.
Παράλληλα, το νέο «τσεκούρι» που δρομολογείται στα κοινωνικά τιμολόγια αλλά και τα νέα βάρη που θα φορτωθεί ο λαός πληρώνοντας, για να έχουν διασφαλισμένα κέρδη οι επιχειρηματικοί όμιλοι του χώρου, επιβεβαιώνουν ότι στην «άλλη όψη» των σχεδιασμών του κεφαλαίου ο λαός θα βυθίζεται όλο και περισσότερο στην ενεργειακή φτώχεια. Συνολικά, οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι οι στόχοι του κεφαλαίου βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με την ανάγκη να αναπτυχθούν και να αξιοποιηθούν οι πηγές Ενέργειας με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες για επαρκή και φθηνή Ενέργεια, προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας Υγείας, δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα.
Σε φάση υλοποίησης οι αντιλαϊκές κυβερνητικές δεσμεύσεις
Μέσα
σε αυτό το πλαίσιο με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι παρασκηνιακές
διεργασίες στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού, καθώς η κυβέρνηση προχωρά
στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει έναντι της τρόικας και
του εγχώριου κεφαλαίου για την ολοκλήρωση της λεγόμενης «απελευθέρωσης».Η «ΔΕΗ ΑΕ» και τα περιουσιακά στοιχεία - «φιλέτα» που κατέχει βρίσκονται φυσικά στο επίκεντρο αυτής της διαδικασίας, αφού μέσα στον επόμενο μήνα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος θα πρέπει να ξεκινήσει τη σχετική «έρευνα αγοράς» κατά την οποία θα εξεταστεί και το ενδιαφέρον των επιχειρηματικών ομίλων του χώρου.
Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη λάβει τη λίστα με τις μονάδες παραγωγής της επιχείρησης, στις οποίες θα μπει πωλητήριο το 2018 και που, όπως έχει διαρρεύσει, περιλαμβάνει όχι μόνο μονάδες «προς απόσυρση», όπως υποστήριζε αρχικά η κυβερνητική προπαγάνδα, αλλά και σύγχρονες παραγωγικές μονάδες. Παράλληλα, αν και η συμφωνία με την τρόικα προβλέπει τη «μεταβίβαση» μόνο λιγνιτικών μονάδων, σε ποσοστό περίπου 40%, σε σχέση με το σημερινό δυναμικό της επιχείρησης, όλα δείχνουν ότι η διαδικασία θα ανοίξει το δρόμο και για τα υδροηλεκτρικά που επιθυμούν διακαώς οι μεγάλοι «παίκτες» του χώρου.
Ξεκάθαρος ως προς αυτό ήταν την περασμένη βδομάδα σε δημόσια τοποθέτησή του ο Ε. Μυτιληναίος, επικεφαλής του ομώνυμου επιχειρηματικού ομίλου, ο οποίος, εκφράζοντας προφανώς τις γενικές διαθέσεις των «επενδυτών», εμφανίστηκε... απαισιόδοξος, ως προς την επιτυχία του «μάρκετ τεστ». Οπως είπε, οι επενδυτές «δύσκολα» θα εκδήλωναν ενδιαφέρον μόνο για λιγνιτικές μονάδες, εάν σε αυτές δεν περιλαμβάνονται «πακέτο» και υδροηλεκτρικά εργοστάσια, από την εκμετάλλευση των οποίων προσδοκούν γρήγορο και υψηλό κέρδος.
Την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διαβουλεύσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για τη διαμόρφωση της τελικής της πρότασης αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού των «Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας» (ΥΚΩ), που αφορούν κυρίως το κόστος επιδότησης των μη διασυνδεδεμένων νήσων με το ηπειρωτικό δίκτυο, όπου παράγεται ρεύμα κατά βάση από υψηλού κόστους μονάδες ντίζελ. Η ΡΑΕ πρέπει να αποφανθεί σχετικά με το συνολικό κονδύλι που έχει συσσωρευθεί κατά τα έτη 2012 - 2015 και πρέπει να επιστραφεί στη ΔΕΗ, αλλά και για τον τρόπο υπολογισμού των ΥΚΩ για τα επόμενα έτη. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΔΕΗ, το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 735 εκατ. ευρώ, ποσό που, όπως έχει διαρρεύσει, η ΡΑΕ δεν αναγνωρίζει και ετοιμάζεται να το περικόψει κατά 50%, γύρω στα 370 εκατ. ευρώ. Με «διαρροές» της η διοίκηση της ΔΕΗ ΑΕ, προειδοποίησε ότι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προχωρήσει σε δικαστικές προσφυγές.
«Κλείνει» συμβόλαια με ενεργειακούς κολοσσούς...
«Καλές
επιδόσεις» καταγράφει η κυβέρνηση και στο μέτωπο της παραχώρησης των
εγχώριων πηγών υδρογονανθράκων στους μονοπωλιακούς ομίλους, κάτι που
«ευχαρίστησε» ιδιαίτερα και τον Αμερικανό πρέσβη, Τζ. Πάιατ, εκφράζοντας
την «υποστήριξη» της χώρας του σε αυτές τις «προσπάθειες», κατά τη
διάρκεια της συνάντησης που είχε με τον υπουργό Επικρατείας, Αλ.
Φλαμπουράρη, την περασμένη Τετάρτη.Είχαν προηγηθεί, μια μέρα νωρίτερα, οι ανακοινώσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ότι επίκειται άμεσα η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων για δύο θαλάσσιες περιοχές δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης και μία ακόμη στο Ιόνιο.
Για την έναρξη ερευνών και εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων περιοχών έχουν υπάρξει έντονες διεργασίες τους προηγούμενους μήνες και επαφές κυβερνητικών στελεχών με εκπροσώπους των πετρελαϊκών ομίλων, με την κοινοπραξία «Total - Exxon Mobil - ΕΛΠΕ» να εκδηλώνει ενδιαφέρον για τις θαλάσσιες περιοχές νοτίως της Κρήτης και την «Energean Oil & Gas» για το Ιόνιο. Το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε ότι οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις για την «Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών» έχουν υπογραφεί και επίκειται η δημοσίευσή τους στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάη είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις παραχώρησης δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης σε τρεις χερσαίες περιοχές, Αρτα - Πρέβεζα, ΒΔ Πελοπόννησος στα ΕΛΠΕ και Αιτωλοακαρνανία στην «Energean Oil», ενώ στη φάση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκεται ο φάκελος της κοινοπραξίας «ΕΛΠΕ - Total - Edison» για μια ακόμη θαλάσσια περιοχή δυτικά της Κέρκυρας.
Η αμερικανική «Exxon Mobil» και η γαλλική «Total» δραστηριοποιούνται επίσης και στην Κύπρο ενώ η «Energean» - στην οποία έχει τοποθετήσει κεφάλαια η επίσης αμερικανική «Third Point» - δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων με πρόσφατες συμφωνίες στο Μαυροβούνιο και υπογραφές σημαντικών συμβολαίων στο Ισραήλ.
Εντονο ενδιαφέρον των ομίλων για την επιχείρηση με «προίκα»...
Με
ταχείς ρυθμούς προχωρά η κυβέρνηση και την ιδιωτικοποίηση του
Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) καταγράφοντας μια
ακόμη «επιτυχία» στο ενεργητικό της. Την περασμένη βδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ
ανακοίνωσε ότι έξι επιχειρηματικά σχήματα κατέθεσαν επίσημη «Εκδήλωση
Ενδιαφέροντος» στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση
του 66% της επιχείρησης.Οπως ανακοινώθηκε, πρόκειται για τον αμερικανικών συμφερόντων πολυεθνικό όμιλο διαχείρισης υποδομών «Macquarie Infrastructure and Real Assets», την κοινοπραξία των «Snam» (Ιταλία), «Enagas Internacional» (Ισπανία), «Fluxys» (Βέλγιο) και «Nederlandse Gasunie» (Ολλανδία), το κοινοπρακτικό σχήμα της ρουμανικής «Transgaz» και της γαλλικής «GRTgas», την επίσης ισπανική «Regasificadora del Noroeste», που ειδικεύεται στη μεταφορά φυσικού αερίου, τη βρετανική «Integrated Utility Services» (INTUS) και την «Powerglobe» με έδρα το Κατάρ. Αφού ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των επενδυτικών συμμετοχών ως προς το αν πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στο διαγωνισμό, θα ξεκινήσει η επόμενη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι «Snam», «Enagas Internacional» και «Fluxys» είναι μέτοχοι και στον ΤΑΡ.
Η κυβέρνηση, μέσω του αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκη, δίνει ιδιαίτερο βάρος στο τίμημα που θα εισπραχθεί από την πώληση της επιχείρησης - κατά τη λογική «εμείς πουλάμε σε καλύτερες τιμές από τους προηγούμενους» - όμως έντεχνα παρακάμπτει το ζήτημα των τελών. Πρέπει να σημειώσουμε ότι, όπως έχει γίνει γνωστό, οι υποψήφιοι επενδυτές ζητούν «σταθερή τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης» μακροπρόθεσμα αλλά και σαφές χρονοδιάγραμμα για την ανάκτηση παλαιότερων εσόδων της περιόδου 2006 - 2015. Το ποσό, που πρέπει να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ για αυτήν την περίοδο, έχει προσδιοριστεί από την ΡΑΕ στα 326 εκατ. ευρώ, που τελικά θα λάβει ο τελικός «νικητής» του διαγωνισμού ως «προίκα» μαζί με την επιχείρηση...
Φ. Κ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου