5 Απρ 2012

Οι Έλληνες εφοπλιστές που έσπασαν το εμπάργκο κατά του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική – ο ρόλος της ομογένειας στη στήριξη του καθεστώτος


Οι Έλληνες εφοπλιστές που έσπασαν το εμπάργκο κατά του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική – ο ρόλος της ομογένειας στη στήριξη του καθεστώτος


Απαρτχάιντ: το βάρβαρο καθεστώς του ρατσισμού στη Ν. Αφρική


Δυστυχώς, η ομόθυμη αυτή αποδοκιμασία του απάνθρωπου καθεστώτος είναι κάπως όψιμη. Κατόπιν εορτής. Τότε που είχε σημασία η διεθνής απομόνωση της πολιτικής του απαρτχάιντ, οι περισσότερες δυτικές κυβερνήσεις δεν διακινδύνευαν να κακοκαρδίσουν τους τόσο πλούσιους σε ορυκτά και χρυσό «συμμάχους» τους και πίσω από τις διαμαρτυρίες των ανθρωπιστικών οργανώσεων, αλλά ακόμα και του ΟΗΕ, διέκριναν παντού σοβιετικό δάκτυλο.
 Το ζήτημα αυτό αφορά ιδιαίτερα και την Ελλάδα που επί μισό σχεδόν αιώνα κρυβόταν πίσω από το δάκτυλό της και, ενώ στα λόγια καταδίκαζε την απάνθρωπη καταπίεση της μαύρης πλειοψηφίας, δίσταζε να προχωρήσει σε οποιοδήποτε μέτρο που όχι μόνο θα στεναχωρούσε τους έλληνες ομογενείς στο Γιοχάνεσμπουργκ και το Κέιπ Τάουν, αλλά θα δυσκόλευε και τη δράση των δαιμόνιων συμπατριωτών μας (κυρίως εφοπλιστών), οι οποίοι συνηθίζουν να εκμεταλλεύονται με το αζημίωτο παρόμοιες «ευκαιρίες».


Οι ομογενείς και το καθεστώς


Οσα ακολουθούν δεν αναφέρονται στους δηλωμένους υπερασπιστές κάθε είδους ρατσιστικής διακυβέρνησης. Δεν αναφέρονται δηλαδή στα στελέχη της ακροδεξιάς και ειδικότερα του ΛΑΟΣ που από τα έντυπά τους και το κομματικό τους κανάλι έχουν κατ’ επανάληψη εξάρει τις αρετές του νοτιοαφρικανικού ρατσιστικού καθεστώτος. Δεν αναφερόμαστε λ.χ. στους συνεργάτες του Καρατζαφέρη Βίρλα και Μιχαλόπουλο, οι οποίοι όχι μόνο καταγγέλλουν τον κομμουνιστή ΜαντΒέλα, αλλά μιλούν για «υποτιθέμενο ρατσιστικό καθεστώς», το οποίο ίδρυσε ο «μεγάλος οραματιστής» Φερβούρντ (Τηλεάστυ, 20.6.02). Δεν μιλάμε ούτε για το άλλο μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΛΑΟΣ, που έγραψε ολόκληρο βιβλίο για να μεταφέρει τις απόψεις του πρεσβευτή της Νότιας Αφρικής στην Ελλάδα και να καταγγείλει ως «τρομοκρατική οργάνωση» το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο και να δικαιολογήσει τη φυλάκιση του Μαντέλα (Ιωάννης Γιαννάκενας, «Αναζητώντας την αλήθεια για τη Δημοκρατία της Νοτίου Αφρικής», εκδ. «Πρωτοβουλία»).


Το θέμα μας είναι οι υπόλοιποι, οι ευυπόληπτοι δημοκράτες όλου του πολιτικού φάσματος που άργησαν τόσο πολύ να αντιληφθούν ότι το απαρτχάιντ δεν είναι «άλλη μία μορφή δυτικού πολιτεύματος» αλλά ένα καθεστώς βίας, καταναγκασμού και αίματος, ενώ ο φυλακισμένος Μαντέλα δεν είναι «τρομοκράτης» αλλά άξιος ηγέτης ενός ολόκληρου λαού! Συνήθως για να δικαιολογηθεί η ήπια ή αντιφατική στάση των ελληνικών κυβερνήσεων απέναντι στο απαρτχάιντ γίνεται επίκληση στα συμφέροντα και τις θέσεις των εκπροσώπων του ελληνισμού στην ίδια τη Νότια Αφρική. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ο αριθμός των ομογενών στη χώρα έφτασε τους 170.000 την περίοδο 1963-1975, όταν το καθεστώς προωθούσε τη λευκή μετανάστευση για να ανατρέψει τα πληθυσμιακά δεδομένα στη χώρα. Μετά την έκρηξη της αντίστασης του μαύρου πληθυσμού και την αιματηρή καταστολή του 1976 πολλοί έλληνες μετανάστες επαναπατρίστηκαν ή μετακόμισαν σε άλλη χώρα. Ο αριθμός των ομογενών περιορίστηκε σε 80.000. Ενα δεύτερο κύμα φυγής παρατηρήθηκε κατά τη μεταβατική περίοδο του 1990, όταν πολλοί λευκοί φοβήθηκαν ότι θα υποστούν την εκδίκηση της μαύρης πλειοψηφίας.


Είναι αλήθεια ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι ελληνικές κοινότητες της Νότιας Αφρικής ταυτίστηκαν απολύτως με το καθεστώς. Μιλώντας σε γεύμα του Πανελλήνιου Ελληνοαφρικανικού Συνδέσμου τον Ιούλιο του 1966 στην Αθήνα, ο επιτετραμένος της Νότιας Αφρικής εκφράστηκε με θερμά λόγια για το ρόλο του «νομοταγούς ελληνικού πληθυσμού» στη χώρα του και διαβεβαίωσε ότι «κατά τας εκτιμήσεις αμερολήπτων παρατηρητών, το 90% των ελληνικής καταγωγής νοτιοαφρικανών θετικώς υποστηρίζουν την πολιτικήν της κυβερνήσεώς μας».
 Ο κ. Χάρβεϊ δεν είχε άδικο. Ενα χρόνο νωρίτερα, όταν η κυβέρνηση Γεωργίου Παπανδρέου διανοήθηκε να διαθέσει μέσω του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών ποσό 1.000 (χιλίων) δολαρίων υπέρ των αγωνιζομένων για την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων, ξεσηκώθηκε όλη η ομογένεια. Σε συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε στις 20.7.1965 πολλοί ομιλητές της ελληνικής παροικίας του Κέιπ-Τάουν χαρακτήρισαν την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης ως απαράδεκτη. Διαμαρτυρία εξέδωσαν και οι Ελληνες της Πρετόρια, «οι οποίοι σημειωτέον τονίζουν ότι η απόφασις αυτή της ελληνικής κυβερνήσεως ενθαρρύνει τα ανατρεπτικά στοιχεία εις την Νότιον Αφρικήν. Αντίγραφα της εν λόγω διαμαρτυρίας πρόκειται να σταλούν εις τον βασιλέα των Ελλήνων, την ελληνικήν κυβέρνησιν και εις το υπουργείον Εξωτερικών της Νοτίου Αφρικής» («Το Βήμα», 22.7.1965).


Η ταύτιση με το απαρτχάιντ ήταν πρώτα απ’ όλα ταξική. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ο φυλετικός διαχωρισμός ήταν πρώτα απ’ όλα μια βαθιά τομή στον καταμερισμό εργασίας και ο λόγος της διατήρησής του ήταν ακριβώς η προστασία των οικονομικών και κοινωνικών προνομίων των λευκών. Το απαρτχάιντ υπήρξε εφαρμογή αποικιοκρατικού καθεστώτος στο εσωτερικό της ίδιας χώρας. Ο συντηρητικός έλληνας δημοσιογράφος Κώστας Καγκελάρης περιγράφει το 1986: «Τα σπίτια [των ομογενών] είναι άνετες εξοχικές κατοικίες, διαθέτουν μεγάλους κήπους, πισίνες, κτίσματα για το υπηρετικό προσωπικό, που είναι κυρίως μισθωτοί μαύροι και το απαραίτητο γκαράζ για δύο ή τρία αυτοκίνητα, ανάλογα με τα μέλη της οικογένειας. Ενας μαύρος επίσης κηπουρός φροντίζει για την περιποίηση του κήπου και για τους πιο πολλούς Ελληνες ένας ακόμη για εξωτερικές δουλειές φροντίζει για τα ψώνια και φέρνει στο σπίτι τις εφημερίδες». Οσο για τις σχέσεις των ομογενών με τους μαύρους, τις περιγράφει με αφέλεια ή κυνισμό στο ίδιο βιβλίο ο πρόεδρος της ελληνικής κοινότητας του Γιοχάνεσμπουργκ: «Είμαστε συμπαθείς στους μαύρους, γιατί τους έχουμε στην υπηρεσία μας και τους φροντίζουμε σαν να είναι μέλη της οικογένειάς μας».
 Ηταν φυσικό, λοιπόν, οι Ελληνες να ταυτιστούν με το καθεστώς, γεγονός που, όπως γράφει ο Γιάννης Μαρκάκης, «αποδεικνύεται από τα σχόλια των ελληνόγλωσσων εφημερίδων, από τις ενέργειες των αξιωματούχων των κοινοτήτων και διάφορες χειρονομίες ομογενών, όπως τις χρηματικές δωρεές για τις νοτιοφρικανικές ένοπλες δυνάμεις, την απονομή βραβείου στον επικεφαλής των Σωμάτων Ασφαλείας μετά τις συνεχείς σφαγές των μαύρων διαδηλωτών το 1988 και τις έντονες και πικρόχολες διαμαρτυρίες εναντίον των ελληνικών κυβερνήσεων που συμμορφώθηκαν με τα μέτρα που έλαβαν τα Ηνωμένα Εθνη και η Ευρωπαϊκή Κοινή Αγορά εναντίον της Νότιας Αφρικής».


Ας μην ξαφνιαζόμαστε, λοιπόν, που ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των ελληνικών κοινοτήτων Πέτρος Παΐζης υπήρξε υποψήφιος βουλευτής του κυβερνητικού κόμματος ΑΝΡ, ενώ ο τελευταίος θιασώτης του απαρτχάιντ πρωθυπουργός Πίτερ Μπότα ευχαριστούσε «ιδιαιτέρως την ελληνική κοινότητα για την υποστήριξή της» την περίοδο πουκορυφωνόταν η προσπάθεια της διεθνούς κοινότητας να επιβάλει νέες κυρώσεις στη Νότια Αφρική (15.8.85).


Η συνεργασία με το απαρτχάιντ


Θα ήταν όμως αδικία να ρίξουμε όλο το φταίξιμο στην ελληνική ομογένεια. Πίσω από τη διφορούμενη επίσημη ελληνική στάση κρύβονται κυρίως άλλες σκοπιμότητες οικονομικής φύσης. Σημείο καμπής για τις οικονομικές σχέσεις των δύο χωρών αποτελούν οι συνομιλίες που είχε με τους νοτιοαφρικανούς αρμόδιους η ειδική εμπορική επιτροπή που στάλθηκε από την Ελλάδα στο Γιοχάνεσμπουργκ και την Πρετόρια το καλοκαίρι του 1965, εν μέσω των «Ιουλιανών» (26.7-5.8.1965). Χάρη στην ιδιότυπη σύνθεση της επιτροπής, όπου εκτός από τους εκπροσώπους του ΕΒΕΑ, της ΔΕΗ, των ΣΕΚ και της ΕΤΒΑ μετείχαν και δύο δημοσιογράφοι, έχουν δημοσιευτεί αναλυτικές περιγραφές του περιεχομένου αυτών των συναντήσεων. Ο ένας από τους δύο δημοσιογράφους της επιτροπής, ο Γιάννης Μαρίνος, ήταν ήδη τότε διευθυντής του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», ενώ ο δεύτερος, ο Ευάγγελος Ανδρουλιδάκης, διευθυντής σύνταξης της «Ναυτεμπορικής». Ο μετέπειτα ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Μαρίνος με διαδοχικά πρωτοσέλιδα άρθρα του στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» υποστηρίζει θερμά τη συνεργασία Ελλάδας-Νότιας Αφρικής και προτείνει να εκμεταλλευτεί η χώρα μας την απομόνωση του απαρτχάιντ από τις περισσότερες χώρες. Η πρότασή του είναι να λειτουργήσει η Ελλάδα ως ενδιάμεσος σταθμός για να σπάσει το εμπορικό μποϊκοτάζ του ΟΗΕ: «Η Νότιος Αφρική, συνεπεία της γνωστής πολιτικής του φυλετικού χωρισμού, που εφαρμόζεται υπό της κυβερνήσεώς της, αντιμετωπίζει από τινος χρόνου την οργανωμένην πολεμικήν των πλείστων χωρών και μάλιστα όχι μόνον εις τον πολιτικόν, αλλά και εις τον οικονομικόν τομέα. [...] Ανεξαρτήτως της απολύτου ή μη επιτυχίας του εν λόγω μποϊκοτάζ, γεγονός είναι ότι το εξωτερικόν εμπόριον της Νοτίου Αφρικής έχει αρχίσει να δυσχεραίνεται. [...] Η χώρα μας εκρίθη ως ιδανική διέξοδος διά τα εξαγωγικά πλεονάσματα της Νοτίου Αφρικής. Οχι φυσικά μόνον διά της απορροφήσεώς των υπό της περιορισμένης ελληνικής αγοράς. Εκείνο που κυρίως έχει σημασία είναι προφανώς ότι η Ελλάς θα δύναται να αποτελέσει ένα ιδανικό σταθμό τράνζιτο για τα αφρικανικά προϊόντα, τα οποία επανεξαγόμενα μετά από μίαν ελαφράν τελικήν επεξεργασίαν ή συσκευαζόμενα καταλλήλως θα ήτο ευχερέστερον να διατεθούν όχι μόνον εις την ευρωπαϊκήν, αλλά και εις τας Μεσανατολικάς ακόμη αγοράς, ως ελληνικά πλέον προϊόντα» (12.8.1965).


Αυτό που προτείνεται είναι δηλαδή το «ξέπλυμα» των νοτιοαφρικανικών προϊόντων με ένα μικρό πέρασμα από την Ελλάδα για να πάρουν την ελληνική σφραγίδα και να μην υπάγονται πλέον στο εμπάργκο του ΟΗΕ. Εκείνη την περίοδο διπλωματικός εκπρόσωπος της χώρας μας στη Νότια Αφρική ήταν ο Πέτρος Μολυβιάτης, ενώ διευθυντής μάρκετινγκ του Νοτιοαφρικανικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου ο ομογενής Μιχαήλ Φασουλάκης. Ο κ. Μαρίνος σε επόμενο άρθρο του επιμένει: «Η κυβέρνησις της Νοτίου Αφρικής πιέζεται από το οικονομικό μποϊκοτάζ των άλλων χωρών. Ακριβώς δι’ αυτό ευρίσκεται η Ελλάς εις ισχυράν διαπραγματευτικήν θέσιν» (19.8.1965).
 Είναι φυσικό ότι οι διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν επί κυβερνήσεων αποστατών ευοδώθηκαν κατά την περίοδο της δικτατορίας και κορυφώθηκαν με τη συμφωνία αεροπορικής σύνδεσης των δύο χωρών μέσω της Ολυμπιακής.


Οι αποκλεισμοί και η Ελλάδα


Η θεωρία του κ. Μαρίνου βρήκε πρόθυμους υποστηρικτές ύστερα από λίγα χρόνια, όταν η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ προχώρησε σε αυστηρό εμπάργκο πετρελαίου εναντίον της Νότιας Αφρικής θεωρώντας ότι πρέπει να πιέσει με κάθε τρόπο για την άρση του απαρτχάιντ. Ηδη από το 1963 είχε τεθεί σε συζήτηση στο πλαίσιο του ΟΗΕ το ζήτημα των κυρώσεων κατά της Νότιας Αφρικής και ειδικότερα το εμπάργκο όπλων και πετρελαίου. Η πρώτη σχετική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης πάρθηκε στις 12.12.79, με 123 ψήφους υπέρ, 7 κατά (Δυτική Γερμανία, ΗΠΑ, Βέλγιο, Βρετανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο και Καναδάς) και 13 αποχές (ανάμεσά τους Ελλάδα, Αυστρία, Ιαπωνία, Ιταλία). Πανομοιότυπες αποφάσεις παίρνονταν κάθε χρόνο στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ με παρόμοιες τοποθετήσεις των κρατών. Πάντως το Συμβούλιο Ασφαλείας δεν επικύρωσε ποτέ την απόφαση αυτή όπως ζητούσε επίμονα η Γενική Συνέλευση, ώστε να καταστεί υποχρεωτική για τα κράτη-μέλη. Αντιδρούσαν με βέτο οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Γαλλία.
 Δεν ήταν βέβαια μόνο το εμπάργκο πετρελαίου. Σε όλους τους τομείς που επιβλήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του ΟΗΕ αποκλεισμοί, διαπιστώνουμε ότι πολλοί γνωστοί Ελληνες επέλεξαν να τους σπάσουν και βρέθηκαν έτσι στις μαύρες λίστες που δημοσίευε κάθε χρόνο ο διεθνής οργανισμός. Σε παρόμοιες λίστες καλλιτεχνών θα συναντήσουμε τη Νάνα Μούσχουρη, τον Γιάννη Μαρκόπουλο, τον Νίκο Ξανθόπουλο και την Ελσα Βεργή, ενώ μεταξύ των αθλητών που επισκέφτηκαν τη Νότια Αφρική θα βρούμε τα ονόματα της Αγγελικής Κανελλοπούλου (τένις), του Β. Καρατζά (γκολφ) και των Δημήτρη Παπανδρέου και Κώστα Λω (μηχανοκίνητος αθλητισμός).


Αλλά το εμπάργκο του πετρελαίου είχε ιδιαίτερο βάρος γιατί αποτελούσε πραγματική πίεση προς το καθεστώς. Και εδώ δυστυχώς είναι που μεγαλούργησαν οι συμπατριώτες μας. Σύμφωνα με τις ετήσιες εκθέσεις του ειδικευμένου ανεξάρτητου γραφείου ερευνών SRB (Shipping Research Bureau), κατά την περίοδο 1979-1990 ελληνικές εταιρείες φέρονται αναμειγμένες σε τουλάχιστον 77 αποστολές μεταφοράς πετρελαίου προς τη Νότια Αφρική. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980 το SRB διαπιστώνει ότι υπήρχαν αρκετές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που φέρονται ότι ανέλαβαν μία μόνο παρόμοια αποστολή. Από το 1986 αυτές οι μεταφορές συγκεντρώνονται σε ορισμένους εφοπλιστικούς ομίλους και πολλαπλασιάζεται ο αριθμός τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ο όμιλος Λιβανού-Καρρά με 4 φορτία το διάστημα 1979-1985 και 12 μετά το 1986, ο όμιλος Λαιμού (2 και 12), Χατζηπατέρα (3 και 7), Κουλουκουντή (κανένα και 6) και Εμπειρίκου (κανένα και 4). Σε άλλη μελέτη ειδικά για την κρίσιμη περίοδο που κατέρρεε το απαρτχάιντ (1989-1991) το SRB διαπιστώνει ραγδαία αύξηση των ελληνικών φορτίων (49 σε σύνολο 122). Εδώ ξεχωρίζει ο όμιλος Εμπειρίκου (22 περιπτώσεις) και ακολουθούν οι Λιβανός-Καρράς (9 φορτία), Κουλουκουντής (7) και Χατζηπατέρας (5).


Στη μακρά λίστα αναφέρονται βέβαια και τα ονόματα άλλων γνωστών εφοπλιστικών ομίλων: Ωνάση, Λάτση, Αλαφούζου, Νομικού. Οσο για τα νούμερα, αυτά αφορούν μόνο τις βεβαιωμένες περιπτώσεις. Είναι σίγουρο ότι ο σχετικός κατάλογος είναι πολύ μεγαλύτερος, διότι οι μεταφορές αυτές γίνονταν κατά κανόνα με μεγάλη μυστικότητα, με μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο, με αλλαγές σημαίας και ονομασίας πλοίου, κ.λπ.
 Αποκαλυπτική για τον τρόπο που αναμείχθηκε η χώρα μας στο σπάσιμο του εμπάργκο που είχε κηρύξει ο ΟΗΕ είναι το ναυάγιο του σούπερ τάνκερ «Σάλεμ» στα ανοιχτά των ακτών της Νότιας Αφρικής. Η υπόθεση θεωρείται μέχρι σήμερα η μεγαλύτερη ναυταπάτη της ιστορίας. Ναυλωμένο από εταιρεία με έδρα τον Πειραιά και με έλληνα πλοίαρχο και πρώτο μηχανικό το «Σάλεμ» ναυάγησε τον Ιανουάριο του 1980 στα ανοιχτά της Δυτικής Αφρικής και έχασε υποτίθεται το φορτίο του. Οπως αποδείχτηκε είχε ξεφορτώσει πρώτα στο λιμάνι του Ντάρμπαν της Νότιας Αφρικής σπάζοντας το εμπάργκο και ναυάγησε για να καλυφτεί η απαγορευμένη πώληση και να αποζημιωθεί από την ασφαλιστική του εταιρεία.


Ειρωνεία της τύχης: το κρίσιμο διάστημα που κορυφωνόταν η προσπάθεια του ΟΗΕ να σκληρύνει τις κυρώσεις κατά του νοτιοαφρικανικού καθεστώτος, διευθυντής του Κέντρου Εναντίον των Φυλετικών Διακρίσεων (απαρτχάιντ) και αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Οργανισμού ήταν ένας Ελληνας, ο Σωτήρης Μουσούρης.


Πηγή: http://www.iospress.gr

Απεργιακή συγκέντρωση των οικοδόμων της Κέρκυρας


Απεργιακή συγκέντρωση των οικοδόμων της ΚέρκυραςPDFΕκτύπωση

Απεργιακή συγκέντρωση των μελών του Συλλόγου Οικοδόμων Κέρκυρας και παράσταση στον ΕΟΠΥΥ για άμεση θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας. 
Απεργιακή συγκέντρωση πραγματοποίησαν το πρωί τα μέλη του Συλλόγου Οικοδόμων της Κέρκυρας στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου, προκειμένου να συζητήσουν το εργασιακό τους μέλλον και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Μάλιστα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου Ηλίας Κουφογιώργος, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οικοδόμοι της Κέρκυρας είναι πολύ μεγάλα με πιο σημαντικό, αυτό της έλλειψης εργασίας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου, ότι πολλά μέλη έχουν να εργαστούν πάρα πολλούς μήνες.
Γι’ αυτό άλλωστε το λόγο, αμέσως μετά την συγκέντρωση στο ΕΚΚ, τα μέλη του Συλλόγου μετέβησαν στις διοικητικές υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ ζητώντας την άμεση θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας των ασφαλισμένων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κουφογιώργος: «ζητάμε την υπογραφή ικανοποιητικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας για τον κλάδο. Αύξηση του επιδόματος ανεργίας για όσο καιρό διαρκεί η ανεργία. Έκτακτο επίδομα ανεργίας στον κλάδο 1400 ευρώ.
Κατασκευή έργων για τις λαϊκές ανάγκες. Καμία περικοπή στα εποχιακά επιδόματα και το επίδομα ανεργίας.
Θεώρηση των βιβλιαρίων χωρίς όρους και προϋποθέσεις».
 

Εκτεταμένη επιχείρηση καταστολής



Εκτεταμένη επιχείρηση καταστολής
Εκτεταμένη επιχείρηση καταστολής με αποκλειστική ευθύνη της συγκυβέρνησης, εκδηλώθηκε χτες το βράδυ στην πλατεία Συντάγματος, στη συγκέντρωση που έγινε με αφορμή την αυτοκτονία του 77χρονου. Η κυβέρνηση του «μαύρου μετώπου» που έχει καταδικάσει το λαό στην εκτεταμένη χρεοκοπία και στην εξαθλίωση, βρίσκει αφορμές για να δείξει το βάρβαρο ταξικό αντιλαϊκό χαρακτήρα της και με την κρατική καταστολή. Πιστεύοντας ότι θα τρομοκρατήσει το λαό, προκειμένου να εμποδίσει την πάλη για την αναχαίτιση των μέτρων της που κάνουν κόλαση τη ζωή των λαϊκών οικογενειών, τον αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής σωτηρίας του κεφαλαίου. Η καταστολή πάει χέρι χέρι με τα βάρβαρα μέτρα, γι' αυτό και η επιδίωξη να εμποδίσουν με νόμο τις διαδηλώσεις (σχέδιο Καμίνη), γι' αυτό και η χτεσινή εκτεταμένη καταστολή. Οι εργαζόμενοι πρέπει ενιαία να αντιμετωπίσουν πολιτικά και τα μέτρα και την καταστολή, τσακίζοντας πολιτικά ΠΑΣΟΚ - ΝΔ.
Σχετικά με τα γεγονότα, χτες βράδυ στις 8.30, ξεκίνησαν κάποια επεισόδια όταν μια μικρή ομάδα συγκεντρωμένων μπροστά από το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη πέταξε ξύλα, σίδερα και πέτρες εναντίον των αστυνομικών. Σε εκείνη τη φάση οι δυνάμεις των ΜΑΤ έκαναν χρήση χημικών, χωρίς όμως να επεκταθούν τα επεισόδια.
Μία ώρα αργότερα, γύρω στις 9.30, οι δυνάμεις των ΜΑΤ ξεκίνησαν την εκτεταμένη χρήση χημικών και βομβών κρότου - λάμψης, με σχέδιο εκκένωσης της πλατείας. Πρόσχημα και πάλι μια επίθεση ομάδας κουκουλοφόρων, που παίζει το γνωστό κλεφτοπόλεμο με τις αστυνομικές δυνάμεις στις λεωφ. Βασ. Σοφίας και Αμαλίας. Ομως, λίγο μετά, τα ΜΑΤ κύκλωσαν όλους τους συγκεντρωμένους που βρίσκονταν μέσα στην πλατεία. Το σχέδιο για εκκένωση της πλατείας ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Η επίθεση των κατασταλτικών μηχανισμών επεκτάθηκε και στους γύρω δρόμους, ενώ άνδρες των ΜΑΤ πετούσαν πέτρες ακόμα και καρέκλες ενάντια στους διαδηλωτές που βρίσκονταν μέσα στην πλατεία. Αυτές οι επιθέσεις είχαν σαν αποτέλεσμα τον τραυματισμό αρκετών συγκεντρωμένων.
Οι αστυνομικές δυνάμεις έφτασαν στο σημείο λίγο μετά τις 10.15 μ.μ. να κυνηγούν όλους τους συγκεντρωμένους, που αναγκαστικά κατευθύνονταν μέσω της οδού Ερμού στο Μοναστηράκι, αφού προηγούμενα είχε γίνει εκτεταμένη χρήση χημικών για να εκκενωθεί η πλατεία. Καθώς ο κόσμος κατευθυνόταν προς το Μοναστηράκι, ομάδες ΔΙΑΣ και ΔΕΛΤΑ, που βρίσκονταν σε κάθετους δρόμους της Ερμού, συνέχιζαν το κυνηγητό, ενώ έκαναν επιθέσεις σε κόσμο με μπουνιές και κλωτσιές...
Λίγο μετά τις 11 το βράδυ δυνάμεις των ΥΜΕΤ επιτέθηκαν εναντίον διαδηλωτών και δημοσιογράφων που βρίσκονταν επί της λεωφόρου Αμαλίας. Από την επίθεση τραυματίστηκαν τουλάχιστον 2 άτομα.

ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ - «DIE LINKE» Υμνοι και διαπιστευτήρια στην καπιταλιστική ΕΕ


ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ - «DIE LINKE»
Υμνοι και διαπιστευτήρια στην καπιταλιστική ΕΕ
Πουλάνε αυταπάτες για φιλολαϊκή Ευρωένωση και ειρηνική συνύπαρξη του λαού με τα μονοπώλια
Με τη διαπίστωση ότι «πάντοτε η ελπίδα μας είναι η Ευρώπη» απάντησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στη φράση του Αλ. Τσίπρα ότι οι εταίροι του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ στο ΚΕΑ δείχνουν πως«όσοι διαφωνούν με το μνημόνιο, δεν είναι αντίθετοι με την Ευρώπη. Υπάρχει και η άλλη Ευρώπη, που μας υποστηρίζει».
Ο διάλογος έγινε κατά τη συνάντηση που είχε χτες με τον Κ. Παπούλια αντιπροσωπεία του γερμανικού «Die Linke», που φιλοξενείται στην Ελλάδα από τον ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ. Επί της ουσίας, ο Αλ. Τσίπρας διαβεβαίωσε ότι η ΕΕ του κεφαλαίου είναι μονόδρομος για το κόμμα του, κερδίζοντας τα εύσημα από τον Κ. Παπούλια.
Τα ίδια επανέλαβε και μετά τη συνάντηση, σε δηλώσεις στους δημοσιογράφους. Ισχυρίστηκε ότι «η δανειακή σύμβαση και τα μνημόνια δεν είναι οι δέκα εντολές του Μωυσή που γράφτηκαν σε μαρμάρινες πλάκες και άρα πρέπει να τις ακολουθήσουμε». Αυτό που δεν είπε, είναι πως το κόμμα του θα καταργήσει τα μνημόνια, στο βαθμό που αγωνιά πρωτίστως για τη «συνοχή της ΕΕ», χωρίς να αμφισβητεί τη στρατηγική των μονοπωλίων.
Ο ίδιος είπε: «η Ευρωπαϊκή Αριστερά αγωνίζεται για μια Ευρώπη της κοινωνικής συνοχής, απέναντι στις δυνάμεις της συντήρησης που την οδηγούν στην κόλαση και στην απόγνωση», χωρίς να πει το παραμικρό για την καπιταλιστική οικονομία στην οποία εδράζεται το αντιδραστικό οικοδόμημα της ΕΕ και καταδικάζει το λαό στην εξαθλίωση.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΚΟ του «Die Linke», Γκ. Γκίζι, έπλεξε τον ύμνο της Ευρωζώνης, λέγοντας ότι «ένα είναι σημαντικό για εμάς, να υπάρξει η Ενωμένη Ευρώπη και αυτό να περάσει και στη νέα γενιά. Το σημαντικό είναι η Ελλάδα να διατηρηθεί στη ζώνη του ευρώ, και πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν δυνάμεις, συμφέροντα που (...) επιθυμούν η Ελλάδα να βγει από την ζώνη του ευρώ (...) και μετά να ακολουθήσουν και άλλες χώρες. Αυτός ωστόσο είναι ένας δρόμος που θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε». Τα ίδια πάνω κάτω λένε και τα κόμματα του κεφαλαίου στην Ελλάδα, προσπαθώντας να εκβιάσουν υπέρ τους την ψήφο του λαού.

Ο ρεαλισμός του ΚΚΕ


Ο ρεαλισμός του ΚΚΕ
Τα κόμματα του κεφαλαίου ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και τα διάφορα παρακλάδια τους και μπροστά στις εκλογές εκβιάζουν τα λαϊκά στρώματα με το δήθεν ρεαλισμό της υποταγής στη βαρβαρότητα που βιώνουν, με την εφαρμογή της πολιτικής που εξυπηρετεί το κεφάλαιο. Στοιχεία αυτού του «ρεαλισμού» είναι η αποδοχή της αντιλαϊκής πολιτικής για να σωθεί τάχα η χώρα, της ΕΕ, των μνημονίων της χρεοκοπίας των λαϊκών στρωμάτων, της «ανταγωνιστικότητας της οικονομίας» που ισοπεδώνει ό,τι εργατικό δικαίωμα έχει απομείνει για να διασωθεί το κεφάλαιο από την κρίση.
Βεβαίως ξέρουν ότι στην Ελλάδα υπάρχει το ΚΚΕ, που προβάλλει και παλεύει για τη μοναδική φιλολαϊκή διέξοδο από την κρίση, δηλαδή την εργατική, λαϊκή εξουσία που θα αποδεσμεύσει τη χώρα από την ΕΕ, θα κοινωνικοποιήσει τα μονοπώλια, για να γίνουν εργατική, λαϊκή ιδιοκτησία, για να αναπτύσσεται η λαϊκή οικονομία, και θα διαγράψει μονομερώς το χρέος. Αρα είναι στρατηγικός τους αντίπαλος. Ισχυρίζονται ότι το ΚΚΕ δεν έχει ρεαλιστικές προτάσεις, γιατί αυτές δεν είναι προτάσεις εντός του συστήματος. Το ΚΚΕ βάζει επί τάπητος το ζήτημα της αμφισβήτησης της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής, καλεί το λαό να παλέψει για την ανατροπή του καπιταλισμού.
Ο ρεαλισμός του ΚΚΕ «πατάει» στη σημερινή πραγματικότητα, στην υπερώριμη ανάγκη οι παραγωγοί του κοινωνικού πλούτου, η εργατική τάξη, οι φτωχοί αγρότες, οι αυτοαπασχολούμενοι να τον διεκδικήσουν. Η πρότασή του είναι ρεαλιστική γιατί εξαρτάται από το λαό να την υλοποιήσει. Αυτό σημαίνει να αλλάξει ο συσχετισμός δύναμης παντού, στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, στο πολιτικό σκηνικό, για να ανοίξει ο δρόμος ανάπτυξης που συμφέρει το λαό. Η ενίσχυση του ΚΚΕ και στις επερχόμενες εκλογές θα είναι μια συμβολή σ' αυτήν την προοπτική. Το ΚΚΕ καλεί το λαό να κάνει υπόθεσή του την πάλη για την εργατική λαϊκή εξουσία. Λέει ξεκάθαρα ότι για να υπάρξουν ριζικές αλλαγές, να αξιοποιηθούν οι τεράστιες πλουτοπαραγωγικές δυνατότητες της χώρας δεν αρκεί να αλλάξει μια κυβέρνηση. Γιατί οποιαδήποτε κυβέρνηση, ακόμα και η πιο «αριστερή», δεν μπορεί να δώσει λύσεις στα λαϊκά προβλήματα χωρίς σύγκρουση με τα μονοπώλια και την εξουσία τους. Οσο διατηρείται η εξουσία των μονοπωλίων, η καπιταλιστική εκμετάλλευση, ο λαός θα είναι χαμένος, αυτό δείχνει και η παγκόσμια πείρα.
Το ΚΚΕ έχει πρόταση εξουσίας της εργατικής τάξης, που μαζί με τα σύμμαχα φτωχά λαϊκά στρώματα θα έχουν τον έλεγχο της οικονομίας, του σχεδιασμού, των προτεραιοτήτων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες τους. Είναι ρεαλιστικό σήμερα, τα λαϊκά εκμεταλλευόμενα στρώματα να σταθμίσουν το γεγονός ότι το ΚΚΕ δεν τους κοροϊδεύει με δήθεν εύκολες λύσεις. Επιβεβαιώθηκε για την εκτίμησή του για το χαρακτήρα της κρίσης ως κρίσης του καπιταλισμού, σε αντίθεση με άλλες δυνάμεις, όπως ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, που καλλιεργούν αυταπάτες περί κρίσης χρέους, που με τη διαχείρισή του τάχα θα γίνει πιο «ανθρώπινος ο καπιταλισμός». Το ΚΚΕ είναι μπροστά σε κάθε λαϊκή διεκδίκηση για δουλειά και ζωή με δικαιώματα, για την ανακούφιση των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Ταυτόχρονα προβάλλει την ανάγκη του αγώνα για να ξεμπερδεύουν οι εργαζόμενοι με τους εκμεταλλευτές τους. Ισχυρό ΚΚΕ σήμερα και στην κάλπη, σημαίνει αντίπαλο δέος το ισχυρό λαϊκό κίνημα στην καπιταλιστική βαρβαρότητα, που θα μπορεί να βάζει εμπόδια στην αντιλαϊκή πολιτική και ταυτόχρονα θα ανοίγει την προοπτική της εργατικής λαϊκής εξουσίας.

Δεν κλαίμε, οργανώνουμε...


Δεν κλαίμε, οργανώνουμε...
Ενας απεργός χαλυβουργός είδε προχτές να του κόβουν ρεύμα και νερό. Αμεση η παρέμβαση της Λαϊκής Επιτροπής για την επανασύνδεση. Ο ίδιος, πατέρας 6 παιδιών, δήλωσε στον «Ρ»: «Είναι πρωτόγνωρες εμπειρίες για μένα. Δουλεύω εκεί 15 χρόνια, όμως αυτό το διάστημα με τις τόσες μέρες απεργίας στο εργοστάσιο, με τις κινητοποιήσεις των Λαϊκών Επιτροπών έμαθα τη δύναμη του οργανωμένου αγώνα. Τι σημαίνει η μαζική συμμετοχή, τι σημαίνει όλοι για έναν και ένας για όλους».
Δίπλα του ένας άνεργος πατέρας 4 μικρών παιδιών, που συμμετέχει στη Λαϊκή Επιτροπή και παλεύει για το δίκιο του και το δίκιο του διπλανού του, συμπλήρωσε: «Μέχρι την Παρασκευή από τα απλήρωτα νοίκια και τα χρέη θα μας έχουν πετάξει έξω από το σπίτι. Μου έχει έρθει δικαστική απόφαση. Κάνω ψιλομεροκάματα από εδώ και από εκεί ίσα να εξασφαλίσω ότι θα φάνε κάτι τα παιδιά μου. Εχω καταλάβει ότι οι εργαζόμενοι μόνο αν αγωνιστούμε όλοι μαζί μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα» (το ρεπορτάζ στον χτεσινό ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ).
Είδε κανείς αυτήν την ιστορία στα αστικά κανάλια, την διάβασε κάπου στον αστικό Τύπο;
Οχι, βέβαια. Γιατί αυτοί οι εργάτες δεν αυτοκτονούν. Αυτοί οι εργάτες το παλεύουν. Αυτοί οι εργάτες μέσα από την ίδια την εμπειρία τους όχι μόνο διδάσκονται οι ίδιοι, αλλά διδάσκουν και τους διπλανούς τους τι να κάνουν.
Για τα αστικά κανάλια τέτοιου είδους εργάτες είναι κακό παράδειγμα. Δεν προσφέρονται για ανέξοδα κλάματα.
***
Την ώρα που ο 77χρονος αυτοκτονούσε στο Σύνταγμα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Π. Καψής, ήταν στη ΝΕΤ κι έδινε μαθήματα υποταγής στους απεργούς χαλυβουργούς.
Λίγο αργότερα ο Παπαδήμος έσπευσε να ζητήσει «εθνική αλληλεγγύη». Η φράση του ακουγόταν σαν πρόταση να αυτοκτονήσουν περισσότεροι συνταξιούχοι για να μπορέσει το κρατικό ταμείο αντί να δίνει συντάξεις να έχει περισσότερο χρήμα διαθέσιμο για το μεγάλο κεφάλαιο.
Κανένας αυτόχειρας! Κανένας να μην κάνει τη χάρη στην κυβέρνηση της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να έχει απέναντί της έναν λιγότερο. Οι εργάτες δε θα αυτοκτονήσουν. Οι εργάτες δε θα πεθάνουν μέσα στα σύγχρονα κρεματόρια, τους χώρους δουλειάς. Οι εργάτες θα οργανώνονται διαρκώς μέχρι να γκρεμίσουν την τάξη που τους τσακίζει. Πώς θα γίνει αυτό; Με αφαίρεση της βάσης που πατάνε οι αστοί. Με την ανατροπή της εξουσίας τους, με την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής από το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα. Με το λαό πρωταγωνιστή και όχι μοιραίο και άβουλο. Με το ΚΚΕ στην πρώτη γραμμή.
***
Λαϊκή Εξουσία! Κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων. Ανατροπή της εξουσίας τους. Αποδέσμευση απ' την ΕΕ με λαϊκή εξουσία.
Αυτές ήταν οι πρώτες σκέψεις - άμεση αντίδραση, μόλις κοντά στις 9 το πρωί τα αστικά κανάλια άρχισαν να βομβαρδίζουν τον κόσμο με την είδηση ότι ένας συνταξιούχος αυτοκτόνησε. Εμοιαζε με γενικό κάλεσμα η κάλυψη του γεγονότος: «Να, ο σωστός τρόπος να αντιδράσεις».
Οχι! Ο δικός μας γέροντας έχει επιλέξει άλλο δρόμο. Στα 81 του χρόνια, με 60% πνευμονική ανεπάρκεια και 40% καρδιακή ανεπάρκεια είπε στα εγγόνια: «Δε θα τους κάνω τη χάρη να πεθάνω. Δούλευα απ' τα 10 μου χρόνια ως τα 60. Θα ζήσω άλλα 50 γιατί τα έχω πληρώσει με ένσημα, γιατί μου έχουν κλέψει περισσότερα με τα μεροκάματα που έδιναν. Θα ζήσω να μεγαλώσω και τα παιδιά σας. Να 'χετε χρόνο να τρέχετε στο δρόμο εσείς. Δε θα πεθάνω. Δε θα τους κάνω τη χάρη».
Τέντωνε το δάχτυλο κι έδειχνε στην τηλεόραση τον Παπαδήμο, τον Κουκουλόπουλο, τον Καψή, κάθε σκερβελέ που βρήκε ευκαιρία να βγει στο γυαλί να ζητήσει «εθνική αλληλεγγύη», δηλαδή να αυτοκτονήσουν οι εργάτες για να σωθούν οι καπιταλιστές.
Ο εγγονός τον αγκάλιασε στον ώμο μ' ένα «μπράβο παππού» κι έφυγε να πάει στην εξόρμηση με τον «Ριζοσπάστη». Τον είχε ήδη ξεψαχνίσει. Είχε διαβάσει για τους δύο Ισπανούς που περνώντας από τον Ασπρόπυργο - έκαναν διακοπές στη χώρα μας - σταμάτησαν να δώσουν 100 ευρώ στους απεργούς χαλυβουργούς. Είχε διαβάσει για τις λαϊκές επιτροπές που επανασυνδέουν το ρεύμα. Είχε διαβάσει...
Πήγαινε να συμβάλει στα επόμενα γεγονότα, τα δικά μας γεγονότα. Αυτά που θα γράψει αύριο ο «Ριζοσπάστης». Αυτά που κάνουν την εργατική τάξη να πηγαίνει ένα βήμα μπροστά. Αυτά που δε θα προβληθούν από κανένα αστικό μέσο ενημέρωσης. Γεγονότα που δεν αυτοκτονούν την εργατική τάξη, αντίθετα, συμβάλλουν να αποκτά αυτοσυνείδηση και δύναμη ως τάξη ενάντια σε τάξη.
***
Θυμάται κανείς ποιοι έδειχναν τον Πρόντι σαν πρότυπο κυβερνήτη; Τώρα που το «πρότυπο» μετράει τη δημοτικότητά του σε άμεση σχέση με τον αριθμό των αυτοκτονημένων, οι εδώ υποστηριχτές του έχουν καταπιεί τη γλώσσα τους.
Καταφεύγουν στην ψυχολογία για να ερμηνεύσουν ό,τι συμβαίνει στην Ιταλία καθώς το ίδιο τείνει να συμβεί κι εδώ.
Για «εθνική κατάθλιψη» μίλησε ο Σαμαράς, χωρίς να μας δείξει ένα παράδειγμα: Πάσχει από κατάθλιψη κάποιος από τους καπιταλιστές που συναναστρέφεται;
«Να είμαστε ενωμένοι» ζήτησε ο Χρυσοχοΐδης έχοντας απλωμένες στο γραφείο του τις διαταγές για τσάκισμα όποιου εργάτη τολμά να απεργεί.
***
Αυτοί που από θέση εξουσίας των μονοπωλίων κλαίνε για τον 77χρονο, είναι οι ίδιοι που στο επόμενο δευτερόλεπτο καταγγέλλουν τους ναυτεργάτες γιατί απεργούν. Είναι οι ίδιοι που λένε στους χαλυβουργούς να υποταχτούν. Είναι οι ίδιοι που δείχνουν με το δάχτυλο τους μεταλλεργάτες γιατί κατάχτησαν Σύμβαση.
Οπως σημείωσε το ΚΚΕ: Αιδώς Αργείοι!

ΙΤΑΛΙΑ Ολοταχώς για την έγκριση της αντεργατικής νομοθεσίας



ΙΤΑΛΙΑ
Ολοταχώς για την έγκριση της αντεργατικής νομοθεσίας
ΡΩΜΗ.--
Την «τάχιστη έγκριση» από το ιταλικό κοινοβούλιο των αλλαγών σχετικά με την εργατική νομοθεσία με ισοπέδωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, επιδιώκει η κυβέρνηση τουΜάριο Μόντι, μετά την επίτευξη ...συμφωνίας με τους αρχηγούς των κομμάτων που τον στηρίζουν. Η συγκεκριμένη συνάντηση πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης ανάμεσα στον Μόντι και τον Αντζελίνο Αλφάνο του «Λαού της Ελευθερίας», του Πιερλουίτζι Μπερσάνιτου «Δημοκρατικού Κόμματος» και του Φερντινάντο Καζίνι της «Ενωσης Χριστιανοδημοκρατών». Σε συνέντευξη Τύπου, ο Μόντι και η υπουργός Εργασίας Ελσα Φορνέρο ανακοίνωσαν πως ένας υπάλληλος θα μπορεί να προσφεύγει στην δικαιοσύνη αν θεωρεί πως απολύθηκε για οικονομικούς ή πειθαρχικούς λόγους από τον εργοδότη του, ζητώντας να επαναπροσληφθεί. Η απόφαση θα είναι στην δικαιοδοσία του δικαστή, ενώ για απολύσεις που συνδέονται με διακρίσεις, η επαναπρόσληψη θα είναι υποχρεωτική. Μέχρι τώρα, το άρθρο 18 της εργατικής νομοθεσίας προέβλεπε τη δυνατότητα απόλυσης μόνο λόγω «βάσιμης αιτίας» για τις επιχειρήσεις «με πάνω από 15 εργαζόμενους».
  • Την Τρίτη μια 78χρονη χήρα αυτοκτόνησε πέφτοντας από τον τέταρτο όροφο της κατοικίας της στη Σικελία όταν ανακάλυψε πως η σύνταξή της είχε περικοπεί από τα 800 στα 600 ευρώ, φέρνοντάς την στη δύσκολη θέση να μην μπορεί να καλύψει ούτε τις βασικές καθημερινές ανάγκες της. Δεν πρόκειται για μεμονωμένο γεγονός καθώς τη Δευτέρα ένας κορνιζοποιός από τα περίχωρα της Ρώμης απαγχονίστηκε αφήνοντας ένα σημείωμα στο οποίο έκανε λόγο για «δυσβάσταχτα οικονομικά προβλήματα. Σημειώνεται πως τους πρώτους τρεις μήνες του 2012 τουλάχιστον 16 άνθρωποι αυτοκτόνησαν ή αποπειράθηκαν να αυτοκτονήσουν λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Μ.Λ. Κινγκ: «Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι!»...


4 Απριλίου 2012


Μ.Λ. Κινγκ: «Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι!»...


Σαν σήμερα, 4 Απριλίου του 1968, δολοφονήθηκε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του αγώνα για τα πολιτικά δικαιώματα, την ισότητα, τη δικαιοσύνη και την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων.

O Μάρτιν Λούθερ Κινγκ γεννήθηκε 15 Ιανουαρίου του 1929 στην Ατλάντα. Γόνος μιας μεσοαστικής οικογένειας, με έντονες θρησκευτικές επιρροές, βίωσε από...
νεαρή ηλικία την κυρίαρχη ρατσιστική νοοτροπία του αμερικανικού νότου.
Η οικογένειά, βαθιά θρησκευόμενη, ο πατέρας του και ο παππούς του ήταν Βαπτιστές ιεροκήρυκες, τον «ώθησαν» στον Κλήρο. Σπούδασε Θεολογία και αποφοίτησε το 1951. Κατά τη διάρκεια των σπουδών ασπάστηκε τη φιλοσοφία της «πολιτικής ανυπακοής» και τη φιλοσοφία της «μη βίας», όπως αυτές είχαν ειπωθεί από τον Γκάντι.Σταδιακά ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ διαμορφώνει σταδιακά τη δική του φιλοσοφία, στο πλαίσιο των θρησκευτικών και ηθικών αξιών του, συνθέτοντας το όραμά του για την κοινωνία. Την ίδια περίοδο το κίνημα ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις έχει περάσει στη διαδικασία της ριζοσπαστικοποίησης.
Η συνεχιζόμενη καταπίεση του μαύρου πληθυσμού στο πλαίσιο της καθεστωτικής πολιτικής των διακρίσεων, αλλά και οι δολοφονικές επιθέσεις της Κου Κλουξ Κλαν,  οδήγησαν σε αρκετές μορφές αντίδρασης, άλλες φορές μεμονωμένα και άλλες μαζικότερα.
Μία τέτοια αντίδραση θα αποτελέσει και την αφορμή για τη δραστηριοποίηση του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ στον αγώνα ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις. Το Δεκέμβρη του 1955, μία αφροαμερικανίδα, Ρόζα Παρκς αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση της στο λεωφορείο σ’ έναν λευκό άντρα, με αποτέλεσμα να συλληφθεί.
Το περιστατικό με την Παρκς, η οποία θα μείνει στην ιστορία ως η «μητέρα του σύγχρονου κινήματος πολιτικών δικαιωμάτων», επηρέασε τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ο οποίος στα επόμενα χρόνια θα εξελιχθεί από κληρικός σε ηγέτη του κινήματος ενάντια στον ρατσισμό.
Ο Κίνγκ ορίζεται επικεφαλής της «Ένωσης για την Πρόοδο» του Μοντγκόμερι και από τις πρώτες του ομιλίες αποδεικνύει πως πέρα από οραματιστής ήταν και ένας δεινός ρήτορας. Οι παθιασμένοι λόγοι του εμπνέουν το ακροατήριο και σύντομα το τοπικό κίνημα αποκτά μεγάλη δυναμική. Με αφορμή τη σύλληψη της Ρόζα Παρκς οι μαύροι του Μοντγκόμερι, με επικεφαλής τον Κίνγκ, ξεκινούν μποϊκοτάζ στα λεωφορεία της πόλης.
Το μποϊκοτάζ κράτησε περισσότερο από ένα χρόνο. Ύστερα από 385 ημέρες καταγράφεται μία πρώτη νίκη του κινήματος, καθώς το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ κήρυξε αντισυνταγματικό το νόμο για το φυλετικό διαχωρισμό στα λεωφορεία του Μοντγκόμερι. Κατά τη διάρκεια της κινητοποίησης ο Κινγκ βρέθηκε αρκετές φορές στα κρατητήρια, ενώ σημειώθηκε και μία βομβιστική επίθεση στο σπίτι του.
Λίγο καιρό αργότερα, το 1957, ο Κίνγκ αναγνωρίζοντας την ανάγκη για μαζικοποίηση του κινήματος, μαζί με άλλους ακτιβιστές δημιουργούν την οργάνωση «Συνδιάσκεψη της Χριστιανικής Ηγεσίας των Πολιτειών του Νότου» (SCLC). Ο Κίνγκ θα ηγηθεί της οργάνωσης μέχρι τη δολοφονία του. Η φιλοσοφία της «μη βίας» αποτέλεσε την βασική αρχή της SCLC. Ο μαύρος πληθυσμός συσπειρώνεται και δραστηριοποιείται όλο και περισσότερο.
Τα επόμενα χρόνια, ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ πραγματοποίησε περιοδείες σε  όλη τη χώρα,εκφωνώντας περισσότερες από 250 ομιλίες. Παράλληλα έγραψε πέντε βιβλία, αλλά και πολλά άρθρα. Συναντήθηκε με πολιτικούς ηγέτες των ΗΠΑ, αλλά και του εξωτερικού, ζητώντας την άμεση κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων. Δέχτηκε επιθέσεις από ρατσιστικές ομάδες, ακόμα και μία απόπειρα δολοφονίας με μαχαίρι στη Νέα Υόρκη, ενώ επανειλημμένα συνελήφθη από τις αρχές. Ωστόσο, δεν δίστασε στιγμή και συνέχισε τον αγώνα του πρωτοστατώντας σε διαδηλώσεις. Το 1964 του απονέμεται και το Νόμπελ.

Μεταξύ άλλων τον Απρίλιο του 1963 γράφει το «Letter from Birmingham Jail» μία ανοιχτή επιστολή, η οποία γράφτηκε ενώ κρατούνταν στις φυλακές του Birmingham, στην Αλαμπάμα, ύστερα από κινητοποιήσεις στην περιοχή. Το ίδιο έτος, ως εκπρόσωπος του SCLC, μαζί με ακόμα πέντε ηγέτες οργανώσεων που μάχονταν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, διοργανώνουν την Μεγάλη Πορεία στην Ουάσινγκτον.
Η κινητοποίηση, παρά τις αντιδράσεις σχετικά με τα αιτήματά της από τις πιο ριζοσπαστικές οργανώσεις, όπως το «Έθνος του Ισλάμ» του Μάλκολμ Χ, που ζήτησε από τα μέλη του να απέχουν, συγκέντρωσε εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου. Εκεί ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ εκφώνησε και τον διάσημο λόγο του «I Have a Dream», ο οποίος αναγνωρίζεται πλέον ως ένας από τους σημαντικότερους της αμερικανικής ιστορίας...

Τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν σημαντικές κινητοποιήσεις, ενώ το κίνημα αρχίζει να εξαπλώνεται και στον αμερικανικό βορρά. Το 1965 υπογράφεται ο Νόμος για τα Εκλογικά Δικαιώματα. Την ίδια στιγμή, η βίαιη καταστολή των διαδηλώσεων συνεχίζεται. Ακτιβιστές δολοφονούνται, ενώ άλλοι οδηγούνται στη φυλακή. Σε ομιλίες του ο Κινγκ συνέχιζε να τονίζει τη φιλοσοφία της «μη βίας» που όπως έλεγε «αφόπλιζε την αστυνομία».
Παράλληλα, ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, πέρα από τις φυλετικές διακρίσεις, αρχίζει να τοποθετείται και για άλλα θέματα που αφορούσαν γενικότερα στην αμερικανική κοινωνία και στην εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ, όπως τα εργασιακά, η οικονομική δικαιοσύνη και πόλεμος στο Βιετνάμ. Ο Κινγκ αναφέρεται πλέον σε ένα μαζικό κίνημα ενάντια στον ρατσισμό και την φτώχεια. Οι πολιτικοί και κοινωνικοί σύμμαχοί του συνεχώς αυξάνονταν, όπως και η δημοφιλία του.
«Πιστεύουμε ότι το πνεύμα του πατριωτισμού επιβάλλει τον τερματισμό του πολέμου και την κήρυξη ενός νέου, αναίμακτου αυτή τη φορά, πολέμου προς την έσχατη νίκη απέναντι στο ρατσισμό και στη φτώχεια», τόνιζε.
«Οι πιο έξυπνοι ασφαλώς καταλαβαίνουν ότι εμείς, που είμαστε με τους πλούσιους και τους ασφαλείςδημιουργούμε μια κόλαση για τους φτωχούς. Αυτή η παραφροσύνη πρέπει να πάψει. Πρέπει να σταματήσουμε τώρα». (Διαβάστε τη συγκλονιστική του ομιλία «Πέρα από το Βιετνάμ»).
Το 1968 ο Κίνγκ θα ηγηθεί μία πορείας στο Μέμφις σε συμπαράσταση των απεργών της περιοχής. Εκεί θα εκφωνήσει την ομιλία «Ανέβηκα στην κορυφή του Όρους». Αυτή ήταν και η τελευταία του ομιλία...

«Κάτι κινείται στον κόσμο μας. Οι μάζες εξεγείρονται. Κι όπου κι αν βρίσκονται σήμερα στο Γιοχάνεσμπουργκ, στο Ναϊρόμπι της Κένυας… στην Άκρα της Γκάνας, στη Ν. Υόρκη, στην Ατλάντα της Τζόρτζια στο Τζάκσον του Μισισιπή ή στο Μέμφις του Τενεσί το αίτημα είναι παντού το ίδιο: «Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι!» Άλλος ένας λόγος που χαίρομαι επειδή ζω τώρα, είναι ότι έχουμε φτάσει αναγκαστικά σε ένα σημείο όπου πρέπει να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που προσπαθεί να αντιμετωπίσει ο άνθρωπος εδώ και πολλά χρόνια μα δεν το έκανε διότι δεν στάθηκε απολύτως αναγκαίο. Η επιβίωσή μας απαιτεί να καταπιαστούμε με αυτά. Χρόνια τώρα γίνεται συζήτηση για τον πόλεμο και την ειρήνη», ανέφερε σε κάποιο σημείο και καταλήγοντας σημείωνε:
«Κάποιοι ανέφεραν ότι έγιναν απειλές κατά της ζωής μου δηλαδή τι θα μου έκαναν κάποιοι άρρωστοι λευκοί αδερφοί μας. Δεν ξέρω τι θα συμβεί τώρα. Έχουμε δύσκολο δρόμο μπροστά μας. Όμως δεν έχει καμία σημασία διότι έφτασα στην κορυφή του όρους. Και δεν με νοιάζει! Όπως όλοι μας, θα ήθελα να ζήσω πολύ. Καλή η μακροβιότητα, μα δεν με απασχολεί τώρα. Θέλω να κάνω το θέλημά Του. Με άφησε να ανεβώ στο όρος. Κοίταξα πέρα και είδα τη Γη της Επαγγελίας. Ίσως να μη φτάσω εκεί μαζί σας, μα απόψε θέλω να σας πω ότι όλοι εμείς, ως λαός, θα φτάσουμε στη Γη της Επαγγελίας! Γι' αυτό, απόψε είμαι χαρούμενος. Δεν ανησυχώ και δεν φοβάμαι τίποτα! Τα μάτια μου έχουν δει τη δοξασμένη έλευση του Κυρίου!».

Την επόμενη μέρα, στις 4 Απριλίου του 1968, ο 39χρονος Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ δολοφονείται  στο μοτέλ Λορέιν από ελεύθερο σκοπευτή. Κύμα διαδηλώσεων ξεσπά σε όλη τη χώρα. Για τη δολοφονία του συλλαμβάνεται στις 10 Μαρτίου ο Τζέιμς Ερλ Ρέι, ο οποίος ομολογεί και καταδικάζεται σε 99 χρόνια φυλάκισης. Μετά την καταδίκη του Τζέιμς Ερλ Ρέι ανακαλεί την ομολογία του και αρνείται την ενοχή του, τροφοδοτώντας ακόμη περισσότερο τα σενάρια συνωμοσίας για τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγ.


4 Απρ 2012

Η εκμετάλλευση της πείνας


Η εκμετάλλευση της πείνας

Από το Cogito Ergo Sum
Έχουν περάσει μόλις 4 χρόνια από την τελευταία μεγάλη επισιτιστική κρίση που αντιμετώπισε ο πλανήτης (2007-2008) και ήδη ο Ο.Η.Ε. χτυπάει καμπανάκι κινδύνου για την επανεμφάνιση του φαινομένου και, μάλιστα, σε χειρότερη μορφή. Τα όσα διαλαμβάνονται στην έκθεση του Οργανισμού με τίτλο "Έκθεση για την παγκόσμια κοινωνική κρίση 2011" είναι αποκαλυπτικά, ιδιαίτερα δε όσα περιλαμβάνονται στο "Κεφάλαιο 4: Η παγκόσμια επισιτιστική κρίση".

Η έκθεση επισημαίνει ότι το κύριο σημείο όπου οι οι δυο τελευταίες επισιτιστικές κρίσεις διαφοροποιούνται από τις προηγούμενες είναι ο ρόλος τον οποίο διαδραματίζουν οι μεγάλες τράπεζες, τα κερδοσκοπικά κεφάλαια και τα κρατικά επενδυτικά ταμεία στην διαμόρφωση των τιμών, μέσω των "προθεσμιακών αγορών εμπορευμάτων". Ας σημειώσουμε για τους μη γνώστες ότι, όπως υπάρχουν χρηματιστήρια αξιών (όπου "παίζονται" μετοχές, νομίσματα κλπ), έτσι υπάρχουν και χρηματιστήρια εμπορευμάτων, με χαρακτηριστικώτατο και γνωστότερο παράδειγμα την αγορά πετρελαίου (*).

Το "μπούκωμα" του καπιταλισμού με την υπερπληθώρα συσσωρευμένων κερδών, ανάγκασε τους απανταχού κεφαλαιούχους να αναζητήσουν νέες κερδοφόρες τοποθετήσεις. Έτσι, αυτά τα "αρπακτικά" του καπιταλισμού μετέφεραν τα κεφάλαιά τους στην αγορά εμπορευμάτων, μετατρέποντας τις τιμές των τροφίμων σε αντικείμενο χρηματιστηριακού τζόγου.


Ο ειδικός αναλυτής τού Ο.Η.Ε. Ολιβιέ ντε Σούτερ προειδοποιεί ότι η πρώτη "μεγάλη κερδοσκοπική φούσκα" του 21ου αιώνα θα είναι η επισιτιστική και προβλέπει ότι δεν είμαστε μακριά από την έκρηξή της. Στην ανάλυσή του, ο Σούτερ υπογραμμίζει τον ρόλο διαφόρων μεγάλων παικτών στο παιχνίδι με τις τιμές των τροφίμων (π.χ. η Goldman Sachs, η ασφαλιστική AIG, η -"μακαρίτισσα" πια- Lehman Brothers κλπ), οι οποίοι μέχρι τον Ιούλιο του 2008 είχαν επενδύσει 317 δισεκατομμύρια δολάρια σε βασικά εμπορεύματα και, ειδικώτερα, σε τρόφιμα και ορυκτά. Μάλιστα δε, η επιτροπή τού πολιτειακού κονγκρέσσου, η οποία εξετάζει την υπόθεση της Lehman Brothers, εκτιμά ότι από τις αρχές τού 2003 ως και τον Μάρτιο του 2008 τα επενδεδυμένα κεφάλαια στα εμπορεύματα αυξήθηκαν κατά 2.000% (!), φθάνοντας από τα 13 δισ. στα 260 δισ. δολλάρια! Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των κεφαλαίων επενδύθηκε στις προθεσμιακές αγορές του ρυζιού, του καλαμποκιού και της σόγιας, τριών προϊόντων που συνιστούν τη διατροφική βάση δισεκατομμυρίων ανθρώπων στον πλανήτη.
Μια άλλη παράμετρος της επισιτιστικής κρίσης αφορά την δέσμευση μεγάλων ποσοτήτων βασικών προϊόντων διατροφής για την παραγωγή βιοκαυσίμων στο πλαίσιο της προσπάθειας των αναπτυγμένων οικονομιών να μειώσουν την εξάρτησή τους από το πετρέλαιο. Στην έκθεση του Ο.Η.Ε. σημειώνεται ότι οι αναπτυγμένες χώρες παρέχουν σε ετήσια βάση 13 δισ. δολλάρια για επιδοτήσεις στην παραγωγή βιολογικού ντίζελ. Αυτό έχει ως συνέπεια εκατοντάδες εκατομμύρια τόννοι δημητριακών να μετατρέπονται σε καύσιμο και να αφαιρούνται από την ανθρώπινη κατανάλωση. Μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, 119 εκατομμύρια από 416 εκατομμύρια τόννους δημητριακών που παράχθηκαν το 2009 πήγαν στα αποστακτήρια αιθανόλης. Η ποσότητα αυτή ήταν αρκετή για να θρέψει 350 εκατομμύρια ανθρώπους για ένα χρόνο!

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε άφθονα άλλα παραδείγματα, όπου ο καπιταλισμός ρυθμίζει την παραγωγή ανάλογα με τα κέρδη του και όχι ανάλογα με τις ανάγκες των λαών. Θα μπορούσαμε, για παράδειγμα, να κάνουμε λόγο για το "ξήλωμα" της ζούγκλας τού Αμαζονίου, προκειμένου να δημιουργηθούν εδάφη κατάλληλα για την καλλιέργεια φυτών που θα προορίζονται για παραγωγή βιοκαυσίμων. Επίσης, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τα εκατομμύρια στρεμμάτων όπου καλλιεργούνται ζωοτροφές προορισμένες να θρέψουν τα γελάδια από τα οποία θα προκύψουν τα χάμπουργκερ που χρειάζονται τα φαστφουντάδικα του αναπτυγμένου κόσμου.

Ό,τι κι αν αναφέρουμε, το συμπέρασμα είναι ένα: την ώρα που εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι σ' όλόκληρο τον κόσμο (από την υποσαχάρια Αφρική ίσαμε το Μπαγκλαντές) υποφέρουν από την πείνα, ο "θαυμαστός καινούργιος κόσμος" -που ονειρεύτηκαν ο Φρήντμαν και τα παιδιά του από το Σικάγο- βρίσκει τον τρόπο να βγάλει ακόμη περισσότερα κέρδη από την εκμετάλλευση αυτής της πείνας.


(*) Οι κινηματογραφόφιλοι θα θυμούνται την ταινία "Πολυθρόνα για δύο" ("Trading Places", με τους Νταν Έυκροϋντ και  Έντι Μέρφυ), όπου το μεγάλο "κόλπο" γίνεται ακριβώς σε ένα τέτοιο χρηματιστήριο εμπορευμάτων.

Πλατεία Αυτοκτονίας


Πλατεία Αυτοκτονίας


Αυτό ήταν το ρεπορτάζ των δημοσιογράφων του Σκάι. Ή αλλιώς το ρεπορτάζ των ηθικών αυτουργών στο έγκλημα. Και όπως κάθε ηθικός αυτουργός που μετά το έγκλημα προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες του, έτσι και οι δημοσιογράφοι του Σκάι, αφού έχουν τοποθετήσει στην πρέσα έναν ολόκληρο λαό, προστατεύοντας τα συμφέροντα του κεφαλαιοκράτη ιδιοκτήτη του σταθμού, προσπαθούν ύστερα να βρούν ψυχολογικά προβλήματα πίσω από κάθε πράξη απόγνωσης.


Λαγωνικά της ενημέρωσης σου λέει. Τις απλές, απλούστατες αιτίες των αυξανόμενων αυτοκτονιών στην χώρα, δεν μπορούν φυσικά να τις αντιληφθούν. Για αυτές φταίει μονάχα η κακή μας η τύχη.


"Φεύγω για να μην αφήσω χρέη στα παιδιά μου". Αυτές ήταν οι τελευταίες κουβέντες που βγήκαν σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, από τα χείλη του 77χρονου συνταξιουχου φαρμακοποιού που έστρεψε στον εαυτό του ένα όπλο και αυτοκτόνησε σήμερα το πρωί μέσα στην πλατεία Συντάγματος. 

Άραγε, πόσες φορές έχουμε ακούσει απο τα χείλη των δημοσιογράφων του Σκαι, για την προνομιούχο συντεχνία των φαρμακοποιών ? Πόσες φορές έχουν σταθεί απέναντι στους φαρμακοποιούς και τις απεργίες του κλάδου ?

Τους αφαιρείς το δικαίωμα να αγανακτήσουν με την αντιλαϊκή θύελλα, τους αφαιρείς το δικαίωμα να αντιδράσουν απέναντι σε αυτούς που τους κλέβουν την ζωή ... τους φορτώνεις με ενοχές, καθυβρίζεις τα κινήματα, αποκλείεις κάθε άλλη εναλλακτική πρόταση, εξαϋλώνοντας ουσιαστικά την όποια ελπίδα των ανθρώπων αυτών ... και ύστερα απορείς γιατί.

TOP READ