12 Ιουν 2016

EURO 2016 «Φαγοπότι» για πολυεθνικές και γαλλικό κεφάλαιο...

EURO 2016
«Φαγοπότι» για πολυεθνικές και γαλλικό κεφάλαιο...

Την ώρα που στη χώρα τσακίζονται οι λαϊκές κατακτήσεις

Για τη δημιουργία νέων σταδίων και την ανακαίνιση των παλιών δαπανήθηκαν περίπου 2 δισ. ευρώ
Associated Press
Για τη δημιουργία νέων σταδίων και την ανακαίνιση των παλιών δαπανήθηκαν περίπου 2 δισ. ευρώ
Εν μέσω του μαζικού απεργιακού κύματος που συγκλονίζει τη Γαλλία το τελευταίο δίμηνο, άνοιξε προχτές η αυλαία του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου (EURO 2016) στη χώρα. Μια διοργάνωση που σε σχέση με αντίστοιχες του παρελθόντος έχει σημαντικές ιδιαιτερότητες.
Για παράδειγμα, αν και την τελευταία 15ετία ο φόβος για επιθέσεις συνοδεύει σταθερά τις αθλητικές διοργανώσεις, η συγκεκριμένη είναι η πρώτη όπου ρίχνει περισσότερο από ποτέ τη βαριά σκιά του.
Την ίδια ώρα, η χώρα συγκλονίζεται από το μεγάλο απεργιακό κύμα του τελευταίου διμήνου ενάντια στον περίφημο αντεργατικό νόμο «Ελ Κομρί». Ενας νόμος που περιέχει μέτρα τα οποία στόχο έχουν το περαιτέρω τσάκισμα των λαϊκών κατακτήσεων με σκοπό την ενίσχυση του γαλλικού κεφαλαίου προκειμένου να είναι ενισχυμένο στους σφοδρούς ενδοαστικούς ανταγωνισμούς (κυρίως με το βρετανικό και γερμανικό κεφάλαιο, αλλά και ευρύτερα). Νέες μειώσεις μισθών, απελευθέρωση απολύσεων, «εξαφάνιση» των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αποζημιώσεις με συγκεκριμένο όριο, είναι μερικά από αυτά που επιτάσσουν οι ανάγκες θωράκισης της κερδοφορίας του γαλλικού κεφαλαίου και κάνει πράξη η κυβέρνηση Ολάντ.
Μάλιστα, η διοργάνωση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου το τελευταίο διάστημα έχει αποτελέσει και την αιχμή του δόρατος της γαλλικής κυβέρνησης προκειμένου να χτυπηθούν οι εργατικές κινητοποιήσεις και διεκδικήσεις. Με τις πλέον... γνώριμες δηλώσεις για το «καλό της χώρας», για «εθνικό στόχο που θα πρέπει να επιτευχθεί», για «αξιοπρεπή εικόνα προς το εξωτερικό», κυβερνητικοί παράγοντες ζήτησαν ουκ ολίγες φορές το σταμάτημα των κινητοποιήσεων.

Το κόστος των μέτρων ασφάλειας εκτοξεύτηκε σε σχέση με τους αρχικούς προϋπολογισμούς
Associated Press
Το κόστος των μέτρων ασφάλειας εκτοξεύτηκε σε σχέση με τους αρχικούς προϋπολογισμούς
Φυσικά, αυτό που δεν είπαν οι κυβερνητικοί παράγοντες ήταν το γεγονός ότι την ίδια ώρα που τα προσχήματα για την οικονομική κρίση και τις θυσίες που καλούνται να κάνουν τα λαϊκά στρώματα και οι εργαζόμενοι δίνουν και παίρνουν, η διοργάνωση του Euro αποτέλεσε την ευκαιρία ώστε μια μερίδα του γαλλικού κεφαλαίου, σε συνεργασία με τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στο χώρο του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού, να αποκομίσει τα δικά της τεράστια κέρδη. Οπως συμβαίνει άλλωστε με τις αθλητικές διοργανώσεις, που τα τελευταία 20 - 25 τουλάχιστον χρόνια αποτελούν ένα πρόσφορο πεδίο προκειμένου κάποιοι να αυγατίσουν τα κέρδη τους.
Οι υποδομές το... βαρύ χαρτί στα κέρδη
Για μια ακόμη φορά ο τομέας των υποδομών, όπως συμβαίνει πάντα σε αθλητικές διοργανώσεις, αποτέλεσε το... βαρύ πυροβολικό για τα κέρδη επιχειρηματιών και πολυεθνικών. Αν και η Γαλλία θεωρείται «ποδοσφαιρικά αναπτυγμένη» χώρα, έχοντας διοργανώσει και το Μουντιάλ του 1997, με ό,τι συνεπάγεται αυτό στον τομέα των εγκαταστάσεων και υποδομών, εντούτοις για τις ανάγκες της διοργάνωσης ξοδεύτηκαν κοντά στα 2 δισ. ευρώ. Αυτά αφορούσαν την κατασκευή τεσσάρων νέων σταδίων, τα οποία στοίχισαν 1,1 δισ. ευρώ, καθώς και την ανακαίνιση 6 παλαιότερων, για την οποία δαπανήθηκαν κάτι παραπάνω από 800 εκατ. ευρώ. Από τα νέα στάδια το ρεκόρ στις δαπάνες κατέχει αυτό στη Λιόν που στοίχισε 415 εκατ. ευρώ, ενώ στα ανακαινισθέντα αίσθηση προκαλεί το κόστος στο Βελοντρόμ της Μασσαλίας, που άγγιξε τα 267 εκατ. ευρώ. Φυσικά, τα ποσά αυτά αφορούν μόνο όσα σχετίζονται με τα στάδια και τη λειτουργία τους, αφού εξίσου σημαντικά ποσά δαπανήθηκαν για πρόσθετες κατασκευές γύρω από αυτά ή τη δημιουργία χώρων, όπως οι λεγόμενες «Fans Zones».
Εκτόξευση της υστερίας και του... κόστους ασφάλειας
Ενας τομέας όπου το τελευταίο εξάμηνο υπήρξε εκτόξευση του προϋπολογισμού σε σχέση με τα αρχικά πλάνα ήταν αυτός της ασφάλειας. Το προηγούμενο των επιθέσεων στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες τον περασμένο Νοέμβρη και το Μάρτη, που οδήγησε και στην επιβολή κατάστασης έκτακτης ανάγκης, η διαμόρφωση ενός κλίματος γενικότερου φόβου και ανασφάλειας, και για επανάληψη ανάλογων περιστατικών κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης οδήγησαν σε συνεχείς αναπροσαρμογές των μέτρων ασφαλείας, τα οποία πλέον είναι δρακόντεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 12 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος για τα πρώτα σχέδια ασφαλείας, το ποσό στη συνέχεια ανέβηκε στα 24 εκατ. ευρώ, για να φθάσει το τελευταίο δίμηνο στα 30 εκατ. ευρώ! Σε αυτά μάλιστα θα πρέπει να προστεθούν και άλλα 17 εκατ. ευρώ που επιβαρύνουν στο μεγαλύτερο μέρος τις τοπικές αρχές και αφορούν εξειδικευμένα μέτρα προστασίας για την καθημερινότητα των φιλάθλων κατά τη διάρκεια των αγώνων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, η Γαλλία αναμένεται να κινητοποιήσει για τη διοργάνωση του Euro περίπου 73.000 αστυνομικούς, 10.000 στρατιώτες, συμπεριλαμβανομένων και των ειδικών αντιτρομοκρατικών μονάδων, ενώ επιπλέον έχουν προσληφθεί 15.000 ιδιωτικοί φρουροί από 45 εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες ασφαλείας. Σε αυτά τα νούμερα θα πρέπει να προστεθεί και ό,τι σχετίζεται με την υλικοτεχνική υποδομή των μέτρων, στην οποία περιλαμβάνονται εξελιγμένα συστήματα παρακολούθησης, ραντάρ, drones, ό,τι αφορά μεταφορές (θωρακισμένα αυτοκίνητα, στρατιωτικά οχήματα) κ.τ.λ.
Ηδη ...τροπαιούχοι οι πολυεθνικές
Μπορεί εντός του γηπέδου η δράση να ξεκίνησε μόλις τώρα και τα προγνωστικά για νικητές και ηττημένους να δίνουν και να παίρνουν, ωστόσο πολύ πριν έρθουν οι νικητές εντός του τερέν, υπάρχουν και αυτοί που ήδη θεωρούνται τροπαιούχοι, που δεν είναι άλλοι από τις πολυεθνικές που συνδέονται με διάφορους τρόπους με το θεσμό (χορηγοί, υποστηρικτές, διαφημιζόμενοι κ.τ.λ.) ή συνεργάτες της UEFA (διοργανώτρια αρχή). Ολοι αυτοί τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των αγώνων έχουν επιδοθεί σε ένα ανελέητο κυνήγι κερδών μέσω της σύνδεσης του ονόματός τους με τη διοργάνωση. Το πόσο αδυσώπητο είναι αυτό το κυνήγι και φυσικά ο πόλεμος συμφερόντων, το αποδεικνύουν τα αυστηρά μέτρα που υπάρχουν για τους θεατές: Από το τι μάρκα αναγράφεται στα ρούχα τους μέχρι και το τι φαγητό θα φάνε ή τι αναψυκτικό θα πιούν. Τα ποσά που τζιράρονται από τις πολυεθνικές με αφορμή τη διοργάνωση είναι τεράστια. Πρόσφατα πολυεθνική του τομέα ζυθοποιίας ανακοίνωσε την απόφασή της να επενδύσει 80 εκατ. ευρώ μόνο και μόνο στο διαφημιστικό κομμάτι που αφορά τη διοργάνωση. Το τι επικρατεί φαίνεται ξεκάθαρα από πρόσφατη έρευνα της γαλλικής τράπεζας Societe Generale, η οποία μιλούσε για μια 11άδα πολυεθνικών εταιρειών απ' τους επίσημους χορηγούς της διοργάνωσης που αναμένεται να είναι οι πλέον κερδισμένες. Μάλιστα, η γαλλική τράπεζα έχει συστήσει ειδική ομάδα προκειμένου να παρακολουθεί την κίνηση των μετοχών των συγκεκριμένων εταιρειών στο γαλλικό και τα διεθνή χρηματιστήρια κατά τη διάρκεια των αγώνων, προφανώς για να... πράξει τα δέοντα (αγορά - πώληση κ.τ.λ.). Ανάμεσα σε αυτές είναι 2 πολυεθνικές στον τομέα των κατασκευών, 3 της ζυθοποιίας, 3 των αερομεταφορών, 1 αθλητική, 1 του ξενοδοχειακού τομέα, 1 του στοιχήματος κ.ά. Φυσικά, εκτός αυτών υπάρχει μια πλειάδα ακόμα πολυεθνικών, είτε ως επίσημες της διοργάνωσης είτε ως συνεργαζόμενες, που στοχεύουν στα δικά τους κέρδη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ