«Η επιτυχία απαιτεί την κυριότητα του προγράμματος μεταρρυθμίσεων από τις ελληνικές αρχές. Συνεπώς
η κυβέρνηση είναι έτοιμη να λάβει όλα τα μέτρα που ενδέχεται να
καταστούν κατάλληλα για το σκοπό αυτό καθώς οι συνθήκες αλλάζουν»,
αναφέρεται «προλογικά» στο συμπληρωματικό μνημόνιο (Supplemental
Memorandum of Understanding) μεταξύ της κυβέρνησης και της Ευρωζώνης,
που βρίσκεται σε φάση τελικής επεξεργασίας και υπογραφής από τις
εμπλεκόμενες πλευρές κι ενώ με συνοπτικές διαδικασίες κλειδώνουν τα
αντιλαϊκά προαπαιτούμενα της τρέχουσας «αξιολόγησης» ενόψει της
συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ, στις 4 Δεκέμβρη.
Οι συνεννοήσεις ξεκίνησαν χτες στην Αθήνα με βασικό θέμα την Ενέργεια (βλ. σελ. 6) και συνεχίζονται σήμερα με τη συζήτηση για τις αντιδραστικές «μεταρρυθμίσεις» στον κρατικό μηχανισμό, ζητήματα που θα ενταχθούν στις διατάξεις του νέου πολυνομοσχεδίου, το οποίο παίρνει σειρά για κατάθεση στη Βουλή.
Στο «συμπληρωματικό μνημόνιο», 1 το κρατούμενο είναι η ολόπλευρη εφαρμογή της γκάμας με τα αντεργατικά μέτρα της προηγούμενης «μνημονιακής περιόδου» σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (τουλάχιστον μέχρι το 2022), ενώ περιλαμβάνονται τόσο τα προαπαιτούμενα της τρέχουσας «αξιολόγησης», όσο και αυτά που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια, με άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας», τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας», την «ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις», καθώς και τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης». Τα πάντα υποτάσσονται στη στρατηγική για την ανάκαμψη των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων με ένα μπαράζ διαρθρωτικών παρεμβάσεων, παράλληλα βέβαια και σε συνδυασμό με την κατακρεούργηση των κονδυλίων που αφορούν στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες, τους «κόφτες» διαρκείας και τη φοροληστεία.
Το «συμπληρωματικό», «τεχνικό» μνημόνιο που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης», μεταξύ εκατοντάδων προαπαιτουμένων νέας φουρνιάς, προβλέπει και τα παρακάτω:
-- Νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση των παροχών αναπηρίας, και μάλιστα με μπούσουλα την «επιλεξιμότητα» των δικαιούχων ανάλογα με την ικανότητά τους να ασκούν δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, με τον νεόκοπο όρο της «λειτουργικής αναπηρίας»! Θέτουν ως ορόσημο το Γενάρη του 2018 για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. Η νομοθεσία για την εθνική εφαρμογή του «νέου συστήματος» θα εγκριθεί το Μάη του 2018, με σκοπό να αρχίσει να εφαρμόζεται έως τον Ιούνη του 2018.
-- Συμπίεση του επιδόματος για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Καθιερώνεται «ενιαίο επίδομα τέκνων». Οπως προβλέπεται, «το επίπεδο παροχών και τα κατώτατα όρια επιλεξιμότητας θα καθορίζονται έτσι ώστε να βελτιωθεί η στόχευση, η επάρκεια και η ισότητα, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περιθωρίων, όπως προσδιορίζεται στον προϋπολογισμό».
-- «Μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών» - για παράδειγμα τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες -, σε συνέχεια, όπως λένε, του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Προβλέπεται να εφαρμόζεται από το Μάρτη του 2018.
-- «Νέα νομοθεσία» (καρατόμηση) προβλέπεται για τα στεγαστικά επιδόματα, για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας (Μάρτης 2018).
-- Δημιουργία ενός οργανισμού παροχών ως ενιαίας αρχής πληρωμής για όλες τις παροχές Κοινωνικής Πρόνοιας.
-- Εφαρμογή του εθνικού μηχανισμού συντονισμού, παρακολούθησης και αξιολόγησης των πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής.
Νομοθεσία για το ενδεχόμενο ταχύτερης μείωσης του αφορολόγητου ορίου (από το 2019, αντί του 2020) σε περίπτωση που το ΔΝΤ θεωρεί ότι υπάρχουν «κενά» σε ό,τι αφορά τους στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» (Μάης 2018).
Προβλέπεται η καθιέρωση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για τις οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών». Με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018 ο νόμος 3869/2010 (λεγόμενος νόμος Κατσέλη) θα έχει τροποποιηθεί.
Ταυτόχρονα, θα «τροποποιηθεί» ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, καθώς και «άλλοι συναφείς νόμοι», αναφορικά με τις νέες διατάξεις στήριξης των τραπεζών κατά τη διαδικασία των πλειστηριασμών, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους έναντι άλλων, όπως οι εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οφειλές προς εργαζόμενους κ.ά.
Επίσης, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό προβλέπεται η συμφωνία με τους ιδιώτες έως τον Ιούνη του 2018. Στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων φιγουράρουν ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κ.ά. ενώ προβλέπεται και η ολόπλευρη εφαρμογή των λεγόμενων «εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ».
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση νευραλγικών θέσεων του κρατικού μηχανισμού, προωθείται η λεγόμενη «αποπολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης», με προκηρύξεις διαγωνισμών σε επιτελικές θέσεις όλων των υπουργείων.
Στα ζητήματα της λεγόμενης «διαφάνειας» δεσπόζει, μεταξύ άλλων, και νέα τροποποίηση της νομοθεσίας για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, με άξονα την εκπλήρωση των συστάσεων της Ομάδας Κρατών κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO).
Οι συνεννοήσεις ξεκίνησαν χτες στην Αθήνα με βασικό θέμα την Ενέργεια (βλ. σελ. 6) και συνεχίζονται σήμερα με τη συζήτηση για τις αντιδραστικές «μεταρρυθμίσεις» στον κρατικό μηχανισμό, ζητήματα που θα ενταχθούν στις διατάξεις του νέου πολυνομοσχεδίου, το οποίο παίρνει σειρά για κατάθεση στη Βουλή.
Στο «συμπληρωματικό μνημόνιο», 1 το κρατούμενο είναι η ολόπλευρη εφαρμογή της γκάμας με τα αντεργατικά μέτρα της προηγούμενης «μνημονιακής περιόδου» σε «μεσοπρόθεσμο ορίζοντα» (τουλάχιστον μέχρι το 2022), ενώ περιλαμβάνονται τόσο τα προαπαιτούμενα της τρέχουσας «αξιολόγησης», όσο και αυτά που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια, με άξονες την «αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας», τη «διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας», την «ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις», καθώς και τη διαμόρφωση, όπως λένε, «σύγχρονου κράτους και δημόσιας διοίκησης». Τα πάντα υποτάσσονται στη στρατηγική για την ανάκαμψη των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων με ένα μπαράζ διαρθρωτικών παρεμβάσεων, παράλληλα βέβαια και σε συνδυασμό με την κατακρεούργηση των κονδυλίων που αφορούν στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες, τους «κόφτες» διαρκείας και τη φοροληστεία.
Το «συμπληρωματικό», «τεχνικό» μνημόνιο που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης», μεταξύ εκατοντάδων προαπαιτουμένων νέας φουρνιάς, προβλέπει και τα παρακάτω:
«Πρώτο πιάτο» τα προνοιακά επιδόματα
-- «Μεταρρύθμιση» του συστήματος οικογενειακών παροχών, με αρχή το Γενάρη του 2018.-- Νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση των παροχών αναπηρίας, και μάλιστα με μπούσουλα την «επιλεξιμότητα» των δικαιούχων ανάλογα με την ικανότητά τους να ασκούν δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, με τον νεόκοπο όρο της «λειτουργικής αναπηρίας»! Θέτουν ως ορόσημο το Γενάρη του 2018 για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος. Η νομοθεσία για την εθνική εφαρμογή του «νέου συστήματος» θα εγκριθεί το Μάη του 2018, με σκοπό να αρχίσει να εφαρμόζεται έως τον Ιούνη του 2018.
-- Συμπίεση του επιδόματος για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Καθιερώνεται «ενιαίο επίδομα τέκνων». Οπως προβλέπεται, «το επίπεδο παροχών και τα κατώτατα όρια επιλεξιμότητας θα καθορίζονται έτσι ώστε να βελτιωθεί η στόχευση, η επάρκεια και η ισότητα, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περιθωρίων, όπως προσδιορίζεται στον προϋπολογισμό».
-- «Μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών» - για παράδειγμα τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες -, σε συνέχεια, όπως λένε, του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Προβλέπεται να εφαρμόζεται από το Μάρτη του 2018.
-- «Νέα νομοθεσία» (καρατόμηση) προβλέπεται για τα στεγαστικά επιδόματα, για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας (Μάρτης 2018).
-- Δημιουργία ενός οργανισμού παροχών ως ενιαίας αρχής πληρωμής για όλες τις παροχές Κοινωνικής Πρόνοιας.
-- Εφαρμογή του εθνικού μηχανισμού συντονισμού, παρακολούθησης και αξιολόγησης των πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής.
Φοροληστεία στο λαό
Πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η «διεύρυνση της φορολογικής βάσης»
για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία. Μέχρι το Μάρτη
του 2018, προβλέπονται οι αλλαγές στις τιμές ζώνης των ακινήτων, με
κατεύθυνση την εξομοίωση με τις εμπορικές τιμές. Η τυχόν μείωσή τους θα
αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να εισπράττονται τα προβλεπόμενα χαράτσια (2,65 δισ. σε ετήσια βάση).Νομοθεσία για το ενδεχόμενο ταχύτερης μείωσης του αφορολόγητου ορίου (από το 2019, αντί του 2020) σε περίπτωση που το ΔΝΤ θεωρεί ότι υπάρχουν «κενά» σε ό,τι αφορά τους στόχους για τα «πρωτογενή πλεονάσματα» (Μάης 2018).
Προβλέπεται η καθιέρωση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για τις οφειλές προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
«Κόκκινα» δάνεια
Προωθείται η κατάργηση της όποιας παρεχόμενης νομικής προστασίας για την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, για τα «κόκκινα» δάνεια.Σε αυτό το πλαίσιο θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών». Με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018 ο νόμος 3869/2010 (λεγόμενος νόμος Κατσέλη) θα έχει τροποποιηθεί.
Ταυτόχρονα, θα «τροποποιηθεί» ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, καθώς και «άλλοι συναφείς νόμοι», αναφορικά με τις νέες διατάξεις στήριξης των τραπεζών κατά τη διαδικασία των πλειστηριασμών, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους έναντι άλλων, όπως οι εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οφειλές προς εργαζόμενους κ.ά.
Αναδιαρθρώσεις για τη στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων
Ειδική αναφορά γίνεται στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας (Logistics) στην περιοχή του Θριασίου, όπου προωθούνται η ανάθεση και εκχώρηση της εκμετάλλευσης αλλά και συμπράξεις του κράτους με ιδιωτικά κεφάλαια
(ΣΔΙΤ). Οπως αναφέρεται, «οι αρχές θα εξασφαλίσουν τη λειτουργία και τη
συντήρηση του κέντρου εμπορευματικών μεταφορών στα 588 στρέμματα που
προβλέπονται με σύμβαση παραχώρησης μετά από διεθνή διαγωνισμό», έως το Μάη του 2018. Μάλιστα, η επικύρωσή της από τη Βουλή αναφέρεται για το τέλος του 2017.Επίσης, μεταξύ άλλων, στο Ελληνικό προβλέπεται η συμφωνία με τους ιδιώτες έως τον Ιούνη του 2018. Στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων φιγουράρουν ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κ.ά. ενώ προβλέπεται και η ολόπλευρη εφαρμογή των λεγόμενων «εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ».
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση νευραλγικών θέσεων του κρατικού μηχανισμού, προωθείται η λεγόμενη «αποπολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης», με προκηρύξεις διαγωνισμών σε επιτελικές θέσεις όλων των υπουργείων.
Στα ζητήματα της λεγόμενης «διαφάνειας» δεσπόζει, μεταξύ άλλων, και νέα τροποποίηση της νομοθεσίας για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, με άξονα την εκπλήρωση των συστάσεων της Ομάδας Κρατών κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO).
Παγιώνουν και βαθαίνουν την εργασιακή ζούγκλα
Και
στα Εργασιακά και το Ασφαλιστικό, το προσχέδιο επιβεβαιώνει ότι παρά
την προπαγανδιστική προσπάθεια της κυβέρνησης, παλιά μέτρα που έχουν
ψηφιστεί αλλά δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμη, περιπλέκονται με τα νέα,
παγιώνοντας και βαθαίνοντας ακόμα παραπέρα την εργασιακή ζούγκλα.
Κεντρικό στοιχείο αποτελεί η επικείμενη επιβολή πρόσθετων εμποδίων στην προκήρυξη απεργίας, με την αύξηση της απαιτούμενης απαρτίας στα πρωτοβάθμια συνδικάτα στο 50% (από 1/3 έως 1/5 που ισχύει σήμερα). Η κίνηση αυτή εστιάζει ακριβώς στο επίπεδο που εκφράζονται πιο έντονα οι εργοδοτικές πιέσεις, οι διώξεις και η τρομοκρατία, ενώ ανοίγει δρόμο για το πλήρες ξήλωμα του απεργιακού δικαιώματος.
Επιπλέον, περιλαμβάνεται η δέσμευση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την «κωδικοποίηση» των υφιστάμενων αντεργατικών νόμων σε Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας. Ηδη από τον Ιούνη του 2017, παρέχεται τεχνική βοήθεια προς την κυβέρνηση, ενώ το πρώτο σχέδιο του Κώδικα Εργατικού Δικαίου θα παραδοθεί μέχρι το Μάη του 2018. Στην πράξη, δηλαδή, θα «κωδικοποιηθούν» όλες οι αντεργατικές ανατροπές που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας το μόνιμο χαρακτήρα τους. Η συγκεκριμένη παρέμβαση - υλοποίηση των σχετικών επιταγών και αναγκών του κεφαλαίου «ξεμπροστιάζει» πλήρως τις κάλπικες κυβερνητικές δηλώσεις περί «επιστροφής στην κανονικότητα» μετά τον Αύγουστο του 2018, περί «επαναφοράς» των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας κ.ο.κ.
Σε ό,τι αφορά το Ασφαλιστικό, νέα βάρβαρα μέτρα που έχουν ψηφιστεί περιμένουν στην «ουρά» για την εφαρμογή τους.
Ενα απ' αυτά αφορά στην κατάργηση ή μείωση της «προσωπικής διαφοράς» μέχρι και 18% στις παλιές συντάξεις, μαζί με το κόψιμο των οικογενειακών επιδομάτων και το πάγωμα των συντάξεων, που θα επιφέρουν στους παλιούς συνταξιούχους για την τριετία 2019 - 2021 απώλειες ύψους 7,8 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, οι απώλειες οι οποίες ξεπερνούν κατά πολύ το 1% του ΑΕΠ, για το οποίο αρχικά έκανε λόγο η κυβέρνηση, κατανέμονται ως εξής: 2,494 δισ. ευρώ το 2019, 2,583 δισ. το 2020 και 2,723 δισ. το 2021.
Σε αυτές προστίθενται η νέα αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών σε αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες, αφού πλέον τα ποσοστά των κρατήσεων θα προκύπτουν όχι από το καθαρό φορολογητέο εισόδημα του προηγούμενου έτους, αλλά σε αυτό θα προστίθεται και το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών.
Από την αύξηση των εισφορών στις πιο πάνω ομάδες ασφαλισμένων προκύπτει επιβάρυνση 53 εκατ. ευρώ το 2018, 124 εκατ. ευρώ το 2019, 126 εκατ. ευρώ το 2020 και 128 εκατ. ευρώ το 2021. Αρα, η συνολική επιβάρυνση από την αύξηση των εισφορών είναι 431 εκατ. ευρώ.
Κεντρικό στοιχείο αποτελεί η επικείμενη επιβολή πρόσθετων εμποδίων στην προκήρυξη απεργίας, με την αύξηση της απαιτούμενης απαρτίας στα πρωτοβάθμια συνδικάτα στο 50% (από 1/3 έως 1/5 που ισχύει σήμερα). Η κίνηση αυτή εστιάζει ακριβώς στο επίπεδο που εκφράζονται πιο έντονα οι εργοδοτικές πιέσεις, οι διώξεις και η τρομοκρατία, ενώ ανοίγει δρόμο για το πλήρες ξήλωμα του απεργιακού δικαιώματος.
Επιπλέον, περιλαμβάνεται η δέσμευση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την «κωδικοποίηση» των υφιστάμενων αντεργατικών νόμων σε Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας. Ηδη από τον Ιούνη του 2017, παρέχεται τεχνική βοήθεια προς την κυβέρνηση, ενώ το πρώτο σχέδιο του Κώδικα Εργατικού Δικαίου θα παραδοθεί μέχρι το Μάη του 2018. Στην πράξη, δηλαδή, θα «κωδικοποιηθούν» όλες οι αντεργατικές ανατροπές που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας το μόνιμο χαρακτήρα τους. Η συγκεκριμένη παρέμβαση - υλοποίηση των σχετικών επιταγών και αναγκών του κεφαλαίου «ξεμπροστιάζει» πλήρως τις κάλπικες κυβερνητικές δηλώσεις περί «επιστροφής στην κανονικότητα» μετά τον Αύγουστο του 2018, περί «επαναφοράς» των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας κ.ο.κ.
Σε ό,τι αφορά το Ασφαλιστικό, νέα βάρβαρα μέτρα που έχουν ψηφιστεί περιμένουν στην «ουρά» για την εφαρμογή τους.
Ενα απ' αυτά αφορά στην κατάργηση ή μείωση της «προσωπικής διαφοράς» μέχρι και 18% στις παλιές συντάξεις, μαζί με το κόψιμο των οικογενειακών επιδομάτων και το πάγωμα των συντάξεων, που θα επιφέρουν στους παλιούς συνταξιούχους για την τριετία 2019 - 2021 απώλειες ύψους 7,8 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, οι απώλειες οι οποίες ξεπερνούν κατά πολύ το 1% του ΑΕΠ, για το οποίο αρχικά έκανε λόγο η κυβέρνηση, κατανέμονται ως εξής: 2,494 δισ. ευρώ το 2019, 2,583 δισ. το 2020 και 2,723 δισ. το 2021.
Σε αυτές προστίθενται η νέα αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών σε αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες, αφού πλέον τα ποσοστά των κρατήσεων θα προκύπτουν όχι από το καθαρό φορολογητέο εισόδημα του προηγούμενου έτους, αλλά σε αυτό θα προστίθεται και το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών.
Από την αύξηση των εισφορών στις πιο πάνω ομάδες ασφαλισμένων προκύπτει επιβάρυνση 53 εκατ. ευρώ το 2018, 124 εκατ. ευρώ το 2019, 126 εκατ. ευρώ το 2020 και 128 εκατ. ευρώ το 2021. Αρα, η συνολική επιβάρυνση από την αύξηση των εισφορών είναι 431 εκατ. ευρώ.
Νέες περικοπές και «κόφτες» στην Υγεία
Στην Υγεία, το νέο πακέτο μέτρων υπό τον χαρακτηριστικό τίτλο «Εξορθολογισμός των δαπανών για την Υγεία»
έρχεται να απαλλάξει ακόμα περισσότερο το κεφάλαιο και το κράτος του
από το «κόστος» της δημόσιας Υγείας, επιφέροντας νέα χτυπήματα στις
παροχές προς τους εργαζόμενους και το λαό, βαθαίνοντας την πολιτική της
εμπορευματοποίησης.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
-- Η λήψη «διαρθρωτικών μέτρων με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας ως μέσου συγκράτησης των δαπανών», το νέο δηλαδή «τσεκούρι» στα κονδύλια για την Υγεία, όπως αποτυπώνεται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2018.
-- Μέχρι το Γενάρη του 2018 «θα αναπτυχθεί μια χαρτογράφηση της συνολικής χωρητικότητας του δημόσιου τομέα, ενώ έως τον Μάρτιο του 2018, με βάση αυτή τη χαρτογράφηση, οι αρχές θα αναπτύξουν μιας εις βάθος αξιολόγηση που θα χρησιμοποιηθεί μελλοντικά για την ανάθεση ιδιωτικών παρόχων ανά περιφέρεια υπό την ανεπαρκή δημόσια ικανότητα». Δηλαδή μαζί με την εμπορευματοποίηση του δημόσιου τομέα, βαθαίνει και η ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα.
-- Επίσης μέχρι το Γενάρη του 2018 θα αναπτυχθεί «μια κρίσιμη μάζα κατευθυντήριων γραμμών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων για τις οδούς περίθαλψης ασθενών (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη), για τις οδούς που έχουν τις μεγαλύτερες θεραπευτικές και οικονομικές συνέπειες για να τροφοδοτήσουν το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης». Πρόκειται για τη γενίκευση των «θεραπευτικών πρωτοκόλλων», των γνωστών εργαλείων επιβολής και ελέγχου των βάρβαρων περικοπών.
-- Μέχρι το Μάρτη του 2018 εισάγεται η «υποχρεωτική εγγραφή ασθενούς σ' έναν οικογενειακό γιατρό ο οποίος θα ενεργεί ως φύλακας ("gatekeeper" - "πορτιέρης") που θα είναι υπεύθυνος για παραπομπές σε ειδικούς». Σε εφαρμογή της αντιλαϊκής μεταρρύθμισης για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ο «οικογενειακός γιατρός» θα λειτουργεί στην πραγματικότητα σαν «κόφτης» σε ό,τι αφορά τη διενέργεια παραπέρα εξετάσεων, ιατρικών επισκέψεων σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων κ.ο.κ. Πρακτικά θα διασφαλίζει, στη βάση των «πρωτοκόλλων», ότι αυτά που θα «στοιχίζει» ο ασφαλισμένος δεν θα υπερβαίνουν το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
-- Η λήψη «διαρθρωτικών μέτρων με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας ως μέσου συγκράτησης των δαπανών», το νέο δηλαδή «τσεκούρι» στα κονδύλια για την Υγεία, όπως αποτυπώνεται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2018.
-- Μέχρι το Γενάρη του 2018 «θα αναπτυχθεί μια χαρτογράφηση της συνολικής χωρητικότητας του δημόσιου τομέα, ενώ έως τον Μάρτιο του 2018, με βάση αυτή τη χαρτογράφηση, οι αρχές θα αναπτύξουν μιας εις βάθος αξιολόγηση που θα χρησιμοποιηθεί μελλοντικά για την ανάθεση ιδιωτικών παρόχων ανά περιφέρεια υπό την ανεπαρκή δημόσια ικανότητα». Δηλαδή μαζί με την εμπορευματοποίηση του δημόσιου τομέα, βαθαίνει και η ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα.
-- Επίσης μέχρι το Γενάρη του 2018 θα αναπτυχθεί «μια κρίσιμη μάζα κατευθυντήριων γραμμών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων για τις οδούς περίθαλψης ασθενών (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη), για τις οδούς που έχουν τις μεγαλύτερες θεραπευτικές και οικονομικές συνέπειες για να τροφοδοτήσουν το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης». Πρόκειται για τη γενίκευση των «θεραπευτικών πρωτοκόλλων», των γνωστών εργαλείων επιβολής και ελέγχου των βάρβαρων περικοπών.
-- Μέχρι το Μάρτη του 2018 εισάγεται η «υποχρεωτική εγγραφή ασθενούς σ' έναν οικογενειακό γιατρό ο οποίος θα ενεργεί ως φύλακας ("gatekeeper" - "πορτιέρης") που θα είναι υπεύθυνος για παραπομπές σε ειδικούς». Σε εφαρμογή της αντιλαϊκής μεταρρύθμισης για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ο «οικογενειακός γιατρός» θα λειτουργεί στην πραγματικότητα σαν «κόφτης» σε ό,τι αφορά τη διενέργεια παραπέρα εξετάσεων, ιατρικών επισκέψεων σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων κ.ο.κ. Πρακτικά θα διασφαλίζει, στη βάση των «πρωτοκόλλων», ότι αυτά που θα «στοιχίζει» ο ασφαλισμένος δεν θα υπερβαίνουν το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών.