Σκηνές
από μυθιστορήματα του Τσαρλς Ντίκενς με φτωχά παιδιά να δίνουν
πραγματική μάχη για επιβίωση σε άθλιες συνθήκες αρχίζουν πλέον να
θυμίζουν, ολοένα και εντονότερα, οι συνθήκες ακραίας παιδικής φτώχειας
που συναντούν πολλοί εκπαιδευτικοί σε περιοχές της Ουαλίας, της Αγγλίας
και της Βόρειας Ιρλανδίας. Σε πρόσφατη έρευνα το 60% των δασκάλων διαπίστωσε σημαντική επιδείνωση της φτώχειας που πλήττει τους μαθητές τους μέσα στην τελευταία τριετία, οπότε αυξήθηκαν και άλλο οι περικοπές κρατικών δαπανών για Κοινωνική Πρόνοια, υπηρεσίες Εκπαίδευσης και Υγείας.
«Στα χαρτιά η φτώχεια δείχνει να πηγαίνει καλύτερα και ο αριθμός δωρεάν γευμάτων στα σχολεία μειώνεται. Ομως η πραγματικότητα είναι εντελώς αντίθετη. Η φτώχεια γίνεται ολοένα και πιο ακραία. Οι κανονισμοί για αυτούς που δικαιούνται επιδόματα Πρόνοιας γίνονται αυστηρότεροι, αφήνοντας κάθε φορά περισσότερες οικογένειες εκτός συστήματος», δήλωνε πριν από λίγες μέρες χαρακτηριστικά η Τζέιν Τζένκινς, διευθύντρια δημοτικού σχολείου στο Κάρντιφ, μιλώντας σε δημοσιογράφους της βρετανικής εφημερίδας «Γκάρντιαν».
Δεν ήταν η μόνη αλλά μία από τους πολλούς διευθυντές δημόσιων σχολείων στη Βρετανία που συμμετείχαν σε διάσκεψη της «Εθνικής Ενωσης Παιδείας» (NEU), που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Μπράιτον και στην οποία κατέθεσαν πως οι περικοπές στους προϋπολογισμούς των κοινωνικών υπηρεσιών επιδεινώνουν την ακραία παιδική φτώχεια.
«Τα παιδιά μου είναι χλωμά, η κατάσταση των δοντιών τους είναι κακή, έχουν αδυνατίσει τα μαλλιά τους και είναι πιο αδύνατα», δήλωσε χαρακτηριστικά ένας διευθυντής σχολείου σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αγγλίας, τονίζοντας ότι αυτός και άλλοι συνάδελφοί του αναγκάζονται συχνά να προσφέρουν βασικές υπηρεσίες, όπως το πλύσιμο των σχολικών ποδιών για μαθητές που προέρχονται από φτωχές οικογένειες, όπως και να πληρώνουν ακόμη και για την παροχή οικονομικών και άλλων συμβουλευτικών υπηρεσιών για τους γονείς.
Η πείνα είναι ιδιαίτερα εμφανής μετά το Σαββατοκύριακο, δήλωσε η Λιν, μια διευθύντρια σχολείου σε πρώην βιομηχανική πόλη της Κάμπρια, η οποία δεν θέλησε να αποκαλύψει το επώνυμό της για να μην αισθανθούν ντροπή οι οικογένειες της σχολικής της κοινότητας, προσθέτοντας: «Τα παιδιά γεμίζουν τις τσέπες τους με φαγητό. Σε ορισμένους θεσμούς αυτό θα μπορούσε να ονομαστεί κλοπή. Εμείς το ονομάζουμε επιβίωση». Αλλη διευθύντρια δημοτικού σχολείου στο Νοτιχαμγσάιρ παρατηρεί με ανησυχία «τη χλωμάδα και την ωχρότητα» και άλλα σημάδια καχεξίας στους πιο αδύναμους, φτωχούς μαθητές.
Ο Χάουαρντ Πέιν, διευθυντής σχολείου στο Πόρτσμουθ, σημείωσε ότι στο δικό του σχολείο παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες για οικογένειες, μεταξύ των οποίων και για τη διαχείριση χρεών, και για να φωτίσει την κατάσταση που επικρατεί σε αυτό συμπλήρωσε: «Πριν από τρεις εβδομάδες, πολλά σχολεία στην περιοχή μας έκλεισαν λόγω του χιονιού. Εμείς κρατήσαμε το δικό μας ανοιχτό γιατί ανησυχούσαμε πραγματικά για τα παιδιά ότι δεν θα είχαν ένα ζεστό πιάτο φαγητό εκείνη την ημέρα. Το 45% των μαθητών ήρθε στο σχολείο για να φάει εκείνη τη μέρα».
Σε ποσοστό μεγαλύτερο από τα τέσσερα πέμπτα οι δάσκαλοι που ερωτήθηκαν στην έρευνα απάντησαν ότι βλέπουν ενδείξεις της πείνας κάποιων παιδιών κατά τη διάρκεια της μέρας και περίπου το ίδιο ποσοστό δήλωσε ότι μαθητές του παρουσιάζουν συμπτώματα που φανερώνουν κακή κατάσταση της υγείας τους. Η Σέλια Ντίναμ, αξιωματούχος της NEU, που είναι υπεύθυνη για τα θέματα παιδικής φτώχειας, δήλωσε ότι η έρευνα αυτή έφερε στο φως την πραγματικότητα 4,1 εκατομμυρίων παιδιών που ζουν σε συνθήκες φτώχειας.
Στο μεταξύ, το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών Ερευνών υπολογίζει ότι 5 εκατομμύρια παιδιά θα ζουν σε κατάσταση φτώχειας έως το 2021, επειδή δεν πρόκειται για κατάσταση που βελτιώνεται αλλά που επιδεινώνεται σημαντικά.
«Στα χαρτιά η φτώχεια δείχνει να πηγαίνει καλύτερα και ο αριθμός δωρεάν γευμάτων στα σχολεία μειώνεται. Ομως η πραγματικότητα είναι εντελώς αντίθετη. Η φτώχεια γίνεται ολοένα και πιο ακραία. Οι κανονισμοί για αυτούς που δικαιούνται επιδόματα Πρόνοιας γίνονται αυστηρότεροι, αφήνοντας κάθε φορά περισσότερες οικογένειες εκτός συστήματος», δήλωνε πριν από λίγες μέρες χαρακτηριστικά η Τζέιν Τζένκινς, διευθύντρια δημοτικού σχολείου στο Κάρντιφ, μιλώντας σε δημοσιογράφους της βρετανικής εφημερίδας «Γκάρντιαν».
Δεν ήταν η μόνη αλλά μία από τους πολλούς διευθυντές δημόσιων σχολείων στη Βρετανία που συμμετείχαν σε διάσκεψη της «Εθνικής Ενωσης Παιδείας» (NEU), που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Μπράιτον και στην οποία κατέθεσαν πως οι περικοπές στους προϋπολογισμούς των κοινωνικών υπηρεσιών επιδεινώνουν την ακραία παιδική φτώχεια.
«Τα παιδιά μου είναι χλωμά, η κατάσταση των δοντιών τους είναι κακή, έχουν αδυνατίσει τα μαλλιά τους και είναι πιο αδύνατα», δήλωσε χαρακτηριστικά ένας διευθυντής σχολείου σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αγγλίας, τονίζοντας ότι αυτός και άλλοι συνάδελφοί του αναγκάζονται συχνά να προσφέρουν βασικές υπηρεσίες, όπως το πλύσιμο των σχολικών ποδιών για μαθητές που προέρχονται από φτωχές οικογένειες, όπως και να πληρώνουν ακόμη και για την παροχή οικονομικών και άλλων συμβουλευτικών υπηρεσιών για τους γονείς.
Πολλά παιδιά υποσιτίζονται
Οι
διευθυντές σχολείων υποβαθμισμένων, φτωχών περιοχών στο Ηνωμένο
Βασίλειο γνωστοποίησαν ότι τακτικά προσφέρουν είδη προσωπικής υγιεινής
στους μαθητές, όπως επίσης ότι αγοράζουν για κάποια παιδιά παπούτσια και
πανωφόρια τον χειμώνα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις προσφέρουν και
δάνεια έκτακτης ανάγκης σε μετρητά σε οικογένειες. Τόνισαν ότι βλέπουν
την πιο άσχημη κατάσταση στα πρόσωπα των μαθητών τους συνήθως τις
Δευτέρες ή μετά από σχολικές αργίες, καθώς τα παιδιά επιστρέφουν στο
σχολείο πεινασμένα και κουρασμένα!Η πείνα είναι ιδιαίτερα εμφανής μετά το Σαββατοκύριακο, δήλωσε η Λιν, μια διευθύντρια σχολείου σε πρώην βιομηχανική πόλη της Κάμπρια, η οποία δεν θέλησε να αποκαλύψει το επώνυμό της για να μην αισθανθούν ντροπή οι οικογένειες της σχολικής της κοινότητας, προσθέτοντας: «Τα παιδιά γεμίζουν τις τσέπες τους με φαγητό. Σε ορισμένους θεσμούς αυτό θα μπορούσε να ονομαστεί κλοπή. Εμείς το ονομάζουμε επιβίωση». Αλλη διευθύντρια δημοτικού σχολείου στο Νοτιχαμγσάιρ παρατηρεί με ανησυχία «τη χλωμάδα και την ωχρότητα» και άλλα σημάδια καχεξίας στους πιο αδύναμους, φτωχούς μαθητές.
Ο Χάουαρντ Πέιν, διευθυντής σχολείου στο Πόρτσμουθ, σημείωσε ότι στο δικό του σχολείο παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες για οικογένειες, μεταξύ των οποίων και για τη διαχείριση χρεών, και για να φωτίσει την κατάσταση που επικρατεί σε αυτό συμπλήρωσε: «Πριν από τρεις εβδομάδες, πολλά σχολεία στην περιοχή μας έκλεισαν λόγω του χιονιού. Εμείς κρατήσαμε το δικό μας ανοιχτό γιατί ανησυχούσαμε πραγματικά για τα παιδιά ότι δεν θα είχαν ένα ζεστό πιάτο φαγητό εκείνη την ημέρα. Το 45% των μαθητών ήρθε στο σχολείο για να φάει εκείνη τη μέρα».
Σε ποσοστό μεγαλύτερο από τα τέσσερα πέμπτα οι δάσκαλοι που ερωτήθηκαν στην έρευνα απάντησαν ότι βλέπουν ενδείξεις της πείνας κάποιων παιδιών κατά τη διάρκεια της μέρας και περίπου το ίδιο ποσοστό δήλωσε ότι μαθητές του παρουσιάζουν συμπτώματα που φανερώνουν κακή κατάσταση της υγείας τους. Η Σέλια Ντίναμ, αξιωματούχος της NEU, που είναι υπεύθυνη για τα θέματα παιδικής φτώχειας, δήλωσε ότι η έρευνα αυτή έφερε στο φως την πραγματικότητα 4,1 εκατομμυρίων παιδιών που ζουν σε συνθήκες φτώχειας.
Στο μεταξύ, το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών Ερευνών υπολογίζει ότι 5 εκατομμύρια παιδιά θα ζουν σε κατάσταση φτώχειας έως το 2021, επειδή δεν πρόκειται για κατάσταση που βελτιώνεται αλλά που επιδεινώνεται σημαντικά.
Κρίσεις πανικού σε οκτάχρονα!
Βεβαίως,
όλα αυτά έχουν σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο στη σωματική αλλά και
στην ψυχική υγεία των μικρών, φτωχότερων, μαθητών. Δύο στους πέντε
δασκάλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης διαπίστωσαν πως συναντούν μαθητές με
σημάδια ψυχικών διαταραχών όπως έντονο άγχος, κρίσεις πανικού,
κατάθλιψη! Το 96% των δασκάλων που συμμετείχε σε σχετική έρευνα της συνδικαλιστικής ένωσης δασκάλων ΝΑSUWT
διαπίστωσε επίσης ότι έχουν μαθητές που υποφέρουν από ψυχικές
διαταραχές, τονίζοντας ότι το 14% των παιδιών με δυσκολίες τέτοιου
είδους είναι ηλικίας από 4 έως 7 ετών και το 27% είναι μεταξύ 7 και 11
ετών. Υπήρχε μάλιστα περίπτωση δασκάλου που κατήγγειλε πως οκτάχρονος
μαθητής του ανέβηκε μία μέρα στη στέγη του σχολείου λέγοντας πως θέλει
να αυτοκτονήσει. Αλλοι δάσκαλοι ξεχώρισαν μεταξύ των αιτιών που
προκαλούν ψυχικές διαταραχές ή προβλήματα στους μαθητές οικογενειακά
προβλήματα, πίεση κατά τις περιόδους σχολικών εξετάσεων, έντονος
κοινωνικός έλεγχος που ασκείται στη διάρκεια δραστηριοτήτων που
αναπτύσσονται σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.
Μέτρα - «ασπιρίνη»
Μπροστά σε αυτήν την εφιαλτική κατάσταση, η κυβέρνηση της Βρετανίδας πρωθυπουργού, Τερέζα Μέι,
αρκέστηκε να αντιτάξει μέτρα - «ασπιρίνες» για την αντιμετώπιση της
φτώχειας και της ένδειας. Οπως ένα «σχέδιο κοινωνικής κινητικότητας» που
ορίζει μέτρα για να κλείσει τάχα η ψαλίδα ανάμεσα στους λιγότερο
ευνοημένους μαθητές και τους συμμαθητές τους και στοχεύει σε περιοχές
που χρειάζονται τη μεγαλύτερη υποστήριξη μέσω του προγράμματος «Περιοχές
Ευκαιριών» με περίπου 72 εκατ. στερλίνες. Επίσης, το βρετανικό
υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε πρόσφατα... την «επένδυση»(!) 2,5
δισεκατομμυρίων στερλινών στους φτωχούς μαθητές υποβαθμισμένων περιοχών
μέσω ενός «μαθητικού ασφαλίστρου», με στόχο την έναρξη ή τη βελτίωση της
προσφοράς πρωινών σε τουλάχιστον 1.700 σχολεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου