Στο στόχαστρο υποδομές - «φιλέτα» και κλάδοι - «χρυσωρυχεία»
Επαφές στο έδαφος του «φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος», που διαμορφώνει η ολομέτωπη αντεργατική επίθεση
Eurokinissi
|
Ο Λ. Κετσιάνγκ θα συναντήσει κατ' ιδίαν τον Ελληνα πρωθυπουργό, Αντ. Σαμαρά, ενώ θα ακολουθήσουν διευρυμένες συνομιλίες μεταξύ των δύο αντιπροσωπειών και υπογραφή διακρατικών συμφωνιών. Αύριο θα μεταβούν στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ κατόπιν θα απευθύνουν χαιρετισμό στο Ελληνοκινεζικό Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας. Το Σάββατο, ο Κινέζος πρωθυπουργός θα βρίσκεται στο Ηράκλειο Κρήτης, καθώς υπάρχει έντονο κινεζικό ενδιαφέρον για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Πού επικεντρώνεται το κινεζικό ενδιαφέρον
- ΟΛΠ: Ενώ το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά στην πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, η κινεζική COSCO ελέγχει ήδη, μέσω της σύμβασης παραχώρησης του 2008 τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, κατέχοντας το 70% της εμπορικής δραστηριότητας του λιμένα. Αν πετύχει το «φιλικό διακανονισμό» που επιδιώκει και αποκτήσει τον έλεγχο και του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ, τότε θα ελέγξει έως και το 80% της εμπορικής δραστηριότητας του λιμένα Πειραιά, σε όρους όγκου διακινούμενων αγαθών και εσόδων. Μένει το υπόλοιπο 20% - 30% της εμπορικής δραστηριότητας του ΟΛΠ, που αφορά τη λειτουργία του προβλήτα Ι, του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων και των δύο λιμανιών ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας. Οι Κινέζοι διαμηνύουν ότι επιδιώκουν να αναλάβουν το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμανιού.
- Ελληνικό: Τοποθέτηση κινεζικών κεφαλαίων υπάρχει και στο σχέδιο «αξιοποίησης» του Ελληνικού. Εκτιμάται ότι το κινέζικο μονοπώλιο Fosun Group συμμετέχει με αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στο «επενδυτικό project». Ταυτόχρονα, έχει ήδη επενδύσει 85 εκατ. ευρώ στον ιδιωτικό όμιλο «Folli - Follie», αποκτώντας συμμετοχή 9,5%.
- Αεροδρόμιο Καστελλίου: Το Fosun Group ενδιαφέρεται για το έργο της ανάπτυξης και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Ο όμιλος είχε ενδιαφερθεί και στον πρώτο διαγωνισμό του 2011 (ακυρώθηκε τον Νοέμβρη 2011), αλλά δείχνει ενδιαφέρον και στη δεύτερη προκήρυξη που έγινε αμέσως μετά το Πάσχα.
- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος»: Οι κινεζικές εταιρείες «Friedmann Pacific Asset Management Limited» (FPAM) και «Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd» (ελέγχει τη λειτουργία του τέταρτου μεγαλύτερου αεροδρομίου της Κίνας, πλησίον της πόλης Σενζέν) διεκδικούν πλειοψηφικό μερίδιο. Οι επισκέψεις των στελεχών τους στην Αθήνα χρονολογούνται από το 2011, ενώ ο επικεφαλής του ομίλου FPAM, Ε. Τσενγκ, σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα πριν από μερικούς μήνες, υποσχέθηκε ότι μπορεί να αυξήσει τις αφίξεις σε ετήσια βάση, από 12 εκατομμύρια που ήταν το 2013 σε 50 εκατομμύρια. Η «αποκρατικοποίηση» του ΔΑΑ αναμένεται να αρχίσει με προοπτική να ολοκληρωθεί το 2015. Το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να ξεκινήσει επισήμως συζητήσεις με την καναδικών συμφερόντων PSP, η οποία συμμετέχει στον ΔΑΑ με 40%, ελέγχοντας και το μάνατζμεντ. Το ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 55% και στις συζητήσεις που θα διεξαχθούν από τις δύο πλευρές περιλαμβάνεται η πώληση μετοχών από 30% έως 55%. Οι Κινέζοι, ωστόσο, έχουν γνωστοποιήσει ότι ενδιαφέρονται αποκλειστικά για πλειοψηφικό μερίδιο, το οποίο θα τους δώσει τον έλεγχο στο μάνατζμεντ του αερολιμένα.
- ΑΔΜΗΕ: Η κινεζική εταιρεία «State Grid International of China» συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των τριών ενδιαφερομένων για το 66% των μετοχών του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).
Τομείς όπου επιδιώκεται «περαιτέρω συνεργασία»
Αρθρογραφώντας
στη χτεσινή «Καθημερινή», ο Κινέζος πρωθυπουργός ήταν σαφής όσον αφορά
τις στοχεύσεις των μονοπωλίων της χώρας του:«Η κινεζική και η ελληνική οικονομία λειτουργούν συμπληρωματικά, κάθε μία με τα δικά της ισχυρά σημεία και με τεράστιες δυνατότητες περαιτέρω ενίσχυσης της συνεργασίας. Η Ελλάδα επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις και την ανάπτυξη των υποδομών. Η Κίνα θα ενθαρρύνει τις καταξιωμένες επιχειρήσεις της να παίξουν ενεργό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία. Το λιμάνι του Πειραιά, στη λειτουργία του οποίου εμπλέκεται κινεζική επιχείρηση, αποτελεί θετικό παράδειγμα συμβολής στην τοπική, οικονομική ανάπτυξη και απασχόληση. Θα εργασθούμε από κοινού με την Ελλάδα για να μετατρέψουμε το λιμάνι του Πειραιά στο καλύτερο του είδους του, στη Μεσόγειο. Η Κίνα επιδιώκει περισσότερη συνεργασία με την Ελλάδα στους τομείς των αεροδρομίων, των σιδηροδρόμων, των οδικών δικτύων και άλλων υποδομών».
Σε ό,τι αφορά την παρουσία του στο Ελληνο-Κινεζικό Φόρουμ Θαλάσσιας Συνεργασίας, ο Κινέζος πρωθυπουργός αναφέρει ότι θα είναι «ευκαιρία για να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας στους παραδοσιακούς τομείς των θαλάσσιων μεταφορών, της λογιστικής υποστήριξης και της ναυπηγικής βιομηχανίας, αλλά και να την επεκτείνουμε στα νέα πεδία των θαλάσσιων επιστημονικών ερευνών και της προστασίας του περιβάλλοντος».
Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα του Τουρισμού, σημειώνει: «Η Ελλάδα διαθέτει πλουσιότατα πλεονεκτήματα στο πεδίο του τουρισμού (...) Πέρυσι, περίπου 100 εκατομμύρια Κινέζοι ταξίδεψαν στο εξωτερικό. Ο τουρισμός θα εξελιχθεί σε σημαντικό πεδίο ανάπτυξης της κινεζοελληνικής συνεργασίας».
Παρεμβαίνοντας και στις αντιθέσεις που οξύνονται στο εσωτερικό των ευρωατλαντικών ιμπεριαλιστικών κέντρων, σημείωσε: «Η Ελλάδα είναι ένα σημαντικό μέλος της ΕΕ. Η Κίνα υποστηρίζει σταθερά τη διαδικασία της ευρωπαϊκής ενοποίησης και επιθυμεί μια περισσότερο ενωμένη και ευημερούσα Ευρώπη. Σε αυτόν τον ταχύτατα εξελισσόμενο κόσμο, η Κίνα και η ΕΕ, που εκπροσωπούν τη μεγαλύτερη αναπτυσσόμενη χώρα και το μεγαλύτερο μπλοκ του αναπτυγμένου κόσμου, μοιράζονται ολοένα και περισσότερο κοινά συμφέροντα και χρειάζονται σε αυξανόμενο βαθμό η μία την άλλη. Καθώς η Ελλάδα ασκεί την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, η Κίνα θα συνεργασθεί στενότερα μαζί της για να εφαρμόσει τη "Στρατηγική Ατζέντα για τη Συνεργασία Κίνας - ΕΕ 2020", καταβάλλοντας μεγαλύτερες προσπάθειες για τη σταθερή, υγιή ανάπτυξη των κινεζοευρωπαϊκών σχέσεων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου