14 Αυγ 2013

Still ανένταχτος

Still ανένταχτος
Κ. ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ
Γιατί με σκότωσες Ράιαν;
Ράιαν
ΡΡάιαααναααν
Μμμμμμ ΑΑΑΑΑ Ο Πατ... Πατ εσύ;
- Ναι Ράιαν εγώ.
- Μα δεν είσαι σ...
- Είμαι Ράιαν Γι' αυτό σε ρωτώ γιατί με σκότωσες Ράιαν;
....
Μίλα Ράιαν.
- Ω Πατ περίμενε Πα... ξεχνάς.
- Τι Ράιαν;
- Πόσο μου ήταν δύσκολο... Πολύ Πατ το ξύπνημα... Δε λειτουργώ. Πάντα δε λειτουργώ. Τα τσιγάρα μου πούν' τα τσιγάρα μου.
- Πικρό το στόμα και τα ρέστα. Ναι, θυμάμαι. Τα ίδια βρωμοσίγαρα φουμάρεις ακόμα; Ράιαν.
- Ν ανάψω ένα... το πακέτο μου... Κι έναν καφέ. Εναν καφέ... Να πεταχτώ, Πατ σόρι.
- Το καψιμί κλειστό. Πού; Ράιαν μην σηκώνεσαι... Πώς ξέμεινες; Είχες πάντα καβάντζα, Ράιαν.
- Πολλά άλλαξαν απ' όταν έφυγες Πατ.
- Κι ο Μάικλ... Πού είν' ο Μάικλ Ράιαν;
- ...λίγο μετά από σένα Πατ.. Νάρκη, στο no man's land Πατ. Δεν
- ....
- Πατ
- Ναι Ράιαν.
- ...Δε... λέω...
- Ανταμώσαμε; Οχι Ράιαν, δεν ανταμώσαμε. Οχι.
- Γιατί Πατ; Θα 'πρεπε.
- Πρόβλημα Ράιαν. Υπάρχει πρόβλημα.
- Πατ.
- Ναι Ράιαν. Δεν ανήκω σε κατηγορία Ράιαν. Περιφέρομαι. Δεν είμαι εντάξιμος.
- Επανεντάξιμος; Στο στράτευμα... Ησουν αλλού Πατ... ειπώθηκε;
- Καμία σχέση Ράιαν.
- Δε λειτουργώ Πατ, σόρι. Εντάξει;
- Δεν ανήκω σε κατηγορία, Ράιαν. Να δε σκοτώθηκα σε μάχη από εχθρό. Δεν ανατινάχτηκα από νάρκη. Δεν αυτοκτόνησα, δεν τραυματίστηκα εν ώρα υπηρεσίας. Δε με σκότωσαν δικοί μου από λάθος ή επίτηδες. Δεν.
- Μα... Πήγες από φίλια πυρά, Πατ. Είναι ξεκάθαρο πια, η ανάκριση κατέληξε Πατ, συγγνώμη Πατ.
- Ναι Ράιαν, πράγματι. Υπάρχει, από την αρχαιότητα ακόμα, μια μεγάλη κατηγορία σκοτωμένων από δικούς τους, είτε γιατί εκδήλωναν δείγματα δειλίας κι ήθελαν να το σκάσουν απ' τη μάχη όποτε τους την άναβαν, είτε από λάθος.
- Η περίπτωσή σου Πατ;
- Περίμενε Ράιαν... Εδώ εντάσσονται κι όσοι σκότωσε επίτηδες η ηγεσία επειδή πίστευε πως νεκροί θα πρόσφεραν περισσότερα από όσο ζωντανοί στους θεσμούς και την πατρίδα.
- Μήπως εμπίπτεις Πατ;.. Ησουν λευκός, όμορφος, λαοφίλητος, δεν είχες καταταχτεί όπως εμείς για πράσινα, δεν.... Είχε καυχηθεί κατά την ένταξη σου, η διοίκηση: «δείτε τι παλικάρια αθληταράδες έρχονται στις τάξεις μας», ο τέλειος ήρωας που θα προσείλκυε αγόρια για κατάταξη.
- Ξέρω, Ραν. Οι εφημερίδες έγραψαν πως τις ημέρες εκείνες επρόκειτο ν' αποκαλυφθούν τα βασανιστήρια του Αμπου Γκράυ και χρειάζονταν ένα ηρωικό αντίβαρο και τέτοια, όμως ούτε κι αυτό είναι ή μάλλον ίσως είναι λίγο και, αυτό, ή ίσως να μετέχω και λίγο, μα δεν είναι αυτό, υπάρχει άλλο κατιτίς.
- Σαν τι Πατ;
- Δεν ξέρω, Ράιαν. Αυτό ψάχνω.
- Οι εφημερίδες έγραψαν πως είχες κανονίσει συνάντηση με αριστερούς και μετά την επιστροφή σου στην πατρίδα θα 'βγαινες τάχα στα μπαλκόνια για αντιπολεμικά κηρύγματα και τέτοια διάφορα. Μήπως.
- Ούτε Ράιαν. Γιατί με σκότωσες Ράιαν;
- Δε σε σκότωσα εγώ. Δε σε σκότωσα εγώ. Δε σε σκότωσα εγώ. Κάποιος με μακρύτερο όπλο, κάποιος με μακρύτερο χέρι, κάποιος κρυμμένος στο λαγούμι. Σόρι σόρι, Πατ. Δεν ξέρω Πατ, μου χρειάζεται οπωσδήποτε ένας καφές. Δε λειτουργώ Πατ. Πάντα δε λειτουργούσα Πατ, είμαι απ' τον ύπνο Πατ... Το ξεψαχνίσαμε με τα παιδιά, το διμοιρίτη. Δώσαμε κατάθεση Πατ. Κάτι συνέβη Πατ.
- Οπως.
- Δεν ξέρω Πατ. Δεν...
- - Γιατί κομπιάζεις Ράιαν;
- ...
- Ράιαν
- ...
- Ωστόσο εσείς μας πυροβολήσατε Ράιαν.
- Κι εσείς μας πυροβολήσατε Πατ.
- Αφού μας πυροβολήσατε πρώτα εσείς, ανταποδώσαμε διάολε.
- Μην υψώνεις τον τόνο σου. Δε θέλω να μαλώσουμε Πατ. Στα μύρια σέβεν ειλέβεν και στις ζαριές που παίξαμε, τις μουσικές που ακούσαμε, τις κοινές περιπολίες μας Πατ, δε θέλω να μαλώσουμε.
- Δεν ήρθα να μαλώσω με κανέναν σας, Ράιαν. Για την αλήθεια ήρθα, Ράιαν.
- Χα. Η ανά τας χιλιετίας αναζητουμένη μηδέποτε ευρισκομένη η αλήθεια με Α κεφαλαίο.
- Come on. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οκέι.
- Οκέι Πατ σταρτ.
- Αρχισε εσύ Ράιαν.
- Μου χρειάζεται ένας καφές, κι ένα τσιγάρο Πατ. Δε λειτουργώ Πατ, ένας καφές.
- Δεν έχουμε χρόνο Ράιαν. Ακου: ο μουεζίνης. Ξημερώνει Ράιαν. Μας πυροβολήσατε Ράιαν.
- Είχαμε χωριστεί στα δύο Πατ, σωστά;; Εσύ, ο Αφγανός παραστρατιωτικός, ο Πωλ κι ο Στίβεν προπορευόσαστε, εγώ, ο Ρίτσαρντ, ο Ρίκι, ο Νικ, ο Τζον κι ο Αντονι οπισθοφυλακή σωστά;
- Σωστά go on, Ράιαν.
- Ητανε νύχτα, είχαμε χάσει οποιαδήποτε επαφή. Κάποια στιγμή, εμείς σας πήραμε για εχθρούς και πυροβολήσαμε. Ναι, Πατ.
- Ναι, Ράιαν.
- ...
- Ράιαν.
- Εναν καφέ Πατ. Πατ το 'ξερες Πατ. Μετά τον δεύτερο καφέ Πατ, ξεξυπνάω Πατ.
- Ράιαν.
- ...
- Come on Raian.
- ...
- Κάποια στιγμή, μας πήρατε για εχθρούς και πυροβολήσατε. Ο Αφγανός ανταπέδωσε. Εγώ όμως φώναξα. Εγώ είμαι ο Πατ Tlemman. Παύσατε πυρ κι έριξα μια φωτοβολίδα. Σωστά Ράιαν.
- Σωστά - Πατ. Και παύσαμε πυρ Πατ. Ναι;
- Και παύσατε πυρ, Ράιαν. Ναι. Και βγήκαμε απ' τη θέση μας - Σωστά Ράιαν.
- Σωστά Πατ.
- Και τότε ανεξήγητα αρχίσατε να βάλλετε ξανά. Εκ του συστάδην καταιγηδόν Ράιαν. Σκοτώσατε τον Αφγανό. Κι εγώ βάλθηκα να φωνάζω. Μην πυροβολείτε. Μην πυροβολείτε. Εμείς είμαστε. Σωστά Ράιαν.
- Σωστά Πατ.
- Γιατί ξαναπυροβολούσατε Ράιανq Αφού μας βλέπατε, δεν είμαστε μακριά.
- Ητανε νύχτα Πατ.
- Είχε φεγγάρι Ράιαν. Επειτα πρέπει ν' ακούγατε τη φωνή μου. Δεν την ακούγατε;
- Δεν τη γνωρίσαμε Πατ. Οχι.
- Μα έλα, Ράιαν ο ...παραπορευόμενός μου, ο Πoλ, έχει καταθέσει: «Μπορούσα να διακρίνω τον πόνο στη φωνή του καθώς φώναζε: Παύσατε πυρ φίλοι. Είμαι ο Πατ Tlemman. Σταματήστε. Το φώναζε συνέχεια και συνέχεια μέχρι που ξεψύχησε», μέχρι που ξεψύχησα Ράιαν.
- Εχουν κατατεθεί τόσα αντιφατικά κι αντικρουόμενα στις ανακρίσεις Πατ, το 'γραφαν κι οι εφημερίδες Πατ. Τόσα αναληθή. Ο πατέρας σου χαρακτήρισε το ανακριτικό υλικό σκουπίδια.
- Απάντησέ μου, Ράιαν, σ' αυτό.
- Ως σε ανακριτή Πατ.
- Ω όχι Ράιαν, ως σε φίλο. Απ' όταν βρεθήκαμε πλάι πλάι στους ζυγούς πάντα σε θεωρούσα Ράιαν.
- Σκύψε Πατ.
- Ακούω. Γιατί;
- Γιατί δεν ακούς μόνον εσύ, σκύψε σου λέω... Είναι παντού Πατ. Παντού σου λέω. Για αφουγκράσου τ' ανάλαφρά τους βήματα: ταρ ταπ ταρ ταπ. Οχι;
- Ω Ράιαν, Ράιαν.
- Πανταχού παρόντες Πατ: ταρ ταπ ταρ ταπ στην άμμο έξω μέσα ολούθε. Μην ανάβεις το φως. Σβήστο Ράιαν, Ο Ράιαν Ράιαν Ρα...
- Ναι Πατ.
- Στα μάτια σου... Ω my god.
- Τι Πατ;
- Συ...
- Συναγερμό. Exacly Πατ από την καταραμένη νύχτα του χαμού σας, μέσα μου σημαίνει Πατ.
- Γιατί δεν εγκαταλείπεις Ράιαν; Το συμβόλαιό σου λήγει, έληξε. Οχι; Δεν έληξε;
- Μα... γιατί δεν... περιφρόνησα συμβόλαιο εκατομμυρίων για να καταταχτώ όπως εσύ, Πατ. Δεν μπόρεσα να βρω δουλιά Πατ.. Οπως μετά το Βιετνάμ θυμάσαι μετά το Βιετνάμ τους βετεράνους. Δεν ξέρεις την κατάσταση. Είναι καιρός που έφυγες....
- ...κι έφυγες αθώος κι απονήρευτος. Οπως όταν κατατάχτηκες. Σίγουρος πως βρίσκεσαι με τους καλούς εναντίον του κακού.
- Οχι, Ράιαν. Ισως να κατατάχτηκα αθώος και τα ρέστα, μα είχα διαφοροποιηθεί. Απ' όταν αποβιβαστήκαμε εδώ, στις χώρες της Μεσογείου, ένιωσα σα να διάβηκα κάποιο σύνορο, κάτι με άγγιξε.
- «Η πρωτόγονη χιλιοτρύπητη τούτη χώρα με τους χιλιάδες ανάπηρους. Τα παιδιά να παίζουν πλάι στα ποτάμια, ενώ οι μάνες τους πλένουν τα πιατικά τους ή τα ρούχα τους... εικόνες βιβλικές, το ντύσιμό τους, οι προσευχόμενοι στους δρόμους, τέτοια, τέτοια έγραφες και στο ημερολόγιό σου Πατ. Συντέλεσαν κι όλα τούτα, Πατ. Σήμερα η Αμερική σκοτώνει»... γιατί έγραφες τέτοια Πατ;
- Μα... Δεν μπορούσαν να ξέρουν τι έγραφα στο ημερολόγιό μου, Ράιαν.
- Δε σε είχα για τόσο αφελή, Πατ. Come on. Ολα τα ξέρουν, ακόμα και τι σκέψη πρόκειται να διαμορφωθεί στο μυαλό μας, Πατ. Κι εκείνο το: ...«χρόνο καιρό δουλιά να μη μας λείπει, ωστόσο: η Αλ Κάιντα δεν πρόκειται να εξουδετερωθεί, ακόμα κι αν σκοτώσουμε όλους τους κατοίκους των χωρών όπου εισβάλουμε»... Τι ήταν αυτό Πατ... Μας κόβεις το ψωμί, Πατ. Εσύ θα 'βρισκες δουλιά, Πατ.
- Ποιος το 'χει;
- Ποιο Πατ;
- Το ημερολόγιό μου.
- Αγνοώ Πατ.
- Εξαφάνισαν το ημερολόγιό μου, έκαψαν τη στολή μου. Χρησιμοποιήθηκα, ακυρώθηκα, ατιμάστηκα.
- Διεμερίσατο τα ιμάτιά μου. Σιγά Πατ, όχι κι έτσι. Γιατί ατιμάστηκες Πατ; Δοξάστηκες ως υψηλόφρων νέος μαχητής, ως ό,τι το εκλεκτότερο γεννούν οι Ηνωμένες Πολιτείες, Πατ.
- Δοξάστηκα γιατί «έπεσα ηρωικώς μαχόμενος τον εχθρό». Ποιον εχθρό, Ράιαν; Ντρέπομαι. Κηδεία σε πανεθνικό επίπεδο, παράσημα για ένα ψέμα. Στάχτη στα μάτια.
- Μην τα πολυκοσκινίζεις τόσο, μην το ψάχνεις, Πατ.
- Τα πολυψάχνουν οι εκεί κάτω Ράιαν, ακόμα κι αν δε θέλω εγώ.
- Και δεν τους γράφεις, Πατ. Ελίτ των ρέιντζερς είσαι, Πατ. Γράφτους.
- ...
- Πατ
- ... αδ...
- Ο Πατ; Ακου λοιπόν: Η γρουνοκεφαλή ο Λου τον θυμάσαι Πατ; Με το μεγάλο τατουάζ. Ναι; Ε λοιπόν, έκαψε λοιπόν τη στολή σου, λοιπόν κλαίγοντας. Κι έπειτα μέθυσε και μέθυσε και μέθυσε.
- Γιατί σκοτώθηκα, Ράιαν;
- Είδα το βίντεο της κηδείας σου, Πατ. Οι χιλιάδες που έκλαιγαν και τέτοια... Μακάρι να 'χα επιλεγεί εγώ, σκέφτηκα.
- Επιλεγεί; Τι εννοείς Ράιαν;
- Σκατά Πατ, άντε ξεκουμπίσου, ξεφορτώσουμε. Φορτώσου τους γνωρίζοντες Πατ. Εναν καφέ... Μ
...
...
- ...Και άκου Πατ: Ε Πατ.
...
Ευτυχώς έφυγες νωρίς Πατ, πίστεψέ με. Στο δηλώνω ως αξιωματικός του Αμερικανικού Εκστρατευτικού Σώματος.
- Πήρες προαγωγή, Ράιαν;
- Προαγωγές, Πατ.
- Τότε, ευτυχώς που έφυγα νωρίς that is right Ράιαν.
- Μα, θα ξανάρθω Ράιαν... Για το καλό της πατρίδας θα ξανάρθω, Ράιαν.
- Τέτοιος μπουμπούνας ήσουν πάντα Αϊ...
- ...
- Ok;ey see you Πατ Bay Bay. Μόνο ειδοποίησέ με, να 'χω τα σχετικά, καφέ... και

Της
Πίτσας ΣΩΤΗΡΑΚΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ