8 Μαρ 2013

Ξεπουλημα-Στο σφυρί από τα πρώτα το αεροδρόμιο Κέρκυρας

PDFΕκτύπωση
Πρωτιά στις πωλήσεις του κράτους έχει η Κέρκυρα. Μετά τον Ερημίτη σειρά έχει το αεροδρόμιο «Ι. Καποδίστριας» εντός του επόμενου έτους...

Στην πρώτη ομάδα αποκρατικοποιήσεων βρίσκεται το αεροδρόμιο της Κέρκυρας και μάλιστα σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, η όλη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 1 – 1,5 χρόνο. Και παρά τα όσα λέγονται περί δικλίδων ασφαλείας για διατήρηση χαμηλών χρεώσεων, τα παραθυράκια που αφήνονται προς τους επίδοξους επενδυτές αναφέρουν ότι «αν ολοκληρώσουν επενδύσεις στα αεροδρόμια θα μπορούν να αλλάξουν τις χρεώσεις», ενώ οι αρμόδιοι της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι οι έως τώρα χαμηλές χρεώσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια δεν έφεραν την προσδοκώμενη αύξηση κίνησης.

Όλα τα αεροδρόμια στο σφυρί...
Στον έλεγχο ιδιωτών θα περάσουν από το επόμενο έτος τουλάχιστον 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία πρόκειται να αποκρατικοποιηθούν με τους διαγωνισμούς που θα βγάλει στον «αέρα» μέσα στον μήνα το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο αριθμός των αεροδρομίων που θα δοθούν σε ιδιώτες δυνητικά μπορεί να φτάσει έως τα 21, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και το ΤΑΙΠΕΔ θα δώσουν στους υποψήφιους επενδυτές τη δυνατότητα να επιλέξουν, αν θέλουν, να προσθέσουν στην ομάδα που θα διαχειριστούν και κάποια μικρότερα αεροδρόμια.
Μετά την ολοκλήρωση των διαγωνισμών που αναμένεται σε 1 - 1,5 χρόνο οι ιδιώτες επενδυτές θα έχουν υπό τον έλεγχό τους συντριπτικό ποσοστό του εισερχόμενου τουρισμού, αφού μέσω των αεροδρομίων που ιδιωτικοποιούνται εισέρχεται στη χώρα ο κύριος όγκος της τουριστικής κίνησης.

Οι δύο ομάδες
Στην 1η ομάδα: Εντάσσονται τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες. Πρόκειται για τους αερολιμένες σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα, Χανιά. Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της ομάδας είναι της Θεσσαλονίκης, μέσω του οποίου το 2011 διακινήθηκαν περίπου 4 εκατομμύρια επιβάτες. Επίσης κίνηση που προσεγγίζει τα 2 εκατομμύρια επιβάτες το έτος, κυρίως από το εξωτερικό, έχουν τα αεροδρόμια Κέρκυρας και Χανίων, ενώ το 1 εκατομμύριο επιβάτες προσεγγίζει το αεροδρόμιο της Ζακύνθου.
Η 2η ομάδα απαρτίζεται από τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων - Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες το 2011. Την ομάδα αποτελούν τα αεροδρόμια σε Σκιάθο, Σάμο, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω, Ρόδο. Το μεγαλύτερο της ομάδας είναι αυτό της Ρόδου με κίνηση άνω των 4 εκατομμυρίων επιβατών το 2011. Το αεροδρόμιο της Κω προσεγγίζει τα 2 εκατ. επιβάτες, ακολουθεί ο αερολιμένας της Σαντορίνης με περίπου 800.000 επιβάτες, ενώ μικρότερες είναι οι επιδόσεις των υπολοίπων.
Επίσης, οι επενδυτές θα μπορούν να επιλέξουν και την ένταξη επιπλέον αεροδρομίων στην ομάδα τους. Ειδικότερα, στην πρώτη μπορούν να προστεθούν τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου και Καλαμάτας, ενώ στη δεύτερη ομάδα ο επενδυτής θα μπορεί να επιλέξει, εφόσον το επιθυμεί, τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Επίσης, αν υπάρξει ενδιαφέρον προς παραχώρηση τίθεται και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, χωρίς όμως να συνδέεται με κάποια ομάδα.

Σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον
Ενδιαφέρον από επενδυτές υπάρχει ήδη, όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γ. Εμίρης. Για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια έχουν ενδιαφερθεί κατά καιρούς η Vinci, η οποία κέρδισε τον πρόσφατο διαγωνισμό για τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας, η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, γερμανική Fraport, ο όμιλος Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια, ενώ «παρών» δηλώνει και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
Οι διαγωνισμοί θα διεξαχθούν σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη, που θα διαρκέσει περίπου 2 μήνες, θα γίνει πρόσκληση, προεπιλογή των υποψηφίων. Στην δεύτερη φάση, διάρκειας 4 έως 6 μηνών, οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν τις προσφορές τους. Κατά την τρίτη φάση θα προχωρήσει η υπογραφή των συμβάσεων.

Δικλίδες ασφαλείας για χαμηλές χρεώσεις
Οι επενδυτές θα κληθούν να υλοποιήσουν έργα επενδύσεων ύψους 225 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία είναι απαραίτητα για την αναβάθμιση των αεροδρομίων.
Ωστόσο, παράλληλα, θα υπάρξουν δικλίδες ώστε να εξασφαλίζεται ότι τα τέλη θα διατηρηθούν σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των περιφερειακών αεροδρομίων είναι κρίσιμης σημασίας τόσο για το υπουργείο Ανάπτυξης όσο και για το ΤΑΙΠΕΔ, που προσπαθούν με όλες τις δυνάμεις τους να αποφύγουν λάθη που έγιναν στην περίπτωση του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, όπως σημείσωε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης.
Η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει τον περιορισμό των χρεώσεων βάσει σύγκρισης με δείγμα ανταγωνιστικών και συγκρίσιμων αεροδρομίων και μέγιστης απόδοσης αεροπορικών υποδομών. Οι παραχωρησιούχοι θα μπορούν να αυξήσουν τις χρεώσεις μόνο μετά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης κάθε αεροδρομίου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει μακράν τις ακριβότερες χρεώσεις συγκρινόμενο με αεροδρόμια της περιοχής όπως σε Σκόπια, Τουρκία, Κύπρο, Τυνησία, Μάλτα και Αίγυπτο.
Πάντως, εκείνο που επισημάνθηκε με έμφαση κατά την παρουσίαση του σχεδίου αποκρατικοποίησης είναι ότι το χαμηλό επίπεδο των χρεώσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια δεν οδήγησε τελικώς στην προσδοκώμενη αύξηση της κίνησης σε αυτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ