23 Ιουλ 2014

Νέα τροπολογία - δώρο στους εφοπλιστές

Νέα τροπολογία - δώρο στους εφοπλιστές
Την πίτα των επιδοτήσεων για τις λεγόμενες άγονες γραμμές επιχειρεί να ξαναμοιράσει η κυβέρνηση



Με την τροπολογία της κυβέρνησης, τα σαπάκια των ακτοπλοϊκών εταιρειών θα συνεχίσουν να αρμενίζουν στις θάλασσες, αυξάνοντας τους κινδύνους για ναυτεργάτες και επιβάτες
Με μια προκλητική τροπολογία στο νομοσχέδιο για τον τουρισμό, που συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας επιτρέπει στους ακτοπλόους εφοπλιστές να αποσυρθούν από τις πολυετείς συμβάσεις εξυπηρέτησης των λεγόμενων άγονων γραμμών χωρίς κανένα κόστος και ταυτόχρονα να απαλλαγούν από τη συμβατική τους υποχρέωση να ανανεώσουν το στόλο που δρομολογούν σ' αυτές τις γραμμές.
Ο συγκεκριμένος όρος υπήρχε στο νόμο για τις συμβάσεις (μέχρι 30 μήνες) που υπέγραφαν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες με το ΥΕΝ. Η ανανέωση του στόλου προβλεπόταν να γίνει μέχρι τη λήξη της αρχικής σύμβασης και η πλοιοκτήτρια εταιρεία υποχρεωνόταν να παρατείνει τη σύμβαση για ένα χρονικό διάστημα, μετά τη δρομολόγηση του νέου πλοίου. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου όρου έπαιρνε αλλεπάλληλες αναβολές, προς εξυπηρέτηση των εφοπλιστών.
Με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στους εφοπλιστές να αποσυρθούν από τη γραμμή που έχουν αναλάβει να εξυπηρετούν πριν τη λήξη της σύμβασης, χωρίς καμιά οικονομική επίπτωση, χωρίς δηλαδή να καταπέφτει η εγγυητική επιστολή υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Οσες εταιρείες επιλέξουν να προχωρήσουν σε μια τέτοια κίνηση, μπορούν να το κάνουν μέσα σε δυο μήνες από την ψήφιση του νόμου και ταυτόχρονα απαλλάσσονται από την υποχρέωση να αντικαταστήσουν τα πλοία τους με νεότερα.
Για τη συγκεκριμένη τροπολογία, το υπουργείο επικαλείται το γεγονός ότι «η δημοσιονομική κατάσταση και η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με την απροθυμία - αδυναμία του χρηματοπιστωτικού συστήματος να επενδύσει κεφάλαια στην αγορά της ακτοπλοΐας, περιορίζουν τις προοπτικές εκπλήρωσης της υποχρέωσης των αναδόχων για αντικατάσταση συμβατικών πλοίων τους».
Για να δικαιολογήσει το νέο «δωράκι» στους εφοπλιστές, το υπουργείο ισχυρίζεται ότι με τη διακοπή των συμβάσεων που ισχύουν σήμερα θα απελευθερωθούν πόροι για την καλύτερη αξιοποίηση των κονδυλίων για τις «άγονες γραμμές», χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός. Μάλιστα, με τροπολογία στο ίδιο νομοσχέδιο, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εγκαινιάζει το θεσμό των «εναλλακτικών δρομολογίων».
Προβλέπεται δηλαδή η προσωρινή απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης μιας «άγονης γραμμής» σε άλλη εταιρεία που κάνει παρεμφερές δρομολόγιο, σε περίπτωση που μια ακτοπλοϊκή εγκαταλείψει το έργο και δεν υπάρχει ενδιαφέρον από άλλη εταιρεία να το αναλάβει.
Ολα τα παραπάνω προδίδουν την προσπάθεια της κυβέρνησης να ξαναμοιράσει την πίτα των επιδοτήσεων για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, με βάση τα δεδομένα που προέκυψαν από την κρίση και τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες (συγχωνεύσεις, αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο, είσοδος νέων «παιχτών»), που οξύνθηκε την ίδια περίοδο. Να σημειωθεί ότι για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), το ποσό που έχει καθοριστεί για 25 «άγονες γραμμές» είναι στο σύνολο 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο!

Απανωτές οι βλάβες στα πλοία της ακτοπλοΐας


Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει το ελεύθερο στους εφοπλιστές να δρομολογούν τα σαπάκια τους μόνο το τρίμηνο της τουριστικής περιόδου και μετά να εγκαταλείπουν τα νησιά στην τύχη τους, οι βλάβες και τα άλλα «συμβάντα» που καταγράφει το ΥΕΝ στα πλοία της ακτοπλοΐας χτυπάνε καμπανάκι κινδύνου για την ασφάλεια ναυτεργατών και επιβατών στη θάλασσα. Ενδεικτικά, μόνο μέχρι τα μέσα Ιούλη, ο «Ριζοσπάστης» έχει καταγράψει τις εξής περιπτώσεις:
  • Στις 14 Ιούλη, οι 416 επιβάτες του επιβατηγού ταχύπλοου «Master Jet» που κατευθυνόταν προς τον Πειραιά προερχόμενο από τη Μύκονο, ταλαιπωρήθηκαν για ώρες. Ο κατάπλους του στο λιμάνι καθυστέρησε λόγω βλάβης στην αριστερή εσωτερική μηχανή του. Το πλοίο, εκτός από τους 416 επιβάτες, μετέφερε 29 άτομα πλήρωμα, 17 ΙΧ και 14 δίκυκλα.
  • Στις 7 Ιούλη έμεινε ανεκτέλεστο το προγραμματισμένο δρομολόγιο του ακτοπλοϊκού πλοίου «Β. ΚΟΡΝΑΡΟΣ» από Πειραιά για Κύθηρα - Κίσσαμο, λόγω μηχανικής βλάβης. Το καράβι έχει κατασκευαστεί το 1976, κλείνει δηλαδή 38 χρόνια εν πλω!
  • Στις 5 Ιούλη, το πλοίο «ΘΕΟΛΟΓΟΣ», παρά την κακοκαιρία, είχε πάρει άδεια να αποπλεύσει από την Ανδρο με 659 επιβάτες. Κατά τη διαδικασία κατάπλου του στο λιμάνι της Ραφήνας, έσπασε ο αριστερός κάβος «λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή», όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο του υπουργείου Ναυτιλίας. Το πλοίο παρασύρθηκε και η προπέλα του μπλέχτηκε στις άγκυρες του επιβατηγού «ΣΟΥΠΕΡΦΕΡΥ ΙΙ», που ήταν δίπλα και ετοιμαζόταν να αποπλεύσει με 1.400 επιβάτες για Ανδρο - Τήνο - Μύκονο.
  • Την 1η Ιούλη, έμεινε μεσοπέλαγα από μηχανική βλάβη το επιβατηγό ταχύπλοο «Master jet» στη θαλάσσια περιοχή κοντά στη Κύθνο, προερχόμενο από Μύκονο με 322 επιβάτες.
  • Την ίδια μέρα, μηχανική βλάβη παρουσίασε το πλοίο «ΜΥΤΙΛΗΝΗ», με έτος κατασκευής το 1973 (!) λίγο μετά τον απόπλου του από Πειραιά με 275 επιβάτες. Είχε προορισμό τα λιμάνια σε Ικαρία - Φούρνους - Καρλόβασι - Βαθύ. Το αποτέλεσμα ήταν να επιστρέψει στον Πειραιά. Απέπλευσε με τέσσερις περίπου ώρες καθυστέρηση και αφού ο νηογνώμονας εγγράφως το έκρινε αξιόπλοο. Καταγγελίες από ναυτεργάτες και επιβάτες λένε ότι την επόμενη μέρα, το ίδιο πλοίο, στο λιμάνι της Ικαρίας έπαθε μπλακ άουτ, καθώς έμεινε από ηλεκτρομηχανές. Ωστόσο, το περιστατικό δε δηλώθηκε ποτέ!
  • Επίσης, την 1η του Ιούλη, έμεινε ανεκτέλεστο το προγραμματισμένο δρομολόγιο του Ε/Γ-Ο/Γ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ», που επρόκειτο να αποπλεύσει το βράδυ από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για Λήμνο - Μυτιλήνη - Χίο - Βαθύ Σάμου. Για το δρομολόγιο είχαν εκδοθεί συνολικά 411 εισιτήρια. Η αιτία που επικαλέστηκε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ήταν η αδυναμία ανεφοδιασμού του πλοίου με καύσιμα.
  • Στις 30 Ιούνη, σε έλεγχο που έγινε για να δουν από πού προέρχονταν τα διάφορα προβλήματα που αντιμετώπιζε το ακτοπλοϊκό πλοίο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΚΙΑΘΟΣ», εντοπίστηκε ότι του είχε κοπεί πτερύγιο της αριστερής προπέλας!
  • Στις 26 Ιούνη, το ακτοπλοϊκό «ΠΡΩΤΕΑΣ» με ήπιες καιρικές συνθήκες και με 63 επιβάτες, έπεσε πάνω στην προβλήτα του λιμανιού στη Σκόπλεα με αποτέλεσμα να υποστεί μικρό ρήγμα στο αριστερό μέρος της πρύμνης.
  • Στις 22 Ιούνη, το πλοίο «EUROPEAN EXPRESS» με έτος κατασκευής το 1974, δεν κατάφερε να απομακρυνθεί από το λιμάνι της Σάμου για Ικαρία - Κυκλάδες και Πειραιά, γιατί δεν μπορούσε να ασφαλίσει τον καταπέλτη!
  • Στις 19 Ιούνη το υδροπτέρυγο ταχύπλοο «ΚΑΒΕΙΡΟΣ», ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, άρχισε στα καλά του καθουμένου να βάζει νερά! Οπως αναφέρει το δελτίο του Λιμενικού, «άμεσα, με τη συνδρομή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αλεξανδρούπολης προέβησαν σε απάντληση των υδάτων»!
  • Στις 8 Ιούνη, το πλοίο «ΔΙΑΓΟΡΑΣ» κατά τον απόπλου του από την Κάλυμνο με 374 επιβάτες, έμεινε από αριστερή κύρια μηχανή.
Αν σε αυτά προστεθούν και βλάβες σε πλοία των πορθμειακών γραμμών τότε μιλάμε για τουλάχιστον μία βλάβη την ημέρα! Τέλος, να σημειωθεί ότι στις 11 Ιούνη καταγράφτηκε ναυτεργατικό ατύχημα στο πλοίο «BLUE STAR I», όταν βρισκόταν στο λιμάνι της Ρόδου. Οι πληροφορίες που έδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας ήταν οι εξής: «Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εργασιών στο κατάστρωμα ο 47χρονος τραυματίστηκε λόγω πτώσης από σκάλα και άμεσα μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου».
Απόδειξη, τέλος, για το τι «τραβάνε» πληρώματα και πλοία, είναι το δρομολόγιο που εκτελεί το πλοίο «AQUA JEWEL», το οποίο αποπλέει από Λαύριο και πιάνει συνολικά 22 λιμάνια (Κέα, Κύθνο, Σύρο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ιο, Σίκινο, Φολέγανδρο, Κίμωλο και Μήλο!).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ