ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΛΟΝΔΙΝΟΥ 2012
Πόλεμος γιατρών - χορηγών και ... στη μέση αλήθειες
Μεγάλη εάν πάρουμε σαν δεδομένο το γεγονός ότι αποδεδειγμένα εδώ και μια 20ετία τουλάχιστον, όταν μιλάμε για Ολυμπιακούς Αγώνες, επί της ουσίας μιλάμε για ένα... ραντεβού των πολυεθνικών - κυρίως αυτών που δραστηριοποιούνται στο χώρο των αθλητικών ειδών, αλλά και του φαγητού - που δημιουργούν το δικό τους κράτος εν κράτει πριν και κατά τη διάρκεια των αγώνων. Η πασίγνωστη αλυσίδα φαστ φουντ των McDonald's, η Coca-Cola, αλλά και η μπίρα Heineken αποτελούν βασικούς χορηγούς και της διοργάνωσης του Λονδίνου, με τις πρώτες δύο εταιρείες μάλιστα να συγκαταλέγονται στις χρυσές (και πολύχρονες) χορηγίες γενικότερα της ΔΟΕ.
Οι αλήθειες των γιατρών...
Ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει αυτή τη στιγμή στη Βρετανία, λιγότερο από τρεις μήνες πριν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, είναι μεταξύ μιας ομάδας Βρετανών γιατρών και επιστημόνων και από την άλλη πλευρά των υπέρμαχων των χορηγών μέσα από την οργανωτική επιτροπή. Από την πλευρά τους, οι Βρετανοί επιστήμονες διαφωνούν ριζικά και τονίζουν πως είναι λυπηρό σε μια κορυφαία αθλητική διοργάνωση, στην οποία συμμετέχουν αθλητές πρότυπα για τη νεολαία και όχι μόνο, να τους σπονσοράρουν εταιρείες που προσφέρουν προϊόντα που μόνο κακό κάνουν στην υγεία του ανθρώπου.
Associated Press |
Επίσης, η Βρετανία αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με τον αλκοολισμό και οι γιατροί θεωρούν πως είναι λάθος να υπάρχουν βασικοί χορηγοί αλκοολούχων ποτών, αφού περνούν λάθος μηνύματα στη νεολαία, σχετικά με τις αθλητικές επιτυχίες και το νόημα γενικότερα του αθλητισμού.
Μάλιστα, χαρακτηριστική είναι η απορία ενός γιατρού της συγκεκριμένης ομάδας, ο οποίος είχε δηλώσει «θα υπάρξει άραγε έστω και ένας αθλητής ή αθλήτρια που θα συμμετάσχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες και θα φάνε ένα τέτοιο πρόχειρο γεύμα λίγο πριν μπουν στη μάχη για ένα μετάλλιο»;
...και πραγματικότητα των χορηγών
«Θα πρέπει να καταλάβουν πως χωρίς τους συγκεκριμένους χορηγούς πολύ απλά οι αγώνες σχεδόν δε θα μπορούσαν καν να διεξαχθούν», ήταν η απάντηση εκπροσώπου από την οργανωτική επιτροπή «Λονδίνο 2012», όταν άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας οι απόψεις της ιατρικής ομάδας. Και πραγματικά, η συγκεκριμένη απάντηση εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την πραγματικότητα όσον αφορά τη συγκεκριμένη διοργάνωση. Η σχέση αγώνων - πολυεθνικών είναι στενή τόσο στενή πλέον που εάν κάποιος μιλήσει για αγώνες των χορηγών και μόνον αυτών παρά των αθλητών δε θα είναι καθόλου υπερβολικός. Το αντίθετο, μάλιστα. Το γεγονός των Ολυμπιακών Αγώνων προσφέρει στις πολυεθνικές την κορυφαία διαφήμισή τους, εξαιτίας του παγκόσμιου ενδιαφέροντος που υπάρχει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε παλιότερη σχετική έρευνα περίπου το 40% των Αμερικανών στις ΗΠΑ και περίπου το ίδιο ποσοστό στην Ευρώπη θεωρεί τις εταιρείες που διαφημίζονται ως βασικοί χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων ή αποτελούν τους βασικούς συνεργάτες της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής ως τις κορυφαίες στους χώρους που δραστηριοποιούνται.
Η προηγούμενη διοργάνωση του Πεκίνου το 2008 έχει χαρακτηριστεί ως η Ολυμπιάδα των χορηγών, αφού τα ποσά που δαπανήθηκαν ξεπέρασαν κάθε ρεκόρ, φθάνοντας το κάτι περισσότερο από 4,6 δισ. δολ. εξαιτίας και του μεγάλου εύρους της αγοράς που διέθετε η συγκεκριμένη χώρα, αφού οι εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν 1,3 δισ. άτομα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ανοίγοντας το μεγαλύτερο κατάστημά της ανά τον κόσμο η αθλητική εταιρεία ADIDAS στο Πεκίνο και έχοντας το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το λογότυπο των αγώνων ως βασικός χορηγός της διοργάνωσης ήταν ξεκάθαρο στο πού αποσκοπούσε. Οι δηλώσεις της τότε διευθύντριας του προωθητικού προγράμματος της εταιρείας Ερικας Κέρνερ δεν άφηναν περιθώριο αμφισβήτησης δηλώνοντας ότι «οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Πεκίνου θα λειτουργήσουν ως όχημα για την επωνυμία Adidas, ώστε να γίνει η κορυφαία μάρκα αθλητικών ειδών στην Κίνα το 2008».
«Φωνή βοώντος...»
Και, βέβαια, όταν γίνεται μια τέτοια επένδυση όταν υπάρχουν τόσο υψηλοί στόχοι για την απόκτηση υλικού ή ηθικού κέρδους μέσω της κατανάλωσης ή της διαφήμισης θα ήταν τελείως αφελές να πιστέψει κάποιος ότι όλα αυτά μένουν απροστάτευτα. Την ώρα που ακούγονται οι φωνές των γιατρών της Βρετανίας, πληροφορίες αναφέρουν για σχέδιο των διοργανωτών που αφορά τον εξονυχιστικό έλεγχο πριν την είσοδο στις εγκαταστάσεις όσων θέλουν να παρακολουθήσουν τους αγώνες, ώστε να μη φέρνουν μαζί τους φαγητά ή αναψυκτικά. Εάν πεινάσουν ή διψάσουν θα γνωρίζουν πού θα απευθυνθούν, αφού εντός ή εκτός σταδίου τα κιόσκια, τα υπαίθρια εστιατόρια, οι καντίνες των πολυεθνικών έχουν το δικό τους έδαφος.
Και αυτή η κατάσταση ούτε φέτος πρόκειται να αλλάξει. Στον εμπορευματοποιημένο αθλητισμό που αποτελεί το πρόσφορος έδαφος για τα κέρδη των πολυεθνικών αυτές είναι που καθορίζουν και τους όρους του παιχνιδιού. Και φυσικά καθόλου δεν πρόκειται να ιδρώσει το αυτί τους όσες έρευνες και να εμφανιστούν ή όσες αλήθειες πουν οι Βρετανοί γιατροί... Αλλωστε, αυτήν την περίοδο έχουν τα δικά τους τρεχάματα... Να ετοιμαστούν για το ....πανηγύρι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου