14 Φεβ 2012

ΒΡΕΤΑΝΙΑ Ο λαός στην πρέσα...


ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Ο λαός στην πρέσα...
και τα σκάνδαλα των λόρδων
Από παλιότερη διαδήλωση δασκάλων για ικανοποιητικούς μισθούς και μεγαλύτερες δαπάνες στην Παιδεία

Associated Press
Με το «σκάνδαλο» των βουλευτικών «εξόδων» στη Βρετανία, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας και φαίνεται να επιβάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό του 2008 κατά 93 εκατομμύρια στερλίνες (περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ), έρχεται στην επιφάνεια η υποκρισία του κράτους των αστών και αποκαλύπτεται η καπιταλιστική σαπίλα.
Και αυτή η σαπίλα και υποκρισία δεν είναι ούτε μόνο το γεγονός ότι «εκπρόσωποι του λαού» φόρτωναν στα λαϊκά στρώματα τα πιο ευφάνταστα έξοδα από «αντικατάσταση λαμπτήρων φωτισμού, κηπουρικές εργασίες και κοπριά μέχρι καθαρισμούς κατοικιών, πισίνων, επισκευές γηπέδων τένις, μασάζ, και ...home cinema». Δεν είναι ούτε οι παραιτήσεις ή αποπομπές λόρδων «Εργατικών» και συντηρητικών «Τόρις» - γιατί είναι όλοι μπλεγμένοι - ή η για πρώτη φορά παραίτηση του Προέδρου της Βουλής των Κοινοτήτων Μάικλ Μάρτιν. Ούτε και η δήθεν ανεξάρτητη ελεγκτική επιτροπή που θέλει να δημιουργήσει ο πρωθυπουργός Γκ. Μπράουν για την εξυγίανση, λέει, του συστήματος.
Αυτό που δείχνει πρωτίστως τη σαπίλα του συστήματος είναι η κατάσταση που βιώνουν τα λαϊκά στρώματα στη Βρετανία που πληρώνουν τη βαθιά καπιταλιστική κρίση.
Ραγδαία επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου
Οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις είχαν τρομακτικές συνέπειες στη βρετανική κοινωνία. Στη Βρετανία, δεν οικοδομούνται πια εργατικές πολυκατοικίες, κρατικά ή δημόσια κτίρια, όπως δημόσια νοσοκομεία. Η κυβέρνηση δανείζεται από ιδιωτικές εταιρείες και τράπεζες και επίσης αναθέτει τα έργα στον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσει να καλύψει τις δημόσιες ανάγκες, είτε για σχολεία, είτε για νοσοκομεία, είτε για οτιδήποτε άλλο. Ως αποτέλεσμα, οι δημόσιες δαπάνες διογκώνονται, αφού το κόστος κατασκευής είναι μεγαλύτερο, όπως είναι και μεγαλύτερο το ποσό που δαπανάται για την αποπληρωμή των δανείων και των υπέρογκων τόκων. Ο ιδιωτικός τομέας έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις μόνο και μόνο γιατί χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση, δηλαδή από τα χρήματα του βρετανικού λαού. Η πολιτική αυτή εν μέρει επιτάσσεται και από την ΕΕ, υπό τον όρο φυσικά ότι η Βρετανία έχει πολύ ειδικές σχέσεις με την ΕΕ, ενώ δεν ανήκει στην Ευρωζώνη.
Οσον αφορά στις πολιτικές απασχόλησης που έφερε η ιδιωτικοποίηση στις υπηρεσίες - τελευταίο θύμα φαίνεται ότι θα είναι τα βρετανικά ταχυδρομεία - αποτέλεσμα ήταν ο κατακερματισμός και η πολιτική εξασθένιση της συνδικαλιστικής αντιπροσώπευσης, που ήταν έτσι κι αλλιώς «υποτονική», καθώς στη Βρετανία υπάρχει ένα ακόμη παράδοξο: Τα Εργατικά Συνδικάτα είναι, και για λόγους ιστορικούς, απολύτως συνδεδεμένα οργανικά με το Εργατικό Κόμμα που βρίσκεται στην εξουσία και πρωτοστατεί σε αυτήν την πολιτική που ακολουθείται. Συνεπώς, η απουσία της πάλης των εργατικών συνδικάτων αποτελεί τμήμα της απρόσκοπτης επέλασης του κεφαλαίου και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
Στο εκπαιδευτικό σύστημα της Μεγάλης Βρετανίας - κάποτε φερόμενο ως πρότυπο καινοτομίας και δημοκρατικότητας - η πρόσβαση σε καλύτερα εξοπλισμένα και πιο αξιοπρεπή σχολεία, δημόσια σχολεία, που εξαρτώνται ωστόσο από ιδιωτικές χορηγίες, περιορίζεται στην πράξη για τα παιδιά των μεταναστών, της εργατικής τάξης και τους μαθητές με χαμηλούς βαθμούς. Φυσικά, οι ιδιώτες - εταιρείες προμηθευτές «διαλέγουν την αφρόκρεμα». Τα σχολεία ανταγωνίζονται για μαθητές με καλά αποτελέσματα, γιατί αυτό σημαίνει λιγότερη δουλειά και λιγότερο κόστος. Το αποτέλεσμα είναι η περιθωριοποίηση, ο κοινωνικός και φυσικά ο ταξικός διαχωρισμός.
Παρόμοιες στρατηγικές μεγιστοποίησης των κερδών και ελαχιστοποίησης του κόστους εμφανίζουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που εστιάζονται σε κερδοφόρες διαδρομές στα μεταφορικά δίκτυα. Μη κερδοφόρες, δύσκολες και λιγότερο συχνές διαδρομές παραμένουν στην ευθύνη του Δημοσίου. Ετσι, οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες λεωφορείων ελέγχουν πάνω από το 50% της συνολικής αγοράς, το κερδοφόρο της κομμάτι εννοείται.
Το ασφαλιστικό σύστημα, είναι ιδιωτικοποιημένο, με τεράστιο το χάσμα ανισοτήτων μεταξύ των ασφαλισμένων. Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης παραμένουν στα 65 και 60 έτη, ενώ χαρακτηριστικό στοιχείο είναι πως η δημόσια Ασφάλιση καταλαμβάνει μόνο το 4% - 5% του ΑΕΠ της χώρας. Παρόλο που η κυβέρνηση του Γκόρντον Μπράουν δεν έχει εξαγγείλει κάποια συγκεκριμένη άμεση αλλαγή του ασφαλιστικού συστήματος, βρετανικά και ευρωπαϊκά ΜΜΕ έχουν αναφερθεί στην πρόθεση των Εργατικών να αυξήσουν τα όρια ηλικίας στα 68 έτη, αλλά επίσης και στη σύνδεση των ετήσιων αυξήσεων στις συντάξεις με τις αντίστοιχες μισθολογικές αυξήσεις, αποσυνδέοντάς τες έτσι από τον πληθωρισμό.
Συνεπώς, είναι μάλλον αναμενόμενο ότι η ανεργία σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, το πρώτο τρίμηνο του 2009, οι άνεργοι ξεπέρασαν τα δυο εκατομμύρια για πρώτη φορά από το 1997. Η φτώχεια διογκώνεται, τα εργασιακά δικαιώματα πετιούνται στον κάλαθο των αχρήστων, οι ατομικές ελευθερίες στραγγαλίζονται.


Χρ. Μ.



ΚΚ ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ Συντριπτικές οι συνέπειες των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων



ΚΚ ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ
Συντριπτικές οι συνέπειες των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων
Συνέντευξη με τον Τζόελ Χέγιες, στέλεχος του ΚΚ Βρετανίας
Ο Τζόελ Χέγιες
Στη χώρα μας βρέθηκε πρόσφατα ο Τζόελ Χέγιες,στέλεχος του Κομμουνιστικού Κόμματος της Βρετανίας, προκειμένου να συμμετάσχει στη διήμερη Συνάντηση Κομμουνιστικών Κομμάτων και άλλων δυνάμεων από χώρες - μέλη της ΕΕ, με αντικείμενο «Η νέα Ευρωσυνθήκη, οι εξελίξεις στην ΕΕ και η απάντηση του λαϊκού κινήματος». Στο πλαίσιο αυτό, ο Τζόελ Χέγιες μίλησε στο «Ρ» για τις επιθέσεις που δέχεται η βρετανική κοινωνία στο όνομα του «εκσυγχρονισμού», της «ανταγωνιστικότητας», της «ευελφάλειας» και της διασφάλισης της κερδοφορίας του κεφαλαίου.
-- Ποιες είναι οι επιπτώσεις των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και της πολιτικής της ΕΕ στη βρετανική κοινωνία;
-- Μετά την κυριαρχία της Μάργκαρετ Θάτσερ και ειδικά κατά την περίοδο της διακυβέρνησης των Εργατικών του Τόνι Μπλερ, η βρετανική κοινωνία και οικονομία έχει αλλάξει εκ βάθρων. Η πάλαι πότε βιομηχανική ατμομηχανή, πλέον, δεν παράγει τίποτα. Στην κυριολεξία, εντελώς τίποτα. Η συρρίκνωση ή ακόμη και εξαφάνιση της βαριάς βιομηχανίας είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθήθηκε, όπου η βρετανική κοινωνία μετατράπηκε σε μία καταναλωτική κοινωνία με έναν τεράστιο μη παραγωγικό τομέα υπηρεσιών, ενώ το κεφάλαιο μετανάστευσε προς περιοχές εκτός της ΕΕ με φτηνό εργατικό δυναμικό.
Οπως είναι αντιληπτό, οι καπιταλιστικές αυτές αναδιαρθρώσεις είχαν τρομακτικές συνέπειες στη βρετανική κοινωνία. Για να γίνει αντιληπτό περισσότερο όσον αφορά τις συνέπειες, θα σας δώσω ένα παράδειγμα: Στη Βρετανία δεν οικοδομούνται πια εργατικές πολυκατοικίες, κρατικά ή δημόσια κτίρια, όπως δημόσια νοσοκομεία. Τι κάνει η κυβέρνηση; Δανείζεται από ιδιωτικές εταιρείες και τράπεζες και επίσης αναθέτει τα έργα στον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσει να καλύψει τις δημόσιες ανάγκες, είτε για σχολεία, είτε για νοσοκομεία, είτε για οτιδήποτε άλλο. Ως αποτέλεσμα, οι δημόσιες δαπάνες διογκώνονται, αφού το κόστος κατασκευής είναι μεγαλύτερο, όπως είναι και μεγαλύτερο το ποσό που δαπανάται για την αποπληρωμή των δανείων και των υπέρογκων τόκων. Ο ιδιωτικός τομέας, λοιπόν, έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις μόνο και μόνο γιατί χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση, δηλαδή από τα χρήματα του βρετανικού λαού.
Η πολιτική αυτή εν μέρει επιτάσσεται και από την ΕΕ, αλλά, καθώς γνωρίζετε, η Βρετανίαέχει πολύ ειδικές σχέσεις με την ΕΕ. Φυσικά, δεν ανήκουμε στη Ζώνη του Ευρώ, οπότε μερικά προγράμματα και πολιτικές που είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη Ζώνη του Ευρώ στηΒρετανία εφαρμόζονται με διαφοροποιήσεις. Εντούτοις, η σημερινή κυβέρνηση του πρωθυπουργού Γκόρντον Μπράουν είναι απολύτως σύμφωνη με το Σύμφωνο της Λισαβόνας.
Από την άλλη πλευρά, ένα ακόμη παράδοξο της βρετανικής κοινωνίας είναι το γεγονός ότι τα Εργατικά Συνδικάτα είναι, και για λόγους ιστορικούς, απολύτως συνδεδεμένα οργανικά με το Εργατικό Κόμμα που βρίσκεται στην εξουσία και πρωτοστατεί σε αυτήν την πολιτική που ακολουθείται. Συνεπώς, η απουσία της πάλης των εργατικών συνδικάτων αποτελεί τμήμα της απρόσκοπτης επέλασης του κεφαλαίου και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
-- Κάνατε λόγο για την οργανική σύνδεση των εργατικών συνδικάτων με το κυβερνών Εργατικό Κόμμα. Πόσο δύσκολος είναι ο στόχος της οργάνωσης και της κινητοποίησης των εργαζομένων και εν γένει του κινήματος για το Κομμουνιστικό Κόμμα Βρετανίας και πώς πραγματώνεται;
-- Οι συνθήκες, εξαιτίας αυτής της οργανικής και επίσημης σύνδεσης των συνδικάτων με το Εργατικό Κόμμα, είναι εξαιρετικά αντίξοες, αλλά και μοναδικές. Είναι και η κύρια δυσκολία που αντιμετωπίζει το ΚΚ Βρετανίας στην οργάνωση κινητοποιήσεων και λαϊκών αγώνων.
Μία ακόμη παραδοξότητα, που περιορίζει τις δυνατότητές μας, είναι το εκλογικό σύστημα της χώρας, που ουσιαστικά απαγορεύει σε μικρότερα κόμματα να αντιπροσωπεύονται κοινοβουλευτικά ακόμη και στο πιο χαμηλό επίπεδο.
Βέβαια, ειδικά τα τελευταία χρόνια, κατορθώνουμε να αναπτυχθούμε και να αυξήσουμε την αριθμητική και αντιπροσωπευτική δύναμη του κόμματός μας, εξαιτίας της έντονης λαϊκής δυσαρέσκειας έναντι της πολιτικής του Εργατικού Κόμματος, αλλά και της πάλης μας εναντίον της άκρας Αριστεράς και ειδικά των τροτσκιστών. Δεν ξέρω εάν γνωρίζετε ότι ο αριστερός χώρος στη Βρετανία για πάρα πολλά χρόνια κυριαρχείται από του τροτσκιστές. Ομως, τελευταία κατορθώνουμε να κερδίσουμε έδαφος έναντί τους και έναντι των οπορτουνιστών. Το κατορθώνουμε με την άμεση συμμετοχή και δράση μας στο μαζικό και αντιπολεμικό κίνημα που αναπτύχθηκε και ριζοσπαστικοποιήθηκε ειδικά μετά τον πόλεμο στο Ιράκ, σε σύγκριση με αυτά που συνέβαιναν την προηγούμενη δεκαετία. Πάντα συμμετέχουμε εντός συμμαχιών, όπως στη «συμμαχία κατά του πολέμου», στις συμμαχίες εντός των εργατικών συνδικάτων, σε αντιφασιστικές συμμαχίες κ.ά. Επίσης είμαστε από τα κύρια κόμματα που πρωτοστάτησαν στην ίδρυση της «Συμμαχίας - Σταματήστε τον πόλεμο». Εξάλλου, ιστορικά πάντα, συνεργαζόμαστε σε μαζικό επίπεδο με άλλα προοδευτικά κόμματα και προσωπικότητες, είτε σε επίπεδο συνδικάτων, είτε σε επίπεδο ευρύτερων κοινωνικών ζητημάτων.


Χρ. Μ.


ΒΡΕΤΑΝΙΑ Πανικός με τις "τρελές αγελάδες"


ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Πανικός με τις "τρελές αγελάδες"
Η Γαλλία και το Βέλγιο διέκοψαν τις εισαγωγές βόειων κρεάτων από τη Βρετανία, ενώ η Γερμανία απαιτεί μέτρα από την Ευρωπαϊκή Ενωση
ΛΟΝΔΙΝΟ.-
Πανικός επικρατεί στη Βρετανία, μετά την ανακοίνωση την Τετάρτη της βρετανικής κυβέρνησης ότι η "ασθένεια των τρελών αγελάδων" μπορεί να συνδέεται με μια ασθένεια του εγκεφάλου που είναι μοιραία για τον άνθρωπο. Η Γαλλία και το Βέλγιο διέκοψαν χτες τις εισαγωγές βόειων κρεάτων από τη Βρετανία, ενώ η Γερμανία ανακοίνωσε ότι ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Ενωση να απαγορεύσει όλες τις βρετανικές εξαγωγές βόειων προς τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.
Η ψύχωση έγινε ακόμη μεγαλύτερη μετά την εκτίμηση ορισμένων επιστημόνων ότι, μετά την πάροδο μιας περιόδου επώασης 30-40 ετών, 5.000 έως 500.000 άτομα μπορεί να προσβάλλονται κάθε χρόνο τον επόμενο αιώνα από την ασθένεια "Creutzfeldt - Jakob".
Στο μεταξύ, Βρετανοί αξιωματούχοι έφτασαν χτες στις Βρυξέλλες για να ενημερώσουν την Κοινότητα για τα νέα στοιχεία που προέκυψαν για την "ασθένεια των τρελών αγελάδων" (που το επίσημο όνομά της είναι Σπογγώδης Εγκεφαλοπάθεια των Βοδιών - ΣΕΒ), ενώ σήμερα αναμένεται να συνεδριάσει η επιστημονική επιτροπή της ΕΕ για το θέμα.
Εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε χτες ότι κατανοεί τους φόβους που υπάρχουν στην κοινή γνώμη, αλλά η Επιτροπή δε θα πάρει κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση της "ασθένειας των τρελών αγελάδων" πριν την επόμενη βδομάδα. Κάθε μέτρο που έχει αποφασιστεί μονομερώς από τις χώρες - μέλη, τόνισε, είναι παράνομο.
Εκπρόσωπος επί θεμάτων γεωργίας τόνισε ότι από τα 30 εκατομμύρια ζώα που σφάζονται κάθε χρόνο, μόνο 12.000 απ' αυτά είχαν προσβληθεί από τη Σπογγώδη Εγκεφαλοπάθεια των Βοδιών το 1995.
"Πρόκειται για ένα πολύ μικρό ποσοστό", πρόσθεσε ο Κοινοτικός εκπρόσωπος.
Ερωτηθείς για τη γαλλική απαγόρευση των εισαγωγών βόειων κρεάτων τη Βρετανία, είπε ότι δε γνωρίζει την απόφαση αυτή. Λίγο νωρίτερα είχε δηλώσει για τις απαγορεύσεις που έχουν επιβάλει ορισμένα γερμανικά κρατίδια στο βρετανικό βόειο κρέας ότι είναι παράνομες.
"Ο νόμος της Ευρώπης είναι νόμος της Ευρώπης και πρέπει να γίνεται σεβαστός ώσπου να αλλάξει", είπε χαρακτηριστικά.
Η Κτηνιατρική Επιστημονική Επιτροπή της ΕΕ αναμένεται να συζητήσει τα νέα στοιχεία για την "ασθένεια των τρελών αγελάδων" που ήρθαν στη δημοσιότητα και την ενδεχόμενη σχέση της με την ασθένεια "Creutzfeldt - Jakob" που προσβάλλει τον ανθρώπινο εγκέφαλο, κατά την προσεχή τακτική συνάντησή τους στις Βρυξέλλες σήμερα.
Από την πλευρά του, αντιδρώντας στη γαλλική απόφαση, ο Βρετανός υπουργός Γεωργίας Ντάγκλας Χογκ είπε ότι το γαλλικό μέτρο είναι "δυσανάλογο, άχρηστο και ενδεχομένως παράνομο".
Στο μεταξύ, η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ) θεωρεί ανησυχητική την προχτεσινή ανακοίνωση της βρετανικής κυβέρνησης σχετικά με την ασθένεια των "τρελών αγελάδων".
"Τα αποτελέσματα των ερευνών είναι ανησυχητικά. Θα πρέπει να σκεφτούμε νέα μέτρα που θα μειώσουν τις πιθανότητες μετάδοσης", δήλωσε ο κτηνίατρος Φρανσουά Μεσλέν, της Υπηρεσίας Εποπτείας και Αντιμετώπισης των Εμφανιζόμενων Ασθενειών (της ΠΟΥ).
Το σήμα κινδύνου δόθηκε την Τετάρτη, με τη δήλωση του Ντορέλ στη Βουλή ότι η βρετανική κυβέρνηση θα διαθέσει 4,5 εκατομμύρια λίρες για να διαπιστωθεί αν υπάρχει σχέση μεταξύ των δύο ασθενειών. Μελέτη 10 ανθρώπων που είχαν προσβληθεί από την ασθένεια "Creutzfeldt - Jakob" (από τους οποίους οι 7 πέθαναν) σε ειδικευμένη μονάδα του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου έδειξε ενδεχόμενη σχέση μεταξύ της ασθένειάς τους και της ΣΕΒ. "Φαίνεται πως βρήκαμε κάτι καινούριο, που συνέβη τη δεκαετία του '90 και μπορεί να έχει τις ρίζες του σε έκθεση στη ΣΕΒ στα μέσα της δεκαετίας του '80", εξήγησε ο δρ. Τζον Πάτισον, υπεύθυνος της ομάδας των μελετητών.
"Αν μου ζητάτε να πω ότι δεν υπάρχει κίνδυνος όταν τρώμε βοδινό κρέας, δεν μπορώ να το κάνω", πρόσθεσε.
Τις πιο ανησυχητικές δηλώσεις, όμως, τις έκανε ο μικροβιολόγος Ρίτσαρντ Λέισι, ο οποίος ανέφερε ότι "ένα καταστροφικό σενάριο είναι ότι ο μίσος πληθυσμός είναι γενετικά ευάλωτος στη ΣΕΒ και ότι 5% ως 50% των ανθρώπων έχουν καταναλώσει αρκετές μολυσμένες ποσότητες κρέατος, ώστε να προσβληθούν από την ασθένεια τα επόμενα χρόνια".
"Τον ερχόμενο αιώνα", πρόσθεσε ο Λέισι, "ο αριθμός των κρουσμάτων μπορεί σ' αυτή την περίπτωση να φτάσει τα 5.000 με 500.000 το χρόνο" και κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση της Βρετανίας ότι "σκοπίμως έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή του πληθυσμού επί μια δεκαετία".

ΙΣΠΑΝΙΑ Προς πλήρη διάλυση οι εργασιακές σχέσεις


ΙΣΠΑΝΙΑ
Προς πλήρη διάλυση οι εργασιακές σχέσεις
Με τις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις αναμένεται να επιδεινωθεί η θέση των εργαζομένων σε μια χώρα όπου η ανεργία φτάνει το 21% και η ελαστική απασχόληση διευρύνεται
Χιλιάδες εργαζόμενοι συμμετείχαν σε διαδηλώσεις, ωστόσο η συμβιβαστική στάση των συνδικαλιστικών ηγεσιών τους εγκλωβίζει σε λύσεις διαχείρισης του συστήματος
«Στην Ισπανία στη διάρκεια της δικτατορίας του Φράνκο οι μεγαλύτεροί μας ήξεραν πολύ καλά τι σήμαινε να δουλεύεις για μισθούς που μετά βίας παρείχαν τα βασικά για την επιβίωση στις οικογένειες. Ενάντια σε αυτήν την κατάσταση ο ταξικός συνδικαλισμός, οργανωμένος γύρω από τιςΕργατικές Επιτροπές (Comisiones Obreras)που, τότε, ήταν ακόμα παράνομες, ξεκινάει τον αγώνα, που είχε ως αποτέλεσμα την επίτευξη της Συλλογικής Σύμβασης. Από εκείνη τη στιγμή, το να δουλεύει κανείς άρχισε σιγά-σιγά να σημαίνει να έχει έναν αξιοπρεπή μισθό κυρίως σε εκείνους τους τομείς όπου ο ταξικός αγώνας έκανε την παρουσία του πιο αισθητή στην καθημερινότητα.
Σήμερα, ωστόσο, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και με την κάλυψη της λεγόμενης κοινωνικής συναίνεσης, μας υφαρπάζουν κεκτημένα δικαιώματα που ήρθαν με τους αγώνες της εργατιάς. Η τελευταία επίθεση συντελέστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, στις 10 του Ιούνη, ενάντια στο δικαίωμα στη Συλλογική Σύμβαση», σημειώνεται σε πρόσφατη απόφαση τηςΕκτελεστικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος των Λαών της Ισπανίας, στις 19 του Ιούνη.
Τις «μεταρρυθμίσεις» που αφορούν την αγορά εργασίας και τις εργασιακές σχέσεις, μέτρα που θα πλήξουν περαιτέρω τα εργατικά δικαιώματα, ενέκρινε, στη συνέχεια, στις 22 του Ιούνη, και το Ισπανικό Κοινοβούλιο. Υπέρ των τροποποιήσεων ψήφισαν οι 169 βουλευτές του κυβερνώντος «Σοσιαλιστικού Κόμματος», 159 ψήφισαν κατά και 20 απείχαν. Οι προτάσεις της ισπανικής κυβέρνησης εγκρίθηκαν χάρη στην αποχή των βουλευτών των μικρότερων περιφερειακών κομμάτων.
Η εν λόγω ψηφοφορία έγινε μία μέρα αφότου το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ζήτησε από την κυβέρνηση να συνεχίσει τις εργασίες περιορισμού των δημοσίων δαπανών, να ενισχύσει και να εντείνει τις ενέργειες για «μεταρρυθμίσεις στον τομέα της αγοράς εργασίας» τη στιγμή που οι ελαστικές μορφές απασχόλησης κάνουν θραύση και η ανεργία ξεπερνάει το 21% (5.000.000 άνεργοι), ενώ στους νέους φτάνει έως και το 45%.
Με τις «μεταρρυθμίσεις» που εγκρίθηκαν στο εργασιακό, μεταξύ άλλων θεμάτων: Περιορίζεται σημαντικά το δικαίωμα στην απεργία, που απαγορεύεται στη διάρκεια των συλλογικών διαπραγματεύσεων, αφαιρώντας από την εργατική τάξη το κυριότερο μέσο πίεσης. Ακόμα, οι εργοδότες δε δεσμεύονται, πια, από τους μισθούς που ορίζει η Συλλογική Σύμβαση. Θα μπορούν, σε πολλές περιπτώσεις, να έχουν προτεραιότητα οι εταιρικές συμβάσεις, με αποτέλεσμα χειρότερες εργασιακές και μισθοδοτικές συνθήκες από τις συμφωνημένες στη Συλλογική Σύμβαση ανά κλάδο ή περιφέρεια. Με λίγα λόγια, οι «μεταρρυθμίσεις» αφορούν τη λεγόμενη «διευθέτηση του χρόνου εργασίας» και τις ελαστικές μορφές απασχόλησης, έτσι ακριβώς όπως συμφέρει το κεφάλαιο και προωθούνται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση, υπονομεύοντας παραπέρα τις συλλογικές συμβάσεις και ενισχύοντας τις ατομικές συμβάσεις και τη διαπραγμάτευση.
Η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να προχωρήσει μονομερώς τις μεταρρυθμίσεις, καθώς πρόσφατα «κατέρρευσαν» οι διαπραγματεύσεις των συμμετεχόντων στο λεγόμενο κοινωνικό διάλογο, δηλαδή κυβέρνησης, εργοδοτικών οργανώσεων και συνδικάτων. Η κύρια εργοδοτική ομοσπονδία «CEOE» έχει εκφράσει τη «δυσαρέσκειά» της σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση που αναφέρει πως οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας θα παραμένουν σε ισχύ μέχρι και 14 μήνες έως ότου υπογραφούν νέες. Οι συμβιβασμένες ηγεσίες των μεγαλύτερων συνδικαλιστικών οργανώσεων UGT και CCOO (Εργατικές Επιτροπές), αφού συμμετείχαν για 4 μήνες στον «κοινωνικό διάλογο», τώρα αντιδρούν στις διατάξεις σχετικά με τη «διευθέτηση του χρόνου εργασίας» και πάλι στη λογική της κοινωνικής συναίνεσης.
Ο ρόλος των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών
Οι ηγεσίες των συνδικάτων αντιδρούν, όταν όλο το προηγούμενο διάστημα είχαν συναινέσει σε αντιλαϊκά μέτρα στο όνομα της αντιμετώπισης της κρίσης. Χρόνια συμφωνιών απέδειξαν ότι μόνο οι καπιταλιστές και οι ηγεσίες των λεγόμενων κοινωνικών εταίρων βγαίνουν κερδισμένοι από αυτό το δραματικό παιχνίδι που παίζεται στις πλάτες του εργαζόμενου λαού.
Η εργοδοσία και η οικονομική ολιγαρχία απολαμβάνουν τη λεγόμενη μείωση του εργατικού κόστους, από την έγκριση του Καταστατικού των Εργαζομένων το 1980.
Οι ηγεσίες των συνδικάτων, συμμετέχοντας χρόνια τώρα σε διαπραγματεύσεις, συνεργάστηκαν στο όνομα της «κοινωνικής ειρήνης» και της ταξικής συνεργασίας με αντάλλαγμα τις πληθωρικές επιδοτήσεις τους, που όχι τυχαία ακόμα και σε εποχή κρίσης, μεταξύ του 2005 και 2009, αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50%. Ηταν και είναι σκανδαλώδης η στήριξη που παρείχαν όλον αυτόν τον καιρό οι ηγεσίες των παραπάνω συνδικάτων στη «σοσιαλιστική» κυβέρνηση Θαπατέρο, τη στιγμή που παρέδιδαν εργατικά δικαιώματα, παρακολουθούσαν παθητικά την αύξηση της ανεργίας και συνέβαλαν σε χιλιάδες απολύσεις, υπογράφοντας πολλά ERE ((μηχανισμοί ρύθμισης της απασχόλησης μέσω των οποίων οι εργοδότες καθιστούν ακόμα πιο ευέλικτες τις εργασιακές σχέσεις).
Στο μεταξύ το λεγόμενο «κίνημα των αγανακτισμένων» ή «Πραγματική Δημοκρατία Τώρα», που συντονίζεται μέσω του Διαδικτύου και ξεκίνησε στις 15 του Μάη, συνεχίζει με συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και πορείες σε διάφορες πόλεις της Ισπανίας. Το παραπάνω κίνημα εμφανίζεται ως «απολίτικο» και «ακηδεμόνευτο», προβάλλει συνθήματα γενικά ενάντια «στη διαφθορά των πολιτικών, την οικονομική κρίση, τους τραπεζίτες, την ανεργία». Το εξαιρετικά ετερογενές αυτό κίνημα έχει μεγάλη προβολή από τα αστικά ΜΜΕ, ενώ από το περιεχόμενο των αιτημάτων φαίνεται ότι κυριαρχεί το μικροαστικό στοιχείο και επιχειρείται να βρεθεί μια διαχειριστική λύση στο πλαίσιο του καπιταλιστικού συστήματος. Νέοι και εργαζόμενοι εκφράζουν την αγανάκτηση και την οργή τους για την επιδείνωση των συνθηκών ζωής τους, απορρίπτοντας τα μεγάλα κόμματα, Σοσιαλιστικό και Λαϊκό, και τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες, ωστόσο, όπως σημειώνει το Κομμουνιστικό Κόμμα των Λαών της Ισπανίας, «μέσα από τέτοιες ρεφορμιστικές και μικροαστικές εκφράσεις βρίσκει διέξοδο η δυσαρέσκεια, που πολύ εύκολα μπορεί να χειραγωγηθεί από το σύστημα για να αποτραπούν η άνοδος της συνείδησης και οι ενδεχόμενες κοινωνικές διεργασίες».
Η αστική τάξη επενδύει στην ιμπεριαλιστική επέμβαση στη Λιβύη
Την ίδια στιγμή που στο όνομα της κρίσης χτυπιούνται εργατικά λαϊκά δικαιώματα, για να βγει αλώβητη η πλουτοκρατία από αυτή, εκατομμύρια ευρώ διατίθενται στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στη Λιβύη, καθώς η αστική τάξη διεκδικεί κομμάτι από τη λεία του πλούτου της βορειοαφρικανικής χώρας όπου δραστηριοποιούνται μεγάλοι μονοπωλιακοί ενεργειακοί όμιλοι όπως η «Repsol».
Εν μέσω αυτής της συστημικής κρίσης και περικοπών στην Υγεία και Παιδεία, η ισπανική «σοσιαλιστική» κυβέρνηση Θαπατέρο αύξησε σημαντικά τις στρατιωτικές δαπάνες λόγω της στήριξης που παρέχει ο στρατός στις επιθέσεις του ΝΑΤΟ στη Λιβύη. Η Ισπανία ξόδεψε μέχρι τώρα 43 εκατομμύρια ευρώ στον πόλεμο ενάντια στη Λιβύη. Η αόριστη παράταση της ισπανικής αποστολής στις στρατιωτικές επιχειρήσεις απαιτεί πάνω από 14 εκατομμύρια ευρώ το μήνα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία του υπουργείου Αμυνας.
Από τότε που ξεκίνησε η επέμβαση στις 19 του Μάρτη, η Ισπανία συμβάλλει στην ιμπεριαλιστική εισβολή στη Λιβύη με τέσσερα «F-18» και δύο αεροπλάνα για τον έλεγχο του εναέριου χώρου της Λιβύης. Ακόμα, διαθέτει ένα αεροπλάνο, μία φρεγάτα και ένα υποβρύχιο για το ναυτικό εμπάργκο όπλων.

Γ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗ


ΙΣΠΑΝΙΑ Συμφωνία προσαρμοσμένη στην εργοδοτική κερδοφορία



ΙΣΠΑΝΙΑ
Συμφωνία προσαρμοσμένη στην εργοδοτική κερδοφορία
ΜΑΔΡΙΤΗ.--
Σε συμφωνία ταξικής συναίνεσης και υποταγής κατέληξαν η κυβέρνηση της Ισπανίας, οι εργοδοτικές ενώσεις και οι ηγεσίες των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών οργανώσεων της χώρας, στο όνομα της δήθεν ενίσχυσης «της ανταγωνιστικότητας και της οικονομίας».
Στο επίκεντρο της 37σέλιδης «κοινωνικής και οικονομικής συμφωνίας» είναι η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης από τα 65 στα 67 χρόνια από το 2013, το οποίο είχε εγκριθεί τη περασμένη εβδομάδα από το υπουργικό συμβούλιο. Ωστόσο, σ' αυτή τη συμφωνία προστέθηκε διάταξη που προβλέπει την παροχή κινήτρων στους εργοδότες - δηλαδή την απαλλαγή τους από εισφορές - για την πρόσληψη νέων ανέργων και μακροχρόνιων ανέργων σε εργασίες ημιαπασχόλησης. Εξάλλου ήδη έχει αποφασιστεί να μειωθεί το επίδομα ανεργίας από τα 426 στα 400 ευρώ.
Επιπλέον, οι ηγεσίες των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών οργανώσεων και οι εργοδότες συμφώνησαν να ξεκινήσουν συνομιλίες για τη μεταρρύθμιση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, φυσικά, σε βάρος των εργαζομένων. Από τη μεριά της η κυβέρνηση πρότεινε τη δημιουργία ενός ταμείου που θα χρηματοδοτείται από τις εισφορές των εργαζομένων ώστε να τους αποζημιώνει σε περίπτωση απόλυσης.
Παρόντες στην υπογραφή της συμφωνίας ήταν ο «σοσιαλιστής» Ισπανός πρωθυπουργόςΧοσέ Λουίς Ροντρίγκες Θαπατέρο και ο υπουργός Εργασίας, Βαλεριάνο Γκόμες, οΙγνάσιο Φερνάντες Τόξο και ο Κανδίδο Μέντες από τη «Συνδικαλιστική Συνομοσπονδία Εργατικών Επιτροπών» (CCOO) και τη Γενική Ενωση Εργατών (UGT), αντίστοιχα, οργανώσεις που συμμετέχουν στην Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων, καθώς και οΧουάν Ρόσελ πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων «CEOE».
Στο μεταξύ, την ίδια ημέρα ανακοινώθηκε πως η επίσημη ανεργία έφθασε το 20,3%, ενώ το υπουργείο Εργασίας έδωσε στη δημοσιότητα ότι το Γενάρη συνολικά 4,23 εκατομμύρια άνθρωποι έκαναν αίτηση για το ταμείο ανεργίας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου υπήρξε μια αύξηση κατά 3,2% (130.930 ανθρώπων) συγκριτικά με το Δεκέμβρη του 2010.

ΙΣΠΑΝΙΑ Ακόμα πιο βάρβαρα μέτρα για τον εργαζόμενο λαό


ΙΣΠΑΝΙΑ
Ακόμα πιο βάρβαρα μέτρα για τον εργαζόμενο λαό
Ταξικά συνδικάτα και συσπειρώσεις αρχίζουν να κινητοποιούνται
Από τη διαδήλωση εργατοϋπαλλήλων στη Μαδρίτη στις 7/2. Το πανό του ΚΚ Λαών της Ισπανίας στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα: «Αλλο ένα κοινωνικό συμβόλαιο, άλλο ένα πισωγύρισμα. Εργατική Ενότητα - Γενική απεργία»
«Εδώ και δεκαετίες και πιο συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο χρόνων δεχόμαστε μία άνευ προηγουμένου επίθεση ενάντια στα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, στην απασχόληση, στους μισθούς, στις περικοπές στις δημόσιες υπηρεσίες, όλα αυτά κατ' επιταγή των διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών (ΔΝΤ, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Παγκόσμια Τράπεζα κλπ.) και που προωθούν από κοινού με τις κυβερνήσεις διαφόρων κομμάτων σε κεντρικό, δημοτικό και επίπεδο αυτόνομων περιοχών. Κοινός τους παρανομαστής, να μας επιβάλουν, δηλαδή, να πληρώσουμε εμείς την καπιταλιστική κρίση που περιστρέφεται αποκλειστικά γύρω από τα κέρδη των τραπεζών και των μεγάλων περιουσιών. Είναι μία συνολική επίθεση και έτσι θα πρέπει να είναι και η απάντησή μας, συνολική και ενιαία», τόνισαν οι εκπρόσωποι 13 ταξικών και εναλλακτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων που συγκεντρώθηκαν στο τέλος του περασμένου Γενάρη στη Μαδρίτη και αποφάσισαν να προχωρήσουν σε γενική κινητοποίηση μέσα στο Μάρτη.
Από την άλλη, οι συμβιβασμένες ηγεσίες των συνδικάτων «CCOO» (Εργατικές Επιτροπές) και «UGT» (Γενική Ενωση Εργατών) στα πλαίσια του «κοινωνικού διαλόγου» με τις εργοδοτικές οργανώσεις, πολύ μακριά από το να αντικρούσουν όλες τις πιέσεις και τα ψεύτικα επιχειρήματα των εργοδοτών, έπραξαν το ακριβώς το αντίθετο, υπογράφοντας μία νέα αντικοινωνική συμφωνία στις 25 του περασμένου Γενάρη, που αφορούσε τους μισθούς. Συγκεκριμένα πρόκειται για ...αύξηση 0,5% στους μισθούς μέχρι το 2014, όταν ο πληθωρισμός έφτασε το 2,4% στο τέλος του Γενάρη. Μία νέα εκχώρηση, λοιπόν, που προστίθεται στις περικοπές των συντάξεων που υπογράφηκε τον περασμένο χρόνο, και τη σκανδαλώδη παθητικότητα που έδειξαν οι συμβιβασμένες ηγεσίες για τις περικοπές των δικαιωμάτων στις διαπραγματεύσεις για τη συλλογική σύμβαση και την επέκταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Το επιχείρημα που προβάλλεται ότι οι μισθοί είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για τις αυξήσεις των τιμών ανατρέπεται, φτάνει να δούμε τα στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής (INE) ότι για την περίοδο 2001-2009 οι τιμές αυξήθηκαν κατά 31,6%, και αυτό χωρίς να συμπεριλάβουμε την εξωφρενική αύξηση των κατοικιών, ενώ ο μέσος μισθός αυξήθηκε την ίδια περίοδο μόνο 13,9%, σχεδόν 20 μονάδες (!) διαφορά που αντανακλά το τεράστιο πλεόνασμα στα κέρδη των κεφαλαιοκρατών.
Εκρηκτική αύξηση της ανεργίας και της φτώχειας
Στο μεταξύ, ο Ισπανός πρωθυπουργός, Μαριάνο Ραχόι, προέβλεψε την περασμένη Τετάρτη μία επιδείνωση στην αγορά εργασίας που αποχαιρέτησε το 2011 με 5.273.600 ανέργους, φτάνοντας το ποσοστό ανεργίας στο 22,85% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού και ο φαύλος κύκλος της ανεργίας δε σταματάει, καθώς όπως αναφέρουν ειδικοί η ανεργία για φέτος θα παρουσιάσει αύξηση, ενώ δε θα πρέπει να θεωρείται απίθανο οι άνεργοι να φτάσουν τα 6.000.000. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι η ισπανική αγορά εργασίας θα χάσει σε αυτήν την κρίση πάνω από 3.000.000 θέσεις εργασίας. Ταυτόχρονα, ο αριθμός των νοικοκυριών με όλα τα μέλη να βρίσκονται άνεργα έφτασε στο τέλος του 2011 στα 1.575.000. Αυτό σημαίνει 149.000 περισσότερα νοικοκυριά από το τρίτο τρίμηνο του 2011 (επιπλέον 10,51%) και 247.000 περισσότερα από το τέλος του 2010 (18%), σύμφωνα με στοιχεία της Δημοσκόπησης του Ενεργού Πληθυσμού (EPA) που δημοσίευσε στο τέλος του Γενάρη το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής (ΙΝΕ). Η επιδείνωση της αγοράς εργασίας είναι προφανής, ωστόσο τις επιπτώσεις της καπιταλιστικής κρίσης τις υφίστανται και όσοι εργάζονται, αν και προσωρινά... Το 44,8% των συμβολαίων προσωρινής εργασίας διαρκεί ήδη λιγότερο από ένα μήνα, ενώ το μήνα Γενάρη υπογράφηκαν 1,03 εκατομμύρια συμβόλαια, από τα οποία το 92,7% ήταν προσωρινού χαρακτήρα. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η ασυγκράτητη αύξηση της επισφαλούς εργασίας. Ετσι, μόνο το 2,2% των συμβολαίων προσωρινής εργασίας διαρκούν πάνω από 6 μήνες, ενώ μόνο το 1,9% των συμβολαίων διαρκούν πάνω από ένα μήνα και λιγότερο από έξι, γεγονός που αντανακλά τη σκληρότητα της αγοράς εργασίας και για όσους εργάζονται, ιδιαίτερα για τους νέους και τις γυναίκες.
Παράλληλα, ο αριθμός των ατόμων που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού αυξήθηκε σε ανησυχητικό βαθμό κατά 1 εκατομμύριο ατόμων μεταξύ του 2009 και 2010, κατά 2,1%, για να φτάσει το απίστευτο νούμερο των 11.666.827.
Προς ψήφιση μιας ακόμα πιο σκληρής εργασιακής μεταρρύθμισης
Στο μεταξύ, η υπογραφή της αντεργατικής συμφωνίας μεταξύ των εργοδοτικών οργανώσεων και των συμβιβασμένων ηγεσιών των συνδικάτων CCOO και UGT, άνοιξε το δρόμο σε μιαεργασιακή μεταρρύθμιση που μπορεί να πλήξει ιστορικά δικαιώματα των εργαζομένων. Μόνο πέντε μέρες μετά την υπογραφή της παραπάνω συμφωνίας, στις 30 του Γενάρη, ο πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι αποφασισμένος να προχωρήσει σε αλλαγή των εργασιακών σχέσεων σε βάρος πάντα των εργαζομένων, άφηνε να φανούν οι προθέσεις του, σε ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τα συνδικάτα: «Η μεταρρύθμιση θα μου κοστίσει μία γενική απεργία». Στις μέρες που ακολούθησαν, έγιναν γνωστά πολλά για τη μεταρρύθμιση που ετοιμάζει το κυβερνών Λαϊκό Κόμμα, που δεν είναι παρά μία άγρια μείωση του κόστους των απολύσεων, διευκολύνοντας ακόμα περισσότερο τους εργοδότες για τους λόγους απόλυσης, οπότε ένας επιχειρηματίας θα μπορεί να απολύει με αποζημίωση 20 ημερών ανά έτος εργασίας, όπως επίσης να εφαρμόσει άμεσα την κατάργηση, για όλους τους νέους εργαζόμενους της αποζημίωσης των 45 ημερών ανά έτος εργασίας.
Απάντηση στα αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης έδωσαν την περασμένη Τρίτη 7/2, στη Μαδρίτη, 150.000 εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα καταγγέλλοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης να περικόψει τον προϋπολογισμό για τη δημόσια Παιδεία, να κλείσει Κέντρα Υγείας, ή να ιδιωτικοποιήσει το νερό μέτρα που προκαλούν κύμα απολύσεων χιλιάδων εργαζομένων σε μία χώρα με ποσοστό ανεργίας ρεκόρ.
Ταυτόχρονα, όπως επισημάναμε και στην αρχή, ταξικά και εναλλακτικά συνδικάτα προχωρούν μέσα στο Μάρτη σε μεγάλη κινητοποίηση σε εθνικό επίπεδο.
Στην πρώτη γραμμή το ΚΚ Λαών της Ισπανίας
Από την πλευρά του, το Κομμουνιστικό Κόμμα των Λαών της Ισπανίας σε ανακοίνωσή του, στις 29 του Γενάρη, αναφορικά με τη συμφωνία μεταξύ συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών των CCOO και UGT τονίζει μεταξύ άλλων:
«Ολα τα παραπάνω μας οδηγούν σε αδιέξοδο, όπου τον κάθε συνδικαλιστικό συμβιβασμό θα τον ακολουθεί μία νέα απαίτηση της εργοδοσίας και περαιτέρω δυσαρέσκεια των εργαζομένων που βλέπουν με όλο και περισσότερη δυσπιστία τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, προκαλώντας έτσι μεγάλη δυσκολία οργάνωσης και αγώνα. Ωστόσο, υπάρχει ένας δρόμος για να αγωνιστούμε ενάντια στα αντεργατικά μέτρα που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις της αστικής τάξης σε συνεργασία με τους προδότες συνδικαλιστικούς ηγέτες. Το ΚΚΛΙ κάνει έκκληση στο σύνολο των συνδικαλιστών, των εργαζομένων για ανυπακοή σε αυτές τις συμφωνίες. Καλούμε σε οργάνωση Επιτροπών για την Εργατική Ενότητα, δομές βάσης σε επίπεδο επιχείρησης και περιοχής που να έχουν ως στόχο την οργάνωση μιας διαρκούς κινητοποίησης με ορίζοντα τη Γενική Απεργία».

Γιάννα ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗ


ΙΣΠΑΝΙΑ Λαϊκές αντιδράσεις για τον εργασιακό μεσαίωνα



ΙΣΠΑΝΙΑ
Λαϊκές αντιδράσεις για τον εργασιακό μεσαίωνα
ΜΑΔΡΙΤΗ.--
Σε γενική κινητοποίηση και την πραγματοποίηση διαδηλώσεων σε ολόκληρη την Ισπανία στις 19 Φλεβάρη κάλεσαν προχτές Σάββατο τα δύο κύρια συνδικάτα της χώρας, CCOO (Εργατικές Επιτροπές) και UGT (Γενική Ενωση Εργατών), μία μέρα αφότου παρουσίασε η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μαριάνο Ραχόι τη μεταρρύθμιση στην εργασιακή νομοθεσία με αλλαγές που θα επιφέρουν τον εργασιακό μεσαίωνα και θα θέσουν τέλος σε πολλές κατακτήσεις των εργαζομένων.
Οι συμβιβασμένες ηγεσίες των δύο αυτών συνδικάτων αναγκάστηκαν στην ουσία να πάρουν την παραπάνω απόφαση ύστερα από τη δυσαρέσκεια και την οργή που εκδηλώνουν οι εργαζόμενοι και την πίεση των ταξικών δυνάμεων που δυναμώνουν. Αρκέστηκαν απλά να κηρύξουν τη 19η Φλεβάρη μέρα γενικής κινητοποίησης «κλείνοντας τα αυτιά τους» στις εκκλήσεις για μια διαρκή κινητοποίηση με στόχο γενική απεργία, όπως απαιτούν οι ταξικές συνδικαλιστικές δυνάμεις. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η έκκληση που απευθύνει τοΚομμουνιστικό Κόμμα των Λαών της Ισπανίας, που καλεί το σύνολο των συνδικαλιστών, των εργαζομένων σε ανυπακοή στις συμφωνίες που προκύπτουν από τον λεγόμενο «κοινωνικό διάλογο» - στον οποίο συμμετέχουν εδώ και χρόνια CCOO και UGT - και απαιτεί τη διενέργεια γενικής απεργίας.
Υπενθυμίζεται πως οι τροποποιήσεις στην εργασιακή νομοθεσία αφορούν σε μια άγρια μείωση του κόστους των απολύσεων, διευκολύνοντας ακόμα περισσότερο τους εργοδότες. Δίνεται το δικαίωμα στις επιχειρήσεις να μην τηρούν τις συλλογικές συμβάσεις και να έχουν μεγαλύτερη ευχέρεια να ελαστικοποιούν το ωράριο των εργαζομένων. Προβλέπουν επέκταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, μείωση των ημερών εργασίας που δικαιούνται ως αποζημίωση οι εργαζόμενοι που απολύονται από το σημερινό ανώτερο των 45 ημερών σε 33.
Τέλος, εννέα άνθρωποι συνελήφθησαν και τουλάχιστον άλλοι εννέα (οι 8 αστυνομικοί) τραυματίστηκαν το Σάββατο μετά από μικροσυμπλοκές διαδηλωτών με αστυνομικούς στην πλατεία ντε Σολ της Μαδρίτης.


1981: Ενα πραξικόπημα που δεν έγινε ποτέ...
Ο αντισυνταγματάρχης Τεχέρο στο βήμα της ισπανικής Βουλής με το πιστόλι στο χέρι. Οι βουλευτές προσπαθούν να καλυφθούν κάτω από τα έδρανα, καθώς οι πολιτοφύλακες πυροβολούν στον αέρα
Στις 6.20 το απόγευμα της 23ης Φλεβάρη του 1981, μέσα στην κατάμεστη από βουλευτές και δημοσιογράφους αίθουσα της ισπανικής Βουλής, στο κέντρο της Μαδρίτης, ο αντισυνταγματάρχης της Πολιτοφυλακής Αντόνιο Τεχέρο ανεβαίνει στο βήμα και κολλά το περίστροφό του στον κρόταφο του προέδρου του Κοινοβουλίου. Ο Τεχέρο διατάζει τους βουλευτές να πέσουν στο πάτωμα, ενώ οι πολιτοφύλακες πυροβολούν με αυτόματα όπλα στον αέρα. Το συμβάν μεταδίδεται ζωντανά από εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο. Τα γεγονότα κυλούν πλέον με κινηματογραφική ταχύτητα.
Οι άνδρες της Πολιτοφυλακής, μιας παραστρατιωτικής οργάνωσης που βρίσκεται υπό τις διαταγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, συλλαμβάνουν όλους τους πολιτικούς που βρίσκονται στην αίθουσα, μεταξύ τους τον εντολοδόχο πρωθυπουργό, υπουργούς και πολιτικούς αρχηγούς. Ο Τεχέρο ανακοινώνει ότι σύντομα θα φτάσει στη Βουλή η «αρμόδια στρατιωτική αρχή». Εννοεί τον υπαρχηγό του γενικού επιτελείου Κορίν Αρμάδα, που προαλείφεται για αρχηγός της στρατιωτικής χούντας. Μια ώρα αργότερα στη Βαλένθια, ο άλλος συμπρωταγωνιστής του πραξικοπήματος, ο στρατιωτικός διοικητής της πόλης Μίλανς ντελ Μπος κηρύσσει το στρατιωτικό νόμο και βγάζει τα τανκς στους δρόμους.
Αμέσως μετά την κατάληψη του Κοινοβουλίου, ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος, έχοντας εξασφαλίσει την υποστήριξη των κορυφαίων στελεχών του στρατού και της δημόσιας διοίκησης, θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο «Διάνα» για την αντιμετώπιση πραξικοπημάτων. Στη 1.15 μετά τα μεσάνυχτα ο Χουάν Κάρλος εμφανίζεται στην τηλεόραση και καλεί το λαό να δείξει ψυχραιμία και εμπιστοσύνη στο Στέμμα.
Μετά από αυτό, ο Ντελ Μπος αποσύρει τα τανκς από τη Βαλένθια και ανακαλεί τις διαταγές, όμως ο Αρμάδα επιμένει. Σε λίγες ώρες οι πραξικοπηματίες αντιλαμβάνονται ότι είναι πλήρως απομονωμένοι και παραδίδονται.
Μέχρι σήμερα, όλοι υποστήριζαν ότι στην αντιμετώπιση του πραξικοπήματος το σημαντικότερο ρόλο έπαιξε ο βασιλιάς της Ισπανίας. Ομως, ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Το πραξικόπημα που δεν έγινε ποτέ», έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα. Ο συγγραφέας του, απόστρατος συνταγματάρχης Αμαντέο Ινγκλές, επικαλείται τις μαρτυρίες του Ντελ Μπος και του Αρμάδα, μέσα από τη φυλακή, και αποκαλύπτει ότι ο Χουάν Κάρλος ήταν πλήρως ενημερωμένος για την προετοιμασία του πραξικοπήματος και ενθάρρυνε μάλιστα τους δύο στρατηγούς για την πραγματοποίησή του. Σκοπός ήταν, όπως αποκαλύπτεται, να εμφανιστεί ο βασιλιάς ως θεματοφύλακας του δημοκρατικού πολιτεύματος και να εδραιωθεί η μοναρχία που δεχόταν πυρά, τόσο από ορισμένους νοσταλγούς του Φράνκο, όσο και από δυνάμεις της δημοκρατικής αντιπολίτευσης. Εξάλλου, την ίδια άποψη υποστηρίζει στα απομνημονεύματά του και ο Τεχέρο.

ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ Η αντιλαϊκή επιδρομή κλιμακώνεται



ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Η αντιλαϊκή επιδρομή κλιμακώνεται
Δυναμική εργατική απάντηση με γενική απεργία την περασμένη Πέμπτη
Από συγκέντρωση εργαζομένων στη Λισαβόνα, στις 24 Νοέμβρη
Εχοντας σαν βάση το μνημόνιο που υπέγραψαν τοΣοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (PSD),το Λαϊκό Κόμμα (CDS) και τοΣοσιαλιστικό Κόμμα (PS) με την τρόικα (Ευρωπαϊκή Ενωση - Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα - Διεθνές Νομισματικό Ταμείο), η κυβέρνηση PSD-CDS προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την καπιταλιστική κρίση στην οποία οδηγήθηκε η χώρα λόγω της πλουσιοπάροχης χρηματοδότησης των μονοπωλίων του βιομηχανικού και τραπεζικού κεφαλαίου, που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες στην Πορτογαλία όπως και σε ολόκληρο τον καπιταλιστικό κόσμο. Τώρα, προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση και πάλι σε όφελος του κεφαλαίου, ελαχιστοποιώντας τις απώλειές του, εξαπολύεται μία ολομέτωπη επίθεση σε βάρος των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων του λαού.
Χαρατσώνουν το λαό για τα κέρδη του κεφαλαίου
Οι θυσίες που απαιτεί από τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους η αστική κυβέρνηση στην Πορτογαλία, όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα, γίνονται για την κερδοφορία των καπιταλιστών και αποσκοπούν να κάνουν ακόμα πιο φτηνή την τιμή της εργατικής δύναμης, ώστε το κεφάλαιο να ξεκινήσει από καλύτερη θέση όταν έρθει η φάση της ανάπτυξης.
Πάντως, η κρίση στη χώρα βαθαίνει. Ετσι, εκτιμάται πως η μείωση του ΑΕΠ θα φτάσει το 2,8% τον επόμενο χρόνο, αντί της εκτίμησης που είχε γίνει την άνοιξη για 2%, όταν η κυβέρνηση της χώρας είχε συμφωνήσει με την τρόικα στην υποτιθέμενη «βοήθεια» των 78 δισ. ευρώ. «Βοήθεια» που δεν έχει απολύτως καμία σχέση με τις λαϊκές ανάγκες. Στην Πορτογαλία, όπως και στην Ελλάδα, το ψευτοεπιχείρημα που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση και τις άλλες αστικές δυνάμεις είναι ότι αν δεν περάσουν τα σκληρά μέτρα «δε θα εισπραχτούν τα χρήματα και δε θα μπορούν να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις».
Η κατάσταση στη χώρα είναι ήδη δραματική, όταν το ποσοστό κινδύνου φτώχειας, σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής, είναι της τάξης του 17,9%. Φυσικά, ο «κίνδυνος» είναι δύσκολο να ερμηνευτεί, καθώς η αστική στατιστική κρύβει, για παράδειγμα, τη συγκαλυμμένη ανεργία της ημιαπασχόλησης, ακόμα και ελάχιστων ωρών εργασίας τη βδομάδα, που ισοδυναμεί με φτώχεια και εξαθλίωση. Υπάρχουν, δε, πάνω από 2,7 εκατομμύρια Πορτογάλων που βρίσκονται στα όρια της φτώχειας και επιβιώνουν ουσιαστικά επειδή λαμβάνουν κάποιες «κοινωνικές παροχές» από το κράτος (σε είδος ή σε χρήμα), παροχές που κυβέρνηση και αστική τάξη θέλουν να εξαλείψουν ή να μειώσουν δραστικά, ρίχνοντας και άλλες πολλές χιλιάδες Πορτογάλων στην εξαθλίωση.
Το 2011 όλες οι συντάξεις «πάγωσαν», ενώ οι τιμές μέχρι το Σεπτέμβρη φέτος ήδη αυξήθηκαν κατά 3,6%. Ακόμα, επιβλήθηκε ένας έκτακτος φόρος εισοδήματος, που ουσιαστικά χτυπάει μισθωτούς και συνταξιούχους, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν φέτος πάνω από 800 δισ. ευρώ σε φόρο εισοδήματος, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ίδιας της κυβέρνησης, ενώ εξαιρούνται τα εισοδήματα του κεφαλαίου (μετοχές, μερίσματα). Στο μεταξύ, ο επιπλέον φόρος εισοδήματος που θα εφαρμοστεί σε επιχειρήσεις με αυξημένα κέρδη και ο νέος υπολογισμός φόρου στα μεγάλα εισοδήματα αξιοποιείται ως «στάχτη στα μάτια» του λαού, καθώς τα ποσά που θα εξοικονομηθούν με τα παραπάνω είναι αστεία σε σύγκριση με τα χαράτσια που επιβάλλονται στους μισθωτούς και συνταξιούχους. Τα εισοδήματα των κεφαλαιοκρατών ή συνεχίζουν να απαλλάσσονται (στην πλειοψηφία τους) ή υπόκεινται σε φορολογικό συντελεστή της τάξης του 21,5% ή και χαμηλότερο.
Ταυτόχρονα, στις 11 του Νοέμβρη, υιοθετήθηκε σε πρώτη ανάγνωση από το Κοινοβούλιο της Πορτογαλίας ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2012, όπου περιέχονται ακόμα πιο βάρβαρα αντιλαϊκά μέτρα, συνέχεια των προηγούμενων που ήδη εφαρμόζουν οι κυρίαρχες τάξεις της χώρας. Το κείμενο, που αποτελεί κήρυξη πολέμου στον πορτογαλικό λαό, υιοθετήθηκε χωρίς αντιδράσεις, καθώς η κεντροδεξιά κυβέρνηση του πρωθυπουργού Πάσος Κοέλιο διαθέτει πλειοψηφία 132 εδρών σε σύνολο 250. Το «αντιπολιτευόμενο» Σοσιαλιστικό Κόμμα, που διαθέτει 74 έδρες, απείχε από την ψηφοφορία, αιτιολογώντας ότι η αποχή «είναι ψήφος εμπιστοσύνης για τη συνέχιση της πορείας της χώρας στην Ευρωζώνη».
Και στην Πορτογαλία, όπως στην Ελλάδα, με το πρόσχημα της «δημοσιονομικής εξυγίανσης», επιβάλλονται βάρβαρα αντιλαϊκά μέτρα. Ετσι, τα λαϊκά στρώματα καλούνται και με τον προϋπολογισμό του 2012, να πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο για τα προϊόντα, για το εισόδημά τους και για τα ακίνητα, ενώ, σύμφωνα με τις πληροφορίες που ήδη διαρρέονται στα πορτογαλικά ΜΜΕ, αναμένεται να καταργηθεί ο 13ος και 14ος μισθός των δημόσιων υπαλλήλων με μηνιαίες απολαβές άνω των 1.000 ευρώ. Στον ιδιωτικό τομέα, θεσπίζεται η ημερήσια αύξηση του ωραρίου κατά 30 λεπτά, ενώ η κυβέρνηση σχεδιάζει αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, που συμπεριλαμβάνουν ευέλικτες ώρες εργασίας και καθιστούν ευκολότερη την απόλυση.
Παράλληλα, ο οίκος «Fitch» προχώρησε στις 24 του Νοέμβρη σε υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Πορτογαλίας κατά μία βαθμίδα, από «BBB-» σε «BB+», με αρνητική προοπτική, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε πως η ανεργία έφτασε στο 12,4% και προβλέπεται να φτάσει το 2012 το 13,4%, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που σαφώς υπολείπονται των πραγματικών.
Μαζική εργατική απάντηση στα αντιλαϊκά μέτρα
Με μία ιδιαίτερα μαζική και δυναμική 24ωρη γενική απεργία (στις 24 του Νοέμβρη), απάντησαν οι εργαζόμενοι στα βάρβαρα μέτρα, και τα νέα που έρχονται με τον προϋπολογισμό, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργαζομένων (CGTP-IN) και της Γενικής Ενωσης Εργατών (UGT). Μεγάλα ήταν τα ποσοστά συμμετοχής στο δημόσιο τομέα, σε βιομηχανίες (κλωστοϋφαντουργία, αυτοκινητοβιομηχανία, μεταλλουργεία, ναυπηγεία κ.λπ.) σε επιχειρήσεις και τόπους δουλειάς, στις αερομεταφορές και στα μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και στα ταχυδρομεία, στον τομέα της Υγείας και της Εκπαίδευσης. Από το πρωί είχαν οργανωθεί απεργιακές φρουρές στους τόπους δουλειάς, ενώ έγιναν και συγκεντρώσεις το απόγευμα στη Λισαβόνα και σε άλλες πόλεις.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, το βράδυ της 24ωρης απεργίας, οι γενικοί γραμματείς της CGTP και της UGT εκτιμώντας το αποτέλεσμά της, αποφάνθηκαν πως «ήταν η μεγαλύτερη απεργία όλων των εποχών, όπου μαζικά οι εργαζόμενοι εξέφρασαν την οργή και τη διαμαρτυρία τους για την άγρια επίθεση που δέχονται». Βεβαίως, και στην Πορτογαλία οι λαϊκοί αγώνες πρέπει να φουντώσουν και κυρίως, πέρα από τη διεκδίκηση αιτημάτων που θα ανακουφίζουν από τη σημερινή βαρβαρότητα, πρέπει να θέτουν το ζήτημα της αμφισβήτησης της εξουσίας των μονοπωλίων ως την ανατροπή της για να γίνουν τα λαϊκά στρώματα αφέντες του πλούτου που παράγουν.

Γ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗ


TOP READ