Eνα όργιο σκανδάλων, που
οι εμπνευστές του το αποκαλούν «εκσυγχρονισμό των αερομεταφορών» και
του έδωσαν τη μορφή νομοσχεδίου, αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή,
ενδεχομένως και στα «μουλωχτά»(ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις), στα
τέλη Σεπτεμβρίου. Δηλαδή άμεσα.
Πρόκειται για το νομοσχέδιο
του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη σύσταση της Αρχής
Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), που προωθεί με ζήλο η κυβέρνηση Μητσοτάκη,
το οποίο ουσιαστικά καταργεί τις κρατικές αεροπορικές αρχές ή τα Γραφεία Αερολιμενικού Ελέγχου και τον κρατικό έλεγχο, στα 40 και πλέον αεροδρόμια της χώρας, δημόσια και ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να ενέχουν σοβαροί κίνδυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων, για τα δικαιώματα των επιβατών αλλά και την εθνική άμυνα, σε
ώρες εθνικά κρίσιμες, εξαιτίας της κλιμακούμενης τουρκικής
προκλητικότητας, των ασταμάτητων μεταναστευτικών ροών και του εφιάλτη
της τρομοκρατίας, που αναβιώνει.
Υποβολείς του νομοσχεδίου γερμανικά και ελληνικά συμφέροντα, τα οποία και θα επωφεληθούν στο έπακρο από την κατάργηση των κρατικών αεροπορικών αρχών.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση, καταργούνται μεταξύ άλλων οι αερολιμενικοί ως υπάλληλοι της εποπτικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και ο έλεγχος των 14 αεροδρομίων από την πρώην ενιαία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) περνάει σε ιδιωτική εταιρία της Fraport, ακόμη και σε καιρό σύρραξης.Όμως η Fraport
διαχειρίζεται και μεγάλα αεροδρόμια στην Τουρκία,όπως επίσης έχει και
την πλήρη διαχείριση των αεροδρομίων της Μυτιλήνης, της Σάμου, τηςΚω και
τηςΡόδου,που βρίσκονται κοντά στην τουρκική μεθόριο. Επομένως, με
δεδομένη τη φιλοτουρκική στάση της Γερμανίας, το κράτος δεν θα μπορεί να
ανταποκριθεί σε τυχόν έκτακτες καταστάσεις που μπορεί να ανακύψουν σε
σχέση με τα εθνικά μας θέματα!
Και να ήταν μόνο αυτό; Τα τρανταχτά σκάνδαλα πίσω από το νομοσχέδιο είναι τουλάχιστον 16.
Για παράδειγμα, οι
εκπτώσεις στην ασφάλεια ξεκινούν από την υποβάθμιση της Αρχής Πολιτικής
Αεροπορίας. Πριν από την πλήρη κατάργηση της, μέσα στο νομοσχέδιο
μειώνεται κατά 65% (από 487 σε 172) ο αριθμός των εργαζομένων . Την ίδια στιγμή συρρικνώνεται από μια Αρχή
των 10 Διευθύνσεων σε μια των 5, με ευθύνη εποπτείας 41 αεροδρομίων, 70
πιστοποιημένων ελικοδρομίων, πεδία προσγείωσης, υδατοδρόμια, φορείς
επίγειας εξυπηρέτησης κτλ. «Εκπτώσεις» που θα επηρεάσουν άμεσα την
ασφάλεια των πτήσεων και κατά συνέπεια των Ελλήνων και ξένων ταξιδιωτών
και των πληρωμάτων.
Άλλο σκάνδαλο: O διορισμός και η τακτοποίηση ημετέρων στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 1αβ του άρθρου 51 (http://www.opengov.gr/yme/?p=4402&cpage=1 )
είκοσι πέντε άτομα εκτός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας,
καταλαμβάνουν υποχρεωτικά 25 οργανικές θέσεις από τον ήδη συρρικνωμένο
αριθμό οργανικών θέσεων (172) που απομένουν στην Αρχή Πολιτικής
Αεροπορίας. Η κυβέρνηση και με το νόμο θα εισαγάγει
ανειδίκευτους ημετέρους σε έναν νευραλγικό τομέα ασφάλειας, οι οποίοι
δεν θα γνωρίζουν απολύτως τίποτα από το πολυδιάστατο και επαγγελματικής
εξειδίκευσης αντικείμενο.
Κι αφού τα επιχειρηματικά συμφέροντα έχουν προτεραιότητα,η κυβέρνηση τα αβαντάρει με κάθε τρόπο. Έτσι, η Ελλάδα είναι μια χώρα που χρεώνει ένα από τα χαμηλότερα αεροναυτιλιακά τέλη
(ο μέσος όρος πανευρωπαϊκά είναι τα 45 ευρώ), λόγω της επιρροής ή της
διαπλοκής τηςγνωστής μονοπωλιακής ελληνικής αεροπορικής εταιρείας.Το
αεροναυτιλιακό τέλος στη χώρα μας είναι τα 30 ευρώ, με αποτέλεσμα τα
αντίστοιχα έσοδα ετησίως να περιορίζονται στα 180 εκατομμύρια, αντί στα
280 εκατ. που θα μπορούσε να ήταν,αν η χρέωση ήταν της τάξης των 45 ευρώ. Το
αποτέλεσμα είναι να χάνονται τουλάχιστον 100 εκατ. από τα κρατικά
ταμεία για να βγαίνει κερδισμένη… η γνωστή μονοπωλιακή ελληνική
αεροπορική εταιρεία, η οποία δεν διαμαρτύρεται ούτε ασκεί επιρροή στην Ιταλία όπου καταβάλει τέλος 78 ευρώ!
Αφήνουν χωρίς δικαιώματα τους επιβάτες-καταναλωτές
Μέχρι τώρα οι κατά
τόπους Κρατικές Αεροπορικές Αρχές (Αερολιμένων Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου,
Μυκόνου κ.λ.π.) δέχονται πληθώρα καταγγελιών από επιβάτες-καταναλωτές
σχετικά με άρνηση επιβίβασης, ματαίωση ή μεγάλη καθυστέρηση πτήσης,
διερευνούν κάθε καταγγελία ατομικά και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα
εκδίδουν πόρισμα, βεβαιώνοντας συχνά παραβάσεις σε βάρος των
αερομεταφορέων. Με παρόμοιο τρόπο οι Αεροπορικές Αρχές χορηγούν άμεσα
και επιτόπου βεβαιώσεις ματαίωσης ή καθυστέρησης της πτήσηςκαι
φροντίζουν άμεσα για την ικανοποίηση των δικαιωμάτωντων επιβατών (π.χ.
υποχρεώνει την εταιρεία στην άμεση παροχή γεύματος κ.λπ.). Σύντομα
όλα αυτά όμως θα αποτελούν παρελθόν και πλέον ο καταναλωτής στα
αεροδρόμια, δεν θα μπορεί να απευθύνεται στην Αρμόδια Κρατική Αεροπορική
Αρχή του αερολιμένα για την προστασία των δικαιωμάτων του, αλλά μόνο
στον ίδιο τον ιδιώτη …παραβάτη που εξυπηρετεί τα δικά του ιδιωτικά
συμφέροντα εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αφού, σύμφωνα με
την αιτιολογική έκθεση του προτεινόμενου νόμου, οι Αεροπορικές Αρχές
των αεροδρομίων καταργούνται!
Εάν το νομοσχέδιο του
Υπουργείου Μεταφορών γίνει νόμος του κράτους τα δικαιώματα των
επιβατών-καταναλωτών θα δεχθούν ένα ακόμη σοβαρό πλήγμα. Σύμφωνα με το άρθρο 30 του νομοσχέδιου η νέα ολιγομελής και Αθηνοκεντρική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) θα
δέχεται καταγγελίες από τους επιβάτες-καταναλωτές, για τις οποίες θα
μπορεί κατόπιν αξιολόγησης της βαρύτητας εκάστης καταγγελίας να
απαντήσει εντός τριών μηνών. Η προθεσμία δε αυτή μπορεί να παραταθεί
για άλλους τρεις (3) μήνες ! Φανταστείτε δηλαδή να
ματαιωθεί η πτήση του στον Αερολιμένα της Ρόδου και ο επιβάτης να μην
μπορεί να ζητήσει επί τόπου συνδρομή για τα νόμιμα δικαιώματά του από
καμία αρμόδια Κρατική Αεροπορική Αρχή, να πρέπει να υποβάλει καταγγελία
στην Αθήνα και να περιμένει έξι ολόκληρους μήνες για το αυτονόητο
δικαίωμα για αποζημίωση! Είναι προφανές ότι οι μόνοι που εξυπηρετούνται από μια τέτοια ρύθμιση είναι οι Αερομεταφορείς,
οι οποίοι θα μπορούν να αποφύγουν την καταβολή των αιτουμένων
αποζημιώσεων για λόγους άρνησης επιβίβασης, ματαίωσης ή μεγάλης
καθυστέρησης πτήσης. Όμως τελικά, ίσως αυτός να είναι και ο
στόχος: η εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων εις βάρος του δημοσίου
συμφέροντος, δηλαδή του καταναλωτή.
Ο τόμος των σκανδάλων
που περιλαμβάνει η υπόθεση των κυβερνητικών αλλαγών με το νομοσχέδιο στο
οποίο καταργούνται οι κρατικές αεροπορικές αρχές ελέγχου και ασφάλειας
είναι ατελείωτος.
Εν συντομία μερικά σκάνδαλα ακόμη:
- O
νυν διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Χρήστος Τσίτουρας, θα
ελέγχει και θα εποπτεύει το πρώην αφεντικό του και κουμπάρο του, τον
Δημήτρη Κοπελούζο,μιας και τη διαχείριση των 14 ελληνικών
αεροδρομίων που ξεπουλήθηκαν στους Γερμανούς, έχει αναλάβει η σύμπραξη
Fraport-Koπελούζος. Έλεγχος …όχι αστεία!
- Παρέμβαση Fraport κατά τη διαβούλευση του νομοσχεδίου για τη μείωση των προστίμων.
Αφού η Fraport, ικανοποιήθηκε από το σύνολο του νομοσχεδίου με την
κατάργηση των κρατικών ελεγκτικών μηχανισμών στα αεροδρόμια,ώστε να
μπορεί να ενεργεί ανεξέλεγκτα, απομένει η απαλλαγή της από κάθε είδους
πιθανά μελλοντικά πρόστιμα. Οπότε με παρέμβαση της στη διαβούλευση,
προτείνει τα κάτωθι (http://www.opengov.gr/yme/?p=4420):
Άρθρο
33, παρ 2α και παρ. 3: προβλέπεται ανώτατο όριο προστίμου 4% επί του
κύκλου εργασιών της επιχείρησης. Η εν λόγω ρύθμιση δεν συμβαδίζει με τις
ισχύουσες ρυθμίσεις Κώδικα Αεροπορικού Δικαίου κ.λπ. που προβλέπουν
συγκριμένα ποσά και επιπλέον είναι εξαιρετικά δυσανάλογη εφόσον αφορά
ευρύτατο φάσμα παραβιάσεων, παντός τύπου και καθημερινής δράσης
επιχειρήσεων στον τομέα αυτό, ιδιαίτερα δε για τις περιπτώσεις ομίλων
επιχειρήσεων, όπου λαμβάνεται υπόψη ο συνολικός κύκλος εργασιών όλου του
ομίλου. Προτείνεται η πρόβλεψη συγκεκριμένων ποσών, κατά τα ισχύοντα,
σύμφωνα πάντοτε με τις γενικές αρχές του δικαίου.
Κ. Παπακωνσταντίνου Head of Strategy | Operations Fraport Greece
- H μοναδική
θετική παρέμβαση στη διαβούλευση για τις κυβερνητικές αλλαγές που
προωθούνται για την κατάργηση των κρατικών αεροπορικών αρχών προέρχεται
από τα επιχειρηματικά συμφέροντα που επωφελούνται. Δηλαδή από
τον Ευτύχιο Βασιλάκη, αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών
Επιχειρήσεων και πρόεδρο παράλληλα του Δ.Σ. της ΑEGEAN, oοποίος
βρίσκει…άψογο το νομοσχέδιο!