Eurokinissi
|
Την
ώρα που τα δικαιώματα των εργαζομένων του ξηλώνονται ένα - ένα, ο ΟΛΠ
πέτυχε την υψηλότερη ιστορικά επίδοση σε κερδοφορία, με αύξηση κερδών
100%
|
«
Θέλουμε
μια Ελλάδα της ανάπτυξης για όλους. Περισσότερες και καλύτερες δουλειές
για τις Ελληνίδες, τους Ελληνες», λέει και ξαναλέει στις προεκλογικές
ομιλίες του ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας, περιγράφοντας τη «δίκαιη»
ανάπτυξη που ευαγγελίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Θέλουμε να
πηγαίνουν καλά οι επιχειρήσεις για να μπορούν να στηρίζουν τους
εργαζόμενους», λέει και ξαναλέει ο πρόεδρος της ΝΔ Κυρ. Μητσοτάκης,
διαφημίζοντας τη «βιώσιμη» ανάπτυξη της ΝΔ.
«Η Ελλάδα χρειάζεται
μια νέα πολιτική, η οποία έχει ως πρώτη μέριμνα την ανάκαμψη των
επενδύσεων, της παραγωγής και της απασχόλησης», συμπληρώνει από κοντά
και η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, Φ. Γεννηματά, ενώ πάνω - κάτω με
διάφορες παραλλαγές τα ίδια λένε και οι άλλες νέες εφεδρείες, κόμματα
μιας χρήσης τύπου Βαρουφάκη, Βελόπουλου κ.ο.κ.
Εν ολίγοις, όλοι
αυτοί ζητάνε από το λαό να εναποθέσει τις ελπίδες του στην καπιταλιστική
ανάπτυξη, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας των
επιχειρήσεων, γιατί αυτό τάχα θα φέρει πολλές «καλοπληρωμένες»,
«ποιοτικές» θέσεις εργασίας, μείωση της ανεργίας και με δυο λόγια θα
«φάνε» και οι εργαζόμενοι με χρυσά κουτάλια.
Τα όσα βιώνουν όμως
οι εργαζόμενοι πίσω από τους μαντρότοιχους των χώρων δουλειάς και
μάλιστα σε κλάδους που η ανάπτυξη και η κερδοφορία τους «σπάνε ρεκόρ»,
αποδεικνύουν ότι η αλήθεια είναι τελείως διαφορετική. Οτι τα κέρδη των
επιχειρηματιών προϋποθέτουν το όλο και μεγαλύτερο ξεζούμισμα των
εργαζομένων και πως όσο κερδίζει το κεφάλαιο γίνεται και πιο επιθετικό
για να διατηρήσει και να αυξήσει τα κέρδη του.
ΟΛΠ - COSCO: Μισθοί και δικαιώματα θυσία στη... «δίκαιη» ανάπτυξη
Σύμφωνα
με τα επίσημα στοιχεία του ΟΛΠ (ο οποίος έχει εξαγοραστεί από την
COSCO), η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και στις τρεις προβλήτες για
το 2018 έφτασε τα 4,908 εκατ. TEUs (μονάδα μέτρησης που ισοδυναμεί με
ένα εμπορευματοκιβώτιο), κατατάσσοντας το λιμάνι του Πειραιά έκτο στην
πανευρωπαϊκή κατάταξη και δεύτερο λιμάνι της Μεσογείου. Ο ΟΛΠ παρουσίασε
τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης διακίνησης TEUs μεταξύ των 40 πρώτων
λιμανιών του κόσμου και τον υψηλότερο ρυθμό διακίνησης
εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.
Για το 2019 «αναμένεται να
ξεπεράσει τα 5 εκατ. TEUs. Ηδη για το πρώτο τρίμηνο του 2019 έχει
σημειωθεί νέο ρεκόρ διακίνησης στις προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων, καθώς
και οι τρεις μαζί αθροιστικά ξεπέρασαν τα 1,33 εκατ.
εμπορευματοκιβώτια, εκτινάσσοντας τον ρυθμό αύξησης διακίνησης
εμπορευματοκιβωτίων στο 24,40%».
Ακόμα: «
Ο ΟΛΠ πέτυχε την
υψηλότερη ιστορικά επίδοση σε κερδοφορία. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε
42,3 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 100%. Το καθαρό αποτέλεσμα ήταν βελτιωμένο κατά 147% και ανήλθε στα 27,9 εκατ. έναντι των 11,3 εκατ. ευρώ της χρήσης 2017».
Τι είδαν οι εργαζόμενοι από όλα αυτά τα κέρδη και την ανάπτυξη του επιχειρηματικού ομίλου;
Οι εργαζόμενοι στις
προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ,
οι οποίες έχουν παραχωρηθεί στην COSCO από το 2009, με την κυβέρνηση
του ΠΑΣΟΚ να κλείνει τη συμφωνία παραχώρησης και την κυβέρνηση της ΝΔ να
την υλοποιεί, μέχρι και αυτήν τη στιγμή είναι
εργολαβικοί, με εκ περιτροπής εργασία, ατομικές συμβάσεις εργασίας, άθλιες συνθήκες δουλειάς με σακαταμένους εργάτες από την εντατικοποίηση, εργατικά ατυχήματα που αποκρύβονται.
Οσον
αφορά τους υποτίθεται «μόνιμους» υπαλλήλους του ΟΛΠ, με τη βοήθεια του
εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού των σωματείων του χώρου και τη
ΣΣΕ που υπέγραψαν, η COSCO εν μέσω κερδοφορίας, δηλαδή στο τέλος του
2017, έβαλε τσεκούρι
στις αποδοχές των εργαζομένων πάνω από το 40%, επιμήκυνε τον εργάσιμο χρόνο. Το 7,5ωρο - 37,5ωρο που ίσχυε έγινε 8ωρο - 40ωρο,
ώστε οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ να δουλεύουν πλέον παραπάνω και απλήρωτα!
Επιπλέον, κατάργησε το σταθερό πενθήμερο (Δευτέρα - Παρασκευή) και η
εργασία το Σαββατοκύριακο και αργίες δεν είναι υπερωρία. Επομένως, αυτό
που ισχύει πλέον για τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ είναι
δουλειά 7 μέρες τη βδομάδα χωρίς υπερωριακή αμοιβή. Επέβαλε
σχέσεις
εργασίας ορισμένου χρόνου, εισήγαγε τον ενεργό και ανενεργό χρόνο
εργασίας, σύστημα αξιολόγησης με κριτήριο την παραγωγικότητα,
«απλοποίησε» την απόλυση κ.ά.
Στις 12 Ιούνη του 2019, δηλαδή
πριν λίγες μέρες, και ενώ η COSCO καταγράφει κερδοφορία ρεκόρ,
υπογράφηκε η ΣΣΕ των λιμενεργατών του ΟΛΠ με το καθαρά εργοδοτικό
σωματείο. Προβλέπονται συνοπτικά
μείωση του βασικού ημερομίσθιου κατά 5,63 ευρώ, μείωση της εργατικής πόστας (ομάδας εργασίας) από 6 σε 5 άτομα, με ό,τι σημαίνει αυτό για τις συνθήκες εργασίας,
κατάργηση του σταθερού ημερήσιου χρόνου, του 5ήμερου, κατάργηση επιδομάτων, όπως χρονοεπίδομα,
εντατικοποίηση της εργασίας, με αύξηση του τονάζ ανά εργαζόμενο,
κατάργηση των ΒΑΕ,
ενώ ορίζει ως ελάχιστο αριθμό λιμενεργατών που θα παραμείνουν στον ΟΛΠ
τους 160, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση της COSCO να μειώσει τους
εργαζόμενους με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, ανοίγοντας το δρόμο για
εργαζόμενους μέσω εργολαβικών εταιρειών με «κουρεμένα» εργασιακά
δικαιώματα και χωρίς ΣΣΕ.
Παράλληλα, στον ΟΛΠ τρέχει και πρόγραμμα
«εθελούσιων» αποχωρήσεων που όπως σημειώνεται στα οικονομικά
αποτελέσματα του ΟΛΠ, «βοήθησε στη μείωση των αμοιβών προσωπικού το 2018
στα 55,4 εκατ. ευρώ από 57,8 εκατ.».
Σε αυτά να προστεθεί ότι οι
συμβάσεις παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO που έχουν διαμορφώσει οι
κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, προβλέπουν πλήρη φοροαπαλλαγή, απαλλαγή
ακόμα και από δημοτικά τέλη.
Πρώτοι οι εφοπλιστές, στον πάτο οι ναυτεργάτες
Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, και μάλιστα αυξάνοντας το μερίδιό του, όπως και τη διαφορά από τον δεύτερο, δηλαδή την Ιαπωνία,
παραμένει ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών,
σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του διεθνούς νομοτελεστικού οίκου
Clarkson's για το 2019. Ο στόλος τους αποτελείται από 5.211 πλοία με
195,9 εκατομμύρια gt και βρίσκεται στην πρώτη θέση, αυξάνοντας κατά 1,9%
τη χωρητικότητά τους. Ελέγχουν πλέον ποσοστό 16% του παγκόσμιου στόλου
με όρους χωρητικότητας, από 15%, ενώ
η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου άγγιξε τα 105 δισ. δολάρια! Μεγάλη είναι η κερδοφορία που καταγράφουν κάθε χρόνο οι εφοπλιστές όλων των κατηγοριών πλοίων.
Παρ'
όλα αυτά, οι ποντοπόροι εφοπλιστές από το 2010 αρνούνται να υπογράψουν
ΣΣΕ, στα πλοία τους οι ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα είναι
μέχρι 6 ανάλογα με τη χωρητικότητα και το υπόλοιπο πλήρωμα είναι χωρίς
ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική εκπροσώπηση, χαμηλόμισθοι. Τώρα
αξιώνουν ακόμα και αυτοί οι 6 να μην έχουν κανένα δικαίωμα. Οι ακτοπλόοι
εφοπλιστές για να ανανεώσουν τη ΣΣΕ θέτουν ως όρο να διαμορφώνουν αυτοί
τις οργανικές συνθέσεις στα πλοία, δηλαδή ανάλογα με την κερδοφορία
τους, γεγονός που ξεσήκωσε τους ναυτεργάτες, οι οποίοι αντέδρασαν με την
24ωρη προειδοποιητική απεργία της Τετάρτης.
Δεν θα σχολιάσουμε
βέβαια τις 59 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, την «εθελοντική» φορολόγησή
τους με ό,τι έχουν ευχαρίστηση, τα αμέτρητα προνόμια, τις επιδοτήσεις με
ζεστό χρήμα και πάει λέγοντας, που έχουν εξασφαλίσει όλες οι μέχρι τώρα
κυβερνήσεις στους εφοπλιστές, τα οποία είναι μάλιστα και συνταγματικά
κατοχυρωμένα όλα στο όνομα πάντα της ανάπτυξης.
«Ανάπτυξη» με... φιλοδωρήματα βιώνουν οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σύρου
Μετά
«βαΐων και κλάδων» υποδέχτηκαν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ και οι
λοιποί την είσοδο του αμερικανικού κολοσσού ΟΝΕΧ στο ναυπηγείο της
Σύρου, τον οποίο παρουσίαζαν ως «σωτήρα» των εργαζομένων που θα φέρει
την ανάπτυξη στο ναυπηγείο, συνολικά στη ναυπηγική βιομηχανία, αλλά και
στην περιοχή.
Το πρώτο που απαίτησε ωστόσο ο όμιλος ήταν οι εργαζόμενοι να υπογράψουν τις απολύσεις τους και μάλιστα μεταχρονολογημένες,
δηλαδή ότι είχαν απολυθεί ένα χρόνο πριν, και για την ακρίβεια από τον
Μάρτη του 2017, προκειμένου να γλιτώσει την καταβολή δεδουλευμένων και
αποζημιώσεων!
Αυτήν τη στιγμή, στο ναυπηγείο από τους περίπου 120 εργαζόμενους δουλεύουν οι 60 και αυτοί σε εργολάβο, οι οποίοι
αμείβονται
με 10 ευρώ την ώρα (!), δηλαδή τέρμα υπερωρίες, άδειες, αργίες,
επιδόματα, παίρνουν 16 ένσημα όσο και αν δουλέψουν, ενώ είναι άγνωστο αν
τηρούνται και τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς.
Το «σχέδιο εξυγίανσης» και «ανάπτυξης» του ναυπηγείου, που έθεσε η εταιρεία και επικυρώθηκε και δικαστικά, προβλέπει «
διαγραφή 100% των τόκων, προστίμων, προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων προς τον ΕΦΚΑ και το Ελληνικό Δημόσιο και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σε 280 δόσεις»,
ενώ
ορίζεται ρητά ότι στην εταιρεία «ONEX Ναυπηγεία Σύρου» «δεν θα
μεταβιβαστούν οι συμβάσεις των πρώην εργαζομένων της υπό εξυγίανση
εταιρείας»!
Αυτά που θα μεταβιβαστούν στην ΟΝΕΧ είναι:
Υποχρεώσεις προς τον ΕΦΚΑ, ύψους 20,74 εκατ. ευρώ, οι οποίες προβλέπεται
να αποπληρωθούν σε... 280 άτοκες μηνιαίες δόσεις, δηλαδή σε 23 χρόνια!
Υποχρεώσεις προς το ελληνικό Δημόσιο, ύψους 5,7 εκατ. ευρώ, επίσης σε
280 άτοκες μηνιαίες δόσεις, ενώ προβλέπεται ότι από το σύνολο των
υποχρεώσεων προς τους ΟΤΑ και τις πρώην ΔΕΚΟ διαγράφεται ποσοστό 85,67%
και το υπόλοιπο θα εξοφληθεί σε 24 μηνιαίες δόσεις.
Παράλληλα,
ρυθμίζονται και 418.000 ευρώ οφειλές προς τον δήμο. Με τη ρύθμιση που
γίνεται, η εταιρεία θα καταβάλει - αν καταβάλει - 60.000 ευρώ κι αυτά σε
δύο χρόνια κ.ο.κ.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι αυτό το «μοντέλο»...
ανάπτυξης του ναυπηγείου Σύρου έχει χαρακτηριστεί από την κυβέρνηση
πρότυπο «εξυγίανσης» και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ο λαός να στοχεύσει με την πάλη του και την ψήφο του τον πραγματικό αντίπαλο
ΣΥΡΙΖΑ,
ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και οι δορυφόροι τους, με τις διάφορες εκδοχές της
καπιταλιστικής ανάπτυξης που λανσάρουν, προσπαθούν να πείσουν τους
εργαζόμενους, το λαό ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση και πως δεν
μπορούν να ξεφύγουν από την άγρια εκμετάλλευση, τη φτώχεια, την ανεργία,
απλά θα πρέπει κάθε φορά να επιλέγουν ανάμεσα στο «μικρότερο κακό», που
τους οδηγεί κάθε φορά από το κακό στο χειρότερο.
Στον αντίποδα
αυτών, το ΚΚΕ, που δίνει καθημερινά τη μάχη στους χώρους δουλειάς για
την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, με το ανατρεπτικό του μήνυμα και
το Πρόγραμμά του φωτίζει τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, ότι υπάρχουν σήμερα
οι δυνατότητες οι εργαζόμενοι να ζήσουν πολύ καλύτερα, να έχουν όλοι
δουλειά χωρίς τον εφιάλτη της ανεργίας, να εργάζονται λιγότερες ώρες, να
απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου, δωρεάν, αποκλειστικά δημόσιες υπηρεσίες
Υγείας, Πρόνοιας και Παιδείας.
Σημαδεύει τον πραγματικό αντίπαλο
του λαού, που είναι το κυνήγι του κέρδους των επιχειρηματικών ομίλων, η
εξουσία τους, τα κόμματά τους, οι ιμπεριαλιστικές ενώσεις τους, ΕΕ και
ΝΑΤΟ. Γι' αυτό στις 8 Ιούλη όσο πιο δυνατό είναι το ΚΚΕ, τόσο πιο
δυνατός θα είναι ο λαός να αποκρούσει την επίθεση του κεφαλαίου, τόσο
πιο ορατός θα γίνεται ο δρόμος ανάπτυξης που τον συμφέρει.