21 Δεκ 2019

«BOEING» - «CST-100 STARLINER»


Αλλο ένα βήμα για να επανακτήσουν οι ΗΠΑ ικανότητα επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων



Ο πύραυλος - φορέας «Atlas V» και το διαστημόπλοιο της «Boeing» «CST-100 Starliner» μεταφέρονται στην εξέδρα εκτόξευσης 41 (στο βάθος) στο κέντρο εκτοξεύσεων του ακρωτηρίου Κανάβεραλ στη Φλόριντα
(NASA/Joel Kowsky) For copyri
Ο πύραυλος - φορέας «Atlas V» και το διαστημόπλοιο της «Boeing» «CST-100 Starliner» μεταφέρονται στην εξέδρα εκτόξευσης 41 (στο βάθος) στο κέντρο εκτοξεύσεων του ακρωτηρίου Κανάβεραλ στη Φλόριντα
Με μεγάλη αγωνία και ενδιαφέρον περίμεναν οι άνθρωποι της αμερικανικής υπηρεσίας αστροναυτικής (NASA) τη δοκιμαστική μη επανδρωμένη εκτόξευση του διαστημοπλοίου «CST-100 Starliner» της «Boeing», που ήταν προγραμματισμένη να γίνει νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, καθώς θα σηματοδούσε το άνοιγμα του δρόμου για να αποκτήσουν ξανά οι ΗΠΑ την ικανότητα να στέλνουν τους αστροναύτες τους στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΔΣ), χωρίς να εξαρτώνται από τη Ρωσία και χωρίς να καταβάλλουν σε αυτήν εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρονιά, για αυτού του είδους τις υπηρεσίες.
Από το 2010, η NASA είχε ξεκινήσει το Πρόγραμμα Εμπορικών Πληρωμάτων, σε συνεργασία με αρκετά αμερικανικά μονοπώλια της αεροδιαστημικής βιομηχανίας, ώστε να αναπτυχθούν ασφαλή, αξιόπιστα και οικονομικά συστήματα μετάβασης προς και από τον ΔΔΣ, αφήνοντας πίσω την οδυνηρή από κάθε άποψη εμπειρία των Διαστημικών Λεωφορείων και των θανάτων αστροναυτών στα δυστυχήματα του «Κολούμπια» και του «Τσάλεντζερ». Το 2014, η NASA επέλεξε την «Boeing» και τη «SpaceX», για να κατασκευάσουν ολοκληρωμένα συστήματα (διαστημόπλοιο, πύραυλος - φορέας και βοηθητικά συστήματα), που θα μπορούν να μεταφέρουν 4 αστροναύτες σε κάθε αποστολή, ώστε μαζί με τους 3 που θα έχει μεταφέρει το ρωσικό «Σογιούζ» να εξασφαλίζεται στον ΔΔΣ το μέγιστο δυνατό πλήρωμα των 7 ατόμων, μεγιστοποιώντας το επιστημονικό αποτέλεσμα από τη λειτουργία αυτού του τροχιακού εργαστηρίου. Το σκάφος «Crew Dragon» της «SpaceX» αντιμετώπισε προβλήματα κατά τη διάρκεια δοκιμής τον περασμένο Απρίλη, που οδήγησαν στην καταστροφή του και, ενώ η εταιρεία του Ελον Μασκ φαινόταν να προηγείται της «Boeing» στην προετοιμασία της παραγγελίας της NASA, βρέθηκε τώρα να έπεται.
To «CST-100 Starliner» επρόκειτο να τεθεί σε τροχιά με τη βοήθεια ενός πυραύλου «Atlas V», της «United Launch Alliance» που θα εκτοξευόταν από το Διαστημικό Σύμπλεγμα 41 του διαστημικού κέντρου της NASA στο ακρωτήριο Κανάβεραλ. Το σκάφος θα συνδεθεί με τον ΔΔΣ και τελικά θα επιστρέψει στη Γη στις 28 Δεκέμβρη. Η πτήση είναι μια γενική δοκιμή όλων των επιμέρους συστημάτων σε πραγματικό χρόνο και αν όλα πάνε καλά θα ακολουθηθεί από την πρώτη επανδρωμένη πτήση με πλήρωμα τους αστροναύτες Μ. Φινκλ και Νικόλ Μαν της NASA και τον αστροναύτη Κρις Φέργκιουσον της «Boeing»! Οι ΗΠΑ βήμα - βήμα βάζουν τα μονοπώλια με άμεσο τρόπο στην εμπορική εκμετάλλευση του Διαστήματος, ξεκινώντας από τον εξοπλισμό των πτήσεων και τώρα στέλνοντας και αστροναύτες των μονοπωλίων στον - κατασκευασμένο με χρήματα και άλλων κρατών - ΔΔΣ. Γνωστό και διακηρυγμένο είναι το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για εμπορική εκμετάλλευση άλλων ουράνιων σωμάτων από το (αμερικανικό) κεφάλαιο. Βέβαια, και οι αστροναύτες που στέλνουν οι συλλογικοί καπιταλιστές, τα κράτη, για τα συμφέροντα των μονοπωλίων εργάζονται. Πολλά από τα συμπεράσματα επιστημονικών ερευνών και από την κατασκευή καινοτόμων υλικών, που απαιτούν ή ευνοούνται σε συνθήκες «έλλειψης βαρύτητας», τελικά χρησιμοποιούνται από μονοπώλια για να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Φαίνεται, όμως, ότι αυτό δεν τους είναι πια αρκετό.
Παρότι η εκτόξευση είχε το χαρακτήρα γενικής δοκιμής όλων των συστημάτων του «Atlas V» - «CST-100 Starliner» ως ενιαίο σύνολο, το υποσύστημα ματαίωσης της πτήσης και διάσωσης του πληρώματος ήταν σκοπίμως απενεργοποιημένο. Να σημειωθεί ότι ακριβώς προβλήματα με αυτό το υποσύστημα ήταν η αιτία που προηγήθηκε η «SpaceX» στις δοκιμές.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ