Πώς ύστερα απ' αυτά έχουν τα πράγματα με το σύγχρονο σοσιαλισμό; Ολοι, σχεδόν, παραδέχονται ότι το υπάρχον κοινωνικό καθεστώς έχει δημιουργηθεί από την αστική τάξη που κυριαρχεί σήμερα. Ο χαρακτηριστικός για την αστική τάξη τρόπος παραγωγής, που από τον καιρό του Μαρξ ονομάζεται κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής, ήταν ασυμβίβαστος με τα τοπικά και φεουδαρχικά ταξικά προνόμια καθώς και με τους αμοιβαίους προσωπικούς δεσμούς του φεουδαρχικού καθεστώτος. Η αστική τάξη τσάκισε το φεουδαρχικό καθεστώς και εγκαθίδρυσε πάνω στα ερείπιά του το αστικό κοινωνικό καθεστώς, το βασίλειο του ελεύθερου συναγωνισμού, της ελεύθερης μετακίνησης, της ισοτιμίας των ιδιοκτητών εμπορευμάτων και όλων των άλλων αστικών μεγαλείων, αδιάφορο πώς λέγονται. Ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής μπορούσε τώρα να αναπτύσσεται ελεύθερα. Από τότε που ο ατμός και οι νέες μηχανές - εργαλεία μετατρέψανε τη μανιφακτούρα σε μεγάλη βιομηχανία, οι παραγωγικές δυνάμεις, λυτρωμένες με τη διεύθυνση της αστικής τάξης, εξελίχθηκαν με πρωτάκουστη ως τότε γρηγοράδα και σε ασυνήθιστη ως τότε κλίμακα. Οπως όμως στον καιρό της η μανιφακτούρα και η χειροτεχνία που είχε με την επίδρασή της εξελιχθεί παραπέρα ήρθε σε σύγκρουση με τα φεουδαρχικά δεσμά των συντεχνιών, έτσι και η μεγάλη βιομηχανία σε ανώτερο βαθμό εξέλιξής της έρχεται σε σύγκρουση με τους φραγμούς, που μέσα σ' αυτούς την έχει στριμώξει ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής. Οι νέες παραγωγικές δυνάμεις έχουν κιόλας αναπτυχθεί ολάκερο μπόι ψηλότερα από την αστική μορφή της χρησιμοποίησής τους. Και αυτή η σύγκρουση ανάμεσα στις παραγωγικές δυνάμεις και στον τρόπο παραγωγής δεν είναι μια σύγκρουση που γεννήθηκε μέσα στα κεφάλια των ανθρώπων, όπως λ.χ. η σύγκρουση του ανθρώπινου πατροπαράδοτου αμαρτήματος με τη θεία δικαιοσύνη, αλλά υπάρχει στα γεγονότα, αντικειμενικά, έξω από μας, ανεξάρτητα από τη θέληση και τη δράση ακόμα και εκείνων των ανθρώπων που την προκάλεσαν. Ο σύγχρονος σοσιαλισμός δεν είναι τίποτα άλλο παρά αντανάκλαση στη σκέψη αυτής της πραγματικής σύγκρουσης, το ιδεατό της αντικαθρέφτισμα στα κεφάλια πρώτα της τάξης που υποφέρει άμεσα απ' αυτή τη σύγκρουση, της εργατικής τάξης.
Η πορεία κοινωνικοποίησης της παραγωγής
Πριν από την κεφαλαιοκρατική παραγωγή, δηλαδή στο μεσαίωνα, υπήρχε παντού η μικροεπιχείρηση που είχε σαν βάση της την ατομική ιδιοκτησία των εργατών στα μέσα παραγωγής τους: η γεωργία των μικρών αγροτών, ελευθέρων ή δουλοπάροικων, η χειροτεχνία των πόλεων. Τα μέσα εργασίας - η γη, τα γεωργικά εργαλεία, τα εργαστήρια, τα χειροτεχνικά εργαλεία - ήταν μέσα εργασίας του ξεχωριστού ατόμου και ήταν υπολογισμένα μονάχα για ατομική χρήση και επομένως υποχρεωτικά ήταν μικρά, νάνα, περιορισμένα. Μα γι' αυτό και ανήκαν κανονικά στον ίδιο τον παραγωγό. Ο ιστορικός ρόλος του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής και του φορέα του, της αστικής τάξης, ήταν ακριβώς να συγκεντρώσει, να μεγαλώσει και να μετατρέψει στους σημερινούς ισχυρούς μοχλούς της παραγωγής, αυτά τα κομματιασμένα, μικρά παραγωγικά μέσα. Πώς από το XV αιώνα και δω πραγματοποίησε ιστορικά αυτό το ρόλο στις τρεις βαθμίδες της παραγωγής: την απλή συνεργασία, τη μανιφακτούρα και τη μεγάλη βιομηχανία, το περιέγραψε διεξοδικά ο Μαρξ στο 4ο μέρος του «Κεφαλαίου». Η αστική τάξη όμως, όπως αποδείχνεται επίσης εκεί, δε μπορούσε να μετατρέψει εκείνα τα περιορισμένα μέσα παραγωγής σε τεράστιες παραγωγικές δυνάμεις, χωρίς να τα μετατρέψει από μέσα παραγωγής του ξεχωριστού ατόμου σε κοινωνικά μέσα παραγωγής, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μονάχα από ένα σύνολο ανθρώπων. Στη θέση του ροδανιού, του χειροκίνητου αργαλειού, του σφυριού του σιδερά, μπήκαν η κλωστική μηχανή, ο μηχανικός αργαλειός, το ατμοκίνητο σφυρί. Στη θέση του ατομικού εργαστηρίου μπήκε το εργοστάσιο που επιβάλλει τη συνεργασία εκατοντάδων και χιλιάδων εργατών. Και όπως τα μέσα παραγωγής, έτσι και η ίδια η παραγωγή μετατράπηκε από μια σειρά μονωμένες ενέργειες σε μια σειρά κοινωνικές πράξεις και τα προϊόντα από προϊόντα ξεχωριστών ατόμων σε κοινωνικά προϊόντα. Το νήμα, το υφαντό, τα μεταλλικά εμπορεύματα που βγαίναν τώρα από το εργοστάσιο, ήταν το προϊόν της κοινής εργασίας πολλών εργατών που έπρεπε να περάσει διαδοχικά από τα χέρια τους προτού ετοιμαστεί. Κανένας απ' αυτούς δε μπορούσε να πει: Αυτό το έκανα εγώ, αυτό είναι δικό μου προϊόν.
Η κεφαλαιοκρατική εμπορευματική παραγωγή και η μισθωτή εργασία
Είδαμε ότι ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής τρύπωσε σε μια κοινωνία εμπορευματοπαραγωγών, ατομικών παραγωγών, που η κοινωνική σύνδεσή τους γινόταν μέσω της ανταλλαγής των προϊόντων τους. Κάθε όμως κοινωνία που βασίζεται στην παραγωγή εμπορευμάτων έχει το χαρακτηριστικό ότι οι παραγωγοί χάνουν την κυριαρχία πάνω στις δικές τους κοινωνικές σχέσεις. Ο καθένας παράγει για τον εαυτό του με τα μέσα παραγωγής που έτυχε να έχει και για τις δικές του ανταλλακτικές ανάγκες. Κανένας δεν ξέρει πόσα προϊόντα θαρθούν στην αγορά απ' αυτά που παρήγαγε και πόσα απ' αυτά χρειάζονται, κανένας δεν ξέρει αν το δικό του ατομικό προϊόν θα συναντήσει μια πραγματική ανάγκη, αν θα βγάλει τα έξοδά του ή αν γενικά θα μπορέσει να το πουλήσει. Στην κοινωνική παραγωγή επικρατεί αναρχία. Η εμπορευματική όμως παραγωγή, όπως και κάθε άλλη μορφή παραγωγής, έχει τους ιδιαίτερους συμφυείς και αχώριστους απ' αυτήν νόμους της. Και οι νόμοι αυτοί επιβάλλονται παρά την αναρχία, μέσα σ' αυτή την αναρχία, μέσω αυτής της αναρχίας. Εκδηλώνονται με τη μοναδική μορφή της κοινωνικής σύνδεσης που εξακολουθεί να παραμένει, δηλαδή με την ανταλλαγή, και επιβάλλονται στους ατομικούς παραγωγούς σαν υποχρεωτικοί νόμοι του συναγωνισμού. Οι νόμοι αυτοί είναι στην αρχή άγνωστοι στους ίδιους τους παραγωγούς και πρέπει να ανακαλυφθούν απ' αυτούς σιγά - σιγά με μακρόχρονη πείρα. Επιβάλλονται λοιπόν δίχως τους παραγωγούς και ενάντια στους παραγωγούς, σαν φυσικοί νόμοι της μορφής της παραγωγής τους που δρούνε τυφλά. Το προϊόν εξουσιάζει τους παραγωγούς.
Η ανταλλαγή στον κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής και η αναρχία της παραγωγής
Με την επέκταση όμως της εμπορευματικής παραγωγής και ιδιαίτερα με την εμφάνιση του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής έμπαιναν πιο ανοιχτά και πιο έντονα σε ενέργεια οι ως τότε λανθάνοντες νόμοι της εμπορευματικής παραγωγής. Οι παλιοί δεσμοί χαλάρωναν, οι παλιοί φραγμοί σπάζανε και οι παραγωγοί μετατρέπονταν ολοένα και περισσότερο σε ξεχωριστούς, ανεξάρτητους, ατομικούς εμπορευματοπαραγωγούς. Βγήκε στην επιφάνεια η αναρχία της κοινωνικής παραγωγής και οξυνόταν όσο πήγαινε και περισσότερο. Το κύριο όμως όργανο με το οποίο ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής δυνάμωνε αυτή την αναρχία στην κοινωνική παραγωγή, αποτελούσε το άμεσα αντίθετο της αναρχίας. Αυτό το όργανο ήταν η αυξανόμενη οργάνωση της παραγωγής σαν κοινωνικής παραγωγής σε κάθε ξεχωριστή παραγωγική επιχείρηση. Με το μοχλό αυτό ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής έβαζε τέλος στην παλιά ειρηνική σταθερότητα. Εκεί όπου έμπαινε σ' έναν βιομηχανικό κλάδο, δεν ανεχόταν πλάι του τις παλιές μέθοδες παραγωγής. Εκεί όπου υπότασσε τη χειροτεχνία, κατάστρεφε την παλιά χειροτεχνία. Το πεδίο της εργασίας γινόταν πεδίο μάχης. Οι μεγάλες γεωγραφικές ανακαλύψεις και οι αποικιοποιήσεις που ακολούθησαν πολλαπλασίαζαν την περιοχή κατανάλωσης και επιτάχυναν τη μετατροπή της χειροτεχνίας σε μανιφακτούρα. Δεν ξέσπασε μονάχα η πάλη ανάμεσα στους τοπικούς χωριστούς παραγωγούς, μα και οι τοπικές συγκρούσεις αναπτύχθηκαν με τη σειρά τους σε εθνικούς αγώνες, στους εμπορικούς πολέμους του XVII και XVIII αιώνα. Τέλος, η μεγάλη βιομηχανία και η δημιουργία της παγκόσμιας αγοράς έκαναν τον αγώνα αυτόν παγκόσμιο και τούδοσαν ταυτόχρονα μιαν ανήκουστη ένταση. Στην πάλη ανάμεσα στους ξεχωριστούς κεφαλαιοκράτες, όπως και ανάμεσα σε ολόκληρες βιομηχανίες και ολόκληρες χώρες, αποφασιστικό για την ύπαρξη είναι ποιος διαθέτει ευνοϊκούς, φυσικούς ή δημιουργημένους απ' αυτόν όρους παραγωγής. Αυτός που υποκύπτει παραμερίζεται αμείλιχτα. Είναι ο δαρβινικός αγώνας για την ύπαρξη του ατόμου, αγώνας που μεταφέρθηκε με πολλαπλασιασμένη μανία από τη φύση στην κοινωνία. Η φυσική κατάσταση του ζώου εμφανίζεται σαν αποκορύφωμα της ανθρώπινης εξέλιξης. Η αντίφαση ανάμεσα στην κοινωνική παραγωγή και στην κεφαλαιοκρατική ιδιοποίηση εκδηλώνεται λοιπόν σαν αντίθεση ανάμεσα στην οργάνωση της παραγωγής στα ξεχωριστά εργοστάσια και στην αναρχία της παραγωγής σ' όλη την κοινωνία.
Η κρίση
Και πραγματικά, από το 1825, όταν ξέσπασε η πρώτη γενική κρίση, ξεχαρβαλώνεται περίπου μια φορά κάθε δέκα χρόνια όλος ο βιομηχανικός και εμπορικός κόσμος, η παραγωγή και η ανταλλαγή όλων των πολιτισμένων λαών και των λίγο-πολύ βάρβαρων εξαρτημάτων τους. Το εμπόριο σταματά, οι αγορές είναι παραγεμισμένες, τα προϊόντα μένουν εκεί κατά μάζες και απούλητα, το μετρητό χρήμα γίνεται άφαντο, η πίστωση διακόπτεται, τα εργοστάσια σταματούν, οι εργαζόμενες μάζες στερούνται τα μέσα συντήρησης, γιατί παρήγαγαν πάρα πολλά μέσα συντήρησης, η μια χρεωκοπία ακολουθεί την άλλη, ο ένας αναγκαστικός πλειστηριασμός ακολουθεί τον άλλο. Χρόνια βαστά η στασιμότητα, παραγωγικές δυνάμεις και προϊόντα κατασπαταλούνται και καταστρέφονται κατά μάζες, ώσπου να διοχετευθούν επιτέλους οι συσσωρευμένες αυτές μάζες των εμπορευμάτων ύστερα από μικρή ή μεγάλη υποτίμησή τους και ώσπου να ξαναμπούν σιγά-σιγά σε κίνηση η παραγωγή και η ανταλλαγή. Σιγά-σιγά ο αριθμός της κίνησης επιταχύνεται, το βήμα γίνεται τροχάδην, το βιομηχανικό τροχάδην μετατρέπεται σε καλπασμό και ο καλπασμός πάλι παραχωρεί τη θέση του σε ένα αχαλίνωτο αφηνίασμα ενός πραγματικού βιομηχανικού, εμπορικού, πιστωτικού και κερδοσκοπικού αγώνα δρόμου μετ' εμποδίων για να ξαναπέσει επιτέλους, ύστερα από τα πιο παράτολμα άλματα, στην τάφρο της κρίσης. Και ύστερα πάλι απ' την αρχή. Αυτό τον κύκλο τον ζήσαμε από το 1825 πέντε φορές και τον ξαναζούμε κι αυτή τη στιγμή (1877) για έκτη φορά. Και ο χαρακτήρας αυτών των κρίσεων εκδηλώνεται τόσο καθαρά που ο Φουριέ πέτυχε στο χαρακτηρισμό όλων των κρίσεων ονομάζοντας την πρώτη απ' αυτές: crise plethorique, κρίση πληθωρισμού.
Το γεγονός ότι η κοινωνική οργάνωση της παραγωγής μέσα στο εργοστάσιο εξελίχθηκε σε σημείο που να γίνει ασυμβίβαστη με την αναρχία της παραγωγής που υπάρχει πλάι και πάνω απ' αυτήν, το γεγονός αυτό γίνεται χειροπιαστό και για τους ίδιους τους κεφαλαιοκράτες με τη βίαιη συγκέντρωση των κεφαλαίων, που συντελείται στο διάστημα των κρίσεων με την καταστροφή πολλών μεγάλων και ακόμα περισσότερων μικρών κεφαλαιοκρατών. Ολος ο μηχανισμός του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής παραλύει κάτω από την πίεση των παραγωγικών δυνάμεων που δημιουργήθηκαν απ' αυτόν. Δεν μπορεί πια να μετατρέψει σε κεφάλαιο όλη αυτή τη μάζα των μέσων παραγωγής. Μένουν αχρησιμοποίητα, και γι' αυτό ακριβώς είναι υποχρεωμένος να μένει αχρησιμοποίητος και ο βιομηχανικός εφεδρικός στρατός. Μέσα παραγωγής, μέσα συντήρησης, διαθέσιμοι εργάτες, όλα τα στοιχεία της παραγωγής και του γενικού πλούτου υπάρχουν σε αφθονία. Μα «η αφθονία γίνεται πηγή δυστυχίας και στέρησης» (Φουριέ), γιατί ίσα-ίσα αυτό είναι που εμποδίζει τη μετατροπή των μέσων παραγωγής και συντήρησης σε κεφάλαιο. Γιατί στην κεφαλαιοκρατική κοινωνία τα μέσα της παραγωγής δεν μπορούν να μπουν σε δράση αλλιώς παρά αφού προηγούμενα μετατραπούν σε κεφάλαιο, σε μέσα για την εκμετάλλευση της ανθρώπινης εργατικής δύναμης. Η ανάγκη να πάρουν τα μέσα παραγωγής και συντήρησης την ιδιότητα του κεφαλαίου στέκεται σαν φάντασμα ανάμεσα σ' αυτό και στους εργάτες. Η ανάγκη αυτή μονάχα εμποδίζει να συνενωθούν oι εμπράγματοι και οι προσωπικοί μοχλοί της παραγωγής. Αυτή μονάχα απαγορεύει στα μέσα παραγωγής να λειτουργήσουν και στους εργάτες να εργασθούν και να ζήσουν. Από τη μια λοιπόν ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής πιάνεται επ' αυτοφώρω ότι είναι ανίκανος να διευθύνει παραπέρα τις παραγωγικές δυνάμεις. Από την άλλη αυτές οι ίδιες οι παραγωγικές δυνάμεις πιέζουν με αυξανόμενη δύναμη για να λυθεί αυτή η αντίφαση, για να απολυτρωθούν οι παραγωγικές δυνάμεις από την ιδιότητα του κεφαλαίου, για να αναγνωριστεί πραγματικά ο χαρακτήρας τους σαν κοινωνικών παραγωγικών δυνάμεων.
Η συνένωση στο μονοπώλιο
Ετσι ή αλλιώς, με τραστ ή χωρίς τραστ, το κράτος σαν επίσημος εκπρόσωπος της κεφαλαιοκρατικής κοινωνίας, θα υποχρεωθεί τελικά να αναλάβει τη διεύθυνση της παραγωγής5.
Αυτή η ανάγκη της μετατροπής σε κρατική ιδιοκτησία προβάλλει πρώτα στα μεγάλα μέσα επικοινωνίας: στα ταχυδρομεία, στον τηλέγραφο, στους σιδηροδρόμους.
Αν οι κρίσεις αποκάλυψαν την ανικανότητα της κεφαλαιοκρατίας να διευθύνει παραπέρα τις σύγχρονες παραγωγικές δυνάμεις, η μετατροπή των μεγάλων παραγωγικών επιχειρήσεων και μέσων επικοινωνίας σε μετοχικές εταιρίες, σε τραστ και κρατική ιδιοκτησία, δείχνει ότι είναι περιττή η αστική τάξη γι' αυτόν το σκοπό. Ολες οι κοινωνικές λειτουργίες του κεφαλαιοκράτη γίνονται τώρα από έμμισθους υπαλλήλους. Ο κεφαλαιοκράτης δεν έχει πια καμιά άλλη κοινωνική δράση, εκτός από το να τσεπώνει τα εισοδήματα, να κόβει τα κουπόνια και να παίζει στο χρηματιστήριο, όπου οι διάφοροι κεφαλαιοκράτες αφαιρούν ο ένας από τον άλλο τα κεφάλαιά τους. Αν ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής ξετόπιζε πρώτα τους εργάτες, τώρα ξετοπίζει και τους κεφαλαιοκράτες και τους στέλνει, ακριβώς όπως και τους εργάτες, στον πλεονάζοντα πληθυσμό, έστω κι αν δεν τους στέλνει μια και εξαρχής στο βιομηχανικό εφεδρικό στρατό.
Η λύση αυτή μπορεί να είναι μονάχα μια, ότι θ' αναγνωριστεί στην πράξη η κοινωνική φύση των σύγχρονων παραγωγικών δυνάμεων, ότι δηλαδή οι τρόποι παραγωγής, ιδιοποίησης και ανταλλαγής θα εναρμονιστούν με τον κοινωνικό χαρακτήρα των μέσων παραγωγής. Κι αυτό μπορεί να γίνει μονάχα με το γεγονός ότι η κοινωνία θα πάρει ανοιχτά και άμεσα στην κατοχή της τις παραγωγικές δυνάμεις που αναπτύχθηκαν τόσο, ώστε δεν ανέχονται άλλη διεύθυνση εκτός από τη διεύθυνση της κοινωνίας. Ετσι ο κοινωνικός χαρακτήρας των μέσων παραγωγής και των προϊόντων, που στρέφεται σήμερα ενάντια στους ίδιους τους παραγωγούς, κλονίζει περιοδικά τον τρόπο παραγωγής και ανταλλαγής και επιβάλλεται μόνο σαν φυσικός νόμος, που δρα τυφλά, βίαια και με καταστροφές - αυτός ο κοινωνικός χαρακτήρας θα χρησιμοποιηθεί ολότελα συνειδητά από τους παραγωγούς και θα μετατραπεί από αίτιο αναταραχής και περιοδικών καταρρεύσεων στον πιο ισχυρό μοχλό της ίδιας της παραγωγής.
Ο καπιταλισμός δημιουργεί το «νεκροθάφτη» του
Αναπόφευκτος ο σοσιαλισμός
Από τότε που εμφανίστηκε στην ιστορική σκηνή ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής, μονωμένα πρόσωπα ή και ολόκληρες αιρέσεις συχνά φαντάζονταν λίγο-πολύ θολά σαν μελλοντικό ιδεώδες το πέρασμα στην κατοχή της κοινωνίας όλων των μέσων παραγωγής. Ομως αυτό θα γίνει μπορετό, θα γίνει ιστορική ανάγκη μοναχά όταν θα υπάρχουν οι πραγματικοί όροι της πραγμάτωσής του. Το πέρασμα αυτό, όπως και κάθε άλλη κοινωνική πρόοδος, μπορεί να γίνει όχι με την κατανόηση ότι η ύπαρξη των τάξεων αντιφάσκει στη δικαιοσύνη, την ισότητα κτλ., όχι με την απλή επιθυμία της κατάργησης των τάξεων, αλλά με ορισμένους νέους οικονομικούς όρους.
Η διάσπαση της κοινωνίας σε μια εκμεταλλευτική και μια εκμεταλλευόμενη τάξη, σε μια κυρίαρχη και σε μια καταπιεζόμενη τάξη ήταν η απαραίτητη συνέπεια της προηγούμενης χαμηλής ανάπτυξης της παραγωγής. Οσο η συνολική κοινωνική εργασία αποδίδει μονάχα ένα έσοδο, που μόλις ξεπερνά ό,τι είναι απαραίτητο για την πενιχρή ύπαρξη όλων, όσο λοιπόν η εργασία απασχολεί όλον ή σχεδόν όλον τον καιρό της μεγάλης πλειοψηφίας των μελών της κοινωνίας, τόσο η κοινωνία αυτή χωρίζεται αναγκαστικά σε τάξεις. Πλάι στη μεγάλη πλειοψηφία, που είναι αποκλειστικά αγγαρευμένη στη δουλειά, σχηματίζεται μια τάξη απαλλαγμένη από την άμεση παραγωγική εργασία, που φροντίζει για τις κοινές υποθέσεις της κοινωνίας: διεύθυνση της εργασίας, κρατικές υποθέσεις, δικαιοσύνη, επιστήμες, τέχνες κτλ. Στη βάση λοιπόν του ταξικού χωρισμού βρίσκεται ο νόμος του καταμερισμού της εργασίας. Το γεγονός αυτό όμως δεν εμποδίζει καθόλου ο χωρισμός σε τάξεις να επιβάλλεται με τη βία και τη ληστεία, με την κατεργαριά και την απάτη και δεν εμπόδισε καθόλου τις κυρίαρχες τάξεις, όταν μια φορά βρέθηκαν στην εξουσία, να στερεώσουν την κυριαρχία τους σε βάρος της εργαζόμενης τάξης και να μετατρέψουν τη διεύθυνση της κοινωνίας σε αυξημένη εκμετάλλευση των μαζών.
Αν όμως γι' αυτό δικαιολογείται κάπως ιστορικά ο χωρισμός σε τάξεις, δικαιολογείται ωστόσο μονάχα για ορισμένο χρονικό διάστημα, για ορισμένες κοινωνικές συνθήκες. Στηριζόταν στην ανεπάρκεια της παραγωγής και θα σαρωθεί με το ολοκληρωτικό ξετύλιγμα των σύγχρονων παραγωγικών δυνάμεων. Και πραγματικά, η κατάργηση των κοινωνικών τάξεων προϋποθέτει μιαν ιστορική βαθμίδα ανάπτυξης όπου θάχει γίνει αναχρονισμός, θάχει ξεπεραστεί όχι μονάχα η ύπαρξη αυτής ή εκείνης της καθορισμένης κυρίαρχης τάξης, μα της κυρίαρχης τάξης γενικά, δηλαδή του ίδιου του χωρισμού σε τάξεις. Η κατάργηση λοιπόν των τάξεων προϋποθέτει ένα τέτοιο ψηλό επίπεδο της παραγωγής, όπου η ιδιοποίηση των μέσων παραγωγής και των προϊόντων και μαζί τους της πολιτικής εξουσίας, του μονοπωλίου της μόρφωσης και της πνευματικής διεύθυνσης από μια ιδιαίτερη κοινωνική τάξη δε θάχει γίνει μονάχα περιττή, αλλά θάχει γίνει και οικονομικό, πολιτικό και πνευματικό εμπόδιο της εξέλιξης. Το σημείο αυτό τόχουμε φτάσει. Αν η πολιτική και η πνευματική χρεωκοπία της αστικής τάξης δεν αποτελεί μυστικό ούτε και γι' αυτή την ίδια, η οικονομική της χρεωκοπία επαναλαμβάνεται κανονικά κάθε δέκα χρόνια. Σε κάθε κρίση η κοινωνία πνίγεται κάτω από το βάρος των δικών της παραγωγικών δυνάμεων και προϊόντων που δε μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και στέκεται ανήμπορη μπρος στην παράλογη αντίφαση, ότι οι παραγωγοί δεν μπορούν να καταναλώσουν γιατί δεν υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές. Η δύναμη επέκτασης των μέσων παραγωγής σπάει τα δεσμά που της έβαλε ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής. Η απελευθέρωση των μέσων παραγωγής από τα δεσμά αυτά αποτελεί τη μόνη προϋπόθεση για μιαν αδιάκοπη όλο και επιταχυνόμενη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, και επομένως για μιαν πρακτικά απεριόριστη αύξηση της ίδιας της παραγωγής. Αυτό όμως δε φτάνει. Η κοινωνική ιδιοποίηση των μέσων παραγωγής δεν παραμερίζει μονάχα τα σημερινά τεχνητά εμπόδια της παραγωγής, αλλά και την άμεση σπατάλη και καταστροφή των παραγωγικών δυνάμεων και των προϊόντων που αναπόφευγα συνοδεύει σήμερα την παραγωγή και φτάνει στο αποκορύφωμά της στις κρίσεις. Ακόμα η κοινωνική ιδιοποίηση απελευθερώνει και βάζει στη διάθεση της ολότητας ολόκληρη μάζα από μέσα παραγωγής και προϊόντα, με την κατάργηση της παράλογης σπατάλης σε είδη πολυτελείας από τη σημερινή κυρίαρχη τάξη και τους πολιτικούς εκπροσώπους της. Η δυνατότητα να εξασφαλιστούν με την κοινωνική παραγωγή σ' όλα τα μέλη της κοινωνίας όχι μόνο πέρα για πέρα αρκετοί ολικοί όροι ζωής, που θα γίνονται από μέρα σε μέρα πλουσιότεροι, μα επίσης και η πλέρια ελεύθερη ανάπτυξη και άσκηση των σωματικών και πνευματικών τους ικανοτήτων, η δυνατότητα αυτή υπάρχει τώρα για πρώτη φορά, υπάρχει όμως6.
Μόλις η κοινωνία πάρει στην κατοχή της τα μέσα παραγωγής καταργείται η εμπορευματική παραγωγή και μαζί της και η κυριαρχία του προϊόντος πάνω στον παραγωγό. Η αναρχία μέσα στην κοινωνική παραγωγή αντικατασταίνεται από τη σχεδιασμένη συνειδητή οργάνωση. Ο αγώνας για την ύπαρξη του ατόμου σταματάει. Ετσι μόλις τώρα ο άνθρωπος ξεχωρίζει, από μιαν ορισμένη έννοια, οριστικά από το ζωικό βασίλειο, βγαίνει από τις ζωώδεις συνθήκες ύπαρξης και περνά σε ανθρώπινες. Οι συνθήκες ζωής που περιβάλλουν τους ανθρώπους, και που κυριαρχούσαν ως τώρα πάνω τους, μπαίνουν τώρα κάτω από την κυριαρχία και τον έλεγχο των ανθρώπων, που για πρώτη φορά γίνονται συνειδητοί και πραγματικοί κύριοι της φύσης, γιατί και επειδή γίνονται κύριοι της ίδιας της κοινωνικοποιημένης ζωής τους. Οι νόμοι της δικής τους κοινωνικής δράσης, που ορθώνονταν ως τώρα απέναντί τους σαν ξένοι φυσικοί νόμοι που τους εξουσίαζαν, θα χρησιμοποιούνται πια από τους ανθρώπους με πλήρη γνώση της υπόθεσης και γι' αυτό θα υποταχθούν στην κυριαρχία τους. Η ίδια η κοινωνική ζωή των ανθρώπων που ορθωνόταν απέναντί τους σαν κάτι που τους επιβλήθηκε από τη φύση και την ιστορία, γίνεται τώρα το ελεύθερο έργο τους. Οι αντικειμενικές, ξένες δυνάμεις, που εξουσίαζαν ως τώρα την ιστορία, μπαίνουν κάτω από τον έλεγχο του ίδιου του ανθρώπου. Μόνον από δω και μπρος θα δημιουργούν oι ίδιοι οι άνθρωποι με πλέρια συνείδηση την ιστορία του, μόνον από δω και μπρος οι κοινωνικές αιτίες που θα μπαίνουν σε κίνηση απ' αυτούς θάχουν κυρίως και σε διαρκώς αυξανόμενο βαθμό και τα αποτελέσματα που επιδίωκαν. Είναι το πήδημα της ανθρωπότητας από το βασίλειο της ανάγκης στο βασίλειο της ελευθερίας.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Λόγια του Μεφιστοφελή στον «Φάουστ» του Γκαίτε (Σημ. Σύντ.)
2. Δεν χρειάζεται εδώ να αναλυθεί ότι μ' όλο που η μορφή της ιδιοποίησης παραμένει η ίδια, το προτσές που περιγράψαμε πιο πάνω επαναστατικοποιεί το χαρακτήρα της ιδιοποίησης όχι λιγότερο από ό,τι την ίδια την παραγωγή. Αν ιδιοποιούμαι εγώ τo δικό μου προϊόν ή το προϊόν άλλων, πρόκειται φυσικά για δυο πολύ διαφορετικά είδη ιδιοποίησης. Ας σημειωθεί παροδικά: η μισθωτή εργασία, στην οποία κρύβεται κιόλας σαν σπέρμα όλος ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής, είναι πολύ παλιά. Μονωμένη και σκόρπια υπήρχε αιώνες ολόκληρους πλάι στη δουλεία. Το σπέρμα όμως μπόρεσε να εξελιχθεί σε κεφαλαιοκρατικό τρόπο παραγωγής μόνον όταν δημιουργήθηκαν οι απαραίτητες ιστορικές προϋποθέσεις. (Σημείωση του Ενγκελς).
3. Βλ. το παράρτημα στο τέλος. (Σημείωση του Ενγκελς). Ο Ενγκελς παραπέμπει εδώ στην πραγματεία του «Η Μαρκ» («Die Mark»), που δεν περιλαβαίνεται στην έκδοσή μας. (Σημ. Σύντ.)
4. «Η κατάσταση της εργαζόμενης τάξης στην Αγγλία», σελ. 109. (Σημείωση του Ενγκελς).
5. Λέγω θα υποχρεωθεί, γιατί μονάχα στην περίπτωση που τα μέσα παραγωγής και επικοινωνίας με την ανάπτυξή τους θα ξεπεράσουν πραγματικά τη δυνατότητα να διευθύνονται από μετοχικές εταιρίες, όταν δηλαδή θα γίνει οικονομικά αναπότρεπτη η κρατικοποίησή τους, μονάχα τότε η κρατικοποίηση αυτή θα είναι μια οικονομική πρόοδος, ένα ακόμα βήμα στο δρόμο για να πάρει η ίδια η κοινωνία στην κατοχή της όλες τις παραγωγικές δυνάμεις, ακόμα κι αν την κρατικοποίηση αυτή την κάνει το σημερινό κράτος. Τελευταία όμως, από τότε που ο Βίσμαρκ άρχισε τις κρατικοποιήσεις, εμφανίστηκε ένας ψευτοσοσιαλισμός που εδώ και εκεί μάλιστα εκφυλίστηκε σε θεληματικό λακεδισμό και που ανακηρύσσει ούτε λίγο ούτε πολύ σαν σοσιαλιστική κάθε κρατικοποίηση, ακόμα και την κρατικοποίηση που κάνει ο Βίσμαρκ. Αν η κρατικοποίηση του καπνού ήταν σοσιαλιστική, τότε και ο Ναπολέοντας και ο Μέτιρνιχ θα καταλογίζονταν αναμφίβολα στους ιδρυτές του σοσιαλισμού. Αν το βελγικό κράτος για ολότελα συνηθισμένους πολιτικούς και δημοσιονομικούς λόγους κατασκεύασε το ίδιο τις κύριες σιδηροδρομικές του γραμμές, αν ο Βίσμαρκ κρατικοποίησε χωρίς καμιά οικονομική ανάγκη τις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές της Πρωσίας, μόνο και μόνο για να μπορεί να τις οργανώσει και να τις χρησιμοποιεί καλύτερα σε περίπτωση πολέμου, για να κάνει τους σιδηροδρομικούς κοπάδια ψηφοφόρων για την κυβέρνηση και κυρίως για να δημιουργήσει μια καινούργια πηγή εσόδων ανεξάρτητα από τις αποφάσεις του κοινοβουλίου - όλα αυτά δεν αποτελούν σε καμιά περίπτωση άμεσα ή έμμεσα, συνειδητά ή ασυνείδητα βήματα προς το σοσιαλισμό. Αν ήταν έτσι τότε θάταν σοσιαλιστικοί θεσμοί και η βασιλική εταιρία του θαλάσσιου εμπορίου, η βασιλική μανιφακτούρα πορσελάνης και ακόμα το ραφείο του λόχου στο στρατό, ή ακόμα και η κρατικοποίηση των οίκων ανοχής, που την είχε προτείνει μ' όλη τη σοβαρότητα κάποιος κατεργάρης στα 1830-1840, τον καιρό της βασιλείας του Φρειδερίκου - Γουλιέλμου III. (Σημείωση του Ενγκελς).
6. Mερικοί αριθμοί θα μας δόσουν μια κατά προσέγγιση εικόνα της απίστευτης δύναμης επέκτασης των σύγχρονων μέσων παραγωγής, ακόμα και κάτω από τον καπιταλιστικό ζυγό. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Γκίφεν ο συνολικός πλούτος της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας ήταν σε στρογγυλούς αριθμούς:
το 1814... 2.200 εκατομμύρια λίρες στερλίνες=44 δισεκατομμύρια μάρκα
το 1865... 6.100 εκατομμύρια λίρες στερλίνες=122 δισεκατομμύρια μάρκα
το 1875... 8.500 εκατομμύρια λίρες στερλίνες=170 δισεκατομμύρια μάρκα
Οσο για την καταστροφή μέσων παραγωγής και προϊόντων στις κρίσεις, στο II συνέδριο των Γερμανών βιομηχάνων που έγινε στο Βερολίνο στις 21 του Φλεβάρη 1878, υπολογίστηκαν οι συνολικές απώλειες μονάχα για τη γερμανική σιδηροβιομηχανία στην τελευταία κρίση σε 455 εκατομμύρια μάρκα. (Σημείωση του Ενγκελς).
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
15/3/2009
-- Ο Καρλ Μαρξ για τις οικονομικές κρίσεις του καπιταλισμού
7/12/2008
-- Θεωρητικά
14/9/2008
-- Ο Μαρξ, η όψιμη ανακάλυψή του και το αναπόφευκτο του κομμουνιστικού τρόπου παραγωγής
16/3/2003
-- Η ιστορική τάση της κεφαλαιοκρατικής συσσώρευσης
16/2/2003
-- Κριτήριο ωριμότητας για το πέρασμα στο σοσιαλισμό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου