Από τις φυλακές Ιτζεδίν Κρήτης μάς έρχεται το καταπληκτικότερο
ντοκουμέντο απ’ όσα είδαν μάτια ελληνικά τα τελευταία δίσεκτα χρόνια του
εμφυλίου πολέμου και της εθνικής συμφοράς. Είναι τόσο απίθανα, τόσο
φοβερά, αυτά που θα διαβάσετε παρακάτω, ώστε δίκαια μπορεί να διερωτηθεί
κανείς, αν όλα αυτά έγιναν εδώ, στην πολιτισμένη και ήρεμη χώρα μας κι
όχι σε καμιά πρωτόγονη ακτή της Αμερικής που κατοικείται από κανίβαλους
και υπανθρώπους.
Κι όμως έγιναν εδώ, στην Ελλάδα, δυο βήματα κάτω από τη μύτη μας,
στις «φυλακές ανηλίκων» Κηφισίας. Εκεί στο αριστοκρατικό προάστιο, που
φιλοξενεί την ανία της οικονομικής ολιγαρχίας και που στους δρόμους
κυκλοφορούν τα τελευταία μοντέλα της αμερικανικής βιομηχανίας των
αυτοκινήτων, παίχτηκε σε βάρος ανήλικων παιδιών το μεγαλύτερο δράμα που
έχει να επιδείξει ο σύγχρονος κανιβαλισμός του λαοπροβλητισμού και της
εθνικοφροσύνης την ίδια ώρα που η ίδια ολιγαρχία μοιράζει τις ανενεργές
ώρες της μεταξύ των μπαρ της πρωτεύουσας και του «Συλλόγου προστασίας
ανηλίκων κρατουμένων»…
Τα λόγια είναι η μεγαλύτερη φτώχεια γύρω από το φοβερό αυτό θέμα.
Χάνουν τη δύναμή τους, χάνουν την αξία τους, γι’ αυτό γίνονται ένας
ακατάσχετος λογοχείμαρρος, χωρίς να μπορούν να δώσουν όλο το
ανατριχιαστικό περιεχόμενο των πράξεων. Γι’ αυτό ας αφήσουμε τα ίδια τα
παιδιά να μιλήσουν.
Εμείς όλοι όσοι αισθανόμαστε μια τίμια καρδιά να χτυπάει στα στήθη μας, ας βγάλουμε ανατριχιάζοντας τα συμπεράσματά μας:
Κύριε Διευθυντά,
Σας παρακαλούμε να δημοσιεύσετε την επιστολή μας αυτή που είναι μια
έκκληση συγγνώμης προς τον Ελληνικό Λαό που εμείς τα ανήλικα παιδιά του
τον αποκηρύξαμε κάτω από συνθήκες ενός ανείπωτου μαρτυρίου στο
«Αναμορφωτήριο» της Κηφισίας και σύγκαιρα ένας όρκος απέραντης πίστης
στα ιδανικά της λευτεριάς, της αλήθειας και του δίκιου. Και ακόμα είναι
μια καταγγελία: Ένα αμείλικτο κατηγορώ για τους δήμιους που
εμπνεύσθηκαν, οργάνωσαν και εξετέλεσαν το τρομερό έγκλημα του αφανισμού,
της ψυχικής εξουθένωσης και της σωματικής και ηθικής καταστροφής
χιλιάδων παιδιών της Ελλάδας, έγκλημα που θα στιγματίσει την ανθρώπινη
ιστορία. Ας κρίνει ο Ελληνικός λαός και η παγκόσμια κοινή γνώμη αν
είναι δυνατόν ποτέ ανθρώπινος νους να φανταστεί μια τέτοια περίπτωση
εγκληματικού σαδισμού και ψυχικής διαστρέβλωσης, αν είναι δυνατόν τα
τέρατα αυτά να φέρουν τον τίτλο του ανθρώπου και να εξακολουθούν να
είναι μέλη μιας πολιτισμένης κοινωνίας. Δήμιοι και βασανιστές
επαγγελματίες, δολοφόνοι και σαδιστές πωρωμένοι που μαθήτευσαν στα
σχολεία της Γκεστάπο και των Ες-Ες, ρίχθηκαν πάνω στα παιδικά μας κορμιά
για να κορέσουν τα βρωμερά τους ένστικτα. Μα… ας μιλήσουν τα γεγονότα.
Από τις αρχές του 1948 η διεύθυνση του Αναμορφωτηρίου εγκαινίασε την
πολιτική του αφανισμού με τη μέθοδο της πείνας. Σάπιες σαρδέλες,
λαχανίδες, πατάτες νερόβραστες και όσπρια σκουληκιασμένα και τσάι με
σταφιδίνη, ήταν το καθημερινό μας συσσίτιο. Μέρα με τη μέρα η ζωή μας
γινόταν αφόρητη. Στις αρχές του Ιούνη περνάμε καινούρια φάση. Με
επικεφαλής τον διευθυντή Μουζάκη, τους φύλακες Σκιζά, Ξυδέα, Βάλι,
Νικήτα, Σιώρη, Κατσαμπούλα, Γούλα κλπ. και τους χίτες ποινικούς Λεμπέση,
Σιγούρο, Καρδαμίτση, Χαλκιά, Λιβέρη, Σιγάλα και άλλους, μας
συγκεντρώνουν στο προαύλιο, κάνουν κλοιό γύρω μας και με αφορμή ότι
δήθεν δεν πήραμε το τσάι με σταφιδίνη, πέφτουν πάνω μας με κτηνώδικους
αλαλαγμούς χτυπώντας αλύπητα με γκλομπς στο σωρό. Μια ώρα κράτησε το
μακελειό και κάθε λεπτό της ένα κορμί έπεφτε ματωμένο, ενώ πάνω του
συνέχιζε ο χορός των κανιβάλων με τις αρβύλες και τα ρόπαλα…
Άγρια βογγητά, πνιγμένες φωνές των δεκαπεντάχρονων αγοριών, ξέψυχες
επικλήσεις των λαβωμένων ζεστό το παιδικό αίμα που έτρεχε στη γη δεν
στάθηκε μπορετό να κρατήσει το δολοφόνο χέρι των μεθυσμένων φονιάδων.
Προσωπικά ο διευθυντής Μουζάκης κτυπά τον Βασίλη Βαλσαμίδη, τον ρίχνει
αναίσθητο με ματωμένο πρόσωπο, ενώ σε λίγο χώνει το γκλομπ στο στόμα του
Λ. Ανεστόπουλου τόσο δυνατά που του σπάει τα δόντια. Φωνάζει το φύλακα
Σχίζα να κτυπά με το ρόπαλο και όχι με τις γροθιές. Αυτός γελώντας
σαρδωνικά, γονατισμένος πάνω από το κουφάρι του νεαρού Παπαδημητρίου,
του απαντά ότι θέλει να μάθει μποξ, ενώ του δείχνει τις γροθιές του που
είναι κόκκινες από το αίμα. Ο Παπαδημητρίου έκανε συνεχείς αιμοπτύσεις
κατοπινά και κουφάθηκε. Ξετρελαμένα από τον πανικό τρέχουμε κάπου να
κουρνιάσουμε, να ξεφύγουμε το μακελειό, μα παντού μάς βρίσκει η μανία
του φονιά. Χιλιοματωμένους μας ρίχνουνε με κλωτσιές στο τσιμέντο της
αυλής. Πάνω από τη σκάλα της βεράντας οι διάδρομοι γεμίζουν λιπόθυμα
κορμιά. Τραβώντας από τα πόδια, ενώ σε κάθε σκαλοπάτι χτυπώντας το
αναίσθητο ματωμένο κεφάλι μας, μας κατεβάζουν στα πειθαρχεία.
Το άλλο πρωί με ανοιχτές πληγές και μισοπεθαμένους, ο διευθυντής με
τον αρχιφύλακα Ρήγα μας υποχρέωσαν με την απειλή του γκλομπ να κάνουμε
μια ώρα το «σηκωθείτε- καθήστε». Από δω και πέρα κάθε στιγμή, κάθε λεπτό
είναι μια ματωμένη σελίδα οργιαστικού εγκλήματος και απίθανου
βασανισμού. Ο σκοπός τους ξεκάθαρος: να κάνουμε δήλωση. Χρησιμοποίησαν
όλα τα μέσα, από την ψυχολογική βία των βασανισμών, την απειλή της
εξόντωσης, με τρόπους αφάνταστα κτηνώδικους, το ηθικό κουρέλιασμα με τον
αισχρό βιασμό του κορμιού και της ψυχής, με τελικό σκοπό τη δημιουργία
του ομαδικού πανικού και του διαρκούς ψυχικού άγχους που θα μας
μετέτρεπε σε κουρέλια, σωματικά και ηθικά, ένα άβουλο και ασυνείδητο
κοπάδι πανικόβλητων ζώων, χωρίς καμιά αρχή και κανένα ανθρώπινο
γνώρισμα, για να μας ρίξουν κατοπινά στο βούρκο της διαφθοράς και της
ατίμωσης με πρώτο σκαλοπάτι την ντροπιασμένη δήλωση. Οποιαδήποτε ώρα της
νύχτας άνοιγαν τους θαλάμους και έπαιρναν όσους και όποιους θέλανε. Απ’
την πόρτα και σ’ όλο το μήκος του διαδρόμου παραταγμένοι οι Χίτες,
ποινικοί και οι φύλακες παίζανε το αγαπημένο τους παιχνίδι – όπως
λέγανε- το «Μπαλόνι». Με κλωτσιές στην κοιλιά, γροθιές και γκλομπς, ο
καθένας φρόντιζε να μεταβιβάζει το «Μπαλότι» που ήταν το ματωμένο κορμί
μας στον επόμενο βασανιστή για να συνεχιστεί ως τον τελευταίο στην πόρτα
του διευθυντή, που όμως σπάνια φτάναμε, αφού στο μεταξύ είχαμε πέσει
αναίσθητοι. Σ’ έναν κουβά με βρωμιές βουτούσαν το κεφάλι μας για να μας
μπάσουν στο γραφείο. Ο Μουζάκης μάς έδειχνε το χαρτί της δήλωσης. Στην
άρνησή μας, καινούριος κατακλυσμός από χτυπήματα επακολουθούσε, στο
διάδρομο παιζόταν πάλι το “Μπαλόνι” για να καταλήξουμε τελικά στα
πειθαρχεία, όπου είχαν στήσει το στρατηγείο τους οι άσοι τους,
βασανιστές Λεμπέσης, Λιβέρης, Σιγούρος κλπ., ποινικοί χίτες, με την
καθοδήγηση και παρουσία του υπαρχιφύλακα Ρήγα, των φυλάκων Νικήτα, Σιώρη
και άλλων. Το όργιο έφτανε στο κατακόρυφο. Δεμένους στη φάλαγγα, μας
χτυπούσαν με τη σειρά με βάρδιες, με ρόπαλα, με συρματόσχοινα και με
κάλτσες γεμάτες τσιμέντο. Στο στόμα μάς έχωναν σφουγγαρόπανα για να μη
φωνάζουμε και κομμάτια σαπούνι που έπρεπε να τα φάμε σε ορισμένα λεπτά.
Μας γύμνωναν και μας έκαιγαν τα γεννητικά όργανα με τσιγάρα και
κάρβουνα. Έχωναν μέσα στο αποχετευτικό έντερο γκλομπς και αναμμένα
τσιγάρα. Ολόκληρες νύχτες κρατούσε το μαρτύριο. Γυμνούς, αναίσθητους με
χιλιοματωμένα και σπαραγμένα κορμιά μάς πέταγαν κατοπινά στα πειθαρχεία ή
μας ξάπλωναν μισοπεθαμένους στους διαδρόμους ως το πρωί για να μας δουν
οι άλλοι όταν θα βγουν από τους θαλάμους με σκοπό να ασκήσουν
ψυχολογική πίεση και να τους τρομοκρατήσουν. Στους θαλάμους οι χίτες
βασανιστές που σκόπιμα είχε βάλει η διεύθυνση μας ξυπνούσαν οποιαδήποτε
ώρα της νύχτας, μας υποχρέωναν να τραγουδάμε χίτικα τραγούδια,
ξεσκίζοντας τα μάγουλά μας και το λαιμό μας με γυαλιά, πιρούνια κ.α. Μας
χτυπούσαν με σανίδες και μας ξεγύμνωναν για να κάνουν
πραγματογνωμοσύνη, όπως έλεγαν, αν είμαστε κορίτσια ή αγόρια. Στο τέλος
κάπνιζαν χασίς κι έπαιρναν τους μικρότερους για να «κοιμηθούνε» μαζί
τους.
Στο προαύλιο χρησιμοποιούσαν το λιντσάρισμα. Βογκούσε η φυλακή απ’
άκρη σ’ άκρη από τον σπαραγμό και την οδύνη εκατοντάδων παιδιών. Μας
έδεναν στα συρματοπλέγματα ολόκληρη μέρα μέσα στο αυγουστιάτικο λιοπύρι
και τη νύχτα μάς έκλειναν στο μπουντρούμι με μοναδική τροφή σαρδέλες
χωρίς νερό… Μας έραβαν ταινίες στην πλάτη και το στήθος που από τη μια
μεριά έγραφαν τα ονόματά μας αλλαγμένα με κατάληξη σλαβική, λ. χ.
Τερλιμπάκος – Τερλιμπακόφ, Παρράς – Παρόφσκι, Μαλιάγκας – Μαλιγκόφ,
Μάντζος – Μαντζόφ και από την άλλη τη λέξη “Βούλγαρος”, με την υποχρέωση
να τη φοράμε και στον ύπνο μας ακόμα. Μας διοχέτευαν ηλεκτρικό ρεύμα
για να μας παραλύουν το νευρικό σύστημα. Μας υποχρέωναν ύστερα απ’ αυτή
την τρομερή κατάσταση και τη φοβερή εξάντληση να δίνουμε 450 γραμμάρια
αίμα κάθε φορά για το μέτωπο. Ζωντανά πτώματα μας έσερναν στα κρεββάτια
της αφαίμαξης και μας μυζούσαν τις λίγες σταγόνες ζωής που μας είχαν
αφήσει. Μια χαρακτηριστική περίπτωση σε αναρίθμητες άλλες, Για το
17χρονο αγόρι Α. Παπαγιάννη, τραυματία από το βόλι του Σούρλα και
σκελετωμένο από τα βασανιστήρια, οι γιατροί του Ερυθρού Σταυρού είπαν να
μην του πάρουν. Ο διευθυντής Μουζάκης τον έσφιξε ο ίδιος στο κρεββάτι
και έδωσε διαταγή να γίνει η αφαίμαξη γιατί είναι «Βούλγαρος» και όταν
λιποθύμησε είπε γελώντας: «Πάρτε τον και δώστε του ένα κύπελλο γάλα, να
συνέλθει, τόσο αξίζει το αίμα του».
Μα τα κτήνη εκτός απ’ όλα αυτά χρησιμοποίησαν και τη μέθοδο του
ανήθικου βιασμού και της ασέλγειας, για να μας κουρελιάσουν το ηθικό, να
μας αφαιρέσουν κάθε ανθρώπινη σκέψη, πράγμα που θα τους διευκόλυνε στον
σκοπό τους, να μας λυγίσουν και ακόμα για να ικανοποιούν το
διαστρεβλωμένο σεξουαλισμό τους. Οι αποθήκες, τα μαγειρεία, το μπάνιο,
τα πειθαρχεία μα και οι θάλαμοι ακόμα, είχαν μετατραπεί σε χαρέμια από
τους χίτες βασανιστές Λεμπέση, Καρδαμίτσα, Σγούρα κλπ., από τον
υπαρχιφύλακα Ρήγα και τους φύλακες Σχίζα και Βάλλις που οργάνωναν την
όλη κίνηση. Με την απειλή του βασανισμού και την τρομοκρατία έπαιρναν
από τους θαλάμους τη νύχτα αγόρια μικρά και μεγάλα, διαλέγοντας τα
ομορφότερα και τα βίαζαν ομαδικά. Ήταν τέτοιο το όργιο της ασέλγειας
ώστε μέσα σε μια νύχτα το 14χρονο παιδί Καλύβα Κωνσταντίνο από τη
Ρούμελη, έπαθε ακατάσχετη αιμορραγία και έξοδο του εντέρου. Οι φύλακες
Σχίζας και Βάλλις πιάστηκαν και αναφέρθηκαν στην διεύθυνση του
αναμορφωτηρίου χωρίς καμιά συνέπεια. Ο υπαρχιφύλακας Πασσαδάκης συνέλαβε
επ’ αυτοφώρω τον χίτη βασανιστή Καρδαμίτσα χωρίς να του γίνει
παρατήρηση. Ήταν τόση η κυριαρχία των δημίων στην φυλακή σαν όργανα του
Μουζάκη, που τελικά ο βιαστής κατηγόρησε τον υπαρχιφύλακα σαν αριστερό
και συκοφάντη. Σ’ άλλη περίπτωση κατηγόρησε και έστειλαν στο
στρατοδικείο τον δάσκαλο της φυλακής. Κυνήγησαν στο προαύλιο έναν
ιεροκήρυκα γιατί είπε πως τα χίτικα τραγούδια δεν ήταν εθνικά και
θρησκευτικά. Και όταν κάτω από τις συνθήκες αυτές αρχίσαμε να
υπογράφουμε την άτιμη δήλωση, τότε μας έσπρωχναν πάλι με το ξύλο και την
απειλή να κτυπήσουμε εκείνους που δεν είχαν λυγίσει ακόμα για να μας
φτιάξουν και μας δήμιους και βασανιστές, που σε καμιά περίπτωση δε θα
μπορούσαμε πια να ζητήσουμε και να πάρουμε τη συγνώμη του λαού μας.
Και το μαρτύριο εξακολουθούσε και όλα αυτά για να κάνουνε δήλωση, να
αναμορφωθούμε και να γίνουμε τίμιοι «Εθνικόφρονες» Έλληνες!!! Με το
βασανισμό, τη διαφθορά, με το χασίς και το έγκλημα και την ασέλγεια!!!
Κάθε έννοια πολιτισμού καταρρακώθηκε, κάθε αντίληψη ανθρωπιάς και ηθικής
και κοινωνικής αξιοπρέπειας γκρεμίστηκε μέσα στην άγρια και πρωτόγονη
ζούγκλα του αναμορφωτηρίου της Κηφισιάς. Σ’ όλα τα σανατόρια, τις
φυλακές και τα ψυχιατρεία της χώρας ζωντανοί μάρτυρες ενός φρικιαστικού
ματωμένου οργίου, που μπροστά στο μέγεθος της εγκληματικότητάς του
ωχριούν η Ιερή Εξέταση και η Μέρλιν, υψώνουν αντάμα με τη δική μας
ραγισμένη φωνή της ποδοπατημένης και προπυλακισμένης ζωής που σπάραξαν
τα αγρίμια του ολέθρου. Και τώρα με βουρκωμένα τα μάτια της ψυχής
έχοντας απόλυτη επίγνωση της ευθύνης μας σαν νέων ανθρώπων απλώνουμε το
χέρι στον Ελληνικό Λαό, τον βασανισμένο λαό μας, ζητώντας την συγγνώμην
του. Απλώνουμε το χέρι για να δώσουμε ακόμα τον μεγάλο μας όρκο της
πεισματάρικης προσήλωσής μας στα ιδανικά της αλήθειας, της Δημοκρατίας
και της Ειρήνης. Κάνοντας γνωστά και καταγγέλοντας σ’ ολόκληρη της
δημοκρατική ανθρωπότητα το αφάνταστο και ανήκουστο έγκλημα που έγινε σε
βάρος μας απ’ τα τέρατα του ελληνικού νεοφασισμού, διακηρύσσουμε πως δεν
αναγνωρίζουμε ούτε θ’ αναγνωρίσουμε ποτέ την ντροπιασμένη δήλωση
μετανοίας που μας απέσπασαν κάτω από συνθήκες τρομοκρατικής, σωματικής
και ψυχικής βίας.
Σας ευχαριστούμε οι:
Μάντζιος Ελευθ. ετων 23, Λάρισα
Μαλιόγκας Ευάγ. ετών 22, Τύρναβος Λαρίσης
Ντουμάνης Παρ., ετών 22 Βέρροια
Ευσταθίου Γεώργ., ετών 23, Παλαιοβράχα Λαμίας
Σαββίδης Γεώρφ., ετών 23, Νέα Πέλλα Γιαννιτσών
Μυλωνάς Δημήτρ., ετών 22, Βόλος
Γεωργακάκης Γαβριήλ, ετών 23, Κριθιά Λαγκαδά
Γερλιμπάκος Ανδρ., ετών 22, Μεγαλόβρυσο Αγιάς Λαρίσης
Παπαγιάννης Αθαν., ετών 22, Γερακάρι Καλαμπάκας Τρικάλων
Παρράς Αθ., ετών 23, Κονιατσή Ελασώνος Λαρίσης
Σουλεμετζίδης Χρ., ετών 22, Κατερίνη
Παρράς Ιωαν., ετών 23, Κονιατσή Ελασώνος Λαρίσης
Κεχαγιάς Ευάγγ., ετών 23, Καστανερή Γουμενίτσας Κιλκίς
Παπανίκος Αθαν., ετών 22, Ελατοχώρι Κατερίνης
Παπαστεργίου Βασίλ., ετών 22, Βεργίνα Βερροιας, Μακεδονία
Χρυσαφής Γιάννης, ετών 23, Ρηξάρι Εδέσης
Μάρκου Μανώλης, ετών 22, Πολυπόταμος Φλωρίνης
Μακρής Κώστας, ετών 23, Βέρροια
Δεληδημήτρης Νικολ., ετών 23, Αμύγδαλα Κοζάνης
Στεφάνου Κώστας, ετών 22, Σέρβια Κοζάνης
Βασιλειάδης Παν., ετών 22, Νότια Αδρέας
Λαμπροθανάσης Κωνστ. ετών 22, Χειλιαδού Λαμίας
Ρήνας Αθαν., ετών 23, Ζωργιανό Δωρίδας
Κυριακίδης Θεόδ., ετών 22, Παλιό Αγιονέρι Θες/νίκης
Μπαντουδάκης Ιωάνν., ετών 22, Ποταμίδα Κισσάμου Κρήτης
Φυλακές «Καλάμι» (Ιτζεδίν)
8 Ιουλίου 1950
Είναι ΧΡΕΟΣ ΤΙΜΗΣ, να βρούμε τι απέγιναν αυτά τα παλικάρια, όποιος
γνωρίζει ας μας ενημερώσει. Όποιος μπορεί ας βοηθήσει στην αναζήτηση…
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΓΟΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΙΤΖΕΔΙΝ
Ακολουθήστε την σελίδα μας, ενημερωθείτε και ενημερώστε…
Ιτζεδίν απόγονοι πολιτικών κρατούμενων των Φυλακών Καλαμίου
Οι απόγονοι των Πολιτικών Κρατούμενων των Φυλακών Καλαμίου
αναλαμβάνουμε πρωτοβουλία για τη διάσωση και την αξιοποίηση του
ιστορικού αρχείου αλλά και του ιστορικού χώρου του Ιτζεδίν. Επιδιώκουμε
να συμβάλουμε στη διάδοση της ιστορικής αλήθειας του αγώνα των προγόνων
μας. Θερμή παράκληση, όσοι διαθέτουν οτιδήποτε που να έχει σχέση με τον
αγώνα των γονιών μας, προσωπικές μαρτυρίες, φωτογραφικό υλικό, ηχητικό,
βίντεο, γράμματα, βιβλία, σημειώσεις, ποιήματα ή ό,τι άλλο, που να
προέρχεται τόσο από την περίοδο της κράτησής τους, όσο και από την
μετέπειτα ζωή τους, να μας τα αποστείλετε στο ακόλουθο e-mail: newstarcine@gmail.com.
Είναι αναγκαία, όσο ποτέ άλλοτε, η ευαισθητοποίηση Αρχών και φορέων
προς την κατεύθυνση της αποδέσμευσης του Ιτζεδίν από την ΕΤ.Α.Δ.
(Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου) και της εξασφάλισης των απαραίτητων
πόρων για τη διάσωση, την ανάδειξη και τη μετατροπή του σε χώρο
πολιτισμού και διδασκαλίας της σύγχρονης Ιστορίας του τόπου μας. Έναν
χώρο ανοιχτό και επισκέψιμο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ο οποίος θα
μπορούσε να λειτουργήσει ως μουσείο, αλλά και να φιλοξενήσει συνέδρια,
εκθέσεις και ποικίλες εκδηλώσεις εκπαιδευτικές και πολιτιστικές. Ας
νοιαστούμε για να κρατήσουμε ζωντανή την ιστορική μνήμη στους καιρούς
των μεγάλων εκπτώσεων, που η πολιτισμική και εθνική μας ταυτότητα
δοκιμάζονται με κίνδυνο την παρακμή και την εξαφάνιση κάθε στοιχείου που
μας χαρακτηρίζει ως λαό.