Αναλυτικά αποσπάσματα από την ομιλία του βουλευτή του ΚΚΕ, Γιάννη Δελή, στη συζήτηση Επερώτησης για την Παιδεία στη Βουλή
Eurokinissi
|
Με
μια ομιλία που απάντησε κωδικοποιημένα στα ζητήματα που βρίσκονται στην
επικαιρότητα στο χώρο της Εκπαίδευσης και αποδόμησε τα επιχειρήματα και
τα ιδεολογήματα που προβάλλουν όλα τα άλλα κόμματα για την Παιδεία,
τοποθετήθηκε το ΚΚΕ διά στόματος του βουλευτή του Γ. Δελή, στη συζήτηση Επερώτησης του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία την περασμένη Δευτέρα στη Βουλή, στην οποία πήραν μέρος όλα τα κόμματα.
Ο Γ. Δελής ανάμεσα σε άλλα, τόνισε:
«Θα
σταθώ για λίγο σ' αυτό που ακούστηκε από αυτό εδώ το βήμα από την
εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ: Λένε "έξω η πολιτική από το σχολείο και από την
Παιδεία". Με το δικό του τρόπο το ενίσχυσε και ο εκπρόσωπος της Χρυσής
Αυγής πριν από λίγο, όταν μίλησε για το Μαρξισμό που έχει κατακλύσει
δήθεν την Εκπαίδευση. Μάλλον δεν έχουν πάρει χαμπάρι τι γράφουν και τι
λένε τα βιβλία με τα οποία διδάσκονται τα παιδιά του ελληνικού λαού.
Αυτή
η φωνή που ακούγεται εδώ για την πολιτική έξω από τα σχολεία, είναι η
ίδια η φωνή της κυρίαρχης ιδεολογίας, η οποία θεωρεί αποκλειστικά δικό
της προνόμιο να βρίσκεται μέσα στα σχολεία, γιατί η πολιτική είναι μέσα
στα σχολεία. Τα σχολεία δεν είναι ουδέτερα. Δεν επιτρέπει σε κανέναν
να την αμφισβητεί, πολύ περισσότερο στο χώρο εκείνο που η ίδια το
θεωρεί αποκλειστικό της προνόμιο, μιας και αναπαράγεται μέσα εκεί με
πολλούς τρόπους και διά μέσω της γνώσης πολλές φορές.
Βάλατε από κοινού στόχους για την Παιδεία στο 3ο μνημόνιο
Το
ίδιο το περιεχόμενο της Επερώτησης του ΠΑΣΟΚ προς την κυβέρνηση με το
βαρύγδουπο τίτλο "Κατάρρευση της Παιδείας" και η συζήτηση που
προηγήθηκε, νομίζω ότι επιβεβαιώνουν και αποκαλύπτουν την κοινή
στρατηγική αυτών των κομμάτων, που κάνουν πως διαφωνούν σε επιμέρους
ζητήματα. Μπορεί να έχουν κάποιες διαφοροποιήσεις. Υπάρχει στρατηγική
σύμπλευση, κατά τη γνώμη μας, η οποία αποτυπώθηκε πανηγυρικά - και αυτό
κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει - από τη θετική σας ψήφο τον
περασμένο Αύγουστο στο τρίτο μνημόνιο και στο οποίο για πρώτη φορά
βάλατε συγκεκριμένες κατευθύνσεις για την Παιδεία και όχι απλά κάποιες
περικοπές δαπανών.
Θυμίζω ενδεικτικά ορισμένες, όπως ο έλεγχος για
το πώς υλοποιείται το λεγόμενο "νέο σχολείο" της Διαμαντοπούλου, που
φέρνει μαζί του βέβαια την κατηγοριοποίηση των σχολείων, τις
συγχωνεύσεις, την παραπέρα αποσύνδεση του πτυχίου του εκπαιδευτικού από
το επάγγελμα, την αντιδραστική αξιολόγηση.
Η συνέχιση της
εφαρμογής του νόμου Αρβανιτόπουλου για το Λύκειο, με την επέκταση, τη
γενίκευση της μαθητείας και την άμεση παρέμβαση των επιχειρήσεων στις
δομές και τα προγράμματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης ή σε ό,τι αφορά
την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό τους, όπως
λέγεται, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και την αξιοποίηση
των προτάσεων του ΟΟΣΑ, δηλαδή, σε απλά ελληνικά, την πιο σφιχτή
πρόσδεσή τους στις τρέχουσες ανάγκες των επιχειρήσεων και γιατί όχι σιγά
- σιγά στην εισαγωγή διδάκτρων στα προπτυχιακά.
Για να μην
ξεχάσουμε βέβαια και τη στάση πληρωμών του κράτους προς τη δημόσια
Εκπαίδευση, που συνεχίζεται και με τον προϋπολογισμό του 2016, με γελοία
επιχειρήματα του στιλ "εξορθολογισμός δαπανών για την Παιδεία", λες κι
αυτές ήταν ποτέ αρκετές ή την αύξηση της αναλογίας μαθητών -
εκπαιδευτικών που φτάνει σε τριαντάρια τμήματα. Ολα αυτά τα ψηφίσατε
μαζί τον περασμένο Αύγουστο και αυτά αποτελούν τη βάση και της
εκπαιδευτικής σας πολιτικής και των δυο.
«Αντιπολίτευση» απ' τη σκοπιά των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων
Μετά απ' όλα αυτά, λέμε εμείς, τι έμεινε στο ΠΑΣΟΚ για να φανεί ότι κάνει αντιπολίτευση; Μα να διαλέξει, όπως και κάνει,
δευτερεύοντα
ζητήματα για να σηκώσει τον αντιπολιτευτικό του κουρνιαχτό, πιέζοντας
αφενός για τη γρηγορότερη υλοποίηση αυτών των αντιδραστικών
αναδιαρθρώσεων στην Εκπαίδευση και αφετέρου δίνοντας βολική πάσα στην
κυβέρνηση να εμφανίζεται ως προοδευτική στο βολικό και για τους δυο σας
γήπεδο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, στα οποία
ομνύετε. Αντιπολίτευση, δηλαδή, όχι από τη σκοπιά των λαϊκών αναγκών
στην Εκπαίδευση, αλλά από τη σκοπιά της επιτάχυνσης των αντιδραστικών
αναδιαρθρώσεων, που θα κάνουν το σχολείο πιο ακριβό για τη λαϊκή
οικογένεια, θα γενικεύσουν αυτό που λέμε εμείς "ακριβοπληρωμένη
αμάθεια". Ολοι οι νόμοι, άλλωστε, για την Παιδεία των προηγούμενων
κυβερνήσεων ζουν και βασιλεύουν. Και αυτό τα λέει όλα.
Να γιατί
στην Επερώτηση του ΠΑΣΟΚ περισσεύουν τα δάκρυα για την κομματικοποίηση,
τις πελατειακές λογικές, τα ρουσφέτια, τις ιδεοληψίες, τη διαχειριστική
ανικανότητα, αλλά δεν υπάρχει ούτε μια λέξη για τη συνεχιζόμενη
υποχρηματοδότηση της Παιδείας, για τα εκρηκτικά προβλήματα που αυτή
αντιμετωπίζει (...). Και η Νέα Δημοκρατία εδώ - αν θέλετε - ήταν πιο
ειλικρινής και πιο κυνική. "
Δε χρειάζονται διορισμοί" είπε πριν από λίγο ο εκπρόσωπός της. Ο υπουργός, βεβαίως, το λέει πιο κομψά: "
Θα κάνουμε διορισμούς, αν κι εφόσον μας το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες". Ζήσε Μάη μου, δηλαδή, να φας τριφύλλι.
Συνέχιση, στην ουσία, της ίδιας πολιτικής στην Παιδεία
Ομως,
τι να πει για όλα αυτά το ΠΑΣΟΚ; Δικά του κατορθώματα είναι όλα τα
παραπάνω και ο ΣΥΡΙΖΑ βεβαίως τα συνεχίζει επάξια. Ο ΣΥΡΙΖΑ πασχίζει κι
αυτός, όπως κι εσείς, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της
ελληνικής οικονομίας, την ενίσχυση δηλαδή της κερδοφορίας των
επιχειρηματικών ομίλων και μέσω των πανεπιστημίων. Γι' αυτό και
διατηρεί
το δικό σας νόμο του 2011 και δεν καταργεί βέβαια τα Συμβούλια
Διοίκησης των πανεπιστημίων, απλά τους αφαιρεί μια αρμοδιότητα, την
αρμοδιότητα προεπιλογής των υποψήφιων πρυτάνεων. Αλλωστε, μην τους αδικούμε κιόλας. Η σημερινή υφυπουργός νομίζω ότι υπήρξε και υποψήφια για Συμβούλιο Διοίκησης.
Αδικα
τον κατηγορείτε, επίσης, ότι σταμάτησε τις συγχωνεύσεις των σχολείων.
Μπορεί παλαιότερα να έλεγε ότι θα επανεξετάσει τις προηγούμενες
συγχωνεύσεις, αλλά τώρα πια όχι δεν το λέει αυτό, μα προχωρά σε
γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλη τη χώρα. Ορκίζεται στην έκθεση
του ΟΟΣΑ, που τις προβλέπει (...).
Και στα δημόσια ΙΕΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ
συνεχίζει την πολιτική σας και μάλιστα την αγριεύει, κάνοντας ακόμα και
υποχρεωτικές μετακινήσεις κι αποσπάσεις σε αυτά από άλλα σχολεία και
βγάζοντας μέχρι και υπουργικό φιρμάνι για να μην πληρώνονται οι
πρακτικές ασκήσεις των σπουδαστών. Τζάμπα δουλειά, δηλαδή. Μην τύχει και
ξοδευτούν οι μεγάλοι επιχειρηματίες. Για να μη μιλήσουμε για τους
χιλιάδες εκπαιδευτικούς αυτής της βαθμίδας που χρόνια τώρα είναι στον
αέρα.
Ποιος κάνει πόλεμο στην αξιολόγηση; Ο ΣΥΡΙΖΑ; Επειδή μιλάει
για αξιολόγηση που δε θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά επιβραβευτικό;
Οχι Γιάννης, δηλαδή, Γιαννάκης!
Το βασικό στόχο της αξιολόγησης ως
μοχλού εμπορευματοποίησης της Εκπαίδευσης για το σχολείο της
καπιταλιστικής αγοράς, που θα λειτουργεί και με όρους τέτοιας αγοράς,
ποτέ δεν τον αμφισβήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι στην
ενδεικτική ατζέντα του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία, στην Επιτροπή
Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (...) φιγουράρει πάνω - πάνω η
αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων κι εκπαιδευτικού προσωπικού. Και όπως
δήλωσε ο ίδιος ο κ. Γαβρόγλου, αυτό είναι προϊόν συμφωνίας με ΠΑΣΟΚ και
Ποτάμι. Δεν είμαι σίγουρος για τη Νέα Δημοκρατία.
Οσο για την
κομματικοποίηση για την οποία κάνετε τόσο θόρυβο... Τις ανάγκες αυτού
του συστήματος και του κεφαλαίου δεν υπηρετείτε και οι δυο και στην
Παιδεία και όχι μόνο;
Και τελικά, ποιο έχει μεγαλύτερη σημασία,
ρωτάμε εμείς; Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται τα στελέχη της
Εκπαίδευσης ή η πολιτική την οποία υπηρετούν; Εμείς λέμε το δεύτερο και
αυτό θέλετε να κρύψετε με τις φωνές περί κομματικοποίησης, που πάντα
ήταν το αγαπημένο θέμα της κούφιας αντιπολίτευσης και σας βολεύει
άλλωστε και τους δυο.
Θέλω να σχολιάσω λιγάκι αυτήν την ανεκδιήγητη φράση για το "
ανελεύθερο, αιμοσταγές, καθεστώς σοβιετικού τύπου".
Και μετά οι κύριοι του ΠΑΣΟΚ σκίζουν δήθεν τα ρούχα τους για τους
χρυσαυγίτες. Αλλοθι τους δίνετε με κάτι τέτοια και πλάτη τους κάνετε!
Οσο για το διάλογο...
Κανένας
διάλογος δε χρειάζεται, κατά τη γνώμη μας, για να δοθούν χρήματα για
την Εκπαίδευση. Πολιτική απόφαση χρειάζεται, άλλη πολιτική αντίληψη. Και
εσείς έχετε προ πολλού αποφασίσει με ποιους θα πάτε και ποιους θα
αφήσετε. Κανένας διάλογος δε χρειάζεται, είναι πολιτική απόφαση για
να διοριστούν οι χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, για να δοθούν
χρήματα στην Εκπαίδευση.
Φυσικά, ας μη στεναχωριέται ο κ.
Λοβέρδος. Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ
δήλωσε ότι θα αξιοποιηθούν τα πορίσματα και των προηγούμενων διαλόγων.
Αλίμονο, δε θα τα πετάξουμε!
Η Παιδεία που έχει ανάγκη ο λαός, δε θα 'ρθει από την εναλλαγή κομμάτων στην κυβέρνηση
Κλείνοντας, θέλουμε να πούμε ότι
η
Παιδεία που έχουν ανάγκη οι λαϊκές οικογένειες, δεν πρέπει να αφορά
μόνο στους υλικούς όρους στους οποίους λειτουργεί, αλλά και στο
περιεχόμενο, γιατί κάποια στιγμή θα πρέπει ο ελληνικός λαός να
σταματήσει να δέχεται τα παιδιά του να μαθαίνουν προστακτική μέσα από
τις συνταγές μαγειρικής, όπως γίνεται τώρα, να σταματήσει να δέχεται να
μην υπάρχει καμία αναφορά για την ΕΠΟΝ, για το μεγαλύτερο κίνημα
νεολαίας που γνώρισε αυτός ο τόπος. Δεν υπάρχουν αυτά στα σχολικά βιβλία
και μετά μιλάμε για τη «μαρξιστική ιδεολογία που κυριαρχεί»...
Αυτή
η Παιδεία, λοιπόν, που έχουν ανάγκη οι λαϊκές οικογένειες, δεν
πρόκειται να έρθει από καμία κυβέρνηση που διαχειρίζεται αυτό το σάπιο
σύστημα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Θα είναι προϊόν σκληρών
ταξικών αγώνων για την Παιδεία και σε όλη την κοινωνία, με στόχο την
πραγματική κοινωνική αλλαγή, που είναι βέβαια η αλλαγή τάξης στην
εξουσία και όχι απλά η εναλλαγή κάποιων κομμάτων».