5 Ιαν 2020

Η πικρή για το λαό εμπειρία των ΣΔΙΤ από το «πρότυπο σύστημα Υγείας» στη Σουηδία

 


Αποκαλυπτικά στοιχεία από τη συζήτηση του «Ριζοσπάστη» με εργαζόμενους στο σουηδικό νοσοκομείο «Καρολίνσκα»
Το νοσοκομείο «Καρολίνσκα», πρότυπο του «σουηδικού μοντέλου» της εμπορευματοποίησης της Υγείας
Το νοσοκομείο «Καρολίνσκα», πρότυπο του «σουηδικού μοντέλου» της εμπορευματοποίησης της Υγείας
Στο πλαίσιο της προώθησης της παραπέρα εμπορευματοποίησης της Υγείας και της πλήρους μετατροπής των δημόσιων νοσοκομείων σε επιχειρήσεις, σε συνέχεια της αντιλαϊκής πολιτικής που υπηρέτησαν όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού ότι μέσα στο 2020 «θα ξεκινήσει η πιλοτική συνεργασία τριών δημόσιων νοσοκομείων με τον ιδιωτικό τομέα σύμφωνα με το σουηδικό μοντέλο».
 Εξειδικεύοντας παραπέρα τις εξαγγελίες αυτές, φιλοκυβερνητικά μέσα τις επόμενες μέρες, με ρεπορτάζ και συνεντεύξεις, πρόβαλλαν ως πρότυπο του εν λόγω «μοντέλου» το σουηδικό πανεπιστημιακό νοσοκομείο «Καρολίνσκα».

Πίσω από το... σουηδικό περιτύλιγμα της εμπορευματοποίησης, βέβαια, υπάρχει η πικρή για το λαό πραγματικότητα: Ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με εργαζόμενους του νοσοκομείου «Καρολίνσκα», οι οποίοι αποκαλύπτουν με χαρακτηριστικά στοιχεία το πραγματικό πρόσωπο του περιβόητου «σουηδικού μοντέλου» και τις συνέπειες αυτής της πολιτικής τόσο για τους εργαζόμενους στην Υγεία όσο και συνολικά για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στο λαό.


«Πρότυπο» απολύσεων, «ευέλικτης» εργασίας και εντατικοποίησης
 
Το πανεπιστημιακό νοσοκομείο «Καρολίνσκα», που παρουσιάζεται ως το πρότυπο του «σουηδικού μοντέλου» των Συμπράξεων Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Υγεία, δεν είναι ένα τυχαίο νοσοκομείο: Είναι από τα μεγαλύτερα και κορυφαία στον τομέα της Εκπαίδευσης και της Ερευνας στη Σουηδία, καθώς εκεί γίνεται το 30% της ιατρικής εκπαίδευσης και το 40% ιατρικής ακαδημαϊκής έρευνας.

Το 2010 υπογράφηκε η πρώτη ΣΔΙΤ στο χώρο της Υγείας μεταξύ του συγκεκριμένου νοσοκομείου με ιδιωτική εταιρεία, για την ανάπτυξη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση της νέας πτέρυγας του νοσοκομείου (New Karolinska Solna University Hospital), με σκοπό όπως αναφερόταν «να αυξηθεί η αποδοτικότητα του νοσοκομείου».

Ο προϋπολογισμός για τη δημιουργία του νέου νοσοκομείου ήταν 14 δισεκατομμύρια σουηδικές κορόνες (γύρω στα 1,3 δισ. ευρώ). Τελικά κόστισε 61,4 δισ. κορόνες (5,8 δισ. ευρώ), που τα πλήρωσαν - όπως γίνεται πάντα στον καπιταλισμό - οι εργαζόμενοι μέσω των φόρων και τα καρπώθηκαν μονοπωλιακοί όμιλοι.

Σήμερα η «ειδυλλιακή» εικόνα στο «πρότυπο» νοσοκομείο «Καρολίνσκα» έχει ως εξής: Απολύονται 600 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι 250 είναι γιατροί (το 9% του συνόλου των γιατρών) και οι 350 νοσηλευτικό προσωπικό (12% του συνόλου). Είχε προηγηθεί η απόλυση δεκάδων εργαζομένων στις διοικητικές υπηρεσίες. Οι εναπομείναντες έχουν γονατίσει από τις υπερωρίες και την εντατικοποίηση της εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους ασθενείς.

Την ίδια ώρα, το νοσοκομείο μπαίνει μέσα 160 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, λόγω της ακριβής «ενοικίασης» γιατρών και νοσοκόμων από μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες, ενώ μεγάλα οικονομικά σκάνδαλα δίνουν και παίρνουν σχετικά με τις υπερβολικά υψηλές αμοιβές των οικονομικών μάνατζερ και των στελεχών της διοίκησης του νοσοκομείου.

Η πραγματικότητα πίσω από τη βιτρίνα του «σουηδικού μοντέλου»
 
Αντίστοιχη είναι η εικόνα συνολικά πίσω από τη βιτρίνα και την προπαγάνδα που αναφέρει ότι η καπιταλιστική Σουηδία διαθέτει «ένα από τα πιο επιτυχημένα συστήματα Υγείας παγκοσμίως».

Η πραγματικότητα για τους εργαζόμενους και το λαό αποτυπώνεται στη συνεχιζόμενη επιδείνωση των υπηρεσιών που λαμβάνουν από το δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και τα νοσοκομεία, εξαιτίας της μεγάλης έλλειψης νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά και με την ιδιωτικοποίηση όλων των βαθμίδων Υγείας.

Τα νοσοκομεία είναι νομαρχιακά και ο ανταποδοτικός φόρος είναι 9% - 11% ανάλογα με τη νομαρχία. Πάνω από το 50% των Κέντρων Υγείας έχουν περάσει σε επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ στη Στοκχόλμη είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα, αφού το παραπάνω νούμερο φτάνει στα 2/3 των Κέντρων Υγείας. Σε ιδιωτικά χέρια βρίσκεται και το 25% των γηροκομείων.

Οι ασθενείς αντιμετωπίζονται πλήρως ως πελάτες, πληρώνοντας τα έξοδα είτε μέσω των φόρων, είτε στην επίσκεψη στο Κέντρο Υγείας ή στο νοσοκομείο. Οι αναμονές για εξετάσεις ξεπερνούν τους δυόμισι μήνες. Κάθε επίσκεψη στο Κέντρο Υγείας κοστίζει 200 κορόνες (20 ευρώ), εκτός από τους νέους μέχρι 20 ετών για τις περισσότερες πόλεις. Η επίσκεψη μάλιστα σε εξειδικευμένο γιατρό ανεβαίνει στα 35 ευρώ.

Η αγοραία αντίληψη στην Υγεία φανερώνεται και από τον όρο ότι αν κατά τη διάρκεια ενός χρόνου ένας ασθενής συμπληρώσει τόσες επισκέψεις που αντιστοιχούν στο ποσό των 120 ευρώ, τότε... από κει και μετά είναι δωρεάν για τον υπόλοιπο χρόνο. Αντίστοιχα, στα φάρμακα, η συμμετοχή του κράτους αρχίζει... αφού πρώτα ο ασθενής έχει καταβάλει 230 ευρώ το χρόνο μετά από συνταγογράφηση γιατρού!

Ταυτόχρονα υπάρχουν εσωτερικές εντολές, κυρίως από τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της Υγείας, αλλά τα τελευταία χρόνια και από τους δημόσιους φορείς, για την εντατικοποίηση της δουλειάς των γιατρών και το... ξεπέταγμα των ιατρικών εξετάσεων, μέσα από τη χρονομέτρησή τους, μιας και η κάθε επίσκεψη επιχορηγείται από το Δημόσιο. Ετσι, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο η επίσκεψη στο γιατρό να διαρκεί μόλις 6 με 7 λεπτά, έτσι ώστε να χωρέσουν περισσότεροι ασθενείς στο πρόγραμμα...

Το υπουργείο Υγείας αλλά και οι περιφέρειες που είναι υπεύθυνες για το σύστημα Υγείας, μειώνουν κάθε χρόνο τον προϋπολογισμό για τα έξοδα Υγείας, ενώ οι οικονομικοί σύμβουλοι έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς «βοηθούν» τα Κέντρα Υγείας ή τα νοσοκομεία να περικόψουν τις δαπάνες, κύρια από το προσωπικό ή τους ασθενείς, με κυρίαρχο στοιχείο τη μείωση των δαπανών σε φάρμακα, εξετάσεις και εγχειρήσεις, όπως επίσης τη μικρότερη παραμονή των ασθενών στα νοσοκομεία.

Καθόλου τυχαία, ακόμα και στις σχετικές δημοσκοπήσεις, ο σουηδικός λαός κατατάσσει το ζήτημα της Υγείας και της Περίθαλψης ως το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, σε ποσοστά που καταγράφονται από 45% έως και 70%...

Απέναντι στην ενιαία αντιλαϊκή στρατηγική και όλες τις κυβερνήσεις που την υπηρετούν
 
Ολα τα παραπάνω βέβαια δεν αποτελούν κάποιο «μοντέλο» ή κάποια «εξαίρεση»: Αποτυπώνουν τη στρατηγική του κεφαλαίου σε όλη την ΕΕ, μέσα από την οποία τα μονοπώλια και το κράτος τους επιχειρούν να απαλλαγούν όσο γίνεται περισσότερο από το «κόστος» της υγειονομικής περίθαλψης του λαού, ανοίγοντας ταυτόχρονα νέα χρυσοφόρα πεδία για τα κέρδη τους.

Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ υλοποιούν την ίδια στρατηγική, προώθησαν τη λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, έδωσαν γην και ύδωρ στους επιχειρηματικούς ομίλους για να επεκτείνουν τη δράση τους στην Υγεία και την Ασφάλιση και προετοίμασαν το έδαφος για τα νέα χτυπήματα που ετοιμάζει η σημερινή κυβέρνηση.

Υπενθυμίζεται ότι το προηγούμενο διάστημα η ηγεσία του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου σε ρόλο «λαγού» της κυβέρνησης έφερε στο τραπέζι δέσμη προτάσεων που στηρίζουν την παραπέρα εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών Υγείας, ενώ προσπάθησε να στήσει φιέστα προπαγάνδισης των ΣΔΙΤ, η οποία ακυρώθηκε μετά την αποφασιστική παρέμβαση της Ομοσπονδίας Νοσοκομειακών Γιατρών (ΟΕΝΓΕ) και πρωτοβάθμιων σωματείων δημόσιων νοσοκομείων.

Μιλώντας για το θέμα στον «Ριζοσπάστη», ο Ηλίας Σιώρας, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» και γραμματέας της ΕΙΝΑΠ, επισημαίνει τα εξής:

«Στην Ελλάδα ΣΔΙΤ υπάρχουν εδώ και 30 χρόνια στα νοσοκομεία, με την εκχώρηση της καθαριότητας, της σίτισης, της φύλαξης και τεχνικών υπηρεσιών σε αδίστακτους εργολάβους. ΣΔΙΤ είναι και η εκχώρηση υπηρεσιών μηχανογράφησης, οικονομικών σε ιδιώτες. Μεγαλοπρεπώς τα παραχώρησαν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ. Αφού λοιπόν έστρωσαν το έδαφος όλοι μαζί, τώρα το κερασάκι στην τούρτα το φέρνει η ΝΔ.

Να τι προτείνουν η ηγεσία του ΠΙΣ και οι δήθεν επιστημονικές επιτροπές εδώ και πολλά χρόνια, επί όλων των κυβερνήσεων: Τα νοσοκομεία να είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ). Θυγατρικές επιχειρήσεις των υγειονομικών περιφερειών, που κατ' όνομα θα παραμείνουν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ). Οι συγχωνεύσεις και η κατάργηση νοσοκομείων που έκανε η ΝΔ και διατήρησε ανέπαφες ο ΣΥΡΙΖΑ, θα επεκταθούν. Αρα θα έχουμε λιγότερα νοσοκομεία, λιγότερες κλίνες και αυθαίρετες μετακινήσεις προσωπικού. Οι μόνιμοι γιατροί - διευθυντικά στελέχη - θα είναι μόνο το 25% του συνόλου των γιατρών σε κάθε νοσοκομείο. Οταν η νοσηλεία ξεπεράσει το προβλεπόμενο κόστος, με μαθηματική ακρίβεια θα πληρώνει ο ασθενής, κι ας έχει δώσει ένα "σκασμό" λεφτά μέσω φόρων και εισφορών...

Ο λαός μας πρέπει να απορρίψει αυτήν την πολιτική και να δυναμώσει τον αγώνα του. Για αποκλειστικά κρατικό σύστημα Υγείας - Πρόνοιας, καθολικό, σύγχρονο και απολύτως δωρεάν. Χωρίς καμία επιχειρηματική δράση, του οποίου οι υπηρεσίες θα αποτελούν στην πράξη κατοχυρωμένο κοινωνικό αγαθό, κι όχι όπως σήμερα, ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα. Με πλήρη κρατική χρηματοδότηση από τη φορολογία του κεφαλαίου και τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σε ένα σύστημα που θα έχει επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, όπως αυτές προσδιορίζονται με αμιγώς επιστημονικά κριτήρια και όχι με γνώμονα το αβυσσαλέο κέρδος των επιχειρηματιών της Υγείας και του Φαρμάκου».

  Ριζοσπάστης   Σάββατο 4 Γενάρη 2020 - Κυριακή 5 Γενάρη 2020

Διαδηλώσεις στις ΗΠΑ κατά ενός πολέμου με το Ιράν




Φωνάζοντας συνθήματα όπως «όχι πόλεμος με το Ιράν» και «έξω οι ΗΠΑ από τη Μέση Ανατολή», πολλοί διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν σήμερα στην Ουάσινγκτον, στη Νέα Υόρκη και σε άλλες πόλεις για να εκφράσουν την αντίθεσή του με την κλιμάκωση της έντασης μετά τον θάνατο του πανίσχυρου Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σουλεϊμανί.
Έξω από τον Λευκό Οίκο είχαν συγκεντρωθεί περίπου 200 άνθρωποι, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα αριστερών οργανώσεων που οργάνωσαν κινητοποιήσεις σε περίπου 70 πόλεις, υπό το γενικό σύνθημα «Αποχώρηση των ΗΠΑ από το Ιράκ τώρα – Όχι πόλεμος και κυρώσεις σε βάρος του Ιράν».
«Δεν θα επιτρέψουμε να συρθεί η χώρα μας σε άλλον έναν πόλεμο», είπε ένας από τους οργανωτές στο πλήθος, το οποίο στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς το Ξενοδοχείο Τραμπ, σε μικρή απόσταση από τον Λευκό Οίκο.
«Χρειάζεστε να στρέψετε αλλού την προσοχή; Ξεκινήστε έναν πόλεμο», έγραφε το πλακάτ που κρατούσε ο 66χρονος Σαμ Κουκ. «Η χώρα αυτή είναι στα χέρια κάποιου που είναι διανοητικά ασταθής, του Ντόναλντ Τραμπ. Φοβάμαι ότι θα ξεκινήσει έναν πόλεμο από απερισκεψία, γιατί πιστεύω ότι δεν το θέλει πραγματικά», είπε.
Η Σίριν, μια Ιρανοαμερικανίδα 31 ετών, που δεν θέλησε να πει το επώνυμό της, δήλωσε επίσης ότι «ανησυχεί για την πιθανότητα ενός πολέμου με το Ιράν». «Δαπανήσαμε ήδη τρισεκατομμύρια δολάρια για άδικους πολέμους στο Ιράκ (…) και στο Αφγανιστάν και πού οδήγησε αυτό;» διερωτήθηκε, εξηγώντας ότι μετά απ’ όλα αυτά το Ιράν βγήκε ενισχυμένο καθώς μετατράπηκε σε «σημαντική πολιτική, κοινωνική και πολιτιστική δύναμη στο Ιράκ».
Στην Τάιμς Σκουέρ στη Νέα Υόρκη, διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν κρατώντας πανώ με τα οποία ζητούσαν να μην εμπλακεί η χώρα σε έναν πόλεμο με το Ιράν αλλά και να επιστρέψουν οι Αμερικανοί στρατιώτες από το Ιράκ. «Ο πόλεμος δεν είναι στρατηγική επανεκλογής», έγραφε ένα από τα πλακάτ.
Διαδηλώσεις έγιναν επίσης στο Σικάγο, το Λος Άντζελες και αλλού.




Ο μάγος είναι ...το εμπόδιο



«"Η σύγχρονη αστική κοινωνία, που δημιούργησε τόσο ισχυρά μέσα παραγωγής και ανταλλαγής, μοιάζει με το μάγο εκείνο που δεν καταφέρνει πια να κυριαρχήσει πάνω στις καταχθόνιες δυνάμεις που ο ίδιος κάλεσε”*
Η παραπάνω φράση αποτυπώνει το βάθος και την πραγματική αιτία των προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα η λαϊκή πλειοψηφία.
Είμαστε στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της ρομποτικής, της ψηφιοποίησης.

Αυτές οι εξελίξεις μαρτυρούν μία αδιάψευστη αλήθεια: Σήμερα υπάρχουν όλες οι δυνατότητες, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο ζωής για εκατομμύρια εργαζόμενους στην χώρα μας και σε όλον τον κόσμο.
Τα αποτελέσματα όμως είναι ακριβώς τα αντίθετα. Το ρολόι αντί να πηγαίνει προς τα μπρος, γυρνάει πίσω...
Το χάσμα ανάμεσα στο πώς μπορεί να ζει σήμερα ένας εργαζόμενος και στο πώς τελικά ζει όλο και μεγαλώνει, ακόμα και αν η καπιταλιστική οικονομία βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης.
Τα σύννεφα μίας νέας κρίσης πυκνώνουν πάνω από τη διεθνή καπιταλιστική οικονομία. Συμμαχίες, όπως η ΕΕ και το ΝΑΤΟ, που μέχρι πρότινος θεωρούνταν ακλόνητες, υφίστανται ανακατατάξεις. Εμπορικοί πόλεμοι και γεωπολιτικές συγκρούσεις τεραστίων διαστάσεων ξεσπούν σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Εκτεταμένες περιβαλλοντικές καταστροφές θέτουν σε κίνδυνο τους λαούς.
Τα ιστορικής σημασίας γεγονότα που διαδραματίζονται μπροστά μας είναι αποτέλεσμα αυτής της αντίφασης. Την ίδια στιγμή που παράγεται τεράστιος πλούτος, η καπιταλιστική οικονομία χαρακτηρίζεται από αναρχία και ανταγωνισμούς για το ποιοι επιχειρηματικοί όμιλοι θα ιδιοποιηθούν αυτόν τον πλούτο...
Μικρογραφία αυτών είναι όσα ζούμε και στην Ελλάδα. Σήμερα θα μπορούσε ο εργαζόμενος άνθρωπος να δουλεύει λιγότερες ώρες τη μέρα, να απολαμβάνει πολύ καλύτερο επίπεδο δικαιωμάτων στη δουλειά και συνολικά στην ζωή του (ασφάλιση, Υγεία, Παιδεία, πολιτισμός, αναψυχή κ.ά), να έχει εξαλειφτεί η ανεργία, αλλά αντί γι’ αυτό έχουμε καθήλωση μισθών, διαρκή συμπίεση των δικαιωμάτων προς τα κάτω, αύξηση των ηλικιών συνταξιοδότησης. Παράλληλα, μία χούφτα επιχειρηματικοί όμιλοι απολαμβάνουν όλο και περισσότερο κρατικό χρήμα, προνόμια και φοροαπαλλαγές, καθορίζουν με βάση τα κέρδη τους τι θα παραχθεί, αν θα παραχθεί, πού και με τι όρους.
Η άλλη όψη αυτών των αδικιών της καπιταλιστικής ανάπτυξης είναι η εμπλοκή της χώρας σε σχέδια των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ. Αντί ο λαός μας να ζει με πραγματική ασφάλεια και σταθερή ειρήνη, με συνεργασία με όλους τους λαούς και με ικανοποίηση των αναγκών του, ζει υπό τη διαρκή απειλή, όπως αυτή αποτυπώνεται στο σημερινό επικίνδυνο ψευτοδίλημμα "υποχώρηση σε κυριαρχικά δικαιώματα και συνεκμετάλλευση με την Τουρκία ή πολεμική σύγκρουση". Κάθε πλευρά αυτού του διλήμματος εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για το λαό μας, τα κυριαρχικά δικαιώματα, την ειρήνη. Αφενός γιατί μπορεί μία πολεμική εμπλοκή να λειτουργήσει ως καταλύτης, για να προχωρήσουν τα σχέδια συνεκμετάλλευσης, τα οποία είναι και εκφρασμένος πόθος των ΗΠΑ. Αφετέρου τα σχέδια συνεκμετάλλευσης φέρουν το σπέρμα μίας επόμενης σύγκρουσης, αφού δεν μιλάμε για συνεργασία λαών, αλλά επιχειρηματικών κολοσσών και ισχυρών κρατών, μέσα σε συνθήκες αυξανόμενων ανταγωνισμών διεθνώς. Ο λαός μας εδώ και χρόνια, από όλες τις κυβερνήσεις, έχει υποστεί μία πλύση εγκεφάλου. Τι του λέγανε όλοι; "Όσο η Ελλάδα είναι το καλό παιδί των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ τόσο εξασφαλίζει τα σύνορα και τα κυριαρχικά της δικαιώματα". Αυτό το δόγμα χρεοκοπεί. Το δείχνουν οι εξελίξεις μετά την υπογραφή της συμφωνίας της απαράδεκτης κυβέρνησης της Τουρκίας με την λεγόμενη κυβέρνηση της Λιβύης.
Η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε στρατιωτικό ορμητήριο των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ, προετοιμάζεται ακόμα και για αποθήκευση αμερικάνικων πυρηνικών όπλων, καθιστώντας "στόχο" τον ελληνικό λαό. Ο σημερινός υπουργός Άμυνας έφτασε να δηλώνει προκλητικά πως θα ξαναματώσουμε δίπλα στους Αμερικάνους σε μελλοντικούς πολέμους (!!!). Ο ελληνικός λαός πληρώνει το ΝΑΤΟ με 4 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Σε αυτό τον στίβο αμερικανοπληξίας τρέχουν όλα τα άλλα κόμματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα έφτασε μέχρι και να διεκδικεί την πατρότητα του πιο σφιχτού εναγκαλισμού με τις ΗΠΑ!
Τελικά; Το ΝΑΤΟ νίπτει τας χείρας του, όταν δεν υποθάλπει το πρόβλημα. Η ΕΕ αρκείται σε ευχολόγια ψελλίζοντας κάποια αυτονόητα. Κάπως έτσι τροφοδοτείται η τουρκική επιθετικότητα. Ο υπαρκτός ενεργειακός πλούτος στην ευρύτερη γειτονιά μας (Αιγαίο, Ανατολική Μεσόγειος) αντί για ευχή μετατρέπεται σε "κατάρα" για τους λαούς. Εδώ διασταυρώνονται ισχυρά ιμπεριαλιστικά, μονοπωλιακά συμφέροντα για το ποιος θα εκμεταλλευτεί αυτές τις πηγές. Σε αυτήν την κόντρα παίρνει μέρος η αστική τάξη της χώρας μας, η αστική τάξη της Τουρκίας και ασφαλώς οι ΗΠΑ, αλλά και η Γαλλία, η Γερμανία, η Βρετανία, η Ιταλία κ.ά., ο σχεδιασμός των οποίων στοχεύει στον περιορισμό της "επιρροής" της Ρωσίας και της Κίνας. Απόλυτο κριτήριο για αυτά τα συμφέροντα είναι ασφαλώς τα κέρδη και όχι οι ανάγκες των λαών. Αυτοί οι ανταγωνισμοί οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε νέους ιμπεριαλιστικούς πολέμους. Βρίσκονται πίσω από τον όλεθρο και την προσφυγιά που θερίζουν τους λαούς της Μέσης Ανατολής.
Τα παραπάνω είναι ορισμένα από όσα καθημερινά ζει ο ελληνικός λαός. Η ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του, σε κάθε πλευρά της ζωής του, "σκαλώνει" στο ίδιο εμπόδιο. Στον ..."μάγο" που αναφέραμε στην εισαγωγή. Δηλαδή στο γερασμένο και διεφθαρμένο σύστημα που λέγεται καπιταλισμός.
Στις σύγχρονες προκλήσεις απαιτούνται σύγχρονες λύσεις. Οι καινοτόμες παραγωγικές δυνατότητες απαιτούν και καινοτόμες σχέσεις παραγωγής.


Όσο κι αν η σκιά του "ΤΙΝΑ" (there is no alternative) πέφτει βαριά πάνω από κάθε μικρό και μεγάλο αγώνα, όσο και αν ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση διέσυρε αγωνιστικές αξίες, ενισχύοντας τη συντηρητικοποίηση, όσο και αν η κυβέρνηση βαφτίζει "κανονικότητα" τη βάρβαρη πολιτική της, η μεγάλη αλήθεια δεν μπορεί να κρυφτεί: Κοινωνία χωρίς φτώχεια, πολέμους, κρίσεις μπορεί να ανατείλει. Είναι ο Σοσιαλισμός, η κοινωνία για την οποία παλεύει το ΚΚΕ, όσο κι αν η πρώτη απόπειρα οικοδόμησής του σε κάποιες χώρες τον 20ο αιώνα δεν έγινε κατορθωτό να ολοκληρωθεί, ηττημένη από λάθη, αστοχίες κι ελλείψεις, μέσα σε έναν αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων. Πλέον σήμερα, στον 21ο αιώνα, η μελετημένη πείρα, μαζί με την ίδια την αντικειμενική εξέλιξη των κοινωνιών, μπορούν να μας οδηγήσουν στη νέα κοινωνία, αν το βάλουμε στόχο οι λαοί, αν αποφασίσουμε να δείξουμε την πραγματική μας δύναμη.
Μόνο έτσι μπορεί το έμπειρο εργατικό και επιστημονικό δυναμικό της χώρας να αξιοποιηθεί στο έπακρο, με κριτήριο την εξασφάλιση της λαϊκής ευημερίας. Μόνο έτσι μπορούν οι αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας να αξιοποιηθούν με στόχο την κάλυψη των συνδυασμένων αναγκών του λαού και της κοινωνίας. Μόνο έτσι ο λαός μπορεί να απολαμβάνει τον πλούτο που παράγει, έχοντας την εξουσία στα δικά του χέρια, εξασφαλίζοντας πραγματική δημοκρατία και μετατρέποντας σε πρωταγωνιστές της κοινωνικής ζωής αυτούς που σήμερα βρίσκονται στο περιθώριο: Την μεγάλη πλειοψηφία του λαού και της νεολαίας.
Ο "μάγος" προκαλεί όλο και μεγαλύτερες αντιθέσεις, όλο και πιο άλυτες αντιφάσεις, αλλά δεν θα αποσυρθεί μόνος του. Αγριεύει όλο και περισσότερο για να επιβάλει τα "θέλω" του.
Όσο οι εργατικοί αγώνες δημιουργούν και διευρύνουν ρωγμές στο σύστημα, σπάζοντας τον συμβιβασμό, τη μοιρολατρία, τόσο ο "μάγος" θα απομυθοποιείται ως αυτό που είναι: Ένας δύσκολος, αλλά όχι ανίκητος αντίπαλος.
Υποδεχόμαστε με αισιοδοξία το 2020, όσο ζοφερό και αν φαίνεται πως θα είναι. Στις σύγχρονες προκλήσεις απαντήσεις μπορεί να δώσει η καθημερινή δράση, οι εκτιμήσεις και η πρόταση εξουσίας που καταθέτει το ΚΚΕ στον λαό, ώστε αυτή να γίνει υπόθεση της πάλης και του αγώνα του.
*η φράση προέρχεται από το "Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος" που γράφτηκε το 1848 από τους Καρλ Μαρξ και Φρίντριχ Ένγκελς».

 άρθρο του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα που δημοσιεύεται στην εφημερίδα «Τα Νέα» του Σαββατοκύριακου 4-5 Γενάρη 2020.  


ΚΙΝΗΣΗ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ: Η κυβέρνηση καλλιεργεί κλίμα αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας

«Η ανάταξη της χώρας στο επίπεδο της αστυνομίας, που τόνισε ο πρωθυπουργός, αποσκοπεί στην πάταξη της κοινωνίας», τονίζει η Κίνηση Απόστρατων Αστυνομικών, με αφορμή την ομιλία του Κυρ. Μητσοτάκη στους νέους ειδικούς φρουρούς που θα στελεχώσουν τη νέα ομάδα της Ελληνικής Αστυνομίας.
Στην ανακοίνωσή της σημειώνει μεταξύ άλλων: «Υστερα από τον καταιγισμό των περιστατικών αστυνομικής αυθαιρεσίας και καταστολής, που έχουν προκαλέσει την καθολική αντίδραση του λαού (…) διαπιστώνουμε, όμως, ότι ο πρωθυπουργός δεν αρκέστηκε σε μια τυπική παροχή κάλυψης στον αρμόδιο υπουργό και στην αστυνομία, ορίζοντας τους όρους της αστυνομικής δράσης. Προχώρησε σε αναφορές που δεν καταλείπουν αμφιβολίες για τις προτεραιότητες της αστυνομίας στην αντιμετώπιση του λαού που αντιδρά στην εφαρμογή των αντιλαϊκών πολιτικών.
(…) Οι αναφορές του ότι η αστυνομία δεν αφηνόταν να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της και ότι “τα Ελληνόπουλα με το εθνόσημοδεν είναι πλέον η χλεύη των βολεμένων, δεν καθοδηγούν τους νέους και ελάχιστα εκπαιδευμένους αστυνομικούς στη νηφάλια και ψύχραιμη εκτέλεση των καθηκόντων τους. Αντίθετα, καλλιεργούν το κλίμα στο χώρο της αστυνομίας, που συντελεί στην αυθαιρεσία και στην επιβολή με βία πάνω στο λαό.
(…) Αποστολή της αστυνομίας πρέπει να είναι μόνον η δίωξη του εγκλήματος (…) Οι αστυνομικοί και τα μέσα να διατεθούν στην αντιμετώπιση του εγκλήματος και όχι για την καταστολή του λαού, που αγωνίζεται για τα δικαιώματά του και διεκδικεί λύσεις στα προβλήματά του.
Οι νέοι ειδικοί φρουροί, ως στελέχη πλέον της αστυνομίας, έχουν κάθε δικαίωμα να θέσουν τα προβλήματά τους και να διεκδικήσουν λύσεις.
Να οργανωθούν με τους συναδέλφους τους που αγωνίζονται να μην είναι οι αστυνομικοί τυφλά όργανα καταστολής και όχι με εκείνους που υπερθεματίζουν στην περιστολή των λαϊκών δικαιωμάτων.
Τους ευχόμαστε καλή δύναμη στην υπηρεσία τους, να μη βρεθούν απέναντι στον αγωνιζόμενο λαό και ως απόστρατοι δηλώνουμε ότι θα στηρίζουμε τις δίκαιες διεκδικήσεις τους».

4 Ιαν 2020

Δοκιμαστική εξαγωγή ισραηλινού φυσικού αερίου στην Ιορδανία

        

04-01-2020


Ανήμερα υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας στην Αθήνα για τον σχεδιαζόμενο αγωγό «East Med» ξεκίνησαν οι τρίμηνες δοκιμαστικές εξαγωγές ισραηλινού φυσικού αερίου από το υποθαλάσσιο κοίτασμα «Λεβιάθαν» προς την Ιορδανία, κατ’ εφαρμογή συμφωνίας αξίας 10 δισ. δολαρίων που υπογράφηκε το 2016 ανάμεσα στην τεξανή εταιρεία Ενέργειας, NOBLΕ, που εκμεταλλεύεται το συγκεκριμένο κοίτασμα, και την ιορδανική εταιρεία ηλεκτρισμού, NEPCO.
Βάσει της συμφωνίας του 2016, η αμερικανοϊσραηλινή κοινοπραξία θα προμηθεύει αέριο στην Ιορδανία από το κοίτασμα «Λεβιάθαν» στη Μεσόγειο για 15 χρόνια. Ωστόσο, η συμφωνία προκαλεί σημαντικές αντιδράσεις στην Ιορδανία, όπου πολλοί θεωρούν το Ισραήλ εχθρική χώρα κυρίως εξαιτίας της εντεινόμενης κατοχής των παλαιστινιακών εδαφών.
Αναλυτές προβλέπουν πως θα φτάσει σε τουλάχιστον 60 δισ. κυβικά μέτρα μέχρι το 2035 η ποσότητα αερίου που εξορύσσεται από το ισραηλινό κοίτασμα «Λεβιάθαν». Το παρακείμενο υποθαλάσσιο κοίτασμα «Ταμάρ», στην ισραηλινή ΑΟΖ, αναμένεται να δώσει άλλα 25,3 δισεκατομμύρια κ.μ., εκτιμώμενης αξίας κοντά στα 19,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σημαντικές εξελίξεις με επίκεντρο νέα κοιτάσματα υδρογονανθράκων καταγράφονται τις τελευταίες μέρες και στη γειτονική Αίγυπτο, όπου η κυβέρνηση ανέθεσε στις 30 Δεκέμβρη στο αμερικανικό μονοπώλιο Ενέργειας, «ExxonMobil», τις έρευνες σε μία θαλάσσια έκταση 1,7 δισ. τ.μ. που βρίσκεται στην περιοχή Βόρεια Μαράκια, οκτώ χλμ. βορείως των ακτών της Αιγύπτου, που είναι γνωστή ως «Λεκάνη του Ηροδότου». Το αμερικανικό μονοπώλιο θα αναλάβει έρευνες και σε άλλη μία έκταση 543.000 εκταρίων που βρίσκεται ανοικτά της περιοχής Αμρίγια της βορειοανατολικής Αιγύπτου.
FacebookTwitter
You must be logged in to post a comment Login


Στο «κόκκινο» το θερμόμετρο μετά τη δολοφονία Σουλεϊμανί




Στο «κόκκινο» βρίσκεται το θερμόμετρο της έντασης στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, μετά τη δολοφονία του Ιρανού υποστρατήγου Κασέμ Σουλεϊμανί, σε αμερικανική επιδρομή στη Βαγδάτη.

Το Ιράν και τα «ελεύθερα έθνη της περιοχής» θα πάρουν εκδίκηση από τις ΗΠΑ διεμήνυσε ο πρόεδρος της Ισλαμικής Δημοκρατίας Χασάν Ρουχανί. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το μεγάλο έθνος του Ιράν και άλλα ελεύθερα έθνη της περιοχής θα πάρουν την εκδίκησή τους από την εγκληματική Αμερική για αυτή τη φρικτή δολοφονία», ανέφερε ο Ρουχανί σε ανακοίνωσή του που αναρτήθηκε στον ιστότοπο της κυβέρνησής του. Το γεγονός πως ο Σουλεϊμανί «έγινε μάρτυρας» θα αυξήσει την «αποφασιστικότητα» του Ιράν να «αντισταθεί στον επεκτατισμό της Αμερικής και να υπερασπιστεί τις ισλαμικές αξίες μας», προστίθεται στο κείμενο.

Ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, ο αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, ορκίστηκε σήμερα ότι η χώρα θα «εκδικηθεί» τον θάνατο του Σουλεϊμανί, Το γεγονός ότι ο Σουλεϊμανί «έγινε μάρτυρας» είναι «η επιβράβευση για τον ακούραστο αγώνα του όλα αυτά τα χρόνια (...) Αν το θέλει ο Θεός, το έργο και ο δρόμος του δεν θα σταματήσουν εδώ και τους εγκληματίες που έβαψαν τα χέρια τους με το αίμα του και με αυτό των άλλων μαρτύρων τούς περιμένει αδυσώπητη εκδίκηση», ανέφερε ο αγιατολάχ Χαμενεΐ σε ανάρτησή του στο Twitter στη γλώσσα φαρσί.

«Όλοι οι εχθροί ας γνωρίζουν ότι ο ιερός πόλεμος της αντίστασης θα συνεχιστεί με διπλάσια ένταση και τους μαχητές στον ιερό πόλεμο τους περιμένει η οριστική νίκη», ανέφερε εξάλλου ο Χαμενεΐ σε ανακοίνωσή του που μεταδόθηκε από την ιρανική κρατική τηλεόραση.

Η διπλωματία του Ιράν κάλεσε σήμερα στο υπουργείο Εξωτερικών Ελβετό διπλωμάτη που εκπροσωπεί τα αμερικανικά συμφέροντα στην Τεχεράνη, καθώς οι δύο χώρες δεν έχουν διπλωματικές σχέσεις από το 1979, για να του επιδώσει επίσημη διαμαρτυρία. Στον Ελβετό διπλωμάτη τονίστηκε ότι «η δολοφονία του στρατηγού Σουλεϊμανί» αποτελεί «κατάφωρο» δείγμα «της τρομοκρατίας του αμερικανικού κράτους» και ότι «το αμερικανικό καθεστώς θα φέρει την πλήρη ευθύνη για τις συνέπειες» της επιδρομής αυτής, ανέφερε ο εκπρόσωπος του ιρανικού ΥΠΕΞ Αμπάς Μουσαβί.

Αντιδράσεις στο Ιράκ

Ο πρωθυπουργός του Ιράκ Αντέλ Αμπντούλ Μάχντι καταδίκασε σήμερα τη «δολοφονία» του διοικητή της ιρανικής Δύναμης Κουντς και του ιρακινού διοικητή της πολιτοφυλακής «Αμπού Μάχντι αλ-Μουχάντις». Η αεροπορική επιδρομή στο αεροδρόμιο της Βαγδάτης είναι μια πράξη επίθεσης εναντίον του Ιράκ και αποτελεί παραβίαση της κυριαρχίας του, η οποία «θα πυροδοτήσει έναν καταστροφικό πόλεμο στο Ιράκ, την περιοχή και τον κόσμο», αναφέρει σε δήλωση που εξέδωσε.

Η αμερικανική επίθεση παραβίασε επίσης τους όρους για την αμερικανική στρατιωτική παρουσία στο Ιράκ και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με νομοθεσία που να διαφυλάσσει την ασφάλεια και την κυριαρχία του Ιράκ, προσθέτει. «Το ξεκαθάρισμα λογαριασμών εναντίον ηγετικών προσωπικοτήτων του Ιράκ ή μιας φίλης χώρας στο ιρακινό έδαφος (...) αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των όρων που διέπουν την παρουσία των αμερικανικών στρατευμάτων», αναφέρεται στη δήλωση του Μάχντι, ο οποίος κάλεσε το κοινοβούλιο να συνεδριάσει εκτάκτως.

Από την πλευρά του, ο Ιρακινός σιίτης ηγέτης Μοκτάντα Σαντρ έδωσε σήμερα εντολή στους μαχητές του «Στρατού του Μαχντί» να «είναι έτοιμοι», επανενεργοποιώντας έτσι μια πολιτοφυλακή που επισήμως έχει διαλυθεί εδώ και περίπου μια δεκαετία και είχε σκοτώσει τους περισσότερους Αμερικανούς στρατιώτες, από την έναρξη της κατοχής της χώρας. «Δίνω εντολή σε όλους τους Μουτζαχεντίν, ιδιαίτερα στον "Στρατό του Μαχντί", την "Ταξιαρχία της Ημέρας της Επαγγελίας, και όλες τις πατριωτικές και πειθαρχημένες οργανώσεις να είναι έτοιμες για να προστατεύσουν το Ιράκ», αναφέρει στην ανακοίνωση.

Η αμερικανική πρεσβεία στη Βαγδάτη, η οποία δέχθηκε την Τρίτη επίθεση από φιλοϊρανούς, κάλεσε σήμερα τους Αμερικανούς υπηκόους να εγκαταλείψουν «αμέσως» το Ιράκ. Η πρεσβεία καλεί τους Αμερικανούς στο Ιράκ να φύγουν «αεροπορικώς, εφόσον αυτό είναι δυνατό», καθώς η επιδρομή πραγματοποιήθηκε μέσα στο αεροδρόμιο της Βαγδάτης, «διαφορετικά προς άλλες χώρες διά χερσαίας οδού».
[...]

«Δίκαιη τιμωρία» υπόσχεται η «Χεζμπολλάχ» του Λιβάνου

Ο επικεφαλής του λιβανικού σιιτικού κινήματος «Χεζμπολλάχ», μεγάλου συμμάχου του Ιράν, υποσχέθηκε σήμερα «τη δίκαιη τιμωρία» των «εγκληματιών δολοφόνων» που ευθύνονται για τον θάνατο του ιρανού στρατηγού. «Η δίκαιη τιμωρία των εγκληματιών δολοφόνων (...) θα είναι η ευθύνη και το καθήκον όλων των μαχητών της Αντίστασης σε όλον τον κόσμο», υπόσχεται σε ανακοίνωσή του ο επικεφαλής της Χεζμπολάχ Χάσαν Νασράλα.

Ενδοαστική αντιπαράθεση στις ΗΠΑ

Η πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων και στέλεχος του Δημοκρατικού Κόμματος, Νάνσι Πελόζι, καταδίκασε τον φόνο του επικεφαλής της ιρανικής «Δύναμης Κουντς» και τον χαρακτήρισε μια «προκλητική και δυσανάλογη ενέργεια», φέρνοντας στο φως για ακόμη μια φορά τις έντονες ενδοαστικές αντιθέσεις στο εσωτερικό των ΗΠΑ, για τον χειρισμό του Ιράν και της αυξανόμενης επιρροής του.

«Ο αποψινός αεροπορικός βομβαρδισμός κινδυνεύει να προκαλέσει περαιτέρω επικίνδυνη κλιμάκωση της βίας. Η Αμερική -και ο κόσμος- δεν έχουν περιθώριο για κλιμακούμενες εντάσεις στο σημείο όπου δεν υπάρχει επιστροφή», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Πελόζι.

Η ίδια είπε ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δεν συμβουλεύτηκε το Κογκρέσο πριν διατάξει την επίθεση εναντίον του Σουλεϊμανί και απαίτησε να «ενημερωθούν άμεσα» οι βουλευτές για την κατάσταση.

Διεθνείς αντιδράσεις

Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου θα αναχωρήσει εσπευσμένα από την Αθήνα, ανακοίνωσε στην Ιερουσαλήμ ένας αξιωματούχος από το γραφείο του ισραηλινού πρωθυπουργού, όπως μετέδωσαν τα πρακτορεία ειδήσεων «Reuters» και AFP.

Ο ραδιοφωνικός σταθμός του Ισραηλινού Στρατού μετέδωσε ότι οι ισραηλινές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν τεθεί σε αυξημένο συναγερμό φοβούμενες αντίποινα από το Ιράν ή από φιλικές προς αυτό δυνάμεις μετά τον φόνο του Σουλεϊμανί.

Το υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας δήλωσε σήμερα ότι ο φόνος του επικεφαλής της ιρανικής Δύναμης Κουντς και αρχιτέκτονα της αυξανόμενης στρατιωτικής επιρροής της Τεχεράνης στη Μέση Ανατολή, θα αυξήσει τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή, μετέδωσε νωρίτερα το πρακτορείο ειδήσεων RIA. «Θεωρούμε τον φόνο του Σουλεϊμανί από αμερικανικό πυραυλικό πλήγμα στα προάστια της Βαγδάτης ένα παράτολμο βήμα που θα οδηγήσει στην αύξηση των εντάσεων σε όλη την περιοχή. Ο Σουλεϊμανί υπηρετούσε πιστά τον σκοπό της προστασίας των ιρανικών εθνικών συμφερόντων», δήλωσε ένας αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών στο πρακτορειο ειδήσεων «Sputnik». «Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια προς τον ιρανικό λαό», τόνισε ο αξιωματούχος.

Ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών, Ντομινίκ Ράαμπ κάλεσε όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές να αποκλιμακώσουν την ένταση. «Αναγνωρίζαμε ανέκαθεν την επιθετική απειλή που συνιστούσε η ιρανική Δύναμη Κουντς υπό τον Κασέμ Σουλεϊμανί. Μετά τον θάνατό του καλούμε όλες τις πλευρές να αποκλιμακώσουν την ένταση. Η περαιτέρω σύγκρουση δεν είναι προς το συμφέρον μας», ανακοίνωσε ο ίδιος.

Από την πλευρά του ένας εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Άμυνας, κληθείς να σχολιάσει τα ρεπορτάζ για αύξηση της ετοιμότητας στις στρατιωτικές της βάσεις στη Μέση Ανατολή, απάντησε ότι «η ασφάλεια του προσωπικού μας είναι ύψιστης σημασίας και επαναξετάζουμε διαρκώς τα μέτρα προστασίας των Δυνάμεών μας. Δεν σχολιάζουμε συγκεκριμένα μέτρα προστασίας». Η Βρετανία διαθέτει στο Ιράκ στρατιωτικό προσωπικό περίπου 400 ανδρών που βοηθούν στην εκπαίδευση των ιρακινών στρατιωτών. Οι περισσότεροι εδρεύουν στη βάση Τάτζι, βόρεια της Βαγδάτης.

Η Κίνα είναι σταθερά αντίθετη στη χρήση βίας στις διεθνείς σχέσεις, ανακοίνωσε σήμερα το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας όταν κλήθηκε να σχολιάσει τον φόνο στη Βαγδάτη από τις ΗΠΑ του Ιρανού στρατηγού. Το Πεκίνο καλεί τις εμπλεκόμενες πλευρές -και κυρίως τις ΗΠΑ- να παραμείνουν ψύχραιμες και να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση για να αποφύγουν την περαιτέρω κλιμάκωση της έντασης, δήλωσε ο Γκενγκ Σουάνγκ, εκπρόσωπος του υπουργείου, στη διάρκεια της τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων στο Πεκίνο, προσθέτοντας ότι η ειρήνη και η σταθερότητα στη Μέση Ανατολή πρέπει να διατηρηθούν.

Η Συρία καταδικάζει απερίφραστα τη «δόλια, εγκληματική αμερικανική επιθετικότητα», μετέδωσε σήμερα το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων SANA επικαλούμενο μια πηγή του υπουργείου Εξωτερικών. Η πηγή είπε ότι η επίθεση συνιστά μια «σοβαρή κλιμάκωση» και επιβεβαιώνει την ευθύνη που έχουν οι ΗΠΑ για την αστάθεια στο Ιράκ, σύμφωνα με το SANA.

Η προτεραιότητα της Γαλλίας είναι να σταθεροποιήσει τη Μέση Ανατολή, δήλωσε σήμερα η Γαλλίδα υφυπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Αμελί ντε Μονσαλέν. «Αυτό που συμβαίνει είναι αυτό που φοβόμασταν: Η ένταση ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο Ιράν αυξάνεται», δήλωσε η Μονσαλέν στον ραδιοφωνικό σταθμό RTL. «Προτεραιότητα είναι η σταθεροποίηση της περιοχής». Η υφυπουργός είπε ότι ανώτεροι Γάλλοι αξιωματούχοι θα πραγματοποιήσουν επαφές υψηλού επιπέδου με ανώτερους παράγοντες στην περιοχή.
Πηγή: 902

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των αστέγων

Deutsch Flagge Deutschland

Τουλάχιστον 678.000 άνθρωποι
μεταξύ τους και παιδιά
είτε δεν έχουν σταθερή στέγη
είτε κοιμούνται στο δρόμο

Αυξήθηκε και το 2018 (ΣΣ |> δίνονται κάθε φορά στοιχεία για το προηγούμενο έτος) ο αριθμός των αστέγων στη Γερμανία και πλέον τουλάχιστον 678.00 άνθρωποι είτε κοιμούνται στο δρόμο είτε φιλοξενούνται προσωρινά σε καταλύματα είτε σε συγγενείς και φίλους.
Τα στοιχεία δημοσίευσε πρόσφατα η Ομοσπονδιακή Ομάδα Εργασίας για τη Βοήθεια στους Αστέγους (Bundesarbeitsgemeinschaft Wohnungslosenhilfe e.V.) σημειώνοντας ότι το 2017 οι άστεγοι ήταν 650.000, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση κατά 4,2%.
Μάλιστα, τουλάχιστον 41.000 υπολογίζονται αυτοί που κοιμούνται στο δρόμο, σε μια από τις ισχυρότερες και πιο προηγμένες καπιταλιστικές χώρες του κόσμου.
Σύμφωνα με τη «Βοήθεια Αστέγων» (BAG), περίπου τα 2/3 των αστέγων είναι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες και οι υπόλοιποι είναι Γερμανοί ή μετανάστες από την Ευρώπη ή «τρίτες χώρες». Το 30% των αστέγων ζούσαν με σύντροφο ή/και παιδιά. Το πιο σοκαριστικό είναι πως το 8% των αστέγων είναι παιδιά ή ανήλικοι…
Ως βασικές αιτίες για τον αυξανόμενο αριθμό των αστέγων η οργάνωση «Βοήθεια Αστέγων» αναφέρει τη μεγάλη αύξηση των ενοικίων σχεδόν σε όλες τις γερμανικές πόλεις, τη συρρίκνωση των λεγόμενων «κοινωνικών κατοικιών» για ανέργους, εργαζόμενους και συνταξιούχους που λαμβάνουν προνοιακά επιδόματα και την εδραίωση της φτώχειας στη Γερμανία που βρίσκεται σε διαρκή άνοδο τα τελευταία χρόνια και όλοι μιλούν για ένα «ανησυχητικό φαινόμενο».

«Ιδιαίτερα αντιμετωπίζουν πρόβλημα να βρουν μια οικονομικά προσιτή στέγη οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, αλλά και οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες», σημειώνεται στην έρευνα. Οι μονογονεϊκές οικογένειες και οι νεαροί ενήλικες είναι ιδιαίτερα «ευάλωτες ομάδες ανθρώπων», αλλά ανησυχεί επίσης «η φτώχεια των ηλικιωμένων που απειλεί όλο και περισσότερο τη γενιά των φθηνών εργαζομένων, των αυτοαπασχολούμενων και άλλων επισφαλώς απασχολούμενων».

Στα ύψη ενοίκια και περιουσιακά στοιχεία των ιδιοκτητών

Νέα στοιχεία για την εκτόξευση των ενοικίων στη Γερμανία – όπως και σε πολλές χώρες της Ευρώπης και του κόσμου – δείχνουν πως πλέον το ποσοστό των οικογενειών σε μεγάλες πόλεις με υψηλά ενοίκια μειώνεται ως προς τον συνολικό αριθμό των κατοίκων. Ιδιαίτερα για τις οικογένειες τα έξοδα του σπιτιού είναι ακόμη πιο δυσβάσταχτα απ’ ό,τι για τους εργαζόμενους χωρίς παιδιά, οι οποίοι συνήθως μένουν σε μικρά διαμερίσματα ή μαζί με συγκάτοικους.
Στο Μόναχο, στο Φράιμπουργκ, στη Φρανκφούρτη και τη Στουτγάρδη, για παράδειγμα, όλο και περισσότερες οικογένειες εγκαταλείπουν την πόλη και μετακομίζουν στα περίχωρα – έως και 70 χλμ. απόσταση – σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών «Prognos». Ενδεικτικά, στο Μόναχο οι οικογένειες δαπανούν κατά μέσο όρο το 43% του εισοδήματός τους μόνο για ενοίκιο, το 42% στο Φράιμπουργκ και το 39% στη Φρανκφούρτη.
«Το γεγονός ότι οι οικογένειες μετακομίζουν στα περίχωρα λόγω των υψηλών ενοικίων δεν είναι καινούργιο», σύμφωνα με το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Ερευνας Πληθυσμού, ωστόσο η συνεχής αύξηση των ενοικίων εντείνει αυτήν την τάση.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τους ηλικιωμένους και τους συνταξιούχους, οι οποίοι, για παράδειγμα, στο Μόναχο θα πρέπει να δαπανούν κατά μέσο όρο το 65% του εισοδήματός τους μόνο για ενοίκιο. Η μελέτη αναδεικνύει ότι οι άνθρωποι στην ηλικία συνταξιοδότησης τείνουν επίσης να εγκαταλείπουν τις μεγάλες πόλεις λόγω του αυξημένου κόστους ζωής και των χαμηλών συντάξεων.
Από την άλλη πλευρά, η τρέχουσα έκθεση περιουσιακών στοιχείων της Bundesbank σημειώνει πως η αύξηση στις τιμές των κατοικιών είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο τα περιουσιακά στοιχεία των Γερμανών ιδιοκτητών αυξάνονται έντονα.
Σύμφωνα με αυτή, το μέσο καθαρό εισόδημα των ιδιοκτητών ακινήτων το 2017 ήταν 277.000 ευρώ – 37.200 ευρώ μεγαλύτερο απ’ ό,τι τρία χρόνια πριν.
Αντίθετα, τα νοικοκυριά των ενοικιαστών είχαν κατά μέσο όρο 10.400 ευρώ (ο μέσος όρος των πλουσιότερων και των φτωχότερων νοικοκυριών). Επίσης, στη Γερμανία μόλις 1 στα 2 νοικοκυριά έχει δικό του σπίτι.

Βασικές γνώσεις για τους αστερισμούς του νυχτερινού ουρανού…


Στη σύγχρονη αστρονομία, ένας αστερισμός είναι μια καθορισμένη τοπογραφική περιοχή της ουράνιας σφαίρας, η οποία καλύπτει ορισμένη έκταση και έχει σαφή καθορισμένα όρια. Οι αστερισμοί αποτελούνται από άστρα, άσχετα μεταξύ τους, τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές αποστάσεις από τη Γη και δεν είναι τίποτε άλλο παρά η προβολή αυτών των άστρων στην ουράνια σφαίρα. Πρόκειται. δηλαδή, για μια αυθαίρετη και τυχαία τμηματοποίηση του ουρανού.
Οι άνθρωποι των αρχαίων χρόνων διέκριναν κάποια σχήματα στον ουρανό (τρίγωνα, τετράγωνα κ.λ.π.), τα οποία καθόριζαν τα λαμπρότερα άστρα. Σε αυτά τα τυχαία σχήματα έδωσαν ονόματα από θεότητες, μυθικούς ήρωες, ζώα κ.λ.π.. Οι περισσότεροι λαοί ονόμασαν με διαφορετικό τρόπο όμοια κομμάτια του ουρανού και έδωσαν τις δικές τους ονομασίες στους αστερισμούς. Οι Σουμέριοι, στο τέλος της δεύτερης χιλιετίας π.κ.ε, είναι από τους πρώτους, που ονοματίζουν τους αστερισμούς του Λέοντα, του Ταύρου και του Σκορπιού.
Πέρασε αρκετός χρόνος από τότε, μέχρι να καταλήξουμε στην σημερινή ονομασία και την επιφάνεια που καλύπτουν οι αστερισμοί. Η σημερινή διεθνής ονομασία κάθε αστερισμού προέρχεται κυρίως από πρόσωπα ή πλάσματα της ελληνικής μυθολογίας, από ζώα, αλλά και από συγκεκριμένα αντικείμενα, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι στην καθημερινή τους ζωή και κυρίως στη ναυσιπλοΐα.
Γνωρίζουμε ότι ο Εύδοξος ο Κνίδιος (408 – 355 π.κ.ε), στο έργο του «Φαινόμενα και Διοσημία» όχι μόνο περιγράφει τους αστερισμούς, αλλά και δίνει οδηγίες προς τους γεωργούς, τους ποιμένες και τους ναυτικούς, για την πρακτική χρησιμοποίηση των αστερισμών.
Επίσης, ο Αλεξανδρινός ποιητής Άρατος ο Σολεύς (305 – 240 π.κ.ε), στο αστρονομικό και μετεωρολογικό επικό του ποίημα «Φαινόμενα», περιέγραψε, τους τότε γνωστούς αστερισμούς του ουρανού, καθώς και άλλα ουράνια φαινόμενα.
Αργότερα ο Έλληνας αστρονόμος Ίππαρχος ο Ρόδιος ή Ίππαρχος ο Νικεύς (περίπου 190 – 120 π.κ.ε), περιέλαβε σε έναν αναλυτικό, για την εποχή του, κατάλογο, τους αστερισμούς, με τα ονόματά τους, αλλά και με τις θέσεις των λαμπρότερων αστέρων τους.
Ο κατάλογος του Ιππάρχου διασώθηκε από τον Έλληνα φιλόσοφο, αστρονόμο και φυσικό Κλαύδιο Πτολεμαίο (108 – 168 κ.ε). Στο περίφημο σύγγραμμά του, που είναι γνωστό με τον τίτλο «Μεγάλη Μαθηματική Σύνταξη» ή «Αλμαγέστη» ή απλά «Μεγίστη», ο Πτολεμαίος περιγράφει 48 αστερισμούς. Οι 12 από αυτούς ανήκουν στον ζωδιακό κύκλο, 21 στο βόρειο ημισφαίριο και 15 στο νότιο ημισφαίριο.
Από το έργο αυτό του Πτολεμαίου, το οποίο μεταφράσθηκε στην αραβική γλώσσα από αραβομαθείς βυζαντινούς την εποχή του χαλίφη της Βαγδάτης Al-Mamun (786 – 833 κ.ε), διδάχθηκαν οι Άραβες τις αστρονομικές γνώσεις και όταν επεκτάθηκαν προς τις περιοχές της Β. Αφρικής και κατέλαβαν την Ισπανία, τις μεταλαμπάδευσαν στη Δύση. Στους 48 αστερισμούς του Πτολεμαίου δεν περιλαμβάνονται όλοι οι δια γυμνού οφθαλμού αστέρες. Από τους 1028 αστέρες του καταλόγου του, περίπου το 10% δεν ανήκαν σε κανέναν αστερισμό.
Όσον αφορά την μεγάλη, γύρω από τον Νότιο πόλο του ουρανού περιοχή, λόγω του ότι δεν ανερχόταν ποτέ πάνω από τον ορίζοντα των χωρών της Μεσογείου, ήταν άγνωστη στους αρχαίους αστρονόμους. Με την εξερεύνηση των ωκεανών του νότιου ημισφαίριου από τους τότε διάσημους θαλασσοπόρους, ξεκίνησε και η προσπάθεια για την ταξινόμηση των αστέρων του νοτίου ημισφαίριου του ουρανού. Στους νέους αστερισμούς που προστέθηκαν, δόθηκαν ονόματα ως επί το πλείστον διαφόρων οργάνων που χρησιμοποιούνταν στις τέχνες και τις επιστήμες κατά τον 17° και 18° αιώνα κ.ε..
Κατά καιρούς γινόντουσαν απόπειρες μετονομασίας των αστερισμών προς τιμή διαφόρων αγίων, βασιλέων, ηγεμόνων, όπως επίσης και απόπειρες τεμαχισμού τους ή και προσθήκες νέων. Όμως τίποτε απʼ όλα αυτά δεν «επέζησε» στο χρόνο.
Από τα μέσα του 18° αιώνα, οπότε ο Γάλλος αστρονόμος Nicolas Louis de Lacaille (1713 – 1762 κ.ε) σχημάτισε 13 νέους αστερισμούς στο νότιο ημισφαίριο και διαίρεσε τον εκτεταμένο αστερισμό της Αργούς σε τέσσερις μικρότερους, την Τρόπιδα, την Πρύμνη, τα Ιστία και τον Ιστό (που αργότερα ονομάστηκε Πυξίδα), δεν προστέθηκαν έκτοτε άλλοι αστερισμοί.
Το 1922, στο Α΄ Συνέδριο της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης (International Astronomical Union) (IAU), που έγινε στη Ρώμη, αναγνωρίστηκαν οι 88 αστερισμοί, καθώς και ο τρόπος ονομασίας των αστέρων ανάλογα με το φαινόμενο μέγεθός τους (m). Συγκεκριμένα, η IAU ανέθεσε στο Βέλγο αστρονόμο Eugène Joseph Delporte (1882 – 1955 κ.ε) το καθήκον να ορίσει τα ακριβή οπτικά σύνορα ανάμεσα σε όλους τους αστερισμούς. Στις επόμενες δύο συνεδριάσεις της IAU, το 1925 και το 1928 καθορίστηκαν τα ακριβή όρια και το αποτέλεσμα υιοθετήθηκε επίσημα το 1930. Η διεθνής ονομασία που δέχεται η IAU για το κάθε αστερισμό είναι η λατινική και η συντομογραφία τους αποτελείτε πάντα από τρία γράμματα [π.χ. Αστερισμός της Ασπίδας (Scutum) (συντ. Sct)].
Τα περισσότερα από τα άστρα που δημιουργούν έναν αστερισμό, δεν έχουν καμιά σχέση μεταξύ τους, ούτε βρίσκονται στο αυτό παρατηρήσιμο επίπεδο. Στην πραγματικότητα τα περισσότερα απέχουν μεταξύ τους εκατοντάδες ή ακόμα και χιλιάδες έτη φωτός (ly). Έτσι αν είχαμε τη δυνατότητα να παρατηρούσαμε τον ουρανό από ένα άλλο σημείο του Γαλαξία μας, θα βλέπαμε εντελώς διαφορετικούς σχηματισμούς αστέρων (αστερισμούς).
Στο πέρασμα χιλιάδων χρόνων οι αστερισμοί έχουν αλλάξει μορφή και σχήμα και θα συνεχίζουν να αλλάζουν στο μέλλον, κάτι το οποίο οφείλεται στη διαφορετική ταχύτητα και στη διαφορετική φορά στη κίνηση, που κάνει κάθε αστέρας ενός αστερισμού.
Από τους 88 αστερισμούς που υιοθετήθηκαν από την IAU, οι 18 ανήκουν στη βόρεια σφαιρική ζώνη (βόρειο ημισφαίριο), οι 36 ανήκουν στη νότια σφαιρική ζώνη (νότιο ημισφαίριο) και οι 34 στην ισημερινή ζώνη.
Με βάση τον τόπο παρατήρησης οι αστερισμοί χωρίζονται σε αειφανείς, αμφιφανείς και αφανείς.
 Αειφανείς αστερισμοί είναι αυτοί, οι οποίοι είναι ορατοί κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας και όλο το χρόνο, δηλαδή δεν ανατέλλουν, ούτε δύουν ποτέ. Στην Ελλάδα, οι αειφανείς αστερισμοί είναι 6 και είναι οι εξής : Μεγάλη Άρκτος, Μικρή Άρκτος, Κηφέας, Κασσιόπη, Δράκοντας και Καμηλοπάρδαλη.
– Αμφιφανείς αστερισμοί είναι οι περισσότεροι από τους αστερισμούς. Έτσι ονομάζονται οι αστερισμοί, οι οποίοι ανατέλλουν και δύουν σε έναν τόπο ανάλογα με την εποχή. Δηλαδή, δεν είναι ορατοί όλη τη ημέρα αλλά ούτε όλες τις εποχές. Στην Ελλάδα, ανάλογα με την εποχή, μπορούμε να δούμε 63 αμφιφανείς αστερισμούς.
– Αφανείς αστερισμοί είναι αυτοί, που βρίσκονται πάντα κάτω από τον ορίζοντα ενός τόπου και επομένως δεν είναι ορατοί καμιά εποχή του χρόνου από τον συγκεκριμένο τόπο. Στην Ελλάδα, οι αφανείς αστερισμοί είναι αυτοί, οι οποίοι βρίσκονται κοντά στο Νότιο πόλο του ουρανού και είναι 19 στον αριθμό.
Ιδιαίτερη σημασία, από την αρχαία εποχή, δόθηκε από τους ανθρώπους στους αστερισμούς εκείνους, από τους οποίους φαινόταν να περνά κατά τη διάρκεια του έτους, το βασικότερο ουράνιο σώμα, δηλαδή ο Ήλιος.
Οι αστερισμοί που βρίσκονται κατά μήκος της εκλειπτικής ονομάζονται Ζωδιακοί Αστερισμοί ή Αστερισμοί του Ζωδιακού Κύκλου, τα γνωστά «ζώδια».
Αυτοί οι αστερισμοί, υπό το βάρος της δεισιδαιμονίας αιώνων, καταμετρήθηκαν και θεσμοθετήθηκαν ως δώδεκα (ιερός αριθμός), ενώ στην πραγματικότητα σήμερα, μαζί με τον Οφιούχο, είναι 13.
Στην ψευτοεπιστήμη της αστρολογίας, η οποία δυστυχώς, είναι αρκετά διαδεδομένη ακόμα και στην εποχή μας, υποτίθεται πως τα ζώδια επηρεάζουν τον χαρακτήρα όσων γεννήθηκαν όταν ο Ήλιος (πάντα όπως φαίνεται από τη Γη) διέρχεται από αυτά.
Γενικότερα οι αστερισμοί, στη σημερινή εποχή, έχουν μόνο πρακτικό χαρακτήρα και γενικότερα αποβλέπουν μόνο στη διευκόλυνση των αστρονόμων, στο να καθορίσουν και να ταξινομήσουν το κάθε άστρο, αλλά και άλλα ουράνια σώματα, πάνω στην ουράνια σφαίρα.

Δωρεάν εφαρμογές ή κατασκοπευτικά εργαλεία;

ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΤΩΝ «ΤΑΪΜΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ «TOTOK»




Το «ToTok», μια εφαρμογή συνομιλίας (chat app), που έχει «κατέβει» ήδη σε εκατομμύρια κινητά τηλέφωνα, αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα της «ψηφιακής κούρσας εξοπλισμών». Ενώ εμφανίζεται ως ένας εύκολος και ασφαλής τρόπος συνομιλίας με βιντεομηνύματα και μηνύματα κειμένου με τους φίλους και την οικογένεια, είναι στην πραγματικότητα ένα εργαλείο κατασκοπείας, που παρακολουθεί κάθε συνομιλία, κίνηση, ραντεβού, σχέση, εικόνα ή ήχο όσων την εγκαθιστούν. Αυτό τουλάχιστον υποστήριξε η εφημερίδα «Τάιμς της Νέας Υόρκης» σε δημοσίευμά της στις 22 Δεκέμβρη και λίγες μέρες αργότερα τόσο η «Google» όσο και η «Apple» αφαίρεσαν από το ηλεκτρονικό τους κατάστημα τη συγκεκριμένη εφαρμογή, περιορίζοντας τη δυνατότητα παραπέρα διάδοσής της και υποστηρίζοντας εμμέσως τους ισχυρισμούς των «Τάιμς».
Το «ToTok» είναι μια εφαρμογή, βασισμένη στην αντίστοιχη κινεζική εφαρμογή «YeeCall», που προσαρμόστηκε για χρήση στα Αγγλικά και τα Αραβικά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) από μια νεοφυή επιχείρηση, με συνιδρυτές έναν Ιταλό, τον Τζάκομο Ζιάνι, και έναν Κινέζο, τον Λονγκ Ρουάν, ο οποίος είχε δουλέψει στην ανάπτυξη του «YeeCall». Το «ToTok» τους τελευταίους μήνες διαδόθηκε γρήγορα στα ΗΑΕ, όπου απαγορεύεται η χρήση ορισμένων λειτουργιών εφαρμογών όπως το «WhatsApp», το «Skype», το «Viber», αλλά και γενικότερα στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Εκατοντάδες χιλιάδες «κατέβασαν» την εφαρμογή και στην Ευρώπη, στην Ασία και τη Βόρεια Αμερική, με ιδιαίτερη επιτυχία μέχρι πριν δυο βδομάδες και στις ΗΠΑ, την έδρα των περισσότερων εφαρμογών συνομιλίας και κοινωνικής δικτύωσης. «Οι κυβερνήσεις αναζητούν πιο αποτελεσματικές και βολικές μεθόδους για να κατασκοπεύουν ξένους αντιπάλους, εγκληματικά και τρομοκρατικά δίκτυα, δημοσιογράφους και ανθρώπους που τους ασκούν κριτική - προσπάθειες που έχουν εγκλωβίσει ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, στα δίκτυα παρακολούθησής τους», γράφουν οι «Τάιμς» και συνεχίζουν: «Πρόσφατα χώρες του Περσικού Κόλπου, όπως η Σαουδική Αραβία, τα Εμιράτα και το Κατάρ, είχαν απευθυνθεί σε ιδιωτικές εταιρείες - ανάμεσά τους ισραηλινές και αμερικανικές - αλλά το "ToTok" δείχνει πως τώρα προσπαθούν να βγάλουν εκτός τους ενδιάμεσους και να κατασκοπεύσουν απευθείας τους στόχους τους, που εθελοντικά, αν και εν αγνοία τους, παραδίδουν τα προσωπικά τους δεδομένα».
Κουβάρι υπηρεσιών

Η εταιρεία πίσω από το «ToTok» φαίνεται να είναι η «Breej Holding», κατά τους «Τάιμς» βιτρίνα της «DarkMatter», εταιρείας αντικατασκοπείας και χάκινγκ, όπου δουλεύουν πράκτορες των υπηρεσιών πληροφοριών των ΗΑΕ, πρώην υπάλληλοι της αμερικανικής υπηρεσίας πληροφοριών NSA και πρώην πράκτορες των ισραηλινών στρατιωτικών υπηρεσιών πληροφοριών. Σύμφωνα με πληροφορίες της αμερικανικής εφημερίδας, η «DarkMatter» είναι υπό τον έλεγχο του αμερικανικού FBI για ενδεχόμενα κυβερνο-εγκλήματα. Οι «Τάιμς» συνδέουν επίσης την «ToTok» με την «Pax AI», εταιρεία εξόρυξης δεδομένων των ΗΑΕ, που φαίνεται να συνδέεται με την «DarkMatter». Η έδρα της «Pax AI» βρίσκεται στο ίδιο κτίριο του Αμπου Ντάμπι όπου έχει την έδρα της και η υπηρεσία πληροφοριών των ΗΑΕ, εκεί όπου νωρίτερα ήταν η έδρα της «DarkMatter»! Σαν να μην έφταναν αυτές οι διαπλοκές, προς έκπληξη των συνδρομητών της, η εταιρεία «Botim» των ΗΑΕ, ανταλλαγής μηνυμάτων επί πληρωμή, έστειλε τον Δεκέμβρη μηνύματα στους χρήστες για να μεταπηδήσουν στο δωρεάν «ToTok»!
Η «Pax» παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο Ευρωπαίος επικεφαλής της εργαζόταν παλιότερα σε εταιρεία που συνεργαζόταν με τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ. Επιπλέον, υπάλληλος της εταιρείας κομπάζει μέσα από το λογαριασμό του στο επαγγελματικό κοινωνικό δίκτυο «LinkedIn» ότι δημιούργησαν μια «πλατφόρμα πληροφοριών από μηνύματα» που μπορεί να διαβάσει δισεκατομμύρια μηνύματα και να απαντήσει σε τέσσερις ερωτήσεις: «Ποιος είσαι, τι κάνεις, πώς σκέφτεσαι και ποιες είναι οι σχέσεις σου με άλλους. Γνωρίζοντας τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, ξέρουμε τα πάντα για ένα άτομο», γράφει.
«Υπάρχει μια ομορφιά σε αυτή την προσέγγιση», δήλωσε ερευνητής ασφαλείας της εταιρείας λογισμικού «Jamf» στους «Τάιμς», αναφερόμενος στο «ToTok». «Δεν χρειάζεται να χακάρεις τους ανθρώπους για να τους κατασκοπεύσεις, αν μπορείς να τους κάνεις να κατεβάσουν με τη θέλησή τους αυτήν την εφαρμογή στο τηλέφωνό τους. Ανεβάζοντας επαφές, βιντεοκλήσεις, τοποθεσία, τι άλλες κατασκοπευτικές πληροφορίες μπορεί να χρειαστείς;».
Τα ΗΑΕ, όπως και η Σαουδική Αραβία, είναι ένας από τους στενότερους συμμάχους των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, προπύργιο κατά του Ιράν σύμφωνα με την κυβέρνηση Τραμπ, και γι' αυτό προκαλεί εντύπωση ότι οι αποκαλύψεις προέρχονται από εφημερίδα των ΗΠΑ που παραδοσιακά υποστηρίζει τους Ρεπουμπλικάνους, με τους οποίους εκλέχθηκε ο σημερινός Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.
Ετσι κάνουν όλοι
Ο Τζ. Ζιάνι έδωσε συνέντευξη σε ΜΜΕ των ΗΑΕ, προσπαθώντας να ανασκευάσει τις κατηγορίες των «Τάιμς», ζητώντας παράλληλα από «Google» και «Apple» να επαναφέρουν την εφαρμογή στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Ο συνιδρυτής του «ToTok» έκανε κυριολεκτικά τον χαζό, δηλώνοντας ότι η εφαρμογή δεν εμπεριέχει ούτε κατασκοπευτικό κώδικα, ούτε «κερκόπορτες», ούτε κακόβουλο λογισμικό. Σαν να έλεγε ότι αφού μας παραδίδετε όλα τα μυστικά σας, εμείς δεν αφήνουμε κανέναν να σας κατασκοπεύσει! Δεν σας φυτεύουμε κακόβουλο λογισμικό - να 'ναι καλά - ούτε επιτρέπουμε σε κανέναν να μάθει τα μυστικά σας χωρίς να το γνωρίζουμε. Το ζήτημα είναι, βέβαια, τι κάνουν οι ίδιοι με τις πληροφορίες που αποκτούν και σε ποιους τις δίνουν εν γνώσει τους, όπως ισχυρίζονται οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης».
Εκεί που έχουν δίκιο οι συνιδρυτές του «ToTok» είναι ότι δεν κάνουν τίποτα διαφορετικό απ' ό,τι κάνουν όλοι οι άλλοι που προσφέρουν «δωρεάν» υπηρεσίες. Ολα τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όλες οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων και συνομιλίας και γενικά όλες οι «δωρεάν» εφαρμογές για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα δεν είναι στην πραγματικότητα δωρεάν. Τίποτα στον καπιταλισμό δεν είναι πραγματικά δωρεάν. Τα μονοπώλια, αλλά και οι μικρότερες εταιρείες που βρίσκονται πίσω από όλες αυτές τις «δωρεάν» υπηρεσίες, αξιοποιούν προς δικό τους όφελος, πουλάνε σε άλλους εμπόρους και παρέχουν στις κρατικές υπηρεσίες πληροφορίες που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν με κανέναν τρόπο με αυτήν τη λεπτομέρεια, ακρίβεια και πληρότητα. Δείχνοντας με το δάχτυλο το «ToTok» και μόνο αυτό, η αμερικανική εφημερίδα δεν κάνει τίποτα άλλο από το να παραπλανά, ότι τάχα το πρόβλημα είναι μια συγκεκριμένη ή έστω κάποιες συγκεκριμένες εφαρμογές, που συνεργάζονται με τις μυστικές υπηρεσίες της μιας ή της άλλης χώρας, και όχι το τερατώδες σύστημα παρακολούθησης που έχει στήσει το κεφάλαιο σε όλες τις χώρες, για να εξυπηρετήσει τάχα τις ανάγκες επικοινωνίας και διασκέδασης των ανθρώπων που δεν μπορούν να πληρώσουν γι' αυτές (αλλά κι εκείνων που θα μπορούσαν).
Αντιθέσεις
Δεν έχει σημασία αν ισχύουν κατά γράμμα οι καταγγελίες των «Τάιμς της Νέας Υόρκης» για το «ToTok» ή όχι. Είναι αλήθεια ότι πολλοί παράγοντες μπορεί να ώθησαν ή να συνέβαλαν στις αποκαλύψεις. Ισως οι ΗΠΑ στέλνουν μήνυμα στον σύμμαχό τους, τα ΗΑΕ, να μην ξανοίγεται πολύ με τη «Huawei» και τους Κινέζους, ή να μην προσπαθεί να κατασκοπεύσει την ίδια την ιμπεριαλιστική μητρόπολη. Ισως πάλι να ενοχλήθηκαν ανταγωνιστές. Ισως, απλώς, να είναι όλα αλήθεια και οι «Τάιμς» να τα αποκάλυψαν στο κυνήγι μιας δημοσιογραφικής επιτυχίας. Σημασία έχει να αντιληφθούν όλοι οι χρήστες αυτών των υπηρεσιών ότι οι πληροφορίες που καταχωρούν στο κινητό τους δεν μένουν στο κινητό τους ή στον υπολογιστή τους, όταν τις χρησιμοποιούν. Αποθηκεύονται στους υπολογιστές των εταιρειών που παρέχουν τις «δωρεάν» υπηρεσίες, οι οποίες τις επεξεργάζονται και διαχειρίζονται κατά βούληση, χωρίς κανένας νόμος και περιορισμός να μπορεί να τις εμποδίσει στην πράξη από το να αξιοποιήσουν κάθε πλευρά του ολοκληρωμένου προφίλ του χρήστη, που δημιουργούν από τις πληροφορίες αυτές και από τη συσχέτισή τους με τις πληροφορίες και το προφίλ των άλλων χρηστών. Η προσωπική και κοινωνική ζωή των ανθρώπων γίνεται ιδιοκτησία, κεφάλαιο για τα μονοπώλια και εργαλείο ελέγχου και καταπίεσης από τον κρατικό μηχανισμό, που υπάρχει στον καπιταλισμό για να εξυπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου.
Απόφαση
Αγγίζει τα όρια του κωμικού η δήλωση εκπροσώπου του FBI σχετικά με την υπόθεση «ToTok» ότι «αν και το FBI δεν σχολιάζει συγκεκριμένες εφαρμογές, θέλουμε πάντα να εφιστούμε την προσοχή των χρηστών στους πιθανούς κινδύνους και τις ευπάθειες που προκαλούν αυτοί οι μηχανισμοί»! Οπως και η προσπάθεια των «Τάιμς» να αθωώσουν τις αντίστοιχες αμερικανικές εφαρμογές στο δημοσίευμά τους, ενώ την ίδια ώρα γράφουν για το «ToTok»: «Αλιεύει νέες επαφές κάθε φορά που ο χρήστης ανοίγει την εφαρμογή, με το πρόσχημα ότι τον βοηθά να συνδεθεί με τους φίλους του, περίπου όπως το Instagram μαρκάρει τους φίλους από το Facebook. Εχει πρόσβαση στο μικρόφωνο, στην κάμερα, στο ημερολόγιο και άλλα δεδομένα του τηλεφώνου». Αλλά οι εφαρμογές όπως το «WhatsApp», το «Signal» και το «Skype» εφαρμόζουν σωστά την κρυπτογράφηση και γι' αυτό υποτίθεται ότι είναι ασφαλείς.
Οταν εγκαθιστά κανείς μια εφαρμογή στο κινητό του και αυτή του ζητά π.χ. πρόσβαση στις επαφές του, στην κάμερα και το μικρόφωνο της συσκευής, στο χώρο αποθήκευσης, τότε μόλις πατήσει το κουμπί αποδοχής έχει στην ουσία αποδεχτεί να βλέπουν άγνωστο ποιοι, όλες τις φωτογραφίες, τα βίντεο και τις ηχητικές καταγραφές του, να μαθαίνουν τους γνωστούς των οποίων έχει καταχωρημένους τηλεφωνικούς αριθμούς και άλλα στοιχεία τους και να παρακολουθείται κατά βούληση από τους διαχειριστές της εφαρμογής ό,τι λέει και ό,τι κάνει, το πού βρίσκεται, πότε κοιμάται και πότε ξυπνάει. Και μέσα από την ίδια την εφαρμογή συνομιλίας ή κοινωνικής δικτύωσης να μαθαίνουν τι συνομιλίες έχει, σε τελευταία ανάλυση τι σκέφτεται, να εντοπίζουν τα δυνατά και τα ευάλωτα σημεία του, να ειδοποιούνται όταν χρησιμοποιεί λέξεις ή φράσεις «κλειδιά». Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα, αυτή είναι η πραγματικότητα στον καπιταλισμό κι όποιος επιδιώκει να τον ανατρέψει καλό είναι να την πάρει υπόψη του.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγές: www.nytimes.com, www.totok.ai

ΜΟΥΝΤΙΑΛ ΣΥΛΛΟΓΩΝ


Ο νέος «παίκτης» στο παιχνίδι των κερδών

H πρόσφατη κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων από τη Λίβερπουλ, μετά τη νίκη της με 1-0 επί της βραζιλιάνικης Φλαμέγκο στον τελικό της διοργάνωσης στο Κατάρ, ήταν μια ξεχωριστή στιγμή στην Ιστορία του αγγλικού μεγαθηρίου, που για πρώτη φορά κατέκτησε τον τίτλο σ' αυτή τη διοργάνωση και έτσι πρόσθεσε μία ακόμα ενότητα στο εντυπωσιακό παλμαρέ του.
Αυτός ο τελικός όμως θα μείνει στην Ιστορία και για έναν ακόμα λόγο: Ηταν ο τελευταίος της διοργάνωσης με τη μορφή του μίνι τουρνουά ανάμεσα στους πρωταθλητές Ευρώπης, Νότιας Αμερικής, Βόρειας Αμερικής, Αφρικής, Ασίας, Ωκεανίας και της εκάστοτε διοργανώτριας χώρας, όπως καθιερώθηκε το 2000 ως διάδοχη κατάσταση του πάλαι ποτέ Διηπειρωτικού Κυπέλλου, το οποίο διεκδικούσαν μόνο οι πρωταθλητές Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής.
Η νέα αλλαγή στη μορφή της διοργάνωσης, την οποία αποφάσισε η FIFA, αρχής γενομένης από το 2021 θα εισαγάγει νέο «φρούτο» στη διεθνή ποδοσφαιρική αγορά, με στόχο - τι άλλο; - ακόμα περισσότερα κέρδη. Χαρακτηριστικά, η Παγκόσμια Συνομοσπονδία προσδοκά έσοδα τουλάχιστον 5 δισ. δολαρίων από τηλεοπτικά δικαιώματα και χορηγίες.
Νέα προϊόντα, νέοι ανταγωνισμοί
Δεν είναι η πρώτη φορά που στο πλαίσιο της εμπορευματοποίησης του ποδοσφαίρου - και εν γένει του αθλητισμού - παραδοσιακές διοργανώσεις αλλάζουν μορφή προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικά προϊόντα και να «πουλάνε» καλύτερα. Από τη μετατροπή του Κυπέλλου Πρωταθλητριών σε Champions League, την κατάργηση του Κυπέλλου Κυπελλούχων και την αναβάθμιση του Κυπέλλου UEFA σε Europa League, μέχρι τις κατά καιρούς αυξήσεις στον αριθμό των ομάδων του Μουντιάλ (με αποκορύφωμα την αύξησή τους από 32 σε 48 το 2026), FIFA και UEFA δείχνουν δεκαετίες τώρα ότι είναι προσηλωμένες στο στόχο να ανοίγουν συνεχώς νέους «δρόμους» αύξησης των κερδών στην ποδοσφαιρική βιομηχανία.

Το πρώτο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της Λίβερπουλ έμελλε να είναι και το τελευταίο με τη μέχρι σήμερα μορφή της διοργάνωσης
Associated Press
Το πρώτο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της Λίβερπουλ έμελλε να είναι και το τελευταίο με τη μέχρι σήμερα μορφή της διοργάνωσης
Οι αλλαγές αυτές συνοδεύονται πάντα από καινούργιες συμφωνίες με πολυεθνικές - χορηγούς, είτε ενισχύοντας το ρόλο τους σε σχέση με παλιότερες συμφωνίες είτε ανοίγοντας την πόρτα για να μπουν στο «παιχνίδι» νέοι «παίκτες». Η κατάσταση αυτή αντανακλά τους ανταγωνισμούς που διεξάγονται στο χώρο του ποδοσφαίρου και οι οποίοι αφορούν τόσο τις επιχειρηματικές κόντρες για το ποιος θα κατακτήσει το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς όσο και τον «ενδοοικογενειακό» ανταγωνισμό των δύο ισχυρότερων ποδοσφαιρικών οργανισμών, FIFA και UEFA.
Οι δύο Συνομοσπονδίες ειδικά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να δίνουν ...αγώνα δρόμου για το ποια θα εφαρμόσει περισσότερες και πιο προσοδοφόρες αλλαγές στις υπό την αιγίδα της διοργανώσεις. Και φυσικά σ' αυτό συνεπικουρούνται από διάφορες πολυεθνικές, συχνά ανταγωνιστικές μεταξύ τους.
Αλλαγές προς όφελος των ισχυρών
Είναι χαρακτηριστική η ακολουθία των αλλαγών στις διοργανώσεις των FIFA και UEFA τα τελευταία δύο χρόνια.
Την αρχή έκανε η UEFA. Προς τα τέλη του 2018 άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας τα σχέδια που επεξεργαζόταν επί διετία για αλλαγές στις ευρωπαϊκές διασυλλογικές διοργανώσεις από το 2021. Λίγους μήνες μετά, επισημοποιήθηκαν: Μετατροπή του Champions League σε ακόμα πιο κλειστού τύπου διοργάνωση, στα μέτρα των ισχυρών, αναβάθμιση του Europa League, δημιουργία και τρίτης πανευρωπαϊκής διασυλλογικής διοργάνωσης.

Ενα Μουντιάλ για τους ισχυρούς συλλόγους ήταν η απάντηση της FIFA στους ανταγωνισμούς εντός του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου
Associated Press
Ενα Μουντιάλ για τους ισχυρούς συλλόγους ήταν η απάντηση της FIFA στους ανταγωνισμούς εντός του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου
Η «απάντηση» της FIFA ήρθε λίγους μήνες μετά, με την ανακοίνωση της νέας μορφής του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων. Από το 2021 θα έχει 24 ομάδες και θα διεξάγεται ανά τέσσερα χρόνια, με την πρώτη διοργάνωση να φιλοξενείται στην Κίνα. Οπως και στην περίπτωση της UEFA με την αναδιάρθρωση των ευρωπαϊκών διοργανώσεων, έτσι και στο Παγκόσμιο Συλλόγων καταλυτικό ρόλο στις αλλαγές έπαιξαν οι ισχυροί σύλλογοι του ευρωπαϊκού - κυρίως - ποδοσφαίρου. Ρεάλ Μαδρίτης, Μπαρτσελόνα, Μπάγερν Μονάχου, Γιουβέντους, Παρί Σεν Ζερμέν αλλά και οι ισχυρότεροι αγγλικοί σύλλογοι είχαν δώσει από καιρό το «πράσινο φως» στη FIFA να προβεί σε αλλαγές στη διοργάνωση προκειμένου να γίνει πιο εμπορική.
...και εγένετο Μουντιάλ Συλλόγων
Οπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος, πρόθεση τόσο των ισχυρών συλλόγων όσο και της ίδιας της FIFA ήταν η δημιουργία ουσιαστικά ενός Μουντιάλ Συλλόγων, που θα «πουλάει» καλύτερα σε σχέση με το μέχρι τώρα Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων. Οπερ και εγένετο...
Στην πρώτη διοργάνωση με τη νέα μορφή, από 17 Ιούνη έως 4 Ιούλη 2021 στην Κίνα, σχεδιάζεται να πάρουν μέρος συνολικά 24 ομάδες, που θα δώσουν μεταξύ τους 31 αγώνες. Τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση θα έχει η Ευρώπη, με 12 συλλόγους της. Συγκεκριμένα, θα πάρουν μέρος οι 6 νικητές του Champions League από τη σεζόν 2015 - 2016 μέχρι και τη σεζόν 2020 - 2021, καθώς και οι ισάριθμοι νικητές του Europa League από τις ίδιες σεζόν. Αλλους 6 εκπροσώπους θα έχει η Νότια Αμερική, από 3 Ασία και Αφρική, ενώ θα υπάρχει και μία ομάδα από την Ωκεανία. Οι ομάδες θα χωριστούν σε ομίλους για την 1η φάση και θα ακολουθήσουν αγώνες νοκ άουτ.
Το Μουντιάλ Συλλόγων θα διεξάγεται ανά τετραετία, την ενδιάμεση χρονιά ανάμεσα στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις (Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και Παγκόσμιο Κύπελλο), με τη διοργανώτρια χώρα να αλλάζει κάθε φορά. Παράλληλα με την εισαγωγή του στη θέση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, αναμένεται να καταργηθεί και το Παγκόσμιο Κύπελλο Συνομοσπονδιών, όπου συμμετείχαν ομάδες από τις Συνομοσπονδίες - μέλη της FIFA και το οποίο λειτουργούσε ως «test event» για το εκάστοτε Μουντιάλ, που φιλοξενούνταν από την ίδια χώρα το επόμενο καλοκαίρι.

TOP READ