29 Ιουλ 2013

ΔΗΜΟΙ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ» ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

ΔΗΜΟΙ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ» ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
Εχουν ευθύνη για τις αντεργατικές - αντιλαϊκές εξελίξεις


Κ
αι οι τελευταίες δυσμενείς εξελίξεις στο χώρο των ΟΤΑ, με τις σχεδιαζόμενες νέες απολύσεις, δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Ερχονται ως κρίκοι μιας βαθιά αντεργατικής και αντιλαϊκής αλυσίδας που ξεκινά από τη λειψή χρηματοδότηση των δήμων, περνά στο άγριο χαράτσωμα των δημοτών, φτάνει στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, σέρνοντας πλέον στον καιάδα της ανεργίας και χιλιάδες μόνιμους εργαζόμενους, μετά τις χιλιάδες συμβασιούχων που έχουν ήδη απολυθεί.


Η οικονομική επιχορήγηση από την κεντρική διοίκηση προς τους ΟΤΑ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι, ΚΑΠ) μειώνεται συνεχώς και διαχρονικά. Και στις προηγούμενες συνθήκες των υψηλών ρυθμών καπιταλιστικής ανάπτυξης, και τώρα, με πρόσχημα την κρίση, οι περικοπές και οι λεγόμενες διαρθρωτικές αλλαγές επιταχύνονται. Δεν πρόκειται για τυχαίο φαινόμενο, ή κάτι που γίνεται μόνο στην Ελλάδα, αλλά κεντρική στρατηγική της ΕΕ που υπηρετούν διαχρονικά κυβερνήσεις σε μια σειρά ευρωενωσιακές χώρες και δημοτικές αρχές που αποδέχονται τον ευρωμονόδρομο και τις επιταγές του.

Χαρακτηριστικά, όπως προκύπτει από έρευνα (Ιούνης του 2013) της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ) για λογαριασμό της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), και μάλιστα εξετάζοντας τα οικονομικά στοιχεία μιας 15ετίας προ κρίσης, οι κρατικές επιχορηγήσεις προς την τοπική διοίκηση ως ποσοστό του συνολικού της εισοδήματος ήταν για την Τσεχία το 1995 44,33% και το 2009 34,31%. Για την Εσθονία το 1995 41,80% και το 2009 38,93%. Στη Φινλανδία από 33,25% περιορίστηκαν στο 29,19%. Στην Ιρλανδία από 71,25% στο 55,06%. Στην Ιταλία από 62,16% στο 50,40% κ.λπ. Το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από τα ίδια έσοδα των Δήμων τους που προέρχονται από τη φορολογία που από χώρα σε χώρα έχει διαφορετική διακύμανση.

Εξετάζοντας τα νούμερα για την Ελλάδα προκύπτει ότι στην τριετία 2009 - 2012 η μείωση της κρατικής επιχορήγησης προς τους ΟΤΑ είναι 60%. Σύμφωνα πάλι με στοιχεία της ΕΕΤΑΑ το συνολικό κόστος λειτουργίας των δήμων ανέρχεται στα περίπου 3,6 δισ., το οποίο αποτελεί ανελαστικό - ελάχιστο κόστος λειτουργίας των δήμων.

Από αυτά, το κράτος μέσω των ΚΑΠ δίνει 1,272 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα οποία περίπου 263,4 εκατ. αφορά χρηματοδότηση για μεταφερόμενες από την κεντρική διοίκηση στους ΟΤΑ αρμοδιότητες για τις οποίες θα έπρεπε να υπάρχει πρόσθετη ξεχωριστή χρηματοδότηση,
Τροφεία, τέλη, φόροι, πρόστιμα

Δηλαδή, το ποσό που δίνει το κράτος είναι μόλις στο 30% του συνολικού κόστους λειτουργίας των δήμων, οι οποίοι ήδη από ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας φέρονται να εισπράττουν 1,027 δισ. ετησίως. Τελικώς, για να καλύψουν το συνολικό κόστος λειτουργίας, δηλαδή όλο αυτό το 70% που μένει κενό, δημοτικές αρχές καταφεύγουν σε υψηλά ανταποδοτικά, τροφεία, τέλη, φόρους, πρόστιμα, παράβολα. Φυσικά και αυτό το 30% που έρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι χρήματα του λαού τα οποία κατέβαλε μέσω της βαριάς άμεσης και (της ακόμα πιο άδικης) έμμεσης φορολογίας (ΦΠΑ).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εκλεγμένη με στήριξη ΠΑΣΟΚ/ΔΗΜΑΡ/Οικολόγων/ΔΡΑΣΗΣ δημοτική αρχή Αθήνας που τον Δεκέμβρη του 2012 ψήφισε (και σήμερα εφαρμόζει) προϋπολογισμό φορομπηξίας (και) για το 2013. Ενδεικτικά: Στα συνολικά 615,170 εκατ. πραγματικά προϋπολογισθέντα έσοδα, μόλις 98,451 εκατ. είναι το σύνολο των κρατικών επιχορηγήσεων (μόλις το 16% του προϋπολογισμού). Περίπου 12 εκατ. είναι πρόσοδοι από κινητή και ακίνητη περιουσία του Δήμου, επομένως 504,730 εκατ. προϋπολογίζονται ως έσοδα από φόρους, τέλη, δικαιώματα, παράβολα, πρόστιμα κ.λπ. (το 82% των εσόδων του προϋπολογισμού).
Κροκοδείλια δάκρυα για το προσωπικό

Γενικεύοντας το παράδειγμα (καθότι αυτή η κατάσταση λίγο - πολύ επικρατεί στην πλειοψηφία των δήμων, όπου δημοτικές αρχές των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ και κάθε λογής αυτοπαρουσιαζόμενων ως «ανεξάρτητων» έχουν την πλειοψηφία) έχουμε συνεχή, όλα αυτά τα χρόνια, μείωση της κρατικής επιχορήγησης προς τους ΟΤΑ, μεταφορά αρμοδιοτήτων δίχως τους αντίστοιχους πόρους, ταξικούς προϋπολογισμούς που ρίχνουν ολοένα μεγαλύτερα βάρη στο λαό, διαρκή μετακύλιση στις πλάτες των δημοτών του κόστους λειτουργίας μιας σειράς βασικών κοινωνικών υπηρεσιών (π.χ. βρεφονηπιακοί σταθμοί), διάσπαση του ενιαίου δημόσιου χαρακτήρα των κοινωνικών υπηρεσιών (βλ. «δημοτικά ιατρεία», «δημοτικά φαρμακεία», πολυδιαφημισμένες προσπάθειες, ακόμα και αναγκαίες στις σημερινές συνθήκες βαθιάς κρίσης που όμως απαλλάσσουν το κράτος από την ευθύνη του για την παροχή δωρεάν, δημόσιων, ολοκληρωμένων και ποιοτικών τέτοιων υπηρεσιών στο λαό), διεύρυνση της ανταποδοτικότητας, εμπορευματοποίηση υπηρεσιών και ιδιωτικοποιήσεις, απολύσεις προσωπικού.

Στην πράξη, οι προαναφερόμενες δημοτικές αρχές, παρά τις κατά καιρούς κορόνες, συμφωνούν επί της ουσίας σε όλα με αυτήν την πολιτική, πρωταγωνιστούν στην εφαρμογή της. Διόλου τυχαία, κι ενώ στους εργαζόμενους των ΟΤΑ επικρατεί αναβρασμός για τις σχεδιαζόμενες από κυβέρνηση, ΕΕ, τρόικα απολύσεις, η ηγεσία της ΚΕΔΕ στις πρόσφατες συναντήσεις της με τους υπουργούς Εσωτερικών, Γ. Μιχελάκη και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κ. Μητσοτάκη έσπευσε να καταθέσει τα διαπιστευτήριά της στην πολιτική των απολύσεων και ζήτησε να γίνει «σωστή αξιολόγηση» στις δομές όλων των φορέων του δημόσιου τομέα. Δηλαδή, κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει μεν στο πρόγραμμα «διαθεσιμότητας» που εξήγγειλε (άρα και απολύσεις), αντλώντας όμως λιγότερους υπαλλήλους από το χώρο των δήμων και να «αποκεφαλίσει» άλλους εργαζομένους σε άλλους φορείς.

Προηγουμένως, είχαν συμφωνήσει με την «κινητικότητα», τη «θεωρία» περί πλεονάζοντος προσωπικού. Αποδέχτηκαν τις συνεχείς μειώσεις στη χρηματοδότηση, αναλωνόμενοι όλο αυτό το διάστημα όχι στο να διεκδικήσουν τα αναγκαία για το λαό και τους εργαζόμενους στους δήμους κονδύλια, αλλά στο πώς θα μοιράσουν στους δήμους τα διαρκώς μειούμενα κονδύλια από την κουτσουρεμένη «πίτα» της κρατικής χρηματοδότησης.

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, κι ενώ τώρα τάχα κόπτονται και χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για το προσωπικό των ΟΤΑ, πέρυσι έσπευσαν να εφαρμόσουν κυβερνητική εγκύκλιο και να καταργήσουν τις κενές οργανικές θέσεις στους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας. Ετσι, ενώ υπάρχουν κενά (μύθος το δήθεν πλεονάζον προσωπικό), πλέον τυπικά δεν εμφανίζονται και οι δημοτικές πλειοψηφίες δεν διεκδικούν την κάλυψή τους με μόνιμο προσωπικό με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Αντίθετα, κι όποιες λίγες κατά καιρούς προσλήψεις ζητούν, είναι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου, με εξοντωτικά ωράρια και σχεδόν ανύπαρκτα δικαιώματα, στην ευρωενωσιακή λογική ανακύκλωσης της ανεργίας, μοιράσματος της φτώχειας, περιορισμού του «λειτουργικού κόστους».
Το ΚΚΕ

Απέναντί τους, οι εκλεγμένοι δημοτικοί σύμβουλοι του ΚΚΕ με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» διεκδικούν επείγοντα μέτρα για:

-- Πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών των Δήμων που θα προέρχεται από αύξηση της φορολόγησης στο 45% του μεγάλου κεφαλαίου, από τη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, από την αύξηση του ΦΠΑ στα είδη πολυτελείας.

-- Οχι στο κλείσιμο δομών - υπηρεσιών των Δήμων, αλλά διεύρυνσή τους.

-- Καμία απόλυση εργαζομένων στους δήμους. Οχι στην κατάργηση οργανικών θέσεων. Ανανέωση όλων των συμβάσεων και μονιμοποίησή τους χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Προσλήψεις νέου μόνιμου προσωπικού με πλήρη μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα που να καλύπτουν τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες σε υπηρεσίες και υποδομές.

-- Αμεση δραστική μείωση ανταποδοτικών και άλλων τελών, με στόχο την κατάργηση κάθε είδους τοπικής φορολογίας, ανταποδοτικών και άλλων τελών.

-- Κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στη λειτουργία στις υπηρεσίες και τα έργα των Δήμων. Καμία ιδιωτικοποίηση στη διαχείριση των απορριμμάτων, στους υδάτινους πόρους, στις ΑΠΕ - την Ενέργεια γενικά - σε Εκπαίδευση, Υγεία, Πρόνοια, Αθληση, Πολιτισμό.

-- Γενναία χρηματοδότηση για τους βρεφονηπιακούς - παιδικούς σταθμούς. Να γίνουν δεκτές όλες οι αιτήσεις των γονιών στη νέα περίοδο. Κατάργηση των τροφείων. Δικαίωμα των παιδιών στη δημόσια και δωρεάν Προσχολική Αγωγή.
Πρόγραμμα δημιουργίας νέων σύγχρονων δημόσιων, βρεφονηπιακών σταθμών, με επαρκή στελέχωση και σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή για την πανελλαδική κάλυψη όλων των αναγκών.
Αμεση και πλήρη λειτουργία όλων των Δημοτικών Ιατρείων και εργαστηρίων με απολύτως δωρεάν παροχή των υπηρεσιών σε όλους και ιδιαίτερα σε άπορους, ανασφάλιστους, μετανάστες και στις οικογένειές τους. Δωρεάν εμβολιασμό όλων των παιδιών. Λήψη μέτρων για τη Δημόσια Υγεία.
Κρατική χρηματοδότηση για τη δωρεάν λειτουργία κατασκηνώσεων το καλοκαίρι για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

-- Ενίσχυση και διεύρυνση των κοινωνικών δομών (Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ - ΜΕΑ, κ.λπ.) με υπηρεσίες αποκλειστικά χρηματοδοτούμενες από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, που να καλύπτουν όλους δωρεάν χωρίς όρους και προϋποθέσεις, αξιοποιώντας και τα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Να ιδρυθούν και νέα και να λειτουργήσουν στο πλαίσιο ενός δημόσιου συστήματος με δωρεάν και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες για τη δημιουργική απασχόληση όλων των παιδιών και αυτών με αναπηρία.

-- Αφορολόγητο πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε σχολεία, παιδικούς σταθμούς, αθλητικά κέντρα κ.λπ.

-- Πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων με αξιοποίηση και των κονδυλίων του ΕΣΠΑ ή άλλων πόρων για σύγχρονες κτιριακές κοινωνικές υποδομές που καλύπτουν όλο το φάσμα των προνοιακών, αθλητικών και πολιτιστικών αναγκών, έργα διαχείρισης αποβλήτων, αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής - αντιπυρικής προστασίας.

Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ