23 Οκτ 2018

Τζακ Κέρουακ – Ένας θλιμμένος αλήτης που θαύμαζε το Μακάρθι


Τίποτε δεν του ήταν πιο απεχθές από τον τίτλο του “βασιλιά των μπιτ”, καθώς κατά τη γνώμη του αυτός εξέφραζε μια ακόμη όψη της εμπορευματοποίησης του κινήματος των μπίτνικς, συνιδρυτής του οποίου υπήρξε μαζί με τους Άλεν Γκίνσμπεργκ και Γουίλιαμ Μπάροουζ. Μπορεί η λογοτεχνική του αξία ν’άργησε ν’αναγνωριστεί,η επιρροή του μπιτ ρεύματος και ειδικότερα της πεζογραφίας του Κέρουακ στην αμερικανική ποπ κουλτούρα υπήρξε άμεση και με βαθιές ρίζες μες στο χρόνο, όπως αποδείχτηκε. Ο ίδιος δεν πρόλαβε να δει πολλά από τον αντίκτυπο του συγγραφικού του έργου σε γενιές ολόκληρες συγγραφέων, μουσικών και άλλων καλλιτεχνών, πληρώνοντας το τίμημα των καταχρήσεων στις οποίες προσπαθούσε να πνίξει τα αδιέξοδά του.
Ήρθε στον κόσμο στις 12 Μάρτη 1922 στο Λάουελ της Μασαχουσέτης, από γονείς καναδογαλλικής καταγωγής, που στο σπίτι μιλούσαν μόνο τη γαλλική διάλεκτο Ντουάλ, με αποτέλεσμα ο Τζακ να μάθει αγγλικά στο σχολείο. Στα 4 του χρόνια έχασε το μεγάλο του αδερφό Τζέραρντ, γεγονός που επεξεργάστηκε στο βιβλίο του “Visions of Gerard”. Ως πετυχημένος αθλητής του αμερικανικού φούτμπολ, έλαβε υποτροφία στο περίφημο πανεπιστήμιο της Κολούμπια, όπου συνάντησε τον Γκίνσμπεργκ και τον Μπάροουζ, συγκροτώντας τον πυρήνα της γενιάς των μπιτ, με τον Κέρουακ να θεωρείται εισηγητής του όρου, περιγράφοντας τον κύκλο του ως ψυχικά κουρασμένο, με μια αίσθηση ήττας (beatness). Οι μπιτ συγγραφείς αντέδρασαν στον καταναλωτικό ευημερισμό του αμερικανικού ονείρου, υιοθετώντας μια ζωή ενάντια σε οικογενειακές και επαγγελματικές συμβάσεις, με συνεχείς περιπλανήσεις και πειραματισμούς με παραισθησιογόνα, προαναγγέλοντας το κίνημα των χίπις. Είναι βέβαια ειρωνικό πως ο ίδιος ο Κέρουακ, φανατικός συντηρητικός και οπαδός του πολέμου του Βιετνάμ, απεχθανόταν και θεωρούσε απάτριδες τους χίπις. Παρότι οι μπίτνικς θεωρούνταν από τους πολέμιους τους επικίνδυνοι ριζοσπάστες, η πολιτική τους στάση δεν ήταν ενιαία, με τον Κέρουακ να συνηθίζει μάλιστα να παρακολουθεί τον διαβόητο γερουσιαστή Μακάρθι στην τηλεόραση, επευφημώντας τον υπό την επήρεια ναρκωτικών.
Μετά από ένα ατύχημα στο πόδι του, ο Κέρουακ εγκατέλειψε τις σπουδές του, τις οποίες εξάλλου αντιπαθούσε γιατί τις θεωρούσε υπερβολικά “μαρξιστικές”. Μπήκε στο εμπορικό και μετέπειτα στο πολεμικό ναυτικό, απ’όπου αργότερα απολύθηκε λόγω διάγνωσης παρανοϊκής σχιζοφρένειας. Η ναυτική του εμπειρία αποτυπώνεται στο βιβλίο του “The sea is my brother”. Εκείνα τα χρόνια πραγματοποίησε πολλά ταξίδια στις ΗΠΑ, το Μεξικό, τη Β. Αμερική και την Ευρώπη, μέσα σε άφθονο αλκοόλ, ναρκωτικά και ερωτικές περιπέτειες. Επηρεάστηκε έντονα από το βουδισμό, παραμένοντας όμως ως το τέλος πιστός καθολικός.
Το 1944 παντρεύτηκε για μόλις δυο μήνες, ενώ ακολούθησαν δυο ακόμα γάμοι. Το 1950 κυκλοφόρησε το βιβλίο του “The town and the city”, παρά τις καλές κριτικές που έλαβε, δεν έφερε φήμη στο συγγραφέα. Μεταξύ 1947 και 1950 πραγματοποίησε μαζί με τον Neil Cassady το περίφημο ταξίδι με αυτοκίνητο διασχίζοντας τις ΗΠΑ, κυρίως ως συνοδηγός. Το ταξίδι αυτό αποτέλεσε τον πυλώνα του εμβληματικού “Στο δρόμο”, που γράφτηκε το 1951 και κυκλοφόρησε το 1957. Το μυθιστόρημα γράφτηκε σε ένα μακρύ ρολό από προσχετικά συγκολημμένες κόλλες χαρτιού, που στις αρχές της δεκαετίας του 2000 δημοπρατήθηκε στον οίκο Κρίστις για το αστρονομικό ποσό των 2.426.000 δολαρίων. Στο βιβλίο περιγράφει τα ξέφρενα πάρτι, τα καλλιτεχνικά οράματα του ίδιου και των φίλων του, τα σεξουαλικά του “κατορθώματα” και  τις περιστασιακές δουλειές που έκανε για να επιβιώσει. Οι φράσεις του δίνονται χωρίς ανάσα, με κάποιες περιόδους να εκτείνονται σε 7-8 γραμμές, θυμίζοντας τους αυτοσχεδιασμούς της τζαζ, την οποία αγαπούσε ιδιαίτερα ο Κέρουακ.
Η τεράστια εμπορική επιτυχία του βιβλίου, το οποίο όμως απαξιώθηκε από τη λογοτεχνική κριτική, επέτρεψε στον Κέρουακ να βιοπορίζεται σε κάποιο βαθμό από τη συγγραφή, την ίδια όμως περίοδο η ψυχική και σωματική του κατάρρευση, επιδεινωνόταν ολοένα και περισσότερο. Κατέφυγε στη μητέρα του, μαζί με την οποία και την τρίτη σύζυγό του μετακόμισαν στη Φλόριντα. Ερείπιο από το αλκοόλ, πέθανε σαν σήμερα από αιμορραγία του στομάχου. Ανάμεσα στους παρευρισκόμενους, εκτός από παλιούς μπιτ συνοδοιπόρους του όπως ο Γκίνσμπεργκ, βρέθηκε και ο Μπομπ Ντίλαν, ο οποίος αργότερα συμπεριέλαβε πλάνα του τάφου του Κέρουακ στο βίντεοκλιπ του τραγουδιού του “Series of dreams” το 1989.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ