23 Φεβ 2014

ΕΡΕΥΝΑ SUPER LEAGUE ΓΙΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ Στις λογικές της προστασίας και αξιοποίησης του προϊόντος

ΕΡΕΥΝΑ SUPER LEAGUE ΓΙΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Στις λογικές της προστασίας και αξιοποίησης του προϊόντος

Το κυνήγι της επιτυχίας κάνει τις ομάδες να δαπανούν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους σε ...έτοιμους παίκτες
Icon
Οι λογικές και οι πρακτικές ενός ποδοσφαίρου αντικειμένου εκμετάλλευσης από τα επιχειρηματικά συμφέροντα, το οποίο το μετατρέπουν σε εμπορεύσιμο προϊόν, προκειμένου να δουν τα κέρδη τους να αυξάνονται, προκύπτουν ξεκάθαρα από τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσίασε πρόσφατα η Λίγκα των ομάδων πρώτης κατηγορίας (Super League) σε συνεργασία με το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και την εταιρεία «Στόχασις» με αντικείμενο τα οικονομικά στοιχεία του επαγγελματικού ποδοσφαίρου στην Ελλάδα και τη συνεισφορά του στην οικονομία.
Ποδόσφαιρο-προϊόν
Και η συγκεκριμένη έρευνα όμως (όπως και ανάλογες του παρελθόντος) για μια ακόμη φορά επικεντρώθηκε στην ανάλυση του ποδοσφαίρου ως προϊόντος εμπορικής εκμετάλλευσης και στη δημιουργία συνθηκών καλύτερης αξιοποίησής του ως τέτοιου. Παράλληλα, παρά τις όποιες αναφορές για τη «συνεισφορά» του πρωταθλήματος στην οικονομία (550 εκατ. φόρους, 40.000 θέσεις εργασίας), η έρευνα ανέδειξε με τον πιο καθαρό τρόπο αφ' ενός μεν τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού ποδοσφαίρου, αλλά και την αντιμετώπισή του ως μέσου κέρδους απ' αυτούς που βρίσκονται στη διοίκηση και στη διαχείρισή του. Και αυτό το τελευταίο δεν κρύβεται ούτε από τους ίδιους. Κάτι παρόμοιο άλλωστε παραδέχθηκε μεταξύ άλλων και ο διευθυντής έρευνας του ΙΟΒΕ Αγγελος Τσακανίκας, ο οποίος, μιλώντας στον «NovaΣΠΟΡ FM 94,6» για τη συγκεκριμένη μελέτη που έγινε, τόνισε: «Υπάρχουν όμως και επενδυτές που το βλέπουν σοβαρά και θέλουν αυτό το προϊόν να τους αποδίδει κέρδη. Για να βελτιωθεί όμως η κατάσταση, πρέπει οι παράγοντες του ποδοσφαίρου να ψάξουν τις λύσεις συλλογικά ώστε να έχουν αποτελέσματα στην αναβάθμιση του προϊόντος. Το ποδόσφαιρο δεν διαφέρει πολύ με άλλους κλάδους της οικονομίας. Υπάρχουν διάφορες ταχύτητες επενδυτών, όπως για παράδειγμα στον τουρισμό, αλλά και περιπτώσεις παραοικονομίας και διπλών βιβλίων, τις οποίες όμως έχουμε συναντήσει σε πολλούς άλλους υπό μελέτη κλάδου. Δεν διαφοροποιείται το ποδόσφαιρο και δεν πρέπει να το δαιμονοποιούμε».

Τα τηλεοπτικά συμβόλαια αποτελούν το βαρύ χαρτί στα έσοδα των ΠΑΕ
Στο ίδιο πνεύμα λίγους μήνες πριν ο πρόεδρος της Super League Γιάννης Μώραλης σε δηλώσεις του για να υπερασπιστεί την απόφαση της Λίγκας για επιβολή κυρώσεων σε μέλη της που με τις ενέργειές τους (στα πλαίσια του ενδο-επιχειρηματικού πολέμου συμφερόντων) δυσφημούν την ίδια τη Λίγκα, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Επρεπε να γίνει. Θα πρέπει όλοι όσοι μετέχουμε στο συνεταιρισμό να προστατεύουμε το προϊόν. Και φυσικά να μην αναφέρονται δυσφημιστικά απέναντι σε εταιρείες που στηρίζουν το πρωτάθλημά μας. Οπως η Nova, που στηρίζει σε πολλές περιπτώσεις το 75% και το 80% τον προϋπολογισμό των ομάδων. Εχουμε ένα βασικό χορηγό, την ΟΠΑΠ ΑΕ. Κι έναν τηλεοπτικό πάροχο, τη Nova κι ένα συνεταιρισμό που απαρτίζεται από 18 ΠΑΕ. Δεν πρέπει να προστατέψουμε αυτά τα τρία; Δεν είναι αυτονόητο;».
Ζητούμενο η επιτυχία και τα κέρδη
Xαρακτηριστικό παράδειγμα για τις λογικές κάτω από τις οποίες αντιμετωπίζεται το ποδόσφαιρο από τους επιχειρηματίες του χώρου είναι τα όσα καταμαρτυρούν τα στοιχεία που αφορούν τη διαχείριση των εσόδων των ΠΑΕ. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει, το 93% των εσόδων των ΠΑΕ κατευθύνεται στις λεγόμενες αμοιβές προσωπικού, με τη μερίδα του λέοντος σε αυτό να κατέχουν οι αμοιβές των παικτών. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως στη διάρθρωση των εξόδων των ελληνικών ΠΑΕ, για παράδειγμα, δεν υπάρχει η παραμικρή επενδυτική λογική, τόσο σε επίπεδο αγωνιστικό (ακαδημίες) όσο και σε επίπεδο υποδομών. Κάτι που δείχνει το τι πραγματικά είναι το κυρίαρχο για τους επιχειρηματίες. Αυτό έχει να κάνει με το κυνήγι της επιτυχίας, η οποία θα πρέπει να έρθει όσο το δυνατόν γρηγορότερα, αφού αυτή φέρνει και τα κέρδη. Ετσι το βάρος ρίχνεται στην αύξηση των προϋποθέσεων για να συμβεί αυτό, όπως π.χ. η απόκτηση των λεγόμενων ...φτασμένων παικτών. Την ίδια ώρα οι ακαδημίες απλά παίζουν το ρόλο του ...προθάλαμου του μαγαζιού προκειμένου να υπάρξει μελλοντικά κερδοφόρα επένδυση σε ένα ταλέντο που τυχόν θα αναδειχθεί. Σε αυτόν τον τομέα υπάγεται και το ξαφνικό ενδιαφέρον των επιχειρηματιών του ποδοσφαίρου για την καλύτερη αξιοποίηση των πρωταθλημάτων στις νεαρές ηλικίες (δημιουργία β` ομάδας, αναβάθμιση του πρωταθλήματος νέων). Το σχέδιο μελλοντικά μπορεί να δώσει λύση (με την εμπορική εκμετάλλευση κάποιου ταλέντου) στα οικονομικά προβλήματα που μαστίζουν τις περισσότερες ΠΑΕ.
Απειλή τα στημένα - «σωσίβιο» τα τηλεοπτικά

Η μεγαλύτερη εμπορική αξιοποίηση του προϊόντος είναι αυτό που καίει τους επιχειρηματίες της Σούπερ Λίγκας
Πολλά αποδεικνύονται και από το σημείο της έρευνας που αφορά το ...κακό που υφίσταται το προϊόν από τις αναφορές για στημένους αγώνες. Τα πράγματα για μια ακόμη φορά έμειναν μακριά από την ουσία του φαινομένου ως συνώνυμου των λογικών που επιτάσσει η διαχείριση του οικοδομήματος του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Αντίθετα το φαινόμενο αναλύθηκε επιδερμικά και μόνο από την πλευρά που αποτελεί ...κακώς κείμενο και συμβάλλει στην απαξίωση του προϊόντος. Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται στην έρευνα, μεγαλύτερη απειλή για το ελληνικό ποδόσφαιρο χαρακτηρίζεται η δημοσιότητα που δίνεται στα περιστατικά που αφορούν στημένους αγώνες, τα οποία αυξάνουν τις πιθανότητες για απαξίωση του προϊόντος. Επίσης σε έναν άλλο τομέα γίνεται λόγος για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό ποδόσφαιρο σε σχέση με την ευρωπαϊκή αγορά. Συγκεκριμένα, ως αδύνατα σημεία εντοπίζονται η χαμηλή προσέλευση φιλάθλων, η οικονομική κατάσταση των ΠΑΕ, το υφιστάμενο καθεστώς των αθλητικών εγκαταστάσεων, η περιορισμένη εμπορική αξιοποίηση και η μεγάλη εξάρτηση από τα τηλεοπτικά έσοδα. Μάλιστα, όσον αφορά το τελευταίο, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό στήριξης των ΠΑΕ από τα τηλεοπτικά συμβόλαια ανέρχεται στο 45%, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 37%.

Μπ. Τσ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ