Associated Press
|
Για
κυριότητα ορισμένων νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο που «δεν έχουν
καθοριστεί με μια διεθνή ισχύουσα συνθήκη μεταξύ της Τουρκίας και της
Ελλάδας» έκανε λόγο ο ΥΠΕΞ της Τουρκίας, Μ. Τσαβούσογλου
|
Συνεχίζει
η τουρκική αστική τάξη την υπενθύμιση των πάγιων επιδιώξεών της στο
Αιγαίο, εντός πάντα ΝΑΤΟικού πλαισίου, στο μοτίβο γενικευμένων
ενδοαστικών ανταγωνισμών στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, πάνω
στις πηγές και τους δρόμους της Ενέργειας.
Συγκεκριμένα, ο Τούρκος ΥΠΕΞ,
Μ. Τσαβούσογλου, απαντώντας σε κοινοβουλευτική επερώτηση - «πάσα» για τα «νησιά στο Αιγαίο», την οποία έκανε ο βουλευτής Αττάλειας του CHP
Νιαζί Νεφί Καρά, ξανάβαλε θέμα κυριαρχίας σε νησιά του Αιγαίου και μη καθορισμού των συνόρων μεταξύ των δύο χωρών.
Σύμφωνα
με την τουρκική έκδοση της ιστοσελίδας του ειδησεογραφικού πρακτορείου
«Sputnik», η ερώτηση του βουλευτή φέρεται να έχει ως εξής: «
Είναι σωστό να είναι ανοιχτή για τους τουρίστες η Ψέριμος, που ανήκει στα Μούγλα (σ.σ. πόλη της ΝΔ Τουρκίας
)
και τελεί υπό ελληνική κατάληψη; Το γεγονός ότι ένα νησί, το οποίο
βρίσκεται στα τουρκικά χωρικά ύδατα, είναι ανοιχτό από την ελληνική
κυβέρνηση στους τουρίστες, σε ποια συνθήκη βασίζεται; Ποια είναι τα
βήματα τα οποία σκέφτεται να κάνει η κυβέρνηση απέναντι σε αυτήν την
κατάληψη και την τουριστική πολιτική; Εχει επιδοθεί οποιαδήποτε ρηματική
διακοίνωση στην Ελλάδα;».
Επιπλέον, ο βουλευτής του CHP
ζήτησε να μάθει εάν αληθεύουν οι ισχυρισμοί ότι η Ελλάδα δημιούργησε
αιολικά και ηλιακά πάρκα στα νησιά
Λέβιθα («Koc baba») και
Κίναρο («Ardiccik»).
Σύμφωνα
με το ρεπορτάζ, ο Τσαβούσογλου απάντησε ότι μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας
υπάρχουν μια σειρά ζητημάτων στο Αιγαίο που συνδέονται μεταξύ τους και
προσέθεσε:
«Μεταξύ των εν λόγω ζητημάτων είναι η κυριότητα
ορισμένων νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο και το γεγονός ότι δεν
έχουν καθορισθεί με μια διεθνή ισχύουσα συνθήκη μεταξύ της Τουρκίας και
της Ελλάδας θαλάσσια σύνορα, που συνδέεται με αυτή (την κυριότητα)».
Τα
κύρια διεθνή έγγραφα αναφορικά με την κυριότητα των νησιών στο Αιγαίο
είναι η Συνθήκη της Λοζάνης του 1923 και η Συνθήκη του Παρισιού του
1947, ανέφερε ο Τούρκος ΥΠΕΞ και πρόσθεσε ότι οι Συνθήκες αυτές
περιέχουν λεπτομερείς διατάξεις για την κυριαρχία των νησιών και την
αποστρατιωτικοποίησή τους. Από την άποψη αυτή, το ζήτημα είναι
νομικό, που σχετίζεται με την ερμηνεία των σχετικών άρθρων των εν λόγω Συνθηκών, συμπλήρωσε και συνέχισε ως εξής:
«
Οπως
είναι γνωστό, τα ζητήματα στο Αιγαίο συζητούνται στο πλαίσιο των
υφισταμένων διαύλων διαλόγου μεταξύ της Ελλάδας και ημών. Η χώρα μας
επιθυμεί να βρεθεί μια δίκαιη λύση για το σύνολο των προβλημάτων αυτών,
στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, λαμβάνοντας υπόψη τα θεμελιώδη
δικαιώματα και συμφέροντα της χώρας μας και μέσω του διαλόγου.
Ως προς τη λύση στα προβλήματα στο Αιγαίο, δεν υπήρξε καμία απολύτως αλλαγή στην πολιτική που ακολουθείται από την πρώτη στιγμή που προέκυψαν τα εν λόγω ζητήματα.
Η χώρα μας έχει γνωστοποιήσει τις θέσεις της για όλα τα ζητήματα στο
Αιγαίο, μεταξύ των οποίων και το συγκεκριμένο, και για τη λύση τους, με
διάφορες ανακοινώσεις του υπουργείου μας από το 1996 έως και σήμερα και
κοινοποίησε στην κοινή γνώμη ότι δεν θα αποδεχθούμε την δημιουργία
από την Ελλάδα ενδεχομένων de facto καταστάσεων για το καθεστώς των
αμφιλεγόμενων γεωγραφικών σχηματισμών και, σε περίπτωση απόπειρας,
αυτές (οι καταστάσεις) δεν θα επιφέρουν αποτέλεσμα από νομικής πλευράς.
Πέραν των ανακοινώσεων αυτών, μεταφέρουμε τις θέσεις μας για το ζήτημα
στις ελληνικές αρχές, σε κάθε επίπεδο, και επιπλέον κοινοποιούνται από
το υπουργείο μας και ρηματικές διακοινώσεις που αποτυπώνουν γραπτώς τη
θέση μας».
Η ελληνική κυβέρνηση
Απαντώντας,
εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, στο γνωστό μοτίβο του «εφησυχασμού»
και της συγκάλυψης του πλαισίου των ανταγωνισμών που συμμετέχει με τα
«μπούνια» η ελληνική κυβέρνηση και εντός του οποίου αναπαράγονται οι
αξιώσεις της τουρκικής αστικής τάξης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος,
Δ. Τζανακόπουλος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Real fm», είπε ότι «
αυτές
είναι απόψεις οι οποίες είναι ακραίες, είναι απόψεις οι οποίες δεν
βοηθάνε στο κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, το
οποίο εμείς θέλουμε να εμπεδωθεί».
Συνέχισε: «
Και θαλάσσια
σύνορα υπάρχουν και διεθνείς συνθήκες οι οποίες ορίζουν και νομικά και
τελεσίδικα όλα αυτά τα ζητήματα. Βεβαίως η Τουρκία, κατά την προσφιλή
της τακτική, αμφισβητεί διεθνείς συνθήκες, αμφισβητεί νομικά κεκτημένα,
όμως από τη δική μας πλευρά δεν υπάρχει περίπτωση να επιτρέψουμε καμία
τέτοια αμφισβήτηση ούτε των διεθνών συνθηκών, αλλά ούτε και των
ελληνικών συνόρων. Η δική μας προσπάθεια είναι πάντοτε σε ένα κλίμα
συνεννόησης και σε ένα κλίμα διαλόγου να προσπαθούμε να επιλύουμε όποια
ζητήματα τίθενται, χωρίς όμως να αποδεχόμαστε την αμφισβήτηση νομικών
τετελεσμένων αλλά και διεθνών συνθηκών».
Καταγγελία ΥΠΕΞ για ΠΓΔΜ
Να
καταγραφεί ότι προβλήματα σημειώνονται και με τα Σκόπια, ενόψει και της
«κινητικότητας» που καταγράφεται για το άνοιγμα ξανά του ονοματολογικού
και όσων συνδέονται με το ζήτημα, καθώς με ανακοίνωσή του το ΥΠΕΞ
καταγγέλλει τη συμμετοχή του γενικού προξένου της ΠΓΔΜ στο Τορόντο,
Jovica Palacevski,
σε αλυτρωτική εκδήλωση με την οποία, όπως αναφέρει στην ανακοίνωση,
παραβιάζεται για άλλη μία φορά από την ΠΓΔΜ η Ενδιάμεση Συμφωνία που
επιτάσσει την αποχή από κάθε ενέργεια υποστήριξης εδαφικών διεκδικήσεων.
Στην
εκδήλωση αυτή, διευκρινίζει το ΥΠΕΞ, ο Palacevski απηύθυνε χαιρετισμό
σε εξέδρα με φόντο αλυτρωτικά σύμβολα και χάρτη της ΠΓΔΜ, στον οποίο
συμπεριλαμβάνονται ελληνικά εδάφη.
Προσθέτει: «Η νέα κυβέρνηση της
ΠΓΔΜ δηλώνει ότι θέλει να γίνει μία νέα αρχή στις σχέσεις της με την
Ελλάδα. Ωστόσο, παρά τις αλλαγές προσώπων, φαίνεται ότι ο αλυτρωτισμός
εξακολουθεί να παραμένει η κυρίαρχη κρατική ιδεολογία και η καθημερινή
πολιτική πρακτική στη γειτονική χώρα. Η εγκατάλειψη του αλυτρωτισμού, ο
σεβασμός των συνόρων και η έμπρακτη τήρηση των αρχών της καλής γειτονίας
αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την ευόδωση των ευρωατλαντικών
φιλοδοξιών της ΠΓΔΜ», καταλήγει το ΥΠΕΞ, με την εγχώρια αστική τάξη να
κρατά πάντα σαν μοχλό πίεσης προς την αντίστοιχη σκοπιανή ότι δεν θα
στηρίξει τις φιλοδοξίες της για ένταξη στους ευρωατλαντικούς
μηχανισμούς.
Στο φόντο ανταγωνισμών
Ολα
τα παραπάνω, βέβαια, εξελίσσονται στο έδαφος και των μαινόμενων
ανταγωνισμών για τους διαύλους της Ενέργειας και της Διαμετακόμισης,
όπου διαφαίνεται και το εύθραυστο των αξόνων και τριγώνων «συνεργασίας»
που στήνει η ντόπια αστική τάξη με άλλα κεφάλαια της Ανατολικής
Μεσογείου.
Π.χ. με βάση αναφορά που έφτασε πριν μερικές μέρες στο
ελληνικό ΥΠΕΞ από την ελληνική πρεσβεία στο Κάιρο, η κατάργηση του
κρατικού μονοπωλίου στην εισαγωγή και διανομή φυσικού αερίου που
αποφάσισε η αιγυπτιακή κυβέρνηση (θα επιτρέπει σε εμπορικές εταιρείες,
κατόπιν λήψης έγκρισης από τις κρατικές αρχές, να εισάγουν και διανέμουν
αέριο σε μη οικιακούς χρήστες, κάνοντας χρήση των υφιστάμενων κρατικών
υποδομών), «
ερμηνεύεται ως προσπάθεια προσέλκυσης ιδιωτικών
συμφερόντων και επενδύσεων στον κλάδο, με πρώτιστο στόχο να
αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις της αγοράς σε αέριο» και επίσης
«ουσιαστικά
ανοίγει τον δρόμο για πραγματοποίηση εισαγωγών αερίου από τα κοιτάσματα
του Ισραήλ από τον ιδιωτικό τομέα. Επιπλέον, παρέχει στην Αίγυπτο
αφενός τη δυνατότητα να πλησιάσει τον στόχο της κάλυψης των αναγκών της
ζήτησης και της αυτάρκειας, και αφετέρου συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι
χωρών όπως η Τουρκία και η Κύπρος, όσον αφορά την φιλοδοξία της να
καταστεί περιφερειακός διαμετακομιστικός κόμβος για το φυσικό αέριο».
Σύμφωνα
με την αναφορά της ελληνικής πρεσβείας, η αιγυπτιακή κρατική εταιρεία
αερίου (EGAS) έχει χορηγήσει προκαταρκτικές εγκρίσεις σε 3 εταιρείες για
την εισαγωγή και την πώληση φυσικού αερίου στη χώρα, ενώ λέγεται ότι 4
ακόμη επιχειρηματικοί όμιλοι βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής αιτήσεων
για λήψη ανάλογων προκαταρκτικών εγκρίσεων.