4 Ιουλ 2012

ΣΗΜΕΙΑ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ


ΣΗΜΕΙΑ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ  
της Ελένης Κατροδαύλη

«Ενα φάντασμα πλανιέται στην Ευρώπη:
 Το φάντασμα του κομμουνισμού»[1].



Εκατον-πενήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την πρώτη έκδοση (1848) του Μανιφέστου του Κομμουνιστικού Κόμματος. Το πρώτο σε επιστημονική βάση στηριγμένο «θεωρητικό και πρακτικό πρόγραμμα»[2] εργατικής επαναστατικής οργάνωσης της «Ενωσης των Κομμουνιστών», σηματοδότησε με τον πιο έγκυρο τρόπο τη συνένωση του εργατικού κινήματος με τον επιστημονικό κομμουνισμό.
150 χρόνια σκληρών ταξικών αγώνων, επαναστάσεων, νικών και ηττών μας χωρίζουν και μας ενώνουν με εκείνη την εποχή. Ολα φαίνονται να είναι εντελώς διαφορετικά. Ομως είναι; Αν ακόμη και σήμερα, μετά την προσωρινή ήττα του επαναστατικού κινήματος, το Κομμουνιστικό Μανιφέστο μας φαίνεται να μην έχει καθόλου χάσει τη λαμπερή φρεσκάδα του, είναι γιατί οι θεμελιακές ιδέες που διατυπώνονται σε αυτό, οι νόμοι της κοινωνικής κίνησης που αναδείχνονται με την κοφτερή γλώσσα και τη βαθιά διεισδυτικότητα των συγγραφέων, επιβεβαιώνονται στην εικόνα του σύγχρονου κόσμου. Ετσι, το ανατρεπτικό του μήνυμα, η στρατηγική πολιτική σύλληψη παραμένει επίκαιρη και ζωντανή, μια αναγκαιότητα της εποχής μας, του σύγχρονου κόσμου.
Οι εξελίξεις στο καπιταλιστικό σύστημα, οι διακυμάνσεις της ταξικής πάλης και οι αλλαγές στο συσχετισμό των δυνάμεων των δυο εχθρικών τάξεων - «αστοί και προλετάριοι»[3] - που αντιπαρατίθενται παγκόσμια, έθεσαν ξανά και ξανά στην ιστορία του επαναστατικού εργατικού κινήματος το ερώτημα της ισχύος των θεμελιακών μαρξιστικών ιδεών. Κατά το μεταίχμιο του 19ου προς τον 20ό αιώνα, το πέρασμα του καπιταλισμού στο τελευταίο του στάδιο - τον ιμπεριαλισμό  - από τη μια σήμανε την ολοκλήρωση της ανάπτυξής του από ιστορική άποψη, γεγονός που αναλύθηκε θεωρητικά από τον Λένιν και σηματοδοτήθηκε πρακτικά κοινωνικά κατ’ αρχήν από την Μεγάλη Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, από την άλλη όμως γονιμοποίησε το κοινωνικό έδαφος για μια μόνιμη, και μόνιμα αβάσιμη, αμφισβήτηση αυτών των ιδεών. Μονιμοποιήθηκε μέσα στο εργατικό κίνημα, μια «λερναία ύδρα», μια εστία ευάλωτη στην αστική ιδεολογία και πολιτική, ένας μοχλός διάσπασης και αποδυνάμωσης της εργατικής τάξης, ένας μόνιμος-στρατηγικός σύμμαχος του κεφαλαίου, o αναθεωρητισμός στην ιδεολογία, ο οπορτουνισμός στην πολιτική, συνήθως υπό το ένδυμα του «δημιουργικού μαρξισμού».
Η πορεία της σοσιαλδημοκρατίας κατά τον 20ό αιώνα είναι αποκαλυπτική. Αφετηριακά στηρίχθηκε στην αποδοχή του αστικού κοινοβουλευτισμού, των αστικών ελευθεριών και της συνταγματικής τάξης σαν το πιο κατάλληλο πεδίο για την έκφραση της πάλης των τάξεων. Αυτά τα πλαίσια έπρεπε να καθορίζουν και την ανάπτυξή της.  Οι ταξικοί ανταγωνισμοί όφειλαν να «διευθετούνται» στους θεσμούς της αστικής κοινωνίας. Ετσι η σοσιαλδημοκρατία εξελίχθηκε, με τη στήριξη της αστικής τάξης, σε ένα «αριστερό» αντιπολιτευτικό πόλο ωφέλιμο για το σύστημα μιας και χειραγωγούσε την εργατική τάξη ώστε να περιορίζει σε «ανεκτά» όρια την πάλη της, δηλ. στο επίπεδο της οικονομικής πάλης[4]. Αργότερα σε έναν απολύτως αξιόπιστο και αποτελεσματικό συμπαίκτη στο αστικό δικομματικό-διπολικό σύστημα εναλλαγής στην διακυβέρνηση, ώστε η «εξουσία να κρατιέται πιο γερά περνώντας από το ένα χέρι στο άλλο».
Ξανά και ξανά, λοιπόν, τίθενται από τότε οι παλιές αμφισβητήσεις με νέα μορφή. Ξανά και ξανά η επαναστατική τάση υποχρεώθηκε να δώσει την ιδεολογική μάχη, σε νέες κάθε φορά συνθήκες που απαιτούσαν ανάλυση, γενίκευση, ανάπτυξη της θεωρίας, αλλά και αδιαλλαξία στην υπεράσπιση των αρχών, απέναντι στον οπορτουνισμό που ενισχυόταν πολύμορφα, απροκάλυπτα ή συγκεκαλυμμένα, από ισχυρότατα ιμπεριαλιστικά κέντρα. Δεν υποτιμάμε την επίδραση αυτής της στήριξης, ούτε τις αυταπάτες που δημιουργούσαν στην εργατική τάξη τα διαλείμματα σχετικά υψηλής καπιταλιστικής συγκυρίας, όπως μετά το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Τελικά, όμως,  ήταν η ικανότητα και η αδιαλλαξία της επαναστατικής πτέρυγας που έκρινε σε πολλές περιπτώσεις τη μάχη της επικράτησης. Είναι ίσως το «τυχαίο» της ιδεολογικοπολιτικής και ηθικοπολιτικής στάθμης και ικανότητας των «επικεφαλής του κινήματος» που επιβραδύνει ή επιταχύνει τη νομοτελειακή εξέλιξη. Ενα «τυχαίο» που με τη σειρά του εκτοπίζεται από το ιστορικό πεδίο, όσο μεγαλώνει η ιστορική εμπειρία και ωριμότητα του επαναστατικού υποκειμένου[5].

ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΚΑΘΗΚΟΝ

Η αντεπανάσταση στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες διεύρυνε καταπληκτικά το πεδίο για κάθε είδους άρνηση των επαναστατικών αρχών και κάθε είδους αξίωση για «ιστορική δικαίωση» αναθεωρητικών-οπορτουνιστικών απόψεων. Με την κορύφωση της κρίσης που σιγόκαιγε στο Διεθνές Κομμουνιστικό Κίνημα για δεκαετίες, αυτό βρέθηκε ιδεολογικά, πολιτικά κατακερματισμένο και αποδυναμωμένο. Οι ιδεολογικές διαφορές που υπήρχαν μετατράπηκαν, σε πολλές περιπτώσεις, σε χάσματα αγεφύρωτα με την ολοκλήρωση της μετάλλαξης κομμουνιστικών κομμάτων σε σοσιαλδημοκρατικά στο χαρακτήρα και τον τίτλο.  Αλλα κράτησαν τον τίτλο για να πετάξουν την ουσία. Σε άλλα επικράτησε τόση ιδεολογική σύγχυση και ανακατωσούρα που είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις μια επικρατούσα άποψη. Και, τέλος, υπήρξαν και κόμματα που κράτησαν στα ιδεολογικά ζητήματα μια στάση αρχών από τη σκοπιά του μαρξισμού - λενινισμού.
Ο χρόνος που κύλησε από τότε, φέρνοντας τις πικρές εμπειρίες της «νέας τάξης» του ιμπεριαλισμού, έφερε και κάποια θετικά βήματα, κάποια πρόοδο χωρίς ωστόσο να μπορούμε να μιλάμε για ξεπέρασμα της κρίσης. Η εξασφάλιση της ιδεολογικής ενότητας, της στρατηγικής συναντίληψης και της ενιαία κατευθυνόμενης δράσης ενάντια στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, η ικανοποίηση με άλλα λόγια της τελικής προτροπής του Κομμουνιστικού Μανιφέστου «Προλετάριοι όλων των χωρών, ενωθείτε!», φαίνεται πως θα είναι υπόθεση πιο μακρόχρονη. Ενα καθήκον που απαιτεί επίπονη και επίμονη δραστηριότητα μελέτης και γενίκευσης, διαλόγου, κοινών πρακτικών ενεργειών, συντονισμού δράσης σε όλο και ανώτερο επίπεδο των δυνάμεων που κρατάνε στον ένα ή άλλο βαθμό την κομμουνιστική ταυτότητα.
Το Κόμμα μας, στο 15ο Συνέδριό του (Μάης 1996), διέγραψε τις γενικές προϋποθέσεις και τα καθήκοντα, επαναλαμβάνοντας τη θέληση και την ετοιμότητά του για δράση στην προοπτική αυτή: «Η ανασυγκρότηση του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και η έξοδος από τη σημερινή κατάσταση της κρίσης και της υποχώρησης, η αποκατάσταση της ενότητάς του, στη βάση του μαρξισμού-λενινισμού, του προλεταριακού διεθνισμού και της ενιαίας στρατηγικής, όπως και η συγκεκριμένη έκφρασή της, είναι το επείγον καθήκον που απαιτούν οι σημερινές συνθήκες της πάλης, ενάντια στη διεθνή ενότητα του κεφαλαίου. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί και πρέπει να προχωρήσει αποφασιστικά ο συντονισμός και η κοινή δράση, ο διάλογος και η συζήτηση, για την ιδεολογική του ταυτότητα, τη στρατηγική του σύγχρονου αντιιμπεριαλιστικού και επαναστατικού αγώνα. Διαδικασία η οποία είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την
αποφασιστική πάλη και αντίκρουση των ρεφορμιστικών και οπορτουνιστικών αντιλήψεων, των διαφόρων θεωριών, που στοχεύουν στην ενσωμάτωση και τη χειραγώγηση της εργατικής τάξης»[6].
Μια σειρά ζητήματα από τα πεδία της φιλοσοφίας, της οικονομίας και της πολιτικής, ζωτικά για το χαρακτήρα και για την πορεία της οικοδόμησης της ιδεολογικής ενότητας του κινήματός μας, αναδείχνονται για πολλοστή φορά στο κέντρο των προβληματισμών, όπως οι εκτιμήσεις για την ανατροπή του σοσιαλιστικού συστήματος στην Ευρώπη, η σύγχρονη εργατική τάξη και ο ρόλος της, η κομμουνιστική ταυτότητα σήμερα, ο χαρακτήρας του σύγχρονου καπιταλισμού, ο δρόμος προς το σοσιαλισμό κ.ά. Σε τούτο το άρθρο αναφέρονται ακροθιγώς δύο από αυτά.

ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ

Εκ των πραγμάτων, σε κεντρικό σημείο αναδείχνεται η αντίληψη για την πορεία οικοδόμησης του σοσιαλισμού στον 20ό αιώνα. Σε αυτό το θέμα κατεξοχήν δοκιμάζεται η ταξική προσέγγιση, η ικανότητα θεωρητικής γενίκευσης, η χρήση της μαρξιστικής μεθοδολογίας.
Δεν αναφερόμαστε σε μια γενική προσθαφαιρετική τοποθέτηση και αποτίμηση της προσφοράς των σοσιαλιστικών καθεστώτων - «είχε θετικές, είχε και αρνητικές πλευρές» - εξάλλου θετικά στοιχεία αναγνωρίζουν και αστοί αναλυτές, αλλά την απάντηση κατ' αρχήν στο ερώτημα για τη φύση αυτών των κοινωνιών: Οικοδομείτο πράγματι ο σοσιαλισμός; Με τί κριτήρια μπορούν να απαντήσουν οι κομμουνιστικές δυνάμεις σε ένα τέτιο ερώτημα χωρίς αφοριστικές απορρίψεις και επιζήμιες εξιδανικεύσεις;
Αν και η ενσωμάτωση κριτηρίων του αστικού φιλελευθερισμού, η τάση απεμπόλησης των δοκιμασμένων μαρξιστικών αναλυτικών-θεωρητικών εργαλείων έχει αποδειχθεί η πιο ολέθρια παγίδα για μια πραγματικά επιστημονική-ταξική προσέγγιση των κοινωνικών ζητημάτων, φαίνεται ότι αυτή η αρρώστια δεν εξαλείφθηκε.
Ετσι, μερικές δυνάμεις βιάστηκαν να εναρμονιστούν με την αντικομμουνιστική πολεμική των αντιπάλων περί «ολοκληρωτικών», «τυραννικών» ή και «εγκληματικών» καθεστώτων και μάλιστα σε όλους τους τόνους διακήρυξαν ότι είναι «αθώες του αίματος τούτου» γιατί έγκαιρα είχαν τοποθετηθεί «κριτικά». Κάνουν λόγο για «νέου τύπου εκμεταλλευτικά καθεστώτα», όπου η «γραφειοκρατία» αποτελούσε τη νέα κυρίαρχη τάξη, αναπαράγοντας έτσι τις κατηγορίες που εκτόξευσαν ενάντια στην Οχτωβριανή Επανάσταση πρώτοι οι μενσεβίκοι, ο Κάουτσκι, αργότερα ο Τρότσκι και στη συνέχεια αδιαλείπτως διάφοροι αστοί και μικροαστοί διανοούμενοι.
Αλλες δυνάμεις χωρίς να αρνούνται καθ΄ ολοκληρία τη σοσιαλιστική φύση των καθεστώτων μιλάνε για αναπόφευκτη κατάρρευση εξαιτίας της χαμηλής κοινωνικοοικονομικής αφετηρίας της οικοδόμησης του σοσιαλισμού ή για την επιλογή ενός «μοντέλου» αποτυχημένου.
Αν και, ασφαλώς, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ αυτών των τοποθετήσεων, κατά τη γνώμη μας, υπάρχει κάποιος κοινός παρανομαστής. Πρόκειται για την άρνηση της φύσης της σοσιαλιστικής κοινωνίας ως μεταβατικής, ως πρώτης, κατώτερης, φάσης του κομμουνιστικού κοινωνικού σχηματισμού, όπου αναδιοργανώνονται ριζικά όλες οι κοινωνικές σχέσεις. Η ταξική πάλη συνεχίζεται μέσα σε διαφορετικά πλαίσια, με διαφορετικές μορφές και μεθόδους. Οπλο της εργατικής τάξης τώρα πια είναι η εξουσία, η δικτατορία του προλεταριάτου με καθοδηγητικό πυρήνα το κομμουνιστικό κόμμα.
Το υποκειμενικό στοιχείο, η πολιτική παίζει πρωταρχικό ρόλο, χωρίς αυτό να σημαίνει βολονταρισμό, εφόσον υφίσταται ένα μίνιμουμ προϋποθέσεων της σοσιαλιστικής αναδιοργάνωσης. Ποιό είναι αυτό το μίνιμουμ, που στην περίπτωση της ΕΣΣΔ, από ορισμένους αμφισβητείται; Μια σαφή απάντηση δίνει ο Μαρξ στο έργο του πολεμικής κατά των μικροαστικών αντιλήψεων του Προυντόν: «Ο ζωτικός όρος για κάθε κοινωνία θεμελιωμένη πάνω στον ταξικό ανταγωνισμό, είναι μια καταπιεζόμενη τάξη. Η απελευθέρωση της καταπιεζόμενης τάξης επιβάλλει, λοιπόν, απαραίτητα τη δημιουργία μιας καινούργιας κοινωνίας. Για να μπορέσει ν΄ απελευθερωθεί η καταπιεζόμενη τάξη, πρέπει να μην μπορούν πια να σταθούν πλάι-πλάι οι παραγωγικές δυνάμεις που αποχτηθήκανε και οι κοινωνικές σχέσεις που υπάρχουνε τώρα να μη μπορούν να συνυπάρξουν. Απ΄ όλα τα μέσα παραγωγής η μεγαλύτερη παραγωγική δύναμη είναι η ίδια η επαναστατική τάξη. Η οργάνωση των επαναστατικών στοιχείων σε τάξη υποθέτει πως υπάρχουν όλες οι παραγωγικές δυνάμεις που μπορούσαν να γεννηθούν μέσα στα σπλάχνα της παλιάς κοινωνίας»[7]. Μήπως ήταν και ο Κ. Μαρξ βολονταριστής;
Κλείνει τα μάτια μπροστά στην αλήθεια όποιος δεν βλέπει και δεν αναγνωρίζει ότι τα τεράστια οικονομικά και επιστημονικά επιτεύγματα πχ. της ΕΣΣΔ, δεν πραγματοποιήθηκαν διαφορετικά παρά μόνο στη βάση της μεγάλης συγκεντρωμένης-κοινωνικοποιημένης παραγωγής.
Oταν ο Β. Ι. Λένιν διακήρυσσε πως «κανείς δεν πρόκειται να μας ανατρέψει αν δεν κάνουμε καμιά υπερφυσική ανοησία» δεν εξαπέλυε ένα μαζικό προπαγανδιστικό ουτοπικό σύνθημα. Εξαπέλυε ένα προειδοποιητικό σήμα για μέγιστη προσοχή στην πολιτική και ταυτόχρονα μήνυμα ιστορικής αισιοδοξίας για τη δυνατότητα του υποκειμενικού παράγοντα να επιδράσει θετικά στην ταχύτητα κοινωνικής κίνησης, προς την κατεύθυνση που νομοτελειακά είναι καθορισμένη. Αναδείκνυε τη «δυνατότητα» να αποφευχθούν τέτια ιστορικά πισωγυρίσματα που θα ξανάφερναν το παλιό. Αν η δυνατότητα δεν υλοποιήθηκε σε σταθερή πραγματικότητα, αυτό δεν σημαίνει ανυπαρξία της, αλλά αδυναμία του υποκειμενικού παράγοντα να την αξιοποιήσει. Οι κομμουνιστές, αντίθετα απ΄ ό,τι μας κατηγορούν, δεν είμαστε μοιρολάτρες.
Η ανικανότητα να διαγνωστούν οι πραγματικές αντιθέσεις και η πάλη των τάξεων, διεθνής και εσωτερική σαν ενότητα, πίσω από τα φαινόμενα μιας σοσιαλιστικής κοινωνίας ή η άρνηση να αναγνωριστεί η πολυμορφία, η ιδιαιτερότητα και η αναγκαιότητα της ταξικής πάλης οδηγεί είτε στην ιδεαλιστική αντίληψη του «μοντέλου», ενός εκ των προτέρων ιδεατού κοινωνικού «διαγράμματος», καλής ή κακής κατασκευής, στο οποίο «προσαρμόζουν» οι επαναστατικές δυνάμεις την κοινωνία είτε στη μοιρολατρική αποδοχή του αναπόφευκτου της «κατάρρευσης» που διαγράφει το επαναστατικό υποκείμενο από την ιστορία είτε σε αστήρικτους επιστημονικά ακροβατισμούς περί νέας άρχουσας τάξης εκμεταλλευτών. Ακόμη, σε καταδίκη της επαναστατικής βίας, η οποία είναι ιστορικό γέννημα της όξυνσης της ταξικής πάλης σε συγκεκριμένες ιστορικές στιγμές δηλαδή τελικά σε απολογητική της αντεπαναστατικής βίας.
Μόνο μια προσέγγιση της εμπειρίας της σοσιαλιστικής οικοδόμησης που ξεκινά από την πραγματική «φύση» της σοσιαλιστικής κοινωνίας όπως εκτέθηκε παραπάνω, αποδεχόμενη όχι μια προκατασκευή αλλά τις ήδη ανακαλυφθείσες από τους κλασικούς νομοτέλειές της - κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, σχεδιασμός και δικτατορία του προλεταριάτου - μπορεί να αποφύγει το σκόπελο της απομάκρυνσης από το μαρξισμό, με μαρξιστική φρασεολογία.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής και το σχεδιασμό σαν αρχές της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε πως όχι λίγες δυνάμεις κομμουνιστικού προσανατολισμού, στον ένα ή τον άλλο βαθμό, με τον ένα ή άλλο τρόπο, έχουν απομακρυνθεί.  Δεν αναφερόμαστε σε διαφορές που σχετίζονται με τους ρυθμούς της κοινωνικοποίησης, αλλά σε εκείνες που, με το πρόσχημα των ρυθμών, ουσιαστικά αρνούνται αυτή καθεαυτή την ουσία της κοινωνικοποίησης. Ισχυρή επίδραση εξακολουθούν να ασκούν οι ιδέες περί «σοσιαλιστικής οικονομίας της αγοράς» με
ανταγωνιζόμενους παραγωγούς ή περί «μικτής» οικονομίας που «ρυθμίζεται» με ενδεικτικό κρατικό σχεδιασμό με μοχλό το πιστωτικό και φορολογικό σύστημα. Οι αντιλήψεις για την πλήρη δράση των εμπορευματοχρηματικών σχέσεων σε μια σοσιαλιστική οικονομία. Η αντίληψη ότι σχέδιο και αγορά εναρμονίζονται πλήρως.
Ιδέες, δηλαδή, που πρακτικά εφαρμόστηκαν και αποδιάρθρωσαν τις σοσιαλιστικές οικονομίες, πισωγύρισαν τις σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής διαβρώνοντας ταυτόχρονα τη συνείδηση των εργαζομένων.
Για την εγκατάλειψη της αρχής της δικτατορίας του προλεταριάτου ως το νομοτελειακά αναγκαίο πολιτικό εποικοδόμημα στο σοσιαλισμό, πίεση πάνω στο κίνημά μας ασκούσαν ανέκαθεν οι κυρίαρχες τάξεις, με τις περί δημοκρατίας ιδεοληψίες του αστικού φιλελευθερισμού. Οι αστικές δημοκρατικές ελευθερίες και δικαιώματα και οι αστικές δημοκρατίες ιδιαίτερα των προηγμένων καπιταλιστικών χωρών, υμνολογούνται από τους απολογητές διανοουμένους, τους πολιτικούς και τα πολύμορφα προπαγανδιστικά μέσα του ιμπεριαλισμού, με πονηρή τέχνη αποσυνδεμένες από την εγκληματική δράση του κατά της ανθρωπότητας. Προσπαθούν να αποκρύψουν, από τη μια, πόσο τραγικά περιορισμένες ή τυπικές είναι αυτές οι ελευθερίες για τις πλατιές λαϊκές μάζες και, από την άλλη, να σβήσουν από την ιστορική μνήμη το γεγονός ότι τα όποια περιορισμένα δικαιώματα είναι καρπός σκληρών αγώνων και υφίστανται όσο δεν κινδυνεύει η αστική εξουσία.
Μέσα σε αυτό το εντατικά καλλιεργημένο από τον ιμπεριαλισμό κλίμα «υπεροχής» της αστικής δημοκρατίας, με αντικειμενικό υπόβαθρο τις αυταπάτες που καλλιέργησε στην εργατική τάξη η μεταπολεμική υψηλή συγκυρία του καπιταλισμού στις αναπτυγμένες χώρες, ορισμένα κόμματα αποκήρυξαν τη δικτατορία του προλεταριάτου πολύ πριν τις ανατροπές. Αλλες δυνάμεις ακολούθησαν αυτό το δρόμο μετά την αντεπανάσταση στην Ευρώπη, πραγματοποιώντας ταυτόχρονα μια συνολική στρατηγική στροφή από την επανάσταση στη μεταρρύθμιση. Σε αρκετές περιπτώσεις αυτή η στροφή στηρίχθηκε θεωρητικά με επεξεργασίες για το σύγχρονο καπιταλισμό που απορρίπτουν τόσο τη λενινιστική θεωρία του ιμπεριαλισμού, όσο και το χαρακτήρα της εποχής σαν εποχή περάσματος από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟ
Η στρατηγική ενότητα του κινήματος ενάντια στο διεθνή καπιταλισμό, δεν μπορεί να εδραιώνεται έξω από μια συναντίληψη για τη σημερινή φάση ανάπτυξής του. Οι εξελίξεις, στο σύνολό τους παρμένες θέτουν ένα ερώτημα: Είναι ο θεωρητικός εξοπλισμός μας με τη λενινιστική θεωρία για τον ιμπεριαλισμό επαρκές αναλυτικό εργαλείο για το σύγχρονο κόσμο;
Σε πολύ αδρές γραμμές οι εξελίξεις αυτές είναι: Η εντεινόμενη διεθνοποίηση. Η σε τεράστια κλίμακα συγκέντρωση της παραγωγής και του κεφαλαίου.  Οι αναδιαρθρώσεις που προωθούνται με τις πολιτικές των διακρατικών κέντρων του καπιταλισμού όπως η «απελευθέρωση» της κίνησης εμπορευμάτων, κεφαλαίων, οι ιδιωτικοποιήσεις, οι αντιδραστικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις κλπ., οι οποίες συνιστούν μια εντατική προσπάθεια, στις σημερινές συνθήκες συσσώρευσης του κεφαλαίου, για συγκράτηση της πτώσης του μέσου ποσοστού κέρδους και άνοδο των μονοπωλιακού υπερκέρδους. Η εφαρμογή όλο και ανώτερων επιστημονικών-τεχνολογικών επιτευγμάτων στην παραγωγή και οι επιπτώσεις στις κοινωνίες και το περιβάλλον. Η έκρηξη της ανεργίας, της φτώχειας και όλων των άλλων κοινωνικών προβλημάτων. Ο πολλαπλασιασμός των εστιών πολέμου, οι συστηματικές ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις. Η εντατική αναπροσαρμογή των στρατιωτικών οργανισμών του  καπιταλισμού, κυρίως του ΝΑΤΟ, στις ανάγκες μιας άμεσης αντεπαναστατικής ενέργειας και κατάπνιξης λαϊκών κινημάτων. Η οικοδόμηση πιο αποτελεσματικών δικτύων διακρατικής αστυνόμευσης και καταστολής, όπως η Σένγκεν.
Ολα τα παραπάνω και πολλά άλλα στοιχεία που παραλείπονται για λόγους συντομίας του κειμένου, επιβεβαιώνουν, κατά την άποψη του κόμματός μας, ότι ο σύγχρονος καπιταλισμός βρίσκεται στο τελευταίο στάδιό του, το ιμπεριαλιστικό. Είναι ο καπιταλισμός που σαπίζει και πεθαίνει, ο καπιταλισμός στη φάση της γενικής του κρίσης. Οι αντεπαναστατικές αλλαγές στην Ευρώπη όχι μόνο δεν αλλάζουν τη φύση του σύγχρονου καπιταλισμού, αλλά κάνουν πιο εμφανή τη βαρβαρότητά του και τους κινδύνους από την παράταση της ζωής του.
Στο Πρόγραμμα του ΚΚΕ σημειώνονται όχι μόνο οι βασικές εκφράσεις της γενικής κρίσης του καπιταλισμού, αλλά και η διέξοδος για την εργατική τάξη και όλους τους καταπιεζόμενους:
«Από όλη τη σύγχρονη πραγματικότητα αναδείχνεται η ανάγκη να απαντήσουν οι εργαζόμενοι σε ένα δίλημμα πιο πιεστικό από κάθε άλλη φορά: Να πουν «ναι» στην υποταγή, στη συνεχή επιδείνωση της ζωής τους, στην οπισθοδρόμηση και το σκοταδισμό ή να πουν «ναι» στο δρόμο της αντίστασης ενάντια στις κυρίαρχες επιλογές του κεφαλαίου, ενάντια στον ιμπεριαλισμό και τα μονοπώλια, με στόχο την ανατροπή της κυριαρχίας κι εξουσίας τους και την οικοδόμηση του σοσιαλισμού». Για τους Ελληνες κομμουνιστές, η αντιιμπεριαλιστική πάλη, ο αγώνας ενάντια στα ιμπεριαλιστικά κέντρα, τις καπιταλιστικές ενώσεις και τους διάφορους μηχανισμούς τους, η πάλη ενάντια στην ιμπεριαλιστική «νέα τάξη» και τους εκφραστές της αποτελεί σήμερα το βασικό κρίκο της επαναστατικής διαδικασίας σε διεθνές επίπεδο, συνδέεται αδιάρρηκτα και φέρνει στην ημερήσια διάταξη την ανάγκη της σοσιαλιστικής αλλαγής[8].
Μια σειρά δυνάμεις, σιωπηρά είτε ανοιχτά απορρίπτοντας τη θεωρία για τον ιμπεριαλισμό, σε κάθε περίπτωση χωρίς πειστική επιστημονική στήριξη, ισχυρίζονται ότι ο καπιταλισμός διανύει ένα νέο στάδιο ανάπτυξης που σηματοδοτείται από τη νεοφιλελεύθερη πολιτική και απαιτεί νέες στρατηγικές επεξεργασίες προσαρμοσμένες σε αυτό. Στα πλαίσια αυτής της ανάλυσης, παλιές αποτυχημένες στην πράξη σοσιαλδημοκρατικές ιδέες της κοινωνικής μεταρρύθμισης ενάντια στην κοινωνική επανάσταση, επανέρχονται σαν νέες ιδέες και συνταγές, για να πούμε την αλήθεια στην πολύ πιο μετριοπαθή έκδοση της πολιτικής ενός «αντινεοφιλελεύθερου πόλου». Η επανάσταση διαγράφεται ή παραπέμπεται στις καλένδες μέσω της πλήρους αυτονόμησης της τακτικής από τον επαναστατικό σκοπό (στο βαθμό που αυτός εξακολουθεί να καταγράφεται, τουλάχιστον στα χαρτιά). Τη θέση της παίρνουν στην αρχή οι «δομικές αλλαγές» και κατόπιν το «εφικτό και ρεαλιστικό» της διατήρησης μέρους των εργατικών κατακτήσεων. Οι υπόλοιπες παζαρεύονται στο όνομα των καταναγκασμών της «παγκοσμιοποίησης» και της εξασφάλισης «ανταγωνιστικότητας» της εθνικής οικονομίας, δηλ. των κερδών των «δικών μας» καπιταλιστών.
Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής γραμμής, το κομμουνιστικό κόμμα δεν κατευθύνεται στο να οξύνει την κρίση του συστήματος με την άνοδο της ταξικής πάλης, αλλά να μετριάσει τους κινδύνους από την καπιταλιστική κρίση για την καπιταλιστική τάξη, μετέχοντας σε «αριστερές» κυβερνήσεις με βασικό εταίρο τη σοσιαλδημοκρατία. Η παρέμβαση περιορίζεται στο να διεκδικεί κάπως πιο χαλαρούς ρυθμούς στην προώθηση των αναδιαρθρώσεων και μεθόδους πιο ευέλικτες και, υποτίθεται, πιο ανεκτές για τους εργαζόμενους που υποφέρουν.
Ανάλογα εγχειρήματα στο παρελθόν οδήγησαν σε πολιτική χρεοκοπία. Δεν νομίζουμε ότι θα έχουν καλύτερη τύχη στο παρόν και το μέλλον.  Η διέξοδος δεν βρίσκεται στη διαχείριση της καπιταλιστικής κρίσης μέσω «κεντροαριστερών» κυβερνήσεων. Η απάντηση στη νεοφιλελεύθερη πολιτική δεν δίνεται με τα γιατροσόφια «αναδιανομής» της κλασικής και νεόκοπης σοσιαλδημοκρατίας. Η πολιτική της λεγόμενης αναδιανομής έχει δείξει τον ταξικό χαρακτήρα της και τα απολύτως περιορισμένα όρια της. Είναι οι σχέσεις παραγωγής που καθορίζουν τις σχέσεις διανομής και συνεπώς τη μερίδα του κοινωνικού πλούτου που θα ιδιοποιηθεί ο εργάτης. Είναι οι ανάγκες συσσώρευσης του κεφαλαίου που τελικά θα βάλουν τη σφραγίδα τους στο επίπεδο της ζωής της εργατικής τάξης.  Γι΄ αυτό εδώ και κάμποσα χρόνια με την αλλαγή των συνθηκών συσσώρευσης του κεφαλαίου - όξυνση της κρίσης, αλλαγή της οργανικής σύνθεσης του κεφαλαίου και πτώση του μέσου ποσοστού κέρδους, ένταση του ανταγωνισμού και αρνητική αλλαγή του παγκόσμιου συσχετισμού των δυνάμεων - οι κατακτημένες θέσεις δεν μπορούν πλέον να κρατηθούν. Γίνεται πολύ προφανής και στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες η γενική τάση της καπιταλιστικής συσσώρευσης. Συγκέντρωση πλούτου από τη μια, εξαθλίωση από την άλλη.
Μόνο μια γραμμή πάλης που επιδιώκει ρήξεις με τα βάθρα του καπιταλιστικού συστήματος, μόνο ο αγώνας ενάντια στα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό που θέτει στην προοπτική του το ζήτημα της εξουσίας μπορεί να αναχαιτίσει τη βιαιότητα της επίθεσης του κεφαλαίου σήμερα, να δώσει πραγματική διέξοδο, την επανάσταση και το σοσιαλισμό, αύριο.


  Η Ελένη Κατροδαύλη είναι μέλος της ΚΕ, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ.
[1] Κ. Μαρξ - Φ. Ενγκελς: Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», 1994, σελ. 23.
[2] Στο ίδιο, σελ. 7.
[3] Στο ίδιο, κεφ. I.
[4]  «Στην καπιταλιστική κοινωνία, και η εργατική τάξη μπορεί να ασκεί αστική πολιτική, αν ξεχάσει τους απελευθερωτικούς της σκοπούς, συμβιβάζεται με τη μισθωτή δουλεία και περιορίζεται στο να φροντίζει για συμμαχίες πότε με το ένα και πότε με το άλλο αστικό κόμμα, για χάρη δήθεν «βελτιώσεων» της δουλικής της κατάστασης» (Β. Ι. Λένιν, Απαντα, τ. 22, σελ. 241-242).
[5]  «Η παγκόσμια ιστορία θα μπορούσε να γίνεται βέβαια πολύ πιο άνετα, αν τον αγώνα τον αναλάβαιναν μόνον με τον όρο αλάθευτων ευνοϊκών πιθανοτήτων επιτυχίας. Θα ήταν εξάλλου πολύ μυστηριώδης η φύση της αν δεν έπαιζαν κανένα ρόλο οι «συμπτώσεις». Κι αυτές οι ίδιες οι συμπτώσεις ανήκουν φυσικά στη γενική πορεία της ανάπτυξης και ισοφαρίζονται πάλι από άλλες συμπτώσεις. Ομως η επιτάχυνση και η επιβράδυνση εξαρτιέται σε μεγάλο βαθμό από τέτιες «συμπτώσεις», που ανάμεσά τους φιγουράρει και η «σύμπτωση» του χαρακτήρα των ανθρώπων, που πρώτοι βρίσκονται επικεφαλής του κινήματος». (Ο Μαρξ στον Κούγκελμαν - 17/4/1871 - Διαλεχτά Εργα, τ. ΙΙ, σελ.544).
[6] Πρόγραμμα του ΚΚΕ, εκδ. ΚΕ, σελ.17.
[7] Κ. Μαρξ, «Η αθλιότητα της φιλοσοφίας», εκδ. Αναγνωστίδη, σελ.173.
[8] Πρόγραμμα του ΚΚΕ, εκδ. ΚΕ, σελ.16-17.

ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΤΙΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ*


            ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΤΙΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ*



            Διευρύνονται οι γραμμές της παγκόσμιας εργατικής τάξης. Νέες χώρες και λαοί, που γνωρίζουν τη βαριά εξάρτηση και τη στυγνή εκμετάλλευση των πολυεθνικών, πυκνώνουν τις γραμμές των δυνάμεων, που αντικειμενικά έχουν θέση στο μεγάλο μέτωπο της αντιιμπεριαλιστικής πάλης και στο άνοιγμα του δρόμου προς το σοσιαλισμό. Το δικαίωμα του κάθε λαού να αποφασίζει αυτός για το δρόμο της ανάπτυξής του και να συμμετέχει ισότιμα στο διεθνή καταμερισμό εργασίας, είναι συνώνυμο και ταυτίζεται με την πάλη ενάντια στα ιμπεριαλιστικά κέντρα, τις καπιταλιστικές ενώσεις και τους διάφορους διεθνείς μηχανισμούς τους. Συνδέεται αδιάρρηκτα και φέρνει στην ημερήσια διάταξη την ανάγκη της σοσιαλιστικής αλλαγής.
            Η συσπείρωση και η πάλη ενάντια στην ιμπεριαλιστική «νέα τάξη πραγμάτων» και τους εκφραστές της αποτελεί σήμερα το βασικό κρίκο της σύγχρονης επαναστατικής διαδικασίας. Είναι ο δρόμος της διεθνούς εργατικής τάξης και των λαών για την υπεράσπιση των κατακτήσεων και των δικαιωμάτων τους, για θετική αλλαγή του διεθνούς συσχετισμού δυνάμεων και τη δημιουργία των απαραίτητων προϋποθέσεων, για μια νέα φάση ανόδου και νικηφόρα πορεία του επαναστατικού κινήματος.
            Στις κατευθύνσεις αυτές συνενώνονται σήμερα αντικειμενικά:
·      Το επαναστατικό εργατικό κίνημα των καπιταλιστικών χωρών.
·      Οι χώρες, που οικοδομούν το σοσιαλισμό μέσα στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες κυριαρχίας του διεθνούς κεφαλαίου.
·      Τα αντιιμπεριαλιστικά κινήματα των χωρών, που καταπιέζονται από τα ιμπεριαλιστικά κέντρα.
            Η κοινή δράση των δυνάμεων αυτών είναι ικανή να αντιμετωπίσει την ιμπεριαλιστική επεκτατικότητα και ασυδοσία.
            Καθοριστικό και αποφασιστικό ρόλο μπορεί και πρέπει να παίξει το διεθνές κομμουνιστικό κίνημα. Δεν  μπορεί να έχει ουσιαστικές και σταθερές επιτυχίες η πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό και ο αγώνας για το σοσιαλισμό, εάν το κομμουνιστικό κίνημα είναι οργανωτικά και ιδεολογικά κατακερματισμένο. Η ανασυγκρότηση του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και η έξοδος από τη σημερινή κατάσταση της κρίσης και της υποχώρησης, η αποκατάσταση της ενότητάς του, στη βάση του μαρξισμού-λενινισμού, του προλεταριακού διεθνισμού και της ενιαίας στρατηγικής, όπως και η συγκεκριμένη έκφρασή της, είναι το επείγον καθήκον που απαιτούν οι σημερινές συνθήκες της πάλης, ενάντια στη διεθνή ενότητα του κεφαλαίου. Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί και πρέπει να προχωρήσει αποφασιστικά ο συντονισμός και η κοινή δράση, ο διάλογος και η συζήτηση, για την ιδεολογική του ταυτότητα, τη στρατηγική του σύγχρονου αντιιμπεριαλιστικού και επαναστατικού αγώνα. Διαδικασία η οποία είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την αποφασιστική πάλη και αντίκρουση των ρεφορμιστικών και οπορτουνιστικών αντιλήψεων, των διαφόρων θεσμών, που στοχεύουν στην ενσωμάτωση και τη χειραγώγηση της εργατικής τάξης.
            Το ΚΚΕ θα προωθήσει και θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις, πρωτοβουλίες, οι οποίες ενισχύουν και εκφράζουν τις κατευθύνσεις αυτές. Θα συνεχίσει και θα εντείνει ανάλογες δικές του πρωτοβουλίες, ιδιαίτερα για το συντονισμό και την κοινή δράση ενάντια στη «νέα τάξη πραγμάτων» στα Βαλκάνια, την Ευρώπη και τη Μεσόγειο.



* Από το Πρόγραμμα του ΚΚΕ, που ψηφίσθηκε στο 15ο Συνέδριο, 22-26 Μάη 1996.

Συνωμοσίες...


Συνωμοσίες...



Ενα περισπούδαστο άρθρο - από εκείνα που συνηθίζουν οι διδάκτορες του ΠΑΣΟΚισμού - δημοσιεύτηκε τις προάλλες στα «ΝΕΑ» (29/6/2012).
Ο συντάκτης του τυγχάνει και αναπληρωτής επιστημονικός διευθυντής του ΙΣΤΑΜΕ (σ.σ.: πρόκειται για το Ινστιτούτο του ΠΑΣΟΚ).
Ο εν λόγω κύριος, χωρίς να κρύβει πόσο απογοητευμένος αισθάνεται λόγω της ανθεκτικότητας των κομμουνιστικών ιδεών στην Ελλάδα, και κατόπιν βαθυτάτης επιστημονικής σκέψης, εντόπισε, τελικά, την αιτία του κακού
(σ.σ.: όπου ως «κακό» ορίζονται πάντα οι κομμουνιστικές ιδέες),
την οποία και εξέθεσε στο αναγνωστικό κοινό.
Απέδωσε, λοιπόν, αυτό το θλιβερό (για τον ίδιο) φαινόμενο της ανθεκτικότητας των κομμουνιστικών ιδεών, στην ιδιοσυστασία της ελληνικής κοινωνίας.
Μια κοινωνία, που όπως απεφάνθη ο σοφός μας αναλυτής, το γεγονός ότι τείνει ευήκοον ους στις κομμουνιστικές ιδέες, οφείλεται σε μια τρόπον τινά αναπηρία: το κάνει διότι, δυστυχώς, είναι μια κοινωνία «διψώσα» για «συνωμοσιολογικού» τύπου ερμηνείεςτων πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων...
*
Κατόπιν αυτών, ήρθε η ώρα για τον διευθυντή (αναπληρωτή) του ΙΣΤΑΜΕ, να ξεδιαλύνει και να αποκαλύψει μια ακόμα «συνωμοσία». Πρόκειται για την «συνωμοσία» που παρουσιάζει
1) το ΠΑΣΟΚ ως πολιτικό φορέα του στυγνού κατεστημένου,
2) την σοσιαλδημοκρατία ως ακραιφνή εκπρόσωπο των συμφερόντων της πλουτοκρατίας και
3) το ίδιο το ΙΣΤΑΜΕ ως μελετητικό κέντρο που θα μπορούσε να αντικαταστήσει ακόμα και τον ΣΕΒ όσον αφορά την προώθηση των επιδιώξεων των βιομηχάνων.
Ιδού η τοποθέτηση - πειστήριο
της «συνωμοσίας»:
*
«Απόρησα με τον εαυτό μου, πώς εγώ ένας άνθρωπος του στυγνού κατεστημένου εισχωρώ σε σοσιαλδημοκρατικές απόψεις, όταν διάβασα τη μελέτη του ΙΣΤΑΜΕ "Η στρατηγική της Λισαβόνας και οι προκλήσεις των μεταρρυθμίσεων για την Ελλάδα". Γιατί οι απόψεις μας ταυτίζονται. Νομίζω ότι μπορούμε να δούμε ακόμα και μία συγχώνευση του ΣΕΒ με το ΙΣΤΑΜΕ και άλλων κοινωνικών εταίρων. Αυτό δείχνει πως έχουν πέσει οι διαχωριστικές γραμμές. Δείχνει ευρωπαϊκή ωριμότητα. Συμφωνώ απόλυτα».
*
Μπορεί ο κύριος διευθυντής (αναπληρωτής) να βρει:
α) Ποιος «συνωμότης» είναι αυτός που εμφανίστηκε ως «άνθρωπος του στυγνού κατεστημένου» για να δηλώσει - σε εκδήλωση του ΙΣΤΑΜΕ μάλιστα - ότι οι απόψεις του«ταυτίζονται» με τις απόψεις του ΠΑΣΟΚ, φτάνοντας μέχρι του σημείου να ζητήσει«ακόμα και μία συγχώνευση του ΣΕΒ με το ΙΣΤΑΜΕ»;
β) Η «συνωμοσία» να παρουσιάζονται «άνθρωποι του στυγνού κατεστημένου» και να δηλώνουν ότι «εισχωρούν στις σοσιαλδημοκρατικές απόψεις» του ΠΑΣΟΚ, είναι μια «συνωμοσία» που σταμάτησε ή μήπως συνεχίζεται και κατά την περίοδο που έχει αναλάβει ο ίδιος τη θέση του διευθυντή (αναπληρωτή) του ΙΣΤΑΜΕ;
*
Πάντως, αν ο αναπληρωτής διευθυντής του ΙΣΤΑΜΕ δεν βρει άκρη με την παραπάνω «συνωμοσία», μην απογοητευτεί.
Και κυρίως να μην σταματήσει την έρευνα, αν πρώτα δεν ψάξει και στην επίσημη ιστοσελίδα του ΣΕΒ.
Ειδικά στο αρχείο με τις ομιλίες του κ. Δ. Δασκαλόπουλου, του προέδρου του ΣΕΒ...

Γράφει:
ο Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Αδιαπραγμάτευτος στόχος η εσωτερική υποτίμηση


ΕΕ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Αδιαπραγμάτευτος στόχος η εσωτερική υποτίμηση
Στον απόηχο της Συνόδου, εντείνονται οι πιέσεις στο λαό να δεχτεί τα βάρβαρα μέτρα, στο όνομα της «αναδιαπραγμάτευσης» τάχα του μνημονίου
Οι διευθετήσεις για το φθηνότερο δανεισμό τραπεζών και μονοπωλίων σε τίποτα δεν αλλάζουν τις συνέπειες που έχει για το λαό η αστική διαχείριση της κρίσης
Οι αποφάσεις της πρόσφατης Συνόδου κάθε άλλο παρά καταλάγιασαν τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα κράτη-μέλη της ΕΕ, για τον επιμερισμό της ζημιάς στο πλαίσιο της ελεγχόμενης διαχείρισης της κρίσης. Αυτό επιβεβαίωσε και η συζήτηση που έγινε χτες στοΕυρωπαϊκό Κοινοβούλιο,όπου στο στόχαστρο βρέθηκαν οι κυβερνήσεις της Φινλανδίας και της Ολλανδίας, που δείχνουν να αμφισβητούν τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής.
«Οι πρωθυπουργοί της Ολλανδίας και της Φινλανδίας προφανώς δεν άκουγαν. Λένε κάτι διαφορετικό στις χώρες τους απ' ό,τι στις Βρυξέλλες»,ήταν μια από τις τοποθετήσεις που ακούστηκαν, δείχνοντας πως οι αντιθέσεις καλά κρατούν. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο, η Φινλανδία και η Ολλανδία θα εμποδίσουν κάθε ενδεχόμενο ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) να αγοράζει κρατικά ομόλογα στη δευτερογενή αγορά. Η Φινλανδία και η Ολλανδία προβλέπεται να εισφέρουν το 7,5% του κεφαλαίου του ESM.
Πηγή της φινλανδικής κυβέρνησης είπε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι το Ελσίνκι ήδη είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του στη Σύνοδο. «Δεν ήμασταν οι μόνοι. Αυτά τα ομόλογα δεν αναφέρονται στην τελική ανακοίνωση της Συνόδου. Επομένως, ουδείς μπορεί να υποστηρίξει ότι αλλάξαμε τη θέση μας», δήλωσε χαρακτηριστικά. Από μέρους της Ολλανδίας δεν υπήρξε χτες απάντηση.
Ενδεικτικό των εύθραυστων συμβιβασμών είναι και το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπάθησε να υποβαθμίσει τα σχετικά δημοσιεύματα. Ενας από τους εκπροσώπους της σημείωσε ότι ο ESM προβλέπεται από το καταστατικό του να μπορεί, εάν το εγκρίνουν κράτη-μέλη που διαθέτουν το 85% του κεφαλαίου του, να εγκρίνει μέτρα «όταν απαιτούνται επείγουσες αποφάσεις για να προασπιστεί το ευρώ».
Σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το νέο ρήγμα στην Ευρωζώνη, ο Ισπανός υπουργός Οικονομίας Λουίς ντε Γκίντος συμπλήρωσε χτες ότι «καμιά χώρα από μόνη της δεν μπορεί να εμποδίσει τη λήψη αποφάσεων σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ - EFSF) και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ - ESM)».
Ενθαρρύνουν την κυβερνητική προπαγάνδα
Σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις της ίδιας Συνόδου, o Γ. Ασμουσεν, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, δήλωσε σε ελληνικό τηλεοπτικό σταθμό («Σκάι») ότι η υπαγωγή της Ελλάδας στο πακέτο της συμφωνίας για την απευθείας τραπεζική ανακεφαλαιοποίηση από το μόνιμο μηχανισμό ευρωστήριξης (ESM) δείχνει αδύνατη, τουλάχιστον προς το παρόν. Κι αυτό επειδή, όπως είπε, η Ελλάδα δεν είναι «παρόμοια» (σ.σ. με Ισπανία και Ιταλία) περίπτωση και συνεπώς δεν θα αντιμετωπισθεί με «παρόμοιο» τρόπο.
«Πρέπει να ξεχωρίσουμε τι είδους πρόγραμμα έχει η κάθε χώρα. Η Ισπανία έχει μόνο πρόγραμμα τραπεζικής στήριξης», είπε ο Ασμουσεν και πρόσθεσε ότι «ίδιες περιπτώσεις θα αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. Πρέπει κανείς να αποδείξει ότι ανήκει στις ίδιες περιπτώσεις». Στην πραγματικότητα, ο αξιωματούχος της ΕΚΤ ενθάρρυνε την κυβερνητική προπαγάνδα ότι η συνεπής εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων μπορεί να ανοίξει το δρόμο για διαφορετικό υπολογισμό του δημόσιου χρέους, με το λαό γονατισμένο στην κυριολεξία.
Δείχνοντας την πρεμούρα της ντόπιας και ξένης αστικής τάξης να προχωρήσουν τα μέτρα για την παραπέρα εσωτερική υποτίμηση στην Ελλάδα, ο Ασμουσεν είπε ακόμα ότι «η αναδιάρθρωση της αγοράς εργασίας είναι βασική προϋπόθεση για την παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ» και διαμήνυσε ότι πρέπει να αποτελέσει την πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. «Αν θέλει κανείς να παραμείνει στην Ευρωζώνη, υπάρχει μόνο μία στρατηγική, αυτή της εσωτερικής υποτίμησης μέσω μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και την αγορά αγαθών και υπηρεσιών», είπε και ξεκαθάρισε πως «δεν μπορεί να υπάρξει χαλάρωση των βασικών στόχων του προγράμματος».
Υποστήριξε, τέλος, ότι στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης πρέπει να είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, οι αλλαγές στα εργασιακά που έχουν ήδη ψηφιστεί, η πάταξη της φοροδιαφυγής και η απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων.
Φυγόκεντρες τάσεις
Μέσα σ' αυτό το κλίμα, η Παγκόσμια Τράπεζα δήλωσε χτες διατεθειμένη «να παράσχει συμβουλευτικές υπηρεσίες» σε χώρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, όπως η Ελλάδα, προαναγγέλλοντας την εισαγωγή νέας αντιλαϊκής τεχνογνωσίας από τους παγκόσμιους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς. Οπως δήλωσε ο νέος πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας, «το είδος της εμπειρογνωμοσύνης που έχουμε θα μπορούσε να είναι σημαντικό σε πολλές χώρες στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των χωρών υψηλού εισοδήματος».
«Το προσωπικό μας αισθάνεται ότι έχει τη σχετική εμπειρία που θα μπορούσε να προσθέσει αξία (...) εάν μας ζητηθεί, θα ήμουν ανοικτός στη δυνατότητα βοήθειας στην Ελλάδα», πρόσθεσε. Πρόθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας είναι να παρέμβει στην παροχή τεχνογνωσίας για τη συλλογή των φόρων, την περικοπή στα κοινωνικά προγράμματα, την «καταπολέμηση της διαφθοράς» και την προσέλκυση επενδύσεων. Μάλιστα, μία ιδέα, που έχουν συζητήσει στελέχη της, είναι να χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την παροχή τεχνικών συμβουλών από την Παγκόσμια Τράπεζα στην Ελλάδα.
Την ίδια ώρα, τo 55% περίπου των επενδυτών προβλέπει ότι τουλάχιστον μια χώρα θα εγκαταλείψει το ευρώ σε ένα χρόνο, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας «Sentix» που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα. Η έρευνα, που διεξήχθη σε 1.000 επενδυτές, αμέσως μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής, έδειξε πως «δεν είναι όλα εύκολα για το ευρώ»,επιβεβαιώνοντας τα ζόρια στην αστική διαχείριση της κρίσης.
Περίπου το 94,5% των ιδιωτών επενδυτών που προβλέπει τη διάσπαση της Ευρωζώνης, θεωρεί ότι το πιθανότερο είναι να αποχωρήσει η Ελλάδα. Το 25% περίπου των ερωτηθέντων εκτιμά ότι θα αποχωρήσει η Κύπρος, ενώ το 13,35% βλέπει έξοδο της Πορτογαλίας.
Φθηνότερο χρήμα για τα μονοπώλια
Μείωση του βασικού παρεμβατικού επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στο 0,75%, από 1% που είναι το ισχύον, αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο πρόεδρός της Μ. Ντράγκι, με την προσδοκία να αποκτήσει το κεφάλαιο ένα ακόμα εργαλείο στη διαχείριση της κρίσης. Θα είναι η πρώτη φορά που τα κόστη δανεισμού στην Ευρωζώνη θα πέσουν κάτω από το 1%, από τη δημιουργία της νομισματικής ένωσης, δείχνοντας το μέγεθος των αδιεξόδων που αντιμετωπίζει η αστική τάξη στην ελεγχόμενη διαχείριση της κρίσης.
Τα επιτόκια παρέμεναν στο 1% από τον περασμένο Δεκέμβρη. Η τράπεζα έχει παράλληλα ξεκινήσει κινήσεις για την παροχή έκτακτης ρευστότητας προς τις τράπεζες, ύψους άνω του 1 τρισ. ευρώ, δείχνοντας καθαρά ποιανού τα συμφέροντα υπηρετεί στην πραγματικότητα η απόφαση για φτηνότερο δανεισμό από την ΕΚΤ.
Οι τράπεζες, και κατ' επέκταση τα μονοπώλια, θα βγουν διπλά κερδισμένες. Με τη μείωση του επιτοκίου θα πληρώνουν φθηνότερα τη ρευστότητά τους από την ΕΚΤ, ενώ ταυτόχρονα η ευρωτράπεζα ετοιμάζεται να μειώσει και το ύψος των εγγυήσεων που ζητά ως αντάλλαγμα για τη ρευστότητα προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Οπως διαρρέεται, στο εξής θα δέχεται πιο εύκολα τιτλοποιημένα στεγαστικά δάνεια, διευκολύνοντας κατ' αυτό τον τρόπο κυρίως τα ισπανικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

ΗΠΑ «Ξεπλένοντας» τους κολοσσούς του φαρμάκου


ΗΠΑ
«Ξεπλένοντας» τους κολοσσούς του φαρμάκου
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.--
Πρόστιμο ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων καλείται να πληρώσει ο βρετανικός γίγαντας της φαρμακοβιομηχανίας «GlaxoSmithKline» προκειμένου να θέσει τέλος στη δίωξή του από τις αμερικανικές δικαστικές αρχές για απάτη. Πρόκειται για ένα ακόμη «εξωδικαστικό» διακανονισμό, που παρά το πρόστιμο ρεκόρ, ουσιαστικά «ξεπλένει» την εταιρεία και ενδεχομένως την προστατεύει από μελλοντικές διώξεις για μία πάγια τακτική πολλών φαρμακοβιομηχανιών να εξαγοράζουν αρχές, γιατρούς και να εξαπατούν προωθώντας φάρμακα που θέτουν σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή. Είναι το αποτέλεσμα της πλήρους εμπορευματοποίησης της υγείας στον καπιταλισμό, που μπροστά στο κέρδος δεν υπολογίζει τίποτα.
Η συγκεκριμένη εταιρεία κατηγορήθηκε για «παράνομη προώθηση ορισμένων φαρμάκων, για μη αποκάλυψη ορισμένων δεδομένων που συνδέονται με την ασφάλεια των φαρμάκων και για ψευδείς δηλώσεις ως προς την τιμή τους»... «παραδέχθηκε» την ενοχή της» αναφέρει η ανακοίνωση των υπουργείων Δικαιοσύνης και Υγείας των ΗΠΑ.
Η απάτη αφορά φάρμακα όπως το Paxil, το οποίο η «GlaxoSmithKline» προώθησε ως αντικαταθλιπτικό για παιδιά και εφήβους, τη στιγμή που δεν είχε λάβει έγκριση παρά ως φάρμακο κατάλληλο για ενήλικες. Το αντιδιαβητικό Avandia, το οποίο ετέθη προς πώληση χωρίς προειδοποίηση για ορισμένες παρενέργειες και το Wellbutrin, το οποίο προορίζεται για περιπτώσεις βαριάς κατάθλιψης, αλλά που η εταιρεία προώθησε με το σλόγκαν «για να γίνετε πιο λεπτοί, για να έχετε περισσότερες σεξουαλικές σχέσεις», σύμφωνα με την Κάρμεν Ορτίς, εισαγγελέα της Μασαχουσέτης. Επίσης, στο πλαίσιο του συμβιβασμού, η «GlaxoSmithKline» παραδέχθηκε επίσης ότι χρηματοδότησε εκστρατείες προώθησης προϊόντων, παρακινώντας γιατρούς να συνταγογραφούν τα φάρμακά της δωροδοκώντας τους «με διακοπές στη Χαβάη, οργάνωση κυνηγιών φασιανού στην Ευρώπη ή συναυλίες», σύμφωνα με την εισαγγελέα.

ΒΡΕΤΑΝΙΑ Κουπόνια αντί προνοιακών επιδομάτων!


ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Κουπόνια αντί προνοιακών επιδομάτων!
Από κινητοποίηση στο Λονδίνο το 2011 ενάντια στις αντιλαϊκές περικοπές
ΛΟΝΔΙΝΟ.--
Στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων στη Βρετανία με πρόσχημα τη «χαλιναγώγηση του χρέους» προωθείται νομοσχέδιο για τη «μεταρρύθμιση του τομέα κοινωνικών παροχών» όπου πέρα των περικοπών στα προνοιακά επιδόματα προβλέπει και την καταβολή κουπονιών τροφίμων ή καρτών αγορών αντί των επιδομάτων για τις οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Γκάρντιαν».
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, οι οικογένειες που θα χρήζουν βοήθειας - και αυτές ολοένα αυξάνονται εξαιτίας των περικοπών, της αύξησης της ανεργίας και της κρίσης - αντί του προβλεπόμενου επιδόματος θα λάβουν μία ειδική κάρτα αγορών, η οποία θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε περιορισμένο αριθμό καταστημάτων.
Το Ταμείο Κοινωνικής Πρόνοιας υπάγεται μέχρι σήμερα στο υπουργείο Εργασίας και Συντάξεων, ωστόσο το νομοσχέδιο προβλέπει την «αποκέντρωσή» του και τη μετατόπιση των αρμοδιοτήτων προς τις τοπικές αρχές χωρίς όμως την απαραίτητη και αναγκαία πρόβλεψη για τη χρηματοδότησή του και την αύξηση του προϋπολογισμού για τις τοπικές αρχές. Σύμφωνα με μελέτη της οργάνωσης Child Poverty Action Group (CPAG) για το τρέχον οικονομικό έτος προβλέπονται περικοπές ύψους 9 δισεκατομμυρίων λιρών στερλινών για τις κοινωνικές δαπάνες, περικοπές διπλάσιες σε σχέση με πέρσι. Η συγκεκριμένη οργάνωση «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου» για μία ενδεχόμενη έκρηξη της κρίσης σε κοινωνικό επίπεδο, καθώς σημειώνει ότι ήδη οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δύσκολες για τα χαμηλά εισοδήματα και τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και η τεράστια ζήτηση για προνοιακές παροχές δεν θα μπορεί να καλυφθεί.

3 Ιουλ 2012

Για τις κατακτήσεις στον καπιταλισμό


Για τις κατακτήσεις στον καπιταλισμό 







Μια εναλλακτική εκδοχή του γνωστού αρκτικόλεξου PIGS είναι αυτή με την ιταλία στη θέση της ιρλανδίας, η οποία μας δίνει έναν ενιαίο και συνασπισμένο ευρωπαϊκό νότο, έτοιμο για όλα. Μια εκδοχή με ποδοσφαιρική σημειολογία και πολιτικές προεκτάσεις εντός της εε. Η νασιοναλ μανσαφτ της μερκέλ μπορεί αρχικά να τα κατάφερε απέναντι στην πορτογαλία στους ομίλους και την ελλάδα, που δέχτηκαν το μνημόνιο και έμειναν εκτός Euro, αλλά έφαγε τα μούτρα της με τους ιταλούς και τους είδε χτες να διεκδικούν τον ευρωπαϊκό θρόνο στη σύνοδο κορυφής του κιέβου με τους ισπανούς.


Οι ισπανοί ήθελαν να γίνουν οι απόλυτοι κονκισταδόρες του σύγχρονου ποδοσφαίρου με τρεις σερί κατακτήσεις μεγάλων διοργανώσεων και τα κατάφεραν. Την ίδια στιγμή στην ελλάδα κάποιοι προβάλλουν ως ανάγκη των καιρών το αντικονκισταδορικό μέτωπο ενάντια στην κατοχή της τρόικα κι επαινούν το ραχόι για την κρατικοποίηση των τραπεζών που κινδύνευαν με πτώχευση και την «πολιτική κατάκτηση» της ισπανικής κυβέρνησης για την «εξασφάλιση δανείων χωρίς μνημόνιο». Παράλληλα, βάλλουν κατά όσων έχουν «ιδιοκτησιακή αντίληψη» για το κίνημα, αλλά οι ίδιοι φιλοδοξούν να κάνουν το δικό τους «αριστερό» πόλο μονοπώλιο και ονειρεύονται πολλές μικρές νίκες εντός του συστήματος (από το ευρωομόλογο μέχρι τις κρατικοποιήσεις που λέγαμε), πετώντας από κορυφή σε κορυφή, μέχρι την έφοδο στον ουρανό και την κατάκτηση του ολύμπου.


Υπάρχει όμως δυνατότητα να αποσπάσει σήμερα κατακτήσεις το κίνημα, εντός του συστήματος, χωρίς να έχει τεθεί στην «ημερήσια διάταξη» από τη ζωή το θέμα της εξουσίας; Και γιατί λένε οι κομμουνιστές ότι ο καπιταλισμός δεν έχει πλέον περιθώρια για παραχωρήσεις, όπως παλιότερα, σε άλλες δεκαετίες; Μήπως αυτό είναι σημάδι μοιρολατρίας και ηττοπάθειας;


Κατά πρώτον, ηττοπαθείς εξ ορισμού είναι εκείνες οι αναλύσεις που απαρνούνται εξ αρχής ως ενδεχόμενο την επανάσταση και τη δυνατότητά της να νικήσει, παραπέμποντας αυτή τη νίκη στη δευτέρα παρουσία. Κατά δεύτερον, η εκτίμηση ότι ο καπιταλισμός δεν είναι σε θέση να κάνει παραχωρήσεις, επειδή βαθαίνει η κρίση του, είναι συγκεκριμένη ανάλυση της πραγματικότητας κι όχι ηττοπάθεια. Ο σύγχρονος καπιταλισμός έχει λιγότερα περιθώρια για παροχές, γι’ αυτό και σπάει παραδοσιακές συμμαχίες του με μεσαία και προνομιούχα στρώματα, διακινδυνεύοντας τη συστημική του σταθερότητα. Η εκτίμηση αυτή δε μπαίνει από θέση αρχής, ως άρνηση γενικά κάθε δυνατότητας επιμέρους κατακτήσεων, αλλά ως εκτίμηση για την τρέχουσα συγκυρία, ανιχνεύει τη γενική τάση και δεν αναιρείται από εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα.


Πότε μπορεί να προχωρήσει σε παραχωρήσεις το σύστημα; Όταν νιώσει να απειλείται η ύπαρξή του και η επιθανάτια αγωνία του το μετατρέψει σε «ηθικό και φιλεύσπλαχνο» για να αναχαιτίσει τις ριζοσπαστικές διαθέσεις, έως ότου αναλάβει, μπουκώνοντας στόματα και συνειδήσεις με υλικά αγαθά και προνόμια. Το κεφάλαιο μπορεί να κάνει παραχωρήσεις όταν βρεθεί με το πιστόλι στον κρόταφο και φοβηθεί ότι μπορεί να χάσει τα πάντα.
Αλλά αν βρεθούμε στο σημείο να μπορούμε να το «εκβιάζουμε» και να αποσπάμε κατακτήσεις, γιατί να μείνουμε εκεί και να μην το σκοτώσουμε; Διαφορετικά, θα πάρει πίσω σε πρώτη ευκαιρία ό,τι μας έδωσε και εμείς θα μείνουμε με το πιστόλι στο χέρι να μας σημαδεύει, εν είδει πολιτικής αυτοκτονίας.


Αυτή είναι η κριτική αποτίμηση που γίνεται και στο αργεντινάσο –που πριν από μερικούς μήνες είχε τη δέκατη επέτειό του. Ναι μεν είχε τη δύναμη να ρίχνει τις αστικές κυβερνήσεις τη μία μετά την άλλη, αλλά έμεινε χωρίς στόχευση και με άσφαιρα πυρά. Και θα είναι «έγκλημα ασυγχώρητο» για την επαναστατική υπόθεση να φτάσουμε στην πηγή, αλλά να μην απλώσουμε το χέρι για να πιούμε νερό. Να έχουμε δύναμη, να την επιβάλουμε στην τάξη των αστών, αλλά να μην την καταστήσουμε εξουσία, δηλαδή ισχύ κατοχυρωμένη.


Από αυτή την άποψη οι αγώνες και τα «κινήματα» που αναπτύχθηκαν στην ελλάδα το τελευταίο διάστημα δεν ήταν μάταιοι ή χαμένοι από χέρι, αλλά αποδείχτηκαν ανεπαρκείς, καταλήγοντας να επαναδιαπραγματεύονται (βλέπε παζαρεύουν) την ελάφρυνση των συνεπειών του μνημονίου και πόσα θα χάσουμε. Και το βασικό ζητούμενο που τους έλειψε ήταν η πολιτική στόχευση.


Κάποιοι λένε βέβαια ότι η ταξική πάλη έχει διακριτά βάθρα, με σχετική αυτονομία το καθένα, και συνάγουν από τα παραπάνω ότι είναι λάθος να υποτιμάμε τη σημασία του οικονομικού αγώνα και να προβάλλουμε μονότονα κι «αντιδιαλεκτικά» το στόχο της πολιτικοποίησης του κινήματος. Δεν υπάρχει όμως κάποια σοβαρή οργανωμένη πολιτική δύναμη που να αποκηρύσσει τον οικονομικό αγώνα. Ίσα-ίσα που στο κόμμα έχει ασκηθεί κατά καιρούς κριτική από διάφορους χώρους –που δεν είναι ακριβώς σοβαροί, ούτε οργανωμένοι, πόσο μάλλον δύναμη- ότι μένει στάσιμο στα ρηχά νερά του «οικονομισμού» και των μισθολογικών διεκδικήσεων, χωρίς να ζυμώνει πολιτικά, μεταβατικά, δημοκρατικά αιτήματα – το κάθε επίθετο ανάλογα με τον χώρο προέλευσης της εκάστοτε κριτικής.


Το πρόβλημα ωστόσο δεν είναι η αναγνώριση της σημασίας οικονομικής πάλης, αλλά το πώς αυτή υποτάσσεται στην πολιτική πάλη. Το ζήτημα δεν είναι αυτά καθαυτά τα τακτικά αιτήματα, αλλά σε ποια στρατηγική εντάσσονται και πώς θα την υπηρετούν. Κανένας δεν υποτιμά τη σημασία των οικονομικών κατακτήσεων. Οι μικρές νίκες είναι ευπρόσδεκτες, δείχνουν το δρόμο της διεκδίκησης και τονώνουν την ταξική αυτοπεποίθηση των εργαζομένων. Πρέπει όμως να τις διασφαλίσουμε με συνολικές νίκες για να μη σκορπίσουμε απογοήτευση σε βάθος χρόνου. Κι αυτό δεν είναι κήρυγμα ηττοπάθειας, αλλά μια υπεύθυνη προειδοποίηση ουσίας, ότι ο αγώνας θα είναι μακρόχρονος και δύσκολος, ότι δεν υπάρχουν εύκολες, μαγικές λύσεις –και σίγουρα όχι εντός του συστήματος.


Σήμερα η συγκυρία απαιτεί συνολικές λύσεις και ζητά απάντηση στο ερώτημα: πώς θα μπορούσαν να κυλήσουν αλλιώς τα πράγματα στην παραγωγή και την οικονομία; Ποια εναλλακτική πρόταση έχετε; Ο σοσιαλισμός μπαίνει στην ημερήσια διάταξη όχι βάση κάποιων δικών μας επαναστατικών ονειρώξεων, αλλά αντικειμενικά, ως μοναδική διέξοδος απ’ την κρίση, γιατί δεν μπορεί να υπάρξει καμία άλλη λύση υπέρ του λαού στα πλαίσια του καπιταλισμού όπου η αστική τάξη μετακυλύει το κόστος της κρίσης στους εργαζόμενους.


Αυτά δε λέγονται για να επικρατήσει ηττοπάθεια και να μη δοθούν οικονομικοί αγώνες. Ίσα-ίσα που τώρα όλο το βάρος δίνεται στη μάχη για να υπογραφούν ευνοϊκές συλλογικές συμβάσεις, να μην περάσει η τρομοκρατία των επιχειρησιακών και των ατομικών συμβάσεων, η κατάργηση της μετενέργειας κλπ.  Το γενικό αναδεικνύεται από το επιμέρους αλλά δεν μπορεί και δεν πρέπει να κρύβεται πίσω απ’ αυτό. Η τακτική πρέπει να ευνοεί τη στρατηγική και η τελευταία να ζυμώνεται στις μάζες και να κερδίζει συνεχώς έδαφος στο εργατικό κίνημα. Κι αυτός πρέπει να είναι ο ρόλος της πρωτοπορίας, για να μη μείνουν στη μέση του δρόμου οι αγώνες και οι λαϊκές συνειδήσεις που αρχίζουν να ριζοσπαστικοποιούνται.


Και μια τελευταία σημείωση για τη σύνδεση υποκειμενικού κι αντικειμενικού παράγοντα.
Υπάρχει μια αντίληψη που απολυτοποιεί τον υποκειμενικό παράγοντα, το πεδίο δράσης του και τις δυνατότητες που έχει. Οι μισθοί, λέει, δεν κόβονται εξαιτίας της κρίσης αλλά εξαιτίας του χαμηλού επιπέδου των αντιστάσεων. Με άλλα λόγια οι καπιταλιστές βρίσκουν και κάνουν. Κάτι που ισχύει κατά βάση, αλλά αντιστρέφει τη σχέση αιτίου- αιτιατού. Ή ακόμα χειρότερα, η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, που ισχυρίζεται πως η κρίση προκαλείται ακριβώς εξαιτίας των διάφορων εργατικών αντιστάσεων και των μικρών «σαμποτάζ» όσων αντιστέκονται στο χώρο παραγωγής –φτύνοντας πχ στον καφέ του αφεντικού του με μίσος ταξικό, ή δουλεύοντας παθητικά, κτλ.


Αυτό που αγνοούν οι παραπάνω αναλύσεις είναι η αντικειμενική συγκυρία, οι δυσμενείς συνθήκες σε παγκόσμιο επίπεδο κι οι αρνητικοί διεθνείς συσχετισμοί που διαμορφώθηκαν αντικειμενικά την τελευταία εικοσαετία μετά τις ανατροπές στο ανατολικό μπλοκ. Το κοινωνικό κράτος των δυτικών κοινωνιών ήταν ουσιαστικά η απάντηση στο αντίπαλο δέος και την ελκτική δύναμη της χώρας του οκτώβρη. Από τη στιγμή που εξέλιψε όμως αυτό το δέος, άρχισαν να ξηλώνονται κι οι κατακτήσεις του κοινωνικού κράτους σε όλη την ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Αυτή είναι μια αντικειμενική πραγματικότητα. Κι όποιος τυφλώνεται από αντισοβιετισμό κι αρνείται να τη δει ή θέλει σώνει και καλά να επιρρίψει τη βασική ευθύνη στον υποκειμενικό παράγοντα (κόμματα, συνδικάτα, κτλ) για τη σημερινή κατάσταση, πάσχει από πολιτική μυωπία κι είναι άξιος της μοίρας του.
 Προβοκάτσια από  Μπρεζνιεφικό απολίθωμ

Ο Ράμφος σκαει .... ράμφος


Ο Ράμφος σκαει .... ράμφος 






 Ράμφος και πάλι Ράμφος. Η φολοσοφία είναι εδώ.
 Ο νέος Αριστοτέλης της κρίσης έδωσε και πάλι το παρόν στην Ε.Στάη χθές το βράδυ και το μυαλό μας πήγε φυσικά στο κακό.
 Ο "φιλόσοφος" Ράμφος όπως ξέρουμε δεν είναι παρά άλλο ένα υποπροιόν της κρίσης όπως και όλο το άλλο δουλικό καθηγηταριό(εκτός από τους λίγους άξιους που πάντα έχουν κάτι να πουν) που κάνει παρέλαση στα κανάλια κάθε φορά που υπάρχουν κρίσιμα γεγονότα. Ρόλος όλων αυτών να μας κάνουν το μυαλό σούπα, να χρυσώσουν το δηλητηριώδες χάπι και να μας πείσουν ότι δεν είναι κι άσχημα να πεθαίνεις αν είναι "για το καλό της πατρίδας".
 Η περίπτωση Ράμφου πάντως είναι προφανως ιδιαίτερη αφού από τόσους και τόσους πραγματικά πνευματικούς ανθρώπους σε μια χώρα όπου η φιλοσοφία κυλάει στο αίμα μας, έχει επιλεγεί αυτός που και εντελώς τίποτα δικό του δεν έχει να προσφέρει, που να κινεί έστω λίγο το ενδιαφέρον, αλλά και η προχειρότητα με την οποία διαχειρίζεται τις έννοιες είναι προκλητική. Καποιο ιδιαίτερο ρόλο του εχουν σίγουρα αναθέσει στο παρασκήνιο τον οποίο θα μάθουμε στη διάρκεια.
 Και χθες πάντως επαναλαμβάνοντας επιχειρήματα καφενείου που πιάνουν τόπο στους άσχετους είπε πως πρέπει να γίνουν "μεταρρυθμίσεις", μπλέκοντας τα πάντα από την κουλτούρα μέχρι την οικονομία και τις προσωπικές συνήθειες, και να αλλάξουμε όλοι προσπαθώντας να αναδείξουμε τα ευρωπαικά ιδεώδη. 'Δεν είναι δυνατόν" είπε ο Ράμφος (σε ελεύθερη απόδοση), "να καταγγέλουμε το Δυτικό πολιτισμό, την ίδια στιγμή που θέλουμε να επωφελούμαστε και να χρησιμοποιούμε τα προιόντα του, δηλαδή καγιέν κλπ(!!!)". Κανονικός πολτός. Ο πολιτισμός της δύσης, ο καπιταλισμός, η Ευρώπη, η ΕΕ, οι κατακτήσεις της επιστήμης(που φυσικα είναι κατάκτηση του ανθρώπου και όχι της ΕΕ και του καπιταλισμού), η χλιδή των καγιέν και οι ανθρώπινες ανάγκες, έγιναν ένας απαίσιος αλλά γευστικός αχταρμάς που σερβιρίστηκε για άλλη μια φορά με κοσμικά χαμέγελα και αμοιβαίες φιλοφρονήσεις, προκειμένου να πειστεί το πόπολο πως πρέπει να σκύψει το κεφάλι και να παραχωρήσει για το καλό του την ίδια του τη ζωή.
 Πόσο τίποτα κρυμμένο πίσω από πομπώδη λόγια και μερικές πληροφορίες από λόγια φιλοσόφων έτσι για να δοθεί εγκυρότητα σε μια συσκευασία με ύπουλο περιεχόμενο...
 Ο φιλόσοφος της υποταγής και της δουλικότητας είναι ξανά εδώ περιφερόμενος όπως τα όρνια πάνω από μελλοθάνατους, ραμφίζοντας το μυαλό μας και πουλώντας εκτός των άλλων και συγκαλυμμένο ύπουλο αντικομμουνισμό.
 Ως γνωστόν ο Ράμφος σκάει ...ράμφος κάθε φορά που έχουμε μνημόνια, μεσοπρόθεσμα, κρίσιμες αποφάσεις, εκλογές, ανασχηματισμούς, μαυρίλα, ομίχλη και απειλή καταιγίδας, έχοντας καταντήσει κάτι σαν ορντέβρ ή ντεσέρ της άτιμης της τρόικας.


 You might also like: 
 Παρελθόν και μελλον 
 Σωτήρων συνέχεια- Λουκάς Παπαδήμος 
 Μαρτυρία- Τι ακριβώς εγινε στο Βερολίνο! 
 Τζογαδόρικη πολιτική τρίπλα από Καρατζαφέρη 
LinkWithin 
 Αναρτήθηκε από  Γιώργος Σαρρή

α..Ελληνικά πογκρόμ της ντροπής!


Τα..Ελληνικά πογκρόμ της ντροπής!





Kristallnacht
Τελευταια εχει κανεις την αισθηση οτι διαβαζει..παλιες εφημεριδες και μαθαινει …παλιες ειδησεις, οταν ακουει και δυστυχως με λυπη, θυμο και αηδια μαζι, συνειδητοποιει οτι καποιοι στη χωρα μας εχουν βαλθει να ξεπερασουν τους πρωτους…διδαξαντες, στη Γερμανια του 1938 (βλ. Kristallnacht) οταν τρομοκρατουν  μεταναστες απειλωντας τους με επιθεσεις και τελεσιγραφα του τυπου «Κλείστε τα μαγαζιά σας και δρόμο». 

Οπως διαβαζα το περασμένο Σάββατο 40 τυποι με μηχανες έκαναν βόλτες στους δρόμους της Νίκαιας και σταμάτησαν μπροστά από 4 καταστήματα ιδιοκτησίας αλλοδαπών, απειλωντας τους καταστηματάρχες πως αν δεν φύγουν μέσα σε 48 ώρες, τότε θα βρουν κατεστραμμένα τα μαγαζιά τους.

Mαζευοντας τα συντριμμια, Γερμανια 1938
 Ευτυχως οι απειλές δεν έγιναν πράξεις, αλλα ο φοβος των ανθρωπων αυτων ειναι κατι που κανεις φανταζομαι δεν θα ηθελε να ζησει...Ηδη οι  δουλειες έχουν μειωθεί σημαντικά, για ολους, και οι δικοι τους ανθρωποι φοβούνται πια ακομη και να βγουν εξω, αφού οι επιθέσεις εναντίον τους εχουν γινει πλέον συχνό φαινόμενο. 

Πως θα μας φαινοταν, αραγε, να ειμασταν εμεις στη θεση τους, το εχουμε ποτε σκεφτει, η δεν μας απασχολει επειδη εμεις δεν ειμαστε...μαυριδεροι, σχιστοματηδες, και δεν ξερω τι αλλο μπορει να λενε για τους ανθρωπους αυτους, οι μισανθρωποι αυτοι της Χ.Α, που ουτε ...Χρυση, ουτε ...Αυγη ειναι! Ενα μαυρο σκοταδι ειναι και εκει θα πρεπει να μεινουν!

Η Χρυσή Αυγή, ομως, που κανονικα δεν θα επρεπε να ειχε τη στηριξη κανενος Ελληνα ωστε να πραγματοποιει τις αισχρες δρασεις της, φροντιζει και διαδικτυακανα...ενημερωνει γραφοντας στην ιστοσελίδα της ότι στις 23 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε «μηχανοκίνητη ενημερωτική δράση σε Νίκαια, Κορυδαλλό και Ρέντη», ενώ «ιδιαίτερη στάση έγινε στην Πλατεία του Αγίου Ιωάννη Ρέντη όπου οι κάτοικοι αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα με τους λαθρομετανάστες».

Και ενω ολα αυτα συμβαινουν, αναρρωτιεται κανεις, που ειναι η Αστυνομια..Ρητορικη, βεβαια, η ερωτηση οταν ολοι ξερουμε τι ψηφισε μεγαλη μεριδα της Αστυνομιας και οταν συμφωνα με αρθρο, η αστυνομια βρισκοταν σε απόσταση 30 μέτρων, χωρίς ομως να επεμβαίνουν, (!!) ενώ οι νεοναζί έμπαιναν στα μαγαζιά και ζητούσαν να κλείσουν και να φύγουν οι μετανάστες που βρίσκονταν μέσα εκείνη την ώρα, δινοντας προθεσμία μίας βδομάδας για να κλείσουν οριστικά τα καταστήματα και να φύγουν οι μετανάστες από την περιοχή», συμφωνα με τη Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή.

Πιστευω, ομως, οτι ολοι εχουν διαβασει ενα κειμενο που κυκλοφορησε τελευταια και που εξηγει την απροσμενη ανοδο της ΧΑ, αλλα και τη ...τρικυμια μυαλου οσων τους ψηφισαν!

H Eλληνικη κοινωνια εχει ξεπερασει, σε αδιαφορια κατα πολυ την Ευρωπη, σας πληροφορω, γιατι τετοιες φασιστικες συμπεριφορες με την ανοχη της αστυνομιας, δεν τα εχω δει, ουτε τα εχω βιωσει ολα αυτα τα χρονια που ειμαι εδω και ειλικρινα ελπιζω να μην τα δω ποτέ οσο ζω!

You might also like:

TOP READ