Κι επειδή εκτός από τα συλλαλητήρια για το Μακεδονικό και τις ελληνοτουρκικές
αψιμαχίες στο Αιγαίο είχαμε και τον εμβολισμό ελληνικού περιπολικού από
τούρκικο πλοίο που ανέβασε σε υψηλό τόνο, ένθεν κακείθεν του Αιγαίου, τον εθνικιστικό λόγο, οι ανησυχίες
για εφαρμογή σχεδίων που ευνοούν ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς μοιάζει να μην
είναι εξωπραγματικές.
Και
νιώθει κανείς αδύναμος να κατανοήσει, να επιλέξει για να δράσει. Είναι που με
τον εκλεπτυσμό των μεθόδων της ιδεολογικής επιβολής και ενσωμάτωσης, με την αδιαφάνεια και την επαγγελματοποίηση της
πολιτικής ζωής, με την αποδοχή της συναινετικής δημοκρατίας που βασίζεται
καταρχήν στην ιδεολογική επικράτηση των αστικών δυνάμεων έχει αλωθεί η σκέψη μας.
Κι αν
στην αστική ιδεολογία το έθνος θεωρείται
η ανώτατη εξωιστορική και υπερταξική μορφή κοινωνικής ενότητας, ένα σύνολο με
ταυτόσημα τα βασικά συμφέροντα για όλα τα κοινωνικά στρώματα που το συγκροτούν,
χωρίς να ομολογείται πως αυτά ταυτίζονται με της άρχουσας τάξης, δεν μπορεί όμως να
παραβλεφθεί πως σε συνθήκες καπιταλισμού το εθνικό ζήτημα μπορεί να οδηγεί από
την μια σε αφύπνιση εθνικής ζωής και πάλη ενάντια σε κάθε ζυγό, από την άλλη σε
ανάπτυξη κάθε είδους σχέσεων μεταξύ εθνών αλλά και στη δημιουργία ενότητας του
κεφαλαίου σε διεθνές επίπεδο, πβ. Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο αγώνας λοιπόν των λαών για αυτοδιάθεση στα
χρόνια μας μπορεί να πάρει όχι πια όπως στον 19ο αιώνα
αντιφεουδαρχικό ή όπως στον 20ο αντιαποικιακό αλλά κυρίως
αντιιμπεριαλιστικό χαρακτήρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο πολύχρονος αγώνας
των Παλαιστινίων να συγκροτήσουν κράτος ανεξάρτητο και οι αντιδράσεις από διεθνείς στρατιωτικούς
ή διπλωματικούς οργανισμούς και μεγάλες δυνάμεις για να μη το καταφέρουν.
Εξάλλου,
η κυρίαρχη εξουσία του καπιταλισμού διαθέτει όλη την ευελιξία και πειστικότητα
πότε να χρησιμοποιεί τον επιθετικό και φιλοπόλεμο εθνικισμό σαν όργανο της ιμπεριαλιστικής
πολιτικής, όπως συνέβη με την πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία, πότε να χρησιμοποιεί την ελευθερία και
δημοκρατία για να διασπάσει και αποδυναμώσει υποτάσσοντας το χάος που
δημιουργεί στα ιμπεριαλιστικά σχέδιά της, όπως συμβαίνει με όλες τις πυροδοτούμενες
έγχρωμες επαναστάσεις των τελευταίων ετών.
Το
μοντέλο αποδυνάμωσης κρατικών οντοτήτων που περιλαμβάνει καταστροφή του έθνους –κράτους
και κατά συνέπεια της κεντρικής οικονομίας και διακυβέρνησης μοιάζει να
επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια. Ο
πρακτικός στόχος δεν είναι άλλος από την αποσύνθεση της κρατικής κεντρικής
κυριαρχίας στην εθνική οικονομία, στη δημόσια υποδομή και στον όποιο πλούτο του
έθνους που θ’ αντικατασταθεί από ομοσπονδίες και αποκεντρωμένες εξουσίες,
που θα επιβληθούν από την ιμπεριαλιστική δύναμη και δεν θα επιλεγούν από τους ίδιους
τους λαούς, για να επιτρέπουν στον
ιμπεριαλισμό να κυριαρχεί μ’ ένα υποτιθέμενο προοδευτικό μάλιστα έμβλημα
ελευθερίας και δημοκρατίας.
Κι επειδή τα τελευταία χρόνια η εξ αριστερών
κριτική στο ΚΚΕ επικεντρώνεται στη …σοβινιστική του στροφή που καταγγέλλει την
τούρκικη προκλητικότητα κατηγορώντας το ότι έτσι εξυπηρετεί συμφέροντα της αστικής
τάξης, αναρωτιέται κανείς για τη σκοπιμότητα της επανάληψης της ίδιας κριτικής
που ενίσχυσε την εναντίον του πολεμική στα παλιότερα χρόνια. Τότε που ο Ν.
Ζαχαριάδης, γγ. γραμματέας του ΚΚΕ, ενός κόμματος ταξικού και διεθνιστικού, με το πρώτο γράμμα από τη
φυλακή προέτρεπε τους έλληνες να πολεμήσουν εναντίον του Μουσολίνι κι αργότερα
με την ίδρυση του ΕΑΜ όταν το κόμμα πήρε
την πρωτοβουλία οργάνωσης του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Κι έτσι επιτεύχθηκε
στη διάρκεια της κατοχής η οργάνωση του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα των εργατών
και αγροτών, με τους αστούς ή αποτραβηγμένους από καιροσκοπισμό μέχρι να
περάσει το κακό ή αντίπαλους σ’ αυτόν τον αγώνα, που πήρε τελικά κοινωνικά
χαρακτηριστικά, εναρμονίζοντας εθνικά και ταξικά στοιχεία και ταυτίζοντας το
στόχο της εθνικής ενότητας με το ταξικό
περιεχόμενο των στόχων του ΚΚΕ. Ο
εθνικός αγώνας απελευθέρωσε στην περίπτωση αυτή και δεν χειραγώγησε το
προλεταριάτο, ενώ κι ο εθνικός αγώνας
πήρε αντιιμπεριαλιστική μορφή.
Το όποιο
εθνικό ζήτημα δεν μπορεί να υποτιμάται και στην αναζήτηση λύσης του να παραβλέπεται η
εσωτερική ή εξωτερική κατάσταση. Δεν είναι απλώς ένα αξίωμα
εφαρμοζόμενου επί χάρτου, ανεξαρτήτως των συνθηκών, η επιδίωξη ήττας σε κάθε
πόλεμο για μετατροπή του ιμπεριαλιστικού πολέμου σε εμφύλιο για κατάργηση του
αστικού καθεστώτος. Ταξική συνειδητοποίηση και συνοχή είναι απαραίτητες
προϋποθέσεις για να μην περιορίζεται η ευαισθησία μας σε εθνικά ζητήματα με
κίνδυνο εκμετάλλευσής μας από την άρχουσα τάξη κι εκφυλισμού της όποιας
αγωνιστικότητας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου