4 Ιουλ 2013

BLOOMBERG. Η BP δηλώνει ότι επιλέχθηκε ο TAP επειδή Ελλάδα και Ιταλία αγοράζουν (και θα αγοράζουν) αέριο σε πολύ υψηλές τιμές. ;;;

BLOOMBERG. Η BP δηλώνει ότι επιλέχθηκε ο TAP επειδή Ελλάδα και Ιταλία αγοράζουν (και θα αγοράζουν) αέριο σε πολύ υψηλές τιμές. 



 Η BP ξεκαθαρίζει ότι επιλέχθηκε ο TAP επειδή η Ελλάδα και η Ιταλία αγοράζουν αέριο σε πολύ υψηλές τιμές και ότι η επιλογή αγωγού έγινε με ξεκάθαρα εμπορικά κριτήρια παρά με γεωπολιτικά.

 Πολύ απλά η Ελλάδα και η Ιταλία αγοράζουν αέριο σε πολύ υψηλές τιμές, τις υψηλότερες της Ευρώπης, ενώ η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Ουγγαρία, από τις οποίες θα περνούσε ο αγωγός Nabucco, αγοράζουν σε πολύ χαμηλές. 

 Έτσι, αφού οι χώρες από τις οποίες διέρχεται ο ΤΑΡ θα κρατούν για την κατανάλωσή τους σημαντικές ποσότητες  αερίου, η BP και οι υπόλοιπες ενεργειακές εταιρείες της κοινοπραξίας, αξιολόγησαν ότι με τις υψηλές τιμές που αγοράζει (και θα αγοράζει) αέριο η Ελλάδα, συμφέρει!!

 Μόνο η ΔΕΠΑ, θα αγοράζει 1 δις κυβικά αερίου ετησίως, μέσω TAP, δηλαδή το 10% της ποσότητας που θα διακινείται








BP Says Adriatic Pipeline Choice for Azeri Gas Driven by Prices



By Zulfugar Agayev - Jun 28, 2013





BP Plc (BP/), the lead developer of Azerbaijan’s Shah Deniz natural-gas field, said its decision to send the fuel to Europe through the proposed Trans-Adriatic Pipeline was driven by prices. 










Η BP δηλώνει ότι οδηγήθηκε στην επιλογή του Adriatic Pipeline για το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν, από τις τιμές αγοράς.



 Η BP Plc, η κύρια μέτοχος της κοινοπραξίας Shah Deniz του Αζερμπαιτζάν, δήλωσε ότι η απόφασή της να αποστείλει φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω του προτεινόμενου Trans-Adriatic Pipeline οφείλεται στις τιμές της αγοράς.

 Η κίνηση αυτή, η οποία τερματίζει τέσσερα χρόνια ανταγωνισμού με το πρότζεκτ του αγωγού Nabucco, βασίστηκε σε «εμπορικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του κόστους για να πάει το φυσικό αέριο στην αγορά και τις τιμές της αγοράς,"  δήλωσε ο Al Cook, ο πρόεδρος της BP Αζερμπαϊτζάν για την Shah Deniz, σε μια συνέντευξη του στο Μπακού. "Είδαμε ότι η διαφορά μεταξύ των δύο αγωγών μετριόταν σε δισεκατομμύρια δολάρια."

 Οι τιμές φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στην Ιταλία, στη διαδρομή του επιλεγμένου συνδέσμου TAP, υπερβαίνουν εκείνες στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και σε άλλες χώρες κατά μήκος της προτεινόμενης διαδρομής του Nabucco. Η κοινοπραξία Shah Deniz , η οποία περιλαμβάνει επίσης την Statoil ASA (STL), την Total SA (FP) και την Κρατική Εταιρεία Πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, αναζήτησε τις πιο κερδοφόρες διαδρομές του αγωγού, ο οποίος σχεδιάστηκε για τη μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από τις ρωσικές προμήθειες.

   


 Μετάφραση- Απόδοση: LEFTeria-news




 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ



Europe's Energy Portal.Πετρέλαιο Θέρμανσης.Ελλάδα € 1.35,Γερμανία 0.95,Βρετανία 0.88 
http://lefteria-news.blogspot.gr/2012/11/europes-energy-portal-135-095-088.html







http://www.bloomberg.com/news/2013-06-28/bp-says-adriatic-pipeline-choice-for-azeri-gas-driven-by-prices.html





BP Plc (BP/), the lead developer of Azerbaijan’s Shah Deniz natural-gas field, said its decision to send the fuel to Europe through the proposed Trans-Adriatic Pipeline was driven by prices. 
The move, which ends four years of competition with the Nabucco pipeline project, was based on “commercial factors, including the cost to get the gas to the market and the market prices,” Al Cook, BP Azerbaijan president for Shah Deniz, said in an interview in Baku, Azerbaijan. “We saw a difference between the two pipelines measuring in billions of dollars.” 
Gas prices in Greece and Italy, on the route of the chosen TAP link, exceed those in Bulgaria, Romania and other countries along Nabucco’s proposed course. The Shah Deniz partners, which also include Statoil ASA (STL), Total SA (FP) and State Oil Co. of Azerbaijan, sought the most profitable shipments from the field, which is designed to curb Europe’s reliance on Russian supplies. 


Azerbaijan plans to export 10 billion cubic meters of gas a year to the European Union from Shah Deniz. That’s more than double Greece’s annual consumption. The fuel will flow to the Turkish-EU border through the South Caucasus Pipeline and the Trans-Anatolia Pipeline before being fed into TAP. 
 The decision of BP and its partners ends plans to build the Nabucco pipeline, led by Austria’s OMV AG. (OMV) 
 “The Nabucco project is over for us,” OMV Chief Executive Officer Gerhard Roiss said this week. The Vienna-based company may eventually build its own pipeline depending on the results of Black Sea exploration off Romania’s coast, he said. 
 ITGI, SEEP 

 The winning project also beat the planned Turkey-Greece-Italy Interconnector, or ITGI, and the South East Europe Pipeline, or SEEP, among other transportation options. 
 TAP’s partners, which include Norway’s Statoil, Switzerland’s Axpo and Germany’s EON SE, are “very strong companies,” and may get a further boost should others purchase stakes, Cook said, adding that BP will complete talks in the coming weeks to acquire its own equity stake in the pipeline. 

 The Shah Deniz group has already reached agreements in principle with gas buyers in Greece and Italy for the fuel, and those deals will become final in a few weeks, according to Cook. 

 Greece’s national gas monopoly Depa has made an initial offer to buy 1 billion cubic meters from TAP, Deputy Energy Minister Assimakis Papageorgiou said today in Athens. The Greek Finance Ministry estimates tax revenue of 320 million euros ($418 million) from the pipeline in the first 15 years, he said. 
 Shah Deniz holds an estimated 1.2 trillion cubic meters of gas. The EU is looking to the field and other deposits in the Caspian region to diversify supply away from Russia, which meets a quarter of its demand. 
 “Beyond Shah Deniz, we are confident that Azerbaijan’s gas exports will increase dramatically as fields like ACG Deep, Absheron, Umid and Shafaq-Asiman are developed,” said Rovnaq Abdullayev, president of State Oil Co. of Azerbaijan, or Socar. “We see a further increase of exports to Europe both via potential expansion of TAP and through opening up a second route through Bulgaria, Romania and Hungary toward Austria.” 




 Αναρτήθηκε από oko

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ