημία» στο διαδίκτυο


Σκοταδιστική δίωξη για «βλασφημία» στο διαδίκτυο
Στρέφεται ενάντια σε 27χρονο που δημιούργησε ιστοσελίδα με σατιρικό περιεχόμενο
Κρούσμα απαράδεκτου και επικίνδυνου σκοταδισμού συνιστά η δίωξη που ασκήθηκε σε βάρος 27χρονου από τα Ψαχνά Ευβοίας, επειδή σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης ανάρτησε παραποιημένες φωτογραφίες του λεγόμενου Γέροντα Παϊσίου, τον οποίο αποκαλούσε «Γέροντα Παστίτσιο», καθώς και άλλα σχόλια σχετικά με τη θρησκοληψία.
Πιο συγκεκριμένα, σε δίκη παραπέμφθηκε 27χρονος υπάλληλος ιχθυοτροφείου, ο οποίος συνελήφθη την περασμένη Παρασκευή για «κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση θρησκευμάτων μέσω του Facebook».
Για το θέμα αυτό, βουλευτής της «Χρυσής Αυγής» υπέβαλε Ερώτηση στη Βουλή στις 19 Σεπτέμβρη. Ωστόσο, οι αρχές ισχυρίζονται πως η σχετική διαδικασία είχε κινηθεί νωρίτερα, από καταγγελίες πολιτών προς τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, πριν από περίπου δύο μήνες. Για την υπόθεση ενημερώθηκαν οι εισαγγελικές αρχές, οι οποίες το Σάββατο 15 Σεπτέμβρη έστειλαν τη δικογραφία στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με την εντολή να κινηθούν άμεσα οι διαδικασίες για τη σύλληψη του διαχειριστή της σελίδας.
Την Παρασκευή 21 Σεπτέμβρη κλιμάκιο αξιωματικών της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πραγματοποίησε έρευνα στο σπίτι του 27χρονου στα Ψαχνά Ευβοίας. Στη διάρκεια της έρευνας βρέθηκε και κατασχέθηκε ένας φορητός υπολογιστής.
Το ΚΚΕ
Για τη σύλληψη του 27χρονου χρήστη του «Facebook», το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει σε σχόλιό του: «Το ΚΚΕ δε συμφωνεί με την προσβολή των θρησκευτικών πεποιθήσεων. Ωστόσο, είναι απαράδεκτο, αντιδραστικό και σκοταδιστικό φαινόμενο η δίωξη της σάτιρας, πόσο μάλλον όταν στηλιτεύει τη θρησκοληψία, το διαδεδομένο φαινόμενο εκμετάλλευσης της πίστης και την εξαπάτηση των θρησκευόμενων. Η σύλληψη του 27χρονου χρήστη του Facebook πρέπει να καταδικαστεί από τη νεολαία και το λαό. Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη γι' αυτή την τρομοκρατική δίωξη που πρέπει να σταματήσει αμέσως».

Στουρνάρας, ο ΔουΝουΤοφάγος...


Στουρνάρας, ο ΔουΝουΤοφάγος...


Γράφει:
ο Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Μετά τα όσα δημοσιεύτηκαν για τον τρόπο με τον οποίο ο κ. Στουρνάρας «πέταξε έξω από το γραφείο του» (σ.σ.: ο Στουρνάρας...) τους εκπροσώπους της τρόικας, το λιγότερο που αξίζει στον υπουργό Οικονομικών είναι μια θέση στο πάνθεον των ηρώων της ελληνικής λεβεντιάς.
Εκεί, δίπλα στον Κολοκοτρώνη, τον Καραϊσκάκη και τον Νικηταρά.
Μάλιστα η γενναιότητα με την οποία αντιμετώπισε τον αντιπαθέστατο Τόμσεν, τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ, είναι αρκετός λόγος ώστε η προτομή που θα φιλοτεχνηθεί (στο μέλλον...) για τον υπουργό να φέρει τη σεμνή επιγραφή: «Στουρνάρας, ο ΔουΝουΤοφάγος»...
*
Οσο για τις εφημερίδες που έγραψαν και τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς που δεν σταματούν από το Σάββατο το βράδυ να αναπαράγουν τους άθλους του κ. υπουργού,
οι επικές περιγραφές τους για το πώς «κατσάδιασε» τους τροϊκανούς και για τα όσα διημείφθησαν εκεί πίσω από τις κλειστές πόρτες του υπουργικού γραφείου στη συνάντηση με την τρόικα,
όπου ο κ. Στουρνάρας - σύμφωνα με τα σχετικά ρεπορτάζ - «άστραψε και βρόντηξε»,
θέτουν σοβαρή υποψηφιότητα για το βραβείο «Πούλιτζερ».
*
Αλλωστε δεν είναι και μικρό πράγμα να μαθαίνεις τι συμβαίνει πίσω από τις επτασφράγιστες πόρτες και μετά να ενημερώνεις αυθεντικά, ειλικρινά και αντικειμενικά το λαό για τα... κατορθώματα ενός υπουργού.
Υπάρχει βέβαια και η άλλη δημοσιογραφία. Εκείνη που δεν φιλοτεχνεί «ήρωες» που τα «ανδραγαθήματά τους» αρχίζουν και τελειώνουν πίσω από κλειστές πόρτες.
Υπάρχει, δηλαδή η δημοσιογραφία που δεν αντιλαμβάνεται ότι οι αναγνώστες, οι τηλεθεατές, οι ακροατές είναι... στουρνάρια.
*
Οπως υπάρχει και η άλλη λογική:
Η λογική του να εμπιστεύεσαι όσα βλέπεις με τα μάτια σου
και να βγάζεις συμπεράσματα για όσα ακούς με τα αυτιά σου.
***
Ετσι, λοιπόν, με τα μάτια μας έχουμε δει και με τα αυτιά μας έχουμε ακούσει τον κ. Στουρνάρα να δηλώνει:
*
«Το Μνημόνιο είναιδιαβατήριο εξόδου από την επικίνδυνη ζώνη της χρεοκοπίας».
(Γιάννης Στουρνάρας, παρουσίαση έκθεσης του ΙΟΒΕ, 5/7/2010)
*
«Το Μνημόνιοείναι ένα αναγκαίο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής (...). Αν βγούμε από το Μνημόνιο σήμερα αυτό σημαίνει ακαριαίος θάνατος. Η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει αμέσως (...)».
(Γιάννης Στουρνάρας, δηλώσεις στον «Βήμα FM», 21/9/2010)
*
«Χωρίς τη στήριξη της τρόικας, η ελληνική οικονομία θα είχε υποστεί μια απότομη συρρίκνωση...».
(Γιάννης Στουρνάρας, εφημερίδα «Μακεδονία», 19/3/2011)
*
«Η μόνη εναλλακτική στο Μνημόνιο είναι η χρεοκοπία (...) το Μνημόνιο αποτελεί μονόδρομο έναντι της χρεοκοπίας, που είναι και η μόνη εναλλακτική εκδοχή».
(Γιάννης Στουρνάρας, συνεδρίαση Επιτροπής Ερευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, «newscode.gr», 24/5/2011)
*
«Δεν υπάρχει ουσιαστική εναλλακτική λύση από το μνημόνιο...».
(Γιάννης Στουρνάρας, συνεδρίαση Επιτροπής Ερευνας και Τεχνολογίας στη Βουλή, «Express.gr», 25/05/11).
*
«...Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που ελλοχεύει είναι η ακύρωση του μνημονίου...».
(Γιάννης Στουρνάρας, παρουσίαση έκθεσης ΙΟΒΕ, 5/7/2010)
***
Κατόπιν αυτών, επομένως, δεν έχουμε καμία αμφιβολία για τον «ηρωισμό» του κ. Στουρνάρα απέναντι στην τρόικα.
*
Μια ευχή και μια ελπίδα έχουμε μόνο:
Αυτός που εξυμνούσε την τρόικα και τα μνημόνια πριν γίνει ακόμα υπουργός και τώρα ως υπουργός σε συνεργασία με την τρόικα κόβει μισθούς και συντάξεις,
ο κ. Στουρνάρας,
έτσι αψύς που είναι κατά την υπεράσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού, την επόμενη φορά που θα... «πετάξει έξω» τους τροϊκανούς, να συγκρατήσει τη δίκαιη αγανάκτησή του, μην τους σφαλιαρίσει κιόλας και έχουμε μετά και κανένα διπλωματικό επεισόδιο...

ΣΥΡΙΖΑ Προσφέρει διαχείριση «διά πάσαν νόσον»



ΣΥΡΙΖΑ
Προσφέρει διαχείριση «διά πάσαν νόσον»
Λιβανίζει την Ευρωζώνη, αλλά μοιράζει και διαπιστευτήρια ότι μπορεί να κοντρολάρει μια κατάσταση ανεξέλεγκτης χρεοκοπίας
Διαπιστευτήρια στο κεφάλαιο ότι μπορεί να πολιτευτεί σύμφωνα με τα συμφέροντά του και ταυτόχρονα να «κουμαντάρει» αποτελεσματικά τις λαϊκές αντιδράσεις, έδωσε ο ΣΥΝ, με την απόφαση της συνεδρίασής της ΚΠΕ το περασμένο Σαββατοκύριακο, στο πνεύμα και της εναρκτήριας ομιλίας του Αλ. Τσίπρα.
Υπερασπιζόμενος τη στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλ. Τσίπρας ισχυρίστηκε ότι και το μνημόνιο θα ακυρώσει και στην ΕΕ θα παραμείνει η χώρα, συσκοτίζοντας ότι η παραμονή στη λυκοσυμμαχία των μονοπωλίων προϋποθέτει τήρηση του μνημονίου διαρκείας που συνιστά η αντιλαϊκή της στρατηγική.
Ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι θα εφαρμόσει «πολιτικές στήριξης των πέντε παραγωγικών πόλων: του αγροτοδιατροφικού, το τουριστικού, του ενεργειακού, του συμπλέγματος της βιομηχανίας, των περιβαλλοντικών τεχνολογιών και της έρευνας, καθώς επίσης και του κατασκευαστικού»!
Με δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει τους επιχειρηματικούς ομίλους σαν μοχλούς ανάπτυξης της (καπιταλιστικής) οικονομίας και μάλιστα εντός της ΕΕ, οι δεσμεύσεις του μεταφράζονται σε αναζήτηση ζεστού χρήματος και νέων προνομίων στα μονοπωλιακά μεγαθήρια που κυριαρχούν στους συγκεκριμένους τομείς και γιγαντώνονται παραπέρα στο πλαίσιο της αντικειμενικής τάσης συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου, που συνοδεύεται από ένταση της εκμετάλλευσης.
Ξεσκονίζοντας τα κιτάπια της σοσιαλδημοκρατίας ο Αλ. Τσίπρας μίλησε και για «ενίσχυση του κοινωνικού τομέα της οικονομίας» και της «κοινωνικής επιχειρηματικότητας». Οχι τυχαία, ο ΣΥΝ και κατ' επέκταση ο ΣΥΡΙΖΑ, ταυτίζεται με ένα σχέδιο που ήδη υλοποιούν οι πολιτικοί εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης αποσκοπώντας στην άμβλυνση της λαϊκής οργής και στην ενσωμάτωσή της, στη συγκάλυψη της ακραίας φτώχειας, στην απαλλαγή του κράτους από την παροχή στοιχειωδών κοινωνικών υπηρεσιών, όπως και στο άνοιγμα νέων κερδοφόρων πεδίων δράσης για τους ιδιώτες.
Θεματοφύλακες της αστικής δημοκρατίας
Κατόπιν των «σημάτων» που εξέπεμψε στους καπιταλιστές, ο Αλ. Τσίπρας αναλώθηκε στη δημαγωγία και στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Επιχείρησε να παρουσιάσει την Ελλάδα σαν το «ευρωπαϊκό παράδοξο» και μίλησε για «ένα πρωτοφανές για ευρωπαϊκή χώρα πακέτο μέτρων», όταν ακριβώς τα ίδια μέτρα προωθούνται σε ολόκληρη την ΕΕ.
Αυτά καθαυτά τα μέτρα τα επέκρινε επειδή δε «θα εξυπηρετήσουν κάποιο θετικό σενάριο δημοσιονομικής σταθεροποίησης», κρύβοντας ότι ο στόχος αυτός είναι απολύτως συνδεδεμένος με το σφαγιασμό των δικαιωμάτων και του εισοδήματος του λαού, για να γίνει φθηνότερη για το κεφάλαιο η εργατική δύναμη. Εκανε λόγο για «αποτυχία του προγράμματος», παρότι απ' τη σκοπιά των μονοπωλίων αυτό πέτυχε απολύτως τους στόχους του.
Για το θεαθήναι αλλά και για να κρύψει την ταξική στόχευση των μέτρων που παίρνονται, πρότεινε τα δικά του «ισοδύναμα», όπως το 1 δισ., το οποίο -όπως είπε - χρωστάνε στο δημόσιο «οι τραπεζίτες και οι καναλάρχες»!
Κάλεσε ακόμα το λαό να παλέψει για να φέρει τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση ώστε να πάει«κάθε κατεργάρης στο πάγκο του: Οι επιχειρηματίες στις επιχειρήσεις τους. Οι τραπεζίτες στις τράπεζές τους. Οι καναλάρχες στα κανάλια τους, μετά την αποπληρωμή όλων των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο»! Και αναφώνησε απογειώνοντας την κοροϊδία: «Αυτή είναι η διάκριση των λειτουργιών και των εξουσιών σε μια πραγματική δημοκρατία. Και αυτήν την πραγματική δημοκρατία θα την αποκαταστήσει ο ΣΥΡΙΖΑ». Την αστική δημοκρατία, όπου το δικαίωμα του κεφαλαιοκράτη να ξεζουμίζει το λαό θα το εγγυάται ο ΣΥΡΙΖΑ.
Φούμαρα για φιλολαϊκή ΕΕ
Ακριβώς στο ίδιο μήκος κύματος, η απόφαση της ΚΠΕ αναφέρεται σε δράσεις και πρωτοβουλίες στήριξης των αγώνων, αλλά δεν κρύβει ότι θα είναι με το αζημίωτο. Κακοποιούν μάλιστα συνειδητά όρους όπως η λαϊκή εξουσία, προκειμένου να τις αλλοιώσουν στη συνείδηση του λαού, ταυτίζοντάς την με την αλλαγή κυβέρνησης και όχι με αλλαγή τάξης στην εξουσία.
Η απόφαση της ΚΠΕ βάζει στόχο μεταξύ άλλων για «διαμόρφωση πυλώνων λαϊκής κινητοποίησης ικανών (...) να στηρίξουν αποτελεσματικά και στιβαρά μια κυβέρνηση της αριστεράς στο μέλλον (...) ένα μεγάλο πολιτικό κίνημα ανατροπής της "μνημονιακής" πολιτικής, που συγχρόνως θα είναι κίνημα που θα απαιτεί κυβέρνηση με πυρήνα την Αριστερά (...) εδραίωση της λαϊκής εξουσίας».
Υπενθυμίζει ακόμα την προσήλωσή τους στην ΕΕ την οποία «καλλωπίζει» με αυταπάτες περί δυνατοτήτων να αποκρουστεί μια πολιτική προ πολλού επεξεργασμένη και συνομολογημένη που εκφράζει τις ανάγκες των μονοπωλίων μέσω «πρωτοβουλιών, άσκησης βέτο και άλλων εργαλείων αναχαίτισης της λιτότητας πανευρωπαϊκά», αλλά και«ριζικής επανίδρυσης του συνολικού θεσμικού πλαισίου της ΕΕ», παραπέμποντας την όποια αλλαγή υπέρ του λαού κυριολεκτικά στη δευτέρα παρουσία!
Το «Αριστερό Ρεύμα» επέλεξε το λευκό στην ψηφοφορία ζητώντας μεταξύ άλλων «πειστική εναλλακτική πρόταση και στρατηγική εφ' όσον διακοπεί η τροϊκανή χρηματοδότηση εξαιτίας της ακύρωσης μνημονίων». Επί της ουσίας, διαβεβαιώνουν το κεφάλαιο ότι μπορούν να παίξουν με αποτελεσματικότητα το ρόλο του διαχειριστή ακόμα και στην περίπτωση που τα αστικά επιτελεία και η ΕΕ επιλέξουν την ανεξέλεγκτη χρεοκοπία σαν διέξοδο από την κρίση.
Το «Ρεύμα» εξέφρασε ακόμα την αντίθεσή του σε «προσωνυμίες του τύπου "μεγάλη δημοκρατική παράταξη της Αριστεράς"» που «προκαλούν συγχύσεις και παραπομπές σε πολιτικές ορολογίες του παρελθόντος και άλλου προσανατολισμού».

'Η αυτοί, ή εμείς


'Η αυτοί, ή εμείς
Το παραμύθι καλά κρατεί. Οτι για την κρίση φταίει η αναξιοκρατία, τα ρουσφέτια, η μετριότητα και οι συνδικαλιστές. Η αστική προπαγάνδα ακολουθεί το δόγμα «η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση». Για να κρύψει το μοναδικό γεγονός ότι την κρίση τη γεννά το ίδιο το σύστημα και οι αντιφάσεις του, κατασκευάζει διάφορους ενόχους, όποιους βολεύει κάθε φορά.
***
Υπουλο είναι και το κλάμα για την Ελλάδα που δεν αντέχει άλλα μέτρα. Προσπαθεί να περάσει σαν αναγκαία όσα έχουν γίνει ως τώρα. Τα μέτρα που ήδη έχουν παρθεί έχουν τσακίσει πέρα από τα όποια όρια αντοχής την εργατική τάξη και είναι αναγκαία μόνο στους καπιταλιστές.
***
Ακόμα πιο επιθετική η αστική προπαγάνδα που ισχυρίζεται πως δεν υπάρχουν μέτρα. Τα «ΝΕΑ» καταφεύγουν σε σοφιστεία. Οι εργαζόμενοι βιώνουν ήδη τα μέτρα στο πετσί τους και μ' αυτό το βίωμα απαντούν στους δημοσκόπους.
***
Αυτό που παρουσιάζεται σαν διευκόλυνση στους νέους συνταξιούχους, ότι δηλαδή θα τους δίνουν έναντι το 50% της σύνταξης μέχρι την τελική εκκαθάριση είναι προθάλαμος για νέες περικοπές στις συντάξεις. Η κυβέρνηση κόβει από σήμερα αυτά που θα ανακοινώσει αύριο σα νέα μείωση συντάξεων.
***
Οι ανησυχίες της αστικής τάξης είναι κοινές και στην Ελλάδα και στην Πορτογαλία. Είτε μόνοι τους κυβερνούν οι σοσιαλδημοκράτες, είτε τρικομματικά. Κοινή είναι και η μεθόδευσή τους: Να «μηχανεύονται» μέτρα που να παρουσιάζουν το τσάκισμα των εργατών σαν παραχωρήσεις στους εργάτες. Ηδη οι «δικοί μας» εμφανίζουν τη φορολεηλασία σαν φοροελάφρυνση.
Κι εκεί και δω πρέπει να εισπράξουν τη λαϊκή οργή με το μόνο τρόπο που αυτή μπορεί να 'ναι αποτελεσματική: Σαν καταδίκη συνολικά ενός συστήματος που και από τη σαπίλα του επιχειρεί να βγάλει κέρδος.
***
Η σημερινή απεργία μπορεί να γίνει μια νέα αφετηρία για τους αγώνες που απαιτούνται.
Για μάχες πραγματικές εκεί όπου η εργατική τάξη είναι απέναντι στους δυνάστες της.
Για αντεπίθεση παντού και για τα «καθημερινά» που κάθε άλλο παρά μικρά είναι, όπως τα τρομακτικά προβλήματα στο χώρο της Υγείας.
Το δίλημμα «ανάκαμψη της καπιταλιστικής κερδοφορίας», ή «πλώρη για μια ζωή χωρίς τους καπιταλιστές» όσο κι αν συσκοτίζεται από την αστική προπαγάνδα είναι το μόνο πραγματικό.
Η απεργία μπορεί να δώσει στίγμα γι' αυτή τη νέα πορεία που απαιτείται.
Σ' αυτή τη ρότα κάθε θυσία.

Θέλουν να στρέψουν αλλού το λαό


Θέλουν να στρέψουν αλλού το λαό
Η δημοσιοποίηση των καταγγελιών για την εμπλοκή πολιτικών προσώπων σε υπόθεση με «ξέπλυμα» μαύρου χρήματος, καθώς και η διερεύνηση από το ΣΔΟΕ των «πόθεν έσχες» πρώην και νυν βουλευτών, έρχονται σε συνέχεια της αποστολής στη Βουλή της δικογραφίας για τις καταγγελίες Ρουμελιώτη και της κατάθεσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους «Ανεξάρτητους Ελληνες» διαφορετικών προτάσεων για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής σχετικά με τα μνημόνια. Ανεξάρτητα, από το βάσιμο των καταγγελιών και από την αναγκαιότητα αυτές να διερευνηθούν και να αποδοθούν ευθύνες αν υπάρχουν, το κλίμα που διαμορφώνει η κυρίαρχη προπαγάνδα έχει άλλη στόχευση από το να αναδείξει πλευρές της σαπίλας, που ούτως ή άλλως χαρακτηρίζει το αστικό πολιτικό σύστημα.
Η υποκρισία τους εκτοξεύεται, αν αναλογιστεί κανείς ότι καταγγέλλουν τη μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό, μέσω της οποίας λένε ότι έγινε και το «ξέπλυμα». Την ίδια ώρα, όμως, λιβανίζουν την ΕΕ, που έχει για «ιερή αγελάδα» τις τέσσερις ελευθερίες του Μάαστριχτ, μια από τις οποίες είναι και η ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων. Εν μέσω καταιγισμού από μέτρα, προσπαθούν να στρέψουν την προσοχή του λαού σε ζητήματα διαφθοράς και προσωπικού πλουτισμού, για να ενισχύσουν την αντίληψη ότι για την κρίση, και κατά συνέπεια για τα μέτρα, φταίνε οι «κακοί» πολιτικοί και οι παθογένειες του πολιτικού συστήματος. Κρύβουν ότι η διαπλοκή ανάμεσα στο κεφάλαιο και τους πολιτικούς του εκπροσώπους είναι σύμφυτη με τον καπιταλισμό, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν και τίμιοι αστοί πολιτικοί.
Προσπαθούν, ακόμα, να καλλιεργήσουν την πεποίθηση στο λαό ότι το σύστημα παίρνει μέτρα για την αυτοκάθαρσή του και πως αυτός είναι όρος για να ξεπεραστεί η κρίση. Αλήθεια, τι αποτέλεσμα είχε για τον ιταλικό λαό η επιχείρηση «καθαρά χέρια», η οποία προβλήθηκε σαν η αποθέωση της κάθαρσης και της πάταξης της διαπλοκής; Κανένα απολύτως. Ούτε την κρίση αποσόβησε, όπως απέδειξαν οι εξελίξεις, ούτε βέβαια απέτρεψε τα αντιλαϊκά μέτρα, που έχουν για μήτρα τους την ΕΕ και τις στρατηγικές της κατευθύνσεις και καμιά σχέση δεν έχουν με τα δημόσια ελλείμματα και χρέη. Αλλά ακόμα και σε καπιταλιστικές χώρες, που δεν έχουν χτυπηθεί ακόμα από την κρίση, η διαπλοκή οργιάζει, όπως απέδειξε το σκάνδαλο με τη γερμανική «Ζήμενς».
Ο λαός έχει κάθε συμφέρον να τους πει και να τους δείξει ότι δεν «τσιμπάει» στην προπαγάνδα τους. Να ζητήσει την καταδίκη όσων εμπλέκονται σε παράνομες υποθέσεις, έχοντας όμως καθαρό ότι η μεγαλύτερη ληστεία σε βάρος του γίνεται με τη βούλα των αστικών νόμων. Είναι η κλοπή της απλήρωτης δουλειάς του, απ' αυτήν βγαίνουν τα κέρδη του κεφαλαίου, η φοροκλοπή, για να γεμίσει ο κρατικός κορβανάς με ζεστό χρήμα για το κεφάλαιο, η αφαίμαξη του εισοδήματός του από τα μεγαθήρια της Υγείας, της Παιδείας, της Ενέργειας και πάει λέγοντας. Εκεί πρέπει να στρέψει τα πυρά του, ξέροντας ότι όσο αντιδραστικοποιείται το σύστημα και ζορίζεται να διαχειριστεί την κρίση, τόσο δε θα διστάζει να «κάψει» και κάποιους από τους διαχειριστές του για να σωθεί.

Ιστορία του ΔΣΕ, μέρος 55: Η υπόθεση του Μάρκου Βαφειάδη


Ιστορία του ΔΣΕ, μέρος 55: Η υπόθεση του Μάρκου Βαφειάδη

Το θέμα του Μάρκου Βαφειάδη
Τη φωτογραφία την έστειλε ο Παρίσης Αγγελίδης από την Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης. Εχει “τραβηχθεί” το καλοκαίρι του 1948, λίγο έξω από το χωριό Πύλη, κάπου ανάμεσα στη μεγάλη Πρέσπα και τα αλβανικά σύνορα, όπου τότε έδρευε το Γενικό Αρχηγείο (ΓΑ) του ΔΣΕ. Στη μέση, ο ηλικιωμένος με τα γυαλιά είναι ο χειρούργος, καθηγητής των πανεπιστημίων της Αθήνας και του Βερολίνου, Πέτρος Κόκκαλης, τότε υπουργός Υγείας και Πρόνοιας στην ΠΔΚ. Δεξιά του, είναι ο ανθυπολοχαγός του ΔΣΕ, Τάκης Μαμάτσης. Αριστερά του, ο υπολοχαγός Γαβρήλος Παπαδόπουλος και μπροστά από τον Π. Κόκκαλη, η ανθυπολοχαγός Μαρίτσα Αγγελίδου. Οι άλλες τρεις αντάρτισσες, που δεν μπορέσαμε δυστυχώς να εξακριβώσουμε τα ονόματά τους, ανήκαν στο Λόχο Ασφάλειας του Τμήματος Διαφώτισης του Γενικού Αρχηγείου
Meros62_Photo1_small.jpg
Το δεύτερο θέμα στην ημερήσια διάταξη των εργασιών της 5ης Ολομέλειας αφορούσε τον Μ. Βαφειάδη. Οπως προαναφέραμε, η Ολομέλεια πήρε απόφαση να τον καθαιρέσει από το ΠΓ, από την ΚΕ και να τον διαγράψει από μέλος του Κόμματος. Η απόφαση αυτή δόθηκε στη δημοσιότητα το 1950, με τη σύγκληση της 3ης Συνδιάσκεψης του Κόμματος. Τότε, το 1949, για τον Βαφειάδη ανακοινώθηκε ότι απαλλάχτηκε από τα καθήκοντά του, επειδή ήταν βαριά άρρωστος (Βλέπε: “Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ”, τόμος 6ος, σελ. 323 και Περιοδικό “Δημοκρατικός Στρατός”, έκδοση “Ριζοσπάστη” 1996, τόμος Β`, τεύχος 2, Φλεβάρης 1949).
Το θέμα με τον Μ. Βαφειάδη έχει, σε συντομία, ως εξής:
Μετά τη μάχη του Γράμμου, ο Βαφειάδης απαλλάχτηκε από τα καθήκοντα του αρχηγού του ΔΣΕ και στάλθηκε στη Μόσχα για θεραπεία και ανάπαυση. Στη Μόσχα, ο Βαφειάδης παρέδωσε στο ΚΚΣΕ σημείωμα με τις απόψεις του για την κατάσταση στο ΚΚΕ και στο ΔΣΕ, καθώς και για την πορεία του ένοπλου αγώνα. Το Νοέμβρη του 1948, επέστρεψε στο βουνό και στη συνεδρίαση του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος, στις 15/11/1948, παρέδωσε αυτό το σημείωμα στο καθοδηγητικό όργανο του Κόμματος, όπου και έγινε συζήτηση και λήφθηκε σχετική απόφαση. Παρενθετικά οφείλουμε να εκφράσουμε επιφύλαξη για το αν αυτό το σημείωμα που ο Βαφειάδης παρέδωσε στο ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ είναι το ίδιο μ’ αυτό που έδωσε στο ΚΚΣΕ.
Στο σημείωμα, πάντως, που έδωσε στο ΚΚΕ κατηγορούσε το κόμμα ότι από παράδοση δεν είχε εσωκομματική δημοκρατία. Επέκρινε ως λαθεμένη τη στάση του Κόμματος για αποχή από τις εκλογές του 1946 και, ταυτόχρονα, ασκούσε κριτική γιατί δεν έγινε, τότε, αποφασιστικό τράβηγμα των κομματικών δυνάμεων και του λαϊκού κινήματος στον ένοπλο αγώνα. Αναφερόμενος στις αποφάσεις της 3ης Ολομέλειας, τις χαρακτήριζε ανεδαφικές, ενώ για τις αποφάσεις της 4ης Ολομέλειας υπογράμμιζε ότι δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα κι ότι έγινε προσπάθεια συγκάλυψης των λαθών της κομματικής καθοδήγησης. Ακόμη ο Βαφειάδης χαρακτήριζε πρόωρη τη δημιουργία της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης και αναφερόμενος στην κατάσταση που είχε δημιουργηθεί το ’48 έκανε λόγο για σχετική πολιτικοστρατιωτική σταθεροποίηση του μοναρχοφασισμού και αντίστοιχη σταθεροποίηση του λαϊκοδημοκρατικού κινήματος. Στο τι μέλλει γενέσθαι, τόνιζε ότι ο ΔΣΕ δε δύναται να νικήσει τον αντίπαλό του χωρίς εξωτερική στρατιωτική βοήθεια από τις Λαϊκές Δημοκρατίες και την ΕΣΣΔ και πρότεινε τη συνέχιση του ένοπλου αγώνα με εντατική παρτιζάνικη δράση, αφού δεν ήταν δυνατή η αποδοχή από τον αντίπαλο μιας ειρηνικής λύσης του ελληνικού προβλήματος. Τέλος, ο Μ. Βαφειάδης υπογράμμιζε: “Η διατήρηση των σχηματισμών του τακτικού στρατού που δημιουργήσαμε με σκοπό να ανατρέψουμε το μοναρχοφασισμό, όπως καθόρισαν οι αποφάσεις μας, θα μας κρατήσουν, είτε το θέλουμε είτε όχι, στο πνεύμα της άμυνας και κόλλημα σε ορισμένες εχθρικές θέσεις που θα εμποδίσουν την έντονη παρτιζάνικη δράση με όλες τις συνέπειες”(Βλέπε ολόκληρο το κείμενο της πλατφόρμας του Μ. Βαφειάδη: “Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ”, τόμος 6ος, σελ. 482 – 489).
Το ΠΓ, με απόφασή του στις 15/11/1948, αποδοκίμασε την πλατφόρμα του Μ. Βαφειάδη, τη χαρακτήρισε οπορτουνιστική και κατέληξε ότι το ζήτημα έπρεπε να συζητηθεί στην προσεχή συνεδρίαση της ΚΕ, όπως και έγινε στην 5η Ολομέλεια (Βλέπε ολόκληρη την Απόφαση, της 15/11/1948, του ΠΓ: “Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ”, τόμος 6ος, σελ. 299 – 316). Η Ολομέλεια ενέκρινε στο σύνολό της αυτή την απόφαση του ΠΓ, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα το 1950, στο τεύχος 8 του περιοδικού “Νέος Κόσμος”.
Ορισμένες παρατηρήσεις για το θέμα
Για το θέμα της πλατφόρμας του Μ. Βαφειάδη, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε πως προκαλούν εντύπωση τα παρακάτω:
Απ’ όσα στοιχεία έχουμε υπόψη μας, ο Μ. Βαφειάδης ποτέ δεν είχε προηγούμενα καταθέσει στα όργανα του ΚΚΕ, κάποια από τις απόψεις που περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα του, ενώ για πολλά που ασκεί κριτική, ο ίδιος είχε την πρώτη ευθύνη. Είναι δε, ιδιαίτερα χαρακτηριστικό στην πλατφόρμα του Βαφειάδη η απουσία οποιασδήποτε αυτοκριτικής διάθεσης. Κάτι, που δε θα έπρεπε να λείπει, αφού ο ίδιος διατέλεσε αρχηγός του ΔΣΕ από την ίδρυσή του. Αυτός είναι, που εισηγήθηκε τα στρατιωτικά ζητήματα στην 3η Ολομέλεια τον Σεπτέμβρη του 1947 και φυσικά αυτός είχε την πρώτη ευθύνη να δίνει διαβεβαιώσεις, για το τι μπορούσε και τι δεν μπορούσε να κάνει ο Δημοκρατικός Στρατός. Αν, π.χ., ο Βαφειάδης διαφωνούσε στην 3η Ολομέλεια και υποστήριζε ότι είναι αδύνατη η πραγματοποίηση του σχεδίου “ΛΙΜΝΕΣ”, αν μαζί μ’ αυτόν διαφωνούσαν και τα υπόλοιπα στελέχη του ΚΚΕ που βρίσκονταν στο βουνό και που πήραν μέρος στις εργασίες της, θα ήταν πολύ δύσκολο, να ληφθούν οι αποφάσεις που λήφθηκαν. Συνεπώς την πρώτη ευθύνη γι’ αυτές τις αποφάσεις την είχαν τα στελέχη του ΚΚΕ και μέλη της ΚΕ που ήταν στο Δημοκρατικό Στρατό και πρώτος απ’ όλους ο αρχηγός του.
Στην πλατφόρμα του Βαφειάδη, γίνονται βέβαια και σωστές κρίσεις, αλλά οι σοβαρότερες απ’ αυτές, όπως φαίνεται, πατάνε σε δύο βάρκες. Είναι δηλαδή άκρως αντιφατικές. Π.χ., γίνεται κριτική στο ΚΚΕ γιατί δεν τράβηξε αποφασιστικά στον ένοπλο αγώνα το 1946. Από την άλλη όμως, γίνεται εξίσου έντονη κριτική, γιατί δεν πήρε μέρος στις εκλογές που έγιναν την ίδια χρονιά. Και οι δύο κριτικές μαζί δεν μπορούν να υπάρξουν.
Σε ό,τι αφορά το θέμα “αντάρτικος ή τακτικός στρατός;”, που θέτει ο Μ. Βαφειάδης, οφείλουμε να πούμε πως επρόκειτο για ψευτοδίλημμα. Ο ίδιος, σε όλη τη διάρκεια του Εμφυλίου που ήταν αρχηγός του ΔΣΕ, ουδέποτε αντιτάχθηκε στο ζήτημα της εξέλιξης του Δημοκρατικού Στρατού σε τακτικό στρατό. Επίσης ο ΔΣΕ, αν και έδωσε τακτικές μάχες, ποτέ δεν εγκατέλειψε την αντάρτικη τακτική, αλλά επιδίωκε να συνδυάζει όπου μπορούσε – ανεξαρτήτως αν το έκανε πετυχημένα – και τις δύο μορφές διεξαγωγής πολέμου. Και πρέπει να σημειωθεί ότι ένας στρατός που ενδιαφέρεται να απελευθερώσει και να κρατήσει μια περιοχή είναι αδύνατο να το καταφέρει κάνοντας μόνο ανταρτοπόλεμο. Ο ανταρτοπόλεμος φθείρει τον αντίπαλο, τον εξουθενώνει, αλλά η κατάληψη και διατήρηση εδάφους μόνο με τακτικό στρατό γίνεται. Την αντάρτικη – και μόνο αντάρτικη – τακτική μπορεί να ακολουθεί ένας στρατός που το μόνο που επιδιώκει είναι να λειτουργήσει ως μέσο πίεσης και φθοράς του αντιπάλου του και τίποτα περισσότερο. Τέτοιους στόχους ο ΔΣΕ δεν είχε. Ο ΔΣΕ – ανεξαρτήτως του τι αποδείχτηκε στην πορεία ότι μπορούσε να κάνει – επιδίωκε την ανατροπή της ντόπιας και ξένης αντίδρασης στην Ελλάδα και την εγκαθίδρυση της Λαϊκής Δημοκρατίας. Η πίεση που ασκούσε στον αντίπαλο υποτασσόταν σ’ αυτήν τη στρατηγική και ποτέ δεν αποτέλεσε το άπαν της δράσης του.
Η κριτική στην περίοδο 1940 -`44
Με αφορμή τις απόψεις που διατύπωσε ο Μ. Βαφειάδης στην ιδεολογικοπολιτική του πλατφόρμα, ότι “δεν μπορεί ο ΔΣΕ να ανατρέψει ένοπλα το μοναρχοφασισμό με δικές του δυνάμεις στο άμεσο μέλλον, αλλά με άμεση στρατιωτική βοήθεια, που θα προέλθει απ’ την αναγνώριση της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης (ΠΔΚ) απ’ τις φιλικές χώρες”, η 5η Ολομέλεια προχώρησε και σε μια κριτική εκτίμηση του αγώνα του ΕΑΜικού κινήματος της περιόδου 1940 – ’45. Να σημειωθεί, ότι αυτή η κριτική είναι η πρώτη που έγινε γύρω από αυτό το ζήτημα, ύστερα από την 11η Ολομέλεια της ΚΕ του Κόμματος(Απρίλης 1945).
Στην πολιτική απόφαση της 5ης Ολομέλειας η παραπάνω άποψη του Μ. Βαφειάδη χαρακτηρίζεται οπορτουνιστική και γίνεται η εκτίμηση ότι πρόκειται για μια θεωρία που εδραιώθηκε στο ΚΚΕ στο διάστημα της χιτλεροφασιστικής κατοχής. Η Ολομέλεια εκτίμησε, ότι στις συνθήκες που δημιούργησε ο Β` Παγκόσμιος Πόλεμος, η νίκη της ΕΣΣΔ κατά του φασισμού και η εδραίωση λαϊκοδημοκρατικών καθεστώτων στις γειτονικές με τις Ελλάδα χώρες, η λαϊκοδημοκρατική απελευθέρωση της χώρας από την ντόπια αντίδραση και τον ιμπεριαλισμό ήταν δυνατή χωρίς καμία εξωτερική βοήθεια. Επιπρόσθετα, η Ολομέλεια εκτίμησε ότι το Δεκέμβρη του ’44 το κίνημα μπορούσε να νικήσει, κι αν έχασε, έχασε από λάθη της ηγεσίας του και λόγω της λαθεμένης πολιτικής που ακολούθησε (Βλέπε: στο ίδιο, σελ. 332 – 333).
Περιεχόμενα

Ιστορία του ΔΣΕ, μέρος 54: Η 5η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ τον Ιανουάριο του 1949


Ιστορία του ΔΣΕ, μέρος 54: Η 5η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ τον Ιανουάριο του 1949

ΓΕΝΑΡΗΣ 1949
Η 5η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ
Η Πολιτική Απόφαση και οι αλλαγές στα κομματικά και άλλα όργανα
Ηγετικά στελέχη του ΚΚΕ στην 5η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής το Γενάρη του 1949 στο Γράμμο: 1. Β. Μπαρτζιώτας, 2. Π. Δανιηλίδης, 3. Ν. Ζαχαριάδης, 4. Π. Σινάκος, 5. Κ. Καραγιώργης, 6. Μ. Πορφυρογένης, 7. Δ. Βλαντάς, 8. Π. Μαυρομμάτης, 9. Ι. Ιωαννίδης, 10. Κ. Λουλές, 11. Χ. Χατζηβασιλείου, 12. Α. Γκρόζος, 13. Λ. Στρίγγος, 14. Γ. Ερυθριάδης, 15. Αλέγκρα (Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Πέτρο Ρούσσο)

Meros61_Photo2_small.jpg
Meros61_Photo1_small.jpg
Στις 30 και 31 Γενάρη του 1949 συνήλθε στο Γράμμο η 5η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ. Πρόκειται για ένα από τα πιο πολυζητημένα κομματικά σώματα της περιόδου του εμφυλίου πολέμου. Στη συνεδρίαση πήραν μέρος 26 τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της Κεντρικής Επιτροπής, καθώς και μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου. Η Ολομέλεια συζήτησε και πήρε αποφάσεις στα παρακάτω θέματα:
- “Η Ελλάδα στο δρόμο προς τη νίκη. Μπροστά στην αποφασιστική καμπή”, με εισηγητή τον Ν. Ζαχαριάδη.
- “Η δεξιά οπορτουνιστική παρέκκλιση μέσα στο ΚΚΕ”, με εισηγητή τον Δ. Βλαντά.
- Αλλαγές στη σύνθεση της ΚΕ.
- Εκλογή ΠΓ της ΚΕ.
Ακόμη η Ολομέλεια ενέκρινε την απόφαση της 28ης Αυγούστου 1948, του ΠΓ, που αφορούσε τη δημιουργία Πολεμικού Συμβουλίου για τη διεύθυνση του ΔΣΕ και των πολεμικών επιχειρήσεων. Τέλος, αποφασίστηκε να γίνει ανασχηματισμός της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης (ΠΔΚ).
Ολες οι αποφάσεις της Ολομέλειας πάρθηκαν ομόφωνα.
Αλλαγές στα κομματικά και άλλα όργανα
Η Ολομέλεια εξέλεξε σε τακτικά μέλη της ΚΕ τους Γιώργη Βοντίτσιο – Γούσια, Κώστα Καραγιώργη, Βαγγέλη Βασβανά, Βασίλη Κοτσάβρα και Κώστα Κολιγιάννη, που μέχρι τότε ήταν αναπληρωματικά. Επίσης προσέλαβε σαν αναπληρωματικά μέλη της ΚΕ τον Χαρίλαο Φλωράκη και τον Στέφανο Γκιουζέλη.
Η Ολομέλεια προχώρησε, επίσης, σε ορισμένες καθαιρέσεις και διαγραφές μελών της. Συγκεκριμένα: Καθαίρεσε τον Ν. Ρουμελιώτη από αναπληρωματικό μέλος της ΚΕ και τον διέγραψε από μέλος του Κόμματος σαν λιποτάκτη του κομμουνιστικού αγώνα. Ακόμη, καθαίρεσε από τακτικά μέλη της ΚΕ τους Θανάση Χατζή και Μήτσο Βατουσιανό και από αναπληρωματικά τους Μιχάλη Τσάντη και Φώκο Βέτα. Τέλος, απάλλαξε από τα καθήκοντά της την Χρύσα Χατζηβασιλείου επειδή ήταν βαριά άρρωστη.
Στο πλαίσιο των αλλαγών στη σύνθεση της ΚΕ εντάσσεται και η απόφαση της Ολομέλειας να καθαιρέσει από μέλος του ΠΓ και της ΚΕ – και να διαγράψει από μέλος του Κόμματος – τον Μ. Βαφειάδη. Το θέμα του Βαφειάδη εξετάστηκε ως ξεχωριστό ζήτημα στη συνεδρίαση και θα αναφερθούμε παρακάτω σ’ αυτό αναλυτικότερα.
Το νέο ΠΓ της ΚΕ που εξέλεξε η 5η Ολομέλεια ήταν:
Τακτικά μέλη: Ν. Ζαχαριάδης, Γ. Ιωαννίδης, Μ. Παρτσαλίδης, Β. Μπαρτζιώτας, Δ. Βλαντάς.
Αναπληρωματικά μέλη: Λ. Στρίγκος, Π. Ρούσος, Γ. Βοντίτσιος – Γούσιας.
Το Πολεμικό Συμβούλιο αποτέλεσαν οι: Ν. Ζαχαριάδης ως πρόεδρος, Γ. Ιωαννίδης, Β. Μπαρτζιώτας, Δ. Βλαντάς, Γ. Βοντίτσιος – Γούσιας, Κ. Καραγιώργης, Γ. Ερυθριάδης (Πετρής), Κ. Κολιγιάννης (Αρβανίτης), Στ. Γκιουζέλης.
Σε ό,τι αφορά στον ανασχηματισμό της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης η Ολομέλεια αποφάσισε: Να συμμετέχει σ’ αυτή και το Αγροτικό Κόμμα Ελλάδας (ΑΚΕ) και να του δοθούν τα υπουργεία Γεωργίας και Επισιτισμού. Επίσης να δοθεί ένα υπουργείο στο ΝΟΦ (Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο των Σλαβομακεδόνων που συμμετείχε στο ΔΣΕ). Πρόεδρος της ΠΔΚ αποφασίστηκε να αναλάβει ο Μ. Παρτσαλίδης, εφόσον γινόταν δυνατή η έξοδός του στο βουνό, και σε αντίθετη περίπτωση ο Γ. Ιωαννίδης. Επίσης το υπουργείο Στρατιωτικών ανατέθηκε στον Μ. Βλαντά.
(Για όλες αυτές τις αποφάσεις βλέπε: “Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ”, τόμος 6ος, σελ. 342 – 347 και “Δοκίμιο Ιστορίας του ΚΚΕ”, τόμος Α`, σελ. 606).
Η Πολιτική Απόφαση
Η 5η Ολομέλεια συζήτησε πάνω στο πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης και κατέληξε σε Πολιτική Απόφαση, η οποία και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Δημοκρατικός Στρατός”, τεύχος 2, Φλεβάρης 1949 (Βλέπε: “Δημοκρατικός Στρατός”, έκδοση “Ριζοσπάστης” 1996, τόμος Β`, τεύχος 2, σελ. 3-17 και “Επίσημα Κείμενα ΚΚΕ”, τόμος 6ος, σελ. 325-340). Στην πολιτική αυτή απόφαση εκφράζεται μια υπεραισιόδοξη, θα λέγαμε, εκτίμηση της κατάστασης στην Ελλάδα και των δυνατοτήτων του κινήματος, καθώς και μια υπερτίμηση των επιτυχιών, που είχε σημειώσει ο ΔΣΕ.
“Ο Μοναρχοφασισμός – σημειώνεται στο κείμενο της απόφασης – μπαίνει στα 1949 παραδέρνοντας μέσα στην ολόπλευρη κρίση του, οικονομική, στρατιωτική, πολιτική, ηθική, που σήμερα εκδηλώνεται με περισσότερη ένταση και οξύτητα παρά πριν”. (“Επίσημα Κείμενα”, στο ίδιο, σελ. 328). Και η απόφαση διαπίστωνε: “Τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα τη χαρακτηρίζει μια σημαντική αλλαγή στο συσχετισμό δυνάμεων προς όφελος του λαϊκοδημοκρατικού στρατοπέδου και του ΔΣΕ. Σε αντίθεση με τις αρχές του 1948, όπου είχαμε μια σχετική ισορροπία δυνάμεων, μέσα στο 1948 ο ΔΣΕ μείωσε εξαντλητικά την πολεμική προσπάθεια και εξασθένισε σοβαρά τη δύναμη του αντιπάλου, ματαιώνοντας όλες τις στρατηγικές επιδιώξεις του. Ο μοναρχοφασισμός ύστερα απ’ τις αποτυχίες του έπαθε τέτοιον ηθικό αποσυνθετικό κλονισμό ώστε μπορούμε τώρα να ‘χουμε την προοπτική ότι απ’ την πλευρά του ηθικού του στρατού του μέσα στα 1949 δε θα ‘ναι σε θέση να μας αντιπαρατάξει στρατό ανάλογο και ισάξιο μ’ αυτόν που είχε στα 1948, αν και απ’ την πλευρά του υλικού και των μέσων οι Αμερικάνοι θα τον εφοδιάσουν καλύτερα και πιο πλούσια απ’ ό,τι πέρυσι… Σήμερα ο μοναρχοφασισμός περνά μια ολόπλευρη κρίση. Η ζωή έδειξε ότι δεν μπορεί να νικήσει τον ΔΣΕ”. (στο ίδιο, σελ. 334).
Σε ό,τι αφορά τις επιτυχίες του ΔΣΕ η απόφαση εκτιμούσε: “Ο ΔΣΕ έγινε πιο γερός και εμπειροπόλεμος σε στελέχη και μαχητές. Κρατά τώρα παντού την πρωτοβουλία. Προώθησε τις θέσεις του και είναι έτοιμος για καινούριες μάχες και νίκες. Ο ΔΣΕ χτυπά σήμερα και καταλαμβάνει τις πόλεις που κατέχει ο εχθρός, όπως έγινε στην Καρδίτσα, στη Νάουσα, στο Καρπενήσι.” (στο ίδιο, σελ. 330).
Στα πλαίσια αυτού του πνεύματος η Ολομέλεια έθεσε μια σειρά καθήκοντα για το κίνημα και το ΔΣΕ. Σε ό,τι αφορά τον στρατιωτικοπολεμικό τομέα τα καθήκοντα που τέθηκαν έχουν ως εξής:
“α. Μέσα από αδιάκοπα χτυπήματα σε όλη τη χώρα να εμποδίσουμε και να παραλύσουμε στο ανώτατο δυνατό σημείο τις προετοιμασίες του εχθρού για το 1949.
β. Να στερεώσουμε και να επεκτείνουμε τις λεύτερες περιοχές στη ΒΔ Ελλάδα καταχτώντας και αστικά κέντρα.
γ. Η Θεσσαλία και η Ρούμελη έχουν αποστολή με την αποφασιστική πολεμική δράση τους να προκαλέσουν και να εξαντλήσουν όσο είναι δυνατό στο δικό τους χώρο την εκστρατεία του εχθρού στο 1949 και να δημιουργήσουν στο χώρο τους μια πλατιά λεύτερη περιοχή γύρω στον κορμό της Κεντρικής Πίνδου. δ. Η Πελοπόννησος πρέπει να τσακίσει την εκστρατεία του εχθρού και ν’ αναπτύξει τόσο τις δυνάμεις της και τα χτυπήματά της, ώστε να δημιουργήσει ένα πραγματικό δεύτερο μέτωπο στα νώτα του εχθρού, που θα του ανατρέψει τα στρατηγικά του σχέδια και θα του θολώσει τη στρατηγική προοπτική του.
ε. Η 6η και η 7η Μεραρχίες για κύρια αποστολή τους έχουν να δυναμώνουν συνεχώς τα χτυπήματά τους ενάντια στον εχθρό, αυξάνοντας προοδευτικά και αδιάκοπα την πίεση ενάντια στη Θεσσαλονίκη.
Το αποτέλεσμα της σχεδιασμένης και συγχρονισμένης αυτής επίδοσης του ΔΣΕ σ’ όλη τη χώρα πρέπει να ‘ναι να κερδίσουμε μέσα στα 1949 εμείς την καμπή στην εσωτερική μας εξέλιξη” (στο ίδιο, σελ. 336).
Τα παραπάνω, βέβαια, καθήκοντα αποδείχτηκαν ανεδαφικά. Και πολύ περισσότερο, τα όσα ανατίθονταν στην 3η Μεραρχία Πελοποννήσου του ΔΣΕ, τη στιγμή που ο αντίπαλος την είχε ουσιαστικά συντρίψει και τα υπολείμματά της, μόνο για την επιβίωσή τους μπορούσαν να αγωνίζονται ή για έναν ηρωικό και με το ντουφέκι στο χέρι θάνατο.
Η φωτογραφία και το ένθετο σκίτσο δημοσιεύτηκαν στην “Ελευθεροτυπία” στις 11 Δεκέμβρη 1978
Περιεχόμενα

TOP READ